Föredragande/Beredningsjurist
Sök bland 10 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Juriststudent sökes för extrajobb på deltid som handläggare inom enheten för förvaltning Är du en samhällsintresserad juriststudent som avklarat minst två terminer av din utbildning? Har du dessutom aktuell erfarenhet av ärendehantering på Länsstyrelse och utrymme att ha ett extrajobb vid sidan av studierna? Då kan du vara den vi söker! Du kommer att tillhöra Enheten för förvaltning där vi just nu behöver förstärka vår grupp. Enheten består av 20 medarbetare och vi har en stor bredd i våra arbetsuppgifter. Som statstjänsteman på Länsstyrelsen motiveras vi av att vara en samlande kraft för en hållbar framtid. Hos oss bidrar du till att Länsstyrelsen ska vara en drivande, stödjande och samverkande medspelare i samhällsbyggandet i länet. Vad ingår i arbetet? Som handläggare på enheten kommer dina arbetsuppgifter att variera från ren ärendeadministration och ärendehandläggning till mer kvalificerat juridiskt arbete. Du kommer att arbeta tillsammans med jurister och andra handläggare. Uppgifterna kommer att variera under dagen och från vecka till vecka utifrån verksamhetens behov och inflöde av ärenden. För att på bästa sätt kunna möta de behov vi har idag söker vi dig som kan anpassa dig till olika arbetsuppgifter som enheten måste hantera. Du kommer att arbeta med ärendehandläggning bl.a. inom områdena internationell delgivning och lönegaranti. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Är du den vi söker? Du ska ha - pågående studier på juristlinjen (som när den är klar ger 270 högskolepoäng) och ha avklarat minst två terminer av din utbildning - aktuell erfarenhet av ärendehandläggning på Länsstyrelse inom området internationell delgivning - goda kunskaper i ärendehanteringssystemet Platina - god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - god samarbetsförmåga - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö Du ska vara - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp - lösningsinriktad och flexibel - lyhörd, prestigelös och hjälpsam Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer. Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och möjligheter finns att delvis arbeta på annan plats än kontoret. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Ansökan och anställningsvillkor Antal tjänster: 1 Anställningsform: Visstidsanställning året ut Omfattning: Deltid, 20 % Tillträde: Omgående Referensnummer: 112-51946-2024 Sista ansökningsdag: 2024-10-20 - I din ansökans ska du bifoga ditt CV - svara på ett antal urvalsfrågor Kontaktpersoner Therése Jernberg, enhetschef, Tel 010-223 13 82 Fackliga företrädare Mia Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35 Björn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73
Handläggande junior jurist till enheten för förvaltning (visstid 6 månader) Är du en junior jurist som vill utvecklas i din profession, är samhällsintresserad och har erfarenhet av ärendehantering? Vill du dessutom jobba centralt i Stockholm, med Kungsgatans puls utanför porten, men även ha möjlighet till att arbeta hemifrån? Då kan du vara den vi söker! Du kommer att tillhöra Enheten för förvaltning där vi just nu behöver förstärka vår grupp. Enheten består av 20 medarbetare och vi har en stor bredd i våra arbetsuppgifter. Som statstjänsteman på Länsstyrelsen motiveras vi av att vara en samlande kraft för en hållbar framtid. Hos oss bidrar du till att Länsstyrelsen ska vara en drivande, stödjande och samverkande medspelare i samhällsbyggandet i länet. Vad ingår i arbetet? Som junior jurist på enheten kommer dina arbetsuppgifter att variera från ren ärendeadministration och ärendehandläggning till mer kvalificerat juridiskt arbete. Du kommer att arbeta tillsammans med andra jurister och handläggare. Uppgifterna kommer variera under dagen och från vecka till vecka utifrån verksamhetens behov och inflöde av ärenden, allt från tillståndsansökningar till remisser. För att på bästa sätt kunna möta de behov vi har idag söker vi dig som har ett digitalt arbetssätt och kan anpassa dig till olika arbetsuppgifter som enheten måste hantera. Du kommer att arbeta med stöd från din mentor med varierande arbetsuppgifter och med andra inom enheten/avdelning/ myndigheten, huvudsakligen gällande: - handläggning av olika ärendegrupper som till exempel begravning, delgivningar, utbetalning av ersättning för skada på åkermark - i handläggningen ingår även att du har mycket kontakt per telefon med bland annat berörda ingivare - ge juridiskt stöd till andra handläggare på enheten och förklara juridiska frågor för kollegor som inte har en juridisk bakgrund Medarbetarna som jobbar med dessa arbetsuppgifter tar idag ett gemensamt ansvar för planering och genomförande av enhetens arbetsuppgifter med stöd av enhetschef. Du får en enhetschef som utövar ett närvarande och tillitsbaserat ledarskap, med regelbunden uppföljning både enskilt och i grupp. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Är du den vi söker? Du ska ha - aktuell juristexamen (270 högskolepoäng) - aktuell erfarenhet av ärendehandläggning inom områdena utbetalning av ersättning för skada på åkermark, begravningsärenden, föreskrifter inom väglagen och sjölagen - aktuell och god kunskap om lagstiftning inom förvaltningsrätt samt offentlig och sekretess - förmåga att reflektera över hur du påverkar din omgivning - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö Personliga egenskaper - god kommunikativ förmåga för att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - lösningsinriktad och flexibel Vi fäster avgörande vid personliga egenskaper. Det är meriterande om du - är intresserad av och är professionell i tjänstemannarollen och den statliga värdegrunden - har erfarenhet av handläggning vid länsstyrelse Ansökan och anställningsvillkor Antal tjänster: 1 Anställningsform: Visstidsanställning 6 månader Omfattning: Heltid Tillträde: 1 januari Referensnummer: 112-49907-2024 Sista ansökningsdag: 2024-10-21 I din ansökans ska du - bifoga ditt CV - svara på ett antal urvalsfrågor Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Kontaktpersoner Therése Jernberg, enhetschef, Tel 010-223 13 82 Fackliga företrädare Mia Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35 Björn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73
Vi söker dig som vill arbeta med kvalificerad juridik på överrättsnivå. Vad arbetet innebär Som föredragande jurist kommer du att arbeta i kammarrättens målhanteringsprocesser i nära samarbete med våra domare. I dina arbetsuppgifter ingår att bereda mål, göra rättsutredningar, ha kontakt med parter och föredra mål för avgörande och beslut. Du håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden. Arbetsuppgifterna erbjuder stor bredd och du kommer att få kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de många frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper. En alltmer digitaliserad informationshantering fortsätter att prägla domstolens arbete. Vi arbetar ständigt med att förbättra rutiner och arbetsformer. Under de senaste åren har vi infört en ny målhanteringsprocess för att öka såväl effektivitet som kvalitet och arbetsmiljö. Ett inslag i förändringen är en mer sammanhållen beredning av mål vilket också utvecklat hur våra föredragande jurister arbetar. Vi har också infört ett arbetssätt som innebär en mer digital föredragningsform. Kravprofil Du har juristexamen eller motsvarande och har tidigare arbetat med kvalificerat juridiskt arbete. God vitsordad erfarenhet av domstolsarbete, t.ex. som notarie eller föredragande jurist eller annan lämplig bakgrund såsom arbete vid förvaltningsmyndighet, advokat- eller revisionsbyrå är meriterande. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att trivas och ha framgång i rollen krävs att du: • är analytisk, kan se till helheten och prioritera utifrån övergripande strategier. Du kan snabbt ta in ny kunskap och använda din erfarenhet på ett flexibelt sätt. Du sätter höga mål, jobbar uthålligt och får arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. • har förmåga att vara entusiastisk, positiv och arbeta konstruktivt även i pressade situationer och kan förändra ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Du drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen, är medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs från andra för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt. • är en god kommunikatör och kan förmedla information både muntligt och skriftligt på ett tydligt och enkelt sätt. • är öppen för att både få och ge konstruktiv feedback och hanterar frågor och problem direkt och öppet. Du har lätt för att samarbeta. Vi förväntar oss att du är nyfiken och har förmåga till förändring och vill bidra till den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet. Vårt erbjudande Vi erbjuder dig att bli en del av ett viktigt samhällsuppdrag utifrån demokratiska värderingar där vårt gemensamma mål är att alla människor ska ha rättstrygghet. Alla nyanställda genomgår ett välkomstprogram för att lära känna den statliga värdegrunden, verksamheten och arbetsplatsen. Du får en handledare som introducerar dig i arbetet. Vi vill att du trivs på jobbet, mår bra och har balans mellan arbete och fritid - det återspeglas i våra förmåner och villkor. Hos oss får du bland annat upp till 35 semesterdagar per år, omfattas av det statliga pensionsavtalet, kan få ersättning för kostnader för läkar- och sjukvård, extra föräldraledighetstillägg och friskvårdsbidrag. Arbetsplatsen är modern och vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i nybyggda lokaler i centrala Jönköping. Hos oss är huvudprincipen att arbete utförs i domstolens lokaler eftersom vi ser att det främjar samarbete, kommunikation och arbetsgemenskap. Vi erbjuder flexibilitet genom flextid samt möjlighet till mobilt arbete eller distansarbete i begränsad omfattning. Det du gör som medarbetare bidrar och har betydelse! Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap och ansvar, engagemang och delaktighet utmärkande för ett gott medarbetarskap. Ansökan, urval och tillsättning Du söker anställning via rekryteringsverktyget Visma Recruit. Denna rekrytering avser en eller flera anställningar i form av tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning enligt 6 § LAS och en eller flera tolv månader särskild visstidsanställning enligt 5 § LAS. Ange gärna i din ansökan vilken anställningsform du är intresserad av. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del i urvalsprocessen. Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande i kammarrätt ska vara svensk medborgare. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om arbetsplatsen Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter. Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Kammarrätten handlägger ett mycket stort antal måltyper. Det kommer årligen in ca 4 000 mål till domstolen som främst rör tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen har ca 70 medarbetare uppdelade på två avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Är du intresserad av ett roligt och omväxlande arbete inom rättsväsendet där ditt bidrag verkligen gör skillnad? Då kan tjänsten som beredningsjurist hos Västmanlands tingsrätt vara något för dig. Varmt välkommen med din ansökan! Västmanlands tingsrätt Västmanlands tingsrätt är en öppen och modern domstol i centrala Västerås. Här arbetar drygt 90 medarbetare och domstolen är en av de större tingsrätterna i Sverige. Domstolen tar emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnad, konkurser och domstolsärenden. Hyres- och arrendenämnden i Västerås Hyres- och arrendenämnden handlägger tvister inom hyra, arrende och bostadsrätt i den utsträckning som framgår av lagen (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder. Hyres- och arrendenämnden är en förvaltningsmyndighet med sju medarbetare som delar moderna lokaler i centrala Västerås med Västmanlands tingsrätt. Arbetsuppgifter Du kommer att bereda mål och ärenden på tingsrätten samt vara ordförande vid sammanträden och huvudförhandlingar. Du arbetar även nära avdelningens domare och bereder själv mål. Din egen beredning utgörs av självständigt juridiskt arbete, inom vilket område beslutas i samråd med din chef och utifrån verksamhetens behov. Inom dessa ramar har du stort utrymme för hur du vill lägga upp ditt arbete. På hyres- och arrendenämnden kommer du att delta i beredningen av ärenden och sköta protokollföringen vid nämndens sammanträden. Du kommer också att skriva förslag till beslut. I vissa ärenden kan du genom delegation få behörighet att fatta beslut på egen hand. Fördelningen mellan arbetet på tingsrätten och hyres- och arrendenämnden är tänkt att från början vara ungefär hälften på vardera. Fördelningen kan komma att ändras. Kvalifikationer Du som söker ska vara notariemeriterad från tingsrätt eller förvaltningsrätt. Arbetet förutsätter mycket god juridisk skicklighet, noggrannhet och att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Som person är du driven, strukturerad och kan arbeta självständigt och resultatinriktat. Du behöver kunna strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter utifrån ett effektivt helhetsperspektiv. Du är också lyhörd, har lätt för att samarbeta med andra samt har lätt för att anpassa dig till nya situationer. Du behöver ha en god förmåga att samordna, fånga upp åsikter och navigera mellan arbetsgrupper. Som beredningsjurist krävs det ett intresse för handledning av andra. Erfarenhet inom dessa områden kan vara meriterande. Arbetet på hyres- och arrendenämnden är förenat med resor till nämndens övriga sammanträdesorter inom Dalarnas, Södermanlands, Uppsala och Västmanlands län. Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Ansökan Ansökan ska vara skriftlig och ska bestå av CV, personligt brev och intyg på notariemeritering. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Konstitutionsutskottet bereder ärenden om grundlagarna och riksdagsordningen, förvaltningen, den kommunala självstyrelsen och riksdagens myndigheter. Även frågor om partistöd, medier, opinionsbildning, sekretess och integritet bereds inom utskottet. En central uppgift för utskottet är vidare att granska regeringen. Om du vill ha ett unikt och intressant arbete där du kan bidra med dina erfarenheter och stödja den parlamentariska processen söker vi nu en ny kollega till utskottets kansli. Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, föredra dem för utskottet samt utarbeta förslag till utskottets betänkanden. Vidare kommer du att arbeta med utskottets granskning av regeringen. Ytterligare arbetsuppgifter är att bevaka EU-frågor och följa upp och utvärdera beslut inom utskottets beredningsområde. Som medarbetare i utskottets kansli biträder du samtliga partier i riksdagen. Konstitutionsutskottets kansli är en del av utskottsavdelningen, som består av femton utskottskanslier, EU-nämndens kansli och ett forsknings- och utvärderingssekretariat. Utöver arbetet i konstitutionsutskottet ingår det att vid behov även stötta andra delar av utskottsavdelningen. Dina kvalifikationer Du är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller jurist med likvärdig erfarenhet. Erfarenhet av lagstiftningsarbete och arbete med EU-frågor är önskvärt. God kännedom om konstitutionella frågor är meriterande och du bör vara väl förtrogen med riksdagens och Regeringskansliets arbetsformer. Det är viktigt att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift liksom goda språkkunskaper i engelska. Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och har en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta under tidspress. Det är vidare viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. • Anställningsform: Tillsvidareanställning • Omfattning: Heltid Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. Ansökan Ansök via www.riksdagen.se, senast den 16 oktober Referensnummer: 147-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss • Peder Nielsen, kanslichef, 08-786 40 72 Fackliga representanter • Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Länsstyrelsens enhet för överklaganden söker jurist, visstidsanställning 6 månader Länsstyrelsen prövar överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Dessa ärenden handläggs på enheten för överklaganden. Nu söker vi en jurist till vår beredningsgrupp. Du ska ha en stark administrativ ådra och ha aktuell erfarenhet av att handlägga överklagade ärenden på Länsstyrelse. Som jurist i beredningsgruppen arbetar du nära övriga kollegor och dina arbetsuppgifter kommer att variera från ren ärendeadministration till kvalificerat juridiskt arbete. Utöver förmågan att ställa om snabbt ställer arbetet krav på förmåga att effektivt och självständigt kunna göra rättssäkra bedömningar och prioriteringar. Vi värdesätter därför lyhördhet och förmåga att anpassa arbetsinsatsen avseende såväl tid som utförande för att tillgodose verksamhetens behov och därmed uppnå målen. I din roll kommer du att utföra granskning av inkommande överklagade ärenden och handlingar. Du handlägger och fattar beslut i alla de ärendeslag som enheten hanterar. Du hanterar frågor från parter via telefon och mejl samt begäran om utlämnande av allmän handling. Du utgör också ett chefsstöd och spindeln i nätet på enheten genom att löpande ta fram ärendestatistik som presenteras på enhetsmöten. Du ansvarar för enhetens samarbetsyta, är aktiv i verksamhetsutveckling och uppdaterar löpande enhetens ärendelistor, lathundar och mallar. Du ska ha - juristexamen (270 högskolepoäng) - minst 1,5 års aktuell erfarenhet av att handlägga överklagade ärenden på Länsstyrelse - flerårig erfarenhet av administrativt arbete mycket - goda kunskaper i Excel, Sharepoint, Platina samt LISA - vana av att skriva fram myndighetsbeslut inom plan- och byggrätt samt miljörätt - mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - mycket god samarbetsförmåga - hög integritet och personlig mognad - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö Du ska vara - lösningsinriktad lyhörd, - prestigelös och hjälpsam - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp Vi kommer att fästa avgörande vikt vid personliga egenskaper. På enheten för överklaganden arbetar idag ca 25 medarbetare och den ingår i Avdelningen för rättsliga frågor. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Intervjuer kommer att genomföras löpande. Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer. Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det finns möjligheter att delvis arbeta på distans. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Anställningsform: Särskild visstidsanställning, 6 månader Tillträde: 1 januari Upplysningar Lovisa Ristner, enhetschef, 010-223 12 35 Mia Askerlund, SACO, 010-223 15 35 Björn Pettersson, ST, 010-223 15 73 Ansök senast: 2024-10-13 Referensnummer: 112-49099-2024 Välkommen med din ansökan!
Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2026 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vill du bli en av oss och arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Är du en person som har förmåga och intresse av att bidra till en god och positiv arbetsmiljö samtidigt som du vill arbeta och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation? Då kan tjänsten som beredningsjurist vara något för dig! Så fungerar domstolarna Den allmänna avdelningens främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål, konkurser och domstolsärenden. På avdelningen är vi ca 30 engagerade och kvalificerade medarbetare som tillsammans arbetar för att rättssäkert och i tid avgöra de mål och ärenden som kommer in till domstolen. Domstolen har ca 14 notarier samt en särskild beredningsorganisation med beredningsdomare, beredningsnotarier och beredningsjurister som tillsammans med målkansliet bereder alla tvistemål fram till första förberedelse och alla brottmål fram till huvudförhandling. Nu söker vi en beredningsjurist att ingå i beredningsorganisationen. Arbetsbeskrivning Som beredningsjurist arbetar du främst med tvistemål. Även beredning av andra måltyper och ärenden kan förekomma. Du har ett särskilt ansvar för dispositiva tvistemål som du proaktivt driver framåt. I arbetet ingår att fatta beslut under beredningen, att göra rättsutredningar, att föra förlikningsdiskussioner och att i viss omfattning vara ordförande vid muntliga förberedelser och huvudförhandlingar. Arbetet medför omfattande muntliga och skriftliga kontakter med parter och ombud. En naturlig del i arbetet är att löpande föreslå och genomföra förbättringar i arbetssätt och målhantering och att delta i annat utvecklingsarbete på domstolen. Du arbetar i nära samarbete med beredningsdomaren och övriga medarbetare i beredningsorganisationen men även med chefsrådmannen som är din närmaste chef. Organisatorisk tillhör du domargruppen och deltar i de praxisdiskussioner och möten som hålls i gruppen. Du har även möjlighet att gå flertalet utbildningar för beredningsjurister som ordnas av Domstolsakademin. Kvalifikationer Vi söker dig med: • Juristexamen • Notariemeriterad med goda betyg från tingsrätt. • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • Goda kunskaper i Office-paketet. • Förmåga att arbeta i en digital miljö Dina egenskaper För att lyckas i rollen som beredningsjurist är det avgörande att du kan arbeta självständigt och effektivt, är analytisk och noggrann. Du ska ha ett mycket gott omdöme och en mycket god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Du ska ha en god social kompetens och vara positiv och utåtriktad eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter med både parter och medarbetare. Du ska besitta mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. För att vara aktuell för anställning hos Vänersborgs tingsrätt behöver du bedömas som lämplig för anställning i domstol. Det innebär bl.a. att du står för demokratiska värderingar och rättsstatens principer. Stor vikt läggs vid dessa egenskaper. Övrigt Vi söker en eller flera beredningsjurister på tillsvidareanställningar, med inledande provanställningar. Välkommen med din ansökan senast 6 oktober 2024 där du bifogar betyg och intyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter. Du ska även specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera anställningstidens längd; År-Månad-Dag (exempel från: 2020-01-01 till: 2021-12-31). Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Rekryteringsprocessen När ansökningstiden tiden gått ut ser vi över alla ansökningar. Därefter kommer de som är intressanta för tjänsten att kontaktas för intervju. Arbetspsykologiska tester skickas även ut som ett komplement till intervjun. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2026 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vill du bli en av oss och arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Är du intresserad av plan- och byggrätt samt miljörätt? Är du en person som har förmåga och intresse av att bidra till en god och positiv arbetsmiljö samtidigt som du vill arbeta och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation? Då kan tjänsten som beredningsjurist på mark- och miljödomstolen vara något för dig! Arbetet innebär En beredningsjurist på mark- och miljödomstolen handlägger mål och ärenden tillsammans med rådmän, tekniska råd och domstolshandläggare. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och en stor del av arbetet sker under eget ansvar. Arbetet som beredningsjurist förutsätter en i grunden god juridisk kompetens och innebär goda möjligheter att bredda och fördjupa denna inom flera dynamiska rättsområden. På domstolen är målarbetet huvudsakligen digitalt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • vidta förberedande åtgärder i målen • göra rättsutredningar • föredra mål • vara protokollförare vid muntliga förhandlingar och • skriva förslag till avgöranden Som beredningsjurist har du en central och drivande roll i arbetet och ett stort ansvar för att målen avgörs med hög kvalitet och effektivitet. Eftersom domstolen har ett stort domsområde ingår resor med övernattning och körkort är önskvärt. Kvalifikationer Vi söker dig med: • Juristexamen (om 270 hp) • Tidigare erfarenhet från självständigt juridiskt arbete, med fördel inom mark- och miljödomstolens rättsområden • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • Goda kunskaper i Office-paketet. • Förmåga att arbeta i en digital miljö Det är meriterande med: • Notariemeritering • Erfarenhet av självständig beredning av mål eller ärenden inom förvaltningsmyndighet eller domstol • Erfarenhet av mark- och miljödomstolens olika rättsområden • Ett dokumenterat intresse för mark- och miljörätt Dina egenskaper För att lyckas i rollen som beredningsjurist är det avgörande att du kan arbeta självständigt och effektivt, är analytisk och noggrann samt att du kan samarbeta med andra och relatera till omgivningen på ett flexibelt och lyhört sätt. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete, självständigt prioritera bland dina arbetsuppgifter och uppnå resultat genom att arbeta mot uppsatta mål. Det är viktigt att vara ansvarsfull och kunna kommunicera på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Ett mycket gott omdöme är centralt. För att vara aktuell för anställning hos Vänersborgs tingsrätt behöver du bedömas som lämplig för anställning i domstol. Det innebär bl.a. att du står för demokratiska värderingar och rättsstatens principer. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Övrigt Vi söker en eller flera beredningsjurister på tillsvidareanställningar, med inledande provanställningar. Välkommen med din ansökan senast 6 oktober 2024 där du bifogar betyg och intyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter. Du ska även specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera anställningstidens längd; År-Månad-Dag (exempel från: 2020-01-01 till: 2021-12-31). Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Rekryteringsprocessen När ansökningstiden tiden gått ut ser vi över alla ansökningar. Därefter kommer de som är intressanta för tjänsten att kontaktas för intervju. Arbetspsykologiska tester skickas även ut som ett komplement till intervjun. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Växjö tingsrätt räknas till en av Sveriges större domstolar med sina omkring 100 medarbetare. Domstolen har fyra dömande avdelningar, två på allmänna domstolen och två på mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolens huvudsakliga uppgift är att handlägga miljömål, fastighetsmål, mål enligt plan- och bygglagen samt va-mål. Domstolen har också en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, HR, IT, kommunikation, arkiv, säkerhet och service. Mer information om mark- och miljödomstolens verksamhet hittar du på vår webbplats, www.domstol.se/mark--och-miljodomstolen-vid-vaxjo-tingsratt/. På mark- och miljödomstolen är vi omkring 12 beredningsjurister och miljönotarier som arbetar tillsammans. Bli en av oss! Vill du bli en av oss och arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Har du en utpräglad känsla för service och trivs i en föränderlig arbetsmiljö? Delar du de statliga värdegrunderna som står för rättssäkerhet, kompetens och hänsyn? Vill du bidra till och aktivt delta i tingsrättens fortgående utvecklingsarbete? Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, som alla samspelar i det betydelsefulla arbetet att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. De mål som handläggs vid mark- och miljödomstolen har stor betydelse för samhällsutvecklingen och för enskilda människor i deras vardag. Vi söker nu en eller flera beredningsjurister att förstärka vårt team på mark- och miljödomstolen. Det här får du arbeta med Hos oss på mark- och miljödomstolen ingår du i ett arbetslag där du tillsammans med rådmän, tekniska råd, andra beredningsjurister, notarier och domstolshandläggare handlägger mål och ärenden. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Som beredningsjurist arbetar du i huvudsak med att bereda mål, göra rättsutredningar och föredra mål för avgörande. Du är också protokollförare vid förhandlingar och syner, och får skriva förslag till avgöranden. Du har mycket kontakt med parter och allmänhet, framför allt via telefon och i skrift. Det innebär att vi vill att du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift. I din roll ingår det att ge service till allmänheten, men också till dina kollegor på domstolen. Du tycker om att samarbeta och bygga relationer och därför värderar vi att du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme. I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter. Det är viktigt att du är ansvarsfull och mån om att hanteringen av våra mål går rätt till. Mark- och miljödomstolens domsområde omfattar östra och södra delarna av landet; från Skåne till Östergötland. Arbetet är därför förenat med en del resor med övernattning, och vi ser gärna att du innehar B-körkort. Vi söker dig som... • har en juridisk examen och gärna notariemeritering • har tidigare erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete, med fördel inom mark- och miljödomstolens rättsområden • har ett stort intresse för mark- och miljörätt • har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och drivna kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är flexibel, tar gärna egna initiativ och trivs i en föränderlig arbetsmiljö. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem och du tycker att det är viktigt att vara prestigelös. Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete på en modern domstol. På tingsrätten pågår ett löpande arbete med organisationsfrågor och utveckling av arbetsformer. Tingsrätten betonar vikten av ett aktivt medarbetarskap med fokus på ansvar, engagemang och delaktighet. Tingsrättens medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag och eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat. Sveriges Domstolar erbjuder även goda möjligheter till individuellt anpassad kompetensutveckling, läs mer på vår webbplats. Särskilt om din ansökan Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig med att arbeta som beredningsjurist och vad just du vill bidra med. Det är av stor vikt att du fyller i samtliga fält i det digitala ansökningsverktyget och svarar på enkätfrågorna. Betyg och referenser mottages först efter en eventuell intervju. ___ För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
At Qliro we deliver safe and simple payments. We are a dedicated partner to our merchants who serve their customers every day. We believe that if our merchants grow, we grow. We are a company of dedicated, friendly and highly competent people that together have redefined what Qliro and payments can be. We are now on a journey of scaling our business both here in Sweden and the Nordics. What your team does: As Interim Head of AML, you will lead and developQliro’s first line work within financial crime prevention. As Head of AML, you will have a broad prominent role with responsibilities that require you to work both on an operative and strategic level with different parallel tasks. The AML team consists of one other colleague working with Financial Crime and the team belongs toQliro's Operations function, but you will also be working closely with our legal, compliance,tech and product teams. You will work closely with Qliro's Executive Management Team as well as Board of Directors on AML matters. The role is an interim position of at least a year, possibility to extend or convert to permanent role within Qliro. What you'll get to do: Lead and ensure the first line AML tasks are carried out and that the AML regulatory requirements are complied with Carry out and update the AML/CTF General Risk Assessment Establish, update and implement internal policies and procedures to prevent ML/TF Develop and optimize both current customer risk classification models and transaction monitoring scenarios to ensure model efficiency and risk-based approach (model risk management) Set the standards for the company’s AML requirements, system developments and procedures Responsible for AML alert handling including investigations and reporting to FIU Coordinate and submit the periodic annual money laundering report to the S-FSA as well as handling other communication with the S-FSA regarding AML Participate and act as an AML subject matter expert in internal projects, product approval processes and similar The AML department is part of Qliro’s Operations department, and you will report to the Chief Customer Officer, as the Specially Appointed Executive. You will also be in close collaboration with our CEO. What you will bring to the team: A genuine interest in the field of AML/CFT and a sound understanding of risk management Experience of AML/CFT tasks at an operative and strategic level Good understanding for financial crime prevention technologies and data analytics Structured way of working, great analytical capability, emphasis on quality and holistic perspective as well as detailed oriented Ensure to be updated on new regulations, AML in general and best practice for AML in the industry Curiosity, good collaboration, and able to communicate and present information efficiently and structured to different stakeholders across the organisation as well as Qliro’s Executive Management Team and Board of Directors Able to balance regulatory, business and a customer perspective Used to working in a fast-paced environment with the required ability to adapt to changes External qualifications Degree in economics or law and corresponding working experience At least 7 years of relevant experience from similar roles or experience from Compliance within financial crime prevention, with a focus on AML Relevant experience from positions within licensed companies in the financial industry SwedSec license is considered meritorious Does this sound like your next role? What are you waiting for - apply now!
Visar 1 till 10 av 10 jobb