Business controller

Sök bland 115 lediga jobb som Business controller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Business controller till Prowash

Vi är Nordens ledande aktör inom fordonstvätt. Nu söker vi en business controller för att ytterligare utveckla vår verksamhetsuppföljning. Som business controller är du en nyckelspelare i Prowashs ekonomiska planering, uppföljning och verksamhetsutveckling. Du samarbetar dagligen med bolagets medarbetare, ledningsgrupp och VD. Du ansvarar för den löpande ekonomiska rapporteringen i bolaget med avseende på budget, prognoser och nyckeltal. Du tar också fram relevanta beslutsunderlag. En viktig del i uppdraget som business controller är att säkerställa att ekonomifunktionen bedrivs effektivt i relation till andra funktioner, kunder och leverantörer. Tillsammans med VD och övriga chefer ingår du i bolagets ledningsgrupp. Gemensamt ansvarar ni för Prowash verksamhet och utveckling som helhet. Till rollen som business controller söker vi dig med god analytisk förmåga, som ser sammanhang och kan lösa komplexa frågor och problem. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att ditt budskap når fram på rätt sätt. Du är samtidigt skicklig på att växla mellan att vara strategisk och operativ. Du är bekväm att arbeta på ett mindre bolag där olika kompetenser och yrkesprofiler i nära samarbete bidrar till att uppnå målen. Ansvarsområden Driva bolagsövergripande frågor kopplade till ekonomi Tillsammans med VD och ledningsgrupp ta fram och följa upp bolagets affärsplan och budget Stärka användandet av nyckeltal och indikatorer i verksamhetsuppföljningen, inklusive löpande rapportering Bidra till delar av årsbokslutet Övergripande ansvar för utvalda IT- och affärssystem Ingå i ledningsgruppen Vid behov vara föredragande i styrelsen Kvalifikationer Högskoleutbildning inom området eller annan relevant utbildning (krav) Mycket goda kunskaper i svenska och engelska (krav) Erfarenhet av en liknande roll (krav) Erfarenhet av att driva processer och hålla tidsramar (krav) Erfarenhet av att arbeta med redovisning (meriterande) Erfarenhet av att arbeta inom B2B- eller servicebranschen (meriterande) Kunskaper i Jeeves ERP och/eller QlikView (meriterande) Personliga kompetenser Influerar och inspirerar Integritet Planerar och strukturerar Problemlösande Varför välja Prowash? Prowash Sverige AB är Nordens ledande rådgivare och leverantör inom fordonstvätt. Prowash bedriver verksamhet i både Sverige och Finland sedan över 40 år tillbaka. Prowash servar våra kunder i ordets bredaste bemärkelse, dels med Nordens största serviceorganisation på vägarna, dels med rådgivning och expertis inom projektering, projektledning, produktutveckling, vattenrening, kemi, marknadsanalys och rapportering. Vi har både bredd och djup. Som anställd hos oss får du pension 5 % upp till 7,5 IBB istället för 4,5 enligt ITP 1 (även vid sjukdom), sjuklön, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, tjänstegrupplivförsäkring, möjlighet till privat sjukvårdsförsäkring samt ett generöst friskvårdsbidrag. Till rollen som business controller hör även ett konkurrenskraftigt bonusutfall. Vi tror på att skapa en arbetsmiljö där du kan trivas och blomstra. Hos oss är du en del av ett team som värdesätter samarbete och innovation. Läs mer om oss på vår webbplats: prowash.se. Prowash har i denna rekrytering valt att samarbeta med Awexia Executive Search. Alla frågor om tjänsten hänvisas till våra executive search partners Kristin Olofsson, [email protected], +46 (0) 72 223 41 38, Joel Ingmarsson, [email protected], och Ida Edlund, [email protected], +46 (0) 72-212 23 59. Om du uppfyller kriterierna ovan blir första steget i processen att genomföra två tester: ett problemlösningstest (Matrigma) och ett personlighetstest (MAP). Därefter gör vi ett första urval för att gå vidare till intervju. Vi använder testverktyg tidigt i processen för att säkerställa att alla kandidater får visa så mycket av sin potential som möjligt.

28 mars 2024
Sista ansökan:
11 april 2024
Trade and Export Finance Advisor

Vill du påverka och göra skillnad på riktigt? Här bidrar du till att skapa trygghet för människor och samhällen. Det du gör spelar roll. Din roll Vi på Trade & Export Finance är en affärsinriktad funktion inom Saab Tresaury. Vi är idag ett team om 4 personer som tillsammans bär ett stort ansvar och utgör ett stöd till Saab runt om i världen och vi har en stor variation mellan snabba och komplexa transaktioner. Saab växer och vi behöver utöka teamet, visöker därav dig som vill vara med på en spännande tillväxtresa tillsammans med oss. På Saab Trade & Export är våra huvudsakliga produkter bankgarantier, remburser och exportfinansiering. De underliggande avtalen samt handels- och exportfinansieringsprodukterna är ofta komplexa och långsiktiga, vilket kräver ett nära samarbete med de kommersiella projektgrupperna inom Saab. Med varierande arbetsuppgifter och stort egetansvar, kommer du i denna roll att skapa dig en bred kunskap om Saabs olika affärsenheter och organisationen som helhet. I rollen som Trade and Export Finance Advisor har du följande huvudsakliga ansvarsområden: * Ge rådgivning och ansvara för Trade & Export Finance för samtliga Saabs relevanta projekt och enheter. * Genomföra upphandling och förhandlingar av garantier, remburser och exportfinansieringsrelaterade produkter. * Arbeta tillsammans med banker samt andra intressenter kring relevanta projekt, såsom försäljningsorganisationen, juridik och ekonomistyrning. * Hålla utbildningar inom Saab om Trade & Export Finance. * Upprätthålla och utveckla Saabs relation med Saabs banker. * Arbeta i nära samarbete med Exportkreditnämnden (EKN) och Svenske Exportkredit (SEK) * Ta fram och utveckla måndas- och kvartalsenliga Trade Finance rapporter. Primär placering är i Linköping med kan vid behov diskuteras. I rollen kommer det förekomma flera resor till Saabs olika sajter. Din profil Som person förväntar vi oss att du är pålitlig och kommunikativ lagspelare som trivs med att arbeta tillsammans och hjälpa till när det behövs. Du trivs med att arbeta i en tvärfunktionell miljö och känner dig bekväm med att driva förändring. Vidare är du analytisk och lösningorienterad och räds inte för nya komplexa arbetsuppgifter eller utmaningar. Innovation och nyfikenhet kring nya tekniska lösningar och arbetssätt är något du lockas av. För att lyckas i rollen ser vi att du har: * Relevant arbetslivserfarnhet av Trade och/eller Export Finance, från större industri eller bank. * Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift * Erfarenhet av affärsrådgivning och förhandling * Erfarenhet av att hantera flera intressenter samt kommunicera och verka i internationell miljö. * Relevant erfarenhet från Saab inom t.ex.kommersiellt arbete, Business controll eller inköp värderas. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Observera att du kan ansöka på antingen svenska eller engelska.

28 mars 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
Business Controller till Nordström Assistans

Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Nordström assistans grundades 1998 och är anordnare av personlig assistans till ca 200 kunder runt om i hela Sverige. Vi har ca 1000 anställda och är en del av Team Olivia, en av de ledande privata vård- och omsorgskoncernerna i Norden. Inom Team Olivia är Nordström assistans del av affärsområde Personlig Assistans, ett affärsområde i tillväxt och vi letar nu efter dig som vill ta chansen att arbeta i en affärskritisk position för att vara med på vår resa. Vem söker vi? Du är naturligt analytisk, motiveras av att driva på affären samt har både intresset och förmågan att identifiera förbättringsområden och driva på de förändringar som krävs. Vidare är du ansvarstagande, kommunikativ och motiveras av att vara ett tryggt affärsstöd för våra chefer. Du är även en naturlig relationsbyggare och förstår att i ditt uppdrag ligger stor vikt i att kunna stötta och agera rådgivare till dem som inte har ekonomiska frågor som sin kärnkompetens. Vår ideala kandidat är inte bara en erfaren, affärsorienterad och skicklig business controller utan även en engagerad samarbetspartner och problemlösare. Du vill arbeta i den privata omsorgssektorn för att med dina kunskaper utmana och bidra till att utveckla lösningar och utveckla branschen. Du rapporterar direkt till marknadsområdeschef och är en del av marknadsområdets ledningsgrupp. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och viljan att utvecklas tillsammans med oss. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Budgetering och prognosarbete: Utarbeta och följa upp ekonomiska budgetar samt prognoser för att säkerställa en stabil och hållbar ekonomisk utveckling. Rapportering: Ansvara för att ta fram och presentera ekonomiska rapporter till ledningsgruppen, Affärsstöd: Ekonomiskt stöd och rådgivning till cheferna inom marknadsområdet för att optimera verksamheten. Kostnadsanalys: Genomföra analyser av kostnadsstrukturer och ge rekommendationer för effektivisering. Du kommer att bidra till utveckling och förbättring av metoder och processer för finansiell uppföljning och analys. Kvalifikationer: Krav: Högskole -eller universitetsutbildning inom ekonomi. Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av business controller arbete eller från en likvärdig roll. Mycket goda kunskaper i Excel. Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Meriterande: Erfarenhet av Mercur Business och/eller Tidvis. Tidigare erfarenhet från personalintensiva verksamheter. Branscherfarenhet. Vi erbjuder: En spännande och utmanande arbetsmiljö i ett bolag i tillväxt. En affärskritisk roll att utvecklas inom men också själv utveckla för att vi som bolag ska kunna möta morgondagens utmaningar. Du verkar i en miljö där samarbete, teamkänsla, affärsmässighet och förändringsarbete är naturliga delar av vardagen. Mer om tjänsten och ansökan Som controller är du en viktig del i bolagets ledningsgrupp och stöttar och rapporterar till VD i frågor gällande såväl lönsamhet som tillväxt och är involverad i bland annat verksamhetsstyrning genom uppföljningar och analyser. Du verkar i en miljö där samarbete, teamkänsla, affärsmässighet och förändringsarbete är naturliga delar av vardagen. Som business controller inom Team Olivia kommer du även arbeta tillsammans med övriga ekonomer/controllers inom affärsområdet. Sista ansökningsdag är 9 april 2024 . Vi hanterar inkomna ansökningar löpande och därför kan tjänsten komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vid frågor om tjänsten kontakta marknadsområdeschef Caroline Matton; [email protected] Under rekryteringen kan vi komma att genomföra tester och bakgrundskontroller. Vi hanterar ej ansökningar per mail. Tjänsten utgår från vårt kontor i Danderyd, Stockholm. Tjänsten är heltid och tillsvidare, vi tillämpar provanställning. Välkommen med din ansökan!

28 mars 2024
Sista ansökan:
12 april 2024
Business Controller and Analyst to ALTEN Nordics

ALTEN Nordics is currently looking for a Business Controller & Analyst for our Business Data Management Department at the Nordic head office in Gothenburg. In this position, you will work with a talented team in an international environment. ABOUT THE ROLE As Business Controller & Analyst, you will have a dynamic role in the Nordics team, where you will participate in the performance of the classic operational/reporting tasks of the team, which are the following: *Develop and maintain our main work tools and reports by collecting data and performing data-mining analyses in Excel and Power BI *Produce weekly, monthly and quarterly reports as well as ad-hoc analyses on request *Manage, maintain and optimize company performance by analyzing a large number of operational indicators (KPIs) and business metrics with a critical eye *Create different dashboards for top management *Improve synergies with the finance department by developing new reports that guarantee accurate numbers *Collaborate with other organizational functions (HR, recruitment, etc.) *Provide the highest quality reports and analyses in anticipation of key deadlines (such as our monthly business review with top management and our biannual assessment of the commercial/management team based on operational data) *Implement the management team's bonus system WHO SHOULD APPLY FOR THE POSITION? We would like you to have an academic degree in business management or equivalent and 2-4 years of professional experience in business/operational controlling. In addition, you are an Excel expert and fluent in English, good knowledge of Swedish is an advantage but not a requirement. As a person, we believe that you are committed and that you have a strong interest in consolidating and analyzing business data. We are looking for a colleague who is meticulous, self-motivated, dynamic and driven. In order to best develop in this role, we would like you to have good leadership qualities. WHAT WE OFFER YOU At ALTEN, every individual is equally valuable in building tomorrow’s world today. We meet future challenges by supporting our clients’ projects and enabling our people to reach their full potential. We do so by offering technological challenges, fulfilling opportunities, inspiring togetherness and the possibility to contribute to a sustainable future. We are convinced that your development is driven by your passion. By being active in several different industries, we can offer a wide range of assignments and an opportunity to influence both the world around you and your own development.  With a coaching leadership, our leaders will guide you in the right direction. We also offer personalized training opportunities through your individual training budget, which you can use in our internal ALTEN Academy or on external courses. At ALTEN, there are numerous opportunities to join an inspiring togetherness and do what you enjoy, together with your colleagues. During our Tech Weeks you get to hear what your colleagues are working on and a chance to share your own experiences. We have several internal networks, such as ALTEN Sports and Women@ALTEN, where you are given the opportunity to get active with your colleagues or pursue issues and topics that you are passionate about. At ALTEN, we think it's important to have a balance between work and spare time, which is why we offer three extra days off a year. We have a collective agreement and offer benefits like pension, insurances and wellness grants.   We are looking forward to your application!

28 mars 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Business Controller till uppdrag på Lindholmen

Vi söker en erfaren ekonom för att täcka för en föräldraledighet. Uppdraget startar i maj och det sträcker sig minst under hela 2024. Vår kund är ett konsultdrivet företag med tre divisioner som vardera har en Business Controller för att stötta verksamheten genom att ge support och rådgivning till cheferna inom en av divisionerna. Kontoret är beläget i trevliga lokaler på Lindholmen och efter upplärning finns möjlighet att arbeta hemifrån ett par dagar i veckan. Om tjänsten Du kommer att vara ansvarig för att stötta cirka 20 chefer inom din tilldelade division. Detta innebär att analysera resultat mot budget, förbereda och presentera resultat på månadsmöten, samt granska resultaträkningar när boksluten är klara. Erfarenhet med Maconomy är meriterande, och vi ser även positivt på kunskap om Power BI för framtida projekt. Lämplig bakgrund · Relevant utbildning inom ekonomi eller liknande område · Erfarenhet av att arbeta med analyser och presentationer för icke-ekonomer · Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av att hantera ekonomiska rapporter · Erfarenhet av Maconomy är en fördel Vi söker någon som är kommunikativ, prestigelös och hjälpsam. Du ska vara lyhörd och kunna arbeta effektivt i grupp samtidigt som du är analytisk och trivs i en roll där du ger support och stöttar med rapporter och analyser av olika slag. Ansökan För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Konsultchef Katarina Forslund på 070-471 59 25. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Varmt välkommen med din ansökan! Konsult hos SJR Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg. Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.

28 mars 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Senior Business Controller

Selecta är en ledande aktör inom innovativa mat-, snacks-, kaffe- och dryckeslösningar i Europa, både för kontorsmiljöer och on-the-go. Med en imponerande samling världskända varumärken strävar vi efter att erbjuda något för alla. Vårt fokus ligger på att sprida glädje och förhöja varje individ vi når med våra produkter och tjänster. Vi tror att gemenskapen skapas vid kaffemaskinen, där kollegor knyter band och skapar minnesvärda stunder. Selecta finns i 16 länder över Europa och har sitt huvudkontor i Schweiz. I Sverige är vi representerade på 32 orter med över 400 dedikerade medarbetare. Läs mer om oss på www.selecta.se. Om Rollen Vi söker en Senior Business Controller till Selecta Sverige vid vårt huvudkontor i Solna Strand. I rollen kommer du att ha ett övergripande ansvar för business case processen, maskinlönsamhetsuppföljning samt huvudansvaret för att stödja säljfunktionen i deras strävan att bli mer effektiva och kostnadseffektiva. I rollen arbetar du nära två andra controllers på avdelningen och rapporterar till Head of Business Control. Detta är en spännande möjlighet för dig som vill arbeta inom business controlling i en internationell miljö. Du kommer att få en djupgående insikt i företagets verksamhet och ha möjlighet att påverka processer och arbetssätt. Dina huvudsakliga ansvarsområden innefattar: Säkerställande att vår business case kalkyl uppdateras och fungerar i enlighet med våra processer och erbjudanden Granskning av business cases och föreslå om individuella case skall godkännas eller inte. Rapportering, analys och uppföljning av lönsamheten på maskinnivå samt stödja verksamheten i arbetet med att göra vår maskinpark mer lönsam. Rapportering, analys och prognos för hur vår maskinpark utvecklas i hänseende till klientförluster och vinster eller utökning av klienter Uppföljning och forecasting av Capex behovet inom verksamheten. Samt hur maskinförsäljningen väntas utvecklas Stödja säljorganisationen i deras uppföljning av kostnader och budgetframtagande Att fungera som stöd för ledningen, externa parter och interna beslutsfattare genom att vara ett bollplank och ge support. Deltagande i projekt Att driva Controlling-funktionen mot att vara proaktiv och fortsätta automatiseringsarbetet tillsammans med dina kollegor. Din Profil / Kravställning Vi söker dig med erfarenhet inom liknande arbete, gärna från en internationell organisation och med exponering inom både Business Sales Controlling. Du har ett genuint intresse för systemfrågor och ekonomistyrning och en stark analytisk förmåga. Goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, är en förutsättning. Avancerade kunskaper i Excel är ett starkt plus då vi är i behov av att automatisering och effektivisering. Utöver detta har du: Förmågan att kommunicera på ett klart och tydligt sätt Eget driv, självgående och en nyfikenhet att hitta lösningar Strukturerad arbetsstil och förmåga att arbeta effektivt med kvalitet mot ibland tighta deadlines Erfarenhet av att erbjuda support samtidigt som du utmanar verksamheten Varför Selecta? Vi på Selecta är ett internationellt företag som balanserar det globala med det lokala. Vår framdrift drivs av kreativitet, innovation och gemensamt målinriktat arbete. Glädjen är det som förenar oss över våra 16 länder, både i arbetet, relationerna med kollegor och i mötet med våra fantastiska kunder och konsumenter. Vi prioriterar service och smak, och självklart hoppas vi att även du delar vår passion för en god kopp varm dryck, härliga mellanmål och smakfulla luncher. Intresserad? För mer information, kontakta rekryteringskonsult Sara Tamadon Nejad på [email protected]. Sista ansökningsdag är den 20 april, men vi ser gärna att du skickar in din ansökan redan idag!

28 mars 2024
Sista ansökan:
19 april 2024
Strategic Business Developer - new products and propositions

Company Description Vattenfall is one of Europe’s largest producers and retailers of electricity and heat. Our main markets are Sweden, Germany, the Netherlands, Denmark, and the UK. The Vattenfall Group has approximately 21 000 employees. We have been electrifying industries, powering homes and transforming life through innovation for more than 100 years. We now want to make fossil free living possible within one generation and we are driving the transition to a sustainable energy system. Job Description Do you thrive in the interface between technology and business and have great skills and experience in launching new product to the market? Do you also have experience from Energy, vehicle or mobile industry? Then this is your next challenge! We are now searching for a commercially driven business developer to further enhance and execute on our strategic plan within the Flex area. We have the ambition to create both consumer and company value through shifting consumption to off-peak hours and help balancing the electricity system . Together with different agile teams in our organization and external business partners you will be responsible for delivering new solutions in this area to our customer. About the position Focus will be products that gives customers more flexibility when it comes to energy usage and for Vattenfall to provide steering and optimization of as for example EV-charging, batteries and solar cells. We believe you have experience from some of these areas from previous assignment as project lead or product owner together with great knowledge in . You will analyze customer needs and assess business and operational benefits as well as challenges in a structured way. Produce and present detailed business cases to different audiences. A close cooperation with our digital- and IT department calls for in good understanding of demand and requirement set up. Most likely we think you have worked with proposition development and are familiar with go to market approaches for B2C customers. Qualifications To succeed in this role, we believe that you have: Minimum 5-7 years of experience from commercial business development within relevant industry. Strong commercial mindset, with the ability to create advances business cases and develop solutions that create value. Experience from negotiations at a strategic level with different partners Stakeholder management, preferably with experience from larger companies Excellent analytical and problem-solving capabilities. Strong communication skills and a structured way of working. Master’s degree in e.g. business, industrial economics, or engineering If you also, like us have a passion for the energy market that is of course a great plus. Additional Information Our Offer We offer a challenging and international work environment and the possibility to work with some of the best in the field. You will be working in interdisciplinary teams and you can always count on support from committed colleagues as ‘Ask and Share’ concept is essential for the way we work. We offer attractive employment conditions (smart working, flexible working hours and a good-work-life balance) and opportunities for personal and professional development. Click here for further information. Location Solna For more information For more information about the position you are welcome to contact hiring manager Monica Kemi, Chapter lead Business Developers, +46 73 051 83 91. For more information about the recruitment process you are welcome to contact our recruiter Cecilia Wijkman, [email protected] Trade Union representatives in Sweden via Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00.Rolf Olsson (Akademikerna) Cecilia Bodin (Ledarna) Mikael Mukka (SEKO) Jens Morell (Unionen) We welcome your application in English no later than April 20th 2024. We kindly request that you do not send applications by any means other than via our website. At Vattenfall we are convinced that diversity contributes to build a more profitable and attractive company and we strive to be a good role model regarding diversity. Vattenfall works actively for all employees to have the same opportunities and rights regardless of gender, ethnicity, age, transgender identity or expression, religion or other belief, disability or sexual orientation. Click here for further information. The security of Vattenfall and its employees is essential. For that reason, a pre-employment screening will be part of your recruitment process. The screening is based on the role you will fulfill within Vattenfall. Since Vattenfall is a part of the Swedish critical infrastructure, many of our services are security classed. If this position is security classed the final candidates might be subjected to a security vetting process, according to the Swedish legislation. We look forward to receiving your application!

28 mars 2024
Sista ansökan:
27 april 2024
Business Controller till ENWELL

Företagsbeskrivning Energimarknaden och mer specifikt energieffektivisering i fastigheter, stora som små, är en viktig del i omställningen i samhället. Detta sträcker sig från EU:s allt högre krav för att kunna tillgodogöra sig grön finansiering till den enskilde villaägarens behov att påverka och sänka sina energikostnader. Enwell är väl positionerad för att leda utvecklingen. Bolagsgruppen Enwell är idag ett av Sveriges ledande företag med fokus på hållbara energilösningar för villa- och fastighetsmarknaden. Företaget bildades 2013 genom att ett antal dotterbolag köptes upp av Enwell (då Brainheart). Våren 2017 inleddes ett samarbete med Vattenfall avseende värmepumpinstallationer till privatkunder. Vattenfall är från 2021 100% ägare. Enwell-gruppen består idag av ca 250 anställda, från Skåne i söder till Mora i norr och omsätter drygt 750 Mkr. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: www.ENWELL.se Jobbeskrivning Är du redo för ett stort och viktigt uppdrag? På ENWELL brinner vi för att skapa en hållbar framtid för kommande generationer och vi blickar framåt med stora planer på att fortsätta vår tillväxtresa. Vi är stolta över att vara en ledande installatör och serviceleverantör inom förnyelsebara energilösningar till villa- och fastighetsägare i Sverige. Vill du bidra till något större och själv få en god, trygg och långsiktig arbetsmiljö? Bli vår nästa kollega. Nu söker vi en Business controller som kommer ha en central roll i ekonomistyrningen hos oss och primärt agera stöd till vår CFO. Du kommer att arbeta med uppföljning, analys av flöden, skapa prognoser och driva förbättringsinitiativ mot dotterbolagen inom koncernen. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Stötta chefer i ekonomiska frågor och operativa affärsbeslut Analysera och följa upp affärernas resultat, lönsamhet och operativa nyckeltal Driva och medverka i budget- och prognosarbete Ta fram beslutsunderlag för Business Case Aktivt medverka i den externa rapporteringen till styrelsen Delta i förvärvsaktiviteter (M&A) Kravspecifikation För att lyckas i rollen söker vi dig som: Är civilekonom eller har en annan relevant utbildning Erfarenhet inom M&A är meriterande Har minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet och god grund i redovisning Har erfarenhet bolag i tillväxt Är grym på Excel och har ett genuint intresse för olika IT-system Uttrycker dig obehindrat på både svenska och engelska i tal och i skrift Personliga egenskaper Du trivs med att arbeta i en organisation i förändring. Du är lösningsfokuserad och drivande samt har lätt för att anpassa dig till olika situationer. Vidare är du lyhörd och har en förmåga att hantera såväl strategiska frågor som operativa arbetsuppgifter. Ytterligare information Placeringsort Huvudkontoret ligger på Liljeholmen i Stockholm. Resor kan förekomma några gånger per år. Välkommen med din ansökan senast 21 april 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats. För mer information tjänsten kontakta CFO - CIO Klaus Lindeberg, [email protected] , 070 388 15 17 För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Carolina Bölander, [email protected] Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. ENWELL arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Vi ser fram emot din ansökan! #Enwell

28 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Business Controller

Som Business controller hos Assemblin VS ansvarar du för att säkerställa, analysera och sammanställa ekonomisk information som ligger till grund för affärsmässig utveckling av verksamheten. Rollen innebär arbete både på en strategisk- och operationell nivå och du sitter med i Regionens ledningsgrupp samt rapporterar till Regionchefen i Syd.  I controllerrollen hanterar du många olika typer av ekonomiska rapporter och processer i samband med månads- och kvartalsbokslut samt vid prognos- och budgetarbetet. Du arbetar i nära samarbete med Regionchefen i Syd men även övriga controller nationellt och Filialchefer runt om i regionen.   I rollen som Business Controller på Assemblin VS har du en avgörande roll i att säkerställa att vår ekonomiska strategi inte bara följs utan också optimeras. Arbetsuppgifter som ingår i rollen: • Supportera Regionchef och Filialchefer med uppföljning och analys av verksamheten på projekt- och regionnivå • Ansvara för regionens budget- och prognosarbete i samråd med regionchef samt sammanställa månadsrapport till ekonomiavdelningen • Ansvara för controlleruppgifter vid bokslut och koordinera dessa med övriga verksamheten och ekonomiavdelningen i företaget • Delta i förvärvsaktiviteter samt andra ekonomiprojekt • Följa upp filialernas intäkter och kostnader samt investeringar för att säkerställa uppsatta budgetmål Vi söker dig som: • Har mångårig erfarenhet av arbete med ekonomiska analyser, budgetarbete, projektekonomi och verksamhetsuppföljning • Du har lätt att sätta dig in i affärssystem och digitala verktyg Som person är du analytisk och strukturerad i ditt arbete. Du har lätt för att kommunicera och förklara siffror och ekonomi på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Du trivs i en roll som är självständig med stort eget ansvar.   Varför Assemblin VS? Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där ditt arbete direkt bidrar till företagets framgång och utveckling. Hos oss får du möjligheten att utvecklas professionellt, ta ansvar och arbeta med engagerade och kompetenta kollegor. Vår kultur uppmuntrar till samarbete, innovation och kontinuerlig lärande. Är du redo att ta nästa steg i din karriär med en ledande aktör inom installationsindustrin? Skicka in din ansökan till Assemblin VS i Malmö och bli en del av vårt framgångsrika team. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 21 april. Vi hanterar ansökningar löpande och rekryteringen kan avslutas innan sista ansökningsdatum. I denna rekrytering har vi redan valt samarbetspartners och vi undanber oss därmed säljsamtal.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Business Controller till Bjorn Lunden Group

Söker du ett jobb med färdiga ramar, strukturer, rutiner och processer att förvalta? Då är detta inte rätt tjänst för dig. Rollen som Business Controller är helt ny hos oss och vi söker någon som vill vara med och bygga och forma det vi ser som en nyckelroll för koncernens fortsatta tillväxt. Kul va? Vilka är vi? Bjorn Lunden Group är en ledande leverantör av programvaror inom redovisnings- och affärssystem. Vi är sex varumärken som gått samman, med en gemensam passion för att förenkla företagande och stötta entreprenörskap. Vi tänker att enade står vi starkare (lite klyschigt, men sant). Våra kunder är i huvudsak redovisningsbyråer samt små och medelstora företag på den nordiska och nederländska marknaden. Sedan 2021 ägs den största delen av Bjorn Lunden Group av nederländska Main Capital Partners. Vi arbetar utifrån en ”buy-and-build”- strategi och har genom förvärv vuxit snabbt och är idag en internationell SaaS-koncern. Förutom i Sverige, finns vi i dag i Nederländerna och Danmark. Huvudkontoret finns i Hälsingland, närmare bestämt i lilla Näsviken. Vi är på en riktigt spännande resa. Vi siktar högt och vår vision är att bli en av de ledande leverantörerna av SaaS-lösningar för ekonomiadministration i nordvästra Europa. Målet är kort och gott att göra livet lite enklare för företagare och entreprenörer. Något vi tror att vi kan uppnå med riktigt bra programvaror, kunskap, innovation och TACO. Kanske inte den tacos du tänker på dock, utan vår typ av TACO – Trust, Ambition, Collaboration, Ownership. Om rollen Teamet består utöver denna roll, av Group CFO och Group Finance Controller. Du rapporterar till den förstnämnda. Funktionen har vuxit fram de två senaste åren, i takt med vår tillväxtresa. Med det sagt, vill vi passa på att understryka att teamarbete är viktigt för oss på denna resa. Vi jobbar långsiktigt med att bygga ett starkt Bjorn Lunden Finance team där vi vill finnas till hands och ställa upp för varandra. Vi har tillsammans ett helhetsansvar för hela koncernens finanser och rapportering. Våra huvudägare ligger inte på latsidan, utan har höga ambitioner i sitt ägande med resultatförbättring, verksamhetsutveckling och nya förvärv högt upp på agendan. Detta speglar och formar mycket av det arbetet vi gör i teamet och vid behov kan vi snabbt behöva skifta fokus (exempelvis vid förvärv). Vi hoppas att du triggas av orden analys och lönsamhet. Du kommer att ha en ledande roll gällande detta för både affären och produkterna. Vi snackar hands-on arbete med vår data och våra system. Rollen är bred och varierande och målet är att du ska arbeta verksamhetsnära och proaktivt för att kunna identifiera förbättringar. Du kommer ha ett tätt samarbete med vår kommersiella del, främst Business Development. Men mer konkret, vad förväntas du göra? Uppföljning och analys av kostnader, produkter och nyckeltal Delta aktivt i budget-och prognosprocessen samt rapportering Medverka vid framtagning och uppföljning av Business Cases, Power-BI analyser och andra ekonomiska underlag Delta i olika planerade och kommande projekt, då vi t ex adderar in fler verktyg för att stärka vår rapporterings- och analysförmåga Föredragen placering på huvudkontoret i Näsviken, men vi är öppna för andra lösningar, exempelvis från något av våra andra kontor i Sverige. Du arbetar med alla våra länder och resor förekommer därför. Men huvudsaklig tid spenderas på kontoret i Näsviken eller annat kontor i Sverige. Vem söker vi? Samarbete är viktigt för oss. Du bör därför trivas med att arbeta i team och ha god samarbetsförmåga. Du förstår att en bra tacos kräver ett antal ingredienser. Detta är en central roll med många kontaktytor, så det är helt klart en fördel om du är en social person. Du har förmågan att anpassa din kommunikation efter situation, du är trygg i dig själv och har hög integritet. För att lyckas, tror vi att du är självgående och lösningsorienterad. Du har förmågan att skapa struktur i en dynamisk miljö utan att tappa helhetsperspektivet och har starkt intresse för affären. Givet rollens natur, behöver vi kanske inte ens nämna ”en god analytisk förmåga, noggrann och kvalitetsmedveten” – men vi tar det säkra före det osäkra och skriver med det ändå. Rollen kräver tidvis en större arbetsinsats och därför tror vi att du är van vid det och är stresstålig (vi strävar dock alltid efter bra balans som arbetsgivare över tid). Din profil: Du har minst några års arbetslivserfarenhet i en liknande roll med avancerat ekonomiskt och/eller controller- och analysarbete. Du har en relevant eftergymnasial utbildning. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska. Meriterande: Praktisk erfarenhet inom redovisning och bokslut (som ligger till grund för den finansiella helhetsförståelsen). Tidigare erfarenhet från att arbeta i ett SaaS-bolag. Arbetat med Power-BI eller Dynamics Business Central. Vårt erbjudande Vi erbjuder dig en internationell roll i ett växande företag med en stark marknadsposition, som vill utmana jättarna inom vårt område. Det är viktigt för oss att våra medarbetare mår bra och trivs på jobbet. Vi vill vara en schysst arbetsgivare och förespråkar alltid en bra balans mellan arbete och fritid. Det gör vi bland annat genom att erbjuda bra villkor och förmåner, 30 dagars semester samt möjlighet till flexibilitet. Ansökan Sista ansökningsdag är 28 april 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande innan sista ansökningsdagen – så sök nu! Ansökan görs via vår karriärsida och där hittar du även kontaktuppgifter vid frågor/funderingar. Vi ser fram emot din ansökan!

27 mars 2024
Sista ansökan:
26 april 2024