Bygglovshandläggare

Sök bland 5 lediga jobb som Bygglovshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bygglovhandläggare

Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt. ARBETSUPPGIFTER Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Som bygglovhandläggare granskar du bygglovsansökningar utifrån såväl formella bestämmelser som lämplighet och gestaltning samt deltar aktivt i avdelningens utvecklingsarbete i dessa frågor. I uppdraget ingår att på delegation fatta beslut om bygglov, ge service till allmänheten i form av råd och upplysningar, samt föredra ärenden inför byggnadsnämnden. På stadsbyggnadsförvaltningens bygglovsavdelning är vi cirka 120 personer som arbetar med bygglov, genomförande, tillsyn och bostadsanpassning. Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens stad, här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och vi arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi arbetar för att långsiktigt kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats. KVALIFIKATIONER Du som söker är utbildad arkitekt eller bebyggelseantikvarie, alternativt har bygglovhandläggarutbildning i kombination med annan utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med bygglov och förhandsbesked samt har goda kunskaper i Plan- och Bygglagen. Arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. För att trivas i arbetet behöver du kunna arbeta strukturerat då du hanterar ärenden som befinner sig i olika faser. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. På byggavdelningen har vi ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss inom teamet och byggavdelningen i stort att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden, Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Tjänsten kräver att du har B-körkort (manuell) då det kan förekomma bilkörning i tjänsten. ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Bygglovschef - var med och förverkliga drömmar

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Karlskoga och Storfors har gemensam Tillväxt- och tillsynsnämnd. Nämndens ansvarsområde förutom Plan- och bygglagen är tillsyn enligt miljöbalken, livsmedelslagen, lag om bostadsanpassningsbidrag, alkohollagen och tobakslagen. Till sin hjälp har nämnden en egen förvaltning som arbetar i båda kommunerna. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra arbetssätt och rutiner och alla har minst två uppdrag, dels att arbeta med vårt grunduppdrag dels att utveckla och ständigt förbättra. Att identifiera onödigt arbete och att hitta smartare arbetssätt är en naturlig del av vardagen. Karlskoga kommun står inför nyetableringar eller utökning av verksamheter, nya bostäder med utökade servicefunktioner som skolor- och förskolor gör att vi behöver utöka vår bemanning för att utföra vårt viktiga uppdrag med hög kvalité och gott bemötande. På Tillväxt- och tillsynsförvaltningen är vi ca 25 medarbetare som tillsammans arbetar för att bidra till kommunens vision om hållbar utveckling. Byggenheten består av sju bygglovsinspektörer och en bygglovsadministratör och ingår i Tillväxt- och tillsynsförvaltningen som även inkluderar en miljöenhet samt en sektion för bostadsanpassning. Tillväxt- och tillsynsförvaltningen söker nu dig som i rollen som enhetschef för byggenheten kan skapa goda förutsättningar för dina medarbetare kring att nå de mål som ges och som lockas av de möjligheter och utmaningar som uppdraget innebär. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget innebär ansvar för verksamhet, budget- samt personalansvar inom byggenheten. Du förväntas planera, driva, utveckla och följa upp enhetens arbete. Som chef är ditt uppdrag att leda och motivera dina medarbetare för att på bästa sätt tillvarata och utveckla deras kompetens samt aktivt stötta medarbetarna i rollen som myndighetsutövare. Du är föredragande i ärenden vid nämnd. Du har en aktiv roll i Tillväxt- och tillsynsförvaltningens ledningsgrupp där cheferna inom förvaltningen är representerade. Arbetsuppgifterna är breda och kommer att växla mellan stora och komplexa frågor till mer detaljerade. Tjänsten är även operativ och innebär viss handläggning. Detta gör jobbet på förvaltningens byggenhet spännande och omväxlande. För att göra det enklare för våra invånare och företagare att ta del av information samt utföra sina ärenden arbetar du med att implementera samt att se över digitaliseringens möjligheter för att effektivisera enhetens informations- och ärendehantering. KVALIFIKATIONER Du är högskoleingenjör/civilingenjör, arkitekt eller har en annan utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du ska ha goda kunskaper om plan- och bygglagen och övriga lagar som reglerar området. Du får gärna ha tidigare erfarenhet från kommunal verksamhet och politiskt styrda organisationer. Det är bra om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. Som person är du trygg i dig själv, trivs du med att leda, driva och motivera samt att skapa och behålla goda relationer som präglas av dialog och ömsesidigt utbyte. Du har också lätt för att formulera tydliga mål samt fatta beslut och på ett bra sätt kommunicera dessa. Meriterande är om du har erfarenhet av att vara chef/ledare samt tidigare erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet. Det är meriterande om du har arbetat med handläggningsprogrammet Castor. Det är bra om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. Som person är du trygg i dig själv, trivs du med att leda, driva och motivera samt att skapa och behålla goda relationer som präglas av dialog och ömsesidigt utbyte. Du har också lätt för att formulera tydliga mål samt fatta beslut och på ett bra sätt kommunicera dessa. Som enhetschef ska du vara resultatinriktad samtidigt som god kvalitet bibehålls, våga fatta beslut och vara självgående, se möjligheter och förändringspotential och ha förmågan att kunna situationsanpassa ditt ledarskap. Du bör vara stödjande, synlig, inspirerande, bra på att lyssna och kunna tillvarata dina medarbetares kompetens och drivkraft för att ni tillsammans ska nå målen för enheten. Ledarskapet präglas av tydlighet, lyhördhet, trygghet, tillit, samarbete och engagemang. Uppdraget kräver att du har god samarbetsförmåga samt är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet innefattar mycket varierande arbetsuppgifter vilket kräver att du arbetar strukturerat. Du arbetar i nära samverkan med förvaltningens och kommunens övriga verksamheter. I mötet med verksamhetsutövaren är det av stor vikt att du är pedagogisk samt serviceinriktad. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort ÖVRIGT Vi har löpande urval och intervjuer, så vänta inte med din ansökan! Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du frågor om hur du ansöker - kontakta supporten på tel: 0771-693 693. Har du frågor om tjänstens innehåll - kontakta namngiven person i annonsen.

17 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Bygglovshandläggare

Malmö Personal arbetar med fokus på personalförsörjning, inhyrning av chefer, korttidsbemanning, Search och Headhunting samt Karriärändring. Malmö Personal är också samarbetspartners till Norlandias familjetjänster.Vi utgår från våra kontor i Malmö och Stockholm.Malmö Personal erbjuder via sina konsulter hög kompetens och lång erfarenhet inom rekrytering, uthyrning, karriärändring och förmedling av all kommunal personal. Malmö Personal söker Bygglovshandläggare för inhyrning till teknisk förvaltning i mellersta Skåne Som bygglovshandläggare ingår du i kommunernas bygglovsenheter som handlägger ärenden rörande bygglov och tillsyn enl. PBL, strandsskydds dispenser samt bostadsanpassningsbidrag. Kvalifikationer:  Kommunal erfarenhet av arbete med bygglov är ett måste Utbildning som arkitekt, byggnadsingenjör, bygglovshandläggare, eller annan utbildning som vi  bedömer som likvärdig. Bra på att kommunisera med olika målgrupper Du måste kunna uttrycka dig väl i i tal och skrift Strukturerad och flexibel och kan leverera resultat Omfattning är inhyrning 100% under ca 6 månader med sannolik förlängning eller anställning hos kund. Processerna går ibland snabbt, intresserade bör därför ansöka snarast.      Anställningsformer: Antingen anställd hos Malmö Personal eller inhyrd som underkonsult för ev. senare fast anställning hos kund. Vi söker nu dig som i första skedet vill axla konsultrollen.    Skicka din CV till länken nedan Eller ring Connie Winsborn 072 313 88 00 för mer information   Lön/arvode: Anges senare

16 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Koordinator - objektsspecialist Nova

Vi söker en skicklig koordinator till samhällsbyggnadsavdelningen inom Sollentuna kommun. Du kommer att tillhöra avdelningens stabsenhet och ingå i en grupp koordinatorer som levererar stöd åt avdelningens respektive enheter men kommer i din roll främst arbeta mot bygglovsenheten inom samhällsbyggnadsavdelningen. I rollen kommer du vara med och implementera bygglovsenhetens nya verksamhetssystem Nova. Efter införandet av Nova ansvarar du som objektsspecialist för att utveckla processer och automationer i systemet och stötta medarbetarna som använder programmet. I din roll ingår utöver ansvaret som objektsspecialist att tillsammans med en kollega registrera ansökningar och expediera beslut, hantera grannhöranden och överklaganden samt fördela och omfördela bygglovsärenden för att säkerställa en jämn arbetsbelastning hos medarbetarna inom bygglovsenheten. Rollen är flexibel och kan komma att utvecklas tillsammans med dig utifrån verksamhetens behov. Som koordinator på samhällsbyggnadsavdelningen rapporterar du till stabschefen och bygglovsenhetens ledningsgrupp. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Objektsspecialist i bygglovsenhetens verksamhetssystem. I rollen ingår att stötta övriga användare, göra inställningar i systemet, vara kontaktperson mot systemleverantör samt vidareutveckla processer och automationer i systemet. Registrering och expediering av ärenden och handlingar. Hantering av överklaganden, grannhöranden och kungörelseannonser i ortstidning Fördela och omfördela ärenden och säkerställa jämn arbetsbelastning Hantering av beställningar, exempelvis IT-utrusning. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning eller erfarenhet som bedöms som likvärdig. Eftersom tjänsten innebär samarbete med många olika grupperingar behöver du ha god samarbetsförmåga, vara initiativtagande och strukturerad. Du ser helheten och har förmåga att hantera många olika arbetsuppgifter parallellt. För att lyckas tror vi även att du har ett stort intresse för digitalisering och utveckling. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av att ha arbetat som objektsspecialist för verksamhetssystemet Nova är meriterande. Kunskaper om samhällsbyggnadsprocessen, dess lagstiftningar samt av liknande arbetsuppgifter är även det meriterande. Övrigt Bakgrundskontroll kommer att genomföras på slutkandidat. Vi erbjuder Samhällsbyggnadsavdelningen förvaltar och utvecklar attraktiva livsmiljöer i Sollentuna, en dynamisk plats mitt i regionen där klassiska villaområden, stadsdelscentrum, ett växande näringsliv och bostadsområden från rekordåren möter naturreservat och sjöar. Avdelningen består av drygt hundra kollegor som jobbar med samhällsplanering, miljö- och klimatarbete, bygglov och tillsyn, mät- och kartuppdrag, utbyggnad av allmän plats samt drift och förvaltning av gator, parker och naturområden. Vi har en modern syn på våra medarbetare och du får ett stort ansvar för ditt arbete och din arbetstid. Vi vill att våra medarbetare ska kunna ha ett hållbart arbetsliv, bland annat att kunna kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi tillämpar flextid och erbjuder distansarbetsmöjligheter, kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Tjänsten är placerad i nyrenoverade lokaler i Turebergshuset som ligger centralt i Sollentuna centrum. Hit är det är lätt att ta sig med allmänna kommunikationer. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun! Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

15 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Bygglovshandläggare med inriktning tillsyn

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! På bygglovsenheten, som är en av tre enheter på avdelningen för Bygglov och Miljöskydd, arbetar idag 14 personer. Vi arbetar med att handlägga bygglov, förhandsbesked och anmälningar. Enheten arbetar även med tillsyn inom plan- och bygglagen samt med bostadsanpassningsbidrag. I denna rekrytering söker vi en kunnig, engagerad person som har ett intresse för tillsyn. ARBETSUPPGIFTER Som bygglovshandläggare med inriktning mot tillsyn på bygglovsenheten kommer du i huvudsak att arbeta med tillsynsärenden inom plan- och bygglagen. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Du kommer att skriva fram tjänsteskrivelser och föredra ärenden inför bygg- och miljönämnden. Du ansvarar självständigt för dina arbetsuppgifter i nära samarbete och gemensam samsyn med kollegorna på enheten och på avdelningen. Arbetet innebär många kontakter med kommuninvånare, övriga förvaltningar och andra myndigheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har bygglovshandläggarutbildning, juridisk utbildning inom området, eller dig som har annan högskoleutbildning inom samhällsbyggnadsområdet eller innehar motsvarande kompetens som arbetsgivaren finner likvärdig. Du har erfarenhet av arbete med frågor inom plan- bygglagen. Det är meriterande om du har arbetat med tillsynsfrågor tidigare. Ett krav är att du ska tala och skriva svenska obehindrat samt ha B-körkort. Vi lägger stor vikt vid följande personliga egenskaper: - Du är van att själv ta ansvar och driva dina ärenden. - Du har en god administrativ förmåga att planera och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. - Du trivs bra med att arbeta i team och du har ett lyhört förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och relationsskapande. - Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och säkerställer att budskap når fram, samtidigt som du påminner och följer upp. - Du har en helhetssyn, tar hänsyn till flera perspektiv och har god förmåga att göra korrekta avvägningar För att lyckas med arbetet har du en god förmåga att vägleda andra. Det är en förutsättning att du är intresserad av verksamhetsutveckling och effektiva processer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Välkommen med din ansökan. ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

10 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024