Föredragande/Beredningsjurist
Sök bland 17 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Om arbetsplatsen - vilka är vi Ystads tingsrätt är en domstol med drygt 40 medarbetare. Varje år kommer cirka 4 200 mål och ärenden in, med tyngdpunkt på brottmål. Domstolen ligger centralt i Ystad med bra kommunikationer till näraliggande orter. Tingsrätten hanterar brottmål, tvistemål, konkurser och andra domstolsärenden. Som arbetsgivare värnar vi om en god och inkluderande arbetsmiljö, ett gott internt och externt bemötande och en hög servicenivå. Arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som beredningsjurist är att bereda tvistemål och ärenden för avgörande. Du handlägger självständigt samtliga tingsrättens tvistemål (med undantag för FT-mål), familjemål och ärenden fram till första muntliga förberedelsen och kommer även i stor utsträckning att vara ordförande vid muntliga förberedelser. I arbetsuppgifterna ingår också att stödja domare vid beredning av mer omfattande och komplicerade brottmål och tvistemål. En annan viktig uppgift som kan ingå i arbetet är att leda och fördela arbetet för domstolens notarier. Vidare ingår i tjänsten att tillsammans med andra utveckla, planera och samordna vissa gemensamma utbildningsinsatser för, i förta hand, notarierna och domstolshandläggarna på tingsrätten. Tingsrätten har i dag en beredningsjurist, men kommer i och med denna rekrytering att förstärka den funktionen med ytterligare en medarbetare. Du har ett nära samarbete med tingsrättens övriga personal och bidrar till att utveckla och förbättra domstolens rutiner och arbetssätt. Arbetet innebär många kontakter externt med parter, advokater och andra ombud, myndigheter och allmänhet. Kvalifikationer Du som söker ska, när tjänsten tillträds, vara notariemeriterad från tingsrätt. Vi lägger vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har lätt för att hantera flera olika moment i arbetet, ser till helheten och löser problem. Arbetet ställer höga krav på juridisk skicklighet och noggrannhet. Du tar inom ramen för ditt arbete egna initiativ samtidigt som du är beredd att hoppa in när det behövs. En god förmåga att planera och prioritera är väsentlig. Du skapar goda relationer med dina kollegor och bidrar med din kompetens i det gemensamma arbetet. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och förmedlar både muntlig och skriftlig information tydligt och enkelt. Erfarenhet av ledarskap kan vara meriterande. Tidigare erfarenhet av arbete som beredningsjurist värderas högt. Du är en van datoranvändare med mycket goda kunskaper i de program som tingsrätten använder. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och talar och förstår engelska. Övriga språkkunskaper kan var meriterande. Ansökan Du skickar in din ansökan via Visma, vårt rekryteringsverktyg. Bifoga personligt brev, CV, betyg, examensbevis och bevis om notariemeritering (eller uppgift om när du blir färdig med notarietjänst och vilken domstol du arbetar vid).
Vill du jobba med frågor som berör alla medborgare? Vill du utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö och arbeta med omväxlande och komplexa frågor? Då är Konkurrensverket någonting för dig. Är du jurist och har ett intresse för konkurrensrätt? Då kan du vara den vi söker. Just nu söker vi en jurist till en av våra enheter för konkurrenstillsyn. En fungerande konkurrens är avgörande för att samhällsekonomin ska fungera. Konkurrensverket har en central roll i att främja konkurrens och efterlevnad av konkurrensreglerna. Om enheten På enheten för konkurrenstillsyn 1 får du 15 trevliga och engagerade kollegor som alla är jurister eller ekonomer. Tillsammans arbetar ni i gemensamma projekt där ni driver och utformar utredningarna framåt. Enheten arbetar främst med prövning av vissa företagsförvärv eller fusioner, s.k. företagskoncentrationer. Prövningen innebär att Konkurrensverket gör en framåtblickande bedömning av om den planerade företagskoncentrationen kan tänkas hämma en effektiv konkurrens. Bedömningen innefattar såväl juridiska som ekonomiska analyser och överväganden. Enheten arbetar också med annan tillsyn enligt konkurrensreglerna. Enheten är även delaktig i Konkurrensverkets bredare konkurrensfrämjande uppdrag, bland annat genom att genomföra marknads- och sektorundersökningar, göra informationsinsatser och delta i myndighetens internationella samarbeten och policyarbete. Dina arbetsuppgifter - Du medverkar i konkurrensrättsliga utredningar och bidrar till en väl fungerande konkurrenstillsyn. - Du genomför konkurrensrättsliga, EU-rättsliga och förvaltningsrättsliga analyser. - Du bidrar till att säkerställa hög kvalitet i bevisinsamling och bevisvärdering. - Du deltar i arbetet med att utforma förslag till beslut och föredra ärenden för beslut. - Du bidrar i arbetet med effektivisering av våra arbetsmetoder. - Du deltar i Konkurrensverkets internationella samarbeten. - Du tillämpar förvaltningsrättsliga regler, hanterar allmänna handlingar och gör bedömningar i sekretessfrågor. Kvalifikationer - Du har, eller är precis på väg att ta, en juristexamen. - Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Som person är du resultatorienterad och noggrann. Du har en god analytisk förmåga, är strukturerad och ansvarstagande. Du har integritet, är lyhörd och har lätt för att samarbeta med andra och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du har förståelse för vikten av rättssäkerhet och opartiskhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är meriterande om du har: - Skrivit uppsats i eller läst fördjupningskurs i konkurrensrätt på högskola eller universitet. - Yrkeserfarenhet av konkurrensrättsligt utredningsarbete. - Erfarenhet av juridiskt arbete från exempelvis advokatbyrå, EU-kommissionen, konkurrensmyndighet eller domstol. - Domstols- eller processerfarenhet. En utvecklande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder intellektuellt stimulerande arbetsuppgifter och möjlighet att utvecklas tillsammans med kompetenta kollegor med expertis inom olika områden. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och du har möjlighet att teckna en överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Som hos alla statliga myndigheter har medarbetarna hos oss en förmånlig tjänstepension enligt Pensionsavtalet PA 16 och generösa semestervillkor, 28-35 dagar per år beroende på ålder. Vi erbjuder även generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Ansökan Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du välkommen med din ansökan senast den 10 juni. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du förklarar hur du passar för tjänsten. Bifoga även examensbevis, betyg/intyg som visar vilka kurser du har läst och dina studieresultat. Arbetsprov och/eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi. Information och kontakt Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet sex månaders provanställning. Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till Maria Ulfvensjö Baltatzis, enhetschef på enheten för konkurrenstillsyn 1 eller Anna Bornäs, HR- partner. Fackliga företrädare är Patrik Lundström (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås via 08-700 16 00. Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet med kontor i Karlstad. Vi är ca 30 medarbetare som bidrar till god fastighetsmäklarsed på bostadsmarknaden. Du kan läsa mer om vårt uppdrag på vår webbplats www.fmi.se. På Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) arbetar vi med registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag. Vi har också ett viktigt uppdrag att utveckla och sprida kunskap om god fastighetsmäklarsed. I vår verksamhet vänder vi oss främst till fastighetsmäklare och företag samt konsumenter i bostadsaffärer, det vill säga köpare, säljare och spekulanter. Vårt mål är att öka konsumentskyddet i bostadsaffärer. Dina arbetsuppgifter Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Som tillsynsjurist på FMI kommer du att driva tillsynsärenden, utreda och lösa juridiska problem. Du kommer även att formulera och föredra förslag till beslut för vår Disciplinnämnd, handlägga ansökningar från mäklare och mäklarföretag och hantera frågor om offentlighet och sekretess. Samverkan med externa aktörer och kommunikation med våra målgrupper är en del av ditt arbete. Din kompetensprofil Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik eller annan utbildning som vi bedömer som relevant. Du erfarenhet av juridiskt arbete, gärna av tillsyn eller juridiskt arbete vid en myndighet. Du har goda juridiska kunskaper, till exempel inom offentlig rätt och civilrätt. Erfarenhet av arbete med fastighetsmäklarfrågor och penningtvättsfrågor är meriterande. Vi söker dig som är trygg i dig själv och som kan arbeta i en föränderlig arbetssituation. Som person är du noggrann, prestigelös och bidrar till ett gott samarbete. Du har en god förmåga att åstadkomma resultat, självständigt och tillsammans med andra samt att uttrycka dig väl i tal och skrift. Anställningsform Vi söker en eller flera medarbetare till tillsvidareanställningar, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Vill du veta mer? Mer information om tjänsterna får du av vår vik. operativa chef Jennie Ekekrantz. Fackliga representanter är Elin Häggeborn, Saco-S och Mari Gremlin, ST. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 010-490 01 00. Så här ansöker du Välkommen att söka tjänsten via vårt rekryteringsverktyg på fmi.se/jobb. Vi vill ha din ansökan senast den 8 juni 2025.
Vill du jobba med frågor rörande handeln med livsmedel och andra frågor som berör oss alla? Är du intresserad av att bidra till en bättre fungerande svensk livsmedelskedja och en mer hållbar svensk livsmedelsproduktion? Är du beredd att kavla upp ärmarna samtidigt som du jobbar med engagerade kollegor och har kul på jobbet? Då är arbete på enheten för otillbörliga handelsmetoder på Konkurrensverket något för dig! Konkurrensverket utövar sedan den 1 november 2021 tillsyn över otillbörliga handelsmetoder i livsmedelskedjan. Vi söker nu en erfaren jurist till den enhet som har i uppdrag att bedriva tillsynen. Den person vi nu rekryterar kommer få en unik möjlighet att vara med driva rättsutvecklingen framåt på ett nytt tillsynsområde- Dina arbetsuppgifter På enheten för otillbörliga handelsmetoder har du ett omväxlande och ansvarsfullt arbete. Du medverkar till att driva ett nytt rättsområde framåt och bygga upp Konkurrensverket tillsynsarbete på området. Du leder och medverkar i utredningar av misstänkta överträdelser och bidrar till att Konkurrensverket har en aktiv och väl fungerande informationsinhämtning och tillsyn. Du arbetar processförberedande genom att säkerställa hög kvalitet i bevisinsamling och bevisvärdering. Du hämtar in uppgifter från marknadsaktörer, analyserar avtalsförhållanden och utformar förslag till tillsynsbeslut. Du utreder och skriver ställningstaganden. Du håller i presentationer och interagerar med aktörer inom livsmedelsbranschen. Ditt arbete bedrivs i nära samarbete med de enheter som ansvarar för kommunikation, tipshantering och processföring i domstol. Du medverkar också i Konkurrensverkets internationella samarbeten. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Examen i juridik - Du har flerårig arbetslivserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från exempelvis advokatbyrå, EU-kommissionen, konkurrensmyndighet eller domstol. - Mycket god analytisk förmåga. - Mycket god förmåga att på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig i tal och skrift på svenska. - God förmåga att kommunicera i tal och skrift på engelska. Du är självgående samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du är kreativ och flexibel. Du har ett mycket gott omdöme. Du trivs med att arbeta med en relativt oprövad lagstiftning och driver rättsutvecklingen framåt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper Det är meriterande om du har: - Erfarenhet från arbete inom livsmedelskedjan - Erfarenhet från tillsynsarbete vilket inbegripit att genomföra utredningar och skriva beslut - Erfarenhet av arbete med avtalsrätt inbegripet avtalsförhandlingar och avtalstvister, - Erfarenhet av köprätt eller annat kommersiellt rättsområde som har betydelse inom livsmedelskedjan - Erfarenhet av kvalitetssäkring av rätts- och bevisfrågor - Erfarenhet av projektledning och externa kontakter En utvecklande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet att teckna en individuell överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Du har generösa semestervillkor, 28-35 dagar per år beroende på ålder och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även ett generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats: https://www.konkurrensverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/ Ansökan Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast 2025-06-06. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du berättar på vilket sätt du passar för tjänsten. Bifoga även ditt examensbevis. Arbetsprov och/eller tester kan komma att förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi. Information och kontakt Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning och i normalfallet sex månaders provanställning. Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till Martin Bäckström, enhetschef, på telefonnummer 08-700 15 58 eller till Kajsa Palmqvist, HR-partner. Fackliga företrädare är Patrik Lundström (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på telefonnummer 08-700 16 00. Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Myndigheten har ca 700 partipolitiskt neutrala medarbetare med många olika typer av arbetsuppgifter. Vill du ha ett unikt och intressant arbete där du stöder den demokratiska processen? Nu söker vi en ny kollega för en visstidsanställning till utbildningsutskottets kansli. Dina arbetsuppgifter Arbetet består huvudsakligen i att bereda ärenden, i regel propositioner och motioner, och ta fram förslag till betänkanden som ligger till grund för riksdagens beslut. I arbetet kan det också ingå att behandla EU-frågor, att följa upp och utvärdera riksdagsbeslut inom utskottets beredningsområde samt planera och genomföra resor, besök eller offentliga sammanträden. Utbildningsutskottet ansvarar för ärenden som rör skolväsendet, högre utbildning, forskning och rymden. Utöver arbetet för utbildningsutskottet ingår det även att vid behov stötta andra delar av utskottsavdelningen. Som tjänsteman arbetar du med ledamöter från samtliga partier i riksdagen. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen med juridisk eller annan relevant inriktning. Du har också flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och beredningsarbete, företrädesvis inom riksdagen, Regeringskansliet eller någon annan statlig myndighet, till exempel en domstol. Kunskaper inom utskottets beredningsområde och om beslutsprocessen i riksdagen är meriterande. Det är viktigt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift. Arbetet kräver att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och en väl utvecklad analytisk förmåga, liksom att du är noggrann och kan arbeta under tidspress. Det är viktigt att du både kan arbeta självständigt och fungerar bra i grupp. I rollen som föredragande är det viktigt att du har integritet och agerar med gott omdöme. Kansliet är en liten enhet med sju medarbetare, och delar av verksamheten bedrivs i nära samarbete med kollegorna. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera. • Anställningsform: Tidsbegränsad anställning • Omfattning: Heltid Anställningen är tidsbegränsad till och med juni 2026 och kan komma att förlängas. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Ansökan Ansök via riksdagen.se, senast den 4 juni 2025. Referensnummer: 1757-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss • Annika Pontén, kanslichef, 08-786 42 80 Fackliga representanter • Peter Stoltz, Saco-S, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Förvaltningsrätten i Malmö är en av Sveriges största domstolar och en av landets fyra migrationsdomstolar. Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol som i huvudsak avgör tvister mellan enskilda personer och statliga eller kommunala myndigheter. Förvaltningsrätten handlägger cirka 450 olika måltyper. De vanligast förekommande måltyperna är migrationsmål, skattemål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, mål om administrativa tvångsingripanden, körkortsmål, mål om offentlig upphandling samt mål om dröjsmålstalan. Därutöver finns exempelvis mål avseende laglighetsprövning enligt kommunallagen och olika tillståndsmål. Ett stort antal mål har EU-rättslig anknytning. Förvaltningsrätten har cirka 300 medarbetare som arbetar i moderna lokaler i en nybyggd domstolsbyggnad vid Malmö centralstation. Domstolen präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Förvaltningsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. På förvaltningsrätten arbetar du tillsammans med engagerade kollegor med många olika kompetenser. Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och utmanas i ditt arbete. Vi tillämpar flextid alternativt förtroendearbetstid samt erbjuder upp till 35 semesterdagar beroende på din ålder. Det finns även möjlighet att teckna enskilda överenskommelser, exempelvis om distansarbete. Förvaltningsrätten är en arbetsplats där du gör skillnad varje dag. Är du jurist med ett särskilt intresse för migrationsrätt? Förvaltningsrätten i Malmö söker nu fem eller flera föredragande jurister med tillträde under hösten 2025. Det kan även bli aktuellt med rekrytering inom andra rättsområden. Arbetsuppgifter Som föredragande jurist utför du kvalificerat juridiskt arbete. Arbetsuppgifterna består i att bereda mål, göra rättsutredningar, föredra mål för avgörande, vara protokollförare vid muntliga förhandlingar samt att utarbeta förslag till domar eller beslut. Som föredragande jurist ska du hålla dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden samt i övrigt bidra till domstolens verksamhetsutveckling. Kvalifikationer För att vara aktuell för anställningen har du en godkänd svensk juristexamen. Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande jurister i förvaltningsrätt ska vara svenska medborgare. Du är en noggrann person som har god förmåga att strukturera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du uttrycker dig väl, såväl i tal som i skrift. Vidare har du en mycket god förmåga att arbeta självständigt men har också lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och därför är testning en del av rekryteringsprocessen. Det kan vara meriterande om du har relevant domstolserfarenhet. Det kan även vara meriterande om du fullgjort notarietjänstgöring. Som anställd eller tidigare anställd vid Sveriges Domstolar måste du ha goda vitsord från domstolen för att komma i fråga för anställning. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Övrigt Antal arbetstillfällen: 5 eller flera Tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader. Förvaltningsrätten tillämpar individuell lönesättning. Vi ser gärna att du anger ditt löneanspråk i ansökan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringssystem Visma senast den 3 juni 2025. Bifoga CV och ditt betyg/examensbevis från Ladok med giltig kontrollkod alternativt bifoga en kopia. Betyget ska visa på att du uppfyller utbildningskravet. Testförfarande ingår i rekryteringsprocessen och testerna ska vara genomförda senast den 5 juni 2025 kl. 9.00. Efter att du skickat in din ansökan kommer du att få ett bekräftelsemejl med en testlänk. Ibland hamnar mejlet i skräpposten så titta gärna där om du inte fått testlänken inom ett par timmar. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker jurister som vill vara med och bidra till upprättelse för enskilda som drabbats av diskriminering. Rättsenheten Rättsenhetens huvuduppgift är att bedriva tillsyn över att diskrimineringslagen följs. Tillsynsarbetet sker framför allt genom att utreda anmälningar om diskriminering. DO har även rätt att som part föra talan för enskilda som utsatts för diskriminering. I DO:s uppdrag ingår också att företräda enskilda som missgynnats i strid med bland annat föräldraledighetslagen. Rättsenheten består för närvarande av cirka 45 medarbetare som är indelade i fyra sektioner. På varje rättssektion arbetar en sektionschef, en enhetsassistent, beredningsutredare, utredare och processförare. Sektionerna är inte specialiserade, utan arbetar inom alla aktuella samhällsområden och avseende samtliga diskrimineringsgrunder. Dina arbetsuppgifter Som beredningsutredare bistår du i det löpande arbetet på rättsenheten. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att bereda inkommande anmälningar, genom att bland annat gå igenom skrivelser, inhämta kompletteringar och göra rättsliga bedömningar samt föredra för beslutsfattare. Du kommer även att bereda tillsynsärenden i framför allt den inledande fasen. Arbetet innebär att du har skriftliga och muntliga kontakter med allmänheten samt med företag och myndigheter såväl i beredningen som i Fråga DO. Bland arbetsuppgifterna kan också komma att ingå sekretessgranskningar, rättsutredningar och visst juridiskt utredningsarbete. Vissa administrativa uppgifter förekommer också. Kravprofil Vi söker dig med • akademisk examen från juristlinjen eller juristprogrammet, • minst ett års aktuell erfarenhet från myndighet, domstol eller motsvarande av vad DO bedömer som relevant juridiskt arbete, • aktuell erfarenhet av att arbeta med beredning av ärenden, • aktuella kunskaper i offentlighet och sekretess, • mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, • goda kunskaper i Office-paketet. Du ska även ha förmåga att • kunna arbeta självständigt och vara självgående, • arbeta strukturerat och effektivt med stor noggrannhet, • kunna analysera och bedöma omfattande information, • kunna hantera ett tidvis högt arbetstempo i en händelsestyrd verksamhet, • kunna kommunicera på ett målgruppsanpassat och lättbegripligt sätt både i tal och skrift, • kunna samarbeta och skapa goda relationer, • vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov, • ha hög integritet och agera prestigelöst i ditt arbete, • bemöta allmänheten på ett omdömesgillt och professionellt sätt. Meriterande • notariemeritering, • aktuell erfarenhet av att föredra ärenden, • kunskaper i diskrimineringsjuridik. Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna. Befattningen är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Tillträde enligt överenskommelse. Om DO DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer inom några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se. Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontaktperson är rekryterande chef Karin Ahlstrand Oxhamre eller HR-konsult Markus Carlén. Fackliga företrädare är Matilda Davin Omar för Saco och Camilla Arnesen för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till den rekryterande chef som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt. Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 5 juni 2025 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2025/3520. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning. Om du blir kallad till intervju kommer vi att begära in vidimerade examensbevis.
Arbetsplatsbeskrivning Örebro tingsrätt är en av de större tingsrätterna i landet och har hela Örebro län som upptagningsområde. På tingsrätten arbetar domare, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Vi arbetar i moderna lokaler centralt belägna i Rättscentrum Örebro. Domstolen avgör årligen närmare 9 000 brottmål, tvistemål, och ärenden. Arbetsbeskrivning Som beredningsjurist hos oss kommer du att jobba i en beredningsorganisation där du och dina beredningsjuristkollegor, i nära samarbete med domare, notarier och domstolshandläggare, står för beredningen av tingsrättens mål och ärenden. Med beredning avses att besluta om åtgärder under handläggningens gång samt skriva förslag på domar och beslut. Du kommer även vara ordförande vid förhandlingar och självständigt avgöra de mål och ärenden som omfattas av din behörighet. Du förväntas också kunna ge ett kvalificerat juridiskt stöd till domarna vid särskilt komplicerade eller omfattande mål och ärenden. I arbetsuppgifterna ingår även att vara ett stöd och en förebild för notarierna och att svara för juridiskt stöd till domstolshandläggarna. Du kommer också att vara delaktig i att utbilda nya medarbetare och att utveckla verksamheten. Kvalifikationer I anställningen ingår att fatta egna beslut efter delegation samt avgöra vissa typer av mål och ärenden. Därför ska du ha avlagt juristexamen samt vara notariemeriterad i tingsrätt med goda vitsord. Som person är du driven, strukturerad och kan arbeta självständigt och resultatinriktat. Du är också lyhörd, har lätt för att samarbeta med andra samt har lätt för att anpassa dig till nya situationer. Du är noggrann och har en god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Det är meriterande om du också har arbetslivserfarenhet från annan juridisk verksamhet som till exempel åklagarkammaren eller advokatbyrå. ÖVRIGT Bifoga gärna betyg från notarietjänstgöring och CV.
Nacka tingsrätt handlägger brottmål, tvistemål, familjerättsliga mål och konkurser samt utsökningsärenden. Utsökningsverksamheten på Nacka tingsrätt är den största i landet. Tingsrätten är även en av landets fem mark- och miljödomstolar. På tingsrätten arbetar i dag cirka 155 personer. Vi sitter i moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm. Flera av våra medarbetare har överenskommelse om att få arbeta på distans 12 dagar per vecka. Vill du utvecklas som jurist och specialisera dig inom utsöknings- och sakrätt? Då kan vi erbjuda ett omväxlande och utvecklande arbete som beredningsjurist. Vi söker nu en eller flera beredningsjurister till utsökningsverksamheten. Arbetsuppgifter Som beredningsjurist arbetar du huvudsakligen med att bereda ärenden som överklagats från Kronofogdemyndigheten. I arbetsuppgifterna ingår att göra rättsutredningar, föredra ärenden för avgörande och skriva förslag till beslut samt protokollföra vid sammanträden. Utsökningsärendena bereds av beredningsjurister och notarier. Arbetet är självständigt men sker i nära samarbete med tingsrättens domare och domstolshandläggare. Utöver att handlägga utsökningsärenden förväntas du även vara delaktig i att utveckla och effektivisera verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda nya medarbetare och att vara ett stöd för notarierna. Utifrån verksamhetens behov, din erfarenhet och ditt intresse kan du därutöver få möjlighet att biträda i beredningen av tvistemål samt vara domare i bötesbrottmål, konkurser och FT-mål. Kvalifikationer För att arbeta som beredningsjurist ska du vara notariemeriterad. Har du erfarenheter av arbete med utsöknings- eller sakrätt liksom arbete vid Kronofogdemyndigheten kan det vara meriterande. Arbetet kräver att du är noggrann och resultatinriktad. Det kräver också att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att samarbeta med kollegor. Du måste också vara flexibel och ha god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs vidare att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Tingsrätten vill även ta till vara de kvalifikationer som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Anställningens omfattning Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast möjligt. Kontaktpersoner Om du har frågor om anställningen är du välkommen att kontakta: • Sara Markstedt, rådman, avdelning 1, tfn: 08- 561 656 99 • Olof Roos, rådman, avdelning 2, tfn: 08-561 656 82 Facklig företrädare Victoria Arvidsson, SACO-S, tfn: 08-561 657 55, [email protected]. Ansökan Välkommen med din ansökan som ska innehålla CV/meritförteckning, personligt brev, betyg och löneanspråk senast den 1 juni 2025. Ansökan sker digitalt via Visma Recruit. ÖVRIGT CV, personligt brev, meritförteckning, betyg och löneanspråk.
Om kammarrätten Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 200 medarbetare varav ca 130 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fyra dömande avdelningar, en måladministrativ avdelning och en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger ca 600 olika måltyper, där de vanligast förekommande målen rör migrations-, socialförsäkrings- och skatterätt. Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering. Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom ett brett utbud av aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Utöver detta har vi ett gediget utbud av intern kompetensutveckling. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm. Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund. Beskrivning av rollen som föredragande jurist Som föredragande jurist har du möjlighet till bred och fördjupad kunskap inom de rättsområden som förekommer på kammarrätten. Kammarrätten söker föredragande jurister som vill arbeta med kvalificerad juridik på överrättsnivå. Som föredragande jurist bereder du mål, gör rättsutredningar och sätter upp förslag till domar och beslut. Du föredrar mål för beslut och antecknar vid muntliga förhandlingar. Du håller dig uppdaterad och informerad om frågor som rör aktuella rättsområden och bidrar till domstolens verksamhetsutveckling. Som föredragande jurist på kammarrätten erbjuds du relevant utbildning och får kontinuerlig kompetensutveckling genom att hantera och diskutera de många frågor som uppkommer i domstolens skiftande måltyper. Du arbetar nära och tillsammans med andra föredragande jurister och erfarna domare. Det finns möjlighet till distansarbete en dag i veckan. Kvalifikationer Du ska ha juristexamen och vara notariemeriterad med notariemeriteringen fullgjord gärna senast den 31 augusti 2025 eller ha minst två års erfarenhet av annat juridiskt arbete i domstol. Du ska ha goda juridiska kunskaper, god analytisk förmåga och gott omdöme. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också vara noggrann och kunna planera, organisera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är av stor vikt att du tycker om att samarbeta och att bidra ur ett medarbetarperspektiv. Utöver domstolserfarenhet är till exempel goda kunskaper inom rättsområdena skatt, migration och socialförsäkring meriterande samt erfarenhet av arbete på förvaltningsmyndighet där dessa rättsområden hanteras. I denna process är en av tjänsterna placerad på en avdelning där stor del av arbetet innefattar prejudikat i migrationsmål. Kvalifikationerna för den tjänsten är, utöver de ovanstående, att du har stor erfarenhet av arbete med migrationsmål. Skriv i din ansökan om du är särskilt intresserad av denna tjänst samt motivera gärna varför. För att bli aktuell för anställning på Kammarrätten i Stockholm krävs att du är lämplig utifrån högt ställda krav gällande omdöme kopplat till ett starkt säkerhetsmedvetande. Det innebär också att du ska stå upp för demokratiska värderingar och att du ska följa svenska lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Anställningen Anställningen är tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse. Behörighetskrav Av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar följer att föredragande i kammarrätt ska vara svensk medborgare. Ansökan Sista ansökningsdag är den 1 juni 2025. Referensnummer är KST 2025/223. Urval och erbjudande om anställning kommer att ske löpande. Du gör en ansökan för denna tjänst via vårt rekryteringsverktyg Visma recruit. Tester används i rekryteringsprocessen. Här kan du läsa mer om de olika juridiska roller som finns hos Kammarrätten i Stockholm: Jurist? Här kan du läsa om några av de befattningar som finns hos oss! - Sveriges Domstolar (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/kammarratten-i-stockholm/jurist-har-kan-du-lasa-om-nagra-av-de-befattningar-som-finns-hos-oss/)
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 17 jobb