Head of Digital
Enertech AB
IT-chefer

Head of Digital Head of Digital Vi söker nu en Head of Digital som vill leda och utveckla hela vårt digitala område – från strategi till praktiskt genomförande. Rollen omfattar både ansvaret för Digital Solutions (utveckling av digitala lösningar och tjänster) och Digital Operations (IT-drift, nätverk och support). Som Head of Digital blir du övergripande ansvarig för att driva vår digitala utveckling framåt och samtidigt vara chef för Digital Solutions, med personalansvar för ett engagerat gäng. Du arbetar nära verksamheten för att säkerställa effektiva och hållbara digitala lösningar, samtidigt som du leder utvecklingen av IT-miljö, support och användarstöd. Vi letar efter dig som är hands-on och operativ, men som också kan hålla blicken på helheten och driva vår digitala plan långsiktigt. Dina arbetsuppgifter Leda och samordna Digital Solutions och Digital Operations. Utveckla, driva och följa upp den digitala strategin. Säkerställa en stabil och säker IT-miljö samt utveckla användarstöd och support. Driva digitala utvecklingsprojekt från idé till implementation. Arbeta operativt i vissa frågor – du är inte rädd för att kavla upp ärmarna. Din profil Erfarenhet av att leda digitala team eller projekt. Mycket god förståelse för både utveckling av digitala lösningar och IT-drift. Förmåga att kombinera strategiskt arbete med operativt engagemang. En naturlig förmåga att skapa engagemang och samarbete. Erfarenhet från tillverkande företag är meriterande God svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Övrigt Anställningsform: Heltid, tillsvidare. Vi undanber oss vänligt men bestämt kontakt från rekryterings- och annonssäljare. Observera att vi har semester under veckorna 28–31 och därför inte kommer kunna besvara frågor eller återkoppla under denna period. Urval och återkoppling sker i augusti. Välkommen med din ansökan! Vi ser fram emot att höra mer om hur du vill bidra till vår digitala utveckling.

1 juli 2025
Sista ansökan:
2 augusti 2025
Gruppchef IT Systemutveckling

Är du redo för ett livsviktigt jobb? På Läkemedelsverket arbetar vi varje dag för den svenska folk- och djurhälsan.Är du en engagerad och drivande ledare som vill vara med och utveckla och forma Läkemedelsverkets framtid inom digitalisering och IT? I denna roll som gruppchef för en av våra systemutvecklargrupper ger du dina medarbetare de bästa förutsättningarna att utveckla effektiva och säkra samhällsbärande IT-tjänster. Vår verksamhet Vi deltar i hela livscykeln från idé, arkitektur, design, utveckling, test, driftsättning till förvaltning, incidenthantering och användarstöd. Läkemedelsverkets IT-enhet består av cirka 100 engagerade medarbetare med olika bakgrund och kompetenser som tillsammans tar ett helhetsgrepp om myndighetens IT-behov. Vi sitter i ljusa och öppna lokaler på Uppsala Science Park med närhet till naturen och en kort promenad till centrum. Den utvecklingsgrupp du kommer att ha personalansvar för är under uppbyggnad så rekrytering kommer att vara en stor del av din vardag initialt. Teamen utvecklar skräddarsydda verksamhetsstöd och har ansvar i hela utvecklingskedjan (DevOps) från kravarbete till testning och driftsättning. Leveranserna knyts ihop via projekt- och förvaltningsmodellen där täta samarbeten med andra grupper inom IT-enheten och med Läkemedelsverkets övriga enheter är en nyckel till framgång. Dina arbetsuppgifter • Som gruppchef IT har du personal- och budgetansvar för din grupp. • Du bidrar till myndighetens uppdrag och stödja dina medarbetares leverans och utveckling. På så sätt spelar du en viktig roll i att säkerställa att vi når våra mål. • Lednings- och styrgruppsarbete där du bidrar med dina insikter och erfarenheter för att stödja organisationens övergripande mål. • Tillsammans med dina ledarkollegor driver du verksamhetsutvecklingsaktiviteter som förbättrar våra processer och arbetsmetoder med fokus på agil utveckling. • I rollen som Objektägare IT (PM3) ansvarar du för att tillsammans med Objektägare och styrgrupp förvalta och vidareutveckla de objekt som din grupp hanterar. Du ser till att vi levererar högkvalitativa lösningar som uppfyller våra krav och standarder. • Du bygger nätverk för att på en övergripande nivå förstå behov och förankra lösningar hos de intressenter din grupp levererar till. Din bakgrund Vi söker dig som har relevant och aktuell ledarerfarenhet inom IT som chef med personal- och budgetansvar samt färdigheter i att arbeta med förändringsledning och verksamhetsutveckling.  Du har även: • En högskoleutbildning inom datavetenskap, systemvetenskap eller erfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande: • God erfarenhet av mjukvaruutveckling. • Arbete med utveckling av verksamhetskritiska system. • Generell erfarenhet av agila metoder, devops och/eller CI/CD. • Erfarenhet av ledningsgrupps- och/eller styrgruppsarbete inom IT. Dina personliga egenskaper Du som söker är en trygg och engagerad person med ett genuint intresse av att leda och lyfta individer och grupper. Du har en mycket god förmåga att kommunicera på ett förtroendeingivande sätt och har lätt att bygga relationer och nätverk både inom och utanför organisationen. För dig är det självklart att utveckla arbetssätt och processer, ta egna initiativ och driva arbetet i mål. Ditt ledarskap präglas av att du uppvisar mod och tydlighet i kombination med empati, ödmjukhet och lyhördhet. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Bra att veta Sista ansökningsdag: 2025-08-18 Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Enhet: IT-enheten Diarienummer: 2.4.1-2025-053484 Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss  Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Kontakt Under vecka 27-31 har vi semesteruppehåll. Du är därefter välkommen att kontakta Pelle Persson Enhetschef IT. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Jonas Walldén, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post [email protected]. Mer om Läkemedelsverket Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på IT-enheten på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/jobba-med-it-pa-lakemedelsverket Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

30 juni 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Biträdande IT-chef till F 16

Som biträdande IT-chef i Försvarsmakten utgör du en viktig del i ett framgångsrikt team, i en myndighet som är i stark tillväxt. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor får du ansvar, utveckling och utmaning. Allt detta hos en arbetsgivare som uppmuntrar till balans i livet och god hälsa.  Strilbataljonen/Strilbataljonstaben/Planeringssektionen  Strilbataljonstaben tillhör 161.Strilbataljon och stödjer hela bataljonen med samordning och beredning av ärenden i samtliga konfliktnivåer, från fred till krig. Bataljonsstaben består av två sektioner, varav en är planeringssektionen. Planeringssektionens uppgift är att arbeta med bland annat planering av bataljonens personal, verksamhet, lokaler och anläggningar samt sambands-, informations- och ledningsstödssystem.  Huvudsakliga arbetsuppgifter  Tjänsten som biträdande IT-chef innefattar ett brett och varierat arbete inom hela IT-området. Du kommer bland annat arbeta med införande av IT-system (samt ackreditering), dess förvaltning och vidmakthållande. Dessutom ingår sammanställning och kommunikation av strilbataljonens IT-behov och du kommer att vara ett stöd i framtagning av nya system och utveckling av processer. Det ingår även administrativa uppgifter samt mer praktiskt tekniska vid behov.  För detta behöver du bygga ett brett kontaktnät genom regelbunden samverkan med annan personal i Försvarsmakten och FMV.  Biträdande IT-chefen är underställd chefen för planeringssektionen och har inget eget personalansvar. Biträdande IT-chefen funktionsleds av IT-chefen på Upplands flygflottilj F 16. Befattningen är nyskapad och du kan därmed bidra mycket i skapandet av rollen.  Inom Försvarsmakten jobbar vi alltid i ett lag vilket medför ett gemensamt ansvar för att uppgifter blir lösta. Det innebär att vi alla är beredda att stötta varandra, ibland även utanför vår egen kompetens- och komfortzon. Detta kan medföra att du vidareutbildas/-utvecklas internt i syfte att bredda din förmåga. Vanligtvis sker detta inom ett angränsande fält för din ordinarie uppgift, men du kan även komma att utvecklas mot en uppgift som först kan tyckas något främmande. Det är en naturlig del av arbetet i Försvarsmakten som tjänar både myndigheten och medarbetarens utveckling väl, och du kommer aldrig ges en uppgift som du inte får förutsättningarna att klara av.  KRAV  kvalifikationer  • Högskola inom IT/ systemvetenskap eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig  • Arbetslivserfarenhet av arbete inom IT-området  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska  • B-körkort  Personliga egenskaper  Du har lätt för att ta initiativ och ansvar i varje given situation. Din samarbetsförmåga är hög, och du har en hög grad av integritet och ödmjukhet. Du är social och utåtriktad med hög kommunikativ förmåga, och känner dig trygg med att arbeta självständigt inom ditt arbetsområde. Du kan snabbt prioritera om och agera för Strilbataljons bästa, när tjänsten så kräver.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  MERITERANDE  • Erfarenheter av att arbeta i Försvarsmaktens (FM) processer, med FM Ledningsstödssystem och IT-frågor  • Erfarenhet av ITIL  • Erfarenhet av ledande arbete inom IT  • Erfarenhet av stabsarbete.   För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).  Övrigt  Anställningsform: tillsvidareanställning, Försvarsmakten kan tillämpa 6 månaders provanställning.   Sysselsättningsgrad: Heltid   Arbetsort: Bålsta  Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse  Befattning: Civil  Lön: Individuell lön tillämpas  Resor i tjänsten är en del av vardagen  Upplysningar om befattningen  Rekryterandechef, Fredrik Anttila  Mejl: [email protected]  Information om rekryteringsprocessen  HR-generalist, Rebecca Grebestam  Mejl: [email protected]  Fackliga företrädare  OFR/O Ärna, Josefine Granberg tfn 0505-45 10 00 (växel nr)  OFR/S, Daniel Modin, tfn 0706-38 68 33  SACO, Oscar Moberg, tfn 072-984 84 53  SEKO, Åsa Karlsson, tfn 076-649 23 95  Ansökan   Välkommen med din ansökan senast 2025-08-08. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Upplands flygflottilj, F 16, har sitt huvudsäte vid Uppsala garnison. Förbandet är en del av det svenska Flygvapnet och ansvarar för driften och bevakningen av Uppsala flygplats samt utbildning av värnpliktiga inom flera olika befattningar i Flygvapnet. Förbandet leder även 161:a Stridslednings- och luftbevakningsbataljonen som stridsleder stridsflygplan i luften samt sköter den ständiga bevakningen av det svenska luftrummet. Förbandet verkar från flera olika platser i landet och utgör en viktig del i den tillväxtperiod som Flygvapnet står inför. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

30 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Nordic Head of IT
Siemens AB
IT-chefer

At Siemens we are always looking for world-class leaders who inspires others with a bold mindset and brings out the best in our people. By combining the real and the digital world- we build a better future for cities, societies, and industries to change the lives of billions of people for the better. Transform the everyday with us! Nordic Head of IT About the role Information Technology is foundational to Siemens’ strategy as a fully integrated technology company. Together with the business units, IT spearheads internal digitalization efforts, delivers business outcomes, and drives the seamless convergence of IT and OT. Operating as a cohesive global team, we ensure alignment across the organization. As a member of our global IT community, you will work closely with IT departments and Business IT counterparts to successfully implement and support the Siemens IT strategy—ensuring our digital transformation ambitions become reality. IT/OT convergence, a priority at Siemens, underpins our ability to harness data-driven insights and enhance productivity across the enterprise Would you like to lead the transformation of our IT landscape across the Nordics? We are seeking a dynamic and forward-thinking Head of IT for the Nordics to lead and orchestrate our regional IT operations. This pivotal role involves managing a dedicated team, ensuring seamless end-user IT support, and acting as the primary IT liaison for the Nordic executive management. The ideal candidate will together with the global IT colleagues bridge global IT strategies with local business needs, ensuring alignment and effective implementation. You will also focus on outcomes and measurable impact & drive efficiency, innovation, and continuous improvement in your area of responsibility. Your areas of responsibility * Leadership: Manage and develop a team of 10 IT professionals across the Nordics, fostering a collaborative and high-performing environment. * Collaboration & Communication: Facilitate collaboration among team members across borders. Effective communication is crucial for collaborating with remote teams. * Stakeholder Engagement: Serve as the main IT contact for the Nordic CFO and executive management, ensuring clear communication and alignment on IT initiatives. * Change Management: Lead teams through organizational changes, especially during digital transformation initiatives * IT Operations: Oversee end-user IT support, ensuring efficient and effective service delivery across the region. Manage local IT onsite support for end users based on global guidelines. * Strategic Alignment: Collaborate with the global IT hub to implement global IT strategies, adapting them to fit local requirements and regulations. * Project Management: Lead and coordinate IT projects, including infrastructure upgrades, application rollouts, and digital transformation initiatives. * Budget Oversight: Manage the local IT budget, ensuring cost-effective solutions and transparent reporting to stakeholders. * Compliance and Governance: Ensure adherence to global IT governance frameworks, adapting policies to meet local regulatory requirements. Who are we looking for • Professional Experience: Minimum of 5 years in an IT environment role, preferably within a multinational organization. • Technical Proficiency: Strong understanding of IT infrastructure, application management, and digital transformation. • Leadership Skills: Proven ability to lead and develop teams, manage stakeholders, and drive cross-functional initiatives. • Communication: Excellent verbal and written communication skills in English; proficiency in a Nordic language is advantageous. • Cultural Adaptability: Experience working across different cultures and adapting global strategies to local contexts. Why Join Us? Siemens recognizes that building a diverse workforce is critical to the success of our business. We strongly encourage applications from a diverse talent pool and welcome the opportunity to discuss flexibility requirements and workplace adjustments with all our applicants. At Siemens we are always challenging ourselves to build a better future. We need the most innovative and diverse Digital Minds to develop tomorrow ‘s reality. Find out more about the Digital world of Siemens here: www.siemens.com/careers/digitalminds #TeamSiemens Application We are looking forward to receiving your online application at the latest by 10th of August, interviews will be taking place in August. For questions about the position please contact hiring manager: Rajiv Arora at e-mail: [email protected] and regarding the recruitment process contact Nordic Talent Acquisition Lead Heléne Stigsson at e-mail: [email protected] Warm welcome with your application!

30 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Head of Strategy and Partnership
SAAB AB
IT-chefer

Head of Strategy and Partnership Want to influence the bigger picture? At Saab, you can realise amazing innovations that keep people and societies safe. Together, we can truly make an impact - and your part matters. Your role As Head of Strategy and Partnership within Saab's Airborne Early Warning (AEW) business unit, you will play a key leadership role in shaping the strategic direction of one of our most advanced and future-focused domains. This includes responsibility for both business and product strategy, with particular focus on our flagship AEW solution - GlobalEye. You will also lead a small team of experts within the strategy and partnership area, while working cross-functionally across the Surveillance business area and Saab's broader product portfolio to drive strategic initiatives and partnerships. In this role, you will: * Lead the development and execution of the AEW Strategic Business Plan, in accordance with Saab's annual strategic planning process. * Drive the product strategy for AEW, focusing on GlobalEye, ensuring competitiveness and relevance in a rapidly evolving global market. * Develop and implement effective ways of working to execute on strategic priorities. * Identify, initiate and manage strategic partnerships that strengthen AEW's position within Saab and in the market. * Act as a key advisor to senior leadership, providing insights and direction based on the strategic landscape. You will report to the Head of AEW and work in close collaboration with senior stakeholders across the business unit and the broader Saab organization. The role may involve occasional travel. Your profile You are a forward-thinking and structured leader with a strong technical background, ideally a degree in engineering, combined with a sharp strategic mindset. You thrive in complex environments and have a proven ability to lead initiatives from idea to implementation. You likely bring: * 10+ years of experience from strategic leadership roles, such as Head of Strategy or Business Development. * A strong ability to develop and execute long-term strategic plans. * Experience in managing strategic partnerships and stakeholder relations. * Experience leading cross-functional work and driving alignment across organizational boundaries. * Excellent communication and leadership skills. * Fluency in both Swedish and English, written and spoken. * Proven experience of leading teams with personnel responsibility is an advantage This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 25,500 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here If you are interested in what benefits you can take part of as an employee at Saab in Sweden, you can read more about them here Ready to lead and shape the future of Saab's Airborne Early Warning systems? Apply today and become our next Head of Strategy and Partnership! Please note that screening and interviews will start in mid of August.

30 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Sektionschef IT-utveckling Brottsbekämpning
Skatteverket
IT-chefer

Vill du vara med och driva utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa värde åt Skatteverkets kunder? Som sektionschef hos oss har du en central roll och ditt bidrag är väsentligt för att vi ska lyckas på bästa möjliga sätt. Var med och gör samhället möjligt! Om jobbet Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten och du skapar förutsättningar genom att agera medvetet i vardagen. Med grund i vårt samhällsuppdrag och fokus på kunden arbetar du tillsammans med andra för att leverera största möjliga värde. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas. Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap. Vi har flexibel arbetstid samt möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan utifrån verksamhetens krav. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Vi söker nu en chef som vill leda en sektion med fem agila team med fokus på systemutveckling inom områdena Nationellt informationsutbyte och Brottsbekämpning. Du kommer även agera som stöd till Business Owner inom Brottsbekämpning, ingå i IT-utvecklingsenhet Brottsbekämpnings ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Din placeringsort är Göteborg. Kontoret har idag ca 120 IT-medarbetare inom olika områden. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde - ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag - ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt - kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information - ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra. Du ska även ha: - en akademisk utbildning inom IT/datavetenskap eller annan relevant utbildning i kombination med flerårig arbetslivserfarenhet som vi bedömer som relevant för befattningen - flerårig, aktuell och relevant erfarenhet från ledande roller inom något av följande områden: IT-förvaltning, tjänsteutveckling, verksamhetsutveckling eller förändringsledning. Det är önskvärt att du har flerårig och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från stora och komplexa IT-miljöer. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Inom Skatteverket tillämpar vi chefsförordnanden som är på max fem år, och som kan förlängas ett obegränsat antal gånger. Skatteverkets IT-avdelning arbetar aktivt för att främja en inkluderande arbetsplats som präglas av jämställdhet och mångfald där alla medarbetare får lika möjligheter att bidra och utvecklas. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

29 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Sektionschef IT-utveckling Brottsbekämpning
Skatteverket
IT-chefer

Vill du vara med och driva utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa värde åt Skatteverkets kunder? Som sektionschef hos oss har du en central roll och ditt bidrag är väsentligt för att vi ska lyckas på bästa möjliga sätt. Var med och gör samhället möjligt! Om jobbet Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten och du skapar förutsättningar genom att agera medvetet i vardagen. Med grund i vårt samhällsuppdrag och fokus på kunden arbetar du tillsammans med andra för att leverera största möjliga värde. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas. Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap. Vi har flexibel arbetstid samt möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan utifrån verksamhetens krav. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Som sektionschef för IT-sektionen Internationellt informationsutbyte är du chef för agila team med fokus på systemutveckling. Du kommer även agera som stöd till Business Owner inom området, ingå i IT-utvecklingsenhet Brottsbekämpnings ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Din placeringsort är Malmö. Kontoret har idag ca 90 IT-medarbetare inom olika områden. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde - ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag - ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt - kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information - ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra. Du ska även ha: - en akademisk utbildning inom IT/datavetenskap eller annan relevant utbildning i kombination med flerårig arbetslivserfarenhet som vi bedömer som relevant för befattningen. - flerårig, aktuell och relevant erfarenhet från ledande roller inom något av följande områden: IT-förvaltning, tjänsteutveckling, verksamhetsutveckling eller förändringsledning. Det är önskvärt att du har flerårig och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från stora och komplexa it-miljöer. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Inom Skatteverket tillämpar vi chefsförordnanden som är på max fem år, och som kan förlängas ett obegränsat antal gånger. Skatteverkets IT-avdelning arbetar aktivt för att främja en inkluderande arbetsplats som präglas av jämställdhet och mångfald där alla medarbetare får lika möjligheter att bidra och utvecklas. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

29 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Interim - Head of Digital Foundation

We are Zeekr Technology Europe. Powered by engineers and creative minds from all over the world. Located in Gothenburg, Sweden, one of the leading mobility innovation grounds worldwide. Established in 2013 as CEVT and began with the mission to create a revolutionary modular vehicle architecture, CMA. As of 2024, CEVT is now Zeekr Technology Europe, signaling our belonging within Zeekr. Delivering intelligent, sustainable, and user centric technology and software for tomorrow's electric mobility today. The Head of Digital Foundation is a strategic and visionary technology leader responsible for building and evolving the core digital infrastructure that powers the organization’s digital transformation. This role oversees six critical domains: Cloud Infrastructure, DevOps, TSP Connectivity, Big Data, BI & Analytics, and AI Solutions. The ideal candidate will drive innovation, ensure operational excellence, and enable scalable, secure, and intelligent digital capabilities across the enterprise. As Head of Digital Foundation you will report to the Head of IT and join the MT of IT. Responsibilities and Deliveries: Define and execute the digital foundation strategy aligned with business goals. Lead cross-functional teams to deliver scalable, secure, and high-performing digital platforms. Collaborate with executive leadership to prioritize digital initiatives and investments. Manage and mentor leaders across the following domains: Cloud Infrastructure: Ensure robust, cost-effective, and scalable cloud environments. DevOps: Drive CI/CD practices, automation, and agile delivery pipelines. TSP Connectivity: Oversee secure and reliable connectivity across platforms and partners. Big Data: Architect and manage data lakes, pipelines, and governance frameworks. BI & Analytics: Deliver actionable insights through advanced reporting and visualization. AI Solutions: Lead the development and deployment of AI/ML models and intelligent systems. Evaluate and implement emerging technologies to maintain a competitive edge. Champion cloud-native, data-driven, and AI-first approaches. Ensure alignment with cybersecurity, compliance, and data privacy standards. Establish KPIs and SLAs to monitor performance, reliability, and efficiency. Optimize costs and resource allocation across digital foundation teams. Foster a culture of continuous improvement and innovation. Qualifications and skills required for the role Bachelor’s or Master’s degree in Computer Science, Engineering, or related field. 5+ years of experience in IT leadership roles, with experience from managing multi-disciplinary technology teams. Proven track record in cloud transformation, data platforms, and AI/ML initiatives. Deep expertise in cloud platforms (AWS, Azure, GCP), DevOps tools, and data architectures. Strong understanding of enterprise connectivity, security, and compliance. Excellent leadership, communication, and stakeholder management skills. Note that this is an interim role from 2025-08-01 to 2026-01-31. Last application date: 2023-07-07 Apply today, we will perform ongoing selection during the application period. Send you cv to [email protected] to apply.

27 juni 2025
Sista ansökan:
7 juli 2025
CTO
Hirely AB
IT-chefer

Jobbify är en jobbplattform för erfarna kandidater. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Är du utvecklaren som vill ta nästa steg - utan att släppa det tekniska? Hos oss får du sätta den tekniska riktningen på riktigt. Vi bygger system som används för att hantera ekonomisk förvaltning i komplexa organisationer; kommuner, fastighetsbolag och andra verksamheter som behöver stabilitet, spårbarhet och skalbarhet. Vår kod har livslängd och just nu är vi mitt i en moderniseringsresa där du får leda tekniken. Det här är inte en roll där du bara sitter i möten. Du kommer fortfarande skriva kod, fatta arkitekturbeslut och välja verktyg – men du gör det med inflytande. Du sätter riktningen. Du får säga "vi ska fasa ut det gamla", och sedan faktiskt göra det. Du jobbar nära ett engagerat team och har fullt mandat att välja hur vi bygger vidare: molnstrategi, CI/CD, säkerhet, datamodell – allt. Här finns inget ramverk som är "beslutat någon annanstans". Här är det du som leder det tekniska arbetet, från idé till implementation. Vem söker vi? Vi tror att du: • Har flerårig- och bred erfarenhet som utvecklare och mjukvaruarkitekt, gärna med bakgrund från .NET-miljöer. • Har arbetat med modernisering av äldre system och har förståelse för både möjligheter och fallgropar. • Är van vid att fatta tekniska beslut och leda andra, formellt eller informellt. • Har god förståelse för infrastruktur, DevOps och molntjänster. • Har ett strategiskt tänk och kan omsätta affärsmål till tekniska initiativ. • Är prestigelös, nyfiken och trivs i ett mindre bolag med stort ansvar. • Extra plus om du har arbetat med informationssäkerhet, regelefterlevnad eller SaaS-lösningar med många kunder.. Vad vi erbjuder Hos Akribi blir du en del av ett lönsamt och stabilt bolag i tillväxtfas, med kunder som gör verklig samhällsnytta. Du får en central roll med stort inflytande över teknikval, arbetssätt och framtida vägval. Vi är ett tight team som stöttar varandra och växer tillsammans, och hos oss blir du lyssnad på, både vad gäller kodbasen och runt ledningsbordet. Vi erbjuder konkurrenskraftig lön och bra förmåner. Dessutom har vi flexibla arbetstider och hybridarbete. Sedan 2022 är vi en del av Nordtech Group, en växande familj av nordiska mjukvarubolag som delar en gemensam vision: att skapa hållbara och långsiktiga digitala lösningar som verkligen gör skillnad för våra kunder. Som en del av Nordtech får vi både styrkan i en större grupp och friheten att fortsätta utvecklas på vårt sätt - nära kunderna och med stort fokus på våra medarbetare. Välkommen med din ansökan! Placeringsort för rollen är vårt fina huvudkontor i Oceanhamnen i Helsingborg, och vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team! Vi intervjuar löpande efter semestrarna så vänta inte med att skicka in din ansökan. I denna rekryteringsprocess tillämpar vi psykometriska tester från Alva Labs. Anledningen till det är för att säkerställa att vi ger dig, och andra kandidater, en rättvis chans att visa sin lämplighet för rollen :)

25 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Digital Transformation Manager

The Opportunity At Hitachi Energy, we are accelerating the energy transition with digital innovation at the core of everything we do. We are now seeking a Digital Transformation Manager to lead the digitalization and automation agenda within our PGHV Breakers Unit. This newly established leadership role offers the chance to shape the digital roadmap, build and lead a specialized team, and drive the adoption of cutting-edge technologies across operations, logistics, and manufacturing. You will be instrumental in implementing Industry 4.0 solutions, including Industrial IoT, AI, and secure automation platforms. Your work will enhance efficiency, visibility, and data-driven decision-making across the organization. If you are a strategic and forward-thinking leader with a passion for digital innovation and operational excellence, this is a unique opportunity to make a lasting impact. How You'll Make an Impact Define and execute the digital transformation strategy for the PGHV Breakers Unit, aligned with business and global objectives. Build and lead a high-performing team focused on automation, digital innovation, and smart manufacturing. Drive the implementation of Industry 4.0 technologies, including Industrial IoT, AI, and cybersecure automation platforms. Lead the digitalization of logistics and supply chain flows, introducing smart logistics, real-time tracking, and predictive analytics to enhance efficiency and visibility. Champion the integration of BI analytics to drive data-driven decision-making and operational excellence. Ensure the team's efforts support both production and operations, fostering a culture of innovation, agility, and continuous improvement across the organization. Collaborate with cross-functional teams to identify opportunities for digital value creation and operational excellence. Your Background Engineering or IT degree is required, with strong technical understanding. Proven leadership experience in digital transformation, industrial automation, or smart manufacturing is an advantage. Strategic mindset with the ability to translate complex business needs into scalable digital solutions. Experience in digitalization, smart manufacturing, and automation. Technical understanding of IoT, robotics, WMS, and cybersecurity. Meritorious experience in working with AI/ML. Fluent in both Swedish and English, written and spoken. What we offer Collective agreement Flexible working time Health care and wellness allowance Fantastic career opportunities within Hitachi Energy both within Sweden and globally Mentor to support you throughout onboard phase Various trainings and education supporting employee development Diversified company with over 70+ nationalities working in Sweden Supplementary compensation for parental leave Employee Benefit Portal with thousands of discounts and perks More about us Are you ready for a new exciting challenge – apply today! Due to the summer vacation period, the selection process may take longer than usual. We appreciate your patience and understanding. Recruiting manager Therese A. Hook, [email protected] will answer your questions about the position. Union representatives – Swedish Association of Graduate Engineers: Philip Bengtsson, +46 107- 38 25 17; Union: Michael Fosselius, +46 107 38 46 19; Leaders: Frank Hollstedt +46 10 7387043. Any other questions can be directed to Talent Partner Antra Volujevica [email protected]

25 juni 2025
Sista ansökan:
21 december 2025