Behandlingsassistent/Socialpedagog
Sök bland 460 lediga jobb som Behandlingsassistent/Socialpedagog och börja ditt nya yrkesliv idag!
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Nu söker vi en behandlingsassistent till vår öppenvård! Inom ramen för vårt öppenvårdsarbete erbjuder vi vuxna med skadligt bruk och beroende, ibland i kombination med psykisk ohälsa, råd, stöd och behandling. Syftet med våra öppenvårdsinsatser är att öka nyktra och drogfria dagar samt styra mot självständighet och aktivt deltagande i samhällslivet. Vår övergripande målsättning för arbetet är att stötta den enskilde i att återta kontrollen över sin egen situation. Socialtjänsten i allmänhet och vuxenvården i synnerhet genomgår just nu en stor och spännande förändring med avstamp i den nya socialtjänstlagen som träder i kraft nu den nu den första juli. Vi hoppas att du vill vara med på vår utvecklingsresa framåt. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som behandlingsassistent i Vuxenvårdens öppenvård jobbar du primärt med motivation, behandling och förändring. Arbetet drivs med utgångspunkt i ett arbetslag tillsammans med erfarna kollegor, regelbunden extern handledning, samt hög tillgång till såväl teamledare som chef. Vårt öppenvårdsarbete baseras på evidens så väl som på beprövad erfarenhet och det öppenvårdsinnehåll vi erbjuder våra klienter är i ständig förändring och utveckling då vi alltid behöver vara lyhörda för våra klienters behov. I dag driver vi enskilda kontaktpersonsonsuppdrag så väl som behandling enligt ÅP, CRA, HAP, MI, Vändpunkten, Samsjuklighetsbehandling enligt Liria Ortiz manual Samarbeta mera så väl som mer öppna grupper med syfte att höja motivation så väl som att syna individuella styrande värderingar. Som medarbetare i öppenvården krävs att du har hög förmåga att självständigt prioritera samt driva ditt arbete, att du är flexibel och pragmatisk, att du har ett stort intresse för målgruppen, men också utveckling inom fältet. Vidare behöver du ha en mycket god samarbetsförmåga då det ligger i rollen att samverka internt så väl som externt. Den aktuella tjänsten är förlagd inom behandlingsenhetens öppenvårdsenhet med placering i vår gruppbehandling som vi driver enligt CRA. CRA behandlingsgrupp består av totalt tre medarbetare som driver daglig öppenvårdsbehandling för en grupp om max 8 deltagare. I uppdraget ligger bland annat att planera och genomföra behandlingssessioner enligt CRA-modell, att samverka med placerande socialsekreterare, ansvara för journalföring samt att självständigt hålla i informationsträffar för eventuella klienter. Eftersom gruppen är liten är det viktigt att dynamiken medarbetarna emellan är god. För att detta ska fungera tror vi det är viktigt att du som person är social så väl som professionell, att du är intresserad av att bolla ditt arbete med dina närmaste kollegor, att du är nyfiken och att du är intresserad av att reflektera kring deltagarnas prestationer så väl som dina egna. Gruppen har egen lokal och eget veckovist verksamhetsmöte med ansvarig chef/teamledare. Vi har nu drivit gruppen under några år och lärt oss en hel del på vägen, metodutveckling är dock fortsatt prioriterat och du kommer att ha stor möjlighet att vara med och forma innehållet i behandlingen och det vardagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Du som söker är socionom, socialpedagog, behandlingspedagog eller har annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För arbetet krävs att du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen. Vi ser gärna att du som söker har tidigare erfarenhet av att arbeta med gruppinterventioner och är du utbildad inom CRA eller annan jämförbar metod är det en fördel. Det är också meriterande om du tidigare har arbetat i verksamhetssystemet Journal Digital. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt i kommunen vid behov. För oss är det viktigt att vi anställer rätt person varför de personliga egenskaperna väger tungt för tjänsten. Vi vill att du som person har förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Som behandlingsassistent behöver du ha förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Vidare kan du anpassa dig till förändrade förhållanden. Du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
För en trygg och utvecklande vardag, med fokus på vård och rehabilitering Verbena Care, ett nystartat vårdbolag, söker nu engagerad och erfaren behandlingspersonal till vårt nya HVB-hem i Norrtälje kommun. Vi erbjuder en spännande och meningsfull roll i en organisation där varje medarbetare bidrar till att skapa en trygg vardag för ungdomarna på hemmet. Vår vision Inom Verbena Care bygger vi vår verksamhet utifrån ledorden: Omtanke - Ansvar - Kvalitet - Trygghet. Vi som startat Verbena Care driver också Familjemottagningen som sedan flera år driver psykoterapimottagningar, där vi erbjuder psykoterapi för barn, unga och vuxna, familjerådgivning, föräldrastöd samt psykiatrisk – och neuropsykiatrisk vård och utredning. Bolaget drivs av personer med gedigen behandlingsbakgrund som psykolog samt psykoterapeut- En dröm för oss har sedan länge varit att driva HVB. Under hösten 2025 startar Verbena Care ett HVB-hem för flickor i Norrtälje kommun. Vi har stor kompetens inom området ungdomar med psykisk ohälsa och har en vision att utveckla en HVB-verksamhet med samma hjärta, kompetens och behandlingsresultat, som vår tidigare verksamhet. Vi vill också skapa möjlighet för ungdomar i behov av heldygnsplacering att ta del av den kompetens som vi har inom vår andra organisation. Vi söker nu personal med stor kompetens och erfarenhet inom området HVB att bygga upp denna nya organisation. Vi söker både heltids- och extrapersonal, med utbildningsbakgrunder som behandlingspedagog, socialpedagog, beteendevetare, sjuksköterska, socionom, specialpedagog. Om tjänsten/tjänsterna Som behandlare på Verbena HVB kommer du att ha möjlighet att forma och utveckla verksamheten från start. Du bidrar till att skapa en omsorgsfull och utvecklande miljö där ungdomarna kan blomstra. Tillsammans med dina kollegor drivs du av ambitionen att ge ungdomarna de allra bästa förutsättningarna och den vård de behöver för att utvecklas i en trygg, säker och hälsofrämjande miljö. Du kommer arbeta i en erfaren grupp och ha en organisation med stort kunnande bakom dig. Självständighet är en förutsättning, men också samarbetsförmåga och lyhördhet för ungdomarnas behov. HVB-hemmet ligger i Norrtälje kommun med nära pendlingsavstånd till Stockholm. På arbetsplatsen arbetar 2-3 behandlare med medlevarskap (en arbetar sovande natt/dygn) tillsammans med föreståndare samt en biträdandemföreståndare/samordnare. Vi söker en hel arbetsgrupp om 8-10 personer, där vi tillsammans skapar ett ambitiöst och kunnigt team, som brinner för att ge ungdomarna (flickor 14-18 år) de allra bästa förutsättningarna att lyckas framåt i livet. Vi söker hel- och deltidsanställda som är flexibla och kan arbeta under dygnets alla timmar – dag, kväll, natt – samt ha beredskap och jour vid behov. Vi tror att du är en trygg och strukturerad och social person som brinner för att arbeta med ungdomar med psykiatriska- och psykosociala problem. Ditt engagemang och din förmåga att skapa relationer, där avvisande och brist på tillit först kan prägla kontakten, är viktiga egenskaper. Du behöver kunna arbeta självständigt och vara skicklig på att prioritera och planera arbetet utifrån behov. Du har lätt att knyta kontakter, skapa relation och är orädd och empatisk i ditt sätt. Vana av målgruppen, psykiskt – och socialt utsatta ungdomar är meriterande. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Bidra till att arbeta i verksamheten i enlighet med vår vision och våra värdeord • Arbeta för att säkerställa en trygg och stöttande miljö för ungdomarna • Samverka med socialtjänst och andra myndigheter • Dokumentation Exempel på arbetsuppgifter utöver behandlingsarbete kan vara; planera/förbereda måltider, beställa matkassar, hålla städrutiner, stödja ungdomen i ADL (t.ex. matlagning, tvätt), skjutsa ungdomar till skola och aktiviteter, följa med på möten, trygghetsskapande arbete, samverkan med socialtjänst och vårdnadshavare. Kvalifikationer: • Relevant högskoleutbildning (socionom, beteendevetare) inom socialt arbete, psykologi, eller liknande • Erfarenhet av att arbeta med ungdomar med svår psykisk ohälsa i riskzon • Tidigare arbetserfarenhet från HVB är meriterande • Kunnande inom neuropsykiatri är meriterande • Goda kunskaper gällande lagstiftning och regelverk för HVB-verksamhet är meriterande • Förmåga att arbeta strukturerat och målinriktat • Utbildning i DBT, MI, ACT, KBT är meriterande • B-körkort Vi erbjuder: • Möjlighet att vara med och forma en verksamhet med de allra högsta ambitionerna • Kunniga kollegor och ledning • En dynamisk och inspirerande arbetsmiljö • Möjlighet att göra en verklig skillnad i ungdomars liv • Kompetensutveckling och fortbildning • Marknadsmässig lön och förmåner
Änglagården Omsorg söker en drogterapeut/ Socialpedagog på 100 % tjänst och den är på varierande tidsschema. Änglagården Omsorg AB jobbar med missbrukare med samsjuklighet. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Patia söker samordnare till stödboende i Helsingborg Vill du vara med och göra skillnad – på riktigt? Patia växer, och vi söker nu en engagerad och driven samordnare till vår stödboendeenhet i Helsingborg. Om verksamheten Vi tar emot vuxna personer med beroendeproblematik, kriminalitet, psykisk ohälsa, samsjuklighet eller annan social problematik som innebär svårigheter att hantera vardagen. Vårt mål är att erbjuda ett stödboende med hög kvalitet där varje individ får rätt stöd, i rätt tid – för att kunna ta nästa steg mot självständighet. Om rollen Som samordnare får du ett spännande och varierat uppdrag där du kombinerar klientnära arbete med administrativa arbetsuppgifter. Du är en nyckelperson i verksamheten, med ansvar för att samordna det dagliga arbetet, stödja personalen och säkerställa att insatserna genomförs i enlighet med klientens vårdplan och verksamhetens kvalitetsmål. Du kommer att: samordna enhetens dagliga arbete och vara ett stöd till personalgruppen delta aktivt i det klientnära arbetet vägleda och stötta kollegor i social dokumentation, genomförandeplaner, riskanalyser och månadsrapporter följa upp att arbetet sker enligt gällande rutiner, kvalitetsmål och lagstiftning samverka med socialtjänst, interna samordnare och andra externa aktörer bidra till att utveckla och kvalitetssäkra enheten tillsammans med verksamhetschef Din profil Vi söker dig som är självständig, lösningsfokuserad och professionell, med ett genuint engagemang för målgruppen. Du har: Minst tvåårig eftergymnasial utbildning inom exempelvis socionom, socialpedagog, beteendevetare eller likvärdigt Minst två års erfarenhet av socialt arbete God vana av dokumentation och myndighetskontakt B-körkort Det är meriterande om du har: Erfarenhet av arbetsledning eller samordningsansvar Arbetat med IBIC, MI, lågaffektivt bemötande eller återfallsprevention Intresse för marknadsföring eller utvecklingsarbete Vi värdesätter god kommunikationsförmåga, samarbetsvilja och servicekänsla – gentemot både klienter, kollegor och socialtjänst. Övrigt Vi begär utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Tjänsten är en heltid med provanställning i sex månader. Individuell lönesättning tillämpas. Rekrytering sker löpande – vänta inte med din ansökan! Vill du vara med och skapa en verksamhet där kvalitet, individfokus och utveckling står i centrum? Välkommen med din ansökan till Patia – där vi gör skillnad, tillsammans.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn. Välkommen till oss Vi söker dig som vill vara med och göra skillnad för män som av olika anledningar lever i hemlöshet. Vi söker nu en behandlingsassistent med stort intresse för målgruppen som vill arbeta dag, kväll och helg. Västberga boende är ett drogtolerant stödboende för män som behöver stöd utifrån substansberoende, psykisk ohälsa, hemlöshet och andra svårigheter. Vi har 69 platser och ingår i Socialförvaltningens, Område boende vuxna och ligger i Västberga industriområde. Vi arbetar på uppdrag av placerande socialtjänst i Stockholms stad. Vårt uppdrag är att utifrån varje individs förutsättningar stödja våra boende till ett självständigt liv och en mer stabil boendeform. Vi på Västberga boende består av 19 behandlingsassistenter, en köksansvarig, en vaktmästare, en administratör, två gruppledare och en enhetschef. Placeringar på Västberga boende görs efter ett beslut från Område hemlösa eller från stadsdelarna i Stockholms stad. Vi erbjuder För att ge dig bästa möjliga förutsättningar erbjuder vi en grundlig introduktion och attraktiva anställningsvillkor, tjänstepension, friskvårdsbidrag på 3000 kr och möjlighet till semesterväxling. Läs mer på: https://jobba.stockholm/formaner/ Vi är lokaliserade i Västberga industriområde i Hägersten. Din roll Vi söker dig som vill arbeta dag, kväll och helg. Arbetstidsmåttet är 38,25 timmar /veckan med ett 12 veckors rullande schema. Du kommer att få arbeta nära våra boende genom att du ska stötta i att få en struktur på sin vardag , vara en länk till socialmyndigheter, frivården sjukvården, psykiatri osv. Du kommer att arbeta i ett team med kontaktpersoner. Som kontaktperson har du ansvar för att boka in och delta i möten med socialtjänst, upprätta genomförandeplaner, dokumentera i journalföringssystemet Platina och att vara ett stöd för den boende. Du kommer att vara kontaktperson åt 7-10 boende. Arbetet innehåller många praktiska moment som att packa kvarlämnade saker, städa , diska, tvätta kläder, servera mat m.m. Vi har alla ett gemensamt ansvar för vår och våra boendes miljö. Du är relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv i situationer som uppstår i det dagliga arbetet. Din samarbetsförmåga är mycket god och du trivs med att samverka med andra professioner och behålla individen i fokus. Som behandlingsassistent möter du människor med komplex livssituation och det är viktigt att du har ett gott bemötande. Vidare ska du hålla dig informerad om vad som beslutas på personalmöten och på APT. Du ska upprätthålla och följa regler på Västberga boende samt delta aktivt på planeringsdagar, möten och handledning. Din kompetens och erfarenhet Utbildning som behandlingsassistent/socialpedagog eller likvärdigt är ett krav. • Vi vill att du ska ha lång erfarenhet av målgruppen • Meriterande utbildning/erfarenhet är Motiverande samtal (MI) och Lågaffektivt bemötande (LAB), Ett självständigt liv (ESL) • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet och provanställning kan förekomma. Välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Brinner du för frågor som rör arbetsmarknad, sysselsättning, social hållbarhet och samverkan? Söker du nya utmaningar och vill vara med och utveckla en ny verksamhet? Då är det dig vi söker. Tranemo kommun har sökt medel från Europeiska Socialfonden för ett projekt inom sysselsättning och samverkan. Inom ramen för projektet ingår att starta upp en öppen lågtröskelverksamhet för personer som ännu inte etablerat sig på arbetsmarknaden, samt att arbeta med att förbättra samverkan mellan de olika verksamheter inom kommunen som redan idag arbetar med sysselsättning, arbetsförberedande insatser, socialt stöd och öppenvård. Målet för projektet är att den enskilde ska kunna göra stegförflyttning mot arbete eller utbildning. I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på. Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo. Tranemo kommun – Närheten till varandra bygger relationer för framtiden. ARBETSUPPGIFTER I arbetsuppgifterna som socialpedagog ingår att, tillsammans med projektledare för projektet, vara med och utveckla en öppen lågtröskelverksamhet och innehållet i verksamheten utifrån deltagarnas behov. Som socialpedagog kommer du arbeta direkt med deltagarna i verksamheten, samt samverka med teamet runt den enskilde för att ge bästa möjliga förutsättningar att utvecklas. Målgruppen för verksamheten är personer som på grund av psykisk ohälsa, beroendeproblematik och/eller annan social problematik står långt ifrån arbetsmarknaden. KVALIFIKATIONER Du har: • utbildning till socialpedagog, behandlingspedagog eller har annan eftergymnasial utbildning eller erfarenhet inom socialt arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt om du dessutom har: • erfarenhet av Motiverande samtal (MI), Community Reinforcement Approach (CRA), Återfallsprevention (ÅP) och lågaffektivt bemötande • erfarenhet av att ha arbetat med målgruppen eller i liknande verksamhet. Vi söker dig som är intresserad av att vara betydande del i driften och utvecklingen av kommunens öppna lågtröskelverksamhet och i denna spännande, meningsfulla roll göra stor skillnad för individen. Du ska kunna möta den enskilda individen där den är på alla plan, såväl socialt som känslomässigt. Du har förmåga och intresse att se den enskilda människan bakom en psykisk ohälsa, beroendeproblematik, eller annan social problematik. Du har förståelse för människors skiftande levnadsvanor och mående och bemöter med lyhördhet och respekt. Du anser att alla individer kan utvecklas och skapa positiva förändringar i livet, givna rätt förutsättningar och stöd. Du är en god förebild och kan stötta till inkludering och meningsfullhet i såväl sysselsättning som ut mot samhället. Du öppnar möjligheten för målgruppen genom att ha en god kommunikation och samverka med andra inom och utom verksamheten. Du ser möjligheter och stöttar enskilda till att hitta och bibehålla motivation till förändring. Du kan arbeta situationsanpassat, tydligt och lågaffektivt, pedagogiskt och kan vid behov sätta respektfulla gränser för att bedriva verksamheten på ett hållbart sätt. Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan! ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad vi gör och vill Vi söker dig som vill vara en del i vårt arbetslag tillsammans med stödpedagog och stödassistenterna och stödja personer inom LSS gruppbostad till goda levnadsvillkor. I gruppbostaden bor sex personer med olika grad av intellektuella och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi är en enhet med två tillhörande gruppbostäder som ligger ute vid Tyresö kyrka och vi har tätt samarbete mellan oss. Varje gruppbostad har varsin samordnare som ansvarar för varsin gruppbostad med tät kontakt och stöd utav varandra. På varje gruppbostad arbetar åtta till nio stycken stödassistenter samt en stödpedagog. Därutöver är vi tre stödassistenter som arbetar vaken natt. Vi värdesätter brukarfokus där självbestämmande, delaktighet samt inflytande prioriteras högt. Ett salutogent perspektiv och att arbetar målmedvetet och fokuserat på att vara möjliggörare för dem vi är till för är en självklarhet för oss. Vårt främsta mål och uppdrag är att leverera stöd och service till de som bor hos oss och för att lyckas med det tror vi att medarbetarna behöver trivas. Vi ser värdet i att ha en arbetsmiljö som är inkluderande där alla får känna sig delaktiga och där utrymme för kompetensutveckling och tillräckliga resurser är våra ledord. Vi tror även att en attraktiv arbetsgivare skapar bra scheman utifrån verksamhetens behov och medarbetarnas önskemål. Vi är måna om att få dig att trivas på arbetsplatsen och vi vill gärna dela med oss av våra kunskaper till just dig. Dina åsikter är viktiga för oss och vi vill gärna lyssna på dem. För oss är det viktigt att arbeta i ett prestigelöst team och fira framgångar tillsammans. Om tjänsten Du som samordnare arbetar på uppdrag av enhetschef och är en lagspelare som har många bollar i luften. Du är bra på logistik och olika lösningar. Du jobbar aktivt med att LSS värdegrund efterlevs och du fungerar som en pedagogisk förebild. Du arbetar som stödassistent, men har även visst administrativt ansvar som exempelvis bemanna planerad frånvaro, planera om scheman då behov föreligger, se över att beslut som tas genomförs, hantera vårt lönesystem så att arbetsförändringar är korrekta, vissa arbetsuppgifter i Excell och Word (löpande uppdateringar av vissa dokument), samt vara en samordnande länk i personalgruppen. Det kan även finnas ansvar som inköp och andra förekommande uppgifter. Vi är ett team som skapar samsyn och ett gemensamt strukturerat arbete som är till fördel för brukare, personalen och kvaliteten. Du ska ha en helhetssyn på verksamheten och förväntas vara pådrivande och initiativtagare i verksamhetens utveckling. I arbetet ingår även social dokumentation, kontakter med anhöriga, handläggare, daglig verksamhet, samt en del andra aktörer kring brukaren. Alla i arbetsgruppen arbetar utifrån rutiner och riktlinjer, och bidrar till hög kvalitet. Du kommer bli en viktig person i vårt arbetslaget och arbetar enligt rullande schema, parallellt med stöddassistenter och stödpedagog. På ditt schema kommer en viss del av din arbetstid vara samordnartid, där du arbetar med de uppgifter som hör till samordnarrollen. Vi erbjuder kontinuerlig handledning av extern handledare tillsammans med arbetsgruppen. Vem är du? Du har pedagogisk utbildning, vård/omvårdnadsutbildning eller likvärdig enligt Socialstyrelsen (SOSFS 2014:2). Du ska ha läst specialpedagogik 1 och 2. Du ska ha minst två års erfarenhet inom området samt goda referenser. Kunna hantera utmanande beteende, kognitiva och fysiska hjälpmedel samt olika kommunikationsverktyg och att ha god förmåga att föra social dokumentation. Vidare ska du även ha god datorvana samt god förmåga att dokumentera och arbeta med Microsoft Office-programmen. Utifrån målgruppen samt att arbetet kräver dokumentation behöver du ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har körkort, men det är inget krav. Vidare söker vi dig som har förmåga att arbeta med och följa strukturerade och individuella genomförandeplaner. Du är engagerad och trygg i din kompetens och yrkesroll inom LSS. Du tar ansvar för brukarens, din egen och arbetsplatsens utveckling och är en god pedagog med lätt för att samarbeta samt kommunicera med olika aktörer, brukare och medarbetare. Du kan ta egna korrekta beslut inom ramarna för befogenheten i din yrkesroll och är proaktiv och initiativrik. Välkommen med din ansökan Låter detta som en tjänst för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast 17 augusti 2025. Ansökningarna kommer börja hanteras först v33. Enhetschef Hanna Björkvall är på semester v28-32 och ersätts då av sina chefskollegor Har du frågor? Kontakta oss via mejl: Enhetschef: Hanna Björkvall, [email protected] (du blir hänvisad till ersättande chef) Samordnare Cattis Lund, [email protected] Kontakt till arbetstagarorganisationerna: www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html. Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar! Äldre- och omsorgsförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar omsorg om äldre människor och personer med funktionsnedsättning. I ansvarsområdet ingår även den kommunala hälso- och sjukvården. Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Novelia-koncernen grundades 2021 ur en vilja att göra skillnad och tillsammans med andra arbete utifrån drivkraften att skapa meningsfullhet. Vår värdegrund speglas av att vi alla är lika värda och där vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för en trygg omsorg och ett individanpassat stöd. Genom delaktighet, samarbete och dialog är målet att var och en ska kunna leva ett gott liv utifrån sina egna förutsättningar, behov och vilja. Novelia strävar efter att skapa en vårdkedja inom området barn och unga för att på så sätt kunna möta upp barns olika behov av stöd och insatser utifrån rätt nivå och tidpunkt i livet. Inom Barn och Unga bedriver vi idag behandlingshem, stödboende och familjehem. Vi erbjuder även stöd till personer inom socialpsykiatrin genom att erbjuda gruppbostäder med särskild service, stödboende och träfflokal. Tillsammans skapar vi en meningsfull vardag och livskvalitet dygnet runt. Välkommen att göra skillnad. Om tjänsten Novelia bedriver idag två HVB-hem för barn och unga beläget i Vikmanshyttan som heter Hyttan och Viken. Nu söker vi personal, både heltidsanställda och vikarier, till båda anläggningarna! Vi har 9 platser per boende och vi bedriver både utredning, vård och behandling för flickor 13–17 år gamla, som uppvisar anknytningsproblematik, neuropsykiatriska beteendeproblem, självdestruktivitet, sociala beteende- och samspelsbrister, som vistats i olämpliga miljöer, som har begått enstaka brott, som har provat att ta droger, som har ett hotfullt beteende och hamnar i konflikt med andra människor. Flickorna kan ha stor frånvaro från skolan och även ha sociala samspelssvårigheter och sociala färdighetsbrister. Verksamhetens förhållningssätt strävar mot att skapa en trygg, trivsam och förutsägbar miljö för de inskrivna ungdomarna i HVB-hem. Det miljöterapeutiska arbetet inriktas mot att involvera ungdomarna och göra dem delaktiga i att skapa fungerande rutiner i vardagen och i sin behandling. Vi individanpassar behandlingen så mycket som möjligt och har tillgång till kvalificerad specialistkompetens inom det sociala och psykiatriska området. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socialpedagog, behandlingspedagog eller undersköterska med psykiatriinriktning. Meriterande om du har högskolepoäng inom KBT, MI, ACRA, neuropsykiatriska funktionshinder eller pedagogik. Du har erfarenhet av arbete inom omsorg och/eller socialt arbete. Du har även erfarenhet av arbete med barn och ungdomar samt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Tidigare arbete på HVB med klienter som har utåtagerande beteende är starkt meriterande. Tjänsten innefattar behandlingsinsatser genom samtal, aktiviteter, strukturerade vardagsrutiner och grundläggande omsorg för de barn som bor i våra verksamheter. Du ansvarar för att skapa relation med både barnet och viktiga personer i dess nätverk. Tjänsten innefattar också sedvanliga hushålls-och städuppgifter som förekommer på ett boende. Registerkontroll Om du blir kallad på intervju så förutsätts att du har med dig ett utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Du kan gå in på: https://polisen.se/service/blanketter-belastningsregistret/blankett-4427-hvbhem-belastningsregistret/ och hitta blanketten där. Kollektivavtal, förmåner & ersättning Alla bolag i Novelia-koncernen är medlemmar i Almega/Vårdföretagarna och har kollektivavtal enligt Bransch E, för denna roll tillämpas kollektivavtal mellan Almega/Vårdföretagarna och Vision. Novelia erbjuder friskvårdsbidrag om 3000kr/per arbetat helår. Lönesättningen är differentierad och individuell enligt överenskommelse. Tillträde & omfattning Intervjuer kommer ske löpande. Vi kommer endast att svara på de ansökningar som uppfyller kraven. För sökande som heltidsanställd tjänst tillämpar Novelia provanställning, som vikarie erbjuder vi en intermittent anställning. Tillträde är omgående.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Bokvillan är ett hem för vård och boende för familjer i kommunal regi och har ett tätt samarbete med socialsekreterare. Bokvillan arbetar utifrån Signs of safety, BBIC (barns behov i centrum), anknytningsteori och systemteori, vilket innebär att vi arbetar med hela familjen och dess nätverk för att ta tillvara och stärka skydd och resurser. Majoriteten av insatserna kräver en samverkan med förskola/skola och elevhälsa. Även samverkan med andra instanser som BUP, HAB och LSS är viktigt. Alla familjer är placerade av olika anledningar och under en begränsad period. Det betyder att familjen fortsätter att gå i skolan, arbeta och göra andra aktiviteter precis som de brukar. Bokvillan genomgår en större förändring av lokalernas utformning och familjerna kommer därför ha egna lägenheter som är sammanslutna till gemensamma ytor för boendet. Bokvillan har funnits sedan 2009 och är stolta över det kvalificerade arbete vi utför för kommunens medborgare. Vi skapar möjligheter för familjerna att hitta nya familjemönster som gynnar familjen och barnens utveckling. Vår utgångspunkt är att barn inte ska vara i dygnsvård mer än nödvändigt och att skyddsfaktorer ska bibehållas. Vi arbetar därför också med öppenvård och eftervård, något som vi vidareutvecklat under 2025. Vi går en förändring till mötes som kräver nyfikenhet, engagemang, och nytänkande. För att möjliggöra detta spännande arbete finns det en tydlig inarbetad struktur och ett flöde för arbetet. Bokvillan har en väl inarbetad struktur för flöde, planering/matchning av ärende, dokumentation och säkerhet. All personal har minst tvåårig eftergymnasial utbildning och vidareutbildningar. På Bokvillan arbetar vi aktivt med feedback och riktat behandlingsarbete. Det finns en närvarande och tillgänglig arbetsledning och ett tätt samarbete inom personalgruppen. Våra insatser genomsyras av kunskap och evidens och vi utvärderar systematiskt våra insatser. Vi arbetar intensivt med metoder så som ICDP, Trygghetscirkeln, PYC och Marte Meo. Det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att komplettera evidensbaserade metoder utifrån kommuninvånarnas behov, vilket gör att vi uppmuntrar och erbjuder vidareutbildningar. Vi söker nu medarbetare som kan vara en del i det spännande arbete vi utför, då vi står inför att flytta till nya lokaler och vidareutveckla vårt arbetssätt. Erfarenhet av familjebehandling är meriterande, likaså spetskompetens som har sin grund i anknytningsteori och systemteori, främst Marte Meo. Alla nya medarbetare får en introduktion och bredvidgång av såväl arbetsledare som kollegor. ARBETSUPPGIFTER Behandlingsassistenternas uppgift är att skapa förutsättningar för en fungerande insats för alla familjemedlemmar samt motivera och medverka till förändring. Behandlingsassistenten arbetar för att genomförandet av uppdraget blir möjligt och utför samtliga arbetsuppgifter i förhållande till insatsen. Behandlingsarbete sker såväl enskilt som i team och arbetet utförs på boendet, i familjernas hem eller på annan lämplig plats. Behandlings- och förändringsarbete skall kommuniceras med familjerna och dokumenteras i befintligt system Journal Digital. Därtill tillkommer alla praktiska göromål som finns i ett boende så som städning, planering mm. Bokvillans personal arbetar tillsammans i mindre team såväl som över teamgränser för att skapa så goda förutsättningar som möjligt och samtlig personal bidrar till att skapa progression i ärendet. Bokvillan är bemannad dygnet runt, året runt och anställningen innebär tjänstgöring dag, kväll, och helg. KVALIFIKATIONER För aktuell tjänst krävs minst tvåårig eftergymnasial utbildning inom relevant område; socionom, socialpedagog eller behandlingspedagog. Du behöver även visa ett utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Arbete med barn och familjer i behandlingsarbete utifrån anknytning och samspel är meriterande, särskilt meriterande med utbildning i Marte Meo. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av dokumentation i Journal Digital. Vi söker dig som har förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du förväntas ha god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. I arbetet är det viktigt att du har förmåga att anpassa dig till förändrade förhållanden och har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov. Du har förmåga att prestera i en pressad miljö och hantera svåra situationer. En förmåga att uppmuntra och stödja förändringsinitiativ är viktigt för oss. Du förblir optimistiskt inför utmaningar och har förmågan att acceptera och lära av kritik. Tjänsten kräver B-körkort. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Behandlingspedagog/Socialpedagog Anton HVB Anton HVB AB bedriver idag två HVB i Kristianstad och Stödboende i Malmö samt Kristianstad. Vi söker nu efter en ny behandlingspedagog till ett av våra HVB. Anton HVB AB är en del av en koncern som också bedriver skolor i Kristianstad. Ungdomar som placeras på vårt HVB går oftast i skolan på någon av våra Antonskolor. Tillsammans arbetar Anton HVB och Antonskolan för att ungdomen skall lyckas med sin skolgång. I Anton-verksamheterna brinner vi för att jobba utifrån en tydlig värdegrund och vi tror på att bygga trygga miljöer, med trygga vuxna, för våra ungdomar. Målet är att ungdomarna, under trygga former, ska få träna och forma, samt förberedas för ett nästa steg i sin resa ut i sitt fortsatta liv. Ungdomarna skall erbjudas ett individuellt anpassat stöd utifrån deras behov. Vi tror på att vårt HVB skall bygga på tydlig struktur och rutiner där ungdomarna får den stöttning och vägledning de behöver för att fungera i sin vardag. Vår behandlings personal arbetar som ett team med ungdomarna. HVB-boendet är en familjevilla som bidrar till en hemlik känsla och atmosfär. Läs mer om oss på www.antonhvb.se Din roll I rollen som behandlingspersonal utgår du från de boendes individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Tillsammans med övrig personal arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat, måltider, träning, städning, ekonomi, fritidsintressen, skolkontakt/läxor och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera den unge till fortsatt skolgång eller annan sysselsättning. I dina uppgifter ingår att dokumentera och planera utifrån vårdplaner. Vi söker dig som har ett lågaffektivt bemötande och förmågan att hantera stress. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på flexibilitet och god samarbetsförmåga. Dina kvalifikationer Du har utbildning och erfarenhet inom behandlingsvård. Det är meriterande om du har utbildning och/eller erfarenhet av MI, RePulse eller Connect. Du har god datorvana samt erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper av det svenska språket i tal och skrift är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. B-körkort samt godkänd vandelskontroll från polisens misstanke- och belastningsregister erfordras. Inga intervjuer kommer att hållas i juli månad. Intervjuerna sker i augusti. Tjänstgöringsgraden är 80-90%
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 460 jobb