Automationstekniker, elektronik
Sök bland 8 lediga jobb som Automationstekniker, elektronik och börja ditt nya yrkesliv idag!
Söderenergi (https://www.soderenergi.se/)är ett företag som genomsyras av ett starkt miljöengagemang och är drivande i utvecklingen av en hållbar cirkulär ekonomi. Med Söderenergis miljötjänst energiåtervinner vi återvunna och förnybara bränslen, och producerar fjärrvärme för cirka 300 000 personer, kontor och industrier i södra Stockholmsregionen. På ett av Sveriges största kraftvärmeverk producerar vi el motsvarande förbrukningen av hushållsel i 100 000 bostäder. Våra 150 engagerade, kompetenta och ansvarstagande medarbetare bidrar till att vi uppfattas som innovativa och branschledande. Vi är stora nog för att det ska finnas utvecklingsmöjligheter och lagom små för att skapa en familjär känsla. Söderenergi söker utvecklingsorienterade människor med olika kunskaper, insikter och bakgrund, särskilt personer med teknisk förmåga och modet att ställa krav på sin omgivning i enlighet med företagets värderingar. Vi söker nu Underhållsingenjör Automation & Styr Söderenergi söker en engagerad Underhållsingenjör till El- och Automationsavdelningen. I rollen som Underhållsingenjör Automation & Styr ingår du i avdelningens planeringsgrupp. Gruppen har fokus på det förbyggande underhållet, innovation, revisionsdeltagande, kravställning och deltagande i projektleveranser i en anläggning som konstant är under förändring och ingår i en investeringsplan. Det är en spännande tjänst med bredd i. Eftersom detta är en nyinrättad tjänst så kommer du vara med och forma innehållet i den. Dock kommer de primära arbetsuppgifterna vara att planera, dokumentera, ta fram tekniska lösningar samt utvärdera och budgetera underhåll och investeringar på ingenjörsnivå inom ditt ansvarsområde. I ditt dagliga arbete kommer du även att arbeta nära våra duktiga och erfarna automations- och elkraftsingenjörer. Tjänsten som Underhållsingenjör Automation & Styr har placering i Södertälje med möjlighet att delvis kunna arbeta hemifrån. Din bakgrund Din utbildningsbakgrund är högskoleingenjör, civilingenjör eller liknande inom relevant område, alternativt motsvarande kunskaper införskaffade på annat sätt. Vi ser att du har några års praktisk erfarenhet inom industri, där du t.ex. arbetat med styrsystem, anläggning och styrkonstruktioner, felsökning, installation eller underhållsplanering. B-körkort är krav. Du behöver ha goda språkkunskaper i både svenska och engelska. Erfarenhet från process- eller kraftindustrin är meriterande. Har du dessutom erfarenhet av processystemen 800xA, T3000, Sattline, iFIX är det ett extra plus. Vidare är god kännedom och erfarenhet från både styrsystem och från konstruktionsperspektivet meriterande. Dina personliga egenskaper Förutsättningarna för att lyckas i denna roll är att du har en grundläggande teknisk kunskap inom processrelaterade system- och anläggningskonstruktioner, styr och reglerkretsar, OT/IT. Vidare är du även kommunikativ, strukturerad, ambitiös, ansvarstagande. initiativtagande och är dessutom ytterst säkerhetsmedveten. Du är en lagspelare med ett genuint intresse för att arbeta både med människor och teknik. När situationen kräver det har du inget emot att kunna lägga in en högre växel, men kan balansera det väl för att vidmakthålla en hållbar arbetssituation för dig och gruppen. Du kommer att vara ambassadör för företaget och inspirera medarbetarna till att alltid göra sitt bästa utifrån givna förutsättningar i det dagliga arbetet. Vad Söderenergi erbjuder Vi erbjuder dig en viktig och ansvarsfull tjänst i ett innovativt bolag. Söderenergi är en dynamisk arbetsplats med stor delaktighet från våra medarbetare. Det är viktigt för oss med gemenskap och att stötta varandra både inom den egna gruppen och grupper emellan. Söderenergi är en av Sveriges största fjärrvärmeproducenter och vi satsar framåt och ser fram emot våra stora kommande satsningar/investeringar. Vi värnar om hållbarhet, miljö och kvalitet. Självklart värnar vi högt om vår personal. Kontaktpersoner För mer info är du varmt välkommen att kontakta: Lena Brantberg, Rekryterare, BraPersonal Sverige AB [email protected], 0703-50 89 09 Ansökan Eftersom vi tillämpar löpande urval och intervjuer sker löpande vill vi därför gärna att du inte väntar med att skicka in din ansökan. I rekryteringen samarbetar Söderenergi med BraPersonal Sverige AB. Anställning sker direkt på Söderenergi. Söderenergi värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
We are looking for a committed automation engineer to become an important part of our project team and perform tasks in modern marine and offshore automation. You will work with various commercial assignments and have the opportunity to develop within a dynamic and technically advanced work area. As an automation engineer, you will: - Draw and modify complex electrical wiring diagrams. - Configure and dimension power distribution, control systems/automation signals and data bus systems. - Design and specify engine starting and drive equipment and automation panels. - Participate in installation and commissioning of electrical, automation, remote control and IT systems. - Conduct automation surveys on vessels or rigs. - Maintain expert knowledge within a product/component group. We are looking for candidates with: - At least 2 years of higher and current technical education or equivalent experience. - At least 3 years of experience in relevant automation engineering position. - Good knowledge in English. - Computer skills including Electric CAD and MS Office. - Team-oriented, self-motivated and flexible approach. - Willingness to travel at short notice. Desired experience and interests: - Technically interested and has experience with HVAC automation. - Experience from vessels/rigs under construction or in operation. - Interest in the marine and/or offshore industry. - Multi-competence in IT technology and automation. - Experience with ABB (Siemens or Schneider) PLC systems or Intellution SCADA solutions. - Proficiency in non-English European and Asian languages. We offer: You will be based at Trident's office in Lindholmen, Gothenburg and will have the opportunity to work within an exciting and international work environment where travel may occur mainly to Southern Europe and the Caribbean and with assignments that usually last 1-5 weeks. Apply for the job! If you want to be part of an outstanding team, we look forward to your application that you send by clicking "Send Application". Do it as soon as possible, as we work with continuous selection, so the position may be filled before the application period has expired. If you have questions or want to hear more about this service, please contact Per Gottfridsson, [email protected]
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid. Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en ny kollega som tillsammans med oss vill fortsätta utveckla Åre kommun som en attraktiv plats där människor vill bo, arbeta och besöka! Vatten och avlopp (VA) är en viktig del av vårt samhälle och Åre kommun står inför spännande utmaningar där du kan vara med och bidra till en hållbar hantering av två samhällsbärande verksamheter att leverera dricksvatten och omhänderta och rena spillvatten. I rollen som Drifttekniker med inriktning el och automation kommer du i huvudsak att arbeta med driftoptimering och felsökning av process-maskiner, el, styr/regler och instrumentfunktioner, provtagningsutrustning samt ombyggnads- och underhållsarbete. I mindre utsträckning kommer du även att arbeta med daglig drift och sköta förebyggande underhåll samt åtgärda uppkomna problem för att säkerställa driften i våra VA-anläggningar samt ledningsnät. I rollen ingår att löpande dokumentera arbetet enligt fastlagda rutiner och instruktioner och samtidigt bidra till utveckling av dessa. För att säkerställa driften krävs förmåga att dra slutsatser av drifttider, drifttillstånd, börvärden och andra viktiga parametrar i driftövervakningssystem samt via kontrollronder ute i anläggningen och rapporterade händelser. Anläggningarna innehåller mycket mekanik, el och automation därför utökar vi nu organisationen med en drifttekniker inom dessa områden. Arbetsområdet är spritt över stora delar av kommunen. Du arbetar i nära samarbete med kollegor med olika roller, där VA-ingenjören inom el och automation är en given nära samarbetspart. Vi lägger i den här tjänsten vikt vid ditt intresse och kunskap om styr- och reglerteknik, datakommunikation samt även om vatten-, pump- och processteknik. Samarbete med övriga medarbetare inom VA-enheten och medverkan till förbättringsåtgärder som berör ditt arbetsområde är viktig del av rollen. I arbetet kommer du att komma i kontakt med såväl entreprenörer som fastighetsägare. Du kommer att arbeta självständigt, med stöd av närmaste chef och kollegor och du kan komma att ingå i vår beredskapsgrupp med driftövervakning av vatten- och reningsverk. KVALIFIKATIONER • Erfarenhet av drift- och underhållsarbete genom utbildning eller yrkeserfarenhet. • Yrkeserfarenhet av drift- och underhållsarbete inom VA-process är meriterande. • Vidareutbildning och erfarenhet inom styr- och reglerteknik är meriterande. • ECY-Certifiering eller likvärdig certifiering är meriterande • Goda datorkunskaper • B-körkort är ett krav • Som person förstår du vikten av kommunikation och hanterar det svenska språket på ett bra sätt, så väl i tal som skrift. Ditt intresse och engagemang för teknisk sektor märks tydligt, likväl som viljan och nyfikenheten att lära dig nya saker. Som person är du lyhörd, mål- och resultatinriktad, kan arbeta självständigt och samarbeta med andra. ÖVRIGT Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att ske innan tjänsten kan tillträdas. Urval och intervjuer sker fortlöpande under ansökningstiden och tjänster kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tycker du att teknik är lite av det roligaste som finns? Är du redo för ett nytt steg i karriären och vill fördjupa dina kunskaper inom styrsystem och automation? Tecnau i Ljungby planerar inför en pensionsavgång och söker nu dig som med engagemang och nyfikenhet vill ta dig an rollen som automationsingenjör. Om tjänsten Tecnau är ett internationellt och teknikdrivet bolag med en stark familjär atmosfär. Vi har ett tydligt fokus på utveckling och många av oss jobbar på just utvecklingsavdelningen. Som automationsingenjör blir du en viktig del av teamet på utveckling. Vi vågar lova dig en intressant och utmanande vardag, i nära samarbete med kollegor på avdelningen och med andra funktioner på företaget, där du får möjlighet att vara med och påverka. I rollen arbetar du självständigt och maskinnära med att programmera och utveckla styrsystem för våra produkter. Du testar, provar och supporterar dina lösningar i labbmiljö, både hos våra kunder och partners. Du är också en viktig kugge i en spännande utveckling av våra nya plattformar för styrsystem och användargränssnitt. Vi använder oss av både egenutvecklade och komersiella styrsystem. Då vi är en internationell organisation förekommer resor och samarbete med våra kollegor och partners globalt. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Ljungby. Tillträde sker enligt överenskommelse, men gärna så snart som möjligt. För att behålla trivsel och vår goda sammanhållning uppskattas att arbetet utförs på plats, men självklart erbjuder vi möjlighet att till viss del arbeta på distans. Vad erbjuder vi dig Vi erbjuder en gedigen och långsiktig introduktion där du får möjlighet att gå bredvid nuvarande medarbetare. Du ges möjlighet att utveckla dina tekniska färdigheter och vara en del av ett engagerat och kunnigt team. Gemenskapen är viktig hos oss på Tecnau och här kommer du jobba i en inkluderade miljö med en närvarande chef och konkurrenskraftiga förmåner. Vi är en platt organisation, har nära till beslut och gillar att ha kul på jobbet. Dessutom bjuder vi våra medarbetare på frukost varje morgon. Vem är du som vi letar efter? Vi söker dig med bred teknisk kompetens. Du har ett stort intresse för teknik och en god teknisk förståelse. Vi tror att du har någon form av teknisk utbildningsbakgrund, gärna med inriktning mot datateknik/elektronik. Alternativt har du förvärvat motsvarade kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Du har god erfarenhet av utveckling och programmering av styrsystem. Om du dessutom har erfarenhet av projektledning och godkännanden ser vi det som klart meriterande. Då vi är en internationell organisation kommunicerar du obehindrat på såväl svenska som engelska, både vad gäller tal och skrift. Personliga egenskaper Som person är du nyfiken, engagerad och kreativ. Du har ett positivt och lösningsorienterat förhållningssätt och tycker det är kul att vara med och driva fram både stora som små projekt. Du har en god samarbets- och kommunikationsförmåga och tror på idén att åstadkomma saker tillsammans med andra. Du trivs också med att arbeta i en miljö där du får ta stort eget ansvar och där utveckling och förbättring står i centrum. Frågor & ansökan Tecnau har valt att samarbeta med Head Consulting Group i denna rekrytering och det är till dem du skickar din ansökan. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Josefin Gustavsson på telefonnummer 0738-31 62 00 eller maila till [email protected] Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut eftersom vi tillämpar löpande urval. Därför välkomnar vi din ansökan så snart som möjligt!
We are now seeking a Technical Account Manager with experience with Ansys or similar commercial CAE software. The Technical Account Manager (TAM) acts as a true partner by listening to the customers needs and developing a deep knowledge of their goals, key business initiatives, technical challenges, and engineering problems to deliver Ansys based solutions to achieve customers’ desired business outcome. The TAM cooperates with sales to identify opportunities that will expand Ansys’ footprint, plan and prioritize the necessary technical activities to achieve the account growth plan. These activities span positioning of all Ansys products and include co-ordination with presales, technical support and training. Key Responsibilities and Duties: - Establish a long term and sustainable relationship with the assigned accounts, aligning Ansys’ solutions with the client’s key business initiatives; the Technical Account Manager is viewed by the customer as their trusted advisor and single point of contact for all technical activities - Work collaboratively with the key account manager to identify the necessary strategic long term and short-term technical activities to achieve the overall goals with the agreement of the customer - Advanced professional role, focus on select account(s), primary point of contact for technical engagements, expertise in mapping customer technical requirements to Ansys solutions - Work with the sales to leverage proper technical resources to assist in the effort to expand the Ansys footprint; identify areas of opportunity at the account to displace competition, add products, add users and expand existing business - Review technical support activities and work with the support manager to ensure follow-up and coaching for technical staff to ensure the goals are met - Lead opportunity qualification and drive technical campaigns, advise on market sizing initiatives - Lead account-based marketing strategy, drive technology deployment and adoption Required Education/Certification and Experience - Required education and degree type: BS or MS or PhD in Mechanical/Aerospace/Electrical Engineering or related field - Demonstrated use of relevant Ansys software or knowledge of other commercial CAE software - Logical problem-solving, strong interpersonal and communication skills, fluent in writing and speaking English - Strong organizational and time management skills, possesses a sense of urgency
Northvolt has an exciting job possibility for an engineer specialised in the field of Electrical Engineering to join our Industrial Automation team in Skellefteå. You will be contributing in building one of the first European Battery Gigafactories. Which will play an important role in the design and development of large-scale battery factories and help in the transformation to a carbon free society. In this role, you are responsible for reviewing and inspecting electrical systems in new and existing equipment through independent work and collaboration within the teams and with suppliers. In order to guarantee a highly automated production process for both process control and material handling. The work includes participation in the whole lifecycle of electrical design projects in mainly Low Voltage machines and equipment. Together with the equipment supplier, you will be responsible for: selection of electrical device manufacturers, design review, documentation revision, factory acceptance tests (FAT), installation supervision, commissioning and site acceptance tests (SAT). In general, you have extensive experience in the field and have been driving large, innovative, and challenging projects with very high demand on accuracy and scale. Apply with CV and cover letter or your complete LinkedIn profile. Junior/Mid-Level/Senior opportunities available. Full time employment, fixed salary. Application and CV must be submitted in English. Skills & Requirements We believe that you have : Bachelor or master's degree in Electrical Engineering or equivalent Experience in design and review of electrical systems, control cabinets, safety circuits Knowledge about rules and directives (CE, MD, LVD, EMC, EN 60204-1) Knowledge about machine safety (EN ISO 13849-1/-2, EN 61800-5-2) Hands-on experience from work with production equipment Experience with E-Plan and technical documentation Experience with Power analysers and different electrical tests and measurements (insulation, THD, RCD) Excellent English written and oral skills Must have worked in multi-cultural environment Bonus points for: Experience in manufacturing industry Fluency in other languages (Japanese, Swedish, Chinese, Korean) Experience working with servo drives and motion technology
Vill du jobba med att leverera projektlösningar till kunder inom Life Science & Sveriges industrier? Brinner du för programmering och vill utvecklas inom högnivåspråk? Då har du hittat rätt! OM FÖRETAGET Företaget har en expertis inom att tillhandahålla skräddarsydda lösningar inom automation, elektrifiering och digitalisering för att hjälpa kunder att styra och optimera sina processer. Företaget är en global aktör och samarbetar med kunder inom energi, vatten, kemi, livsmedel och läkemedel över hela världen. Vid en intervju kommer mer information om företaget att tillhandahållas. OM ROLLEN I rollen som Automationsingenjör kommer du att: - Genomföra projektlösningar mot företagets slutkunder inom framförallt Life Science och livsmedelsindustrin. - Utföra systemarbeten och förbättringsarbeten för att effektivisera och utveckla produktionen. - Vara delaktig i leveransprojekt med projektgrupp och delta i projektets alla faser. - Hjälpa kunder ta fram funktionsspecifikationer, hjälpa till med systemuppsättning, systemintegrering, programmering samt system- och testdokumentation. - Säkerställa att rätt teknisk lösning tas fram i enlighet med specifikation, standarder och säkerhetskrav med rätt kvalité och tidsplan. - Du kommer även ha ett nära samarbete med företagets andra ingenjörer och projektledare. Det är viktigt att du gillar programmering då det är en stor del av arbetet. VI SÖKER DIG SOM HAR - Högskole- eller civilingenjörsutbildning inom datateknik, maskinteknik, teknisk fysik eller annan relevant utbildning - Grundläggande kunskap inom antingen C/C++, strukturerad text eller PLC - B-körkort Det är meriterande om du har - Ägnat dig åt programmering på din fritid - Relevant arbetslivserfarenhet SOM PERSON ÄR DU - Nyfiken - Kommunikativ - Målinriktad ÖVRIGT Start: Enligt överenskommelse Placeringsort: Stockholmsområdet. Omfattning: Heltid, med möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar i veckan. Anställningsform: Detta uppdrag är ett konsultuppdrag som sträcker sig över 12 månader, med möjligheter till förlängning eller överrekrytering. För frågor kring tjänsten hör av dig till ansvarig rekryterare [email protected]
Are you a newly graduated engineer looking for a job where you can apply both theoretical and practical skills in a global high-tech product company? Then this position might be what you are looking for. We have been developing world-leading Automated Guided Vehicle (AGV) systems for the last 50 years and we have a prosperous future ahead of us since the market growth is huge! About the position Your task as an Application Engineer will be to strengthen our ability to install, develop and test automation solutions together with our customers. You will also be teaching and developing our e-learning offer together with our global organization. You will become an expert in the use of our products and will have a wide network of contacts with our customers and within Kollmorgen. Since we do have customers all over the world, this position will involve traveling. You will be located at our office in Mölndal, Sweden. In your daily work you will: - Installing, developing and testing automation solutions. - Teach and develop e-learning offers. - Be an expert in the use of our products - the link between our customers and R&D. - Support through our Help-desk. - Hands-on work in the test area, e.g., with programming or electrical and mechanical settings. We are looking for you To be successful in the role, you are outgoing, structured, hands-on, and like to work independently as well as in a team - no two days are alike. You are a person who wants to be engaged in daily work and priorities. Taking the initiative to use new skills and continually improve your performance comes natural to you. You need to be able to travel periodically for up to 3 weeks. Must have - Engineering degree within mechatronics or other similar education - Handy ability shown through previous hands-on practical experience besides work/study - Fluent in English, both written and spoken - Basic knowledge of a high-level programming language - Driving license B. Meritorious - Training experience from work or education - Knowledge in digital content creation - Skills in C#, C, C++, or PLC programming - Experience in customer contacts - Other languages than English is considered a merit. Great emphasis will be placed on your personal qualities. About us Kollmorgen Automation is a Regal Rexnord brand, and we have our headquarter in Mölndal, Sweden. The target is to provide world leading technology for the rapidly growing market of Automated Guided Vehicle (AGV) Systems and Mobile Robots. An AGV system is a fleet of mobile robots that automatically transport goods in a network of fixed virtual roads, designed according to the specification of the site, e.g., a warehouse. The about 120 employees are working with product development, professional services, sales, marketing, and finance. Some of the good things that we offer Innovation Days every twelve weeks - a 24-hour event for the whole company to dig deeper, explore new areas and solve problems! 💡 Gym at the office filled with machines for strength and fitness that is always open and free to use for all our employees 👟 Free parking outside our office 🚗 Noise cancelling headphones and home office equipment (office chair, screens etc) 🎧 Career opportunities within the company - we have employees who have worked with us for many years in different roles and departments 🚀 Day of Caring - every year we take one day to clean the west coast beaches together 🗑️ 6 weeks’ vacation! ☀️❄️ Work time reduction - it gives you around 7 extra days off per year Collective agreement, occupational pension, wellness allowance A part from above, Kollmorgen is characterized by an entrepreneurial spirit where you get the opportunity to carry out your ideas with the help of the company's experts. We focus on engagement and personal development as essential tools for our success. We give you the opportunity to work in an open environment where ideas and thoughts are lifted freely among colleagues. Additional information Full-time employment. 📍 Based in Mölndal, Sweden. We recruit based on our values and for us it is important that you continuously want to develop yourself together with us! Selection takes place on an ongoing basis, so send your application as soon as possible. Welcome with your application! Check out more open positions (https://career-agv.kollmorgen.com/jobs), ️ follow us on Facebook (https://www.facebook.com/kollmorgen.ndc), get to know us better through our Candidate Blog (https://kollmorgenagv.teamtailor.com/blog), ️ and see videos about our products at our YouTube channel! (https://www.youtube.com/user/ndcsolutions)
Visar 1 till 8 av 8 jobb