Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Sök bland 228 lediga jobb som Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning och börja ditt nya yrkesliv idag!

Utredare till tillsyn - Förskoleförvaltningen
Stockholms kommun
Planerare och utredare m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Förskoleförvaltningen är en liten fackförvaltning med ett stort och viktigt uppdrag. Hos oss får du vara med och bidra till att alla Stockholms förskolor håller en god kvalitet, såväl kommunala som enskilt drivna. Tillsammans med förskoleverksamheterna i staden sätter vi fokus på att våra yngsta stockholmare ska möta en trygg och likvärdig miljö i förskolan. På förskoleförvaltningen jobbar kunniga och engagerade kollegor inom en mängd expertområden såsom tillsyn och tillståndsprövning samt utveckling inom förskolans alla sakområden. Organisationen är under uppbyggnad och det finns en stor möjlighet för dig att vara delaktig och påverka. Förvaltningens kontor ligger på Kaplansbacken på Kungsholmen. Välkommen till oss Du kommer att arbeta på Myndighetsavdelningen som är en av fyra avdelningar. Myndighetsavdelningens uppdrag växer och därför söker vi nu tre kvalificerade utredare till tillsyn av fristående förskola och pedagogisk omsorg. På Myndighetsavdelningen finns i dagsläget en enhet, men kommer under våren utökas till två enheter, som ansvarar för tillståndsprövning av fristående förskolor och pedagogisk omsorg i enskild regi samt för tillsyn över att enskilda som godkänts av kommunen fortlöpande uppfyller kraven. I avdelningens uppdrag ingår att säkerställa att enskilda huvudmän som bedriver förskolor i kommunen uppfyller kraven på lämplighet, insikt samt ekonomiska förutsättningar. Utöver detta sker handläggning av hemkommunens ansvar gällande bland annat tilläggsbelopp. På avdelningen arbetar bland annat jurister, pedagoger, ekonomer och statsvetare som utredare. Avdelningens arbete sker i enlighet med processer för att bidra till en effektiv, rättssäker och tydlig myndighetsutövning. Vi erbjuder Ett viktigt uppdrag där vi arbetar tillsammans för stadens förskolebarn. Som medarbetare i Stockholms stad får du möjlighet till kontakt med kompetenta kollegor och flera förmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Din roll Som utredare genomför du tillsyn av fristående förskolor och enskilt driven pedagogisk omsorg med utgångspunkt i skollagen. Tillsynen sker genom att du, tillsammans med andra kollegor, tar del av dokumentation gällande verksamheten, planerar och genomför verksamhetsbesök och intervjuer med huvudmän, rektorer och personal, analyserar underlag samt skriver tillsynsbeslut. Utredningsarbetet sker i nära samarbete med andra professioner, så som jurister och ekonomer, gällande exempelvis bedömningar och ägar- och ledningsprövning. I skrift och tal ska du förmedla tillsynens resultat och bedömningar till de granskade förskolorna och huvudmännen. Du ska kunna ge vägledning på en lämplig nivå till verksamheterna. Du deltar även i andra vanligt förekommande arbetsuppgifter t ex svara på remisser och att skriva tjänsteutlåtanden. En hel del av arbetet bedrivs med digitala verktyg varför du behöver känna dig bekväm med att arbeta digitalt. Din kompetens och erfarenhet Vi söker sig som har: lärarlegitimation/akademisk examen med pedagogisk inriktning, eller annan liknande högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig aktuell erfarenhet av arbete inom förskola, förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig god pedagogisk insikt i skolförfattningarna och ansvarsnivåerna i styrkedjan gällande förskola och pedagogisk omsorg erfarenhet av utredningsarbete i offentlig verksamhet digital mognad gällande användning av t ex Office-paketet mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: erfarenhet som rektor, har genomfört rektorsprogrammet eller har högskoleexamen som specialpedagog/speciallärare erfarenhet av kvalitativa utredningsmetoder aktuell erfarenhet av ärendehantering i politisk styrd organisation, kommunal förvaltning eller myndighet erfarenhet av myndighetsutövning i tillsyn erfarenhet av att skriva remissvar, eller olika typer av tjänsteutlåtanden annan relevant kompetens exempelvis juridik, ekonomi, statsvetenskap eller annan erfarenhet som kan bidra till kvaliteten i uppdraget som utredare i tillsyn Vi söker dig som kan samla in, sortera och analysera komplex information. Du arbetar strukturerat vilket betyder att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Din kommunikativa förmåga är en styrka så väl muntligt som att i skrift formulera texter. Du har god samarbetsförmåga och ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Vi ser gärna att du gillar kombinationen av att arbeta självständigt och samarbeta med andra. Du är öppen för att förbättra och utveckla rutiner och arbetssätt. Övrigt Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.  För att matcha rätt kompetens till rätt jobb använder vi oss av tester. Forskning visar att arbetspsykologiska test, som personlighets- och kapacitetstester, är en av de bästa metoderna.  Vi strävar efter en fördomsfri, jämförbar och objektiv rekryteringsprocess där arbetspsykologiska tester är ett komplement i helhetsbedömningen. Du som söker ett jobb hos oss ska vara trygg i att vi fokuserar på att bedöma de kompetenser som är avgörande för jobbet du har sökt. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

16 februari 2025
Sista ansökan:
9 mars 2025
Utvecklingsstrateg - Trainee Familjen Helsingborg
Helsingborgs kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och göra skillnad? Kickstarta din karriär som trainee hos oss! Om arbetsplatsen Vi i Familjen Helsingborg spår en spännande framtid och sätter utveckling i fokus. Hos oss arbetar du med kvalificerade uppdrag samtidigt som du får personlig utveckling och ett brett nätverk. Som trainee i Familjen Helsingborg kommer du att få värdefulla utbildningsdagar inom bland annat projektledning, presentationsteknik och samtalsteknik. Tillsammans med dina traineekollegor kommer du dessutom att få träffa ledning, politiker och specialister på studiebesök i Familjen Helsingborgs kommuner och därmed fördjupa dina kunskaper i offentlig sektor. Denna tjänst rekryteras genom Familjen Helsingborg och du blir anställd i en av samarbetets kommuner. Familjen Helsingborg består av elva kommuner i nordvästra Skåne och vi skapar mervärden genom att arbeta tillsammans. Vi vill att Familjen Helsingborg ska upplevas som en sammanhängande stadsbygd och uppfattas som innovativ och spännande. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. Inom vårt samarbete ingår även kommunala bolag. Arbetsbeskrivning Vill du ta dig an stora utmaningar i en liten men ambitiös organisation? Som trainee blir du en del av kommunledningsförvaltningen och får en central roll i vårt arbete med verksamhetsutveckling, strategisk styrning, kvalitetsarbete och digitalisering. Du kommer bland annat att driva projekt som syftar till att förbättra och effektivisera processer inom områden som ekonomi, HR, kansli, strategisk kommunikation och intern kontroll. En central del av rollen blir också att stötta och samarbeta med våra förvaltningar och enheter för att ta fram analyser, rapporter och beslutsunderlag för strategiska initiativ som ska driva kommunen framåt. Du kommer exempelvis att förankra och implementera centrala rutiner och styrning som stödjer kommunens övergripande mål. Hos oss är dina insatser avgörande – här blir du spindeln i nätet och en viktig del av arbetet med att skapa hållbara lösningar och effektiva processer som stärker hela organisationen. Vi söker dig som är redo att möta våra utmaningar med nyfikenhet, driv och vilja att göra skillnad. Är du den vi söker för att forma framtidens kommun? Välkommen till oss! Till Traineeprogrammet söker vi kandidater som anses ha särskilt goda förutsättningar för att i framtiden inta ledande eller strategiska specialistfunktioner. Traineeprogrammet ger mycket god inblick i hur kommunal verksamhet fungerar och du får ett fantastiskt nätverk inför det framtida yrkeslivet. Som trainee arbetar du med kvalificerade uppdrag i din hemkommun och får personlig utveckling genom traineeprogrammets utvecklingsdagar. Du arbetar och driver även ett projekt tillsammans med dina traineekollegor. Under anställningsåret läggs cirka 25% av arbetstiden på utvecklingsdagar genom programmet. Traineeprogrammet pågår under 12 månader med start den 1 september 2025. Vilken kommun din anställning är förlagd i förmedlas inför slutintervjuerna. I vårt traineeprogram erbjuder vi: - Stimulerande arbetsuppgifter - Personlig utveckling - Ett ovärderligt yrkesnätverk - Kunskap om kommunal verksamhet - Teamträning - Utbildningar inom projektledning m.m - Breddning i en annan kommun - Handledare Kvalifikationer Du som söker är en nyutexaminerad akademiker, max två år gammal högskole- och/eller universitetsexamen. Du har en liten arbetslivserfarenhet men ett stort engagemang för samhällsfrågor. Vi ser gärna att du som söker har akademisk examen inom områden som digitalisering, verksamhetsutveckling, samhällsvetenskap, ekonomi, HR eller andra närliggande områden som är relevanta för tjänsten. Vi ser gärna att du har en bred förståelse för strategiskt arbete och utvecklingsfrågor, men specifik arbetslivserfarenhet är inget krav. Det är meriterande med erfarenhet av projektledning, analys eller arbete med digital transformation, men vi värdesätter framför allt ett driv att ta dig an komplexa utmaningar. Du är en samhällsutvecklare som gärna ifrågasätter och kommer med nya idéer. Du har förmåga att driva utvecklings- och förändringsarbeten. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du också ha en god samarbetsförmåga, vara kommunikativ i bemötande, tal och skrift samt ha förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.         Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att bli antagen till traineeprogrammet ska du ha erhållit din högskole-/universitetsexamen innan traineeprogrammets start den 1 september 2025.   Övrig information Sista ansökningsdag: 15 mars 2025 Anställningsform: Visstidsanställning Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: 1 september 2025 Varaktighet: 12 månader Lön: 30 500kr Antal tjänster: 2 Övrig information Skicka in din ansökan via ansökningslänken. Går du vidare efter första urvalet kommer du att kallas till en av våra rekryteringsdagar den 2 eller 3 april. Går du vidare efter rekryteringsdagarna kommer du att kallas till intervju den 23 eller 24 april. Efter intervjuerna kommer vi att göra ytterligare ett urval. Blir du antagen till vårt traineeprogram får du besked om detta senast under vecka 19. Läs mer: traineeprogrammet.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

14 februari 2025
Sista ansökan:
15 mars 2025
Utredare - Trainee Familjen Helsingborg
Helsingborgs kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och göra skillnad? Kickstarta din karriär som trainee hos oss! Om arbetsplatsen Vi i Familjen Helsingborg spår en spännande framtid och sätter utveckling i fokus. Hos oss arbetar du med kvalificerade uppdrag samtidigt som du får personlig utveckling och ett brett nätverk. Som trainee i Familjen Helsingborg kommer du att få värdefulla utbildningsdagar inom bland annat projektledning, presentationsteknik och samtalsteknik. Tillsammans med dina traineekollegor kommer du dessutom att få träffa ledning, politiker och specialister på studiebesök i Familjen Helsingborgs kommuner och därmed fördjupa dina kunskaper i offentlig sektor. Denna tjänst rekryteras genom Familjen Helsingborg och du blir anställd i en av samarbetets kommuner. Familjen Helsingborg består av elva kommuner i nordvästra Skåne och vi skapar mervärden genom att arbeta tillsammans. Vi vill att Familjen Helsingborg ska upplevas som en sammanhängande stadsbygd och uppfattas som innovativ och spännande. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. Inom vårt samarbete ingår även kommunala bolag. Arbetsbeskrivning Brinner du för att barns rätt till utbildning säkerställs? Att säkerställa och upprätthålla skolplikten för våra elever är en viktig och angelägen uppgift! Som utredare på stabsenheten inom sektor utbildning kommer du att arbeta tillsammans med övriga funktioner som arbetar på en övergripande nivå. Stabsenheten är flexibla, arbetar långsiktigt och tar tillsammans ansvar för vår sektor. Fokusområdet kommer vara att utveckla, förbättra, och driva skolpliktsbevakningen. Detta innefattar en nulägesanalys och en omvärldsbevakning för att vidareutveckla befintliga rutiner, handlingsplaner och övriga dokument tillhörande skolpliktsområdet.  Du kommer att, tillsammans med elevhälsochef tillika handledare, aktivt arbeta med skolorna för att säkerställa att oroväckande frånvaro hanteras på bästa sätt. Detta innebär kontakt med våra skolor, rektorer, vårdnadshavare, socialtjänst, skolor utomlands, statliga myndigheter m.fl. Du är med under utredning av elevärenden, är det giltig eller ogiltig frånvaro? Vidare arbetar du fram förslag på beslut för nästkommande åtgärd (i samråd med elevhälsochef, rektor alternativt utbildningschef). Besluten fattas därefter på olika chefsnivåer. Det finns många orsaker till skolfrånvaro och skolan skall vara behjälpliga. Ibland behövs insatser från socialtjänsten och därmed kommer du ibland ha kontakt med socialtjänsten. Var med att arbeta fram förutsättningar för att eleven ska spendera mer tid i skolan. Alla elever har rätt till en skolgång. Bli en del av maskineriet som säkerställer att alla elever får en god skolnärvaro! Till Traineeprogrammet söker vi kandidater som anses ha särskilt goda förutsättningar för att i framtiden inta ledande eller strategiska specialistfunktioner. Traineeprogrammet ger mycket god inblick i hur kommunal verksamhet fungerar och du får ett fantastiskt nätverk inför det framtida yrkeslivet. Som trainee arbetar du med kvalificerade uppdrag i din hemkommun och får personlig utveckling genom traineeprogrammets utvecklingsdagar. Du arbetar och driver även ett projekt tillsammans med dina traineekollegor. Under anställningsåret läggs cirka 25% av arbetstiden på utvecklingsdagar genom programmet. Traineeprogrammet pågår under 12 månader med start den 1 september 2025. Vilken kommun din anställning är förlagd i förmedlas inför slutintervjuerna. I vårt traineeprogram erbjuder vi: - Stimulerande arbetsuppgifter - Personlig utveckling - Ett ovärderligt yrkesnätverk - Kunskap om kommunal verksamhet - Teamträning - Utbildningar inom projektledning m.m - Breddning i en annan kommun - Handledare Kvalifikationer Du som söker är en nyutexaminerad akademiker, max två år gammal högskole- och/eller universitetsexamen. Du har en liten arbetslivserfarenhet men ett stort engagemang för samhällsfrågor. Vi ser gärna att du som söker har akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, statsvetare, mänskliga rättigheter, socionom, politices kandidatprogrammet eller annan likvärd utbildning. Du är en samhällsutvecklare som gärna ifrågasätter och kommer med nya idéer. Du har förmåga att driva utvecklings- och förändringsarbeten. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du också ha en god samarbetsförmåga, vara kommunikativ i bemötande, tal och skrift samt ha förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.         För att bli anställd i vår verksamhet behöver du visa utdrag från belastningsregister för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att bli antagen till traineeprogrammet ska du ha erhållit din högskole-/universitetsexamen innan traineeprogrammets start den 1 september 2025.   Övrig information Sista ansökningsdag: 15 mars 2025 Anställningsform: Visstidsanställning Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: 1 september 2025 Varaktighet: 12 månader Lön: 30 500kr Antal tjänster: 1 Övrig information Skicka in din ansökan via ansökningslänken. Går du vidare efter första urvalet kommer du att kallas till en av våra rekryteringsdagar den 2 eller 3 april. Går du vidare efter rekryteringsdagarna kommer du att kallas till intervju den 23 eller 24 april. Efter intervjuerna kommer vi att göra ytterligare ett urval. Blir du antagen till vårt traineeprogram får du besked om detta senast under vecka 19.   Läs mer: traineeprogrammet.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

14 februari 2025
Sista ansökan:
15 mars 2025
IVO söker utredare med juristkompetens till tillståndsprövning
Inspektionen För Vård och Omsorg
Planerare och utredare m.fl.

Är du jurist och vill ha ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad? Vill du bidra till att motverka oseriösa aktörer inom välfärdsområdet? Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en utredande jurist till avdelningen för tillståndsprövning. Avdelningen ansvarar för att pröva tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt för vissa delar inom hälso- och sjukvården. Det är ett jobb för dig som har juristkompetens, är intresserad av att göra skillnad på riktigt och gillar utredningsarbete. Du kommer till en verksamhet där du arbetar med frågor som är högst aktuella i dagens samhälle. Rollen som utredare med juristkompetens Som utredare handlägger du ansökningar utifrån ett riskbaserat arbetssätt och med fokus på lämplighetsprövning av enskilda sökanden, men kan även bidra med din kompetens i kvalitetsaspekter på verksamheten som ansöker om tillstånd. Du handlägger egna ärenden och bidrar med din juridiska kompetens genom att du ger juridiskt stöd till enhetschef och andra utredare på enheten i beredningen av ärenden. Du är även handläggare i egna ärenden och handlägger även beslut i tillståndsärenden som har överklagats till domstol. Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran från allmänheten att ta del av allmänna handlingar. IVO:s tillståndsprövning ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden. Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete. Det är därför en förutsättning att du trivs och vill verka i en föränderlig miljö. Du har vilja och intresse att bidra till i utvecklingsarbetet på enheten och i myndighetsövergripande samarbeten Kvalifikationer Du har: • juristexamen (eller jur. kand.) • aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område • erfarenhet som utredare eller jurist på statlig myndighet eller kommun • god och aktuell IT- och datorvana • mycket goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga, det vill säga, kunna sätta dig in i ärenden ur olika perspektiv samt kunna granska och analysera ärenden på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Arbetet utförs omväxlande självständigt och i nära samarbete med andra. Du behöver därför ha en god samarbetsförmåga och ha en trygghet i din leverans och dina beslut. I dina arbetsuppgifter ingår att ge stöd och råd till dina kollegor och därför är det viktigt att du är prestigelös, pedagogisk och lyhörd. Du har en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Det är av stor vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Arbetsbelastningen och prioriteringarna växlar ibland snabbt och det är därför viktigt att du kan skifta fokus och tempo vid behov. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Det är meriterande om du har  • god kunskap om lagstiftning inom bolags- eller skatterätt • kunskap om lagstiftning inom socialtjänstområdet (SoL och/eller LSS) • erfarenhet av arbete för att motverka välfärdsbrott • erfarenhet av tillståndsprövning • erfarenhet av processföring • erfarenhet av sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar Vad kan IVO erbjuda dig  IVO är en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Du får möjligheten att tillsammans med dina kollegor bidra till vårt viktiga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald. Anställningen är en tillsvidareanställning med en inledande sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse och tjänsten är placerad i Stockholm.  Hur du ansöker Bifoga CV och ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i tjänsten och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och andra handlingar tas med vid en eventuell intervju. Sista ansökningsdag är den 9 mars 2025 . Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.  IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

14 februari 2025
Sista ansökan:
9 mars 2025
Handläggare till myndighet
Adecco Sweden AB
Planerare och utredare m.fl.

Om tjänsten Som Handläggare för myndigheten kommer du primärt att arbeta som administrativt stöd och mötesorganisatör i internationella projekt samt med vissa inslag av utredningsarbete, t ex för investeringar, upplysningar om EU-medel eller nordisk medverkan i EU-projekt.  Dina arbetsuppgifter kan även innebära att sammanställa skriftliga rapporter, delta på överenskomna projektmöten och vid vissa tillfällen vara en representant för myndigheten i olika sammanhang. Samtliga arbetsuppgifter sker under ledning av och i samverkan med myndighetens ansvariga. Uppdragsperiod och omfattning: Tjänsten som Handläggare är ett konsultuppdrag som beräknas vara 50% av en heltidstjänst. Omfattningen av uppdraget kan komma att ändras under avtalstiden. Start för uppdraget ska ske så snart som möjligt och beräknas pågå i sex (6) månader med möjlighet till förlängning i ytterligare sex (6) månader. Stationeringsort för uppdraget är myndighetens lokaler i Stockholm. Det är möjligt att utföra delar av uppdraget på distans dock ska detta ske i dialog med beställaren och det är beställaren som avgör om/när distansarbete är aktuellt. Uppdraget kan innebära resor, framför allt till myndighetens andra kontor.  Krav för tjänsten: • Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom aktuellt område  • Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete  • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt  • Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift • Minst två (2) års erfarenhet av mötesorganisation  • Minst två (2) års erfarenhet av administration  • Minst ett (1) års erfarenhet av utredning  • Minst ett (1) års erfarenhet av rapportskrivning För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning.  Meriterande för tjänsten: - Kunskaper om hälsodata och det svenska sjukvårdssystemet i relation till forskning/innovation - Erfarenhet av liknande uppgifter i internationella projekt och sammanhang - Erfarenhet av att medverka aktivt på internationella möten med engelska som språk i tal och skrift - Erfarenhet av medverkan i skriftlig rapportskrivning på engelska - Flerårig erfarenhet av arbete vid statlig myndighet inom sektorn vård, hälsa och omsorg  För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag 2025-02-19 Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller [email protected]  Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected]  Välkommen med din ansökan!

14 februari 2025
Sista ansökan:
19 mars 2025
Handläggare inom nutritionsområdet
Livsmedelsverket
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker dig som fram till februari 2026 vill vara en resurs i Livsmedelsverkets arbete med nutritionsrelaterade lagstiftningsärenden och utveckling av råd och information om livsmedelskonsumtion. Din roll  I rollen hos oss driver du uppdrag och handläggning av nutritionsrelaterade lagstiftningsärenden om exempelvis livsmedel för speciella medicinska ändamål och modersmjölksersättning. Du leder även utvecklingsfrågor inom Nyckelhålet. Dina arbetsuppgifter innebär även att du medverkar i regeringsuppdrag, utvecklar riktlinjer och råd och samverkar med branschföreträdare i aktuella frågeställningar. Du är även en resurs i allmänt förekommande arbetsuppgifter på enheten och samarbetar med dina kollegor. Att företräda myndigheten och vara talesperson i olika sammanhang samt att samverka med olika aktörer ingår också i ditt uppdrag. Du tar tillsammans med dina kollegor ansvar för verksamhetens gemensamma uppdrag och resurser samt målgruppers behov. Vidare gör du genomtänkta prioriteringar i arbetet och levererar i enlighet med uppsatta mål. Du omvärldsbevakar för att inhämta nya perspektiv, upprätthåller relevant kompetens och anpassar ditt arbete till verksamhetens krav och förutsättningar.  Enheten för hållbar livsmedelskonsumtion Enheten för hållbar livsmedelskonsumtion arbetar för en mer hållbar livsmedelskonsumtion hos befolkningen. Enheten ger stöd i form av bland annat råd, riktlinjer och policyer till yrkesgrupper, företag, kontrollmyndigheter och andra organisationer vars arbete berör livsmedel, mat och måltider samt i förlängningen konsumenter. Vi driver många regeringsuppdrag, dels inom livsmedelsstrategin, dels uppdrag i samverkan med andra myndigheter. Din kompetens Vi söker dig med akademisk examen där nutrition, kostvetenskap eller närliggande områden utgör en betydande del. Du har aktuell och god generell erfarenhet inom nutrition och matvanor. Det krävs att du har aktuell erfarenhet av att arbeta i projekt och uppdrag inom myndighet eller i privat företag med frågor som rör kost och hållbar livsmedelskonsumtion.  Du har även projektledarerfarenhet och är van att hantera ett kommunikativt och utåtriktat arbete. Vi vill att du har erfarenhet av att arbeta i en myndighetsroll, likaså erfarenhet av arbete med framsidesmärkningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete för våra prioriterade målgrupper såsom företag och branschorganisationer. Det är positivt om du har vana att gå igenom stora mängder data såsom skriftliga underlag eller statistik, analysera och sammanfatta vetenskaplig information. Det krävs att du har goda språkkunskaper i både svenska och engelska i såväl tal som skrift. Dina personliga egenskaper För att lyckas med uppdraget agerar du ansvarstagande, samarbetsinriktat och utvecklande i ditt arbete. Du tar ansvar för verksamhetens gemensamma uppdrag och resurser samt våra målgruppers behov. Du gör genomtänkta prioriteringar i arbetet och levererar i enlighet med uppsatta mål och tidsplaner. Du bjuder in till och är öppen för samarbeten, idéer och nya perspektiv som förbättrar våra leveranser. Du trivs med att arbeta i team, har hög kompetens i sakfrågorna mat och måltider som du delar med dig av för att stärka vår gemensamma förmåga. Du förmår manövrera i ett stort flöde av arbetsuppgifter då du har förmåga att se såväl helhet som att ha öga för detaljer. Du är van att samarbeta med andra både internt och externt där du nyttjar din förmåga att enkelt och okomplicerat kommunicera vårt uppdrag och våra insatser. Du omvärldsbevakar för att inhämta nya perspektiv, upprätthålla relevant kompetens och anpassar ditt arbete till verksamhetens krav och förutsättningar.  Välkommen att kontakta oss Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Britta Ekman. Representant för Saco-S är Åsa Brugård Konde och för ST Anders Staffas . Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00. Sista ansökningsdag är 2024-02-24. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2025/00912. Ansökan ska vara skriven på svenska.   Mer information om tjänsten Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med 2026 01 31. Heltid.  Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse Organisationstillhörighet:  ROR/HLK Placeringsort: Uppsala   Inför intervju Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. Vi gör vår bedömning grundat på den information som finns i ansökningshandlingarna, var därför tydlig med att beskriva hur du uppfyller kvalifikationerna. Varför Livsmedelsverket Mat och dricksvatten berör alla på ett eller annat sätt och intresset om både livsmedel i sig och Livsmedelsverkets arbete, är mycket stort. På Livsmedelsverket bidrar vi till att maten och dricksvattnet är säkert för Sveriges konsumenter, till att ingen blir lurad om vad maten innehåller och till en hållbar livsmedelskonsumtion. Livsmedelsverket är med och bygger Sveriges civila försvar och har en nyckelroll för en robust livsmedel- och dricksvattenförsörjning. På Livsmedelsverket arbetar vi effektivt och kvalitetssäkert och alla medarbetare, ledare och chefer tar gemensamt ansvar för verksamhetens uppdrag och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Genom vårt medledarskap främjar vi engagemang och lärande.

14 februari 2025
Sista ansökan:
24 februari 2025
Utredare inom tillsyn receptfri detaljhandel
Läkemedelsverket
Planerare och utredare m.fl.

Vår verksamhet Enheten Apotek och receptfri detaljhandel ansvarar för tillsyn av apotek, detaljhandel med receptfria läkemedel och läkemedelsreklam. På enheten arbetar idag 30 personer, indelade i olika funktionsområden. Vi söker nu en utredare till funktionsområdet tillsyn receptfri detaljhandel.  Läkemedelsverket har det övergripande tillsynsansvaret för handeln med receptfria läkemedel. Kommunerna har kontrollansvar och rapporterar brister i handeln till Läkemedelsverket som driver ärendena vidare. Läkemedelsverket har ett riskbaserat och proaktivt arbetssätt, driver även egna tillsynsärenden och vägleder både verksamhetsutövare och kommuner.  Dina arbetsuppgifter I din roll kommer du att handlägga och utreda kommunala bristrapporter och egeninitierade tillsynsärenden. Tillsynsarbetet bedrivs mestadels från kontoret, men resor kan förekomma i viss utsträckning. Du kommer även att vägleda, utbilda och samverka med landets kommuninspektörer och detaljhandelns verksamhetsutövare. Vägledning ges via e-post, telefon och genom utbildning digitalt eller fysiskt på plats. I arbetet kan det även förekomma normerande arbetsuppgifter, till exempel att ta fram nya föreskrifter och vägledning till föreskrifterna.  Din bakgrund Vi söker dig som har farmaceutisk- naturvetenskaplig eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska också ha erfarenhet av tidigare arbete av utredande karaktär. Vi ser det som meriterande om du har arbetat på myndighet eller med tillsyn. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.  Dina personliga egenskaper Du är strukturerad, engagerad, professionell och har förmåga att ta initiativ. Du kan arbeta självständigt och komma till avslut på ett kvalitativt sätt. Du trivs i sociala sammanhang och har lätt för att ta initiativ i samarbete med andra. Du är snabblärd och navigerar dig enkelt mellan olika digitala system. Du tycker om att utbilda och du har förmågan att anpassa din kommunikation till olika forum. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Bra att veta Sista ansökningsdag: 2025-03-21 Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Enhet:Apotek och receptfri detaljhandel Diarienummer: 2.4.1-2025-014369 Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Bor du på annan ort kan det finnas möjlighet till arbete på distans på heltid. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss  Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Kontakt Du är välkommen att kontakta gruppchef Caroline Sundström eller enhetschef Annika Babra. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post [email protected]. Mer om Läkemedelsverket Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

14 februari 2025
Sista ansökan:
21 mars 2025
Utvecklingsledare med inriktning ungas psykiska hälsa och suicidprevention

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Beskrivning Avdelningen för kunskapsstöd har i uppdrag att sprida kunskap och bidra till utvecklingen av den nationella och lokala ungdomspolitiken. Vi förmedlar även kunskap om det civila samhällets villkor och utveckling. Vårt arbete är utåtriktat och inriktat på att stödja och sprida kunskap till bland annat kommuner, regioner, statliga myndigheter och det civila samhället. Dessutom arbetar vi med metodutveckling, arrangerar utbildningar och workshops samt tar fram utbildningsmaterial. Inom enheten Arbetsliv, Hälsa och Fritid arbetar vi bland annat med: - Ungas etablering på arbetsmarknaden – lokalt stöd och nationell samordning - Ungas fritid - En öppen och inkluderande skola för unga hbtqi-personer - Jämställdhet, våldsprevention och arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck - Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) samt sexuell utsatthet Regeringens nationella strategi för psykisk hälsa och suicidprevention är ett centralt fokusområde där Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, tillsammans med andra myndigheter, ska medverka i genomförandet och uppföljningen av strategin. För att driva detta arbete söker vi nu en utvecklingsledare till avdelningen för kunskapsstöd, enheten för arbetsliv, hälsa och fritid. Rollen innebär att leda arbetet med den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention. En del av arbetstiden kommer också att ägnas åt uppdraget "Unga som varken arbetar eller studerar", som hanteras inom samma team. Arbetsuppgifter I din roll kommer du att ha flera viktiga ansvarsområden, där du både leder och driver utvecklingsarbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: - Leda myndighetens arbete med att genomföra och följa upp den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention i samverkan med andra myndigheter. Detta innebär ett omfattande internt och externt samarbete, där du ansvarar för att driva arbetet framåt. - Delta i myndighetens arbete med att stödja att fler unga etablerar sig i arbetslivet. - Sprida myndighetens kunskap, vilket innebär att hålla föreläsningar, arrangera konferenser och nätverksträffar samt samverka med relevanta aktörer inom uppdraget. - Svara på remisser och skriva redovisningar i linje med myndighetens uppdrag. - Representera myndigheten externt och föra dialog med det civila samhällets organisationer samt offentlig verksamhet, såsom kommuner, regioner och andra statliga myndigheter. - Samarbeta inom enheten och team arbetsliv, särskilt i frågor som rör ungas etablering på arbetsmarknaden och ungas meningsfulla fritid. Utöver detta ingår även i övrigt förekommande arbetsuppgifter på avdelningen. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Akademisk examen med samhällsvetenskaplig, pedagogisk eller kommunikativ inriktning, eller annan akademisk inriktning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.  - Stor kunskap och bred erfarenhet av att arbeta med frågor som rör ungas psykiska hälsa på lokal, regional eller nationell nivå. - Kunskap om suicidprevention  - Erfarenhet och kunskap inom arbetsmarknad och/eller ungas fritid - Erfarenhet av att skriva redovisningar eller rapporter. - Erfarenhet av att själv processleda och föreläsa.  - Framgångsrikt arbetat med samordning och utveckling på strategisk nivå inom offentlig förvaltning  - Erfarenhet av att leda projekt och har kunskap om de utmaningar och möjligheter som finns kopplat till tvärsektoriella politikområden inom offentlig sektor. Det är meriterande om du har: - kunskap om funktionshinderpolitik, jämställdhet och hbtqi.   Som person har du lätt för att prioritera och trivs med att arbeta i flera processer samtidigt. Du är engagerad, noggrann och strukturerad samt van vid att ta stort eget ansvar. I rollen som utvecklingsledare ingår du i en grupp där ni gemensamt ansvarar för uppdragens genomförande, samtidigt som du som uppdragsansvarig behöver kunna arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter. Därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, både internt och externt, och att du är bekväm med att arbeta självständigt och förvaltande. Du är analytisk, strukturerad och trivs med att upprätthålla god administrativ ordning. Dessutom har du en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Villkor Urval kommer ske löpande under ansökningstiden. Provanställning tillämpas i normalfallet. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

14 februari 2025
Sista ansökan:
2 mars 2025
Projektledare/Utredare Dricksvatten
Kalmar Vatten AB
Planerare och utredare m.fl.

Kalmar Vatten AB är ett kommunägt bolag som har till uppgift att förse kommuninvånarna med dricksvatten av hög kvalitet och rena avloppsvattnet innan det når Kalmarsund. I Kalmar kommun har vi cirka 60 000 personer anslutna samt ett stort antal företag och andra samhällsinstitutioner. Vi är 125 medarbetare som arbetar med stor miljöhänsyn, hög kostnadseffektivitet och god service. Vi står inför en utmanande och dynamisk framtid vad gäller krav på dricksvattenproduktion och avloppsrening, förnyelse av VA-ledningar och utbyggnad av befintligt ledningsnät. Tillsammans möjliggör vi framtidens Kalmar. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu Projektledare/Utredare som vill vara med och utveckla Kalmar Vattens vattentäkter och säkra dricksvattenförsörjningen för kommande generationer. Rollen är omfattande och innefattar många olika typer av arbetsuppgifter. Du kommer att hantera ansökningar om vattendomar, revidering av vattenskyddsområden och remisser för att bevaka Kalmar Vattens intressen för dricksvattenfrågorna. I arbetet har du mycket kontakt med markägare och myndigheter, samt olika konsultfirmor som Kalmar Vatten kontinuerligt arbetar med. Som Projektledare/Utredare jobbar du löpande med att övervaka och analysera nivåer, flöden och kvalitet för grundvatten och ytvatten samt med riskbedömningar och aktiviteter kring nödvändiga insatser för att skydda vattnet.  I tjänsten ingår även att delta i bolagets friskvårdsprogram och andra personalutvecklande aktiviteter. Vi är en hälsosam arbetsplats där vårt mål är att pensionera friska medarbetare! KVALIFIKATIONER Du är utbildad inom geovetenskap, naturvetenskap eller biologi med inriktning mot geologi och vatten. Det är meriterande om du har erfarenhet av att driva projekt och/eller arbetat med grundvattenfrågor och vattendomar inom kommunal förvaltning eller myndighet. Har du även kunskap inom GIS eller VA-banken är detta en fördel. Vi ser även gärna att nyexaminerade söker sig till oss.  Som person har du en grundläggande positiv och lyhörd attityd jämte ett öppet och prestigelöst förhållningssätt. Du har ett stort engagemang för dricksvattenfrågor och inspireras av att arbeta med utveckling av samhällsviktiga tjänster. Du är även nyfiken och orädd att prova på nya saker. Då rollen innebär många kontakter, både internt och externt, är det viktigt att du kan arbeta bra med andra och att du kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du har även förmåga att kunna arbeta självständigt och driva dina projekt framåt. Inom Kalmar Vatten finns möjligheter till kompetenshöjande insatser för att kunna ta mer ansvar i rollen. Kalmar Vatten är ett bolag där vi värnar om vår personal och arbetar mycket med delaktighet och ständiga förbättringar.  Välkommen med din ansökan! Provanställning kan komma att tillämpas. ÖVRIGT Då Kalmar Vatten är en samhällsnyttig verksamhet kan anställningen vara aktuell för krigsplacering samt säkerhetsprövning.

14 februari 2025
Sista ansökan:
10 mars 2025
Sommarjobb för dig med intresse för energimarknaden
Energimarknadsinspektionen
Planerare och utredare m.fl.

Vill du arbeta för väl fungerande energimarknader, med frågor viktiga för samhället i dag och i framtiden? Då är Energimarknadsinspektionen (Ei) arbetsplatsen för dig. Vi påverkar regelutvecklingen och energiomställningen i både Sverige och Europa, och bidrar till aktiva och medvetna energikunder. Vi har en hög IT-standard, och ett utvecklat digitalt och flexibelt arbetssätt, som gör det möjligt att arbeta på olika platser. Och vi växer. Vi rekryterar inom en rad olika områden – välkommen att växa tillsammans med oss!  Avdelningen Grossistmarknader ansvarar för att övervaka marknadsaktörernas handel med el och gas i Sverige. Syftet är att säkerställa att handeln följer reglerna på energimarknaderna och att det exempelvis inte förekommer insiderhandel eller marknadsmissbruk. Många av våra frågor handlar om att genomföra den internationella lagstiftningen inom energiområdet och en stor del av arbetet sker i samarbete med andra europeiska tillsynsmyndigheter. Avdelningen samordnar Ei:s internationella arbete och utvecklingen av det nationella och europeiska regelverket för grossistmarknaden för el och gas. Vi söker nu två sommarvikarier som vill delta i vårt spännande arbete med att skapa välfungerande energimarknader. Arbetsuppgifter Som sommarvikarie hos oss får du möjlighet att pröva dina färdigheter från studierna i praktiken. Du kommer att få värdefull erfarenhet av att arbeta med energimarknadens regelverk, analysera marknadsdata och bidra till utvecklingen av framtidens energisystem. Du får också insikt i hur en tillsynsmyndighet arbetar på både nationell och europeisk nivå och möjlighet att bygga ett starkt nätverk inför framtiden. I detta arbete kan du få vara med och analysera och tillämpa regelverken på grossistmarknaden för el i Sverige och EU. Du kan exempelvis delta i den dialog som pågår mellan Ei och övriga tillsynsmyndigheter i Norden och Europa om hur de gemensamma EU-regelverken ska utvecklas och tillämpas, samt följa upp hur de efterlevs. Du kommer att arbeta med frågor som rör olika delar av energimarknaden, inklusive handel, marknadsövervakning och tillsyn av el- och gasmarknaderna i Sverige och Norden. Arbetet innebär bland annat att analysera marknadsdata, följa prisutvecklingen på el och bidra till att säkerställa transparens och integritet enligt EU:s regelverk. Du får möjlighet att arbeta tillsammans med erfarna kollegor och utveckla din förståelse för energimarknaden. Beroende på dina intressen och vår verksamhets behov finns det goda möjligheter att utföra analyser inom fler områden.   Kvalifikationer I det här jobbet ska du ha - en pågående eller nyligen avslutad akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi, ingenjörsvetenskap, statistik eller juridik - genomfört minst ett läsår (60 hp) av din akademiska utbildning med godkända betyg - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet från energimarknadsområdet eller om dina studier har en inriktning mot energifrågor. Utöver din formella kompetens lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. I det här jobbet är det viktigt att du - har en god samarbets- och kommunikationsförmåga - är analytisk och noggrann - är ansvarstagande - vågar ta egna intiativ. Detta erbjuder vi På Ei arbetar du med aktuella och samhällsviktiga frågor i en organisation med stor påverkan på omvärlden. Hos oss är din kompetens i fokus, och du får goda möjligheter att utvecklas och ta stort eget ansvar. Vi erbjuder ett modernt, tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt. Vi erbjuder också möjligheten att lära, växa och bidra med kunskap. Det kan vara i samarbeten med engagerade kollegor här på Ei eller i olika nätverk. Läs gärna om våra https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei/bra-arbetsvillkor. Om Ei Energimarknadsinspektionen (Ei) är en expert- och tillsynsmyndighet med uppdrag att arbeta för väl fungerande energimarknader. Vi har tillsyn över och utvecklar spelreglerna på el-, fjärrvärme- och naturgasmarknaderna och arbetar för att trygga samhällets behov av fungerande energidistribution och handel. Vi arbetar också för att stärka kundernas ställning och driver https://elpriskollen.se/ – Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elpriser. Ei har även till uppgift att bidra till utvecklingen av marknaderna för el och naturgas inom Norden och EU. Det gör vi bland annat genom att delta i nätverk med övriga europeiska tillsynsmyndigheter. Ei har runt 220 anställda och vi finns i moderna lokaler i Eskilstuna. Praktisk information Välkommen med din ansökan som ska innehålla ansökningsbrev och CV på svenska. Du ansöker genom att klicka på knappen Ansök. Vi tillämpar sex månaders provanställning vid tillsvidareanställning. Läs eller se film om vårt intressanta uppdrag och hur det är att https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei.

14 februari 2025
Sista ansökan:
2 mars 2025