Verksjurist
Sök bland 13 lediga jobb som Verksjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!
Havs- och vattenmyndigheten (HaV), som etablerades 2011, är en förvaltningsmyndighet med mål att skapa hållbar samhällsnytta. På uppdrag av regeringen arbetar vi för att bevara, restaurera och säkerställa ett hållbart nyttjande av våra sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurser. Med drygt 330 engagerade medarbetare formar vi tillsammans en inspirerande arbetsplats där vi förverkligar vårt uppdrag i linje med den statliga värdegrunden. Tillsammans gör vi skillnad – för miljön, framtiden och kommande generationer. Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Administrativa avdelningen ansvarar för verksamhet och processer inom juridik, ekonomi, arkiv och service och är fördelade på tre enheter. På juridiska enheten arbetar för närvarande ca 20 jurister. Här finns verksjurister med inriktning på fiskerätt, miljörätt, upphandling respektive myndighetsövergripande frågor och enhetsjurister som arbetar med överträdelseärenden inom yrkesfisket. Enheten är en del av avdelningen för administration som stöttar myndighetens verksamhet genom att säkerställa legalitet, effektivitet, gemensamma arbetsformer och hög kvalitet. Som enhetsjurist arbetar du huvudsakligen med handläggning av ärenden som rör överträdelsehantering på fiskets område. Arbetsuppgifter En av enhetens enhetsjurister kommer nu att vara tjänstledig under ca 18 månader och vi söker nu dig som vill ersätta honom. Du kommer att få möjlighet att prova på ett nytt spännande rättsområde, fiskejuridiken, på en trevlig arbetsplats. Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som enhetsjurist inom det fiskerättsliga området stöd till myndighetens enheter och medarbetare. Du arbetar huvudsakligen med att handlägga ärenden som rör överträdelser inom fiskets område vilket bl.a. omfattar överträdelser gällande exempelvis uppgiftsskyldighet eller lämnande av felaktiga uppgifter där påföljden är sanktionsavgift, åtalsanmälningar, tilldelning av s.k. prickar och särskilda avgifter. Du bereder och utreder ärenden och upprättar beslutsförslag som verksjurister beslutar i. Du skriver också yttranden till domstol i överklagade ärenden och begäranden om överprövning av åklagares beslut. Du har god hjälp av de ärendemöten där överväganden och beslut diskuteras tillsammans med kollegorna på enheten. Efter att ha arbetat ett tag får du även självständigt besluta i vissa ärendetyper efter delegation. Arbetet innebär kontakter med motsvarande myndigheter i andra länder. Det innebär också kontakt med parterna i ärendena, branschorgan samt samverkan med Kustbevakningen och åklagare. Kvalifikationer Du som söker denna tjänst ska ha juristexamen och mycket goda allmänjuridiska kunskaper. Det är ett krav att du har åtminstone två års erfarenhet av juridiskt arbete, gärna inom offentlig förvaltning och/eller domstol. För tjänsten är det särskilt meriterande om du har: - notarietjänstgöring - arbetat med kvalificerad ärendehandläggning - erfarenhet av att ha arbetat med de juridiska frågor som innefattas i tjänsten Då en stor del av arbetet är att upprätta olika skrivelser och beslut är det viktigt du har ett intresse för att utveckla skrivandet av beslut, ta fram mallar m.m. med fokus på klarspråk. Vana av arbete i olika system och databaser är en fördel. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Som person är du trygg och stabil och har god självinsikt och social kompetens. Du visar på gott omdöme och integritet samt har förmåga/mod att handla efter egen övertygelse. Mod att våga fråga och lära nytt är en fördel för att ta sig an fiskejuridiken som innebär en stor del EU-rätt som är en spännande utmaning även för en erfaren jurist. I rollen som enhetsjurist samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Villkor Anställningen är ett vikariat om 12 till 18 månader. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar individuell lönesättning. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med enhetschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans. Övrig information Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Är du en driven jurist med erfarenhet för verksjuridik? Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö med centrala frågor inom förvaltningsjuridik, avtal, processer, dataskydd samt offentlighet och sekretess. Välkommen med din ansökan! Vad ska du jobba med? Som jurist hos oss kommer du främst att arbeta med verksjuridik, vilket innefattar områden som dataskydd, avtal, processer samt offentlighet och sekretess. Du kommer även att hantera föreskrifter, tillsyn och vägledning inom tillsynsområdet. Vi söker dig som har juridisk kompetens och förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågor och hitta lösningar. Du har en god förmåga att prioritera och fokusera på de mest angelägna arbetsuppgifterna, även under perioder med hög arbetsbelastning Som verksjurist ingår även andra arbetsuppgifter som utredare på myndigheten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Du har juristexamen och tingsmeritering. • Du har flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt kommunikativ. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. • Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av verksjuridik. • Erfarenhet av föreskrifter och internationella avtal. Vikt läggs vid: • Goda kunskaper om regler om gårdsförsäljning. • Goda kunskaper om dataskydd. Vad gör kansliet? Rättskansliet (GD-RK) ansvarar för det övergripande, strategiska juridiska arbetet på myndigheten och bistår avdelningarna i juridiska frågor. Chefsjuristen, som leder rättskansliet, rapporterar direkt till generaldirektören (gd). Chefsjuristen ingår i ledningsgruppen och sitter även med vid alla föredragningar för gd. På rättskansliet finns också myndighetens dataskyddsombud och en stödfunktion för utlämnande av allmän handling. Rättskansliet arbetar bl.a. med frågor om förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, smittskydd och avtalsjuridik. Vi hanterar även alla domstolsförhandlingar. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2026-01-31. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta chefsjurist Bitte Bråstad, telefon 010- 205 22 42. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som verksjurist hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2025-03-02 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 00422-2025-2.1.1
Riskavdelningen söker nu en Compliance Officer som vill driva utveckling och stötta verksamheten med målet att ständigt förbättra. Tjänsten är ett vikariat på ett år från och med 1 maj 2025. Compliance är en andra linjens funktion och tillhör Riskavdelningen och har som uppdrag att bidra till en proaktiv och effektiv riskhantering och regelefterlevnad i Riksbanken samt att ge en samlad bild av risknivån. Avdelningen består av specialister som alla har en löpande dialog med Riksbankens olika verksamhetsdelar och som gemensamt rapporterar till direktionen. VI ERBJUDER DIG Du arbetar brett inom banken vilket ger dig många kontaktytor och stora möjligheter att påverka och utveckla bankens arbete relaterat till regelefterlevnad. Genom att delta i interna och externa forum och nätverk, såväl nationellt som internationellt, utvecklar du dina kunskaper inom området och ditt nätverk. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Som Compliance Officer inom Riskavdelningen arbetar du såväl brett som utifrån ett eller flera specialistområden. I det breda perspektivet kommer du löpande att hantera frågor relaterade till regelbevakning, regelverksstruktur och interna styrdokument. Du ger löpande råd och stöd till Riksbankens olika verksamheter och håller i olika utbildningsinsatser inom området regelefterlevnad. Likaså genomför du kontroller och bedömer såväl brister som risker relaterat till Riksbankens regelefterlevnad. Du förväntas även bidra med specialistkunskap inom något av områdena etik (inkl. jäv och andra intressekonflikter, bisysslor, mutor och korruption, marknadsmissbruk), penningtvätt och/eller internationella sanktioner. Du deltar både i avdelningens löpande arbete och driver utvecklingsarbete framåt. DITT TEAM Du arbetar i ett team med lång och gedigen erfarenhet inom riskhantering, compliance, och dataskydd. Enheten består idag av 15 medarbetare varav tre inom Compliance (en compliancechef och två compliance officers). Du rapporterar till Riskchefen som också är avdelningschef. Avdelningen jobbar utifrån värderingen att lyckas tillsammans och där alla spelar en viktig roll för avdelningens möjligheter att nå framgång. MER OM DIG Vi söker dig som vill driva utveckling och stötta verksamheten med målet att ständigt förbättra. Du har relevant akademisk utbildning, sannolikt inom juridik eller ekonomi. Ett par års erfarenhet från regelefterlevnadsarbete inklusive genomförande av kontroller, rapportering, styrande dokument och därtill hörande processer, regelverksfrågor kring penningtvätt anses meriterande. Det är även meriterande att ha god kunskap om Riksbankens verksamhet. Rollen kräver att du kan hantera det svenska språket mycket väl, såväl skriftligt som muntligt. Som person är du en lagspelare med en kommunikativ och pedagogisk förmåga. Du arbetar proaktivt och förstår värdet av att skapa goda relationer och av att arbeta tillsammans med andra. Egna initiativ och självständighet är också viktigt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och din förmåga att driva, kommunicera och förankra ditt arbete. MER OM TJÄNSTEN Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningstyp: vikariat Placering: Huvudkontoret Stockholm City Arbetstid: Förtroendearbetstid Möjlighet att jobba distans: upp till 2 dagar i veckan om arbetet tillåter Förmåner: Generösa semestervillkor, pensionsväxling av semester eller lön, subventionerad lunch i personalmatsal, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster. ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet tillkompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. ANSÖK Vi vill ha din ansökan med CV senast den 17 februari. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning. Inledande intervjuer kan komma att påbörjas redan innan ansökningstidens utgång. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser. Kontaktperson: Lena Arfalk Riskchef [email protected] +46 79 098 22 41
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå. En viktig del i ett brottsoffers upprättelse är rätten till ersättning. Vid myndighetens brottsskadeenhet handläggs varje år över 13 000 ärenden om brottsskadeersättning och vi beslutar årligen om ersättning till brottsoffer med cirka 200 miljoner kronor. Handläggningen utförs av beslutsfattare i samarbete med beredningsjurister samt beredningsassistenter. Förändringar i straff- och ersättningsrätten har påverkat såväl antalet ansökningar om brottsskadeersättning som vår praxisbildning. Vi förstärker därför nu vår enhet med en eller flera notariemeriterade jurister för arbete som beslutsfattare vid myndighetens brottsskadeenhet. Vi söker dig som har juristexamen samt notariemeritering. De ärenden som vi handlägger förutsätter att du har goda kunskaper i straffrätt och skadeståndsrätt. Eftersom ärendena ofta innefattar ersättningsrättsligt komplicerade frågor är särskilt goda kunskaper i skadeståndsrätt en merit. Även erfarenhet från domstol, advokatbyrå, försäkringsbolag eller Åklagarmyndigheten kan vara meriterande. Arbetsuppgifterna förutsätter, utöver goda juridiska kunskaper, förmåga att arbeta i högt tempo med bibehållen noggrannhet samt förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Arbetet innebär utöver beslutsfattande i brottsskadeärenden även föredragning av ärenden och omprövningsärenden för bl.a. generaldirektören och Nämnden för brottsskadeersättning. En annan uppgift är att förbereda och föredra remisser som myndigheten har att svara på. Att arbeta hos Brottsoffermyndigheten innebär frekventa kontakter med människor i kris och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. Rekryteringen avser tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning. Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Magnus Öhrn, 090-70 82 88. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14. Välkommen med din ansökan senast den 23 februari 2025 via e-post till [email protected] eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå. Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 1314/25. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid. Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med ett spännande uppdrag för ett hållbart samhälle? Då har du hittat rätt! Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med flera verksjurister. Vi erbjuder omväxlande och intressanta arbetsuppgifter innefattande framför allt förvaltningsrätt, EU-rätt och livsmedelslagstiftning. Varför Livsmedelsverket? Mat och dricksvatten berör alla på ett eller annat sätt och intresset för både livsmedel i sig och Livsmedelsverkets arbete, är mycket stort. På Livsmedelsverket bidrar vi till att maten och dricksvattnet är säkert för Sveriges konsumenter, till att ingen blir lurad om vad maten innehåller och till en hållbar livsmedelskonsumtion. Livsmedelsverket är med och bygger Sveriges civila försvar och har en nyckelroll för en robust livsmedel- och dricksvattenförsörjning. På Livsmedelsverket arbetar vi effektivt och kvalitetssäkert och alla medarbetare, ledare och chefer tar gemensamt ansvar för verksamhetens uppdrag och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Genom vårt medledarskap främjar vi engagemang och lärande. Din roll Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och regeringsuppdrag. Du lämnar även juridiskt stöd till myndighetens verksamhetsområden i olika typer av frågor, bland annat förvaltningsrättsliga. Du ansvarar för föreskriftsarbeten på myndigheten och bistår i författningsarbeten både gentemot Regeringskansliet och inom EU. Du har också beslutsrätt i vissa ärenden, till exempel företräder du myndigheten när myndighetens beslut överklagats. Det är ett mycket omväxlande arbete och ofta många korta, snabba frågor att hantera utöver de mer långsiktiga arbetsuppgifterna. Arbetet på enheten för juridik sker ofta i samarbete med kollegor på andra avdelningar på Livsmedelsverket, med andra myndigheter och med Regeringskansliet. I din roll som verksjurist tar du tillsammans med dina kollegor ansvar för verksamhetens gemensamma uppdrag och resurser samt målgruppers behov. Vidare gör du genomtänkta prioriteringar i arbetet och levererar i enlighet med uppsatta mål. Du omvärldsbevakar för att inhämta nya perspektiv, upprätthåller relevant kompetens och anpassar ditt arbete till verksamhetens krav och förutsättningar. Enheten för juridik Som ett stöd i myndighetens ledningsarbete och verksamhet finns avdelningen för myndighetsstöd, där enheten för juridik ingår. Enheten ansvarar särskilt för utarbetandet av Livsmedelsverkets föreskrifter och bistår med juridiskt stöd till den övriga verksamheten inom myndigheten. Enheten leds av enhetschefen, tillika myndighetens chefsjurist, och kommer under året att utökas till närmare 20 medarbetare. Din kompetens Vi söker dig som har: • juristexamen, • flerårig erfarenhet i närtid av kvalificerat juridiskt arbete, • mycket goda kunskaper i svenska och • goda kunskaper i engelska. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet av: • författningsarbete eller annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete, • EU-rätt, • livsmedelslagstiftning, • statsstödsfrågor, • avtalsrätt, • förvaltningsrätt och verksjuridiska frågor i övrigt. Det är även meriterande om du har notariemeritering eller liknande erfarenhet, eller har arbetat på förvaltningsmyndighet eller i Regeringskansliet. Dina personliga egenskaper Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Som person är du trygg i din roll som jurist och upplevs prestigelös och lättillgänglig utan att du ger avkall på din yrkesmässiga integritet. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du har även god förmåga att prioritera och organisera ditt arbete, liksom förmåga att följa instruktioner och rutiner. Du är vidare van att snabbt sätta dig in i, analysera och uppnå resultat i ärenden av olika typer. Du är också en god kommunikatör som anpassar ditt språk till mottagaren. För att vara framgångsrik i din roll och nå ut med din kompetens krävs också en god omvärldsbevakning. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Välkommen att kontakta oss Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Elin Häggqvist eller, om det rör frågor om arbetsuppgifterna, verksjuristen Stella Andersson. Representant för Saco-S är Gabriella Falkelius och för ST Annika Gunnarsson. Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00. Sista ansökningsdag är 2025-02-17. Ansök via platsannonsen på Lediga jobb (livsmedelsverket.se), märk ansökan med diarienummer 2025/00637. Ansökan ska vara skriven på svenska. Mer information om tjänsten På Livsmedelsverket får du goda förutsättningar att skapa balans i vardagen. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna så tillåter finns det även möjlighet att arbeta från hemmet. Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala All tillsvidareanställd personal vid Livsmedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Inför intervju Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju. Vi gör vårt urval grundat på den information som finns i ansökningshandlingarna, var därför tydlig med att beskriva hur du uppfyller kvalifikationerna. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
På Rättsmedicinalverket har du möjlighet att utöva din profession samtidigt som du tillsammans med dina kollegor bidrar med svar i rättskedjan och att skapa ett rättssäkert samhälle. Nu söker vi en erfaren verksjurist med inriktning dataskydd och ett genuint intresse för IT- och digitaliseringsfrågor till rättsenheten, på Rättsmedicinalverkets huvudkontor i Stockholm. På rättsenheten arbetar ca tio medarbetare och enheten har det övergripande ansvaret för bl.a. rättsliga frågor, arkiv- och registratur samt krishantering. Enheten behöver nu förstärkas med en erfaren verksjurist som i första hand kommer att arbeta med dataskydds- och personuppgiftsfrågor samt juridiska frågor inom informationssäkerhet och IT. Ditt uppdrag Som verksjurist med inriktning mot dataskydd kommer du att arbeta med personuppgiftsfrågor, både självständigt och i samverkan med andra funktioner inom myndigheten. Tjänsten innebär också ett nära samarbete med myndighetens dataskyddsombud. Du kommer bland annat att delta i olika utvecklingsprojekt där dataskyddsfrågor aktualiseras samt vara ett stöd vid hanteringen av personuppgiftsincidenter, upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal och utförande av konsekvensbedömningar. I arbetet kan även ingå att ansvara för framtagandet av föreskrifter och andra styrdokument. Det juridiska arbetet i övrigt utgörs bland annat av rättsutredningar, föredragningar inför beslut, handläggning av remisser och juridiskt stöd till myndighetens övriga verksamheter. Utöver dataskydds- och personuppgiftsfrågor samt juridiska frågor inom informationssäkerhet och IT omfattar det juridiska arbetet även frågor om offentlighet- och sekretess samt avtals- och förvaltningsrätt. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • juristexamen • flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet, domstol eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • dokumenterad erfarenhet av juridiska frågor som aktualiseras i digitaliseringsprojekt. Det är meriterande om du har: • genomgått notarietjänstgöring • erfarenhet av arbete som dataskyddsombud • erfarenhet av juridiskt arbete med AI-frågor • dokumenterade kunskaper om informationssäkerhet. Personliga egenskaper och förmågor Du har god initiativ- och samarbetsförmåga, gott omdöme, god analytisk förmåga och integritet samt är självständig och noggrann. Du har även mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Som person är du lyhörd och kan se saker ur olika perspektiv samt är strukturerad och har förmåga att arbeta målinriktat ur ett verksamhetsperspektiv. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering i Stockholm. Myndighetens enheter finns på olika orter i Sverige, varför resor i tjänsten kan förekomma. Det finns utifrån verksamhetens behov möjlighet att teckna enskild överenskommelse om distansarbete del av arbetstid. Vi tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess. I vissa av våra rekryteringar genomförs en bakgrundskontroll. I samband med anställning vid Rättsmedicinalverket följer en skyldighet att krigsplaceras. Vill du också vara med och bidra till ett rättssäkert samhälle? Välkommen med din ansökan senast den 10 februari 2025. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Rättsmedicinalverket värnar om en rekrytering fri från diskriminering och strävar efter att ge lika möjligheter för alla. Vill du veta mer? För mer information är du välkommen att kontakta chefsjuristen Anton Svensson, tfn 010-483 49 58. Facklig företrädare för Saco är Maritha Torkildsen Nilsson, för ST/OFR Selma El Hadi och för Seko Christer Johansson. Samtliga nås via växelnummer 010-483 41 00. Ta gärna del av våra förmåner: https://www.rmv.se/om-oss/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-rattsmedicinalverket/formaner-hos-oss/ Vi är den medicinska länken i rättskedjan. Här jobbar rättsläkare, utredare, rättsmedicinska assistenter, biomedicinska analytiker, administratörer och många fler på uppdrag av bland andra polis, åklagare och domstol. Här kan du möta några av våra medarbetare: https://www.rmv.se/om-oss/jobba-hos-oss/vara-medarbetare/
Vill du bli en av oss? Nu söker vi en erfaren jurist. Vi erbjuder en intressant tjänst där du har hög delaktighet i vår kärnverksamhet och får arbeta i ett brett fält av rättsområden. Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation som kan bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och tar fram kunskapsunderlag som ska underlätta för Sverige att nå miljömålen. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. På Formas får du möjlighet att arbeta i en kunskapsintensiv organisation som genomsyras av uppdraget att bidra till en hållbar utveckling. Du kommer att ingå i ett mindre team av jurister vars huvuduppgift är att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare samt bistå ledningen i olika juridiska frågor. Rollen som jurist Arbetet består av juridiskt stöd och rådgivning med fokus på finansiering av forskning och innovation, samt nationell och internationell forskningssamverkan. I arbetet ingår också att ta fram, granska och kvalitetssäkra styrdokument, beslut och avtal samt att hantera frågor om bland annat sekretess, statsstöd och dataskydd. Arbetet omfattar en stor bredd av frågor och sker i tätt samarbete med två juristkollegor. Du kommer delta i projekt eller arbetsgrupper i arbete med olika uppdrag och utredningar. Du samverkar och har externa kontakter med andra myndigheter och organisationer. Du omvärldsbevakar och följer det som är av relevans för myndighetens ansvarsområde. Du följer också utvecklingen både inom svensk lagstiftning och inom EU-lagstiftningen. Vem är du? Krav för tjänsten: • juris kandidat- eller juristexamen. • flerårig och aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete som jurist på myndighet eller annan för tjänsten relevant erfarenhet. • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska. Meriterande för tjänsten: • notariemeritering från förvaltningsdomstol eller allmän domstol • erfarenhet av statsstödsrätt eller forskningsfinansiering • erfarenhet av avtalsrätt och att arbeta med internationella avtal • erfarenhet av dataskydd och juridiken kring digitalisering Som person har du ett lösningsorienterat arbetssätt, är ansvarstagande, prestigelös och har hög integritet. Du tycker om att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är intresserad av att aktivt ta initiativ och driva frågor samt bidra till att metoder och arbetssätt utvecklas i verksamheten. Du har god pedagogisk förmåga och är bra på att kommunicera juridiska frågor med kollegor inom andra yrkeskategorier. Du kan hantera många ärenden parallellt, prioritera samt leverera på utsatt tid och med god kvalitet. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Att jobba på Formas Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten och stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas Om anställningen Du kommer att anställas som jurist och tillhöra Förvaltningsavdelningen. Anställningen är ett vikariat på heltid, fram till och med 2026-01-15. Tjänsten ska tillsättas så snart som möjligt. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering, mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 11 februari 2025. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Timothy Hallgren, 08-775 40 49 eller [email protected] Beslut om tillsättning publiceras på Formas hemsida. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp. Fackliga företrädare: Emily Dock Åkerman Företrädare för Saco 08-775 40 32 [email protected] Henrik Pompeius Företrädare för ST 08-775 775 41 45 [email protected]
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. ARBETSUPPGIFTER I arbetet som verksjurist på sektionen för verksjuridik verkställighet, straffrätt m.m. lämnar du juridisk rådgivning till myndighetens ledning och till övriga delar av verksamheten inom verkställighetslagstiftningen, straff- och processrätt och andra angränsande frågor. Du arbetar kontinuerligt med att ge rättsligt stöd i förändrings- och utvecklingsprocesser och du bidrar även till den rättsliga styrningen inom myndigheten. I arbetet ingår även ansvar för revidering och uppföljning av myndighetens föreskrifter och allmänna råd samt andra styrande dokument. Du bereder och föredrar myndighetens remissyttranden och tar fram förslag till yttranden till bl.a. Justitieombudsmannen och Justitiekanslern. I arbetet kan även ingå att ta fram hemställningar om lagstiftningsändringar till regeringen. Du ger stöd i rättsprocesser, företräder Kriminalvården i domstol och fattar beslut i vissa ersättning- och skadeståndsärenden. Arbetet som verksjurist är självständigt och omväxlande. Arbetet innebär fortlöpande kontakter med bl.a. Regeringskansliet, andra myndigheter och övriga delar av verksamheten i Kriminalvården. Det finns goda möjligheter till distansarbete om upp till 60 procent beroende på individuella förutsättningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du förstår komplicerade språkliga underlag och kan producera dokument av hög kvalitet. Du har även förmågan att prioritera korrekt och väger samman komplex information och kan visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Vidare samarbetar du bra med andra människor, relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt har mod att agera efter din egen övertygelse. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • En juristexamen • Erfarenhet av notarietjänstgöring eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig • Mycket god förmåga att uttala dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • En domarutbildning • Erfarenhet av arbete med rättsliga frågor inom Kriminalvården • Erfarenhet av arbete som verksjurist vid statlig myndighet eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Rättsavdelningen består i dagsläget av tre enheter – enheten för klientjuridik, enheten för myndighetsjuridik och enheten för planering och samordning. Enheten för myndighetsjuridik ansvarar för områdena verksjuridik och informationsförvaltning. ARBETSUPPGIFTER I arbetet som verksjurist med dataskyddsinriktning lämnar du juridisk rådgivning till myndighetens ledning och till övriga delar av verksamheten i första hand i frågor om personuppgiftsbehandling. Du arbetar kontinuerligt med att ge rättsligt stöd i förändrings- och utvecklingsprocesser och du bidrar även till den rättsliga styrningen inom myndigheten. I arbetet ingår ansvar för att ta fram, revidera och följa upp interna styrande dokument på dataskyddsområdet. Du ger rättsligt stöd inom området till övriga avdelningar vid Kriminalvårdens huvudkontor och du ingår i projekt där juridisk expertis inom dataskyddsområdet efterfrågas. I ditt arbete ansvarar du, tillsammans med dina kollegor, för att bevaka utvecklingen på dataskyddsområdet och att analysera hur regelförändringar och ny praxis på området påverkar Kriminalvårdens verksamhet. Du förbereder och föredrar myndighetens remissyttranden och tar fram förslag till yttranden till bl.a. Integritetsskyddsmyndigheten. I arbetet kan även ingå att ta fram hemställningar om lagstiftningsändringar till regeringen. Arbetet som verksjurist med dataskyddsinriktning är självständigt och omväxlande. Arbetet innebär fortlöpande kontakter med bl.a. Regeringskansliet, andra myndigheter och övriga delar av verksamheten i Kriminalvården. KVALIFIKATIONER Du är en person som arbetar bra med andra människor genom att vara lyhörd och kommunikativ. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard, kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du förstår komplicerade språkliga underlag i både tal och skrift samt kan producera egna dokument av hög kvalitet. Du har väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer framåt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Juristexamen • Notariemeritering alternativ annan erfarenhet som Kriminalvården bedömer som relevant • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Utbildning inom dataskyddsområdet • Utbildning inom offentlighet och sekretess • Domarutbildning • Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete med dataskyddsfrågor • Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med dataskyddsfrågor i Regeringskansliet • Erfarenhet av arbete som verksjurist med dataskyddsfrågor vid annan statlig myndighet • Erfarenhet av arbete som dataskyddsombud • Erfarenhet av arbete med frågor om offentlighet och sekretess • Erfarenhet av arbete med IT-rättsliga frågor ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Rättsavdelningen består i dagsläget av tre enheter – enheten för klientjuridik, enheten för myndighetsjuridik och enheten för planering och samordning. Enheten för myndighetsjuridik ansvarar för områdena verksjuridik och informationsförvaltning. ARBETSUPPGIFTER I arbetet som verksjurist med dataskyddsinriktning lämnar du juridisk rådgivning till myndighetens ledning och till övriga delar av verksamheten i första hand i frågor om personuppgiftsbehandling. Du arbetar kontinuerligt med att ge rättsligt stöd i förändrings- och utvecklingsprocesser och du bidrar även till den rättsliga styrningen inom myndigheten. I arbetet ingår ansvar för att ta fram, revidera och följa upp interna styrande dokument på dataskyddsområdet. Du ger rättsligt stöd inom området till övriga avdelningar vid Kriminalvårdens huvudkontor och du ingår i projekt där juridisk expertis inom dataskyddsområdet efterfrågas. I ditt arbete ansvarar du, tillsammans med dina kollegor, för att bevaka utvecklingen på dataskyddsområdet och att analysera hur regelförändringar och ny praxis på området påverkar Kriminalvårdens verksamhet. Du förbereder och föredrar myndighetens remissyttranden och tar fram förslag till yttranden till bl.a. Integritetsskyddsmyndigheten. I arbetet kan även ingå att ta fram hemställningar om lagstiftningsändringar till regeringen. Arbetet som verksjurist med dataskyddsinriktning är självständigt och omväxlande. Arbetet innebär fortlöpande kontakter med bl.a. Regeringskansliet, andra myndigheter och övriga delar av verksamheten i Kriminalvården. KVALIFIKATIONER Du är en person som arbetar bra med andra människor genom att vara lyhörd och kommunikativ. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard, kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du förstår komplicerade språkliga underlag i både tal och skrift samt kan producera egna dokument av hög kvalitet. Du har väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer framåt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Juristexamen • Notariemeritering alternativ annan erfarenhet som Kriminalvården bedömer som relevant • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Utbildning inom dataskyddsområdet • Utbildning inom offentlighet och sekretess • Domarutbildning • Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete med dataskyddsfrågor • Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med dataskyddsfrågor i Regeringskansliet • Erfarenhet av arbete som verksjurist med dataskyddsfrågor vid annan statlig myndighet • Erfarenhet av arbete som dataskyddsombud • Erfarenhet av arbete med frågor om offentlighet och sekretess • Erfarenhet av arbete med IT-rättsliga frågor ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 13 jobb