Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mia Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mia Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Var med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling! Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA. Rollen som myndighetens jurist är placerad på avdelningen för styrning och stöd som inkluderar myndighetens funktioner för styrning, HR, kommunikation, säkerhet och förvaltning. Genom ditt ansvar kommer du bidra till hela FBA:s verksamhet och utveckling. Dina arbetsuppgifter I din roll som jurist ingår att stödja ledningen och organisationen med kvalificerad juridisk bedömning. Du utvecklar det juridiska arbetet på myndigheten och har en viktig roll i att både ta fram och stödja i arbete med interna regelverk. Du ansvarar både för hur vissa processer, arbetssätt och styrande dokument utformas samt deltar och stödjer i juridiska frågor som faller inom kärnverksamhetens ansvar. I arbetet kan ingå att utbilda medarbetare i till exempel offentlighet och sekretess, jäv, mutor och gåvor och den statliga värdegrunden. Din profil Kvalifikationer • juristexamen, • flerårig erfarenhet av att ha arbetat med förvaltningsrättsliga frågor på statlig myndighet, • kunskaper om de regelverk som gäller för statlig verksamhet (inklusive förvaltningsrätt, dataskydds- och integritetslagstiftning, offentlighet- och sekretesslagstiftning), • goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Meriterande • erfarenheter från regeringskansliet, • genomförd notarietjänstgöring Du har förmåga att se helhetsperspektiv och långsiktig betydelse för verksamheten och anpassar dina bedömningar till detta. Du trivs med samarbete, är lyhörd och lösningsinriktad. Du delar med dig av idéer, erfarenheter och kunskaper som främjar ett positivt samarbetsklimat. I din roll uppvisar du ett gott omdöme genom yrkesskicklighet och representerar myndigheten på ett professionellt sätt. Genom dialog omvandlar du din specialistkunskap på ett sätt som höjer mottagarens förståelse. Du har ett öppet sinne och söker alternativa lösningar på situationer och problem samtidigt som du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du synliggör alternativa vägar framåt, för att bidra till ständiga förbättringar och innovation. Du säkerställer att arbetet metodiskt leder mot uppsatta mål. FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna vidimeras vid referenstagning. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss. Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som jurist med start enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer genomföras på slutkandidat enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Ansök senast 29 juni 2025. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp. Rollens innehåll: Susanne Moberg, biträdande avdelningschef, 070-180 46 47 Allmänna och praktiska frågor: Isak Lindström, HR verksamhetspartner, 070-180 55 30 Facklig representant: Saco-S: Amanda Myrvik Selmane, 072-217 78 14 Facklig representant, ST: Helene Leander, 070-183 52 12 Om oss Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling. FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.
Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker två juriststudenter för tidsbegränsade anställningar med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling i Stockholms län? Vi söker juriststudenter som avklarat minst två terminer av sin utbildning. Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning. Länsstyrelsen prövar överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Dessa ärenden handläggs på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning. Dessutom ansvarar enheten för den statliga kontrollen av beviljade kommunala strandskyddsdispenser. Enhetens jurister ger också internt juridiskt stöd till myndighetens egen verksamhet. Främst inom områdena naturvård, jakt- och artskydd, miljöskydd, vatten, plan- och byggrätt samt djurskydd. Vad ingår i rollen? I den här rollen som handläggare hos oss kommer du att förstärka enhetens beredningsgrupp där uppgifterna varierar mellan ärendeadministration till kvalificerad juridisk handläggning. Exempel på arbetsuppgifter är granskning av nyinkomna ärenden, expediering av beslut, rättidsprövning och överlämnande av ärenden till domstol samt hantering av begäran om allmän handling. Utifrån verksamhetens behov och inflödet av ärenden kan du också komma att få skriva fram beslut som föredragande i enklare ärenden inom ett eller flera av de ärendeslag som enheten hanterar. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Är du den vi söker? För den här rollen ska du ha - Pågående studier på juristlinjen (som när den är klar ger 270 högskolepoäng) och ha avklarat minst två terminer av din utbildning - mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - mycket god samarbetsförmåga, hög integritet och personlig mognad - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö För den här rollen ska du vara - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp - lösningsinriktad och flexibel - lyhörd, prestigelös och hjälpsam Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du - ha förmåga att fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv (helhetssyn) - förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen - ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang. Det är meriterande om du har - aktuell erfarenhet av ärendehandläggning, administration, arbetsuppgifter inom servicesektorn eller andra för tjänsten relevanta arbetsuppgifter. Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Anställning Antal tjänster: 2 Anställningsform: Särskild visstidsanställning 9 månader, september 2025- maj 2026. Omfattning: Deltid, 20 %, med möjlighet att styra upplägget utifrån studiebehov. Mer om oss Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm. Möjlighet till distansavtal finns utifrån verksamhetens behov. På avdelningen för rättsliga frågor arbetar idag ca 110 medarbetare. Avdelningen består av fem enheter där enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning är en av dessa. Enheten har i dagsläget ca 35 medarbetare. Så rekryterar vi Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef, Lovisa Ristner, 010-223 12 35 Fackliga kontaktpersoner är Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35 Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73 Sista ansökningsdag: 2025-08-10 Referensnummer: 112-32158-2025 Välkommen med din ansökan! Om Länsstyrelsen Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag. Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.
Rättssekretariatet, Utbildningsdepartementet Har du en gedigen juridisk bakgrund och vill arbeta med lagstiftningsfrågor i en utvecklande, dynamisk och samhällsviktig miljö med god trivsel? Vi söker nu en jurist till rättssekretariatet vid Utbildningsdepartementet,. Sekretariatet ansvarar för rättsliga frågor kopplade till regeringens utbildnings-, forsknings- och rymdpolitik. Här får du möjlighet att bidra till utvecklingen av lagstiftning inom de områdena, arbeta i nära samverkan med den politiska ledningen och andra aktörer samt hantera komplexa juridiska frågor på hög nivå. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som jurist kommer du att arbeta med lagstiftningsarbete men också med andra juridiska frågor kopplade till Utbildningsdepartementets ansvarsområden. Du får en central roll i att utarbeta lagrådsremisser, propositioner och förordningar samt granska och ta fram förslag till beslut i regeringsärenden och avtal. Därutöver kommer du att: • Bistå den politiska ledningen och departementets enheter med juridisk rådgivning och kvalitetssäkring. • Delta i arbetet med myndighetsstyrning. • Arbeta med EU-frågor och andra internationella frågor inom utbildningsområdet. • Ha omfattande kontakter såväl inom Regeringskansliet som med andra myndigheter och externa aktörer. Läs mer om departementet och sekretariatets verksamhet på Regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har: • Juristexamen om 270 hp eller motsvarande. • Bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor eller som har annan likvärdig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. • God förmåga att göra djupgående rättsliga analyser och som har en bred juridisk kompetens. • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller utredningsväsendet. • Erfarenhet av juridiska frågor inom Utbildningsdepartementets ansvarsområden. • Erfarenhet av att ta fram författningstext och arbeta med kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor. För att trivas i rollen behöver du vara analytisk, noggrann och ha gott omdöme. Du har ett lösningsorienterat och flexibelt arbetssätt samt förmåga att arbeta både självständigt och i team. Arbetet är omväxlande och ibland intensivt, vilket kräver förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och under tidspress. Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Vad vi erbjuder Vi erbjuder en stimulerande och trevlig arbetsmiljö där du får möjlighet att bidra till samhällsutvecklingen genom juridiskt arbete på hög nivå. Anställningen är placerad i Stockholm. För tidsbegränsade anställningar kan distansarbete från våra kontor i Göteborg, Malmö, Jönköping eller Umeå vara möjligt efter överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Anställningen är tidsbegränsad under ett år. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Ansökan Vill du veta mer om befattningarna, kontakta biträdande och ställföreträdande enhetschef Johanna Dunér. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius, Saco, och Karina Åbom-Engberg, ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 3 juli 2025. Vi ser fram emot din ansökan! Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.
Om rollen och dina arbetsuppgifter Arbetsmarknads- och socialförvaltningen söker en förvaltningsjurist. Du kommer att ingå i den nybildade Enheten för kansli och juridik med ansvar för bland annat registratur, nämndadministration, ärendeberedning, juridiskt stöd och regelefterlevnad. Enheten består för närvarande av kanslichef, nämndsekreterare, förvaltningsövergripande chefsstöd och utvecklingssekreterare. Som verksamhetsnära förvaltningsjurist kommer du ha huvudansvar för: - Verksamhetsnära juridiskt stöd och utvecklingsarbete med fokus på rättssäker handläggning och korrekt myndighetsutövning. - Stöd till verksamheten i enskilda komplicerade frågor på individnivå. - Framtagande och genomförande av utbildningsinsatser för arbetsgrupper. - Praktiskt stöd i rättsprocesser utifrån verksamhetens behov. Det verksamhetsnära juridiska stödet riktas främst till första linjens chefer och 1:e socialsekreterare inom den myndighetsutövande delen av socialtjänsten. Du kommer tillsammans med kanslichefen, som ansvarar för juridiskt stöd till arbetsmarknads- och socialnämnden och förvaltningsledning, att utforma stödet så att det möter arbetsmarknads- och socialförvaltningens nuvarande och framtida behov. Tillsammans med övriga enheten kommer du dessutom att: - Medverka i förvaltningens verksamhetsutveckling med fokus på rättssäkerhet och implementering av ny lagstiftning. - Främja regelefterlevnad av övergripande styrdokument i verksamheten. - Ge stöd till verksamheten gällande hantering av allmänna handlingar och i sekretessfrågor. - Bistå med juridisk omvärldsbevakning. - Ge stöd och avlastning i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter. Vi söker dig Vi söker dig som har juristexamen. Du har goda kunskaper i relevanta rättsområden såsom förvaltningsrätt och socialrätt samt minst två års erfarenhet av juridiskt arbete på exempelvis förvaltningsdomstol eller myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av juridisk verksamhetsutveckling och tvärprofessionellt arbete på myndighet. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och med stor vana i att uttrycka dig skriftligt. Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. För uppdraget krävs personlig mognad och integritet. Du är självgående med god samarbetsförmåga och förståelse för andra perspektiv än det juridiska. Du har en god och tydlig muntlig kommunikation samt en god språklig analytisk förmåga. Intresse av socialtjänstens uppdrag och socialrätt är en förutsättning för att trivas med ditt uppdrag. Vi vill att du anger löneanspråk i samband med ansökan. Urval kommer att genomföras löpande. Intervjuer planeras till 8 och 9 juli, sökande ombedes att reservera datum för eventuell intervju. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Rättssekretariatet vid Rektors kansli utgör ett kvalificerad juridiskt stöd till Stockholm universitets ledning, övrig universitetsförvaltning och akademi. Rättssekretariatet utreder frågor av i huvudsak förvaltningsrättslig, avtalsrättslig och studentjuridisk karaktär, men även frågor som rör t.ex. personuppgifter och offentlighet och sekretess. Rättssekretariatet samordnar universitetets hantering av disciplinärenden som prövas av Stockholm universitets Disciplinnämnd. Inom Rättssekretariatets ansvar ligger slutligen även att företräda Stockholms universitet i kontakter med olika rättsvårdande myndigheter och att företräda universitetet inför domstol. Rättssekretariatet består av nio medarbetare och leds av chefsjuristen. Mer information om oss: https://medarbetare.su.se/vart-su/organisation/universitetsforvaltningen/rattssekretariatet-rektors-kansli Arbetsuppgifter Vi söker nu ett Dataskyddsombud (DSO) som vill vara med och stärka dataskyddet inom myndigheten. Dataskyddsombudet spelar en central roll för att främja en dataskyddskultur inom organisationen och bidrar till att säkerställa att centrala delar i den allmänna dataskyddsförordningen genomförs. I rollen kommer du bland annat att proaktivt verka för att universitetet som personuppgiftsansvarig efterlever dataskyddslagstiftningen och upprätthåller systematik i sitt dataskyddsarbete. Som DSO ger du råd och stöttar universitetet avseende skyldigheterna som följer av förordningen. Du övervakar regelefterlevnaden och universitetets strategi för skydd av personuppgifter. Du rapporterar löpande till universitetets ledning samt årligen till universitets högsta beslutande organ som är universitetsstyrelsen. Du kommer att utbilda personal inom dataskydd och närliggande rättsområden, så som Offentlighet- och sekretess samt vara rådgivande vid konsekvensbedömningar. Du kommer inom ramen för rollen att ha ett nära samarbete med både tillsynsmyndigheter och andra externa aktörer inom området. Kvalifikationer - Juristexamen. - Flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete varav minst två år inom stat, region och/eller kommun. Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med dataskyddsfrågor under de senaste fem åren. - Erfarenhet av arbete med offentlighets -och sekretesslagen i digital miljö. Meriterande - Erfarenhet av kvalificerat juridiskt eller utredande arbete inom universitet- och högskolesektorn. - Erfarenhet av arbete som dataskyddsombud och/eller som specialist inom informationssäkerhet. Dina personliga egenskaper För att bli framgångsrik i denna roll ser vi att du som person har förmågan att balansera kraven på integritet och yrkesetik kombinerat med en hög servicenivå i stödet till verksamheten. Du är bekväm med att arbeta självständigt och har inga problem med att stå för dina beslut samtidigt som du har lätt för att prioritera mellan uppgifter och leverera resultat. Som dataskyddsombud på Stockholms universitet kommer du att arbeta nära verksamheten vilket ställer stora krav på din förmåga att och bygga goda relationer och samarbeta med människor omkring dig. Arbetet ställer även stora krav på att du är anpassningsbar och prestigelös samt kan jämka ihop olika perspektiv för att främja en sund dataskyddskultur inom organisationen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet! Om anställningen Anställningen gäller tills vidare på heltid med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi erbjuder Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontakt För mer information om anställningen eller vid frågor, vänligen kontakta gärna Chefsjurist Markos Stavroulakis, mailto:[email protected], eller stf. Chefsjurist Ellinor Sigelfeldt, mailto:[email protected]. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Vill du använda dina juridiska kunskaper för att skapa samhällsnytta tillsammans med kollegor med kunskaper inom andra områden? Trivs du med att ha en stödjande roll och stor variation i arbetet? Då kan jobbet som jurist hos oss vara rätt för dig. Avdelningen för juridik och handelsfrågor söker nu förstärkning och rekryterar nu en till tre jurister. Här arbetar vi både med interna frågor inom myndigheten och externa kontakter med andra myndigheter, Regeringskansliet, organisationer och företag. Våra arbetsuppgifter inkluderar juridiskt stöd till verksamheten, remisshantering, ärendehantering och föreskriftsarbete. Vi bidrar också till att implementera nya regelverk och stötta internationella samarbeten kring ackreditering, reglerad mätteknik och EU:s inre marknad. Digitalisering är en viktig del av myndighetens utveckling, och juridiskt stöd är centralt i detta arbete. Juristgruppen består idag av sex jurister och leds av chefsjuristen. Vill du bli ett tillskott till vår grupp? Om tjänsten Som jurist hos oss får du ett omväxlande arbete där du stöttar ledning och verksamhet i juridiska frågor. Arbetsuppgifterna kan inkludera: svara på remisser och hantera inkomna klagomål hålla interna och externa utbildningar delta i projekt och utvecklingsarbete stötta i upphandlingsfrågor granska och ta fram avtal tolka och implementera nya regelverk ta fram och revidera myndighetens föreskrifter representera myndigheten i domstol. Vi erbjuder en meningsfull roll där du bidrar till samhällsnytta, utvecklas tillsammans med kunniga kollegor och har balans mellan arbetsliv och privatliv. Din kompetens – våra önskemål Du som söker ska ha: juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt Det är meriterande om du också har erfarenhet av: ha arbetat med att tolka och tillämpa EU-regler ha arbetat med digitalisering och AI-verktyg ta fram och genomföra utbildningar och andra informationsinsatser Vi söker dig som är trygg, stabil och har god förmåga att samarbeta samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt. Du är initiativrik, har ett starkt driv och ett helhetsperspektiv med fokus på utveckling. Du är nyfiken på digitalisering och ser möjligheter att använda exempelvis AI-verktyg för att utveckla arbetssätt och lösningar. För att lyckas i arbetet är det också viktigt att du är flexibel, noggrann, nyfiken och bidrar med positiv energi till arbetsplatsen. Vi värdesätter din vilja att dela kunskap och din förmåga att snabbt sätta dig in i och lösa nya frågor. Du står bakom och arbetar utifrån statens värdegrund. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Villkor: Tillsvidareanställning 100% Provanställning kan bli aktuell Individuell lönesättning och förtroendearbetstid Tjänsteställe i Borås Möjlighet till överenskommelse om distansarbete viss del av arbetstiden, minst 60 % av arbetstiden är på kontoret Tillträde enligt överenskommelse Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra. Som ackrediteringsorgan prövar vi kompetensen för organisationer som bland annat utför provning, kalibrering, certifiering och kontroll. Vi ansvarar också för föreskrifter och tillsyn av mått, vikt och ädelmetall. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige och vi är den nationella anmälande myndigheten i Sverige. Vi har ett stort nationellt och internationellt kontaktnät. Swedacs vision är att medverka till att skapa en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv samt trygga konsumenter och produktanvändare i ett hållbart samhälle. Läs mer om Swedac på www.swedac.se. Som statligt anställd har du en rad förmåner, exempelvis: upp till sju veckors semester subventionerad läkarvård och läkemedelsersättning försäkringar (arbetsskade-, tjänstegruppliv- och reseförsäkring) pensionsavtal (med tjänste-, efterlevande- och sjukpension) friskvårdsbidrag möjlighet till friskvårdsaktivitet en timme i veckan under arbetstid osv. För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Anette Arveståhl, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln. Skicka in din ansökan med meritförteckning till [email protected]. Ange dnr: 2025/1260 i din ansökan. Sista ansökningsdag är den 29 juni 2025. Intervjuer kommer att ske i Borås 3 och 4 juli 2025. Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster. Allmänna handlingar och personuppgifter Post och e-post som kommer in till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut om inte särskilda sekretessregler gäller. Om vi inte bedömer att uppgifterna omfattas av sekretess innebär detta att uppgifter som du skickar in till oss kan komma att lämnas ut om någon begär det. Swedac behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och övrig gällande lagstiftning på området. Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/.
Vill du bidra med rättsliga perspektiv i en kvalificerad analys-och utredningsverksamhet som bidrar till utveckling av sjukvården, omsorgen och tandvården? För dig som är en engagerad och samarbetsinriktad ledare finns möjligheten att tillsammans med skickliga kollegor vara med och utveckla vår verksamhet. Om verksamheten Myndigheten för vård- och omsorgsanalys uppgift är att följa upp och analysera hälso- och sjukvården, tandvården och omsorgen ur ett patient-, brukar- och medborgarperspektiv. Vi tar fram policyrelevanta kunskapsunderlag och rekommendationer till beslutsfattare inom sjukvård, tandvård och omsorg som bidrar till att stärka kvaliteten, effektiviteten och jämlikheten inom dessa sektorer. Vi verkar för att samhällets resurser används på bästa sätt för att skapa en så god hälsa samt patient- och brukarupplevd kvalitet som möjligt. Vår verksamhet består av analyser som vi själva väljer och analyser som vi gör på uppdrag av regeringen. Vi bedriver vårt analysarbete utifrån en konstruktiv och lösningsorienterad ansats och eftersträvar ett arbetssätt som är kontaktskapande, inlyssnande och relationsbyggande. Våra problembaserade analyser och uppföljningar utgår från vårdens och omsorgens vardag där patienter, brukare, närstående, professioner och stödsystem möts. Myndigheten är nu i en förändringsfas där vi växer, och med anledning av det ser vi över våra arbetssätt och vår organisation för att kunna möta de nya behoven. Om rollen Som chefsjurist är ditt uppdrag att säkerställa det rättsliga perspektivet i våra analyser. Du ansvarar också för övriga juridiska frågor som förekommer vid en myndighet. Du leder rättssekretariatet, som är en nybildad enhet, där våra tre jurister kommer att arbeta. En viktig del i ditt uppdrag är att utveckla rättssekretariatets arbetssätt. I ditt uppdrag samverkar du med myndighetens övriga chefer och stödfunktioner. Rättssekretariatet arbetar nära myndighetens analysavdelning och stab. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter • Du har det övergripande verksamhets- och budgetansvaret för rättssekretariatet samt personalansvar för juristerna. • Du ansvarar för den rättsliga kvaliteten i våra analyser och för övriga juridiska frågor vid myndigheten. • Du bidrar till myndighetens strategiska styrning och långsiktig utveckling. • Du bidrar till myndighetens omvärldsbevakning inom det rättsliga området. • Du deltar i ledning och styrning av myndighetens analysprojekt. Vem är du? Vi söker dig som har: • jur.kand. eller juristexamen • flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete • chefserfarenhet med verksamhet-, budget- och personalansvar • kunskaper om förvaltningsjuridiska frågor, till exempel dataskyddsfrågor, upphandlings- och avtalsrätt samt offentlighet och sekretess • god förståelse för vad det innebär att ta fram underlag för beslutsfattande på nationell nivå • erfarenhet av att på ett framgångsrikt sätt leda kvalificerad juridisk verksamhet inom offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har: • goda kunskaper inom medicinsk rätt eller socialrätt • erfarenhet av författningsarbete eller arbete i domstol • erfarenhet av utredningsarbete • erfarenhet av att arbeta med myndigheter och organisationer inom våra sektorer. Du som person: Vi söker dig som värdesätter samarbete, skapar goda relationer och bidrar till gemensam verksamhetsutveckling. Genom tillit till din egen och andras förmåga coachar och utvecklar du dina medarbetare. Ditt inkluderande ledarskap, goda omdöme och skarpa analysförmåga är något vi kommer att uppskatta. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Vad kan vi erbjuda? Vi erbjuder dig en kreativ och stimulerande miljö med trevliga och engagerade kollegor, där olika professioner samarbetar för att bidra till utvecklingen av några av framtidens viktigaste välfärdsfrågor. Vi sitter i ljusa och fina lokaler i centrala Stockholm. Vi erbjuder bland annat möjlighet till regelmässigt distansarbete, friskvård på arbetstid och generöst friskvårdsbidrag. Tjänsten är placerad i Stockholm och avser en tillsvidareanställning på heltid. Så ansöker du Vi ser fram emot att få din ansökan med cv och ett personligt brev så snart som möjligt, men senast den 13 augusti 2025. Intervjuer kommer ske från vecka 34. Din ansökan ska vara märkt med diarienummer 0117/2025. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Vi samarbetar med Novare i den här rekryteringen. Om du vill veta mer om rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Mitra Frost på tel 0736-409239 eller mail: [email protected]. Det går också bra att kontakta Jean-Luc af Geijerstam på tel. 08-6904100 om du har frågor om rollen. Inför rekryteringsarbetet har Myndigheten för vård- och omsorgsanalys tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 11 till 20 av 20 jobb