Trafikingenjör

Sök bland 2 lediga jobb som Trafikingenjör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Trafikingenjör med fokus på grävtillstånd och markupplåtelse

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se Samhällsbyggnadsförvaltningen består av verksamheterna Strategisk planering, Mark och exploatering, Fastighet, Allmän plats med park, gata och trafik, Vatten och avlopp, Måltidsservice samt Stab. På förvaltningen jobbar ungefär 400 personer och vi har ett nära samarbete inom förvaltningen och med andra förvaltningar som jobbar med den fysiska och tekniska samhällsutvecklingen för kommunen. Vi satsar på gemensamma personalfrämjande aktiviteter som skapar en god stämning mellan medarbetarna på förvaltningen. Genom ett stort engagemang, god service och kunskap bidrar vi till en hållbar och väl fungerande vardag nu och i framtiden för Enköpingsborna. Verksamheten Allmän plats är en viktig verksamhet och i dess uppdrag ingår att utveckla kommunens gatu-, park- och naturmiljöer. Enköpings kommun har höga ambitioner gällande kommunens framtida gator, parker och trafik. Det finns genomförandeplaner och strategiska dokument som ligger till grund för kommunens utveckling och för dina arbetsuppgifter. Trafik- och mobilitetsenheten består idag av 11 medarbetare och tillhör verksamheten Allmän plats. I enhetens uppdrag ingår att utveckla kommunens trafikmiljö och skapa förutsättningar för hållbar mobilitet, arbeta med hela trafiksystemet, inklusive gång-, cykel- och övrig fordonstrafik, mobility management, samhällsbetalda resor samt fordonsamordning i kommunen. Som trafikingenjör hos oss blir du en del av ett härligt gäng som hjälper och stöttar varandra vid behov. Vi arbetar alla med att utveckla och förbättra Enköpings allmänna platser och din huvudinriktning blir att samordna och styra en god dialog inom kommunala verksamheter vad gäller upplåtelse av allmän platsmark. I denna tjänst har du stora möjligheter att styra själv över din egen arbetsdag och arbetstider då vi tillämpar flextid. Det finns också möjlighet att arbeta på distans vissa dagar utifrån verksamhetens behov. Vi anser också att hälsa och friskvård är viktigt för oss och har ett friskvårdsbidrag på 2000 kr per år som förmån. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som trafikingenjör med fokus på grävtillstånd och markupplåtelse är omväxlande och arbetet består bland annat av att vara ansvarig för kommunens frågor kring tillstånd vid schaktarbete och upplåtelse av allmän plats, såsom uteserveringar, evenemang, torghandel, byggetableringar med mera. En viktig del av uppdraget inkluderar att besikta allmän platsmark och dokumentera förutsättningar innan, under och efter vägarbeten eller markanvändning samt möjliga avvikelser. Andra uppgifter är att handlägga trafikanordningsplaner, trafikbuller- och vibrationsärenden samt ärenden som gäller kommunala vägbidrag. Som trafikingenjör arbetar du även med att godkänna myndigheters remissfrågor gällande markupplåtelse, grävarbete och trafik, handlägga trafikdispenser och tillstånd, skriva enklare lokala trafikföreskrifter, genomföra trafikmätningar och utredningar vid behov. Du utför administrativa uppgifter så som fakturahantering, beställningar, ekonomiuppföljning och diarieföring och bidrar till verksamhetsutveckling genom att utveckla processer, kvalitetsarbeten och rutiner. Rollen som trafikingenjör innebär även att du säkerställer att lagar, normer och myndighetskrav uppfylls. Vi använder oss av ett digitalt verksamhetssystem så det är viktigt att du känner dig trygg med olika digitala verktyg. Du fungerar även som sakkunnig vilket innebär att du inom ditt ansvarsområde lämnar yttranden, svarar på frågor, ger information och hanterar kontakter med myndigheter, fastighetsägare, företag, allmänhet, media med flera. KVALIFIKATIONER För att lyckas i denna roll krävs det att du har: - relevant utbildning inom väg och bygg, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetsuppgifterna eller liknade flerårig arbetserfarenhet - kunskap om vägtrafikförordningen samt svensk trafiklagstiftning - B-körkort. Det är meriterande om du har: - Arbete inom offentlig verksamhet - Flerårig arbetserfarenhet inom bygg och anläggning - Kvalificerade administrativa arbetsuppgifter - God kommunikationsvana både intern och extern - Erfarenhet av kundkontakt eller servicearbete - Erfarenhet av att ha jobbat med trafikregleringar, trafikbuller- och vibrationsfrågor, GIS, trafiksignaler, parkeringsfrågor samt vägar och gators utformning För oss är det viktigt med rätt person på rätt plats och därför värdesätter vi dina personliga egenskaper högt. Vi ser gärna att du som söker är självgående, uthållig i dina uppgifter, tydlig i din kommunikation, strukturerad, och har en god samarbetsförmåga, och är resultatorienterad samt ansvarstagande med en god helhetssyn. B-körkort krävs. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan och under rubriken "hantering av personuppgifter" https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping/kommunen-som-arbetsgivare.html Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

18 juni 2024
Sista ansökan:
9 juli 2024
Trafikingenjör

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Falun är en kulturstad med fantastiska miljöer, unik stadskärna, levande landsbygd, högskola och världsarvsstatus. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen som har drygt hundra medarbetare arbetar med utveckling och förvaltning både i staden och på landsbygden. Förvaltningen sköter frågor inom stadsplanering, bygg, trafik, drift, underhåll, miljö, natur samt näringsliv och arbetar för ett hållbart samhälle. Hos oss får du arbeta med de frågor som skapar mest engagemang hos Faluborna. Vi erbjuder en relationsbyggande roll där kontaktytan innefattar bland annat kommuninvånarna och privata aktörer. Vi söker dig som är intresserad av samarbeten och relationer samt har god förmåga att se och möta kunden på ett professionellt och servicemedvetet sätt. Du har ett starkt driv och tycker om att arbeta teamorienterat. Trafik och mark, med sina drygt 30 medarbetare är en av nio avdelningar inom Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för myndighetsutövning beträffande trafik samt drift och förvaltning av bland annat gator, vägar, parker och naturreservat. Förvaltningen bildades för drygt 10 år sedan och vi är just nu inne i en spännande utvecklingsfas där vi inför ett processinriktat arbetssätt. Kommunens vision Ett större Falun samt värderingarna Enkel att samarbeta med och Till nytta för Faluborna är våra ledstjärnor. Arbetsuppgifter Du ska tillsammans med våra andra trafikingenjörer utreda och fatta beslut i olika typer av trafikärenden, trafiknämndsärenden och delta i arbetsgrupper och projektgrupper där trafikkompetens behövs. Dessutom ska du arbeta med bullerfrågor, lokala trafikföreskrifter, tillståndsgivning (bland annat upplåtelse av allmän plats samt trafikanordningsplaner) och dispenser. En stor del av arbetet innebär kontakter med allmänheten, företag och myndigheter. Kvalifikationer För rollen krävs: - Du är högskoleingenjör med inriktning trafik eller liknande, alternativt har du motsvarande kompetens och erfarenhet inom verksamhetsområdet som arbetsgivaren bedömer relevant - Du har god datorvana och god förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift - B-körkort Personliga egenskaper - Du har ett starkt driv och är van vid att arbeta teamorienterat - Eftersom kontakterna med företag och allmänheten är omfattande ser vi att du har god samarbetsförmåga och att du som person är lyhörd, flexibel, prestigelös och relationsskapande Meriterande kvalifikationer - Kunskap i dataprogrammet Tekis LTF eller motsvarande - Säkerhet på väg, utmärkningsansvarig - Erfarenhet av att arbeta med trafikanordningsplan Anställningsvillkor Tjänsterna tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Intervjuer kommer ske löpande.  Kontaktuppgifter Michael Ahnfeldt, tf avdelningschef, tel. 023-878 03 Fackliga företrädare Ulrika Bergman, SACO, tel. 023-827 74 Christina Johansson, Vision, tel. 023-821 10 Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Michael Ahnfeldt, Avdelningschef Arbetsplats  Falun

17 juni 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024