Chief Information Officer/CIO/IT-chef

Sök bland 52 lediga jobb som Chief Information Officer/CIO/IT-chef och börja ditt nya yrkesliv idag!

IT chef till BLS Industries AB

BLS Industries är en innovativ och framstående koncern inom VVS-branschen. Vi är en av Skandinaviens ledande tillverkare av produkter för badrum och kök, där all tillverkning sker i egen regi i våra tre fabriker i Sverige. Koncernens huvudsakliga produktsegment är golvbrunnar, golvrännor, inomhusavlopp, rostfri inredning, rör, installationstillbehör och rostfri sanitet. Koncernen har försäljningsbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och England. Tack vare en målmedveten satsning på produktutveckling och en konsekvent strategi för nya förvärv, är idag BLS Industries en av de centrala leverantörerna i branschen med flera starka varumärken. 280 anställda. Omsättning ca 800 mkr. https://www.blsindustries.se/ Vi söker en IT chef Vi är i tillväxt och vi söker dig som vill ta helhetsansvaret för all IT inom koncernen. Arbetet innebär att i nära samarbete med ledningen skapa de allra bästa förutsättningarna för organisationen. Vi vill att du har en god förståelse för hela kedjan; från att säkerställa att rätt system finns tillsammans med struktur och processer via drift/underhåll till support och förbättringsarbete. Inom IT avdelningen arbetar 5 medarbetare. Du rapporterar till VD. Förutom löpande drift så är frågor som digitalisering, governence och allmän effektiv styrning av hög prioritet och vi behöver någon som kan säkerställa att vi är på rätt väg. Vi vill därför att du regelbundet utvärderar teknik och risker, planerar och budgeterar för IT-projekt, upprättar samt utvecklar kontakt och relationer med externa samarbetspartners. För att trivas hos oss tror vi att du tycker om att arbeta både strategiskt och operativt. Vi är ett affärsdrivet familjeföretag som hela tiden vill utvecklas, både i affär, produkter och systemstruktur. Erfarenhet · Högskoleutbildning inom data-systemvetenskap/informatik eller motsvarande. · Minst 5 års erfarenhet av motsvarande roll med helhetsansvar av IT drift, support, nätverk/kommunikation och processer. · Producerande bolag · Bolag i tillväxt/förändring · Ledarskap · Förändringsarbete inom IT · Projektledning Personliga egenskaper · Trygg, lugn och strukturerad · Drivs av förbättringar för att underlätta support till organisationen · Stark vilja att både identifiera, implementera och slutföra projekt · Målfokuserad · God kommunikationsförmåga både i tal och skrift (svenska och engelska) · Pedagogisk och tydlig. Du måste kunna formulera sakfrågor tydligt så att alla parter kan förstå konsekvenser, risker och möjligheter. Med enkelhet kunna förklara svåra frågor i organisationen. · Tycka om både strategi och operation · Drivs av att utveckla organisation och medarbetare Meriterande Kunskaper i affärssystemet D365FO. Låter det intressant? Bra, besvara våra frågor och sänd med din CV. Sista ansökningsdag 20 april. För frågor kontakta rekryteringskonsult Patrik Petersson [email protected] eller Anna Petersson [email protected]

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 september 2024
Enhetschef Systemanalysapplikationer till Svenska kraftnät

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Enhetschef för Systemanalysapplikationer erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vi är i dag ca 600 personer på IT och vi kommer att växa ytterligare. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss!  Om tjänsten I rollen som enhetschef kommer du ha ansvar för din personal och enhetens budget samt vara medlem i ledningsgrupper och styrgrupper. Du kommer även ha ansvar för att möta de ökade kraven på enhetens förmåga att leverera ändamålsenlig, värdeskapande och effektiv förvaltning- och vidareutveckling av vår IT-leverans. Du kommer även ha ansvar över enhetens rekrytering och konsultupphandling. Rollen som enhetschef kommer innefatta att planera, genomföra, följa upp och återrapportera till avdelningschefen om enhetens arbete. Vidare ansvarar du för enhetens och bidrar till avdelningens samt divisionens verksamhetsutveckling, -planering och -uppföljning. Tjänsten kommer även innefatta att du agerar förändringsledare och, i samverkan med andra, aktivt bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs. I rollen som enhetschef kommer du att bidra med att lösa utmaningar som rör personalledning, budgethantering, resursplanering och resursallokering för verksamhetsprojekt och förvaltning för de roller som enheten ansvarar för. Du kommer att få möjligheten att utvecklas som ledare och inom strategiskt arbete samt utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Detta är en spännande chans för den som vill utvecklas samt vara med och forma framtiden för enheten och avdelningen. Enheten systemanalysapplikationer tillhör avdelningen IT för kraftsystem och elmarknad som består av 7 enheter med strax över 150 medarbetare. Om dig För att trivas i rollen ser vi att du är en ledare som kan inspirera och vägleda andra, samtidigt som du är lyhörd och öppen för andra idéer. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta effektivt i team. Du besitter en helhetssyn och förstår hur olika funktioner samverkar för att uppnå gemensamma mål. Vi söker dig som arbetar strukturerat och kan hantera komplexa arbetsuppgifter. Du ska även kunna hantera stressiga situationer på ett professionellt sätt för att kunna leverera ditt yttersta. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har högskole-/universitetsbildning minst 120p/180hp, alternativt motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Vidare har du: • Erfarenhet av verksamhetsledning från organisationer i förändring och tillväxt. • Gedigen arbetslivserfarenhet inom IT, gärna med fokus på förvaltning/utveckling. • Gedigen förståelse för samspelet mellan utvecklingsprojekt, förvaltning och drift. • Erfarenhet av förvaltningsmodeller, t ex PM3, projektledningsmetodik t ex PPS, ramverket ITIL. • Erfarenhet av styrning och uppföljning, såväl ekonomisk som verksamhetsmässig. • Chefserfarenhet för verksamhet med minst 10 personer samt chefserfarenhet i närtid med direktrapporterande medarbetare inom IT förvaltning/utveckling. • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har: • Erfarenhet av strategisk planering. • Erfarenhet av och kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer. • Erfarenhet som chef inom organisationer med höga tillgänglighetskrav och 24/7 verksamhet. • Erfarenhet av agilt arbetssätt. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid. • Ett fåtal resor kan förekomma i denna tjänst, både inom Sverige och Europa. • Sista ansökningsdag: 2024-04-25. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning. • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester. I denna rekrytering samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, [email protected] alt. +46 70 579 57 60 samt Axel Stubbing, [email protected] alt. + 46 70 284 77 67. Det går också bra att kontakta Maria Sahlén, rekryterare Svenska kraftnät, [email protected] alt. +46 72-459 85 27. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].  Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

28 mars 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
Engineering Manager for Platform Engineering

Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Kognic is on a mission to make everything that moves autonomous. We help AI product teams better understand their data by providing the best dataset management platform for sensor-fusion datasets. We are an ambitious team, building a global company together. We are now looking for someone to lead our platform team, want to join us? The Role As our Engineering Manager for Platform Engineering, you lead, coach, and manage the team and staff. You will work with a group of driven, high-skill platform engineers and interface with developers and stakeholders across the company. The team serves our product organisation with a globally capable cloud platform and paves the road for product teams to operate their services easily and confidently. It works with everything from Google Cloud and Kubernetes to CI/CD and observability. You will be our cloud and platform specialist in business conversations, guiding the company towards excellent outcomes. You will advocate our paved road philosophy and facilitate the scoping and slicing of increments to achieve a high velocity of valuable, viable, usable, and feasible increments. Adapting and evolving our SaaS platform capabilities to meet increasing customer demands and provide an excellent developer experience is crucial for our success. We need to strategically transform our capabilities to leverage hybrid-cloud environments, cater to enterprise needs, and leverage security certifications to enable business success. We embrace petabytes and scalability while acknowledging that speed and simplicity are essential for success. You are responsible for the employee lifecycle, including salary and performance review. We believe in empowered high-skill teams, and attracting and growing top-performing talents with various skill sets is vital to your success. We foster a culture of innovation, collaboration, empowerment, and trust in the team and that their objectives and missions inspire the delivery of a world-class platform. You manage our cloud and balance solutions based on costs and effort. You are a member of the Engineering Management Team and report to the VP of Engineering, as well as part of the company’s extended management team. We are looking for you! We seek individuals who shine in technical and leadership contexts. Besides your platform knowledge, we value that you are a team player with good communication skills and you have a growth mindset and value outcomes over activities. Why Kognic? We are in it to win, and have a lot of fun while doing it! To be part of Kognic is to be part of a purpose-driven company with strong values where we, together, create what Kognic will be tomorrow. Besides working with around 120 talented and humble people, from many different nationalities, in a fun and creative environment, we also have many other great benefits! Working in the exciting field of AI and playing an important part in the world’s next great technological leap A hybrid work model  and an employer that prioritises life-work balance Lots of team and office events, parental pay, salary exchange, great health benefits, order your own computer, place your own pension—to name a few From our early days as a pure start-up to our current life as a scale-up, we work in a dynamic environment, which means that every day might be different from the next, but that is exactly how we want it. Kognicians all have a strong desire to explore uncharted territory and a willingness to constantly be learning. Join us!  We recommend that you submit your application as soon as possible. We select and perform interviews continuously. If you have any questions regarding the position, please contact our VP of Engineering, Jakob Andersson, at [email protected]. About Kognic Kognic was conceived in the curious minds of Daniel Langkilde and Oscar Petersson, two engineering students, who dared to dream big and help machines make sense of our messy, chaotic, and unstructured world. Kognic's pioneering dataset management solution helps companies accelerate the development of high-performing and trusted AI products, focusing on bringing the most advanced driver-assistance systems (ADAS) and autonomous driving (AD) to market.

28 mars 2024
Sista ansökan:
27 april 2024
Enhetschef leveransstyrning IT

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som enhetschef för enheten IT Leveransstyrning erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa med ytterligare 100 personer de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Enheten IT Leveransstyrning har som uppdrag att utveckla och förvalta IT-divisionens styrning och operativa modell så att den är anpassad efter organisationens långsiktiga strategier och mål, samt håller den flexibilitet som krävs för att möta befintliga och nya behov. Detta genom att leda och stödja så att ramverk, processer och metoder kopplade till exempelvis servicenivåer, förvaltnings- och utvecklingsstyrning appliceras i syfte att skapa mervärde som utgår från Svenska kraftnäts strategi, mål och behov. På enheten, som är nybildad i mars 2024 arbetar för närvarande 7 seniora medarbetare. Om tjänsten De utvecklingsbehov som enheten ansvarar för rör exempelvis framtagande och införande av en ny leveransstyrningsmodell för Svenska kraftnäts IT-verksamhet (projekt och förvaltning), etablering av metoder och gemensamma arbetssätt för utvecklingsplanering samt vidareutveckling av leveransuppföljning i samarbete med övriga enheter och avdelningar på IT. Rollen innebär att du ansvarar för enheten och bidrar till avdelningens samt till divisionens verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Du leder själv eller tillsammans med dina medarbetare stora delar av divisionens strategiska förflyttning. Det innebär att du agerar förändringsledare och i samverkan med andra aktivt bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs, du inspirerar och får team att arbeta mot samma mål. I rollen som enhetschef ingår personal- och budgetansvar för enheten, rekrytering och konsultupphandling. Du är en del av avdelning IT Ledningsstöds ledningsgrupp, och leder och medverkar på uppdrag av divisions- och/eller avdelningschef i uppdrag av strategisk karaktär. Om dig För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du är en trygg och stabil person samt är resultatorienterad och ambitiös. Vidare är du samarbetsorienterad och hittar gemensamma lösningar genom ett prestigelöst förhållningssätt. Personen vi söker är kreativ, har förmågan att tänka i nya banor och har kan växla mellan strategiska resonemang och operativt genomförande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vidare ser vi att du har akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även: • Ansvarat för att driva utvecklings- och förändringsarbete i en stor och komplex organisation • Erfarenhet som chef- eller ledare inom IT-relaterad verksamhet • Erfarenhet av strategisk utvecklingsstyrning, exempelvis i ett PMO eller som portföljledare • Erfarenhet av förvaltningsstyrningsmodeller, till exempel pm3 • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av SAFe eller motsvarande agila ramverk, gärna i en statlig myndighet, samt erfarenhet av leveransstyrning- och uppföljning i en IT-verksamhet. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag 2024-04-29. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester Kontakta gärna rekryterande chef Anette Dell’Orto, tel. nr. 010-475 8103 alternativt ansvarig rekryterare Maria Sahlén, tel. nr. 010-475 87 67 ([email protected]). Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

28 mars 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Engineering Manager for Platform Engineering

Kognic is on a mission to make everything that moves autonomous. We help AI product teams better understand their data by providing the best dataset management platform for sensor-fusion datasets. We are an ambitious team, building a global company together. We are now looking for someone to lead our platform team, want to join us? The Role As our Engineering Manager for Platform Engineering, you lead, coach, and manage the team and staff. You will work with a group of driven, high-skill platform engineers and interface with developers and stakeholders across the company. The team serves our product organisation with a globally capable cloud platform and paves the road for product teams to operate their services easily and confidently. It works with everything from Google Cloud and Kubernetes to CI/CD and observability. You will be our cloud and platform specialist in business conversations, guiding the company towards excellent outcomes. You will advocate our paved road philosophy and facilitate the scoping and slicing of increments to achieve a high velocity of valuable, viable, usable, and feasible increments. Adapting and evolving our SaaS platform capabilities to meet increasing customer demands and provide an excellent developer experience is crucial for our success. We need to strategically transform our capabilities to leverage hybrid-cloud environments, cater to enterprise needs, and leverage security certifications to enable business success. We embrace petabytes and scalability while acknowledging that speed and simplicity are essential for success. You are responsible for the employee lifecycle, including salary and performance review. We believe in empowered high-skill teams, and attracting and growing top-performing talents with various skill sets is vital to your success. We foster a culture of innovation, collaboration, empowerment, and trust in the team and that their objectives and missions inspire the delivery of a world-class platform. You manage our cloud and balance solutions based on costs and effort. You are a member of the Engineering Management Team and report to the VP of Engineering, as well as part of the company’s extended management team. We are looking for you! We seek individuals who shine in technical and leadership contexts. Besides your platform knowledge, we value that you are a team player with good communication skills and you have a growth mindset and value outcomes over activities. Why Kognic? We are in it to win, and have a lot of fun while doing it! To be part of Kognic is to be part of a purpose-driven company with strong values where we, together, create what Kognic will be tomorrow. Besides working with around 120 talented and humble people, from many different nationalities, in a fun and creative environment, we also have many other great benefits! Working in the exciting field of AI and playing an important part in the world’s next great technological leap A hybrid work model and an employer that prioritises life-work balance Lots of team and office events, parental pay, salary exchange, great health benefits, order your own computer, place your own pension—to name a few From our early days as a pure start-up to our current life as a scale-up, we work in a dynamic environment, which means that every day might be different from the next, but that is exactly how we want it. Kognicians all have a strong desire to explore uncharted territory and a willingness to constantly be learning. Join us! We recommend that you submit your application as soon as possible. We select and perform interviews continuously. If you have any questions regarding the position, please contact our VP of Engineering, Jakob Andersson, at [email protected]. About Kognic Kognic was conceived in the curious minds of Daniel Langkilde and Oscar Petersson, two engineering students, who dared to dream big and help machines make sense of our messy, chaotic, and unstructured world. Kognic's pioneering dataset management solution helps companies accelerate the development of high-performing and trusted AI products, focusing on bringing the most advanced driver-assistance systems (ADAS) and autonomous driving (AD) to market.

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 september 2024
Sektionschef generell IT-säkerhet

Skatteverket fortsätter att stärka sin förmåga inom it-säkerhet med syfte att kraftfullt kunna bidra till Skatteverkets och offentliga Sveriges digitalisering. Är du en engagerad och innovativ person med hög motivation, som trivs med samarbete i team och dessutom efterfrågar en arbetsgivare som investerar i din personliga kompetensutveckling? Då kan Skatteverkets it-avdelning vara rätt plats för dig. Om jobbet Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa värde med fokus på kunden, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas. Vi söker sektionschef med ett passionerat intresse för it-säkerhet med fokus på strategi, processer och metoder som älskar att leda och utveckla människor och vill ta ansvar för att fortsätta utveckla myndighetens strategiska it-säkerhetsarbete. Som sektionschef för området ansvarar du för ett team som arbetar agilt och ansvarar för sina leveranser. Du leder arbetet och stödjer teamet för att ni gemensamt ska nå uppställda mål. I arbetet ingår att definiera och implementera myndighetens övergripande it-säkerhetsstyrning och att kontinuerligt förbättra arbetssätt, processer, metoder och verktyg samt sprida kompetens inom organisationen. Utöver detta har du ansvar för att bedriva och utveckla myndighetens generella operativa it-säkerhetsarbete. Det är viktigt att du är en lagspelare som uppmuntrar och välkomnar förändring. I rollen har du ansvar för operativ, taktisk och strategisk planering, leder sektionens arbete och arbetar tillsammans med övriga i gruppen för att säkerställa att vi som myndighet har en väl fungerande och kontinuerligt anpassad it-säkerhetsförmåga. Du är ansvarig chef för en grupp på ca 15 personer (fördelat mellan anställda och konsulter) varför ungefär halva din tid kommer att ägnas åt just ledarskap. I arbetet kommer du att ha ett nära samarbete inom enheten och avdelningen men också med andra och verksamhetsfunktioner. Du kommer att ingå i it-säkerhetsenhetens ledningsgrupp och du rapporterar direkt till it-säkerhetschefen. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Din placeringsort är Sundbyberg. Om dig Vi söker dig som har en bred erfarenhet att leda människor och av it-säkerhet och som brinner för att utveckla strategi, processer och metoder samt förvalta området. Du vill gärna arbeta med att stötta verksamheten i it-säkerhetsfrågor. För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde - ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag - ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt - kunna hantera och analysera stora informationsflöden, se samband och mönster, avgränsa och förmedla information vidare - ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra. Du ska även ha: - minst 3 års högskoleutbildning med datainriktning t.ex. datavetenskaplig eller systemvetenskaplig utbildning eller civilingenjör med inriktning datateknik eller it; alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt - minst 10 års yrkeserfarenhet inom området med minst 3 års erfarenhet av ledande befattning - god kunskap om standarder, metoder, rutiner och processer inom it-säkerhet - vana av att vara i en rådgivande roll till verksamheten - gedigen erfarenhet av best praxis avseende strategiskt och operativt it-säkerhetsarbete. Det är önskvärt att du har certifiering så som CISSP, CISA, CISM eller motsvarande. Det är är även önskvärt att du har erfarenhet av projektledning. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat i tre år, med möjlighet till förlängning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

27 mars 2024
Sista ansökan:
15 april 2024
IT-chef till Svenska Filminstutet

Stiftelsen Svenska Filminstitutet har en ledande roll inom svensk film. Filminstitutets mål är att stödja produktion, distribution och visning av värdefull film, att bevara och tillgängliggöra det svenska filmarvet samt att representera den svenska filmen internationellt. Filminstitutet har även ett nationellt uppdrag att stärka filmkunnandet i landet och ge allmänheten ett utbud av film som präglas av en mångfald av berättelser. Svenska Filminstitutet söker nu en IT-chef med uppdraget att säkerställa en ändamålsenlig, kostnadseffektiv och säker IT-miljö som stödjer verksamhetens övergripande strategi och digitaliseringsresa. Verksamheten finns i Filmhuset vid Gärdet i Stockholm samt i Rotebro i Sollentuna kommun. Rollen som IT-chef Rollen som IT-chef är bred och innebär ansvar för såväl långsiktig strategi, utvecklingsprojekt och upphandling som daglig problemlösning och arbetsledning av teamet. IT-enheten ansvarar för drift, support och vidareutveckling av klienter och infrastruktur samt ett 30-tal system (interna och externa) för att möta nuvarande och framtida behov. Som IT-chef är du också ansvarig för upphandling och kontakter med samtliga leverantörer inom IT-området (outsourcad drift av servrar och lagring, telefoni, laptops, switchar, skrivare mm). Du kommer kontinuerligt att stötta, medverka i och leda utvecklingsprojekt där du blir en brygga för att omsätta verksamhetens behov till möjliggörande teknik. IT-säkerhet är ett annat viktigt fokusområde.  IT-enheten består, utöver IT-chefen, av sex medarbetare: fyra systemförvaltare, en supportansvarig och en informationsförvaltare.  Kvalifikationer Vi söker dig med relevant akademisk utbildningsbakgrund och med minst 10 års arbetslivserfarenhet inom IT, gärna från flera olika typer av organisationer. Du har bred kunskap inom IT och systemförvaltning och erfarenhet av ledarskap. Du har tidigare vana av upphandling eller förnyad konkurrensutsättning och vi ser gärna att du har erfarenhet av offentlig förvaltning eller har jobbat med offentliga kunder som leverantör. Du formulerar dig väl på svenska, i både tal och skrift.   För att trivas hos oss är det viktigt att du har en prestigelös inställning och uppskattar en bred tjänst där du även arbetar operativt med IT-frågor vid behov. Du är kommunikativ och duktig på att skapa goda relationer och har ett strukturerat och lösningsorienterat arbetssätt. Du är beredd att ta ett stort ansvar för ditt område, och initierar de förändringar som krävs. Som ledare stöttar, coachar och utvecklar du teamets medarbetare för att nå önskade resultat tillsammans. Vi erbjuder en roll i en av en av Sveriges mest spännande kulturorganisationer, där din insats blir viktig för att skapa förutsättningar för att Filminstitutet ska lyckas med sitt uppdrag; ”att stärka den svenska filmen i alla led”. Arbetsplatsens placering är i Filmhuset i Stockholm, men viss närvaro i Rotebro vid behov förväntas. Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning tillämpas. Ansökan  Svenska Filminstitutet vill vara en attraktiv arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter då vi vill bredda mångfalden i organisationen. Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast 14 april 2024. Rekryteringen utförs i samarbete med Maquire AB. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Christina Fredriksson på Maquire, [email protected]. Observera att i princip allt material som inkommer till Filminstitutet blir allmän handling och kan komma att begäras ut. Filminstitutet är skyldigt att lämna ut alla allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess.

27 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
IT Director EU

Passionate about making ideas a reality? Join our welcoming world of tech and let your ideas soar. Your role With Sweden's entry into the NATO alliance, we are now looking for a highly motivated individual to take the reins for Europe and coordinate our IT efforts in this intriguing market. You will be an important part of Saab's Global IT Team looking after Saab IT's footprint in EU and you will be part of the Global IT Management Team. You will report to Head of Global IT. To succeed in this role, we believe that you are an enthusiastic team player with great interpersonal skills. You have a very good understanding of Saab's business in general, with particular focus on IT and IT Security. The nature of the work requires you to be very solution-oriented and independent and with many internal and external contacts. You are expected to have excellent communication skills and are accustomed to cooperate with others. Your work will largely take place in collaboration with your colleagues in the different business area's IT functions, with Saab's central IT organisation and with corresponding functions in other parts of Saab. This position is primarily located in either Linköping, Stockholm or Gothenburg. You will be responsible for: * Providing coordination in the area of IT for all local Saab-business in the EU region. * Coordinating the roll-out of new solution patterns by BA IT or Group IT. * Facilitating local and regional demand management process to secure that all business demands are dispatched and communicated to relevant IT Business Object Owner * Establishing IT risk management and compliance monitoring in cooperation with relevant part. * Continually work to find and realize synergies within the region and with BA IT & Group IT Units. * Ensuring effective support for all IT solutions within the region, from local IT, BA IT & Group IT. * Advocating and supporting all local businesses and local IT delivery team's adherence to Cybersecurity, Information & Quality standards and directives as set forth by Saab​ ​Your profile You possess leadership capabilities and the ability to interact with stakeholders and teams on all levels, providing both clarity and structure as well as being a servant leader. You have a Master's degree in Computer Science, Electrical Engineering or a related technical field or equivalent experience with at least 10+ years in the IT area. Strong emphasis will be placed on personal qualities. Furthermore, you understand industry practice for operational processes and methods (ITIL, DevOps or similar). You have solid experience in IT, and knowledge of different commonly used IT technologies both old and new and a curiosity for upcoming technologies on the horizon like AI and machine learning. Saab has many sites around Europe and you will be expected to travel on a regular basis. Interaction with local vendors and customers are frequent, and travel to Saab's other sites around the world will also be expected. Professional proficiency in both English and Swedish is expected. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 22,000 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here

27 mars 2024
Sista ansökan:
24 april 2024
IT-Chef

IT-Chef Härjedalens kommun I samband med att en fortsatt utveckling av IT-uppdraget är aktuellt har en översyn gjorts av organisationen och vi söker nu till en renodlad roll som IT-chef. Vi söker dig som har ett intresse och teknisk förståelse för IT området. Har du en tidigare chefs och eller projektledarerfarenhet tillsammans med en bra utbildningsbakgrund är det meriterande. Uppdraget IT-avdelningen består av cirka 10 medarbetare där flera är seniora. Avdelningens uppdrag är att leverera stöd och service mot kommunens förvaltningar och kommunkoncernens bolag när det gäller IT. Avdelningen jobbar med att ständigt utveckla och effektivisera processer inom ramen för avdelningens uppdrag. Många spännande utmaningar väntar inom IT-området, bl.a. den fortsatta digitaliseringen med hjälp av Office 365 samt säkerhetsfrågorna som är högaktuella. Tjänsten innefattar verksamhetsansvar, budgetansvar och personalansvar för avdelningen. Du förväntas driva både det operativa och det långsiktiga strategiska arbetet inom IT-avdelningen. Mycket av arbetet drivs i projektform och du förväntas i varierande utsträckning vara projektledare. Vem söker vi? Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och för att du ska trivas i rollen är det av största vikt att du är serviceinriktad, lösningsfokuserad, stresstålig och har god samarbetsförmåga. Som chef och ledare i Härjedalens kommun är du arbetsgivarens företrädare och det är därför viktigt att du är en god förebild med ett ledarskap förankrat i våra värderingar. Vi tror att ditt ledarskap präglas av förmågan att skapa ett lugn och goda förutsättningar för medarbetarna att arbeta, genom tydlighet, förmågan att motivera och skapa delaktighet. Vidare ser vi att du är mål- och resultatinriktad med god förmåga att fatta och förmedla beslut. Vad söker vi? För tjänsten är det ett krav att du uttrycker dig väl i tal och skrift på Svenska. Du behöver också ha B-körkort eftersom Härjedalen är en geografiskt stor kommun. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning. Enligt svensk säkerhetsskyddslag är det ett krav att du har svenskt medborgarskap för att vara aktuell för anställning. Har du en akademisk utbildning eller annan relevant utbildningsbakgrund är det meriterande. Meriterande är också om du erfarenhet av att leda andra i rollen som chef och eller erfarenhet som projektledare. Tidigare erfarenhet av strategiskt arbete inom IT-området gärna i projektledande roll samt erfarenhet från politiskt styrd organisation är också meriterande. Vad erbjuder vi dig? Rollen som IT-chef bjuder på möjligheten att vara med som den drivande faktorn i kommunkoncernens framtida utveckling på både operativ och strategisk nivå inom frågor som rör IT. Som en av nyckelspelarna i det koncernövergripande arbetslaget har du stora påverkansmöjligheter för den framtida riktningen. Tjänsten erbjuder ett omväxlande uppdrag och en bredd av intressanta processer och utvecklingsmöjligheter. Som chef och medarbetare i Härjedalens kommun erbjuds du dessutom friskvårdstimme och friskvårdsbidrag, semesterväxling, förtroendetid samt ledarskapsutvecklingsprogram. Vi tror på en kultur präglad av service, respekt och mod att ständigt förbättra vår service gentemot kommunens medborgare. Hos oss är värdegrunden utgångspunkten och grundfundamentet i allt vi gör. För att vi ska trivas med varandra i ett konstruktivt klimat tror vi att det är viktigt att du delar vårt synsätt. Arbetsplats: Medborgarhuset, Ringvägen 2, 842 33 Sveg, Sverige Ansökan och kontakt: I denna rekryteringsprocess har Härjedalens kommun valt att samarbeta med Adecco. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du hjärtligt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult: Stefan Wangdell på [email protected] eller 076-138 48 17. Om du har frågor angående din ansökan, vänligen kontakta Adeccos kandidatsupport via [email protected] Sista ansökningsdag: 2024-04-21. Tillträde enligt överenskommelse. Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta vår inflyttarservice via e-post: [email protected] eller via vår växel, telefon: 0680-161 00. Kontaktinformation: Gunnel Gyllander Kommunchef 0680-17722, 0680-16100 Catarina Månsson Ombud Vision 0680-16352, 0680-16100 Kenneth Bergman Ombud Ledarna 0680-16360, 0680-16100 Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och vi servar våra invånare och besökare från våra tre kontor med huvudkontoret i Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i den samiska kulturen och traditionerna. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i samband med högskolestudier, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och förbättra verksamheten och servicen.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
IT-Chef

IT-Chef Härjedalens kommun I samband med att en fortsatt utveckling av IT-uppdraget är aktuellt har en översyn gjorts av organisationen och vi söker nu till en renodlad roll som IT-chef. Vi söker dig som har ett intresse och teknisk förståelse för IT området. Har du en tidigare chefs och eller projektledarerfarenhet tillsammans med en bra utbildningsbakgrund är det meriterande. Uppdraget IT-avdelningen består av cirka 10 medarbetare där flera är seniora. Avdelningens uppdrag är att leverera stöd och service mot kommunens förvaltningar och kommunkoncernens bolag när det gäller IT. Avdelningen jobbar med att ständigt utveckla och effektivisera processer inom ramen för avdelningens uppdrag. Många spännande utmaningar väntar inom IT-området, bl.a. den fortsatta digitaliseringen med hjälp av Office 365 samt säkerhetsfrågorna som är högaktuella. Tjänsten innefattar verksamhetsansvar, budgetansvar och personalansvar för avdelningen. Du förväntas driva både det operativa och det långsiktiga strategiska arbetet inom IT-avdelningen. Mycket av arbetet drivs i projektform och du förväntas i varierande utsträckning vara projektledare. Vem söker vi? Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och för att du ska trivas i rollen är det av största vikt att du är serviceinriktad, lösningsfokuserad, stresstålig och har god samarbetsförmåga. Som chef och ledare i Härjedalens kommun är du arbetsgivarens företrädare och det är därför viktigt att du är en god förebild med ett ledarskap förankrat i våra värderingar. Vi tror att ditt ledarskap präglas av förmågan att skapa ett lugn och goda förutsättningar för medarbetarna att arbeta, genom tydlighet, förmågan att motivera och skapa delaktighet. Vidare ser vi att du är mål- och resultatinriktad med god förmåga att fatta och förmedla beslut. Vad söker vi? För tjänsten är det ett krav att du uttrycker dig väl i tal och skrift på Svenska. Du behöver också ha B-körkort eftersom Härjedalen är en geografiskt stor kommun. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning. Enligt svensk säkerhetsskyddslag är det ett krav att du har svenskt medborgarskap för att vara aktuell för anställning. Har du en akademisk utbildning eller annan relevant utbildningsbakgrund är det meriterande. Meriterande är också om du erfarenhet av att leda andra i rollen som chef och eller erfarenhet som projektledare. Tidigare erfarenhet av strategiskt arbete inom IT-området gärna i projektledande roll samt erfarenhet från politiskt styrd organisation är också meriterande. Vad erbjuder vi dig? Rollen som IT-chef bjuder på möjligheten att vara med som den drivande faktorn i kommunkoncernens framtida utveckling på både operativ och strategisk nivå inom frågor som rör IT. Som en av nyckelspelarna i det koncernövergripande arbetslaget har du stora påverkansmöjligheter för den framtida riktningen. Tjänsten erbjuder ett omväxlande uppdrag och en bredd av intressanta processer och utvecklingsmöjligheter. Som chef och medarbetare i Härjedalens kommun erbjuds du dessutom friskvårdstimme och friskvårdsbidrag, semesterväxling, förtroendetid samt ledarskapsutvecklingsprogram. Vi tror på en kultur präglad av service, respekt och mod att ständigt förbättra vår service gentemot kommunens medborgare. Hos oss är värdegrunden utgångspunkten och grundfundamentet i allt vi gör. För att vi ska trivas med varandra i ett konstruktivt klimat tror vi att det är viktigt att du delar vårt synsätt. Arbetsplats: Medborgarhuset, Ringvägen 2, 842 33 Sveg, Sverige Ansökan och kontakt: I denna rekryteringsprocess har Härjedalens kommun valt att samarbeta med Adecco. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du hjärtligt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult: Stefan Wangdell på [email protected] eller 076-138 48 17. Om du har frågor angående din ansökan, vänligen kontakta Adeccos kandidatsupport via [email protected] Sista ansökningsdag: 2024-04-21. Tillträde enligt överenskommelse. Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta vår inflyttarservice via e-post: [email protected] eller via vår växel, telefon: 0680-161 00. Kontaktinformation: Gunnel Gyllander Kommunchef 0680-17722, 0680-16100 Catarina Månsson Ombud Vision 0680-16352, 0680-16100 Kenneth Bergman Ombud Ledarna 0680-16360, 0680-16100 Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och vi servar våra invånare och besökare från våra tre kontor med huvudkontoret i Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i den samiska kulturen och traditionerna. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i samband med högskolestudier, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och förbättra verksamheten och servicen.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024