Förvaltningsekonom
Sök bland 21 lediga jobb som Förvaltningsekonom och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Vill du ha ett spännande ekonomijobb där du gör skillnad? Ekonomienheten utökar med en tjänst och vi söker nu ytterligare en ekonomicontroller. Hos oss får du arbeta nära chefer för verksamheter i samhällsviktiga funktioner. Du blir en del av ett engagerat team med fem controllers där vi stöttar varandra och utvecklas tillsammans. På enheten finns även tre kollegor som jobbar med fastighetsfrågor. Som ekonomicontroller hos oss får du en central roll i att följa upp och analysera ekonomin inom stadenövergripande verksamheter. Ditt uppdrag är att säkerställa ett rättvisande resultat, följa upp och rapportera ekonomin samt bidra till utvecklingen av stadens och förvaltningens ekonomiprocesser. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Upprätta bokslut, budget och prognoser. • Analysera avvikelser, trender och nyckeltal. • Ge stöd och rådgivning till verksamhetens chefer. • Utveckla arbetssätt, metoder och modeller för en effektiv hantering av ekonomiprocesserna. • Bidra till god kostnadskontroll och en hållbar ekonomi. Vi erbjuder dig ett spännande och varierat arbete på en centralt belägen arbetsplats i Göteborg. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskole-/universitets-examen inom ekonomi. Du behöver även ha minst ett par års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Det är meriterande om du har jobbat inom offentlig verksamhet. Det är också meriterande om du har kunskaper i verksamhetssystemen Hypergene och Business Unit4 Agresso. Slutligen ser vi det som ett krav att du har goda kunskaper i Office 365, specifikt inom Excel. För att trivas i rollen ser vi att du är analytisk, strukturerad och lösningsorienterad. Du kommer med nya idéer och synvinklar på jobbet och för att lösa problem och du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid. Du har lätt för att skapa goda relationer och kan förklara ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt. Du är nyfiken och gillar att utveckla arbetssätt och har också ett intresse för hur digitala verktyg och AI kan användas och bidra till förbättringar. Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
We're Visma Software Nordic, a leading SaaS ERP House, deeply rooted in the Nordic market. Our ERP product suites specialize in simplifying complex business processes, empowering our customers to stay focused, scale and work smarter. Our Purpose is to Simplify the complex. We dive into our customers' most intricate operations and make them efficient and simple to perform. Our Vision is to Shaping the future through smart technology. We're committed to innovation and pushing the boundaries of what's possible. Our Mission is to Create a seamless experience with local edge. We combine a broad, unified product offering with deep, localized expertise within the Nordic market. Contract Manager - Visma Software Nordic Vill du vara med att ta nästa steg i din karriär inom ett dynamiskt och framåtskridande SaaS-företag? Till vårt affärsområde Control Business Line inom Visma Software Nordic söker vi nu en engagerad och kompetent Contract Manager som kan säkerställa att våra kontrakts- och dataskyddsprocesser hanteras med högsta kvalité. Om rollen Som Contract Manager säkerställer du att våra avtal håller högsta juridiska och affärsmässiga standard. I denna roll har du ett övergripande ansvar för hela avtalslivscykeln och i nära samarbete med sälj, customer success och legal förhandlar du avtal direkt med kunder och samarbetspartners. I denna nyckelroll kombinerar du affärsmässighet med juridiska kunskaper. Du leder även arbetet kring GDPR och dataskydd, i nära samarbete med produktutveckling, teknik och juridik. I rollen ingår även att ha ett kundansvar för några av våra största kunder, där du leder strategiska möten och säkerställer att vi har väl fungerande samverkansforum. Du är med och utvecklar vårt arbete med vår övergripande samverkansmodell med målet att ha så nöjda kunder som möjligt. Om du vill göra verklig skillnad, arbeta i en innovativ miljö där dina insatser skapar värde både för kunder och företag, är detta rollen för dig. Ta nästa steg i din karriär och var med och forma framtidens lösningar! Dina Arbetsuppgifter: • Säkerställa att vi har en väl fungerande avtalslivscykel för Control Business Line • Granska och underhålla kundkontrakt, för att säkerställa kvalitet i våra avtal • Förhandla nya avtal direkt med kunder och samarbetspartners • Ansvar för avtalsfrågor i offentliga upphandlingar • Ta ledningen i vår Data Protection Management för att säkerställa efterlevnad av GDPR och andra relevanta dataskyddsbestämmelser • Utveckla och vårda relationer med våra viktigaste kunder • Kontinuerlig utveckling av vår samverkansmodell Vem söker vi? Vi söker dig som vill arbeta med våra kontrakts- och dataskyddsprocesser och samtidigt vara en nyckelperson i samarbetet med våra största kunder. Vi ser att du har: • En relevant examen inom ekonomi, juridik eller IT • Erfarenhet av Contract Management, gärna inom SaaS • Erfarenhet av kundnära roller och vana av att strategiskt arbeta med större kunder • Erfarenhet av att arbeta med dataskydsfrågor, gärna arbetat med PUB-avtal • En strategisk tänkare med stark analytisk och problemlösningsförmåga • Flytande i svenska och engelska med utmärkta kommunikationsfärdigheter • Självgående, initiativrik och teamorienterad Varför du ska söka rollen: Vi befinner oss just nu i en mycket spännande fas i Visma Software Nordics resa. Från och med 2025 har vi etablerat en nordisk organisation. Det innebär att vi har samlat alla team i norden under ett och samma tak. Målet? Att bli ett ännu starkare och mer produktfokuserat team. Ansökan & Rekryteringsprocess Du söker tjänsten genom att bifoga CV, personligt brev undanbedes. Sista ansökningsdag är 15 augusti, men urval sker löpande och annonsen kan komma att tas ner före sista ansökningsdag. Vid frågor är du välkommen att kontakta Liv Winterberg, Head of Customer Success: [email protected] 070-264 26 27. Placering: Stockholm och Malmö Omfattning: Heltid
Kommunledningsförvaltningen arbetar under kommunstyrelsen och har till uppgift att leda, samordna, stödja och följa upp den samlade kommunala verksamheten. Ekonomiavdelningen tillhör kommunledningsförvaltningen och ger förvaltningarna stöd i såväl utvecklingsfrågor, som i det dagliga arbetet. Med vår hjälp kan förvaltningarna koncentrera sig på sina kärnverksamheter. Nu söker vi en ekonom till vår avdelning som kommer att arbeta vid kommunens centraliserade ekonomiavdelning som består av ekonomistyrningsenheten och redovisning- och finansenheten. Ekonomiavdelningens medarbetare arbetar tillsammans oavsett enhet vilket gör att bredden på arbetsuppgifter skapar god möjlighet till personlig utveckling. Arbetsuppgifter Ekonomiavdelningens verksamhetsidé är att leda och utveckla kommunens ekonomistyrning, redovisning och finansiering för att uppnå en kostnadseffektiv och ändamålsenlig verksamhet samt tillhandahålla tydliga beslutsunderlag. Som ekonom på ekonomistyrningsenheten arbetar du nära verksamheten mot någon/några av kommunens förvaltningar. Centrala arbetsuppgifter är arbete med budget, resursfördelning, löpande uppföljningar och analyser under året samt bokslut. Det innebär även att vara insatt i verksamhetens förutsättningar för att kunna ge ett bra stöd. Du samarbetar med verksamhetens chefer och andra medarbetare på ett konsultativt sätt. Som ekonom på redovisningsenheten kommer du att utveckla och effektivisera redovisningens rutiner och processer. Redovisningsenhetens arbete består av övergripande uppföljning, analyser, rapportering, avstämningar, momsredovisning, pensioner, statistik, anläggningsreskontra, bokslutsarbete och koncernredovisning. Vi tar fram regler och riktlinjer inom redovisningsområdet och ser till att redovisningen motsvarar kraven på intern och extern rapportering. Vi utvecklar och effektiviserar även redovisningens rutiner och processer, följer utvecklingen av regelverk inom redovisningsområdet samt genomför utbildningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har en examen från en högskoleutbildning (som är minst tre år) med ekonomisk inriktning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har en god förmåga att analysera och dra välgrundade slutsatser, och kan både se helheten och uppmärksamma detaljerna i ditt arbete. Du trivs med att arbeta självständigt och ta initiativ, samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra. Din pedagogiska förmåga gör att du kan förmedla information på ett tydligt och effektivt sätt, både i tal och skrift. Vi förväntar oss att du har goda IT-kunskaper, särskilt inom ekonomisystem och Office-paketet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdatum är den 2025-08-17. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan. Välkommen med Din ansökan! http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Ekonom Vid Institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv) finns utbildnings- och forskningsverksamhet som sträcker sig från fjällvärldens ekosystem, genom skog, mark och vattendrag, hela vägen ut i havet. I dessa miljöer arbetar vi med olika biologiska organisationsnivåer från gener, via individer och populationer till samhällen och ekosystem. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi, systematik och kombinationer av dessa ämnesområden för att förstå betydelsen av naturliga och av människan skapade miljöförändringar. Institutionen är placerad på två olika ställen: i huset Natrium på Medicinareberget i Göteborg och Kristineberg Center i Fiskebäckskil. Den aktuella anställningen är förlagd till Natrium på Medicinareberget med möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar per vecka utifrån verksamhetens behov. Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill ingå i vårt kvalificerade verksamhetsstöd med fokus på ekonomiskt uppföljningsarbete. Anställningen innebär bland annat: • Ekonomiadministrativt ansvar inom flera och parallella forskningsprojekt från olika finansiärer med olika villkor • Stöd till våra forskare med budget, uppföljning och rapportering av externfinansierade forskningsprojekt, t.ex. inom EU-projekt • Registrering av bidragsansökningar och beviljade bidrag i kontraktshanteringssystemet, samt bevakning av inkommande forskningsmedel • Bistå övriga ekonomer med budget- och bokslutsarbete • Till viss del löpande ekonomihantering såsom fakturahantering (kund- och leverantörsreskontra) och kontoavstämningar Vidare innebär arbetet ett nära samarbete med institutionens övriga ekonomer och administrativ personal samt med ledning och forskande personal. Det innefattar även kontakter med universitetets ekonomienhet och externa parter. Inom arbetsgruppen arbetar vi tillsammans och stöttar varandra för att säkerställa att verksamheten har ett stabilt ekonomiskt stöd. Viss övrig administration förekommer. Kvalifikationer Vi söker dig som har ekonomexamen och minst tre års erfarenhet av ekonomiarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av ovanstående beskrivna arbetsuppgifter och om det är inom universitet och högskola. Erfarenhet av redovisning av EU-projekt, alternativt erfarenhet av att redovisa större internationella projekt, är starkt meriterande. Anställningen ställer höga krav på god datorvana och du behöver ha lätt för att lära dig nya ekonomiska redovisningssystem, där goda kunskaper i Excel är ett krav. Det är meriterande om du arbetat i Agresso och Panorama/Hypergene. Ekonomiarbetet på institutionen innebär arbete mot kontinuerliga deadlines under året, därför behöver du vara strukturerad, effektiv och kunna prioritera i ditt dagliga arbete. Du ser det som en självklarhet att kunna ha flera parallella processer i gång samtidigt, där du har ett helhetsperspektiv och kan bibehålla hög kvalitet i ditt arbete. God förmåga att arbeta självständigt är viktig i den här rollen, men minst lika viktigt är att du trivs med att samarbeta med andra. Hos oss löser vi uppgifter tillsammans och hjälps åt för att nå gemensamma mål. Vi värdesätter en prestigelös inställning, där vi stöttar varandra och bidrar till en positiv laganda. Du behöver vara noggrann, analytisk och flexibel samt ha ett serviceinriktat förhållningssätt. Du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och vill vara med och skapa en arbetsmiljö där vi har kul på jobbet och hjälper varandra att lyckas. Arbetet innebär mycket kontakter både internt och externt, vilket ställer höga krav på samarbets- och kommunikationsförmåga i tal och skrift på både svenska och engelska. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter, samverka med personal samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Ansökan ska innehålla: • Ett personligt brev med beskrivning av dina erfarenheter och hur du uppfyller de kriterier som anges i annonsen • Meritförteckning (CV) • Kopior på relevanta betyg och intyg Anställning Anställningen är en tillsvidareanställning med en omfattning av 100 % (heltid) med placering vid Institutionen för biologi och miljövetenskap. Tillträde för anställningen är i september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. För mer information och ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-13 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser. Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt. Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare. En av våra medarbetare går vidare mot nya utmaningar och därför söker vi nu en ny medarbetare till vår avdelning. Tjänsten som verksamhetsekonom med inriktning på investeringar har delvis en ny utformning och är placerad på kommunledningens centrala ekonomiavdelning. Ekonomiavdelningen jobbar med ekonomi, övergripande mål- och kvalitetsstyrning samt upphandling och inköp. Vi söker en ekonom med uppdraget att utveckla Båstad kommuns investeringsstyrning. Vi erbjuder ett självständigt, varierande och utvecklande arbete. Du kommer att ha en samordnande roll i kommunens planering och uppföljning av investeringarna ur ett ekonomiskt perspektiv. I rollen ingår även att ansvara för redovisning och uppföljning av kommunens exploateringsverksamhet samt vara kommunens ekonom avseende fastighetsfrågor. Rollen kommer även innebära att arbeta med uppföljning inom kommunstyrelsens övriga verksamheter. Båstads kommun har med anledning av en förändrad demografi haft och kommer ha större investeringsprojekt. Vår fastighetsorganisation är också under förändring, vilket gör rollen spännande och utvecklande och med stor möjlighet att påverka rutiner och arbetssätt. ARBETSUPPGIFTER I din roll kommer du att arbeta brett med uppföljning, analys och stöd kopplat till kommunens investeringar, exploateringsverksamhet och fastighetsförvaltning samt arbeta med uppföljning inom kommunstyrelsens övriga verksamhetsområden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av kommunens investeringsprojekt • Redovisning och uppföljning av exploateringsverksamheten • Ekonomiskt stöd till fastighetsavdelningen inklusive budget, kalkyler och nyckeltal • Samverka med projektledare, verksamheter och ledning kring ekonomiska frågor • Bidra till utveckling av rutiner, modeller och processer inom investerings- och fastighetsekonomi KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning, controlling eller fastighetsekonomi • God analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt • Förmåga att ta initiativ, vara drivande och arbeta självständigt och i team • Förmåga att kommunicera ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med investerings- eller fastighetsekonomi, gärna inom offentlig sektor • Erfarenhet av kommunal redovisning, exploateringsredovisning och löpande bokföring av investeringar • Kunskap om kommunala fastighetsfrågor och ekonomiska kalkyler i bygg- och anläggningsprojekt Som person är du analytisk och har ett starkt öga för detaljer och siffror. Du är inte rädd för att ta dig an utmaningar och drivs av att ständigt utveckla dig själv och ditt arbete. Vi ser också att du är en trygg person med en prestigelös och ödmjuk attityd och bra på att upprätthålla, koordinera och utveckla förtroendefulla relationer och samarbeten. ÖVRIGT Som en del i vårt hälsofrämjande arbete erbjuder vi friskvårdsbidrag. Det finns även möjlighet till löneväxling samt semesterlöneväxling där gällande avtal finns. Rökfri arbetstid tillämpas. Båstads kommun är en del av Familjen Helsingborg och genom det finns samarbetsområden för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte i regionen. Kommunala avtal gäller. Med en tillsvidareanställning följer en skyldighet att krigsplaceras i Båstads kommun. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Fackliga representanter nås via respektive fackförbunds webbplats. Rekrytering sker löpande under ansökningstiden - Välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna? Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun! Kommunstyrelsens förvaltnings uppgift är att stödja, ge service och se till att lagar och regler följs inom respektive expertområde, till våra kärnverksamheter i kommunen. Kommunstyrelsens förvaltning består av avdelningarna ekonomi, administration, HR och löneenheten. Då vår nuvarande ekonom går vidare till ett annat uppdrag i kommunen söker vi en ny ekonom med uppdrag att stödja Kultur- och utbildningsförvaltningen men även bidra till att utveckla vår kommuns ekonomistyrning ? Som ekonom hos oss kommer du vara placerad på ekonomiavdelningen centralt i Munkedal med inspirerande lokaler och positiva medarbetare. Vår ekonomiavdelning består av 10 medarbetare som hanterar kommunens ekonomiadministration och ger stöd till kommunens samtliga chefer. Vi erbjuder dig - Ett stimulerande arbete med möjlighet att påverka dina arbetstider. - Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan. Beskrivning av jobbet Du kommer arbeta för Kultur- och utbildningsförvaltningen. Det innebär att vara ett konsultativt stöd för budgetansvariga chefer. Som ekonom utför du utrednings- och utvärderingsarbete inom ekonomiområdet i frågor som rör budget, bokslut, prognosarbete, statistik och redovisning. Tillsammans med de andra ekonomerna bidrar du till att utveckla våra processer och förbättra kommunens ekonomistyrning. Vi söker dig som har - Erfarenhet av arbete som ekonom med akademisk utbildning. - God datavana och god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. - Kunskaper i Excel och vana att arbeta digitalt. Det är meriterade om du har arbetat i ekonomisystem. Vi arbetar i ERP från Uni4. - Meriterande om du arbetat i en politiskt styrd organisation. Om du är en person som har förmåga att se ekonomin ur både ett helhets- och ett verksamhetsperspektiv, som trivs med att arbeta med vidareutveckling och som har pedagogisk förmåga att på ett enkelt sätt förklara ekonomiska sammanhang för icke-ekonomer, så väntar ett givande uppdrag för dig hos oss! Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser gärna att du har en god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt i mötet med människor, samt har förmågan att arbeta analytiskt och självständigt. Att arbeta med vidareutveckling och ständiga förbättringar av arbetsrutiner, modeller och metoder är naturligt arbetssätt för dig. Vi vill informera dig om - Tjänsten kommer att tillsättas utifrån att erforderliga beslut fattas. - Vi vill att du innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret. - Vi kommer att arbeta med löpande intervjuer, så varmt välkommen med din ansökan redan idag! För att bli aktuell för anställning krävs det att du vid intervjutillfället: - visar giltig ID-handling - vid behov uppvisar en kopia av ditt betyg/examensbevis - har rätt att arbeta i Sverige och kan uppvisa giltigt arbetstillstånd - vid behov uppvisar giltigt körkortstillstånd - vid behov uppvisar giltig yrkeslegitimation Vid vissa tillsättningar sker säkerhetsprövning. Om du bli aktuell för en sådan tjänst krävs det att du: - genomgår och godkänns vid en säkerhetsprövning Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Vår kommun Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka 900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är. Tillsammans är vi Munkedals kommun! Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig! Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Ansvar och arbetsuppgifter Vi söker medarbetare med erfarenhet från Regeringskansliet som är intresserad av en kortare tjänstgöring på budgetavdelningen. Den tillfälliga placeringen hos oss ger dig en inblick i avdelningens verksamhet samtidigt som du utför viktiga arbetsuppgifter. Som medarbetare hos oss kan du bland annat få ansvar för olika politikområden, t.ex. infrastruktur, hälso- och sjukvård, utbildning eller rättsväsendet, eller för att följa upp och analysera prognoser och utfall på statsbudgeten och utforma statens ekonomiska styrning. Budgetavdelningen präglas av en stark laganda. Våra ansvarsfyllda uppgifter och vår kunskapsintensiva miljö kräver en god sammanhållning. ”Näst finansministern är den viktigaste uppdragsgivaren den kollega som behöver hjälp”, sammanfattade en av våra anställda inställningen på avdelningen. En annan anställd beskriver det som ”En arbetsplats med högpresterande kollegor men där stämningen är prestigelös och utan vassa armbågar”. Som medarbetare hos oss blir du en del av den kulturen. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Önskad kompetens Vi söker dig som har akademisk examen och erfarenhet från Regeringskansliet. Det är meriterande om du i dag arbetar i Regeringskansliet med förhandling, analys- och utredningsarbete eller med andra liknande arbetsuppgifter. Även erfarenhet från budgetsamordning, myndighetsstyrning och/eller utgiftsprognoser är meriterande. Dina egenskaper Du är inriktad på resultat och har en god problemlösningsförmåga. Du är driven och analytisk samt har en god kommunikationsförmåga såväl skriftligt som muntligt. Arbetsprover kan komma att användas i rekryteringsprocessen. Övrigt Den här tjänsten är tidsbegränsad tom februari 2026. Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Per Sonnerby 08-405 27 23. Fackliga kontaktpersoner är Miriam Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, kommuner och regioner, upphandling, bolag med statligt ägande, digitalisering och it samt konsumentlagstiftning.
Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö. Genom våra värdeord; Ansvar, mod och fantasi arbetar vi för att ge bästa tänkbara service och omsorg till Vimmerby kommuns ca 15 800 invånare, företag och för alla som besöker kommunen. Dessa värdeord genomsyrar kommunens förhållnings- samt arbetssätt och är något alla bär med sig i det dagliga arbetet. Ekonomiavdelningen bistår med stöd och rådgivning till kommunens nämnder, förvaltningar, bolag, chefer och kommuninvånare. Avdelningen ansvarar för kort- och långsiktig ekonomisk planering och resursstyrning, fakturering och kravhantering, redovisning och uppföljning, bokslut samt övriga ekonomiadministrativa uppgifter. Anställningen är ett vikariat på ca: 12 månader med eventuell möjlighet till förlängning. ARBETSUPPGIFTER Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Löpande ekonomiarbete, redovisning, avstämningar och bokslut • Arbeta med budgetering, uppföljning, prognoser och controlling • Bidra till förbättring av arbetssätt, rutiner och processer • Delta i projekt Du får ett omväxlande och stimulerande arbete med stort eget ansvar. Som Ekonom blir du en viktig del av den avdelning du stöttar. I nära samarbete med verksamhetens chefer och kollegor arbetar du med att följa upp ekonomiskt utfall, analysera resultat och arbeta fram avdelningens budget. Beroende på din tidigare arbetslivserfarenhet kan dina arbetsuppgifter komma att variera. Som en kollega på ekonomiavdelningen blir du en del av ett välkomnande team med bred kompetens och stort engagemang. Vi arbetar tillsammans för att utveckla kommunens ekonomistyrning och värdesätter samarbete, kunskapsdelning och en positiv arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant utbildning inom ekonomi eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill gärna att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation, det kommer att underlätta när du ska sätta dig in i dina nya arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, med fokus på redovisning, budget och controlling. Du har god systemvana, lätt för att sätta dig in i nya affärs-/ekonomisystem och är en god användare av Excel. Vi söker dig som är analytisk, nyfiken och strukturerad. Du har ett intresse för både siffror och processer, och trivs med att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du är inte rädd för att ta tag i operativa uppgifter när det behövs, samtidigt som du har förmåga att se helheten. Som ekonom är det viktigt att du kan strukturera och organisera arbetet effektivt. Din förmåga att prioritera och fokusera kommer vara värdefull för att hantera de arbetstoppar som kan uppstå i samband med exempelvis bokslutsarbetet och budgetarbetet. Som person är du initiativrik och driven, med förmågan att ta ansvar och självständigt driva projekt framåt. Du är samarbetsorienterad och har lätt för att skapa förtroende och bygga goda relationer. Samtidigt är du analytisk och strukturerad, med ett öga för detaljer utan att tappa helhetsperspektivet. Vi ser att du har ett flexibelt arbetssätt och är van att hantera flera uppgifter parallellt, samtidigt som du klarar av att hålla deadlines och leverera med hög kvalitet. Vidare är du serviceinriktad och bra på att hitta lösningar. Vi vill även att du bidrar till ett gott och stimulerande arbetsklimat i gruppen. Det är viktigt att du är en lagspelare då du kommer att samarbeta med kollegor inom olika kompetensområden i organisationen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. ÖVRIGT Rekryteringsprocessen kommer att starta v.34. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. För kontaktuppgifter till fackliga representanter, maila till [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Investeringsstrateg till Södertälje kommun Vill du vara med och forma framtidens investeringar i en dynamisk och samhällsviktig organisation? Vi söker nu en strateg med uppdrag att arbeta med investeringar inom Södertälje kommun. Som investeringsstrateg får du en central roll i att samordna och utveckla kommunens arbete med investeringar. Du kommer att vara placerad på kommunstyrelsens kontor, inom ekonomiavdelningens enhet för investeringar och lokaler, vilket ger dig en strategisk position och ett nära samarbete med politiker, chefer och medarbetare i hela organisationen. Ditt uppdrag innebär att säkerställa investeringsprocessens leverans så att Södertälje får rätt investeringar – vid rätt tidpunkt och till rätt kostnad. Arbetet omfattar både strategiska och operativa delar, där du arbetar med investeringsportföljen, investeringsplaner, budgetering och uppföljning. Du arbetar med ett helhetsperspektiv men har samtidigt förmågan att identifiera och hantera viktiga detaljer. Detta är en nyckelroll i en organisation som befinner sig på en spännande utvecklingsresa – där du får möjlighet att göra verklig skillnad. Vem är du? Du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Är strukturerad, självgående och gillar utmaningar. Du har ett intresse för ekonomi och en naturlig fallenhet för att snabbt sätta dig in i komplexa sammanhang Har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt inom våra ekonomiska processer. Trivs i en roll där du får kombinera analytiskt tänkande med praktiskt genomförande. Krav: För att lyckas i din roll så ser vi att du har en relevant akademisk utbildning. Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av att arbeta med investerings- och projektekonomi. Mycket goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Meriterande: Erfarenhet av en liknande roll i kommunal sektor Övrigt meriterande är erfarenhet av att arbeta i projekt Erfarenhet av verksamhetsutveckling och målstyrning. Erfarenhet av att rita processer. Personliga egenskaper: - För att lyckas med uppdraget behöver du vara öppen, strukturerad och trivas med att självständigt driva och utveckla ditt eget arbete. - Du bör också ha förmåga att växla mellan att arbeta självständigt och att vara en del av gruppen. - Du använder din analytiska förmåga att utifrån uppsatta mål för att se vilken förändring och utveckling som behöver göras. - Rollen förutsätter att du är flexibel, lösningsorienterad och kan skapa förtroendefulla relationer genom att ha en tydlig dialog med olika intressenter. - Arbetet kräver att du har förmågan att leverera resultat i komplex politiskt styrd organisation. Vi erbjuder dig Södertälje kommuns stadshus är en modern byggnad med fantastisk utsikt över både staden och kanalen. Från stadshuset har du nära till såväl buss som pendeltåg. Södertälje har även bra kommunikationer med fjärrtåg och regionaltåg samt bussförbindelser till Sörmland och Stockholm, bland annat direktbuss till Liljeholmen. Som medarbetare hos oss jobbar du efter årsarbetstid vilket ger god möjlighet till att styra dina arbetstider och en god arbetsmiljö. Det finns även möjlighet att arbeta viss tid på distans. Vi erbjuder även möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar samt en generös friskvårdsersättning. För att säkerställa en fortsatt god arbetsmiljö har vi påbörjat "ett arbetsliv i förändring" där vi behöver tänka i nya flexibla och kreativa banor om hur vi använder våra arbetsplatser. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida. Välkommen till oss! Enheten Investeringar och Lokaler är placerad centralt i organisationen på ekonomiavdelningen inom kommunstyrelsens kontor. Vi är en enhet under utveckling men som för tillfället består av en chef och två strateger samt en matrisorganisation. Intervjuer kan komma att ske löpande. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen till oss! I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Tillsammans bygger vi en hållbar och demokratisk kommun genom tillit, ansvar och engagemang. Vi i Säffle kommun strävar efter att skapa en dynamik och inkluderande gemenskap där invånarna känner sig trygga och engagerade, så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2035. Beskrivning Du kommer arbeta på kommunens centrala ekonomienhet som ingår i kommunledningskontoret. På ekonomienheten arbetar totalt 9 personer. Enhetens grunduppdrag är att ge stöd åt politiken, förvaltningar och kommunala bolag i ekonomi- och kvalitetsfrågor. Enheten har ett övergripande ansvar för hela kommunkoncernens ekonomi- och målstyrning som innefattar budget, mål, prognos, analys, uppföljning, redovisning, investeringar och finansiering. Arbetsuppgifter I denna roll stöttar du chefer och medarbetare i budgetarbete, uppföljning, analys, prognoser, investeringsuppföljning och kalkylering. Du bidrar till att säkerställa en hållbar ekonomi genom att bistå i både strategiska beslut och administrativa processer. En viktig del av ditt arbete är också att sammanställa nämndrapporter i nära samarbete med förvaltningens representanter. Det kommer i din roll även ingå att vid behov stötta upp i det interna arbetet inom ekonomienheten. I det interna arbetet ingår löpande bokföring och kontoavstämningar, systemförvaltning, kravhantering och att bidra till att effektivisera redovisningsrutiner och processer. Beroende på din tidigare arbetslivserfarenhet kan dina arbetsuppgifter komma att variera. Jobbet innebär nära samarbete med såväl medarbetarna på ekonomienheten som med ekonomerna på de större förvaltningarna. Servicefunktionen gentemot kommunens förvaltningar och bolag är viktig. Kvalifikationer För att kunna bli en i teamet krävs god initiativkraft, god analytisk förmåga och servicekänsla. Du ska ha goda IT-kunskaper, administrativ förmåga och ha lätt att samarbeta då mycket av arbetet sker tillsammans med personer såväl inom den egna enheten som med förvaltningarna. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du lyfter gärna fram det som är bra och kommer med förslag på saker som kan förbättras. Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. Vi tror att Du har ekonomiutbildning på högskolenivå eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande om Du har minst två års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Du är utvecklingsorienterad och tillämpar ett mål- och resultatinriktat arbetssätt. Erfarenhet av ekonomisystemet UNIT4 ERP är meriterande. Villkor Anställningen är ett vikariat på 18 månader med möjlighet till en eventuell förlängning. Intervjuer sker först efter annonsens slutdatum. För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/ Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Ansökan ska skickas via brev till ansvarig chef. Vänd dig direkt till rekryterande chef enligt ovan kontaktuppgifter. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 21 jobb