Business controller

Sök bland 81 lediga jobb som Business controller och börja ditt nya yrkesliv idag!

SSAB - Business Controller

Vill du vara med att påverka viktiga affärsbeslut i nära samarbete med produktionen? Vill du också få möjlighet att utvecklas i ett kreativt och utmanande arbete i ett internationellt bolag? Då är rollen som Business Controller på SSAB något för dig! Placeringsort Oxelösund. Att bli en del av SSAB-familjen innebär att följa med på en resa. En resa som vi tror är avgörande för planetens framtid och hållbarhet. Stål har varit ett av de viktigaste materialen för vår samhällsutveckling och kommer att vara det även i framtiden. I våra hem, i broar som förbinder våra städer och i morgondagens bilar. På SSAB är vi stolta över vår historia och vårt ledarskap inom höghållfast stål. Samtidigt är vi medvetna om att stålproduktion är en av de branscher som släpper ut mest växthusgaser i världen. Det måste förändras. Vi har därför utvecklat världens första fossilfria process för stålproduktion och omkring 2030 kommer vi att vara i stort sett fossilfria. Som en del av SSAB kommer du att vara viktig för att förverkliga detta mål och därmed bidra till en grön omställning av hela stålindustrin. Vi söker nu en kollega till vår ekonomiavdelning på SSAB Special Steels. I tjänsten som Business Controller kommer du att vara en del av ett team på 6 personer som stöttar produktionen i Oxelösund med budget, prognos, månadsrapportering, projektuppföljning och andra finansiella analyser för att stödja vår verksamhet. Du kommer även delta i olika finansutvecklings projekt. Tjänsten avser en visstidsanställning under 1,5 år. Dina huvudsakliga ansvarsområden Förbereda rapporter veckovis, månadsvis och kvartalsvis, och analysera resultaten tillsammans med produktion och finans. Leda och administrera den finansiella planeringsprocessen och systemen med tydlig koppling till försäljnings- och verksamhetsplanen. Äga och utveckla system och processer för ledningsrapportering samt säkerställa kvalitet och effektivitet. Genomföra avslutningsaktiviteter tillhörande verksamhetens controlling-ansvar varje månad. Om dig För att lyckas i uppdraget ser vi att du har en akademisk utbildning inom ekonomi och erfarenhet inom finans. Har du en bakgrund inom tillverkningsindustrin, särskilt inom större och mer komplexa verksamheter är detta meriterande. Du har lätt för att bygga relationer, är service-minded och kan leverera resultat. I rollen behöver du kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt. Då vi verkar i en global organisation är det viktigt att du är duktig på att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. Du har goda kunskaper inom Microsoft Office. Erfarenhet av SAP och IFS är meriterande. Vårt erbjudande På SSAB är mångfald och inkludering en del av vår kultur. Vi använder våra värderingar – drivande, äkta och steget före – i vårt dagliga beslutsfattande, alltid med kunden i fokus. Det gör oss alla till lagspelare, med en gemensam strävan att förbättra oss. När du börjar på SSAB blir du en del av en organisation med passionerade problemlösare som arbetar tillsammans med viktiga utmaningar. Vi kommer att stödja din tillväxt genom att erbjuda en säker och vänlig arbetsplats som bidrar till balansen mellan arbete och privatliv. På SSAB har du möjlighet att bredda dina kunskaper och växa. Vi erbjuder ett brett spektrum av uppskattade förmåner till våra medarbetare. Här är några exempel på det: Vinstdelning Flexibla villkor för arbetstidsförkortning Friskvårdsbidrag Rekryteringsprocessen 1. Ansök 2. Förinspelade frågor 3. Tester 4. Intervju 5. Kom och träffa oss 6. Referenstagning 7. Hälsoundersökning 8. Signera Bakgrundskontroll kan komma att genomföras som en del i rekryteringsprocessen. Har du frågor angående tjänsten? Kontakta gärna Stella Bosnjak, Chef enhet Operations Controlling, mail - [email protected] Vi undanbeder oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering. Facklig information lämnas av Akademikerföreningen, Unionen och Ledarna som nås via vår växel på tfn 0155-254 000. Några ord från din blivande chef "Jag som blir din närmaste chef heter Stella Bosnjak. Vi erbjuder dig att vara en del av ett team som känner mycket stolthet och glädje över att få arbeta i en rådgivande roll som påverkar viktiga affärsbeslut i en internationell koncern. Välkommen med din ansökan!" SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.com, Facebook, Instagram, LinkedIn, X och YouTube.

17 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Business Controller needed in Gothenburg

Do you have at least 8 years of experience in the role and are you ready for the next challenge? Are you driven by constantly improving routines and working methods? Here you are given a chance to become a key player in the financial work of a global company! Read on if you think you're up to the challenge! About the position We at Perido are now looking for a Business Controller for one of our customers. A company active in the automotive industry. The group is one of the world's leading manufacturers of trucks, buses, construction machinery and marine and industrial engines. The team for Business Control in Gothenburg is a committed team with the mission to provide expertise, advice, and best practices to colleagues and stakeholders. You will report to the head of Business Control and be located in Gothenburg. Your daily tasks Your main focus will be to drive and coordinate the monthly reconciliation, consolidating, analyzing, and challenging the results as well as preparing, presenting, and communicating the results to management and head office. As part of the team, you will also take responsibility, like everyone on the team, for our continuous improvement journey to achieve the company’s goals. Your main focus will be to: Run, coordinate, consolidate, and analyze the monthly reconciliation Challenge and communicate the monthly result Support decision-making by providing relevant and thorough financial analysis and insights Implement financial guidelines and routines within the control area Participate in or run various projects Develop, harmonize, implement, improve, and evaluate the working methods of the Business Control function Your characteristics To succeed in this role, you need a business-driven attitude, with high analytical skills and a lot of energy. In addition, a structured way of working is important, where focus on details is combined with the ability to independently manage and complete tasks. You enjoy collaboration and networking, are well structured and have an analytical approach and a business-oriented attitude in your daily work. In conclusion, we would like to see that you have a passion for continuous improvement and have good communication and networking skills, but above all you are a true team player and you contribute with good team spirit. Does this sound like a fun and educational challenge? A warm welcome with your application in english! Qualifications: At least 8 years of work experience as a Business Controller or at least 8 years of experience in areas related to Business Controlling Bachelor's degree/MBA or equivalent combination of education and experience Proficiency in MS Office and financial systems Good accounting knowledge Strong analytical skills Excellent communication skills in English, both spoken and written Contract type and hours Full-time, consulting assignment until 31/3-2025. Start 13/5-2024. Application Please apply on our website perido.se/lediga-jobb/. Click on the apply button in the job ad and fill in your information and attach your CV. We recommend that you submit your application as soon as possible as selection is ongoing. Note that certain information regarding the assignment and/or the client company may have been deliberately disclosed from the advertisement. If your profile matches what we are looking for, the responsible recruiter will give you all the information you need. If you have questions, you are more than welcome to contact us at [email protected] and one of our recruitment administrators will do their best to help you. Always enter the reference number 34554 in the subject line. About Perido Why are we called Perido? It is from the Latin word Peridoneus which means "well matched". Matching our consultant's competence and career focus with our clients' needs is what we do best! Perido is a consulting and recruitment company in the white-collar sector that helps you to the next step in your career and our vision is for everyone to thrive and be engaged at work. We have grown steadily since the start in 2003 and have over 1300 employees across the country, of which about fifty works at our offices in Stockholm and Gothenburg. As a Perido consultant, you become an important part of our organization and you grow together with us by strengthening our clients' organizations with your skills. Please visit our website www.perido.se for more information.

17 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Business Controller

Alleima är en global tillverkare av höglegerat stål med en världsledande metallurgi och FoU-verksamhet. Till Primary Products inom Tube divisionen söker vi nu en Business Controller som vill vara med och stötta affären på den spännande resa som vi befinner oss på. Din roll I rollen som Business Controller på Primary Products är du en viktig pusselbit i vår organisation och du kommer ges stora möjligheter till att utveckla dig själv, såväl som rollen inom företaget. Du kommer att ingå i ett Controller Team med ett nära samarbete med redovisningsfunktionen och chefer i organisationen. I uppdraget ingår bland annat att: Aktivt arbeta med finansiella processer för produktionsenheterna vilket innefattar bokslut, prognoser, uppföljning, produktkalkylering, planering och ekonomisk målstyrning. Stötta operativa och strategiska beslut genom löpande analyser och uppföljningar där du föreslår åtgärder baserade på resultatet av ditt arbete. Agera på avvikelser och kommunicera dessa till relevanta parter. På ett tydligt och visuellt sätt presentera siffror och omvandla ekonomisk data till värdefull information för vår affär. Då vi nu är inne i en spännande fas att byta vårt ekonomisystem till M3 så är liknande erfarenhet meriterande. Placeringsort för tjänsten är i Sandviken. Din Profil Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi samt tidigare erfarenhet av en liknande roll. Vi ser att du har ett genuint intresse och förståelse för finansiella processer, rapportering, produktkalkylering, investeringar och affärer. Har du erfarenhet av att arbeta i en tillverkande industri anses det meriterande. Din datorvana är mycket god och du är en trygg användare av Office-paketet, och i synnerhet Excel. Då vi finns lokalt på plats i Sandviken men arbetar i en global koncern hanterar du svenska såväl som engelska obehindrat, både i tal och i skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som utmärks av din nyfikenhet och vilja att lära dig nya saker samt sprida din kunskap vidare i organisationen. Du har ett starkt analytiskt sinne, uppmärksam på detaljer samtidigt som du är orädd för att ifrågasätta fakta. Att arbeta med ständiga förbättringar är en naturlig del av din karaktär och du trivs med att anta utmaningar, identifiera små som stora lösningar och löpande utveckla din roll och din personliga kompetens inom området. Vad du kan förvänta dig av oss På Alleima är vi övertygade om att mångfald och inkludering leder till en bättre arbetsplats för våra anställda, vårt företag och våra kunder. Vi bryr oss: Vi är stolta över det vi gör. Vi bryr oss om våra kunder, våra medarbetare, miljön, de samhällen där vi verkar och den framtid vi delar. Vi levererar: Vi levererar på våra åtaganden, med ett lösningsorienterat tankesätt gör vi det möjligt för våra kunder att vara deras allra bästa: Mer effektiva, lönsamma och hållbara Vi utvecklas: Vi utvecklas ständigt. Tillsammans tar vi ledningen för att främja material, ambitioner, industrier, oss själva – och samhällen till det bättre. Övrig information För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta: Peter Johansson, rekryterande chef, +46 70-616 39 11 För frågor angående rekryteringsprocessen, vänligen kontakta: Per Hammas, ansvarig rekryterare, +46 79-098 49 50 Fackliga kontaktpersoner: Maria Sundqvist, Akademikerföreningen, 070 651 73 81 Kjell-Åke Klockervold, Ledarna, 070 314 24 43 Mikael Larsson, Unionen, 070 307 30 48 Välkommen med din ansökan senast 2024-05-05 På Alleima är vårt uppdrag mycket mer än att leverera högkvalitativa produkter, teknologi och processer – genom samarbete utvecklar vi de bästa lösningarna efter våra kunders behov och att det är så vi uppnår våra affärsmål är bästa sättet att beskriva vårt dagliga arbete. Med nyfikna medarbetare och säkerheten som vår första prioritet, skapar vi en arbetsmiljö där Du kan utvecklas både som person och i ditt arbete. Med en tydlig riktning för vår resa, där vi nyttjar vår position som teknologiledare, progressiv affärspartner och där vi är drivande vad gäller hållbarhet, syftar vi till att bli ett ännu starkare bolag inom vår industri. Är Du redo att anta denna utmaning tillsammans med oss? Följ med på vår resa! www.alleima.com

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Verksamhetscontroller till Sala kommun

Är du ekonom och vill arbeta tillsammans med kunniga och trevliga kollegor, då ska du söka den här tjänsten som verksamhetscontroller! Ekonomifunktionen i Sala kommun är samlad i ett centralt ekonomikontor som består av 13 medarbetare, varav sex är verksamhetscontrollers. Ekonomikontorets uppdrag är att vara ett stöd till alla verksamheter som finns i kommunen. Vi arbetar dels i gemensamma projekt riktade till de olika verksamheterna, dels som specialister mot de olika verksamheterna. Arbetsuppgifter Som verksamhetscontroller ansvarar du för budget-, planerings- och uppföljningsarbetet. Du kommer att ha ett tätt samarbete med verksamhetens budgetansvariga chefer och med kommunens övriga verksamhetscontrollers. Du kommer att ges möjligheter att vara delaktig och drivande i utvecklingen av verksamheten samt ansvara för utveckling av ekonomiprocesser och omvärldsanalyser. Tjänsten kommer även kunna formas utifrån den sökandes intresse och erfarenhet. Arbetet som verksamhetscontroller hos Sala kommun innebär bl.a. att • I samarbete med chefer på respektive enhet ta fram underlag till budget, bokslut och prognoser. • Löpande göra omvärldsanalyser för att identifiera risker och möjligheter för att optimera ekonomi och verksamhet. • Samordna och aktivt bidra som specialist i utveckling av processer och projekt samt stötta chefer i verksamhetsutvecklingen. • Utveckla arbetet med ekonomisk styrning och utbilda och stödja verksamhetens chefer i ekonomifrågor. • Presentera resultat för ledningsgrupp och politisk nämnd. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning i ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har med fördel erfarenhet av controllerarbete och goda kunskaper i redovisning. Goda kunskaper i Excel är ett krav och du ska även kunna hantera hela officepaketet väl. Erfarenhet som ekonom inom offentlig verksamhet är meriterande liksom kunskaper i Visma Public med delsystemen RoR, BoP samt Proceedo. B-körkort är meriterande. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har analytisk förmåga och strategiskt tänkande. Du är resultat- och lösningsorienterad och har en god förmåga att strukturera ditt arbete. Du tar initiativ och driver ditt arbete framåt, samtidigt som du är noggrann. Du måste kunna kommunicera på ett tydligt sätt i både tal och skrift på svenska, men du behöver även vara pedagogisk för att kunna förklara metoder, resultat och komplexa sammanhang även för de som inte är ekonomer. Du samarbetar bra med såväl kollegor som de personer du stöttar i det ekonomiska arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor Tjänsten är heltid, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Sista ansökningsdag är 1 maj 2024. Ansökan sker via www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev. Upplysningar Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: Ekonomichef, Inger Lindström 0224-747203, [email protected] Om Sala kommun Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare, varav ca 13 000 i Sala stad. Tack vare korta avstånd, avgiftsfri kollektivtrafik och bra service runtom i hela kommunen finns möjlighet till livskvalitet och en enklare vardag. I kommunen finns ett starkt näringsliv, ett rikt föreningsliv och natursköna områden som inbjuder till aktivitet och rekreation. När längtan till storstan tar över kan du med enkelhet ta tåget. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. Är du inte redo att lämna storstan för Sala än så går det naturligtvis bra att pendla, vilket flera av våra 2 000 medarbetare gör. Läs mer om Sala på www.sala.se. Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

16 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Business Controller

Aimpoint AB är det företag som skapade och utvecklade rödpunktsiktet, vilket vi idag är världsledande leverantör av. Aimpoints sikten används på den civila jakt- och skyttemarknaden samt av polis och militär. Företaget har över 410 anställda och omsätter ca: 1,6 MDKR. Försäljningen i USA sker via vårt amerikanska dotterbolag, Aimpoint Inc. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och alla våra produkter är tillverkade i Sverige. Våra produktionsenheter finns i Malmö och Gällivare. Aimpoint är ett företag inom Sandberg Development-koncernen. För mer information om företaget, besök gärna www.aimpoint.se Business Controller Nu behöver vi utöka med ytterligare en Business Controller, som skall ansvara för vår Operations och R&D – verksamhet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Vanligt förekommande arbetsuppgifter som Controller i ett producerande bolag, såsom uppföljning, analys och rapportering. Utveckling av Controllerfunktionen, som främjar företagets utveckling och produktivitet, i nära samarbete med Operations/R&D. Din Bakgrund Civilekonom alt. teknisk bakgrund med påbyggnad eller jämförbar utbildning. Minst 3-5 års erfarenhet av Controlling inom Operations och/eller Supply Chain God förståelse för produktion och materialförsörjning Goda kunskaper i Excel och erfarenhet från mellanstort eller stort ERP system Flytande i engelska och svenska både i tal och skrift. Om du har erfarenhet inom tillverkande industri med inslag av automation ser vi det som en merit och kommer att lyfta din profil. Har du erfarenhet av QlikSense som BI verktyg är det en fördel. Vem är du? För att lyckas i rollen tror vi att du som söker har erfarenhet från en liknande roll där du har fått goda kunskaper av att arbeta med analyser och effektivisering. Du har ett noggrant, analytiskt och strukturerat arbetssätt som gör att du skapar goda förutsättningar för att hålla tidsplaner, resultat och målbilder. Du kommer att arbeta självständigt och i nära samarbete med dina kollegor, både i teamet och på Aimpoint. Erfarenhet och intresse av nära samarbete med en produktionsorganisation är en stor fördel. Motiveras du av att leverera bra och hållbar service? Bra! Det är nämligen också vår ambition. Vi söker dig som vill vara med oss på resan och för att lyckas i rollen ser vi att du är noggrann, ansvarstagande samt trivs i en snabbrörlig och samarbetsorienterad miljö. För att trivas i rollen har du ett affärsmässigt förhållningssätt där du strukturerar och driver dina processer framåt. Är du dessutom dynamisk, pragmatisk, är en god kommunikatör som kan ifrågasätta på ett bra sätt men även ge tips och goda råd till Operations/R&D, då kan du vara den vi söker! Vi drivs av våra värderingar Performance, Innovation och Commitment! – Det tror vi att du också gör! Precis som vi, gillar du att ha roligt på jobbet och ser mötet med andra människor som både utmanande och stimulerande där samarbetet med kollegor och kunder är en naturlig del av arbetet. Har du frågor eller är intresserad av att veta mer är du välkommen att kontakta: HR Senior Recruiting Specialist - Joacim Larsson [email protected] Vill du veta hur vi hanterar dina personuppgifter? Läs mer på vår hemsida. Du söker tjänsten via vår karriärhemsida. Var med på vår resa - Aimpoint AB Då vi arbetar med löpande urval önskar vi ha din ansökan så snart som möjligt.

16 april 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Senior Business Controller

Etraveli Group is the globally leading company for tech solutions and fulfillment capabilities for online sales of flights. We are here to solve complexity, by connecting millions of flights and travelers across the globe. We hold consumer online travel agency brands like Mytrip, GoToGate & Flight Network and serve Booking.com with flights. Etraveli Group has also established strategic partnerships with companies like Skyscanner, Google Flights, TUI, etc. Every day we strive to make the world smaller for our customers and bigger for our people. Our diverse team of more than 2300 passionate professionals is what makes us the industry’s tech wonder and the best in the world at what we do. Our major offices are in Sweden (HQ), Canada, Greece, India, Poland. About the job Do you have a passion for data, automation and analysis? Are you thrilled by working in a fast-paced and data driven environment? Then you will thrive as a member of the Customer Services Business Controlling team where we are driven by passion for data driven analysis and automation in order to continuously improve efficiency and customer experience. In this position you can work from either our Stockholm office or Uppsala office, but you need to be open to work from the Uppsala office at least one day a week. The Customer Service Business Control team is responsible for controlling the Customer Services department, Etraveli Group’s largest and an organization of ~1600 employees inhouse and additional ~1400 outsourcing today. The team is responsible for setting up controls and monitoring the Customer Service activities. We are looking for a controller with good controllership skills and who does not shy away from being analytical and explorative. You are comfortable in your communication and stakeholder management. You will have close cooperation with other departments within the global Customer Services organization and you will work closely with the Etraveli Group Finance team. What you will do Create and maintain financial and business metrics Build and improve existing reporting and controlling routines Follow up and reporting of key business areas both of financial and operational character. You will play a key role in highlighting trends and patterns, adherence to set targets as well as creating awareness in order to minimize risk. Provide clear and concise insight to stakeholders, facilitating informed decision making within the organization Support other colleagues within the Business Control team Requirements At minimum have a bachelor's degree in Business Administrations, Economics, Statistics or other related fields Experience from international and multicultural organization 7-10 years of experience as Business Controller Good communicator with the ability to handle multiple stakeholders Analytical and comfortable with numbers Flexible and enjoys a dynamic and fast paced workplace Benefits Working at Etraveli Group means working at a fast-growing company with high ambitions in becoming the number one Online travel agency worldwide. The culture at the company embraces complexity and we like to keep the entrepreneurial spirit even as we grow into being a larger company. You will have awesome colleagues with whom you will have fun solving complex problems in a fast-moving business. We also offer: A flexible working environment. We work on a hybrid-model where you can choose to work two days from home and you will have two weeks per year that you can choose to work from a remote location Central office location in the City – We are located on Regeringsgatan in Stockholm and Dragarbrunnsgatan in Uppsala, a stone's throw from public transport and lunch restaurants. Healthcare allowance – Each employee receives a maximum allowable amount each year according to the Swedish Tax Agency to spend on health-promoting activities such as a gym card, massage etc. Pension and health insurance – Through partners we offer a comprehensive pension and health insurance so that you can get help quickly in case of an accident At Etraveli Group we value diversity; we pride ourselves on being a company represented by people of all different backgrounds. During hiring, we are committed to ensure equality and promote diversity in the workplace at every selection stage. As such, we provide the same opportunities for all candidates regardless of race, religion or belief, gender, nationality, ethnicity, sexual orientation, age, marital status, disability, or any other characteristic protected under any anti-discrimination law or regulation. Welcome to Etraveli Group!

16 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Senior Business Controller

Etraveli Group is the globally leading company for tech solutions and fulfillment capabilities for online sales of flights. We are here to solve complexity, by connecting millions of flights and travelers across the globe. We hold consumer online travel agency brands like Mytrip, GoToGate & Flight Network and serve Booking.com with flights. Etraveli Group has also established strategic partnerships with companies like Skyscanner, Google Flights, TUI, etc. Every day we strive to make the world smaller for our customers and bigger for our people. Our diverse team of more than 2300 passionate professionals is what makes us the industry’s tech wonder and the best in the world at what we do. Our major offices are in Sweden (HQ), Canada, Greece, India, Poland. About the job Do you have a passion for data, automation and analysis? Are you thrilled by working in a fast-paced and data driven environment? Then you will thrive as a member of the Customer Services Business Controlling team where we are driven by passion for data driven analysis and automation in order to continuously improve efficiency and customer experience. In this position you can work from either our Stockholm office or Uppsala office, but you need to be open to work from the Uppsala office at least one day a week. The Customer Service Business Control team is responsible for controlling the Customer Services department, Etraveli Group’s largest and an organization of ~1600 employees inhouse and additional ~1400 outsourcing today. The team is responsible for setting up controls and monitoring the Customer Service activities. We are looking for a controller with good controllership skills and who does not shy away from being analytical and explorative. You are comfortable in your communication and stakeholder management. You will have close cooperation with other departments within the global Customer Services organization and you will work closely with the Etraveli Group Finance team. What you will do Create and maintain financial and business metrics Build and improve existing reporting and controlling routines Follow up and reporting of key business areas both of financial and operational character. You will play a key role in highlighting trends and patterns, adherence to set targets as well as creating awareness in order to minimize risk. Provide clear and concise insight to stakeholders, facilitating informed decision making within the organization Support other colleagues within the Business Control team Requirements At minimum have a bachelor's degree in Business Administrations, Economics, Statistics or other related fields Experience from international and multicultural organization 7-10 years of experience as Business Controller Good communicator with the ability to handle multiple stakeholders Analytical and comfortable with numbers Flexible and enjoys a dynamic and fast paced workplace Benefits Working at Etraveli Group means working at a fast-growing company with high ambitions in becoming the number one Online travel agency worldwide. The culture at the company embraces complexity and we like to keep the entrepreneurial spirit even as we grow into being a larger company. You will have awesome colleagues with whom you will have fun solving complex problems in a fast-moving business. We also offer: A flexible working environment. We work on a hybrid-model where you can choose to work two days from home and you will have two weeks per year that you can choose to work from a remote location Central office location in the City – We are located on Regeringsgatan in Stockholm and Dragarbrunnsgatan in Uppsala, a stone's throw from public transport and lunch restaurants. Healthcare allowance – Each employee receives a maximum allowable amount each year according to the Swedish Tax Agency to spend on health-promoting activities such as a gym card, massage etc. Pension and health insurance – Through partners we offer a comprehensive pension and health insurance so that you can get help quickly in case of an accident At Etraveli Group we value diversity; we pride ourselves on being a company represented by people of all different backgrounds. During hiring, we are committed to ensure equality and promote diversity in the workplace at every selection stage. As such, we provide the same opportunities for all candidates regardless of race, religion or belief, gender, nationality, ethnicity, sexual orientation, age, marital status, disability, or any other characteristic protected under any anti-discrimination law or regulation. Welcome to Etraveli Group!

16 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Controller till fastighetsförvaltningen, Lidingö stad

Är du controller med bred erfarenhet av både resultatuppföljning och ekonomistyrning? Vill du vara med och utveckla stadsmiljön på Lidingö? Nu söker vi en engagerad controller som ska vara med och driva utvecklingen framåt, vässa till arbetsprocesserna och vara den självklara samarbetspartnern till stadens chefer på fastighetsförvaltningen. Det är många spännande projekt som pågår, bland annat byggs det en ny simhall i Dalénum, området Högsätra utvecklas till en attraktiv, innehållsrik och trygg stadsdel. Välkommen till Lidingö stad! Om arbetsplatsen Vår enhet tillhör fastighetsförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. På vår förvaltning arbetar cirka 60 personer med förvaltning och utveckling av kommunala fastigheter. Vårt uppdrag är att se till att Lidingö stads verksamheter har de lokaler de behöver, alltifrån skolor, förskolor, idrottsanläggningar och bostäder för livets olika skeden. Våra fastigheter spelar en nyckelroll i Lidingös framtida planering. Vi äger även bostadsrätter och hanterar externa inhyrningar för våra verksamheter. Du kommer ingå i ekonomienheten som består av tre controllers samt en ekonomichef. Vi har ett nära samarbete med samtliga förvaltningar inom staden och stadsledningskontoret. Förvaltningens controllers ingår i ett nätverk med alla stadens controllers och ekonomer. Arbetsuppgifter Vi söker nu en erfaren controller med fastighetserfarenhet. Uppdraget innebär ett helhetsansvar för uppföljningen av stadens fastighetsportfölj. Du har en självständig roll med ansvar för att delta i den totala affärsstyrningen och driva de ekonomiska processerna samt att ansvara för internhyresmodellen. Du arbetar proaktivt och ansvarar för resultatuppföljningen och budgetarbetet tillsammans med enhetens chefer. Du bistår även med kostnadskalkyler och uppföljning av nyckeltal samt ser till att de ekonomiska processerna fungerar ändamålsenligt i affärssystemet. Rapportering, analyser, kommentarer, prognosarbete, utredningar samt deltagande vid delårs- och årsbokslut ingår. Tillsammans med kollegorna på enheten för ekonomi ansvarar vi för att utveckla ekonomistyrnings- och verksamhetsstyrningsfrågorna för att skapa en effektiv förvaltning och organisation. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad civilekonom med minst några års erfarenhet av självständigt kvalificerat controllerarbete från fastighetsbranschen. Du har ett starkt intresse för systemfrågor och besitter grundläggande redovisningskunskaper. Fastighetsförvaltningen har stora investeringar varför god förståelse för anläggningsredovisning är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att jobba kommunalt. Du är en van användare av Excel på en avancerad nivå samt av olika ekonomisystem. Det är meriterande om du har arbetat i Unit4 Business world. Du behärskar svenska språket i tal och skrift. Som person är du relationsskapande och är samarbetsorienterad vilket innebär att du enkelt tar kontakt och samarbetar med nyckelpersoner inom ditt område. Du är även strukturerad samtidigt som du vågar utmana verksamheten, ser möjligheter i förändring samt har en numerisk analytisk förmåga. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss därmed att du bidrar med engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställningens omfattning Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid, 100% Tillträde enligt överenskommelse Ansökan Ansök senast: 2024-05-05, urval sker löpande Välkommen med din ansökan! Kontakt Jeanette van der Hagen Rekryteringskonsult Jefferson Wells 070-377 14 13 [email protected] Fackliga företrädare Facklig representant Nås via stadens växel, 08-731 30 00 Övrigt Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Staden tillämpar individuell lönesättning Vill du veta var vi finns? Se arbetsplatsen på karta här Varmt välkommen med din ansökan!

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Senior Projektcontroller till MAXIMA på VA SYD

Vill du jobba som senior projektcontroller i en modern och målinriktad organisation med tydligt utvecklingsfokus? Då ska du läsa vidare om den spännande rollen inom MAXIMA hos oss på VA SYD! Det här handlar jobbet om VA SYD planerar en av södra Sveriges största satsningar på infrastruktur i vår tid – MAXIMA, ett avloppsreningssystem för flera kommuner. MAXIMA omfattar ett nytt och robust Sjölunda avloppsreningsverk med nya utloppsledningar i Öresund, en stor pumpstation, en avloppstunnel under Malmö, en avloppstunnel från Källby till Sjölunda och överföringsledningar för att ansluta flera kommuner. Det nya systemet är en förutsättning för att möta befolkningstillväxt, klimatförändringar och miljökrav.  https://maxima.vasyd.se/ Som senior  projektcontroller är  arbetsuppgifterna att:  genomföra, utbilda, bistå och stötta projekt och funktioner gällande kostnadsstyrning, rapportering och riskhantering av ekonomiska risker inom ramen för programmets mål. Styrning sker enligt beslutad cost breakdown structure (CBS) sammanställa och följa upp programmets budget, prognos och upparbetade kostnader i samverkan med programledning, projekt och funktioner  se efter möjligheter för programmet att söka bidrag till programmets finansiering samt samordna redovisningen enligt bidragsgivarnas krav bistå projekten och funktionerna vid rapportering bistå VA SYDs övriga organisation med uppgifter, rapportering och ekonomiska revisioner ansvara för rapportering till VA SYDs portfölj samt att projektinformationen i Antura hålls uppdaterad sammanställa programmets månadsrapporter vara delaktig i arbetet med att utveckla gränssnittet i Power BI   I rollen som senior projektcontroller blir du även funktionsansvarig Ekonomi för MAXIMA, som bland annat innebär att  planera, leda, styra, utveckla och samordna funktionen Ekonomis arbete, tex interna möten samt ha  nära samarbete med  övriga funktionsansvariga, projektledare och programledningen Vi erbjuder Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolt mottagare av utmärkelsen ”Bäst i branschen” för Attraktiv Arbetsgivarindex hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat. Vem är du? Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet med tydlig miljöidentitet och du står bakom våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet.  Du trivs bra med att samarbeta med många olika kontaktytor och har ett affärsmässigt fokus.  Du är en god kommunikatör och har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på både svenska och engelska. Dina erfarenheter Du som söker har: civilekonomutbildning, gärna med inriktning ekonomistyrning eller redovisning minst 10 års arbetslivserfarenhet som controller varav minst 5 år som projektcontroller, men stor  erfarenhet av arbetsuppgifterna i rollen.  minst 5 års erfarenhet från stora program eller projekt, gärna inom byggbranschen och från samverkansentreprenader vana att arbeta i ekonomisystem mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet med tyngdpunkt på Excel och funktionen PowerPivot mycket god vana att beskriva processer och ta fram olika styrdokument goda kunskaper i Power BI arbetat i projekthanteringssystem som Primavera och Antura meriterande är erfarenhet av arbetsledning Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan! Vilka är VA SYD? VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval. Övrig information På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Business Controller BA C&S

Company Description Vattenfall is a European energy company with approximately 21 000 employees. For more than 100 years we have electrified industries, supplied energy to people’s homes and modernized our way of living through innovation and cooperation. We now want to make fossil-free living possible within one generation. To be able to reach this ambitious goal we are looking for talented individuals who, in addition to their passion for their own role, also have strong team spirit and want to contribute to supporting a meaningful corporate mission. Job Description Shape the future of energy with strategic financial insights as a Business Controller at Vattenfall. Vattenfall is a leading energy solutions provider aiming to facilitate a fossil fuel-free future. The Business Area (BA) Customer & Solutions (C&S) is focussing on the energy solutions and services for both private and business customers. Vattenfall is looking to grow its commodity business in Germany, Finland, the Netherlands, and Sweden, as well as improve heating, cooling, and power generation network efficiency. Vattenfall seeks to dominate the market with decentralised options such as solar panels, heat pumps, and batteries, and become a top electric vehicle charging provider in Northwestern Europe. Expansion plans also include establishing significant customer bases in Denmark, France, and the United Kingdom. The Business Control department is in charge of for supporting the BA C&S, with suitable steering models, business analyses and financial management information, in close cooperation with the management team of the BA and controlling departments of the business units. To drive, co-ordinate and execute the financial processes, a strong cooperation with the operational departments and staff functions (like Group Finance, HR, Asset Management, Business Development and Procurement) is necessary. This contributes to a dynamic and diversified working Your job as Business Controller BA C&S As Business Controller BA C&S you will be in charge of to develop and support BA C&S in relation to all finance and controlling related matters by acting as a financial business partner. Next to driving regular reporting and forecasting as well as business planning, you secure a good consolidation of different business unit related information. Being strong in cooperation between business and staff functions, you contribute to a dynamic and diversified working environment. Your main responsibilities Provide departments and managers within the BA with relevant reliable financial information, business analysis and proactively support and challenge your colleagues to reach business objectives; Steer the business planning process including target setting, follow-up through reporting with a focus on the gaps between realisation and targets, forecasting and corrective measures to meet plan; Secure well consolidated financial information on BA level, consider the underlying drivers of the different business and provide high quality on BA level; Support the controlling team in analysing business performance, identifying improvement opportunities and corrective actions,, and driving performance; Drive and support digitalization initiatives as well as further development of finance processes and products; Participate in the monthly management reporting process. Location Preferably Amsterdam, Stockholm, London, Berlin, Hamburg, hybrid working is also possible. Qualifications Your profile Master's degree in Finance or Business Administration (or equal); Strong financial and you can distinguish primary and secondary issues, you like to immerse into the subject and you can quickly make connections; Knowledge and experience with consolidation software (Cognos, other) and SAP; Experience in driving and coordinating improvements of controlling processes; Experience and interest in digitalization, PowerBI or other similar tools; A strong command of English, both verbally and written. Your personal skills Curious and proactive in understanding how the business works to become a better business partner; Strong commitment on continuous personal and business improvement; Pro-active and transparent, positive mindset and hands-on attitude; Interest working in large and complex organisations and to manage internal and external stakeholders effectively; You can clearly express yourself towards co-workers and customers. and ability to work across international cultures; You are a good listener and work consciously on effective collaboration with co-workers and other teams. Additional Information Our offer Good remuneration, a challenging and international work environment, and the possibility to work with some of the best in the field. You will be working in interdisciplinary teams and you can always count on support from committed colleagues. We offer attractive employment conditions and opportunities for personal and professional development. More Information We welcome your application in English, no later than, April 28th. We kindly request that you do not send applications by any means other than via our website as we cannot guarantee that we will be able to process applications that are not made via our website. For more information about the recruitment process you are welcome to contact our recruiter Alisa Roo via mail: [email protected] At Vattenfall we are convinced that diversity contributes to build a more profitable and attractive company and we strive to be good role model regarding diversity. Vattenfall works actively for all employees to have the same opportunities and rights regardless of gender, ethnicity, age, transgender identity or expression, religion or other belief, disability or sexual orientation. Trade union representatives in Sweden: Rolf Ohlsson (Akademikerna), Christer Gustafsson (Ledarna), Juha Siipilehto (SEKO), Jens Morell (Unionen). To get in contact with the representatives, please call Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00. Since Vattenfall is a part of the Swedish critical infrastructure, many of our services are security classed. If this position is security classed the final candidates might be subjected to a security vetting process, according to the Swedish legislation. We look forward to receiving your application!

12 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024