Säkerhetssamordnare till SiS ungdomshem Rebecka

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Rebecka tar emot icke skolpliktiga flickor med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk. Arbetsbeskrivning Som säkerhetssamordnare kommer du att ha en viktig roll i institutionens systematiska säkerhetsarbete. Du kommer att arbeta operativt med säkerhetsrelaterade frågor t.ex. risk- och säkerhetsbedömningar. I arbetsuppgifterna ingår bl a att samordna planering, genomförande och uppföljning av säkerhetsarbetet på institutionen. Du kommer även att ansvara för att samordna implementeringen och framtagande av lokala rutiner, anvisningar och åtgärdsplaner inom säkerhetsområdet. Viktiga och prioriterade uppgifter inledningsvis kommer att vara samordna implementeringen av säkerhetsbedömningar och institutionens händelserapportering (ISAP). Ansvaret innefattar kvalitetssäkring och skattning av rapporter, fördelning till incidenthandläggare och uppföljning. Det kommer också att vara din uppgift att bistå institutionschefen med lägesbilder ur händelserapporteringssystemet. Du kommer att samordna det drogförebyggande arbetet på institutionen, samordna institutionens informationssäkerhetsarbete och vara kontaktperson för underrättelse-information från myndigheternas underrättelseoperatörer. Som säkerhetssamordnare kommer du att vara delaktig i introduktion, utbildningar och övningar inom säkerhetsområdet. Kvalifikationer Vi söker dig som har en utbildning inom säkerhetsområdet, eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du skall ha erfarenhet av säkerhetsarbete och du trivs med att utveckla rutiner och arbetssätt. Erfarenhet av att hantera incidenter och allvarliga händelser är ett krav. Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och ha praktisk erfarenhet inom områdena övning, utbildning och risk- och säkerhetsbedömningar. Du har även god datorvana (Officepaketet). Viss erfarenhet av teknisk fysiskt säkerhetsarbete är önskvärt. Meriterande är att ha erfarenhet av att arbeta med tvångsvård eller frihetsberövande. Du tar ett stort ansvar för ditt arbete och du har en god samarbetsförmåga. Vidare är du analytiskt och pedagogiskt lagd. Som person är du ansvarsfull, kreativ, positiv och har stor vilja och förmåga att utveckla dig själv och andra. Du är en duktig problemlösare som är strukturerad, trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Inom SiS arbetar vi aktivt med vår värdegrund respekt, omtanke och tydlighet, det är viktigt att du som anställd inom SiS delar värdegrunden. Vi ställer höga krav på ditt säkerhets- och sekretessmedvetande. Statens institutionsstyrelse strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Vi ser gärna att du har andra språkkunskaper än svenska.   Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.  Körkort är ett krav då resor ingår i tjänsten    På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 maj  Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.    Kontaktperson Michael Himmlegaard Administrativ chef Tfn 0104532577 [email protected]   Merja Aahtila Fackligt ombud SACO-S 010-453 24 09 [email protected]   Jenny Kingstedt ST/OFR 010-453 40 77 [email protected]   Nicole Leiringer Representant SEKO 010-4536008 [email protected]   SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

14 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Sommarjobb väktare dag/natt 5-10st, Trollhättan

Företagsbeskrivning Securitas har en viktig roll i samhället och förvaltar ett av Sveriges viktigaste uppdrag - att skydda och hjälpa människor att känna sig trygga. Nu har du chansen att bli en del av Sveriges största säkerhetsföretag. Oavsett om du vill jobba mycket eller lite, dag eller natt så behöver vi bli fler. Som landets största arbetsgivare i vår bransch kan vi erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och variation som få andra företag kan. Vi strävar efter ett enhetligt ledarskap med balans mellan förväntningar och förutsättningar. Du tar hand om människors säkerhet – Securitas tar hand om dig. Jobbeskrivning Vill du bli en av våra tusentals nya medarbetare för inför sommaren 2024 med goda möjligheter till fortsatt anställning och arbete året runt? Kan du se dig själv i säkerhetsbranschen? Det kan vi! Ta på dig uniformen tillsammans med oss och upptäck en samhällsviktig verksamhet med en härlig gemenskap och goda utvecklingsmöjligheter. Om du blir anställd och inte redan är utbildad väktare bekostar Securitas din utbildning. Då tjänsten är ett sommarvikariat önskar vi att du är tillgänglig för arbete mellan v 25-33. Securitas tilldelar dig ett schema så du i god tid kan planera din sommar med både jobb och härliga aktiviteter! Oavsett om du vill jobba dag eller natt, i högt tempo eller lugn miljö har Securitas arbetet för dig. Att jobba som väktare passar perfekt för dig som gillar att jobba med människor och hjälpa dem i deras vardag. Som väktare på vårt kontor i Trollhättan eller Uddevalla (tjänstgöring kan förekomma på båda kontoren) blir du en del av ett sammansvetsat gäng. Arbetspassens längd skiljer sig åt, men är ofta 12-timmarspass antingen dag eller natt. Det är vanligt med arbete varannan helg. Som ronderande väktare är din främsta uppgift att leverera trygghet ute hos våra kunder – främst vid industrier, på kontor och i verkstäder – genom att skydda egendom och byggnader mot brand, stöld och skador. Vanligtvis är det du som sköter larmanläggningarna och rapporterar med hjälp av ett datoriserat rondinformationssystem. Arbetet är självständigt och upplevs ofta som fritt, men med ett stort ansvar. Arbetstiderna är huvudsakligen natt. Som stationär väktare är din främsta uppgift att leverera trygghet till någon av våra kunder genom att vara uppmärksam och se till att allt är i sin ordning. Ofta arbetar du vid entrén till ett större företag och kontrollerar de som passerar in och ut, men du kan även utföra rondering och kameraövervakning. Arbetsuppgifterna varierar från kund till kund. Man arbetar självständigt och under eget ansvar, oftast både dag- och nattetid. Vi är trygghet - Vi är Securitas. Kravspecifikation Krav Godkända betyg i svenska och engelska från första året i gymnasiet B-körkort Meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare har en civil eller militär skyddsvaktsutbildning Som person tror vi att du är serviceinriktad, lugn och organiserad och kan hantera periodvis högt arbetstempo. Du är intresserad av teknik och har lätt för att förstå instruktioner. Vi ser att du som söker är en självständig person och litar på din egen förmåga, snabbt förstår problem och löser dessa på ett kreativt sätt. Du har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt med ett öga för detaljer. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten. Att ta ansvar kommer naturligt för dig – du är helt enkelt en ärlig, hjälpsam och vaksam person som får människor omkring dig att känna sig trygga. Ytterligare information Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg. Vi jobbar med löpande urval, så om du är intresserad av tjänsten – skicka din ansökan redan idag! Har du frågor kring rollen är du välkommen att höra av dig till kontaktperson: [email protected] Tjänsten är en behovsanställning med möjlighet till semestervikariat mellan v25-33 med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6mån provanställning. Vi arbetar med urvalstester Vi kommunicerar i första hand via mail Sista ansökningsdag är 10/6-2024 För anställning inom Securitas Sverige AB krävs att du blir godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag (den ansökan görs av Securitas). Lön och anställningsförhållanden baseras på kollektivavtal mellan arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen, Unionen samt Ledarna. Mer info om Securitas som arbetsgivare och vår rekryteringsprocess hittar du på securitas.se

14 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Kriminalvårdare till frivården Göteborg, Sommarvikariat

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Göteborgs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/frivardskontor/goteborg/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Den här annonsen är för dig som vill arbeta på Frivården på heltid över sommaren på vårt kontor i Ullevi, i ett uppdrag med fokus på säkerhet och bevakning, där även klientkontakt ingår. I rollen som kriminalvårdare bidrar du till ett tryggare och säkrare samhälle. Du är i den här rollen frivårdens ansikte utåt och första personen som besökare kommer i kontakt med på kontoret på frivården. Arbetsuppgifterna innebär kontroll för säker inpassering på frivårdskontoret, bemanning av reception samt andra säkerhetsrelaterade arbetsuppgifter. Du arbetar även med beredskap för verkställigheter med elektronisk kontroll, uppföljning av verkställigheter med elektronisk kontroll genom hembesök och arbetsplatsbesök, samt samhällstjänstkontroller. Här ingår du i ett team tillsammans med andra kriminalvårdare och har ett nära samarbete med frivårdsinspektörer och administratörer. Arbetstid på frivårdskontoret i Ullevi är schemaläggning måndag-söndag där dagtid, kvällstid samt helgtjänstgöring ingår. KVALIFIKATIONER Rollen ställer höga krav på personlig lämplighet. Som kriminalvårdare i frivården behöver du vara trygg, stabil, ha ett gott omdöme samt integritet. Tillsammans med dina kollegor driver du verksamheten, så du behöver ha god samarbetsförmåga och vara tydlig i din kommunikation. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt anstränger dig för att leverera lösningar. Det är viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • B-körkort, önskvärt med körvana • God Datorvana Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av säkerhetskontroll/inpassering • Aktuell erfarenhet av klientnära arbete, som ex. kriminalvårdare eller annan aktuell erfarenhet av klientnära arbete som Kriminalvården bedömer relevant. • Relevant arbetslivserfarenhet inom något av områdena kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri, vård- och omsorgsarbete. • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Vi tillämpar löpande urval i rekryteringsprocessen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

14 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Insatsledare till Värends räddningstjänst

Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten för ca 117 000 invånare i Alvesta och Växjö kommuner. Värends Räddningstjänsts uppdrag är att bereda ett likvärdigt och tillfredsställande skydd mot olyckor avseende människors liv och hälsa, samt egendom och miljö. Vår vision: Ett tryggt och olycksfritt samhälle - för alla. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill kombinera utvecklingsarbete med operativ tjänstgöring. Du kommer att arbeta i ett arbetslag med 7-8 insatsledare och ha förbundets operativa chef som din närmaste chef. Som insatsledare är du operativ i förbundets kommuner och utgår från Växjö heltidsstation. Insatsledarna på Värends räddningstjänst arbetar med övergripande verksamhetsfrågor som innefattar bland annat intern och extern samverkan för att förebygga och förbereda för räddningsinsats, myndighetsutövning, övning och utbildning, kommunikation och stöd till media och medborgare samt utvärdering och rapportering efter genomförda insatser. I denna tjänst kommer du, parallellt med din operativa tjänstgöring, primärt att arbeta med planering och utveckling av övningsverksamheten. I rollen som operativ insatsledare kommer du på skadeplats ansvara för att skapa inriktning och samordning av en pågående räddningsinsats, och skapa framförhållning över tid, detta för att vid den enskilda olyckan hindra eller begränsa skador samt mildra konsekvenserna så långt det är möjligt. Insatsledningen syftar också till att genomförandet av en räddningsinsats så effektivt som möjligt ska påverka skadeförlopp och tillgodose hjälpbehov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har Räddningsledare B, Lk2 (kurs i MSB:s regi) eller annan likvärdig utbildning. Alternativ kompetens är godkänd examen som brandingenjör och godkänd påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer (RUB). Du har lägst körkort *B. Meriterande är tidigare erfarenhet av rollen som insatsledare. Vi söker dig som är driven, modig och lyhörd. Du har lätt för att anpassa dig i ditt arbete och kan hålla lugnet i stressade situationer. Du är trygg i din roll och säker i uppdraget att förändra och utveckla verksamheten. I tjänsten kommer du att ha många kontakter och det är därför viktigt att du inger förtroende, är en god förebild och har lätt för att samverka och samarbeta. Det är även viktigt att du har en god självkännedom och drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen. Du har ett genuint intresse för ledarskap och är en god kommunikatör i såväl tal som skrift. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet, förmåga att engagera medarbetare samt ambition att skapa ett positivt arbetsklimat. ÖVRIGT Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

14 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
HEALTH & SAFETY MANAGER TILL PERSTORP

Har du gedigen erfarenhet av att arbeta med hälso- och säkerhetsfrågor inom petrokemi, kemi, pappersindustrin eller annan storskalig tillverkningsindustri och vill bli en del av ett väletablerat bolag som ligger i teknisk framkant? Vi söker nu en Health & Safety Manager till Perstorp. Om tjänsten: Perstorp är ett världsledande tillverkningsföretag för petrokemiprodukter. Bolaget finns i 26 olika länder, har 1500 anställda och tillverkningsanläggningar i Europa, Asien och Nordamerika. Sedan 2022 är Perstorp ett helägt dotterbolag till Petronas Chemicals Group Berhad. Global Technology and Investment (GTI) arbetar med att leverera hållbara och effektiva projekt internt inom Perstorp. GTI är involverade i ca 150 projekt årligen och arbetar mot samtliga produktionsanläggningar världen över. Projekten består av investeringar i Perstorps tillverkningsanläggningar för att öka livslängden, effektivisera produktionen och/eller göra den mer hållbar. Som Health & Safety Manager, inom GTI, kommer du ansvara för hälso- och säkerhetsfrågorna inom GTI samt i projekten som GTI genomför. Du kommer ansvara för att skapa, koordinera och följa upp aktiviteter kopplade till din hälsa och säkerhet. Det är också viktigt att verka proaktivt och arbeta för ständiga förbättringar avseende hälsa- och säkerhetsfrågor. I rollen ingår även att säkerställa att aktuella lagar och förordningar efterföljs samt coacha chefer och medarbetare inom GTI i frågor rörande hälsa och säkerhet. Vi söker dig som: Har för tjänsten relevant högskole- eller civilingenjörsexamen. Har minst 5 års arbetslivserfarenhet av kvalificerat arbete med hälsa- och säkerhetsfrågor från petrokemi, kemi, pappersindustrin eller annan storskalig tillverkningsindustri. Talar och skriver flytande svenska samt engelska, då båda språken används i det dagliga arbetet. Vidare kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet. För att du skall passa in och trivas i rollen ser vi att du är självgående och kan ta stort ansvar för ditt arbete. Rollen kräver även hög social kompetens, att du trivs i en social miljö och har lätt för att kommunicera och anpassa din kommunikation efter mottagaren. OM ANSTÄLLNINGEN: Detta är en rekrytering där du kommer bli anställd direkt hos kundföretaget. Friday ansvarar för rekryteringsprocessen och alla frågor hänvisas till Friday. ÖVRIG INFO: Omfattning: Heltid. Placering: Perstorp, Malmö eller Stenungsund. Kontaktuppgifter: Gustav Widman, [email protected] Lön: Månadslön. Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urval- och intervjufasen. OM FRIDAY: Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framförallt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter. Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan – varje dag! Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik. Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. ”Friday – everyday”, hur låter det?

14 maj 2024
Sista ansökan:
16 juli 2024
Expeditionsvakt med ordningsvaktsförordnande, en eller flera

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Expeditionsvakt med ordningsvaktsförordnande, en eller flera Så fungerar domstolarna Borås tingsrätt söker en eller flera expeditionsvakter med ordningsvaktsförordnande för tillträde enligt överenskommelse. Är du intresserad av att arbeta med säkerhet i domstol? Har du en utpräglad känsla för service och ett lösningsfokuserat förhållningssätt? Har du dessutom ett stort tekniskt intresse? Då är det här jobbet för dig! Inledning Borås tingsrätt är belägen i det vackra Rådhuset mitt i centrala Borås. Tingsrätten har ett femtiotal anställda; domare, notarier, beredningsjurist samt domstolshandläggare, administratörer och ordningsvakter. Tingsrätten handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domkretsen omfattar Bollebygd, Borås, Mark, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamns kommuner. För mer information om Borås tingsrätt kan du besöka https://www.domstol.se/boras-tingsratt. Tingsrätten leds av lagmannen. På tingsrätten finns en måladministrativ enhet som leds av chefsadministratören och handläggarchefen. Arbetet innebär Tingsrättens expeditionsvakter med ordningsvaktsförordnande ansvarar för att tillhandahålla god extern och intern service samt upprätthålla ordning och säkerhet i tingsrättens lokaler. I arbetsuppgifterna som expeditionsvakt ingår bemanning i säkerhetskontroll, tjänstgöring i tingsrättens allmänna utrymmen samt ansvar för larm, passersystem och teknik i förhandlingssalar. En stor del av arbetstiden upptas också av administrativa arbetsuppgifter, exempelvis bemanning av reception, posthantering, utlämnande av allmän handling, inköp, service avseende datorer och annan teknik samt lokaltillsyn. Arbetsuppgifterna är mycket omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med tingsrättens övriga expeditionsvakter. Visst övertidsarbete kommer att ingå i anställningen då förhandlingar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstids slut. Du kommer i ditt arbete dagligen att ha såväl interna som externa kontakter, såsom med myndigheter, nämndemän, parter och ombud samt media och allmänhet. Vi söker dig som Vi söker dig som har minst gymnasial utbildning. Ordningsvaktsutbildning eller annan utbildning/ erfarenhet som kan anses likvärdig är ett krav, liksom väl vitsordad erfarenhet av arbete som ordningsvakt eller liknande tillsammans med mycket hög IT- och teknikkompetens. Då tingsrätten har en fast säkerhetskontroll är behörighet att tjänstgöra vid säkerhetskontroll i domstol meriterande. Ytterligare utbildning inom ett för tjänsten relevant område kan ses som en fördel liksom tidigare erfarenhet av liknande arbete på domstol. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på förmåga att bemöta människor väl i olika situationer. Du har ett stort tålamod och en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Det är vidare mycket viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt, hög stresstålighet samt en utpräglad känsla för service tillsammans med ett administrativt intresse. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vi erbjuder dig Ett varierande, utvecklande och ansvarsfullt arbete i en viktig och spännande verksamhet.

14 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Säkerhetsspecialist

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 350 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare. Arbetsbeskrivning Som säkerhetsspecialist hos oss får du en viktig roll i myndighetens nationella säkerhetsarbete, där en trygg och säker arbetsmiljö samt vård-och behandlingsmiljö är prioriterade områden. Tillsammans med avdelningens övriga professioner kommer du att utveckla säkerheten i hela myndigheten.  Uppdrag som kan hamna på ditt bord är exempelvis analyser och uppföljning av säkerhetsrelaterade händelser eller projekt- och processledning när vi ska införa säkerhetshöjande insatser vid en eller flera av våra institutioner. Du kan också få arbetsuppgifter där du blir myndighetens kontaktperson i externa samarbeten med andra myndigheter och organisationer. För att trivas i rollen är det viktigt att du är drivande och kan se nya perspektiv och lösningar på problem som uppstår. Du får saker ur händerna och du samverkar brett och naturligt med många olika funktioner och intresseområden. Du har en god grundkunskap inom teknisk säkerhet och du fungerar som ett stöd för våra institutioner i säkerhetsrelaterade frågor. Du arbetar målorienterat, prioriterar aktiviteter och slutför arbeten i rätt tid. Du är också van vid att hantera komplext material, som kan vara av känslig art och du ser nya arbetsuppgifter som en spännande möjlighet att få lära dig något nytt. Din goda förmåga att förhålla dig till människor med olika slags roller i olika slags situationer är en viktig del för oss. Beredskap och vissa resor ingår i tjänsten. Det är viktigt att du delar våra värderingar vilket innebär att du har en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Du förväntas med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. SiS erbjuder en hybrid arbetsmiljö fördelat mellan kontor och distansarbete. Tjänsten är placerad på Säkerhetsavdelningen och Sektionen för verksamhets- och personskydd. Sektionen ansvarar för myndighetens krisberedskap och kontinuitetsplanering, samt myndighetens risk- och sårbarhetsarbete. Sektionen ansvarar även för myndighetens personskydd, medarbetarskydd och kamerabevakning. Inom sektionens ansvar ligger även att genomföra internutredningar. Sektionen ansvarar även för att utveckla och genomföra säkerhets-, krislednings- och instruktörsutbildningar. Placeringsort är Stockholm (Solna) eller Göteborg efter särskild överenskommelse. Vi söker dig som har • Eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet, eller annan eftergymnasial utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av att bedöma förutsättningar och ta fram förslag för hur man kan införa olika säkerhetshöjande insatser • Drivit processer och projekt för att införa säkerhetshöjande insatser • Erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitets- och incidenthantering • Kunskap om regelverket kring säkerhetsskydd • Samt mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska Det är meriterande om du också har erfarenhet av • Myndighetsövergripande stöd och utvecklingsarbete inom säkerhetsområdet • Utredningsarbete inom säkerhetsområdet • Kravställning inom teknisk och fysisk säkerhet, vid exempelvis upphandling Som statligt anställd har du förmånliga semestervillkor och ersättning vid föräldrapenning. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Strosa & Nosa söker hundrastare. Vikarier & Fast personal om 50%

Strosa & Nosa växer så det knakar! Vi söker vikarier med start omgående fram till Juli 2024 och därefter fortsatt vikarietimmar 2-4 tim/dag 2-5 dagar/vecka med start augusti/september 2024. Som vikarie hoppar du in när ordinarie personal är sjuk/ledig samt som extra personal vid inskolning av nya hundar. Från augusti 2024 söker vi fast personal om 50% med 3 tillgängliga tjänster. Som fast hundrastare hos oss har du ansvar över din egen grupp av hundar samt kundkontakt med deras ägare. Vi är en rastningstjänst som hämtar och lämnar hundarna i deras hem, arbetsdagen är därmed utomhus under hela arbetstiden och all tid spenderas med våra fina rastningshundar! Arbetstider: 10-14 mån-fre. Att jobba som hundrastare hos oss om 50 % är perfekt för dig som: Studerar. Vill lära dig mer om yrket/hundar. Vill kombinera flera timanställningar. Älskar hundar! Hos oss är det viktigt att personalen har möjlighet att utvecklas. All personal får en grundutbildning samt första hjälpen utbildning för hund. Utöver detta har vi utbildningsdagar upp till 4 gånger om året samt valfria utbildningar inom hund som du som anställd får delta i gratis. Går du en utbildning till hundinstruktör eller hunddagisföreståndare finns möjlighet till praktik hos oss. Vi söker dig som älskar hundar! Utbildning och erfarenhet är självklart positivt men inget krav då vi utbildar all personal både vid start och vidare under anställningen. Det du behöver ha är en kärlek till hundar, vilja, intresse och engagemang att lära dig mer om hundar och yrket. Samt: God fysik då vi utgår till fots. En arbetsdag kan bli mellan 1-2 mil lång. Du räds inte regn, lera eller hundslem. Du kan arbeta självständigt och i grupp. Flexibel och självgående- allt kan hända när man jobbar med hundar. Du kan anpassa dig efter dagens förutsättningar. Du får: Utveckling, erfarenhet och utbildning inom yrket. Fantastiska dagar ute med dom hundar vi har förmånen att rasta. Möjlighet att kombinera dina studier/deltidsarbete med timmar hos oss. Kollegor som har lika stor kärlek till hundar som du. Ansökningar kommer att tas emot och gallras för att sedan vidarebefordras till företagets personalchef. Vi har ingen möjlighet att ge alla svar på sina ansökningar. Får du svar är du vidare i ansökningen. Märk din ansökan med hundrastare för fast tjänst, vikarie för vikarietjänst.

14 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Arrestantvakt till Polisen i Växjö

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en ny arrestantvakt till en av våra arrestgrupper i polisområde Kalmar Kronoberg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Beskrivning av arbetsplatsen Polisområde Kalmar Kronoberg är region Syds geografiskt och befolkningsmässigt största polisområde med cirka 444 000 invånare uppdelat på 20 kommuner. Området har fem lokalpolisområden - Kalmar, Nybro, Västervik, Växjö och Ljungby. Vi söker nu en arrestantvakt för tillsvidareanställning, med placering i Växjö. Polisområdet svarar, inom sitt geografiska område för utredning i enlighet med den nationella brottskatalogen, arrestverksamheten, receptionsverksamhet, passverksamhet, beslagshantering, ingripande- och områdespolisverksamhet, underrättelseverksamhet, brottsamordning samt spaningsverksamhet. Du kommer att genomgå en 3 veckors utbildning för funktionen som arrestantvakt. Utbildningen genomförs i Eslöv, Skåne med start i vecka 41. Du kommer ingå i en bra arbetsgrupp med både erfaren och kompetent personal. Beskrivning av arbetsuppgifter Arbetet som arrestantvakt innebär att hantera och möta personer som berövats friheten av olika anledningar. Flera frihetsberövas i syfte att utreda brott, men det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av berusning. Arrestantvakten är den som den intagne har närmast kontakt med under sin vistelse som frihetsberövad i arrestlokalen och arbetet bedrivs under ledning av ett stationsbefäl. Arbetet innebär således mottagning, avvisitering, bevakning och tillsyn. I uppdraget ingår även administrativa arbetsuppgifter, exempel på sådana är dokumentation kring omhändertagandet, dna-topsning, daktning (fingeravtrycksupptagning samt fotografering), urinprovsprovtagning och registerslagningar. Du kommer även att arbeta med upptagning av polisanmälningar samt utföra olika utredningsåtgärder, som exempelvis hålla enklare förhör, gällande sektionens ärenden. Arbetstempot varierar över tid och är beroende av hur många som är intagna i arresten. Du medverkar även vid transporter till häktesförhandlingar samt på bevakningsuppdrag på t.ex. sjukhus. Ditt bemötande har stor betydelse för den frihetsberövades upplevelse av polisen, vilket har stor vikt för den fortsatta utredningen. Anställningen är förlagd till treskift med periodplanering och du arbetar varannan helg. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: · Gymnasieutbildning eller annan utbildning (som slutförts med godkänt reslutat) alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant · Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift · God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska · God syn (tillåtet att bära glasögon men du måste kunna fullgöra arbetet utan glasögon vid behov) · God hälsa, både fysiskt och psykiskt, då arbetet kräver att du vid vissa tillfällen måste agera fysiskt · B-körkort. Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har: · Minst ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet, (praktiktjänstgöring räknas ej) · Yrkeserfarenhet av att arbeta med/ bemöta människor i utsatta och/ eller problematiska situationer, exempelvis från sjukvård, psykiatri eller väktare · Yrkeserfarenhet från arrest eller kriminalvård och/eller försvarsmakten · Erfarenhet av polisärt volontärarbete · Genomfört polisens arrestantsvaktsutbildning med godkänt resultat · Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter · Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning. Personliga egenskaper Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att agera på ett lugnt och professionellt sätt, även i stressiga situationer. Du har god självkännedom och ett högt säkerhetstänkande, vilket innebär att du är pålitlig och stabil i situationer där fysiskt våld kan uppstå och kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte. Du har förmåga att prioritera och snabbt växla mellan arbetsuppgifter och i tempo. Du har en mycket god samarbetsförmåga både internt och externt men trivs även med att arbeta självständigt. Du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt vilket märks då du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. När vi anställer kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. Observera att vid intervjutillfället kommer ett skrivtest vara en del av den samlade bedömningen. Testet mäter din förmåga att formulera dig skrift.

14 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Kriminalvårdare till anstalt och häkte Kalmar - semestervikariat

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om Anstalten Kalmars verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/kalmar/#verksamhet Häktet och anstalten i Kalmar bildar tillsammans verksamhetsområdet Kalmar och är därmed organisatoriskt samma enhet. Medarbetarna som arbetet i Kalmar tjänstgör tidvis på häktet och anstalten beroende på behovet som verksamheten har. Anstalten i Kalmar har 77 platser i säkerhetsklass 2, den är landets äldsta och byggdes år 1852. Häktet i Kalmar har 39 platser. Häktet och anstalten är belägna i centrala Kalmar några minuters promenad från centralstationen. Verksamhetsområde Kalmar har totalt cirka 140 anställda. Det pågår för närvarande planering för en ny anstalt och ett nytt häkte i Kalmar. Den nya anstalten planeras ha plats för ca 400 klienter. Det nya häktet kommer vara beläget i centrala Kalmar med 60 platser. Som det ser ut just nu kommer det nya häktet att stå klart år 2026 och den nya anstalten år 2029. ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetsuppgifterna vid anstalt är varierande: omvårdnads-, bevaknings-, visitations- och säkerhetsarbete blandas med frigivningsplanering och samtals-/motivationsarbete. Arbetet vid häkte är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Klienter kan sitta häktade under lång tid utan att få träffa andra än sin advokat och personalen vid häktet vilket ställer särskilda krav på dig som kriminalvårdare. Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana • B-körkort Det är meriterande om du har: • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi, psykiatri, juridik eller konflikthantering • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Provanställning kan komma att tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024