Föredragande/Beredningsjurist

Sök bland 4 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Inspektionsjurist till Umeå

Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vi söker en jurist som ska arbeta med inspektionsjuridik tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Gemensamt arbetar vi i ett samhällsviktigt uppdrag för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Ditt nya arbete Som inspektionsjurist arbetar du med omväxlande juridiska uppgifter, där främst arbetsmiljörätt och förvaltningsrätt ingår. Det innebär bland annat att handlägga beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen, besluta om åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott eller brott mot arbetsmiljölagen samt handlägga avgiftsförelägganden om sanktionsavgifter. I rollen säkerställer du rättssäkerheten i Arbetsmiljöverkets myndighetsutövning genom juridiskt stöd och vägledning till chefer och inspektörer på avdelningen för inspektion och avdelningen för myndighetsgemensam kontroll. Du arbetar behovsstyrt, vilket innebär att du kan komma att arbeta såväl över region- som enhetsgränser. Vidare är du processförare i förvaltningsdomstol utifrån arbetsmiljölagstiftningens olika måltyper, och bidrar med expertis i rättsliga frågor i olika arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom Arbetsmiljöverket. Din bakgrund - krav • juristexamen eller jur.kand. • aktuell erfarenhet av juridiskt arbete • mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift. Meriterande • kunskaper inom arbetsmiljörätt • erfarenhet som jurist inom tillsynsverksamhet. Som person ser vi att du lyckas i rollen om du är analytisk, självgående och har ett strukturerat arbetssätt med fokus på rättssäkerhet. Du är ansvarstagande, stabil och trygg i din yrkesroll. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och har lätt för att samarbeta. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. Mer om oss och rollen Tjänsten ingår i Enheten för inspektionsjuridik syd, väst och nord samt är placerad på vårt kontor i Umeå. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö därför har vi flexibla arbetstider. Du kan också jobba på distans. Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/. Så rekryterar vi Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00. Välkommen med din ansökan senast 2024-04-30!   Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

16 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Högsta domstolen söker justitiesekreterare

Högsta domstolen Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på moderna arbetsformer och digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv. Arbetsuppgifter Tjänstgöringen som justitiesekreterare i Högsta domstolen spänner över många rättsområden, särskilt civilrätt, straffrätt och processrätt. Justitiesekreteraren får goda kunskaper om praxis, blir väl förtrogen med förarbeten och doktrin inom de allmänna domstolarnas verksamhetsområde samt ökar sin förmåga att analysera rättsliga frågor. Som justitiesekreterare ansvarar du för beredning och föredragning av mål. Du presenterar rättsutredningar och juridiska bedömningar av överklaganden och ansökningar samt lämnar motiverade förslag till lösningar. Som justitiesekreterare får du möjlighet att medverka i den framtida prejudikatbildningen och arbeta tillsammans med några av Sveriges främsta jurister samt ha intressanta, stimulerande och kvalificerade juridiska arbetsuppgifter. Arbetet som justitiesekreterare ger mycket goda kunskaper i det rättsliga regelsystemet och dess tillämpning liksom i kvalificerad juridisk analys och problemlösningsteknik, vilket sammantaget ger goda meriter inför en framtida domartjänst eller annan kvalificerad juristanställning. De allra flesta justitiesekreterarna arbetar med alla på domstolen förekommande typer av mål (allmänna mål). Några justitiesekreterare är dock knutna till att arbeta med mål inom vissa specialområden, bl.a. immaterialrätt och mark- och miljörätt (specialmål). Sedan några år tillbaka arbetar beredningsjurister i Högsta domstolen. Rollen som justitiesekreterare har därigenom renodlats till att till övervägande del avse prejudikatmål och andra mer komplicerade mål. De flesta av justitiesekreterarna arbetar i Stockholm, men det finns även vissa möjligheter att arbeta på distans från Lund eller Göteborg. Denna gång söker vi justitiesekreterare med placering i Stockholm eller Lund. Kvalifikationer Vi söker dig som har assessorsbakgrund. Specialkunskaper, t.ex. i immaterialrätt eller mark- och miljörätt, kan vara särskilt meriterande. För att prestera bra och trivas i rollen som justitiesekreterare krävs att du är en mycket skicklig och effektiv jurist. Det är viktigt att du är strukturerad och har en förmåga till helhetssyn. Du ska också vara självgående och ha en mycket god förmåga och vilja att ta ansvar. Därutöver krävs att du har personlig mognad och ett gott omdöme. Övrigt En eller flera anställningar är aktuella.  Anställningen är tidsbegränsad (6 år med möjlighet till förlängning). Tillträde efter överenskommelse. För anställning som justitiesekreterare gäller bestämmelserna i 26 och 27 §§ förordningen (1996:377) med instruktion för Högsta domstolen. Bifoga samtliga vitsord från domarutbildningen och från andra avslutade anställningar samt referenser från domarutbildningen till ansökan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Handläggare med inriktning juridiska frågor

På FRA arbetar vi med något som ingen annan gör i Sverige, och det kan du bli en del av. Oavsett yrkesroll är vi med och gör samhällsnytta genom att bidra till ett meningsfullt syfte — tillsammans arbetar vi med unika uppgifter för Sveriges säkerhet och integritet. Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling och vi är övertygade om att en blandning av människor med olika bakgrund skapar en dynamisk och kreativ arbetsmiljö – våra olikheter är vår styrka. Vill du göra samhällsnytta och bidra till Sveriges oberoende i världen? Nu söker vi stabshandläggare med inriktning av juridiska frågor till avdelningen för signalunderrättelser. För rätt person kan vi erbjuda ett varierande arbete i en utmanande och kunskapsintensiv verksamhet. På FRA arbetar vi med unika uppgifter – för Sveriges säkerhet och integritet. Om FRA Omvärlden är FRA:s arena. Vår uppgift som underrättelsetjänst är att skydda Sverige mot de allvarligaste hot som kan riktas mot ett samhälle – militära angrepp, terrorism och cyberattacker. Vi skyddar det viktigaste vi har – vår trygghet, vår demokrati och vårt sätt att leva. Genom vår kunskap om omvärlden kan vårt land förbereda sig och möta hoten i tid. Vi är experter på cyberområdet och signalspaning och en larmklocka för militära hot. Vi är också kärnan av det svenska cyberförsvaret och skyddar de viktigaste verksamheterna och den viktigaste infrastrukturen från angrepp. För att klara våra kärnuppdrag krävs avancerade tekniklösningar. Tillsammans har vi en unik uppgift, som vi löser med hjälp av vår kunskap och kompetens. För din trygghet. För vår demokrati. Varje dag. Året om. Ditt uppdrag I rollen som handläggare med juridisk inriktning tillhör du avdelningen för signalunderrättelser som bedriver signalspaning enligt lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet. Avdelningen levererar underrättelserapporter och andra tjänster till myndighetens uppdragsgivare. I rollen ingår du i avdelningens policyfunktion. I detta ingår att inhämta information, analysera och förbereda underlag och förslag samt bistå rättsliga utredningar. Du arbetar självständigt eller i grupp, även med mer komplexa uppgifter och mindre utredningsuppdrag. Dina arbetsuppgifter kommer även att vara: Identifiera och driva bland annat juridiska frågor som uppkommer i verksamheten inom försvarsunderrättelseproduktion, teknik, utveckling samt informationssäkerhetsområdet. Att vara avdelningens kontaktperson när det gäller juridiska frågor och du stödjer arbetet i tillstånds-, uppföljnings- och kontrollprocesserna på myndigheten stödja avdelningens ledningsgrupp i de frågor som ingår i ditt uppdrag samt utbilda och informera medarbetare kring interna och externa regelverk.  Du kan även komma att arbeta med myndighetsövergripande projekt. Du kan Vi söker dig som har: Akademisk examen inom juridik eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig Erfarenhet av juridiskt arbete Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift Vi ser det som meriterande om du har: Erfarenhet av arbete istatlig verksamhet eller myndighetsarbete Erfarenhet av arbete med juridiska frågeställningar inom underrättelseområdet Du är Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en problemlösare som analyserar situationer för att identifiera lösningar och förutse problem. Du ser till helheten och prioriterar utifrån övergripande strategier. Du sätter höga mål och arbetar uthålligt för att uppnå dessa. Du följer upp arbetet gentemot avdelningens mål och ser till att arbetet blir gjort med god struktur och kvalitet, även i stressiga situationer. För att nå framgång strävar du efter att etablera förtroende och trovärdighet hos kontakter, internt och externt och du samverkar med andra. Vårt erbjudande På FRA är varje arbetsuppgift en del av något större. På ett eller annat sätt får du som medarbetare vara med och bidra till att skydda Sveriges integritet och oberoende i världen. Du är med och gör skillnad på riktigt, varje dag. Våra medarbetare har hög kompetens, men vi kan alltid bli bättre. Därför är professionell utveckling en självklarhet för oss. Vi erbjuder möjligheter till kompetensutveckling. Som nyanställd får du bredda din kompetens direkt med en omfattande introduktionsutbildning som ger dig en större förståelse för uppdraget och hjälper dig in i verksamheten. Som medarbetare får du också möjlighet att hitta rätt utbildningar inom ditt specialområde för att bli ännu bättre på det du brinner för.   Vi värdesätter god hälsa hos våra medarbetare och erbjuder bland annat friskvård under arbetstid. Andra förmåner som vi erbjuder är exempelvis gym på arbetsplatsen och ledarledda aktiviteter, gratis parkering, ledighet på klämdagar, utökad föräldrapenning samt natursköna omgivningar.   Hos oss blir du en av de bästa. På ditt sätt. Mer information Arbetsplatsen är belägen i närheten av Drottningholm, ca 10 min med buss från Brommaplan. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställning vid FRA innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Vi tillämpar sex månaders provanställning. För mer information är du välkommen att kontakta rekryterande chef på nummer 010-557 45 59 . Fackliga företrädare nås på 010-557 46 00. Vi tar emot ansökningar via www.fra.se senast 2024-05-05 Referensnummer 2024FRA253 . Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Föredragande jurist - kvalificerat juridiskt arbete på överrättsnivå

Vi söker dig som vill arbeta med kvalificerad juridik på överrättsnivå. Vad arbetet innebär Som föredragande jurist kommer du att arbeta i kammarrättens målhanteringsprocesser i nära samarbete med våra domare. I dina arbetsuppgifter ingår att bereda mål, göra rättsutredningar, ha kontakt med parter och föredra mål för avgörande och beslut. Du håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden. Arbetsuppgifterna erbjuder stor bredd och du kommer att få kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de många frågor som uppkommer i kammarrättens skiftande måltyper. En alltmer digitaliserad informationshantering fortsätter att prägla domstolens arbete. Vi arbetar ständigt med att förbättra rutiner och arbetsformer. Under 2022 införde vi en ny målhanteringsprocess för att öka såväl effektivitet som kvalitet och arbetsmiljö. Ett inslag i förändringen var en mer sammanhållen beredning av mål vilket också utvecklat hur våra föredragande jurister arbetar. Under 2023 har vi i en av våra processer testat en mer digital föredragningsform. Under hösten utbildade vi sen alla som arbetar med digitala akter och från och med årsskiftet har vi infört arbetssättet i alla våra målprocesser. Kravprofil Du har juristexamen eller motsvarande och har tidigare arbetat med kvalificerat juridiskt arbete.  God vitsordad erfarenhet av domstolsarbete, t.ex. som notarie eller föredragande jurist eller annan lämplig bakgrund såsom arbete vid förvaltningsmyndighet, advokat- eller revisionsbyrå är meriterande. Du är analytisk, kan se till helheten och prioritera utifrån övergripande strategier. Du kan snabbt ta in ny kunskap och använda din erfarenhet på ett flexibelt sätt. Du sätter höga mål, jobbar uthålligt och får arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Du har förmåga att vara entusiastisk, positiv och arbeta konstruktivt även i pressade situationer och kan förändra ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Du drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen, är medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs från andra för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt. Du är en god kommunikatör och kan förmedla information både muntligt och skriftligt på ett tydligt och enkelt sätt. Du är öppen för att både få och ge konstruktiv feedback och hanterar frågor och problem direkt och öppet. Du har lätt för att samarbeta. Vi förväntar oss att du är nyfiken och har förmåga till förändring och vill bidra till den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vårt erbjudande  Vi erbjuder dig att bli en del av ett viktigt samhällsuppdrag utifrån demokratiska värderingar där vårt gemensamma mål är att alla människor ska ha rättstrygghet. Alla våra nyanställda medarbetare genomgår ett välkomstprogram för att lära känna den statliga värdegrunden, verksamheten och arbetsplatsen. Du får en handledare som kommer att introducera dig i arbetet och finnas som stöd under hela din anställningstid. Vi vill att du trivs på jobbet, mår bra och har balans mellan arbete och fritid - det återspeglas i våra förmåner och villkor. Hos oss får du bland annat upp till 35 semesterdagar per år, omfattas av det statliga pensionsavtalet, kan få ersättning för läkar- och sjukvård, extra föräldraledighetstillägg och friskvårdsbidrag. Det du gör som medarbetare bidrar och har betydelse! Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap och ansvar, engagemang och delaktighet utmärkande för ett gott medarbetarskap. Ansökan, urval och tillsättning Du söker anställning via rekryteringsverktyget Visma Recruit.  Denna rekrytering avser en eller flera anställningar i form av tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning enligt 6 § LAS eller tolv månaders särskild visstidsanställning enligt 5 § LAS. Ange i din ansökan vilken anställningsform du är intresserad av. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del i urvalsprocessen. Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande i kammarrätt ska vara svensk medborgare. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om arbetsplatsen Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter. Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Kammarrätten handlägger ett mycket stort antal måltyper. Det kommer årligen in ca 4 000 mål till domstolen som främst rör tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen har ca 70 medarbetare uppdelade på två avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet. Arbetsplatsen är modern och vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i nybyggda lokaler i centrala Jönköping.

27 mars 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024