Configuration Manager/CM

Sök bland 6 lediga jobb som Configuration Manager/CM och börja ditt nya yrkesliv idag!

Systems Engineer
Procruitment AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Om kunden Företaget är en världsledande aktör inom avancerad militär utbildningsmateriel och har kunder över hela världen. Med den senaste tekniken och ett starkt fokus på innovation erbjuder företaget en arbetsmiljö där människan och utveckling står i centrum. Här ges du möjlighet att växa och bidra till lösningar och utveckling inom ett stabilt och framåtlutat bolag inom en unik bransch. Om tjänsten I rollen som systemingenjör/systemarkitekt kommer du att integrera ett av kundens system in i kunds större systemmiljö, med fokus på utveckling integration. Du kommer att arbeta med att industrialisera och höja systemnivån, skapa tydliga kravspecifikationer och säkerställa smidiga integrationer. Rollen innebär att fungera som spindeln i nätet, med mycket kommunikation och samverkan internt och externt, samt att driva projekt som förbättrar produkten och dess värde för kunden. Rollen passar dig som vill vara med i en ny satsning, påverka produktens utveckling nära dess praktiska användningsområden. Som person är du strukturerad, driven och kommunikativ. Du trivs med att systemera, skapa lösningar och arbeta tvärfunktionellt. Din kompetens Utbildad systemingenjör eller systemarkitekt Erfarenhet som systemarkitekt eller systemingenjör, gärna inom industrin Erfarenhet av att systemera, skriva användarfall och kravspecifikationer Erfarenhet av att skapa tydliga mål för systemintegrationer Driven – tar initiativ och lead på vad som ska göras Kommunikativ och duktig på att samverka Ordning och reda med en strukturerad arbetsmetod Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt Övrigt Lön: Fast månadslön Omfattning: Heltid, tillsvidare Start: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstid Placeringsort: Jönköping Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag! Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd, tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Om oss Procruitment är Sveriges enda karriärbyrå inom IT, tech och engineering som genom proaktiv rekrytering förenar attraktiva arbetsgivare med människor som delar samma mål och ambitioner. Oavsett om du är en erfaren ledare eller om du ska ta ditt första steg ut i karriären hjälper vi dig att nå dina karriärmål - samtidigt som vi bryr oss om dig, din resa och att du mår bra längs vägen. Procruitment är stolta vinnare av Recruitment Awards och är utsedda till Årets Rekryteringsföretag och Årets Raket samt Gasellvinnare 2024 av Dagens Industri.

17 april 2025
Sista ansökan:
4 oktober 2025
Ingenjör inriktning konfigurationsledning
Försvarets Materielverk
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Vi söker dig som vill vara med och driva vårt arbete med konfigurationsledning framåt. Hos oss får du möjlighet att använda din kompetens där den verkligen gör skillnad. Tillsammans med ett erfaret team är du med och skapar lösningar som gör avtryck – både idag och i framtiden. Om tjänsten Som konfigurationsledare får du en viktig och samordnande roll där du tillsammans med projektledare och tekniska specialister skapar ordning, kvalitet och tydlighet genom hela projektets livscykel. Du är den som ser till att förändringar hanteras strukturerat, att dokumentation och leveranser är spårbara och aktuella, och att rutiner och arbetssätt inom konfigurationsledning är väl förankrade i organisationen. Rollen innebär nära samarbete med både interna team och externa samarbetspartners. Du bidrar till en god dialog, skapar trygghet i processerna och är ett stöd när viktiga beslut ska fattas. Genom din analytiska förmåga, struktur och långsiktiga perspektiv säkerställer du att projektet arbetar metodiskt och effektivt, även i komplexa och föränderliga miljöer. Du håller samman arbetet i förändringsforum som CCB, ansvarar för planering och uppföljning av konfigurationer, deltar i tekniska revisioner och ser till att all dokumentation speglar systemets faktiska status. Utöver det delar du gärna med dig av din kunskap och vägleder kollegor i konfigurationsledningens grunder. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tjänsteresor förkommer, såväl inrikes som utrikes. Om dig Vi söker dig med relevant akademisk bakgrund, exempelvis som civil- eller högskoleingenjör, systemvetare eller likvärdig kompetens som du har byggt upp genom erfarenhet. Du har en trygg grund i konfigurationsledning och tekniskt systemarbete, och känner dig bekväm med att kommunicera på både svenska och engelska – i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har utbildning inom konfigurationsledning, kravhantering eller systemutformning, samt om du har erfarenhet av att leda eller samordna projekt. Har du även arbetat med exportkontroll, verksamhetsmodellering eller kravspecifikation ser vi det som ett extra plus. Vi välkomnar även erfarenhet inom områden som systems engineering (SE), integrated logistics support (ILS), informationssäkerhet (IA) eller systemsäkerhet – men det är inget krav. Personliga egenskaper är av stor vikt för oss. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter och söker dig som har lätt för att samarbeta, tar ansvar och trivs med att driva arbetet framåt. Du är lyhörd och kommunikativ, skapar goda relationer och bidrar till en varm och inkluderande arbetsmiljö. Med ett strukturerat arbetssätt planerar och prioriterar du effektivt, samtidigt som du agerar självständigt och tar egna initiativ. Vidare har du en god förmåga att se helheten och väger in både detaljer och övergripande perspektiv i dina beslut. När tempot ökar eller utmaningar uppstår behåller du fokus – du är uthållig och lösningsorienterad, och ser till att arbetet går i mål. Med din kombination av samarbetsförmåga, driv och helhetstänk skapar du både trygghet och framdrift i teamet. FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi har i uppdrag att förse det svenska försvaret med den senaste tekniken och kunskapen så att de kan försvara vårt land och våra allierade. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor får du vara med och utveckla och upphandla det som ibland inte existerar än. Du driver utvecklingen, hela vägen från behov till leverans. Från idé till verklighet. Som medarbetare på Luftvärnsenheten kommer att arbeta på vårt verksamhetsområde armémateriel som ansvarar för teknik och tjänster som används av Armén och Hemvärnet, exempelvis fordon, vapen, skydd och luftvärn. Luftvärnsenheten ansvarar för att anskaffa, vidmakthålla, vidareutveckla samt avveckla Försvarsmaktens luftvärnssystem. Systemen består av eldenheter, sensorer, simulatorer och underhållsutrustning. Hos FMV erbjuds du en trygg anställning med bra förmåner: • Kompetensutveckling och karriärmöjligheter • Flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete i den mån arbetet tillåter • Tjänstepension och friskvårdsbidrag Läs mer om FMV som arbetsgivare och om de förmåner vi erbjuder på vår hemsida: Arbeta på FMV. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Välkommen med din ansökan senast 2025-05-04. Bra att veta • Du ansöker genom att bifoga ditt CV, betyg och intyg på svenska. I ditt CV beskriver du tydligt på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter. För en mer inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot några personliga brev. • Vi rekryterar kompetensbaserat och bedömer kandidater utifrån rollens krav på erfarenhet, kompetens och personliga egenskaper. • Våra fackliga företrädare är SACO Anna Karin Persson, OFR/S Lena Sköld Gunnarsson, OFR/O Gunnar Östermark och SEKO Peter Andersson. Alla nås via FMV:s växel: 08-782 4000. • Vid frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Cathrine Johannessen via FMV:s växel: 08-782 4000. Kontakta rekryterare Ellinor Rosengren Thelin på [email protected] vid frågor om rekryteringsprocessen. #LI-Hybrid För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till befattningen tas endast emot via FMV:s webbplats eller registratur. Vi har gjort vårt medieval och undanber oss därför försäljning av annons- och rekryteringstjänster.

14 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Configuration manager - Karlskrona
NDP IT AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Vi söker nu en konfigurationsledare till ett uppdrag på plats i Karlskrona. Du kommer att arbeta tillsammans med projektledare och utvecklare för att bidra till att projektleveranserna till kunderna sker enligt plan. Du både stöder och styr projekten i ditt arbete. Du kommer att ha ansvarar för att säkerställa att produkters konfigurationer är uppdaterade och dokumenterade korrekt vid beslutade tillfällen. En viktig del av rollen är att synliggöra och stärka förmågan för konfigurationsledning inom projekt och verksamhet. -Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar med krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap Du kommer att arbeta i ett team med andra konfigurationsledare och med flera produkter och kunder inom området samt ha en nyckelroll i att implementera och utveckla etablerade arbetssätt. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att planera, leda och genomföra aktiviteter inom konfigurationsledning samt att ge stöd och styrning till projektorganisationen. På avdelningen arbetas det med systemutveckling och underhåll av militära ledningssystem under hela livscykeln från definition till avveckling. Avdelningen är i en tekniskt avancerad miljö med hårda regulatoriska krav och med ett nära samarbete med projekt, kunder och andra nyckelpersoner. Du kommer att få möjligheten att vara med i alla aspekter av produkterna. Huvudsakliga arbetsområden: • Stödja och styra en effektiv och kontrollerad utveckling av produkterna inom projekt- eller organisationsenheten. • Vara en aktiv och integrerad del av projektet och delta i all planering, diskussioner etc. som kan ha inverkan på konfigurationshanteringen. • Synliggöra hur konfigurationer är uppsatta. • Skapa och underhålla planer för konfigurationshantering • Skapa och underhålla instruktioner inom området och bidra till ständig förbättring av konfigurationshanteringsprocessen. • Genomföra utbildningar. • Granska systemdokumentation. Vi söker dig som har ett genuint intresse för både människor och teknik, samtidigt som du är lösningsorienterad. För att lyckas i denna roll behöver du vara strukturerad, driven, proaktiv och ha uthållighet. Du trivs i en roll där du får ta ansvar och leda samt ha ett strukturerat arbetssätt med förmåga att hantera och analysera större informationsmängder och ur det presentera en helhetsbild. Eftersom rollen omfattar många intressenter och samarbete med andra, så behöver du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du söker alltid sätt att förbättra effektiviteten och arbetar för att nå uppsatta mål. Du har erfarenhet och kunskap om vikten av bra balans mellan arbete och fritid, men också att veta när det är viktigt att lägga i en extra växel. Krav: • Högskoleingenjör eller motsvarande. • Utmärkt kommunikationsförmåga på svenska och engelska, i tal och skrift. • Erfarenhet av systemutveckling inom hård- eller mjukvara. • God kommunikations- och samarbetsförmåga. Meriterande: • Kunskap inom System Engineering och konfigurationsledning. • Kunskap och erfarenhet av att ta fram styrdokument för konfigurations- och informationsleveransarbete och omsätta detta i projekt. • Erfarenhet som CM eller inom närliggande discipliner såsom test, mjukvaruutveckling eller hårdvarukonstruktion. • Erfarenhet från branscher med höga krav på informationssäkerhet, spårbarhet och exportkontroll, exempelvis försvarsindustri, telekom, medicin eller bank.

8 april 2025
Sista ansökan:
8 maj 2025
Configuration Manager till Special Mission & Regional Aircraft
SAAB AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Drivs du av att se dina idéer bli verklighet? Välkommen till vår spännande och teknikintensiva värld. Din roll Konfigurationsstyrning och konfigurationsledning är en viktig del i livscykeln för våra flygplan och grundläggande för att säkerställa luftvärdighet hos våra produkter. Vi söker nu en Configuration Manager (CM) till Special Mission & Regional Aircraft, BU Aviation Services, som ska vara med och leda konfigurationsstyrningen i vår organisation. Som en del av vår avdelning kommer du att jobba tvärfunktionellt i många projekt och produkter, där dina dagliga arbetsuppgifter kommer att bestå av bland annat: * Driva Configuration Management (CM)-relaterade ärenden och coacha andra i sakfrågor kring CM * Bistå projektledning med produkt-/dokumentstruktur och en kontrollerad ändringshantering * Utveckla våra arbetssätt inom avdelningen tillsammans med dina kollegor * Uppdatera CM-planer och förmedla dess information till respektive projekt på ett pedagogiskt sätt * Jobba aktivt med strategi kring CM och både långsiktiga samt kortsiktiga planer * Vara stöttande i processen att ta fram vårt nya PDM-verktyg * Stödja vår utvecklingsavdelning i olika frågor gällande konfigurationsstyrning och -ledning Din profil Vi söker dig som har ett stort intresse för teknik och vill ta ägarskap för att lösa komplexa utmaningar - med skärpa, struktur och driv. Du har ett analytiskt mindset och kompromissar inte med kvaliteten, sätter dig snabbt in i nya område och är lika duktig på att jobba tillsammans med andra som att driva ditt egna arbete framåt. Vi tror att du som kommer trivas i den här rollen är en person som: * Motiveras av komplexa utmaningar * Lockas av att leda andra och att få utveckla ditt ledarskap * Vågar ifrågasätta när det behövs och strävar alltid efter förbättring * Har ett starkt självledarskap - du tar initiativ utan att invänta direktiv För att lyckas i rollen har du: * Erfarenhet inom relevant område, exempelvis som konstruktör eller systemingenjör * En förståelse för Systems Engineering och att ha jobbat med produktlivscykelfrågor * Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift Det är meriterande om du har en teknisk högskoleutbildning samt om du har tidigare erfarenhet av konfigurationsarbete. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 25,500 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här. Affärsområdet Aeronautics är en innovativ leverantör av flygplanssystem i världsklass och har ett brett utbud av supportlösningar inom civil och militär luftfart. Inom affärsområdet bedrivs forskning, utveckling och produktion av militära flygplanssystem. Vi säkrar framtiden inom flygindustrin genom forskning och studier av innovativa flygsystem och vidareutveckling av våra produkter. Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, kan du läsa om dem här.

7 april 2025
Sista ansökan:
28 april 2025
Utvecklingsledare inom integration till Unionen
Bravura Sverige AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Om Unionen Unionen är Sveriges största fackförbund och verkar för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden. Deras vision är att skapa trygghet, framgång och glädje i arbetslivet. Unionen har nationellt kontor på 23 orter med cirka 1000 medarbetare. I Stockholm arbetar du tillsammans med 600 kollegor i moderna lokaler med tillgång till gym, mitt i Stockholm City. Kontoret präglas av en prestigelös och välkomnande kultur där gemenskap och trygghet värderas högt. Denna roll tillhör sektionen IT-tjänster, där flera grupperingar finns. Du ingår i teamet för Digital Utveckling, som ansvarar för mer utvecklingsintensivaIT-tjänster så som medlemshantering (Dynamics), digitala kanallösningar, business intelligence och mer. Dessutom finns centrala funktioner som övergripande IT-arkitektur, IT-säkerhet och sourcing. Arbetsuppgifter I denna roll leder du det dagliga arbetet i ett utvecklingsteam med fokus på integrationer, både internt och externt. Teamet består idag av fem personer. Du kliver in i en spännande tid för Unionens IT-organisation, där stora satsningar görs för att ligga i teknisk framkant. Som utvecklingsledare har du en nyckelroll i att identifiera och driva förbättringsområden, ta fram förvaltningsplaner och säkerställa att de genomförs på ett strukturerat och effektivt sätt. Du får stor möjlighet att påverka teamets arbete och skapa optimala förutsättningar för verksamheten. I dinahuvudsakliga arbetsuppgifter ingår: •Ta fram och driva arbete enligt förvaltningsplan samt ansvara för uppföljning och budget inom området.•I samarbete med verksamheten, arkitekter och andra utvecklingsledare samordna, planera och leverera enligt back log.•Säkerställa att incidenter hanteras effektivt i andra- och tredjelinjens support.•Följa upp och rapportera status, framsteg och eventuella utmaningar till relevanta intressenter.•Stödja teamet i att identifiera och implementera tekniska förbättringar och effektiviseringar. Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper •Teknisk bakgrund som utvecklare eller arkitekt med god förståelse för integrationslösningar•God förståelse för kostnadsoptimering och prestanda, särskilt i molnlösningar baserat på Microsoft•God förståelse för säkerhet, GDPR och andra relevanta regelverk inom integrationslösningar•Obehindrad svenska samt engelska i tal och skrift Vi söker dig som brinner för att göra skillnad – och det kommer du verkligen kunna göra här! Ditt verksamhetscentrerade tankesätt och din förmåga att kommunicera och bygga förtroende är värdefulla egenskaper. Genom kontinuerlig dialog med interna kollegor, konsulter och leverantörer kan du driva förändring effektivt. Din förståelse för hur förändring påverkar organisationer och människor gör att du kan tillämpa best practice för att uppnå positiva resultat. Du är strukturerad och vet när kvalitet bör prioriteras. Du trivs i en ansvarstagande roll och är duktig på att sätta både kortsiktiga och långsiktiga mål för att upprätthålla en hög nivå på både ditt och ditt teams arbete. Vi uppskattar din positiva attityd och din förmåga att kommunicera och skapa entusiasm. Här får du arbeta med lika positiva och kunniga kollegor som ser fram emot att välkomna dig till en både spännande och utmanande roll! Övrig information Start:Enligt överenskommelse Plats:Olof Palmes Gata 17, Hötorget, Stockholm. Möjlighet att arbeta på distans två till tre dagar i veckan. Lön:Enligt överenskommelse, övriga villkor enligt kollektivavtal Facklig kontakt:Elahe Sharifi,[email protected],08-50415430 Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Brillante och du anställs direkt hos Unionen. Vi gör ett löpande urval, så skicka in din ansökan redan idag! Vid frågor eller funderingar, kontakta ansvarig rekryterare Elice Öhman [email protected] 076-721 49 82.

6 februari 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025
Configuration Manager
Nexer Engineering Process AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Do you want to be part of a journey where the focus is on development with passion and execution? We are now looking for a Software Configuration Manager who thrives on challenges and wants to be part of safe and supportive teams where humor and joy take place in everyday work! About Nexer Engineering Process We provide expertise and resources in the process and configuration of engineering products. It can be the release and configuration of embedded software in vehicles, both within the client’s development organization and in production and aftermarket. Our mission is not only to support our customers in the best possible way but also to be THE team where we support each other to be better every day. In the team, we value knowledge-sharing, caring, and daring. This way, we help each other reach new levels – whether in the context of the assignment or related to our personal career goals. The role As a consultant, you will work with one of our long-term, qualified, and challenging assignments. In the assignment as a Software Configuration Manager, you play an important part in the software release pipeline, delivery of new features, and creating software configurations for one of our client's range of products. Examples of responsibilities are managing the configuration needed for software, meeting the requirements of specific products, and relevant documentation. Who are we looking for? As a person, you are independent and responsible, structured, and have a great interest in technology. You are communicative, enjoy working with others in a team and have a wide range of contacts. You have a strong can-do attitude, a learning and problem-solving mindset, and the ability to drive tasks to completion. In addition to your personal qualities, you need: B.Sc. or M.Sc. in Computer Science, Software Engineering, Electrical, and Electronics Engineering Very good understanding of Continuous Integration and software toolchains Work experience in Embedded Software engineering Knowledge of automotive technology Fluency in English, both written and spoken Experience with working in a global and cross-functional organization Application You are welcome to submit your application below. We do not have the opportunity to receive applications via e-mail, but if you have questions about the service or Nexer, please contact Robert Lövström at [email protected] ABOUT NEXER GROUP Nexer as an employer If you work at Nexer, you get a bold and entrepreneurial employer with an international presence. We take pride in leading the digital revolution and being at the forefront of technology, always with an agile and forward-looking approach. With us, you get unique opportunities to dream big, act smart and develop. As a family-owned company, we own our strategy and invest in long-term goals, and we encourage employee involvement and ideas. In addition, we offer a flexible work policy, where it’s possible to work remotely when it suits you and your assignment. Our culture Our vision is Promising future – it’s important for us to make a difference and contribute to a better future. We are committed to our customers and have a sincere concern for each other. We embrace diversity and believe that people with different backgrounds and experiences make our work and our company better. We value innovation and the will to develop and take the next step, onwards and upwards. And most importantly – we have fun at work!

28 januari 2025
Sista ansökan:
28 april 2025