Gryning söker jour-och familjehem

Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland och erbjuder bland annat HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, boende för ensamkommande barn och ungdomar, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. ARBETSUPPGIFTER Konsulentstödda jour- och familjehem Som konsulentstött jour- eller familjehem tar ni emot barn och ungdomar för en kortare eller längre tid. Ni får en ekonomisk ersättning som gör det möjligt för en vuxen att vara hemma på hel- eller deltid. Därutöver får ni kontinuerligt stöd av Grynings medarbetare och extern handledning, regelbunden fortbildning, tillhörighet i en grupp av andra jour- och familjehem och möjlighet till avlastning. Innan ni blir ett jour- eller familjehem inom Gryning genomgår ni en utredning. KVALIFIKATIONER Vem kan bli jour- eller familjehem? Ett jour- eller familjehem är en familj som vill öppna sin dörr och famn för någon annans barn. Familjesituationen är inte avgörande. Det som är viktigt är livserfarenhet, personlig mognad samt en trygg och stabil livssituation. Tidigare uppdrag eller erfarenhet av arbete med barn eller ungdomar är meriterande. Det är en fördel om ni är 30 år eller äldre. Ni kan inte förekomma i polisens brotts- och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens register och det ska finnas ett ledigt, möblerat sovrum till det placerade barnet. En viktig uppgift är att stödja barnets relationer till sin biologiska familj. ÖVRIGT Ersättning och stöd Våra familjer erhåller en ekonomisk ersättning för uppdraget. Ersättningen utgörs av omkostnad, som ska täcka de utgifter för barnet samt arvode som är en ersättning för utfört arbete. Låter detta intressant? Kontakta Sofia Eriksson, familjehemskonsulent, för mer information.

7 februari 2024
Sista ansökan:
4 augusti 2024
Gryning söker jour-och familjehem

Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland och erbjuder bland annat HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, boende för ensamkommande barn och ungdomar, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. ARBETSUPPGIFTER Konsulentstödda jour- och familjehem Som konsulentstött jour- eller familjehem tar ni emot barn och ungdomar för en kortare eller längre tid. Ni får en ekonomisk ersättning som gör det möjligt för en vuxen att vara hemma på hel- eller deltid. Därutöver får ni kontinuerligt stöd av Grynings medarbetare och extern handledning, regelbunden fortbildning, tillhörighet i en grupp av andra jour- och familjehem och möjlighet till avlastning. Innan ni blir ett jour- eller familjehem inom Gryning genomgår ni en utredning. KVALIFIKATIONER Vem kan bli jour- eller familjehem? Ett jour- eller familjehem är en familj som vill öppna sin dörr och famn för någon annans barn. Familjesituationen är inte avgörande. Det som är viktigt är livserfarenhet, personlig mognad samt en trygg och stabil livssituation. Tidigare uppdrag eller erfarenhet av arbete med barn eller ungdomar är meriterande. Det är en fördel om ni är 30 år eller äldre. Ni kan inte förekomma i polisens brotts- och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens register och det ska finnas ett ledigt, möblerat sovrum till det placerade barnet. En viktig uppgift är att stödja barnets relationer till sin biologiska familj. ÖVRIGT Ersättning och stöd Våra familjer erhåller en ekonomisk ersättning för uppdraget. Ersättningen utgörs av omkostnad, som ska täcka de utgifter för barnet samt arvode som är en ersättning för utfört arbete. Låter detta intressant? Kontakta Sofia Eriksson, familjehemskonsulent, för mer information.

7 februari 2024
Sista ansökan:
4 augusti 2024
Sommarvikarie behandlingsassistent

Nu söker vi på Lenagårdens behandlingshem sommarvikarierande behandlingsassistenter för behandling av personer från 18 år med psykiatrisk problematik. Om rollen Att arbeta som behandlingsassistent på Lenagården innebär att du stöttar våra klienter i arbetet med den behandling som planerats så väl som att coacha och vara behjälplig i att organisera och genomföra sin vardag. Du samarbetar med behandlare, sjuksköterska och psykolog. Du har ansvar för att tillsammans med klienten strukturera vardagen samt att planera, genomföra och följa upp insatser. I arbetet ingår också dokumentation och läkemedelsdelegering från sjuksköterska. Om Lenagårdens behandlingshem Lenagården har 12 platser för heldygnsvård där vi erbjuder anpassade behandlingsprogram med KBT och DBT som bas. Vi ger stöd i de vardagliga situationerna och göromålen. Vi ser till personens styrkor och intressen, för att ta tillvara och utveckla dessa. Din erfarenhet och kunskap Du är gärna utbildad behandlingsassistent eller har erfarenhet av arbete i liknande verksamhet. Du ser möjligheter, är flexibel och har ett starkt engagemang för människor med psykiatrisk problematik. Arbetet kräver att du är ansvarskännande och har en personlig mognad. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter till dina kollegor och ser som självklart att bidra till ett positivt arbetsklimat. I övrigt har du god datorvana samt goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du lever våra värderingar: Respekt - Alla har rätt till ett värdigt liv med såväl fysiskt, psykiskt som socialt välbefinnande. Ansvar - Vi har medarbetare som vågar och vill och chefer som lyssnar och leder. Enkelhet - Det är enkelt att påverka och att vara medarbetare eller att bo och vistas hos oss. Kunskap - Vi reflekterar, lär av varandra och tar tillvara allas kompetens. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här (https://team.nytida.se/). Övrigt Anställningsform: Timanställning Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: Enligt överenskommelse Sista ansökningsdag: 2024-03-15 För mer information kontakta: Verksamhetschef Sanna de Connick, 073-078 90 82 Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behövs uppvisas vid en eventuell anställning Facklig kontakt: Vision, Magnus Sällström, [email protected] Kommunal, www.kommunal.se

6 februari 2024
Sista ansökan:
25 juli 2024
Sommarvikarie till Nytida Rånäs HVB

Nu söker vi sommarvikarier till Nytida Rånäs behandlingshem. Kul att du hittade hit! Vi tror att du tycker om att möta människor och att du är intresserad av att förstå vad som ligger bakom olika beteenden. Du brukar förmodligen hitta nya sätt att lösa en situation. Det löser sig oftast för du är trygg i dig själv, nyfiken, lyhörd, och närvarande. Om det här stämmer in på dig kanske du vill jobba med oss? Vad gör vi? Hos oss på Nytida får du möta människor som har olika behov av stöd och omsorg. Det handlar om att stötta vuxna med funktionsnedsättning eller psykosocial problematik. Tillsammans lagar vi mat, städar, går på utflykter, tränar, samtalar och mycket mer. Vi söker dig som vill lära känna, förstå och vara en del av en annan persons liv. Till dig från oss... - Introduktion - Förmånsportal med rabatter - Vi har kollektivavtal samt tillhörande försäkringar. - Coachande och stöttande chefer nära dig - Tydliga arbetssätt för att ge den bästa omsorgen till våra boende Du får även... - genuina möten och erfarenheter som rustar dig för framtiden, oavsett var den är. - möjlighet att visa vem du är. Ofta är extrajobbet en ingång till en tillsvidareanställning hos oss efter din utbildning/examen. - en arbetslivserfarenhet som gör stor skillnad på ditt CV. Att ha jobbat med människor som behöver stöd, visar dina kommande arbetsgivare att du har erfarenhet av att möta många olika personer utifrån deras behov. Det behövs i alla branscher. Du har en chef nära dig som delar av sin tid arbetar i verksamheten. Det kan även vara en framtida karriärmöjlighet för dig. Om Rånäs HVB Rånäs HVB ligger naturbeläget ungefär 60 min norr om Stockholm. Vi har nära till skog natur vilket gör att individen ges ytterligare möjlighet att fokusera på sin hälsa. Vi har totalt 19 platser med målgruppen missbruk och samsjuklighet i åldrarna 21-45 år. Vi har tillstånd enligt HVB SoL 7.1.1. Tillsammans med individen formulerar vi ett strukturerat behandlingsupplägg utifrån placerande kommuns uppdrag. Vi har en helhetssyn på individen och utgår från såväl styrkor och resurser som utmaningar och behov. Inom ramen för behandlingen erbjuds, utöver ett antal behandlingsmetoder, även ett stöd i att skapa och upprätta hållbara rutiner i vardagen. Till exempel gällande mat, motion, dygnsrytm och meningsfulla aktiviteter. Vi samverkar med viktiga samhällsfunktioner som arbetsförmedling, försäkringskassa och vårdcentral. Våra två enheter Behandlingshemmet är uppdelat i två enheter. Hammargården med 10 platser för kvinnor och män och Allégården, kvinnobehandling med 9 platser. Med ett litet antal platser i respektive enhet möjliggörs en trygg miljö för varje enskild individ. Värdegrund Alla våra insatser utgår från ett salutogent förhållningssätt och en tro på att återhämtning är möjlig för alla. En hög delaktighet i utformningen av den egna behandlingen är en förutsättning för ett lyckat resultat. Din erfarenhet och kunskap Vi tror att du som söker till oss: - lockas av ett arbete som är varierat och tycker mycket om att möta människor i olika situationer. - är en kreativ person som vågar tänka själv och ta ansvar. - trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor. Körkort och bil är ett krav God datorvana samt erfarenhet av dokumentation är också meriterande. Goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift är ett krav, men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Övrigt Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdatum: Löpande Sista ansökningsdag: 2024-06-20 Har du frågor? Kontakta gärna: Gruppledare Lena Berge, [email protected] Tel: 070-091 82 10 Det går även bra att kontakta Administratör Johanna Breidenskogh, [email protected] Tel: 072-508 70 80 Facklig kontakt: Kommunal tfn 010-442 90 32 Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Om du vill veta mer om hur det är att jobba på Nytida så läs gärna mer och träffa några av våra medarbetare här (https://team.nytida.se/). Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare stärker individen i att leva ett självständigt liv. nytida.se (https://app.teamtailor.com/companies/ovc9ZAOrqIc/jobs/3158910/edit/www.nytida.se)

6 februari 2024
Sista ansökan:
20 juni 2024
Familjehem söks

Trygga Hem Familjehem växer och nu söker vi fler fantastiska familjer som vill vara med och hjälpa ett barn/ ungdom (0-18år). Vi söker både familjehem och jourhem samt avlastningshem (som kan ta emot barn på kortare tid ex en – två helger i månaden). Att vara jourhem, familjehem eller avlastningshem Att vara familjehem är en fantastisk insats för de barn ni tar emot. Uppdraget som familjehem är stimulerande, utmanande men också mycket givande! När du är familjehem, så tar du emot ett barn som är i behov av extra stöd och omsorg i ert hem. Barnet/ ungdomen ska med er hjälp och med stöd av oss familjehemskonsulenter få en så normal tillvaro som möjligt, dvs. de ska gå i skola och erbjudas fritidsaktiviteter mm. Obs, barnen ska erbjudas ett eget rum. Att vara familjehem och ha ett yrkesliv går för det mesta alldeles utmärkt. Vid första tiden av en placering är det dock bra om någon vuxen i familjehemmet kan vara tillgänglig hemma en kortare tid vid behov. Man har som familjehem rätt att vara ledig från arbete vid placering (förlorad arbetsinkomst ersätter vi er med). Vid önskemål om att bli familjehem är det ytterst viktigt att hela er familj är med på tåget och förstår vad ett uppdrag kräver av er såsom: tid, engagemang, tålamod, struktur och en positiv inställning. Familjehem kan se ut på många olika sätt. Det finns allt ifrån ensamstående till stora familjer som valt att bli familjehem. Det viktigaste är att ni har ett genuint intresse för att hjälpa ett barn/ ungdom till ett bättre liv. Ni måste också kunna samarbeta med samtliga aktörer runt det placerade barnet/ungdomen såsom skola, socialsekreterare, familjehemskonsulenter m. fl. En del barn eller ungdomar behöver bo i familjehem under en kortare tid medan andra barn växer upp i sitt familjehem tills de myndiga. Er nya familjemedlem ska inkluderas i hemmets vardag, där familjehemmet ska fungera som en positiv förebild för den placerade och stå för omsorg, struktur, engagemang och trygghet. För att bli godkänd som familjehem kommer ni att genomgå en familjehemsutredning. Kraven för att få påbörja en familjehemsutredning är bland andra: • Att ni behärskar det svenska språket. • Att ni inte förekommer i polisens brott-och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens , transportstyrelsens register. • Att det finns ett ledigt, möblerat och ombonat sovrum som ni kan erbjuda det placerade barnet. • Att ert boende är stadigvarande, det vill säga ni inte hyr i andra hand, är inneboende eller dylikt. • Att ni har en stabil inkomst. • Att minst en av er har tid för möten såsom sjukvård/tandvård, socialtjänst och familjehemskonsulenter mm. Viktigt är även: God kännedom om barn och ett gott barnperspektiv, samt Personlig lämplighet! God ekonomisk ersättning Den ekonomiska ersättning du får som familjehem består av två delar. Arvodet och omkostnadsersättning. Arvodet är den ersättning (lön) du får för det uppdrag du utför och är både pensionsgrundande samt skattepliktig. Omkostnadsersättningen är skattefri och ska täcka utgifter för mat, kläder, boende, fritidsaktiviteter och annat som barnet behöver. Handledning Trygga Hem Familjehem erbjuder regelbunden handledning och utbildningar. Om Trygga Hem Familjehem Trygga Hem Familjehem erbjuder konsulentstödda jour och familjehemsplaceringar. Samtliga familjehemskonsultenter på Trygga Hem Familjehem är utbildade socionomer med stor erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Är du intresserad av att ställa upp som jourhem, familjehem eller avlastningshem? Rekrytering sker löpande. Klicka in på vår hemsida för mer information och Ansökan! Varmt välkommen önskar vi på Trygga Hem Familjehem Observera ofullständiga ansökningar besvaras ej, likaså om ni inte uppfyller ALLA krav. Endast seriösa sökare besvaras.

5 februari 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Familjehem söks

Trygga Hem Familjehem växer och nu söker vi fler fantastiska familjer som vill vara med och hjälpa ett barn/ ungdom (0-18år). Vi söker både familjehem och jourhem samt avlastningshem (som kan ta emot barn på kortare tid ex en – två helger i månaden). Att vara jourhem, familjehem eller avlastningshem Att vara familjehem är en fantastisk insats för de barn ni tar emot. Uppdraget som familjehem är stimulerande, utmanande men också mycket givande! När du är familjehem, så tar du emot ett barn som är i behov av extra stöd och omsorg i ert hem. Barnet/ ungdomen ska med er hjälp och med stöd av oss familjehemskonsulenter få en så normal tillvaro som möjligt, dvs. de ska gå i skola och erbjudas fritidsaktiviteter mm. Obs, barnen ska erbjudas ett eget rum. Att vara familjehem och ha ett yrkesliv går för det mesta alldeles utmärkt. Vid första tiden av en placering är det dock bra om någon vuxen i familjehemmet kan vara tillgänglig hemma en kortare tid vid behov. Man har som familjehem rätt att vara ledig från arbete vid placering (förlorad arbetsinkomst ersätter vi er med). Vid önskemål om att bli familjehem är det ytterst viktigt att hela er familj är med på tåget och förstår vad ett uppdrag kräver av er såsom: tid, engagemang, tålamod, struktur och en positiv inställning. Familjehem kan se ut på många olika sätt. Det finns allt ifrån ensamstående till stora familjer som valt att bli familjehem. Det viktigaste är att ni har ett genuint intresse för att hjälpa ett barn/ ungdom till ett bättre liv. Ni måste också kunna samarbeta med samtliga aktörer runt det placerade barnet/ungdomen såsom skola, socialsekreterare, familjehemskonsulenter m. fl. En del barn eller ungdomar behöver bo i familjehem under en kortare tid medan andra barn växer upp i sitt familjehem tills de myndiga. Er nya familjemedlem ska inkluderas i hemmets vardag, där familjehemmet ska fungera som en positiv förebild för den placerade och stå för omsorg, struktur, engagemang och trygghet. För att bli godkänd som familjehem kommer ni att genomgå en familjehemsutredning. Kraven för att få påbörja en familjehemsutredning är bland andra: • Att ni behärskar det svenska språket. • Att ni inte förekommer i polisens brott-och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens , transportstyrelsens register. • Att det finns ett ledigt, möblerat och ombonat sovrum som ni kan erbjuda det placerade barnet. • Att ert boende är stadigvarande, det vill säga ni inte hyr i andra hand, är inneboende eller dylikt. • Att ni har en stabil inkomst. • Att minst en av er har tid för möten såsom sjukvård/tandvård, socialtjänst och familjehemskonsulenter mm. Viktigt är även: God kännedom om barn och ett gott barnperspektiv, samt Personlig lämplighet! God ekonomisk ersättning Den ekonomiska ersättning du får som familjehem består av två delar. Arvodet och omkostnadsersättning. Arvodet är den ersättning (lön) du får för det uppdrag du utför och är både pensionsgrundande samt skattepliktig. Omkostnadsersättningen är skattefri och ska täcka utgifter för mat, kläder, boende, fritidsaktiviteter och annat som barnet behöver. Handledning Trygga Hem Familjehem erbjuder regelbunden handledning och utbildningar. Om Trygga Hem Familjehem Trygga Hem Familjehem erbjuder konsulentstödda jour och familjehemsplaceringar. Samtliga familjehemskonsultenter på Trygga Hem Familjehem är utbildade socionomer med stor erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Är du intresserad av att ställa upp som jourhem, familjehem eller avlastningshem? Rekrytering sker löpande. Klicka in på vår hemsida för mer information och Ansökan! Varmt välkommen önskar vi på Trygga Hem Familjehem Observera ofullständiga ansökningar besvaras ej, likaså om ni inte uppfyller ALLA krav. Endast seriösa sökare besvaras.

5 februari 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Familjehem söks

Trygga Hem Familjehem växer och nu söker vi fler fantastiska familjer som vill vara med och hjälpa ett barn/ ungdom (0-18år). Vi söker både familjehem och jourhem samt avlastningshem (som kan ta emot barn på kortare tid ex en – två helger i månaden). Att vara jourhem, familjehem eller avlastningshem Att vara familjehem är en fantastisk insats för de barn ni tar emot. Uppdraget som familjehem är stimulerande, utmanande men också mycket givande! När du är familjehem, så tar du emot ett barn som är i behov av extra stöd och omsorg i ert hem. Barnet/ ungdomen ska med er hjälp och med stöd av oss familjehemskonsulenter få en så normal tillvaro som möjligt, dvs. de ska gå i skola och erbjudas fritidsaktiviteter mm. Obs, barnen ska erbjudas ett eget rum. Att vara familjehem och ha ett yrkesliv går för det mesta alldeles utmärkt. Vid första tiden av en placering är det dock bra om någon vuxen i familjehemmet kan vara tillgänglig hemma en kortare tid vid behov. Man har som familjehem rätt att vara ledig från arbete vid placering (förlorad arbetsinkomst ersätter vi er med). Vid önskemål om att bli familjehem är det ytterst viktigt att hela er familj är med på tåget och förstår vad ett uppdrag kräver av er såsom: tid, engagemang, tålamod, struktur och en positiv inställning. Familjehem kan se ut på många olika sätt. Det finns allt ifrån ensamstående till stora familjer som valt att bli familjehem. Det viktigaste är att ni har ett genuint intresse för att hjälpa ett barn/ ungdom till ett bättre liv. Ni måste också kunna samarbeta med samtliga aktörer runt det placerade barnet/ungdomen såsom skola, socialsekreterare, familjehemskonsulenter m. fl. En del barn eller ungdomar behöver bo i familjehem under en kortare tid medan andra barn växer upp i sitt familjehem tills de myndiga. Er nya familjemedlem ska inkluderas i hemmets vardag, där familjehemmet ska fungera som en positiv förebild för den placerade och stå för omsorg, struktur, engagemang och trygghet. För att bli godkänd som familjehem kommer ni att genomgå en familjehemsutredning. Kraven för att få påbörja en familjehemsutredning är bland andra: • Att ni behärskar det svenska språket. • Att ni inte förekommer i polisens brott-och misstankeregister, försäkringskassans register avseende längre sjukperioder eller kronofogdens , transportstyrelsens register. • Att det finns ett ledigt, möblerat och ombonat sovrum som ni kan erbjuda det placerade barnet. • Att ert boende är stadigvarande, det vill säga ni inte hyr i andra hand, är inneboende eller dylikt. • Att ni har en stabil inkomst. • Att minst en av er har tid för möten såsom sjukvård/tandvård, socialtjänst och familjehemskonsulenter mm. Viktigt är även: God kännedom om barn och ett gott barnperspektiv, samt Personlig lämplighet! God ekonomisk ersättning Den ekonomiska ersättning du får som familjehem består av två delar. Arvodet och omkostnadsersättning. Arvodet är den ersättning (lön) du får för det uppdrag du utför och är både pensionsgrundande samt skattepliktig. Omkostnadsersättningen är skattefri och ska täcka utgifter för mat, kläder, boende, fritidsaktiviteter och annat som barnet behöver. Handledning Trygga Hem Familjehem erbjuder regelbunden handledning och utbildningar. Om Trygga Hem Familjehem Trygga Hem Familjehem erbjuder konsulentstödda jour och familjehemsplaceringar. Samtliga familjehemskonsultenter på Trygga Hem Familjehem är utbildade socionomer med stor erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Är du intresserad av att ställa upp som jourhem, familjehem eller avlastningshem? Rekrytering sker löpande. Klicka in på vår hemsida för mer information och Ansökan! Varmt välkommen önskar vi på Trygga Hem Familjehem Observera ofullständiga ansökningar besvaras ej, likaså om ni inte uppfyller ALLA krav. Endast seriösa sökare besvaras.

5 februari 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Vikarier behandlingspersonal

IMIS är en fristående behandlingsorganisation som vänder sig till vuxna män och kvinnor med samsjuklighet. Vi har ett upptagningsområde i hela Sverige och har vårt säte i Hultsfreds kommun. IMIS behandlingskoncept bygger på samtal, individuellt och grupp. Vi arbetar med behandling, utredning och har fokus på den individuella förändringsprocessen. Bakgrunden till en placering på IMIS kan vara missbruk/beroende, psykisk ohälsa och därtill medföljande sociala problem. Vi söker nu Dig som vill vara del i vårt team på IMIS. Vi har ett behov av timvikarier och semestervikarier till sommaren. Du bör ha erfarenhet av att arbeta inom behandling och utbildning inom området. Du kommer behöva ha läkemedelsdelegering. Arbetet innebär sovande jour. Välkommen med din ansökan!

5 februari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Kvinnlig Behandlingsassistent / Socialpedagog

Riddarhyttans Gård är ett hem för vård eller boende (HVB) i Västmanland. HVB hemmet ingår i en liten koncern tillsammans med Fia Gården AB. Vårt huvudkontor ligger i Örebro. På Riddarhyttans Gård bor och lever personal och inskrivna ungdomar tillsammans. Hos oss får ungdomar kunskap i och träning på att leva drogfritt alla dagar, under dygnets alla timmar. Vi är nu uppe i en nystarts fas och tar idag emot flickor i åldern 13 upp till 18 år gamla med missbruksproblematik. Vi eftersträvar att våra ungdomar ska känna trygghet, gemenskap och en känsla av sammanhang. Vi har 8 platser för flickor 13 till och med fyllda 18 år. Vi söker nu en behandlingsassistent/ behandlingspedagog / socialpedagog för timanställning hos oss. Behandlingsmetod: På många behandlingshem byts personalen ut två till tre gånger under varje dygn. Medlevarskap innebär att personalen på Riddarhyttans gård arbetar och lever med ungdomarna dygnet runt under en vecka och är sedan lediga en vecka. Det ger en kontinuitet som är en god förutsättning för relationsbyggande. Medlevarskapet och miljöterapin är vår grund och till detta tillkommer MI och lågaffektivt bemötande som förhållningssätt. Vi har också personal med särskild kompetens inom missbruksrelaterade behandlingsmetoder. Det är en merit om du har kunskap och utbildning inom någon behandlingsmetod gällande missbruk. Huvudsakliga arbetsuppgifter: · Behandlingsarbete genom stöd och kontinuerliga samtal i vardagen. · Aktivering, arbetsträning och motivationsarbete av de inskrivna ungdomarna. · Kommunikation med socialtjänst, vårdinstanser och övrigt nätverk. · Dokumentation, journalföring, avvikelserapportering enligt rutiner. · Matplanering och matlagning enligt rutin. · Lokalvård fastighetsskötsel enligt rutin. Arbetstider: Medlevarskap där man arbetar och bor 7 dagar på Riddarhyttans Gård och sedan är ledig 7 dagar. Kvalifikationer: Vi tror att Du är behandlingsassistent/behandlingspedagog i botten. Du bör ha erfarenhet av liknande arbete sedan tidigare med goda referenser. Det är ett krav att du har körkort B, då tjänsten innebär en del transporter och bilkörning. Om dig: Vi fäster vi stor vikt vid din personlighet och vilken syn du har på behandlingsarbete på ett HVB hem. Vi tror att du har ett genuint intresse för ungdomar och av att hjälpa dem på vägen från att komma ifrån ett missbruk och skapa sig ett bra liv. Du har stor förståelse för olika människor och kunskap i hur ett missbruk utvecklas. Du har lätt för att samarbeta med olika personer och kan ta konflikter på ett lågaffektivt och konstruktivt sätt. Du är tydlig och respektfull i kontakten med både ungdomar och kollegor. Du förstår vikten av att hålla en tydlig gemensam struktur i det miljöterapeutiska arbetet vid HVB hemmet och förmedlar detta på ett rättframt, tydligt och lättsamt sätt till våra inskrivna ungdomar. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett korrekt sätt. Du är ansvarsfull, rak noggrann och lyhörd. Arbetet innebär matlagning och att ta hand om våra lokaler och fastigheter. Vi eftersträvar att ha en trevlig miljö och omgivning på alla sätt hos oss. Då vi enbart arbetar med flickor på boendet rekryterar vi enbart kvinnlig personal. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökan: Det viktigt att våra medarbetare har lätt för att uttrycka sig tydligt och korrekt i skrift. Därför önskar vi skriftliga ansökningar till den här tjänsten. Vi väljer sedan kontinuerligt ut intressanta kandidater för tjänsten och kontaktar dessa för samtal och personliga möten. Vi önskar ett personligt brev och en meritförteckning där vi får veta vem du är med dina egna ord. Skicka din ansökan via e-post till: [email protected]

2 februari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Behandlingsassistent/timanställning/ sommarvik

Apelgårdens Hvb i Blekinge AB erbjuder vård och behandling för ungdomar samt familjer. Företaget har sitt huvudkontor i Nättraby. Till våra HVB söker vi nu personal både som både sommarvikarie samt för timanställning. Mer information om företaget och våra enheter finner du på vår hemsida. Du ska ha utbildning som socionom, socialpedagog, beteendevetare, KY-psykiatri eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av behandlingsarbete är meriterande. Arbetet ställer höga krav på gott bemötande, pedagogiskt förhållningssätt och struktur. Du ska kunna observera, beskriva och tolka de boendes behov. I dina arbetsuppgifter ingår lagstadgad dokumentation av arbetet. Vi förväntar oss att du bemöter våra boende med trygghet, omtanke och respekt. Du har lätt att möta andra människor och skapa relationer samtidigt som du har förmågan att kunna hantera stressiga situationer och ha modet att sätta gränser samt vara tydlig och konsekvent. Meriterande om du har kunskaper och erfarenheter av miljöterapi, Repulse, MI och/eller KBT Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som anställd hos oss kommer du att ansvara för de boendes behandling, omvårdnad och fritid. De boendes behandling planeras individuellt i genomförandeplanen i enlighet med BBIC. Du kommer att vara kontaktperson till en eller flera boende där du är ansvarig för behandlingsarbete, uppföljning, utvärdering och dokumentation. Du kommer att vara tillgänglig för de boendes behov av samtal och arbeta för att skapa motivation till förändring och bistå den boende i att utveckla sin förmåga att hantera sina känslor och svårigheter. Syftet med insatserna är att kompensera för den boendes svårigheter samt att utveckla dennes färdigheter. Vi har löpande intervjuer

2 februari 2024
Sista ansökan:
30 april 2024