Kulturchef
Sök bland 6 lediga jobb som Kulturchef och börja ditt nya yrkesliv idag!
Välkommen till kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen. Förvaltningen består av sex avdelningar. Två avdelningar är kanslier som arbetar på direkt uppdrag av förvaltningens ledning samt handlägger ärenden åt kulturnämnden respektive idrotts- och fritidsnämnden. De två kanslierna ansvarar för den strategiska planeringen inom kulturnämndens och idrotts- och fritidsnämndens ansvarsområden samt bereder nämndärenden. Kanslierna handlägger också stöd och stipendier till det fria kulturlivet, studieförbund, idrottssektorn och föreningslivet i Uppsala kommun samt leder större projekt. Fyra av förvaltningens avdelningar ansvarar huvudsakligen för kulturnämndens egenregiverksamhet: Bibliotek Uppsala, Fritid Uppsala, Uppsala konst och kulturarv samt Uppsala kulturskola. Vi söker en enhetschef som har erfarenhet av pedagogisk eller konstnärlig verksamhet och som vill utveckla Uppsala kulturskola tillsammans med oss. Drivs du av att ge barn och unga möjlighet att arbeta med estetiska uttryckssätt på sin fria tid, då är tjänsten rätt för dig! Uppsala kulturskola är en del av kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen i Uppsala kommun. Vi bedriver undervisning i instrumentalspel, film, bild o form, dans, teater, sång, kreativt skrivande, kör och orkester/ensemblespel för barn och ungdomar i Uppsala mellan 6 – 20 år. Uppsala kulturskola bedriver El Sistema-verksamhet, en avgiftsfri kör- och orkesterskola på tre av kommunens grundskolor och samarbetar med andra grundskolor kring uppdragsverksamhet. Vi finns i centrala Uppsala och på ett 40-tal platser runt om i kommunen och har ett 90-tal medarbetare. Våra pedagoger är högskoleutbildade och undervisar individuellt och i grupp beroende på ämne, nivå och ålder i nära dialog med eleven. Inom ämneskurserna har vi drygt 3700 elevplatser och vi genomför runt 200 föreställningar och konserter om året. Läs mer om Uppsala kulturskola här (https://kulturskola.uppsala.se/) Tjänsten är ett vikariat till 30 juni 2026. Ditt uppdrag Du har ledningsansvar för en av de fyra enheterna i Uppsala kulturskola, vilket innefattar ansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Enheten omfattar ämnena stråk, slagverk, dans, teater, bild o form, kreativt skrivande och film och består av ca 25 medarbetare. Som enhetschef ingår du i kulturskolans ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen. I dialog med avdelningschef, ledning och medarbetare kommer du att arbeta med utvecklingsfrågor inom kulturskolan. Ledningsgruppen har genomgått utbildning till barnrättsstrateger. Vi ser det som viktigt att du vill bidra i det arbetet. Ditt övergripande uppdrag är att • aktivt bidra till att kulturskolans mål uppfylls • fortsätta utveckla kulturskolans verksamhet och organisation utifrån det politiska uppdraget • aktivt arbeta med att nå ut till nya och befintliga målgrupper med kulturskolans verksamhet • aktivt arbeta med kulturskolans marknadsföring • aktivt arbeta med målgruppens/elevernas inflytande. Du kommer att arbeta med • stöd till pedagoger och verksamhetens deltagare för att nå goda resultat • ständiga förbättringar, effektiviseringar och digitalisering • säkerställa att verksamheten präglas av hög professionalitet och utmärkt pedagogik. Kulturskolans verksamhet är till stor del förlagd till sena eftermiddagar/kvällar då undervisningen sker efter skoltid. Konserter, föreställningar och evenemang sker även under helger. Det innebär att arbetstiden varierar. Din bakgrund Vi söker dig som har erfarenhet av personalledning och genuint intresse av att ta ett formellt chefsansvar. Vi ser det som en fördel om du även har erfarenhet av ekonomi- och verksamhetsansvar. Du har pedagogisk erfarenhet i något av de ämnen som finns representerade på Uppsala kulturskola eller har arbetat med konstnärlig verksamhet och vi förväntar oss en pedagogisk eller konstnärlig högskoleexamen (alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten). Det är meriterande om du har ledarskapsutbildning. Därutöver uppskattar vi om du har erfarenhet av • att leda specialister • arbete inom en politiskt styrd organisation • strategiskt arbete • pedagogiskt ledarskap • lokalstrategiska frågor • marknadsföring • administrativt arbete i personal- och löneadministrativa system. För att lyckas med uppdraget krävs att du är en synlig och närvarande ledare som aktivt tar del i vad som sker i verksamheten, i synnerhet i den egna enheten, och har ett intresse för pedagogiskt ledarskap och organisationsutveckling. Som person är du inlyssnande, reflekterande och beslutsmässig. Upplysningar Har du frågor om tjänsten, välkommen att kontakta Ella-Kari Norberg Åberg, avdelningschef, 018-727 20 77. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta: Kajsa Angerdal, hr-specialist, tfn/sms 018-727 12 95. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 DIK, Gunilla Stillström, 018-727 82 67 Ledarna, 0200-87 11 11 Sveriges lärare, Göran Blomberg, 018-727 24 77 Vision, Denise Fjellner, 018-727 88 36 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Malmö Opera är musikdramatikens hjärta och röst i Skåne. Huset invigdes 1944 och är centralt placerat i Öresundsregionen, bara 20 minuter från Köpenhamn. Scenen är en av de största i Europa och den amfiteaterformade salongen rymmer 1500 besökare. Vi spelar klassisk, modern och nyskriven musikdramatik. Malmö Opera har drygt 285 tillsvidareanställda och 500–700 pjäsengagerade per spelår. Under ett spelår producerar vi drygt 300 föreställningar för stora scenen samt för barn-, ungdoms- och turnéverksamheterna. Vi erbjuder dig anställning i en inspirerande miljö där vi gemensamt arbetar för att skapa optimala förutsättningar för att vår publik ska få ta del av musikteater i hela dess bredd. Vi tror att mångfald av kompetenser skapar de bästa förutsättningarna för Malmö Operas arbetsklimat, kreativitet och kvalitet. Vill du vara med och forma framtidens musikdramatik – för små barn, stora barn och vuxna barn? Operaverkstan, Malmö Operas experimentella laboratorium för barn och unga, söker nu en konstnärlig ledare med stark konstnärlig vision, lekfull nyfikenhet och passion för scenkonst i världsklass. Sedan 2002 har Operaverkstan varit platsen där barn och vuxna får upptäcka operans och musikens möjligheter tillsammans. Här möts klassiker i kärleksfulla tolkningar, nyskapande verk och oväntade samarbeten – alltid med respekt för publikens upplevelse och fantasi. Arbetsbeskrivning Som konstnärlig ledare för Operaverkstan har du en central roll i att forma och utveckla dess konstnärliga profil. Du leder idéarbetet och repertoarvalet och får möjlighet att skapa och förverkliga musikdramatiska projekt för alla åldrar, med särskilt fokus på barn och unga. I din roll arbetar du i nära dialog med Malmö Operas övriga konstnärliga verksamheter, regionala samarbetspartners och teaterföreningar, liksom med externa aktörer som fria grupper, kulturskolor, skolor och andra kulturinstitutioner. Du bidrar aktivt till Malmö Operas övergripande mål att nå ut i hela regionen med relevant och nyskapande musikdramatik, och har ansvar för att ta fram och genomföra operahusets regionala produktioner på turné. Rollen innebär även att du ingår i både Malmö Operas ledningsgrupp och konstnärliga ledningsgrupp, där du är med och formar operahusets framtid. Du rapporterar direkt till VD/Teaterchef. Kvalifikationer • Har dokumenterad konstnärlig erfarenhet som regissör, dramatiker, tonsättare, eller liknande inom scenkonstområdet. • Är en visionär och trygg ledare med stark förankring i både tradition och förnyelse. • Brinner för barns och ungas rätt till kulturupplevelser av hög konstnärlig kvalitet. • Har vana av samverkan och gärna erfarenhet av arbete med olika målgrupper och konstnärliga uttryck. Anställningsförhållanden Tjänsten avser en konstnärlig anställning på heltid omfattande fyra år, med tillträde 1 januari 2026 alternativt enligt överenskommelse. Urval sker löpande, välkommen med din ansökan senast den 18 augusti 2025. Klicka på ansök-knappen nedan och bifoga CV och personligt brev. Observera att vi inte tar emot ansökningar per epost. Vi undanber oss alla erbjudande om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Välkommen med din ansökan – och bli en del av Operaverkstans fortsatta resa!
Nu finns en fantastisk möjlighet för dig som vill fortsätta leda arbetet med att producera, förmedla och tillgängliggöra länsmuseets rika samlingar – en skatt som speglar människors liv i länet genom historien. Som enhetschef för publik verksamhet leder du länsmuseets arbete som en relevant och angelägen mötesplats för bildning, upplevelser och diskussioner kring aktuella samhällsfrågor. Fokus ligger på konst och kulturhistoria med utgångspunkt i museets samlingar. Enheten för publik verksamhet består av 15 engagerade medarbetare med bred kompetens inom program- och utställningsproduktion, museiteknik, pedagogik och värdskap. Tillsammans arbetar vi för att välkomna och möta besökare i alla åldrar, med olika bakgrund och behov, för att skapa kulturupplevelser som berör och berikar. Under det kommande året lägger vi stort fokus på utveckling av processer och museiövergripande arbetssätt för att skapa en väl integrerad publik verksamhet. Vi kommer också lägga särskilt fokus på att utveckla nya sätt för besökarna att upptäcka och uppleva John Bauer och hans konstnärskap genom flera olika spännande projekt. Visst vill du vara med? Arbetsuppgifter Du leder den omfattande publika verksamheten både strategiskt och operativt, utifrån länsmuseets verksamhetsplattform, mål och resurser. Som enhetschef för publik verksamhet, kommer du att: - Leda, utveckla och säkerställa en effektiv och välfungerande publik verksamhet. - Ansvara för personal, budget och verksamhet. - Ansvara för produktioner av basutställningar och tillfälliga utställningar, både egenproducerade och inköpta. - Utveckla processer för en väl integrerad publik verksamhet. - Initiera och driva utvecklingsprojekt i samarbete med både interna och externa aktörer. - Bygga och underhålla goda relationer med externa samarbetspartners. - Ingå i länsmuseets ledningsgrupp, strategigrupp och forskningsråd. Kvalifikationer Du har förmåga att skapa förutsättningar för att dina medarbetare lyckas i det dagliga arbetet, men också i utvecklingen mot framtiden. I ditt ledarskap behöver du vara tydlig och konsekvent, med förmåga att lyssna, stödja och bygga förtroende. Du är en närvarande chef som ger konstruktiv feedback. Självklart krävs god besluts- och problemlösningsförmåga, med fokus på verksamhetens mål och resultat. Som representant i ledningsgruppen förväntas du delta aktivt och bidra med din expertis samtidigt som du har förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv samt kunna förmedla beslut som arbetsgivarrepresentant. Du behöver även ha: - Högskoleexamen samt kunskaper inom något av enhetens ämnesområde, t.ex pedagogik, kulturledning, konst eller kulturhistoria. - Flerårig erfarenhet av att leda en verksamhet med ansvar för personal och budget inom något av enhetens verksamhetsområden. - Erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbeten. - Ambition, vilja och förmåga att arbeta både strategiskt och operativt. - God förståelse för digitaliseringens risker och potential samt god förmåga att använda digitala verktyg och plattformar. - Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. - B-körkort Därutöver är det meriterande om du har: - Ledar-, och/eller projektledarutbildning. - Erfarenhet av museala processer inom publik verksamhet. Vi lägger stor vikt vid din personliga kompetens. Anställningen - Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, som inleds med provanställning om sex månader. - Verksamhetsanpassad arbetstid, normalt på dagtid, men kvälls- och helgarbete förekommer. - Inför en eventuell anställning görs en bakgrundskontroll. - Tillträdesdag enligt överenskommelse. Arbetsplatsen Länsmuseet erbjuder en trygg, inkluderande och flexibel arbetsplats som gör samhällsnytta i en föränderlig tid. Hos oss väntar meningsfulla arbetsuppgifter i en händelserik miljö, god kompetensutveckling, aktivt arbetsmiljöarbete, bra arbetsvillkor och inte minst härliga kollegor! Ansökan I ansökan ber vi dig även ta fram ett fiktivt konceptförslag och projektplan för en mindre tillfällig utställning (ca 50 m²) på temat ”Tidens spår”. Planen ska innehålla kort konceptbeskrivning, målgruppsanalys, idé för gestaltning, tidsplan samt poster för budget och personella resurser (max 2 A4). Varmt välkommen med din ansökan, senast den 17 augusti. Vi planerar att genomföra intervjuer den 25 - 27 augusti. Kontakt Vid frågor är du självklart välkommen att kontakta oss: - Museichef Johan Gärskog, tel 036-301810. - Personalrepresentant Therese Carlsson, tel 036-301817 (semester 30/6 - 27/7) - Facklig representant Akademikerföreningen, Jonas Nilsson, tel. 036-301830 (semester 19/6 - 24/7) Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanalser och undanber oss därför erbjudanden om annonsering eller rekryteringsstöd. Jönköpings läns museum är ett konst- och kulturhistoriskt museum som bedriver kunskapsuppbyggnad samt genom delaktighet tillgängliggör, bevarar och utvecklar kulturarv i länet. Jönköpings läns museum verkar för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till forskning och fri åsiktsbildning samt kulturupplevelser på allas lika villkor. Mitt i Jönköping möter våra besökare länken mellan historia, samtid och framtid. En bredd av utställningar i vackra salar med ljus och rymd. Ett stort utbud av program – från modigt till kreativt och faktafyllt. Vi är ungefär 50 medarbetare som arbetar i hela länet med allt från föremålsvård till utställningar, samtidsdokumentation, arkeologi, byggnadsvård och konservering.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Kultur är en viktig del av Stockholms nervsystem och berör miljontals människor varje år. På Kulturförvaltningen arbetar vi tillsammans för att stärka kulturlivet i Stockholm. Vi skapar möjligheter för stadens invånare och besökare att ta del av och själva skapa kultur. Hos oss råder ett öppet arbetsklimat där medarbetarna i allra högsta grad är delaktiga i utvecklingen. Var med och bidra till att Stockholm växer med kultur! Kulturskolan har verksamhet över hela Stockholms stad, se adress och placering i annonstext. Välkommen till Kulturskolan Unga berättar Unga berättar ger barn och unga möjlighet att uttrycka sig genom konst och andra kreativa uttryck. Det kan ske genom till exempel film, foto och poddar. Unga berättar arbetar för att stärka barn och ungas delaktighet i samhället. Det görs genom att ta fram och leda pedagogiska projekt tillsammans med beställare och samverkansparter. Läs mer om Unga berättar här. Unga berättar är en arbetsgrupp inom kvalitetsenheten som består av cirka 30 personer som leds av en enhetschef och en gruppchef. Du arbetar direkt underställd enhetschef. Din roll Som gruppchef för Unga berättar har du en central roll i verksamheten. Du ansvarar för medarbetar-, verksamhets- och arbetsmiljöfrågor, med cirka åtta personer som rapporterar direkt till dig. Tillsammans med enhetschefen och i dialog med medarbetarna planerar du verksamheten, ser till att bemanningen är resurseffektiv och förankrar utvecklingsarbetet i det dagliga arbetet. Beslutade mål blir konkreta aktiviteter, och du följer upp och säkerställer lärande och utveckling av verksamheten. Du håller ihop både större och mindre operativa projekt, administrerar uppdrag och projekt, hanterar avtalsskrivning och har kontakt med uppdragsgivare. Att bygga nätverk med interna och externa parter är en viktig del av ditt arbete, liksom att söka extern finansiering för projekt. Du följer kulturförvaltningens och kulturskolans årshjul för bland annat APT-träffar, medarbetarsamtal och lönerevision. Det är ditt ansvar att förankra beslut med medarbetarna, säkerställa att relevanta rutiner finns och efterlevs, och att fattade beslut genomförs i gruppen. I ditt arbete stöttar du enhetschefen genom att ta fram en årlig verksamhetsplan, rapportera verksamhetsredovisning tre gånger per år, och arbeta med aktuell verksamhetsstatistik för att förbättra och utveckla verksamheten. Tillbud och avvikelser rapporterar du enligt gällande rutiner i stadens IA-system. Genom dialog skapar du tydlighet kring förväntningar och ser till att medarbetarna har rätt förutsättningar att nå resultat. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Högskoleutbildning med relevant inriktning (t.ex. pedagogik, kultur, ekonomi, samhälle, alternativt annan högskoleutbildning i kombination med kvalificerad arbetslivserfarenhet inom utbildningsområdet eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt). Erfarenhet av att leda andra människor i rollen som chef och erfarenhet av att ha arbetat med förändrings- och utvecklingsarbete i ledande position. Arbetat med att söka bidrag och extern finansiering. Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Goda ekonomikunskaper. Goda IT-kunskaper. Meriterande: Dokumenterad utbildning inom projektledning eller annan ledarskapsutbildning. Dokumenterad utbildning inom barn och ungas rätt till inflytande/barnkonventionen. Erfarenhet av att leda i offentlig förvaltning. Erfarenhet av projektledning, arbetsledning och/eller andra ledaruppdrag. Arbetat med barn och ungas i fokus. Arbetat med barn och ungas rättigheter till kultur och eget inflytande. Som person är du lösningsorienterad, analytisk, proaktiv och strukturerad. Du har goda ledaregenskaper och är empatisk. Du är tydlig, strategisk och beslutsam samt kommunicerar väl. Du är nyfiken och engagerad. Vidare så är du mål- samt resultatinriktad och har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna. Övrigt Visst kvälls- och/eller helgarbete kan förekomma. Arbetsplatsen är huvudsakligen förlagd vid Odenplan samt i Rinkeby. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
ARBETSUPPGIFTER OCH KVALIFIKATIONER Vi söker nu en kulturchef med ansvar för kulturskola, kultur samt bibliotek. Din fysiska placering är på Älvstranden bildningscentrum där du sitter tillsammans med sex andra rektorer. I tjänsten ingår ansvar för enheternas personal, ekonomi, arbetsmiljö och att leda och utveckla verksamheten i enlighet med verksamheternas styrdokument samt att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Du är direkt underställd skolchefen. Som chef inom barn- och bildning arbetar du i team tillsammans med andra rektorer/chefer och närmast med teamet kultur/fritidsgårdar. Ledningsteamet består av alla chefer inom barn- och bildningsavdelningen, totalt 14 st inklusive skolchef och utvecklingsstrateg. Som ledare i Hagfors kommun får du kontinuerligt stöd i ditt ledarskap genom arbetsledarträffar, interna ledarutbildningar, handledning samt stöd kring ekonomi, administration och i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi är även en kommun som satsar på kultur och friskvård. Vi söker dig som har en relevant pedagogisk högskoleexamen, gärna kompletterad med annan ledarskapsutbildning. Du har en dokumenterad erfarenhet från att framgångsrikt leda andra samt erfarenhet och kunskaper inom kultur- och skolområdet. Uppdraget kräver en lyhörd och trygg ledare som kan synliggöra ett pedagogiskt ledarskap i alla led. Du har en god förmåga att etablera och utveckla relationer med medarbetare och är en ledare med god kommunikativ förmåga. Alla dina beslut utgår från att du har elevens och kundens bästa i fokus. Helhetssyn, struktur, engagemang, kvalitet, professionalitet, delaktighet och utvecklingsbenägenhet är dina ledord. Du är också en modig och utvecklingsbenägen förändringsledare som drivs av det demokratiska uppdraget i rollen. Du ser synergier och samarbeten med andra förvaltningar och aktörer för att nå målgrupperna. För att vara framgångsrik i tjänsten är det viktigt att du har förmågan att leda och motivera andra, sätta upp mål och riktning för verksamheten samt arbeta strategiskt för att uppnå organisationens mål. Erfarenhet av verksamhetsutveckling, effektivisering och kvalitetsarbete är också viktigt. Meriterande är även erfarenhet av projekt- och/eller processledning. Du är van att tillämpa ett tillitsbaserat ledarskap och har förmågan att skapa goda förutsättningar för samverkan. God kommunikationsförmåga på svenska i både tal och skrift är viktigt, liksom grundläggande arbetsrättslig kunskap och förmågan att arbeta i digitala verksamhetssystem. Som person behöver du slutligen vara en lagspelare som tilltalas av att arbeta i ett ledningsteam. B-körkort är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Enligt skollagen (2010:800) krävs ett registerutdrag från Rikspolisstyrelsen belastningsregister för att arbeta inom förskoleverksamhet, skola eller barnomsorg. Blankett finns på Rikspolisstyrelsens webbplats. LÖN - Vi tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk FACKLIGA FÖRETRÄDARE Nås genom Hagfors kommuns växel, 0563-185 00. ÖVRIGT Vi har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Tjänsten är en provanställning i 6 månader som kan övergå i en visstidsanställning fram till 2027-12-31. Därefter finns möjlighet till förlängning om erforderliga beslut fattas. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Intervjuer kommer att ske fortlöpande. Känner du igen dig och lockas av uppdraget? Då kan det vara dig vi ser som vår nya kulturchef! ARBETSPLATS Hagfors skolområde består av verksamheterna förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, fritidsgårdar, skol- och folkbibliotek, kulturskola samt ett särskilt ansvar för kulturen i Hagfors kommun. Hagfors kommun erbjuder dig stora möjligheter till balans i livet. Du kan göra karriär och samtidigt njuta av ett gôtt liv med livskvalitet. Här finns ett modigt fôlk med framåtanda som uppskattar kombinationen av den lilla stadens potential och närheten till en storslagen natur. Vårt handlingskraftiga näringsliv stärker kommunen och sätter Hagfors på kartan internationellt. Den lokala flygplatsen gör att det är nära till Stockholm och resten av världen, vilket skapar möjligheter i både jobbet och privatlivet. Här hjälps vi åt att skapa ett rikt liv och tillsammans möjliggör vi en attraktiv kommun. Läs mer om arbetet i http://www.hagforsstrategin.se. Vid anställning kan utdrag ur polisens belastningsregister komma att begäras. VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!
Du kan väcka intresse. Och stilla nyfikenhet. Precis som vi. På sektorn för kultur och fritid arbetar 130 engagerade medarbetare fördelade på fyra enheter: bibliotek, fritid, idrott och kultur. Vill du vara med och skapa en generationsöverskridande, inspirerande och inkluderande miljö med fokus på barn och unga? Här hos oss på Kultur och fritid får du vara med att forma en ny mötesplats där barn och ungas kreativitet blomstrar! Verksamheten invigs augusti 2026, kommer att ligga i Ursvik och bli en kreativ och generationsöverskridande mötesplats med fokus på barn och unga. Mötesplatsen ska vara en levande nod där: • skapande, lärande och arrangemang samverkar • aktiviteter för barn och unga varieras under hela dagen • olika generationer möts • huset har ett tydligt tema – temat blir Ordet, vilket genomsyrar inredning, program och pedagogik I huset ska bibliotek, fritidsgård, kulturskola och föreningsliv samverka – för att skapa en öppen, inkluderande och levande mötesplats där tre verksamheter ska bli en. Vi söker dig som har modet och energin att starta och leda denna inovativa verksamhet. Läs mer om vår verksamhetidé här: klicka på denna länk. Som chef kommer du ha både chefsansvar, samverkansuppdrag och, inte minst, arbeta med verksamhetsutveckling. Du kommer att vara avgörande för att huset blir ett hus fyllt av liv – inte bara lokaler. Som chef kommer du att vara en del av verksamheten vilket kan innebära helg och kvällsarbete. Vi ser att du har relevant högskoleutbildning inom exempelvis pedagogik, socialt arbete, kultur, fritidsvetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi värdesätter utbildning, men ser också till din praktiska erfarenhet av att leda verksamhet och personal, särskilt med fokus på barn och unga. Ditt uppdrag innebär att du ska: • bygga upp team, arbetssätt och verksamhet i ett helt nytt hus • leda medarbetare i ett hus med delat värdskap, samverkan och delat ansvar • arbeta nära sektorns andra delar (t.ex. kulturskola, bibliotek, fritid) • säkerställa att huset lever sin vision om att vara en levande mötesplats för barn och unga 0–16 år • arbeta med utveckling inom mångfald, HBTQI+, funktionsnedsättning och jämställdhet • utveckla och implementera metoder för att stärka barn och ungas inflytande och delaktighet • möjliggöra att huset fungerar som en generationsöverskridande mötesplats • samverka med skola, socialtjänst, polis och civilsamhälle Vi vill att du: • har erfarenhet av att leda verksamhet för barn och unga, t.ex. inom fritid, kulturskola, ungdomsverksamhet eller civilsamhälle • har dokumenterad erfarenhet av att leda eller samordna människor, formellt eller informellt • har vana av att arbeta i blandade miljöer och med olika typer av människor och uppdrag Viktigt att du har god förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation samt att du har en förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Vad vi erbjuder dig • Du får bygga upp en verksamhet från grunden – med inflytande från dag ett • Ett hus som är fysiskt anpassat för kulturens och barnens behov • Skapa en generationsöverskridande mötesplats • Möjligheten att påverka hur kultur blir en självklar del av samhällsutvecklingen För att du ska fungera i vår organisation vill vi att du: • Tar ansvar för ditt uppdrag och sina arbetsuppgifter. Medverkar aktivt till utveckling av verksamheten. Är självgående, kan fatta egna beslut och har gott omdöme i hanteringen av både små och stora frågor. • Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. • Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar din inriktning när målen ändrar sig. • Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. • Arbetar bra med andra människor. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. • Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Personliga egenskaper väger tungt. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 10 augusti. Ansökningar behandlas löpande och tjänsten kan komma tillsättas tidigare. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Övrig information En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret. Välkommen med din ansökan! Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 6 av 6 jobb