Överförmyndarhandläggare till Överförmyndarkansliet
Örebro kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och utveckla överförmyndarverksamheten i Örebro? Vill du dessutom jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Då kan du vara Örebro kommuns nya överförmyndarhandläggare. Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Överförmyndarkansliet utvecklas. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten Vi på Överförmyndarkansliet söker nu en överförmyndarhandläggare som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Överförmyndarkansliet utvecklas. Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig. Kansliet har ett särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att därigenom underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare samt förenkla administrationen för oss handläggare. Som handläggare inom överförmyndarverksamheten arbetar du nära vår verksamhetschef och får omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi vill fortsätta att utveckla vårt arbete med att ge stöd och service samtidigt som vi upprätthåller en god rättssäkerhet. Vi hoppas att just du är intresserad av detta och fortsätta vår utvecklingsresa med att forma en modern verksamhet med service och kvalitet i fokus.  Exempel på arbetsuppgifter: • utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare • ansöka och skriva yttrande till tingsrätt • företräda överförmyndarnämnden i domstol • ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns • registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare • kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter Om arbetsplatsen På Överförmyndarkansliet möter du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. På uppdrag av och i nära samarbete med överförmyndarnämnden är enhetens ansvar att utifrån huvudmans behov och den lagstiftning som reglerar detta skapa trygghet via en öppen och nära dialog samt rättssäker och trygg myndighetsutövning. Du blir en del av ett team med 18 medarbetare. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare så krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt, flexibelt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp med inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig Meriterande: • tidigare erfarenhet av att utreda och besluta inom myndighetsområdet • specifik kunskap och erfarenhet av överförmyndarens verksamhet Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Ansökan Sista ansökningsdag är 13 juli.  Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Stabshandläggare

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Du kommer vara en del av teamet på avdelningen för försörjningsberedskap. Hos oss får du möjligheten att bidra till samhällets beredskap för kriser och krig. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som stabshandläggare utgör du en central nod för avdelningen. I första hand stödjer du avdelningschefen men också avdelningen i stort. Du kommer ingå i staben som tillsammans utgör ett ledningsstöd för avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen är ny sedan januari 2025, och det finns stora möjligheter att påverka och utforma den administrativa och samordnande strukturen inom avdelningen. Vi förväntar oss att du tar initiativ och att du tar ansvaret för att leda denna utveckling tillsammans med dina kollegor på staben. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: - mötes- och kalenderkoordinering, föra mötesanteckningar och att stödja verksamheten i frågor kring diarieföring och andra förfrågningar - att ansvara för att bistå avdelningen i koordinering av de events som avdelningen håller i, vilket innefattar rese- och lokalbokningar, kommunikation och uppföljning - att stödja avdelningen i frågor som rör ärendehantering och samarbetsytor - att bistå avdelningen i utskick och hantering av enkäter i myndighetens enkätverktyg - samordna remisser och interna synpunktsrundor Du kommer också ingå i myndighetens nätverk för administratörer, där ni tillsammans samverkar för att utveckla myndighetens administrativa processer. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - några års relevant arbetslivserfarenhet som administratör, koordinator eller annan samordnande roll inom offentlig förvaltning - erfarenhet av arbete i Office-paketet inklusive Excel och Sharepoint - erfarenhet av diarieföring Det är meriterande om du har: - erfarenhet av arbete alternativt kunskap om försvarssektorn/civila försvaret - erfarenhet av arbete med processer; förvaltning likväl som utveckling - erfarenhet av ekonomisk administration - erfarenhet av att arbeta med enkäter  Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ För att trivas i rollen behöver du drivas av att hitta förbättringsmöjligheter och effektiviseringar där det är möjligt. Arbetet medför mycket kontakter vilket medför att du behöver ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.  Om oss På avdelningen för försörjningsberedskap är vi ca 25 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Du kommer bli placerad i en växande stab som nu består av en verksamhetssamordnare. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef Johan Dozzi alt verksamhetssamordnare Alma Ringborg Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2025

26 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Vikarierande överförmyndarhandläggare
Helsingborgs kommun
Planerare och utredare m.fl.

Detta är en tjänst för dig som vill kombinera juridisk kompetens med samhällsengagemang – där varje dag bjuder på nya utmaningar, ansvar och möjligheten att bidra till en rättssäker och trygg vardag för våra huvudmän. Om arbetsplatsen Inom stadsledningsförvaltningen på avdelningen för Juridik och Service finns överförmyndarenheten som bistår Överförmyndarnämnden. Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet för gode män, förvaltare och förmyndare och uppdraget är att ge stöd åt invånare som har behov av en sådan ställföreträdare. På enheten finns handläggare, administratörer och ekonomiassistenter som tillsammans arbetare på nämndens uppdrag, och som med stor självständighet och engagemang bedriver verksamheten. Som tillsynsmyndighet har vi också ett stort ansvar att arbeta med service, tillgänglighet och samverkan. Enheten sitter på rådhuset och består av 13 ordinarie personal inklusive överförmyndarchef och överförmyndarsamordnare. Du som börjar här hos oss kommer till en stabil arbetsplats med hög kompetens bland kollegor och en god, lösningsfokuserad stämning. Arbetsuppgifter Som överförmyndarhandläggare ansvarar du för samtliga åtgärder i de ärenden som du tilldelas. I det vardagliga arbetet kommer du att handlägga och utreda ärenden om ansökningar/anmälningar om behov av god man/förvaltare, vilket sker både skriftligen och muntligen. Du är del i beslutsfattande, granskning av årsräkningar, diarieföring, expediering, rekrytering av ställföreträdare, utbildning av och rådgivning åt dessa och fortlöpande utveckling av verksamheten. Service utövar du dagligen via telefon, mejl och besök. Din samverkan sker med gode män, förvaltare, förmyndare, våra huvudmän, anhöriga, andra förvaltningar i staden såsom socialförvaltningen, vård-och omsorgsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, banker, tingsrätten med flera. Arbetet spänner över flera rättsliga områden; i det dagliga förhåller vi oss främst till Föräldrabalken, Förvaltningslagen, Offentlighets - och sekretesslagen samt Kommunallagen.   Kvalifikationer För denna tjänst ser vi gärna att du har en akademisk examen eller annan högre utbildning som vi bedömer som likvärdig. Har du erfarenhet inom verksamhetsområdet är det meriterande. Även erfarenhet av myndighetsutövning eller annan tillsynsverksamhet värderas högt. Stor vikt kommer att läggas vid din förmåga att arbeta självständigt och strukturerat mot uppsatta deadlines. För att du ska fungera bra i rollen och trivas hos oss förväntas du vara stresstålig och till viss del kunna arbeta under högt tempo, kunna prioritera och snabbt omprioritera. • Du är noggrann och har sinne för detaljer och siffror • Du behärskar svenska bra i tal och skrift • Du har en god social kompetens och god förmåga att kommunicera, och kan anpassa kommunikationen vid behov. • Du har ett stort intresse för människan i samhället och tycker om att arbeta med service och samverkan. Vi önskar även att du har lätt för att samarbeta med dina kollegor och har ett lösningsfokuserat synsätt. I ansökan ber vi dig svara på några korta urvalsfrågor som vi lägger större tyngd på än ett personligt brev.  Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Vi kommer att genomföra löpande urval och intervjuer så välkommen med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag: 2025-07-13 Anställningsform: Vikariat. Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Varaktighet: 2026-02-28 Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Vi söker utredare/jurist för att arbeta med EU:s handelspolitik
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare. Enheten för EU:s handelspolitik arbetar med frågor som rör handel med länder utanför EU, inom ramen för det multilaterala handelspolitiska systemet, i frihandelsavtal och andra handelsrelaterade samarbeten. Medarbetarna på enheten följer och analyserar arbetet i Världshandelsorganisationen (WTO) samt de regelverk och sakfrågor som faller under enhetens ansvarsområde. Detta avser bland annat olika tullfrågor, ursprungsregler, tekniska handelshinder, internationellt regulativt samarbete, tjänstehandel, digitala frågor, immaterialrätt, djur- och växtskydd, offentlig upphandling samt handelspolitiska skyddsinstrument.  Enheten utvecklar också myndighetens stöd för företag som upplever hinder för handel avseende både export och import utanför EU. Ett sådant exempel är vår tulljour som upprättats med anledning av utvecklingen i den amerikanska handelspolitiken, för att stödja företag som behöver information i handeln med USA.  Betydande osäkerhet råder i den globala handelspolitiken och vi måste bidra med nya vägar framåt som motverkar protektionism och stärker frihandel. Särskilt viktigt under kommande åren blir vårt analytiska arbete för att stärka och utveckla EU:s och Sveriges handel med tillväxtländer. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en jurist som vill arbeta med att bevaka och analysera utvecklingen av regler för handel med varor globalt. Som utredare hos oss genomför du kortare och längre utredningar och analyser, såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Du bistår myndigheter, departement och näringsliv med stöd och underlag inom områden kopplat till WTO:s avtal om tekniska handelshinder (TBT-avtalet). Du besvarar frågor och stödjer företag i handelsrelaterade frågor. I tjänsten ingår att bevaka och delta på internationella möten och företrädasvenska intressen i internationella sammanhang. I tjänsten ingår också arbetsuppgifter kopplat till myndighetens utvecklingssamarbete, där du som expert är ett stöd för myndigheter och experter i våra partnerländer. I detta ingår att tillsammans med ansvariga projektledare identifiera behov och planera och genomföra lämpliga insatser. Då arbetet medför deltagande i internationella möten och arbete inom vårt internationella utvecklingssamarbete förutsätter arbetet tjänsteresor så väl inom som utanför Europa, ibland med kort varsel. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Andra arbetsuppgifter inom myndighetens verksamhetsområde kan förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen inom juridik eller motsvarande. Det är meriterande om ditt arbete eller dina akademiska studier har inkluderat kvalificerade juridiska analyser med koppling till denna tjänst, exempelvis relaterade till EU- och WTO-frågor. Du har minst ett par års arbetslivserfarenhet av arbete inom statlig myndighet, internationell organisation eller från relevant roll i privat sektor.  Vi vill att du har erfarenhet eller dokumenterad kunskap inom ett eller flera av följande områden: - Handelspolitik - Tekniska handelshinder - Internationellt regulativt samarbete - Varuregler - Biståndsrelaterat arbete kopplat till handel Vi lägger stor vikt vid att hitta en kollega som kompletterar vårt team och som är villig att lära sig och bidra till gruppens arbete. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta. Det är viktigt att du har god social förmåga, att du är pedagogisk och att du är bekväm med att prata inför grupper. Du är kreativ, hittar lösningar och tar egna initiativ till att driva dessa framåt. För arbetet är det också viktigt att du är flexibel, kan ändra synsätt och enkelt kan anpassa dig till nya eller ändrade förutsättningar.  Du behärskar svenska och engelska på avancerad nivå och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi värdesätter att du är prestigelös och har en god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Utredare fri rörlighet för tjänster på EU:s inre marknad
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en utredare på ett föräldravikariat för att arbeta med fri rörlighet för tjänster och personer på EU:s inre marknad. Rollen innebär att du bland annat arbetar med EU:s tjänstedirektiv och analyserar myndigheters och departements författningsförslag, svarar på remisser och håller i utbildningsinsatser. Du hjälper företag och privatpersoner att ta tillvara sina rättigheter på EU:s inre marknad gentemot nationella myndigheter inom ramen för Sveriges SOLVIT-center. Inom dina områden bevakar du trender, genomför analyser och tar fram förslag till nya initiativ. Du stöttar regeringskansliet med underlag och deltar i expertgruppsmöten. Rollen kan också innebära att du deltar i myndighetens insatser inom utvecklingssamarbete, där vi bland annat ger stöd till kandidatländerna i deras integration till EU:s inre marknad. Då arbetet kan medföra deltagande i internationella möten och internationellt utvecklingssamarbete förutsätter arbetet tjänsteresor, ibland med kort varsel, såväl inom som utanför EU. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Andra arbetsuppgifter inom enhetens och myndighetens verksamhetsområden kan förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har juridisk examen eller motsvarande, gärna med inriktning mot EU, alternativt relevant akademisk examen med dokumenterad erfarenhet av arbete med EU:s tjänstedirektiv eller tjänstehandel inom EU. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av utredningsarbete eller juridiskt arbete från domstol. Vi vill att du har kunskaper i hur regelverken för den inre marknaden fungerar eller i hur EU:s organisation och arbetssätt ser ut.  Du har dokumenterad och aktuell erfarenhet av utredningsarbete inom EU-frågor på myndighet, EU-institution eller annan relevant aktör.  För att lyckas väl i arbetet är det viktigt att du har en god analytisk förmåga, att du är driven, initiativrik och vill utvecklas genom utmaningar. Vidare är det viktigt att du är lyhörd, smidig i kontakten med andra och samarbetar väl. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Utredare till enheten för handel och säkerhet
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ ARBETSUPPGIFTER Har du ett stort intresse för EU:s inre marknad, internationell handel och det civila försvaret i en geopolitiskt omvälvande tid? Under 2025 utvecklar vi vårt arbete med beredskapsfrågor för området utrikeshandel och inre marknad. Låter det som något för dig? Då ska du söka dig till oss! Vi söker dig som vill arbeta med beredskapsfrågor med fokus på EU:s inre marknad. Den inre marknaden är av avgörande betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd, inte minst i oroliga tider. Utvecklingen av den samma är därför viktig. Hur ska vi och hur kan vi verka för att export och import och personrörlighet upprätthålls vid kris och krig? Hur kan vi bidra till att vi får bästa möjliga utväxling och synergier mellan den utveckling som sker på beredskapsområdet inom den inre marknaden respektive det som sker inom beredskap i Sverige? Detta och relaterade frågor bland annat med koppling till det nya krishanteringsinstrumentet IMERA kommer att vara en del av dina arbetsuppgifter hos oss. Som utredare kommer en naturlig del av ditt arbete handla om analys, operativt arbete inom beredskap inklusive kontakter och samverkan med andra aktörer, till exempel myndigheter, även utanför Sverige. I ditt arbete ingår att arbeta nära tillsammans med andra kollegor för att Kommerskollegiums uppdrag inom beredskap ska kunna genomföras på bästa sätt. Att arbeta som utredare inom beredskap hos oss kommer att vara omväxlande och innebära mycket externa kontakter till exempel med andra myndigheter, branschorganisationer och företag samt med aktörer inom EU. Ditt arbete kommer därför att innebära en stor del kommunikation och relationsbyggande med relevanta målgrupper. Vårt arbete inom beredskapsfrågorna befinner sig i en uppbyggnadsfas och du kommer vara delaktig i att bygga upp ett nytt arbetsområde på myndigheten.   Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. Det internationella arbetet kan också inkludera resor till utvecklingsländer då Kommerskollegium bedriver internationellt biståndsarbete på handelsområdet. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. KVALIFIKATIONER För arbetet behöver du ha en akademisk examen inom nationalekonomi, statskunskap eller juridik eller annat område som vi bedömer relevant. Har du utöver det utbildning inom totalförsvar och/eller krishantering ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har ett starkt intresse för EU:s inre marknad och internationell handelsutveckling i relation till totalförsvar och beredskap. Du har aktuell erfarenhet av att ha arbetat som utredare eller analytiker på svensk myndighet, inom regeringskansliet, inom näringslivet eller på en svensk eller internationell organisation av relevans för arbetet. Genom dina studier och/eller ditt arbete har du kompetens inom områden som EU:s inre marknad, utrikeshandel, EU rätt och vi ser det som meriterande om du har kompetens inom beredskapsfrågor och EU:s nya krishanteringssystem IMERA.  Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du är självgående och drivande i ditt arbete. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta, du är lyhörd, smidig och kommunikativ. För att lyckas i rollen behöver du vara analytisk, mål- och resultatorienterad med en god förmåga till att driva processer i mål.  Befattningen är placerad i säkerhetsklass och kräver därför svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Utredare inom handelsrelaterade livsmedels- och jordbruksfrågor
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ Enheten för EU:s handelspolitik arbetar med frågor som rör handel med länder utanför EU, inom ramen för det multilaterala handelspolitiska systemet, i frihandelsavtal och andra handelsrelaterade samarbeten. Medarbetarna på enheten följer och analyserar arbetet i Världshandelsorganisationen (WTO) samt de regelverk och sakfrågor som faller under enhetens ansvarsområde. Detta avser främst olika tullfrågor, ursprungsregler, tekniska handelshinder, det internationella regulativa samarbetet, tjänstehandel, immaterialrätt, djur- och växtskydd, offentlig upphandling samt handelspolitiska skyddsinstrument (antidumpning-och antisubventionsåtgärder skyddsåtgärder). Betydande osäkerhet råder i den globala handelspolitiken och vi måste bidra med nya vägar framåt som motverkar protektionism och stärker frihandel. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu utredare för handelsrelaterade jordbruks- och livsmedelsfrågor där du arbetar med kvalificerad analys inom internationell handelspolitik. I arbetet följer du den handelspolitiska utvecklingen, analyserar trender och bidrar med analyser inför exempelvis EU-förhandlingar om regelverk som påverkar handeln med jordbruksvaror och livsmedel. Även analyser av handel och utvecklingsfrågor på området ingår. Vidare arbetar du med utredningar inom jordbruk- och livsmedelsfrågor, kopplat till frågeställningar inom internationell handel. Du bistår Regeringskansliet med underlag, besvarar remisser och deltar vid expertmöten.   Som Sveriges handelsmyndighet har vi ett brett uppdrag. Då det finns ett allt större fokus på kopplingen mellan handel och bistånd kan du också komma att inkluderas i arbetet med vårt handelsrelaterade bistånd. I det arbetet har du som expert en viktig roll i att samarbeta med partnerländer för att stärka deras möjligheter att implementera internationella handelsregler och beakta sina handelsintressen. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, nationalekonomi eller annat relevant kunskapsområde. Har du dokumenterad erfarenhet inom jordbruk- och livsmedelsfrågor ser vi det som meriterande. Det är även meriterande om ditt arbete eller dina akademiska studier har inkluderat relevanta EU- och WTO-frågor med koppling till denna tjänst.  Du har dokumenterad och aktuell erfarenhet av utredningsarbete inom internationella handelsfrågor på myndighet, internationell organisation eller annan relevant aktör. För att lyckas väl i arbetet är det viktigt att du har en mycket god analytisk förmåga, att du är driven, initiativrik och vill utvecklas genom utmaningar. Vidare är det viktigt att du är lyhörd, smidig i kontakten med andra och samarbetar väl. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Vi söker nationalekonom med fokus på hållbarhet
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s sanktioner mot Ryssland, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av vårt team som drivs av att utforska och förstå världsekonomins nyanser och handelns kopplingar till olika dimensioner av hållbarhet.  Du har nu chansen att bli en av våra 1-2 nya utredare som leder spännande projekt och analyser, ibland på beställning från Utrikesdepartementet. Ditt uppdrag? Att med hållbarheten i fokus kartlägga och analysera den internationella handelns utveckling, att svara på remisser kring hållbarhetsfrågor, att samverka med bl a myndigheter och internationella organisationer kring hållbarhetsfrågor och tillsammans med andra kollegor utgöra ett kompetensstöd i hållbarhetsfrågor. Du tar fram såväl kortare som mer omfattande analyser och underlag. Ibland gör du det självständigt, vid andra tillfällen jobbar du ihop med kollegor i myndigheten. Varje analys är unik och kan variera både i omfattning och komplexitet. Tempoväxlingarna ger dig ständigt möjlighet till nya utmaningar och ger dig chans till ny kunskap och att växa i din roll i organisationen. Vårt fokus ligger på internationella handelsfrågor och ditt uppdrag kan ibland handla om att delta i möten i WTO, OECD eller projekt i andra länder till exempel kopplat till vårt samarbete med utvecklingsländer. Utöver detta kan du förvänta dig andra arbetsuppgifter inom vårt ansvarsområde, där du får möjlighet att bredda din erfarenhet ytterligare och bidra till vårt övergripande uppdrag.  Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. Är du redo att bli en del av en organisation som arbetar för att påverka internationell handelspolitik? KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har magisterexamen i nationalekonomi eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig, gärna med inriktning mot internationell ekonomi. Du bör även ha erfarenhet av analytiskt arbete kring hållbarhetsfrågor och erfarenhet av handelspolitik. Erfarenhet från statlig myndighet eller internationell organisation är meriterande. Din erfarenhet inkluderar ekonomisk analys, gärna med en tydlig koppling till policy-frågor. Du tycker om att arbeta med såväl snabba uppdrag som längre, utredande analysarbete. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du har dessutom lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan göra ekonomisk analys intressant för en bredare målgrupp. Förmåga att ta initiativ och samarbeta är avgörande. Du gillar problemlösning och har en drivkraft att uppnå de resultat som behövs för att nå gemensamma mål. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025
Utredare till enheten för handel och säkerhet
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare. Vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill arbeta med frågor i gränslandet mellan handelspolitik och säkerhetspolitik och där frågor om samhällets beredskap utgör en del i en större helhet. En välfungerande utrikeshandel med tydliga spelregler är av avgörande betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd, inte minst i oroliga tider.  Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av att ta fram analyser och policyrekommendationer för EU:s handelspolitik och den inre marknaden i en tid av geopolitisk förändring.  Som utredare inom handel och ekonomisk säkerhet kommer du att bidra till att ta fram underlag till beslut, samverka med andra aktörer och på så sätt bli en viktig del i att stärka myndighetens arbete med handelsfrågor i osäkra tider, kris och krig. En naturlig del av ditt arbete är analys och andra arbetsuppgifter av utredande karaktär.  Arbetet inkluderar tjänsteresor, nationellt och internationellt. Det internationella arbetet kan också inkludera resor till utvecklingsländer då Kommerskollegium bedriver internationellt biståndsarbete på handelsområdet. Vid intresse kan möjlighet finnas till utstationering eller sekundering till något av våra partnerländer, beroende på verksamhetens behov. KVALIFIKATIONER Akademisk examen inom nationalekonomi, statskunskap eller juridik eller annat område som vi bedömer relevant. Har du utöver det utbildning inom säkerhetspolitik ser vi det som meriterande. Vi söker dig som har ett starkt intresse för internationell handelsutveckling och ekonomisk säkerhet. Du har aktuell erfarenhet av att ha arbetat som utredare eller analytiker på myndighet, i regeringskansliet, inom näringslivet eller i en organisation av relevans för arbetsuppgifterna. Vi ser det som meriterande om dina studier eller arbete har inkluderat kompetens inom områden som handelspolitik, säkerhetspolitik, geopolitik och geoekonomi, ekonomisk säkerhet eller beredskapsfrågor. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du kan presentera komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt och är bekväm med att stå på scen/tala inför publik. Du är självgående och drivande i ditt arbete. Du uppskattas för ditt sätt att samarbeta, du är lyhörd, smidig och kommunikativ. För att lyckas i rollen behöver du vara analytisk, mål-och resultatorienterad med en god förmåga att driva processer framåt. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Utredare med fokus handelspolitisk analys
Kommerskollegium
Planerare och utredare m.fl.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik och arbetar bland annat med frågor som EU:s frihandelsavtal, svenska företags möjligheter att importera och exportera och fattigdomsbekämpning genom handel. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. Hos oss arbetar cirka 100 medarbetare och vårt nya aktivitetsbaserade kontor är beläget centralt i Stockholm. Möt några av Kommerskollegiums medarbetare som berättar om hur det är att arbeta hos oss: https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/mot-vara-medarbetare/ Enheten för EU:s handelspolitik arbetar med frågor som rör handel med länder utanför EU, inom ramen för det multilaterala handelspolitiska systemet, i frihandelsavtal och andra handelsrelaterade samarbeten. Medarbetarna på enheten följer och analyserar arbetet i Världshandelsorganisationen (WTO) samt de regelverk och sakfrågor som faller under enhetens ansvarsområde. Detta avser bland annat olika tullfrågor, ursprungsregler, tekniska handelshinder och internationellt regulativt samarbete. Enheten utvecklar också myndighetens stöd för företag som upplever hinder för handel avseende både export och import utanför EU. Ett sådant exempel är vår tulljour som upprättats med anledning av utvecklingen i den amerikanska handelspolitiken, för att stödja företag som behöver information i handeln med USA.  Betydande osäkerhet råder i den globala handelspolitiken och vi måste bidra med nya vägar framåt som motverkar protektionism och stärker frihandel. Särskilt viktigt under kommande åren blir vårt analytiska arbete för att stärka och utveckla EU:s och Sveriges handel med tillväxtländer. ARBETSUPPGIFTER Vi behöver förstärkning i form av en vikarie med anledning av en föräldraledighet. Därför söker vi nu en utredare, bland annat med anledning av den utökade efterfrågan av stöd till utrikesdepartementet för att analyser utvecklingen av EU:s frihandelsavtal. Arbetet innebär att du samarbetar med och ger stöd till kollegor som arbetar med analyser av Sveriges och EU:s bilaterala handelsrelationer. I arbetet tar du fram underlag från EU-kommissionen och från WTO och sammanställer information, bland annat om handelshinder som svenska företag möter i tredje land. Även framtagande av andra underlag och andra uppgifter kan förekomma, särskilt relaterat till vår handelsrelation med USA samt tjänstgöring vid vår tulljour kan komma att bli aktuellt. Som Sveriges handelsmyndighet har vi ett brett uppdrag vilket betyder att även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella, till exempel inom vår biståndsverksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen inom nationalekonomi. Det är meriterande om dina akademiska studier och ditt arbete har inkluderat relevanta handelspolitiska frågor som har koppling till denna tjänst, bl.a. arbete med handelshinder och frihandelsavtal. För att lyckas väl i arbetet är det viktigt att du har en god analytisk förmåga, att du är driven, initiativrik och vill utvecklas genom utmaningar. Vidare är det viktigt att du är lyhörd och smidig i kontakten med andra och uppskattas för ditt sätt att samarbeta. ÖVRIGT Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 juli 2025