Finansiell controller

Sök bland 56 lediga jobb som Finansiell controller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Controller

Arbetsbeskrivning Är du en erfaren controller med goda kunskaper av redovisning och med erfarenhet och en passion för att driva förändring? Då kan du vara den vi letar efter! Som controller på Handelshögskolan i Stockholm kommer du att spela en central roll i att stärka den finansiella styrningen och bidra till skolans framgång. Vi söker en engagerad och analytisk person med djup förståelse för redovisning och projektarbete. Du ska vara digitalt nyfiken och jobbat med digitala verktyg för att utveckla och effektivisera arbetssätt. I denna roll kommer du att få jobba med en verksamhet fylld av högpresterande och motiverade medarbetare. Att arbeta på skolan innebär att du gör skillnad, är med och bidrar till samhället och till skolans uppdrag: Att genom vetenskaplig undervisning och forskning främja affärsverksamhetens höjande inom landet. Handelshögskolan i Stockholm (HHS) är en av Europas ledande handelshögskolor, med en unik koppling till näringslivet. Skolans forskning är internationellt erkänd och många av våra forskare är ledande inom sina områden. Som controller hos HHS ingår du i avdelningen Group Finance. Du kommer vara drivande i förändring och utvecklingsarbete, uppföljning, rapportering och analys för några av bolagen i koncernen. Du ingår i ett större team med 12 kollegor och rapporterar till Head of Group Accounting. Kontoret är beläget på Sveavägen i centrala Stockholm. I den här rekryteringen samarbetar Handelshögskolan i Stockholm med Randstad. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möjligt. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt, e-post: [email protected] eller telefon 070-1464185. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Ansvarsområden Månatlig verksamhetsuppföljning, business review för ett antal avdelningar Budget, prognos Projektuppföljning och analys Kostnads- & löneanalys Omföringar till korrekt avdelning eller projekt Deltagande i arbetet med årsredovisningen Rapportering av projekt till intressenter och myndigheter Vara drivande i förändrings och utvecklingsarbete Säkerställa efterlevnad av redovisningsprinciper i system och processer Kvalifikationer Vi söker dig som har: Gedigen erfarenhet från liknande roll Universitetsutbildning inom ekonomi & finans Vana av att arbeta i ERP-system, BI-system, Budget & prognosverktyg Goda kunskaper i redovisning, framför allt projektredovisning. Kommunicera obehindrat på svenska och engelska God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av: Förändrings och utvecklingsarbete inom ekonomi avseende processer och systemstöd Arbetat i ERP-systemet Visma Business eller liknande Arbetat i rapporterings och budgetsystemet Axiom eller liknande Som controller har du en analytisk förmåga som gör dig kapabel att inte bara förstå och tolka siffror utan också dra slutsatser och bidra med insikter som driver verksamheten framåt. Du kommer att vara i regelbunden kontakt med institutioner samt avdelningar inom professional services och ansvara för uppföljningen av verksamheten. Vi ser därför att du är en kommunikativ teamspelare med förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Vidare ser vi gärna att du är initiativrik, handlingskraftig och strukturerad i ditt sätt att arbeta. Du är proaktiv och pendlar naturligt mellan operativa och strategiska uppgifter. Det är viktigt att du är en person som trivs du i en miljö där förändringar är en naturlig del av arbetsdagen, där du har du förmågan att guida och agera stöttande. HHS kommer starta ett projekt för att se över processer och implementera nya system. Ditt intresse och gärna tidigare erfarenhet av systemimplementation är därför av stor vikt. Du är inte bara bekant med digitala verktyg och system utan är även entusiastisk över att använda dem för att effektivisera och förbättra processer. Om företaget Handelshögskolan i Stockholm Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive utbildning. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer. Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för. Fackliga representanter: Alexandra Piatidis, ST och Katerina Hellström Saco. Båda nås på 08-736 90 00.

24 april 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Finanscontroller

Ekonomiavdelningen, Regionledningskontoret Region Jönköpings län förvaltar idag ett betydande kapital internt, en pensionsportfölj på ca 8 miljarder SEK samt en likviditetsförvaltning på ca 3 miljarder SEK. Vi söker nu en finanscontroller - vill du ansluta till vårt team? Rollen som finanscontroller Som finanscontroller inom ekonomiavdelningen kommer du vara en del i att återredovisa finansförvaltningens resultat och att utveckla de områden som faller under finansförvaltningen som cash management, försäkring, redovisning, betallösningar, finans och bolagsrapportering. Du hanterar försäkringsfrågor internt, handlägger skadeärenden och jobbar med olika betallösningar. Arbetet innebär också att utveckla vårt kapitalförvaltningssystem. Du får arbeta med många kontaktytor både internt med olika professioner och verksamhetsområden och externt med banker, förvaltare och försäkringsbolag. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Din blivande arbetsplats Vid ekonomiavdelningen på Regionledningskontoret är vi ca 50 medarbetare som arbetar med ekonomistyrning, redovisning och finans. Finansverksamhetens uppdrag är att förvalta likvida medel. Du kommer att arbeta med finanschef och finansredovisare på centrala ekonomiavdelningen som svarar mot ekonomidirektören och i förlängningen mot regionstyrelsen. Tjänsten är placerad på Regionens hus i Jönköping. Din profil Vi söker dig som är utbildad civilekonom med inriktning mot ekonomi och/eller finansiering eller har arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet från bank eller försäkringsbolag. Meriterande är om du har tidigare arbetslivserfarenhet som finanscontroller, finansanalytiker, eller arbetat inom en kapitalförvaltningsorganisation inom en region, kommun eller annan politiskt styrd organisation. Du har grundläggande förståelse av portföljteori. Du har mycket goda kunskaper när det gäller finansiella produkter, försäkringsprodukter och skadereglering. Kunskap inom redovisning och bokföring är också viktig. Du behärskar MS Word, Excel, Powerpoint, och Officepaketet. För att du ska trivas i rollen ser vi att du är resultatinriktad och förstår att slutkunden som är Region Jönköpings län ska få en bra avkastning på förvaltat kapital. Då kontaktytorna är många så måste du tycka om och integrera med kunder på alla plan samt ha lätt att uttrycka dig både i tal och skrift. Du ska även kunna sammanfatta och förmedla såväl ekonomiska som övriga frågor på ett enkelt och tydligt sätt. Du kommer att arbeta relativt självständigt och rapportera till finanschefen. Arbetet kräver att du är bekväm med att skriva rapporter för chefer och politisk ledning. Du är noggrann och analytisk som person och vi ser gärna att du har ett starkt intresse för kapitalförvaltning och placeringar. Du har god analytisk förmåga och intresse av att lära dig nya områden inom finans/försäkring/betallösningar/redovisning. Som person är du engagerad har lätt för att skapa goda samarbeten och arbetar uthålligt och målmedvetet. Vi söker dig som tar initiativ, är självgående och uppnår resultat. För att vara framgångsrik i detta jobb är det ett måste att du har ett eget driv och en vilja att lära dig nya saker. Vårt erbjudande till dig Jobbet innefattar finans, försäkring, betallösningar, bolagsstyrning och redovisningsfrågor vilket gör jobbet varierande. Möjlighet att till viss del jobba på distans finns. Som medarbetare hos oss inom Region Jönköpings län får du tillgång till våra anställningsförmåner. En del av dem ökar din grundtrygghet, andra sätter lite guldkant på vardagen. Läs mer om våra förmåner här: Förmåner (http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/) Har du frågor om tjänsten? Vill du veta mera om tjänsten är du välkommen att kontakta finanschef Mattias Olsson, [email protected], tfn 010-2424091 eller 0768-424091. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vår rekryteringsprocess Sista ansökningsdag är den 14 maj 2024. I samband med att du skickar in din ansökan kommer du att få besvara några frågor om dina erfarenheter. Vi ser också gärna att du bifogar ditt CV och ett personligt brev med din ansökan. Varmt välkommen med din ansökan! Läs mer om Region Jönköpings läns rekryteringsprocess på vår hemsida: https://rjl.se/jobb-och-karriar/Lediga-jobb/Var-rekryteringsprocess/

24 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Group Financial Controller

Do you have experience and understanding of group reporting processes? Then this might be your next challenge! In the Group Accounting team within Sandvik’s financial organization, we’re looking for a Financial Controller to join us. This is a great opportunity to develop and interact in a truly global arena, with an exciting agenda aiming to increase our market position. Some words about the team You’ll be part of a collaborative and professional team that serves as a center of excellence for financial reporting and consolidation within Sandvik. We’re focusing on constant improvements and a top-class performance when it comes to efficiency, processes and reporting – without losing a healthy balance between work and private life. We’re eager to welcome you to our Sandvik world! Your job Together with your colleagues, you play an important part in ensuring the accuracy, transparency, and compliance of our financial reporting processes. In addition to preparing statements and reports, you also provide communication to, and support, the finance community within Sandvik with reporting and accounting related questions. Included in your responsibility is: Analysis and review of reported figures to ensure correct consolidation, including multi-currency inter-company reconciliation. Preparation of Group financial statements, including reconciliations and specifications, documentation for auditors and compilation of notes to our annual report. Preparation of consolidated interim and annual reports. Optimize procedures and continuously improve and develop the quality of the reporting. Ensuring ongoing compliance with international reporting standards (IFRS). You’re located at our headquarters in central Stockholm and report to the Group Accounting Manager. You have flexible work options and a hybrid setup where you can work remotely a couple of days per week, depending on the current tasks and projects. Your skills and personality We’re looking for someone with a degree in business administration, combined with some experience of group accounting and IFRS. You’re comfortable using different tools and systems, especially Excel. Experience in using the consolidation system OneStream is an advantage. As we work in an international setting, you communicate effortlessly in English, both verbally and in writing, while skills in Swedish is beneficial. We highly value your structured and independent workstyle and goal-oriented mindset. Another important feature of your character is the way you endorse team spirit and collaborate with your colleagues to achieve great results. With your good communication skills, you effortlessly build trust among stakeholders and create strong and lasting relationships with the people you meet. Our culture Our role is clear – through every action, every day, we make the shift and advance the world through engineering. We believe in an inclusive, equal and open-minded culture, and we nurture our diversities to form a solid foundation for achieving great results. Add fair and rewarding benefits, as well as many different career options. Are you intrigued? Visit our website, LinkedIn or Facebook page to get to know us further. Contact information For further information about this position, please contact: Jenny Insulander, recruiting manager, [email protected] We have already decided on which advertising channels and marketing campaigns we wish to use, and respectfully decline any additional contacts in that matter. Union contacts – Sweden Kristina Sundell, Unionen, +46 (0)70 211 64 00    Erik Knebel, Akademikerföreningen, +46 (0)70 340 47 03 Peter Olsson-Andrée, Ledarna, +46 (0)70 222 48 55 Recruitment Specialist Lisbeth Häggström How to apply Send your application no later than May 12, 2024. Click apply and include your resume and cover letter in English. Please note that we don’t accept applications by e-mail. Job ID: R0065799. As we aim for a fair recruitment process, we utilize assessment tools to safeguard objectivity. When you apply for this job, you will therefore receive an invitation via email to a personality and logic ability test. Feedback comes immediately after the test has been completed and the selection process begins after the application deadline. To learn more about our recruitment process, please visit our career site or contact HR Services at [email protected] Sandvik is a global, high-tech engineering group providing solutions that enhance productivity, profitability and sustainability for the manufacturing, mining and infrastructure industries. We are at the forefront of digitalization and focus on optimizing our customers’ processes. Our world-leading offering includes equipment, tools, services and digital solutions for machining, mining, rock excavation and rock processing. In 2023 the Group had approximately 41​,000 employees and revenues of about 127 billion SEK in about 150 countries within continuing operations.

23 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Financial Controller

At Viaplay Group, we entertain millions of people every day through our streaming services, radio networks, TV channels and production studios. We believe in the power of content not just as a way of telling stories and touching lives, but also expanding worlds. We’re looking for the best people to join us on our journey. Right now, we’re searching for a Financial Controller in our Stockholm office –are you ready to hit play on an exciting career change? The role As Financial Controller, you are part of the Financial Control & Reporting team, overseeing the finalization and reporting of month-end figures for Viaplay Group’s entities. By proactively analyzing financial information, you ensure high-quality and compliant financial reporting through proposed improvements based on prior reporting periods, changes within the business, or to stay current with the regulatory environment. Additionally, you actively contribute to the adherence to- and maintenance of the internal controls over the financial reporting, while also driving and engaging in various finance- and accounting-oriented initiatives. As the main point of contact for various stakeholders within the finance function, your proactivity and stakeholder management are integral to your personal success and the broader achievements of the team and organization. What we’re looking for We understand you may feel confident ticking certain boxes more than others and that’s why we always keep an open mind in our recruitment process. But, to thrive in this role, we do believe you’ll need to possess at least some of the following: Hold a bachelor’s degree within Finance, Accounting or similar. Have +3 years relevant work experience within financial control, auditing, accounting or similar. Good understanding of regulatory requirements, GAAP and internal control. Strong analytical and communication skills. Service minded and a problem-solving attitude. It’s a bonus if you have Experience of working with Power BI, Power Query, VBA , RPA or similar. Our offering We’ve got the basics covered (and then some)! 30 days of paid vacation every year and extra compensation on top of a parental pay lift. Your wellbeing matters. We have an attractive pension and insurance scheme with full health care coverage should you need it. Hit play todayIf this feels like your kind of challenge, make sure you apply by attaching your CV here –you may also want to add your LinkedIn profile. Please don’t send us your application via email because we won’t be able to accept it. We do, however, welcome any questions you may have about this particular position. Want to learn more about who we are and what we do? Check out our careers page or follow us on Instagram! We’re only ever a few clicks away.

22 april 2024
Sista ansökan:
9 oktober 2024
Financial Controller

Har du erfarenhet av att arbeta verksamhetsnära som controller samt älskar utmaningar och variation? Brinner du för BI och vill arbeta i en miljö som strävar efter att utveckla modernare arbetssätt? Då kan du läsa vidare. Vi söker nu drivna controllers till Karolinska Universitetssjukhuset som vill arbeta när verksamheten. Varmt välkommen med din ansökan! Du erbjuds Vi erbjuder ett utmanande och utvecklande arbete med goda förmåner och trevliga kollegor och där du bidrar till en samhällsviktig funktion. Karolinska har verksamhet både i Huddinge och Solna. Då arbetet är verksamhetsnära förväntas du vara tillgänglig i Solna alternativt Huddinge. Självklart får du också ta del av våra generella förmåner som Karolinska Universitetssjukhuset erbjuder dig. Om tjänsten Ekonomi och Inköp ansvarar för ekonomistyrning samt utveckling och förvaltning av våra ekonomiprocesser såsom ekonomisk planering, uppföljning, självkostnader och kostnad per patient. Här kommer du i rollen som Financial controller att arbeta verksamhetsnära med fokus på trender, målstyrning och nyckeltal. Du kommer vara del av ett team som tillsammans verkar för att förbättra, förenkla och förtydliga den finansiella analysen och som säkerställer att stödet till verksamheten utförs effektivt och med hög kvalitet. Du kommer att ansvara för att hålla ihop uppföljningen av produktion, intäkter och kostnader och säkra leveranser till verksamheter du arbetar med. I rollen ingår nära samarbete med flera andra enheter inom sjukhuset. Vår vision är vara ett professionellt stöd som gör det möjligt för Karolinska att uppnå sin vision att bota och lindra imorgon det ingen kan bota och lindra idag. Vårt arbete utgår från sjukhusets övergripande strategier och vi arbetar utifrån sjukhusets värderingar Ansvar, Helhetssyn och Medmänsklighet. Rollen inkluderar: Genom datadriven analys stödja, utmana och vara bollplank till chefer i den vårdnära verksamheten på ett av världens främsta sjukhus Med hög ambitionsnivå och driv, bidra till att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra sjukhusets ekonomiprocesser Att pedagogiskt presentera och rapportera finansiella analyser och trender, samt uppföljning av nyckeltal och mål Vi söker dig som Vi söker dig som är ansvarstagande och självgående med ett starkt driv att förenkla och förtydliga samt ta leveranserna i mål med högsta kvalitet. Då rollen har många kontaktytor är det viktigt att du har lätt för att bygga goda relationer och har god kommunikativ förmåga. Du kan på ett professionellt men enkelt och tydligt sätt förmedla finansiell information. I ditt arbete är du strukturerad, noggrann och analytisk samt har förståelse för detaljerna men framför allt har du förmågan att prioritera det som är viktigt och kan se samband ur ett större perspektiv. Rollen ställer höga krav på kunskaper inom datadriven analys. För att lyckas i rollen krävs mycket goda kunskaper inom Excel och en förmåga att snabbt sätta sig in stödjande analysverktyg. Erfarenhet av Tableau är starkt meriterande. Då det finns möjligheter att utvecklas och ta sig an större ansvarsområden såsom Kundansvarig controller som agerar teamleader så ser vi gärna att du är driven och vill utvecklas. Kvalifikationer Krav: Minst tre till fem års erfarenhet av kvalificerat analys- och controllerarbete med god förståelse för trender och nyckeltal och kan täcka in dessa utifrån flera dimensioner Universitets- eller högskoleutbildning om minst kandidatexamen inom ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig, exempelvis industriell ekonomi Mycket goda Excelkunskaper Flytande i svenska i tal och skrift God redovisningskompetens Meriterande: Erfarenhet av BI-verktyg så som Tableau, Power-BI, Qlik etc Erfarenhet av att leda och utveckla team Tidigare erfarenhet av sjukvården inom Region Stockholm eller region Om rekryteringsprocessen Fortlöpande urval tillämpas. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. För att din ansökan ska vara komplett ska den innehålla:  Personligt brev CV Övriga bilagor Genomförda tester  I vår rekryteringsprocess använder vi oss av tester. Efter ansökningstidens slut kommer utvalda kandidater att få ett mejl med en länk till testerna. Du får sedan tre arbetsdagar på dig att genomföra testerna.  Varmt välkommen med din ansökan - Tillsammans är vi Karolinska! Inför tillsättning av befattning som innefattar vård av barn och ungdom, kontrolleras den som erbjuds tjänsten mot misstanke- och belastningsregistret. Läs mer om rekryteringsprocessen och om vilka kontroller som utförs på Karolinska https://www.karolinska.se/jobba-hos-oss/rekrytering-pa-karolinska/ Om Karolinska Universitetssjukhuset Vi på Karolinska Universitetssjukhuset är stolta över att vi är ett av världens främsta universitetssjukhus. Förutom vårt särskilda ansvar för den högspecialiserade vården i Stockholmsregionen är huvuduppdraget att tillsammans med Karolinska Institutet utbilda framtidens vårdanställda och bedriva världsledande forskning samtidigt som vi fortsätter vårt arbete med att utveckla vården för patientens bästa. Vi arbetar inom en rad olika områden och professioner. Vår vision - Vi ska bota och lindra imorgon det ingen kan bota och lindra idag. Läs gärna mer om oss på https://www.karolinska.se/ och följ oss på sociala medier! Att söka jobb i Region Stockholm Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. https://www.regionstockholm.se/jobb

22 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Group Manager Business Control, Production and Logistics

Group Manager Business Control, Production and Logistics Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions Who we are “Business Control” (VFC) is a group within VF “Finance and Business Control” (VF) and is responsible for the financial consolidation of global book closings and projections for Production and Logistics. VFCs main tasks include financial reporting, consolidation and analysis of Production costs, Calculation vehicles, Investments, Delivery values, KPIs and IT projects. These tasks also cover the coordination of principles, processes and systems for all of Scania’s production units, analysis of outcomes and projections and present this for Corporate Control and the management teams of Production and Logistics. We are now in search of a successor to the current manager, who will go on parental leave and then head for new challenges within the company. Are you up for the challenging but fun job of leading a team of positive and skilled finance professionals in delivering world-class analyses? What will you do In this role, you will report to the Head Controller for Production and Logistics but will also work on behalf of the Head Controllers of Powertrain, Logistics and Chassis & Cabs. You will be responsible for a team of six employees who work with book closings, projections, investments, delivery values, KPIs, calculations, IT projects, and various ad-hoc questions. The role includes working with methods, processes, and systems together with other co-workers and expert colleagues but also continuing to work cross-functionally within Scania. This position is part of the management teams Industrial Controller’s Council (ICC) and Production and Logistics Finance management team. Your profile You have an academic degree in Business administration and/or Industrial Engineering with several years of work experience in financial steering and reporting. You can quickly understand the full picture and analyze the most critical underlying factors and through this approach make complicated matters simple. Communication and presentation skills, both orally and in writing in both Swedish and English, will be crucial for you to succeed in this role. You also have a genuine interest as a leader in developing and supporting your group members to reap new successes. Experience as a leader is meriting but not a prerequisite. We offer We offer you a dynamic workplace with varied and challenging work assignments in a hybrid working setup, which means that you will be able to work from home some days a week if the work permits. We can also offer other benefits such as free training at Scania's own health center Gröndal or wellness allowance, performance bonus, occupational pension, flexible working hours, lunch at a reduced price, the opportunity for a staff car and much more. More information If you would like to know more regarding this position, do not hesitate to contact Peter Palmkvist, Head controller Production and Logistics [email protected] or 070-264 13 34 Andreas Karlsson Rooth, Group manager Business Control, P&L [email protected] or 070-081 14 19 Application Your application must include a CV, personal letter and copies of grades. Selection and int

19 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Financial Controller

Om bolaget Till vår kund Hyreslandslaget tillsätter vi nu en Financial Controller. Hyreslandslaget är en av Sveriges ledande maskinuthyrare som dagligen förser den svenska bygg- och anläggningsbranschen med maskiner. De hyr ut bygg- och anläggningsmaskiner samt liftar, bodar och vagnar. Idag har de 27 depåer runt om i Sverige, från Piteå i norr till Karlskrona i söder. Koncernen är en värderingstyrd organisation, där medarbetare är en avgörande faktor för deras framgång. Kulturen präglas av engagemang, förändringsbenägenhet, prestigelöshet och en inställning om att inget är omöjligt. Laganda, entreprenörskap och allas lika värde är beskrivningar som genomsyrar hela organisationen. De är ett lag som jobbar framåt tillsammans. På Hyreslandslaget finns individer i olika åldrar, med olika intressen och livserfarenheter. De är nyfikna på människor och tänker långsiktigt i alla våra relationer. Det gör Hyreslandslaget till en trygg plats med mod att tänka annorlunda, och stora möjligheter för alla i laget att växa. Hyreslandslaget har sitt huvudkontor i vid Akalla i västra Stockholm, med möjlighet till goda kommunikationer och parkeringsplats. Om rollen I rollen som Financial Controller kommer du att ha en viktig roll i Hyreslandslagets fortsatta tillväxt och utvecklingsresa. Du kommer att arbeta med finansiell rapportering och ansvara för att presentera korrekt och tillförlitliga data. Utöver det kommer du även att arbeta nära verksamheten med många kontaktytor och fungera som en stöttande part för deras depåer vad gäller finansiell analys av resultat och andra nyckeltal. Genom ett pedagogiskt och kommunikativt sätt förväntas du bidra med insikter vad gäller möjligheter och risker. Huvudsakliga arbetsuppgifter Budget- och prognosarbete Rapportering och analys av finansiella data, såsom balans- och resultaträkning Ac hoc analyser Delaktig vid bokslut Utveckla och effektivisera arbetssätt och rutiner Tätt samarbete med verksamhetens depåer och fungera rådgivande Hyreslandslaget arbetar aktivt med att vidareutveckla sin digitalisering och i denna roll kommer du även att vara involverad i utveckling och implementering av Power BI. Hyreslandslaget befinner sig i en spännande fas och därav finns möjlighet att vara med i att forma och utveckla denna roll. Som Controller har du ett tätt samarbete med redovisning och rapporterar till bolagets CFO. Profil Vi söker dig som har universitetsutbildning inom ekonomi och minst tre års arbetslivserfarenhet från rollen som Controller. Du är van vid att arbeta med finansiell rapportering och god förståelse för dess olika delar. Kanske sitter du idag som Financial Controller, men vill till en bredare roll där du får arbeta närmare verksamheten och affären. Vi ser gärna att du har arbetat i BI-system. Har du erfarenhet av Power BI är detta meriterande. Som person är du analytisk och har förmåga att dra slutsatser ur finansiella data. Du är pedagogisk och förtroendeingivande till ditt sätt och har lätt för att kommunicera med olika typer av människor. Vi ser även att du är prestigelös och trivs i en bred roll med varierande arbetsuppgifter. Du motiveras av att verka i en organisation där förändrings- och utvecklingsarbete står i fokus, och bidrar gärna med egna initiativ. Har du dessutom ett intresse för Hyreslandslagets affär är detta starkt meriterande. I denna rekryteringsprocess kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper. Om rekryteringsprocessen I denna rekryteringsprocess samarbetar Hyreslandslaget med konsult- och rekryteringsföretaget Hero. Detta är rekryteringsuppdrag och du kommer att bli anställd direkt av Hyreslandslaget. Har du frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Rebecka Hillerström, 0733 015 323/[email protected].

19 april 2024
Sista ansökan:
6 oktober 2024
Controller - Material Cost and Inventory

Scania is currently transforming from being a supplier of trucks, buses, and engines to being a provider of complete and sustainable transport solutions. Our group Consisting of 10 individuals, we are responsible for the consolidation and operational control of Scania's global production as well as performing controlling functions for production units in Sweden and Europe. The department supports and challenges the operational activities regarding inventory transactions and communicates with managers. We work daily to increase quality and efficiency by standardizing and creating visual processes in our department. What is your responsibility? As a controller, you are responsible for the material accounting of one of our production units. In this role, you compile the monthly results, analyze the outcomes, and communicate them to the business. Specifically for this position, you will work with a production unit where we are responsible for the material costs and inventory. Initially, the focus will be on integrating material accounting and harmonizing processes with other production units within the group's responsibility area. The position also involves extensive interaction with employees, R&D, logistics, IT, and purchasing. Your tasks Participate in the closing process, using and developing control methods for monitoring material costs and inventory Regular material accounting, report, analysis, and challenge inventory levels for production Work with ongoing accounting Systematically improve the department's processes, What are we looking for We are looking for someone with a university degree in economics. You probably have 3-5 years of relevant work experience in controlling/accounting. You are a proficient user of Microsoft Excel and are fluent in both spoken and written Swedish and English. You have experience with a major financial system, experience with Oracle eBS and Mona is a plus. As a person, you are driven and have the ambition to understand and challenge the business's material costs and inventory balances. You are independent, analytical, and solution-oriented and can make the complex simple and understandable. You also can drive issues and process improvement. At the same time, you also see the big picture from a helicopter perspective. The ability to create structure and order will be a key factor in succeeding in this role. We offer As an employee at Scania, we offer, in addition to career and development opportunities, other benefits such as a company car, performance bonus, occupational pension, flexible working hours, subsidized lunch, and much more. If you live in Stockholm, we offer a direct bus between Stockholm and Södertälje with Scania Job Express. For further information If you would like to know more about the position, please contact the recruiting manager, Kristina Rohyo Bagir at 070-081 36 73. Application We look forward to reading your application, which should contain a personal letter, CV, and relevant exam copies. The application period will be open until 2024-05-05 and interviews and appointments will be held continuously during the application period. A background check might be conducted for this position.

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Senior Financial Controller to Maurten

Senior Financial Controller to Maurten We are now looking for a Senior Financial Controller to our client Maurten, a rapidly growing company within the sports nutrition industry. They need to expand their financial team with a new colleague, and we are looking for a creative person with a growth mindset and visionary abilities.   This role is more than a traditional Financial Controller role, of course you need to be confident in finance, but you also need to have excellent interpersonal skills to communicate effectively across the organization, in an international environment. Are you someone who is driven and who is looking for a very important and new role within the company with great responsibility, this can be the job for you.  In this role you will be responsible for the revenue and cost control, you need to fully understand gross margin and profitability, and continuously challenge current states and find elements of improvements. Great emphasis is placed on analysis. This role is also responsible for transfer-pricing, cash management, and the budget and forecasting process. It also plays an important role in coordinating collaboration across multiple departments, ensuring that the entire order-to-cash (O2C) process runs smoothly and efficiently.  This is a full-time employment reporting to the Chief Financial Officer. The role is based at the Global HQ in Gothenburg.  Main responsibilities:  • Secure timely and high-quality analysis and KPIs for monthly reports • Organize, structure, and lead the budget and forecasting process. • Cashflow forecasting  • Find ways to automate and improve finance processes.  • Analyze profitability by markets and products. • Understand revenue and cost drivers to improve budget and forecast accuracy. • Understand working capital and find ways to optimize DSO, DPO and DSI. • Ensure accurate and up-to-date calculations for transfer-pricing. • Oversee the order-to-cash (O2C) process. • Consolidation of cash positions and FX-hedges  • Follow up of TP requirements and follow changes in legislation. • Develop systems and structures to enable comprehensive gross margin analysis and analysis of profitability by markets and products. • Implement system support for local currency forecasting and hedging of main currencies. Your profile:  We are looking for someone who combines a great business mind-set with a hands-on attitude and drive. Important abilities are:  • Business minded with a strong sense of responsibility and drive. • Strong numeracy, analytical and problem-solving skills. • Highly organized and detail oriented. • Good time management skills. • Excellent interpersonal skills to communicate effectively across the organization, in an international environment. • Ability to evaluate consequences of changed circumstances, to work and contribute to a feedback culture and to adhere to guidelines and reporting routes. About Maurten: We exist primarily for people who see themselves as athletes. People who are not satisfied with simply joining, finishing, then going home. People who see it as a way of life to train, compete and always aim for the best results possible. These are the people who will benefit most from using Maurten products. They push themselves to achieve their best and we push ourselves to give them our best. Back in 2015, we found a way to make sports fuels easier to tolerate: by encapsulating carbohydrates in hydrogels. This method was so successful, that today, most of the world´s best marathoners, cyclist and triathletes are fueling their training sessions and competitions with our technology.  As Maurten grows rapidly, we need to grow our team with colleagues that share our passion for sports. The company looks for people who can grow, think, create, and dream. Join us in upholding a culture of integrity, teamwork, and community.   If you have any questions about the role, please contact me: Jessica Ivarsson: 0730-98 38 06  [email protected] Here you can read more about Maurten: https://www.maurten.com/ Here you can read more about The Finance Family: https://financefamily.se/ Since we work with continuous selection and interviews, we recommend that you do not wait to apply for the position! Welcome with your application - you will make a difference! *

19 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Financial Controller till framtida uppdrag

Har du minst ett års erfarenhet som Controller och söker en ny utmaning? Vill du bredda din kompetens inom controlling? Vi på Adecco söker nu Financial Controllers till framtida uppdrag i Göteborg.  Om tjänsten Som Financial Controller kan arbetsuppgifterna variera beroende på vilket företag det gäller. Den huvudsakliga arbetsuppgiften är att driva den månatliga ekonomiska uppföljningen. Dina ansvarsområden kan bland annat innefatta rapportering inom koncernen, analysarbete, förberedning och framtagning av nyckeltal relaterade till konsolidering och rapportering. Du kommer att ha flera kontaktytor inom organisationen. I din roll som Financial Controller kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära, bland annat, att: -Driva analys och månatliga uppföljningar av ekonomisk karaktär inom ditt ansvarsområde. -Bidra med finansiell rådgivning och vägleda kollegor i ekonomiska frågor. -Ha en aktiv roll vid bokslut, budget och forecasts. -Identifiera förbättringsområden för att säkerställa kontinuerlig utveckling av finansiella och operativa processer. - Supportera vid interna och externa revisioner. Observera att vi genom denna annons söker kandidater för framtida uppdrag. Vi får in en hel del uppdrag inom området och etablerar därför gärna kontakt med dig som skulle vara intresserad att ta dig an en ny utmaning. Om dig Vi söker dig som har en ekonomisk högskoleexamen och tidigare erfarenhet av arbete som Financial Controller. Vidare ser vi att du är van vid att hantera stora mängder data på detaljnivå och är en fena på Excel. Vi ser även gärna att du behärskar både engelska och svenska i tal och skrift. Erfarenhet av att arbeta i SAP ses som meriterande. Som person ser vi att du är noggrann, strukturerad och kommunikativ. Du besitter en god förmåga att arbeta verksamhetsnära med arbetsuppgifter som sträcker sig högt och lågt. Du trivs bra med att arbeta i ett högt arbetstempo, vågar ta initiativ och hjälper dina kollegor vid behov. Viktigt för tjänsten är att: - Du har en ekonomisk högskoleexamen. - Erfarenhet som controller. - Mycket goda kunskaper i Excel. - Mycket goda kunskaper i engelska och svenska i såväl tal som skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Evelina Hjortskog via [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta Adeccos Kandidatsupport: [email protected] Välkommen med din ansökan! Financial Controller | Controlling | Budget | Prognosarbete | Analys | Adecco | Göteborg

18 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024