Chief Information Officer/CIO/IT-chef

Sök bland 72 lediga jobb som Chief Information Officer/CIO/IT-chef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Affärsdriven konsultchef till Softhouse Småland

Just nu växlar vi upp vår positionering i Småland och söker därför en affärsdriven konsultchef som vill vara med och driva vårt lokala arbete framåt, och utveckla vår fantastiska verksamhet! Hos oss blir du en del av ett sammansvetsat och dynamiskt team där vi arbetar tätt tillsammans för att driva, motivera och utveckla digitala affärer, mjukvara och människor. I ryggen har du ett väletablerat och välmående bolag med lång erfarenhet av IT- och konsultbranschen. Vi tar ett aktivt samhällsansvar och genom vår expertis bidrar vi till ett hållbart digitaliserat Sverige - Tillsammans kodar vi framtiden! Rollen som konsultchef I rollen som Konsultchef på Softhouse Småland bidrar du genom fokus på våra viktigaste tillgångar: våra medarbetare och kunder. Du utgår från vårt kontor i Växjö, men ditt ansvar sträcker sig över hela Småland och våra kontor i Kalmar och Jönköping. Som en del av den lokala ledningsgruppen är du aktiv i det taktiska och strategiska arbetet med att utveckla företaget vidare. Du ansvarar för att skapa nya affärer i regionen, samtidigt som du vårdar och vidareutvecklar våra befintliga kundrelationer. Du är en ambassadör för Softhouse varumärke lokalt genom aktivt nätverkande och marknadsföring, och arbetar med rekrytering tillsammans med kollegor inom Softhouse. Du har också personalansvar för ett antal konsulter, och har den viktiga uppgiften att bygga förutsättningar för välmående och presterande medarbetare. Vid behov kommer du även att bidra operativt i kundleveranser. Mer om dig Vi söker dig som är naturlig ledare med förmågan att få medarbetare att trivas och utvecklas. Du har gärna erfarenhet från branschen och insikt i tillverkande industri, samtidigt som du navigerar IT-världen och trivs med att jobba enligt agila principer. Utöver det har du kunskap och förståelse för mjukvaruutveckling, kanske har du kodat själv, eller så har du verkat i andra närliggande roller. Du är en lyhörd person som bygger förtroliga relationer med människorna du möter och du har gärna ett etablerat affärsnätverk i regionen. Du gillar att vara ute där det händer, på event, mässor och i olika nätverk. Du är också målinriktad och prestigelös med ett starkt driv, tar initiativ och får saker att hända. Rollen ställer höga krav på din muntliga och skriftliga förmåga, så det är en självklarhet att du uttrycker dig väl på svenska och engelska. Och självklart känner du igen dig i våra värdeord - team, enkelhet, mod och passion! Varför just Softhouse? Softhouse är ett välmående bolag med medarbetaren i fokus. Vi är stolta över vårt agila arv, som en av de första att introducera Agil metodik i Sverige. Vår miljö är öppen och prestigelös där vi delar med oss av kunskap och erfarenheter till varandra. På Softhouse får du även harmonin mellan stark lokal anknytning och ett community av 300+ kollegor fördelade på nio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Hos oss i Småland blir du en del av ett engagerat gäng som verkligen brinner för det vi gör. Våra team i Växjö, Jönköping och Kalmar består av både arkitekter, utvecklare och verksamhetsnära roller som tillsammans skapar mjukvara som gör verklig skillnad. Låter det intressant? Då ser vi fram emot att ta del av din ansökan. Med hänsyn till semestertider kan vår återkoppling dröja längre än vanligt och beräknas ske först under senare delen av augusti. Tack för ditt tålamod!

10 juli 2025
Sista ansökan:
27 december 2025
Group Manager Product Information Flow VCT
Scania CV AB
IT-chefer

Scania is undergoing a transformation from being a leading supplier of trucks, buses, and engines to providing complete and sustainable transport solutions. Together with TRATON and our sister brands MAN, Volkswagen Truck & Bus, and International, we are working to shape the future of mobility with innovative and environmentally conscious solutions. Our values – customer first, respect, team spirit, responsibility, and elimination of waste – are at the heart of everything we do. Together, we are at the forefront of creating a sustainable future. Role Summary Scania IT – in close collaboration with the TRATON Group As Group Manager, you’ll lead one of Scania IT’s key groups while supporting collaboration across TRATON brands. Your focus will be on building a strong team culture which is grounded in trust, inclusion, and continuous learning. You will be enabling value delivery in collaboration with your TRATON R&D colleagues through your IT group. Job Responsibilities Lead IT professionals with care and clarity, creating psychological safety and team cohesion. Support development and performance for individuals and the team. Align strategy with team autonomy. Take ownership of team budgeting—regularly follow up, explain adjustments clearly, and ensure cost-effectiveness for the business. Collaborate with stakeholders and global partners across TRATON. Champion change, innovation, and Green IT practices Who You Are We’re looking for a people-centered, emotionally intelligent tech leader with a collaborative mindset. You don’t need to tick every box—but we hope you bring: • A servant leadership style with strong coaching and mentoring ability • Comfort working with or close to IT and agile frameworks (e.g., SAFe, Scrum) • Skills in stakeholder engagement, feedback, and conflict resolution • Experience building inclusive, diverse teams and nurturing team motivation • Willingness to learn, stay open-minded, and grow alongside your team • Courage to be transparent, admit mistakes, and handle complexity with care This Is Us A leadership role where people, purpose, and progress go hand in hand. You’ll be part of a growing international network of leaders across TRATON, and help shape the future of how we collaborate. You’ll lead in a culture built on TRATON’s core values: • Customer First – by focusing on value creation through IT in everything we do • Respect – by listening deeply, acting inclusively, and leading with integrity • Team Spirit – by fostering connection, collaboration, and trust • Responsibility – by being accountable for both results and people • Elimination of Waste – by continuously improving how we work and deliver If you believe in leading with trust—not control—and building teams where people feel safe, seen, and supported, we’d love to hear from you. Scania Offers We offer a dynamic, flexible workplace with hybrid work options, including Scania Sergel and Midway hubs. With a structured development plan and courses, Scania supports your career growth both locally and internationally. Benefits include training at our health center Gröndal or wellness allowance, result bonus, flexible hours, and company car leasing. Scania also hosts events for employees and their families, and Stockholm residents enjoy direct access to Södertälje via Scania Job express buses. Application Your application should include a CV and any relevant certificates. We welcome all applicants and strive for diversity in our recruitment processes.

8 juli 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
IT-chef till Västra Mälardalens Kommunalförbund

Västra Mälardalens Kommunalförbund (VMKF) ger våra medlemskommuner Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar med tillhörande kommunala bolag och förbund service och support inom bland annat löneadministration. Du behöver tilltalas av vår vision som lyder att VMKF ska vara det självklara valet för våra kunder. Att genom hög servicekänsla, effektiva arbetssätt och ständigt tillgängliga digitala tjänster skapar vi värde som överträffar våra kunders förväntningar. IT-avdelningen ansvarar för att serva de fyra medlemskommunerna Arboga, Kungsör, Köping och Surahammar med tillhörande kommunala bolag i IT-drift- och utvecklingsfrågor. Vi är idag ca 30 medarbetare som jobbar med IT-support och drift till ca 8 000 användare och 13 500 enheter. Vår miljö är baserad på Microsoftprodukter inom den kommunala administrationen och inom skolan är det i huvudsak Appleprodukter.  Vi söker nu efter en IT-chef tillika avdelningschef för IT-avdelningen som kan leda vårt redan starka team! ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och leda vår digitala utveckling? Vi söker nu en engagerad och strategisk IT-chef som också axlar rollen som avdelningschef för vår IT-avdelning. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för att leda, utveckla och samordna IT-verksamheten i nära samarbete med verksamhetens övriga delar. Ditt uppdrag är att säkerställa att vår IT-miljö är stabil, säker och framtidssäkrad samtidigt som du driver digitalisering och innovation framåt. Som IT-chef ansvarar du för både operativa och strategiska frågor inom IT, inklusive budget, personalledning, systemförvaltning och IT-säkerhet. Tjänsten innebär ett helhetsansvar för IT-avdelningen, där du leder ett team av kompetenta medarbetare inom drift, support och systemutveckling.  Du kommer att: • Utveckla och implementera IT-strategier i linje med våra mål • Säkerställa en effektiv och säker IT-drift • Leda och coacha medarbetare samt skapa en positiv arbetsmiljö • Ansvara för leverantörskontakter och avtal • Följa upp och analysera IT-verksamhetens resultat och effektivitet • Vara en nyckelperson i digitaliseringsprojekt och förändringsarbete Du ingår i VMKF´s förbundsledning där du bidrar strategiskt i ett större perspektiv med frågor som rör avdelningen i stort och våra uppdragsgivare. Vi har ett nära samarbete med våra medlemskommuner. Du rapporterar direkt till förbundschef.  Kontoret är placerat i Köping men vi ställer oss positiva till hybridarbete, där du ges möjlighet att kunna arbeta även distans från hemmet. Eftersom vi arbetar på uppdrag av fyra ägarkommuner så förväntas du besöka kommunerna (Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar) även om vi ofta kopplar upp oss digitalt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant utbildning inom IT, systemvetenskap eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Flerårig erfarenhet av ledarskap inom IT-verksamhet • God förståelse för IT-arkitektur, informationssäkerhet och digitalisering • Erfarenhet av budgetansvar och strategiskt arbete • Förmåga att kommunicera tydligt och skapa förtroende i hela organisationen • Med fördel har du även erfarenhet från kommun, region eller större organisation. • Du behöver behärska svenska i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt på de personliga egenskaperna.  Som person behöver du vara trygg i ditt ledarskap och har en naturlig förmåga att inspirera och engagera andra. Du är lösningsorienterad och förändringsbenägen, engagerad och har ett strategiskt tänkande.  Du trivs i en roll där du får kombinera teknik, verksamhetsförståelse och ledarskap. Du har ett genuint intresse för att utveckla både människor och teknik och du ser möjligheter där andra ser hinder. Eftersom det är en kontext med många samarbetsytor med fyra ägarkommuner och ett tjugotal organisationer som kunder så är det viktigt att du drivs av den utmaningen. Vi vet att du kommer att lyckas om du ser möjligheterna i det. Vi befinner oss också i en ständig förändring av både tillkommande organisationer/kunder och förändrat uppdrag. ÖVRIGT Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) arbetar för ett utvecklat och fördjupat samarbete mellan medlemskommunerna Arboga kommun, Kungsörs kommun, Köpings kommun och Surahammars kommun med tillhörande kommunala bolag och förbund. VMKF tillhandahåller stöd, service och support inom bland annat Bostadsanpassning, Parkeringstillstånd, Lön, Upphandling, IT och telefoni. Den grundläggande idén med förbundet är att säkra kompetensförsörjningen, bibehålla en hög kvalitet samt att effektivisera och minska den totala kostnaden för medlemskommunerna. VMKF har totalt cirka 70 medarbetare. D Vår vision är att VMKF ska vara det självklara valet för våra kunder. Att genom hög servicekänsla, effektiva arbetssätt och ständigt tillgängliga digitala tjänster skapar vi värde som överträffar våra kunders förväntningar. Visionen ligger till grund för ledningens beslutsfattande och förbundets arbete framåt. Vår värdegrund innebär att alla medarbetare ska känna stolthet i att arbeta i Västra Mälardalens kommunalförbund. Det når vi genom att ha uppdragsgivarna i fokus, ha respekt för varandra, visa engagemang och genom att allas gemensamma insatser bidrar till ett gott resultat för helheten. Läs mer om oss på vår hemsida www.vmkfb.se.

8 juli 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Head of Systems Development
SAAB AB
IT-chefer

Saab is a place where teamwork makes things fly. Literally. Join us and experience our supportive and friendly workplace. Your role Are you a visionary leader who's passionate about shaping both people and technology? If so, this is an exciting opportunity to lead the newly formed Systems Engineering department and make a significant impact on the future of our company. As Head of Systems Engineering, you will be responsible for all aspects of systems engineering functions within the Avionics Product Unit. This unit develops safety-critical avionics equipment for both military and civil platforms. You will lead managers that are responsible for the systems development and verification engineers, define the department's strategic direction, and ensure the successful development of high-tech, safety-critical products. Your key responsibilities will be: * Lead and develop a new Systems Engineering organization, fostering a culture of collaboration, innovation, and excellence. * Define and implement processes, methods, and tools for the Systems Engineering area, ensuring alignment with industry best practices and company standards. * Oversee all aspects of systems engineering activities, from requirements analysis and design to verification and validation. * Manage the department's budget and resources effectively. * Collaborate with other departments and stakeholders to ensure successful project delivery. The Systems Engineering department consist of five sections and approximately 65 people, making this a significant leadership role within the Engineering organization of PU Avionics. You will be a part of a growing, innovative company where your ideas truly matter. Together, we take on exciting, meaningful projects that drive the future of technology. Your profile We're looking for someone who is confident in themselves, their leadership, and the decisions they make. You're someone who can engage in meaningful discussions and clearly communicate the reasoning behind chosen strategies, while also being open to dialogue and collaboration. You have the ability to inspire trust and build alignment around shared goals. You bring excellent communication, interpersonal, and leadership skills to the table. You're skilled at setting clear goals, creating strategic plans, and following through with thoughtful execution. With a decisive and action-oriented mindset, you've demonstrated sound judgment and the ability to move things forward-even when the path isn't obvious. To succeed in this role, you have: * Proven experience (5+ years) in systems engineering leadership roles, ideally within the aerospace or safety-critical systems industry. * Strong understanding of systems engineering methodologies, safety-critical system development, and requirement-based development. * Strong proficiency in English, with the ability to communicate effectively in both written and spoken form. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 25,500 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here. Kindly observe that this is an ongoing recruitment process and that the position might be filled before the closing date of the advertisement. You are welcome to send us your application in either Swedish or English.

7 juli 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Affärsdriven konsultchef till Softhouse Småland

Just nu växlar vi upp vår positionering i Småland och söker därför en affärsdriven konsultchef som vill vara med och driva vårt lokala arbete framåt, och utveckla vår fantastiska verksamhet! Hos oss blir du en del av ett sammansvetsat och dynamiskt team där vi arbetar tätt tillsammans för att driva, motivera och utveckla digitala affärer, mjukvara och människor. I ryggen har du ett väletablerat och välmående bolag med lång erfarenhet av IT- och konsultbranschen. Vi tar ett aktivt samhällsansvar och genom vår expertis bidrar vi till ett hållbart digitaliserat Sverige - Tillsammans kodar vi framtiden! Rollen som konsultchef I rollen som Konsultchef på Softhouse Småland bidrar du genom fokus på våra viktigaste tillgångar: våra medarbetare och kunder. Du utgår från vårt kontor i Växjö, men ditt ansvar sträcker sig över hela Småland och våra kontor i Kalmar och Jönköping. Som en del av den lokala ledningsgruppen är du aktiv i det taktiska och strategiska arbetet med att utveckla företaget vidare. Du ansvarar för att skapa nya affärer i regionen, samtidigt som du vårdar och vidareutvecklar våra befintliga kundrelationer. Du är en ambassadör för Softhouse varumärke lokalt genom aktivt nätverkande och marknadsföring, och arbetar med rekrytering tillsammans med kollegor inom Softhouse. Du har också personalansvar för ett antal konsulter, och har den viktiga uppgiften att bygga förutsättningar för välmående och presterande medarbetare. Vid behov kommer du även att bidra operativt i kundleveranser. Mer om dig Vi söker dig som är naturlig ledare med förmågan att få medarbetare att trivas och utvecklas. Du har gärna erfarenhet från branschen och insikt i tillverkande industri, samtidigt som du navigerar IT-världen och trivs med att jobba enligt agila principer. Utöver det har du kunskap och förståelse för mjukvaruutveckling, kanske har du kodat själv, eller så har du verkat i andra närliggande roller. Du är en lyhörd person som bygger förtroliga relationer med människorna du möter och du har gärna ett etablerat affärsnätverk i regionen. Du gillar att vara ute där det händer, på event, mässor och i olika nätverk. Du är också målinriktad och prestigelös med ett starkt driv, tar initiativ och får saker att hända. Rollen ställer höga krav på din muntliga och skriftliga förmåga, så det är en självklarhet att du uttrycker dig väl på svenska och engelska. Och självklart känner du igen dig i våra värdeord - team, enkelhet, mod och passion! Varför just Softhouse? Softhouse är ett välmående bolag med medarbetaren i fokus. Vi är stolta över vårt agila arv, som en av de första att introducera Agil metodik i Sverige. Vår miljö är öppen och prestigelös där vi delar med oss av kunskap och erfarenheter till varandra. På Softhouse får du även harmonin mellan stark lokal anknytning och ett community av 300+ kollegor fördelade på nio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Hos oss i Småland blir du en del av ett engagerat gäng som verkligen brinner för det vi gör. Våra team i Växjö, Jönköping och Kalmar består av både arkitekter, utvecklare och verksamhetsnära roller som tillsammans skapar mjukvara som gör verklig skillnad. Låter det intressant? Då ser vi fram emot att ta del av din ansökan. Med hänsyn till semestertider kan vår återkoppling dröja längre än vanligt och beräknas ske först under senare delen av augusti. Tack för ditt tålamod!

7 juli 2025
Sista ansökan:
10 december 2025
Vi söker en driven IT-chef till Bilbolaget-koncernen

Arbetsbeskrivning Bilbranschen befinner sig i en historisk transformation, med digitalisering, elektrifiering och nya affärsmodeller som drivkrafter. Bilbolaget växer i detta landskap, och vi söker nu en strategisk och förändringsdriven IT-chef som vill vara med och forma en koncern för framtiden. Som IT-chef får du en nyckelroll att tillsammans med verksamheten utveckla koncernens digitala resa. Du ansvarar för att leda, utveckla och modernisera en komplex IT-miljö med över 100 system, sex bolag och 24 anläggningar, i nära samverkan med såväl interna funktioner som externa partners och leverantörer. Du blir en del av ledningsgruppen i Bilbolaget Affärspartner och rapporterar direkt till CFO för koncernen. Du leder och coachar ditt team, med uppdraget att skapa struktur, samverkan och innovationskraft inom koncernens IT- och digitaliseringsarbete. Rollen innebär både strategiskt och coachande ledarskap, med ansvar för roadmap, arkitektur, säkerhet, leverantörer, budget och systemintegration. Din Profil Vi söker dig som vill påverka och som ser digitalisering som en motor för utveckling. Du har god erfarenhet av att leda IT-verksamhet, drivit förändringsresor och har ett strategiskt tänk med operativ förståelse. Du är en trygg ledare med ett coachande förhållningssätt, van att navigera i organisationer med flera verksamhetsgrenar. Du har en god pedagogisk förmåga och är skicklig på att översätta komplex teknik till konkret affärsnytta. Med ett förtroendefullt och inkluderande förhållningssätt skapar du förståelse och engagemang och bygger broar mellan IT och olika delar av organisationen. Vi tror att du har: • Akademisk examen inom IT/systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet • Flera års erfarenhet som IT-chef eller ledare i liknande roll • Kunskap inom AI, dataanalys, IT- och informationssäkerhet • Förmåga att driva förändring och skapa resultat • Erfarenhet av komplex systemmiljö, gärna i koncernstruktur • Kunskap inom BI/analysplattformar och datalager Meriterande: • Erfarenhet från fordonsbranschen eller återförsäljarverksamhet Placering: Sundsvall Om företaget Bilbolaget är en av Sveriges största och mest expansiva återförsäljarkoncerner inom fordonsbranschen. Med över 20 anläggningar från Luleå i norr till Norrtälje i söder representerar vi flera av marknadens ledande bilmärken, däribland Volvo Cars, Volvo Trucks, Polestar, Hyundai, Toyota och Lexus. Vi står mitt i en transformation där teknik och affär går hand i hand. För oss är IT inte en stödfunktion, det är en drivkraft för innovation. Genom att investera i digitala plattformar, datadriven affärsutveckling, automatisering och informationssäkerhet bygger vi en framtidssäkrad koncern. Vår struktur möjliggör snabba beslut. Vår kultur är entreprenöriell, förändringsbenägen och affärsnära. Vi tror på att ge ansvar till människor med idéer och vilja att driva utveckling. Hos oss på Bilbolaget Affärspartner är jobbet mer än bara ett jobb – det är en resa mot något större. Vi skapar affärsnytta som ger sol i magen - varje dag, för våra kunder, kollegor och samhället omkring oss. Med professionellt och personligt bemötande, specialistkompetenser och genuint engagemang hjälper vi våra kunder att fokusera på sin kärnverksamhet och nå hållbar tillväxt. Våra värderingar vägleder oss: • Passionerade – vi brinner för det vi gör och visar det i varje möte. • Trovärdiga – vi håller vad vi lovar och tar ansvar. • Omtänksamma – vi ser människan bakom rollen och bryr oss på riktigt. • Vi gör skillnad – varje dag, varje uppdrag. Vi söker dig som tror att affärer görs bäst med både hjärta och hjärna – och som vill vara med och forma framtiden. Kontaktuppgifter Vill du vara med och bygga framtidens IT-miljö för ett av Sveriges mest framåtlutade bilföretag? Välkommen med din ansökan! Rekryteringen hanteras av Autorekrytering. Har du frågor om rollen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare June Pärnänen eller Clemens Döring. Urval sker löpande och intervjuer planeras från början av augusti, men vänta inte med att skicka in din ansökan! Välkommen till Bilbolaget

7 juli 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Sektionschef Väg och Järnväg, Verksamhetsutveckling

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Som sektionschef inom verksamhetsutveckling, Väg och Järnväg arbetar du och dina medarbetare agilt för att stötta verksamheten, dina medarbetare kommer finnas i Borlänge och Örebro. Som sektionschef leder du verksamheten och coachar dina medarbetare. Du kommer ingå i enhetens ledningsgrupp där du tillsammans med dina chefskollegor bidrar till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus. Ditt ledarskap Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgruppsarbetet där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus. Du kommer att - ha verksamhets- och budgetansvar inom sektionen - planera, följa upp och utveckla de uppdrag och arbetsuppgifter som sektionen har - planera för sektionens kompetensförsörjning, stötta medarbetarna i deras dagliga arbete och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete - ha ett nära samarbete med övriga avdelningar på myndigheten men även delta i samverkan med andra aktörer  Du måste ha - relevant akademisk utbildning inom it-området eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdigt - aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar  - erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete   - arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet med arbetsuppgifter innefattande myndigheters ekonomimodeller - aktuell flerårig erfarenhet av systemutveckling inom stora komplexa organisationer - djup förståelse för agila processer som till exempel scrum. Det är meriterande om du också har - erfarenhet av arbete i matrisorganisationer - erfarenhet av agil ledarskap och arbetssätt - erfarenhet av att leda systemutvecklingsnära arbete - erfarenhet av ledningsgruppsarbete. Vi vill att du - är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad  - är drivande och har en helhetssyn  - är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt  - är initiativrik och entusiasmerande  - har god förmåga att fatta beslut  - är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa  - har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten  - har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna  - har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, placering i Borlänge. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef, Lena Ersson, 010 – 495 56 78 [email protected]. ST, Jannike Jansson och Saco-S, Ingela Svensson nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.  Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4682. Vi behöver din ansökan senast den 24 juli 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Väg och järnväg Avdelning Väg och järnväg består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 390 medarbetare och finns på tio orter, med den största delen av verksamheten placerad i Borlänge, Göteborg och Kista. Vi utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor och tillbud inom väg- och järnvägsområdet. Vi arbetar för en effektiv marknad med sund konkurrens.

4 juli 2025
Sista ansökan:
24 juli 2025
Data Management Tool (DMT) SME

What you will do ‘Data’ is a function within Volvo Digital & IT with the goal to unlock the power of data for the full Volvo Group to become a fully data-driven company! With data as the core component of our transformation journey, we will, together with our data talents, make the Volvo Group 2030 vision happen. We will take care of all aspects of Data, including quality assurance, documentation, availability, preparation, and use through BI, Analytics, and Machine Learning supporting the organization with AI implementation process. We have an ambitious transformation ahead, with the implementation of the Data Layer in Azure and the reinforcement of Data Governance and Data Management across the entire Group. We are looking for experienced Data Management Tool Expertto help us reform our Data Governance & Management practice and support our business by providing experience, support and guidance of tooling within this area. Our aim and your mission are to shape the strategic direction of the Volvo Group to become a data-driven company. In doing so, we will make quality-assured data available and stimulate its reuse and value across the value chain, while remaining fully compliant with legal and policy requirements. You will be an important ally to every organization who wants to invest in change within our data journey. The ‘Data’ function is a large multicultural organization with 600+ employees and contractors located mainly in 7 countries: Sweden, Poland, India, Belgium, Brazil, USA, and France. Who are you? As a Data Management Tool Expert in the Data Availability area, you will be managing capabilities of Data Management Tool (Informatica IDMC)in conjunction with Microsoft Azure platform to support the full Volvo Group. Collaborate with stakeholders (Stable teams, product teams, architecture teams) at Volvo to understand business/technical requirements and translate them into Informatica Cloud & Azure solution designs and solution blueprints. It is important that you bring broad knowledge and experience from working with Data Governance & Management topics and data management tools and, ideally, automotive industry to provide solutions and recommendations that will improve data proficiency and long-lasting success in the business. Design, architect and implement end-to-end solutions using Informatica Cloud with respect to access management, release management, platform maintenance & integration strategies Provide technical guidance, subject matter expertise and mentorship to stable teams & product teams at Volvo on Informatica Cloud best practices for different services like MDM, DQ, Data Governance & Data Catalog and Data Marketplace Your Responsibilities include: • Preparation and setup of the Azure platform in collaboration with the Azure (UDP-Unified data platform) team. • Design, Setup, configure and manage end-to-end Informatica IDMC DEV, QA, and PROD environments to ensure high availability of the environments • Solution design, advisory improvements/suggestions, best practices and implementation support to different product teams (MDM, DQ, Data Governance & Data Catalog and Data Marketplace) • Manage Access Management policies for the Data Management Tool. • Plan, design, prepare, and conduct trainings. • Assist IDMC Product SME to drive the deliveries • Participate in user acceptance tests of new releases • Define data governance policies, access policies, security policies and standards within the context of Informatica Cloud to ensure secure and controlled access for the Informatica cloud platform. • Evaluate new features and capabilities of Informatica Cloud and recommend enhancements to existing solutions & stable/product teams at Volvo • Solution design, advisory improvements/suggestions, best practices and implementation support to different product teams (MDM, DQ, Data Catalog and Data Marketplace) • Assist IDMC Product SMEs to drive the deliveries Required skill set • University degree in Computer Science, Information Technology, or related field • Expertise in Data Governance & Management. • Good understanding and knowledge about Azure technologies (Databricks, enterprise applications, key vaults, storage accounts, DB's) • Knowledge in IDMC access management using IDMC Single sign on (SSO) with Azure AD enterprise applications, Azure AAD groups mapped to IDMC groups/roles/users • Hands-on experience with (preferably) Informatica IDMC or (alternatively) Informatica on-prem • Proven experience in designing and implementing solutions using Informatica software and Azure platform (Integration technologies) with Data Architecture mindset • Experience in agile setups, using DevOps or similar. • Ability to oversee implementation activities. • Strong communication, collaboration, and problem-solving skills. • Proficiency in English for international projects. Ready for the next move? Imagine yourself working with the sharpest and most creative brains in the transport and infrastructure industry, developing cutting-edge technologies and sustainable transport solutions that will change the future of society. This is a Flexible position, and in this role, you will be joining as a Data Manager for Data Catalog in Gothenburg (Sweden) or Gent (Belgium), or Wroclaw (Poland), or Bangalore (India). Please mention the location while you apply.

4 juli 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Chapter Area Lead - Data Architect (Sweden)

Your Role As a Chapter Area Lead, you will have two key responsibilities: Data Architect Domain Expert Serve as a key contributor within a product team, working on functional and technical deliverables while tackling everyday business challenges. Stay ahead of industry trends, continuously updating your knowledge and sharing insights across the Group. Build strong internal and external networks, ensuring cross-functional collaboration is seamless and effective. People Leader & Competence Development Create an environment where Data Architects can grow their skills and expertise. Coach and mentor chapter members, fostering their professional development and attracting new talent. Lead by example, promoting best practices, tools, and methods that align with our evolving ways of working. Your Impact As part of the Data Architect Chapter Leadership Team, spanning five international locations, you will report to the Head of Chapter Data Architects and contribute to: Building and developing Data Architect competencies, attracting and nurturing top talent. Establishing a strong Data Architect community across Volvo Group to enhance knowledge sharing. Defining and refining working methods for Data Architects to ensure efficiency and innovation. Bringing in external insights and best practices to strengthen the chapter. Managing capacity planning and responding to new requests for Data Architects. Who You Are You are ready to take your career to the next level, collaborating with incredible people worldwide. To succeed in this position, you should have: A university degree or equivalent experience. Several years of hands-on experience as a Data Architect practitioner. A proven track record of leadership within line organizations or projects. You are passionate about designing end-to-end scalable data solutions, ensuring alignment with enterprise architecture and industry standards. As a Data Architect and technical leader, you actively participate in and guide development efforts, leveraging the full capabilities of our cloud data platform, including data ingestion and replication, data lakes and warehouses, and advanced data consumption technologies such as AI/ML, analytics, reporting, visualization, and API data access. You excel at developing, documenting, and maintaining logical and physical data models, ensuring they reflect our evolving environment and meet business needs. You are a collaborative team player, working closely with internal teams including compliance, privacy, risk, security, support, and operations. The ideal candidate is a strategic thinker and proactive problem solver who thrives in managing change and ambiguity. You effectively communicate data-driven solutions to stakeholders at all levels and have a strong passion for leading, inspiring, and developing people. Your Leadership Approach As a Line Manager, you will define priorities based on a customer-centric mindset, driving the business forward by transforming ideas into tangible value—be it financial, cultural, or social. You will foster a culture of continuous improvement and learning, ensuring our team delivers maximum impact. As part of being a leader we do expect you to be in the office in Gothenburg frequently but we do offer some flexibility with remote work as well. Does this sound exciting? Apply today! Last application date for this opportunity is 26th March. We will be conducting interviews on an ongoing basis, and the position may be filled before the application deadline. Union representatives for Swedish applicants: Akademikerna – Mikael Johansson, +46 73 9023430 Unionen – Lajla Dahlsjö, +46 31 3224575 Ledarna – Carina Sachade, +46 73 9024083

4 juli 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Enhetschef System- och analysutveckling inom IT-avdelningen, Riksgälden

Enhetschef till System- och analysutveckling inom IT-avdelningen, Riksgälden Är du erfaren ledare inom IT-utveckling och vill vara med på vår förändringsresa? Vill du driva systemutveckling inom IT-avdelningen i en myndighet med viktiga samhällsfunktioner för Sverige? Vi erbjuder ett utvecklande och spännande uppdrag där Sveriges finansiella stabilitet står i fokus. Du får möjlighet att samarbeta med kunniga och engagerade kollegor. Du kan vara den vi söker. Vi erbjuder dig IT-avdelningen inom Riksgälden söker enhetschef till enhet IT System- och Analysutveckling. Med erfarenhet som personalansvarig chef inom IT-området kommer du att leda förvaltning och förändringsarbete inom systemutveckling. Du ingår i IT-ledningsgrupp, tillsammans med avdelningschef och tre enhetschefer, IT-service, IT Infrastruktur och IT-Systemutveckling. Du rapporterar direkt till avdelningschefen. Rollen innebär att utveckla enhetens verksamhet i enlighet med avdelningens uppdrag och med en hög grad av samarbete och samverkan, såväl med interna, som externa parter. Inom Riksgälden är vi ca 240 medarbetare som sitter i centrala Stockholm.  På Riksgälden har du möjlighet att arbeta på distans upp till 50 procent. Det förutsätter att arbetsuppgifterna tillåter det och att du har goda förutsättningar att arbeta utanför kontoret. Enheten består idag av 10-15 medarbetare, för vilka du har personalansvar inkluderat arbetsmiljöansvar och att säkerställa nödvändig administration för enhetens medarbetare i aktuellt personalsystem inom myndigheten. Du ansvarar för att ta fram och följa upp medarbetarnas kompetensutveckling för att säkra att medarbetarna bidrar och är motiverade. Du leder genom andra och planerar samt fördelar resurser till utvecklings- och projektteam. Som enhetschef bidrar du i det strategiska arbetet att driva den pågående digitala verksamhetsutvecklingen framåt.  Ansvaret innebär även att planera för enhetens och avdelningens verksamhetsplanering, där mål är väl definierade och tidsatta.  Arbetet innebär framtagande av enhetens risker samt planering för åtgärder och tidplan. Du ansvarar för tekniska verktyg relaterat till systemutvecklingsprocessen. I rollen ansvarar du även för att systemens och utvecklingsteamens styrandedokument är uppdaterade enligt plan. Som enhetschef omvärldsbevakar du inom enhetens ansvarsområde. Vid behov kan det bli aktuellt att leda mindre projekt eller förvaltningsobjekt. Din profil Krav: • Akademisk utbildning inom datavetenskap eller systemutveckling eller motsvarande arbetslivserfarenhet som Riksgälden bedömer likvärdig. • Minst tre års aktuell och dokumenterad erfarenhet som chef med personal- och arbetsmiljöansvar, inklusive budgetansvar. • Erfarenhet av att leda på distans. • Erfarenhet av förändringsledning. • Kommunikativ, med mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift, på svenska. • Svenskt medborgskap Meriterande: • Minst tre års aktuell och relevant erfarenhet av att leda agila utvecklingsteam eller tekniska projekt. • Minst två års erfarenhet av systemutveckling. • Erfarenhet av arbete som utvecklare, teknisk arkitekt eller liknande tekniska roller. • Erfarenhet som chef inom offentlig sektor. • Erfarenhet av IT-tekniker såsom:  Git, Jenkins, Docker, Kubernetes, .NET och Qlik Sense. • Erfarenhet av programmeringsspråk såsom C# och Python etc. För att lyckas i rollen utgår du från helheten och tar hänsyn till det större perspektivet genom att bidra strategiskt i utvecklingsarbetet. Du motiveras av att arbeta mot uppsatta mål som genererar goda resultat till verksamheten.  Som ledare är du trygg, stabil och behåller lugnet och kan prioritera och fokusera på rätt saker. I ditt ledarskap skapar du goda förutsättningar för medarbetarna att känna motivation, engagemang och delaktighet i enhetens arbete och i sina individuella utvecklingsplaner. Du har god förmåga att samarbeta med din omgivning och lyssnar och kommunicerar tydligt utifrån aktuell målgrupp.  Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. Som en del av rekryteringsprocessen, kommer vi att använda oss av tester. Urval och intervjuer planeras att genomföras i augusti.  Skicka ansökan senast den 8 augusti 2025 Ange referens 2025/529 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst med inledande sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Ingela Rindå, 08 613 47 25 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Ann Holgersson, tfn 08-613 46 45. Fackliga representanter är: Linn Hedman Saco-S och Lena Niklasson ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

4 juli 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025