Förvaltningsjurist

Sök bland 11 lediga jobb som Förvaltningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Skolinspektionen i Umeå söker utredare med juridisk inriktning
Statens Skolinspektion
Förvaltnings- och organisationsjurister

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av godkännande för enskilda huvudmän. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.   Vi söker   Vi söker dig som är erfaren jurist och vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.   Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.   Vi erbjuder   Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning.   Arbetsuppgifter   Vi söker nu erfarna jurister till vår tillsynsverksamhet. I tillsynsverksamheten ser Skolinspektionen till att skolor och huvudmän uppfyller författningskraven i sin verksamhet. Du ges möjlighet att arbeta med aktuella och utmanande juridiska frågeställningar inom främst skoljuridikens område men också inom exempelvis associationsrätt och förvaltningsrätt.   Som utredare genomför du ett kvalificerat utredningsarbete, huvudsakligen genom skolbesök och dokumentstudier. Det innebär observationer i de olika verksamheterna samt intervjuer med bland annat elever, lärare, rektorer och representanter för skolhuvudmän. Vidare innebär det att du skriver myndighetsbeslut. Kontakter med andra myndigheter och allmänheten ingår också i arbetet. Vi samarbetar tvärprofessionellt i våra utredningar med olika yrkeskategorier inom myndigheten, så som lärare, jurister och statsvetare. I rollen som jurist fungerar du som ett juridiskt stöd åt dina kollegor och tillförsäkrar att våra beslut håller hög kvalitet och blir juridiskt korrekta.   Arbetet bedrivs huvudsakligen i team eller i projektform och innebär regelbundna resor med övernattning.     Kvalifikationer   Vi söker dig som har   • Juristexamen • några års aktuell erfarenhet av juridiskt arbete • aktuell erfarenhet av utredningsarbete och ärendehandläggning inom offentlig förvaltning • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • körkort för personbil   Meriterande är   • erfarenhet av skoljuridiska frågor • erfarenhet av arbete med tillsyn • notariemeritering   Som person   • är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt • är du analytisk och noggrann • har du integritet och mycket god samarbetsförmåga • har du mycket god förmåga att planera och strukturera arbetsprocesser • har du lätt att möta och kommunicera med andra människor   För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Om tjänsten   Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.   Ansökan   Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och bifoga CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2024:6381. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Sista ansökningsdag är den 02-10-24. I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprov för de som går vidare i processen.   Frågor   För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Joakim Blomberg eller Eva-Lena Ölund-Brändström. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta någon av vår HR partner Mary Cairns. Fackliga företrädare är  Mattias Ryd, (Ofr-s) och Rebecka Rasmuson (Saco-s) nås via växeln tfn 08-586 080

12 september 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Kvalificerade jurister till Rättsenheten på Skolinspektionen
Statens Skolinspektion
Förvaltnings- och organisationsjurister

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsprövning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Arbetsplatsen Rättsenheten är placerad på Skolinspektionens huvudkontor och har det övergripande ansvaret för skoljuridiska och förvaltningsrättsliga frågor på myndigheten. Enheten utgör en stödfunktion till verksledningen, huvudkontoret och myndighetens kärnverksamhet. Enheten ansvarar bland annat för principiella juridiska ställningstaganden inom myndigheten och för att driva myndighetens domstolsprocesser. Skolinspektionen växer och vi förstärker därför Rättsenheten med ytterligare kvalificerade jurister. Arbetsuppgifter I arbetet som kvalificerad jurist på Rättsenheten arbetar du framför allt med skoljuridik och förvaltningsrätt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat arbete med överklaganden och yttranden till domstolarna samt anmälningar till Lärarnas ansvarsnämnd. Vidare ingår att arbeta med myndighetens remissyttranden, göra rättsutredningar och att medverka till att följa upp och utveckla likvärdigheten i myndighetens juridiska bedömningar. I arbetet ingår även att bidra till kompetensutveckling, bland annat genom att hålla utbildningar inom myndigheten i skol- och förvaltningsjuridiska frågor. Du har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten och företräder vid behov myndigheten externt. Kvalifikationer Du ska ha:  juristexamen  notariemeritering eller annan motsvarande erfarenhet  flera års erfarenhet av arbete i domstol eller annat aktuellt kvalificerat juridiskt arbete  god kunskap i förvaltningsrättsliga frågor Det är meriterande med:  erfarenhet från arbete i överrätt  erfarenhet av skoljuridiska frågor  erfarenhet av arbete i en juridisk stödfunktion  erfarenhet av processföring i domstol  erfarenhet av prövning av tillståndspliktig verksamhet samt erfarenhet av associationsrättsliga och företagsekonomiska frågor  erfarenhet av frågor om offentlighet och sekretess, dataskydd samt offentlig upphandling Vår verksamhet växer och är under ständig utveckling. Du trivs därför med att arbeta i förändring, bidra till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du kan arbeta självständigt, är strukturerad och har mycket god analysförmåga. Du har mycket god samarbetsförmåga, förmåga att skapa förtroende och kommunicera med både kollegor och externa aktörer i både tal och skrift. Dina personliga egenskaper och förmågor kommer att tillmätas stor vikt. Tjänsterna Tjänsterna är tillsvidareanställningar. Omfattningen är heltid. Skolinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Stockholm. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. Ansökan   Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast den 02 10 2024. Ansökan har dnr:SI 2024:6387. Vi går igenom ansökningarna löpande. Frågor Tjänsten: Biträdande enhetschef för Rättsenheten Malin Norell, tel 08-586 080 42. Rekryteringsprocessen: HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt. Båda når du via växelnumret 08-586 080 00 alternativt [email protected]. Fackliga företrädare: Birger Östberg, Saco-S och Marie Klasson, OFR/s, båda kan nås via växelnumret 08-586 080 00. Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

12 september 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Enhetschef inspektionsjuridik
Arbetsmiljöverket (Av)
Förvaltnings- och organisationsjurister

På Arbetsmiljöverket jobbar vi för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att leda i en organisation som gör skillnad i livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.  Ditt nya jobb Som enhetschef leder du en enhet med 16 inspektionsjurister som ger juridiskt stöd till inspektionsavdelningarna vid beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen och beslut om avgiftsförelägganden om sanktionsavgift.  Din uppgift som chef är att i samspel med avdelningsledningen tydliggöra riktning, utveckla verksamheten och skapa förutsättningar för medarbetarna att klara uppdraget och nå satta mål. Uppgifterna löser medarbetarna tillsammans med andra enheter, avdelningar och yrkesgrupper. Du bidrar till att samarbetet är systematiskt och effektivt såväl i enskilda ärenden som på organisationsnivå. Som chef säkerställer du att enheten har rätt kompetens och arbetar för en sund och hållbar arbetsmiljö. I rollen ingår ansvar för resultat, budget, personal och arbetsmiljö. Du leder på distans vilket gör att tjänsten innefattar resor. Du företräder enheten och juridiken internt och externt vilket innebär kontakter med media och andra myndigheter och organisationer. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • Juristexamen eller jur. kand. • Notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet. • Flerårig och aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom statlig verksamhet. • Mycket goda kunskaper inom rättsområdena arbetsmiljörätt, förvaltningsrätt och arbetsrätt. • Chefserfarenhet med resultat-, budget- och personalansvar. • Mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av tillsynsverksamhet. • Erfarenhet av att framgångsrikt leda utvecklings- och förändringsarbete. • Vana av att leda på distans.  Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett tydligt och coachande ledarskap som skapar engagemang och ansvarstagande. Du tar initiativ och driver förändrings- och utvecklingsarbete. Ditt fokus är uppdrag, mål och resultat. Du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga och delar med dig av information och expertis. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Avdelningen för juridik och informationshantering har som uppdrag att tillförsäkra att myndigheten bedriver en rättssäker och effektiv myndighetsutövning. Vi bistår med juridiskt stöd i förvaltningsrättsliga frågor och i tillsynsverksamheten och vi deltar i utarbetandet av myndighetens föreskrifter. Vidare för vi talan i domstol och handlägger ärenden om sanktionsavgifter och arbets- och tillståndsärenden. Avdelningen ansvarar för registratur, arkiv- och dokumenthantering samt utlämnanden av allmänna handlingar. Vi är organiserade i sex enheter, varav tre för inspektionsjuridik. Enhetscheferna rapporterar till avdelningschefen som också är myndighetens chefsjurist. Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. Om oss och våra förmåner och villkor Så rekryterar vi Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett cv, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Vi planerar intervjuer från vecka 41. I urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester. Även arbetsprov kan komma att ingå. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen med din ansökan senast den 29 september 2024! Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

11 september 2024
Sista ansökan:
29 september 2024
Universitetsjurist
Stockholms Universitet
Förvaltnings- och organisationsjurister

vid Rättssekretariatet, Rektors kansli. Sista ansökningsdag: 2024-09-30. Rättssekretariatet vid Rektors kansli utgör ett kvalificerad juridiskt stöd till Stockholm universitetets ledning, övrig universitetsförvaltning och akademi. Rättssekretariatet utreder frågor av i huvudsak förvaltningsrättslig, avtalsrättslig och studentjuridisk karaktär, men även frågor som rör t.ex. personuppgifter och offentlighet och sekretess. Rättssekretariatet samordnar universitetets hantering av disciplinärenden som prövas av Stockholm universitets Disciplinnämnd. Inom Rättssekretariatets ansvar ligger slutligen även att företräda Stockholms universitet i kontakter med olika rättsvårdande myndigheter och inför domstol. Rättssekretariatet består för närvarande av elva medarbetare och leds av chefsjuristen. Rättssekretariatet söker nu en jurist för en tillsvidareanställning. Arbetsuppgifter Som universitetsjurist på Rättssekretariatet kommer du att arbeta brett med kvalificerad juridisk rådgivning, utredning och föredragning av ärenden av varierande rättslig karaktär. Arbetet är varierande och såväl frågor med krav på snabb återkoppling som mer långsiktiga projekt förekommer. Kvalifikationer Vi söker dig som har juristexamen (jur kand) och erfarenhet av arbete som jurist på ett lärosäte. Utöver goda kunskaper i högskolejuridik söker vi en kandidat med goda kunskaper och praktisk erfarenhet av arbete med immaterialrättsliga frågor.  Du har god språklig och stilistisk förmåga både på svenska och på engelska. Erfarenhet av avtalsarbete eller dataskyddsarbete är meriterande för tjänsten. För att vara framgångsrik i arbetet som universitetsjurist på Stockholms universitet är det viktigt att du har stark initiativförmåga och engagemang, är ansvarstagande, tar egna initiativ och är lösningsinriktad. Du förväntas ha mycket god samarbetsförmåga samtidigt som du är trygg i att arbeta självständigt. Du har förmåga att presentera och kommunicera svar på komplexa juridiska frågor såväl skriftligt som muntligt på ett begripligt och enkelt sätt även till andra än jurister. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde från den 1 november 2024 eller enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av chefsjurist Markos Stavroulakis, tfn 08-16 10 33, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

11 september 2024
Sista ansökan:
30 september 2024
Processråd med upphandlingsrättslig inriktning till Konkurrensverket
Konkurrensverket
Förvaltnings- och organisationsjurister

Vill du jobba med frågor som berör alla medborgare? Är du intresserad av upphandling och konkurrens? Vill du utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö och arbeta med omväxlande och komplexa frågor? Då är Konkurrensverket någonting för dig. Just nu söker vi en erfaren och skicklig jurist till vår rättsenhet. Vi söker dig som har ett engagemang för vårt uppdrag och vill arbeta med upphandlingsrättsliga utredningar och processer. Om enheten  Rättsenhetens huvuduppgift är att arbeta med juridisk kvalitetssäkring i tillsynsfrågor och att företräda Konkurrensverket i domstol. Enheten bistår också i planering och beredning av tillsynsärenden och vid förslag till ändringar av regelverken som berör vår tillsynsverksamhet. På rättsenheten arbetar i dag cirka 15 kvalificerade och engagerade jurister, där flertalet har en bakgrund från domstol eller som advokat. Enheten har ett trivsamt och hjälpsamt arbetsklimat och leds av Konkurrensverkets chefsjurist. På rättsenheten har du en omväxlande och ansvarsfull roll i vårt arbete att uppmärksamma och ingripa mot överträdelser av bland annat upphandlingsregelverket. Myndighetens processföring är också ett centralt verktyg för att klargöra innebörden av regelverken vi har tillsyn över. Vi samarbetar i stor utsträckning över enhetsgränserna för att skapa förutsättningar för en effektiv tillsynsverksamhet.   Dina arbetsuppgifter - Du för Konkurrensverkets talan i mål om upphandlingsskadeavgift och i andra domstolsprocesser som rör det upphandlingsrättsliga regelverket där Konkurrensverkets beslut har överklagats. - Du deltar aktivt i tillsynsutredningar i nära samarbete med andra enheter, medverkar vid utformningen av förslag till beslut samt bistår med rättslig analys och kvalitetssäkring. - Du arbetar med Konkurrensverkets ställningstaganden och analyser i rättsliga frågor. - Du sprider kunskap internt genom exempelvis analysmöten och liknande. - Du deltar i myndighetens övriga rättsliga verksamhet, såsom vid arbete med föreskrifter och andra regeländringar nationellt och i EU. - Motsvarande arbetsuppgifter kan också bli aktuella avseende vårt tillsynsuppdrag rörande otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - jur.kand./juristexamen - goda kunskaper inom rättsområdet offentlig upphandling - flerårig erfarenhet av arbete i domstol och/eller på regeringskansliet, advokatbyrå, expertmyndighet eller av annat kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning eller näringslivet - mycket god förmåga att på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig muntligen och skriftligen på svenska - praktisk erfarenhet av att ha arbetat i domstol eller med processer i domstol Det är meriterande om du har: - fördjupat dig inom upphandlingsrätt genom praktiskt arbete - erfarenhet av att arbeta med tillsynsfrågor på statlig myndighet - erfarenhet av beslutsfattande i domstol - erfarenhet av juridisk rådgivning avseende offentlig upphandling eller domstolsprocesser på jurist- eller advokatbyrå Som person är du självgående och har ett mycket gott omdöme. Vidare är du en driven person som trivs med att lägga ned energi och engagemang på ditt arbete. Din språkliga analytiska förmåga är hög. Du har också en mycket god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott samarbetsklimat. En utvecklande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet att teckna en individuell överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Du har generösa semestervillkor, 28-35 dagar per år beroende på ålder och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats. Ansökan Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast den 1:a oktober. Din ansökan behöver innehålla CV, personligt brev samt examensbevis. Information och kontakt Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet sex månaders provanställning. Arbetsprov eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att höra av dig till: Chefsjurist Marie Östman eller HR-partner Anna Bornäs. Fackliga företrädare är Nathalie Nord Karlsson (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på 08-700 16 00.   Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

10 september 2024
Sista ansökan:
1 oktober 2024
Jönköping University söker en Högskolejurist
Högskoleservice i Jönköping AB
Förvaltnings- och organisationsjurister

Tjänsten är placerad vid Planeringsavdelningen på Högskoleservice inom Jönköping University (JU), där du arbetar nära funktioner såsom informationssäkerhet, arkiv, dataskydd, utredning, analys och ledningsadministration. Som högskolejurist är du en av flera viktiga funktioner i det samlade verksamhetsstödet, som arbetar för att skapa goda förutsättningar för JU att bedriva forskning och utbildning med hög kvalitet och på hög internationell nivå. Vi erbjuder dig stora möjligheter att utvecklas och tillsammans arbetar vi mot samma mål och vision. Vi utvecklar ny kunskap och delar kompetens genom hållbara samarbeten med näringsliv, offentlig sektor och andra akademiska institutioner, vilket skapar en kreativ och stimulerande miljö att verka inom.   I rollen som högskolejurist ingår ansvar för juridiska frågor vid JU. Tjänsten innebär en kombination av strategiskt övergripande ansvar (utan personalansvar) och operativt juridiskt arbete. Arbetsområdet är brett och omfattar såväl juridiska ärenden inom kärnverksamheten (utbildning, forskning och samverkan) som förvaltningsrättsliga, bolagsrättsliga och avtalsrättsliga frågor. Arbetet erbjuder en stor variation och uppdragen kan ha korta tidsramar och kort framförhållning eller kräva längre processer, till exempel för förankring och implementation. Till arbetsuppgifterna hör löpande uppdrag såsom att: - genomföra rättsutredningar - granska och upprätta avtal - upprätta styrdokument - upprätta eller bereda underlag inför beslut som ska fattas av JU:s styrelse eller rektor - rådgivning till koncernledning - vid behov kunna leda interna utbildningsinsatser - vara delaktig i affärsförhandlingar. Som Högskolejurist handlägger du inkommande ärenden i nära dialog med juristkollegor och planeringschef.   För tjänsten som högskolejurist söker vi dig som har juristexamen och är trygg i yrkesrollen som jurist. Vi tror att du har minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från näringslivet, kommun/region, myndighet eller domstol. Du har goda kunskaper om juridisk metod utifrån olika rättsområden som är relevanta för tjänsten. Du har hög integritet i din yrkesroll samt god förmåga att arbeta självständigt. Detta ställer även krav på att du är ansvarstagande och har förmåga att prioritera, planera och följa upp arbetet utifrån ett långsiktigt perspektiv. I kombination med din mycket goda samarbetsförmåga har du även en hög känsla för att ge professionellt stöd utifrån ett lösningsinriktat förhållningssätt. I ditt arbete motiveras du av att stödja verksamheten i planering, uppföljning, analyser och förslag till åtgärder på ett pedagogiskt och verksamhetsnära sätt. Som person har du ett positivt förhållningssätt och du besitter hög social kompetens. Du strävar efter personlig utveckling och tycker om att dela med dig av kunskap och erfarenheter till dina kollegor.   Vidare är det meriterande om du har: - tingsmeritering eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt - erfarenhet av att upprätta och förhandla samverkansavtal inom utbildning, forskning och utveckling - erfarenhet från arbete vid lärosäte eller på annat sätt varit i kontakt med rättsliga frågor som berör universitets- och högskolesektorn För att passa i rollen krävs det att du är nyfiken och van att ta ansvar för ditt arbete. Som person är du drivande i din yrkesroll, vilket innebär att du tar egna initiativ, strukturerar och förankrar ditt arbete och självständigt driver dina ärenden vidare till leverans. JU har en tydlig internationell inriktning och prägel, vilket ställer krav på goda kunskaper i tal och skrift, både i svenska och engelska. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med förtroendearbetstid och tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar kollektivavtal och individuell lönesättning. Vi sätter stort värde vid att vara en organisation med en mångfald av färdigheter, erfarenheter och förmågor och välkomnar därför sökande från alla bakgrunder. Som anställd är du berättigad till förmåner i enlighet med svenska lagar och avtal. https://ju.se/om-oss/jobba-pa-jonkoping-university/jonkoping-university-som-arbetsplats.html.    Välkommen med din ansökan senast 2024-10-14. Ansökningshandlingar föredras i pdf-format och vi önskar att du bifogar CV och personligt brev.   Högskoleservice är en del av Jönköping University. Med vår stora bredd tillhandahåller vi väsentligen all stödverksamhet. Hos oss får du en stimulerande och dynamisk arbetsmiljö där du träffar många människor och har stora möjligheter att utvecklas. Jönköping University är ett modernt lärosäte som kännetecknas av sin internationalisering och entreprenörsanda. Här finns välkvalificerade, uppfinningsrika och företagsamma medarbetare från hela världen. Vi utvecklar ny kunskap och delar kompetens genom hållbara samarbeten med näringsliv, offentlig sektor och andra akademiska institutioner. Vi erbjuder en jämlik och inkluderande arbetsplats och vi välkomnar sökande med olika bakgrund. Läs mer om oss på https://ju.se/

9 september 2024
Sista ansökan:
14 oktober 2024
Utredare med juridisk utbildning till Skolinspektionen i Linköping
Statens Skolinspektion
Förvaltnings- och organisationsjurister

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Kontoret i Linköping ingår i region Söder tillsammans med kontoren i Lund och Göteborg.   Vi söker Vi söker dig som är jurist och vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt i en trygg miljö. Det är ett viktigt och utmanande rättsområde som ställer höga krav på din juridiska skicklighet och på din analytiska förmåga. Är du drivande, självständig och vill ha ett intressant arbete med barns rätt och kvaliteten i svensk skola i fokus? Vill du utmanas med ett inspektörs- och utredningsarbete på fältet? Då har vi ett spännande jobb för dig, med placering på vårt nya kontor i Linköping. Vi erbjuder Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat inspektörs- och utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. Arbetet sker på lokal, regional och nationell nivå i en miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. I tjänsten kommer du initialt att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning och löpande kompetensutveckling är en del av vår vardag. Friskvård erbjuds liksom möjligheten att teckna en överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent. Arbetsuppgifter I arbetet som utredare ingår att, utifrån krav i skolförfattningarna, genomföra inspektioner inom samtliga skolformer och fritidshem. En central uppgift är att på plats besöka den verksamhet som inspekteras vilket medför regelbundna resor med övernattning. I arbetsuppgifterna ingår bland annat planering, dokumentstudier och kvalificerade analyser samt vid besök ingår intervjuer och observationer. Vidare ingår att skriva och föredra beslut inom tillsyn samt ha en uppföljande dialog med rektorer och ansvariga skolhuvudmän. Som utredare med juridisk kompetens bidrar du särskilt med det rättsliga perspektivet i utredningsarbetet, att tolka och tillämpa skollagstiftningen och andra författningar som är relevanta för myndighetens uppdrag. I tjänsten ingår också att bidra till kunskapsutbyte och att förbättra arbetet för en effektiv, enhetlig och likvärdig ärendehantering.   Kvalifikationer Vi söker dig som har • Juristexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete • Mycket god förmåga att inhämta, analysera och bearbeta komplex information • Mycket god förmåga att uttrycka dig lättillgängligt och korrekt i tal och skrift på svenska • Körkort för personbil Meriterande är • Notariemeritering • Kunskaper i förvaltningsrätt • Erfarenhet av skoljuridiska frågor För att lyckas i rollen behöver du • Vara analytisk och noggrann • Vara trygg i din yrkesroll, ha god självinsikt och ett utforskande förhållningssätt • Ha stark drivkraft och förmåga att leda dig själv i arbetet • Ha mycket god förmåga att samarbeta och att ge och ta feedback • Ha mycket god förmåga att planera och strukturera ditt arbete • Ha lätt för att möta och kommunicera med andra människor   För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter. Du ska tycka om att både läsa, skriva och utreda. Du ser det som en utmaning att få arbeta inom ett område där barnets bästa står i fokus. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Om tjänsten Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.   Ansökan Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2024:6259. Sista ansökningsdag är den 29 september 2024. Arbetsprov kommer att genomföras.   Frågor För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Hanna Kindén. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-partner Mary Cairns. Fackliga företrädare är Therése Tunek  OFR och Linda Nordenhem Saco-S. Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00.

5 september 2024
Sista ansökan:
29 september 2024
Jurist till Idrottsförvaltningen
Stockholms kommun
Förvaltnings- och organisationsjurister

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Genom oss på idrottsförvaltningen skapas förutsättningar för alla stockholmare att kunna vara fysiskt aktiva. Vi öppnar staden som arena och erbjuder stockholmarna en stor variation av idrotts- och motionsmöjligheter för en aktivare livsstil. Allt arbete på idrottsförvaltningen utgår från våra tre kärnvärden: välkomnande – trovärdiga – framåtanda. Läs gärna mer om idrottsförvaltningens uppdrag och verksamhet på motionera.stockholm. Välkommen till en aktiv och mångsidig arbetsplats! Är du jurist med goda kunskaper och har erfarenhet av arbete inom det förvaltningsrättsliga området? Vill du som jurist vara med och skapa och testa nya framkomliga vägar för verksamhetens bästa inom lagens ramar. Då är rollen hos oss på Idrottsförvaltningen en tjänst för dig. Välkommen till oss Ekonomiavdelningen består av tolv personer med övergripande ansvar för förvaltningens ekonomistyrning, redovisning, budget- och uppföljningsarbete, inköp/upphandlingar, avtal, energi- och miljösamordning samt stöd i juridiska frågor. Vi har en serviceinriktad miljö där vi stöttar hela förvaltningen inom våra expertområden. Vi sitter i ljusa och fräscha lokaler nära globen och tunnelbanan. Hälsning från din framtida chef Jag heter Susanne Olsson och är chef på ekonomiavdelningen. För mig är det viktigt att medarbetarna trivs på jobbet och att alla bidrar till en god arbetsmiljö. Jag vill ge möjlighet och förutsättningar för medarbetarna att självständigt planera och driva arbetet framåt mot uppsatta mål. Jag tycker det är viktigt att det finns förutsättningar för delaktighet, samarbete, utveckling av verksamhet och att medarbetarnas egen kompetens tas till vara och utvecklas. Vi erbjuder Vi är en arbetsplats som har fokus på att skapa ett Stockholm där alla vill och kan röra på sig. Vi erbjuder bland annat följande: friskvårdsbidrag och friskvårdstimme flextid vinter- och sommararbetstid möjlighet att delvis arbeta hemifrån om arbetet tillåter möjlighet till semesterväxling som kan innebära fem eller sex extra semesterdagar. Din roll Rollen som jurist är både strategisk och operativ. Uppgifterna styrs av rättsregler och stadens regelverk och du delar arbetet med en juristkollega. Du har en aktiv del i att utveckla och driva förvaltningens juridiska frågor. I arbetet ingår att ge stöd i juridiska frågor till samtliga av förvaltningens verksamheter, både handläggare och chefer. Det är både ett proaktivt och lösningsorienterat arbete mot att öka verksamheternas förståelse inom området. Du samverkar mycket med kunder och flera verksamheter inom staden i olika juridiska frågor. I arbetsuppgifterna ingår även att: •    granska och ta fram avtalsförslag •    vara delaktig i framtagande av styrdokument, riktlinjer och rutiner •    granska och skriva egna tjänsteutlåtanden till nämnd •    delta i olika utredningar och ta fram lösningar och beslutsunderlag Din kompetens och erfarenhet juridisk examen erfarenhet av juridiskt arbete gärna med liknande arbetsuppgifter som rollen beskriver goda kunskaper inom det förvaltningsrättsliga området, såsom förvaltningslagen, kommunallagen samt offentlighets- och sekretesslagen goda kunskaper i allmän avtalsrätt samt erfarenhet av att granska och upprätta avtal erfarenhet av att genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag. mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift förmåga att på ett lättbegripligt sätt. kunna förmedla lösningar till både enkla och komplicerade frågeställningar. Det är meriterande om du har: erfarenhet av juridiskt arbete i en kommun eller annan politiskt styrd organisation. kunskaper och/eller erfarenheter inom upphandling kunskaper inom fastighetsrätt.  I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid nedan nämnda kompetenser, personlig lämplighet samt motivation och engagemang för tjänsten. Du är van att arbeta strukturerat då du kommer att hantera flera olika uppdrag och frågor är det viktigt att du gör rätt prioriteringar och arbetar effektivt. I rollen kommer du att hantera många komplexa frågeställningar och det är viktigt med helhetssyn då du behöver ta hänsyn till hur verksamhet, kunder och andra aktörer påverkas av olika lösningar. Du är utvecklingsorienterad och driver juristfunktionen inom förvaltningen framåt då du hittar nya perspektiv och bidrar till att öka kollegors förståelse och kompetens inom olika juridiska områden. Du är strategisk och har ett hållbart, brett och långsiktigt perspektiv på frågor och du ser positivt på att skapa och testa nya och framkomliga vägar inom lagens ramar. Det är viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga då du har mycket interna och externa kontakter. Övrigt Din ansökan För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Arbetspsykologiska kommer att vara en del i rekryteringsprocessen. Länkar Läs mer här om Stockholms stads förmåner för medarbetare  Läs mer om Idrottsförvaltningens verksamhet på start.stockholm Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

4 september 2024
Sista ansökan:
18 september 2024
Förvaltningsjurist för vikariat
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och organisationsjurister

Intraservice levererar tjänster och digital infrastruktur, som hjälper medarbetare och chefer i Göteborgs Stad att arbeta smart och effektivt. På så vis gör vi det enklare att arbeta i Göteborgs Stad och bidrar till att staden kan ge god service till göteborgarna. Intraservice har en central roll när det gäller att bidra till digitalisering och automatisering av Göteborgs Stads förvaltningar och bolag. Vår strävan är att vara den självklara samarbetspartnern för våra kunder. Vi är drygt 700 medarbetare, som arbetar i centrala Göteborg. Hos oss finns en hög ambition att tillsammans leverera och utveckla ändamålsenliga tjänster till våra kunder. Hoppas du vill bli en del av oss! För ytterligare information: http://www.goteborg.se/intraservice ARBETSUPPGIFTER Vi är Göteborg. Nu behöver vi dig som vill arbeta hos oss som förvaltningsjurist under ett längre föräldravikariat och bli en del av vår fortsatta förändringsresa inom kanslienheten! I din vardag som förvaltningsjurist kommer du tillsammans med din kollega i samma roll, arbeta med frågeställningar som spänner över många juridikområden som reglerar den kommunala verksamheten. Det handlar till exempel om förvaltningslag, kommunallag, offentlighets- och sekretesslag, tolkning av avtal, upphandlingsjuridik och IT-rätt. Inte sällan är frågorna komplexa givet Intraservices uppdrag som tjänsteleverantör i Göteborgs Stad. Arbetet kommer tidvis att vara självständigt men vanligtvis sker detta i nära samarbete med andra funktioner i organisationen. Du kommer också att tillsammans med din kollega hålla utbildningar i de vanligaste lagstiftningarna och principerna som gäller när man arbetar på en kommunal myndighet. I tjänsten ingår även att vid behov handlägga ärenden till nämnd. Tjänsten är placerad på kanslienheten, inom avdelningen för styrning och stöd. Medarbetarna vid enheten arbetar med frågor bland annat inom områdena ärendehantering, nämndadministration, arkiv, registratur, juridik och IT-samordning. Enhetens uppdrag är under utveckling där förändring av både arbetssätt och processer inom det administrativa området kommer att vara i fokus de kommande åren. Vikariatet beräknas pågå till och med 2026-01-31. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en juridisk kandidatexamen och därtill praktisk erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning. Du har god kunskap i kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt övriga lagstiftningar som reglerar den offentliga verksamheten. Om du har erfarenhet från kommunal verksamhet ser vi detta som meriterande liksom om du har arbetat med avtalsrätt och frågor som omfattas av IT-rätten, särskilt sådana som rör EU:s dataskyddsförordning och lagstiftning kring informationssäkerhet. För att lyckas i rollen behöver du vara skicklig på att kommunicera och samarbeta samt att du är en analytisk person med hög integritet som tar initiativ, arbetar självständigt och strukturerat. ÖVRIGT Som medarbetare på Intraservice delar du självklart Göteborgs Stads förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. Det betyder att vi vet vad som är ett bra resultat för verksamheten och bidrar till det resultatet med ett professionellt bemötande gentemot de vi är till för. Vi är engagerade, initiativtagande och tar ansvar för egna och gemensamma arbetsuppgifter. Vi tar hänsyn till andras synpunkter, delar med oss av våra kunskaper samt bidrar till verksamhetens utveckling och effektivisering. På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som ständigt utvecklas. Hos oss finns en hög grad av komplexitet och bredd samt många spännande uppdrag och roller. Mycket av det vi gör handlar om stora volymer och får därmed en betydande av påverkan på stadens verksamheter. Hos oss arbetar vi både verksamhetsbaserat och tillitsbaserat. Vi erbjuder flexibel arbetstid och eftersträvar balans mellan arbete och privatliv. Detta innebär en viss frihet, men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare. Vi jobbar aktivt med hållbarhet och har ett systematiskt miljöarbete sedan flera år tillbaka. Vi erbjuder flera friskvårdsförmåner, men även exempelvis semesterväxling och andra förmåner. Vår strävan är att både idag och i framtiden vara en attraktiv arbetsgivare! Vissa tjänster på Intraservice kan komma att innefattas av krigsplacering med allmän tjänsteplikt vid höjd beredskap eller krig. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

4 september 2024
Sista ansökan:
29 september 2024
RA Manager
Randstad AB
Förvaltnings- och organisationsjurister

Arbetsbeskrivning Nu finns möjlighet att ansluta som RA Manager till SHI Pharma, ett välmående bolag med växtbaserade produkter, som befinner sig i en spännande expansiv fas! Axlar du tjänsten, får du bl.a. vara med och ta Kan Jang ut i Europa och arbeta med både den produkten och andra produkter som gör skillnad, är väletablerade och som forskningsmässigt står sig över tid. I rollen som RA Manager, arbetar du med och ansvarar självständigt för regulatoriska frågor, men arbetet sker alltid i nära samarbete med andra funktioner i detta bolag där alla jobbar tillsammans. Placering kan vara på Göteborgskontoret, eller på siten i Vallberga. Till storleken i antal anställda, är SHI Pharma ett litet bolag men med stor produktion och stora tillväxtambitioner. Man har en ny stark ägare i ryggen och en spännande resa att göra. Här får du bidra med expertis inom regulatoriska frågor, såväl inom registreringar som till myndigheter och kunder. Du får vara delaktig i nyregistreringar och underhåll av registreringar. Vad gäller nyregistreringar i europeiska länder, kommer du beroende på omfattning driva detta arbete själv, eller agera projektledare i de fall det finns en lokal samarbetspartner i registreringsarbetet. Vi kommer att arbeta med löpande urval och du är välkommen att söka via www.randstad.se, senast 2024-09-23. Vill uppmärksamma dig på att du endast kan ladda upp ett dokument, så önskar du både CV och personligt brev, ber vi dig sammanfoga det till ett dokument. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Karolina Andersson på [email protected]. Ansvarsområden Ansvarsområden i tjänsten, i breda drag: Ansvara för registreringar, så väl nya som befintliga, i Europa Kontaktperson för myndigheter och kunder vad gäller regulatoriska frågor Säkerställa att produkterna efterlever lagkrav i såväl Sverige som Europa och att kunskap kring lagkrav alltid är uppdaterad Vara delaktig i interna och externa inspektioner Vara delaktig i att ta fram och godkänna dokument så som SOP´ar, specifikationer och andra förekommande kvalitetsdokument Kvalifikationer För att trivas och prestera väl i denna roll, ser vi att du har följande erfarenhet och kunskap med dig: Högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område Erfarenhet av roll inom regulatory på producerande bolag Erfarenhet och/eller kunskap kring nyregistrering av läkemedel, samt underhåll/uppdatering av befintliga registreringar Projektledaregenskaper Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift Det är till stor fördel om du även har erfarenhet av växtbaserade läkemedel och erfarenhet av GMP. Har du erfarenhet av registrering globalt är detta också meriterande. Samt om du har erfarenhet som QP. Du kommer med ett strukturerat, ansvarstagande och noggrant arbetssätt. Du trivs med att arbeta i flera parallella projekt och har en lösningsorienterad inställning i allt du gör. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Om företaget Svenska Örtmedicinska Institutet AB SHI Pharma/ Svenska Örtmedicinska Institutet grundades 1969. Verksamheten omfattar utveckling och tillverkning av effektiva produkter med väldokumenterad effekt; bland annat Kan Jang, Chisan, och Arctic Root. All produktion – från växtråvara till färdig produkt – sker i Vallberga 3 mil söder om Halmstad, där företaget bedriver sin verksamhet. Anläggningen är godkänd för produktion av läkemedel och kosttillskott enligt både GMP (Good Manufacturing Practice) och HACCP. Företaget förvärvades nyligen av GOBIA Enterprises, ett svenskt familjeägt investment bolag inom Life Science och vi satsar nu tillsammans på en internationell expansion av Kan Jang som Traditionellt Växtbaserat Läkemedel

2 september 2024
Sista ansökan:
24 september 2024