Föredragande/Beredningsjurist

Sök bland 14 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

IVO söker inspektörer med juristbakgrund till Örebro

Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker! Rollen som inspektör  Du kommer i första hand arbeta med att utreda legitimerad personals yrkesutövning inom hälso- och sjukvård. De ärenden du arbetar med kan röra sjukdom (till exempel beroende), kompetens, läkemedelsförskrivning, vård och behandling och/eller journalföring. I utredningarna ingår bland annat att granska förskrivningar och patientjournaler och det förekommer också att du träffar yrkesutövaren som är under IVO:s tillsyn. Du kommer vara huvudhandläggare i vissa ärenden och medhandläggare i andra. Vi arbetar tillsammans nationellt och du har arbetskamrater runt om i landet. Du ingår i ett nära och tvärprofessionellt samarbete med de kolleger som kan ingå i ett ärende, vanligtvis inspektörer med hälso- och sjukvårdsbakgrund, tillsynstandläkare och tillsynsläkare . Ärendena avslutas med någon form av beslut eller anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.  Vi söker två nya medarbetare.  Vi söker dig som har • juristexamen (jur kand eller motsvarande) • minst två års aktuell och för rollen relevant arbetslivserfarenhet från offentlig sektor • god förmåga att uttrycka dig på svenska i skrift. Du kommer ingå i tvärprofessionellt samarbete där ditt juridiska perspektiv är ett av flera. Det är därför mycket viktigt att du har både en god samarbetsförmåga och en hög integritet. Du har ett gott omdöme och känner dig trygg i din yrkesroll. Du har lätt för att driva dina egna ärenden och för att se vad du behöver göra för att komma vidare i ditt arbete.    Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från domstol. Erfarenhet av arbete från IVOs tillsynsområden hälso- och sjukvård, omsorg eller socialtjänst är också meriterande. Vad kan IVO erbjuda dig? Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, med placering i Örebro. Den formella titeln för rollen är inspektör. Tjänsteresor förekommer. Ansökan  Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-18979/2025. Ansök senast den 10 augusti 2025.   IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab. Kontaktpersoner Vänligen notera att kontaktpersoner varierar under sommaren. Åsa Wallén, enhetschef nås v.26-28 Therése Breding, enhetschef nås v.29 Christina Carlsson, enhetschef nås v.30 och framåt Jeanette Ekstedt, facklig representant Saco-S Sara Gunnar, facklig representant ST Carl-Henrik Quick, facklig representant Vårdförbundet Intervjuerna påbörjas v.33 Kontaktpersonerna nås via växel: 010-788 50 00

2 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Förvaltningsrätten i Växjö söker föredragande jurist (tidsbegränsad 4 mån)
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull för att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.  Förvaltningsrätten i Växjö har ca 40 anställda. Organisationen består av domare, föredragande jurister och notarier, ett målkansli och en administrativ stab. I den dömande verksamheten är domstolen indelad i två specialiserade enheter som bl.a. hanterar målgrupperna skatt och offentlig upphandling respektive socialförsäkring och andra sociala mål. Förvaltningsrätten är en modern arbetsplats som sätter värde på att alla är delaktiga i hela verksamheten. Vi arbetar löpande med att utveckla organisationen så att den på bästa sätt stödjer medarbetarna. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med tingsrätten. Växjö är en kommun i stark tillväxt som bl.a. har universitet och mycket goda allmänna kommunikationer med omvärlden. Om drygt ett år ska domstolen flytta in i nya lokaler. Arbetsuppgifter I din roll som föredragande jurist arbetar du med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar mål, skriver förslag till beslut samt anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Kvalifikationskrav Du ska ha juristexamen eller juris kandidatexamen. Du är notariemeriterad eller har väl vitsordad erfarenhet av juridiskt kvalificerat arbete på förvaltningsmyndighet. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis förvaltningsdomstol, myndighet eller advokatbyrå. Vi söker dig som är en skicklig jurist med mycket goda juridiska kunskaper och mycket god analytisk förmåga. Du har ett mycket gott omdöme, är resultatorienterad samt utför arbetet på ett noggrant och effektivt sätt. Du har en god samarbetsförmåga och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Vi erbjuder dig Förvaltningsrätten är en arbetsgivare som tar ansvar och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Vi erbjuder dig ett stimulerande och varierande arbete i en spännande miljö på en utvecklande arbetsplats. Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv, såsom goda möjligheter att arbeta hemifrån. Övrigt För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Till din ansökan vill vi att du bifogar ditt examensbevis. Är du notariemeriterad ber vi dig också att bifoga ditt notariebetyg. Urval sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

1 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Föredragande till justitieutskottet
Riksdagsförvaltningen
Övriga jurister

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Myndigheten har ca 700 partipolitiskt neutrala medarbetare med många olika typer av arbetsuppgifter. Vill du ha ett unikt och intressant arbete där du stöder den demokratiska processen? Nu söker vi en ny kollega för en visstidsanställning till justitieutskottets kansli. Kansliet är en del av utskottsavdelningen, som består av 15 utskottskanslier, EU-nämndens kansli och ett forsknings- och utvärderingssekretariat. Dina arbetsuppgifter Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, att ta fram förslag till de betänkanden som ligger till grund för riksdagens beslut. I arbetet kan också ingå att behandla EU-frågor, att följa upp och utvärdera riksdagsbeslut inom utskottets beredningsområde samt att planera och genomföra resor, besök och offentliga sammanträden. Som föredragande vid justitieutskottets kansli bereder du ärenden om bl.a. domstols­väsendet, åklagarväsendet, polisväsendet och kriminalvården samt ärenden som rör brottsbalken, rättegångsbalken och lagar som ersätter eller har ett nära samband med dessa balkar. Utöver arbetet för justitieutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen. Som tjänsteman arbetar du med ledamöter från samtliga partier i riksdagen. Dina kvalifikationer Du är i grunden hovrätts- eller kammarrättsassessor eller jurist med likvärdig erfarenhet. Erfarenhet av lagstiftningsarbete är meriterande. Det är viktigt att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och har en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta under tidspress. Det är vidare viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera. • Anställningsform: Tidsbegränsad anställning • Omfattning: Heltid Anställningen är tidsbegränsad till och med den 31 juli 2026 och kan eventuellt komma att förlängas. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Ansökan Ansök via riksdagen.se, senast den 4 augusti 2025. Referensnummer: 2003-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss  • Har du frågor är du välkommen att kontakta Gunilla Berglund, kanslichef, 08-786 40 36, under vecka 31. Fackliga representanter • Peter Stoltz, Saco-S, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

30 juni 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Vänersborgs tingsrätt, mark- och miljödomstolen söker beredningsjurist
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2027 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Är du intresserad av plan- och byggrätt samt miljörätt och vill arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Har du en god förmåga att bidra till en positiv arbetsmiljö samtidigt som du vill utvecklas inom en samhällsviktig och dynamisk organisation?!Då kan tjänsten som beredningsjurist på Vänersborgs tingsrätt med placering på mark- och miljödomstolen vara något för dig! Vi söker en eller flera beredningsjurister.  Arbetsbeskrivning En beredningsjurist på mark- och miljödomstolen handlägger mål och ärenden tillsammans med rådmän, tekniska råd och domstolshandläggare. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och en stor del av arbetet sker under eget ansvar. Arbetet som beredningsjurist förutsätter en i grunden god juridisk kompetens och innebär goda möjligheter att bredda och fördjupa denna inom flera dynamiska rättsområden. På domstolen är målarbetet huvudsakligen digitalt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • vidta förberedande åtgärder i målen • göra rättsutredningar • föredra mål • vara protokollförare vid muntliga förhandlingar och • skriva förslag till avgöranden Som beredningsjurist har du en central och drivande roll i arbetet och ett stort ansvar för att målen avgörs med hög kvalitet och effektivitet.Eftersom domstolen har ett stort domsområde ingår resor med övernattning och körkort är önskvärt. Kvalifikationskrav • Du har en juristexamen (om 270 hp) • Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • Du har goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet, andra dokumenthanteringssystem och har en förmåga att arbeta i en digital miljö Det är meriterande med: • Notariemeritering • Erfarenhet från självständigt juridiskt arbete, med fördel inom mark- och miljödomstolens rättsområden • Erfarenhet av självständig beredning av mål eller ärenden inom förvaltningsmyndighet eller domstol • Erfarenhet av mark- och miljödomstolens olika rättsområden • Ett dokumenterat intresse för mark- och miljörätt Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som beredningsjurist är det avgörande att du kan arbeta självständigt och effektivt, är analytisk och noggrann samt att du kan samarbeta med andra och relatera till omgivningen på ett flexibelt och lyhört sätt. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete, självständigt prioritera bland dina arbetsuppgifter och uppnå resultat genom att arbeta mot uppsatta mål. Det är viktigt att vara ansvarsfull och kunna kommunicera på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Ett mycket gott omdöme är centralt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi erbjuder • En anställning där du kan utvecklas och växa • Ett generöst flextidsavtal • Friskvårdsbidrag 3 500 kr • Pulsade medarbetarundersökningar via verktyget Winningtemp Ta gärna del av Förmåner och villkor (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) inom Sveriges Domstolar.  Anställningsvillkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning.  Domstolen tillämpar individuell lönesättning. Ansökan Sista ansökningsdag: 3 augusti 2025. Intervjuer kommer att hållas under vecka 33 och 34. Vi önskar att du bifogar CV, personligt brev, betyg och intyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter.  Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och kan därför komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.  Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

30 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Södertörns tingsrätt söker en eller flera beredningsjurister
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Är du snart notariemeriterad och intresserad av att bredda och fördjupa dina kunskaper i rollen som beredningsjurist? Sök till oss på Södertörns tingsrätt! Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna kommer att variera utifrån verksamhetens behov. Du kommer att självständigt bereda och avgöra mål i enlighet med din behörighet, men även stödja domare vid beredning av mer omfattande och komplicerade brottmål och tvistemål där det bland annat ingår att svara för rättsutredningar och protokollföring i längre mål. Du kommer att arbeta tillsammans med, och vara ett stöd för, avdelningens domare, notarier och domstolshandläggare. Arbetet innebär också kontakter externt med parter, advokater och andra ombud, myndigheter och allmänhet. Kvalifikationskrav Du som söker ska ha mycket god juridisk skicklighet. Vid tillträdet av tjänsten som beredningsjurist har du en fullgjord och godkänd notarietjänstgöring vid tingsrätt med goda betyg. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska.Vi söker dig som har lätt för att hantera flera olika moment i arbetet, ser till helheten och löser problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Inom ramen för ditt arbete tar du egna initiativ samtidigt som du är beredd att hoppa in där det behövs. Du skapar goda relationer med dina kolleger och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och förmedlar både muntlig och skriftlig information tydligt och enkelt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och kan komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig bifoga CV, personligt brev och dina betyg från notarietjänstgöringen. Tjänsten är en särskild visstidsanställning på 6 månader, vår förhoppning är att du kan påbörja tjänsten så snart som möjligt. Vi ser fram emot din ansökan! I denna rekrytering tillämpas löpande urval vilket innebär att intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om arbetsplatsen Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar drygt 250 medarbetare. Vår domkrets omfattar Botkyrka, Haninge, Huddinge och Nynäshamns kommuner samt Söderort inom Stockholms kommun. På tingsrätten handläggs ett stort antal brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Tingsrätten har sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab. Vi arbetar i moderna lokaler i Flemingsberg, Huddinge, nära pendeltågsstationen. Vill du träffa dina framtida kollegor? Läs om våra medarbetare och se intervjuerna med dem på vår hemsida: Möt våra medarbetare - Södertörns tingsrätt (https://www.domstol.se/sodertorns-tingsratt/om-tingsratten/organisation/mot-vara-medarbetare/)

24 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Beredningsjurist vid Hässleholms tingsrätt
Sveriges Domstolar
Övriga jurister

Om Hässleholms tingsrätt Hässleholms tingsrätt är en allmän domstol som handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Till tingsrättens domsaga hör Hässleholms kommun och Osby kommun. Tingsrätten är organiserad i en målenhet och en enhet för säkerhet och service. Vi har drygt 20 anställda varav fyra ordinarie domare, två tingsfiskaler och fyra notarier. Vi arbetar aktivt med att vara en öppen och nytänkande arbetsplats med engagerade medarbetare. Hässleholms tingsrätt ligger centralt i Hässleholm har utmärkta pendlingsmöjligheter från exempelvis Malmö, Lund, Kristianstad, Helsingborg och Växjö.  Arbetsbeskrivning Som beredningsjurist på Hässleholms tingsrätt arbetar du självständigt, men också i samråd med tingsrättens domare, med att bereda tvistemål och ärenden för avgörande. Du har som beredningsjuristen det arbetsledande ansvaret för notarierna och är deras mentor. Beredningsjuristen ansvarar också för notariernas introduktion och utbildning. I arbetsuppgifterna ingår också att avgöra mål och ärenden samt att lämna förslag till domar och beslut när du själv inte har behörighet att döma, samt göra rättsutredningar. Du kan också komma att få hålla egna förhandlingar och till viss del att protokollföra vid förhandlingar. I uppdraget ingår också att medverka i olika projekt vid tingsrätten. Du har ett nära samarbete med lagmannen främst avseende notarierna men även i andra avseenden som blir aktuellt. I din roll som beredningsjurist kommer du att ha mycket kontakt med olika parter och medarbetare på tingsrätten varför det är en fördel att du gillar att träffa och arbeta med människor. Kvalifikationer Vi söker dig med juristexamen som är notariemeriterad och vi ser gärna att du har relevant juridisk arbetslivserfarenhet. Du ska vara juridiskt skicklig och noggrann samt ha hög ansvarskänsla och social kompetens. Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland dina arbetsuppgifter, är flexibel och kan hantera stressiga situationer. Du motsvarar domstolens höga krav på ansvarstagande, samarbetsförmåga och omdöme. Du är utåtriktad, positiv och har en utpräglad känsla för service. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Eftersom du ingår i delar av utbildningen av notarier behöver du ha en god pedagogisk förmåga. För att bli aktuell för anställning inom Sveriges Domstolar krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Avgörande vid urvalet kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tingsrätten eftersträvar att ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning samt mångfald avseende ålder, etnisk och kulturell bakgrund tillför verksamheten. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.  Praktisk information Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde: 2025-08-18 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 2025-07-20 Vänligen bifoga examensbevis och betyg från notarietjänstgöring. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Välkommen med din ansökan!

19 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
IVO söker avdelningsjurister

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu flera avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping eller Umeå. Uppdraget Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten. Vi söker dig som har • juristexamen • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet • aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra • erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du också har • erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVO:s verksamhetsområden • erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande • erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.  Vi söker utvecklingsorienterade, erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga, flexibilitet och god analytisk förmåga är viktiga förutsättningar för arbetet. Du behöver även ha förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll. Du behöver ha god integritet och lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Arbetet innebär resor inom Sverige. Det är en fördel om du har B-körkort. Vi ställer höga krav på medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du kan komma att genomgå en säkerhetsprövning för att placeras i säkerhetsklass.   Ansökan Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-16687/2025  Varmt välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025   Kontaktpersoner: Vänligen notera att kontaktpersoner varierar under sommaren. Peder Carlsson, avdelningschef, nås v. 25-28 Lennart Petersson, enhetschef nås v. 29 Anna Karin Nyqvist, enhetschef nås v. 30-32 Jeanette Ekstedt, facklig representant Saco-S Sara Gunnar, facklig representant ST Marita Cedergren, facklig representant Vårdförbundet Kontaktpersonerna nås via växel: 010-788 50 00     IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

16 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
IVO söker avdelningsjurister

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu flera avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping eller Umeå. Uppdraget Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten. Vi söker dig som har • juristexamen • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet • aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra • erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du också har • erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVO:s verksamhetsområden • erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande • erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.  Vi söker utvecklingsorienterade, erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga, flexibilitet och god analytisk förmåga är viktiga förutsättningar för arbetet. Du behöver även ha förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll. Du behöver ha god integritet och lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Arbetet innebär resor inom Sverige. Det är en fördel om du har B-körkort. Vi ställer höga krav på medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du kan komma att genomgå en säkerhetsprövning för att placeras i säkerhetsklass.   Ansökan Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-16687/2025  Varmt välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025   Kontaktpersoner: Vänligen notera att kontaktpersoner varierar under sommaren. Peder Carlsson, avdelningschef, nås v. 25-28 Lennart Petersson, enhetschef nås v. 29 Anna Karin Nyqvist, enhetschef nås v. 30-32 Jeanette Ekstedt, facklig representant Saco-S Sara Gunnar, facklig representant ST Marita Cedergren, facklig representant Vårdförbundet Kontaktpersonerna nås via växel: 010-788 50 00     IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

16 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
IVO söker avdelningsjurister

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu flera avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping eller Umeå. Uppdraget Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten. Vi söker dig som har • juristexamen • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet • aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra • erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du också har • erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVO:s verksamhetsområden • erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande • erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.  Vi söker utvecklingsorienterade, erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga, flexibilitet och god analytisk förmåga är viktiga förutsättningar för arbetet. Du behöver även ha förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll. Du behöver ha god integritet och lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Arbetet innebär resor inom Sverige. Det är en fördel om du har B-körkort. Vi ställer höga krav på medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du kan komma att genomgå en säkerhetsprövning för att placeras i säkerhetsklass.   Ansökan Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-16687/2025  Varmt välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025   Kontaktpersoner: Vänligen notera att kontaktpersoner varierar under sommaren. Peder Carlsson, avdelningschef, nås v. 25-28 Lennart Petersson, enhetschef nås v. 29 Anna Karin Nyqvist, enhetschef nås v. 30-32 Jeanette Ekstedt, facklig representant Saco-S Sara Gunnar, facklig representant ST Marita Cedergren, facklig representant Vårdförbundet Kontaktpersonerna nås via växel: 010-788 50 00     IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

16 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
IVO söker avdelningsjurister

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu flera avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping eller Umeå. Uppdraget Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten. Vi söker dig som har • juristexamen • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet • aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra • erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du också har • erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVO:s verksamhetsområden • erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande • erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.  Vi söker utvecklingsorienterade, erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga, flexibilitet och god analytisk förmåga är viktiga förutsättningar för arbetet. Du behöver även ha förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll. Du behöver ha god integritet och lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Arbetet innebär resor inom Sverige. Det är en fördel om du har B-körkort. Vi ställer höga krav på medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du kan komma att genomgå en säkerhetsprövning för att placeras i säkerhetsklass.   Ansökan Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-16687/2025  Varmt välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025   Kontaktpersoner: Vänligen notera att kontaktpersoner varierar under sommaren. Peder Carlsson, avdelningschef, nås v. 25-28 Lennart Petersson, enhetschef nås v. 29 Anna Karin Nyqvist, enhetschef nås v. 30-32 Jeanette Ekstedt, facklig representant Saco-S Sara Gunnar, facklig representant ST Marita Cedergren, facklig representant Vårdförbundet Kontaktpersonerna nås via växel: 010-788 50 00     IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

16 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025