Föredragande/Beredningsjurist

Sök bland 15 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Processförare till avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver fler jurister, som kan tänka kreativt och bidra till Försäkringskassans utveckling. Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi är totalt ca 40 processförare placerade på fyra olika orter i landet och vi utvecklar vår verksamhet och behöver bli fler. Förhandlingar, rättsfrågor och återkopplingar Som processförare företräder du Försäkringskassan i socialförsäkringsmål i förvaltningsrätt och kammarrätt. Du företräder Försäkringskassan i tvistemål i allmän domstol. Det kan bli aktuellt att bistå åklagaren i bidragsbrottsmål. Du kommer ha ett särskilt fokus på fordringsmål och återkrav. I rollen ingår utvecklingsarbete där du aktivt arbetar för att förbättra och strukturera upp myndighetens arbete med återkrav och fordringar. I samarbete med avdelningens rättsliga experter överklagar du till Högsta förvaltningsdomstolen och Högsta domstolen. Arbetet innebär såväl skriftlig handläggning som muntliga förhandlingar i förvaltningsdomstol och allmän domstol. Du handlägger därutöver ärenden inom myndighetens skadeståndshantering samt deltar aktivt i utvecklingsarbeten inom och utanför Försäkringskassan. Som processförare deltar du i olika beredningar av remisser. Du arbetar även med återkopplingar till olika verksamhetsområden inom Försäkringskassan. I rollen som processförare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har juristexamen (tidigare juris kandidatexamen) eller examen som validerats som motsvarande enligt UHR  • är notariemeriterad eller har motsvarande kompetens, exempelvis annan erfarenhet från domstol eller processföring hos myndighet  • har god samarbetsförmåga och kan agera på eget initiativ • är handlingskraftig och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • är förändringsbenägen • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Det är meriterande om du • har aktuell erfarenhet av tvistemålsprocesser i allmän domstol  •  har aktuell erfarenhet av domstolsprocesser i socialförsäkringsmål  •  har goda kunskaper i förvaltningsprocessrätt och socialförsäkringsrätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. Resor ingår i tjänsten i samband med bland annat olika förhandlingar. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Rekryterande chef: Anne-Marie Elfström 010-119 50 84, Charlotte Ljungström Wendel 010-112 30 45 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mikael Dewrang [email protected] (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho 010-116 28 80, Saco-S: Christoffer Svensson 010-112 96 02, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 15:e mars 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

29 februari 2024
Sista ansökan:
15 mars 2024
Processförare till avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver fler jurister, som kan tänka kreativt och bidra till Försäkringskassans utveckling. Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi är totalt ca 40 processförare placerade på fyra olika orter i landet och vi utvecklar vår verksamhet och behöver bli fler. Förhandlingar, rättsfrågor och återkopplingar Som processförare företräder du Försäkringskassan i socialförsäkringsmål i förvaltningsrätt och kammarrätt. Du företräder Försäkringskassan i tvistemål i allmän domstol. Det kan bli aktuellt att bistå åklagaren i bidragsbrottsmål. Du kommer ha ett särskilt fokus på fordringsmål och återkrav. I rollen ingår utvecklingsarbete där du aktivt arbetar för att förbättra och strukturera upp myndighetens arbete med återkrav och fordringar. I samarbete med avdelningens rättsliga experter överklagar du till Högsta förvaltningsdomstolen och Högsta domstolen. Arbetet innebär såväl skriftlig handläggning som muntliga förhandlingar i förvaltningsdomstol och allmän domstol. Du handlägger därutöver ärenden inom myndighetens skadeståndshantering samt deltar aktivt i utvecklingsarbeten inom och utanför Försäkringskassan. Som processförare deltar du i olika beredningar av remisser. Du arbetar även med återkopplingar till olika verksamhetsområden inom Försäkringskassan. I rollen som processförare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har juristexamen (tidigare juris kandidatexamen) eller examen som validerats som motsvarande enligt UHR  • är notariemeriterad eller har motsvarande kompetens, exempelvis annan erfarenhet från domstol eller processföring hos myndighet  • har god samarbetsförmåga och kan agera på eget initiativ • är handlingskraftig och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • är förändringsbenägen • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Det är meriterande om du • har aktuell erfarenhet av tvistemålsprocesser i allmän domstol  •  har aktuell erfarenhet av domstolsprocesser i socialförsäkringsmål  •  har goda kunskaper i förvaltningsprocessrätt och socialförsäkringsrätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. Resor ingår i tjänsten i samband med bland annat olika förhandlingar. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Rekryterande chef: Anne-Marie Elfström 010-119 50 84, Charlotte Ljungström Wendel 010-112 30 45 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mikael Dewrang [email protected] (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho 010-116 28 80, Saco-S: Christoffer Svensson 010-112 96 02, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 15:e mars 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

29 februari 2024
Sista ansökan:
15 mars 2024
Beredningsjurister

Dina arbetsuppgifter Som beredningsjurist utför du juridiskt arbete tillsammans med åklagarna. Du bistår dem i deras arbete och deltar i förberedelsearbetet under en brottsutredning och inför olika åklagarbeslut. Vidare hjälper du till med bevakning av vissa av åklagarnas uppgifter, föreslår åtgärder samt deltar i olika samverkansmöten. Det förekommer även att du biträder åklagarna vid förhandling i domstol. Som beredningsjurist bistår du även åklagare och handläggare i olika administrativa frågor. Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning om något är brådskande. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare och har slutfört eller är i slutet av din juristutbildning. Vid tillträdet som beredningsjurist måste du vara klar med din juristexamen. Vi vill att du har ett stort intresse för straff- och processrätt och den verksamhet som Åklagarmyndigheten bedriver, är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns, är initiativ- och ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden, har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt, är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög, har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning, är serviceinriktad, har förmågan att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, har god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du under eller efter dina studier har införskaffat dig erfarenhet av brottmål genom studier, praktik eller arbete. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Kravet för denna anställning är att du har en nordisk juristexamen. Vi erbjuder en lönenivå baserad på arbetsuppgifter som är anpassade för dig som är i början av din juristkarriär. Som anställd inom Åklagarmyndigheten erbjuder vi bl.a. ett generöst friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme att ta ut varje vecka. Du kan läsa om våra andra förmåner här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

27 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Vänersborgs tingsrätt söker en eller flera beredningsjurister till allmänna

Vänersborgs tingsrätt söker en eller flera beredningsjurister till allmänna avdelningen Vill du bli en av oss och arbeta tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Är du en person som har förmåga och intresse av att bidra till en god och positiv arbetsmiljö samtidigt som du vill arbeta och utvecklas i en samhällsviktig och händelserik organisation? Då kan tjänsten som beredningsjurist vara något för dig! Så fungerar domstolarna Den allmänna avdelningens främsta uppgift är att handlägga och avgöra brottmål, tvistemål, konkurser och domstolsärenden. På avdelningen är vi ca 30 engagerade och kvalificerade medarbetare som tillsammans arbetar för att rättssäkert och i tid avgöra de mål och ärenden som kommer in till domstolen. Domstolen har ca 14 notarier samt en särskild beredningsorganisation med beredningsdomare, beredningsnotarier och beredningsjurister som tillsammans med målkansliet bereder alla tvistemål fram till första förberedelse och alla brottmål fram till huvudförhandling. Nu söker vi en beredningsjurist att ingå i beredningsorganisationen. Arbetsbeskrivning Som beredningsjurist arbetar du främst med tvistemål. Även beredning av andra måltyper och ärenden kan förekomma. Du har ett särskilt ansvar för dispositiva tvistemål som du proaktivt driver framåt. I arbetet ingår att fatta beslut under beredningen, att göra rättsutredningar, att föra förlikningsdiskussioner och att i viss omfattning vara ordförande vid muntliga förberedelser och huvudförhandlingar. Arbetet medför omfattande muntliga och skriftliga kontakter med parter och ombud. En naturlig del i arbetet är att löpande föreslå och genomföra förbättringar i arbetssätt och målhantering och att delta i annat utvecklingsarbete på domstolen. Du arbetar i nära samarbete med beredningsdomaren och övriga medarbetare i beredningsorganisationen men även med chefsrådmannen som är din närmaste chef. Organisatorisk tillhör du domargruppen och deltar i de praxisdiskussioner och möten som hålls i gruppen. Du har även möjlighet att gå flertalet utbildningar för beredningsjurister som ordnas av Domstolsakademin. Kvalifikationer Vi söker dig med: • Juristexamen • Notariemeriterad med goda betyg från tingsrätt. • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • Goda kunskaper i Office-paketet. • Förmåga att arbeta i en digital miljö Dina egenskaper Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från tre förhållningssätt: engagemang, ansvar och delaktighet. För att lyckas i rollen som beredningsjurist är det avgörande att du kan arbeta självständigt och effektivt, är analytisk och noggrann. Du ska ha ett mycket gott omdöme och en mycket god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Du ska ha en god social kompetens och vara positiv och utåtriktad eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter med både parter och medarbetare. Du ska besitta mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. För att vara aktuell för anställning hos Vänersborgs tingsrätt behöver du bedömas som lämplig för anställning i domstol. Det innebär bl.a. att du står för demokratiska värderingar och rättsstatens principer. Stor vikt läggs vid dessa egenskaper. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Domstolen tillämpar individuell lönesättning. Om Vänersborgs tingsrätt Vänersborgs tingsrätt är en av de större tingsrätterna i landet med drygt 100 medarbetare. Vänersborg ligger vid Vänerns sydspets med närhet till natur och Bohusläns skärgård. Pendlingsmöjligheterna från närliggande städer, t.ex. Göteborg, är bra. I Vänersborg är avstånden korta till såväl arbete, skola, service som fritidsaktiviteter. Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2026 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Övrigt Tingsrätten använder tester vid rekryteringen. Rekrytering sker löpande. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

22 februari 2024
Sista ansökan:
14 mars 2024
Kvalificerade jurister till UD

Enheten för folkrätt och mänskliga rättigheter, Utrikesdepartementet För dig som är intresserad av internationella rättsfrågor och processföring väntar ett spännande och utvecklande arbete på ett område där mycket just nu händer. Du kommer att ingå i den grupp av jurister som arbetar med att föra regeringens talan inför den Internationella domstolen och Europadomstolen samt företräder Sverige inför FN:s kommittéer för mänskliga rättigheter och vid vissa multilaterala förhandlingar i Europarådet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag Utrikesdepartementets enhet för folkrätt och mänskliga rättigheter (UD R FMR), med drygt 30 anställda, består av tre grupper: en för folkrätt, en för mänskliga rättigheter och en för internationella rättsprocesser (processgruppen). Till enheten hör även ambassadören för mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer och UD:s folkrättsrådgivare. Vi söker nu två nya medarbetare till processgruppen. Gruppen ansvarar för regeringens processföring inför den Internationella domstolen i Haag och Europadomstolen i Strasbourg och du kan komma att arbeta med bägge dessa måltyper. En annan arbetsuppgift för dig kommer vara att handlägga ärenden som rör klagomål mot Sverige inför FN:s kommittéer för mänskliga rättigheter i Genève. Du kan också få företräda regeringen i multilaterala förhandlingar på kommitté- eller arbetsgruppsnivå inom Europarådet. I arbetsuppgifterna ingår även att granska författningsförslag och andra underlag särskilt i förhållande till Europakonventionen. Arbetet innebär omfattande kontakter med andra enheter inom UD, övriga departement i Regeringskansliet och svenska utlandsmyndigheter, samt med internationella institutioner och företrädare för andra länder. Tjänsteresor förekommer liksom viss administration. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en juristexamen och är en mycket skicklig jurist med bakgrund från t.ex. domstol eller advokatbyrå. Du har stort intresse för internationella rättsfrågor, mycket goda juridiska kunskaper samt god förståelse för domstolars roll och funktion vid tvistlösning. Tidigare erfarenhet av praktik eller arbete i Regeringskansliet, på internationell domstol eller tribunal är meriterande, liksom arbetslivserfarenhet eller studier i folkrätt och mänskliga rättigheter. Mycket goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift, är ett krav medan kunskaper i franska är meriterande. Praktisk erfarenhet av processföring i domstol liksom av att skriva längre juridiska texter på engelska är särskilt meriterande. Dina egenskaper Du har en mycket god förmåga till avancerad rättslig analys och argumentation. Du har också en mycket god språkbehandling, är kreativ och har lätt för att bryta ner komplexa problem och kan sätta in frågor i ett större perspektiv. Du är ansvarsfull och van att arbeta självständigt, men uppskattar att utföra dina uppgifter i nära samarbete med andra och att söka gemensamma lösningar. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan leverera med hög kvalitet, även under tidspress. Fokus kan ändras snabbt, vilket ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att arbeta noggrant och resultatinriktat. Vi förutsätter att du har mycket gott omdöme och hög integritet.  Övrigt Två tillsvidareanställningar. Tillträde preliminärt under sommaren 2024. För sökande med assessorsbakgrund kan anställning som rättssakkunnig komma i fråga. Befattningarna är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Ett kort personligt brev ska bifogas intresseanmälan. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchefen Daniel Gillgren på telefon 08-405 55 03. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Margareta Brisman via e-post till [email protected]. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och för ST-UD når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 mars 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

22 februari 2024
Sista ansökan:
15 mars 2024
Föredragande till trafikutskottet

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Söker du efter ett unikt och intressant arbete där du kan bidra med dina erfarenheter? Vi söker nu en ny kollega till trafikutskottets kansli. Dina arbetsuppgifter Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, föredra dem för ledamöterna i utskottet och ta fram förslag till betänkanden som ligger till grund för riksdagens beslut. I arbetet kan det också ingå flera andra uppgifter, som uppföljning och utvärdering samt planering och genomförande av resor, besök eller offentliga sammanträden. Som medarbetare i utskottskansliet biträder du samtliga partier. Trafikutskottet ansvarar för olika frågor om väg- och järnvägstrafik, luftfart, sjöfart, post, it och digitalisering. Trafikutskottets kansli består av sju medarbetare och är en del av Riksdagsförvaltningens utskottsavdelning. Utöver arbetet i trafikutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen med juridisk, samhällsvetenskaplig eller annan relevant inriktning. Du har också flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och beredningsarbete, företrädesvis inom riksdagen, Regeringskansliet eller någon annan offentlig förvaltning. Det är värdefullt om du har kunskaper inom utskottets beredningsområde. Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta periodvis under tidspress. Det är vidare viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten bedrivs i nära samarbete mellan kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. • Anställningsform: Tillsvidareanställning • Omfattning: Heltid Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Ansökan Ansök via www.riksdagen.se, senast den 20 mars 2024. Referensnummer: 1088-2023/24 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss  • Mattias Revelius, kanslichef, 08-786 53 81 Fackliga representanter • Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

22 februari 2024
Sista ansökan:
20 mars 2024
Föredragande jurist, en eller flera

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Förvaltningsrättens domkrets omfattar både Västernorrlands och Jämtlands län. Vi handlägger bl.a. socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, mål enligt lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. På domstolen arbetar ca 45 personer och vi är samlokaliserade med Ångermanlands tingsrätt. Vi söker nu en eller flera föredragande jurister i förekommande mål i förvaltningsrätt för särskilda visstidsanställningar, 6 mån eller längre. Arbetsuppgifter I din roll som föredragande jurist arbetar du tillsammans med domstolens domare med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar och skriver beslut samt skriver anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du ges goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat interna utbildningar inom domstolen och Domstolsakademiens kurser. Hos oss har du som föredragande jurist möjlighet att utvecklas i din yrkesroll på flera olika sätt bland annat genom att bidra till din och domstolens utveckling genom exempelvis deltagande i olika arbetsgrupper, remissarbete, möjlighet att avgöra mål på egen behörighet om du har notariemeritering osv. Det är viktigt att du som föredragande jurist håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden samt i övrigt bidrar till domstolens verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Du ska ha en juristexamen. Arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis domstol, myndighet eller advokatbyrå kan vara särskilt meriterande. Vi söker dig som är skicklig jurist. Med det menar vi att du har goda juridiska kunskaper och god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvaliteten och effektiviteten i det du gör. Du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt. Du är också flexibel och serviceinriktad. Vi lägger även stor vikt på dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, social kompetens och ett lösningsorienterat och positivt förhållningssätt. Övrigt Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Härnösand ligger vid vackra Höga Kusten. I Härnösand har du korta avstånd till såväl arbete, skola som kulturliv och fritidsaktiviteter. Det finns dessutom en väl utbyggd kollektivtrafik med goda flyg- och tågförbindelser. Härnösands kommun har ca 25 000 invånare, se mer på www.harnosand.se.

21 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Föredragande jurist, en eller flera

Förvaltningsrättens domkrets omfattar både Västernorrlands och Jämtlands län. Vi handlägger bl.a. socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, mål enligt lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. På domstolen arbetar ca 45 personer och vi är samlokaliserade med Ångermanlands tingsrätt. Vi söker nu en eller flera föredragande jurister i förekommande mål i förvaltningsrätt för tillsvidareanställning (med inledande provanställning). Arbetsuppgifter I din roll som föredragande jurist arbetar du tillsammans med domstolens domare med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Du gör rättsutredningar, föredrar och skriver beslut samt skriver anteckningar vid muntliga förhandlingar. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du ges goda möjligheter till individuell kompetensutveckling genom bland annat interna utbildningar inom domstolen och Domstolsakademiens kurser. Hos oss har du som föredragande jurist möjlighet att utvecklas i din yrkesroll på flera olika sätt bland annat genom att bidra till din och domstolens utveckling genom exempelvis deltagande i olika arbetsgrupper, remissarbete, möjlighet att avgöra mål på egen behörighet om du har notariemeritering osv. Det är viktigt att du som föredragande jurist håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden samt i övrigt bidrar till domstolens verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Du ska ha en juristexamen. Arbetslivserfarenhet från juridiskt kvalificerat arbete på exempelvis domstol, myndighet eller advokatbyrå kan vara särskilt meriterande. Vi söker dig som är skicklig jurist. Med det menar vi att du har goda juridiska kunskaper och god analytisk förmåga. Du tycker om att skriva och du uttrycker dig mycket väl i svenska språket både skriftligt och muntligt. Som föredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och att du månar om både kvaliteten och effektiviteten i det du gör. Du är noggrann och har ett mycket gott omdöme. Du har även mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt. Du är också flexibel och serviceinriktad. Vi lägger även stor vikt på dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, social kompetens och ett lösningsorienterat och positivt förhållningssätt. Övrigt Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Härnösand ligger vid vackra Höga Kusten. I Härnösand har du korta avstånd till såväl arbete, skola som kulturliv och fritidsaktiviteter. Det finns dessutom en väl utbyggd kollektivtrafik med goda flyg- och tågförbindelser. Härnösands kommun har ca 25 000 invånare, se mer på www.harnosand.se.

21 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Traineejurist - en utmaning, ett karriärsteg och ett spännande år!

Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter. Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Kammarrätten handlägger ett mycket stort antal måltyper. Det kommer årligen in ca 4 000 mål till domstolen som främst rör tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen har ca 70 medarbetare uppdelade på två avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet. Arbetsplatsen är modern och vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i nybyggda lokaler i centrala Jönköping. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Är du nyutexaminerad jurist eller i slutet av din juristutbildning och vill prova på att arbeta på domstol? Den här anställningen ger dig möjlighet att under ett år pröva arbetet i överrätt. Vi erbjuder ett viktigt och meningsfullt arbete med renodlade och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter inom olika rättsområden. Efter anställningen kommer du att vara väl rustad för din framtida karriär, både i och utanför domstol. "Min tid på kammarrätten har varit intressant och lärorik! Jag har haft kvalificerade och varierade arbetsuppgifter. Det har varit väldigt utvecklande att få fortlöpande respons från erfarna domare samt möjlighet att diskutera juridiska frågor med skickliga kollegor. Kammarrätten i Jönköping är en mycket trevlig arbetsplats och jag har fått både nya erfarenheter och vänner. Jag rekommenderar alla som är intresserade av att pröva på att arbeta i domstol att söka!" Josefine, traineejurist Vad arbetet innebär Som traineejurist arbetar du på samma sätt som kammarrättens föredragande jurister. Du kommer att vara placerad på en av våra två avdelningar och du arbetar nära våra domare.  I dina arbetsuppgifter ingår att göra rättsutredningar, föredra mål som ska avgöras och skriva förslag till domar och beslut. Du får också delta vid muntliga förhandlingar. Du kommer att arbeta med många av de varierande måltyper som avgörs av de allmänna förvaltningsdomstolarna, det kan exempelvis vara körkortsmål, mål om ekonomiskt bistånd eller socialförsäkringsmål. Arbetsuppgifterna erbjuder stor bredd och du kommer att få kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de många frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper tillsammans med dina juristkollegor. Kravprofil Vi söker dig som • har tagit examen vid juristprogrammet eller affärsjuridiskt program med mycket gott resultat. • är analytisk och kan se till helheten. • snabbt kan ta in ny kunskap och använda din erfarenhet på ett flexibelt sätt. • sätter höga mål, jobbar uthålligt och får arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. • har förmåga att vara entusiastisk och positiv och arbeta konstruktivt även i pressade situationer. • drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen. • är medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs från andra för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt. • har en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vårt erbjudande Vi erbjuder dig att bli en del av ett viktigt samhällsuppdrag utifrån demokratiska värderingar där vårt gemensamma mål är att alla människor ska ha rättstrygghet. Alla våra nyanställda medarbetare genomgår ett välkomstprogram för att lära känna den statliga värdegrunden, verksamheten och arbetsplatsen. Du får en handledare som kommer att introducera dig i arbetet och finnas som stöd under hela din anställningstid. Vi vill att du trivs på jobbet, mår bra och har balans mellan arbete och fritid - det återspeglas i våra förmåner och villkor. Hos oss får du bland annat upp till 35 semesterdagar per år, omfattas av det statliga pensionsavtalet, kan få ersättning för läkar- och sjukvård, extra föräldraledighetstillägg och friskvårdsbidrag. Det du gör som medarbetare bidrar och har betydelse! Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap och ansvar, engagemang och delaktighet utmärkande för ett gott medarbetarskap. Ansökan, urval och tillsättning Denna rekrytering avser en eller flera anställningar. Du söker anställning via rekryteringsverktyget Visma Recruit. Till ansökan ska bifogas studieintyg, examensbevis och ett personligt brev där du beskriver varför du söker denna anställning och motiverar vad du kan bidra med till vår verksamhet utifrån kravprofilen. Har du vid ansökan inte fått ditt examensbevis kan du komplettera med det, dock senast en månad efter ansökningstidens slut. Examensbevis ska ha kommit in till kammarrätten innan beslut om anställning meddelas. Anställningen avser tolv månaders särskild visstidsanställning enligt 5 § LAS. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del i urvalsprocessen. Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande i kammarrätt ska vara svensk medborgare.

20 februari 2024
Sista ansökan:
7 april 2024
Junior jurist till Skolinspektionens Rättsenhet

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Vi söker dig som tidigt i din karriär vill arbeta med juridiskt arbete inom offentlig förvaltning. Du har god förmåga att göra rättsliga analyser och snabbt sätta dig in i olika rättsområden. Den här tjänsten passar därmed dig som befinner dig i början av din juristkarriär. Tillträde omgående.   Arbetsplatsen Rättsenheten är en enhet på Avdelningen verksamhetsstöd och juridik som är placerad på Skolinspektionens huvudkontor. Rättsenheten har det övergripande ansvaret för myndighetens skoljuridiska och förvaltningsrättsliga frågor och utgör en stödfunktion till verksledningen och myndighetens regionala verksamhet. Enheten ansvarar bland annat för juridisk kvalitetssäkring av beslut och samordning av principiella juridiska ställningstaganden. Enheten ansvarar också för att driva myndighetens processer inom tillsyns- och tillståndsärenden i förvaltningsdomstol och ärenden i Lärarnas ansvarsnämnd. Rättsenheten är också delaktig i beredandet av myndighetens remissyttranden. Arbetsuppgifter I arbetet som junior jurist på Rättsenheten bistår du övriga huvudkontoret med juridiskt stöd i sekretessprövningar och utlämnandefrågor samt kvalitetssäkring vid myndighetsbeslut i utlämnandeärenden. Du arbetar med grundläggande rättsutredningar inom framför allt förvaltningsrätt men även i viss mån skoljuridik. Kvalifikationer Vi söker dig som nyligen har tagit juristexamen och befinner dig i början av din juristkarriär. Det är meriterande om du utöver din juristexamen har aktuella erfarenheter av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning avseende förvaltningsrättsliga frågor, skoljuridiska frågor samt frågor om offentlighet och sekretess.  För att trivas på rättsenheten och kunna bidra till att uppfylla rättsenhetens uppdrag behöver du: • tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo och höga krav på förmåga till flexibilitet i arbetet • kunna arbeta självständigt och ta ansvar för dina arbetsuppgifter • vara strukturerad, ha god analysförmåga och god förmåga att göra rättsutredningar • ha mycket god samarbetsförmåga • ha förmåga att skapa förtroende och kommunicera med både kollegor och externa aktörer i både tal och skrift Dina personliga egenskaper och förmågor kommer att tillmätas stor vikt. Tjänsten Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 12 månader. Tillträde omgående. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. Ansökan Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast 13 mars 2024. Ansökan har dnr: 2024:1639  . Vi går igenom ansökningar löpande. Frågor Tjänsten: Chefsjurist/Enhetschef för Rättsenheten Klara Cederlund: tfn 08-586 083 72. Rekryteringsprocessen: HR-partner Mary Cairns och Kristin Annerstedt som nås via växeln: 08-586 080 00. Fackliga företrädare: Birger Österberg (SACO) och Samuel Sjöberg (OFR), båda nås via växeln 08-586 080. I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

20 februari 2024
Sista ansökan:
13 mars 2024