Leg. Kurator

Välkommen till Krokom hälsocentral! Hälsocentralen ligger centralt i Krokom med närhet till vatten och grönområden. Vi är en trivsam och välfungerande arbetsplats som präglas av god gemenskap och ett nära samarbete mellan de olika yrkesprofessionerna. Vårat upptagningsområde sträcker sig från glesbygd till stad och tillsammans med Hälsocentralen i Föllinge har vi ett primärvårdsansvar för ca 11 000 listade medborgare. Vi har hög kompetens inom forskning och handledning och är en populär utbildningscentral. Tillsammans med kommunen driver vi en familjecentral där MHV, BHV, socialtjänst och öppen förskola ingår. Hälsocentralen i Krokom är belägen två mil från centrala Östersund. Vi söker nu en ny medarbetare till vår Psykosociala mottagning. ARBETSUPPGIFTER Bedömning och behandling på primärvårdsnivå. Vi arbetar bland annat med internet-kbt, grupp- och individuell behandling samt krishantering. KVALIFIKATIONER Högskoleutbildning socionom el beteendevetare med steg 1 ÖVRIGT Gärna erfarenhet av primärvård. Välkommen med din ansökan bestående av CV och personligt brev.   För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Jämtland Härjedalen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

13 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Kurator, vikariat, till Vårdcentralen Drottninghög i Helsingborg
REGION SKÅNE
Kuratorer

Gör skillnad. Varje dag. Vi är glada att välkomna en ny kollega till vårt team! Vi letar efter dig som vill bidra till att vidareutveckla vår verksamhet. Om du vill arbeta i en dynamisk miljö där varje dag bjuder på nya utmaningar, kan du vara den vi söker till Vårdcentralen Drottninghög i Helsingborg. Tjänsten är ett vikariat, och hos oss blir du en del av ett sammansvetsat team med stor gemenskap och bred kompetens! Vårdcentralen Drottninghög är belägen i nordöstra Helsingborg nära det vackra friluftsmuseet Fredriksdal. Det är ett mångkulturellt område, vilket gör vårt arbete än mer varierande och spännande. Vi har idag cirka 7 500 listade patienter och ungefär 800 listade barn på barnavårdscentralen (BVC). På vårdcentralen finns specialistmottagningar inom bland annat diabetes, astma/KOL, livsstilsfrågor samt ett eget labb som bemannas av undersköterskor. Fysioterapeuter, psykolog, dietist och arbetsterapeut är med oss i teamarbetet och gör att vi kan ha en hög kvalitet i det arbete vi gör. På vår distriktssköterskemottagning arbetar vi med äldrevårdsmottagning i nära samarbete med hemsjukvården i området och vi gör också minnesutredningar. Vi har en familjecentral, Oliven, med tillhörande BVC. Dessutom har vi, i ett nära samarbete med Arbetsmarknadsförvaltningen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, utvecklat ett rehabiliteringsteam, som bland annat består av försäkringsmedicinskt sakkunnig läkare och rehabiliteringskoordinator. Vi har ständigt pågående utvecklingsarbete på vårdcentralen för att förbättra kvalité och arbetsmiljö där nya idéer och tankar tas väl emot. Region Skåne erbjuder Friskvårdsbidrag, möjlighet till flexibel arbetstid, utbildningstid digitalt och i vissa fall fysiskt, gällande kollektivavtal, individuellt anpassad arbetsmiljö. Den sociala gemenskapen prioriteras också med olika gemensamma aktiviteter utanför arbetstiden om man önskar vara med. Goda möjligheter till allmänna kommunikationer och även tillgång till parkering. Hos oss välkomnas du av cirka 30 medarbetare som arbetar i tvärprofessionella team i ett öppet, positivt och kreativt arbetsklimat. Vi är alla stolta över det goda arbetsklimat som råder och sätter stort värde i att arbeta i ett mångkulturellt område. Nu ser vi fram emot att välkomna en ny kollega. ARBETSUPPGIFTER I rollen som kurator har du en central funktion där du erbjuder stöd och samtal till patienter med olika behov. Du samarbetar nära läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal för att tillsammans skapa bästa möjliga vård och trygghet för våra patienter. Arbetet består av bedömning, samtalsbehandling, rådgivning och rehabilitering av patienter. Vi arbetar med stödsamtal och terapier varav internet-KBT är en del. Vi fungerar som ett kunskapsstöd för patienten i dennes kontakt med kommun och övriga samarbetsaktörer. Ditt arbete innebär att du självständigt driver och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, men med stor närhet till dina kollegor vid behov. Vi arbetar teambaserat med sambedömningsrond, vilket innebär att arbetsgruppen gemensamt bedömer och planerar för icke-akuta patientbesök, vilket bidrar till en hög patientsäkerhet, och att vi hjälps åt med att prioritera utifrån den enskilda patientens behov. När du börjar hos oss får du en introduktion anpassad utifrån dina erfarenheter, så att du kan komma in i verksamheten på ett bra sätt. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig med godkänd socionomexamen och goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som i skrift. Därtill är det fördelaktigt om du har utbildning i Kognitiv beteendeterapi (KBT) motsvarande steg 1 eller andra likvärdiga påbyggnadsutbildningar. Det är meriterande för tjänsten om du är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator, och då är det i så fall ett krav med språkkunskap i svenska motsvarande lägst nivå C1, enligt Europarådets nivåskala. Vi ser det även som meriterande med erfarenhet från primärvård och/eller psykiatrisk öppenvård. Du som person har ett genuint intresse för människor och arbetar med patienten i fokus, samtidigt som du arbetar mot verksamhetens mål. Därtill är du trygg i din yrkesroll, positiv och bidrar till ett gott arbetsklimat. Vidare har du god samarbetsförmåga och är flexibel inför de varierande arbetsuppgifter som kan uppkomma under en dag på en vårdcentral. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Primärvården Skåne - I första hand för hela livet. Primärvården Skåne är Region Skånes primärvård i egen regi. Vi är ca 3 500 medarbetare som varje dag arbetar för att ge Skånes invånare nära vård av hög kvalitet och ett gott bemötande, genom livets alla skeden. Detta gör vi utifrån Region Skånes värdegrund välkomnande, drivande, omtanke och respekt. Primärvården Skåne bedriver verksamhet över hela Skåne, både i städer och på mindre orter. Vi möter patienter med olika behov, bakgrund och förutsättningar fysiskt på våra mottagningar eller digitalt. Vår verksamhet är konkurrensutsatt och behöver nå ut till människor i alla åldrar, med olika bakgrund och på olika platser i Skåne. Primärvården Skåne baserar sin positionering på samma grund som Region Skåne, som finns beskrivna i varumärkesguiden för Region Skåne. Primärvården Skånes verksamhetsidé Primärvården Skåne ska erbjuda personcentrerad vård med hög medicinsk kvalitet och kontinuitet. Vi skapar förtroende och bygger relationer genom respekt och ett professionellt bemötande. Vi är tillgängliga och erbjuder en hälso- och sjukvård som främjar hälsa och välbefinnande för Skånes alla invånare. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

13 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Kurator till barn- och ungdomshabiliteringen

Barn- och ungdomshabilitering ger insatser till barn och ungdomar 0-17 år med rörelsenedsättning, intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. Vi utgår från en helhetssyn på barnets/ungdomens behov och följer deras utveckling över tid. I Bollnäs är vi ett engagerat tvärvetenskapligt team som arbetar i nära samverkan med teamet i Hudiksvall vilket skapar god tillgänglighet för våra patienter. ”Vår arbetsplats arbetar utifrån alla professioners kunskap och engagemang. Det är viktiga grunder i vår gemensamma målsättning att göra skillnad och bidra till bättre livsförutsättningar för barnet och familjen”, säger Annelie Lindberg kurator på barn- och ungdomshabiliteringen i Hälsingland. ARBETSUPPGIFTER Som kurator hos oss får du varierade och meningsfulla arbetsuppgifter där du arbetar både självständigt och i samverkan med kollegor och andra aktörer. Du erbjuds kontinuerlig handledning och har möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Som kurator hos oss arbetar du med • föräldrastöd och information om samhällsstöd utifrån barnets funktionsnedsättning • bedömning och behandling av psykisk ohälsa vid funktionsnedsättning • handledning/utbildning/gruppverksamhet till patient och vårdnadshavare • samverkan med annan hälso- och sjukvård och kommunal verksamhet. Hos oss får du • arbeta tillsammans med engagerade, samverkande, ansvarsfulla och kompetenta medarbetare • vara en viktig del i ett tryggt tvärvetenskapligt team där det alltid finns någon att rådfråga • arbeta med många varierande arbetsuppgifter. Hos oss är den ena dagen inte lik den andra och det är den variationen som gör arbetet både stimulerande och utmanande. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Som arbetsgivare är vi mån om dig som arbetstagare och vi arbetar därför aktivt med riktade friskvårdsinsatser för att främja en hälsosam livsstil. Läs mer om våra olika förmåner på Region Gävleborgs hemsida! https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/ KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är lugn och stabil i möten med våra patienter, vårdnadshavare och samverkanspartners. Du ska kunna driva dina processer självständigt men samtidigt ha lätt att samarbeta med teamet i det vardagliga arbetet. Förmågan att lätt anpassa sig till nya situationer är viktig eftersom arbetet är varierat och våra möten behöver formas utifrån den vi möter. Att hjälpa andra med problemlösning i vardagen kräver att du har god förmåga att anpassa ditt budskap till mottagaren och är tydlig med på vilket sätt du kan stötta patient/vårdnadshavare. Det är självklart för dig att ta in flera perspektiv ur familjens vardag i bedömning och behandling. I rollen som kurator ska du ha • godkänd socionomexamen • erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete. Vi ser det som meriterande om du är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator. Det är också önskvärt att du har grundläggande psykoterapiutbildning med inriktning mot KBT, erfarenhet av arbete med barn eller vuxna med funktionsnedsättning och erfarenhet av teamarbete och samverkan med vårdgrannar. Vänligen ansök så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande. Före erbjudande om anställning har arbetsgivaren rätt att begära ett utdrag från belastningsregistret. ÖVRIGT Med 7 500 medarbetare är vi länets största arbetsgivare. Det ger oss styrka att driva utvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Vårt uppdrag är spännande och komplext. Oavsett vilken roll du har hos oss hjälper du invånarna i länet och gör nytta i samhället. Vi ligger i framkant i samhällsutvecklingen och satsar på att du som medarbetare ska få växa och utvecklas. Hos oss får du använda hela din kraft för att tillsammans med dina kollegor skapa framtidens Gävleborg. Hälso- och sjukvårdsnämndförvaltningens cirka 6500 medarbetare arbetar tillsammans för att ge länets invånare de bästa förutsättningarna för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Genom att tillhandahålla god och nära vård i hela länet lägger vi grunden för ett starkt och friskt Gävleborg. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

13 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Kurator, Kuratorsenheten Mora

Hos oss i Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Dalarna med utvecklingskraft i länets alla delar. Inom Region Dalarnas hälso - och sjukvård är vi på väg mot framtidens nära vård med personcentrering och kunskapsstyrning i fokus vilket även präglar vår verksamhets resa mot framtiden. Arbetsterapi- och kuratorsenheten har verksamhet vid tre lasarett i regionen, Ludvika, Falun och Mora. Kuratorsenheten i Mora är en liten unik enhet med totalt fem kuratorstjänster samt en avdelningschef. Vårt uppdrag är att bistå med, samt uppmärksamma den specialiserade hälso - och sjukvården på de psykosociala perspektivens betydelse för rehabilitering och hantering av sjukdom. Vi tar emot patienter och anhöriga på egen vårdbegäran eller remiss från specialistvården. Kreativitet, utveckling, hög kvalitet, god samverkan, värme, uppmuntran och trivsel på arbetet är viktiga ledord för oss. Vi står inför en utveckling av verksamhetens organisering och vill nu ha med oss två kuratorer som kan bidra till att tillgodose psykosociala behov inom regionens specialistvård i norra och västra Dalarna. Är du vår framtida kollega? Ansök redan idag! Kurator, Kuratorsenheten Mora Arbetsuppgifter Kuratorns uppdrag är att bidra med ett psykosocialt perspektiv i hälso- och sjukvården, med fokus på psykologiska, systemiska och socialrättsliga aspekter. Arbetet omfattar utredning och behandling av patienter och närstående, undervisning, samverkan med vårdpersonal och externa aktörer, studenthandledning samt utvecklingsarbete. Kuratorn är en psykosocial expert som lyfter hur den psykosociala situationen påverkar medicinska behandlingsresultat. Vidare motverkar kuratorn medikalisering av psykosocial problematik och har särskilt ansvar för frågor som våld i nära relationer, barn som närstående samt risk- och missbruk. Arbetet sker dagtid med fysiska och digitala besök, avdelningsbedömningar och hembesök inom specialiserad palliativ vård. Vanliga arbetsuppgifter inkluderar individuella samtal, patientundervisning i grupp och deltagande i psykosociala ronder. Vi söker dig som kan bidra till vår verksamhet genom samtal, undervisning och samarbete. Vi erbjuder en individuellt anpassad introduktion, fadderstöd, erfarenhetsutbyten och kompetensutveckling inom både basenheten och regionen. Från 2029 krävs legitimation som hälso- och sjukvårdskurator inom Region Dalarna. Har du redan legitimation är det meriterande. Saknar du legitimation i dag och du visar dig vara rätt person för oss kommer du att få genomföra utbildningen inom ramen för din anställning. Om du redan nu har påbörjat studier till hälso- och sjukvårdskurator eller har sökt utbildningen till hösten så kan du under vissa förutsättningar få möjlighet att slutföra eller genomföra din utbildning inom ramen för din anställning hos oss. Som regionanställd får du subventionerat busskort, friskvårdsbidrag på 2000 kr/år och tjänstepension. Övrig information Kvalifikationer För att söka någon av våra två tjänster finns det krav på att du har: Socionomexamen B-körkort för manuell växellåda Det är meriterande om du även har: erfarenhet av kuratorsarbete inom hälso - och sjukvården eller annat psykosocialt behandlingsarbete som bedöms likvärdigt. legitimation som hälso - och sjukvårdskurator grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1) alternativt legitimationsgrundande psykoterapiutbildning (steg 2) handledarutbildning fördjupad kunskap och utbildningar inom områdena barn som närstående, våld i nära relation samt risk- och missbruk. Vi förutsätter att du som söker har god kommunikativ förmåga, kan skapa goda relationer med såväl kollegor som patienter och närstående och att du gärna delar med dig av din kunskap. Just nu befinner sig kuratorsenheten på en utvecklingsresa och vi behöver dig som både vill och kan bidra med både kompetens och framåtanda på heltid. Självklart bidrar du även rent generellt till ett positivt arbetsklimat med samarbete i fokus. Ansökan Region Dalarna kommer att införa krav på legitimation som Hälso- och sjukvårdskurator från 2029-07-01 för de som ska arbeta som kuratorer inom hälso- och sjukvården. Om du erbjuds tjänst och saknar legitimation kommer du att behöva en kompletterande utbildning för att uppnå behörighet att söka legitimation. Detta planeras i samråd med din närmaste chef. Har du skyddade personuppgifter? Ansök inte via systemet. Kontakta istället rekryterande chef direkt. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss. Om du är eller tidigare har varit anställd i Region (Landstinget) Dalarna kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Läs mer om Region Dalarna, vår värdegrund, arbetsmiljö och förmåner, samt vilka kontroller som görs innan anställning: Jobba med oss - Region Dalarna Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag. Fackliga kontaktuppgifter Fackförbund - Region Dalarna

12 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Kurator till avancerad sjukvård i hemmet ASIH i Malmö
REGION SKÅNE
Kuratorer

Gör skillnad. Varje dag. Är fokus på patienten och ett empatiskt förhållningssätt självklarheter för dig? Vill du vara med och göra skillnad och samtidigt ges möjlighet att utvecklas både i din yrkesroll och som person? Då är du varmt välkommen att söka tjänsten som kurator hos oss! Inom Avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) i Malmö arbetar vi med att ge vård, stöd och trygghet i patientens hemmiljö. Som kurator blir du en viktig del av vårt tvärprofessionella team där du bidrar med psykosocialt stöd till patienter och deras närstående i en livssituation som ofta är både skör och komplex. Det övergripande målet för Skånes palliativa vård och ASIH är att erbjuda en likvärdig vård för alla invånare i Skåne oberoende av diagnos, ålder och bostadsort. Vi bedriver verksamhet dygnet runt och ingår organisatoriskt i Nära vård och hälsa, Mobila team och specialiserad palliativ vård, sydvästra Skåne. ASIH erbjuder specialiserad palliativ vård och annan avancerad sjukvård i hemmet, till patienter i alla åldrar bosatta i Malmö stads upptagningsområde. Vården utförs i patienternas egna hem eller på särskilda boenden. Vår arbetsmiljö genomsyras av nära samarbeten och ständig utveckling. Enheten består av fyra team; ett öppenvårdsteam, ett konsultteam samt två team som riktar sig till de patienter som är inskrivna i ASIH. ARBETSUPPGIFTER Vi erbjuder ett varierande och spännande arbete där du blir en del av ett tvärprofessionellt team med goda förutsättningar att utvecklas inom ditt yrke. Du kommer framför allt att arbeta i det ena ASIH-teamet med ett nära samarbete med dina kuratorkollegor i det andra ASIH-teamet och på palliativvårdsavdelningen. Ditt arbete består främst av samtal vars syfte är till att stödja, uppmuntra, informera och avlasta patient och närstående i frågor och problem som är relaterade till patientens sjukdom. Arbetsuppgifterna innefattar bedömning av patienters- och anhörigas behov av psykosocialt stöd och rådgivning samt att informera om samhällets resurser. Du arbetar förebyggande, ger individuell vård och medverkar till att skapa trygghet i svåra livssituationer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med socionomexamen och som är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator. Språkkunskaper i svenska lägst nivå C1 enligt Europarådets nivåskala är ett krav. Du har ett genuint intresse för palliativ vård och deltar aktivt i verksamhetens utvecklings- och förbättringsarbete. Verksamheten består bland annat av en palliativvårdsavdelning, vårdplatser i patientens eget hem eller på särskilt boende vilket innebär att det krävs giltigt B-körkort för manuellt växlad bil. Det är vidare meriterande om du har steg 1 och 2 psykoterapiutbildning samt tidigare erfarenhet av palliativ vård, onkologi eller barnsjukvård och har arbetat med människor i kris och sorg. Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och arbetar med patienten i fokus. Då arbetet innebär mycket stöd och samtal behöver du vara kommunikativ och ha förmåga att möta människor på olika plan, från olika kulturer och i olika åldrar för att lyckas i rollen. Du har ett flexibelt förhållningssätt och förmåga att kunna prioritera mellan olika arbetsuppgifter. För att trivas hos oss behöver du kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut samtidigt som du värdesätter teamarbete och kan bidra med dina kunskaper till att skapa ett gott arbetsklimat. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering. Välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Förvaltningen Nära vård och hälsa har funnits sedan den 1 januari 2025. Förvaltningen ansvarar för anslagsfinansierad vårdverksamhet inom nära vård. I detta innefattas bland annat mobila team och specialiserad palliativ vård, mottagningsverksamhet inom nära vård, akutvård inom nära vård, 1177 på telefon samt vissa regiongemensamma funktioner. Dessutom ansvarar förvaltningen för utveckling och uppföljning av omställningen till nära vård i Region Skåne. Antalet medarbetare beräknas bli omkring 1 000. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

12 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Kurator/Rehabkoordinator till Bellevue vårdcentral

Bellevue Vårdcentral är ett privat alternativ till den offentliga vården och är en del av en koncern bestående av fyra vårdcentraler. Vår målsättning är att finnas till hands när våra patienter behöver oss och att erbjuda dem hälso- och sjukvård med hög kvalité. Vi strävar efter att utveckla verksamheten utifrån de behov och den service som våra patienter efterfrågar. Vi har en hög tillgänglighet och erbjuder snabbt stöd genom våra generösa öppettider på vardagar. Vi finns alltid till hands när våra patient behöver oss. Beskrivning av arbetsuppgifter: Vi söker en kurator som även ska arbeta som rehabkoordinator på Bellevue Vårdcentral. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för rehabiliteringskoordination för patienter inom hela koncernen (Bellevue samt de tre andra vårdcentralerna). Tjänsten innebär att du både arbetar med primärvårdsuppdraget för bedömning och behandling av lindring till måttlig psykisk ohälsa samt med samordning och uppföljning av rehabiliteringsinsatser för patienter som behöver stöd i sin återhämtning efter sjukdom eller skada. Som kurator kommer du att hantera vanliga problemställningar som depression, stressrelaterad ohälsa, ångesttillstånd och sömnproblem. Du gör bedömningar och behandlingar samt tar de första samtalen med patienter, för att sedan koordinera vårdteamet vid behov av ytterligare insatser. Tillsammans med läkarna på mottagningen tar vi upp patienter vid gemensam rond. Som rehabiliteringskoordinator får du ett helhetsansvar för att samordna och följa upp rehabiliteringsinsatser för patienter med olika behov. Detta kan innefatta planering av fysiska rehabiliteringsprogram, samarbete med fysioterapeuter och annan vårdpersonal samt stöd i att skapa en plan för återgång till arbete eller aktivitet. Du kommer att vara en viktig länk för att säkerställa att patienter får rätt stöd och uppföljning under hela rehab processen. För att lyckas i rollen krävs: Socionomexamen och utbildning för rehabkoordinator. Om du är legitimerad kurator, finns möjlighet att arbeta med behandling i form av IKBT (internetbaserad kognitiv beteendeterapi) och andra behandlingsmetoder. Du kommer att arbeta över hela koncernen och samordna rehabiliteringsinsatser för patienter listade vid samtliga av våra fyra vårdcentraler. Vi lägger stor vikt vid teamarbete och har ett patientcentrerat arbetssätt i nära samarbete med övriga yrkeskategorier på mottagningen. vi strävar efter att alltid ha hög tillgänglighet och möjlighet att kunna erbjuda mottagningstid inom 24 timmar. Är du kurator och tycker att detta låter intressant? Då vill vi gärna höra ifrån dig! Det är positivt om du har erfarenhet av arbete på vårdcentral. Övrig information Inför tillsvidareanställningar tillämpar vi alltid först sex månaders provanställning. Observera att vi tillämpar löpande rekrytering och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar därför att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

12 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Leg. sjukvårdskurator till Kry Älta vårdcentral

Om verksamheten Kry vårdcentral Älta med tillhörande hemsjukvård och BVC ligger i nya moderna lokaler i Älta centrum. Vårdcentralen kännetecknas ett kompetentsstarkt team med en familjär stämning där medarbetarna hjälps åt, handleder och inspirerar varandra. På vårdcentralen arbetar bland annat specialistläkare i allmänmedicin, ST-läkare, sjuksköterskor, distriktssköterskor, undersköterskor och kurator. Medarbetarna arbetar mot ett gemensamt mål med patienten i fokus genom samarbete och gott bemötande. Vill du vara med på vårdcentralen och Krys fortsatta redan inom digi-fysisk vård? Sök tjänsten som Leg kurator hos oss! Om rollen Inom den psykosociala processen på Kry jobbar vi med ett beteendeanalytiskt grundat arbetssätt där du som psykolog eller kurator kommer att vara delaktig i alla led i behandlingen av psykisk ohälsa hos vuxna patienter. Arbetet innefattar till största del individuella KBT-behandlingar och stödjande samtal. Du kommer bli en del av en välfungerande vårdcentral med trevliga kollegor som alltid har fokus på patienternas bästa. Kvalifikationer & egenskaper Du är legitimerad psykolog eller legitimerad sjukvårdskurator Har genomfört minst steg 1 i kognitiv beteendeterapi. Har minst 1 års yrkeserfarenhet av KBT-behandling av vuxna inom primärvården eller från psykiatrin. Vi söker dig som är en flexibel och utvecklingsorienterad Leg. sjukvårdskurator som är trygg i beteendeanalys. Du drivs av eget ansvar, att samspela i team och att se nya möjligheter. Du är noggrann i ditt arbete och tar stort ansvar över dina arbetsuppgifter.  Vi erbjuder dig En vårdcentral med stort fokus på service, som sätter kvalitet och patientsäkerhet som högsta prioritet. Förmånligt erbjudande för besök i Kry-appen. Involvering i det medicinska planeringsarbetet för vårdcentralen inom nya verktyg, processer samt rutiner och riktlinjer. En möjlighet att bidra till kontinuerlig utveckling av Krys digitala och fysiska vård. Kollegor över hela landet som samarbetar och utbyter erfarenheter kring metoder och medicinska fall. Kollektivavtal, friskvårdsbidrag och förmånliga försäkringar. Praktisk information Start: Efter överenskommelse Omfattning: 40% Anställning: Tillsvidare Arbetstider: Vardagar 8-17 Plats: Älta Kontakt Låter tjänsten intressant? Skicka in din ansökan redan idag då vi rekryterar löpande. Har du frågor är du välkommen att kontakta verksamhetschefen på mail. På grund av GDPR tar vi inte emot ansökningar via e-post. För mer information om Kry besök gärna vår hemsida.

10 juni 2025
Sista ansökan:
20 november 2025
Kurator

Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena (RPR) har ett länsövergripande, regionalt och nationellt uppdrag och ansvarar för slutenvård av lagöverträdare med allvarlig psykisk störning och för tvångsvård av psykiskt sjuka patienter från kriminalvården, arrester och psykiatrienheter. Flera av våra insatser sker i samverkan med andra vård- och samhällsaktörer exempelvis domstolar, kriminalvård, polis och andra regioner. Vår klinik är en av landets modernaste rättspsykiatriska kliniker för högspecialiserad vård, vi har 90 slutenvårdsplatser och är cirka 200 medarbetare. Inom kliniken finns 6 vårdenheter, öppenvård, utredning- och behandlingsenhet, säkerhet- och serviceenhet och administrativ stab. Här kan du läsa och se mer av vår verksamhet: https://www.1177.se/Ostergotland/hitta-vard/kontaktkort/Rattspsykiatriska-regionkliniken-Vadstena/ Vårt erbjudande För livet framåt. Region Östergötland har höga ambitioner och ett ansvarsfullt uppdrag. Det handlar om hälsa och vård, om vår regions utveckling och om dem som lever och vistas här. Vi vill fortsätta att vara i framkant, med vård, forskning och utbildning. Det innebär att våga tänka nytt – och att ha de bästa medarbetarna. Därför erbjuder vi unika möjligheter till vidare lärande och satsar på moderna miljöer med effektiva system och verktyg. Många av oss möter patienter och närstående, andra skapar förutsättningarna för livsviktiga insatser. Hos oss jobbar fantastiska människor mot samma mål – att göra skillnad på riktigt, och för livet framåt. Läs gärna om dina förmåner hos oss. Arbetsbeskrivning Som kurator ingår du i ett multiprofessionellt behandlingsteam bestående av bland annat läkare, sjuksköterska, skötare, arbetsterapeut, psykolog, fysioterapeut, med flera. I ditt yrke ingår att samordna patientens vårdprocess vilket innebär att du ansvarar för att följa upp insatser, sammankalla och delta på vårdplaneringar. Du ansvarar även för att upprätthålla och delta i externa samverkansdialoger med exempelvis kommuner. Du kommer även vara patienterna behjälplig i andra frågor som till exempel berör socioekonomiska ärenden.  På kliniken arbetar i grund 3 kuratorer med ansvar för 2 slutenvårdsavdelningar var.  Som medarbetare på kliniken har du ett ansvar för att aktivt bidra till och medverka i förbättrings- och utvecklingsarbeten. Om dig Du har socionomexamen. Meriterande är erfarenhet inom myndighetsutövning, funktionshinder omsorg, beroendevård och psykiatri och/eller rättspsykiatri. För att tydligt kommunicera med bland annat patienter, närstående och kollegor är det viktigt att du har goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Vi ser gärna att du har god dokumentationsförmåga. Körkort är ett krav. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta med andra människor och har en god människosyn med ett mångfaldsperspektiv. Du är trygg i dig själv och har förmåga att planera, organisera och prioritera i ditt arbete. Det är viktigt för dig att handla i enlighet med fattade beslut, verksamhetsmål, policys och riktlinjer. Du är engagerad i möten, lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen. Ansökan och anställning  Vi arbetar med löpande urval skicka därför gärna in din ansökan så snart som möjligt. Inför anställning i ett patientnära arbete inom Region Östergötland kommer du att få fylla i en https://ledsys.lio.se/Document/Document?DocumentNumber=54500. Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.

9 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Skolkurator

Montessori Mondial bedriver en modern och resultatinriktad montessoripedagogik med specialistutbildade lärare och optimala lärmiljöer. Montessori Mondial är en del av AcadeMedias grundskolor. Vi söker en kurator som kommer arbeta med våra elever i nära samarbete med lärare, vårdnadshavare och personal i elevhälsoteamet. Kuratorn bidrar med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett indirekt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Arbetet på en övergripande nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling. Som kurator hos oss har du fokus på förebyggande och främjande arbete. I samverkan med hela skolans personal arbetar du kring och för att utveckla skolans gemensamma elevhälsoarbete. - Socialt utrednings/kartläggnings- och åtgärdsarbete • I skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna. • Tillsammans med lärare arbeta med värdegrundsarbete och relationsbyggande. • Föräldrasamtal och nätverksmöten. • Handledning och konsultation av skolpersonal. • Driva och implementera planer och processer för värdegrundsarbete och arbete mot mobbning och kränkande handling. • Arbeta med krishantering och konfliktlösning. • Systematiskt arbeta med samtal med elever enskilt och i grupp. • Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fältassistenter och polis etc. Kvalifikationer Du har ett salutogent förhållningssätt och förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Du innehar ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar i allmänhet och den elevgrupp skolan riktar sig till i synnerhet. Du har djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Du har kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap. Du besitter goda kunskaper om NPF. Du har god förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor. I dialog med rektor förmår du att själv leda och organisera ditt arbete. Du tar ansvar för att bibehålla och fördjupa din yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande. Du har goda erfarenheter av att handleda kollegor och coacha vårdnadshavare. Du är en stabil och trygg person som skapar förtroende och lugn hos elever och kollegor. Du har socionomexamen/beteendevetarexamen eller likvärdig utbildning samt att du har erfarenhet av att arbeta som skolkurator och/eller erfarenhet av arbete i relevant verksamhet. Vidare har du dokumenterad erfarenhet av att arbeta systematiskt med beteendeförändring.

9 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Kurator till Sollentuna kvinnojour

Är du en engagerad och empatisk kurator med ett brinnande engagemang för att stötta kvinnor och barn som lever med våld? Sollentuna kvinnojour söker nu en trygg och professionell person som vill vara en viktig del i vårt arbete för ett samhälle fritt från våld. Om oss Sollentuna kvinnojour är en liten, personlig och ideellt driven verksamhet med ett stort engagemang för våldsutsatta kvinnor och barn. Vi erbjuder stöd både i skyddat boende och i öppen verksamhet. Vi är också en aktiv samhällsaktör och samarbetar med andra organisationer, myndigheter och nätverk för att motverka mäns våld mot kvinnor. Om rollen Som kurator hos oss får du en varierad roll där du arbetar både självständigt och i nära samverkan med kollegor på kansliet samt våra engagerade volontärer. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Mötet med kvinnor och barn i kris – i både skyddat boende och öppen verksamhet. Genomföra stödsamtal före, under och efter en uppbrottsprocess. Du ger både emotionellt stöd och praktisk vägledning, till exempel i kontakt med myndigheter. Utföra bedömningssamtal tillsammans med socialtjänstens handläggare samt säkerställa att placeringar följer överenskommen genomförandeplan. Hantera vissa administrativa uppgifter, såsom dokumentation, statistikföring, planering av studiebesök samt intern och extern utbildning/föreläsning. Representera jouren i relevanta externa nätverk. Vi söker dig som: Är utbildad socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning. Har minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet. Har dokumenterad erfarenhet från arbete med våldsutsatta kvinnor och barn, gärna som kurator. Har god kännedom om dokumentation i Infosoc och är van att arbeta i Microsoft 365. Har erfarenhet från ideell sektor; erfarenhet från kvinnojoursverksamhet är meriterande. Är certifierad i FREDA, Trappan och Patriark (meriterande). Har möjlighet att arbeta vissa kvällar och helger. Talar och skriver svenska obehindrat; ytterligare språkkunskaper är meriterande. Är självgående, lösningsfokuserad och trivs med att arbeta både individuellt och i team. Är djurvän och har inte pälsallergi (meriterande). Innehar B-körkort. Vi erbjuder: En stimulerande och meningsfull arbetsmiljö där du gör verklig skillnad. Varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Nära samarbete med erfarna och engagerade kollegor. En roll där du får stort ansvar och möjlighet att påverka både din egen utveckling och jourens framtid. Anställning & tillträde Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde: Enligt överenskommelse. Ansökan Skicka din ansökan med personligt brev och CV till [email protected] så snart som möjligt. Urval och intervjuer sker löpande. Kontakt För frågor om tjänsten, kontakta: Yosefin Janabi, Verksamhetschef 📞 076-933 8579

9 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025