Förvaltningsekonom

Sök bland 17 lediga jobb som Förvaltningsekonom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Ekonom
Trollhättans kommun
Övriga ekonomer

Vi är stolta över Trollhättans stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Trollhättans stad, Serviceförvaltningen, söker en ekonom. Du kommer att ingå i förvaltningens ekonomistab tillsammans med två ekonomkollegor.   Serviceförvaltningen består av två verksamheter, Produktion och Service samt Måltid och Lokalvård med cirka 400 medarbetare. Uppdraget för Måltid och Lokalvårdsverksamheten är att tillgodose kärnverksamheternas behov av måltider och lokalvård till barn, elever, brukare och anställda i stadens lokaler. Kontoret Produktion och Service uppdrag är att tillhandahålla tjänster så som fastighetsförvaltning, entreprenad, nyanläggning, snöröjning, underhåll av vägar och parker med mera till Trollhättans Stads förvaltningar och kommunalt ägda bolag. Vi arbetar proaktivt och serviceinriktat gentemot kollegor, kunder och invånare i Trollhättan. Vi jobbar ständigt för att förbättra kvalitén och effektiviteten i våra egna och stadens verksamheter, för att kunna möta dagens och framtidens krav.   Arbetsuppgifter I uppdraget som ekonom ansvarar du för redovisning och att göra löpande uppföljningar, prognoser och analyser. Du agerar stöd till förvaltningens chefer i ekonomiska frågor. Du arbetar med frågor rörande intern kontroll, statistik och ekonomiska underlag samt budget. Som ekonom i förvaltningens ekonomistab arbetar du utifrån en helhetssyn på Serviceförvaltningens uppdrag med fokus på Mål- och resursplan och budget. I rollen som ekonom kommer du även vara en del av Trollhättans stads ekonomistyrgrupp. Du kommer att vara en del i det utvecklingsarbete som pågår inom förvaltningen.   Kvalifikationer Du har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, gärna mot offentlig ekonomi eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet från likartade arbetsuppgifter samt intresse av att delta i förvaltningens förändrings- och utvecklingsarbete inom ekonomiområdet. Vi ser att du är en person som har förmåga att tänka övergripande och som ser kopplingen mellan mål, ekonomi och genomförande. Du har förmåga att se ekonomiska konsekvenser av olika beslut och projekt. Du har god analytisk förmåga samt kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är kommunikativ, har en god pedagogisk förmåga samt en förmåga att skapa goda relationer. Ekonomiarbetet är ofta starkt tidsstyrt och ställer därför stora krav på din förmåga att snabbt sätta dig in i frågeställningar, prioritera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, se sammanhang och hantera tidspress. Du skall kunna kommunicera obehindrat på det svenska språket i både tal och skrift. Övriga språkkunskaper och erfarenhet ifrån arbete i en politiskt styrd/offentlig organisation är meriterande. Du har goda IT-kunskaper och det är meriterande om du har erfarenhet av och kan arbeta i Unit4, ekonomisystem och Stratsys. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Kontaktpersonerna kan nås under följande veckor.  Mariette Edkvist vecka 25-27,33. Jörgen Aronsson vecka 29-33. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag är vi ca 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans stad tillämpar rökfri arbetstid.

13 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Ekonom/controller
Haparanda kommun
Övriga ekonomer

Välkommen till kommunledningsförvaltningen – där vi formar framtidens Haparanda! Vårt uppdrag är att driva viktiga frågor inom demokrati, HR, kommunikation, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Hos oss arbetar vi med att skapa en dynamisk och hållbar kommun där alla kan trivas och utvecklas. Vi söker nu engagerade och visionära medarbetare som vill vara med och påverka och förbättra vår kommun. Är du redo att ta nästa steg i din karriär och bidra till att skapa en bättre framtid för Haparanda? Kom och bli en del av vårt dedikerade team!Vi söker nu en förvaltningsekonom till vårt team. Vill du arbeta nära beslutsfattare och ge kvalificerat stöd som gör verklig skillnad i vår utveckling? Då är detta rätt tjänst för dig! Dina arbetsuppgifter Som ekonom/controller kommer du att arbeta inom ekonomienheten, som är en del av kommunledningsförvaltningen. Enheten ansvarar för kommunens ekonomi- och verksamhetsstyrning, budget- och bokslutsprocesser samt samordnar uppföljningar och analyser. Du kommer att vara en viktig del i att ge stöd till kommunens olika verksamheter. Den här tjänsten har särskilt fokus på Barn- och ungdomsnämnden, där du som controller ger kvalificerat stöd till Barn- och ungdomsförvaltningen. I rollen ingår bland annat: • Budget- och prognosarbete • Uppföljningar och bokslutsarbete • Verksamhetsanalyser och utredningar • Redovisningsfrågor • Presentation av ekonomiska underlag till politiska beslutsfattare, exempelvis i barn- och ungdomsnämnden Arbetet sker ofta i ett högt tempo och kräver god prioriteringsförmåga, flexibilitet och ett lösningsorienterat synsätt. Du kommer att arbeta nära andra ekonomer och ha tillgång till ett nätverk inom både kommunen och regionen för samverkan och utveckling. Din profil Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande • Goda kunskaper i Excel och ekonomisystem • Förmåga att arbeta både strategiskt och operativt – med både helhet och detaljer • Strukturerat, analytiskt och utvecklingsinriktat arbetssätt • God kommunikativ förmåga i tal och skrift • God samarbetsförmåga och förtroendeingivande bemötande gentemot chefer och förtroendevalda Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Mer information om vår organisation och kommun hittar du på haparanda.se och nykommun.se (https://www.haparanda.se) (https://www.nykommun.se) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

9 juni 2025
Sista ansökan:
8 juli 2025
Ekonom
Lysekils kommun
Övriga ekonomer

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Film omhttps://youtu.be/VnvQMbiYE3U Beskrivning Nu söker vi en driven och trygg ekonom, som vill vara med och forma framtidens Lysekil. Vår nuvarande ekonom går vidare inom kommunen, och nu vi söker dig som är redo att ta över stafettpinnen. Du kommer att vara en del av avdelningen för ekonomi och upphandling, som är en central del av kommunstyrelseförvaltningen. Här arbetar vi med ekonomi, redovisning, kvalitet och upphandlingsfrågor. Vi är ett sammansvetsat team på 11 medarbetare och vi leds av vår ekonomichef. Vi är måna om att du ska må bra och erbjuder flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag på 2000 kr per år, möjlighet till semesterväxling och en fantastisk plats att arbeta på. Arbetsgivaren erbjuder möjlighet till distansarbete. Arbetsuppgifter Huvudarbetsuppgiften är att vara ekonom för kommunstyrelseförvaltningen och arbetslivsförvaltningen. Som ekonom kommer du att arbeta med bland annat budget, uppföljning, analys, projektredovisning, delårsbokslut och årsbokslut. Du kommer ha en konsultativ roll, vilket innebär att du erbjuder stöd, rådgivning, problemlösning samt bidrar med kunskap till verksamhetens chefer. Arbetet är omväxlande och socialt och du kommer att arbeta självständigt. Du kommer också: Leda och samordna ekonomiarbetet för förvaltningarna och ge värdefullt stöd i ekonomi, budget och uppföljningsprocessen. Stödja förvaltningarnas chefer konsultativt och operativt samt bistå med tydliga råd och åsikter. (t.ex. i arbetet med ständiga förbättringar) Planera, driva och genomföra utvecklingsarbetet i ekonomifrågor för förvaltningarna både självständigt och i samarbete med verksamhetsrepresentanter. Presentera förvaltningarnas ekonomi för politiska representanter. Bidra till fortsatt utveckling av övergripande ekonomiprocesser, rutiner och arbetssätt för att medverka till att vara en kommungemensam ekonomifunktion i framkant Kvalifikationer Vi söker dig som har: •    En akademisk examen inom ekonomi eller annan relevant högskoleutbildning, alternativt en yrkeshögskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. •    Gedigen kunskap och flerårig erfarenhet av arbete som ekonom, gärna inom kommunal verksamhet. •    God datorvana och en utmärkt kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du är engagerad, flexibel och trivs med att arbeta både självständigt och i samverkan med andra. Du är ansvarstagande, lösningsfokuserad och har en serviceinriktad inställning gentemot våra verksamheter. Villkor Intervjuer kommer att ske löpande. Observera att säkerhetsprövning kan komma att genomföras innan anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Välkommen med din ansökan! Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

5 juni 2025
Sista ansökan:
22 juni 2025
Ekonom till ekonomistaben i Uppsala kommun
Uppsala kommun
Övriga ekonomer

Stab ekonomi, Social-och arbetsmarknadsenheten Vill du arbeta nära verksamheten och vara med och utveckla ekonomistyrningen i Sveriges fjärde största kommun? Vi söker nu en ekonom till enheten som utgör ett stöd till arbetsmarknads- och socialförvaltningen – en tjänst där du kan bidra till att våra resurser används där de gör störst nytta. Uppsala kommuns ekonomistab är gemensam för hela kommunen och organiserad för att ge bästa möjliga stöd till både förvaltningar och politiska nämnder. Här finns ett nätverk av kunniga ekonomer som du samarbetar med i det dagliga arbetet, samtidigt som du har nära kontakt med chefer och medarbetare i verksamheten. Vi sitter i moderna och ljusa lokaler i centrala Uppsala, bara ett stenkast från centralstationen. Ditt uppdrag Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbeta där du är ett viktigt stöd för verksamheten i frågor som rör budget, bokslut, prognos och analys. Du ansvarar för att ta fram beslutsunderlag, följer upp verksamheternas ekonomiska resultat och bidrar med analyser som underlättar styrning och utveckling. Ditt arbete har stor betydelse för att säkerställa en ekonomi i balans och ett effektivt resursutnyttjande. Du arbetar verksamhetsnära, vilket innebär att du tillsammans med chefer och andra kollegor identifierar förbättringsområden och utvecklar ekonomiska processer. En viktig del av rollen är att omvandla siffror till insikter, så att dina analyser får genomslag i den praktiska verkligheten. Hos oss får du möjlighet att ta eget ansvar, bidra till förbättringsarbete och ingå i ett större ekonominätverk där vi lär av varandra och växer tillsammans. Din bakgrund Vi söker dig som har: • akademisk examen inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant • flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, inklusive bokslut och budget • goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du dessutom har: • erfarenhet av ekonomiarbete inom kommun, region, stat eller större privat verksamhet • vana vid att arbeta i verksamhetssystem • erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP För att lyckas i rollen behöver du vara en analytisk person som snabbt kan sätta dig in i komplexa frågor. Du har god förståelse för ekonomiska samband och hur de påverkar en verksamhet i praktiken. Du har en pedagogisk förmåga och kan förklara ekonomiska samband på ett tydligt och begripligt sätt – både i dialog med chefer och i skriftliga underlag. Du bidrar till att höja den ekonomiska medvetenheten i verksamheten och skapar förståelse för vad siffrorna faktiskt innebär i vardagen. Du är också strukturerad och har lätt för att planera, prioritera och organisera ditt arbete. Samtidigt är du flexibel och ser möjligheter i förändringar. Din goda samarbetsförmåga gör att du trivs med att arbeta tillsammans med både kollegor inom ekonomi och medarbetare i verksamheten, där du bidrar med ett lyhört och professionellt bemötande. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta ekonomichef Magnus Bergmark, 018-7276317. Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34. Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson, 018-727 22 12. Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49. Kommunal, 010-442 82 10. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

4 juni 2025
Sista ansökan:
18 juni 2025
Ekonom till Hallsbergs kommun
Hallsbergs kommun
Övriga ekonomer

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare. Vi söker dig som har ett driv att vilja utveckla verksamheten till det bättre. Du kommer att jobba i ett team tillsammans med övriga 15 medarbetare på ekonomiavdelningen, tillhörande kommunstyrelseförvalt­ningen. Avdelningen är centraliserad och lokaliserad i kommunhuset i Hallsberg och leds av en ekonomichef. Arbetsuppgifter Som ekonom här i Hallsbergs kommun bidrar du med analyser, utredningar och helhetssyn i arbetet med budget, verksamhetsplaner och uppföljning så att ledningen kan fatta strategiska beslut som är väl underbyggda med fakta. Tjänsten är just nu främst riktad till Social- och arbetsmarknadsnämnden/förvaltningen vilken ansvarar för särskilda boenden, hemtjänst, LSS, individ- och familjeomsorg, flyktingmottagning samt arbetsmarknad. Vi är en mindre organisation vilket gör att stöd till andra nämnder och förvaltningar kan bli aktuellt. Hallsbergs kommun har såsom många andra kommuner i Sverige utmaningar och är i ett läge där ekonomistyrning och analyser står i fokus varför vi gärna ser att du har erfarenhet av att arbeta med analyser och nya arbetssätt inom verksamhetsområdet. Då du ingår i förvaltningens ledningsgrupp samt är föredragande i nämnd ser vi att du är trygg i din ekonomroll och har erfarenhet av att analysera, presentera och förklara ibland komplexa ekonomiska frågor.  Du har en drivande roll i stödet till förvaltning och förvaltningsledning och är inte rädd för att utmana och komma med förslag till nya lösningar. Du förväntas vara aktiv i utveckling och samordning av verksamheternas ekonomi och delar med dig till andra på ett pedagogiskt sätt. Kvalifikationer Vi söker dig som har lägst kandidatexamen inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Vi vill att du har erfarenhet av ekonomisystem, excel och i övrigt har en hög IT-vana. Goda kunskaper i svenska är ett krav då du behöver kunna utrycka dig väl i tal och skrift. För att trivas och göra ett bra jobb tror vi att du är du är strukturerad, analytisk, noggrann och lösningsfokuserad. Utöver ovanstående krav kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande • Erfarenhet från arbete som ekonom i kommun eller annan politiskt styrd organisation. • Kunskaper inom ekonomisystemet Raindance, CGI • Kunskaper inom planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys Medarbetarskap i Hallsbergs kommun Som medarbetare i Hallsbergs kommun förväntas du aktivt arbeta tillsammans med andra för att nå kommunens mål. Viktiga grundpelare i medarbetarskapet i Hallsbergs kommun är att ta ansvar och bidra till helheten, vara hjälpsam och lösningsorienterad, respektera kompetens och olika perspektiv samt att ha en öppen och tydlig kommunikation. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning.  Sysselsättningsgrad 100%.  Hallsbergs kommun erbjuder friskvårdsbidrag samt möjlighet till förmånscykel och semesterväxling. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-06-25.  Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter av annonserings- eller rekryteringsföretag i samband med denna annons. Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter Hallsbergs kommun, 0582-685000.

3 juni 2025
Sista ansökan:
25 juni 2025
Ekonom
Tranemo kommun
Övriga ekonomer

I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på. Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo. Tranemo kommun – Närheten till varandra bygger relationer för framtiden. ARBETSUPPGIFTER Som ekonom arbetar du både självständigt och tillsammans med dina kollegor med ekonomiska uppföljningar, redovisning och analyser av ekonomiska data för olika verksamheter. Du är också med och bereder ärenden och beslutsunderlag. Du stöttar controllers, upphandlare och ekonomichef med att ta fram underlag, göra beräkningar med mera. KVALIFIKATIONER Som person är du ansvarstagande, noggrann, strukturerad och trivs med att arbeta såväl enskilt som tillsammans med andra. Det finns viss möjlighet att anpassa tjänsten efter lämplig person, det här kan därför vara en tjänst som kan passa både dig som är nyutexaminerad inom ekonomi eller dig som har erfarenhet från ekonomiarbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet men du bör därutöver ha: • högskoleutbildning inom ekonomi/annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig • goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel. Du behöver vara flexibel, gilla utmaningar och vara intresserad av att arbeta i en offentlig organisation. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning och eventuellt tillsvidareanställning. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR. Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Varmt välkommen med din ansökan!

2 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Flens kommun söker en ekonom
Flens kommun
Övriga ekonomer

Är du kollegan som vill hjälpa oss att hålla Sörmlands hjärta klappande? I Flens kommun får du ett meningsfullt arbete som gör skillnad på riktigt, med utmärkta pendlingsmöjligheter och ett utvecklande arbetsklimat! Nu söker vi dig som brinner för ekonomistyrning och som vill bidra till en stabil och hållbar utveckling för kommunen. Hos oss får du en nyckelroll där din analysförmåga och ditt strategiska tänkande gör skillnad – både idag och för framtiden! Arbetsuppgifter/Uppdrag Vill du arbeta både strategiskt och operativt i en nyckelroll för kommunens ekonomistyrning? Som ekonom på kommunledningsförvaltningen blir du en viktig del av ekonomiavdelningen, som ansvarar för att vägleda politiker och förvaltningar i ekonomiska frågor. I denna roll stöttar du chefer och medarbetare i budgetarbete, uppföljning, analys, prognoser, investeringsuppföljning och kalkylering. Du bidrar till att säkerställa en hållbar ekonomi genom att bistå i både strategiska beslut och administrativa processer. En viktig del av ditt arbete är också att sammanställa nämndrapporter i nära samarbete med förvaltningens representanter. För denna tjänst krävs  Vi söker dig med en kandidatexamen inom ekonomi eller motsvarande annan relevant examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor. Du behöver ha utmärkta kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Meriterande Erfarenhet av kommunal verksamhet och Agresso/Unit 4 eller andra större ekonomisystem är meriterande för tjänsten.  Personliga egenskaper För att lyckas i denna roll är du en analytisk och resultatinriktad person med förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du kommunicerar tydligt, är pedagogisk och kan anpassa ditt budskap efter mottagare. Du är strukturerad och van att hantera flera uppgifter parallellt, samtidigt som du håller deadlines och levererar med hög kvalitet. Vi söker dig som är prestigelös, serviceinriktad och har en naturlig fallenhet för att skapa relationer och bygga goda samarbeten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.    Omfattning/varaktighet och tillträde  Om arbetsplatsen Flens kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats med lika möjligheter för alla. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuder våra anställda semesterväxling samt subventionerad friskvård och ersättning för patientvårdsavgift upp till högkostnadsskydd.  Som en lagspelare på ekonomienheten blir du en del av ett sammansvetsat och välkomnande team med bred kompetens och stort engagemang. Vi arbetar tillsammans för att utveckla kommunens ekonomistyrning och värdesätter samarbete, kunskapsdelning och en positiv arbetsmiljö. Övrigt  I Flens kommun är det enkelt att bo, verka och leva. Här finns det bästa av det mesta med ett rikt fritids- och kulturliv och framgångsrika företag vars tjänster och produkter är unika. Vi som bor i hjärtat av Sörmland är stolta över vår fantastiska natur och våra olika orters särprägel. Vår kommun är det självklara alternativet för dem som söker det goda livet med bra boende, goda kommunikationer och ett bra näringslivsklimat. Du kan läsa mer om oss på vår hemsida www.flen.se eller i vår digitala broschyr här är det enkelt att bo, leva och verka!  Provanställning kan komma att tillämpas Varmt välkommen till Flen!  Välkommen med din ansökan senast: 2025-06-29 Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.  Fackliga ombud nås via Kontaktcenter: 0157- 43 00 00  OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte skicka in ansökan via vårt system.Vänd dig då till kommunens webbplats www.flen.se eller till Kontaktcenter för instruktioner.

2 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Ekonom
Göteborgs Universitet
Övriga ekonomer

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap har drygt 100 anställda lärare, forskare, doktorander och administrativ personal. Våra attraktiva utbildningar i kriminologi, personalvetenskap och sociologi är bland de mest sökta vid Göteborgs universitet.  Institutionens lokaler är belägna mitt i den charmiga stadsdelen Haga med goda kommunikationer. Verksamhetsstödet består idag av cirka 15 medarbetare som ger professionellt stöd till lärare, forskare, doktorander, samt antagna och presumtiva studenter. Verksamhetsstödet leds av administrativ chef. Institutionen söker nu en kvalificerad, erfaren och engagerad ekonom.   Arbetsuppgifter  Som ekonom på institutionen har du en central roll och arbetar mitt i verksamheten där du ger kontinuerligt konsultativt och serviceinriktat stöd till ledningsgrupp och anställda. Du har ett övergripande ansvar för institutionens samlade ekonomiarbete. Det innebär att du har ansvar över budgetprocessen, ekonomiska analyser, upprättande av prognoser och bokslut. I rollen ingår också att utveckla och förbättra arbetssätt och rutiner i linje med universitetets centrala riktlinjer. Din roll innebär att du har ansvar för att löpande ta fram och presentera ekonomisk information för institutionens ledning och övriga personal. Som ekonom hos oss arbetar du även med projektekonomi för externfinansierade forskningsprojekt, inklusive budgetering, uppföljning, avtalsskrivande och rapportering till externa bidragsgivare, till exempel Vetenskapsrådet och EU-kommissionen. Du kommer också att stödja forskare vid ansökan om externa forskningsbidrag. När det gäller projektekonomin arbetar du tillsammans med ytterligare en projektekonom. Anställningen innefattar också arbete med redovisning inom ramen för den löpande ekonomihanteringen, såsom omföringar och viss fakturahantering. Du förväntas kunna arbeta självständigt men också i nära samarbete med övriga kollegor i verksamhetsstödet, främst med vår ekonomiadministratör och projektekonom, men också tillsammans med kollegor från verksamhetens olika områden och yrkeskategorier. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan komma att ingå då anställningens innehåll och förutsättningar kan förändras över tid. Institutionen tillhör den Samhällsvetenskapliga fakulteten, där du ingår i ett professionellt nätverk med motsvarande roller från fakultetens andra institutioner. Nätverket har ett gott samarbete och erbjuder erfarenhetsutbyte med andra ekonomer.    Kvalifikationer  Vi söker dig som är en driven person som stimuleras av att ha lika mycket fokus på helheten som detaljerna i det dagliga arbetet. Du är en person som gillar att få saker att hända och arbetar målmedvetet för att nå resultat. För dig är det viktig att hålla mycket hög kvalitet i det arbete du utför. Arbetet kräver att du är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är van att arbeta mot deadlines. Det är av största vikt att du tar eget ansvar, har förmåga att arbeta självständigt och kan göra prioriteringar i det egna arbetet. Arbetet är stundtals intensivt och du kan snabbt behöva skifta fokus. Du är verksamhetsorienterad, prestigelös och förstår värdet av att söka goda samarbeten. Du har en förmåga att identifiera förbättringsmöjligheter och är van att arbeta med utformning och upprättande av nya rutiner och arbetssätt inom förutbestämda ramar.   Det är viktigt för verksamheten att du kan kommunicera kring ekonomiska förutsättningar och processer på ett sätt så att även icke-ekonomer förstår och kan fatta informerade beslut på basis av din information. Följande kvalifikationer är krav för anställningen: • Högskoleexamen inom ekonomi, eller annan utbildning som i kombination med relevant erfarenhet, bedöms som likvärdig av arbetsgivaren.   • Erfarenhet av budget- och prognosarbete. • Erfarenhet av redovisning.  • God kännedom om relevanta lagar och förordningar inom området. • God datorvana, särskilt i Microsoft 365. • God förmåga att kommunicera obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift. Meriterande: • Ekonomexamen med inriktning mot offentlig förvaltning • Erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig sektor, särskilt vid universitet eller högskola. • Erfarenhet av arbete i universitetets ekonomisystem såsom Agresso, Hypergene/Panorama och Prisma. • Erfarenhet av projektredovisning, inklusive EU-projekt. Arbetsgivaren kommer främst att beakta den som vid en helhetsbedömning kan anses ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla ovan angivna arbetsuppgifter. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.   Anställning  Anställningen är en tillsvidareanställning, heltid med placering tills vidare vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Göteborgs universitet erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan.   Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-06-23.   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

30 maj 2025
Sista ansökan:
23 juni 2025
Ekonom/controller
Åstorps kommun
Övriga ekonomer

Vill du vara med att utveckla vår verksamhet? Välkommen till Åstorp – Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar. Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen. Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid. Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling. ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta nära beslutsfattare och ge kvalificerat stöd som bidrar till välgrundade beslut och utveckling? Hos oss i Åstorps kommun är din insats viktig. Avdelningen för ekonomi och analys arbetar med ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor och samordnar kommunens inköp och upphandlingar. Vi är en stödfunktion till kommunens olika verksamheter och den politiska organisationen. Avdelningen är centralt placerad under kommunstyrelseförvaltningen. Vi erbjuder en tjänst med ett brett ansvarsområde inom ekonomistyrning med fokus på socialförvaltningen. Du ska som ekonom/controller stödja cheferna i organisationen med budget, uppföljning, bokslut, analys, utredningar och förekommande redovisningsfrågor. För att våra förvaltningar ska få bra förutsättningar att genomföra och utveckla sin verksamhet ställs krav på ett proaktivt och nära stöd från oss i stödfunktionen. Arbetet sker ofta i ett högt tempo, vilket ställer krav på flexibilitet, prioriteringsförmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt. I arbetet ingår att föredra ekonomiska ärenden på socialnämndens sammanträden. På avdelningen arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra arbetssätt och hitta nya vägar för att bli ännu bättre i vårt uppdrag. Du ingår i ett team med fem ekonomer/controllers och vi arbetar tillsammans med att utveckla det stöd vi ger till organisationen. Genom ett bra samarbete med övriga stödfunktioner kan vi ytterligare förbättra stödet till cheferna. Du ingår i nätverk med andra kommuner där du är aktiv i omvärldsbevakning och gemensamma utvecklingsfrågor. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Vi ser att du: ·         har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning ·         har goda kunskaper i Excel ·         har en förmåga att arbeta med detaljer samtidigt som du kan se helhetsperspektivet utifrån både                              verksamhet och ekonomi. ·         är strukturerad, analytisk och utvecklingsinriktad ·         har god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift ·         har god samarbetsförmåga och skapar förtroende hos både chefer och förtroendevalda ·         bidrar till en god arbetsmiljö och vårt gemensamma utvecklingsarbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.

30 maj 2025
Sista ansökan:
15 juni 2025
Ekonom
Lycksele kommun
Övriga ekonomer

I Lycksele kommun är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Lycksele kommun har en framtidstro, drivkraft och engagemang som för oss framåt. Vår värdegrund bygger på Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. OM JOBBET Vill du arbeta med samhällsviktiga frågor och bidra till en god ekonomisk styrning inom skola och utbildning? Ekonomienheten ansvarar för kommunens ekonomiadministration samt en del helägda kommunala bolag. Det innebär bland annat samordning av den löpande redovisningen, fakturahantering, budget, bokslut och finansfrågor. Ekonomienheten ger ekonomiansvariga, politiker och allmänhet en god kännedom om den ekonomiska situationen. Inom enheten finns ekonomiadministratörer, nämnds- och bolagsekonomer samt upphandlare och budget- och skuldrådgivare. Vi söker nu en strukturerad och analytisk ekonom som vill vara med och utveckla våra utbildningsverksamheter tillsammans med engagerade kollegor. Som ekonom kommer du att arbeta nära både nämnd och budgetansvariga chefer inom utbildningsnämndens ansvarsområden, som omfattar bland annat förskola, grundskola och gymnasieskola. Du är ett viktigt stöd i budget-, prognos- och uppföljningsarbetet och fungerar som en nyckelperson i den ekonomiska planeringen. I din roll ansvarar du för redovisning, uppföljning och analys inom nämndens område, samt tar fram underlag och redovisar ekonomiska rapporter. Uppdraget kommer också att omfatta fördjupade analytiska granskningar av ekonomiska resultat och prognostisering samt en aktiv roll i att utveckla enhetens arbetssätt för framtiden. Inom ramen för tjänsten finns varierande utmanande arbetsuppgifter och det finns goda möjligheter till karriärvägar.  DIN PROFIL Vi tror på rätt kompetens på rätt plats. Som ekonom utgör du en mycket viktig kugge för den kommunala styrningen. Du kommer att få god insyn i kommunens ekonomiska redovisning och de berörda verksamheternas olika arbetsområden. Vi söker därför i första hand dig med flerårig erfarenhet av ekonomisk redovisning i kommunal förvaltning eller i större bolag. Civilekonomexamen eller annan högskoleutbildning med inriktning på ekonomi är meriterande, likaså vana att arbeta i ekonomissystem, med fördel Unit4. Lycksele kommun är en stor organisation vilket gör att kunskap om inköp och upphandling är meriterande. Erfarenhet från politiskt styrd organisation samt ekonomistyrning är meriterade. För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, lösningsorienterad och kunna arbeta självständigt såväl som i samarbete med andra. Du har ett strukturerat arbetssätt och en förmåga att ställa om i arbetet och prioritera efter rådande förutsättningar. I den här rollen kommer du att föredra ärenden i nämnd vilket ställer krav på god pedagogisk förmåga. Arbetet kräver också lyhördhet och förståelse för den berörda verksamhetens behov och fattade beslut.  Vi är en värderingsstyrd organisation och vill att ditt bemötande och dina handlingar samspelar med vår värdegrund – Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. Stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet. VI ERBJUDER DIG I Lycksele kommun är människor den främsta resursen. Det är personalresurserna som genererar värde, kvalitet och innehåll i våra verksamheter. Vi eftersträvar att vara en attraktiv arbetsgivare där varje medarbetares förmågor får komma till uttryck och utvecklas genom ett arbetsklimat som är baserat på öppenhet, tillit och dialog. Medarbetare i Lycksele kommun ska ha möjlighet till balans i arbetslivet, vara delaktig och få möjligheten att stärkas och utvecklas i sin yrkesroll. Som anställd i Lycksele kommun följer ett antal personalförmåner. För mer information om personalförmåner, se länk: www.lycksele.se/kommun/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/lycksele-kommun-som-arbetsgivare/vart-erbjudande/ För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se länk: www.lycksele.se/levailycksele OM ANSTÄLLNINGEN Varaktighet: Tillsvidare  Omfattning: 100%  Tillträde: Enligt överenskommelse Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan. Är du intresserad av att veta löneintervall för tjänsten kan du ta kontakt med våra löneadministratörer på tel. 0950-162 00.  I Lycksele kommun arbetar alla tillsammans och den mångfald som kommunen representerar är en drivkraft i utvecklingen framåt. Vi arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför organisationen.  Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall. I Lycksele kommun kan du inom ramen för din ordinarie tjänst arbeta med vår värdegrund som värdskapare. För mer information prata med rekryterande chef. I Lycksele kan du kombinera ditt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman-/kvinna. Kontakta räddningstjänsten, tel. 0950-162 06, om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman. Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten. Känner du, utifrån vad du läst om oss – att du skulle passa in hos oss på ekonomienheten? Varmt välkommen med din ansökan märkt med ref nr 1154, senast 2025-06-15. Urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.

28 maj 2025
Sista ansökan:
15 juni 2025