Förvaltningsjurist

Sök bland 22 lediga jobb som Förvaltningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Rättslig expert till område mänskliga rättigheter i Stockholm
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Är du jurist och beredd att göra skillnad?  Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet och för att driva vägledande avgöranden som rör Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen ansvarar även för att hålla samman myndighetens regelutvecklingsarbete och för det rättsliga stödet till vissa avdelningar. Avdelningen är också stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor. Rättsavdelningen behöver fler jurister som kan tänka strategiskt och kreativt och som vill vara med och utveckla och förädla regelverket bakom de 24 miljoner beslut Försäkringskassan fattar varje år, så att det blir tydligare och mer förutsägbart. Framförallt handlar det om att använda dina kunskaper och erfarenheter till att göra skillnad för enskilda människor och hela samhället. Det är ett stort ansvar. Vill du dela det med oss? Vi söker nu jurist till området som arbetar med mänskliga rättigheter. Ansvar och arbetsuppgifter  Värdegrundsarbetet omfattar myndighetens uppdrag avseende mänskliga rättigheter. Här ryms exempelvis frågor om barnrätt, det funktionshinderpolitiska området, HBTQI, det jämställdhetspolitiska området, att öka upptäckten av våld i nära relation, de nationella minoriteternas rättigheter och arbetet mot rasism.   På området arbetar idag fem verksamhetsutvecklare med kompetens inom de olika sakområden som området ansvarar för. Vi söker en jurist som har fördjupade kunskaper inom området mänskliga rättigheter och diskriminering för att arbeta med styrning och uppföljning av dessa frågor på myndigheten. I arbetet ingår att följa rättsutvecklingen på MR-området och att i nära samarbete med övriga jurister på myndigheten se till att myndigheten följer gällande rätt på området.  Tjänsten som rättslig expert passar dig som vill och kan arbeta självständigt, med stort eget ansvar och mandat. Genom ditt arbete skapar du förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning på Försäkringskassan. Du bidrar till ett gott samarbete både inom avdelningen och med andra avdelningar, både försäkringsavdelningar och övriga avdelningar. Vi erbjuder ett utvecklande och stimulerande arbete, med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi utgår i vårt arbete från Försäkringskassans etiska kod och värderar en god arbetsmiljö. Medarbetarna har möjlighet att arbeta en viss del av sin arbetstid på distans.   Vi söker dig som • har juristexamen • är notariemeriterad eller har erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete som kan bedömas likvärdigt • uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du • har flerårig relevant erfarenhet av arbete inom området mänskliga rättigheter i en större organisation • har relevant utbildning i och erfarenhet av arbete med mänskliga rättigheter och/ eller diskrimineringsrätt • har goda kunskaper i folkrätt • har relevant erfarenhet av samråd och sakråd med civilsamhället • har relevant erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller aktörer • erfarenhet från överrätt i allmän eller förvaltningsdomstol tex. som assessor eller justitiesekreterare • erfarenhet av och god förmåga att leda projekt  • förmåga att tänka både strategiskt och kreativt • förmåga till självledarskap. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt En eller fler tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Intervjuer kommer att ske digitalt. Placeringsort: Stockholm. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Rekryterande chef: Ann-Charlotte Forsberg, tel. 010-1141404 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Karin Sjöslätt, [email protected], tel. 010-113 45 05 (för frågor om rekryteringsprocessen). Vid fackliga frågor kontakta Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel. 010-116 22 96, Saco-S: Cecilia Silversson, tel. 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 2 mars 2025. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

9 februari 2025
Sista ansökan:
2 mars 2025
Regionjurist till Enhet juridik i Malmö
REGION SKÅNE
Förvaltnings- och organisationsjurister

Gör skillnad. Varje dag. Har du ett stort intresse för de juridiska frågeställningarna inom offentlig förvaltning och söker ett omväxlande arbete i en spännande organisation? Är du en skicklig problemlösare som motiveras av att arbeta med samhällsviktiga utmaningar och projekt? Då kan tjänsten som jurist hos oss vara helt rätt för dig! Region Skåne är en av Sveriges största arbetsgivare med cirka 37 000 anställda inklusive regionens bolag och tillhandahåller viktiga samhällstjänster för mer än 1,4 miljoner invånare i Skåne. Utöver regionens bolag är Region Skåne indelat i olika förvaltningar med ansvar bland annat för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur och administration. Koncernkontoret är Regionstyrelsens förvaltning och Region Skånes huvudkontor. Koncernkontorets övergripande uppdrag är att leda, driva, utveckla, samordna och följa upp regionens verksamhet utifrån regionfullmäktiges och regionstyrelsens beslut. Enhet juridik är en del av Koncernkontorets stab. Enheten består idag av tio jurister som ger juridisk rådgivning till Region Skånes verksamheter och bolag. Hos oss får du arbeta tillsammans med ett härligt och engagerat team med jurister och såklart med spännande projekt. Vi arbetar tillsammans i trivsamma och fina lokaler på Dockan i Västra hamnen, Malmö. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en jurist som vill vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med oss! Som jurist hos oss har du en central roll i vår organisation och en stor del av dina uppgifter innebär att ge juridiskt stöd i delvis komplexa frågor med anknytning till hälso- och sjukvården och våra IT-, säkerhets-, informationssäkerhets- och dataskyddsfunktioner. I din roll ingår även att aktivt genomföra utbildningar samt hantera ärenden hos JO, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och andra myndigheter. Du förväntas kunna arbeta självständigt och med integritet. Juristerna på Enhet juridik arbetar dock tätt ihop och det finns alltid en kollega att diskutera med. De frågor som du arbetar med innefattar bland annat rättsområdena offentlighets- och sekretesslagstiftning, hälso- och sjukvårdsjuridik samt dataskyddsjuridik. Andra rättsområden kan bli aktuella om intresse finns och behov uppstår. Tjänsten ger utrymme för ett stort mått av självständighet och du ges goda möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har en jur kand examen alternativt juristexamen med erfarenhet av juridiskt arbete från offentlig verksamhet, advokatbyrå, eller bolag. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet från hälso- och sjukvårdslagstiftning, offentlighet och sekretess eller dataskyddslagstiftning. Som person har du en välutvecklad analytisk förmåga, ett självständigt och serviceinriktat arbetssätt samt ett gott juridiskt omdöme. Vidare är du initiativtagande, prestigelös, har förmåga att hantera flera parallella ärenden samt lätt att prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Du är utåtriktad, förtroendeingivande och skapar med enkelhet nya relationer. I din yrkesroll samarbetar du lätt med andra och lyssnar samt kommunicerar på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Låter detta som en spännande roll för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag, i denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

7 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Skoljurist
Skurups kommun
Förvaltnings- och organisationsjurister

Skurups kommun har runt 17 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar. 1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad! Skurups vision 2045: Med hjärta och engagemang för livskvalitet, trygghet och utveckling skapar vi platsen där vi lever, verkar och växer – tillsammans. Skurups kommun är platsen för det goda livet. Vill du göra skillnad? Just nu söker Skurups kommun en skoljurist till Skol- och utbildningsförvaltningen. Förvaltningen hanterar myndighetsutövning inom utbildningsområdet vilket innebär bland annat att genomföra tillsyn av fristående förskolor i kommunen, skolpliktsbevakning och handläggning av beslut om tilläggsbelopp samt att bistå Skol- och utbildningsförvaltningen i sitt arbete. ARBETSUPPGIFTER Du kommer huvudsakligen att arbeta med ärenden som har sin grund i skollagstiftningen. Arbetet innebär bland annat att bereda och handlägga ärenden inför beslut om tilläggsbelopp, interkommunala ersättningar, skolskjuts, skolval m.m. samt att skriva yttranden kopplade till bland annat Skolinspektionen och Förvaltningsrätten. Du ger kvalificerad muntlig och skriftlig juridisk rådgivning till förvaltningens tjänstemän och är drivande i framtagandet av rutiner och riktlinjer för förvaltningens olika verksamheter. Tjänsten innebär arbete i en mångsidig verksamhet och ställer krav på att snabbt kunna sätta sig in i olika juridiska frågeställningar vilket kräver flexibilitet och självständighet. Administration ingår i arbetsuppgifterna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • adekvat högskoleutbildning gärna i form av Jur.kand/Juristexamen • analytisk förmåga och god kompetens att uttrycka dig i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med skoljuridiska frågor samt av myndighetsutövning. Det är viktigt att du både självständigt och i samarbete med andra kan driva och avsluta ärenden. Som person är du strukturerad och systematisk och har lätt för att samarbeta med andra och kan skapa relationer både i och utanför organisationen. Då dokumentationen sker i våra digitala verksamhetssystem krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du beslut om skyddad identitet, kontakta Ulrika Fridh innan du ansöker till tjänsten. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

6 februari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Beslutsfattare inom funktionsnedsättning i Uppsala
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.   Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutsfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom de aktuella förmånerna lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Du har kontakt med försäkringsutredare både på telefon och skriftligen. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom dem som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare och lokala chefer har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer.  Det är meriterande om du • har god erfarenhet av effektiv handläggning med god kvalitét • har god kompetens och sakkunskap inom dem aktuella förmånerna • har god förvaltningsrättslig kunskap och förståelse • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Örebro, Norrköping och Uppsala. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Kristian Berglund, 010-111 52 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Fredriksson, [email protected], 010-113 71 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Malin Asplund 010-116 10 43, Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

6 februari 2025
Sista ansökan:
26 februari 2025
Beslutsfattare inom funktionsnedsättning i Örebro
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.   Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutsfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom de aktuella förmånerna lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Du har kontakt med försäkringsutredare både på telefon och skriftligen. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom dem som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare och lokala chefer har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer.  Det är meriterande om du • har god erfarenhet av effektiv handläggning med god kvalitét • har god kompetens och sakkunskap inom dem aktuella förmånerna • har god förvaltningsrättslig kunskap och förståelse • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Örebro, Norrköping och Uppsala. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Kristian Berglund, 010-111 52 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Fredriksson, [email protected], 010-113 71 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Malin Asplund 010-116 10 43, Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

6 februari 2025
Sista ansökan:
26 februari 2025
Beslutsfattare inom funktionsnedsättning i Norrköping
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.   Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutsfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom de aktuella förmånerna lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Du har kontakt med försäkringsutredare både på telefon och skriftligen. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom dem som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare och lokala chefer har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer.  Det är meriterande om du • har god erfarenhet av effektiv handläggning med god kvalitét • har god kompetens och sakkunskap inom dem aktuella förmånerna • har god förvaltningsrättslig kunskap och förståelse • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Örebro, Norrköping och Uppsala. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Kristian Berglund, 010-111 52 63 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Fredriksson, [email protected], 010-113 71 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Malin Asplund 010-116 10 43, Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

6 februari 2025
Sista ansökan:
26 februari 2025
Kvalificerad jurist förenkling
Tillväxtverket
Förvaltnings- och organisationsjurister

Är du en driven och erfaren jurist som gillar att fördjupa dig inom olika rättsområden? Har du erfarenhet av arbete med förändring och utveckling av regler? Vill du vara med och bygga upp en ny spännande verksamhet? Då kan du vara den vi söker. Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter. Huvuduppgiften för enheten Enklare företagande är att bygga upp och stödja det nya Förenklingsrådets arbete med att ta fram konkreta förslag till regeringen för enklare företagande och minskat regelkrångel. Förenklingsrådets arbete ska syfta till att främja svensk konkurrenskraft, innovation och nya affärsmodeller. Enheten är en av fyra enheter inom avdelning Förenkling som har i uppdrag att göra det enklare att starta och driva företag genom bland annat insatser för bättre konsekvensutredningar genom stöd till Regelrådet, enklare myndighetskontakter och utveckling av digitala tjänster som förenklar företagande, bland annat verksamt.se. Om tjänsten Tjänsten innebär kvalificerat juridiskt utrednings- och analysarbete som ska ligga till grund för förslag till regeringen på förenklingsåtgärder och enklare och bättre regler för företag. I arbetet ingår att ta fram författningsförslag. Förslagen syftar till att minska företagens regelbörda och administrativa kostnader eller på annat sätt underlätta för företag att följa befintliga regelverk. Förslagen kan beröra alla olika regelverk som påverkar företag, vilket ställer krav på förmåga att snabbt kunna orientera och fördjupa sig inom flera olika branscher och rättsområden. I arbetsuppgifterna ingår även att göra konsekvensutredningar och bedömningar av förslagens genomförbarhet. Arbetet genomförs inom ramen för Förenklingsrådet som har inrättats som ett särskilt beslutsorgan under Tillväxtverket. I arbetet ingår att vara med och bygga upp verksamhetens arbetsprocesser och metoder. Arbetet genomförs framför allt tillsammans med kollegor inom enheten Enklare företagande men även med stöd från andra enheter inom Tillväxtverket, upphandlade konsulter och andra samarbetsparter kopplat till enskilda förslag.  Ditt tjänstgöringsställe är: Stockholm, Resor kan förekomma i tjänsten Vi söker dig som har: • Juristexamen från universitet eller högskola, motsvarande minst fyra års studier inom juridik. • Minst fem års erfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete. • Minst två års erfarenhet av arbete med att skriva författningsförslag från myndighet, Regeringskansliet eller statlig utredning. • Mycket god svenska i tal och skrift.   Följande är meriterande: • Erfarenhet av att ha arbetat som kammarrätts - eller hovrättsassessor. • Erfarenhet av arbete på Regeringskansliet. • Erfarenhet av arbete med regelförenkling. • Erfarenhet av och kunskap om villkor för företagande. • Erfarenhet och kunskap inom ett eller flera lagstiftningsområden som i hög grad berör företag. • Erfarenhet av och kunskaper om att ta fram konsekvensutredningar och olika metoder för det, som exempelvis behovsanalys, nyttoanalys och effektanalys. • Erfarenhet av arbete med projekt- eller uppdragsledning. Som person söker vi dig som är samarbetsinriktad, drivande, kommunikativ, prestigelös samt har en mycket god analytisk förmåga. Du behöver kunna arbeta självständigt och du trivs med att verka i en föränderlig miljö i ett litet dynamiskt team Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper. Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare. Anställningsform och sista ansökningsdag Anställningen är en tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning är brukligt. Sista ansökningsdag är    Mer information och kontakt För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta  enhetschef, Nils Fjelkegård, tfn 072-214 73 42.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08- 681 94 62 . Fackliga företrädare nås på [email protected] och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller [email protected] Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.  Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering.  Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.  Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid! I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

5 februari 2025
Sista ansökan:
26 februari 2025
Förvaltningssekreterare med utvecklingsinriktning
Örkelljunga kommun
Förvaltnings- och organisationsjurister

Örkelljunga är en del av ”Familjen Helsingborg” där 11 kommuner i det expansiva Skåne Nordväst tillsammans arbetar för att gynna den gemensamma regionen. Örkelljunga är en kommun med stabil ekonomi och har idag drygt 10 000 invånare. Örkelljunga kännetecknas av en närhet där ett starkt samarbete och korta beslutsvägar utgör styrkan i kommunen. Här har du som medarbetare större möjlighet att påverka din personliga utveckling likväl som verksamhetens utveckling i stort. I Örkelljunga kommun arbetar vi med ett professionellt bemötande präglat av våra tre värdeord; kunskap, omtanke och handling. Som en del av Örkelljunga kommun har du möjlighet att arbeta gränsöverskridande och göra stor skillnad. Socialförvaltningen i Örkelljunga kommun består av socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård, omsorg för funktionsnedsatta och förebyggande funktioner. Vi är organiserade i förebyggandeenhet, myndighetsenhet och verkställarenhet. Vårt ledord är teamwork, att nyttja den lilla kommunens styrka som är att kunna arbeta nära varandra i korta beslutsled, skapa en effektiv organisation i ett verksamhetsnära perspektiv. Tjänsten som förvaltningssekreterare med utvecklingsinriktning innebär att du blir socialchefens närmsta medarbetare och en av förvaltningens nyckelpersoner. Ditt nätverk internt blir övriga förvaltningars nämndssekreterare när det gäller nämndsarbetet. I utvecklingsarbetet samverkar vi dels inom förvaltningen och dels med centrala resurser inom kommunledningsförvaltningen. Örkelljunga är en del av Familjen Helsingborg, där gemensamma utvecklingsarbeten sker via olika nätverk som är utvecklande att vara en del av. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget som förvaltningssekreterare med utvecklingsinriktning kommer du kombinera två spännande ansvarsområden, nämndsekreterare för socialnämnden och verksamhetsutveckling för hela förvaltningen.  I rollen som nämndsekreterare arbetar du nära både förvaltningschefen och den politiska ledningen och ansvarar för att planera och organisera socialnämndens alla möten. Du driver beredningsprocessen, samordnar ärenden, kallelser, protokoll och övrig administration ditt ansvar blir att se till att nämndens arbete löper smidigt. Kvalitetsarbeten med rutiner och riktlinjer, uppdatera delegationsordning, dokumenthanteringsplan, är exempel på uppdrag där du strukturerat och ordningsamt utvecklar administrationen med kvalitet, digitalisering och effektivisering i fokus. Tillsammans med andra nämndsekreterare i kommunen arbetar ni för att skapa en enhetlig och effektiv politisk process. I rollen ingår också ett spännande förvaltningsövergripande utvecklingsuppdrag. Här bidrar du genom att stödja verksamheten i olika frågor inom området och föreslår lösningar som gör vår verksamhet rättssäker och effektiv. I rollen verksamhetsutvecklare är du den viktiga länken mellan förvaltningsledning, verksamhet och våra centrala funktioner. Du leder koordinering av internkontroll, ansökningar om statsbidrag, undersökningar, behandling av begäran om uppgifter och sekretessprövningar. Du kommer vara publicist och kommunikatör av förvaltningens information på kommunens webb och intranät. KVALIFIKATIONER För uppdraget söker vi en person som har högskoleexamen inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för rollerna i uppdraget.  Erfarenhet från offentlig sektor, nämndadministration, exempelvis som nämndsekreterare och registrator är meriterande. Körkort är ett krav. För att trivas i rollen behöver du upplevas serviceinriktad, initiativtagande och ha lätt för att bemöta människor. Tillit och förtroende är nyckelord. Att hålla tidsplaneringar och koordinera utifrån helhetstänk är grundläggande. Eftersom du kommer bli involverad i flera olika processer är det viktigt att du är flexibel och har förmågan att prioritera bland dina uppdrag. Du trivs med att arbeta självständigt, blir snabbt självgående och har en strävan efter att ständigt förbättra arbetssätt och resultat. Samtidigt uppskattar du att arbeta med andra och värdesätter också samarbete och lagarbete. Du är strukturerad och tydlig i ditt arbetssätt samt en skicklig kommunikatör både muntligt och skriftligt. God kommunikationsförmåga då du förväntas skapa intern och extern information till både webbplats och intranät och även besvara övriga handlingar inom vårt ansvarsområde som inkommer. Du behöver upplevas och vara pedagogisk och kunna förmedla budskap så att de känns begripliga och inspirerande för alla. Du värdesätter och bidrar till en god stämning på arbetsplatsen. Hos oss är det en hjärtefråga att vi bedriver utvecklingsarbeten tillsammans och som en naturlig del av vardagen. ÖVRIGT I denna rekrytering kallar vi kandidater till intervju löpande under ansökningstiden. Sökanden som har skyddade personuppgifter uppmanas att kontakta arbetsgivaren för information om hur arbetsgivaren tar emot ansökan. Beslut om skyddade personuppgifter kan komma att begäras.  I samband med erbjudande av tjänst behöver du som sökande lämna in utdrag från belastningsregistret innan anställning kan ske. Vi krigsplacerar årligen vår personal. Vi har redan valt annonseringskanal och undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

5 februari 2025
Sista ansökan:
16 februari 2025
Chefsjurist till Konkurrensverket
Konkurrensverket
Förvaltnings- och organisationsjurister

Har du gedigen juristbakgrund och vill kombinera genuin samhällsnytta med att utvecklas som ledare? Vill du ha ett spännande arbete i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö med omväxlande och komplexa frågor? Då är Konkurrensverket någonting för dig. Konkurrensverket arbetar både brett och djupt med frågor som rör konkurrens och upphandling till nytta för Sveriges konsumenter, företag och det allmänna. Genom lagändringar har Konkurrensverket de senaste åren fått väsentligt utökade beslutsbefogenheter och beslutar numera i första instans om exempelvis sanktionsavgifter och förelägganden enligt konkurrenslagen, upphandlingsregelverket och lagen om otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Konkurrensverket söker dig som vill ta det övergripande ansvaret för juridiska frågor inom myndighetens ansvarsområden. Du är direkt underställd och utgör ett strategiskt stöd till generaldirektören samt ingår i myndighetens ledningsgrupp.   Dina arbetsuppgifter Som chefsjurist ansvarar du för att säkerställa en god juridisk kvalitet i tillsynsärenden om konkurrens, upphandling och otillbörliga handelsmetoder i livsmedelskedjan liksom i övriga verksamhetsfrågor av större betydelse för myndigheten. Du identifierar strategiskt viktiga juridiska frågor och utvecklar och formulerar strategier och mål för myndighetens juridiska verksamhet med fokus på processföring och metoder för att fastställa sanktionsavgifter. Du är ansvarig utgivare för Konkurrensverkets författningssamling. Rollen innebär även deltagande i ett väl utvecklat nordiskt och internationellt samarbete. Du leder och samordnar arbetet på myndighetens rättsenhet, vars medarbetare består av två biträdande enhetschefer och cirka 15–20 kvalificerade jurister med bakgrund från domstol, myndighet eller advokatbyrå.  Du leder medarbetare på ett sätt som skapar engagemang och utveckling och som innebär att det juridiska stödet bidrar till att myndigheten når sina mål. Du samarbetar med Konkurrensverkets övriga chefer i gemensamma arbetsprocesser och driver ett ständigt förbättringsarbete avseende arbetsformer och kompetens. Du är en förebild i rollen som statsanställd och en viktig bärare av förvaltningskulturen på myndigheten.   Kvalifikationer Vi söker dig som har svensk juristexamen (eller f.d. juris kandidatexamen) och lång erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete varav en del innefattar förvaltningsrätt och domstolsprocesser. Du har mycket goda konkurrensrättsliga kunskaper.  För att lyckas som chefsjurist behöver du svara mot mycket högt ställda krav på juridisk yrkesskicklighet, omdöme och samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på verksamheten. Vidare krävs erfarenhet av att leda grupper i deras arbete. Du kan leda, utveckla och motivera kvalificerade specialister genom ett coachande förhållningssätt kombinerat med mycket god förmåga att strukturera, organisera, prioritera samt sätta mål och tidsramar. Du har mycket väl utvecklad kommunikativ förmåga och bidrar till ett gott samarbetsklimat på alla nivåer. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av att arbeta med frågor som ligger inom Konkurrensverkets ansvarsområde, särskilt upphandlingsrätt, och av tillsynsverksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete i domstol, Regeringskansliet, EU-kommissionen eller i advokatverksamhet och att bidra i beredningar till högsta ledningen. Omvärldsfokus är centralt och du bör ha intresse för konkurrensfrågor även på policynivå.   Om Konkurrensverket Konkurrensverket har drygt 200 medarbetare, uppdelade på tretton enheter, och är beläget i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och har generösa semestervillkor, 28–35 dagar per år beroende på ålder och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats. https://www.konkurrensverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/   Ansökan Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast den 2025-03-02. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du förklarar hur du matchar dig mot utannonserad tjänst. Bifoga även examensbevis. Arbetsprov och/eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi.    Information och kontakt Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras. Då anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. Anställningen avser tillsvidareanställning som chefsjurist på heltid med tillträde enligt överenskommelse och ett förordnande som enhetschef för rättsenheten. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet sex månaders provanställning. Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att höra av dig till: stf generaldirektör Hanna Witt eller HR-ansvarig Karin Alling. Fackliga företrädare är Johan Dorf (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på 08-700 16 00.   Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

5 februari 2025
Sista ansökan:
2 mars 2025
Förvaltningsjurist till gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen
Malmö kommun
Förvaltnings- och organisationsjurister

Ref: 20250239 Avdelningen för hållbarhet och nämnd söker en förvaltningsjurist med kunskap och stort intresse för skoljuridik. Arbetsuppgifter Som förvaltningsjurist hos oss får du en central roll i att säkerställa rättssäkra processer inom gymnasieskola och vuxenutbildning. Du stödjer stadens skolor i arbetet med kränkningsärenden – från uppföljning av anmälningar till sammanställning och rapportering av underlag till huvudman. Utöver detta arbetar du med klagomålshantering, tillsynsfrågor och elevärenden, där din juridiska kompetens bidrar till upprätthållande av hög kompetens inom offentlig lagstiftning. Vidare stöttar du dina kollegor vid myndighetsutövning enligt skolförfattningarna och deltar i atbetet med att utveckla riktlinjer, rutiner och andra stöddokument. Tjänsten innefattar arbete med datasäkerhet såsom PUB-avtal. Vi erbjuder individuell kompetensutveckling samt en tjänst där du blir en del av en stimulerande arbetsmiljö tillsammans med tre erfarna förvaltningsjurister som arbetar med skoljuridik, GDPR och informationssäkerhet. Kvalifikationer Krav:  • juristexamen (270 hp)  • erfarenhet av arbete som jurist inom utbildningsförvaltning, med fokus på gymnasie- och vuxenutbildning • dokumenterad erfarenhet av hantering av kränknings-, diskriminerings- och/eller trakasseriärenden • erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation • god digital kompetens  • mycket god svenska och engelska i tal och skrift.  Vidare ser vi att du behöver juridisk kompetens inom följande områden:  • skoljuridik • offentlighets- och sekretesslag.  Meriterande:  • erfarenhet av att arbeta med PUB-avtal • juridisk kompetens inom GDPR och informationssäkerhet och/eller förvaltnings- och kommunallag. För att lyckas i tjänsten är du uppmärksam och tillmötesgående i ditt arbete, och har en stark vilja att hjälpa andra och leverera lösningar. Vidare planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete effektivt samt håller uppsatta tidsramar. Tjänsten kräver att du är lyhörd och besitter förmågan att anpassa dig till olika typer av situationer. Du bidrar till dialog och ansvarstagande, och för fram budskap så att de får avsedd effekt. Därtill hanterar du gärna komplexa frågor, analyserar och löser problem.  Om arbetsplatsen På avdelningen för hållbarhet och nämnd arbetar förvaltningsjurister, arkivarie, huvudregistrator, nämndsekreterare och utredningssekreterare. Avdelningen arbetar bland annat med juridisk rådgivning, dokument- och ärendehantering, handläggning av skoljuridiska ärenden och skriver nämndsärenden. På vår avdelning samordnas förvaltningsövergripande processer och uppföljning av förvaltningsövergripande måldokument. Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi cirka 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

30 januari 2025
Sista ansökan:
13 februari 2025