Bygglovshandläggare

Sök bland 9 lediga jobb som Bygglovshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bygglovsarkitekt
Östersunds kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Samhällsbyggnadsförvaltningen har en bred kompetens inom samhällsbyggnadsområdet med ca 90 medarbetare fördelade på tre avdelningar: plan och bygg, miljö och hälsa samt lantmäteri och geodata. Inom plan- och byggavdelningen arbetar 30 personer med kommunens fysiska planering, bygglov och tillsyn. Ditt nya jobb  Du blir en del av bygglovsgruppen som är delaktig i kommunens bebyggelseutveckling och ansvarar för tillstånd, rådgivning och tillsyn inom bygglovsverksamheten i kommunen. Du kommer att självständigt handlägga bygglov och förhandsbesked. Du kommer också ge råd och upplysningar både internt inom kommunen och till allmänhet och företag samt stötta kollegor i gestaltningsfrågor. Du kommer att få en central roll i kommunens arkitekturstrategiska arbete.  Vanliga arbetsuppgifter  • Handlägga ärenden om bygglov och förhandsbesked enligt plan- och bygglagen. • Driva kommunens arkitekturstrategiska arbete. • Stötta kollegor inom avdelningen i gestaltningsfrågor. • Rådge medborgare, företag och andra aktörer inom byggbranschen med fokus på gestaltningsfrågor. • Samarbeta med andra funktioner inom kommunen för att samordna hanteringen av ärenden och det arkitekturstrategiska arbetet. Din kompetens  Krav  • Du är utbildad arkitekt, bebyggelse- eller byggnadsantikvarie eller har annan likvärdig utbildning • Du har stort intresse för gestaltningsfrågor • Du har B-körkort Meriterande • Erfarenhet av att arbeta som bygglovsarkitekt eller med husprojektering • Erfarenhet av att arbeta med plan- och bygglagen Vi söker dig som - har ett stort intresse för arkitektur och gestaltning. - arbetar strukturerat och lösningsfokuserat. - är flexibel och har en god samarbetsförmåga. - har god förmåga att ta eget ansvar och egna initiativ. - tycker om att ha kontakt med många olika männsikor. - kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html  Om Samhällsbyggnadsförvaltningen Var med och ta fram viktiga samhällsfunktioner för både våra medborgare och kommunens verksamheter. Vi på samhällsbyggnad bidrar till att utveckla den fysiska miljön för att göra vår kommun till en attraktiv plats att besöka, bo och arbeta i. Här arbetar vi med plan- och bygg, klimat, miljö-och hälsa samt lantmäteri och geodata.

16 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Sakkunnig Bygglov
Sigtuna kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! På samhällsbyggnadskontoret arbetar cirka 200 personer med uppgiften att göra Sigtuna kommun till en attraktiv, levande och trygg plats att bo och verka i. Vi planerar nya bostads- och verksamhetsområden. Vi projekterar och bygger gator och ledningar för vatten och avlopp. Vi tar hand om parker och skogar samt skolgårdar, förskolegårdar och lekplatser. Vi arbetar med trafikfrågor, parkeringsövervakning, renhållning och mycket mer. Vi har hand om myndighetsutövningen och utövar tillsyn och kontroll samt utfärdar tillstånd inom våra områden. Vi satsar på våra medarbetare genom såväl goda resurser för kompetensutveckling som gemensamma aktiviteter. Sigtuna kommun är en expansiv kommun med ett omfattande bostadsbyggande, många företagsetableringar och satsningar i det offentliga rummet. Bygg- och miljöavdelningen består av 45 engagerade medarbetare som arbetar för hållbar miljö, hantering av bygglov, säker mat och rent vatten. Vi har högt i tak och nära till skratt även om arbetstempot tidvis kan vara högt. Avdelningen består av tre enheter, livsmedelsenheten, bygglovsenheten och enheten för miljö- och hälsoskydd. Arbetsplatsen ligger i Märsta med bekvämt pendlingsavstånd från både Stockholm och Uppsala. ARBETSUPPGIFTER Som sakkunnig inom bygglov är du bygglovschefens stöd i sakfrågor och du representerar enheten i kontakter med invånare och företag när särskild kompetens efterfrågas. Du stödjer handläggarna i sak- och handläggarfrågor och hjälper till i processen från ärende till beslut i bygg- och miljönämnden. Du kommer arbeta nära bygglovschefen och också ha ett nära samarbete med ordföranden i bygg- och miljönämnden. I uppdraget ingår även viss handläggning av bygglovsansökningar. Vi erbjuder dig ett utmanande, spännande och omväxlande arbete med möjlighet att påverka arbetets upplägg och utformning. KVALIFIKATIONER Du har en lämplig högskoleutbildning såsom civil- eller högskoleingenjör inom samhällsplanering, juridisk utbildning eller motsvarande utbildning i botten. Det viktigaste är dock att du har en djup kunskap och förståelse för Plan- och bygglagen samt annan relevant lagstiftning inom området.  Gedigen erfarenhet av bygglovhandläggning är ett krav. Du kan se till verksamhetens helhet och sätter in den i sitt större sammanhang, men förstår också detaljerna. Vi ser gärna att du har god kunskap om både förvaltningsrätt och miljöbalken. Du är en person som trivs både i grupp och med självständigt arbete. Du är trygg i din yrkesroll och kommunicerar bekvämt såväl skriftligen som muntligen. Du är prestigelös och lyhörd när du samarbetar med kollegor och med externa intressenter. Du har också ett starkt intresse för utvecklingen inom din profession och följer rättsutvecklingen. Rollen som sakkunnig bygglov ställer höga krav på samarbets- och kommunikationsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

14 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Bygglovshandläggare
REGION GOTLAND
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Bygglov På avdelning bygglov ansvarar vi tillsammans för regionens bygglovsärenden. En god bygglovsprocess är en stor del i Gotlands utveckling och som medarbetare hos oss är din roll viktig. Här får du och dina kollegor bidra till utvecklingsarbete. Vi är i en spännande fas som kommer utveckla och stärka vår organisation. Vi jobbar hela tiden med att bli bättre och möjligheterna att bidra är många. Genom ett tätt samarbete med andra enheter och förvaltningar utvecklar vi tillsammans samhällsbyggnadsprocessen på Gotland. Vi tror att du med ditt engagemang kan hjälpa oss att bli ännu bättre. Vill du vara med och forma framtidens Gotland? Välkommen att bli en av oss! Dina arbetsuppgifter Som bygglovshandläggare förverkligar du byggprojekt. Du arbetar med handläggning från inkommen ansökan till färdigt beslut. Du arbetar självständigt, men är en del av en handläggargrupp där ni har avstämningar, gör bedömningar tillsammans och delar med er av erfarenheter.   I rollen som bygglovshandläggare kommer du bland annat att handlägga lovärenden och förhandsbesked utifrån stöd i lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och regionala policyer. Du agerar rådgivare och bollplank till kunder i frågor om bygglov och förhandsbesked. I din roll kommer du att förbereda och föredra ärenden inför beslut i Miljö- och byggnämnden samt utgöra expertråd för andra enheter och förvaltningar. Kunskapsdelning, deltagande i kvalitets- och utvecklingsprocesser, omvärldsbevakning och kompetensutveckling är självklara delar för att hålla en hög kvalitet i arbetet. I den här tjänsten finns vissa möjligheter att utföra delar av arbetet hemifrån. Vem är du? Vi söker dig som har riktad utbildning för bygglovshandläggare, alternativt annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagen och har erfarenhet av att handlägga ärenden. Eftersom du kommer att göra platsbesök i tjänsten krävs det att du har B-körkort. Det är meriterande om du har arbetat inom en politisk styrd organisation och har erfarenhet av ärendehanteringssystemet Nova. Som person har du en stark drivkraft, är engagerad och har ett intresse för bebyggelse och miljö. I rollen som bygglovshandläggare behöver du vara ansvarstagande, strukturerad och ha ett gott omdöme. Du är prestigelös och möter varje människa med förståelse och respekt, visar ödmjukhet och är lyhörd. Eftersom kommunikation är en stor del i vårt uppdrag behöver du uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift och vara pedagogisk i dina möten med olika aktörer. Du arbetar utan hinder i digitala miljöer, då hela ärendeprocessen är digital. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som vill hjälpa oss på resan att det ska vara enkelt att söka bygglov som blir korrekta och rättssäkra enligt lagar och regler. Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Om samhällsbyggnadsförvaltningen Som en del i Region Gotland skapar samhällsbyggnadsförvaltningen grunden för Gotlands framtid. Med fokus på hållbarhet, rättssäkerhet och kvalitet arbetar vi för en levande livsmiljö som möter både dagens och morgondagens behov. Våra arbetsområden är mark- och exploatering, geografiska information, översikts- och detaljplaner, bygglov, miljö-och hälsoskydd samt för livsmedelsinspektion och alkoholtillstånd. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 7000 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

14 april 2025
Sista ansökan:
27 april 2025
Bygglovskoordinator - vikariat
GÖTEBORGS KOMMUN
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Bygglovsavdelningen är organiserad i sju enheter med varsin enhetschef. Avdelningen består av bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer, tillsynshandläggare och bostadsanpassningshandläggare. Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens stad, här finns viljan att utvecklas och utmanas. Nu söker vi en vikarie till en av våra koordinatortjänster! I rollen som koordinator fungerar du som navet i verksamheten, med ansvar för att säkerställa att enhetens arbete flyter på smidigt och effektivt. Som bygglovskoordinator har du ett övergripande ansvar för samordning och framdrift i ett team bestående av arkitekter, handläggare och inspektörer. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: • Förberedelser inför ärendehandläggning samt uppföljning och bevakning av teamens pågående ärenden. Du handlägger även enklare bygglovsärenden. • Besvara frågor från kunder via e-post och telefon. • Samarbeta med övriga koordinatorer inom enheten för att säkerställa en balanserad ärendefördelning, samt bidra i diskussioner kring arbetssätt, rutiner och processer. • Utföra övriga administrativa uppgifter kopplade till bygglovshanteringen. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig till juni 2026 med eventuell möjlighet till förlängning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskole- eller YH-utbildning, gärna med inriktning mot bygglovshandläggning, och som har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har arbetat med bygglovsprocessen tidigare och har vana av att arbeta i digitala system. Vi ser gärna att du både kan och tycker om att jobba i IT-miljöer, eftersom mycket av arbetet sker digitalt. Utöver din formella kompetens är du engagerad och servicemedveten och gillar att arbeta tillsammans med andra. Du är trygg i dig själv och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du har vana av att leda en grupp och är bra på att samordna, fördela och prioritera mellan uppgifter och ansvar. Som koordinator leder du teamet genom att vara inspirerande och ha ett coachande förhållningssätt. Du bidrar till att skapa en arbetsmiljö där vi arbetar proaktivt, målinriktat och med engagemang. Hos oss möts du av ett positivt arbetsklimat där vi stöttar varandra och jobbar tillsammans. Vi söker dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och våra kunder och som vill vara med och bidra till avdelningens gemensamma utveckling. ÖVRIGT Inför din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

11 april 2025
Sista ansökan:
27 april 2025
Bygglovshandläggare/bygglovsarkitekt
Länsstyrelsen i Hallands län
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland. Samhällsbyggnadsenheten består av 23 medarbetare som arbetar med plan- och infrastrukturfrågor, kulturmiljöfrågor, klimatfrågor, GIS-samordning samt handläggning av olika stöd. Arbetsuppgifter På samhällsbyggnadsenheten kommer du att organisatoriskt ingå i arbetsgruppen som huvudsakligen arbetar med planfrågor. Utöver detta kommer du att ha ett mycket nära samarbete med enheten för verksamhetsstöd inom vilken överklagade lov- och förhandsbesked handläggs av våra länsjurister. Du kommer huvudsakligen att arbeta med överklagade lov och förhandsbesked och tillsynsvägledning bygg. Inom området överklagade lov och förhandsbesked ska du bistå våra länsjurister med granskning av ärendena såsom beräkning av byggnadshöjder och byggnadsarea, anpassning till tomtens förutsättningar samt stads- och landskapsbilden, tillgänglighet och tekniska egenskapskrav. Vidare kommer du att arbeta med tillsynsvägledning bygg där du ska ge byggnadsnämnderna råd och stöd om tillsyn samt följa upp och utvärdera nämndernas tillämpning av plan- och bygglagen inklusive föreskrifter. Du kommer även att handlägga samrådsärenden om åtgärder för totalförsvaret enl 9 kap 15§ PBL. Även andra uppgifter inom arbetsgivarens verksamhetsområde kan vara aktuella till exempel såsom handläggning av remisser från Boverket och Regeringen etc. I arbetsuppgifterna ingår även att utveckla arbets- och samarbetsformer både internt och med andra länsstyrelser och myndigheter. Arbetet innebär att du utför platsbesök av vissa inkomna ärenden. Kvalifikationer Du ska ha en utbildning som arkitekt, byggnadsingenjör eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Denna tjänst kräver att du har flerårig erfarenhet av att arbeta med bygglovshandläggning och/eller byggtillsyn på en kommun eller att du har flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på en länsstyrelse. Det är ett krav att du har god kännedom om plan- och bygglagstiftningen. B-körkort erfordras för denna tjänst. Arbetet ställer krav på en förmåga att kunna uttrycka sig väl på svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i mät- och ritprogram. För att lyckas med jobbet måste du självständig kunna planera och strukturera upp ditt arbete utifrån uppsatta mål. Du ska ha lätt för att knyta kontakter och kunna skapa goda relationer. Att du har god samarbetsförmåga, är flexibel och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Villkor Vi kan erbjuda: - En spännande arbetsplats med bred kompetens - En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag - Möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter - Friskvård med friskvårdstimme Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning för denna anställning.  Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem. Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. Tjänsten kommer att bli placerad i säkerhetsklass och vi genomför därför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan tjänsten tillträdes. Svenskt medborgarskap krävs för denna tjänst. Du kan komma att ingå i Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

11 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Bygglovshandläggare/byggnadsinspektör
Gävle kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Livsmiljö Gävles medarbetare gör Gävle vackrare, säkrare och mer händelserikt. Varje dag ger vi människor upplevelser samtidigt som vi bygger, utvecklar och påverkar dagens och framtidens samhälle. Dina insatser har stor påverkan på gävlebornas vardag. Vi erbjuder dig ett betydelsefullt, stimulerande och utvecklande arbete. Vi gör så att Gävle växer och ger gävleborna spännande upplevelser. På bygglovsenheten arbetar vi med lovsansökningar, anmälningar, förhandsbesked, strandskydd och tillsynsärenden samt utövar inspektion i samband med byggnationer. Vi har även ett team som hanterar bostadsanpassningsbidrag och bostadsförturer. I dagsläget är vi nästan 30 anställda som är indelade i olika team där vi hjälper och stöttar varandra. Nu söker vi en medarbetare till ett av våra bygglovsteam – kanske är det du? ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och forma framtidens Gävle? Hos oss får du arbeta i en viktig myndighetsroll som del av byggprojekt, med stort fokus på service och kvalitet.  Som bygglovshandläggare/byggnadsinspektör hos oss blir du en del av ett kunnigt och hjälpsamt bygglovsteam. Vi arbetar nära varandra och värdesätter ett gott samarbete där vi stöttar varandra i det dagliga arbetet både inom teamet och inom enheten. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att: • Handlägga bygglov, anmälningar, förhandsbesked och strandskyddsdispens • Genomföra tekniska samråd, arbetsplatsbesök och slutsamråd • Ge rådgivning och vägledning i bygglovsfrågor, ofta i tidiga skeden Rollen innebär ett stort mått av självständighet och många beslut fattas på delegation. Det innebär att du måste vara strukturerad, ansvarstagande och trygg i dina bedömningar. Vissa ärenden föredrar du för nämnden. Du kommer att ha många kontakter, både internt och externt med företagare, privatpersoner, byggare, konsulter och andra myndigheter. Det är därför viktigt att du vet hur du ska arbeta för att nå en hög kundnöjdhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant utbildning, exempelvis som byggnadsingenjör, bygglovshandläggare, arkitekt, jurist eller byggnadsantikvarie eller har motsvarande kompetens genom erfarenhet • Erfarenhet av att arbeta som bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör  • Goda kunskaper i plan- och bygglagen (PBL) Meriterande: • Tidigare erfarenhet från byggbranschen För tjänsten krävs B-körkort, då resor inom kommunen ingår i arbetet. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt samt samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du inger förtroende, skapar tilltro och tillit samt utstrålar lugn och stabilitet.  Du har förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du har en språklig säkerhet i både tal och skrift och kan anpassa din kommunikation till olika situationer, syften och mottagare. Hos oss får du ett meningsfullt arbete där du bidrar till en hållbar och attraktiv livsmiljö för Gävles invånare. Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade kollegor, god stämning och möjlighet att växa i din yrkesroll. Välkommen till oss! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

10 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Byggnadsinspektör/Bygglovshandläggare
Rättviks kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Rättvik – där tradition möter framtid! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete. Samhällsutvecklingsförvaltningen arbetar med mark och planering, miljö och byggande, näringsliv, kultur, ungdom och fritid. Hos oss arbetar cirka 45 medarbetare. Förvaltningen har en bred verksamhet som berör alla som på något sätt verkar i eller besöker Rättviks kommun. Vårt samlade uppdrag innebär att göra det attraktivt för nuvarande och potentiella invånare, företag och besökare att bo, leva, verka och investera i vår kommun. Beskrivning Miljö- och byggenheten handlägger ärenden inom bygg-, miljö- och livsmedelsområdet med verksamhetsansvar för myndighetsutövningen enligt bl. a. miljöbalken och livsmedelslagen. Enhetens tillsynsområden är miljöskydd, hälsoskydd, naturvård, livsmedel, avlopp och förorenade områden.  Miljö- och byggenheten söker nu en byggnadsinspektör/bygglovshandläggare, en medarbetare som kommer att förstärka vår organisation i en föränderlig verksamhet. Hos oss blir du en del av en mindre arbetsgrupp med breda kompetenser. Framtiden bjuder på stora utmaningar och utvecklingsmöjligheter – vår förvaltning jobbar aktivt för en hållbar utveckling! Arbetsbeskrivning Ditt arbete kommer att bestå av att dagligen bidra till god medborgarservice genom att lösningsfokuserat och självständigt arbeta med tillsyn och handlägga ärenden enligt PBL (plan- och bygglagen). En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge råd till de som vill bygga. Vår målsättning är att skapa de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare. Uppdraget att vara bygdens expert gällande hållbart och rättssäkert byggande är ett väldigt kommunikativt arbete. Vi vill att du delar vår strävan om att möjliggöra byggdrömmar, även om det ofta krävs justeringar och hänsynstaganden samt avvägningar mellan intressen som inte alltför sällan står mot varandra. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, ingenjörsutbildning med byggnadsteknisk/samhällsbyggnadstekniks/juridisk kompetens eller annan utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig. Det är meriterande om du har kunskaper om Plan- och bygglagen samt att du har erfarenhet från kommunala beslutsprocesser, vana vid arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. I rollen som byggnadsinspektör/bygglovshandläggare behöver du ha körkort. Arbetet inkluderar dagliga kontakter med företag och privatpersoner, därför är det viktigt att du tycker om människor och brinner för tydlig och professionell kommunikation. Du är van att ta ansvar för ditt arbete och dina åtaganden, du är flexibel samt arbetar bra tillsammans med andra. Handläggning sker i digitala verksamhetssystem och därför värdesätter vi även digital kompetens. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt I denna rekrytering erbjuder vi medflyttarservice i samarbete med Rekryteringslots Dalarna och bostadsförtur i samarbete med RFAB. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Miljö- och byggenheten handlägger ärenden inom bygg-, miljö- och livsmedelsområdet med verksamhetsansvar för myndighetsutövningen enligt bl.a. miljöbalken och livsmedelslagen. Enhetens tillsynsområden är miljöskydd, hälsoskydd, naturvård, livsmedel, avlopp och förorenade områden.  Miljö- och byggenheten söker nu en miljöinspektör/miljöhandläggare, en medarbetare som kommer att förstärka vår organisation i en föränderlig verksamhet. Framtiden bjuder på stora utmaningar och utvecklingsmöjligheter – vår förvaltning jobbar aktivt för en hållbar utveckling! Om arbetsgivaren: I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss. För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!

3 april 2025
Sista ansökan:
27 april 2025
Tillsynsinspektör för tillsyn inom PBL
ÖSTRA GÖINGE KOMMUN
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Östra Göinge kommun med drygt 14 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och här växer stolta göingar! Östra Göinge har en tillitsbaserad styrningsfilosofi där vi både tar och ger ansvar, och där din kompetens får komma till sin rätt. Beslutsvägarna är korta och du har stor möjlighet att under förtroende påverka din egen arbetssituation. Vi kommer nu att förstärka vårt team med en engagerad, lyhörd och serviceinriktad tillsynsinspektör. Varmt välkommen att söka! ARBETSUPPGIFTER Enheten Miljö & bygglov ansvarar för tillsyn, prövning, kontroll och rådgivning enligt Miljöbalken, Plan- och bygglagen samt livsmedels-, alkohol- och tobakslagen. Vidare ansvarar vi även för en fortsatt hållbar utveckling av Östra Göinge kommun. På miljö- och bygglovsenheten arbetar 8 personer och du kommer ingå i ett team tillsammans med administratör, bygglovsarkitekt och byggnadsinspektör. Tjänsten är en utökning av enheten med ytterligare en kollega. Som tillsynsinspektör utför du huvudsakligen tillsyn enligt PBL och kan komma att stötta upp i handläggningen av lov och anmälningar. I din roll arbetar du till stor del självständigt och beslutsfattande sker ofta på delegation. Rollen är utåtriktad och innebär många kontakter med företag, allmänhet, byggare, konsulter och med andra myndigheter. Du kommer också var delaktig i enhetens utvecklingsområde och arbeta förebyggande med rådgivning och samverkande uppdrag både extern och internt. Vi har ett bra arbetsklimat på enheten och hoppas att du som söker vill bidra till detta. Vi kommer genom introduktion och handledning se till att du kommer in i arbetet och gemenskapen på ett bra sätt. KVALIFIKATIONER Du har högskoleexamen inom relevant utbildningsområde, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. En flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom byggsektorn med goda kunskaper inom Plan- och bygglagen är meriterande. Du har god förmåga att läsa, tolka och förklara lagtexter och domar samt tillämpning av gällande lagstiftning. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Personen vi söker är pedagogisk, serviceinriktad och tycker om att kommunicera med andra, samtidigt som du har en stark integritet. Det är viktigt att du har goda kunskaper i det svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift, samt god förmåga att arbeta och planera både självständigt och i team. Vårt arbete utgår från kommunens värdegrund öppenhet, engagemang och ansvar. God datorvana krävs. Körkort klass B erfordras då det ingår resor i tjänsten. ÖVRIGT Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta! Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/ I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

2 april 2025
Sista ansökan:
27 april 2025
Bygglovsingenjör
Nässjö kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Vi söker dig som vill vara en av våra byggingenjörer på vår enhet! Vi har ett starkt driv att tillsammans nå våra gemensamma mål. Vi stöttar varandra i vardagen och har en öppen, framåtsyftande dialog utifrån våra värdegrunder. Samhällsplaneringskontoret består av cirka 30 personer fördelade på tre enheter; Karta, Plan- och bygg samt Miljö. En stor fördel med organisationen är det nära samarbetet mellan enheterna. Vi samverkar främst med höglandskommunerna, där 5 kommuner ingår. Vidare arbetar arbetar bygglovsavdelningarna i länet med att stötta varandra och finna gemensam mark att stå på vid bedömningar av ärenden. Därmed kommer du att kunna få stöttning av många kompetenta kollegor i länet. Du kommer att få jobba i en naturskön kommun som ligger högst upp på det småländska höglandet. Nässjö är en järnvägsknut med goda kommunikationer åt alla väderstreck. Kommunen har drygt 30 000 invånare och befolkningskurvan pekar uppåt. ARBETSUPPGIFTER Du kommer främst få arbeta med handläggning av förhandsbesked, bygglov, anmälan och tillsyn genom ett processorienterat arbetssätt. Som bygglovsingenjör hanterar du även den byggnadstekniska granskningen och därmed kan du följa ärendet från bygglovsansökan till färdigt projekt. Huvudsakligen innebär det arbete på kontor men du gör också många besök på olika platser i kommunen. Du handlägger självständigt i nära samarbete med och stöd av flera andra kollegor. Vi har återkommande träffar i veckan där vi fördelar och diskuterar hanteringen av olika ärenden men även arbetsmetodik och utveckling av densamma. En stor del av arbetet involverar kontakt med de som söker bygglov samt grannar, allmänhet och andra myndigheter. Tjänsten innebär spännande och komplexa frågeställningar och många sociala kontakter, både internt och externt. Förutom ett nära samarbete med kollegorna på kontoret jobbar du aktivt tillsammans med andra förvaltningar och kommunens bolag. En viktig del i arbetet är att ge råd, stöd och information till allmänhet och företag och i samverkan med övriga kommunanställda verka för en hög service. I uppgifterna ingår att skriftligt och muntligt presentera ärenden för nämnden. KVALIFIKATIONER Du som söker har en relevant högskoleutbildning inom byggområdet alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagen och dess tillämpning. Erfarenhet av handläggning av bygglovsärenden och tillämpning av svensk lagstiftning är meriterande. För att lyckas i rollen ska du tycka det är intressant att hantera juridiska frågeställningar samt arbeta med service till kommuninvånarna. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Det är även en fördel om du har intresse och utbildning inom arkitektur och gestaltning. Som person är du lyhörd och har förmåga att kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Du behöver ha en pedagogisk och rak kommunikation i dina möten med olika aktörer. Du är serviceinriktad, strukturerad och har en positiv inställning samt förmåga att arbeta snabbt och noggrant, både självständigt och i grupp. Hög digital mognad, med förmåga att självständigt och effektivt arbeta med digital teknik och förstå samspelet mellan människa och teknik, är en förutsättning för att kunna hantera rollen eftersom vår arbetsprocess är huvudsakligen digital. Du arbetar aktivt med att förenkla en komplex verksamhet genom digitala arbetssätt, processer och med hjälp av AI. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Eftersom det ingår platsbesök i tjänsten är det ett krav att du innehar B-körkort. Tillsättning kan komma att ske innan annonstiden löper ut. ÖVRIGT Läs gärna mer om hur det är att arbeta i Nässjö kommun via länken: https://nassjo.se/jobba-har/mot-vara-medarbetare.html För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg. Ansök direkt via länken i annonsen. Om du har skyddad identitet och vill söka den annonserade tjänsten kan du kontakta ansvarig person för rekryteringen. Kontaktuppgifter framgår i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

11 mars 2025
Sista ansökan:
30 april 2025