Förvaltningsjurist

Sök bland 11 lediga jobb som Förvaltningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kvalificerad jurist till område Försäkring på Finansinspektionen

Är du jurist med flera års erfarenhet och vill jobba med juridiska frågor på Finansinspektionen (FI)? Nu söker vi en kvalificerad jurist till avdelning Försäkringsrätt! Om jobbet Som kvalificerad jurist på avdelning Försäkringsrätt tillhör du enhet Rättslig samordning och arbetar med fokus på att utreda komplicerade juridiska frågeställningar som uppkommer i arbetet med tillsyn och regelgivning samt kvalitetssäkring av bland annat beslut och skrivelser. I rollen deltar du som undersökningsjurist och projektleder större projekt samt deltar i styrgrupper. Du har även ansvar för utarbetande av remissvar och arbetar med regelgivning samt utgör ett stöd till övriga jurister vid rättsavdelningen. Arbetet innebär nära samarbete med enhetschef och avdelningschef samt med tillsynsavdelningarna. Du har kontakt med andra verksamhetsområden inom FI liksom med Regeringskansliet och utländska tillsynsmyndigheter. Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som • har juristexamen eller jur.kand. • har flera års erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete på myndighet, advokatbyrå eller företag under tillsyn • uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du                                                                   • har examen inom ekonomi • har kunskaper inom försäkringsrörelserätt och/eller tjänstepensionsregelverket • är assessor i hovrätt eller kammarrätt eller motsvarande erfarenhet • har erfarenhet av lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller liknande erfarenhet. Om dig I det här jobbet behöver du • bidra till ett gott samarbete • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde • ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter • kommunicera tydligt med olika målgrupper. Om oss FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden. På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/ Bra att veta Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen. På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/ En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen. Sök jobbet Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis. Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. Anställningsform: Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Omfattning: Heltid Kontaktperson: Lisa Holm, enhetschef, 08-408 989 04 Sista ansökningsdag: 2023-12-13

29 november 2023
Sista ansökan:
13 december 2023
Jurist med ansvar för förvaltningsärenden och vissa rennäringsfrågor

Enheten för fiske, jakt och rennäring, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet Är du jurist med erfarenhet av arbete med hantering av förvaltningsärenden vid Regeringskansliet, annan myndighet eller domstol? Vill du arbeta med främst frågor som rör intrång i renskötselrätten samt ärenden som rör friköp av mark och överklaganden av upplåtelser ovan odlingsgränsen och på renbetesfjällen? Som handläggare får du möjligheten att arbeta i händelsernas centrum med kunniga kollegor. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Enheten för fiske, jakt och rennäring söker nu en medarbetare som ska arbeta med frågor som rör intrång i renskötselrätten samt ärenden som rör friköp av mark och överklaganden av upplåtelser ovan odlingsgränsen och på renbetesfjällen. Även andra arbetsområden kan bli aktuella. Enheten ansvarar för bl.a. frågor om jakt och viltvård, rennäringen, statens mark ovan odlingsgränsen och på renbetesfjällen.  Enheten ansvarar också för frågor och ärenden om bl.a. yrkes- och fritidsfisket, EU:s gemensamma fiskeripolitik och förvaltning av fiskeresurserna. Läs mer om departementet och enhetens verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Du har en jur.kand. samt erfarenhet av hantering av förvaltningsärenden vid Regeringskansliet, annan myndighet eller domstol. Du har vidare goda förvaltningsrättsliga kunskaper, samt goda kunskaper i svenska och engelska. Det är en merit om din jur.kand. har fördjupning inom förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt, eller fastighetsrätt. Vidare är det även meriterande om du har arbetserfarenhet av ärenden rörande statens mark ovanför odlingsgränsen och på renbetesfjällen vid myndighet och/eller i Regeringskansliet. Erfarenhet av arbete vid förvaltningsdomstol samt kunskaper om rennäringslagstiftningen är också en merit. Dina egenskaper Som person har du hög integritet, förmåga att hantera externa kontakter och att samarbeta. Du är noggrann, flexibel, omdömesgill, stabil, stresstålig och strukturerad. Stor vikt läggs på personliga egenskaper. Övrigt Vi erbjuder ett vikariat till och med 31 augusti 2024. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna Larson som är tf. enhetschef, på 070-519 02 61. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ana Acosta om frågor gällande rekryteringsprocessen på 076-267 41 14. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Anne-Charlotte Gramén för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 december 2023.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

27 november 2023
Sista ansökan:
11 december 2023
Förvaltningsjurist

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Förvaltningsjurist Universitetsledningens stab utgör universitetsledningens närmsta strategiska och administrativa stöd. Staben ansvarar bland annat för verksamhetsplanering, samordning och uppföljning av universitetets verksamhet. Inom universitetsledningens stab finns sektionerna för arkiv och registratur, förvaltningsjuridik, gemensamma förvaltningens kansli samt ledningsstöd. Vi söker nu en vikarierande jurist till sektionen för förvaltningsjuridik . Sektionen består av sju medarbetare och en chef. Vi har också löpande en till två studentmedarbetare anställda hos oss parallellt med sina studier vid universitetet. Om du precis som oss inom sektionen brinner för ”handläggning av ärenden”, att ”utforma interna regelverk”, tycker det är kul att ”säkerställa ett enhetligt juridiskt synsätt och juridisk hög kvalitet” så är det här precis rätt jobb för dig. Vi hoppas också att du inte ser byråkrati som ett skällsord, och juridik som något nödvändigt ont, utan som naturliga förutsättningar för att en myndighet ska fungera. Kanske tycker du till och med att det är riktigt roligt med förvaltningsrätt.   Arbetsuppgifter  Som förvaltningsjurist bistår du universitetsledningen, fakulteter, institutioner samt det övriga administrativa stödet i förvaltnings- och högskolejuridiska frågor. Vidare ingår arbete med att utforma interna regelverk, riktlinjer och policys för universitetets verksamhet samt att delta i intern utbildning. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att: • bistå med juridisk rådgivning och expertis med förvaltnings- och högskolerättsligt fokus inom verksamheten, • handlägga ärenden rörande utlämnande av allmänna handlingar, • svara på remisser och handlägga tillsynsärenden, • delta i utformningen av universitetets styrdokument och regler, • delta i utbildningar, seminarier och informationsmöten om gällande regelverk och regeltillämpning.   Kvalifikationer  Vi söker dig som har juristexamen och något års arbetslivserfarenhet av självständigt juridiskt arbete. Aktuell erfarenhet vid universitet eller högskola av arbete inom området förvaltningsrätt är meriterande, liksom erfarenhet av ärendehandläggning och intern juridisk rådgivning vid myndighet. Den utåtriktade rollen med många interna och externa kontaktytor förutsätter både social kompetens, tydlighet och pedagogisk förmåga. Som jurist har du förmåga att enkelt, professionellt och tydligt kommunicera med icke jurister. Du är mån om att arbeta enligt förvaltningslagens bestämmelser om en snabb, effektiv och rättssäker handläggning och har förmågan att planera och strukturera ditt arbete, särskilt vid hög arbetsbelastning och stressade situationer. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och vill bidra till gemenskap och god arbetsmiljö. Mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska är en förutsättning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förutsätter att du har en stark service- och ansvarskänsla.   Anställning  Anställningen är ett vikariat, heltid 100%, till och med 31 oktober 2024 med placering tills vidare på sektionen för förvaltningsjuridik vid universitetsledningens stab. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.   Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om rollen är du varmt välkommen att kontakta chefsjurist Sara Dahlberg, tel: 031-786 5711, epost: [email protected].   Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande    Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-12-17   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

24 november 2023
Sista ansökan:
17 december 2023
Studentmedarbetare

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Studentmedarbetare Är du juriststudent och vill ha ett meriterande extrajobb? Som studentmedarbetare hos oss får du praktisk yrkeserfarenhet inom ditt utbildningsområde samtidigt som du knyter kontakter och utvecklar ditt professionella nätverk.  Gruppen med förvaltningsjurister inom universitetsledningens stab, sektionen för förvaltningsjuridik, vid gemensamma förvaltningen ger ett universitetsövergripande stöd inom förvaltnings- och högskolerättsliga frågor vid universitetet. Nu söker vi 1-2 studentmedarbetare som primärt kommer att bistå juristerna med administrativt stöd kring handläggning av disciplinära ärenden avseende studenter.  Arbetsuppgifter  Du kommer att stötta sektionen med administrativt stöd kring handläggning av disciplinära ärenden. Detta innefattar bl.a. att gå igenom och sortera anmälningar, att bistå med att upprätta dokument såsom förelägganden, kallelser, sammanfattande promemorior inför sammanträdena och beslutsmeddelanden. Detta innefattar också att vid behov göra rättsutredningar samt att i övrigt bistå vid utredning av ärendena. Även administrativt stöd inom andra arbetsområden, såsom dataskydd, kan bli aktuellt. Kvalifikationer  För studentmedarbetare gäller Avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare (ikraft 1 april 2014). Syftet med anställningen som studentmedarbetare är att skapa förutsättningar för att kunna förena arbete och studier, där arbetsuppgifterna har en koppling till dina pågående studier. En sådan koppling bidrar till att ge dig som studerande praktisk arbetserfarenhet, och på så sätt underlätta övergången mellan studier och yrkesliv. Detta samtidigt som vi som arbetsgivare också får ta del av aktuell kunskap. För att kunna anställas som studentmedarbetare krävs att: • Du bedriver pågående heltidsstudier på högskolenivå (6 kap. 2 § högskoleförordningen) • Du har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng • Du har ännu inte påbörjat en forskarutbildning För anställningen som studentmedarbetare hos oss gäller även att du ska studera juridik vid juristprogrammet på juridiska institutionen vid Göteborgs universitet.  Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är noggrann, har hög integritet och gott omdöme. Vidare ser vi att du har en god samarbetsförmåga och att du har lätt för att ta egna initiativ.  Anställning  Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 25 % omfattning med placering vid universitetsledningens stab, sektionen för förvaltningsjuridik. Anställningen pågår till och med 2 juni 2024. Tillträde vid vårterminens start, enligt överenskommelse.   Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta chefsjurist Sara Dahlberg, 031-786 5711, [email protected] Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-12-15   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

24 november 2023
Sista ansökan:
15 december 2023
Kvalificerad jurist/rättssakkunnig till Utbildningsdepartementet

Vill du arbeta med lagstiftningsfrågor inom utbildningsområdet? Vi söker medarbetare till rättssekretariatet för att arbeta med uppgifter som ställer höga krav på kvalitet och flexibilitet. Hos oss på Utbildningsdepartementet får du ett variationsrikt arbete i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. På Utbildningsdepartementet är vi stolta över vår arbetsplats och att vi levererar underlag med omdöme och hög kvalitet till Sveriges regering. Om du, liksom vi, tycker att det är viktigt att vi vårdar vår kultur som präglas av respekt, tillit och arbetsglädje så ser vi fram emot att få ta del av din ansökan. Dina arbetsuppgifter innebär huvudsakligen att delta i författningsarbetet och utarbetandet av lagrådsremisser och propositioner, att upprätta och granska förslag till beslut i regeringsärenden och avtal samt att bistå i arbetet med myndighetsstyrning. I arbetet ingår också att lämna upplysningar och råd i juridiska frågor till den politiska ledningen och till departementets sakenheter och övriga sekretariat. Utöver den nationella lagstiftningen omfattar arbetet också EU-frågor och andra internationella frågor inom departementets ansvarsområden. Arbetet är omväxlande och ibland mycket intensivt. Läs mer om Utbildningsdepartementet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har en juristexamen eller motsvarande examen. Du är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har likvärdig erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete. Du besitter goda juridiska kunskaper och använder det engelska språket utan problem.  Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, av att ta fram författningstexter och av att arbeta med lagstiftning inom Utbildningsdepartementets ansvarsområden. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga arbetsuppgifter. Dina egenskaper Rollen ställer höga krav på analytisk förmåga då du kommer att utföra både djupgående rättsliga analyser och överblicka hela rättsområden. Du trivs i ett arbetsklimat där arbete sker såväl självständigt som tillsammans med andra kunniga kollegor. Våra förväntningar är att du ska kunna leverera underlag och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på ett flexibelt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare har du ett gott omdöme och är noggrann. Du som söker tycker förmodligen att det låter spännande och utmanande att arbeta i en miljö med politiskt aktuella och ständigt uppmärksammade frågor. Övrigt Vi erbjuder en eller flera anställningar. För dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor erbjuder vi sexårsförordnande som rättssakkunnig. Har du en annan bakgrund erbjuder vi tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Stockholm men möjlighet till omfattande distansarbete kan finnas, efter överenskommelse med chef. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta bitr. enhetschef Sofia Almqvist på telefon 08-405 30 56. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på telefon 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Catrin Arusell Ekström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 december 2023. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

24 november 2023
Sista ansökan:
11 december 2023
Jurist till Riksbankens rättssekretariat

Är du en skicklig och analytisk jurist med stort intresse för samhällsekonomiska frågor? Vill du arbeta i en spännande miljö och bidra till samhällsutvecklingen via din juridiska kompetens? Välkommen att söka denna tjänst på Riksbankens rättssekretariat. VI ERBJUDER DIG Du kommer erbjudas omväxlande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Din roll blir att utifrån dina juridiska kunskaper, tillsammans med andra chefer och medarbetare, stödja Riksbanken att fullgöra sitt uppdrag på bästa möjliga sätt. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Du kommer tillhöra Riksbankens rättssekretariat. Rättssekretariatet tillhandahåller juridiskt stöd till bland annat Riksbankens ledning. Rättssekretariatet leds av Riksbankens chefsjurist. Du förväntas bistå chefsjuristen i dennes uppgift att hålla samma och leda juridiska frågor inom Riksbanken. Arbetet innebär att du i samarbete med andra kollegor inom Riksbanken kommer ägna dig åt problemlösning och kvalitativt juridiskt arbete i form av t.ex. legala utredningar, regelverk och beslutsunderlag. I dina arbetsuppgifter ingår även att självständigt granska och säkerställa kvalitén på direktionens beslutsunderlag, samt i övrigt utgöra juridiskt bollplank, bland annat till övriga jurister inom myndigheten. Du utför dina arbetsuppgifter under stort eget ansvar.  MER OM DIG Du är en skicklig jurist med svensk juristexamen (f.d. juris kandidatexamen) och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du arbetat på domstol eller förvaltningsmyndighet. Domarutbildning och/eller erfarenhet av lagstiftningsarbete på Regeringskansliet eller Riksdagen är särskilt meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete hos ett finansiellt företag eller på advokatbyrå. Vi ser gärna att du har intresse för och god kunskap om de lagar och regler som gäller på finansmarknaden, god förståelse för governance, samt goda kunskaper i förvaltningsrätt inklusive offentlighet och sekretess. Du tillämpar dina kunskaper rationellt med målsättning att Riksbanken ska fullgöra sina uppdrag effektivt och enligt gällande rätt. Som person är du noggrann, självgående med god analytisk förmåga samt agerar med integritet.  Du har dessutom en god samarbetsförmåga samt är drivande, effektiv i ditt sätt att planera och prioritera ditt arbete, bygger tillitsfulla relationer samt har en mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift. MER OM TJÄNSTEN Tillträde: Omgående Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas  Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm Arbetstid: Förtroendearbetstid Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.  ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.  ANSÖK  Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 4 december. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

23 november 2023
Sista ansökan:
4 december 2023
IMY rekryterar erfaren jurist till tillsynsverksamhet

Vårt uppdrag berör hela samhället. Sverige är mitt i en digital omställning som påverkar alla människor och samhällssektorer. På IMY arbetar vi tillsammans för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Under 2023 växer vi och rekryterar totalt ett 50-tal nya medarbetare. Totalt blir vi ca 150 medarbetare. Det ger oss ännu bättre förutsättningar att bidra till en hållbar digitalisering, där offensiv innovation kombineras med ett starkt integritetsskydd. Vill du också arbeta för ett tryggt informationssamhälle med viktiga frågor om dataskydd och kamerabevakning? Då ska du söka jobb hos oss. Arbetsuppgifter En av IMY:s huvuduppgifter är att granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna, vilket är i fokus för de operativa enheternas arbete. Enheten för tillsyn offentlig verksamhet hanterar dataskyddsärenden med koppling till offentlig verksamhet, men även dataskyddsärenden med koppling till verksamhet som inte är offentlig, i de fall verksamheten rör vård och omsorg, utbildning, forskning och arbetsliv. Enheten ansvarar även för IMY:s externa rapporteringskanal för visselblåsning. Som jurist vid enheten arbetar du framförallt med tillsyn, klagomål, tillstånd, externa visselblåsningsärenden och domstolsprocesser. Det kan även förekomma arbete med förhandssamråd, vägledning, remisser, föreläsningar och samverkan med andra myndigheter. Du förväntas också bidra i myndighetens arbete med att utveckla rutiner och arbetssätt. Resor i tjänsten kan förekomma. Kvalifikationer Vi söker dig som har jur.kand. eller juristexamen.Du har minst femårs erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i domstol, inom annan offentlig förvaltning eller i privat sektor. Du har utmärkta skriftliga och muntliga kunskaper i både svenska och engelska och har lätt för att uttrycka komplicerade juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt. Det är meriterande om du har aktuella kunskaper och erfarenhet av kvalificerat arbete inom data- och integritetsskydd Det är även meriterande om du har erfarenhet av tillsynsarbete eller processföring i domstol, såsom föredragande eller notarietjänst. Du får även gärna ha vana av mediakontakter, utåtriktat arbete och av att utbilda andra. Har du erfarenhet av arbete inom it- och informationssäkerhet så är även det meriterande. Dina personliga egenskaper Du driver självständigt och proaktivt dina uppgifter framåt för att nå de mål som definierats för verksamheten. Du arbetar effektivt under skiftande förutsättningar och kan leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning. Du tar ansvar för dina uppgifter och din egen utveckling samtidigt som du bidrar till helheten och myndighetens utveckling. Du trivs i en dynamisk miljö, är flexibel och prestigelös. Du samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Som person är du utvecklingsorienterad och finner lätt konstruktiva former för värdeskapande samarbete. Du bidrar konstruktivt till gruppens framgång genom att dela information och kunskap. Du har god förmåga att lyssna in olika perspektiv, snabbt finna kärnan i komplex information och du kan fatta kvalificerade beslut i en komplex arbetsvardag. Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet utgår från våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm med möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete. Frågor om tjänsten För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna • Enhetschef Nidia Nordenström, 08-657 61 78 • HR-generalist Rebecca Svanedal, 08-657 61 05 • Facklig företrädare, Theodor Adolfsson, 08-657 61 13 Hur ansöker jag? Sista dag för ansökan är den 6 december 2023. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Ange referens dnr IMY-2023-15792. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter, och påverkar även lagstiftningen. Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt. Vi erbjuder en spännande, dynamisk och trivsam arbetsplats. Här får du kompetenta och engagerade kollegor och erfarna, utforskande ledare och chefer. Våra värdeord – tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens – betyder något på riktigt och det är viktigt att du delar dem. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten. Läs gärna mer om oss på www.imy.se.

22 november 2023
Sista ansökan:
6 december 2023
IMY rekryterar erfarna jurister

Vårt uppdrag berör hela samhället. Sverige är mitt i en digital omställning som påverkar alla människor och samhällssektorer. På IMY arbetar vi tillsammans för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Under 2023 växer vi och rekryterar totalt ett 50-tal nya medarbetare. Totalt blir vi ca 150 medarbetare. Det ger oss ännu bättre förutsättningar att bidra till en hållbar digitalisering, där offensiv innovation kombineras med ett starkt integritetsskydd. Vill du också arbeta för ett tryggt informationssamhälle med viktiga frågor om dataskydd och kamerabevakning? Då ska du söka jobb hos oss. Vi rekryterar nu erfarna jurister till enheten för rättsväsendet och försvar (RF). Arbetet är omväxlande och utåtriktat och innebär kontakter med framförallt de brottsbekämpande myndigheterna och försvarsmyndigheterna, samt med näringsliv och media. Arbetsuppgifter Som jurist på enheten RF arbetar du tillsammans med dina kollegor med bland annat handläggning av tillsynsärenden, remisser, förhandssamråd, överklagandeärenden, klagomål och förfrågningar. Tillsynsarbetet består bland annat i att leda och delta i inspektioner. Tillsyn utövas både skriftligen från vårt kontor i Stockholm och på plats hos olika verksamheter. Resor i tjänsten förekommer. Utöver den reglering som följer av EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) arbetar du bl.a. med tillämpning av brottsdatalagen (BDL), som är en följd av EU:s dataskyddsdirektiv, samt med speciallagar för personuppgiftsbehandling inom försvarsområdet. I din roll som jurist förekommer internationellt arbete. Delar av verksamheten regleras genom EU-gemensamma regelverk, vilket ställer krav på en harmoniserad tillämpning och rättsutveckling. Arbetet har därför omfattande inslag av EU-rätt vilket innebär att myndigheten deltar aktivt i det EU-gemensamma utvecklingsarbetet. Du förväntas också bidra i myndighetens viktiga arbete med att utveckla rutiner och arbetssätt, ofta i projektform. I arbetet ingår även utåtriktat arbete såsom kontakter med media samt att föreläsa inom ramen för IMY:s utbildningsverksamhet. Kvalifikationer Vi söker dig som har jur.kand. eller juristexamen och har minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du har dessutom erfarenhet av juridiskt arbete och myndighetsutövning inom offentlig sektor. Du har lätt för att uttrycka komplicerade juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt och du har utmärkta skriftliga och muntliga kunskaper i både svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i domstol eller vid en brottsbekämpande myndighet eller försvarsmyndighet och om du har jobbat med EU-rättsliga frågor. Erfarenhet av tillsynsarbete, arbete med dataskyddsfrågor eller informationssäkerhet är också meriterande. Har du erfarenhet av domstolsprocesser och att hålla utbildning är även det meriterande. Dina personliga egenskaper Som person är du utvecklingsorienterad och arbetar gärna tillsammans med dina kollegor för att nå de mål som definierats för verksamheten. Du har förmågan att snabbt sätta dig in i nya uppgifter med fokus på lösningar och resultat. Du har att strategiskt förhållningssätt och mycket god analytisk förmåga. Du är stabil, prestigelös och samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Du har god förmåga att fatta kvalificerade beslut i en komplex arbetsvardag. Du är dessutom noggrann och stresstålig och levererar med effektivitet och god kvalitet även under skiftande förutsättningar och hög arbetsbelastning. Du tar gärna initiativ till nya uppgifter samtidigt som du genomför och driver dina projekt i mål, både enskilt och tillsammans med dina kollegor. Du motiveras av utveckling och finner lätt konstruktiva former för värdeskapande samarbete. Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten Du rapporterar till enhetschefen som ingår i avdelningens ledningsgrupp. Befattningarna är placerade i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning kan fattas. Anställningarna är tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt på Kungsholmen i Stockholm. Frågor om tjänsten För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna • Enhetschef Jonas Agnvall, 08-657 61 07, • HR-generalist Rebecca Svanedal, 08-657 61 05 eller • Facklig företrädare Theodor Adolfsson 08-657 61 13 Hur ansöker jag? Sista dag för ansökan är den 6 december 2023. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Ange referens dnr IMY-2023-15401. Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s hemsida under lediga jobb. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter, och påverkar även lagstiftningen. Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt. Vi erbjuder en spännande, dynamisk och trivsam arbetsplats. Här får du kompetenta och engagerade kollegor och erfarna, utforskande ledare och chefer. Våra värdeord – tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens – betyder något på riktigt och det är viktigt att du delar dem. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten. Läs gärna mer om oss på www.imy.se.

17 november 2023
Sista ansökan:
6 december 2023
Regionjurist till Enheten för juridik i Malmö

Gör skillnad. Varje dag. Region Skåne är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 37 000 anställda inklusive regionens bolag och tillhandahåller viktiga samhällstjänster för mer än 1,4 miljoner invånare i Skåne. Utöver regionens bolag är Region Skåne indelat i olika förvaltningar med ansvar bland annat för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur och administration. Koncernkontoret är en övergripande förvaltning som arbetar mot hela Region Skåne. Enheten för juridik är en del av koncernstabens kansli inom Koncernkontoret, som är Region Skånes centrala tjänstemannaledning och huvudkontor. Enheten består idag av tolv jurister som ger juridisk rådgivning till Region Skånes verksamheter och bolag. Hos oss får du arbeta tillsammans med ett härligt och engagerat team med jurister och såklart med spännande projekt. Vi arbetar tillsammans i trivsamma och fina lokaler på Dockan i Västra hamnen, Malmö. Nu söker vi en jurist som vill vara med på en spännande utvecklingsresa tillsammans med oss! ARBETSUPPGIFTER Har du ett stort intresse för de juridiska frågeställningarna inom offentlig förvaltning och söker ett omväxlande arbete i en spännande organisation? Är du en skicklig problemlösare som motiveras av att arbeta med samhällsviktiga utmaningar och projekt? Då kan tjänsten som jurist hos oss vara helt rätt för dig! Som jurist har du en central roll i vår organisation och du kommer att arbeta brett med juridiska frågeställningar inom rättsområden som till exempel offentlighets- och sekretesslagstiftning, hälso- och sjukvårdsjuridik samt dataskyddsjuridik. Du hanterar dagligen ärenden med varierande komplexitet, där du på ett självständigt sätt lämnar juridisk rådgivning till samtliga av Region Skånes verksamheter och bolag. I din roll ingår att aktivt genomföra utbildningar samt hantera ärenden hos JO, IMY, IVO och andra myndigheter. Du har som jurist ett nära samarbete med Region Skånes andra verksamheter bland annat med våra sjukvårdsförvaltningar samt våra it säkerhets-, informationssäkerhets- och dataskyddsfunktioner. Tjänsten ger utrymme för ett stort mått av självständighet och du kommer ges goda möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har en jur kandexamen alternativt juristexamen, gärna med erfarenhet av juridiskt arbete från offentlig verksamhet, advokatbyrå, eller bolag. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet från hälso- och sjukvårdslagstiftning, offentlighet och sekretess eller dataskyddslagstiftning. Som person har du en välutvecklad analytisk förmåga, ett självständigt och serviceinriktat arbetssätt samt ett gott juridiskt omdöme. Vidare är du initiativtagande, prestigelös, har förmåga att hantera flera parallella ärenden samt lätt att prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Du är utåtriktad och förtroendeingivande och skapar med enkelhet nya relationer. I din yrkesroll samarbetar du lätt med andra och lyssnar samt kommunicerar på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Låter detta som en spännande roll för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag, i denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

17 november 2023
Sista ansökan:
8 december 2023
Kund- och avtalsansvarig till Sörmland Vatten och Avfall AB

För en hållbar samhällsutveckling arbetar vi resurseffektivt och kretsloppsanpassat med service och miljö varje dag. Det gör vi för dig som bor i, verkar i eller besöker vår region. Vi ägs av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Läs gärna mer om oss på www.sormlandvatten.se. Sörmland Vatten och Avfall AB ansvarar för att producera och leverera dricksvatten av god kvalitet, omhänderta och rena avloppsvatten samt ta hand om hushållsavfall på ett ansvarsfullt sätt. Vi tar tillvara på våra restprodukter genom att producera och leverera klimatvänlig biogas samt återföra växtnäring till produktiv åkermark. Nu söker vi en kund- och avtalsansvarig för arbete med kundfrågor, kundavtal avgifter, taxor, debitering, intäkter, och juridik för bolagets tjänster inom VA(Vatten och avlopp) samt Renhållning. Arbetsbeskrivning Hantera och leda processer, såsom: * Samordna arbetet med hantering av nya kunder och kundavtal. * Säkerställ att kundavtal är rättssäkra och följer gällande lagar och regler. * Följa upp, hålla ihop och hantera olika kundfrågor. * Samordna och säkerställa det övergripande bolagetsarbete med priser, avgifter och taxor för VA och renhållning med primärt ansvar för utvecklingen och underhållet av frågeställningen inom VA * Analysera och anpassa priser, avgifter och taxor baserat på kostnadsutveckling och behov. * Säkerställ att korrekt debitering och fakturering sker till kunder genom uppföljning av intäkter och avtal tillsammans med kundservice, kundingenjörer och Renhållning i tätt samarbete med controller på ekonomiavdelningen. * Hantera juridiska frågor gällande kundavtal och tvister Vem är du? Vi söker dig som har en relevant utbildning inom ekonomi, juridik eller motsvarande erfarenhet som för tjänsten bedöms likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av kundarbete, ekonomiska system, analyser och har arbetat med utveckling och tillämpning av lagstiftning och avtal. Om du har erfarenhet inom VA- och biogas verksamhet eller renhållning är det ett plus. Som person arbetar du både strategiskt och operativt samt har en helhetssyn. Vi sätter stort värde på personliga egenskaper såsom affärsmässighet och förmåga att driva utvecklingsarbete framåt. Du har förmåga att strukturera, analysera och prioritera. Vidare är du kommunikativ och kan skapa goda relationer och samarbete med bolagets chefer, medarbetare och bolagets övriga intressenter Vi erbjuder Vi erbjuder konkurrenskraftig lön och förmåner samt möjlighet att arbeta i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö. Du få möjligheten att vara en nyckelspelare i företagets tillväxt och framgång. Du kommer att ha möjlighet att påverka och forma organisationens framtid genom att driva förändring och utveckling samt skapa effektivitet och förbättringar. Placeringsort är Katrineholm och resor i Flens, Katrineholms och Vingåkers kommuner ingår i tjänsten varvid ett B-körkort är ett krav. Placeringsort är Katrineholm med omnejd, med möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan. Vi arbetar för en arbetsplats som genomsyras av mångfald och inkludering. Vi välkomnar sökande oavsett ålder, etnisk/kulturell bakgrund, kön, religion, sexuell läggning eller funktionsförutsättning Kontaktperson I denna rekrytering samarbetar Sörmland Vatten och Avfall AB med Jefferson Wells. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Marie Gutke, 070-377 54 27 alternativt [email protected] Välkommen med din ansökan!

13 november 2023
Sista ansökan:
13 december 2023