Verksjurist
Sök bland 10 lediga jobb som Verksjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss! Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen. Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm. Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion. Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter. Du ska ha: • juristexamen, • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande, • erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och • goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, • erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete, • erfarenhet av offentlig upphandling eller • erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning. Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2023-12-18 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om Riksarkivet Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se. Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss! Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen. Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm. Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion. Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter. Du ska ha: • juristexamen, • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande, • erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och • goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, • erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete, • erfarenhet av offentlig upphandling eller • erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning. Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2023-12-18 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om Riksarkivet Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se. Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss! Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen. Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet. Om uppdraget Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm. Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion. Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter. Du ska ha: • juristexamen, • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande, • erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och • goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, • erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete, • erfarenhet av offentlig upphandling eller • erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar. Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Du har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning. Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter. Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2023-12-18 Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om Riksarkivet Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se. Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning. Möjlighet till placering finns i bland annat Stockholm. Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol. Möjlighet till placering finns i bland annat Göteborg. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning. Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol. Möjlighet till placering finns i bland annat Malmö. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning. Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.
Ta steget in i en spännande värld av myndighetsjuridik! Vi letar efter dig som är en engagerad verksjurist och som vill ta dig an intressanta juridiska utmaningar. Jobbet vi erbjuder är omväxlande och innebär både bredd och fördjupning. Var med och bidra till skolans framtid! Om jobbet I rollen som jurist på enheten för verksjuridik hanterar du olika juridiska frågeställningar som kan uppstå inom en förvaltningsmyndighet. Dina huvuduppgifter inkluderar att ge råd och vägledning för att säkerställa att lagstiftningen följs. Du deltar också som expert i flera regeringsuppdrag och projekt inom flera olika rättsområden. I ditt arbete ingår att kommunicera vägledande information både internt och externt. Du håller interna utbildningar för att sprida kunskap och öka medvetenheten om aktuella juridiska frågor. Genom att delta i Skolverkets interna utbildningsinsatser möjliggör du kunskapsdelning och ser till att verksamheten lär sig vad som krävs i rollen som statsanställd. ***** ”Som jurist på enheten för verksjuridik är du med och kvalitetssäkrar Skolverkets verksamhet tillsammans med erfarna och välkomnande kollegor. Tillsammans bygger vi upp den nya rättsavdelningen!” Ilona Heikka, enhetschef ***** I rollen som jurist hos oss får du använda din juridiska expertis och förmåga att strategiskt bidra till organisationens övergripande mål och syften. Du får möjlighet att arbeta både brett och specialiserat och ditt arbete är av stor vikt för Skolverket, och därmed även för skolan. Du arbetar på vårt moderna och rymliga kontor i Solna Business Park. Du har också möjlighet att arbeta upp till 50% på distans. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss behöver du stå för och leva upp till den statliga värdegrunden och till våra kärnvärden för medarbetarskap: förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling. Läs mer på skolverket.se/jobb I det här jobbet ska du ha • juristexamen, • aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från offentlig sektor som innefattar förvaltningsrätt, • erfarenhet av frågor kring offentlighet och sekretess, • erfarenhet av att ge juridiskt stöd, • förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Det är önskvärt att du har kunskaper i dataskyddslagstiftning, har genomgått notarietjänstgöring, har erfarenhet från brett juridiskt arbete på statlig myndighet eller annan erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Som person behöver du • ha förmåga att kommunicera och förmedla budskap på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt, • ha förmåga att analysera situationer för att identifiera ologiska lösningar och förutse problem, • ha förmåga att planera och organisera arbetet på ett realistiskt sätt, • ha god samarbetsförmåga. Viktigt att veta Sista ansökningsdag är 3 december. Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. När du registrerar din ansökan får du svara på några frågor i stället för att bifoga ett personligt brev. Läs gärna igenom ansökningsformuläret och förbered dina svar innan du gör ansökan. Våra fackliga representanter är Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Sveriges Lärare), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522. Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en bra och likvärdig utbildning i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Vårt uppdrag – skolans framtid. Lär känna oss bättre genom att besöka vår webbplats skolverket.se/jobb Varmt välkommen med din ansökan!
Har du erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning? Vill du bidra till rättsutveckling inom digitaliseringsområdet? Gillar du att arbeta med komplexa frågor och självständigt driva ditt arbete framåt? Då är du kanske vår nästa jurist! Nu växlar vi upp och förstärker vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare. Digg är en ung myndighet med ett stort och viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. Om jobbet Nu söker vi erfarna jurister till enheten för juridik, där vi idag är tolv jurister och en arkivarie som arbetar. Då ett par av våra jurister nu har gått vidare till jobb hos andra arbetsgivare söker vi efter deras ersättare. Som jurist hos oss kommer du att arbeta tillsammans med andra att utveckla den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen och ta fram juridiskt hållbara lösningar för både samhället och den enskilde. Att driva utredningsarbete, ta fram föreskrifter och göra rättsliga analyser som ska användas som underlag till regeringen eller som stöd inom offentlig förvaltning är en viktig del i arbetet. Som jurist kommer du att: • Bidra till rättsutvecklingen inom såväl myndighetens egna verksamhetsområden som digitaliseringen av den offentliga förvaltningen i stort, exempelvis genom att identifiera juridiska utmaningar och ge juridisk vägledning till statliga myndigheter, kommuner och regioner inom ramen för den förvaltningsgemensamma digitaliseringen. • Bidra med expertis i juridiska frågor i syfte att säkerställa att myndighetens verksamhet bedriv inom ramen för gällande rätt. • Självständigt driva ditt eget arbete, men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper med andra kompetenser inom myndigheter och i samverkan med andra aktörer. Om dig För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter: Kompetenser • Samarbetsförmåga - Du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande • Helhetssyn - Du tar ansvar för att förstå och agera i enlihet med Diggs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling. • Problemlösande analysförmåga - Du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ned problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. • Muntlig kommunikation - Du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen Kunskaper Ska-krav: • God kunskap i svensk lagstiftning. • God kunskap inom IT-rätt, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskydd. • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift. Det innebär att du kan producera rapporter och annat skriftligt material på den nivå uppgiften kräver. Du uttrycker dig på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Bör-krav • Kunskap inom upphandling och avtalsrätt. • Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning. • Kunskap om kommunaljuridik. Erfarenheter Ska-krav • Minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning. • Erfarenhet av juridiska frågor kopplat till digitalisering och verksamhetsutveckling inom offentlig förvaltning. Bör-krav • Erfarenhet från arbete inom Regeringskansliet. • Erfarenhet av EU-arbete. • Erfarenhet av digitalisering av välfärden. • Erfarenhet av arbete med myndighetsinterna styrdokument. • Erfarenhet av samverkan med aktörer inom offentlig förvaltning- Utbildning Du har en juristexamen. Om Digg och vad vi erbjuder Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för arbete hemifrån och mobilt arbete, utifrån verksamhetens och medarbetarens behov. Placeringsort för det här jobbet är i första hand Sundsvall men möjlighet finns också till placeringsort Stockholm. Vi erbjuder tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse som inleds med en provanställning. Resor förekommer och dess antal kan variera över tid. Det här jobbet är säkerhetsklassat och du kommer behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här. Sök Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan. Sista ansökningsdag är 13 december 2023. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Helene Thorgren på tel 010 484 74 03. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Är du en senior jurist som vill arbeta på en växande myndighet som bidrar till Sveriges säkerhet? ISP söker en verksjurist till Juridik- och tillsynsgruppen. Arbetsbeskrivning Som verksjurist på ISP får du möjlighet att såväl arbeta brett med olika verksjuridiska frågor som med uppgifter relaterade till kärnverksamheten. Verksjuristerna på ISP arbetar med vanligt förekommande verksjuridiska frågor bl.a. inom områdena förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, offentlig upphandling och personuppgiftslagstiftning. Du kommer även att arbeta med rättsutredningar, remisser och föreskrifter. Utöver detta utgör du ett rättsligt stöd rörande den lagstiftning som ligger inom myndighetens uppdrag. I ditt arbete bistår du chefsjuristen i dennes uppgifter och deltar aktivt vid utvecklingen av myndighetens juridiska arbete, innefattande förvaltning och utveckling av myndighetens policy- och rutindokument. I ditt uppdrag kommer även ingå intern utbildning inom olika rättsområden. Verksjuristerna utgör också ett stöd till gruppens jurister i handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden, främst avseende krigsmateriellagstiftningen och den kommande lagstiftningen avseende granskning av utländska direktinvesteringar, samt med ärenden om begäran om utlämnande av allmän handling. Tjänsten innebär kontakter med såväl andra myndigheter som svenska företag. I arbetet kan även ingå att hålla i externa utbildningar och delta som expert i olika projekt, både nationellt och internationellt. Gruppen Juridik- och tillsynsgruppen är placerad inom Enheten för verksamhetsstöd som även innehåller Gruppen för personal, ekonomi och administration samt IT-gruppen. Enheten leds av enhetschefen som även är myndighetens chefsjurist och stf. generaldirektör. Juridik- och tillsynsgruppen består ett tiotal medarbetare och leds av en gruppchef, tillika biträdande chefsjurist. Kvalifikationer • Juris kandidat-/juristexamen • Fullgjord notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet från domstol som myndigheten bedömer som likvärdig • Flerårig och aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet • Mycket goda kunskaper om förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen Meriterande • Erfarenhet av kvalificerat arbete med förvaltningsrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftningen, offentlig upphandling och/eller personuppgiftsbehandling • Erfarenhet av lagstiftningsarbete • Erfarenhet av kvalificerat rättsligt utredningsarbete • Erfarenhet av arbete med styrdokument Även om arbetsplatsen präglas av samarbete är arbetet självständigt och ställer höga krav på att du har en god förmåga att organisera och prioritera dina arbetsuppgifter samt ett strukturerat angreppssätt för att driva processer framåt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Vidare har du god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i omfattande material. Du har hög arbetsförmåga och har tidigare erfarenhet av att arbeta under tidspress och ändå leverera inom utsatta tidsramar utan att eftersätta krav på noggrannhet. Du har god samarbetsförmåga, är flexibel och kommunikativ. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att arbeta på ISP krävs svenskt medborgarskap. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Då en stor del av arbetsuppgifterna omfattar sekretessbelagd information är möjligheterna till distansarbete begränsade. Anställningen är en tillsvidareanställning. ISP tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Om Inspektionen för strategiska produkter (ISP) ISP är en statlig myndighet med uppdrag inom svensk utrikes-, försvars- och säkerhetspolitik. Myndigheten är tillstånds- och tillsynsmyndighet när det gäller krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden samt nationell myndighet för kemvapenkonventionen. ISP är också svensk kontaktpunkt för informationsutbyte inom EU gällande utländska direktinvesteringar, hanterar riktade sanktioner och deltar i internationellt samarbete. Fr.o.m. den 1 december 2023 är ISP granskningsmyndighet enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar. Med anledning av det utökade uppdraget har myndigheten växt mycket under det senaste året och förväntas fortsätta växa under kommande år. Läs mer om oss på isp.se. Myndigheten strävar efter att bibehålla en jämn köns- och åldersfördelning och att få en ökad mångfald. ISP erbjuder dig en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och förmåner som exempelvis flexibel arbetstid och möjlighet till friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år. Ansökan Du ansöker genom att trycka på knappen "ansök" nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 29 november 2023. Ange referensnummer 2023-9.2-0076. Enligt Riksarkivets föreskrifter gallras ansökningshandlingar från ej antagna sökande två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Bli en del av en engagerad och passionerad organisation som verkar för något större i denna roll som Jurist. Cancerfonden har en tydlig vision - att besegra cancer! Det här är rätt steg för dig som känner dig trygg i juristrollen och samtidigt vill bidra till framgång i en agil organisation med snabba beslutsvägar. Kom in i en organisation som gör skillnad, och där du är med och bidrar till att sprida viktig kunskap och finansiera svensk cancerforskning! Om rollen Som jurist på Cancerfonden ingår du i avdelningen för Ekonomi och styrning och rapporterar direkt till avdelningschefen. Verksamhetsområdet består av två enheter, Testamente och Redovisning samt fyra personer, inklusive den här rollen, som är placerade direkt under avdelningschefen. Du kommer stötta samtliga avdelningar och dina arbetsuppgifter kommer innefatta att: - Upprätta, granska, förhandla och administrera avtal med fokus på att uppnå bästa affärsmässiga resultat. - Ansvara för verksamhetens dataskyddsarbete vilket innebär både löpande hantering av dataskyddsrelaterade frågor från verksamheten samt ansvar för samordning, regelefterlevnad och kontakter med externa parter. - Handlägga och bevaka Cancerfondens varumärken. - Ansvara för att utveckla och ta fram policys och andra styrdokument för Cancerfonden samt säkra Cancerfondens efterlevnad av riktlinjer och policys inom hållbarhetsområdet. - Stötta dina kollegor i löpande juridiska frågor av varierande karaktär, exempelvis inom grundläggande associationsrätt och processrätt. Om dig Du har en juristexamen och minst fyra års erfarenhet från advokatbyrå, bolag eller större ideell organisation. Du behöver ha mycket goda kunskaper inom kommersiell avtalsrätt och allmän affärsjuridik samt förmåga att omsätta kunskaperna till praktiskt användbar rådgivning. Du behöver även ha intresse och erfarenhet av dataskydd/GDPR och annan IT-relaterad juridik. Vidare är det meriterande med goda kunskaper inom immaterialrätt samt rapportering och styrning av hållbarhetsarbete. Som person är du ambitiös och driven och har en god samarbetsförmåga. Du är affärsmässig och ansvarstagande och trivs med mycket mandat och att driva frågor framåt. Du har vidare en god social förmåga och är en god kommunikatör både i relation till kollegor och externa parter. Som person måste du vara trygg i din egen kompetens och trivas att arbeta såväl självständigt som i projekt. Om oss och rekryteringsprocessen Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer! Tjänsten är ett föräldravikariat på ett år (100 %) med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tjänsten är hybrid och det finns möjlighet att jobba till viss del på annan plats än kontoret. Urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor kontakta rekryterande chef: Andreas Kvarnström, 072 985 33 27.
Visar 1 till 10 av 10 jobb