Avdelningschef, kommun

Sök bland 19 lediga jobb som Avdelningschef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!

Avdelningschef, strategiskt stöd
ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans. Strategiskt stöd är en avdelning som samlar stödjande och strategiska funktioner vid välfärdsförvaltningen. Avdelningen består av 12 medarbetare som innefattar arkivassistenter, nämndsekreterare, utredare inom socialrätt, boende- och miljö samt folkhälsa, assistent, förvaltningssekreterare och lokalsamordnare. Vi söker nu en avdelningschef som förstärker vårt team. Välkommen att bidra med din kompetens och engagemang i en roll där du verkligen kan göra skillnad! Arbetsuppgifter Som avdelningschef leder du avdelningen strategiskt stöd och har ansvar för ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du driver processutveckling, leder projekt och genomför fördjupade utredningar samt skriver tjänsteskrivelser. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningschef, politisk ledning samt interna samt externa verksamheter, vilket bidrar till effektiv samordning och styrning av förvaltningens arbete. Du är en del av välfärdsförvaltningens ledningsgrupp och ansvarar för att viktiga strategiska områden utvecklas genom samarbete både internt och med externa aktörer. I rollen ingår att samordna ledningsmöten och dialogdagar med politiken samt identifiera och driva uppdrag för att kvalitetssäkra förvaltningens processer. Du ansvarar även för att planera verksamhet och resurser genom exempelvis ettårig verksamhetsplanering, och ser till att de strategiska arbetsuppgifterna genomförs effektivt. Vid behov leder du möten och företräder förvaltningen i sammanhang där förvaltningschef inte kan delta. Du omvärldsbevakar för att hålla dig uppdaterad inom ditt område och förser ledningsgruppen med relevant och aktuell information. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du är en erfaren chef och ledare som är väl förtrogen med lagstiftningen för det kommunala uppdraget. Erfarenhet från politiskt styrd verksamhet är meriterande eftersom samarbeten och dialoger med den politiska ledningen är en viktig del av det dagliga arbetet. Erfarenhet av upphandling och uppföljning av externa utförare är också meriterande. Du är mål- och resultatorienterad och har förmågan att se helheten i verksamheten. Du motiverar och engagerar andra för att nå gemensamma mål och skapar delaktighet i grupper. Som person är du trygg i dig själv, lyhörd och kommunikativ i dina relationer med andra. I arbetet krävs att du självständigt kan strukturera, planera och organisera ditt arbete, samt stödja andra i dessa processer. Du säkerställer att information når fram på ett tydligt sätt och är noga med uppföljning. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift och har goda kunskaper i svenska språket. Då utredningar ingår i uppdraget är det också viktigt att du har mycket god datavana. Att jobba hos oss innebär att jobba på en inspirerande och utvecklande arbetsplats! Hos oss kombineras kontorsarbete med distansarbete, vilket har blivit vårt nya normala. Vi har moderna och trivsamma lokaler centralt i Örnsköldsvik, med goda kommunikationer. Här får du en chans att ta en utvecklande roll och tillsammans med oss skapa positiv förändring för invånarna i kommunen. Körkort, behörighet B är ett krav. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

23 mars 2025
Sista ansökan:
13 april 2025
Avdelningschef, utveckling och kvalitet
ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans. Avdelningen utveckling och kvalitet stöttar förvaltningen genom strategiskt och operativt kvalitetsarbete. Avdelningen består av 16 medarbetare som innefattar verksamhetsutvecklare, medicinskt ansvarig sjuksköterska, medicinskt ansvarig för rehabilitering, systemförvaltare samt en projektledare. Vi söker nu en avdelningschef som förstärker vårt team! Välkommen att bidra med din kompetens och engagemang i en roll där du verkligen kan göra skillnad! Arbetsuppgifter Som avdelningschef leder du avdelningen utveckling och kvalitet och har ansvar för ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du har en bred förvaltningsövergripande roll där du säkerställer effektivt samordnat stöd och styrning och bidrar till att förvaltningen får ökad förmåga att driva verksamheten med hög kvalitet. Du koordinerar resurser, driver och håller ihop utvecklings- och kvalitetsarbetet för hela förvaltningen. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningschef, politisk ledning, verksamheterna internt i förvaltningen samt i kommunkoncernen. Du är en del av välfärdsförvaltningens ledningsgrupp och omvärldsbevakar för att hålla dig uppdaterad inom ditt område och förser ledningsgruppen med relevant och aktuell information. I rollen ingår att samordna, delta i samt processleda möten. Du bidrar till att identifiera, initiera, stödja, driva och samordna olika uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du är en erfaren chef och ledare som tidigare har arbetat med systematiskt kvalitetsarbete och processutveckling. Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom välfärdsförvaltningens olika verksamhetsområden. Kunskaper inom förändringsledning är också meriterande. Du är mål- och resultatorienterad och har förmågan att se helheten i verksamheten. Du motiverar och engagerar andra för att nå gemensamma mål och skapar delaktighet i grupper. Som person är du trygg i dig själv, lyhörd och kommunikativ i dina relationer med andra. I arbetet krävs att du självständigt kan strukturera, planera och organisera ditt arbete, samt stödja andra i dessa processer. Du säkerställer att information når fram på ett tydligt sätt och är noga med uppföljning. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift, har goda kunskaper i svenska språket samt mycket god datavana. Att jobba hos oss innebär att jobba på en inspirerande och utvecklande arbetsplats! Hos oss kombineras kontorsarbete med distansarbete, vilket har blivit vårt nya normala. Vi har moderna och trivsamma lokaler centralt i Örnsköldsvik, med goda kommunikationer. Här får du en chans att ta en utvecklande roll och tillsammans med oss skapa positiv förändring för invånarna i kommunen. Körkort, behörighet B är ett krav. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

23 mars 2025
Sista ansökan:
13 april 2025
Avdelningschef för individ- och familjeomsorgen i Simrishamns kommun
Simrishamns kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

”Hos oss är det enkelt att arbeta tillsammans”. - Förvaltningsledningen i socialförvaltningen Välkommen till Simrishamns kommun. Vill du ha en spännande roll i ett uppdrag som kräver både operativ och strategisk förmåga?  Vi söker nu en avdelningschef för individ- och familjeomsorgen (IFO) som vill vara med och vidareutveckla arbetet inom Socialförvaltningen. Vi är inne i en utvecklingsresa där vi tillsammans strävar efter att möta kommuninvånaren på bästa sätt. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef för IFO kommer du att leda och utveckla verksamheten med fokus på ett omställningsarbete för en tillgänglig och förebyggande socialtjänst. Detta gör du tillsammans med erfarna medarbetare och enhetschefer. En viktig del av uppdraget är att samarbeta både internt och externt samt att representera förvaltningen i olika sammanhang. Du för samman det strategiska arbetet i förvaltningsledningen med det operativa arbetet inom din avdelning tillsammans med fyra enhetschefer. Det strategiska arbetet präglas av att säkerställa en ändamålsenlig verksamhet som är stabil och hållbar. Vi vågar ta stegen framåt och utveckla oss utifrån de behov vi ser, en relevant långsiktig och förvaltningsövergripande utveckling. Du företräder på individ- och familjeomsorgens politiska utskott tillsammans med enhetscheferna. Som avdelningschef för IFO har du en viktig funktion i kommunens krisstödsorganisation. Socialförvaltningen har under de senaste åren arbetat för ett mindre fokus på organisation och mer fokus på målgrupperna barn och unga, vuxna och äldre.  Vi ser och använder varandras kompetenser för att möta våra målgruppers behov på bästa sätt. Detta är inte bara något vi säger, utan något vi gör. KVALIFIKATIONER Du som söker har en socionomutbildning eller annan för uppdraget likvärdig högskoleutbildning.  B-körkort är ett krav för tjänsten. För att lyckas med uppdraget behöver du ha erfarenhet av strategiskt arbete i ledande position. Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, är väl införstådd med lagstiftning, offentlig ekonomi och har ett analytiskt synsätt. Vi vill att du har din bakgrund inom socialtjänstområdet och har erfarenhet av kvalificerad myndighetsutövning. Du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som i skrift. Du har även kunskap om nya socialtjänstlagen och förmåga att hantera hela IFO:s bredd med lugn och trygghet i processerna. Du är en erfaren och trygg ledare som behärskar området samtidigt som du i din ledande roll fokuserar på att skapa en arbetsmiljö som ger en god samarbets- och lärandekultur. Vidare har du en vilja att vara en synlig och närvarande ledare som skapar lugn och stabilitet. Du har en förmåga att skapa ett tillåtande klimat och delegerar ansvar med tydliga ramar och mål, vilket ger en frihet att agera självständigt.  Du har en förmåga att se helheten, skapa delaktighet, är resultatorienterad och fokuserad på kommuninvånarnas bästa. Mod, tydlighet och engagemang är tre viktiga egenskaper hos dig som söker. ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsmiljö med ett öppet och engagerat klimat. Hos oss finns det möjligheter att utvecklas och din kunskap tas tillvara. Det är nära och informellt mellan förvaltningarna.  Här kan du läsa mer om vårt erbjudande och våra förmåner https://www.simrishamn.se/om-kommunen/jobba-hos-oss/vart-erbjudande För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till vår HR-enhet för vägledning i hur du ansöker. Oss når du via Kontakt Simrishamn 0414-81 90 00 Vi har gjort våra kanalval och tackar vänligt nej till kontakt från annons- och rekryteringsföretag. Vänta inte med din ansökan - vi tillämpar löpande rekrytering där vi bokar in intervjuer löpande under ansökningstiden.

21 mars 2025
Sista ansökan:
3 april 2025
Avdelningschefer inom hemtjänst
Västerås kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

I en föränderlig tid kraftsamlar vi med fler avdelningschefer till hemtjänsten i Västerås stad. Vi står tillsammans inför en spännande utvecklingsresa med det viktiga uppdraget - att ge trygg omsorg av hög kvalitet i hemmiljö. Du visar handlingskraft och tar kloka beslut för att skapa god omvårdnad och vara en stabil ledare för din medarbetare. Dina arbetsuppgifter Du har personalansvar för undersköterskor och vårdbiträden och leder dem i deras dagliga arbete. Du är tillgänglig för att kunna stötta och vägleda i utmaningar som kan uppstå. Som ledare har du ett stort engagemang för uppdraget och ett coachande förhållningssätt som skapar förtroende hos dina medarbetare. Du stöttar medarbetare i att utveckla deras kommunikativa förmåga. I ansvaret ingår att hantera bemanning, schemaplanering och rekrytering av nya medarbetare. Vi har stort kvalitetsfokus och genom att systematiskt följa upp, analysera och genomföra smarta åtgärder höjer vi kvaliteten på arbetet. Avdelningschefer har ansvar för resultat och återkopplar ekonomin kontinuerligt till enhetschef som har det övergripande ansvaret för ekonomi. Du är skicklig på att förstå ekonomiska samband och kan på ett effektivt sätt balansera kundbehov och bemanning. Med ett nära samarbete med assistent agerar du snabbt och genomför åtgärder för att skapa bättre resultat. Din kompetens För dig är det stimulerande med varierande arbetsuppgifter som gör att ingen dag är den andra lik. Du gillar att växla tempo och att utmanas i både operativa som såväl strategiska uppgifter. Din bakgrund är från vård- och omsorg eller socialt arbete, kanske har du även passande chefserfarenhet. Du har akademisk utbildning med passande inriktning och det är bra om du har en kandidatexamen.  Vi erbjuder För dig som vill arbeta med ett nära och utvecklande ledarskap erbjuder vi en verksamhet som ständigt utvecklas för att möta behoven hos de vi är till för. Tillsammans tänker vi nytt och är modiga för att forma framtidens vård och omsorg. Till dig som ny chef inom Västerås stad erbjuder vi chefsintroduktion med olika utbildningar. Som chef har du ett starkt stöd i vardagen av olika spetskompetenser som backar upp dig när du behöver. Vi har stödfunktioner inom bland annat HR, ekonomi, utveckling, kommunikation och digitalisering.  Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb.   Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)      Ledarskap i Västerås stad  Ledarskap i Västerås stad genomsyras av vår värdegrund: Alltid bästa möjliga möte. För att du som ledare ska få verktyg, kunna utvecklas och rustas i att leda genom Alltid bästa möjliga möte finns flera stadsövergripande satsningar. Vi är stolta över att alla chefer genomför vårt eget ledarskapsprogram. Allt för att utveckla förmågor att leda och utveckla både verksamhet och medarbetare. Läs gärna mer: http://www.vasteras.se/naringsliv-och-arbete/jobb-och-karriar/vara-yrken/jobba-i-en-ledande-roll Övrig information Vi genomför intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Vänligen bifoga examensbevis eller intyg på avslutade kurser på akademisk nivå när du ansöker.  I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Din ansökan är varmt välkommen!

21 mars 2025
Sista ansökan:
20 april 2025
Distriktschef till Brandkåren Attunda
Brandkåren Attunda
Förvaltnings- och planeringschefer

Bli vår nästa distriktschef och gör skillnad i samhället! På Brandkåren Attunda är vi stolta över vår viktiga roll i samhället och vi arbetar lika hårt med att förebygga olyckor som att finnas där när de väl sker. Om du söker efter ett omväxlande och givande jobb där du verkligen får vara med och göra skillnad så kan det här vara tjänsten för dig! Brandkåren Attunda är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Järfälla, Knivsta, Sigtuna, Sollentuna, Upplands-Bro och Upplands Väsby. Brandkåren Attunda har tillsammans med kommunerna upprättat en nollvision avseende bränder och olyckor. Om rollen Som distriktschef har du det övergripande ansvaret för distriktets verksamhet, inklusive personalledning, planering och uppföljning av aktiviteter. I rollen ingår ett nära samarbete med kommunen och andra samhällsaktörer för att främja trygghet och minska olyckor. Du har även budgetansvar och säkerställer att resurser används effektivt för att nå distriktets mål. Vem är du? Vi söker en erfaren och engagerad ledare som är van att leda både människor och processer. Du har tidigare arbetat som chef eller i en likvärdig befattning, och det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom räddningstjänstverksamhet. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, ödmjuk och trygg i dig själv. Vi värdesätter personlig mognad, lojalitet, beslutsamhet och en strukturerad arbetssätt. B-körkort är ett krav. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som distriktschef i Brandkåren Attunda har du en viktig ledarroll, och vi söker dig som uppfyller vår kravprofil för chefer och ledare. Hur ser rekryteringsprocessen ut? För att få en djupare förståelse om dig som person och hur du skulle passa in i vårt team, kommer vi att använda ett personlighetstest som en del av vår rekryteringsprocess. Utöver detta genomför vi också strukturerade intervjuer för att säkerställa en rättvis och grundlig bedömning. Vi ser fram emot din ansökan senast den 2025-04-21 Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum passerats, därför är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen kontakta: Paulina Karlsson, HR-ansvarig, 08-594 697 60 Jesper Lindström, Operativ chef, 08-584 811 40 Fackliga representanter nås via vår växel, 08 594 696 00

21 mars 2025
Sista ansökan:
21 april 2025
Avdelningschef för Myndighet hos Förvaltningen för funktionsstöd
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och planeringschefer

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara den som leder avdelningen Myndighet i Sveriges största förvaltning för funktionsstöd? Vi ger göteborgare med funktionsnedsättning möjlighet att leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Här finns plats för innovativa ledare med god samarbetsförmåga och intresse för att göra skillnad. Du kommer verka i sammanhang med hela-staden-perspektiv och externt samarbete med universitet och civilsamhället. Tillsammans med övriga avdelningschefer, förvaltningscontroller och direktör ingår du i förvaltningens högsta ledningsgrupp som gemensamt formar en ny organisation för att möta ett föränderligt samhälle, ge förutsättningar för att vara en attraktiv arbetsgivare och skapa fungerande organisatoriska förutsättningar för chefer och medarbetare. Vi är ungefär 240 chefer i förvaltningen och det finns ett tydligt fokus på att utveckla ledarskapet i organisationen. Det är en offensiv och utvecklande förvaltningsledning med höga ambitioner och gott arbetsklimat. Genom engagemang, tydlighet, stabilitet, lyhördhet, prestigelöshet och god kommunikativ förmåga leder du en egen ledningsgrupp som består av två verksamhetschefer, fyra verksamhetsutvecklare och en verksamhetscontroller. Tillsammans med ledningsgrupp och avdelningens 17 enhetschefer arbetar vi för att nå likvärd och effektiv verksamhet. Sammanlagt inom avdelningen som du leder arbetar ca 400 medarbetare. Som Avdelningschef för avdelningen Myndighet i Förvaltningen för funktionsstöd ansvarar du för avdelningens budget, arbetsmiljö och kvalitet för avdelningens myndighetsutövning samt behovsförsörjning. Du är en aktiv part i Göteborgs stads övergripande samordningsgrupp som arbetar med samverkan mellan stadens sex olika socialnämnder för att erbjuda göteborgarna en hel socialtjänst. Du är också en nyckelperson i utvecklingen av Nära vårdarbetet och i övergripande hälso- sjukvårdsfrågor. Avdelningen har en budgetomslutning på ca 2,4 mdkr. Ditt uppdrag är också att arbeta med helheten i förvaltningen, arbeta i övergripande facklig samverkan och arbeta nära den politiska nivån samt föredra ärenden i politiska sammanhang när det krävs. Förvaltningsledningen arbetar i aktivitetsbaserade lokaler vid Selma Lagerlöfs torg där huset också är en mötesplats för göteborgarna. Del av arbetstid finns möjlighet att förlägga på annan plats. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för tjänstens uppdrag. Du har flera års dokumenterad erfarenhet som socialchef eller motsvarande högre chef på övergripande nivå med specialistkunskap kring socialtjänstfrågor från kommunal eller statlig verksamhet. Det krävs att du har gedigna kunskaper och erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL. Vi ser det som meriterande om du har kunskaper inom HSL. Det är även fördelaktigt om du har erfarenhet av att sitta i kommunledning. Med ett tryggt ledarskap ser du dig som en del i större sammanhang där du samarbetar och nätverkar kring övergripande frågor för att skapa mervärde. Du arbetar bra med andra genom att lyssna, visa intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Utifrån komplex information från olika informationskällor och perspektiv behöver du kunna se samband och på ett effektivt sätt identifiera samt analysera kärnan i ett problem. Du kan därigenom dra logiska slutsatser och föreslå möjliga lösningar samtidigt som du tar hänsyn andras synsätt och åsikter. Du motiverar andra genom att agera med mod och lust som tillför energi. Du är tydlig, får gehör för tankar och idéer och kan därför påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning. Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. Intervjuer kommer att hållas på Selma Lagerlöfs torg den 22, 25 och 29 april. För slutkandidater kommer en heldag testning genomföras den 8 och 13 maj. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

19 mars 2025
Sista ansökan:
9 april 2025
Biträdande socialchef
Uddevalla kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.   Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.  Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.   Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!  Om arbetsplatsen I Uddevalla finns fem förvaltningar varav en är socialtjänsten som består av äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt stödverksamhet. Vi söker nu en biträdande förvaltningschef som förutom att vara en stödfunktion till förvaltningschef leder den administrativa avdelningen. Som biträdande förvaltningschef ingår du i förvaltningsledningen. Avdelningens uppdrag är att stödja, avlasta och driva de förvaltningsövergripande frågorna i syfte att förbättra kvalitet och avlasta övriga avdelningar i gemensamma frågor. Inom avdelningen återfinns bemanningsenhet, IT-enhet, ekonomienhet, nämndsekretariat, lokalplanering samt övergripande stödfunktioner såsom verksamhetsstrateger, MAS och SAS. Uddevalla kommun arbetar aktivt för att öka digitalisering och inom socialtjänstens område är vi en av de ledande kommunerna i landet avseende digitala lösningar. I din roll ingår att tillsammans med dessa verksamheter tillse att vi även fortsatt har en ledande position inom dessa frågor. Hos oss sätter vi ett stort värde på engagemang, prestigelöshet och helhetsperspektiv.  Arbetsuppgifter Som biträdande förvaltningschef är du direkt underställd förvaltningschef. Vid behov kliver du också in i rollen som förvaltningschef vilket kan innefatta representation, kontakt med media mm. I det dagliga arbetet är du ett ledningsstöd till förvaltningschef och du ansvarar för att tillsammans med förvaltningschef och andra initiera, bereda och driva komplexa frågor inför politiska beslut i socialnämnden och kommunfullmäktige men även interna forum. Tillsammans med chefer och medarbetare leder och utvecklar du administrativa avdelningens uppgifter och värnar om att de politiska och förvaltningsövergripande målen blir verklighet. Chefer och övergripande funktioner inom avdelningen rapporterar till dig i frågor som rör respektive verksamhetsområde. Du arbetar tillsammans med dessa funktioner och avdelningschefer för kvalitetsutveckling och resursoptimering.  Du kommer att organisera, leda och hålla samman förvaltningens strategiska arbete kopplat till kvalitetsutveckling vilket kommer vara ett prioriterat område. Vem söker vi - Du har en helhetssyn och förmåga att identifiera och analysera förbättringsområden i syfte att förenkla och effektivisera processer för att samordna och tillvarata resurser. - Du drivs och motiveras av förändringsarbete och tycker om att hålla ett högt tempo. Du anpassar dig med lätthet efter förändrade omständigheter. - Du är mål- och resultatorienterad, initierar, planerar och driver självständigt verksamhetens kärnuppdrag, riktade uppdrag och processer för ökad måluppfyllelse i det korta och längre perspektivet. - Ditt sätt att leda är tydligt och kommunikativt samtidigt som du uppmuntrar medarbetarnas delaktighet, motivation och kreativitet samt utvecklar en kultur och ett arbetssätt som bygger på kommunens värdegrund: öppenhet, respekt och professionalitet.   - Du är strukturerad, tydlig och trygg i dig själv, du drivs av att nå målen tillsammans.  - Du håller dig ajour genom omvärldsbevakning och finner nya lösningar på gamla problem.  - Du är stabil, har en hög grad av självinsikt och är en god förebild för andra. Du har lätt för att samverka internt och externt.     Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Kvalifikationer - Du har relevant akademisk utbildning, som till exempel socionom eller sjuksköterska. - Du har flerårig erfarenhet inom socialtjänstens verksamhetsområde och mycket god kunskap om socialtjänstens grunduppdrag, lagstiftning, processer och ekonomi.  - Du är en erfaren ledare med flerårig erfarenhet av att leda andra chefer. - Du har god kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetsarbete inom socialtjänstens verksamhetsområde med utgångspunkt. - Godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) för anställning. - Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal som skrift. - Då resor förekommer i tjänsten är körkort ett krav. Övrigt Intervjuer kommer att genomföras 14/4 och 22/4.  Tester kan komma att förekomma i denna rekrytering.  __________________________ För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning. Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell. Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.  För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

19 mars 2025
Sista ansökan:
6 april 2025
Avdelningschef till Tekniska förvaltningen
Kristinehamns kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du forma morgondagens Kristinehamn? Här har du chansen att arbeta med några av framtidens viktigaste frågor och våra ambitioner är höga. Som avdelningschef för avdelningen offentlig miljö kan du göra skillnad för vårt samhälle. Vår avdelningschef för offentlig miljö har beslutat sig för att gå i pension varför vi nu söker en efterträdare. Varmt välkommen med din ansökan! Avdelningen offentlig miljö tillhör tekniska förvaltningen. Vår förvaltning verkar för att kommunens trafikmiljö är säker och tillgänglig samt att barn, ungdomar och äldre får näringsriktig och god kost på våra skolverksamheter och särskilda boenden. Vi ansvarar för invånarnas tillgång till rent och friskt vatten i kranen. Vi sköter insamlingen av hushållsavfall och avfallsanläggning, lokalvård för våra förvaltningslokaler, kontrakt och hyreshantering samt service. Till oss tillhör även fritidsanläggningar, parker och lekparker. I förvaltningen arbetar närmare 200 medarbetare med fokus på strategi, hållbarhet, kollegialt lärande och samarbete över gränserna - med företagen och invånarnas bästa i fokus! “Förvaltningens målbild är att skapa en så effektiv organisation som möjligt där alla medarbetare känner sig delaktiga i förvaltningens arbete. Därför är det viktigt att vi tillsammans hjälps åt att forma struktur och framtida arbetssätt. Jag är övertygad om att detta kommer bli en spännande resa och nu söker jag dig som kan hjälpa till att skapa framtidens tekniska förvaltning” - Andreas Rudsvik, förvaltningschef. Inom avdelningen offentlig miljö finns enheterna planering, drift/gata/park och drift/fastighet/fritid. Vi ansvarar bland annat för skötseln av den yttre miljön, allmän platsmark, kommunala gator och vägar, industrispår, fastigheter och byggnader, parker, skog, fritidsanläggningar, badplatser och motionsspår. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef kommer du att ha det övergripande ansvaret för verksamheterna med budget-, arbetsmiljö- samt personalansvar. Du kommer att ha tre underställda enhetschefer och totalt har avdelningen knappt 50 medarbetare. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och är direkt underställd förvaltningschefen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att leda, driva och utveckla verksamheten inom området offentlig miljö, både på en operativ-, taktisk- samt strategisk nivå. En viktig del i det är att utveckla, planera och prioritera för verksamheterna med hög kvalitet genom exempelvis effektiva arbetssätt, metoder och rutiner. I rollen ingår ett verksamhetsnära samarbete med medarbetare och intressenter utifrån våra invånares förväntningar. Du som avdelningschef ska skapa resultat genom andra ledare, säkerställa att underställda chefer har förutsättningar för att driva den operativa verksamheten, att samspelet mellan olika enheter och mellan avdelningar/verksamheter fungerar väl. Att ett helhetsperspektiv på verksamheten och kommunen beaktas är viktiga dimensioner i rollen. Andra arbetsuppgifter är: • verksamhetsutveckling och digitalisering • omvärldsbevakning och analys • delta vid politiska möten • främja samarbete med andra avdelningar, förvaltningar och externa samarbetspartners • bidra till att Kristinehamns kommun fortsätter vara en attraktiv organisation och arbetsgivare, vilket är en viktig del av den framtida kompetensförsörjningen. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har relevant högskoleutbildning inom samhällsbyggnad eller har annan utbildning/erfarenhet inom tjänstens områden. Du har även dokumenterad chefserfarenhet. Då språket är vårt främsta redskap ser vi att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt att du har god datorvana. Resor ingår i tjänsten och därför är B-körkort ett måste.  Vi ser det som en stor fördel om du tidigare har:  • erfarenhet av att leda andra chefer med resultat och personalansvar • haft ansvar för drifts- och investeringsbudget • arbetat med kris- och stabsarbete, media, entreprenad-juridik eller upphandlingar • arbetat inom en politiskt styrd organisation • erfarenhet av förändringsarbete • erfarenhet av arbete med ett tydligt kund- och invånarfokus.  Som ledare är du närvarande och skapar rätt förutsättningar för dina medarbetare att uppnå önskat resultat. Du är en strukturerad, trygg och stabil ledare som är bra på att kommunicera såväl målbilder, visioner och direktiv och har en förmåga att tänka strategiskt med ett brett perspektiv. Vi förutsätter att du som chef skapar tillit i organisationen samt bidrar med inspiration, nya idéer och kan engagera på olika nivåer i organisationen. Du är samarbetsinriktad och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker efter dig som kompletterar nuvarande arbetsgrupp. Vid eventuell intervju kommer både formella kompetenser samt personliga egenskaper att bedömas. ÖVRIGT Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra. Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare. Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten. Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

19 mars 2025
Sista ansökan:
13 april 2025
Verksamhetschef
Svenljunga kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Välkommen till ett spännande och ansvarsfullt arbete inom Socialförvaltningen i Svenljunga! Under ledning av socialchefen ingår du som en av två verksamhetschefer i Socialförvaltningens ledningsgrupp tillsammans med övriga strategiska stödfunktioner i förvaltningen. Förvaltningen präglas av ett tydligt systemteoretiskt förhållningssätt där vi strävar efter en helhetssyn, gemensamt resursutnyttjande och nära samverkan såväl mellan förvaltningens enheter som med andra samverkanspartners inom och utom kommunen. Just nu pågår ett intensivt arbete med att ställa om förvaltningen till att arbeta i enlighet med den nya socialtjänstlagen med fokus på att verksamheten ska vara förebyggande, kunskapande, jämställd och lätt tillgänglig. Detta stämmer väl överens med förvaltningen nyligen antagna vision. I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra invånare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet, för oss är det viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Just nu händer det mycket spännande utveckling i vår kommun och vår organisation. Vi är i startgroparna för en gigantisk nyetablering i vårt industriområde Lockryd, som med sitt läge mitt i hjärtat av Sjuhärad också ger näring åt hela regionens utveckling. Vi genomför också vår största satsning på skolor någonsin och bygger två nya, moderna skolor i södra kommundelen. Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! ARBETSUPPGIFTER Som en av två verksamhetschefer är Din huvudsakliga arbetsuppgift att ha ett strategiskt perspektiv och skapa förutsättningar för att verksamheterna ska vara väl rustade för det omfattande omställningsarbete som kommunala socialtjänsten står inför. Detta innebär bland annat ny socialtjänstlag, omställning till Nära Vård, tryggad kompetensförsörjning samt demografiska utmaningar.  Samtidigt som Du jobbar med dessa framtida samhällsutmaningar ska Du också kunna ha fokus på att i nutid leverera en god kvalitet och hålla givna ekonomiska ramar. Stora fokusområden kommer att vara att utveckla en förebyggande socialtjänst samt rusta den kommunala primärvården. KVALIFIKATIONER Vi söker Dig som är legitimerad sjuksköterska och har mångårig erfarenhet av att arbete inom kommunal socialtjänst. Det är en förutsättning att Du tidigare har arbetat som chef på strategisk nivå.  Vi förutsätter att Du har en systemteoretiskt förhållningssätt och förstår värdet av att samverka för att nå goda resultat. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!

18 mars 2025
Sista ansökan:
31 mars 2025
Markchef
Bemannia AB (Publ.)
Förvaltnings- och planeringschefer

Nu söker vi en interim markchef till Sollentuna kommun. Om uppdraget Vi söker nu en interim markchef till Sollentuna kommun. Uppdraget förväntas pågå i 6 månader med start omgående. Omfattningen är 70-100%. Uppdrages utföres mestadels på plats i Sollentuna. Dina arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter innefattar bl a följande arbetsuppgifter: Som markstrategisk chef i Sollentuna ansvar du för kommunens markstrategiska arbete. Du tar ansvar för och utvecklar kommunens markreserv och markförsörjning. Du har en viktig roll i att möjliggöra för kommunens framtida behov av mark för kommunala verksamheter. Den kommunala marken är också ett viktigt verktyg i att nå kommunens mål för bostads- och verksamhetsutveckling. Du tillser att en långsiktig plan finns för kommunens markstrategiska arbete och upprättar de strategiska styrdokument som kan behövas. Representera kommunen i förhandlingar med fastighetsägare och myndigheter, både vid markförvärv och markförsäljning samt i upprättandet av fastighetsrättsliga avtal. Du ansvarar för kommunens lokalförsörjning in i samhällsbyggnadsprocessen och deltagande i gemensam strategisk planering på både kort och lång sikt. Personal-, budget- och verksamhetsansvar för markgruppen. Ta fram underlag för verksamhetsplanering utifrån gruppens och enhetens behovs- och resursplanering. Markchefen ska aktivt medverka i enhetsledningen och har en viktig roll i att sätta gemensamma mål, samordna och prioritera i utvecklingsarbetet tillsammans med enhetsledningen. Följa den politiska processen och tillsammans med samhällsplaneringschefen förankra arbetet med politisk ledning. Leda gruppens samverkan mellan övriga grupper och enheter inom samhällsbyggnadsavdelningen samt övriga kommundelar. Leda gruppens arbete och tillse att verksamhetens kvalitet, effektivitet och resultat upprätthålls och utvecklas genom erfarenhetsåterföring och utvecklade rutiner. Ingå i interna styrgrupper; beredningsgruppen för plan- och markförfrågningar, styrgruppen för stadsbyggnad och styrgrupp för strategiska frågor och därmed leda ett proaktivt och framsynt arbetssätt för framtidens utmaningar. Dina kvalifikationer Akademiska utbildning inom samhällsbyggnad och/eller juridik, eller annan akademisk examen eller erfarenhet som bedöms likvärdig. Meriterande Chefserfarenhet. Erfarenhet av kommunal verksamhet. Arbetat med affärsutveckling i privat verksamhet. Arbetat med exploatering i kommunal verksamhet. Arbetat i politiskt styrd organisation. Marknadskännedom från fastighets- och byggbranschen. Arbetat inom kommunal verksamhet. Erfarenhet av upphandling enligt LOU. Du har god förhandlingsvana, samt kunskap berörd lagstiftning. Du har ett utvecklande ledarskap, är strategisk och gott omdöme. Vad vi erbjuder dig Som konsult hos Bemannia får du: En nära kontakt med din konsultchef Möjlighet till fler spännande uppdrag Erfarenhet på lärorika arbetsplatser där din kompetens gör skillnad Trygga anställningsvillkor Läs mer om hur det är att vara konsult hos oss här: Att jobba som konsult via Bemannia Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 250325 Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 072-194 5000. Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

17 mars 2025
Sista ansökan:
25 mars 2025