Föredragande/Beredningsjurist
Sök bland 15 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Arbetsmarknads och vuxenutbildning har både det övergripande ansvaret för stadens kommunala vuxenutbildning och för hela stadens arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tillsammans skapar vi förutsättningar för studier och arbete för göteborgare i alla åldrar, allt ifrån ungdomar som ska få sina första jobb till vuxna som ska ges möjlighet att byta yrkesbana. För att lyckas med vårt uppdrag samarbetar vi med både engagerade entreprenörer, akademin, världsomspännande företag, civilsamhället och självklart med övriga staden. Hos oss ger du såväl göteborgare som näringslivet nya möjligheter, varje dag. Vi är förvaltningen som rustar göteborgaren för både nutid och framtid! ARBETSUPPGIFTER Arbetsmarknad och vuxenutbildning söker jurist med upphandlingsrättslig inriktning, för en vikarietjänst under ett år. Tjänsten är placerad vid enheten för anskaffning och juridik. Enheten ansvarar för specialistkompetens kopplade till inköps- och upphandlingsprocessen. Arbetsmarknad och vuxenutbildningsverksamheten upphandlar större delen av sitt behov av kommunal vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser från externa leverantörer med en uppskattad volym av ca 450 MSEK/år. Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig rätt. Framträdande rättsområden är bland annat upphandlings-och avtalsrätt, skollag, offentlighet och sekretess, allmän förvaltnings- och kommunalrätt samt dataskydd. Du kommer att arbeta med juridisk kvalitetssäkring av upphandlingar och avtal, löpande juridisk rådgivning, samt domstolsprocesser. Ditt arbete kommer att innefatta utveckling av förvaltningens interna upphandlingsrättsliga stöd med processer och rutiner. I dina arbetsuppgifter ingår även att hantera övriga juridiska frågor inom förvaltningens verksamhetsområde som bland annat att kvalitetssäkra beslut, ta fram interna styrdokument, hålla i utbildningar samt delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Dina insatser kommer vara ett viktigt bidrag i förvaltningens strategiska arbete och utveckling med hänvisning till löpande stöd till Förvaltningens chefer. Ditt arbete har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har juristexamen och erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du har bred juridisk kompetens med tyngdpunkt i upphandlings- och avtalsrätt och flerårig relevant erfarenhet inom offentlig förvaltning. Du ska ha erfarenhet av att ha jobbat i politiskt styrd organisation. Du har god stilistisk förmåga och kan såväl muntligen som skriftligen redogöra för komplicerade juridiska frågor. Som person är du analytisk, driven, har helhetssyn och har ett gott bemötande. Du har en hög förmåga att arbeta i team, är genuint intresserad av förvaltningens uppdrag och är en person som gör lagkamraterna bättre. ÖVRIGT Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-g%C3%B6teborgs-stad/ Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Rättssekretariatet, Försvarsdepartementet Är du på slutet av juristprogrammet och vill få erfarenhet av juridiskt arbete? Är du ansvarstagande, har ett gott omdöme och en god servicekänsla? Då kan en anställning vid rättssekretariatet i sommar vara någonting för dig. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Arbetsuppgifterna innebär att bistå vid hanteringen av vissa förvaltnings- och författningsärenden, göra rättsutredningar samt biträda handläggare vid rättssekretariatet vid hanteringen av övriga ärenden av juridisk natur. Dessutom får du hjälpa till vid framtagandet av publikationen Totalförsvarets författningshandbok, som rättssekretariatet sammanställer. Rättssekretariatet består för närvarande av 34 medarbetare. Rättssekretariatet ansvarar bland annat för utarbetande av förslag till lagrådsremisser, propositioner och annat författningsarbete, samt för frågor om författningsberedskap, folkrätt, internationell humanitär rätt och ärenden om utlämnande av allmänna handlingar. Sekretariatet ger råd i rättsliga frågor till departementsledningen och till andra enheter och deltar i de andra enheternas arbete med internationella överenskommelser. Läs mer om departementets och rättssekretariatets arbete på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som studerar på juristprogrammet. Du har goda studieresultat och har avslutat termin sju vid anställningstidens början. Dina betyg kommer att värderas vid urvalet. Erfarenhet av juridiskt arbete ses som meriterande. Dina egenskaper Alla arbetsuppgifter i Regeringskansliet kräver ansvarstagande, omdöme, servicekänsla och en mycket god stilistisk förmåga. Du behöver även ha en mycket god samarbetsförmåga, en god prestationsförmåga samt vara noggrann. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Tidsbegränsad anställning under perioden juni t.o.m. augusti 2025 enligt överenskommelse. Till din ansökan ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet, vitsord, CV och ett kortare personligt brev. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kansliråd Mari Magnusson eller rättssakkunnig Karin Adamsson. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Isabel Åkermark för frågor gällande processen. Fackliga kontaktpersoner är Karina Åbom-Engberg för ST och Katja Wahlsten för SACO. Kontaktpersonerna nås via växeln 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 februari 2025. Intervjuer är planerade att påbörjas så snart som möjligt efter annonseringstidens slut. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.
Förvaltningsrätten i Stockholm är en modern och utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade medarbetare. Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning. Förvaltningsrätten i Stockholm är en av landets största domstolar och en av landets fyra migrationsdomstolar. Vi är drygt 500 medarbetare och våra största måltyper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling. Här kan du, tillsammans med kollegor med många kompetenser och bakgrunder, utvecklas och utmanas i ditt arbete. Här gör du skillnad varje dag! Om tjänsten Som sommarnotarie kommer du i första hand att upprätta förslag till domar och beslut. I arbetet kan det även ingå att ta ställning till såväl praktiska som processuella frågor samt ha kontakt med parter. Du kommer att arbeta på någon av domstolens nio dömande avdelningar. I arbetet behöver du vara noggrann, effektiv, uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt ha lätt för att samarbeta. Kvalifikationer Vi söker dig som: - läser eller har läst juristprogrammet. - har genomfört minst motsvarande 180 hp av kurserna på programmet vid ansökningstillfället. - har genomfört och fått betyg i kursmomenten inom processrätt och förvaltningsrätt. - har goda betyg från genomförda delar av juristutbildningen. Ingen tidigare arbetslivserfarenhet krävs. Övrigt Till din ansökan ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet och CV. Anställningen är tidsbegränsad mellan den 16 juni och den 15 augusti 2025. Du ska kunna arbeta under hela perioden med undantag för enstaka betalda semesterdagar. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Anställning Antal lediga befattningar: 15 eller fler Anställningsform: Sommarjobb/Säsongsanställning Anställningens omfattning: Heltid Löneform: Månadslön Ref. nr. FST 2025-217 Sista ansökningsdag 2025-02-26 Kontakt: Administrativa fiskalerna Josefin Öman och Lovisa Tidman, [email protected]
Malmö tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten fundamentet i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Vår kärnverksamhet är organiserad i fyra målavdelningar – tre avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål – samt en renodlad brottmålsavdelning. Vi har även en administrativ avdelning som stödjer kärnverksamheten. På domstolen är vi omkring 160 medarbetare som tillsammans arbetar för att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. I organisationen bedrivs en kontinuerlig verksamhetsutveckling och vår arbetsplats kännetecknas av engagemang, ansvarstagande och delaktighet. Nu söker vi minst en beredningsjurist med placering på målavdelning. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Tingsrätten tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet innebär Som beredningsjurist är din huvudsakliga arbetsuppgift att självständigt och i samråd med avdelningens domare bereda dispositiva tvistemål och utsökningsärenden för avgörande. I arbetsuppgifterna ingår även att skriva domar och beslut samt förslag till domar och beslut när du själv inte har behörighet att döma, samt göra rättsutredningar. Tingsrättens beredningsjurister utför även en rad andra för kärnverksamheten viktiga uppgifter. Arbetet som beredningsjurist bjuder goda möjligheter att skaffa sig en bred och relevant erfarenhet för en vidare karriär inom rättsväsendet. Kvalifikationer Vi söker dig som är notariemeriterad från tingsrätt och har mycket goda juridiska kunskaper och en hög arbetsförmåga. Arbetet kräver att du har hög ansvarskänsla, är noggrann och har gott omdöme. Du är stresstålig, flexibel och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vidare skapar du goda relationer där du bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Eftersom Du kan komma att delta i utbildningen av notarier är det viktigt att du har en god pedagogisk förmåga. Din ansökan ska bestå av personligt brev, CV, notariebetyg samt examensbevis från de utbildningar du åberopar. Du ska vara notariemeriterad den dag du tillträder anställningen men det går bra att skicka in ansökan innan du avslutat din notarietjänstgöring. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Söker du efter ett unikt och intressant arbete där du kan bidra med dina erfarenheter? Vi söker nu en ny kollega till trafikutskottets kansli. Dina arbetsuppgifter Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, föredra dem för ledamöterna i utskottet och ta fram förslag till betänkanden som ligger till grund för riksdagens beslut. I arbetet kan det också ingå flera andra uppgifter, som uppföljning och utvärdering samt planering och genomförande av resor, besök eller offentliga sammanträden. Som medarbetare i utskottskansliet biträder du samtliga partier. Trafikutskottet ansvarar för olika frågor om väg- och järnvägstrafik, luftfart, sjöfart, post, it och digitalisering. Trafikutskottets kansli består av sju medarbetare och är en del av Riksdagsförvaltningens utskottsavdelning. Utöver arbetet i trafikutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen med juridisk, samhällsvetenskaplig eller annan relevant inriktning. Du har också gedigen erfarenhet av kvalificerat utrednings- och beredningsarbete. Vi värdesätter erfarenhet av arbete i Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet eller någon annan offentlig förvaltning. Det är också värdefullt om du har goda kunskaper inom utskottets beredningsområde. Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och periodvis kan arbeta under tidspress. Det är vidare viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten bedrivs i nära samarbete mellan kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. • Anställningsform: Tillsvidareanställning • Omfattning: Heltid Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Ansökan Ansök via www.riksdagen.se, senast den 27 februari 2025. Referensnummer: 1011-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss • Mattias Revelius, kanslichef, 08-786 53 81 Fackliga representanter • Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Arbetsuppgifter Som junior föredragande jurist är du mycket betydelsefull för att domstolen ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du arbetar med att göra rättsutredningar, upprätta förslag till domar och beslut, föredra mål och förslag till avgöranden och föra anteckningar vid muntliga förhandlingar. Dessutom bereder du mål, tar ställning till praktiska och processuella frågor och har kontakt med parter. Målen du arbetar med kan vara mycket varierande och ibland kräva snabb hantering. Som junior föredragande jurist arbetar du främst med domstolens mängdmål (t.ex. mål enligt socialtjänstlagen och körkortsmål) och tvångsvårdsmål. Som junior föredragande jurist kommer du få möjlighet att utveckla din förmåga att identifiera och analysera juridiska problem och att uttrycka dig i tal och skrift. Du kommer i det dagliga arbetet att handledas av erfarna föredragande jurister och domare. Arbetet som junior föredragande jurist ska ge en god bild av arbetet vid förvaltningsrätten och väcka intresse för arbete i domstol. Kvalifikationer Vi söker dig som • är nyutexaminerad jurist eller nyligen har avslutat dina juriststudier. Om du inte hunnit ta ut din juristexamen innan sista ansökningsdag ska du bifoga betygsutdrag från juristprogrammet och senast vid tillträdet kunna visa att du har fullgjort juristutbildningen. • har hög IT- och teknikmognad och har lätt att arbeta i olika IT-stöd. • tycker om att skriva. Du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Har du erfarenhet av de målområden vi arbetar med på domstolen eller om du har arbetat med annat kvalificerat juridiskt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant kan det vara meriterande. Som person har du en mycket god analytisk förmåga. Vidare är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter. Du är noggrann, kan planera och organisera bland dina arbetsuppgifter och är mån om kvalitén. Vid situationer med hög arbetsbelastning är du lugn och stabil och har förmågan att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en mycket hög kapacitet att arbeta självständigt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och dina betyg. Vi ställer krav på ett högt säkerhetsmedvetande, att du följer den statliga värdegrunden och har en motståndskraft mot otillåten påverkan. Vi erbjuder dig Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Du erbjuds attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Klicka på länken längst ned i annonsen för att läsa mer om vad det innebär att arbeta som föredragande jurist samt titta på filmen där rollen beskrivs. Om Förvaltningsrätten i Karlstad Förvaltningsrätten i Karlstad är en mellanstor domstol med omkring 45 anställda som årligen avgör cirka 6 000 mål. I domstolens domkrets ingår Örebro och Värmlands län. Förvaltningsrätten är samlokaliserad med Värmlands tingsrätt i centralt belägna och trevliga lokaler i Rådhuset i Karlstad. Förvaltningsrätten är indelad i två dömande enheter som leds av varsin enhetschef. Domstolen handlägger cirka 500 olika måltyper, bl.a. biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och upphandlingsmål. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Karlstad är en levande och växande kommun med cirka 96 000 invånare. Här finns universitet, statliga myndigheter, industri och handel. Det finns mycket goda möjligheter till trivsam boendemiljö och innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo. Övrigt Anställningsform: Vi söker en eller flera juniora fördragande jurister, anställningsformen är en särskild visstidsanställning under ett år. Omfattning: Heltid Tillträde: 1 mars 2025, eller enligt överenskommelse. Löneform: Månadslön, individuell lönesättning. Bifoga en kopia av ditt examensbevis alternativt ett betygsutdrag från juristprogrammet med din ansökan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Dina arbetsuppgifter Som beredningsjurist utför du juridiskt arbete tillsammans med åklagarna. Du bistår dem i deras arbete och deltar i förberedelsearbetet under en brottsutredning och inför olika åklagarbeslut. Vidare hjälper du till med bevakning av vissa av åklagarnas uppgifter, föreslår åtgärder samt deltar i olika samverkansmöten. Det förekommer även att du biträder åklagarna vid förhandling i domstol. Som beredningsjurist bistår du även åklagare och handläggare i olika administrativa frågor. Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning om något är brådskande. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare och har slutfört eller är i slutet av din juristutbildning. Vid tillträdet som beredningsjurist måste du vara klar med din juristexamen. Vi vill att du har ett stort intresse för straff- och processrätt och den verksamhet som Åklagarmyndigheten bedriver är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns är initiativ- och ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning är serviceinriktad har förmågan att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift har god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du under eller efter dina studier har införskaffat dig erfarenhet av brottmål genom studier, praktik eller arbete. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Kravet för denna anställning är att du har en nordisk juristexamen. Vi erbjuder en lönenivå baserad på arbetsuppgifter som är anpassade för dig som är i början av din juristkarriär. Som anställd inom Åklagarmyndigheten erbjuder vi bl.a. ett generöst friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme att ta ut varje vecka. Du kan läsa om våra andra förmåner här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!
Tingsrätten utökar med en beredningsjurist och söker dig som är notariemeriterad vid tillträde. Arbetet kommer att ske i nära samarbete med såväl tingsrättens beredningsjurist, tingsnotarier som med fiskaler och rådmän. Arbetet innebär Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som beredningsjurist är att självständigt handlägga mål och ärenden och döma eller besluta i dem enligt delegation. Du kommer också att i samråd med domare få upprätta förslag till domar och beslut och göra rättsutredningar. Du kommer också att vara protokollförare vid förhandlingar i brottmål, tvistemål, konkurser och ärenden. Du kommer att samverka med tingsrättens befintliga beredningsjurist och annan personal. Arbetet är omväxlande, ansvarsfullt och omfattar självständigt beslutsfattande. Det kan också komma att ingå visst planeringsarbete och internt utbildningsuppdrag. Vi söker dig som • är notariemeriterad vid tillträde och har mycket god juridisk skicklighet. • har några års arbetslivserfarenhet med för tjänsten relevant erfarenhet • kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift • behärskar engelska i tal och skrift • har goda datorkunskaper och lätt för att ta till dig nya datasystem då det huvudsakliga arbetsverktyget är datorn • är serviceinriktad, har god social kompetens och bidrar till en bra arbetsmiljö Det är meriterande om du har: • arbetslivserfarenhet från domstol eller annat administrativt arbete på advokatbyrå, åklagarkammare, kriminalvård eller liknande • intresse av att aktivt delta i det digitala arbetssättet på domstolen • erfarenhet av arbete i domstolarnas verksamhetsstöd Vera och DiBa. Vi söker dig som är noggrann och har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Arbetet förutsätter att du är flexibel och ansvarsfull samt har god administrativ förmåga. Vi sätter stort värde på samarbetsförmåga, att du är kommunikativ och förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Som person är du professionell, arbetar såväl proaktivt som strukturerat och driver självständigt ditt arbete framåt där du ser till helheten för verksamheten. Du trivs med att arbeta självständigt men också tillsammans med andra. Du är bekväm med digitala verktyg och ser dator, e-post som naturliga arbetsverktyg. Under perioder med högre arbetsbelastning är det viktigt att du kan prioritera och planera ditt arbete. Du har lätt för att lära dig nya uppgifter och trivs med att hantera flera olika moment i arbetet. Anställningen ställer höga krav på samarbetsförmåga, ansvarskänsla, flexibilitet, effektivitet och noggrannhet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen. Vi erbjuder Vi tror starkt på din individuella kompetensutveckling och det finns ett stort utbud av olika utbildningar som erbjuds av Domstolsverket. Som beredningsjurist erbjuds du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi. Du erbjuds attraktiva förmåner (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/), exempelvis minst 28 dagars semester, friskvårdsbidrag, tjänstepension och flextidsavtal. I samband med vissa helgdagar har du kortare arbetsdagar. Övrigt Det ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstids slut. Anställningen är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Månadslön, individuell lönesättning. Välkommen med din ansökan, bestående av personligt brev, CV samt examensbevis/betyg från godkänd juristutbildning samt notariebetyg, senast den 23 februari. Om arbetsplatsen Skaraborgs tingsrätt är en mellanstor tingsrätt med cirka 55 anställda. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Vi finns i moderna och ljusa lokaler i centrala Skövde med närhet till resecentrum. Tingsrätten strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Skaraborgs tingsrätt har två målenheter som handlägger brottmål, tvistemål och ärenden och en serviceenhet som bland annat ansvarar för administration, reception samt registrering av nya mål. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsuppgifter I din roll som föredragande jurist arbetar du tillsammans med domstolens domare med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar och skriver beslut samt skriver anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du ges goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat interna utbildningar inom domstolen och Domstolsakademiens kurser. Hos oss har du som föredragande jurist möjlighet att utvecklas i din yrkesroll på flera olika sätt bland annat genom att bidra till din och domstolens utveckling genom exempelvis deltagande i olika arbetsgrupper, remissarbete, möjlighet att avgöra mål på egen behörighet om du har notariemeritering osv. Det är viktigt att du som föredragande jurist håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden samt i övrigt bidrar till domstolens verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Du ska ha en juristexamen. Arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis domstol, myndighet eller advokatbyrå kan vara särskilt meriterande. Vi söker dig som är skicklig jurist. Med det menar vi att du har goda juridiska kunskaper och god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvaliteten och effektiviteten i det du gör. Du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt. Du är också flexibel och serviceinriktad. Vi lägger även stor vikt på dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, social kompetens och ett lösningsorienterat och positivt förhållningssätt. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Så fungerar domstolarna Förvaltningsrättens domkrets omfattar både Västernorrlands och Jämtlands län. Vi handlägger bl.a. socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, mål enligt lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. På domstolen arbetar ca 45 personer och vi är samlokaliserade med Ångermanlands tingsrätt. Läs mer om Förvaltningsrätten i Härnösand (https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-harnosand/) Vi söker nu en eller flera föredragande jurister i förekommande mål i förvaltningsrätt för en visstidsanställning på 6 månader eller längre. Läs gärna mer om rollen som Föredragande jurist (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/juridik/foredragande-jurist/). För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi ser fram emot din ansökan!
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå. En viktig del i ett brottsoffers upprättelse är rätten till ersättning. Vid myndighetens brottsskadeenhet handläggs varje år över 13 000 ärenden om brottsskadeersättning och vi beslutar årligen om ersättning till brottsoffer med cirka 200 miljoner kronor. Handläggningen utförs av beslutsfattare i samarbete med beredningsjurister samt beredningsassistenter. Din uppgift blir att i nära samarbete med övrig personal ansvara för utredningen av ärenden på myndighetens enhet för brottsskadeersättning. I arbetet ingår även att ge telefonrådgivning i frågor om brottsskadeersättning. Efter en tid kan det bli aktuellt att fatta egna beslut i enlighet med delegation. Du har juristexamen och bör ha erfarenhet av administrativt arbete. Erfarenhet av arbete vid myndighet, advokatbyrå eller liknande arbetsplats är meriterande. Du har goda kunskaper i Officepaketet och behärskar svenska språket väl. Telefonvana värdesätts och kunskap i andra språk är meriterande men inget krav. Vi söker dig som är positiv och engagerad. Du är duktig på att samarbeta samtidigt som du kan arbeta självständigt och känner ansvar för hela verksamhetens behov. Du har hög arbetskapacitet och är stresstålig. Att arbeta hos Brottsoffermyndigheten innebär frekventa kontakter med människor i kris. Det betyder att mycket höga krav ställs på de personliga egenskaperna hos myndighetens anställda. Rekryteringen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning. Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Magnus Öhrn, 090-70 82 88. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14. Välkommen med din ansökan senast den 23 februari 2025 via e-post till [email protected] eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå. Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 1315/25. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid. Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 15 jobb