Avdelningschef, kommun
Sök bland 13 lediga jobb som Avdelningschef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vi söker en gymnasiechef till område 3 Det här kommer du till Vi som arbetar i Stockholms stad bidrar till att forma ett hållbart Stockholm där alla kan växa. Vi utgår från invånarnas behov och våra verksamheter bidrar till bättre förutsättningar för att leva, bo och verka i Stockholm. Oavsett vilken del av staden vi arbetar i känner vi stolthet och engagemang för vårt arbete. I takt med att Stockholms demografi förändras så ändras även vårt uppdrag. Detta kräver att vi ständigt arbetar för att utveckla verksamheten och vår kompetens. Som chef är du delaktig i att utveckla Stockholm till en stad där barn och ungdomar, utifrån sina förutsättningar, utvecklar goda kunskaper och förmågor för vidare studier och ett meningsfullt arbetsliv. Du kommer att få många kontaktytor såväl externt som internt och det finns stora utvecklingsmöjligheter för dig. Som chef i Stockholms stad står du aldrig ensam, du har tillgång till ett omfattande stöd inom organisationen. I Stockholms stad finns cirka 30 200 elever i gymnasieålder, varav 40 procent går i stadens kommunala gymnasieskolor. I stadens kommunala gymnasieskolor går totalt cirka 18 600 elever och i de anpassade gymnasieskolorna drygt 370 elever. Cirka 35 procent av eleverna i stadens gymnasieskolor bor i andra kommuner. Stockholm ingår i en gemensam gymnasieregion med länets 26 kommuner samt Håbo. Det finns ett brett utbud av utbildningar som eleverna har möjlighet att söka oberoende av var i regionen de bor. De kommunala gymnasieskolorna i Stockholms stad är 26 till antalet och är uppdelade i tre områden med varsin gymnasiechef. Som gymnasiechef ingår du i stadens ledningsgrupp för gymnasieskolan vilken leds av gymnasiedirektören. Ditt uppdrag Gymnasiechef är resultat- och budgetansvarig för sitt ansvarsområde och rapporterar till gymnasiedirektör samt bidrar i de strategiska diskussionerna i avdelningens ledningsgrupp. Till gymnasiechefens viktigaste uppgifter hör att: Vara resultat- och budgetansvarig samt arbetsmiljöansvarig för skolorna inom sitt ansvarområde Arbeta i stadens ledningsgrupp för gymnasieskolan och utifrån ansvarsområde och kompetens bidra till helhetens bästa Vara chef för rektorer inom området Ser till att det på skolorna bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete samt säkerhetsställa stöd till hjälp för skolornas genomförande av uppdraget Säkerställa implementering av riktlinjer, policys och handlingsplaner samt ansvara för strategisk planering Ansvarar för intern och extern kommunikation samt för mediekontakter inom sitt gymnasieområde Samverka med rektorer, chefer och medarbetare på andra avdelningar samt olika externa samarbetsparter; stadsdelsförvaltning, socialtjänst, polis, universitet och lokala aktörer Ditt ledarskap Vi söker en ledare som är mål- och resultatorienterad med ett driv att ständigt förbättra verksamheten. Du tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. I god dialog arbetar du med andra människor vilket innebär att lyssna, kommunicera samt lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Som chef är du proaktiv och drivande i utvecklingsarbetet. Du främjar nytänkande och mångfald samt engagerar och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling och tar ansvar för att utveckla ditt ledarskap. Vi söker dig som kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram samt att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du är strategisk och har ett brett perspektiv på frågor och ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser samt anpassar dina handlingar efter detta. Som chef är du lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer och behåller ett realistiskt perspektiv på situationer samt fokuserar på rätt saker. Vi söker dig som visar tillit och förtroende för medarbetarna samt delegerar ansvar och beslutanderätt långt ner i organisationen. Utbildning Du har akademisk universitets- eller högskoleexamen för tjänsten relevant inriktning samt en rektorsutbildning. Meriterande är skolchefsutbildning. Erfarenhet Du har flerårig chefserfarenhet av att leda personal inom skolans olika verksamheter med ett budget- och resultatansvar. Du har arbetat strategiskt med skolutvecklingsfrågor och framgångsrikt drivit pedagogiskt utvecklingsarbete inom skola. Meriterande är erfarenhet av att leda andra chefer som skolchef eller motsvarande på förvaltningsnivå. Kunskap För att lyckas i rollen som gymnasiechef behöver du en mycket god kunskap och förståelse om det svenska skolsystemet. Du har god kunskap om att leda en skola på vetenskaplig grund och är väl förtrogen med systematiskt kvalitets- och arbetsmiljöarbete samt om avtal och facklig samverkan inom skolans organisation. Vidare har du god kunskap om att leda elevhälsoarbete på systematisk grund med främjande och förebyggande insatser i fokus, enligt lagar och riktlinjer. Du har kunskap om aktuell forskning och utveckling inom skolområdet. Därutöver har du goda kunskaper gällande budget- och resultatstyrning. Tjänsten är en tillsvidareanställning som gymnasiechef i Stockholms stad. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Skellefteå befinner sig just nu i en stor samhällsomvandling där staden utvecklas som aldrig förr, som innebär att vi står inför stora utmaningar när det gäller kompetensförsörjning. Nu söker vi en avdelningschef till Stöd och service som vill fortsätta leda verksamheten i Europas mest expansiva region. Läs gärna mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se/platsen/flytta-hit/flytta-hit Kommunens prioriterade områden de närmaste åren är digitalisering, samarbete samt att attrahera och behålla medarbetare. Det är grunden för att klara samhällsomvandlingen och för att nå kommunens vision "En hållbar plats för en bättre vardag". Som avdelningschef för Stöd och service förväntas du bidra till socialnämndens verksamhetsidé som lyder: Tillsammans med dig utformar vi ett stöd som ökar dina möjligheter till ett självständigt och meningsfullt liv. Det sker genom en verksamhet som är jämställd, i ständig utveckling och av hög kvalitet. Socialkontoret är kommunens största förvaltning. Verksamheten är uppdelad på tre avdelningar som finns över hela kommunen. Du förväntas leda avdelningen Stöd och service med ca 1200 medarbetare, som arbetar inom exempelvis personlig assistans, socialpsykiatri och gruppboende. Är du intresserad av att veta mer om verksamheten kan du läsa här: https://skelleftea.se/socialkontoret I Skellefteå kommun gör du verklig skillnad för alla som bor och verkar här. Välkommen att bli en av oss! ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef för Stöd och service är du ansvarig för att avdelningen levererar stöd och omsorg till kommunens invånare som omfattas av SoL och LSS. Din roll är att leda och följa upp verksamheten och att samverka med socialförvaltningens andra avdelningar. Vid din sida har du en ledningsgrupp bestående av sex medarbetare som är skickliga och erfarna chefer samt nyckelpersoner med mycket kunskap, engagemang och vilja. Du ska vara kvalitetsmedveten och lockas av att ta vid arbetet med implementeringar, satsningar och arbetssätt som införts. För att möta framtidens utmaningar behöver du ligga steget före genom en öppenhet och nyfikenhet kring nya sätt att arbeta. I ditt uppdrag ingår det att vara föredragande i olika sammanhang; internt där du möter avdelningens medarbetare samt externt där du representerar Skellefteå kommun. Även representationer med engelska som arbetsspråk kan förekomma. Att möta media är också en del av arbetsuppgifterna. Som avdelningschef omges du av flera stödfunktioner inom bland annat HR, rekrytering, ekonomi och kommunikation. Du är direkt underställd förvaltningschef och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp. Du har ett nära samarbete med politiken och andra aktörer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som vill ta dig an ett viktigt uppdrag och som drivs av utmaningar. Du leder med en hög grad av tillit, är kommunikativ och har förmåga att skapa delaktighet och engagemang, samtidigt som du är tydlig och beslutsmässig. Som avdelningschef förväntas du vara en bärare och ett föredöme när det gäller våra etiska principer och att arbeta aktivt med tillit som ledningsfilosofi. För att lyckas i rollen behöver du vara en strukturerad och trygg person som har lätt att skapa och bibehålla goda relationer. Du ska ha erfarenhet som chef eller ledare i en större organisation och att arbeta med strategiska frågor. Du har lämplig högskoleexamen utifrån uppdraget och det är meriterande om du har arbetat i en organisation med flera led av chefer. Du ska kunna tolka och hantera komplexa texter och dokumentation på svenska. I den här rekryteringen vill vi bara att du bifogar ett CV. Det personliga brevet ersätts av frågor som du svarar på i ansökan. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Välkommen till oss! I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026. Välkommen till oss! I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Tillsammans bygger vi en hållbar och demokratisk kommun genom tillit, ansvar och engagemang. Vi i Säffle kommun strävar efter att skapa en dynamik och inkluderande gemenskap där invånarna känner sig trygga och engagerade, så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2035. Beskrivning Som vikarierande avdelningschef till Funktionsstöd. jobbar du med ett övergripande personalansvar, arbetsmiljöansvar och budgetansvar, för ca 200 brukare. Verksamheten består av 4 stycken enhetschefer, 3 administratörer som ingår i uppdraget och ca 110 medarbetare. 9 LSS boenden. 3 dagliga verksamheter, korttidsvistelse/tillsyn samt övriga LSS. I Säffle kommun finns det flera gruppbostäder/servicebostäder enligt LSS. Vi ansvarar även för sysselsättning i form av fem daglig verksamheter enligt LSS. Utöver det har vi korttidsvistelse/korttidstillsyn som vänder sig främst till barn och unga med funktionsnedsättningar. Som vikarierande avdelningschef inom Funktionsstöd utvecklar du, tillsammans med enhetscheferna, verksamheterna för att möta framtida behov samt coacha dina enhetschefer och medarbetare i arbetet med att möjliggöra för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt. Att arbeta med människor med olika funktionsnedsättningar är ett brett, roligt och utmanande arbete som ställer stora krav på engagemang, bemötande, samarbete och uthållighet. Inom våra verksamheter har vi brukare med olika funktionsnedsättningar och olika behov. Arbetsuppgifter Ansvar för avdelningens resultat, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Arbeta för att de politiska målen uppnås Ingår i socialchefens ledningsgrupp Ansvarar för avdelningens ledningsgrupp Ansvarar för att omvärldsbevaka. Säkerhetsställa att avdelningen kan möta gällande lagstiftning och medborgarnas behov. Kvalifikationer Vi söker dig som har minst 2-4 års erfarenhet som chef och ledare inom offentlig sektor, gärna inom funktionsstöd, socialtjänst eller annan relevant verksamhet. Du har god och dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla team samt skapa motivering och inkludera miljö. Kunskap om funktionsstöd Kännedom om funktionshinderområdet och relevant lagstiftning såsom LSS och SoL. Du förstår de utmaningar och möjligheter som finns inom verksamheten och har erfarenhet av att arbete med individer med varierande behov av stöd och service. Erfarenhet av förändringsledning, du har tidigare drivit igenom förändringsprocesser och är beredd att fortsätta att stärka och utveckla verksamheten. God förmåga att arbeta strategiskt och operativt med utveckling- och förbättringsarbete God kommunikativ förmåga med erfarenhet av att skapa dialog och samverkan både externt och internt. God erfarenhet av att arbeta med budget, prognoser och ekonomisk uppföljning i en offentlig verksamhet. Du är engagerad och lyhörd som ledare med en vilja att göra skillnad för våra brukare. Är lösningsfokuserad, trygg i ditt ledarskap och har förmåga att hantera komplexa situationer och utmaningar. Välkommen med din ansökan! För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/ Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.
Var med och bidra till utvecklingen av Örebro kommuns förskolor och skolor för att ge barn och eleverna en trygg och inspirerande lärmiljö! Kvalitetsavdelningen söker nu en ny Avdelningschef. Förskole- och grundskoleförvaltningens medarbetare möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan. Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns och elevs bästa! Om tjänsten För Kvalitetsavdelning söker vi nu en avdelningschef med ansvar över förvaltningens samordnade barn- och elevhälsa samt fyra enheter: psykologenheten, enheten för flerspråkighet, utvecklingsenheten samt enheten för resursstöd. I rollen ingår personalansvar för fyra enhetschefer som med stor självständighet leder enheter med eget personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Som avdelningschef är du även förvaltningens barn- och elevhälsochef med chefsansvar för sju medarbetare med uppdrag inom barn- och elevhälsa samt Samba. I nära samarbete med förvaltningsdirektör, verksamhetschefer och rektorer för förskola och grundskola samordnar och leder avdelningschef stödprocesser och säkerställer att de utgår från och stödjer prioriterade behov. Inom ansvarsområdet ingår även att säkerställa att lagar och styrdokument efterlevs samt att leda och utveckla verksamheten så att nationella styrdokument, nämndernas och Örebro kommuns mål och visioner uppnås. Rollen är underställd förvaltningsdirektör och en del av förvaltningens ledningsgrupp där man förväntas delta aktivt och bidra till förvaltningens gemensamma verksamhetsutveckling. I rollen arbetar du utifrån ett helhetsperspektiv där barn och elevers utveckling från förskola till årskurs 9 ständigt finns i fokus. Exempel på arbetsuppgifter: • som avdelningschef har du verksamhets-, personal- och budgetansvar för avdelningen • leder stödprocesser och utvecklingsarbete utifrån prioriterade behov och politiska beslut • du driver, utvecklar och följer upp verksamheten mot uppsatta mål • i rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla underställda chefer och medarbetare • du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet • du förväntas ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området • du samverkar med olika aktörer och representerar förvaltningsledningen i olika forum • självklart ingår även att utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus • du arbeta för att säkra ett kostnadseffektivt och värdeskapande internt stöd, i linje med kommunens utveckling där tvärfunktionell verksamhetsutveckling, samordning av processer och arbetssätt utifrån ett kommunalt helhetsperspektiv ska råda Om arbetsplatsen Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Som vår nya avdelningschef har du en mycket god förmåga att bygga relationer och skapar bra samarbeten på olika nivåer i organisationen tack vare din känsla för helheten. Via stor tillit samordnar du arbetet och leder självständiga medarbetare och chefer mot förvaltnings- och kommungemensamma mål och visioner. Du strukturerar komplexa och komplicerade frågor och processer. Du tar snabbt in ny kunskap och använder din erfarenhet på ett flexibelt sätt. Du är bra på att kommunicera och förmedlar information på ett tydligt sätt, både skriftligt och muntligt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • relevant examen från högskola eller universitet • dokumenterad chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar • dokumenterad erfarenhet av att leda chefer • kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn- och elevhälsa • erfarenhet av arbete på skolhuvudmannanivå och en politiskt styrd organisation • erfarenhet av att driva förändringsarbete och systematiskt kvalitetsarbete på olika nivåer inom kommunal verksamhet • vara väl insatt i nationella och kommunala styrdokument och lagstiftning inom skolväsendet Meriterande: • uppbyggda nätverk och kontakter med olika aktörer inom regionen och nationellt • vara väl insatt i aktuell skolforskning Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Intervjuer beräknas hållas den 16/10 och den 21/10 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Ansökan Sista ansökningsdag är 6 oktober. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?" Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle. Vad jobbar du för? ARBETSUPPGIFTER Som förvaltningschef för bygg- och miljöförvaltningen har du det övergripande ansvaret för förvaltningens verksamhet, budget och personal. I ditt ansvar ingår att leda och fördela arbetet, genomföra och följa upp verksamheten. Du har även ansvar för att politiska beslut, mål och strategier omsätts i genomförandeplaner och säkerställer att förvaltningens mål uppnås. I din roll som förvaltningschef arbetar du utifrån Bjuvs kommuns vision, Medarbetarkraft samt Ledarkraft. Förvaltningen består av 13 medarbetare inom tre områden: bygg, miljö, kart/GIS där bygglovs- och tillsynshandläggare, miljö- och hälsoskyddsinspektörer, GIS- och mätningsingenjör samt koordinator/administratör arbetar. I din roll som förvaltningschef är du kommunens representant i olika sammanhang och du samverkar med övriga förvaltningar, myndigheter, organisationer och enskilda utifrån en helhetssyn. Som förvaltningschef ingår du i kommundirektörens ledningsgrupp och bidrar där aktivt till att utveckla hela kommunens verksamhet. Du rapporterar direkt till kommundirektören och har en nära samverkan med såväl politikerna i nämnden, särskilt nämndens ordförande, som med dina förvaltningschefs kollegor i strategiska frågor med utgångspunkt i Vision 2030. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning med erfarenhet av att leda en komplex verksamhet. Du har erfarenhet av ledarskap på en strategisk nivå samt erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete. Du har god kunskap inom relevant lagstiftning och har en god IT- och system kompetens. Tidigare erfarenhet av att verka i en politiskt styrd organisation ser vi som en förutsättning. Du har förmåga att tänka strategiskt och långsiktigt i syfte att se sammanhang och helheter i en verksamhet som är en viktig del i Bjuvs kommuns framtid. Som förvaltningschef har du ett tydligt fokus på mål och resultat. Du styrs av mål- och- resultattänk i prioriteringar, planering och agerande. Du arbetar ur ett helhetsperspektiv för att förverkliga organisationens mål och tar i beaktande ett flertal frågor som spänner över, och är relaterade till hela organisationen. Du samordnar grupper och skapar engagemang och delaktighet. I din roll motiverar du och förser andra med befogenheter och förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Som chef är du coachande och är en kunskapsresurs till andra. Du har en välutvecklad förmåga att kommunicera och anpassa budskapet utifrån målgrupp. Som person är du utvecklingsorienterad och handlingskraftig. ÖVRIGT Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag. Känslan skapar Familjen Helsingborg. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. familjenhelsingborg.se
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Är du intresserad av samhällsbyggnadsprocessen? Vi erbjuder en tjänst där du kommer att ansvara för initiera, driva och utveckla tekniska förvaltningens frågor och vara ett stöd till våra avdelningar. Tekniska förvaltningen är en del av Kristianstads kommun och vår verksamhet påverkar i stort sätt alla inom kommungränsen från morgon till kväll. Vi ansvarar för utveckling, byggnation och förvaltning av kommunens allmänna platser och byggnader. Vi ansvarar också för den kommunala vatten- och avloppsförsörjningen (VA), och är väghållningsmyndighet för de kommunala vägarna. Hos oss arbetar ungefär 300 medarbetare och yrkesrollerna är många. Förvaltningen hanterar årligen cirka 1 mdkr i driftpengar och har nästan lika stor investeringsbudget. Du kommer att arbeta direkt under förvaltningschefen. Förvaltningen bedriver sin verksamhet genom tre avdelningar: fastighetsteknik, anläggningsavdelningen och VA-avdelningen. Tjänsten är placerad i Rådhus Skåne i direkt närhet till bussar och tåg. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER I din roll som operativ chef kommer du att säkerställa en affärsmässighet över hela förvaltningen samt representera oss internt såväl som externt. Du kommer att initiera, driva och utveckla tekniska förvaltningens frågor inom samhällsbyggnadsprocessen och leda enheten för att ge ett professionellt och likvärdigt stöd till de olika verksamheterna. Vidare är du förvaltningens representant i kommungemensamma strategiska satsningar inom samhällsplanering och bidrar med kunskap kring juridiska frågor, avtalsfrågor, förhandling och digitalisering med mera. Just nu pågår exempelvis en av kommunens största samhällsbyggnadsprojekt i modern tid planeringen av att klimatsäkra staden. Ett arbete där du som operativ chef kommer att ha en mycket betydelsefull roll och hålla samman vår övergripande planering tillsammans med avdelningarnas resurser. Du kommer att arbeta direkt under förvaltningschefen och ingå i en stab om runt 20 personer. Du kommer även att ha två direkt underställda medarbetare som du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar för. KVALIFIKATIONER Vi vill att du har högskoleexamen inom juridik, ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha flerårig erfarenhet av arbete inom samhällsbyggnadssektorn. Erfarenhet av arbete inom juridik, ekonomi eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från ledande befattning. Självklart hanterar du digitala verktyg som en naturlig del i ditt arbete. Du har förmåga att kommunicera på svenska tal och skrift. För tjänsten behöver du även har B-körkort för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov. För att lyckas i rollen som operativ chef krävs att du har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Det är viktigt att du kan leda ditt eget arbete, då flera ansvar utförs av dig. Vidare behöver du ha en helhetssyn på verksamheten och dina ansvarsområden vilket innebär att du har en analytisk förmåga och förstår konsekvenserna av olika handlingsalternativ. Vi vill att du är nyfiken och omvärldsorienterad med förmåga att se möjligheter. Förmåga att ha fokus på mål, resultat, uppföljning och utvärdering krävs för rollen. Då du arbetar på en övergripande nivå i vår organisation krävs att du kan kommunicera genom dialog och tydlighet. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning. ÖVRIGT Tekniska nämnden ansvarar genom tekniska förvaltningen för utveckling, byggnation och förvaltning av kommunens allmänna platser och byggnader. Nämnden har även uppdraget att ordna kommunal vatten- och avloppsförsörjning (VA) och är väghållningsmyndighet för de kommunala vägarna. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stadsrevisionens uppdrag är att granska kommunens verksamhet. Granskningen sker på uppdrag av kommunfullmäktige som utser förtroendevalda revisorer. Dessa ansvarar för att pröva om kommunstyrelsen, nämnderna och bolagsstyrelser bedriver verksamheten på ett ändamålsenligt och ekonomiskt effektivt sätt. Revisionskontoret arbetar på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna. Vi är Sveriges största kontor inom kommunal revision, sett till antalet anställda och mängden granskning vi gör. Idag har kontoret 31 medarbetare. Vårt kontor ligger i centrala Göteborg. På revisionskontoret arbetar du med frågor som berör många människor. Du deltar i samhällsutvecklingen genom granskning som ligger till grund för förändring, diskussion och beslut på högsta politiska nivån i kommunen. Arbetet är stimulerande, omväxlande och ger djup kännedom om kommunens olika verksamheter. Du arbetar med kunniga och engagerade kollegor samt har täta kontakter med de förtroendevalda revisorerna. Du har också kontakter med både politiker och tjänstepersoner i kommunen. Vi vill att vår organisation ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. ARBETSUPPGIFTER Revisionskontorets granskningsarbete är organiserat i två revisionsavdelningar. Viss granskning genomförs i projekt och kvalitetssäkras av en samordnare. Vi söker nu en chef till avdelningen Välfärd, utbildning och boende. Som chef ingår du i revisionskontorets ledningsgrupp och är direkt underställd revisionsdirektören. I din roll förväntas du medverka aktivt i kontorets samlade utvecklingsarbete. Vi genomför i stort sett all verksamhetsrevision själva medan redovisnings¬revisionen utförs av upphandlade revisionsfirmor. Som chef för avdelningen Välfärd utbildning och boende har du personal- och arbetsmiljöansvar för 10 revisorer. Uppdraget innebär att du ansvarar för att samordna, planera, kvalitetssäkra och rapportera den årliga revisionen av 14 nämnder och 11 bolag i staden. Du befinner dig nära avdelningens granskningsarbete och har en tät och löpande dialog med dina medarbetare. I uppdraget ingår också att samordna kontorets löpande avstämningar med förtroendevalda revisorer. Du har stora möjligheter att påverka hur revisionsuppdraget ska utföras och du arbetar i nära samverkan med chefen för den andra revisionsavdelningen och med samordnaren för projektgranskningar. Tillsammans verkar ni för att verksamheten styrs mot de uppsatta målen i revisionsplanen. På revisionskontoret har du goda möjligheter till kompetensutveckling och vi arbetar ständigt med att utveckla våra arbetssätt och metoder. Du har även möjlighet att medverka i utvecklingen av den kommunala revisionen på nationell nivå. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning inom exempelvis statsvetenskap, offentlig förvaltning, ekonomi eller annan relevant inriktning. Du har goda kunskaper inom samhällsvetenskaplig metod och kvalificerat analys- och/eller utredningsarbete. Erfarenhet av revision är ett krav. Det är meriterande om du har arbetsledande erfarenhet samt erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet. Du är van att arbeta med höga krav på leveranssäkerhet och stringens. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, är resultatinriktad och kan prioritera. Följande kompetenser ingår i Göteborgs stad ledarkriterier; analytisk, förändringsorienterad, förmåga till helhetssyn, kunna påverka andra och socialt säker. Dessa kriterier kommer därför att vara av särskild vikt i urvalsarbetet. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du kan överblicka det egna ansvarsområdet samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Som person har du god självinsikt, är lyhörd samt har hög kapacitet och integritet. Du är tydlig i din kommunikation, samarbetsinriktad och skapar goda relationer med andra genom ett positivt och flexibelt förhållningssätt. Du är socialt trygg, står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten kan innebära krav på säkerhetsprövning. ÖVRIGT Ansökan ska kompletteras med ett CV och ett personligt brev. Referenstagning kommer att göras för slutkandidaterna. Hos oss får du en arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens, en trygg anställning och meningsfulla arbetsuppgifter. Du får goda semester villkor, friskvårds bidrag, cykel bidrag samt andra rabatter och erbjudanden.
Nu söker Jämtlands räddningstjänstförbund en avdelningschef till förebyggandeavdelningen. Vi söker dig som vill utveckla och driva vårt förebyggandearbete och leda arbetet för ett samhälle med färre olyckor och ökad trygghet. Om oss Hos oss på Jämtlands Räddningstjänstförbund får du en flexibel arbetsplats i en organisation som är under utveckling. Vårt förbund ansvarar för räddningstjänst och förebyggandeverksamhet enligt lagen om skydd mot olyckor i alla åtta kommuner i Jämtlands län. Vi har 35 brandstationer och 9 räddningsvärn, de allra flesta av våra cirka 600 medarbetare är brandmän i beredskapstjänst. Heltidspersonal har vi i huvudsak på brandstationen i Östersund där även denna tjänst är placerad. Om jobbet I din roll kommer du att ansvara för förbundets verksamhet inom bland annat tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor, tillsyn och tillstånd för brandfarliga och explosiva varor, sotning och brandskyddskontroll, remisshantering samt rådgivning och information inom det förebyggande området. Som avdelningschef är du direkt underställd Förbundschefen och du ingår i förbundets ledningsgrupp där du bidrar aktivt med avdelningens perspektiv för att leda förbundet in i framtiden. Du är närmaste chef till ett tiotal medarbetare och du ansvarar för att säkerställa avdelningens budget och verksamhet. Vårt erbjudande Jämtlands räddningstjänstförbund erbjuder en välkomnande, professionell och pålitlig kultur. På förebyggandeavdelningen finns erfarna och kompetenta medarbetare och tillsammans har ni ett stort mandat att utveckla förebyggandeverksamheten. Vi provar gärna nya idéer och utvecklar våra arbetssätt. Som anställd på räddningstjänsten får du friskvårdstid under arbetstid, fria arbetskläder och goda möjligheter till balans mellan arbete och privatliv. All personal omfattas givetvis av kollektivavtal. Om dig Vi söker dig som antingen har utbildning och erfarenhet inom förebyggande brandskydd och vill ta nästa steg i karriären eller dig som har ledarskapserfarenhet och som är beredd att lära dig mer om brandskydd. Har du både kunskap om brandskydd och ledarskapserfarenhet är det förstås meriterande. I din roll som chef har du förmågan att kanalisera avdelningens kunskap och kompetens så att ni når resultat. Du ser medarbetarnas, avdelningens och hela organisationens behov och kan prioritera arbetet utifrån det. Med ditt ledarskap får du avdelningen att uppnå de uppsatta målen. Kvalifikationer Du som söker den här tjänsten ska uppfylla något av nedanstående krav: · Brandingenjörsexamen · MSB utbildning Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet A eller motsvarande föregående utbildningar · Annan akademisk utbildning och ledarskapserfarenhet från offentlig sektor eller annan ledarskapserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant Dessutom har du: · Körkortsbehörighet B · Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift Meriterande · MSB:s påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer (RUB) eller MSB:s utbildning Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet B · Erfarenhet från arbete med förebyggande brandskydd · Ledarskapserfarenhet från arbete inom exempelvis tillsyn, tillståndshantering eller annan myndighetsutövning · Kunskaper i våra verksamhetssystem (Daedalos, Heroma, Office 365) Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Jämtlands Räddningstjänstförbund har som mål att öka mångfalden. Vi värdesätter därför den kompetens som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför. Anställningsvillkor Lön och tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas de första 6 månaderna. Din huvudsakliga anställningsort kommer att vara Östersund men vi är öppna för viss mån av distansarbete hemifrån eller från någon annan av förbundets brandstationer. Urval sker löpande.
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid. Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en ny chef till Måltidsavdelningen och kan erbjuda dig ett varierande och roligt arbete i en välutvecklad organisation. Vi är stolta över det klimatarbete vi har uträttat och hur vi använder oss av valideringar för att utveckla vår personal. Måltidsavdelningen ingår i Socialkontoret och ansvarar för måltider-och städtjänster till kommunens interna verksamheter. Måltidsenheten tillagar och serverar ca 2600 måltider varje dag, vi har 10 tillagningskök och 10 mottagningskök. Våra måltidsgäster finns i förskolor, skolor, gymnasiet och äldreomsorgen. Här arbetar ca 35 medarbetare. Uppdraget är en delad tjänst mellan rollerna som avdelningschef och enhetschef. Inom städenheten ingår lokalvård av alla kommunens lokaler och här arbetar ca 40 personer. Enheten har även som uppdrag att ta emot individer som står lite längre ifrån arbetsmarknaden. Som chef för Måltidsavdelningen har du det övergripande ansvaret för ledning och utveckling av avdelningen. Det innefattar verksamhetsutveckling, personal, budget, skriva tjänsteyttrande, ekonomisk uppföljning och arbetsmiljöarbete. Du rapporterar till chefen för socialkontoret och ingår i ledningsgruppen tillsammans med 6 andra chefer. Du har även 2 enhetschefer rapporterande till dig, enhetschef för städenheten och enhetschef som ansvarar för måltider inom äldreomsorgen. I ditt uppdrag ingår även ansvar för tillagningsköken inom skola och förskola. På varje tillagningskök finns en arbetsledare. Som avdelningschef förutsätts du arbeta nära enhetscheferna och tillsammans med dina medarbetare för att samordna och inspirera till måltidsupplevelser som ger matglädje och bidrar till hållbar utveckling. Chefskapet i Åre kommun kännetecknas av tre områden; ledarskap, arbetsgivaransvar och verksamhetsansvar. För ett gott chefskap måste alla tre delarna finnas och de tre områdena går in i varandra på många olika plan. KVALIFIKATIONER • Vi söker dig som har minst 2 års erfarenhet av ledarskap. • Relevant utbildning, som t ex kostvetare eller arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig. • Det är meriterande om du har arbetat som första eller andra linjens chef i en politiskt styrd organisation och ha erfarenhet av att arbeta med offentliga måltider. • Du ska kunna formulera dig väl i svenska språket i både tal och skrift. • B- Körkort är ett krav då resor i tjänsten förekommer. Erfarenhet och intresse av budgetarbete samt förändringsarbete då det kommer vara stort fokus på detta framöver. Vi kan komma att ställa om till en köp och säljmodell, där avdelningschef skulle vara drivande i omställningen. Vi ser att du behöver ha en tydlig kommunikation och vara duktig på att bygga samarbeten och samverka mellan olika avdelningar inom organisationen. Samtidigt behöver du vara en stabil person som står stadigt i ditt ledarskap för att hantera uppdraget i mötet med politiken, medarbetare och de höga krav som ställs på den offentliga måltiden. Vi söker någon som har ett situations anpassat ledarskap utifrån de två roller du behöver växla mellan, enhetschef och avdelningschef. Tycker du om att växla mellan att arbeta strategiskt och operativt är detta en tjänst för dig. ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och tydliggöra funktionshinderområdet som ett eget kunskapsområde, förbättra våra målgruppers livsvillkor och driva utveckling i Sveriges största förvaltning för funktionsstöd? På förvaltningen för funktionsstöd tar vi möjligheten att vara med och bidra till kunskapsutveckling och forskning inom verksamhetsområdet. Våra viktigaste frågor utöver att utveckla grunduppdraget handlar just nu om att fortsätta arbetet med likvärdig och effektiv välfärd och kompetensförsörjning. Förvaltningen är inne på sitt fjärde år och har hunnit testa organisatoriska för- och nackdelar. Från slutet av 2023 fram tills nu har vi därför arbetat fram underlag för att förändra organisationen med start i februari 2025. Avdelningschefsuppdragen kommer då ha bredare ansvarsområde med verkställighet över bostad med särskild service, daglig verksamhet, boendestöd, barnverksamheter, personlig assistans och personligt stöd, förebyggande verksamhet samt kompetens- samt kunskapsutveckling. Din närmsta chef är förvaltningsdirektören och i förvaltningsledningen finns dina kollegor som tillsammans har uppdrag för förvaltningen som helhet. I förvaltningsledningsarbetet förväntas du lösa komplexa frågor som bidrar till målgrupperna utifrån förvaltningens och stadens uppdrag som helhet. I ditt uppdrag ingår att samverka och samordna frågor i förvaltningen och med externa parter. Vidare förväntas du bidra till vårt ambitiösa ledarutvecklingsarbete med förvaltningens alla chefer. Vi vet att ledarskapet är avgörande för organisationens möjlighet att nå resultat. I förvaltningsledningen har vi fokus på att leda utifrån förvaltningens ledarfilosofi vilket innebär att Göteborgs Stads förhållningssätt syns i ditt ledarskap - det ska märkas att du tänker nytt, du bryr dig, du vet vem vi är till för och du arbetar tillsammans. I ditt uppdrag ingår ansvar för avdelning verkställighet för två stadsområden avseende bostad med särskild service, daglig verksamhet, boendesstöd, korttidsboende samt barnverksamhet och kompetens- och kunskapsutveckling för hela förvaltningen. Avdelningen har ungefär 100 antal chefer varav 9 antal är verksamhetschefer och ingår tillsammans med stödfunktioner i din avdelningsledningsgrupp. Inom din avdelning leder och styr du arbetet för insatser som bidrar till förbättring för målgrupperna som helhet. KVALIFIKATIONER Du har högskoleexamen och erfarenhet av ledningsarbetet på strategisk nivå i en politiskt styrd organisation. Du har varit chef över chefer. Genom din utbildning eller erfarenhet har du goda kunskaper kring lagstiftning, framför allt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Du är dessutom väl förtrogen med lagstiftning kopplad till arbetsmiljö och arbetsrätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i kommunledningsgrupp. De ledarkriterier som är särskilt viktiga för uppdraget är helhetssyn, mål- och resultatinriktad, samarbetsinriktad och förändringsorienterad. Helhetssyn märks genom att du ser vad som behöver göras utifrån förvaltningen och staden som helhet för att förbättra livsvillkoren för målgrupperna. Du tar till dig olika perspektiv för att tillsammans med andra hitta den bästa vägen framåt i svåra frågor. Du möjliggör samordning för de frågor som kräver det. Du tar hela ditt handlingsutrymme i ditt uppdrag. Mål- och resultatinriktad märks genom att du tydliggör riktning för andra och arbetar strukturerat med hjälp av planering och uppföljning för att se resultat. Samarbetsinriktad märks genom att du visar intresse och kommunicerar på ett konstruktivt sätt och skapar delaktighet och samarbete inom och utom organisationen. Du uppnår resultat genom att inspirera, motivera och få andra med dig. Förändringsorientering märks genom att du ser och skapar möjligheter till förändringar som behövs för utveckling. Du bidrar till att förvaltningen tänker nytt kring att möta målgruppernas behov. Du är dessutom skicklig på intern och extern kommunikation och använder det som ditt verktyg i ledarskapet. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Bifoga gärna studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas på Selma center den 15:e oktober och 16:e oktober. För slutkandidater planeras sedan testning på Assessment Center den 24:e oktober och 26.e oktober. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Visar 1 till 10 av 13 jobb