Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Om tjänsten Som vikarierande skolbehandlare blir du en del av Växthuset öppenvårdsteam inom socialförvaltningen. Du arbetar med elever som har problematisk skolfrånvaro. Arbetet är självständigt och innebär tät kontakt med elever, familjer, skola och andra aktörer, med målet att möjliggöra en återgång till fungerande skolgång. En central del av uppdraget är kartläggning för att identifiera ungdomens styrkor, svårigheter, behov och nätverksresurser. Det omfattar samtal med ungdom, vårdnadshavare och skolpersonal, samt analys av dokumentation såsom åtgärdsprogram, pedagogiska bedömningar och eventuella utredningar från socialtjänst och BUP. Under denna fas påbörjas också relations- och alliansskapande med samtliga parter – ett viktigt steg för att lyckas med kommande insatser. Arbetsuppgifter • Kartlägga och analysera orsaker till problematisk skolfrånvaro • Utforma, genomföra och följa upp individuella handlingsplaner tillsammans med elev, vårdnadshavare, skola och andra samverkansparter. • Skapa god samverkan med skolpersonal, elevhälsa och externa aktörer • Dokumentera insatser och följa upp resultat • Arbeta i nära samarbete med kollegor inom Växthuset öppenvårdsteam Kvalifikationer • Socionom-, beteendevetarutbildning eller annan relevant högskoleutbildning med inriktning mot barn, unga och socialt arbete • Erfarenhet av arbete med skolfrånvaro, ungdomar eller skolsocialt arbete är meriterande • Mycket god förmåga att skapa relationer, bygga allians och arbeta strukturerat • God kommunikativ förmåga i svenska, både muntligt och skriftligt • Kunskap i KBT är meriterande Anställningsvillkor Vikariat, tidsbegränsad anställning, heltid till och med juni 2026 Tillträde: Snarast Placering: Växthuset öppenvårdsteam Vi erbjuder dig: • Ett engagerat arbetslag och nära ledarstöd. • Friskvårdsbidrag och andra förmåner via kommunen. • Möjlighet att påverka och bidra i en organisation i förändring. • En arbetsmiljö präglad av samarbete, tillit och respekt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Är du intresserad av att arbeta i samverkan mellan socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin? Då kan du vara den vi söker till IKB-enheten för intensiv kontextuell behandling! Intensiv Kontextuell Behandling (IKB) Uppsala län är en integrerad individ- och familjebehandlingsmodell driven i samverkan mellan socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatri. Vi behandlar ungdomar mellan 11-18 med självskadebeteende och/eller suicidnära beteenden och deras familjer. Modellen integrerar de två behandlingsmetoderna Funktionell Familjeterapi (FFT) och Dialektisk Beteendeterapi (DBT) och har en egen behandlingsmanual som är sammanställd 2016. Beskrivning av arbetsuppgifter Arbetet i varje familj drivs i nära samarbete mellan familjebehandlare och indvidualbehandlare med tre fokusområden; individ, familj och kontext. Samordnaren finns med och säkrar processen i varje ärende. Som familjebehandlare är du framförallt ansvarig för det systemiska perspektivet i behandlingen där kommunikation inom familjen är av central betydelse. Du arbetar med utgångspunkt i metoden FFT. De kontextuella fokusområdena utgörs i huvudsak av familjens nätverk, skola, socialtjänst och övriga vårdkontakter där samverkan är en naturlig del av arbetet. Individualbehandlaren är huvudansvarig för ungdomens individuella behov och arbetar med interventioner som har sin utgångspunkt i DBT. Kvalifikationer Vi söker dig som har utbildning till psykolog, socionom eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten samt grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1). För att lyckas i arbetet ska du ha klinisk erfarenhet av socialt/behandlingsarbete med barn/ungdomar och deras familjer. Har du erfarenhet av arbete i nära samverkan mellan kommun/region är det meriterande. Du ska ha B-körkort och kunna vistas i hem där djur finns. Har du språkkunskaper utöver svenska och engelska är det en fördel. Det är meriterande för tjänsten om du har: • utbildning/certifiering i metoden FFT • utbildning i metoden DBT • Psykoterapeututbildning (steg 2). Som person tar du initiativ till aktiviteter för att uppnå resultat. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dessutom är du en person som har förmågan att sätta sig in i någon annans perspektiv eller situation. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Stefan Enekvist, enhetschef, 018-727 49 33Moa Bråthén Wijana, samordnare, 018-726 32 37Ylva Kuzmicki, avdelningschef Region Uppsala BUP förstärkt grupp, 018-611 91 04. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Din arbetsplats Enheten för Familjestöd och familjehem är en av tre enheter inom verksamhet Barn och familj vid sektorn för socialtjänst i Härryda kommun. På enheten arbetar sju familjebehandlare, en ungdomsbehandlare, fem barnsekreterare och fem familjehemssekreterare samt arbetsledning. Vårt uppdrag är att ge barn och familjer som är i behov av biståndsbedömda insatser från socialtjänsten, bästa möjliga stöd och hjälp. Familjebehandlare och familjehemssekreterare har tidigare delat på en arbetsledare. Nu kommer vi att utöka med ytterligare en arbetsledare och vi söker därför dig som vill vara samordnare för vår familjebehandlargrupp. Som samordnare kommer du vara en del av 1:e-socialsekreterargruppen och ha liknande arbetsuppgifter, men utan myndighetsbeslut. Verksamhet Barn och familj i Härryda har en uttalad inriktning; Hemma först. Det innebär att vi med hjälp av ett systemiskt, flexibelt och processinriktat arbetssätt vill göra allt vi kan för att hjälpa barn i deras hemmiljö. Detta gör vi i samarbete med familjen, familjens nätverk och andra för barnet viktiga funktioner. Familjebehandlarna har en viktig roll i detta arbete där vi ser relationsskapande som en avgörande grund. Ditt uppdrag I ditt uppdrag kommer du att stötta familjebehandlarna i deras arbete och vara en viktig del i att åstadkomma en positiv förändring för de barn och familjer vi möter. Du ska leda och fördela familjebehandlarnas dagliga arbete och därmed vara ett nära stöd i deras olika processer och behandlingsarbete. Du ska ha ett stort fokus på kvalitet och metodutveckling. Du ska ha en hög förmåga att ta in olika perspektiv och förstå innebörden av att samverka och samarbeta med såväl interna som externa kollegor. Du har en betydelsefull roll i att delta i samverkansmöten och hjälpa till att hitta lösningar som är till våra barns och familjers bästa. Du kommer ha ett övergripande ansvar för familjebehandlarnas arbete och deras processer och därmed också ha till uppgift att ta fram sätt att utvärdera arbetet och att utveckla det. I ditt uppdrag ingår att omvärldsbevaka och hitta strukturer och arbetssätt för att göra de anpassningar som behöver göras, t ex utifrån nya socialtjänstlagen. Det här krävs för tjänsten Krav för att vara aktuell för tjänsten är minst 2årig eftergymnasial utbildning tex. socialpedagog eller annan beteendevetenskaplig utbildning. Det är även ett krav att du har mångårig erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, familjebehandling och ett systemiskt förhållningssätt. Du ska ha god kunskap om myndighetsutövning och om socialtjänstens olika processer. Du behöver ha för rollen adekvata utbildningar såsom exempelvis anknytningsteori, VINR och TMO. Det är meriterande om du är utbildad i Signs of Safety, VI ser gärna att du har erfarenhet som arbetsledare. Vi vill att du ska vara strukturerad, driven och processinriktad, men också snäll, omtänksam och trygg i dig själv. Du ska ha kunskap om grupprocesser, vara lyhörd, inlyssnande och tydlig. Eftersom det är din roll att ha en övergripande överblick på familjebehandlarnas arbete och processer behöver du även ha en god strategisk och pedagogisk förmåga. Vi vill att du ska vara positiv, lösningsfokuserad och se möjligheter i svårigheter. Precis som vi vill vi att du tycker jobbet är kul och utvecklande. Varmt välkommen med din ansökan. Kortintervjuer på teams kommer att äga rum under vecka 28 och längre intervjuer på plats under vecka 29. För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. Vad vi erbjuder dig Vi vill att du som medarbetare ska trivas hos oss och ha en god arbetsmiljö. Vi litar på din förmåga och kompetens och vi uppmuntrar och tar tillvara nya idéer. Du kommer ha gott om stöd både av närmsta chef och av dina 1:e-kollegor, men också genom regelbunden processhandledning. Det finns goda möjligheter till professionell utveckling. Vi har ett bra och nära samarbete mellan våra enheter samt med andra viktiga samarbetspartners inom kommunen, som t ex med skolan. Medarbetarna på enhet uttrycker en hög grad av trivsel, tycker om och månar om varandra och har roligt ihop. Vi har givande och konstruktiva diskussioner och vill att alla ska komma till tals och känna sig lyssnade på. Läs mer på vår hemsida om vad vi erbjuder dig. (https://www.harryda.se/arbete/arbetaiharrydakommun/detharerbjudervidig.4.4bd770a51817ff14fcd13400.html) Om Härryda kommun Härryda är en kommun som vågar! Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3 000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun. Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer! Övrig information Ordinarie chef är på semester under vecka 26 & 27. För frågor under den tiden kontakta enhetschef för utredning och skydd, Pernilla Johansson (tidigare 1:e socialsekreterare för familjebehandlarna) alternativt 1:e socialsekreterare Elin Björk (för barnsekreterarna). Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker.I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
I Habo kommun får du vara med och forma både vardag och framtid i en organisation där engagemang, närhet och ansvar gör skillnad på riktigt. Hos oss får du möjlighet att påverka, utvecklas och bidra med det du är bra på. Vi har en stark gemenskap där vi samarbetar över gränser, vågar tänka nytt och delar ansvaret för kommunens utveckling. Tillsammans bygger vi den hållbara kommunen för hela livet. Välkommen att bli en del av oss. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en viktig del i arbetet med att förstärka Öppenvårdens förebyggande arbete? Nu implementerar vi samverkansmodellen SSPF (skola, socialtjänst, polis och fritid) och vi söker därför en koordinator. Tjänsten som SSPF-koordinator är på 50% men kombineras med 50% främjande/förebyggande arbete. Det övergripande syftet med SSPF är att arbeta brottsförebyggande, och att genom tidig upptäckt och samordning av insatser förhindra att barn och unga dras in i kriminalitet, eller att bryta en redan negativ utveckling. Du kommer ingå i en arbetsgrupp med stort engagemang för målgruppen och socialt arbete. Du får även gott stöd av erfarna och engagerade kollegor och arbetsledning. Då rollen är ny finns det stora möjligheter att själv påverka hur arbetet ska utföras och du har även en central roll under uppstart och implementering. Inledningsvis kommer huvudfokus vara att starta upp och implementera samverkansmodellen i samarbete med berörda parter. Att arbeta som SSPF-koordinator innebär att initiera samverkan för de unga som blir aktuella för SSPF, att sammankalla nätverk, upprätta åtgärdsplaner och ansvara för att de insatser som planeras följs upp. Som koordinator kommer du leda arbetet mellan de professioner som ingår i SSPF. Vidare innebär arbetet utåtriktat informationsarbete och löpande informationsspridning om SSPF i Habo kommun samt implementering av metoder och arbetssätt. Merparten av din arbetstid görs dagtid men kvällsarbete kan förekomma vid behov. KVALIFIKATIONER Du som söker är examinerad socionom eller har en annan akademisk examen som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Det är önskvärt med vidareutbildning eller erfarenhet inom nätverksarbete och familjebehandling samt erfarenhet från myndighetsutövande socialtjänst. ÖVRIGT Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar. I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Förbered dig genom att ha ditt CV klart som du ska bifoga till ansökan. Du har också möjlighet att bifoga personligt brev och andra dokument. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, HR-enheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan. Ansökningshandlingar returneras ej. Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
På Utbildningsförvaltningen i Järfälla kommun arbetar omkring 3 100 medarbetare i någon av våra 39 förskolor, 22 skolor, gymnasium, vuxenutbildning och central förvaltning. Vår verksamhet präglas av våra ledord: professionalitet, kollegialitet och utvecklingskraft. Med mod och kompetens driver vi verksamheten framåt, och vi värdesätter ömsesidig respekt och förståelse mellan kollegor. Tillsammans strävar vi efter att göra varandra bättre, för vi vet att när vi gemensamt utvecklas och ständigt förbättras, så tar vi Järfälla framåt. ARBETSUPPGIFTER Resursskolan riktar sig till elever i behov av särskilt stöd. Det kan handla om både skola, fritid och hemsituation. Skolan följer de nationella styrdokument som finns för grundskolan men har dessutom en tydlig betoning på elevernas sociala och emotionella utveckling. Genom individuell anpassning av skolarbetet och stöttning i den sociala utvecklingen hjälper vi eleven att kunna nå måluppfyllelse och ett lärande i ett livsperspektiv. Specialpedagogik, miljöterapi, social gemenskap och familjestödsinsatser är några av våra redskap. Vi har som mål att erbjuda våra elever nya positiva erfarenheter och upplevelser. En av grundpelarna i resursskolans arbete är att involvera familjen och dess nätverk samt att praktiskt stödja föräldrar och elever. Detta för att knyta ihop de olika delarna av elevens liv så att eleven ska kunna utvecklas gynnsamt. Familjestödsinsatsen utgår från aktuella behov och sedan skapar vi, tillsammans med familjerna, hur och vad vi tillsammans ska arbeta med för att nå målen. I arbetet har du stor frihet att planera och genomföra ditt arbete ihop med dina kollegor i arbetslaget. Du har även tillgång till kontinuerlig reflektion och handledning. Arbetet sker till största del i skolan, men även arbete i familjernas hem kan förekomma. Arbetet som familjebehandlare i resursskolan sker i samarbete med många olika professioner och på olika nivåer. Du erbjuds en nyskapande arbetsplats där det finns stort utrymme att få vara kreativ, utveckla och tänka nytt! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad familjebehandlare med socionomutbildning i grunden eller annan relevant högskoleutbildning. Du har ett stort intresse för barn och barns utveckling. Kanske har du även arbetat med barn i behov av särskilt stöd i skolan. Du har erfarenhet av familjestöd/familjebehandling och är van att samarbeta och inkludera barn/ungdomar. Du är en självständig person som är van att ta egna initiativ. Du är strukturerad men ändå flexibel. Du gillar att fatta egna beslut men känner att samarbete med andra är en förutsättning för ett lyckat arbetsresultat. Du har en stor kreativ förmåga och är intresserad av att arbeta intensivt i familjer och har fokus på barns delaktighet samt erfarenhet av att arbeta med barn som lever i utsatta miljöer. Du ser det som spännande att vara med och tillsammans skapa nytt. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift då det förekommer en del dokumentation och mycket samtalskontakter både på arbetsplatsen och i samarbete med andra myndigheter. Du har socionomexamen eller annan, av arbetsgivaren bedömd, likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har någon form av vidareutbildning såsom ex Steg 1, MI, problematisk skolfrånvaro, psykisk ohälsa. Erfarenhet av nätverksarbete och arbete i skola är meriterande. Kunskap kring neuropsykiatriska funktionshinder är av stor vikt. Erfarenhet av behandlingsarbete med barn/ungdomar eller familjestöd/familjebehandling är ett krav. Vi sätter stort vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se https://www.jarfalla.se/bakgrundskontroller
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Nu söker vi en erfaren och engagerad behandlare till en särskild visstidsanställning på 12 månader. 1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft och för med sig en spännande omställning vilket gör att vi behöver förstärka vårt team! Relationsvåldscentrum (RVC) Väst är placerade i trevliga och rymliga lokaler i Spånga Centrum, endast 13 minuter med pendeltåg från Centralen. RVC Väst vänder sig till personer boende i stadsdelarna Järva, Bromma och Hässelby-Vällingby. Det är Järva stadsdelsförvaltning som har huvudmannaskapet för verksamheten. Vi erbjuder Vi tillämpar flextid, sommar- och vinterarbetstider och som anställd inom Stockholm Stad har du tillgång till friskvårdssubventioner och ett friskvårdsbidrag som vi hoppas att du använder. Du kan läsa mer om våra förmåner här. Rollen som familjebehandlare på RVC Väst Du kommer ingå i ett team med sju andra familjebehandlare. Som familjebehandlare kommer du arbeta med kvalificerat stöd och behandling för vuxna våldsutsatta och våldsutövare samt barn som upplevt våld och där ena eller båda vårdnadshavare har kontakt med RVC Väst. Du arbetar självständigt i individuella samtal och tillsammans med kollegor i gruppverksamhet. Du kommer att ha stöd av mycket kompetenta kollegor som använder sig av varandras erfarenheter och kunskaper i arbetet. Rollen ställer krav på god samarbetsförmåga med kollegor inom socialtjänsten, exempelvis socialsekreterare i Relationsvåldsteamen och Barn- och ungdomsenheterna men även mot externa samverkanspartners som polisen. I tjänsten ingår även att informera om verksamheten genom föreläsningar och samverkan med andra myndigheter och civilsamhälle. RVC Väst erbjuder både individuella stöd-/behandlande samtal samt gruppbehandling till våldsutsatta och våldsutövare. Tjänsten innefattar också stöd under rättsprocessen i brottmål till vuxna personer som gjort polisanmälan gällande våld i nära relationer. Insatserna till barn är Trappansamtal och "här och nu" samtal Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen. Dokumenterad kunskap om att arbeta med våld i nära relationer Aktuell erfarenhet av att arbeta med stödsamtal/behandling Meriterande är: Grundläggande psykoterapiutbildning (fd Steg1). Utbildning i Trappan-modellen, ATV och/eller Utväg Skaraborgs gruppbehandling för våldsutsatta. Erfarenhet av behandlingsarbete med våldsutsatta och/eller våldsutövande vuxna. Erfarenhet av behandlingsarbete med barn som har upplevt våld i nära relation. Som person är du trygg i dig själv, lugn och stabil. Du är tydlig i din kommunikation och är van vid att arbeta självständigt samtidigt som du har en god förmåga att samverka med andra. Du behöver vara bekväm med att arbeta utifrån uppdrag som fattas i samband med myndighetsutövning. Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet. Din ansökan Vi kommer att begära utdrag från belastningsregistret för att möjliggöra arbete med barn och ungdomar. Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Järva stadsdelsförvaltning! För att möta dagens och framtidens utmaningar bildades Järva stadsdelsförvaltning 2023. I vår stadsdelsförvaltning utvecklar vi stöd och service med fokus på alla Järvabor. Våra verksamheter präglas av samarbete, mod, empati och respektfullt bemötande. Vi eftersträvar öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/jarva/ kan du läsa mer om Järva stadsdelsförvaltning.
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb Hos oss på Socialförvaltningen i Enköpings kommun arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer. Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan. För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande. ARBETSUPPGIFTER Familjebehandlare/ socionom Vi söker två familjebehandlare med erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete med barn och deras familjer. Vi utökar med en fast tjänst och har ett kommande föräldravikariat på ett år. Arbetsuppgifter Socialförvaltningen i Enköping arbetar integrerat. Det innebär att öppenvården arbetar tillsammans med myndigheten och använder varandras kompetens för att möta medborgarens behov på bästa sätt. Nu söker vi två nya kollegor som har tidigare erfarenhet av familjebehandling och vana att arbeta i tvärteam. Du kommer att arbeta med psykosocialt behandlingsarbete där barn har behov av förändring i sin livssituation utifrån anknytningsteori med ett salutogent och systemiskt perspektiv. Öppenvård barn och familj består av 21 medarbetare med olika inriktningar och utbildningar. Två teamledare vägleder och fördelar det dagliga arbetet. Även Familjerätten tillhör enheten och det finns en ansvarig avdelningschef. Kvalifikationer Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta med psykosocialt förändringsarbete med barn och deras föräldrar/ omsorgspersoner. Som familjebehandlare arbetar du med olika metoder för att förbättra samspelet och stärka föräldraförmågan. Mycket meriterande är erfarenhet av mentaliseringsbaserat familjearbete med mindre barn och metoden PYC (Parenting young children). Arbetet sker både i våra egna lokaler och i familjers hemmiljö, allt efter uppdrag och behov. Visst kvälls- och helg arbete förekommer. För att möta behoven hos de familjer vi möter kan arbetsuppgifter förändras över tid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och egenskaper som initiativförmåga, god reflektions- och samarbetsförmåga. Att du är empatisk och kommunikativ. Hos oss får du möjligheter att utvecklas individuellt utifrån kompetens, behov och intresse. Du erbjuds ett årshjul av fortbildning som till exempel Freda utbildning, MI grundutbildning samt regelbunden MI träning. Vägledning och stöd av arbetsledare sker i grupp och enskilt. Önskvärt är socionomutbildning eller likvärdig. B körkort krävs samt god förmåga att dokumentera. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Erfarenhet av socialt arbete Erfarenhet av förändringsarbete med barn och deras omsorgspersoner Du är lugn, stabil och kontrollerad i pressade eller utmanande situationer. Du behåller ett sansat perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser samarbetssvårigheter eller konflikter på ett konstruktivt sätt. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Beskrivning Familjens hus inom Individ -och familjeomsorgen utökar verksamheten och söker nu dig som tillsammans med oss vill göra skillnad för barn och unga i Vänersborgs kommun som kommer i kontakt med socialtjänstens öppenvård. Vi behöver förstärkning till vår enhet och ser fram emot att få nya kollegor som vill dela vårt givande arbetsuppdrag och vår arbetsgemenskap. Enheten står inför ett utvecklingsarbete kopplat nya socialtjänstlagen där vi både behöver skapa förutsättningar för tidigt förebyggande insatser samt kvalificerad evidensbaserad metodik för att möta barn, ungdomar och föräldrars behov. Teamen som finns på Familjens hus arbetar med både förebyggande och stödjande/behandlande insatser. Verksamhetens familjebehandlare kommer i framtiden att vara organiserade i tre team med inriktning barn, ungdom samt ett team som arbetar proaktivt förebyggande. Syfte med indelning är att effektivisera och specialisera för bästa möjliga kvalitet och vikten av samarbete mellan teamen är avgörande, vilket betyder att man också går mellan teamen i arbetsuppgifter vid behov. Barnteamet arbetar med barn i åldrarna 0-12 år med olika problematik som ex omsorgsbrist, skolproblematik och våld. Ungdomsteamet arbetar med ungdomar i åldrarna 13-20 år där ex skolproblematik, psykisk ohälsa och normbrytande beteende kan vara aktuellt. Förebyggande teamet i formen av första linjens socialtjänst kommer att starta i sin helhet hösten 2025 och arbetet riktas mot tidig upptäckt och tidig insats utifrån den nya socialtjänstlagens ramar. Familjens hus samarbetar med alla delar inom Individ och familjeomsorgen samt externa verksamheter såsom skola, BUP och anhörigstöd mm. Alla familjebehandlare får kontinuerligt metodhandledning/stöd av våra 1:e behandlingssekreterare samt extern handledning. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifter som familjebehandlare utför sker delvis på uppdrag av Individ- och familjeomsorgens Barn- och ungdomsenhet utifrån biståndsbeslut eller genom insats utan biståndsbedömning där familjer själva vänder sig till Familjens hus. Våra barn och ungas behov, uppdragets karaktär samt barnens och familjens delaktighet styr hur arbetet planeras och genomförs av familjebehandlare. Vårt mål är att erbjuda barn, unga och deras familjer stöd och behandling med fokus på kommunikation och relation i familjesystemet. I arbetet som familjebehandlare används ett flertal olika metoder och verktyg bland annat KOMET, CPU, FFT, Barnahusets insatsmodell BIM, HELA BARN, Repulse och andra anknytnings -och systemteoretiska metoder. Dessa utvärderas och uppdateras regelbundet utifrån att verksamheten ska svara upp mot de behov som barn, unga och deras föräldrar har. Vi erbjuder också ett flertal stödgrupper både till föräldrar och barn och vi genomför observationer, ger brottsofferstöd samt utför umgängesstöd, ungdomsvård och ungdomstjänst enligt dom från tingsrätten Kvalifikationer Vi söker dig som har examen på högskolenivå som socionom, socialpedagog eller annan likvärdig utbildning som bedöms lämplig. Tidigare erfarenhet av arbete inom stöd -och behandlingsarbete är önskvärt och meriterande samt om du har erfarenhet och kompetens av förändringsarbete kopplat till familjebehandling. Viktiga personliga egenskaper är god samarbetsförmåga, modig och nyfiken, trygg i att arbeta självständigt samt flexibilitet och förmåga att lyssna och se saker ur flera olika perspektiv. Du ska ha förmåga att uttrycka dig väl och nyanserat i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet som kompletterar övriga medarbetare i arbetsgruppen. Utifrån att enheten står inför en utökning av verksamheten kan dessa tjänster riktas inom alla tre teamen utifrån erfarenhet och kompetens. B-körkort är ett krav. Villkor Arbete sker främst dagtid, men även viss eftermiddag/kvällstjänstgöring förekommer. Du behöver därför vara flexibel och utifrån vårt flextidsavtal anpassa arbetstiden efter behov. Det förekommer resor i tjänsten och B-körkort är därför ett krav. Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan. När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag! I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Åre kommuns Öppenvårdsenhet är organiserad inom avdelningen Individ- och familjeomsorg (IFO) tillsammans med enheterna för alkohol- och tobak samt myndighet. Öppenvårdsenheten består av elva medarbetare varav sju behandlare, tre ungdomscoacher och en anhörigsamordnare. Öppenvården i Åre kommun arbetar både på uppdrag från Individ- och familjeomsorgens myndighetsenhet, men också förebyggande både i egen regi och genom samverkan. Som behandlare arbetar du med målgrupperna barn, unga och vuxna. Tillsammans med dina kollegor arbetar du enskilt och i samverkan med familjebehandling och med enskild behandling gentemot klient. Du dokumenterar och följer upp dina ärenden. Utöver det direkta behandlingsarbetet med individ eller familj leder du gruppverksamheter och utbildningar. Arbetet präglas av en tät samverkan med behandlingskollegor och socialsekreterare. KVALIFIKATIONER • Erfaren av socialt arbete med barn och unga • Kunskap om aktuell lagstiftning • B-körkort • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska • Vi söker dig med socionomexamen eller annan för uppdraget adekvat eftergymnasial utbildning. Som person har du: • förmåga att arbeta i team • förmåga att kunna skapa förtroende och goda relationer, såväl internt som externt • förmåga att reflektera enskilt och i grupp • förmåga att ta ansvar för verksamheten samt din egen och andras arbetssituation • ett positivt förhållningssätt och arbetar bra med andra människor • god självinsikt, är flexibel, trygg och medborgarorienterad Meriterande är om du har: • Erfarenhet av behandlingsarbete • Erfarenhet av arbete med beroende behandling • Erfarenhet av barnsamtal • Erfarenhet av familjebehandling • Erfarenhet av myndighetsutövning • Erfarenhet av socialt arbete med barn och unga • Erfarenhet av socialt arbete med vuxna ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Intervjuer kan komma att ske löpande under pågående rekrytering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Välkommen till oss Området Barn och familj är uppdelat i fyra enheter: Familjestöd, Familjevård och placeringar, Utredning barn och familj, Mottagning och utredning ungdom, familj och funktionsnedsättning. Vi arbetar familjeorienterat vilket innebär att hela familjesystemet ska få en samlad och samordnad behovsbedömning där alla berörda enheter samverkar och jobbar tillsammans utifrån vad som blir bäst för familjen. Inom enheten Familjestöd arbetar sju familjebehandlare mot myndighetsutövning barn och ungdom, tre familjebehandlare med SST, en Casemanager och from 2025-09-01 tre familjebehandlare/samordnare med SIG samt ett pågående LUM projekt, Familjeorienterat boendestöd. Vi erbjuder Som familjebehandlare hos oss ingår du i en enhet med hög trivselfaktor, låg personalomsättning och ett generöst kollegialt lärande. Enheten består av flera team och arbetssätt och vi tycker det är viktigt att kunna erbjuda hög kvalitet av olika insatser till barn, unga och deras familjer samtidigt som vi har ett stort utvecklingsfokus och ständigt strävar efter att bli bättre på det vi gör. Du har möjlighet till semesterväxling, flextid och friskvårdbidrag – och dessutom vackra Nackareservatet runt knuten. Din roll Som familjebehandlare i det skolsociala teamet i Skarpnäck kommer du vara en av tre behandlare som får uppdrag från sex av stadsdelens kommunala skolor. Målgruppen är elever i mellan- och högstadiet, insatsen är frivillig och uppdragens syfte och mål är att förbättra elevers närvaro och måluppfyllelse i skolan samt stärka deras psykiska hälsa/mående och relationer i familjen. Utformning och upplägg görs tillsammans med elev, föräldrar och skola och anpassas individuellt med en tydlig plan som följs upp regelbundet. Som en del av det skolsociala teamet är det av stor vikt att du kan arbeta drivande, transparent, självständigt och flexibelt. Samtidigt ställer tjänsten höga krav på samarbetsförmåga då den innefattar många kontakter parallellt samtidigt som ett smidigt och välfungerande samarbete mellan skolan, hemmet och socialtjänsten ska upprätthållas. En annan viktig del är att bedriva motiverande, socialt förändringsarbete med enskilda elever och deras familjer, lyfta deras perspektiv och behov när det behövs. Genom ditt engagemang och din lyhördhet skapar du förtroende och bygger relationer med olika parter via individuella samtalskontakter eller i grupp. För att hitta hållbara lösningar på sikt samverkar vi ofta med andra aktörer i elevens nätverk. Då vi emellanåt håller föreläsningar och föräldragrupper så behöver du vara bekväm med det. I och med att vi står inför en ny socialtjänstlag och verksamhetsförändring så behöver du vara en person som ser möjligheter och utveckling med detta. Din kompetens och erfarenhet För denna tjänst söker vi dig som har: Socionomexamen eller annan högskoleutbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig. God kännedom om socialtjänstens arbete och skolans värld. Erfarenhet med att ha jobbat med förändringsarbete i familjer och kunskap kring barn och ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser. Det är meriterande om du har: Grundläggande psykoterapiutbildning, steg 1. Kunskap kring HBTQI frågor. Övrigt För att få arbeta i Stockholms stad med barn och ungdomar måste du visa ett utdrag från belastningsregistret innan anställning. Detta beställer du själv på polisen.se eller via denna länk. Urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdag är 13/7-2025. Varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Välj ett jobb för att visa detaljer