Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ Du kommer att ingå i den administrativa enheten som har en central funktion för verksamheten. Enheten består av ett tiotal medarbetare som arbetar med operativt och strategiskt stöd inom bland annat IT, registratur, arkiv, HR, ekonomi, upphandling, kontors- och fastighetsadministration samt juridik. Vi söker nu en HR-generalist till en omväxlande roll med bredd över hela HR-området. ARBETSUPPGIFTER I rollen som HR-generalist blir du en viktig person i vårt dagliga HR-arbete. Arbetet är stimulerande och varierat och du får vara med och bidra till både svensk samhällsnytta och global utveckling. Rollen är bred, operativ och utvecklande där du fungerar som ett professionellt och konsultativt stöd till våra chefer i hela spektrumet av HR-frågor från anställningsvillkor, villkorsfrågor och olika delar inom myndighetens kompetensförsörjning till arbetsrätt, arbetsmiljö och delar av vårt lönebildningsarbete. Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas där nya uppdrag kopplade till beredskap och internationellt bistånd inklusive utlandsstationeringar, är på väg att ta form. Här har du möjlighet att vara med från början och bidra utifrån ett HR-perspektiv. Våra nya uppdrag innebär också ett ökat antal rekryteringar, i vilka du kommer att stötta chefer att hitta rätt kompetens. Du spelar också en viktig roll i att förbättra våra redan välfungerande HR-processer, i nära samarbete med vår HR-ansvarig och HR-administratör samt andra funktioner vid administrativa enheten och myndigheten i stort. Kontakt- och samarbete med externa samarbetspartners ingår i rollen och du medverkar till att bygga hållbara relationer som stärker myndighetens arbete framåt. Vi är en liten enhet och vi hjälps åt där det behövs och ställer upp för varandra vilket gör att andra uppgifter inom enheten kan förekomma KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning inom HR, personalvetenskap, eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du aktuell erfarenhet av brett och operativt HR-arbete inom statlig myndighet samt erfarenhet av att ge chefsstöd i HR-frågor. För att lyckas väl i rollen behöver du ha kunskap i gällande kollektivavtal inom det statliga avtalsområdet. Har du fördjupad kunskap inom statligt internationellt bistånd utifrån ett HR-perspektiv eller beredskap ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har en mycket god samarbetsförmåga. Du är lyhörd och smidig i din kommunikation och är konstruktiv i ditt förhållningssätt till andra. Du är trygg och har lätt för att skapa relationer, med förmåga att inge förtroende, agera med integritet och upprätthålla kontakter internt såväl som externt. Dessutom är du initiativtagande och lösningsorienterad, driver processer framåt på ett ansvarsfullt och lyckat sätt och har ett kreativt angreppssätt när det kommer till att hitta lösningar. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Detta är en tjänst för dig som vill kombinera juridisk kompetens med samhällsengagemang – där varje dag bjuder på nya utmaningar, ansvar och möjligheten att bidra till en rättssäker och trygg vardag för våra huvudmän. Om arbetsplatsen Inom stadsledningsförvaltningen på avdelningen för Juridik och Service finns överförmyndarenheten som bistår Överförmyndarnämnden. Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet för gode män, förvaltare och förmyndare och uppdraget är att ge stöd åt invånare som har behov av en sådan ställföreträdare. På enheten finns handläggare, administratörer och ekonomiassistenter som tillsammans arbetare på nämndens uppdrag, och som med stor självständighet och engagemang bedriver verksamheten. Som tillsynsmyndighet har vi också ett stort ansvar att arbeta med service, tillgänglighet och samverkan. Enheten sitter på rådhuset och består av 13 ordinarie personal inklusive överförmyndarchef och överförmyndarsamordnare. Du som börjar här hos oss kommer till en stabil arbetsplats med hög kompetens bland kollegor och en god, lösningsfokuserad stämning. Arbetsuppgifter Som överförmyndarhandläggare ansvarar du för samtliga åtgärder i de ärenden som du tilldelas. I det vardagliga arbetet kommer du att handlägga och utreda ärenden om ansökningar/anmälningar om behov av god man/förvaltare, vilket sker både skriftligen och muntligen. Du är del i beslutsfattande, granskning av årsräkningar, diarieföring, expediering, rekrytering av ställföreträdare, utbildning av och rådgivning åt dessa och fortlöpande utveckling av verksamheten. Service utövar du dagligen via telefon, mejl och besök. Din samverkan sker med gode män, förvaltare, förmyndare, våra huvudmän, anhöriga, andra förvaltningar i staden såsom socialförvaltningen, vård-och omsorgsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, banker, tingsrätten med flera. Arbetet spänner över flera rättsliga områden; i det dagliga förhåller vi oss främst till Föräldrabalken, Förvaltningslagen, Offentlighets - och sekretesslagen samt Kommunallagen. Kvalifikationer För denna tjänst ser vi gärna att du har en akademisk examen eller annan högre utbildning som vi bedömer som likvärdig. Har du erfarenhet inom verksamhetsområdet är det meriterande. Även erfarenhet av myndighetsutövning eller annan tillsynsverksamhet värderas högt. Stor vikt kommer att läggas vid din förmåga att arbeta självständigt och strukturerat mot uppsatta deadlines. För att du ska fungera bra i rollen och trivas hos oss förväntas du vara stresstålig och till viss del kunna arbeta under högt tempo, kunna prioritera och snabbt omprioritera. • Du är noggrann och har sinne för detaljer och siffror • Du behärskar svenska bra i tal och skrift • Du har en god social kompetens och god förmåga att kommunicera, och kan anpassa kommunikationen vid behov. • Du har ett stort intresse för människan i samhället och tycker om att arbeta med service och samverkan. Vi önskar även att du har lätt för att samarbeta med dina kollegor och har ett lösningsfokuserat synsätt. I ansökan ber vi dig svara på några korta urvalsfrågor som vi lägger större tyngd på än ett personligt brev. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Vi kommer att genomföra löpande urval och intervjuer så välkommen med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag: 2025-07-13 Anställningsform: Vikariat. Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Varaktighet: 2026-02-28 Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ Enheten för EU:s handelspolitik arbetar med frågor som rör handel med länder utanför EU, inom ramen för det multilaterala handelspolitiska systemet, i frihandelsavtal och andra handelsrelaterade samarbeten. Medarbetarna på enheten följer och analyserar arbetet i Världshandelsorganisationen (WTO) samt de regelverk och sakfrågor som faller under enhetens ansvarsområde. Detta avser främst olika tullfrågor, ursprungsregler, tekniska handelshinder, det internationella regulativa samarbetet, tjänstehandel, immaterialrätt, djur- och växtskydd, offentlig upphandling samt handelspolitiska skyddsinstrument (antidumpning-och antisubventionsåtgärder skyddsåtgärder). Betydande osäkerhet råder i den globala handelspolitiken och vi måste bidra med nya vägar framåt som motverkar protektionism och stärker frihandel. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu utredare för handelsrelaterade jordbruks- och livsmedelsfrågor där du arbetar med kvalificerad analys inom internationell handelspolitik. I arbetet följer du den handelspolitiska utvecklingen, analyserar trender och bidrar med analyser inför exempelvis EU-förhandlingar om regelverk som påverkar handeln med jordbruksvaror och livsmedel. Även analyser av handel och utvecklingsfrågor på området ingår. Vidare arbetar du med utredningar inom jordbruk- och livsmedelsfrågor, kopplat till frågeställningar inom internationell handel. Du bistår Regeringskansliet med underlag, besvarar remisser och deltar vid expertmöten. Som Sveriges handelsmyndighet har vi ett brett uppdrag. Då det finns ett allt större fokus på kopplingen mellan handel och bistånd kan du också komma att inkluderas i arbetet med vårt handelsrelaterade bistånd. I det arbetet har du som expert en viktig roll i att samarbeta med partnerländer för att stärka deras möjligheter att implementera internationella handelsregler och beakta sina handelsintressen. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, nationalekonomi eller annat relevant kunskapsområde. Har du dokumenterad erfarenhet inom jordbruk- och livsmedelsfrågor ser vi det som meriterande. Det är även meriterande om ditt arbete eller dina akademiska studier har inkluderat relevanta EU- och WTO-frågor med koppling till denna tjänst. Du har dokumenterad och aktuell erfarenhet av utredningsarbete inom internationella handelsfrågor på myndighet, internationell organisation eller annan relevant aktör. För att lyckas väl i arbetet är det viktigt att du har en mycket god analytisk förmåga, att du är driven, initiativrik och vill utvecklas genom utmaningar. Vidare är det viktigt att du är lyhörd, smidig i kontakten med andra och samarbetar väl. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill arbeta med frågor i gränslandet mellan handelspolitik och säkerhetspolitik och där frågor om samhällets beredskap utgör en del i en större helhet. En välfungerande utrikeshandel med tydliga spelregler är av avgörande betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd, inte minst i oroliga tider. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av att ta fram analyser och policyrekommendationer för EU:s handelspolitik och den inre marknaden i en tid av geopolitisk förändring. Som utredare inom handel och ekonomisk säkerhet kommer du att bidra till att ta fram underlag till beslut, samverka med andra aktörer och på så sätt bli en viktig del i att stärka myndighetens arbete med handelsfrågor i osäkra tider, kris och krig. En naturlig del av ditt arbete är analys och andra arbetsuppgifter av utredande karaktär. Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. Det internationella arbetet kan också inkludera resor till utvecklingsländer då Kommerskollegium bedriver internationellt biståndsarbete på handelsområdet. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. KVALIFIKATIONER Akademisk examen inom nationalekonomi, statskunskap eller juridik eller annat område som vi bedömer relevant. Har du utöver det utbildning inom säkerhetspolitik ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har ett starkt intresse för internationell handelsutveckling och ekonomisk säkerhet. Du har aktuell erfarenhet av att ha arbetat som utredare eller analytiker på myndighet, i regeringskansliet, inom näringslivet eller i en organisation av relevans för arbetsuppgifterna. Vi ser det som meriterande om dina studier eller arbete har inkluderat kompetens inom områden som handelspolitik, säkerhetspolitik, geopolitik och geoekonomi, ekonomisk säkerhet eller beredskapsfrågor. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du är självgående och drivande i ditt arbete. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta, du är lyhörd, smidig och kommunikativ. För att lyckas i rollen behöver du vara analytisk, mål-och resultatorienterad med en god förmåga att driva processer framåt. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av vårt team som drivs av att utforska och förstå världsekonomins nyanser och handelns påverkan på till exempel säkerhetspolitik? Du har nu chansen att bli en av våra nya utredare som leder och deltar i spännande projekt och analyser, ibland på beställning från Utrikesdepartementet. Ditt uppdrag? Att kartlägga och analysera den internationella handelns utveckling. Med hjälp av svensk och internationell data tar du fram såväl kortare som mer kvalificerade analyser och underlag. Dina arbetsuppgifter kan också komma att handla om arbete med dataanalys för ett specifikt uppdrag med beredskapsfrågor och utrikeshandel. Ibland arbetar du självständigt, vid andra tillfällen jobbar du nära tillsammans med kollegor i myndigheten. Det kan till exempel handla om att ta reda på och pedagogiskt visa hur större världshändelser påverkar internationella handelsflöden. Men varje analys är unik och kan variera både i omfattning och komplexitet. Du gillar att jobba mot olika långa deadlines, ibland behöver du lägga annat åt sidan för att under korta och intensiva perioder jobba fokuserat med snabba analyser. Andra gånger handlar utmaningen om att göra mer genomarbetade och djuplodande sådana. Tempoväxlingarna ger dig ständigt möjlighet till nya utmaningar och ger dig chans till ny kunskap och att växa i din roll i organisationen. Du blir en nyckelspelare på myndigheten och får i din roll möjligheten att både bygga och vårda externa relationer. En viktig del handlar om att hålla presentationer av utredningsresultaten för beslutsfattare, branschorganisationer eller andra viktiga målgrupper. Vårt fokus ligger på internationella handelsfrågor och ditt uppdrag kan ibland handla om att delta i möten eller projekt i andra länder, både inom och utanför EU, till exempel kopplat till vårt samarbete med utvecklingsländer. Utöver detta kan du förvänta dig andra arbetsuppgifter inom vårt ansvarsområde, där du får möjlighet att bredda din erfarenhet ytterligare och bidra till vårt övergripande uppdrag. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Är du redo att bli en del av en organisation som arbetar för att påverka internationell handelspolitik? KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har magisterexamen i nationalekonomi eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av analytiskt arbete kring handelspolitik. Denna erfarenhet inkluderar kvantitativ ekonomisk analys, inklusive förståelse för olika skattningsmetoder samt databearbetning/kodning och du behöver ha erfarenhet av och kunna tillämpa verktyg för kvantitativ ekonomisk analys. Du tycker om att arbeta med såväl snabba uppdrag som längre, utredande analysarbete. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan göra ekonomisk analys tilltalande för en bredare målgrupp. Förmåga att ta initiativ och samarbeta är avgörande. Du gillar problemlösning och har en drivkraft att uppnå de resultat som behövs för att nå gemensamma mål. ÖVRIGT En av tjänsterna innebär mer specifikt arbete med ekonomisk analys och dataanalys kopplat till beredskapsfrågor. Den befattningen är placerad i säkerhetsklass och kräver därför svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av vårt team som drivs av att utforska och förstå världsekonomins nyanser och handelns kopplingar till olika dimensioner av hållbarhet. Du har nu chansen att bli en av våra 1-2 nya utredare som leder spännande projekt och analyser, ibland på beställning från Utrikesdepartementet. Ditt uppdrag? Att med hållbarheten i fokus kartlägga och analysera den internationella handelns utveckling, att svara på remisser kring hållbarhetsfrågor, att samverka med bl a myndigheter och internationella organisationer kring hållbarhetsfrågor och tillsammans med andra kollegor utgöra ett kompetensstöd i hållbarhetsfrågor. Du tar fram såväl kortare som mer omfattande analyser och underlag. Ibland gör du det självständigt, vid andra tillfällen jobbar du ihop med kollegor i myndigheten. Varje analys är unik och kan variera både i omfattning och komplexitet. Tempoväxlingarna ger dig ständigt möjlighet till nya utmaningar och ger dig chans till ny kunskap och att växa i din roll i organisationen. Vårt fokus ligger på internationella handelsfrågor och ditt uppdrag kan ibland handla om att delta i möten i WTO, OECD eller projekt i andra länder till exempel kopplat till vårt samarbete med utvecklingsländer. Utöver detta kan du förvänta dig andra arbetsuppgifter inom vårt ansvarsområde, där du får möjlighet att bredda din erfarenhet ytterligare och bidra till vårt övergripande uppdrag. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Är du redo att bli en del av en organisation som arbetar för att påverka internationell handelspolitik? KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har magisterexamen i nationalekonomi eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig, gärna med inriktning mot internationell ekonomi. Du bör även ha erfarenhet av analytiskt arbete kring hållbarhetsfrågor och erfarenhet av handelspolitik. Erfarenhet från statlig myndighet eller internationell organisation är meriterande. Din erfarenhet inkluderar ekonomisk analys, gärna med en tydlig koppling till policy-frågor. Du tycker om att arbeta med såväl snabba uppdrag som längre, utredande analysarbete. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan göra ekonomisk analys intressant för en bredare målgrupp. Förmåga att ta initiativ och samarbeta är avgörande. Du gillar problemlösning och har en drivkraft att uppnå de resultat som behövs för att nå gemensamma mål. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ ARBETSUPPGIFTER Vill du bidra till innehållet i, och utvecklingen av arbetsområdet handel och säkerhet för Kommerskollegium? Är du jurist och har du ett intresse för utvecklingen inom ekonomiska sanktioner, handel och investeringar i en geopolitiskt omvälvande tid? Vi söker nu dig som vill bli en av våra utredare för inom områdena utländska direktinvesteringar och EU:s sanktioner med tonvikt på Rysslandssanktionerna. I den här tjänsten kommer du att arbeta med analys och ärendehandläggning av investeringar med utgångspunkt i lag (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar. Dina arbetsuppgifter handlar om att skriva yttranden inför beslut i ärenden som rör utländska investeringar och att handlägga ansökningar om undantag enligt EU-förordningar. Du kommer också att delta i myndighetssamverkan på områdena och bidra till analys inom internationella sanktioner, investeringar och internationell investeringsrätt, med särskild koppling till investeringsskyddsavtal och EU:s strategi för ekonomisk säkerhet. Arbetsuppgifterna är varierande och kräver en hög grad av noggrannhet, liksom samarbets- och analysförmåga. Andra arbetsuppgifter kan också förekomma i rollen som utredare på Kommerskollegium. Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. Det internationella arbetet kan också inkludera resor till utvecklingsländer då Kommerskollegium bedriver internationellt biståndsarbete på handelsområdet. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med juristexamen och som har ett starkt intresse för internationella handelsfrågor och sambanden mellan handels- och säkerhetspolitik liksom handel och investeringar. Du har dokumenterad, aktuell erfarenhet av att genomföra analys och/eller handläggning på myndighet eller inom annan statlig verksamhet. Har du erfarenhet av arbete inom områdena utrikeshandel, internationella investeringar, internationella sanktioner, säkerhetspolitik eller ekonomisk utveckling så är det meriterande. Likaså om ditt arbete eller dina akademiska studier handlat om investeringsgranskning, investeringsrätt eller ekonomiska sanktioner. Din kommunikativa förmåga är god. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har en god problemlösande analysförmåga, att du är initiativtagande, noggrann och uppskattad för ditt sätt att samarbeta. Arbetsuppgifterna förutsätter arbete på egen hand likväl som tillsammans med andra i grupp och den kombinationen passar dig väl. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och kräver därför svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Har du erfarenhet av it- och teknikfrågor kopplat till personskydd? Säkerhetspolisen söker en engagerad och driven verksamhetsutvecklare som kan se till helheten. Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan. Tillsammans skyddar vi Sverige. Ort: Stockholm Sista ansökningsdag: 2025-07-28 Referensnummer: 2025-10804 Det här är ditt uppdrag Personskyddet har huvudansvar för Säkerhetspolisens uppdrag gällande säkerheten kring den centrala statsledningen. Uppdraget är komplext och består av flera delar där behovsanpassning och omprövning av åtgärder sker fortlöpande för att säkerställa att säkerheteten är anpassad efter aktuell situation. Den yttersta skyddsåtgärden är livvaktsskydd. I rollen som verksamhetsutvecklare inom personskydd arbetar du med utveckling och kontinuerliga förbättringar av it/teknik/telefoni kopplat till personskydd och det är dig som chefer och medarbetare vänder sig till i teknikfrågor. I rollen har du många kontaktytor och det är viktigt att du trivs i den rollen. För att lyckas i rollen ser vi även att du är självgående med en helhetsförståelse för uppdraget. En annan viktig del av rollen innebär att samordna och driva utvecklingsprojekt och metodutveckling i samverkan med medarbetare och ledningsgrupp. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Hålla en uppdaterad översikt kring vilka produktområden som finns inom it/teknik/telefoni Identifiera vilka produktområden som är relevanta för verksamhetsområdet Hålla teknikråd med bland annat enhetens ledningsgrupp där du prioriterar bland enhetens utvecklingsprojekt Företräda verksamheten i frågor gällande it/teknik/telefoni Stabsarbete Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige förekommer. De här kvalifikationerna söker vi hos dig Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten. Krav: Erfarenhet av personskyddsarbete alternativt annan erfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer som relevant Erfarenhet av it- och teknikfrågor kopplat till verksamhetsområdet personskydd B-körkort Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande: Relevant utbildning inom it/teknik/telefoni Utbildning i ledning grund och ledning stab inom Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen Erfarenhet av projektledning Det här är kollegan vi söker Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad, ansvarsfull och självständigt driver ditt arbete framåt. Som person och kollega har du ett prestigelöst förhållningssätt och du arbetar lika väl självständigt som tillsammans med andra. Du är förtroendegivande och tydlig i din kommunikation vilket bidrar till ett gott arbetsklimat där du enkelt skapar och upprätthåller goda relationer och samarbetsmöjligheter. Vidare är du lösningsorienterad, har lätt för att fånga upp behov och har god förmåga att snabbt förstå sammanhang. Med engagemang deltar och driver du aktivt verksamhetens metod- och utvecklingsarbete. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande. Anställningsvillkor Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner. Så tar du kontakt med oss Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 77 29. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06. Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02. Så ansöker du Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se Ansökan ska ha kommit in senast 2025-07-28. Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan. Urvalsfrågor: 1. Har du svenskt medborgarskap? 2. Har du erfarenhet av personskyddsarbete alternativt annan erfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer som relevant? Om Ja, beskriv din erfarenhet. 3. Har du erfarenhet av it- och teknikfrågor kopplat till verksamhetsområdet personskydd? Om Ja, beskriv din erfarenhet. 4. Har du B-körkort? 5. Har du mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift? 6. Har du god förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift? 7. Har du relevant utbildning inom it/teknik/telefoni? Om Ja, vad för utbildning? 8. Har du utbildning i ledning grund och ledning stab inom Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen? 9. Har du erfarenhet av projektledning? Om Ja, beskriv din erfarenhet. Urval och intervjuer kan ske löpande. Vi påbörjar urvalet under v. 32-33 och räknar med att ta kontakt med dig som går vidare i rekryteringsprocessen runt v. 35. Övrig information Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess. I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester. Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Visst vill du arbeta i stimulerande miljö där alla ser fram emot att komma till jobbet där vi alla jobbar åt samma håll? Vill du samtidigt vara med och bidra till en säkrare omvärld? Då kan detta vara nästa spännande utmaning för dig! Om avdelningen Musköavdelningen inom Marinstabens Stabsenhet söker nu stabshandläggare för att utöka verksamheten. Teamet hanterar receptioner, konferenser inkl förplägnads hantering, administrativt arbete såsom beställningar, material samt ge service till egna avdelningen samt övriga inom Marinstaben. Stöd vid säkerhetshandläggning. Som anställd i Försvarsmakten finns det goda möjligheter till kompetensutveckling med flertalet interna kurser och utbildningar. Vidare finns det också goda friskvårdsmöjligheter som bland annat inkluderar träning på arbetstid och en sund balans mellan fritid och arbete samt 28-35 semesterdagar beroende på ålder. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som stabshandläggare kommer du att ge stöd och service till Marinstaben, du blir Marinstabens ansikte utåt. Du kommer att ha en viktig roll där hantering av stora mängder information i olika format och sekretessgrad kommer vara din dagliga uppgift. Då arbetet är varierat är det en förutsättning att du är flexibel samt kan hantera tidspress. Stor del utav dagarna är administrativt arbete framför datorn men kan variera stort under tid med rörlighet inom hela Muskö. Arbetet är i den del i vår verksamhet som är beläggen i en bergsanläggning. KRAV Kvalifikationer • B-körkort • Gymnasieutbildning med godkända betyg • Flerårig erfarenhet utav likvärdigt arbete • Dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete • Erfarenhet utav att arbete med SAP/PRIO • Kunskaper av systemet Unison • God kännedom om Marinstaben • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som tycker om ordning och reda samt har ett strukturerat arbetssätt tillsammans. Du är noggrann och kan arbeta organiserat under tidspressade situationer samt att du har ett högt säkerhetstänk. Vi ser att du är en person som har förmåga att arbeta i grupp men även trivs att arbeta självständigt. Du har ett öppet sinnelag och en positiv attityd, är kommunikativ och gillar att utforska nya lösningar. Du bidrar aktivt till gott samarbete och till en bra stämning i arbetslaget. Meriterande • Kunskap om offentlig förvaltning och Försvarsmakten • Erfarenhet av administrativt arbete inom Försvarsmakten • Erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem och hantering av elektroniska handlingar Övrigt Anställningsform: Tillsvidare och Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Muskö. Civil befattning. Resor i tjänsten kan förekomma, främst inom Sverige. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas. Upplysningar om tjänsten och information om rekryteringsprocessen Mikael Sandkvist. Fackliga företrädare SACO-S Åsa Zackrisson OFR/S Björn Engren OFR/O Fredrik Lambert SEKO Lenny Johansson Samtliga företrädare nås via växeln på telefonnummer, 08 788 75 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-07-08. Din ansökan bör innehålla CV, svar på angivna urvalsfrågor samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du beskriver varför du är lämpad för denna befattning. På grund av semestertider så kommer vi inte att hantera ansökningarna direkt i anslutning till att ansökningstiden löper ut så det kan dröja innan du får återkoppling på din ansökan. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik. Inom ramen för detta arbete har Försvarsmakten organiserat en Marinstab för ledning av de Marina förbanden. Marinstaben är etablerad på Muskö i Haninge kommun. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Uppdraget Vi söker en engagerad och kvalificerad hyresförhandlare till ett konsultuppdrag på deltid. Uppdraget omfattar ett varierat bostadsbestånd som inkluderar cirka 150 bostadsrätter där förhandlingsklausul inte finns, samt ca 440 hyreslägenheter som ägs men genom andra bolag – dessa är förhandlingsreglerade hos Hyresgästföreningen. I uppdraget ingår även särskilda boendeformer såsom gruppboenden och äldreboenden. Du kommer samarbeta med driftpersonal, fastighetsförvaltare, fastighetsstrateger och hyresadministratörer. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Genomföra en övergripande analys av befintliga hyror. Bedöma bruksvärdesnivåer för att säkerställa korrekt och rättvis hyressättning. Ta fram underlag för samt medverka i hyresändringar och utskick gällande dessa. Hantera hyresförhandlingar med såväl enskilda hyresgäster som Hyresgästföreningen vid behov. Uppdraget kräver både juridisk skärpa och god förmåga att kommunicera och samarbeta med flera aktörer. Vi söker dig som: Har mycket god kunskap inom hyresjuridik. Har dokumenterad erfarenhet av förhandlingar med Hyresgästföreningen. Det är meriterande om du är eller har varit ledamot i en hyresnämnd, en domstolsliknande myndighet som prövar tvister inom hyres- och bostadsrättsområdet Praktisk information Ort: Uppdraget genomförs på plats i Stockholm, viss del kan utföras på distans. Start: Augusti 2025 - slutet av juli 2026, med option på ett år. Omfattning: Deltid/flexibel omfattning – uppskattningsvis 1–2 dagar per vecka under perioden. Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher. Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.
Välj ett jobb för att visa detaljer