Avdelningschef, kommun

Sök bland 15 lediga jobb som Avdelningschef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!

Biträdande verksamhetschef för grundskolan
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Att vara biträdande verksamhetschef för alla grundskolor i Kristianstads kommun är inget vanligt uppdrag det är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha. Det kommer att ställa höga krav på dig och utmana dig på många sätt. Men det kommer också att ge dig möjligheten att varje dag göra verklig skillnad för varje elev och med omtanke om varje medarbetare. Tillsammans med mig har du chansen att bidra till något större. Är du den jag söker för det här uppdraget? För mig som ledare börjar allt med samarbete, insikten om att ingen är starkast ensam. Relationer är centrala, det är i mötet mellan människor som utveckling sker. Ledarskap handlar inte om titlar, utan om förtroende. Det växer i vardagens handlingar, i hur du möter andra och i viljan att själv förändras Och så krävs modet. Mod att testa nytt, att misslyckas och lära om. För det är i det modiga steget som förändring börjar. Eller som Astrid Lindgren sa "En bra ledare visar vägen, inte genom makt, utan genom att inspirera" Nyfiken? Läs mer och jag ser fram emot din ansökan! /Mange ARBETSUPPGIFTER Att vara biträdande verksamhetschef inom barn- och utbildningsförvaltningen innebär att tillsammans med, och under verksamhetschefs ledning, ansvarar för och utvecklar verksamhet, medarbetare och ekonomi inom grundskolan. Som biträdande verksamhetschef arbetar du i första hand operativt under verksamhetschefs ledning inom ditt verksamhetsområde. Du rapporterar direkt till verksamhetschef som också är din närmaste chef. Du arbetar i olika grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas biträda verksamhetschef inom grundskolan med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut och i verksamhetsområdet arbeta för att förankra, implementera och följa upp fattade beslut. Inom ditt verksamhetsområde leder du en grupp främst med rektorer och i förekommande fall enhetschefer och arbetar med kollegialt lärande, samsyn och likvärdighet. Du verkar för att verksamhetsområdet drivs mot uppsatta mål bl a utifrån kommunens vision, förvaltningens styrkort och verksamhetsplan. Du förväntas verka för en samarbetskultur med rektorer/enhetschefer som även möjliggör ett ändamålsenligt samarbete mellan rektorer/enhetschefer och förvaltningschef tillika skolchef. En kultur där medinflytande, positiv återkoppling och förtroendet för ledningen stärks genom de forum för dialog du, tillsammans med verksamhetschef är med och arrangerar och leder. Tillsammans med verksamhetschef verkar du för att driva systematiskt kvalitetsarbetet och skolutveckling mot ökad måluppfyllelse genom analyser av underlag och kvalitetsdialoger. Du förväntas vidare att verka mot att skapa likvärdiga utbildningsförutsättningar för barn och elever. Du kommunicerar internt och externt hur lärares undervisningsskicklighet kan se ut och tydliga förväntningar på hur rektorns pedagogiska ledarskap gör skillnad för barn och elever samt säkerställer även att ditt eget arbete bidrar. KVALIFIKATIONER Som person har du en mål- och resultatinriktad inställning med god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet mot uppsatta resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Med en utvecklingsinriktad och strategisk ådra bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information ur ett långsiktigt och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor växer. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Du har god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du har examen om minst 180hp från universitet eller högskola med inriktning mot skolväsendet. Genomförd statlig rektorsutbildning krävs för tjänsten. Det är meriterande om du har fortbildning för rektorer på högskolenivå, skolchefsutbildning eller annan ledarutbildning inom förskola eller skola som arbetsgivare bedömer som motsvarande, även inom handledning eller coachning. Vi vill att du har cirka 10 års aktuell arbetslivserfarenhet inom förskola eller skola, varav ca tre från en chefsbefattning inom utbildningssektorn med ansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Vi förutsätter att du har kunskaper kring de författningar och lagar som styr utbildningen inom grundskolan. Det är meriterande om du haft formellt chefsansvar för chefer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

3 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Verksamhetschef anpassad skola
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Förvaltningen är inne i ett spännande förändringsarbete där vi frångår geografisk uppdelning och organiserar oss verksamhetsformsvis. Nu söker vi dig som vill vara med och starta upp området för anpassad skola. En verksamhet som drivs av utveckling och möjligheter och som längtar efter en chef som värnar deras frågor och utvecklingspotential och vill bidra till att lyfta verksamheten. Du blir en del av förvaltningens ledningsgrupp som arbetar för tillit, transparens och ett nyfiket lärande. Vi arbetar strukturerat och fokuserar på långsiktig kvalitet. Är du den vi söker? Läs mer och välkommen med din ansökan! Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se. ARBETSUPPGIFTER Som verksamhetschef för anpassad skola kommer du att ingå i förvaltningsledningen, som leds av förvaltningschefen, tillsammans med övriga verksamhetschefer och avdelningschefer. Förvaltningschefen är även din närmaste chef. Deltagarna i förvaltningsledningen arbetar i grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas biträda förvaltningschefen med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut och i verksamhetsområdet förankra, implementera och följa upp fattade beslut. Inom ditt verksamhetsområde leder du en grupp med upp till knappt 10 rektorer inom både anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola och arbetar med kollegialt lärande, samsyn och likvärdighet samt leder verksamhetsområdet mot uppsatta mål bl a utifrån kommunens vision, förvaltningens styrkort och verksamhetsplan. Som verksamhetschef för anpassad skola fullgör du funktionen skolchef för ditt ansvarsområde. Förvaltningschefen fullgör funktionen för helheten. Du förväntas bygga en samarbetskultur med rektorerna som även möjliggör ett ändamålsenligt samarbete mellan rektorer och förvaltningschef. Du bygger även upp ett samarbete med grundskolans och gymnasieskolans rektorer. En kultur där medinflytande, positiv återkoppling och förtroendet för ledningen stärks genom de forum för dialog du är med och arrangerar och leder. Du ansvarar för att driva systematiskt kvalitetsarbetet och skolutveckling mot ökad måluppfyllelse genom analyser av underlag och kvalitetsdialoger samt förväntas arbeta mot att skapa likvärdiga utbildningsförutsättningar för elever. Du kommunicerar internt och externt hur lärares undervisningsskicklighet kan se ut och tydliga förväntningar på hur rektorns pedagogiska ledarskap gör skillnad för barn och elever samt säkerställer även att ditt eget arbete bidrar. Ett fokusområde inom anpassad skola är kompetensförsörjning. KVALIFIKATIONER Som person har du en god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet för att nå resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Du har förmågan att överföra information och idéer på ett effektivt sätt, att interagera med andra och att bygga relationer. Med en utvecklingsinriktad och strategiskt fokus bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information ur både ett långsiktigt och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor ges möjlighet att växa. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Slutligen har du god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du som söker har examen från universitet eller högskola om minst 180hp/120p pedagogisk utbildning med inriktning mot skolväsendet. Genomförd statlig rektorsutbildning krävs för tjänsten. Det är meriterande om du har fortbildning för rektorer på högskolenivå, skolchefsutbildning eller annan ledarutbildning inom förskola/ skola/anpassad skola som arbetsgivare bedömer som motsvarande. Utbildning inom handledning eller coachning är också meriterande. Vi vill att du har cirka 10 års aktuell arbetslivserfarenhet inom förskola, anpassad skola eller skola, varav cirka fem år från en chefsbefattning inom utbildningssektorn med ansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Det är meriterande om du har erfarenhet av formellt lednings- och chefsansvar för chefer. Erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse är ett krav liksom erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Arbetslivserfarenhet i ledande befattning inom anpassad skola är en fördel. Vi förutsätter att du har kunskaper kring de författningar och lagar som styr utbildningen inom verksamhetsområdet. Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. B-körkort är ett krav. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.

3 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Biträdande verksamhetschef för grundskolan
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Att vara biträdande verksamhetschef för alla grundskolor i Kristianstads kommun är inget vanligt uppdrag det är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha. Det kommer att ställa höga krav på dig och utmana dig på många sätt. Men det kommer också att ge dig möjligheten att varje dag göra verklig skillnad för varje elev och med omtanke om varje medarbetare. Tillsammans med mig har du chansen att bidra till något större. Är du den jag söker för det här uppdraget? För mig som ledare börjar allt med samarbete, insikten om att ingen är starkast ensam. Relationer är centrala, det är i mötet mellan människor som utveckling sker. Ledarskap handlar inte om titlar, utan om förtroende. Det växer i vardagens handlingar, i hur du möter andra och i viljan att själv förändras Och så krävs modet. Mod att testa nytt, att misslyckas och lära om. För det är i det modiga steget som förändring börjar. Eller som Astrid Lindgren sa "En bra ledare visar vägen, inte genom makt, utan genom att inspirera" Nyfiken? Läs mer och jag ser fram emot din ansökan! /Magne ARBETSUPPGIFTER Att vara biträdande verksamhetschef inom barn- och utbildningsförvaltningen innebär att tillsammans med, och under verksamhetschefs ledning, ansvarar för och utvecklar verksamhet, medarbetare och ekonomi inom grundskolan. Som biträdande verksamhetschef arbetar du i första hand operativt under verksamhetschefs ledning inom ditt verksamhetsområde. Du rapporterar direkt till verksamhetschef som också är din närmaste chef. Du arbetar i olika grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas biträda verksamhetschef inom grundskolan med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut och i verksamhetsområdet arbeta för att förankra, implementera och följa upp fattade beslut. Inom ditt verksamhetsområde leder du en grupp främst med rektorer och i förekommande fall enhetschefer och arbetar med kollegialt lärande, samsyn och likvärdighet. Du verkar för att verksamhetsområdet drivs mot uppsatta mål bl a utifrån kommunens vision, förvaltningens styrkort och verksamhetsplan. Du förväntas verka för en samarbetskultur med rektorer/enhetschefer som även möjliggör ett ändamålsenligt samarbete mellan rektorer/enhetschefer och förvaltningschef tillika skolchef. En kultur där medinflytande, positiv återkoppling och förtroendet för ledningen stärks genom de forum för dialog du, tillsammans med verksamhetschef är med och arrangerar och leder. Tillsammans med verksamhetschef verkar du för att driva systematiskt kvalitetsarbetet och skolutveckling mot ökad måluppfyllelse genom analyser av underlag och kvalitetsdialoger. Du förväntas vidare att verka mot att skapa likvärdiga utbildningsförutsättningar för barn och elever. Du kommunicerar internt och externt hur lärares undervisningsskicklighet kan se ut och tydliga förväntningar på hur rektorns pedagogiska ledarskap gör skillnad för barn och elever samt säkerställer även att ditt eget arbete bidrar. KVALIFIKATIONER Som person har du en mål- och resultatinriktad inställning med god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet mot uppsatta resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Med en utvecklingsinriktad och strategisk ådra bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information ur ett långsiktigt och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor växer. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Du har god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du har examen om minst 180hp från universitet eller högskola med inriktning mot skolväsendet. Genomförd statlig rektorsutbildning krävs för tjänsten. Det är meriterande om du har fortbildning för rektorer på högskolenivå, skolchefsutbildning eller annan ledarutbildning inom förskola eller skola som arbetsgivare bedömer som motsvarande, även inom handledning eller coachning. Vi vill att du har cirka 10 års aktuell arbetslivserfarenhet inom förskola eller skola, varav ca tre från en chefsbefattning inom utbildningssektorn med ansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Vi förutsätter att du har kunskaper kring de författningar och lagar som styr utbildningen inom grundskolan. Det är meriterande om du haft formellt chefsansvar för chefer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

2 juli 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Interimschef Samhällsförvaltningen Härnösands kommun
Bemannia AB (Publ.)
Förvaltnings- och planeringschefer

Nu söker vi en chef på 50% till ett uppdrag på Samhällsförvaltningen i Härnösands kommun med start 11 augusti och fram till årsskiftet. Om uppdraget Uppdraget är ett konsultuppdrag via Bemannia med start 2025-08-11 tom 2025-12-31. Uppdraget är på deltid (50%) och arbetstiden förläggs på plats på Samhällsförvaltningen i Härnösand. Dina arbetsuppgifter Du kommer att ha helt VEPA ansvar, det vill säga Verksamhet, Ekonomi, Personal och Arbetsmiljö. Du kommer att ansvara för två enheter, Teknikenheten samt Miljöenheten. I rollen kommer följande arbetsuppgifter att ingå: Du kommer att upprätta handlingsplan utifrån genomförd RKA, tillsammans med medarbetarna och skyddsombud. Kalla till och hålla i månatliga APT:er. Leda och fördela det dagliga arbetet. Göra verksamhetsplanering för 2026 tillsammans med medarbetarna. Kontinuerliga avstämningar med förvaltningschef varannan vecka. Följa upp arbetet löpande. Ingå i ledningsgruppen och delta i ledningsgruppens gemensamma aktiviteter/möten. Dina kvalifikationer Högskole-/universitetsexamen inom relevant område. Tänkbar examen inom området: teknik, miljöskydd, hälsoskydd, livsmedelsinspektion.  Tidigare chefs-och ledarerfarenhet om minst 3 år. Erfarenhet av förändringledning. Erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av offentlig sektor.  Svenska flytande i såväl tal som skrift.  Vi ser att du som person är självgående med god omställningsförmåga. Du har förmåga att snabbt sätta sig in i en organisation och kultur. Du är kommunikativ och samarbetsvillig och är trygg i din ledarroll. Meriterande  Erfarenhet av chefsuppdrag inom kommunal verksamhet. Erfarenhet av myndighetsområdet teknik och-/eller miljö. Vad vi erbjuder dig Som konsult hos Bemannia får du: En nära kontakt med din konsultchef Möjlighet till fler spännande uppdrag Erfarenhet på lärorika arbetsplatser där din kompetens gör skillnad Trygga anställningsvillkor Läs mer om hur det är att vara konsult hos oss här: Att jobba som konsult via Bemannia Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 11/7. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 0721945000  Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2022 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

1 juli 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Barn- och elevhälsochef
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vill du vara med och forma framtiden för våra barn och elever? Vi söker dig som vill driva det förebyggande och hälsofrämjande arbetet framåt på en strategisk nivå. För att sätta både barn och elevhälsa i tydligare fokus har en egen avdelning skapats och rollen som barn- och elevhälsochef ska ingå i förvaltningsledningen. Som ledningsgrupp arbetar vi för tillit, transparens och ett nyfiket lärande. Vi arbetar strukturerat och fokuserar på långsiktig kvalitet. Brinner du för det hälsofrämjande perspektivet och vill vara med och skapa och utveckla avdelningen? Har du ett hjärta för det främjande och förebyggande arbetet och vill skapa möjligheter att stödja verksamheten? Då ser vi fram emot din ansökan! Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef kommer du att ingå i förvaltningsledningen som leds av förvaltningschefen, tillsammans med övriga avdelningschefer och verksamhetschefer. Förvaltningschefen är även din närmaste chef. Deltagarna i förvaltningsledningen arbetar i grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas bistå förvaltningschefen med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut samt förankra, implementera och följa upp dessa inom förvaltningen. Avdelningen som du leder arbetar stödjande genom att skapa goda förutsättningar för verksamhetsområdena att arbeta mot ökad måluppfyllelse och likvärdiga utbildningsförutsättningar för barn och elever, vilket kräver lyhördhet och ett serviceinriktat förhållningssätt. Avdelningen består av professioner inom barn- och elevhälsa som exempelvis psykologer, skolläkare, specialpedagoger och logopeder. Funktionerna PLA och MLA finns på avdelningen. Arbetet sker under ledning av avdelningschefen med uppdrag inom hela förvaltningen. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för att barn- och elevhälsans insatser och för att säkerställa att dessa följer gällande lagar och riktlinjer. Vidare kommer du att utveckla det förebyggande och hälsofrämjande arbetet med utbildningsförvaltningens barn och elever i fokus. KVALIFIKATIONER Som person har du en god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet för att nå resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Du har förmågan att överföra information och idéer på ett effektivt sätt, att interagera med andra och att bygga relationer. Med en utvecklingsinriktad och strategiskt fokus bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information utifrån långsiktighet och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor ges möjlighet att växa. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Slutligen har du god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du som söker har examen om minst 180hp/120p från universitet eller högskola med inriktning mot skolväsendet samt pedagogisk insikt som du förvärvat genom utbildning och erfarenhet. Har du specialpedagogexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för området elevhälsa är det meriterande. Genomförd statlig rektorsutbildning och ledarutbildning för chefer/blivande chefer är meriterande. Utbildning inom handledning eller coachning är också meriterande. Vi vill att du har tidigare arbetslivserfarenhet från skola, gymnasieskola eller anpassad skola. Du behöver ha erfarenhet från arbete som rektor alternativt biträdande rektor med ansvar för EHT-arbete. Vi vill att du har erfarenhet från att leda strategiskt elevhälsoarbete i ledande befattning. Erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse är ett krav liksom erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Rollen kräver att du också har kunskaper om hälso- och sjukvårdslagen liksom kunskaper om de nationella målen, förskolan och skolans roll i samhället. Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

1 juli 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Avdelningschef- förvaltning och fastighetsutveckling
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om. Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef kommer du tillsammans med dina chefskollegor i förvaltningens ledningsgrupp arbeta för en effektiv och sammanhållen stadsutvecklingsprocess utifrån ett hela staden perspektiv. Som representant för stadsfastigheter arbetar du utifrån skedet analysera och planera stadsutveckling samt projektutveckling. Du arbetar med ett processinriktat och kund fokuserat arbetssätt med starkt utvecklingsfokus. Du verkar också för en transparent samarbetskultur i Göteborg stad och i den egna förvaltningen. Vidare medverkar du i och ansvarar över strategiska beslut som berör hela förvaltningen, samt bistår direktör och nämnden med sakkunskap och med den specifika kompetensen för din avdelning. Du arbetar aktivt med förvaltningens kultur- och värdegrundsarbete och ansvarar för att det genomsyrar avdelningens styrning, ledning och uppföljning samt det dagliga arbetet hos samtliga medarbetare och chefer. Du ansvarar för avdelningens verksamhetsplanering i nära samarbete med direktören och övriga chefer i förvaltningsledningen. Du har personal- arbetsmiljö- och budgetansvar för din avdelning och arbetar för en god, hållbar och hälsosam arbetsmiljö för avdelningens alla medarbetare samt värnar om en god facklig partssamverkan. I tjänsten ingår även: • Huvudansvaret för att planera och samordna deltagande i skedet Analysera och planera stadsutveckling samt projektutvecklingen i Planera utbyggnad (initiera och utreda) • Ansvarar för lokalförsörjningsplaneringen och ska bidra med behov och underlag utifrån genomförande- och förvaltarperspektivet i den taktisk planeringen. • Planeringsansvar för att utveckla och säkerställa lokalernas värde genom strategisk och långsiktigt hållbar fastighetsförvaltning för en lokalförsörjning i balans. • Uthyrnings- och beställarfunktionsansvar med kundbehov, mål och strategier som utgångspunkt. • Utveckla struktur, process och metod för lägre kostnader som möter de verksamhetsdrivande nämndernas långsiktiga behov i nära samverkan med andra avdelningar. • Planeringsansvar, för drift och underhåll, fastighets utveckling, projektutveckling och överlämning av fastighet till exploatering inför exploatering alternativt försäljning i nära samverkan med övriga avdelningar. KVALIFIKATIONER Du har erfarenhet av arbete i ledningsgrupp och är van att med lyhördhet och dialog driva dina frågor. Du besitter också god kunskap kring rådande lagar, avtal och regelverk inom aktuellt verksamhetsområde, samt inom det ekonomiska ramverket för kommunal/regional verksamhet. Vidare vill vi att du har en magisterexamen inom relevant utbildningsområde kopplat till området och som bedöms relevant för tjänsten. Du känner dig trygg med att tillsammans med både kollegor och medarbetare strategiskt driva förändrings- och utvecklingsarbete. Du har erfarenhet av arbete med personal- arbetsmiljö- och budgetansvar samt av att leda chefer. Du har också kunskaper om facklig partssamverkan och arbetsmiljölagstiftningen. Vi ser även att du har en bred erfarenhet av strategisk fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling. Ditt ledarskap präglas av god kommunikativ förmåga, social kompetens och ett prestigelöst förhållningssätt. Andra viktiga förmågor är att kunna väga in olika perspektiv där helheten blir så bra som möjligt och att kunna tänka och agera långsiktigt. ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings och ett innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

30 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Avdelningschef Fastighet & Stadsutveckling
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

Vår vision är att göra Göteborg friskare. Vi är till för göteborgarna och syftet med vår verksamhet är att ge förutsättningar för en innehållsrik och aktiv fritid. Vi erbjuder möjligheter till aktiviteter av olika slag genom våra många olika idrotts- och friskvårdsanläggningar. Vi ansvarar också för bidrag och annat stöd till föreningar. Mer information om idrotts- och föreningsförvaltningen och Göteborgs Stad hittar du på http://www.goteborg.se ARBETSUPPGIFTER Idrotts- och föreningsförvaltningen växer i hög takt de kommande 10 åren. Många anläggningar, både små och stora ska byggas och tas i drift. Vi söker dig som vill vara med på den resan! Social hållbarhet och stadsutveckling är gemensamma utvecklingsområden för Göteborgs Stad, så även för idrotts- och föreningsförvaltningen. En ledstjärna i förvaltningens arbete med ledning och styrning är att öka invånarnas förutsättningar till god folkhälsa, meningsfylld fritid och god tillgång till idrottsanläggningar. Förvaltningens anläggningar ska både planeras från tidigt skede, byggas, finansieras, nyttjas och driftas så effektivt och flexibelt som möjligt. Vi söker nu en avdelningschef för avdelning Fastighet & Stadsutveckling då nuvarande chef går i pension. Rollen som avdelningschef innebär att ur ett helhetsperspektiv styra, utveckla och säkra arbetet inom avdelningens uppdrag samt bidra i förvaltningens styrning och verksamhetsutveckling. I ansvaret ingår att främja folkhälsan genom att ta fram underlag för nämndens och förvaltningens strategiska beslut om anläggningsutveckling. Aktivt bidra till stadens strategiska arbete med stadsutveckling i såväl förvaltningens befintliga idrottsområden som i helt nya områden. I rollen ingår också att planera, projektera, uppföra och möjliggöra driftsättningen av nya anläggningar i enlighet med förvaltningens investeringsprocess. Avdelningen ansvarar för reinvesteringar och det långsiktiga underhållet av förvaltningens anläggningar. Avdelningen ansvarar därtill för att förvalta, utveckla och upplåta förvaltningens mark och byggnader. Du leder verksamheten och utvecklar uppdrag i linje med Göteborgs stads målsättningar, till exempel en mer jämlik stad, attraktiv stad och stadens klimat och miljömål. Du har ett övergripande personal- och budgetansvar. Avdelningen är organiserad i två enheter: Fastighet och Stadsutveckling. Enheten Stadsutveckling har en enhetschef som rapporterar till dig som Avdelningschef. Enhet Fastighet är du som avdelningschef ansvarig för med 11 direkt rapporterande. Avdelningen består totalt av 18 medarbetare. Du är direkt underställd förvaltningsdirektören och ingår i förvaltningsledningen. Vi söker dig som ta ansvar för det spännande uppdraget att leda arbetet med att ansvara för planeringen och byggnationen av ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara anläggningar. Göteborgs Stad har höga ambitioner och planerar de närmsta 10 åren stora investeringar i idrottsanläggningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har universitets- och/eller högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, juridik, arkitektur, landskapsarkitektur, byggingenjör eller annan liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta i ledande befattningar där du har varit chef för andra chefer och lett och styrt egen ledningsgrupp samt har haft fullt verksamhet-, budget- och personalansvar. Det är viktigt att du har en förståelse för helheten i projekt och kan hantera balansen mellan mjuka och hårda värden. Ditt arbete kan omfatta allt från sociala aspekter inom stadsutveckling till praktisk byggnation. Kunskaper inom investeringsekonomi är också centrala för denna roll, eftersom de kommer att vara avgörande för att fatta välgrundade beslut och optimera projektens lönsamhet. Du bör ha erfarenhet av att planera och genomföra investeringar i byggprojekt, gärna med insikt i hela processen från tidigt skede till färdigställande. Vi ser med fördel att du tidigare arbetat inom fastighetsförvaltning eller med närliggande frågor. Du har ett starkt intresse för stadsutveckling samt för att skapa hållbara processer och projekt där avdelningens olika kompetenser tillvaratas på bästa sätt. Du är en erfaren ledare där samarbete och framdrift är viktigt för dig och du har alltid hela organisationens bästa i fokus. Du leder en avdelning med bred samlad kompetens. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vi söker dig med mycket god ledarskapsförmåga. Som person har du en helhetssyn och kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du är lyhörd och lyssnar på andras människor i syfte att förstå deras behov med ett bemötande av intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är stabil och trygg i din roll och kan påverka andra med en tydlig och god kommunikation för att få gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek Recruitment & Consulting. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta: Vårt arbete med urval och intervjuer kommer ske löpande med Jurek. P.g.a. semestertider kommer första intervjuer preliminärt hållas med start v. 33. I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande förvaltning som arbetar med positiva och roliga frågor - tillsammans gör vi göteborgarna friskare! Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare och vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden får du en anställning med många karriärvägar och möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi har inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda och undanber oss därför vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

27 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Finspångs kommun söker chef till ny servicesektor
Finspångs kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du jobba med oss? 2025 blir det år som Finspångs kommun tar steget att skapa en helt ny sektor, servicesektorn. Målet med den nya sektorn är att genom en fokuserad och sammanhållen service skapa de allra bästa förutsättningar för kommunen att leverera dess grunduppdrag. Det vill säga stöd till utbildning, vård och social omsorg samt samhällshällsbyggnad. Vad kan vi erbjuda dig? Sektor service tilltänkta organisation innehåller de avdelningar och enheter som redan finns i dag och som stödjer sektorerna. De verksamheter som kommer att bilda sektorn är två måltidsenheter, två lokalvårdsenheter, en transportenhet, en fastighetsavdelning ( inklusive en driftsenhet) samt en enhet för sport och anläggning. Utöver enheterna samordnas de strategiska resurserna för lokalstrategi, affärsutveckling, bygg samt två administratörer som stabsresurser.  Känner du dig lockad av att driva denna utveckling i rollen som chef så är du sannolikt den kollega vi söker. Dina framtida arbetsuppgifter Tillsammans med dina chefer och medarbetare ansvarar du för att bygga upp en sektor som fokuserar på tydlighet, service, effektivitet, lyhördhet för verksamheternas behov –  en värdefull servicepartner inom kommunen.  Du har ett helhetsansvar för ekonomin avseende budget, uppföljning och resultat. Du har personalansvar för dina direktrapporterande anställda, såväl chefer som medarbetare. Vem är du? För att lyckas och trivas med uppdraget har du sannolikt en teknisk eller ekonomisk högskoleutbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Lika viktigt som ditt strategiska och ekonomiskt sinne är din förmåga att bygga goda relationer genom att skapa ett ansvarsfullt och serviceinriktat stöd till kommunens övriga sektorer. Som ledare är du engagerad, tydlig och flexibel och trivs både med att jobba i såväl linje som i utvecklingsprojekt. Det är meriterade om du har tidigare erfarenhet av ledande befattning av andra chefer samt om du har verkat i en politiskt styrd organisation och om du har erfarenhet av arbete med fastigheter, verksamhetsfastigheter och lokalberedningsprocesser. Övrigt Intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Då vi tillämpar individuell lönesättning är det önskvärt att du anger ditt löneanspråk i din ansökan. Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

26 juni 2025
Sista ansökan:
23 juli 2025
Chef Miljö- och bygglovsavdelningen till Järfälla kommun
Järfälla kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du vara med där det händer? Järfälla växer och samhällsbyggnadsförvaltningen har en viktig roll i detta! Vill du utmana dig själv, ha en meningsfull inverkan på samhället och arbeta i nära samarbete med engagerade kollegor? Då är detta den perfekta möjligheten för dig! Idag arbetar ungefär 320 personer på vår förvaltning och vi agerar på uppdrag från tekniska nämnden, miljö- och bygglovsnämnden och kommunstyrelseförvaltningen. Vårt uppdrag är viktigt och tillsammans skapar vi framtidens Järfälla – en plats för alla. ARBETSUPPGIFTER Miljö- och bygglovsavdelningen består av två enheter. Miljö- och hälsoskyddsenheten har 25 medarbetare och en enhetschef. Bygglovsenheten har 20 medarbetare och en enhetschef. Medarbetarna arbetar med handläggning, rådgivning, myndighetsutövning, service och tillsyn inom områdena miljö- och hälsoskydd, livsmedel och bygglov. Som chef för Miljö- och bygglovsavdelningen har du personalansvar och arbetsmiljöansvar för enhetscheferna samt ansvar för budget.  Som chef för Miljö- och bygglovsavdelningen har du ansvar som högsta tjänsteperson och föredragande i Miljö- och bygglovsnämnden som har ansvar för bygglovsverksamhet samt miljö- och hälsoskyddsfrågor. Du har därför en viktig roll i att förse politiken med välgrundade beslutsunderlag, föra en kontinuerlig dialog med politiska företrädare samt säkerställa att verksamhetens planer och leveranser följs utifrån kommunens behov.  Du är en del av samhällsbyggnadsförvaltningens ledningsgrupp och arbetar nära både din chef samhällsbyggnadsdirektören och övriga verksamhetschefer, både inom förvaltningen och på andra förvaltningar. Tillsammans bidrar ni till kommunens och förvaltningens gemensamma strategiska utveckling, samordning och styrning och skapar förutsättningar för att verksamheten som helhet ska fungera på ett effektivt och sammanhållet sätt. Som chef för avdelningen leder du dina enhetschefer och ditt ledarskap präglas av tillit och engagemang. I Järfälla kommun är effektiv och rättssäker handläggning viktigt, liksom tillgänglighet och professionellt bemötande. Som ledare har du en tydlig drivkraft att föra in Miljö- och bygglovsavdelningen i framtiden och arbeta med de förändringsprocesser detta innebär. Tre viktiga utvecklingsområden är utvecklande av vår service till medborgare och det lokala näringslivet, beivra välfärdsbrottslighet samt att verka för en digital utveckling inom ansvarsområdena. Du är en ledare som får saker att hända tillsammans med andra. Du skapar förtroende genom att vara tydlig, lyhörd och prestigelös, och du har en god förmåga att samverka både inom organisationen och i dialog med externa aktörer. Du ser samarbete som en självklar väg till utveckling och söker lösningar som fungerar för helheten. Ditt ledarskap präglas av engagemang. Du har också modet att vara tydlig när det behövs och är trygg i förändring. Ditt uppdrag handlar lika mycket om att bygga relationer som att skapa resultat både inom ditt eget ansvarsområde och i det gemensamma arbetet på förvaltningsnivå. KVALIFIKATIONER För att lyckas i den här rollen behöver du ha flerårig erfarenhet som chef, från en politiskt styrd organisation. I detta begrepp ligger också insikt och förståelse för de demokratiska spelreglerna samt samverkansprocesserna i en kommun. Det är en fördel om du tidigare har verkat i en komplex organisation med flera intressenter. Du har lett både medarbetare och andra chefer, vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga. Du är kommunikativ och möjliggör engagemang genom delaktighet inom tydliga ramar. Du är dessutom kunnig inom gällande lagstiftning för miljö- och/eller bygglovsfrågor.  Du har högskoleutbildning inom juridik, bygglovsfrågor, miljö- och hälsoskydd, livsmedelslagstiftning eller motsvarande. Vi lägger stor vikt vid sökandes personliga lämplighet. ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation och goda utvecklingsmöjligheter. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Vi genomför arbetspsykologiska tester vid denna rekrytering. Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundkontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Varmt välkommen med din ansökan!

24 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Avdelningschef Brottsförebyggande och trygghet
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer. Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering. ARBETSUPPGIFTER Inom område Utveckling och hållbarhet söker vi nu en chef till avdelningen Brottsförebyggande och trygghet. I området finns även tre andra avdelningar; Säkerhet och beredskap, Samhällsutveckling och hållbarhet samt Innovation, digitalisering och ledarskap. Området ansvarar för att samordna och driva övergripande frågor kopplade till stadens utmaningar, utveckling och hållbarhet. Avdelning Brottsförebyggande och trygghet har 14 medarbetare och du kommer att rapportera till direktör för området och ingår i dennes ledningsgrupp där du aktivt deltar i hela områdets utveckling. Avdelningen arbetar med uppdrag inom det brottsförebyggande och trygghetsskapande området samt med att motverka organiserad brottslighet. Avdelningen bidrar i beredning av beslutsunderlag till kommunstyrelsen/kommunfullmäktige och i utförandet av särskilda uppdrag. Viktiga utgångspunkter för uppdraget är bland annat Lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete och samverkansöverenskommelsen mellan Göteborgs Stad och polisområde Storgöteborg. Avdelningen samordnar och driver utveckling inom arbetsområdet och implementerar styrdokument såsom trygghetsskapande och brottsförebyggande program och handlingsplaner. Avdelningen har bland annat ansvar för framtagande av stadens lägesbilder och stödjer förvaltningar och bolag inom området. Arbetet utgår från ett kunskapsbaserat arbetssätt som innebär att strukturerat och systematiskt kartlägga och analysera problem samt identifiera risker och möjligheter. I fokusområden ingår bland annat uppdrag som rör välfärdsbrottslighet, kriminell ekonomi, desinformation, avhopp från kriminalitet, våldsbejakande extremism, otillåten påverkan samt LOV3 (ordningsvakter), kamerabevakning och platssamverkan. Avdelningen leder övergripande samverkan för stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete samt företräder staden i myndighetsöverskridande samverkan avseende organiserad brottslighet. Uppdraget innebär omvärldsbevakning och att ingå i olika nätverk på lokal, regional och nationell nivå. Som avdelningschef skapar du förutsättningar för att den politiska viljan får genomslag i stadens förvaltningar och bolag. Du har ansvar för personal, budget och arbetsmiljö samt leder utvecklingen av avdelningens arbetssätt i nära samverkan med andra avdelningar. Med ett omvärlds- och hela staden-perspektiv driver du verksamhetens utveckling i takt med samhällets förändring. KVALIFIKATIONER Du har akademisk examen med relevant inriktning och erfarenhet av: - att arbeta som chef på strategisk nivå - arbete inom det brottsförebyggande och/eller trygghetsskapande området - leda och samordna uppdrag i samverkan mellan olika aktörer Du har kunskap och förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation Meriterande är: - Tidigare erfarenhet av arbete inom kommunal förvaltning Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper Som chef och ledare är du tydlig och trygg i arbetsgivarrollen och kan skapa ett tydligt fokus i leveransen. Du är nytänkande, modig och uthållig och har förmåga att driva rätt frågor på ett effektivt sätt. Du är samarbetsinriktad och bra på att skapa konstruktiva relationer på många arenor, vilket också innebär att du har en god kommunikativ förmåga. Du är strukturerad och analytisk och med ett stort intresse för omvärldsfrågor leder du med både nyfikenhet och helhetssyn. Genom din ledarstil där du tar tillvara på och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang bidrar du till att vi tillsammans lyckas med våra uppdrag. Praktisk information: Intervjuer kommer att hållas ca vecka 34-35. Tester på Göteborgs stads Center för ledarutveckling kommer att genomföras under ca vecka 39 för dig som går vidare i processen. På grund av semestrar kommer rekryteringsprocessen dra ut på tid. Vid eventuella frågor nås kontaktpersonerna enklast via telefon med reservation för ledigheter. Tjänsten är säkerhetsklassad varför det kan bli aktuellt med säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Det innebär bland annat att du i så fall måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

23 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025