Business controller

Sök bland 128 lediga jobb som Business controller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Business Controller med intresse av förvärv till Local Connect i Göteborg
Your Talent AB
Controller

Local Connect är en renodlad lokal fibernätägare som äger och förvaltar samhällsviktiga bredbandsnät där olika bredbandstjänster levereras av marknadens olika operatörer på neutrala och lika villkor. Fibernäten är fundamentala för att de samhällen där Local Connect är etablerade skall fungera och utvecklas. Fibernäten ansluter olika typer av fastigheter som enfamiljshus, flerfamiljshus, företag men även kommunala verksamhetsställen, tekniska anläggningar och mobiloperatörer. Local Connect ägs av långsiktigt institutionellt kapital och äger idag fibernät inom tre kommuner men står inför en tillväxtresa med ett stort antal tillkommande bolag. Local Connect bygger sin verksamhet på att koncernens bolag skall vara lokalt förankrade med långsiktiga samarbeten eller delägarskap med berörda kommuner. Läs mer på www.localconnect.se ARBETSBESKRIVNING Som Business Controller på Local Connect kommer du att vara en central del av bolagsgruppen och spela en nyckelroll i att säkerställa en sund och långsiktig ekonomisk utveckling för företaget. Du kommer att ha ansvar för ekonomistyrning, rapportering och budgetering och kommer att spela en nyckelroll i vårt fortsatta tillväxtarbete med ett särskilt fokus på förvärv. I takt med att bolagsgruppen växer kommer du få ökat ansvar och möjlighet att växa i din yrkesroll. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Löpande sammanställa och analysera bolagsgruppens finansiella utfall med tillhörande rapportering av bokslut till VD och ledningsgrupp. • Säkerställa att VD och styrelse får välgrundade underlag över bolagsgruppens ekonomiska situation för att identifiera aktiviteter som skapar tillväxt, en ökad lönsamhet eller ett förbättrat kassaflöde. • Ansvara för månads, kvartals och årsbokslut. • Säkerställa att bolagsgruppen betalar skatt och följer lagar och förordningar. • Hålla i budgetarbete samt följa upp och uppdatera affärsplan med tillhörande finansiell analys och rapportering till VD och styrelse. • Utveckla företagets likviditet och finansiering genom löpande kontakt med ägare och bank i linje med beslutade affärsplaner. • Kontinuerligt arbeta med förvärvsarbete och ta ansvar för finansiella delar i transaktionsprocesserna. • Ansvara för och följa upp bolagsgruppens policyarbete och hållbarhetsredovisning enligt krav från ägare • Hålla ihop bolagsgruppens bolagsadministration • • KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är civilekonom eller motsvarande och med minimum tre års arbetslivserfarenhet av en för tjänsten relevant roll. Företrädesvis erfarenhet av en liknande roll, alternativt har du arbetat inom revision eller i en annan konsultativ roll och vill ta nästa steg i karriären. Du tycker om att arbeta i en affärsnära funktion där du får goda möjligheter att påverka verksamheten. Vidare har du en god kännedom om regelverk, lagstiftning och praxis inom redovisning, skatter och bokslutsarbete. Du har erfarenhet ifrån att utveckla och effektivisera processer och det är meriterande om du har drivit förändringsprojekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av bolagsförvärv och det är en fördel om du arbetat i bolag ägt av institutionellt kapital. Du är strukturerad, noggrann och analytisk och har mycket goda IT-kunskaper och är en van användare avi Excel och BI-verktyg. Du behärskar flytande svenska och engelska i tal och skrift. DIN PERSONLIGHET Du är strukturerad, noggrann och analytisk och drivs av att hela tiden hitta nya och effektivare arbetssätt för att på så sätt bidra till utvecklingen av bolaget. Du är proaktiv och självgående i ditt arbete, och kan lätt anpassa dig till nya människor och har förmågan att kommunicera både muntligt som skriftligt på alla nivåer inom organisationen. Du har intresse för affärer och trivs i en dynamisk och snabbrörlig miljö där prioriteringar och problemställningar snabbt kan komma att ändras. Du arbetar med hög integritet, är pålitlig och är samtidigt duktig på att skapa engagemang och motivation hos människor. ANSÖKAN & KONTAKT Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök påwww.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851 [email protected] Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!

27 april 2025
Sista ansökan:
27 maj 2025
Projektcontroller till Vic Energy

Vic Energy – en del av Victor Energy, är ett företag inom elkraftsbranschen. Vi bygger transmissions- och distributionsledningar samt transformatorstationer och är det snabbast växande företaget på den svenska marknaden, där vi arbetar med stora och stabila kunder. Vi drivs av framåtanda och utveckling och nu söker vi ytterligare en projektcontroller till vårt team i Ludvika. Som projektcontroller blir din uppgift att vara ekonomins kompass i våra entreprenadprojekt. Du utvecklar processer och verktyg för att effektivt följa upp och analysera ekonomin i projekten och säkerställer att varje krona hamnar rätt. Du pratar också med underleverantörer och kunder om dagarna och cashflowuppföljning, fakturering och hantering av bankgarantier är också en del av din arbetsdag liksom kostnadsuppföljning och prisindexjusteringar. Vem du är: Eftersom vi är ett bolag under tillväxt tror vi att du, liksom vi, är en person som gillar att bygga upp snarare än att slå i en färdig handbok. Du är inte en ekonom som trivs bäst på din kammare utan gillar att vara ute i verksamheten och aktivt ta kontakt med andra. Du är analytisk, nyfiken och uppskattar en komplex och mångkulturell arbetsmiljö. Tomas Eklund, CFO/COO och din blivande chef säger så här: ”Här tror vi inte att vi kan bäst själva utan att vi gör det bäst tillsammans. Vi har högt i tak och en varm och inkluderande företagskultur”. Vi tror att du har: • Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande • Mycket goda kunskaper i engelska och svenska • Tidigare erfarenhet som ekonom i en roll innefattandes analys och uppföljning Har du även arbetat med projektstyrning och uppföljning (WBS, successiv vinstavräkning, earned value etc) eller har insikt i entreprenadbranschen och dess avtal (AB04, ABT06) ja, då har vi definitivt en match! Du kan läsa mer om Vic Energy här.   I denna rekrytering samarbetar vi med The Finance Family och har du några frågor är du välkommen att kontakta Hanna: Hanna Richter Liliegren, 0707-909 606, [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! PS Vi arbetar kompetensbaserat och du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

26 april 2025
Sista ansökan:
19 maj 2025
Business Controller till Piteå!

Brinner du för hållbar utveckling och är nyfiken på hur du kan göra skillnad i ett globalt företag? Nu har du chansen! Academic Work söker en engagerad person som vill bli en del av Business Controller-teamet hos vår kund i Piteå – en spännande möjlighet att kombinera affärsmannaskap med framtidens hållbara lösningar. OM TJÄNSTEN I den här rollen får du en central position i att följa upp och analysera fabrikens finansiella resultat genom att ta fram månadsrapporter och jämföra dessa mot budget och prognos. Du arbetar proaktivt med att identifiera och lyfta fram eventuella avvikelser, samt ger värdefullt stöd till olika team genom detaljerade kostnadsrapporter. Med ett öga för detaljer ser du till att kostnader och intäkter redovisas korrekt och i rätt tid, baserat på projektens framsteg. Du blir en viktig samarbetspartner i prognos- och budgetprocesser tillsammans med övriga avdelningar och har en nyckelroll i det dagliga samarbetet med andra funktioner, där du stöttar och kommunicerar effektivt. Utöver detta implementerar du strukturerade processer för kreditkontroll och följer upp inbetalningar i nära dialog med projektledare och säljteam. En viktig del i ditt arbete är att säkerställa en tydlig och korrekt dokumentation för alla transaktioner, i linje med både koncernens och enhetens krav. Vid behov kan du även komma att ta dig an andra ekonomirelaterade uppgifter kopplade till projektverksamheten – en varierad och dynamisk roll med stort utrymme att bidra och utvecklas! Du erbjuds: - En möjlighet att utvecklas inom ett globalt, ledande och expanderande bolag - Avancera i din karriär och roll som business controller - En dedikerad konsultchef som ser till ditt välmående och din utveckling inom karriären Tjänsten är ett konsultuppdrag vilket innebär att du blir anställd av Academic Work och arbetar ute på uppdrag hos vår kund. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Förbereder månadsrapporter och analyserar finansiella resultat jämfört med budget och prognos * Identifierar kostnadsavvikelser och stöttar olika avdelningar med kostnadsrapporter och finansiell insikt * Deltar aktivt i budget- och prognosarbete i samarbete med övriga funktioner * Ansvarar för kreditkontroll, uppföljning av inbetalningar samt säker dokumentation enligt koncernkrav VI SÖKER DIG SOM - Har en slutförd utbildning inom ekonomi eller redovisning från yrkeshögskola, högskola eller universitet - Har minst 3 års erfarenhet av finansiell analys, redovisning eller motsvarande - Goda kunskaper i MS Office och affärssystem (helst SAP) Det är meriterande om du har - Bor/har anknytning till Piteå För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Målmedveten - Ordningsam - Ansvarstagande Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

25 april 2025
Sista ansökan:
26 maj 2025
Business Controller till uppdrag i Sundsvall

Nu söker vi en Business Controller som utgår från Sundsvall med omnjed för uppdrag med start omgående och ca 6 månader. Inledningsvis är uppdraget på deltid ca 2 dagar/v, men det kommer att öka i omfattning över tid, troligen till ca 80 %. Möjlighet att arbeta delvis på distans finns, efter överenskommelse. Om tjänsten Du kommer ingå i ett mindre team av engagerade och drivna kollegor och du har också många kontaktytor inom verksamheten. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Prognos • Rapportering • Bokslut • Delaktig i projekt Lämplig bakgrund Du behöver ha erfarenhet av roller inom Business Control sedan tidigare, samt viss erfarenhet av projekt och projektuppföljning. Arbete med anläggningsregister är meriterande, liksom erfarenhet av SAP. Personliga egenskaper Du är kommunikativ, engagerad och van att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är en teamplayer och arbetar målinriktad tillsammans med dina kollegor. Ansökan För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Konsultchef Rebecca Persson på [email protected]. Vi intervjuar löpande och uppdraget kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2025-05-09. Varmt välkommen med din ansökan! Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling. #Bildlänk https://media.sjr.se/wp-content/uploads/2024/06/Aleido-24-1-scaled.jpg

25 april 2025
Sista ansökan:
9 maj 2025
Enhetschef Controlling | Sysav i Malmö
Experis AB
Controller

Om Sysav Sysav bidrar till en hållbar värld där så mycket som möjligt tas tillvara. Vi omhändertar avfall, avgiftar, förädlar och för tillbaka resurser till samhället. Vi skapar också insikt kring hållbar konsumtion och visar vägen för branschen genom innovativa lösningar. Sysav är stolt över att bidra till att skapa världens mest hållbara region - tillsammans med kunder, samarbetspartners och våra 14 ägarkommuner. Avdelning Finans, där enheten Controlling ingår, ansvarar för ekonomisk redovisning, business controlling, investeringsprocess, finansiering, risk och försäkring, affärsanalys, juridik, säkerhet, IT samt inköp. Enheten Controlling ansvarar för en resurseffektiv controlling och verksamhetsutveckling till koncernens olika funktioner. Drivs du av att leda och utveckla en controllerfunktion? Vill du arbeta i en verksamhet som bidrar till en hållbar framtid? Då är tjänsten som enhetschef Controlling hos oss på Sysav kanske rätt för dig! Din roll Som enhetschef Controlling ansvarar du för att utveckla och samordna controllingarbetet inom hela koncernen. Enheten är ny och du har en central roll i att bygga upp både teamet och enheten från grunden. Tillsammans med dina sex medarbetare skapar du en välfungerande verksamhet där samarbete och utveckling står i fokus. Du fungerar som en nyckelperson mellan ledning och verksamhet och säkerställer att strategiska visioner omsätts i finansiella mål och konkreta handlingsplaner. För att lyckas i rollen behöver du vara samarbetsorienterad, strukturerad samt mål- och lösningsorienterad. Du trivs med, och har förmågan att växla mellan strategiskt och operativt arbete i en föränderlig miljö. Huvudsakliga arbetsuppgifter * Leda, motivera och utveckla enhetens sex medarbetare samt skapa goda förutsättningar för att medarbetarna ska trivas och leverera * Utgöra en viktig brygga mellan företagets ledning och avdelningar, där enheten ska kunna översätta företagsledningens strategiska vision till konkreta finansiella mål och handlingsplaner * Skapa effektiva planeringsprocesser * Hålla samman verksamhetens övergripande måluppföljning samt relevant intern kontroll * Driva verksamhetsutveckling, t ex digitalisering, business case, produktionsanalyser, prissättningsstrategier och lönsamhetsanalyser * Ta fram analyser och rapporter samt vara ett stöd till Sysavs chefer i verksamhetsstyrning * Du ingår i avdelning Finans ledningsgrupp och rapporterar till CFO Du som ledare En stark värdegrund och en positiv företagskultur är en självklarhet att eftersträva i vårt arbete. Sysav står för ett öppet, inkluderande och tillitsbaserat ledarskap. Som ledare på Sysav prioriterar du ditt ledarskap, dialog med medarbetare och har vilja, mod och engagemang att ständigt utveckla dig själv och ditt team. För att trivas i rollen är det viktigt att du: * har ett genuint intresse för ditt kompetensområde * har en god analysförmåga och ett helhetsperspektiv * är kommunikativ och tydlig gentemot både medarbetare och organisation * ser värdet i mångfald och oliktänkande * har god självkännedom. Viktiga erfarenheter * Högskoleutbildning inom ekonomi * Minst 5 års erfarenhet av controlling, ekonomistyrning och rapportering, gärna på Koncernnivå * Ledarerfarenhet med förmåga att coacha och utveckla medarbetare. * Förmåga att navigera mellan flera stakeholders och olika controllingområden * Likviditetsrapportering och kassaflödesanalyser * Analys av resultat- och balansräkning samt uppföljning mot nyckeltal * Systemvana och intresse för BI-verktyg och beslutsstödsystem (t.ex. Mercur) * Mycket goda kunskaper i Excel * B-körkort Meriterande erfarenhet * Från tillverkande- eller processindustri * Att leda förändringsarbete * Att bygga upp och utveckla ekonomistyrning Personliga egenskaper är mycket viktiga för oss i denna rekrytering och vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Varför arbeta på Sysav? På Sysav bidrar du till en hållbar värld där så mycket som möjligt tas tillvara. Hos oss får du en arbetsplats där ett tillitsfullt och lyhört ledarskap och medarbetarskap premieras. En hybrid arbetsplats, när det är möjligt, samt balans mellan arbete och fritid, är viktigt för många av våra medarbetare och därför även för oss. Förutom friskvårdsbidrag, erbjuder vi en förmånlig sjukvårdsförsäkring och tillgång till vår Förmånsportal samt gratis pensionsrådgivning. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Kontakt och ansökan I denna rekrytering samarbetar Sysav med Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup. Sista ansökningsdag är 2025-04-29, urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Ansök därför så snart som möjligt. Vill du ha mer information kan du kontakta rekryteringskonsult Angela Ekelöf, [email protected]. eller Magnus Hallberg, [email protected] Vi ser fram emot din ansökan!

25 april 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Business Controller, Functional Control
SAAB AB
Controller

Want to influence the bigger picture? At Saab, you can realize amazing innovations that keep people and societies safe. Together, we can truly make an impact - and your part matters. Your role We are looking for a Business Controller within Functional Control to bring value to our business unit and the organisation. As our business controller you are responsible to deliver an overview of financial follow-ups, together with analyzing and preparing budgets and forecasts, with focus on cost control. If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a learning culture, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to keep people and society safe. Your profile You have an active role to drive changes and improvements, highlight issues and propose actions. You know the importance of building relationships both within and across functions, and can act as a proactive support to the managers in the organisation. To be successful in this role, we also see that you have: * Finance background with experience from project based organization * Relevant academic degree * Ability to communicate effectively, verbally and in writing, in both Swedish and English * The joy of change and ability to drive change * Experience from financial planning, analysis, budget and reporting * Experience of inform and educate the organization on financial policies and procedures * Mind-set for law and order and drive best practice * Good knowledge in Excel * Knowledge of systems like Agresso, Mercure and HFM is a plus This position is located in Göteborg and might include some travels to Stockholm. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 25,500 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here If you are interested in what benefits you can take part of as an employee at Saab in Sweden, you can read more about them here Kindly observe that this is an ongoing recruitment process and that the position might be filled before the closing date of the advertisement.

25 april 2025
Sista ansökan:
9 maj 2025
Product Compliance Lead for external brands, VS External Partnerships
Vattenfall AB
Controller

Job Description Commercial Development & Growth is a global function within the H&M brand and our mission is to set and deliver on the global customer experience strategy to strengthen our brand and enable profitable sales. Together we develop, expand and optimise all sales channels while securing conditions for efficient operations leveraged by tech and strong collaboration across the organisation. Our function plays a key role in delivering on our brand plan through an elevated, inspirational, and relevant shopping experience that is centered around our product and provides competitive convenience for our customers. About the role To meet the individual needs and desires of our customers, external brands within Value Stream External Partnerships and New Business Channels enable our brands to move faster and stay relentlessly customer-focused by delivering exceptional services. Are you a passionate compliance and regulatory champion with a service-driven mindset? Do you know the right questions to ask and the relevant insights to help our brands achieve meaningful growth? Can you turn challenges into opportunities? If so, this job might be perfect for you! As a Product Compliance Lead, you are responsible for securing our external brands and partners on understanding and meeting both H&M Group's requirements as well as legal requirements, in all selling markets. You work in a proactive manner to ensure that we and our partners are future ready for latest H&M policy, legal, regulatory requirements. You secure that the products are compliant to create the best customer offer in all sales channels in a sustainable and legal way. You will work in an enabling team, in a collaborative network close to other colleagues and functions such as Product Compliance Department, Customer group/Business Unit/Portfolio Brands, Sustainability, Legal and all the H&M Group brands. Your responsibilities would be to Be part of a multi competent service team and work actively to identify and create business value for our H&M Group brands and their external partners. Together with the other teams defines the strategic vision and create the compliance roadmap based on deep understanding of the business potentials for the future. Have a tight collaboration with stakeholders in many parts of the organization, to make sure that compliance, product safety, sustainability and salesmanship are working hand in hand. Collect information to perform a Due Diligence at company level and compliance check at product level on our external partners and products. This includes managing external partners and stakeholders using a consultative approach, when needed. Acting as the H&M spokesperson on compliance-related topics to brands/partners, making recommendations to our Customer Groups/Business Units to make well informed business decisions. You plan, investigate, communicate and follow up on enabling new external branded products within your responsibility area end-to-end You also update compliance connected documents and routines as well as communicating the updates to the external partners. We are searching for someone who 1. Has a relevant university degree, civil engineer or equivalent. 2. At least three years’ experience as a regulatory compliance specialist, or similar. 3. Has good knowledge of industry regulations and governing laws for various product categories. Experience from product compliance and safety regulation for cosmetic and chemical products will be advantageous. 4. Has a flexible approach and ability to find creative solutions with the customer in mind. 5. Has a strong interest in sustainability. 6. Has a can- do mindset, willing to get hands-on solving any problems needed to make the team move forward through the Why, the What and the How 7. Has great “keep it simple” approach and can turn complex analysis into key messages that non-compliance specialists easily can understand and take action on. Additional Information This is a full-time permanent position based at our head office in Stockholm. Ready to take the leap? Apply now with your application latest by May 8th. We are excited to welcome you to our team and start this incredible journey together! WHO WE ARE H&M is a fashion brand dedicated to liberating fashion for the many. Our business idea is fashion & quality at the best price in a sustainable way. While we live and breathe fashion, we constantly challenge conventions and norms. This has always been and will always be part of our DNA and our values. We want to make fashion, and our industry, better. More inclusive. More accessible. More sustainable. More surprising. We have the scale and influence to make a real difference and lead the way towards a more sustainable fashion future. WHY YOU’LL LOVE WORKING HERE We offer all our employees at H&M Group attractive benefits with extensive development opportunities around the globe. 25% Staff discount card on all our H&M Group brands (H&M, COS, Weekday, Monki, H&M HOME, & Other Stories and ARKET). H&M Incentive Program – HIP. Learn more about the program here. Opportunities for professional growth and development. A unique and vibrant inclusive company. In addition to our global benefits, all our local markets offer different competitive perks and benefits. Please note that they may differ between employment type and countries. JOIN US Everything starts with this position. It starts with you expressing your full self and feeling H&M is the place that you belong. It starts with embracing a diverse team where everyone counts and feels supported. Our common goal is to contribute to a more accessible, inclusive and sustainable fashion future. ​ Our uniqueness comes from a combination of many things – our welcoming and collaborative culture, our strong values, and endless opportunities for growth, as well as our benefits. But most of all, it’s our people who make us who we are. Together we create meaningful relationships with our customers and colleagues worldwide. ​ Join this journey to shape the future of fashion. Discover how far you can go.

25 april 2025
Sista ansökan:
25 maj 2025
Business Controller till konsultuppdrag hos tillverkande bolag!

Är du en erfaren Business Controller med djup förståelse för produktkalkyler i tillverknings- och produktionsprocesser? Vill du ha ett utvecklande och varierande arbete där du verkligen kan göra skillnad i den dagliga verksamheten? Då är detta uppdrag för dig! För kunds räkning söker SJR nu en erfaren Business Controller med praktisk erfarenhet av kalkylarbete inom produktionstillverkande företag. Konsultuppdraget är med start i början på juni och pågår i 4-6 månader som brygglösning under pågående rekrytering och kunden har sitt kontor i Sollentuna där dem arbetar på plats varje dag. Till detta uppdrag söker vi efter dig som vill gå som anställd konsult hos SJR med månadslön och tjänstepension enligt kollektivavtal. Om tjänsten Uppdraget innebär ett övergripande kalkylansvar och fokus kommer att ligga på att validera och kvalitetssäkra data i olika filer och system, omstrukturera och förenkla kalkylprocessen, samt säkerställa att process och output stämmer överens med ett redan definierat ”facit”. Du kommer även att driva förbättringsarbete kopplat till produktionskostnader, investeringar och prissättning, samt ansvara för fastställande och rapportering av operativt resultat, internt och till moderbolag. Huvudsakliga arbetsuppgifter - Övergripande kalkylansvar för produktionskostnader, investeringar, prissättning och relaterade processer - Ta fram och analysera efterkalkyler månadsvis, samt genomföra kostnads- och lönsamhetsanalyser - Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av produktionsresultatet, produktionsredovisning och relaterat bokslutsarbete samt rapportering till moderbolag. - Uppföljning och analys av nyckeltal för produktionen, ekonomiska beslutsunderlag, strategiska, ekonomiska och operationella mål - Ge affärsinriktat stöd till verksamhetens chefer i ekonomiska frågor samt kommunicera finansiell information internt - Genomföra prognos- och budgetprocesser - Ta fram förslag på effektivitetsförbättringar - Optimering och rapportering av rörelsekapital - Lösningsansvarig för ERP-system och tillhörande applikationer - Ansvarig för masterdata i affärssystemet - Rapportering till myndigheter och branschorganisationer Lämplig bakgrund För att trivas och vara lyckosam i rollen ser vi att du har flerårig erfarenhet av arbete inom controlling och kalkylarbete i tillverkande bolag. Vi ser att du har en solid ekonomisk bakgrund, gärna med en examen som högskole- eller civilekonom, samt en god förståelse för både produktion och affärsverksamhet. Du har en förmåga att ta ansvar, utmana befintliga processer och driva förbättringar samtidigt som du med din starka analytiska förmåga snabbt kan identifiera områden som behöver utvecklas och omvandla insikter till konkreta åtgärder. Din strukturerade arbetsstil och förmåga att prioritera gör att du kontinuerligt driver förbättringar med fokus på effektivitet. Bolaget är en del av en internationell koncern varför du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift. Personliga egenskaper Vi söker dig som trivs med att arbeta verksamhetsnära och uppskattar en roll med många kontaktytor i hela organisationen. Din nyfikenhet och ditt engagemang gör att du ständigt strävar efter att förbättra både dig själv och verksamheten. Därtill är du van vid att arbeta självständigt och ta ansvar samtidigt som du har du en god kommunikativ förmåga och kan ge affärsinriktat stöd till verksamhetens chefer i ekonomiska frågor. Ansökan För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Talent Malin Lindqvist. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2025-05-24. Varmt välkommen med din ansökan! Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling. #Bildlänk https://media.sjr.se/wp-content/uploads/2023/12/konsult_shutterstock_1206996091-scaled.jpg

25 april 2025
Sista ansökan:
24 maj 2025
Controller to Group Sustainability

WHAT YOU’LL DO At H&M Group, sustainability is in the core of everything we do. Do you want to play a key role in helping the H&M group to form its data-driven sustainability strategy? We are now looking for a Controller with a genuine interest in sustainability and how it connects to our business. At H&M Group, we believe in making great design available to everyone. It’s essential in everything we do. Our family of brands offer customers around the world a wealth of fashion, beauty, accessories and homeware. Sustainability is always at the core of our business, and we want to show that there is no compromise between exceptional design, affordable price and sustainable solutions. We do so by: → Decoupling our growth by reducing our dependence on critical & finite resources, such as materials, water and energy sources, to build a resilient business. → Taking our responsibility by advancing human rights and addressing our impacts across topics throughout the value chain, to secure that we are part of the solution. → Driving change within our industry by inspiring collective action and unleashing the full potential of innovation and people, to ensure a thriving and sustainable fashion industry. Your main responsibility will be to, in close collaboration with the rest of the team, work towards “Accessible and validated sustainability data for all across the group to secure data-driven decision making”. Key Responsibilities Together with your team analyse legal requirements and stakeholder expectations. Co-create plans together with stakeholders across the Group. Co-develop processes to secure group reporting and internal sustainability steering. Co-develop key results and supporting KPIs. Co-develop system support to visualize and integrate sustainability data. Work with budgeting and financial follow up. WHO YOU ARE We are looking for people with: A genuine interest in sustainability and the connection to business. At least 3-5 years of experience as a Business Controller, Data Analyst or similar. A degree in Business Administration, Engineering, Sustainability or similar. Strong Power Bi skills are a merit, advanced excel skills are a must. Experience from working with CSRD and sustainability reporting and governance is a merit. Experience from informal leadership in a global environment is a merit. Interest to work independently and taking own initiatives. JOIN US This is a fulltime permanent position based in our office in Stockholm, Sweden and will report to the Steering & Controlling Manager. Apply by sending in your CV in English as soon as possible but latest by 9th May. Due to data policies, we only accept applications through career page. WHY YOU’LL LOVE WORKING HERE At H&M Group, we are proud to be a vibrant and welcoming company. We offer our employees attractive benefits with extensive development opportunities around the globe. All our employees receive a staff discount card, usable on all our H&M Group brands in stores and online. Brands covered by the discount are H&M (Beauty and Move included), COS, Weekday, Monki, H&M HOME, & Other Stories, ARKET, Afound In addition to our staff discount, all our employees are included in our H&M Incentive Program – HIP Our uniqueness comes from a combination of many things – our inclusive and collaborative culture, our strong values, and opportunities for growth. But most of all, it’s our people who make us who we are. Take the next step in your career together with us. The journey starts here. *We are committed to a recruitment process that is fair, equitable, and based on competency. We therefore kindly ask you to not attach a cover letter in your application. WHO WE ARE H&M Group is a global company of strong fashion brands and ventures. Our goal is to prove that there is no compromise between exceptional design, affordable prices, and sustainable solutions. We want to liberate fashion for the many, and our customers are at the heart of every decision we make. We are made up of thousands of passionate and talented colleagues united by our shared culture and values. Together, we want to use our power, our scale, and our knowledge to push the fashion industry towards a more inclusive and sustainable future.

25 april 2025
Sista ansökan:
10 maj 2025
Business Controller snabbväxande SaaS-företag
Senseworks AB
Controller

Vi söker en affärsnära, analytisk och framåtlutad business controller som vill vara med och bygga framtidens data-drivna produkter för revisions- och redovisningsbranschen – och som lockas av möjligheten att framöver växa in i en strategisk CFO-roll. För rätt person finns även utrymme att påverka utanför traditionell ekonomi och bidra inom allt från produktutveckling till marknadsstrategi. Om rollen Som Business Controller hos oss får du ett helhetsansvar för vår ekonomifunktion – från löpande rapportering och budget till finansiell strategi. Du kommer att arbeta nära grundarna och ledningen, vara involverad i affärskritiska beslut och bidra med ekonomisk analys som stödjer vår tillväxtresa. I din roll kommer du: Ansvara för finansiell rapportering, budget och forecast. Skapa och vidareutveckla datadrivna underlag för affärsbeslut. Etablera strukturer, processer och verktyg för ekonomistyrning. Koordinera bokslut och samarbete med redovisningsbyrå och revisionsteam. Stötta i investerarrelationer och finansiell strategi. För rätt person finns dessutom möjlighet att engagera sig i fler delar av verksamheten – till exempel kundanalys, prissättning, validera nya idéer i gränslandet mellan produkt och marknad eller att hjälpa vårt marknadsföringsteam kommunicera datadrivna insikter till våra användare. Vi är ett team på ett 20-tal personer, vilket innebär stort ansvar, men också stor frihet. Om dig Vi tror att du är en person som gillar siffror, har hög analytisk förmåga och ett starkt affärsintresse. Du gillar att ta ägarskap och drivs av att bygga upp saker från grunden. Kanske har du en bakgrund som revisor eller controller och är nyfiken på en bredare, mer entreprenöriell roll där du får vara med och påverka. Helst är du baserad i Umeå med omnejd så vi kan ses ofta på veckorna. Vi ser gärna att du har: Ett starkt dataintresse och vana att arbeta med analys, t.ex. Excel, BI-verktyg, andra analysprogram. Förmåga att arbeta självständigt och strukturerat i en snabbföränderlig miljö. Intresse för affärsmodeller och SaaS-ekonomi. Minst 4 års arbetslivserfarenhet. Meriterande: Tidigare erfarenhet som revisor eller från revisionsbyrå. Erfarenhet av att jobba i ett SaaS- eller techbolag. Intresse för produktutveckling, marknadsstrategi eller go-to-market. Vad vi erbjuder Vi erbjuder en chans att vara en del av ett snabbt växande fintech-företag med stora ambitioner och en produkt som gör verklig skillnad för våra kunder. Vi erbjuder en inspirerande, snabb och samarbetsinriktad miljö där du får möjlighet att ta stort eget ansvar och påverka både din egen roll och dina arbetsdagar. Du kommer att ha en nyckelroll med stort strategiskt inflytande, få möjlighet att växa in en CFO-roll samt vara med och forma såväl ekonomi som affär och produkt. Att ha en utmärkt kultur och en rolig och engagerande arbetsmiljö är mycket viktigt för oss. Vi värdesätter nyfikenhet, öppenhet och en positiv attityd. Vi strävar efter att skapa en bra miljö för lärande och personlig utveckling och har en personlig utbildningsbudget för varje anställd så att vi alltid får fortsätta lära oss saker. Vi tror att vi har roligare och utvecklar bättre produkter genom att arbeta mycket nära våra kunder, hela vägen från idé till backlog-prioritering, med ett datadrivet sätt för att ta beslut om vad vi ska bygga härnäst. Vi anser att det är viktigt att erbjuda lika möjligheter för kvinnor och män eftersom vi tror att mångfaldiga arbetsstyrkor presterar bättre och är mycket roligare att arbeta i. Vi strävar efter att bygga ett långsiktigt team av talangfulla individer och som en del av det får alla anställda möjlighet att delta i vårt aktieoptionsprogram och bli ägare i företaget. Vi har ett team med kollegor som arbetar från hela världen, men vi trivs också med att träffa varandra ansikte mot ansikte. Vårt kontor i Umeå ligger i Science Parken med 30 sekunders promenad till en av norra Europas största sportanläggningar på IKSU. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme så att du kan träna på arbetstid. Vi har en mycket flexibel arbetsplats där du arbetar när och var det passar dig bäst för att få ihop livspusslet. Kontaktinformation ‍Om att arbeta i ett snabbväxande fintech-SaaS-företag som bygger produkter för den internationella marknaden låter spännande, kontakta oss!

25 april 2025
Sista ansökan:
25 maj 2025