För vår kunds räkning söker vi just nu en erfaren projektledare inom elkraft till ett viktigt uppdrag kopplat till tunnelbanestationerna Stockholm City till en myndighetskund i Stockholm. Uppdraget är på heltid och förväntas starta 2025-08-25 och pågå till och med 2026-12-31, med möjlighet till förlängning. Om uppdraget Du kommer att ingå i ett projekt som ansvarar för att modernisera och förbättra elkraftsystemet för två centrala stationer i det regionala pendeltågsnätet. Dagens system har nått sin tekniska livslängd, vilket innebär risker kopplat till driftsäkerhet, underhåll och reservdelsförsörjning. Projektets mål är att förbättra redundans, kommunikation och automatik samt uppgradera kraftförsörjningen för att möta både tekniska krav och myndighetskrav. Uppdraget befinner sig i planeringsfasen. Som projektledare förväntas du driva arbetet med att ta fram systemhandling, kravplaner, tidplan, upphandlingsstrategi och överlämningsplan, samt samordna berörda aktörer och specialister. Exempel på arbetsuppgifter - Leda projektet genom planeringsfasen med ansvar för tid, kostnad och kvalitet. - Ta fram projektspecifikation, tidplan, överlämningsplan och upphandlingsstrategi. - Samordna tekniska utredningar och ta fram funktionsbeskrivning för elkraftsystem. - Säkerställa framtagning och strukturering av anläggningsdokumentation. - Planera och kvalitetssäkra aktiviteter kopplat till larmhantering, provning och test. - Ansvara för samverkan med interna och externa aktörer inom teknik, upphandling och projektstyrning. - Leda projektmöten, resurssäkra projektgruppen och rapportera till styrgrupp. - Bidra till att projektet uppfyller krav inom säkerhet, miljö och arbetsmiljö enligt gällande regelverk. Övrigt: Start: 2025-08-25 Slut: 2026-12-31 Omfattning: 50% Placering: Kungsholmen, Stockholm. Möjlighet till distansarbete. Bakgrundskontroll: Bakgrundskontroll av belastningsregistret är en del av processen. Anställningsform: Anställd hos Devotum då kunden inte godkänner underleverantörer i denna process. Om dig Vi söker dig som uppfyller nedan obligatoriska krav: - Dokumenterad erfarenhet, minst 4 års erfarenhet som projektledare, platschef, byggledare eller produktionsledare för projekt eller entreprenader inom teknikområde elinstallationer. Kompetensen skall vara införskaffad de senaste 10 åren. - Minst 5 års erfarenhet från arbete i projekt som tillämpat AB04 och/eller ABT06. - Dokumenterad erfarenhet av att medverkat i minst 2 projekt inom offentlig verksamhet i ledande befattning. Som ledande befattning räknas projektledare, produktionsledare eller byggledare. Det är meriterande om du även uppfyller följande krav: - Dokumenterad erfarenhet från styr, automation eller kommunikation av minst 1 projekt med tyngdpunkt på elkraft. - Dokumenterad utbildning inom El. Utbildningen ska varit minst 2 år på heltid för att godkännas. Gymnasium, högskola, universitet och KY-utbildningar godkänns om de varit minst 2 år långa på heltid. - Dokumenterad utbildning BAS-U och BAS-P ej äldre än 5 år (styrks med utbildningsbevis som bifogas i anbudet). Önskade personliga egenskaper: - Du är trygg i ledarrollen och kan kommunicera tydligt med olika intressenter. - Du är strukturerad, lösningsorienterad och har lätt för att driva saker framåt. - Du är prestigelös, engagerad och trivs i en samverkande projektmiljö. Ansökan Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning är en del av processen. Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till ansvarig Konsultchef Corazon Wiksell på 070-586 93 11 eller [email protected]. Känn dig trygg som konsult hos Devotum Som konsult hos Devotum har du möjlighet att välja om du vill fakturera genom ditt eget bolag eller bli direkt anställd hos oss. Som anställd hos Devotum erbjuds du alltid schyssta villkor enligt kollektivavtal (Almega) som bland annat innefattar friskvårdsbidrag, tjänstepension och försäkringar. Hos oss är varje konsult viktig och våra konsultchefer finns alltid till hands för att ge dig den support och vägledning du behöver under hela uppdragsperioden.
Job Description Vi söker dig med erfarenhet som byggledare eller projektledare, och som vill vara med och forma hållbara byggprojekt i en växande region tillsammans med oss. Välkommen till Rambolls team i Uppsala! Din nya befattning Du kommer att ingå i vårt team av engagerade och kompetenta kollegor i Uppsala. Vi har många spännande projekt med kunder inom både den privata och offentliga sektorn som är med och bygger upp städerna i Mälardalen – allt ifrån fastigheter till vårdbyggnader. Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i Magasin X, bredvid Centralstationen, med utsikt över stora delar av Uppsala där vi kan se många av våra fina projekt som vi är stolta över. Som bygg-/projektledare hos oss får du en nyckelroll i att planera, samordna och driva byggprojekt från tidiga skeden till färdigställande – en roll där ditt ledarskap, din struktur och din förmåga att skapa samarbete gör verklig skillnad. Projekten är ofta multidisciplinära, där du arbetar nära specialister inom exempelvis el, VVS, geoteknik, miljö och konstruktion – på Ramboll finns alla kompetenser under samma tak, vilket möjliggör ett effektivt, integrerat arbetssätt där vi snabbt kan ta gemensamma beslut och hitta hållbara lösningar tillsammans. Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar bland annat: Bygg- och/eller projektledning där du leder dina uppdrag avseende funktion, kvalité, tid och ekonomi Rådgivning och upphandlingsstöd Teknisk samordning och ledning Beställarens beslutsstöd i olika faser av projektet Samarbeta både internt med Rambolls egna specialister samt externt med exempelvis beställare Delta i kunddialogen, både med nya och etablerade kontakter Om dig Flera års erfarenhet som bygg- och/eller projektledare i byggprojekt – från start till mål Akademisk ingenjörsutbildning med relevant inriktning for tjänsten Förmågan att leda och motivera ett team till att uppnå projektets mål Erfarenheter från förhandlingar och trivs i dialogen med kunden Ett starkt intresse för hållbar samhällsutveckling och vill vara med och driva förändring God kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi välkomnar mångfald i alla dess former och uppmuntrar sökande från alla grupper att ansöka. Passion och potential kan i många fall väga upp ett perfekt CV, och i Ramboll får du hjälp och stöd att växa. Om du identifierar dig med den här rollen men inte uppfyller alla kriterier vill vi gärna att du ändå lämnar in din ansökan. Du kan vara det perfekta valet för den här tjänsten eller en annan roll i vårt team. Vad vi kan erbjuda dig En inkluderande arbetsmiljö som främjar utveckling och där olika drivkrafter, erfarenheter och perspektiv uppmuntras och respekteras Trygga ledare i ett värderingsstyrt bolag med medarbetaren i fokus En internationell kunskapsmiljö med erfarenheter från 35 länder Långsiktiga mål i ett stiftelseägt företag som investerar i sina medarbetare samt i forskning och humanitära insatser runt om i världen Flexibel arbetsmiljö med möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan Privat sjukförsäkring och livförsäkring Friskvårdsbidrag på upp till 4000 SEK/året Projekt som inte bara är tekniskt utmanande, utan där du också är med och gör verklig skillnad Är du redo att börja jobba hos oss? Vi tar tacksam emot ditt CV eller skriv några rader om dig själv som ett första steg och ser därefter fram emot att få veta mer om dig om du har den profilen vi söker. Även om tiden kanske inte är helt rätt just nu för dig, etablerar vi gärna en kontakt för att diskutera möjliga karriärvägar hos oss. Sista ansökningsdag: 2025-08-15. Arbeta i hjärtat av hållbar förändring med Ramboll i Sverige Ramboll grundades i Danmark och är en stiftelseägd, internationell teknik-, arkitekt- och management-konsultbolag. På Ramboll tror vi att syftet med hållbar förändring är att skapa samhällen där både miljö och människor kan blomstra. Det är vår utgångspunkt – det är det som guidar oss i vårt arbete. Vår historia är förankrad i en tydlig vision av hur ett ansvarsfullt företag ska agera, och öppenhet och nyfikenhet är en viktig del av vår kultur. Ramboll i Sverige har cirka 2000 anställda på 30 kontor. Ramboll-experter levererar innovativa lösningar inom Byggnader, Transport, Energi, Vatten, Miljö och Hälsa, Landskap och Arkitektur, samt Management Consulting. Jämställdhet, Mångfald och Inkludering Jämställdhet, mångfald och inkludering är kärnan i det vi gör. På Ramboll tror vi att mångfald är en styrka och att olika erfarenheter och perspektiv är avgörande för att skapa hållbara samhällen. Vi jobbar aktivt för att skapa en inkluderande och stöttande arbetsmiljö där alla trivs och kan förverkliga sin potential. Vi vet också hur viktigt det är att hitta rätt balans för var, när och hur mycket du arbetar, och därför erbjuder vi på Ramboll mycket flexibilitet att anpassa ditt arbete till din individuella situation. Vi välkomnar ansökningar från kandidater med olika bakgrunder. Vänligen låt oss veta om det finns några anpassningar vi kan göra i rekryteringsprocessen för att göra den mer bekväm för dig. Du kan kontakta oss på [email protected] med sådana förfrågningar.
Om tjänsten Vi söker en produktionsledare till en ledande aktör inom industriellt byggande. I denna roll har du ett övergripande ansvar för att säkerställa en effektiv och kvalitetssäkrad produktion inom en av våra nyckelavdelningar. Du leder det dagliga operativa arbetet tillsammans med arbetsledare och ansvarar för att produktionsmålen uppfylls i rätt tid och enligt plan. Du har personalansvar för 2–3 arbetsledare och ett indirekt ansvar för cirka 60 medarbetare inklusive montörer, inredesmontörer, mattläggare och emballerare. Det dagliga personalansvaret hanteras av arbetsledarna, medan större personalfrågor hanteras av dig. Tjänsten är placerad i södra värmland och är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde under hösten 2025. Du arbetar dagtid måndag till fredag och ingår i en produktionsledningsgrupp som rapporterar till fabrikschefen. Arbetsuppgifter Leda, samordna och följa upp den operativa produktionen inom avdelningen Personalärenden så som uppföljning av frånvaro och rehabilitering Ansvara för att uppsatta mål för kvalitet, kvantitet och tidsramar nås Planera produktion och bemanning både långsiktigt och kortsiktigt Skapa goda förutsättningar för en säker och trivsam arbetsmiljö Driva förbättringsarbete och utveckla effektiva arbetsmetoder Följa upp resultat och vidta åtgärder vid avvikelser Ha tät dialog med arbetsledare, projektering, inköp och montage Delta i pulsmöten och samverka med andra produktionsenheter Om dig Vi söker dig som har Krav Gymnasial utbildning inom bygg eller motsvarande arbetslivserfarenhet Erfarenhet av produktionsledning inom industri, bygg eller tillverkning Tidigare ledarroll, gärna med personalledning God datorvana och erfarenhet av att arbeta i affärs- och planeringssystem Flytande svenska i tal och skrift B-körkort och möjlighet att arbeta på plats dagligen Meriterande Kunskap i MES-system Erfarenhet från industriellt byggande eller liknande flödesstyrd produktion Projektledarerfarenhet inom produktion Personliga egenskaper Kommunikativ, närvarande och tydlig i din ledarstil vilket resulterar i att du får med dig andra Strukturerad och organiserad med stor förståelse och intresse för planering och uppföljning Har ett helhetstänk och god förmåga att genom analys fatta välgrundade beslut och effektivisera processer Uthållig och lösningsorienterad med stark drivkraft att jobba mot satta mål Om oss Företaget är en väletablerad aktör inom byggprodukter och relaterade tjänster, med verksamhet i både Sverige och Norge. Organisationen omfattar ett stort antal produktionsenheter samt kontor inom försäljning, service och montering. Totalt arbetar över 3 000 personer inom koncernen, som har en årsomsättning i miljardklassen. Företaget satsar aktivt på utvecklande medarbetarskap, hållbarhet och innovationskraft, och erbjuder en arbetsmiljö där både människor och idéer får växa. Om rekryteringsprocessen I den här rekryteringen samarbetar vi med Tacting där alla rekryteringskonsulter är certifierade enligt DNVs standard samt arbetar med fördomsfri rekrytering. Med hjälp av kapacitetstester och personprofilanalyser genomför Tacting en objektiv bedömning på hur du kan komma att hantera dina nya arbetsuppgifter hos oss och samtidigt minimera risken för diskriminering och särbehandling. Om du har frågor är du välkommen att kontakta Ulf Holmgren på 076-307 10 29 eller Elin Skau på 073-529 69 67. Välkommen in med din ansökan senast 13 juli!
Sörmland Vatten och Avfall AB ansvarar för att producera och leverera dricksvatten av god kvalitet, omhänderta och rena avloppsvatten samt ta hand om hushållsavfall på ett ansvarsfullt sätt. Vi tar tillvara på våra restprodukter genom att producera och leverera klimatvänlig biogas samt återföra växtnäring till produktiv åkermark. För en hållbar samhällsutveckling arbetar vi resurseffektivt och kretsloppsanpassat med service och miljö varje dag. Det gör vi för dig som bor i, verkar i eller besöker vår region även kallat Sörmlands hjärta. Vi ägs av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Läs gärna mer om oss på www.sormlandvatten.se. ARBETSUPPGIFTER Som byggledare hos oss får du en central roll i genomförandet av våra projekt. Du arbetar nära projektledare och entreprenörer för att säkerställa att våra investeringar genomförs effektivt, säkert och med hög kvalitet. Tjänsten passar dig som trivs ute i fält, gillar samarbeten, problemlösning och har ett öga för detaljer. Som byggledare ansvarar du för att: • följa upp entreprenader på plats • ha fokus på tid, kostnad, kvalitet och arbetsmiljö • vara beställarens representant på byggarbetsplatsen och samordna aktörer • delta i bygg-, ekonomi- och KMA-möten samt dokumentera och följa upp • säkerställa att entreprenören följer kontrakt, kvalitets- och miljökrav • medverka vid besiktningar, överlämning till drift och granska handlingar • hantera kontakter med entreprenörer, fastighetsägare och andra berörda • rapportera regelbundet till projektledare och dokumentera arbetsplatsbesök KVALIFIKATIONER Vi behöver en person som: • Bygger starka samarbeten: Du trivs i samarbete med andra och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer både internt och externt. Du vet att framgångsrika projekt bygger på god kommunikation och laganda. • Älskar att lösa problem: Du ser möjligheter där andra ser hinder. Med ett analytiskt sinne och ett strukturerat arbetssätt tar du dig an utmaningar och hittar lösningar som driver projekten framåt. • Tar initiativ och får saker att hända: Du väntar inte på att någon annan ska ta första steget du agerar. Du är självgående, ser vad som behöver göras och tar ansvar för att driva arbetet i mål. • Har ett öga för ekonomi: Du förstår vikten av att hålla budget och arbeta kostnadseffektivt. Du väger alltid kvalitet mot resurser och bidrar till att skapa värde i varje projekt. • Är trygg i dina beslut: Du vågar fatta beslut, även i komplexa situationer, och står stadigt bakom dem. Du är tydlig, konsekvent och har modet att prioritera rätt. Varför välja oss? Vi erbjuder en möjlighet att arbeta i en samhällsviktig verksamhet där du får vara med och påverka. Genom att bygga upp intern kompetens inom byggledning stärker vi vår effektivitet och kvalitet och du blir en viktig del av den utvecklingen. Vi söker dig som har: • Ingenjörsexamen inom bygg eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom bygg- och anläggning, gärna med inriktning mot VA. • Minst 3 års erfarenhet av bygg- eller projektledning inom VA- eller byggprojekt. • Kunskaper i BAS P/U, AB04, ABT06 och AMA Anläggning. • B-körkort och goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Meriterande: • Erfarenhet av VA-teknik, entreprenadjuridik, LOU/LUF och arbete enligt projektmodell. • Kunskap om offentlig upphand ÖVRIGT Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Vi söker en Byggledare Järnväg till uppdrag hos Trafikverket med stationering i Luleå. Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Uppdraget som resurskonsult innebär att som byggledare stötta ett eller flera projekts genomförande i produktionsskedet. Det är byggledarens uppgift att bidra till att olika typer av investeringsprojekt startas, genomförs, följs upp och avslutas utifrån beslutad omfattning och inom beslutad tids- och kostnadsram. Produktionerna som bedrivs är främst åt Malmbanan, men även andra projekt kan vara aktuella. Trafikverkets styrande föreskrifter och standarder ska tillämpas. Stödjande dokument såsom handböcker ska användas som vägledning för de olika projektskedena. Uppdraget består av följande: Konsultuppdrag gällande byggledare järnväg åt enhet IVnvj1, VO Investering Norra regionen. Uppdrag åt andra enheter kan även förekomma. Arbetsuppgifter • Tillsammans med projektledare tillse och säkerställa att tilldelad entreprenad genomförs i överensstämmelse med kontrakt, ritningar och andra handlingar • Följa upp tidplan, nedlagda kostnader och övriga beställningar samt bistå med att prognostisera entreprenadens slutkostnad • Följa upp byggmetoden och detaljerade byggplaner • Medverka vid kontakt med myndigheter, projektörer och fastighetsägare • Hantera avvikelser i produktion • Följa upp och dokumentera ändrings- och tilläggsarbeten samt mängdavvikelser, enligt för projektet gällande rutiner • Delta i bygg- och ekonomimöten • Delta i projektets och entreprenadens kvalitet- och miljöarbete • Tillse att entreprenörens egenkontroll med avseende på kvalitet, miljö, säkerhet och arbetsmiljö genomförs enligt överenskomna planer • Samordna med andra teknikgrenar och angränsande entreprenader • Bevaka att erforderliga myndighetstillstånd följs • Medverka vid sammanställning av slutdokumentation av projektet • Kontrollera och följa upp att ställda krav uppfyllts • Följa upp kontroller i utförandefasen • Utföra uppdraget i samverkan och under ledning av beställarens projektledare • I samråd med beställaren, fördela, genomföra och följa upp projektarbetet i enlighet med styrande dokument • Tillsammans med projektorganisationen och centrala stödresurser initiera, bereda och ansvara för genomförande och uppföljning av projektet avseende tid, kostnad, innehåll, kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö och miljö • Upprätta erforderliga tidplaner för projektet i samverkan med övriga projektledningsresurser, upprätta kalkyler och budgetar enligt framställda rutiner för projektet • Bistå med teknisk rådgivning Krav (OBS, obligatoriska) Konsulten ska ha minst 6 års arbetserfarenhet av entreprenadarbeten såsom projektledare, byggledare, platschef, arbetschef, produktionschef eller liknande inom infrastruktur med inriktning mot järnvägsarbeten som Trafikverket kan anse vara likvärdigt Två av dessa sex år kan vara kopplade till erfarenhet av bygghandlingsprojektering av järnväg Arbetserfarenheten får inte vara äldre än 12 år Konsulten ska ha kännedom om lagar och förordningar samt standarder och föreskrifter inom produktion av järnväg Konsulten ska ha utbildning som SoS-ledare enligt TDOK 2020:0222 och SoS-planerare enligt TDOK 2020:0223 Utbildningarnas giltighetstid får maximalt ha passerat med 6 månader före sista anbudsdag Uppdaterade utbildningar måste annars,vara genomförda senast 1 augusti 2025 Om högre utbildning genomförts gäller kraven på samma sätt enligt ovan Konsulten ska kunna uttrycka sig väl på svenska språket, både i tal och skrift Konsulten ska inneha ett giltigt B-körkort Konsulten ska ha dokumenterad utbildning för att kunna fungera som beställarens byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P och BAS-U Meriterande För beställaren är det ett mervärde om konsulten har god kommunikationsförmåga som innebär förmedling av budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar sin kommunikation till mottagaren För beställaren är det ett mervärde att konsulten tar ansvar för sin uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare För beställaren är det ett mervärde att konsulten planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Kungälv Energis uppgift är att skapa elektrisk stämning i Kungälv. Vi gör det genom att erbjuda el, fiber och fjärrvärme till våra kunder. Jobbet vi gör är viktigt och samhällsbärande. Och vi gör det med hjärtat och siktet inställt på en hållbar morgondag. Vill du ha ett jobb med flexibel vardag och bidra till Kungälvs energiomställning? Vi söker Byggledare Byggledaren arbetar med ny-och ombyggnationer på våra olika nät dvs. Elnät, Stadsnät, Värme och samt Gatubelysning. Om tjänsten Vi söker dig som vill ha en nyckelroll i våra projekt. Du ser till att det praktiska arbetet utförs enligt arbetsunderlag, tidplaner, ekonomi och arbetsmiljö/miljöplan. Som Byggledare ansvarar du för avtal inom entreprenadområdet, främst gällande schakter, och gör avrop på AMA. Projekten omfattar ny- och ombyggnation av våra olika nät och samförläggningar med Kungälvs Kommun och externa entreprenörer. Det är ett rörligt och flexibelt arbete där du kommer arbeta både ute i fält samt med administrativa uppgifter. Dina främsta arbetsuppgifter kommer att vara - På en övergripande nivå arbeta med mark- och byggfrågor - Ansvara, beställa och avropa schaktentreprenörer - Ansvara för att projekt utförs enligt arbetshandlingar och rapportera avvikelser - Kontrollera att markavtal, arbetsmiljöplan och tillstånd finns innan byggstart - Kommunicera med alla parter under projektets genomförandefas - Samordna interna och externa resurser tillsammans med enhetschef - Utveckla arbetssätt och rutiner för arbetsområdet Dina Kvalifikationer Akademisk utbildning inom bygg och anläggning alternativt motsvarande kompetens genom erfarenhet Byggledare/Byggsamordnare/projektutbildning Vi vill även att du har - Minst 5 års relevant erfarenhet i likvärdig roll - Erfarenhet av förläggning av ledningar och schakter - Van IT-användare med intresse för system och digitala lösningar; erfarenhet av DP Spatial är meriterande - Kunskaper om AMA Anläggning, schakt och ledningsförläggning; meriterande med erfarenhet av kalkylmodeller som EBR kostnadskatalog - God vana vid arbete med underrättelser, ÄTA, tid- och kvalitetsavstämning inom entreprenadkontrakt - Kompetens inom entreprenadjuridik och projektekonomi - Grundläggande arbetsmiljöutbildning (BAM), BAS P/U, Arbete på Väg - B-körkort är ett krav för tjänsten - God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper Du gillar att ha kontakt med människor – vare sig det handlar om kunder, kollegor eller externa partners. Du kommunicerar tydligt och självsäkert, tar ansvar, har lätt för att samarbeta samt lösa problem på vägen. Du trivs lika bra ute i fält som inne på kontoret, och du har alltid säkerhetstänket med dig. Med struktur, driv och en god helhetssyn ser du till att få saker att hända – på ett sätt som både är professionellt och affärsmässigt. Erbjudande Du blir en viktig del av Kungälv Energi – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, stöttande medarbetare och respektfullhet. Det är en spännande och utvecklande arbetsplats i en kommun som är i tillväxt. Du får möjlighet att jobba i en bransch som är livsnödvändig i våra vardagliga liv och en av de viktigaste branscherna för klimatomställningen. Vi satsar på trygghet och hållbarhet med kollektivavtal, möjlighet till hemmakontor 1-2 dagar /vecka, företagshälsovård, friskvårdsbidrag med Epassi, friskvårdstimma mm. Vi sitter i flexibla fina lokaler, centralt i Kungälv. Om Kungälv Energi Kungälv Energi är ett energibolag som ägs av Kungälvs Kommun. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för att Kungälv Energi aktivt ska bidra till samhällets hållbara utveckling och öka våra kunders livskvalitet i vardagen. Ansökan Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! Sista dag för ansökan 24/8. För frågor om tjänsten, kontakta Enhetschef Elizabeth Svanberg på tel. 0303-23 97 51 eller mail [email protected] (OBS! under semesterperioden kan tillgängligheten variera, men vi gör vårt bästa för att återkoppla så snart som möjligt) Övrigt Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Vänligen respektera att vi inte vill bli kontaktade av annonssäljare, rekryterare eller motsvarande, gällande denna rekrytering. https://www.kungalvenergi.se/
Vill du vara en del av ett av Europas största industriella omställningsprojekt? Nu söker vi den sista byggledaren av totalt fem för våra olika byggområden. Denna roll är specifikt kopplad till Construction Area 5 (CA5), som ansvarar för infrastrukturarbeten inom projektet i Luleå. Att bli en del av SSAB-familjen innebär att följa med på en resa. En resa som vi tror är avgörande för planetens framtid och hållbarhet. Stål har varit ett av de viktigaste materialen för vår samhällsutveckling och kommer att vara det även i framtiden. I våra hem, i broar som förbinder våra städer och i morgondagens bilar. På SSAB är vi stolta över vår historia och vårt ledarskap inom höghållfast stål. Samtidigt är vi medvetna om att stålproduktion är en av de branscher som släpper ut mest växthusgaser i världen. Det måste förändras. Vi har därför utvecklat världens första fossilfria process för stålproduktion och har förbundit oss att i stor utsträckning bli fossilfria. Som en del av SSAB kommer du att vara viktig för att förverkliga detta mål och därmed bidra till en grön omställning av hela stålindustrin. Om tjänsten SSAB:s styrelse har fattat beslut om att investera 4,5 miljarder Euro för att ställa om produktionen i Luleå till fossilfri stålproduktion. Den nya anläggningen kommer ha en kapacitet på 2,5 miljoner ton/år och omfatta två ljusbågsugnar, avancerad sekundär metallurgi, ett direktvalsverk för specialprodukter samt ett kallvalsverk för premiumprodukter inom mobilitetssegmentet. SSAB befinner sig i en grön omställning och vi söker nu en engagerad och erfaren byggledare för att leda och samordna bygg- och installationsaktiviteter på plats inom byggnads- och industriområdet med tonvikt på infrastrukturarbeten. Vänligen observera att vi tar ett sommaruppehåll i rekryteringen under den svenska industrisemestern, som pågår från den 1 juli till början av augusti. Det innebär att vi inte kommer att granska ansökningar eller hålla intervjuer under juli månad. Rekryteringsprocessen återupptas i början av augusti. Tack för ditt tålamod och din förståelse för eventuella förseningar. Dina huvudsakliga ansvarsområden Leda och följa upp samtliga bygg- och installationsarbeten på plats enligt projektmål för säkerhet, kvalitet, tidplan och budget. Säkerställa att alla logistikbehov uppfylls (material, utrustning, personal). Utföra platsbesök, validera material och säkerställa efterlevnad av arbetsmiljö- och säkerhetskrav. Samarbeta nära med projektledare och rapportera avvikelser, risker och förändringar. Ansvara för tydlig och regelbunden rapportering av status, utmaningar och framdrift. Motivera och leda teamet i ett högt tempo och skapa en positiv arbetsmiljö. Om dig Minst 10 års erfarenhet från branschen, varav minst 8 år med projektledning i komplex industriell miljö (exempelvis processindustri, olje- och gas, tillverkning, gruvor). Dokumenterad erfarenhet av mark- och anläggningsarbeten samt vägbyggnation. Högskoleutbildning inom bygg, anläggning, väg och vatten, eller motsvarande. Erfarenhet av att leda externa entreprenörer och koordinera flera aktörer. Vana vid olika typer av entreprenadformer och hantering av ändringsorder. Erfarenhet av att arbeta på "beställarsidan" är meriterande. Förmåga att hantera säkerhet (HSE), budget, tidplan och omfattning samtidigt. Flytande svenska i tal och skrift är ett krav. Mycket god förståelse för engelska, då projektets arbetsspråk är engelska. Du kommer att ha många externa kontakter, så god kommunikativ förmåga är viktig. Erfarenhet från multikulturella miljöer är ett plus. Vårt erbjudande På SSAB är mångfald och inkludering en del av vår kultur. Vi använder våra värderingar – drivande, äkta och steget före – i vårt dagliga beslutsfattande, alltid med kunden i fokus. Det gör oss alla till lagspelare, med en gemensam strävan att förbättra oss. När du börjar på SSAB blir du en del av en organisation med passionerade problemlösare som arbetar tillsammans med viktiga utmaningar. Vi kommer att stödja din tillväxt genom att erbjuda en säker och vänlig arbetsplats som bidrar till balansen mellan arbete och privatliv. På SSAB har du möjlighet att bredda dina kunskaper och växa. Vi erbjuder ett brett spektrum av uppskattade förmåner till våra medarbetare. Här är några exempel på det: Vinstdelning Flexibla villkor för arbetstidsförkortning Friskvårdsbidrag Rekryteringsprocessen 1. Ansök 2. Intervju 3. Kom och träffa oss 4. Referenstagning 5. Hälsoundersökning 6. Signera Bakgrundskontroll kan komma att genomföras som en del i rekryteringsprocessen. Har du frågor angående tjänsten? Kontakta gärna rekryterande chef Patrik Mettävainio via mail - [email protected] Kontakta Petra Fekete via mail - [email protected] Vi undanbeder oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering. Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0920-920 00. Några ord från din blivande chef "Projektet är en del av den erforderliga omställningen av den mänskliga påverkan för ett hållbarare liv på vår unika planet. Vi arbetar i ett mångkulturellt team där vi bidrar med våra enskilda styrkor och erfarenheter för att tillsammans med våra entreprenörer genomföra ett effektivt projekt där säkerhet, kvalitet och arbetsglädje står i fokus. För mig är det viktigt att alla känner stort ansvar, stöttar varandra, respekterar olikheter och arbetar prestigelöst för gruppen och projektets bästa i alla avseenden. Vi välkomnar dig som har samma värdegrund, trivs i projekt med högt tempo och gillar utmaningar." SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.com, Facebook, Instagram, LinkedIn, X och YouTube.
Vi söker en byggledare el/kontakledning för mångårigt uppdrag hos Trafikverket, med stationering i Borås Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget och arbetsområde Kust-till-kustbanan bandel 641 är en viktig länk mellan Göteborg–Borås och vidare mot Alvesta–Kalmar för pendel- och godstågstransporter. Sträckan är också en viktig omledningsbana för tågtrafiken i västra Sverige. Järnvägen mellan Göteborg och Borås byggdes från början av det privata bolaget Göteborg–Borås Järnväg (GBJ) och togs i bruk år 1894. År 1936 elektrifierades banan och 1940 övertogs den av staten. Längs järnvägssträckan återfinns sex stycken tunnlar, byggda enligt äldre standard. Fem av dessa tunnlar är belägna längs Landvettersjöns södra strand och den sjätte sydöst om Hindås i riktning mot Rävlanda. På sträckan mellan Almedal och Borås, en sträcka på cirka 65 km, finns idag sju driftplatser varav fyra med resandeutbyte. Samtliga driftplatser är tvåspåriga, där Mölnlycke, Rävlanda och Sandared har sidoplattformar på ömse sidor och Hindås en mittplattform. Resandeutbyte finns också i Bollebygd, som idag är klassad som linjeplats. Denna linjeplats är bestyckad med en sidoplattform. Övriga driftplatser på sträckan är Mölndals övre, Härryda och Rödberg. Arbetsuppgifter/Ansvar Byggledare ansvarar för att leda och samordna tilldelat teknikområde i samverkan med projektör och entreprenör under ledning av beställarens delprojektledare BEST för att leda projektet mot dess mål avseende omfattning, tid, kostnader och kvalitet. Det inbegriper att säkerställa projektets framdrift och leveranser. Byggledare kontaktledning / el:s arbetsuppgifter är att: Leda projekteringsarbetet mot uppställda mål inom tilldelat ansvarsområde Leda arbetet med uppföljning av kvalitet, tid och ekonomi inom del av uppdraget, innebärandes bland annat granskning av handlingar och byggledning Verka som entreprenadsakkunnig inom arbetsområdet Vara ett stöd och rapportera till delprojektledare BEST enligt fastställda rutiner Följa upp att uppsatta mål och krav uppfylls Se till att arbetet genomförs i god samverkan Medverka till att arbetssätt och rutiner för projektering samt produktion tas fram anpassade efter uppdragets omfattning och behov, samt att arbetsmiljö och säkerhet beaktas i såväl projekteringen som produktionen Säkerställa samordning av projektering inom och mellan leverantörer Medverka i arbete med kravhantering, arbetsmiljörisker, risk-, tid-, kalkyl- och prognosarbete Identifiera och hantera risker Leda/delta i möten så som teknikmöten, arbetsmöten med flera Leda/delta i arbetsforum med externa parter Ta fram underlag och bevaka kvalitet och byggbarhet i framtagna handlingar Kontrollera handlingar och modeller Identifiera problemområden och kritiska moment Övriga förekommande arbetsuppgifter Krav (OBS, obligatoriska) Kunna uttrycka sig väl på svenska språket i både tal och skrift Erfarenhet från arbete i projektgrupper där samordning varit viktig B-körkort Minst 3 års arbetserfarenhet (som byggledare eller arbetsledande funktion så som produktionsledare, arbetsledare, platschef eller motsvarande i bygg/anläggningsprojekt) inom det aktuella teknikområdet (låg- och högspänning). Arbetserfarenheten ska ej vara äldre än 10 år Kännedom om lagar och förordningar samt standarder och föreskrifter inom aktuellt område Konsulten ska ha genomgått BASÄSKYDD Minst 8 års arbetserfarenhet som byggledare kontaktledning / el järnväg Minst 8 års erfarenhet av projekteringsarbete kontaktledning / el järnväg Minst 3 uppdrag där offererad konsult genomfört granskning av kontaktledning / el-handling för uppdragsgivares räkning Erfarenhet av BEST-entreprenader på minst 50 miljoner Ha genomgått utbildning för att kunna fungera som Beställarens byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P och BAS-U God kunskap om inom ABK, AMA och MER samt entreprenadjuridik Behörighet som granskare för Trafikverkets elkraftsanläggningar avseende kontaktledning och hjälpkraft Erfarenhet av arbete / projektering av kontaktledningsskena Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi söker en Byggledare för projekt Blackebergsvägen hos uppdragsgivare i Stockholm Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten pågår under många år, och har en varierad omfattning mellan 15-50 procent. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Uppdraget avser konsultuppdrag av byggledningstjänst med goda kunskaper i produktionsplanering inom projektet Blackebergsvägen E2-3. Uppdraget omfattar deltagande i detaljprojekterings- och entreprenadskedet. I detaljprojekteringsskedet innebär arbetet skedesplanering och framtagande av tidplaner samt stöd vid framtagande av förfrågningsunderlag samt uppdelning av entreprenaden i en fin- och groventreprenad. Arbetsområdet ligger längs södra Blackebergsvägen och Blackebergsbacken. Längs Blackebergsvägen är planen bebyggelse på båda sidor vägen söder om Södra Ängby fotbollsplan och vidare söderut till korsningen Blackebergsvägen/Blackebergsbacken. Längs Blackebergsbacken planeras bostäder mitt emot Mälarbackens vård- och omsorgsboende. Inom arbetsområdet finns en del befintliga, skyddsvärda träd som ska bevaras varför vikt ska läggas vid försiktigt schakt kring rötter och stammar. Det är viktigt att arbetena utförs i samverkan med verksamheter och övriga entreprenader i området för att minimera omgivningspåverkan. Blackebergsbacken är en återvändsgata, vilket innebär att trafik alltid måste kunna ta sig förbi arbetsområdet och det är också viktigt att allmänheten får förståelse för var och hur man kan nyttja området under tiden för entreprenaden. Beställarens uppskattning av tjänstens omfattning: September 2025 – December 2026: ca 15 % av en heltidstjänst. 2027–2029: ca 50 % av en heltidstjänst. 2030–2032: ca 20 % av en heltidstjänst. Arbetsuppgifter Att bistå organisationen med specialkompetens i produktionsfrågor såsom produktionsplanering och TA-planer samt framtagande av produktionsplanering till förfrågningsunderlaget. Att bistå vid framtagande av AF-del till förfrågningsunderlaget. Övergripande ansvar för kontroll av att entreprenadarbetenas utförande följer gällande arbetshandlingar. Leda, kalla till och protokollföra byggmöten, eventuella samordningsmöten varannan vecka. Granskning, uppföljning och kontroll av entreprenadarbetena på plats inkl. avstämning av egenkontroller. Granskning och kontroll av ÄTA-arbeten. Uppföljning av tidplaner. Granskning och kontroll av dagbok. Medverka vid uppföljning av entreprenörens arbetsmiljöarbete. Granskning av ekonomiunderlag och månatliga lyft. Besvara frågor/underrättelser i samråd med byggprojektledaren. Företräda projektet gentemot entreprenörer, externa kontakter samt mot tredje man. Medverka vid besiktningar och syner samt att se till att dessa utförs. Medverka i riskhanteringsarbete. Bevaka så att slutdokumentation samt underlag för relationshandlingar tas fram. Krav (OBS, obligatoriska) Utbildning Entreprenadjuridik: Allmänna Bestämmelser AB 04 AMA Anläggning (AMA20 eller AMA23) MER Anläggning (MER20 eller MER23) AMA AF 21 eller AMA AF 12 Trafikanordningar och markarbeten i offentlig mark (ska vara giltig) Byggarbetsmiljösamordnings grundkurs för BAS-P och BAS-U Om Utbildningar/Kurs är äldre och inte uppfyller ställda krav, kan en bekräftelse på anmälan till ny utbildning/kurs accepteras. Minst 5 års erfarenhet av att ha arbetet med byggledning inom mark-, väg- och ledningsbyggande, eller minst 2 år som byggledare om detta kompletteras med minst 3 år som entreprenör i arbetsledande ställning. Meriterande Uppdragsgivaren ser det som stort mervärde om konsulten är erfaren inom följande områden Produktionsplanering Trafikmiljö med blandtrafik Arbeten i trång stadsmiljö Arbeten åt Stockholms stad Väguppbyggnad inkl. asfaltsbeläggning och plattläggning Försiktig schakt invid befintliga träd samt växt- och trädplantering Markföroreningar Ledningsarbeten, samordning av ingående ledningsentreprenader Samordning med närliggande entreprenader inom exploateringsområdet samt till området angränsade entreprenade Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Om YLAB YLAB är ett familjeföretag med rötterna i Småland och verksamheten baserad i Jönköping. ”Vi har sedan 1977 byggt vår framgång på engagemang, kvalitet och långsiktiga relationer. Genom åren har vi utvecklats till ett väletablerat företag med resurser att hantera både komplexa och omfattande byggprojekt inom industri, bostäder och kommersiella fastigheter. Vi är stolta över att vara ett stabilt företag med stark värdegrund. Hos oss betyder ord som "håll vad du lovar" och "nöjd kund" något på riktigt. Våra medarbetare är erfarna, engagerade och hjälpsamma – och vi ser till att du får de bästa förutsättningarna att lyckas och utvecklas hos oss.” Utmaningen I augusti startar YLAB upp ett nytt byggnadsprojekt med en logistikfastighet på hela 50 000 kvm med tillhörande kontorsytor i Mölnlycke. Du får arbeta i ett sammansvetsat projektteam med tydliga roller och gott stöd. Här finns möjlighet att verkligen lära och utvecklas – och kanske köra fyrhjuling mellan arbetsområdena på tomten! Arbetsuppgifter Som Arbetsledare på YLAB får du en nyckelroll i att driva produktionen framåt. Du ansvarar för att samordna underentreprenörer, säkerställa att material finns på plats, följa tidplan, driva byggmöten, hantera riskbedömningar samt följa upp produktionen mot budget och kvalitet. Du jobbar nära platschef, projektledare och projektingenjör som alla ingår i ditt projektteam. Du kommer introduceras med YLAB på deras huvudkontor i Jönköping och Hultseryd under de första dagarna och kommer att få en tydlig väg in i rollen med stöd av erfarna kollegor. Vem är du? Vi söker dig som har ett brinnande intresse för produktion och byggprojekt, och som trivs i en koordinerande roll där du får kombinera teknisk förståelse med struktur och ansvarstagande. Vi ser även att du har med dig följande kvalifikationer... Högskoleutbildning/motsvarande arbetslivserfarenhet inom byggteknik eller besläktad bransch B-körkort God svenska och engelska i tal och skrift Meriterande om... BAS P/U-utbildning (annars erbjuds utbildning) Erfarenhet av större industriprojekt eller samverkan med tekniska installatörer Som person är du... Samarbetsinriktad, prestigelös och kommunikativ, med förmåga att hantera många kontaktytor. Du arbetar strukturerat och tar initiativ, samtidigt som du är flexibel och lösningsorienterad. Du är trygg i att leda möten och driva ditt eget arbete självständigt framåt. Placeringsort: Mölnlycke I rollen som arbetsledare förekommer resor och övernattningar. Start: Augusti 2025 Tycker du att det låter intressant? Tveka inte att skicka in din ansökan redan idag då intervjuer sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Vi ser fram emot din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer