Kravanalytiker
Sök bland 43 lediga jobb som Kravanalytiker och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vi söker nu en erfaren kravanalytiker på nivå 3 (5–9 års erfarenhet) till ett långsiktigt uppdrag hos en av våra kunder inom samhällskritisk infrastruktur. Uppdraget startar i september 2025 och löper inledningsvis till september 2027, med möjlighet till förlängning i upp till två år. Om uppdraget Uppdraget innebär att arbeta som kravanalytiker i ett agilt utvecklingsteam med ansvar för att utveckla och förvalta system för analys och planering av Sveriges elnät. Arbetet omfattar både nyutveckling och viss förvaltning. Teamet är tvärfunktionellt med utvecklare, testare, produktägare, scrum master, kravanalytiker och andra specialister. Systemen hanterar stora datamängder och utvecklas med moderna tekniker såsom React, Python och SQL i en säker on-prem-miljö. Arbetsuppgifter Som kravanalytiker kommer du bland annat att: Fånga och dokumentera funktionella och icke-funktionella krav genom workshops, intervjuer och dokumentstudier Strukturera och dela upp krav i hanterbara, värdeskapande leveranser Arbeta nära produktägare, utvecklingsteam och verksamhet för att förtydliga, prioritera och förankra krav Ansvara för kravspårbarhet genom hela utvecklingskedjan Stödja test och kvalitetssäkring genom kravvalidering och granskning av testfall Bidra till förbättring av teamets arbetssätt och dokumentation Kravprofil (obligatoriska skallkrav) Eftergymnasial utbildning inom IT (minst 120p/180hp) eller motsvarande erfarenhet Minst 5 års erfarenhet som kravanalytiker inom IT under de senaste 10 åren, inkluderande både funktionella och icke-funktionella krav Minst 3 års erfarenhet av kravverktyg, t.ex. Azure DevOps eller Jira Minst 3 års erfarenhet av att arbeta i agila team med metoder som user stories, MVP, etc. Mycket god kommunikationsförmåga i tal och skrift på svenska och engelska Meriterande erfarenheter Certifiering som kravanalytiker (ex. IIBA eller Astrakan) Teknisk kravställning i komplexa, säkerhetskänsliga miljöer (minst 3 år) Tidigare roll som produktägare (minst 2 år) Tidigare roll som UX-designer (minst 2 år) Erfarenhet från kraftsystem- eller energibranschen (minst 2 år) Praktisk information Start: 15 september 2025 Slut: 15 september 2027 Ansökan: Är du tillgänglig och intresserad? Hör av dig till oss på Soros Consulting så berättar vi mer om uppdraget och processen. Skicka gärna ditt uppdaterade CV
Startdatum: 2025-09-15 Slutdatum: 2027-09-15 Option: Möjlighet till förlängning 1+1 år, längst till 2029-09-15. Bakgrund Vi söker en erfaren kravanalytiker till vår kund. Uppdraget sker inom ett utvecklingsteam som ansvarar för system som hanterar och bearbetar stora datamängder för planering av det svenska transmissionsnätet, både på kort och lång sikt. Systemen utvecklas med moderna tekniker som React, Python och SQL, och körs on-prem med höga säkerhetskrav. Arbetet omfattar primärt nyutveckling i projektform, men även viss förvaltning förekommer. Uppdrag Som kravanalytiker i kundens agila och tvärfunktionella team ansvarar du för att fånga, analysera, dokumentera och kommunicera krav från olika intressenter. Du fungerar som en viktig länk mellan verksamheten och utvecklingsteamet och säkerställer att lösningar utvecklas i linje med verksamhetsbehov, användarvärde och tekniska förutsättningar. Teamet inkluderar produktägare, scrum master, systemutvecklare, testare, data engineers samt ytterligare en kravanalytiker med UX-kompetens. Arbetet sker i nära samverkan med användare såsom data scientists och kraftsystemanalytiker, samt andra intressenter såsom arkitekter och projektledare. Arbetsuppgifter Fånga och dokumentera funktionella och icke-funktionella krav via workshops, intervjuer, observationer och dokumentstudier Dela upp krav i hanterbara, värdeskapande leveranser och definiera acceptanskriterier Säkerställa att kraven är utvecklingsbara och testbara Samarbeta med produktägare, verksamhetsexperter och utvecklingsteam för att tydliggöra, prioritera och förankra krav Säkerställa kommunikation och kravförankring mellan olika intressenter Ansvara för kravens spårbarhet genom hela utvecklingskedjan Bidra till kontinuerlig förbättring av arbetssätt och dokumentation Stödja test- och kvalitetssäkring genom kravvalidering och granskning av testfall Ge metodstöd inom kravhantering till verksamhetsspecialister Utforma eller revidera arbetsprocesser i mottagande organisation Skallkrav För att vara aktuell för uppdraget ska konsulten uppfylla följande krav: Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av kravanalys i agila utvecklingsprojekt Erfarenhet av att arbeta nära både verksamhet och utvecklingsteam Erfarenhet av att fånga krav via workshops, intervjuer och dokumentstudier Vana att arbeta med spårbarhet av krav genom hela utvecklingscykeln Erfarenhet av kravverktyg såsom Azure DevOps eller motsvarande God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska Börkrav Det är meriterande om konsulten har: Erfarenhet från projekt med hög informations- eller IT-säkerhetsklassning Erfarenhet av on-prem-lösningar i tekniskt komplexa miljöer Kännedom om eller erfarenhet av arbete inom energisektorn eller liknande verksamhetsområden Erfarenhet av att arbeta tillsammans med roller såsom data scientists och domänarkitekter Erfarenhet av att stötta test och kvalitetssäkring genom kravvalidering Kunskap inom kravrelaterad UX eller användarcentrerad utveckling
Soros söker nu en erfaren teknisk kravanalytiker till ett konsultuppdrag inom ett större molnmigreringsinitiativ hos en av våra kunder i försäkringsbranschen. Uppdraget har hög prioritet och genomförs i en komplex miljö där tidplanen är kritisk – en nyckelroll för dig som vill bidra till en strategisk förflyttning till Azure Cloud. Om uppdraget Du kommer att ingå i ett tvärfunktionellt team med ansvar för kravanalys kopplat till förflyttning av ett målsystem till Azure. Rollen innebär nära samarbete med systemtekniker, leverantörer och verksamheten. Arbetsuppgifter: Fånga, dokumentera och kvalitetssäkra funktionella och icke-funktionella krav Stötta verksamheten med kravarbete enligt agila metoder Leda workshops, bidra till tidsuppskattningar och testarbete Skapa samsyn kring förändringsbehov och lösningar Koordinera mellan IT, affär och externa parter Kravprofil Vi söker dig som har: Minst 4 års erfarenhet som teknisk kravanalytiker Tidigare erfarenhet av tekniska förflyttningar eller molnmigreringar Vana av att arbeta i stora, komplexa organisationer med agila metoder Förmåga att självständigt driva kravarbete från analys till implementation Mycket god kommunikativ förmåga på svenska, i både tal och skrift Meriterande: Erfarenhet av migrering till Azure Cloud Erfarenhet av agil kravmetodik (t.ex. Epics/User stories, SAFe) Bakgrund inom försäkring eller finansiell sektor Vill du ta nästa steg i en strategisk molnresa? Välkommen med din ansökan senast 4 juli!
Uppdragsbeskrivning En större offentlig förvaltning inom hälso- och sjukvårdsområdet söker en kravanalytiker till ett projekt som syftar till att modernisera en befintlig data- och analysplattform. Projektet drivs i en agil miljö och är kopplat till en förvaltningsorganisation som hanterar uppföljning och analys av vårddata. Plattformen omfattar både databaskomponenter och uppföljningsverktyg. Förvaltningen ansvarar för uppföljning och analys av vårdverksamheten i regionen och har många intressenter – exempelvis beslutsfattare, verksamhetsansvariga och externa parter. Uppdraget är en del av ett pågående utvecklingsprojekt för att möta ökade behov av uppföljning och analys. Kravanalytikern kommer även att verka som delprojektledare för krav- och behovsfasen. Arbetet bedrivs i samarbete med projektledare, utvecklingsteam och övriga initiativ i organisationen. Exempel på arbetsuppgifter: Identifiera behov och krav från verksamhet och slutanvändare. Strukturera och dokumentera dessa som tekniska specifikationer. Förankra förändringar med verksamhet och IT. Självständigt driva kravarbete i rollen som delprojektledare. Arbeta enligt anpassad agil metodik i en komplex organisation. Skallkrav Minst 9 års dokumenterad erfarenhet av kravanalys och behovsinsamling. Vana att facilitera workshops och intervjuer med olika intressenter. Förmåga att strukturera och analysera insamlad information (t.ex. mönster, rotorsaker). Erfarenhet av att arbeta med olika typer av krav (funktionella, icke-funktionella, legala). Vana vid spårbar kravhantering från behov till lösning. Erfarenhet av agila metoder och arbete i agila team (t.ex. Scrum eller SAFe). Minst 2 års erfarenhet av projektledning/delprojektledning i kravsammanhang. Minst 3 års erfarenhet av verktyg som Jira, Azure DevOps eller GitLab. Erfarenhet från komplexa organisationer med många parallella initiativ. Mycket god svenska och engelska i tal och skrift. Förståelse för uppdragets natur och sammanhang. Börkrav Erfarenhet av användarcentrerad kravställning (t.ex. design thinking, kundresor, CX). Kunskap om informationssäkerhet, t.ex. GDPR, åtkomstkontroll eller policyförankring. Certifiering inom agil metod (t.ex. Scrum, SAFe). Din ansökan Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Om oss Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.
Vill du vara med och utveckla framtidens arbetsförmedling? Vi söker en erfaren verksamhets-/kravsanalytiker som vill bidra till att strukturera och omsätta verksamhetens behov i konkreta utvecklingsinsatser i en samhällsviktig organisation i förändring. Tillsammans får vi Sverige i arbete. Vill du bli en av oss? Vår arbetsplats På Utvecklingsavdelningen för verksamhetsområde Direkt ansvarar vi för att driva verksamhetsutveckling med stark koppling till myndighetens målbild. Inom verksamhetsområdet ansvarar vi idag för centrala processer b.la. inskrivning och arbetsmarknadspolitisk bedömning och leder stora utvecklingsinitiativ såsom implementering av nya arbetslöshetsförsäkringen och ny tillämpning av geografisk och yrkesmässig rörlighet. Vi är mitt i en omfattande omstrukturering av myndighetens styrning av utvecklingsarbete. Det innebär att kärnverksamheten står inför att ta ett större ansvar i att leda och driva utvecklingen med fokus på att samla, strukturera och prioritera verksamhetens behov av utveckling med och utan IT-innehåll. Nya kompetenser behöver därför förstärka vår nuvarande utvecklingsavdelning för att öka vår förmåga på området. Här är du en framtida nyckelspelare i vårt nya team! Vem söker vi Vi söker en erfaren verksamhets-/kravsanalytiker för att lyfta vår förmåga att samla, strukturera och beskriva verksamhetens behov inför utveckling med eller utan IT-innehåll. Du kommer att arbeta nära verksamhetens processansvariga och deras utvecklingsteam. Du kommer också att arbeta nära produktansvariga på IT-sidan när det är aktuellt. I din roll ska du analysera, kartlägga och specificera behov i samarbete med olika intressenter och samarbetspartners. Du deltar i dialoger om lösningar och stödjer verksamheten i att prioritera bland krav och identifierade behov. Dina samarbetspartners kommer att vara dels inom den utvecklingsavdelning som du tillhör men också olika verksamheter utanför avdelningen. Arbetet kräver att du har förmågan att dokumentera behov och krav självständigt, men också i samarbete med andra. Du ansvarar för att bryta ner behoven och strukturera dessa på en lämplig nivå så utvecklingsarbete kan påbörjas. I rollen ingår även att följa upp och säkra spårbarhet mellan behov, krav och lösning samt att säkerställa att krav och behov uppfylls på ett effektivt sätt. Du behöver ha kunskap och erfarenhet av metoder för kravinsamling och förståelse för olika modeller som process-, begrepps- och informationsmodeller. Det är viktigt att du har förmågan att sammanställa resultat, och presentera dem på ett sätt som tillfredsställer olika målgruppers behov av information och dialog. Vårt erbjudande Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna. Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Som anställd på Arbetsförmedlingen har du tillgång till kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom myndigheten. Genom vårt arbete bidrar vi till ett inkluderande och hållbart samhälle, där du får möjlighet att göra en verklig skillnad för individer och för samhället i stort. Mer om att jobba hos oss Kvalifikationskrav Relevant eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt Erfarenhet av att arbeta med kravinsamling i nära dialog med verksamheten Erfarenhet att skriva tydliga kravspecifikationer, dokumentera användningsfall samt visualisera flöden Mycket god kommunikationsförmåga i svenska och engelska i båda tal och skrift Övriga meriter för tjänsten Erfarenhet av utvecklingsarbete i stora och tekniskt komplexa organisationer Erfarenhet av processmodellering och modelleringsverktyg Erfarenhet från offentlig sektor eller från verksamheter med stark start regulatorisk styrning Erfarenhet av verktyg för kravhantering, regelmodellering och visualisering av flöden Vana av att samarbeta med olika roller och nivåer inom en organisation Erfarenhet av att föra arbete framåt och skapa klarhet i komplexa frågeställningar Vem är du Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap. Medarbetare på Arbetsförmedlingen: Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Ansökan Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025-08-10. Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan. Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev. Intervjuer kan komma att ske löpande. Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. Mer om vår rekryteringsprocess. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk. Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.
Är du konsult / interim och söker uppdrag som teknisk kravanalytiker? Är du tillgänglig för uppdrag i Stockholm? Läs då vidare! Här får du, med din expertis och erfarenhet, möjligheten att gå in och stötta en av våra kunder som verkar inom försäkringsbranschen som teknisk kravanalytiker. Behovet är från början av augusti 2025 och framåt på heltid och du sitter centralt i Stockholm, med möjlighet att jobba hybrid. Vi erbjuder dig • En avgörande roll i ett av kundens mest prioriterade initiativ • Möjlighet att arbeta nära både affär och IT • En flexibel arbetsmiljö med viss möjlighet till distansarbete • Samarbete med erfarna kollegor i ett agilt och lösningsorienterat team • En välplanerad uppdragsstruktur med tydligt mål i mars 2026 Det här gör du hos oss • Driver och dokumenterar kravarbete för migrering till Azure Cloud • Skapar samsyn kring förändringsbehov och lösningar i team och verksamhet • Arbetar med både funktionella och icke-funktionella krav • Planerar och leder workshops och kravinsamlingsaktiviteter • Stöder testarbete samt säkerställer dokumentation och spårbarhet • Säkerställer att regulatoriska krav följs i lösningsförslagen Ditt team och arbetsplats Du blir del av ett tvärfunktionellt team inom försäkringssektorn, med placering på kundens kontor i Stockholm. Uppdraget är på heltid mellan 18 augusti och 31 december 2025, med möjlighet till förlängning. Arbete sker till stor del på plats men med viss möjlighet till hybridarbete beroende på projektets behov.. Mer om dig Vi söker dig som är en erfaren teknisk kravanalytiker som gärna får gilla data och analys. Du gillar att ta initiativ och ett stort ansvar i teamet. Vi söker dig som har minst 4–8 års erfarenhet som teknisk kravanalytiker, gärna som konsult. Du har god vana av att arbeta med agila metoder, epics, user stories och moderna verktyg inom kravanalys. Du har arbetat i större organisationer, gärna med komplexa tekniska miljöer och infrastrukturförflyttningar. Du är van vid att driva workshops, skapa struktur i förändringsarbete och samarbeta med både interna och externa intressenter. Har du erfarenhet av förändringsledning, agila ramverk och tekniska lösningar inom molnplattformar som Azure är det meriterande. Du har akademisk utbildning inom IT eller motsvarande erfarenhet. Du är stark kommunikativ och är flytande i svenska och engelska. Vi söker konsulter som är tillgängliga i närtid, men vi ser också att vi kommer ha behov framåt så hör gärna av dig eller gör en ansökan om du också kommer va tillgänglig längre fram. Vi har dig gärna i vårt nätverk för framtida uppdrag! Så här får vi kontakt Detta är ett konsultuppdrag där du antingen blir anställd av oss på Ada Digital eller anlitas som underkonsult, beroende på vilken lösning som passar dig bäst. I tillsättningen strävar vi efter att ge dig en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Och vi vill veta mer om dig och din potential! För att ansöka behöver du inte bifoga några dokument. Skriv istället en kort motivering och bifoga din LinkedIn-profil. Urval kommer sker löpande och uppdraget kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vill du ta ditt konsultande till nästa nivå hos en av Sveriges bästa arbetsgivare? Vi vet vad du tänker. Du har hört det förut. Men tro oss, det har du inte. Vårt körsbär på konsulttårtan är något annat. Sök jobbet och smaka själv! Rollen Är du en erfaren och analytisk kravanalytiker med en stark förmåga att omvandla verksamhetsbehov till systemnära krav? Vi söker en Kravanalytiker för ett uppdrag hos vår ramavtalskund, där du kommer att leda och driva kravfångstarbete samt säkerställa att rätt krav tas fram, dokumenteras och kommuniceras till berörda intressenter. Kvalifikationer Minst 10 års erfarenhet av kravfångst Minst 8 års erfarenhet av att leda och driva kravfångstarbete i projekt Erfarenhet av att identifiera och analysera verksamhetsbehov samt omsätta dessa till systemnära krav Förmåga att leda workshops för kravinsamling, kravgranskning och presentationer Erfarenhet av att ta fram användningsfall, prototyper och systemtestfall Erfarenhet av att kravfånga och testa ekonomiska transaktioner Meriterande Erfarenhet av kravarbete inom IBM BPM Erfarenhet av kravfångst inom Data Warehouse och datalager Kunskap i Jira Erfarenhet av informations- och begreppsmodellering Erfarenhet av att utveckla processer och rutiner för systemförvaltning och leverans Erfarenhet av att coacha och mentorera andra kravfångare Varför ska du välja oss? Här tror vi på frihet, möjligheter och medbestämmande. Att du som medarbetare ska ha möjlighet att utvecklas och forma ditt arbete utefter dina intressen och prioriteringar i livet. Att alla får vara med och forma och påverka bolaget genom delägarskap, advisory board och projektgrupper. Att det är viktigt att ha ett sammanhang, känna tillhörighet och att man har kollegor som stöttar, utvecklar och tror på en. Om Castra Castra är en entreprenörsdriven konsultgrupp inom IT, management och systemutveckling. Bolaget ägs gemensamt av medarbetarna och tillsammans bygger vi det företag vi själva vill jobba på. Vår vision är att vi ska vara Sveriges bästa arbetsgivare för konsulter. Att vi blivit certifierade av Great Place to Work fem år i rad är ett bevis på våra höga mål kring företagskultur. Våra tankar om delaktighet, påverkansmöjligheter och respekt för individens egna val och möjligheter fungerar. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Sundsvall, Malmö, Linköping, Norrköping, Örebro och Jönköping. Mer information om Castra-koncernen hittar du på vår hemsida www.castra.se. Har vi lyckats väcka din nyfikenhet? Sök direkt via länken eller hör av dig till Adnan Cirak på [email protected]
Vill du vara med och driva digital utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som vill arbeta i gränssnittet mellan IT och verksamhet – med fokus på att omsätta behov till smarta digitala lösningar. Som kravanalytiker och projektledare hos oss kommer du att spela en nyckelroll i att förverkliga myndighetens digitaliseringsmål. Du arbetar nära både IT-enheten och andra verksamhetsområden för att identifiera behov, formulera krav och säkerställa att våra IT-lösningar möter verksamhetens krav och förväntningar. Du för dialog med verksamheten för att fånga upp behov av IT-stöd, både för större utvecklingsinsatser och mindre förbättringar. Du kommer att arbeta med IT-stöd som webbplatser, e-tjänster, interna verksamhetssystem och molntjänster. Arbetsuppgifter • Leda eller stödja projekt och arbetsgrupper inom digital utveckling. • Identifiera och analysera verksamhetsbehov i dialog med olika enheter. • Bryta ner behov till krav och dokumentera dessa på ett strukturerat sätt. • Kvalitetssäkra IT-lösningar inför driftsättning. • Stödja medarbetare i verksamheten vid införande av nya IT-stöd och arbetssätt. • Bidra till utveckling av arbetssätt inom kravhantering, samordning och kvalitetssäkring. Krav på kompetens • Eftergymnasial utbildning inom IT på lägst nivå 5 enligt SeQF eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • God förmåga att visualisera och beskriva krav på IT-system. • Erfarenhet av att förstå verksamhetsbehov och omsätta dessa till krav på IT-stöd. • Erfarenhet av projekt- och eller förvaltningsledning • Minst 5 års aktuell erfarenhet från några arbetsuppgifter som beskrivs i denna annons. • Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, då dialog och dokumentation sker på svenska. Meriterande • Kunskap om och erfarenhet av: • Kvalitetssäkring, test och testledning • Arbete som produktägare. • Agila arbetssätt • Verksamhetsutveckling • Systemanalys • Kunskap om och erfarenhet av att arbetat med verksamhetsprocesser liknande dem som finns inom myndigheten. • Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig sektor Personliga egenskaper För att lyckas i rollen ser vi att du är en självgående person som tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt på ett strukturerat och målinriktat sätt. Du har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete, med en realistisk tidsuppfattning och förståelse för vad som behöver göras – och när. Du har en stark analytisk förmåga och kan växla mellan att se helheten och fördjupa dig i detaljer. Du trivs med att lösa komplexa problem, bryta ner dem i hanterbara delar och hitta långsiktigt hållbara lösningar. Du har lätt för att se samband mellan verksamhetens behov och tekniska lösningar, och anpassar dina insatser utifrån både nutida och framtida perspektiv. Samarbete är en naturlig del av ditt arbetssätt. Du är lyhörd, kommunikativ och har lätt för att bygga goda relationer med kollegor och intressenter. Du uttrycker dig tydligt och engagerat i både tal och skrift, och säkerställer att ditt budskap når fram – oavsett om det gäller enskilda möten eller större grupper. Vi lägger stor vikt vid att du är medveten om de krav på integritet, opartiskhet och saklighet som följer med att arbeta i en statlig myndighet. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Organisatorisk placering Enheten för IT är placerad i Västerås och har idag 15 medarbetare. Enheten är myndighetens strategiska och operativa stöd inom digitalisering och IT. Medarbetarna på enheten arbetar brett med digitaliseringsfrågorna, från IT-infrastruktur och systemutveckling till verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering i samverkan med övriga enheter. Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat. Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 150 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm. Viktig information till dig som söker tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås Välkommen med din ansökan senast 2025-08-24. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Om du har skyddade personuppgifter – kontakta HR innan du skickar in din ansökan, så hjälper vi dig vidare. Skicka in din ansökan på svenska. De frågor du besvarar i ansökningsformuläret används i det första urvalet. I ditt CV: • Ange år och månad för varje anställning. • Beskriv kort vilka arbetsuppgifter du haft. Arbetsprov kan komma att tillämpas under rekryteringsprocessen som en del i urvalsarbetet. Observera att din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Frågor? Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: • Per-Johan Alfredsson, enhetschef, på 010-209 01 33 För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta gärna: • Katharina Forsberg, HR-specialist, på 010-209 01 34 (tillgänglig från 21 juli) Det går även bra att kontakta några av våra fackliga representanter: • Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 (v 26 och från v 33), Betina Mohager 010-209 02 54 (v 27-29) eller Viktor Waller 010-209 01 81 (v 30 och 32) • ST Ann-Sofie Larsson tfn 010-209 02 61 eller Senad Svraka tfn 010-209 01 17 För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på www.myh.se Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Vill du jobba med digitalisering som gör verklig skillnad? Vi söker en erfaren kravanalytiker som vill omvandla behov till smarta lösningar i samhällsviktiga projekt. Som kravanalytiker hos oss är du länken mellan verksamhet och utvecklingsteam. Du fångar upp behov, analyserar dem och omvandlar dem till tydliga, spårbara krav som driver utvecklingen framåt. Du skriver user stories, formulerar acceptanskriterier, prioriterar och stämmer av – alltid med affärsnytta och användarupplevelse i fokus. Du jobbar nära både kund, utvecklare och testare och får en central roll i att skapa system som fungerar i verkligheten. Våra uppdrag finns inom branscher som energi, hälsa, telekom och offentlig sektor – där tekniska lösningar möter riktiga utmaningar. Vi söker dig som har: - Relevant högskoleutbildning inom IT, systemvetenskap eller liknande - Minst fem års erfarenhet som kravanalytiker, business analyst eller i liknande roll. - God vana att dokumentera både funktionella och icke-funktionella krav - Erfarenhet av att skriva user stories och acceptanskriterier, gärna enligt BDD (Given–When–Then) - Teknisk förståelse för arkitektur, API:er och systemflöden - Flytande svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande om du också har erfarenhet av: - Konsultrollen och kundnära arbete - Systemutveckling eller teknisk bakgrund - Certifieringar som IREB, CBAP eller liknande. Varför välja Sopra Steria? I vårt Quality-team är vi över 30 QA-konsulter, kravanalytiker och UX-designers som gillar att dela kunskap, hjälpas åt och ligga i teknikens framkant. Vi tror på frihet under ansvar och värnar om balans mellan arbete och fritid. Kompetensutveckling är en självklar del av din vardag – både genom interna initiativ och utbildningar. Hos oss får du möjlighet att bidra till samhällsnytta, samtidigt som du är en del av ett bolag som rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser enligt Great Place to Work. Och du får kollegor som brinner för kvalitet, teknik – och riktigt bra fika till kaffet! Låter det som din nästa utmaning? Skicka ansök direkt med CV och/eller LinkedIn-profil – vi rekryterar löpande! Har du frågor? Hör av dig till Hanna Korell på [email protected]. På Sopra Steria ställer vi höga krav på både kompetens och säkerhetsmedvetenhet hos våra medarbetare. Innan en eventuell anställning kommer du därför att genomgå en bakgrundskontroll, och vid intervju behöver du kunna uppvisa giltig legitimation. Processen består av tre intervjuer och personlighets- och logiktest, samt referenstagning och bakgrundskontroll 📍 Placering: Stockholm (hybrid) ⏳ Omfattning: Heltid Vi ser fram emot att höra från dig!
Uppdrag – Kravanalytiker (Lumera) Placeringsort: Stockholm (hybrid – 3 dagar på plats per vecka) Omfattning: 100 % Start: Augusti 2025 Slut: December 2025 Om uppdraget Vi söker en kravanalytiker med teknisk förståelse och praktisk erfarenhet av Lumera för ett uppdrag inom livförsäkring och pension. Rollen innebär att kravställa, dokumentera och i vissa fall validera förändringar i systemet – med särskilt fokus på försäkringslogik, regelverk och produktförändringar. Du kommer att fungera som en viktig länk mellan verksamhet och IT, och arbeta tätt tillsammans med utvecklare, testare, produktägare och aktuarier. För att lyckas i uppdraget behöver du vara både självgående och samarbetsinriktad, med förmåga att förmedla tekniska krav på ett tydligt och strukturerat sätt. Arbetsuppgifter Kravinsamling och dokumentation av affärsregler och systemförändringar i Lumera. Översätta verksamhetens behov till tekniska specifikationer och användarberättelser. Samverka med utvecklingsteam för att förtydliga lösningar och krav. Validera vissa regelverk eller konfigurationer direkt i systemmiljön. Delta i agila arbetsprocesser såsom sprintplanering och backlog refinement. Obligatoriska kompetenser Dokumenterad och praktisk erfarenhet av arbete i Lumera. Erfarenhet av kravanalys inom livförsäkring och/eller pensionsprodukter. Förståelse för försäkringstekniska regler och värdeberäkningar. Förmåga att skriva kodnära krav och föra tekniska dialoger med utvecklare. God kommunikativ förmåga samt flytande svenska i tal och skrift. Meriterande erfarenheter Erfarenhet av att konfigurera eller anpassa lösningar i Lumera. Grundläggande kunskaper i SQL eller regelbaserad testning. Kännedom om testramverk eller testautomatisering inom försäkring. Tidigare arbete i agila team. Aktuariekompetens eller nära samarbete med aktuarier. Om Rasulson Consulting Rasulson Consulting är ett specialiserat bemannings- och rekryteringsföretag inom IT-sektorn. Vi samarbetar med ledande tech-bolag och innovativa startupföretag för att erbjuda spännande karriärmöjligheter för dig med intresse för digital utveckling. Genom vår djupa tekniska förståelse och vårt starka nätverk kan vi snabbt matcha rätt kompetenser med rätt uppdrag. Hos oss får du personlig vägledning, regelbunden återkoppling och möjligheten att ta nästa steg i din IT-karriär.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 43 jobb