Brevbärare på heltid
Studentconsulting Sweden AB (Publ)
Brevbärare och postterminalarbetare

Letar du efter ett aktivt och utvecklande jobb som tillåter dig att vara mycket utomhus? Är du stresstålig och serviceminded? Då har vi tjänsten för dig! Nu söker vi en ny stjärna till vår kund inom logistik- och transport som vill jobba som brevbärare i Hisings Backa. Uppdraget är på heltid och arbetsuppgifterna innebär främst utdelning och sortering av post och reklam till privatpersoner. Du färdas med bil eller cykel och det är därför ett krav att ha B-körkort. För att trivas i tjänsten ser vi även att du har god fysik, tycker om att vara utomhus och att du är duktig på att ta eget ansvar. Dina arbetsuppgifter kommer bl.a. bestå av: - Sortering av post - Utdelning av brev, reklam samt tidningar med hjälp av bil och/eller cykel Tjänsten är på heltid och du arbetar måndag-fredag och arbetstider är dagtid (ca. 07:00-16:00). Du utgår från vår kunds terminal i Hisings Backa i Göteborg. Du kommer under din anställning vara anställd via StudentConsulting men arbeta som konsult på uppdrag hos vår kund. Tillträde i tjänsten är under vecka 28 och därefter löper uppdraget på. DETTA SÖKER VI Som person är du ansvarsfull, noggrann och lösningsorienterad. Du arbetar effektivt och har hög arbetskapacitet. Du är en person som trivs i ett fartfyllt arbete och har god förmåga att strukturera ditt arbete. Krav för tjänsten är följande: - Innehar B-körkort och god körvana - Goda kunskaper i svenska i tal och skrift - Har god fysik då arbetet är fysiskt krävande i perioder Det är meriterande om du arbetat med liknande uppgifter tidigare. Om du blir aktuell för tjänsten kommer de första dagarna bestå av betald upplärning. Sök gärna tjänsten redan idag då vi stänger annonsen så snart vi hittat rätt person. Vi ser fram emot din ansökan! OM FÖRETAGET Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi tillsatt över 20 000 jobb det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.com

Igår
Sista ansökan:
27 juni 2025
Behandlingsassistent
GÖTEBORGS KOMMUN
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Boendet Victor är ett kortsiktigt kollektivt boende vars syftet är att skapa en verksamhet baserad på skademinimerande arbete i samklang med slutsatserna i Samsjuklighetsutredningen. Boendet tillhandahåller 36 platser. Det finns inga krav på nykterhet eller drogfrihet hos de som bor på boendet. Genom att fler verksamheter finns på boendet ges möjligheter att skapa synergieffekter och en sammanhållen kedja kring målgruppen. Exempel på verksamheter är MTB och olika aktörer från den idéburna sektorn. Samarbete mellan olika aktörer behövs för att svara upp mot målgruppens behov och skapar möjlighet att utveckla och prova nya vägar tillsammans med externa samarbetspartners. Stadsmissionen står för mat och utvecklingen av måltiden som en mötesplats. Skyddsvärnet driver ett projekt med Boendeombud som en länk ut när våra boenden ska vidare på sin resa till andra boendeformer. Smedjan erbjuder möjlighet till sysselsättning. Som behandlingsassistent på boendet arbetar du med personer i hemlöshet och aktivt bruk av droger, med eller utan psykisk ohälsa. Uppgifterna varierar från kartläggningssamtal och stödsamtal till inskrivning av boende och samverkan med andra professionella aktörer kring ärenden. Social dokumentation är en viktig del i genomförandet av boendeinsatsen och vi använder oss av datasystemet Treserva. Ansvarig kontaktperson upprättar tillsammans med den boende en genomförandeplan som följs upp kontinuerligt. På boendet bor det personer i olika åldrar mellan 25 till 65 år, med olika bruk av droger och med skilda livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som en ställs inför. Det ställer också krav på verksamheten att hela tiden utvärdera och hitta nya lösningar. I vår verksamhet kommer du inte höra "för att vi alltid gjort så" när du ifrågasätter något. På boendet arbetar ett team som består av 1 enhetschef, 2 metodhandledare, 6 nattjänster, 13 behandlingsassistenter och 1 vaktmästare. Vi vill skapa en arbetsgrupp och kultur som är engagerad både i det dagliga arbetet riktat till vår målgrupp och i att utveckla denna nya form av verksamheten framåt. Vi vill ha en arbetsgrupp som stöttar varandra, lyssnar på kollegornas idéer och förslag och som tillsammans ser till att ha en rolig och utvecklande arbetsplats. Vi kommer vara en verksamhet som är under ständig utveckling och vill att du ska bli en del av det. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning som socialpedagog, socionom eller annan likvärdig utbildning. Du behöver ha B-körkort och känna dig bekväm med att köra i stadstrafik . Det är meriterande om du har erfarenhet av målgruppen. För att lyckas med uppdraget som behandlingsassistent behöver du vara trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande och positiv. Du jobbar för att eleven/kunden/brukaren får vad den personen behöver. Du motiveras av att lära dig nya saker och utvecklas. Du kommer själv med nya idéer och tar initiativ till förbättringar. Du omvärldsbevakar aktivt inom ditt yrkesområde och reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet. Du kan stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav. ÖVRIGT För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Igår
Sista ansökan:
29 juni 2025
Finance Project Manager
OIO Väst AB
Controller

Till vår kund i Göteborg söker vi nu en affärsnära och självgående Finance Project Manager med tekniskt intresse och god förståelse för projektstyrning. Här får du möjlighet att vara med och säkra finansiering för några av de mest innovativa satsningarna inom fordonsindustrin – mitt i hjärtat av ett globalt teknikbolag i ständig utveckling. Om tjänsten Som Finance Project Manager arbetar du nära både teknikorganisation och affärssidan, med fokus på att planera, följa upp och driva finansiella frågor kopplade till utvecklingsprojekt. Du ansvarar för prognostisering, budgetering och rapportering inom din projektportfölj – och fungerar som en viktig länk mellan ekonomi och teknik. Rollen är både operativ och strategisk och passar dig som trivs med att ha helhetsansvar i en komplex, internationell miljö. Sammanfattningsvis kommer du att arbeta med: Planera, följa upp och rapportera kostnader för utvecklingsprojekt Arbeta nära projektledare, produktägare och teknikchefer för att stödja beslut med rätt finansiella underlag Koordinera prognos- och budgetprocesser inom projektportföljen Delta i styrgrupper och andra beslutsforum Driva förbättringsinitiativ kopplat till ekonomiska processer, metoder och verktyg Vi söker dig som Har en högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi Har flera års erfarenhet från en liknande roll, gärna i projektintensiv, tekniknära verksamhet Har god förståelse för produktutvecklingsprocesser och investeringsekonomi Är kommunikativ, strukturerad och van vid att hantera många intressenter samtidigt Har stor vana av att arbeta i ekonomisystem och Excel – kunskap i Power BI och SAP är meriterande Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt Som person tror vi att du är lösningsorienterad, nyfiken och trygg i din kompetens. Du gillar att ta ansvar, är van att arbeta mot deadlines och trivs i en roll där du får kombinera analys med samarbete. Om anställningen Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos OIO. Avsikten är att anställningen ska gå över till vår partner längre fram förutsatt att båda parter är nöjda. Omfattning: Heltid, 100'% Arbetstider: Kontorstider Start: Enligt överenskommelse Placering: Göteborg Lön: Fast månadslön Om OIO Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.

Igår
Sista ansökan:
13 juli 2025
Personalspecialist med inriktning digitalisering och systemstöd
Göteborgs Universitet
Personal- och HR-specialister

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Personalspecialist med inriktning digitalisering och systemstöd Vill du vara med och forma framtidens arbetsplats genom digitalisering, utveckling av arbetssätt och stärkt digital förmåga vid ett av Sveriges främsta universitet? Genom att stegvis implementera digitala lösningar och automatiserade processer strävar vi efter att öka den administrativa effektiviteten och frigöra tid för mer värdeskapande arbete. Anställningen som personalspecialist är placerad vid sektionen för personalekonomi och systemstöd som är en av tre sektioner vid Personalenheten. Personalenhetens gemensamma uppdrag är att stödja universitetets ledning, fakulteter och institutioner i arbetet med att stärka universitetets attraktivitet och förmåga till långsiktig kompetensförsörjning genom att vara en professionell och samordnat verksamhetsstöd som erbjuder relevanta tjänster. Sektionen för personalekonomi och systemstöd har ett arbetsfält som spänner över områden inom personal- och löneekonomi, uppföljning och intern styrning och kontroll, digitalisering, samordning av lönerelaterade tjänster och systemförvaltning. Sektionen består idag av 10 medarbetare – kompetenta systemförvaltare, systemadministratörer, personalspecialister och utvecklingsledare. Vi söker dig Vi söker dig som vill bidra till universitetets utveckling och fortsätta resa med att vidareutveckla ett professionellt och relevant verksamhetsstöd inom HR-området. Med nyfikenhet och förståelse för den akademiska verksamhetens villkor och behov bidrar du tillsammans med kollegor med relevanta och verksamhetsanpassade lösningar inom HR-området.  Arbetsuppgifter  Som personalspecialist med inriktning mot digitalisering och systemstöd kommer du framför allt att: · Fungera som specialist för ett eller flera HR-administrativa system: kravställning, konfiguration, tester och dokumentation · Löpande förvalta systemlösningar: användarstöd, incidenthantering, releaseplanering och kvalitetskontroller · Driva förbättrings- och utvecklingsarbete utifrån digitala möjligheter i befintliga system, i nära samarbete med IT-enheten och verksamhetsrepresentanter · Driva digitaliseringsinitiativ för HR-processer, t.ex. automatisering av arbetsflöden eller införande av nya digitala verktyg. · Implementera och förvalta processer för t.ex. reseregler, säkerställa att regelverk efterlevs och uppdateras vid förändringar · Ta fram och analysera nyckeltal och indikatorer inom HR-området · Utbilda och stödja chefer och handläggare inom ditt ansvarsområde · Dokumentera rutiner, informera och kommunicera förändringar Tillsammans med kollegor arbetar du kontinuerligt med effektivisering, förenkling och där det är möjligt digitalisering av administrativa rutiner. Vid behov kan du även komma att hantera frågeställningar och handlägga ärenden inom andra delar än de ovan angivna exemplen. Kvalifikationer  Vänligen se kravprofilen på vår hemsida inför ansökan. Vi erbjuder dig Det finns gott om stimulerande utmaningar och möjligheter vid Göteborgs universitetet – du får ett spännande och utvecklande arbete i en akademisk miljö som borgar för intressanta samtal och utbyten av idéer. Du omfattas av statliga kollektivavtal och erbjuds bland annat generös semester, tjänstepension och goda möjligheter till föräldraledighet. Vi strävar efter att medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. Vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan, förutsatt att det fungerar med verksamhetens behov och förutsättningar. Personalenheten arbetar i lokaler på Rosenlundsgatan 4 och flyttar under 2026 till nya lokaler på Rosenlundsgatan 8. Anställning  Anställningen är en tillsvidareanställning med en omfattning av 100 % (heltid) med placering vid Personalenheten, Göteborgs universitet, Göteborg. Tillträde för anställningen är snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.   Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta: Tf sektionschef Albina Vizlin, [email protected], 0766-184433. Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 6 juli 2025.   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Igår
Sista ansökan:
6 juli 2025
Systemadministratör Linux sökes i Göteborg

Beskrivning Vår klient i Göteborg söker en erfaren Linuxtekniker med ett starkt säkerhetsfokus och intresse för automatisering. Du kommer att spela en central roll i teamet som ansvarar för drift, utveckling och support av Linuxplattformar, med uppdrag att säkerställa tillgängligheten till kritiska system och digitala tjänster. Arbetet präglas av hög teknisk komplexitet där stabilitet, säkerhet och noggrannhet är avgörande. Du förväntas bidra aktivt till teknikförbättringar och vidareutveckling av IT-miljön, samtidigt som du arbetar nära verksamheten i olika leveransflöden. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med att standardisera, effektivisera och automatisera system och arbetssätt kopplade till Linuxmiljöer. I rollen ingår att delta i projekt relaterade till teknikplattformen samt vara en viktig del av drift- och supportteamet, där du utför felsökningar, installationer och patchhantering. Du ansvarar för att upprätthålla efterlevnaden av säkerhetskrav och medverkar aktivt i kontinuerligt förbättringsarbete. Arbetet kräver hög säkerhetsmedvetenhet, då miljön du verkar i hanterar känslig information. Resor inom Sverige kan förekomma. Kvalifikationer Minst 4 års erfarenhet av Linuxmiljöer med fokus på serverdrift Goda kunskaper i Bash, Python eller liknande scriptspråk Erfarenhet av konfigurationsstyrning och säkerhet kopplat till automatisering Kunskap om Red Hat, SUSE Manager eller motsvarande verktyg Erfarenhet av Ansible, Docker och Kubernetes Förmåga att dokumentera tekniskt arbete på både svenska och engelska B-körkort Meriterande Erfarenhet av härdning av system Bakgrund i stora och komplexa driftsmiljöer med flera operativsystem Villkor Placeringsort är på plats på vår klients kontor i Göteborg. Sysselsättningsgrad: Heltid. Uppdragsperiod: Start 1/9 2025 tom 31/8 2026. Om du är redo att ta dig an en roll som Linuxtekniker inom en säkerhetskritisk verksamhet och vill bidra till att skapa robusta IT-lösningar för framtiden – tveka inte att skicka in din ansökan. Vi rekryterar löpande och ser fram emot att höra från dig! Q har kollektivavtal och är medlem i branschorganisationen Almega, Tech Sverige samt i Svenskt Näringsliv. Företaget erbjuder interims- och rekryteringslösningar inom branscherna IT, teknik, administration, ekonomi, industri samt lager/logistik med personallösningar inom olika befattningsnivåer.

Igår
Sista ansökan:
25 juli 2025
Architect / Senior Embedded SW Engineer
Explipro Group AB
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl.

We're looking for a senior embedded software engineer ready to take on an architect role or support a customer project with deep automotive expertise. You'll work hands-on or at system level, depending on your profile, contributing to the design, development, and improvement of embedded solutions in modern ECU platforms. You have strong experience in implementing embedded software from specification to production, and you're confident in guiding teams, defining technical direction, or mentoring engineers in agile setups. Qualifications - Degree in Embedded Systems, Electronics, or similar - +8 years in embedded software development - Proficient in C/C++, Python - Strong understanding of ECU platforms and software requirements - Experience with AUTOSAR (Classic or Adaptive) - Knowledge of ISO26262, SOTIF, or cybersecurity standards - Familiarity with automotive networks (CAN, LIN) - Exposure to HIL, SIL, MIL environments - Background in telematics or battery systems is a plus About Explipro Explipro is a fast-growing consultant company with a senior profile within engineering, IT and business development. For the moment we have our focus on the automotive industry, but we see a great potential in growing into other industries. Our natural approach is helpfulness and simplicity. We like challenges and we help each other and our customers to solve problems of different kinds. It is important for us that you appreciate our values and that you are eager to contribute to make us grow together. The culture at Explipro is open and solution oriented. We have a long-term perspective on our consultants and invest in competence development and individual career plans. To get closer to each other and strive to reach the same goal we have a yearly calendar with meetings, courses or other activities.

Igår
Sista ansökan:
5 juli 2025
Projektledare till tekniskt säkerhetsbolag
OIO Väst AB
Civilingenjörsyrken inom elektroteknik

Vill du arbeta i ett företag som ligger i framkant inom tekniska säkerhetslösningar? Vi söker nu en projektledare till vår kunds team i Göteborg, med fokus på fordonssystem inom järnvägssektorn. Du kommer att bli del av ett dedikerat team experter som arbetar med avancerade tekniska lösningar och levererar kundprojekt i hela världen. Denna roll passar dig som tycker om rollen som projektledare med många kontaktytor dagligen, men som också själv tycker om att grotta ner dig i tekniken och arbeta hands on med delar av det praktiska utförandet i projekten. Om tjänsten Som projektledare kommer du att spela en central roll i att planera, leda och följa upp projekt inom framför allt järnvägssektorn. Projekten varierar i omfattning och sträcker sig mellan cirka 150 och 3000 arbetstimmar. Du blir den som för projektet framåt genom att sammankalla möten, prata med partners för att dela information eller inhämta underlag samt rapporterar projektets framfart löpande. Majoriteten av dina kollegor sitter lokalt i Göteborg, men du samarbetar också med andra marknadskontor globalt. Exempel på arbetsuppgifter Planering och uppföljning av projektaktiviteter och budget Hantering av intressenter och presentationer Säkerställa att projektmål uppfylls Framtagning av teknisk dokumentation, t.ex. manualer och instruktioner Kvalitetssäkring av leveranser Skapa produkt- och installationsritningar i AutoCAD Programmering och testning av styrsystem Teknisk support internt och externt samt fungera som kontaktperson i projekt Vi söker dig som Har en ingenjörsutbildning från högskola, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet inom elektro, automation eller liknande Har minst 4 års erfarenhet från liknande teknisk projektledarroll Grundläggande kunskaper i AutoCAD Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift. Denna roll kräver en stark kommunikativ förmåga och en förmåga att skapa relationer som gynnar samarbetet. Du behöver ha en problemlösande inställning och en stark vilja att driva projektet framåt med alla parters bästa i åtanke. Eftersom projekten sträcker sig över en längre tid är det avgörande att du har en hög personlig struktur och öga för detaljer för att säkerställa att ingenting missas. Om anställningen  Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos OIO med omgående start. Vi tar dock hänsyn till uppsägningstid. Omfattning: Heltid Start: Omgående Placering: Centrala Göteborg Lön: Fast månadslön  Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. Om OIO Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.

Igår
Sista ansökan:
11 juli 2025
Riksarkivet söker en arkivhandläggare till Göteborg
Riksarkivet
Arkiv- och biblioteksassistenter m.fl.

Är du intresserad av att hjälpa våra beställare och besökare att ta del av den spännande information som förvaras av Riksarkivet? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder ett omväxlande arbete och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som arkivhandläggare hos oss får du möjlighet att bidra till utvecklingen. Arbetsuppgifter Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att ge service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Det är här du främst kommer att bidra genom att besvara förfrågningar och tjänstgöra i läsesal. Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga kollegor inom myndigheten och externa kontakter. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Vi förbereder för att samla verksamheten i nya, gemensamma lokaler. Flyttförberedelser är därmed en stor del av vardagen. Det kan därför bli aktuellt även för dig att bidra till det arbetet. Arbete på schemalagd kvällstid kan förekomma. Du ska ha: • Gymnasieutbildning med godkända betyg, gärna med administrativ inriktning • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig förvaltning • Erfarenhet av besvarande av förfrågningar i arkivmaterial • Erfarenhet av tjänstgöring i läsesal • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD. Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera.  Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.   Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.   Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidare Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Riksarkivet i Göteborg Tillträde: 2025-07-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-27 Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Igår
Sista ansökan:
27 juni 2025
Riksarkivet söker en arkivarie till Göteborg (visstid)
Riksarkivet
Bibliotekarier och arkivarier

Är du intresserad av att hjälpa våra beställare och besökare att ta del av den spännande information som förvaras av Riksarkivet? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder ett omväxlande arbete och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som arkivarie hos oss får du möjlighet att bidra till utvecklingen. Arbetsuppgifter Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att ge service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Det är här du främst kommer att bidra genom att efterforska uppgifter, besvara förfrågningar och tjänstgöra i läsesal. En del av handlingarna kan innehålla uppgifter som omfattas av sekretess och behöver därför sekretessprövas inför utlämnande. Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga kollegor inom myndigheten och externa kontakter. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Vi förbereder för att samla verksamheten i nya, gemensamma lokaler. Flyttförberedelser är därmed en stor del av vardagen. Det kan därför bli aktuellt även för dig att bidra till det arbetet. Arbete på schemalagd kvällstid kan förekomma. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, förvaltningshistoria och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av ärendehandläggning (inkl. digital ärendehandläggning) i offentlig förvaltning • Erfarenhet av besvarande av förfrågningar i arkivmaterial samt erfarenhet av tjänstgöring i läsesal och sekretessprövningar • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera.  Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.   Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.   Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2026-04-30 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-27 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.   Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Igår
Sista ansökan:
27 juni 2025
Riksarkivet söker en arkivarie till Göteborg (visstid)
Riksarkivet
Bibliotekarier och arkivarier

Är du intresserad av att vara med och göra Volvokoncernens historiska arkiv tillgängligt? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss i höst! Arbetsuppgifter Tjänsten ingår i ett särskilt projekt där Riksarkivet i samarbete med Volvo arbetar för att göra koncernens historiska arkiv tillgängligt. Du kommer att bidra med ordnings- och förteckningsarbete i AB Volvos historiska arkiv från koncernens olika verksamhetsplatser runtom i landet. De förtecknade handlingarna blir tillgängliga genom din registrering i arkivförteckningssystemet Arkis/NAD. Arbetet utförs i nära samarbete med kollegor som också arbetar i projektet, andra medarbetare på enheten och externa kontakter. Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är Arkivsektionen, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att bevara och vårda levererade arkivhandlingar, ta emot arkivleveranser samt att göra mottagna arkiv tillgängliga genom förteckningsarbeten, registrering i Arkis och digitalisering/digitisering. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Den aktuella tjänsten kommer vara förlagd till en av depåerna där. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av stora och komplexa ordnings- och förteckningsarbeten • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.   Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.   Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2025-12-31 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-08-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Igår
Sista ansökan:
30 juni 2025