Familjebehandlare natt, timvik

Cederängens utredning och behandlingshem tar emot familjer med barn 0-12 år, på uppdrag från socialtjänsten. Vi söker dig som kan hoppa in och arbeta natt vid behov. Arbetsbeskrivning: Vaken natt. Stöd till föräldrar och barn, även observationer och dokumentation. Utöver det ingår att sköta tvätt, viss städning och matlagning.

16 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Familjebehandlare till Umgängesenheten

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER På Umgängesenheten får barn och ungdomar som placerats utanför hemmet stöd vid umgänge med sina föräldrar och andra viktiga personer. Umgängesenheten arbetar endast med biståndsbedömda insatser och är en så kallad stadenövergripande verksamhet som tar emot uppdrag från Göteborgs stads alla fyra stadsområden. Umgängesenheten består idag av fyra medarbetare och en metodhandledare. Vi delar lokal med Stellamottagningen som erbjuder stöd till föräldrar vars barn placerats utanför hemmet. Umgängesenheten och Stellamottagningen delar metodhandledare och båda verksamheterna ingår organisatoriskt under Resursenheten Barn i Socialförvaltningen Sydväst. Resursenheten Barn består av ytterligare två team med åtta familjebehandlare i vardera team samt en metodhandledare. Arbetsuppgifter Vi behöver nu förstärka Umgängesenheten med en familjebehandlare och söker dig som är intresserad av att arbeta med just umgängesfrågor. Du kommer i ditt arbete planera för och närvara vid umgängen mellan barn och ungdomar och deras föräldrar och andra viktiga personer. Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att skapa trygga och förutsägbara umgängessituationer för barnen och ungdomarna men också att arbeta förändringsinriktat då målet är att umgänget på sikt ska kunna ske på egen hand. Du kommer att arbeta på uppdrag av myndighetsutövande socialtjänst och du kommer att samverka med flera olika personer runt barnet/ungdomen som till exempel föräldrar och familjehem. I tjänsten ingår att vid behov stärka upp på övriga enheter inom Resursverksamheten i Socialförvaltning Sydväst. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller liknande, med erfarenhet av familjebehandling och umgängesinsatser. Du har goda kunskaper om BBIC-processen och god förståelse för arbetet utifrån det så kallade tredelade föräldraskapet och vad det innebär att vara förälder på avstånd. Då vi möter familjer där det förekommer våld, missbruk, psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionshinder är det en merit om du har kunskap och erfarenhet kring dessa områden. Du behöver klara av att arbeta självständigt, vara tydlig, hålla struktur och vara flexibel och vi ser gärna att du är intresserad av att utveckla verksamhet. Har du erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva så är det en merit. Arbetet ställer höga krav på god samarbetsförmåga, både med dina närmaste kollegor men även men andra professionella som uppdragsgivare och familjehemssekreterare. Du behöver vara flexibel och öppen för kvälls- eller helgtjänstgöring om verksamheten är i behov av det framöver. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Arbetstiden är i huvudsak dagtid med flex, men visst arbete utanför kontorstid förekommer. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Utvecklingsorienterad familjebehandlare

Att arbeta i Hörby kommun Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet. Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur. Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta. Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare. Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten. Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter. ARBETSUPPGIFTER Arbetar du idag som familjebehandlare och brukar tänka om vi bara kunde? Är du nyfiken, lösningsorienterad och har både stort klientperspektiv men även förmåga att lyfta blicken och se till helhet? Har du gedigen erfarenhet och tilltro till klienters förmåga att skapa förändring med rätt stöd? Vill du vara en del av ett utvecklande gäng, där både vi och våra kollegor på myndighet vill rusta organisationen för de framtida utmaningarna? Då kan detta mycket väl vara tjänsten för dig! Som familjebehandlare i Hörby kommun arbetar vi idag med både biståndsbedömda och icke biståndsbedömda insatser på uppdrag av vår myndighet. Utformningen kan vara genom föräldrasamtal, barnsamtal samt föräldrastödjande insatser i form av föräldragrupper. Vi har även stödgrupper för barn. Vi har idag ett pågående utvecklingsarbete för att rusta organisationen inför förändringar i lagstiftning samt de komplexa samhällsutmaningar vi står inför. Detta innebär att vi kritiskt granskar verksamheten med fokus på evidens och tillförlitliga metoder i vårt behandlingsarbete. Vi ser även över våra arbetssätt för att kunna möta familjer med komplexa behov samt effektutvärdera våra metoder för att uppnå önskat resultat i behandlingsarbetet. Vi är en enhet som förstår vikten av kontinuerlig kompetensutveckling och som är medveten om de höga forskningstempot utifrån familjebehandlande insatser som bedrivs i öppenvårdskontext. KVALIFIKATIONER Utbildningskrav: Socionomexamen . Vi söker även dig som har grundläggande psykoterapiutbildning steg 1 med familjesystemisk eller KBT inriktning. Vi söker dig som har flerårig yrkeserfarenhet av behandlingsarbete med barn, ungdomar och familjer. Det är meriterande om du har följande vidareutbildningar eller metoder: IHF, FFT, MTFC, TFCO, Marte Meo, trygghetscirkeln, CAP, ABC tonår, KIBB samt att du har erfarenhet att hålla barngrupper och/eller föräldrastödjande grupper. Du behöver ha goda kunskaper i social dokumentation med god förståelse för hur man arbetar med genomförandeplaner och olika skattningsformulär. För att trivas i uppdraget tror vi att du är nyfiken och ödmjuk inför människors olika livssituationer. Du har ett systemiskt och salutogent förhållningssätt samt god förmåga att skapa hållbara relationer. Du är flexibel och har förmåga att ställa om och tänka nytt om uppdraget kräver det. Du tar dig fram självständigt i ditt arbete och är beredd att ställa om i uppdrag som kräver det. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Tack på förhand!

15 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Familjebehandlare

Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vill du vara med och bidra till att främja barn och ungas välmående? Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet. Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar.   Om verksamheten: IFO öppenvård barn och familj bedrivs i kommunens egen regi och är en del av socialförvaltningens utföraravdelning. Inom öppenvården finns bl.a. familjebehandling, ungdomsbehandling samt missbruksbehandling för ungdomar. En av våra framgångsfaktorer är att all behandling finns samlat, vilket ger stora möjligheter till samordning av olika behandlingsinsatser. Vi arbetar på bistånd från socialtjänstens myndighetsavdelning och har ett nära arbete med socialsekreterarna. Vi erbjuder även ett stort utbud av flera olika evidensbaserade metoder och förebyggande insatser, både för individ och i grupp.   Arbetsuppgifter: Du arbetar utåtriktat och stor del av arbetet runt individen sker därför utanför kontoret och i samverkan med andra professioner, på övergripande nivå och på klientnivå. Erfarenhet av samordning i klientarbete är viktigt. Som behandlare arbetar du självständigt och ingår i olika team kring den enskilde. Du kommer att ingå i en flexibel, kreativ och positiv personalgrupp med många olika kompetenser och lång erfarenhet. Behandlingsarbetet baseras på ett systemteoretiskt förhållningssätt och har ett tydligt familjeperspektiv. Arbetet är mycket omväxlande och stimulerande men kräver förmåga att planera och prioritera för att klara arbetstoppar. Utgångsläget är att inget är omöjligt förrän man försökt!   Kvalifikationer: • Du har socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. • Du har erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och familj. • Du har erfarenhet av dokumentation och journalföring då det biståndsbedömda behandlingsarbetet skall dokumenteras fortlöpande. • Då kommunikation och dokumentation är viktiga delar i arbetet skall du behärska det svenska språket i både tal och skrift. • Du har erfarenhet av att samarbeta med olika verksamheter och instanser. • Körkort är ett krav. • Meriterande om du har utbildning i föräldrastöd och evidensbaserade behandlingsmetoder och program. • Meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet.   Personliga egenskaper: • Du är flexibel, tydlig, modig och kan fatta snabba beslut när det behövs samt kan inta olika roller som kan komma att krävas av dig i ditt arbete som behandlare. • Du arbetar mot resultat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete utifrån verksamhetens mål och uppdrag.. • Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information. • Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ. • Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar. • Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande.   Information: I Vallentuna kommun har vi en professionell verksamhet, som präglas av kvalitet och kundfokus. Engagemang, allas lika värde och utveckling genomsyrar vår organisation. Du som söker bör självklart dela vår gemensamma värdegrund. Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och friskvård för personalen. Anställningen är en tillsvidare tjänst. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Intervjuer kommer att hållas fortlöpande. Alla som anställs för arbete med barn ska lämna ett felfritt registerutdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Inför all nyanställning utför Vallentuna kommun bakgrundskontroll. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Intervjuer hålls fortlöpande och vikariatet kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 12 maj.   För mer information kontakta: Elin Hall, enhetschef, 08-587 855 89, [email protected] Mer information och fackliga representanter hittar du på  www.vallentuna.se/ledigajobb.

12 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Behandlare - Enheten för stöd och behandling

I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar. För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg. Enheten för stöd och behandling är en enhet inom socialförvaltningens individ och familjeomsorg. Enheten ansvarar för kommunens öppenvårdsinsatser så som råd, stöd- och behandling, boendestöd, aktivitetshus, familjerådgivning samt drogförebyggande arbete. ARBETSUPPGIFTER Socialtjänsten står inför ett genomgripande förändringsarbete i och med den nya Socialtjänstlagen som planeras börja gälla den 1 juli 2025. Vi söker nu dig som vill vara en del i vår utvecklingsresa mot en socialtjänst med ökad tillgänglighet och evidensbaserade metoder av hög kvalité. Tjänsten är förlagd inom behandlingsenheten där vi tar emot uppdrag på bistånd från socialkontoret men även genom ansökan om stöd direkt från individen. Behandlingsenheten erbjuder även föräldrastöd inom kommunens familjecentral, anhörigstöd samt gruppverksamheter. Vi söker dig som främst vill arbeta mot barn och familj men då vi är en liten kommun vill vi även att du tycker det är spännande att arbeta mot en bred målgrupp med varierande behov av stöd. Du behöver uppskatta en variation i arbetet, med allt från behandlande samtal på individnivå till bred samverkan med flera andra aktörer. Beroende på teamets sammansättning till hösten kan det bli aktuellt med uppdrag i del av tjänsten hos familjecentralen eller särskilt ansvar för samverkan kring ökad skolnärvaro. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som; • Är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Har erfarenhet från stöd och behandlingsarbete. • Har vidareutbildning inom samtalsbehandling såsom exempelvis steg 1 eller likvärdigt. Vi ser också gärna att du har erfarenheter från andra områden inom socialtjänsten. Vi söker dig som har en god förmåga till samverkan, med både interna och externa parter, och uppvisar en trygghet i din roll som behandlare. Vi söker dig som vill utveckla framtidens socialtjänst och som samtidigt vill utvecklas själv genom nya erfarenheter och kompetenshöjande insatser. B-körkort är ett krav. Eftersom du kommer arbeta med barn och unga så kommer polisregisterutdrag begäras av den som erbjuds anställning. ÖVRIGT Intervjuer och rekrytering kommer att ske efter att ansökningstiden har passerat. Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanbeder oss därför vänligt men bestämt kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

11 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Metodgarant IHF (Intensiv Hemmabaserad Familjebehandling)

Är du redo att vara en del av en viktig förändring i barns och familjers liv? Hos Humana Academy Holding erbjuder vi nu en spännande möjlighet för dig att leda och utveckla vår metod IHF. Som metodgarant för IHF kommer du att vara i frontlinjen för att säkerställa att våra insatser är av högsta kvalitet. Om tjänsten I tjänsten som metodgarant för IHF kommer du vara en del av teamet Humana Academy Holding. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för IHF, vilket innebär att du leder arbetet med att förvalta och utveckla metoden IHF så att den går i linje med evidensbaserad praktik. Du kan ha din arbetsplats på något av Humanas kontor med stora möjligheter till flexibilitet. Dina huvuduppgifter kommer att vara kvalitetssäkring av IHF genom att: - Säkerställa att alla IHF-enheter, både inom och utanför Humana, arbetar enligt de höga certifieringskrav som metoden ställer för att hjälpa barn och familjer på ett kunskapsbaserat sätt - Uppdatera och utveckla metoden utifrån forskning, kunskap och beprövad erfarenhet Dessutom kommer du att: - Leda och stödja arbetet för metodhandledare och metodstödjare - Bidra till att IHF som metod sprids inom och utanför Humana Vem är du? Du som söker är en driven person som känner dig trygg med att arbeta självständigt och tar ansvar för de projekt du leder. Du samarbetar på ett bra sätt med personer och organisationer som är verksamma inom IHF. Du tycker om att tänka strategiskt och långsiktigt och är målinriktad. Du har ett gediget engagemang för barn och familjer i utsatta situationer. Vi hoppas att du är nyfiken och känner dig motiverad av ständigt förbättringsarbete.  För den här befattningen krävs att du har kompetenser enligt följande: - Socionom eller annan likvärdig utbildning, i socialt arbete.  - Dokumenterad erfarenhet av arbete med IHF, gärna i olika roller - Förmåga att organisera och strukturera komplexa arbetsuppgifter - Väl förtrogen med lagar och riktlinjer inom området - Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift - Kunna arbeta i en föränderlig digital arbetsmiljö - Språkkunskaper i svenska och engelska Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av ledarskap - Erfarenhet av projektledning - Erfarenhet av att föreläsa och utbilda - Erfarenhet av att handleda - Vidareutbildning inom psykoterapi - Masterexamen inom socialt arbete - Kunskap om och erfarenhet av systematisk uppföljning - Dokumenterad erfarenhet av implementering Arbeta på Humana Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 20 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Hos Humana erbjuds du ett meningsfullt jobb med goda anställningsvillkor. Vi har en prestigelös arbetsmiljö där vi uppmuntrar varandra till delaktighet och att sprida glädje på jobbet. Här drivs vi av utveckling och arbetar ständigt för att förbättra kvaliteten i vår verksamhet, där du som medarbetare är en viktig del i detta arbete. Våra värdegrundsord - engagemang, glädje och ansvar är ledande i vårt dagliga arbete. I rekryteringsprocessen innebär det att vi värdesätter egenskaper som dessa hos dig. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på Humana https://www.humana.se/jobb Vad händer nu? Vi hanterar ansökningar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.  Sökande till tjänsten kan komma att få genomgå våra rekryteringstester, ACE och OPTO. Om du vill veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan!

10 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Sommarvikarierande Familjebehandlare Bogården HVB

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster. Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter. Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.Bogårdens HVB  Söker nu sommarvikarier för 2024. Vikariat under ca 8 veckor enligt schema. Är du under pågående utbildning eller har annan erfarenhet som du tänker passar in hos oss, sök! Bogården är en 24h HVB för barn 0-12 år och deras föräldrar/förälder med Härnösands kommun som huvudman. Bogården erbjuder utredning, råd & stöd samt skydd. Uppdrag tas från hela landet. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna utgår ifrån kriterier i BBIC (Barns Behov I Centrum) som innebär att observera, bedöma, dokumentera, stödja och/eller utveckla föräldrarnas omsorgsförmåga i förhållande till barnets behov. En viktig del i arbetet handlar om att i vårt journalsystem dokumentera vardagsobservationer, samt att skriva utlåtande till socialtjänsten utifrån deras uppdrag. Det ingår också praktiskt och pedagogiskt stöd i föräldraskapet där regelbundna samtal med föräldrar är en del av vårt arbetssätt. Kvalifikationer  Socionom, pedagogik, beteendevetenskap eller annan eftergymnasialutbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behärskar svenska språket i tal och skrift. Datorvana krävs samt körkort B. Erfarenhet av barns utveckling är meriterande. Du har en hög empatisk förmåga, är observant och uppmärksam och har ett starkt engagemang för uppdragens genomförande. Du har förmåga att jobba såväl självständigt som i team och har lätt för att samarbeta med externa aktörer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetstid/varaktighet Sommarvikariat på heltid med start kring 16/6 och ca 8 veckor framåt.  Schemalagda arbetstider efter verksamhetsanpassat önskeschema, dag, kväll och helg samt beredskap och sovande jour nattetid. För anställning kräver vi utdrag ur polisens belastnings- och misstankeregister. Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan. Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand! Säkerhetsprövning Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

10 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Teamledare för Familjeteamet Barn Intensiv

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Resursforum Barn och Unga ligger i det centralt belägna Familjehuset som är en del av Arbetsmarknads- och socialförvaltningen och en enhet inom Familjestöd. Vi arbetar med insatser, i form av barnsamtal, ungdomsstöd, föräldrastöd och familjesamtal, för barn och ungdomar 0-18 år i deras hemmamiljö. Familjeteamet består idag av ca 40 medarbetare och är indelade i fyra team med varierande inriktningar där varje team leds av en teamledare tillsammans med enhetschef. Vår ambition är att erbjuda kvalificerat stöd- och förändringsarbete utifrån familjernas behov. Viktiga områden som familj, skola/sysselsättning ska stärkas och samordnas för att ge en bättre situation för barnet/ungdomen och hela familjen. Trollhättans invånare kommer i kontakt med Resursforums verksamheter genom egen kontakt eller efter biståndsbedömning. En av våra teamledare har gått vidare till annan tjänst inom Resursforum och nu söker vi en trygg, driven och teamfokuserad teamledare till teamet med intensiva insatser för barn 0-12 år och deras föräldrar. En teamledare som tillsammans med oss vill jobba lösningsfokuserat utifrån ett systemiskt och salutogent förhållningssätt med fokus på det friska. Den intensiva delen av Familjeteamet barn ansvarar bl.a. för insatser utifrån program och metoder såsom Barnahusets insatsmodell, Övergreppsspecifika insatser m.m. som gör att mer intensiva och täta behandlingskontakter krävs. För att svara upp mot målgruppens behov har behandlingssekreterarna i teamet beredskap kvällar och helger, utifrån ett rullande schema. Vi använder FIT (Feedback informed treatment) som en viktig del för att systematiskt följa upp våra insatser. Verksamheten är HBTQi-certifierad och arbetar utifrån ett normmedvetet förhållningssätt.  Arbetsuppgifter Det huvudsakliga uppdraget för teamledare är att vägleda och handleda enhetens behandlingssekreterare i det dagliga arbetet med barn, ungdomar och deras familjer. Som teamledare är din uppgift att leda och fördela nya uppdrag till medarbetarna samt arbetshandleda dem för att nå gemensamma mål kopplat till familjebehandling. Du ska skapa engagemang och delaktighet samt stötta medarbetarna i det dagliga arbetet. I din roll har du ansvar för fungerande rutiner och metoder inom gruppen och att ständigt utveckla arbetsmetoderna. Du kommer veckovis planera och hålla i gruppmöten. Samverkan i olika former är viktiga inslag i tjänsten. Det gäller såväl internt som externt. Tillsammans med Resursforums övriga fem teamledare sker mycket arbete, både runt rutiner och i pågående uppdrag. Tillsammans med enhetschef bedrivs ett kontinuerligt utvecklingsarbete som du har en stor del i. På Resursforum söker vi ständigt efter nya former och vägar för att möta de behov vi ställs inför. Hos oss kommer du arbeta tillsammans med kompetenta kollegor som stöttar dig i det dagliga arbetet.  Som anställd i Trollhättans Stad får du även kontinuerligt kompetenshöjande insatser. Vi är måna om att du mår bra och erbjuder därmed flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt förmånliga erbjudanden via personalföreningen Rabatten. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom, socialpedagog eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är viktigt att du har ett intresse för barns livsvillkor. Erfarenhet av kommunal socialtjänst och behandlingsarbete med inriktning mot barn och föräldrar är särskilt meriterande, liksom tidigare erfarenhet av arbetsledning. Du behöver vara bra på att skapa och upprätthålla goda relationer och trivas med att samarbeta och samverka. Det är viktigt att du har god organisatorisk och administrativ förmåga. Vi fäster mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet kan innebära snabba förändringar och att beslut därmed behöver tas omedelbart. Utifrån detta är det viktigt att du är flexibel och kan hantera förändrade omständigheter liksom förhålla dig lugn i stressade situationer.  Körkort B är en förutsättning för tjänsten. Anställningsinformation Rekryteringstester kan komma att användas i rekryteringsprocessen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

8 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024