Kommunikationsstrateg

Sök bland 10 lediga jobb som Kommunikationsstrateg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kommunikationsstrateg till Vafabmiljö
Vafabmiljö Kommunalförbund
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

I rollen som kommunikationsstrateg med externt fokus har du det övergripande ansvaret för att utveckla och stärka Vafabmiljös externa kommunikation på ett strategiskt plan. Du säkerställer att kommunikationen stärker varumärket, bygger förtroende och ökar kunskapen om Vafabmiljös uppdrag, i syftet att främja ett mer hållbart beteende i regionen. På enheten kommunikation arbetar idag åtta kollegor. Teamet består av kommunikatörer, miljöinformatörer och kommunikationsstrateg med internt fokus. "Till vårt härliga gäng söker vi dig som skriver som en journalist, tänker som en strateg och andas som en barrskog." - Karin Bärudde, Enhetschef kommunikation. Om rollen Rollen fokuserar på långsiktigt kommunikationsarbete med särskilt ansvar för att leda arbetet med att utveckla tonalitet, budskapsformulering och målgruppsanpassning samt fungera som språklig förebild i den externa kommunikationen. Du driver arbetet med klarspråk, tillgänglighet och tonalitet i linje med vårt varumärkes kärnvärden och säkerställer att kommunikationen är tydlig, inkluderande och konsekvent i alla kanaler. Du fungerar som en rådgivande resurs till ledning, projekt och verksamhet i kommunikationsfrågor, och är med och stöttar både operativt och strategiskt i olika externa sammanhang. Du omvärldsbevakar kommunikationslandskapet, följer medieutrymme och trender inom branschen och omvandlar insikterna i relevanta strategiska åtgärder för organisationen. Rollen innebär också ett nära samarbete med pressansvarig och pressråd, där du bidrar i arbetet med pressmeddelanden, talespersonsstöd, mediekontakter och kriskommunikation. Du tar initiativ till kommunikationsinsatser och kampanjer, leder arbetet från idé till genomförande och följer upp resultat med fokus på effekt och måluppfyllelse. Vem är du? Vi söker dig som har en stark strategisk förmåga och trivs med att omsätta kommunikationsstrategier i konkret och engagerande innehåll. Du arbetar noggrant, strukturerat och är självgående, samtidigt som du har lätt för att samarbeta och bidrar till ett gott arbetsklimat med ett lösningsfokuserat synsätt. Du är trygg i din yrkesroll, orädd och prestigelös, och du vågar både ställa relevanta frågor och ge rådgivning som utmanar och utvecklar. Ett genuint intresse för miljöfrågor och samhällsutveckling är en självklarhet för dig, och du vill använda din kommunikationskompetens för att bidra till en hållbar framtid. Som en del av vår grupp förväntas du leva och leda efter våra värdeord Trovärdiga, Omtänksamma och Nytänkande (TON) och att du delar vår strävan mot ett hållbart samhälle. I den här rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personliga förmågor. Vi ser att du har: - Akademisk utbildning inom kommunikation, journalistik, marknadsföring eller motsvarande. - Mycket god erfarenhet av kvalificerat strategiskt kommunikationsarbete, med fokus på extern kommunikation. - Dokumenterad erfarenhet av arbete med varumärkesutveckling, budskapsformulering och klarspråk. - Mycket god stilistisk känsla och mycket hög förmåga att skriva målgruppsanpassat, korrekt och engagerande. - Van vid att ge kvalificerat kommunikationsstöd till chefer och projektledare. - Erfarenhet av att leda komplexa kommunikationsinsatser och kampanjer, gärna inom offentlig sektor. - God erfarenhet av mediekontakter, pressarbete och kriskommunikation. - Vana att arbeta som projektledare och kan driva projekt utifrån de vanliga projektledarmodellerna. - Vana att arbeta med verktyg som CMS, sociala medier-plattformar, pressverktyg och analysverktyg. - Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift. - B-Körkort. Vad får du? Hos oss får du ett varierande arbete på en arbetsplats som sätter miljön först. Här bryr vi oss om varandra och vår arbetsmiljö. Vi erbjuder flera förmåner, bland annat ger träning ledig tid. Läs mer om våra förmåner här: Vafabmiljö karriärsida Vi vill spegla våra kunder och samhället i stort och vill därför anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och den erfarenhet det ger. Annat bra att veta: Tjänsten är tillsvidare på heltid med placering på huvudkontoret på Navet i Västerås, vi kommer tillämpa 6 månaders provanställning. Hos oss är du på plats tre dagar i veckan, de andra två väljer du själv var du jobbar bäst, hemma eller på kontoret. Så här ansöker du: Låter det här som en tjänst för dig? Då är du välkommen att söka tjänsten redan idag. Sista ansökningsdag är den 3 augusti 2025. Varmt välkommen med din ansökan! Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Om Vafabmiljö Vafabmiljö är ett kommunalförbund bildat av Heby, Enköping och alla kommuner i Västmanland. Vi arbetar med avfallshantering på ett sätt som är långsiktigt och hållbart. Våra mål är att avfallsmängderna ska minska och att avfallet ska ses som en resurs. Allt ska återanvändas eller återvinnas så långt det bara är möjligt. Genom att dela med oss av vår kunskap och erbjuda bra lösningar vill vi ge dig förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid. Tillsammans kan vi rädda världen lite grann varje dag, brukar vi säga. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Nyfiken på att veta mer om Vafabmiljö? Kika in VafabMiljö karriärsida (cruitive.com) Kontaktpersoner: Karin Bärudde Enhetschef Kommunikation [email protected] 021 39 92 37 Malin Nilsson Rekryterare [email protected] 072 – 143 56 99

7 juli 2025
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Kommunikatör med känsla för storytelling och förändringskommunikation
Academic Work Sweden AB
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Vill du vara med och skapa tydlig, engagerande kommunikation i en föränderlig och global miljö? Vi söker dig som brinner för storytelling, gillar att skapa innehåll och vill vara med på en spännande digital resa. OM TJÄNSTEN Vår kund befinner sig i början av en spännande och komplex förändringsresa, där nya team och strukturer växer fram. För att lyckas behöver behöver de nu stärka kommunikationen internt och externt – och söker nu en kommunikatör som vill göra skillnad. I denna roll kommer du att arbeta nära verksamheten med att skapa förståelse, engagemang och intresse för en ny digital plattform. Du kommer att spela en viktig roll i att förmedla syfte och riktning under ett stort förändringsarbete. Du erbjuds - Ett meningsfullt uppdrag i en internationell och växande organisation - Möjlighet att bidra till en stor digital förändringsresa - Kontinuerligt samarbete med engagerade kollegor inom kommunikation och affärsutveckling - Arbetsplats i moderna lokaler i Malmö (minst tre dagar i veckan på plats) - Uppdraget omfattar 100 % och sträcker sig från 1 september till 31 december, med möjlighet till förlängning - En konsultchef som stöttar dig hela vägen ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Skapa och aktivera engagerande kommunikation för olika målgrupper och kanaler * Producera innehåll i både text, bild och rörligt – inklusive storytelling och copywriting * Samarbeta med olika team för att säkerställa enhetlig kommunikation * Arbeta med förändringskommunikation och göra komplex information enkel att förstå * Delta i och bidra till nätverk och projekt över olika funktioner * Stödja och guida organisationen kring tonalitet, kanalval och innehållsstrategi * Värna om tonalitet, varumärkesvärden och kulturella uttryck i all kommunikation VI SÖKER DIG SOM - Har relevant utbildning inom kommunikation eller liknande - Har erfarenhet av förändringskommunikation - Har god erfarenhet av att skapa innehåll i olika format (text, bild, rörligt, film) - Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska - Har förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och leverera mot deadline - Har stark samarbetsförmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt - Erfarenhet av storytelling och copywriting Det är meriterande om du har - Erfarenhet av att arbeta med content management-system (CMS) - Erfarenhet av kommunikation i större förändrings- eller digitaliseringsprojekt - Kännedom om ett värderingsstyrt arbetssätt eller globalt varumärke För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Förändringsbenägen - Målmedveten - Ansvarstagande - Respektfull Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET N/A

7 juli 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Kommunikationsansvarig sökes till Stiftelsen Läxhjälpen!
Insamlingsstift Läxhjälpen
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Insamlingsstiftelsen Läxhjälpen söker nu en strategisk kommunikationsansvarig! Brinner du för strategisk kommunikation och vill använda din kompetens för att göra konkret skillnad för unga i Sverige? Då kan du vara den vi söker!Vi erbjuder en meningsfull och utvecklande roll i ett engagerat team där idéer tas tillvara och initiativ uppmuntras. Som kommunikationsansvarig blir du en nyckelperson i vårt kansli och spelar en central roll i att stärka Läxhjälpens varumärke och öka vårt genomslag som organisation. Tillsammans med 12 dedikerade kollegor bidrar du till att synliggöra det arbete som över 600 högskolestudenter varje vecka gör för att skapa en mer likvärdig skola i Sverige. Du får stort utrymme att påverka både strategiskt och operativt, samtidigt som du är med och utvecklar vår kommunikation!   Om rollen  Nu söker vi en kommunikationsansvarig med ledarskapserfarenheter och stort driv som vill ta vårt kommunikationsarbete till nästa nivå. Som kommunikationsansvarig hos Läxhjälpen får du helhetsansvar för all vår kommunikation. Det är en bred och central roll som rapporterar till generalsekreteraren och blir en nyckelperson i vårt team. Du kommer jobba i nära samarbete med vår kommunikatör samt ett antal olika externa leverantörer. Exempel på ansvarsområden och arbetsuppgifter: • Utveckla och förverkliga vår kommunikationsstrategi – du säkerställer att kommunikationen stödjer våra mål inom finansiering, rekrytering, kvalitet och samhällspåverkan. • Driva mediekontakter och påverkansarbete. Du identifierar beslutsfattare som är viktiga för verksamheten, kontaktar journalister och medier, skriver pressmaterial. • Leda arbetet med innehåll för webb, sociala medier, pressmeddelanden, nyhetsbrev och andra kanaler. Du arbetsleder andra som producerar innehåll samt producerar själv material och skapar engagerande innehåll • Ansvara för stiftelsens digitala närvaro – med hemsidan som nav • Bistå i utformningen av kommunikation gentemot befintliga och nya partners samt i att utveckla nya kreativa sätt att kommunicera tillsammans med dem. • Upphandla och samordna externa leverantörer inom kommunikation vid behov. Du är kravställare gentemot våra leverantörer och säkerställer att vi får ut det bästa av våra samarbeten. • Omvärldsbevaka och följa trender och omvärld inom utbildning, civilsamhälle och digital kommunikation. • Stödja organisationen internt i kommunikationsfrågor.    KvalifikationerVi söker dig som har: • En relevant akademisk examen inom kommunikation, marknadsföring eller motsvarande kunskaper. • Minst 10 års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete • Erfarenhet av att leda andra med goda resultat. Tidigare chefserfarenhet är meriterande. • Erfarenhet av budgetansvar och att upphandla samt leda samarbeten med externa byråer/leverantörer. • Erfarenhet av påverkansarbete och av att hantera mediekontakter. • Dokumenterad erfarenhet av att leda varumärkesprojekt och kampanjer som gett mätbara resultat  • Vana att arbeta datadrivet och med moderna digitala verktyg för kommunikation • Erfarenhet från ideell sektor eller utbildningsområdet är meriterande. Personliga egenskaper Som person tror vi att du passar in om du är: • Strategisk och operativ: Du har en strategisk helhetssyn kombinerad med ett starkt operativt driv – du trivs med att växla mellan att lägga upp riktningen och att själv producera. • Beslutsför och strukturerad: Du är trygg i att fatta beslut och har lätt för att prioritera bland många uppgifter. • Självgående och initiativrik: Du tar ägandeskap för ditt område, driver ditt arbete framåt på egen hand. • Analytisk och nyfiken: Du är datadriven, analytisk och nyfiken – du använder insikter och fakta för att kontinuerligt förbättra vårt arbete och vågar testa nya grepp. • Berättare: Du är en skicklig kommunikatör som har känsla för tonalitet, bildspråk och kanalval. Du kan förvandla fakta och statistik till berättelser som berör och engagerar. • Relationsbyggare: Du är en nätverkare som bygger långsiktiga relationer, både internt och externt. Du trivs med att samarbeta andra. • Ledaregenskaper: Du har goda ledaregenskaper och förmågan att inspirera och engagera dina kollegor. Vi erbjuder en meningsfull och utvecklande roll i ett engagerat team där idéer tas tillvara och initiativ uppmuntras. Som kommunikationsansvarig blir du en nyckelperson i vårt kansli och spelar en central roll i att stärka Läxhjälpens varumärke och öka vårt genomslag som organisation. Tillsammans med 12 dedikerade kollegor bidrar du till att synliggöra det arbete som över 600 högskolestudenter varje vecka gör för att skapa en mer likvärdig skola i Sverige. Du får stort utrymme att påverka både strategiskt och operativt, samtidigt som du är med och utvecklar vår kommunikation!   Tjänsten är på heltid med placering på vårt kontor i Sickla i Stockholm, möjlighet till hybridarbete finns. Viss oregelbunden arbetstid och resor kan förekomma. Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse.  Låter det som din nästa utmaning? Välkommen att skicka in din ansökan. Vi ser gärna att du skickar in ditt CV och personligt brev i ansökan.      Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. I samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner tillhandahålls Läxhjälpsprogrammet från Malmö i söder till Kiruna i norr, i över 100 skolor med resultat som ligger under rikssnittet, och i områden där behovet är som störst.

6 juli 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Communication Operations Manager
IKEA of Sweden AB
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Älmhult, Sweden Full-time Company Description In IKEA of Sweden (Core Business Range/Range) we design and develop all IKEA products that furnishes hundreds of millions of homes around the globe and contributes to a better everyday life for the many people. Our role in the IKEA value chain is to develop the best possible products at lowest possible cost, provide a complete and coordinated offer and manage the home furnishing businesses, and through the product range, we connect and optimise the whole value chain. The Communication function in Range has the assignment to lead, develop and enable impactful communication that strengthens the IKEA brand by creating engagement, building trust for IKEA and enabling better business. Job Description We are looking for a Communication Operations Manager We are strengthening how we lead and develop internal communication and co-worker engagement, as well as how we hold together communication for our enabling functions in Range (Business Performance & Support and People & Culture), and accelerate movements in our communication agenda and planning abilities. As Communication Operations Manager you will co-lead the internal communication assignment together with the Communication Manager for Internal communication and be responsible to develop and execute the operational communication plan for Range. Together with your team of Communication Specialists, you are the spider in the web when it comes to coordination, creation and activation of communication content in relevant channels. In a dynamic workplace, you will support the business to identify the best opportunities to inform and engage with co-workers through relevant channels and activities. You will secure and develop the right preconditions for delivering on the operational communication plan, such as resources, ways of working and tools. Qualifications We believe that you: Are an experienced communicator who wants to take the next step and lead, coach and develop a communication team Are passionate about communication as a business enabler and tactical tool to lead business and people. Have experience related to communication planning and execution with an understanding of how communication supports and increases the impact of a business agenda. Are a team player but used to working independently in a fast-paced environment and lead through others Are hands on, appreciate and have the ability to structure and organize your work and support others in doing so Can easily move between taking the holistic perspective and zooming in on specific tasks Are serviced-minded and solution-oriented, with a strong delivery focus Have great working knowledge of the IKEA identity, tone of voice and an ambassador of IKEA culture and values Additional information We're curious about: What your team will appreciate in your leadership The communication task/project that you're most proud of and why What is your inspiration at work on a rainy day This is a permanent role based in Älmhult.

4 juli 2025
Sista ansökan:
14 augusti 2025
Kommunikatör med strategisk höjd
Försvarsmakten
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Om jobbet Försvarsmakten befinner sig i en expansionsfas och är på en omfattande tillväxtresa. Nu söker vi dig med erfarenhet av att planera och driva kommunikationsaktiviteter som ger effekt. Hos oss får du möjlighet att självständigt och tillsammans med dina kollegor driva och utveckla vår kommunikation. Ledningsregementet i Enköping bistår med unika kompetenser som stärker Försvarsmaktens förmåga att möta det moderna krigets krav. Vi stödjer med system och kompetens inom informationshantering, ledning och elektronisk krigföring. Vi har den tekniska, mänskliga och operativa expertisen att leverera resultat snabbt, effektivt och med precision. Huvudsakliga arbetsuppgifter Du arbetar både operativt och med mer strategisk kommunikation. Dina huvudsakliga ansvarsområden är: • Kommunikationsplanering Planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsplaner och aktiviteter i syfte att stödja verksamhetens mål och uppgifter – kort som långsiktiga. Du målsätter och utvärderar kommunikationens effekt oavsett behovet är förändrings- eller kriskommunikation. Kommunikationen sker internt, externt eller i  syfte att attrahera och rekrytera.  • Chefskommunikation Stödja, utbilda och utveckla chefers kommunikation. Planerar och utvecklar löpande utifrån insikter, undersökningar eller andra behov. • Internkommunikation Utveckla den interna kommunikationen och det interna kommunikationssystemet. Driver, planerar och utvecklar aktiviteter i syfte att stärka och utveckla vår interna kultur, vår förbandsanda. Utöver dina huvudsakliga ansvarsområden behöver du vara beredd att stödja dina kollegor även med andra uppgifter som kommunikationsavdelningen ansvarar för. Sist men inte minst: du tror helhjärtat på vår värdegrund genom att slå vakt om alla människors lika värde, att tro på rättvisa och jämlikhet samt att främja demokrati och mänskliga rättigheter. Du kan läsa mer om Försvarsmaktens värdegrund på www.forsvarsmakten.se   KRAV För befattningen krävs  att du är trygg i din yrkesroll och har egna drivkrafter till att utveckla uppfattningen om vad kommunikation är, och vad det bidrar till och möjliggör: • Högskole- eller universitetsutbildning inom kommunikation (t ex Medie- och kommunikationsvetenskap eller Strategisk kommunikation) eller annan utbildning vi bedömer relevant. • Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att planera, driva och genomföra kommunikationsaktiviteter i en stor komplex organisation. Du vet hur du ska analysera och förstå målgruppernas behov, och hur kommunikationen kan stödja. • Erfarenhet av kommunikationsrådgivning, att utbilda i kommunikation samt att leda större möten och/eller workshops. • Körkort klass B (manuell) Meriterande är tidigare erfarenheter av: • Arbete inom Försvarsmakten, militär verksamhet och/eller genomförd värnplikt. • Erfarenhet av att arbeta med storytelling, förändringskommunikation och kriskommunikation. • Erfarenhet av att bidra och producera innehåll som del av en redaktion/redaktionell planering samt vara behjälplig med att fotografera, filma och redigera. • Förmåga att skapa kommunikationsmaterial för olika syften via t ex PowerPoint, inDesign eller Premiere Pro. Personliga egenskaper Du har en positiv grundinställning och trivs med variationen av att både arbeta självständigt och som del av ett mindre team. Du arbetar strukturerat med lång planeringshorisont men kan växla och fokusera på det kortsiktiga och mest prioriterade när det krävs. Det du inte kan tar du reda på och hittar tillfällen i vardagen för att öva och utveckla dig själv. Du behöver också vara lösningsorienterad, hjälpsam, prestigelös och har lätt för att bygga nya relationer som utvecklar ditt nätverk. Övrigt Du måste vara svensk medborgare eftersom rollen är säkerhetsklassad. Innan anställning genomförs säkerhetsprövning. Tjänsten innebär också att du blir krigsplacerad. Anställningsform: tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Sysselsättningsgrad: heltid Arbetsort: Enköping Befattning: Civil Tjänsten innebär genomförande av tjänsteresor, deltagande i utbildning och övning i krigsorganisationen. Tjänstgöring på kvällar och helger kan förekomma Tillträdesdatum: snarast möjligt Kontakt Vill du veta mer om befattningen eller rekryteringsprocessen, kontakta Sara Svallin. Nås via växeln 0171-15 70 00 Fackliga företrädare Saco: Ann-Marie Löfwenberg SEKO: Benny Augustsson OFR/S: Clarence Arnstedt OFRO/0, OF Enköping: Mikael Eriksson Nås via växeln 0171-15 70 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-06. Din ansökan bör innehålla CV samt egenskrivet ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Ledningsregementet är ett försvarsmaktsgemensamt förband. Här finns ett flertal krigsförband och enheter som utgör en nationell spetskompetens inom försvarsmakten. Genom ledning, samband, meteorologi och psykologiska operationer skapar Ledningsregementet förutsättningar för lyckad samverkan på mark-, sjö-, luft-, och informationsarenan. Ledningsregementet bedriver verksamhet inom hela skalan från utveckling, utbildning, träning till insats. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

1 juli 2025
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Senior kommunikationsrådgivare till myndighetsledningen
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!  Ledningsstaben söker en senior kommunikationsrådgivare som ger strategiskt och praktiskt stöd till myndighetensledningen med inriktning mot överdirektören. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta med att skriva tal, debattartiklar och korta texter som myndighetsledningen behöver till olika framträdanden – internt och externt. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetsledningen, sakkunniga och chefer i övriga delar av MSB. Kommunikationsrådgivaren ger stöd vid planeringen av överdirektörens aktiviteter och samhällskontakter samt bidrar inför myndighetsledningens kontakter med media.   Utifrån läget kommer du göra bedömningar åt myndighetsledningen och ge strategisk rådgivning gällande agerande och avvägningar i kommunikation. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - akademisk utbildning inom kommunikationsområdet eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - flera års erfarenhet som strategisk rådgivare i en större organisation där konsultativt kommunikationsstöd varit i fokus - vana av arbete nära en verksamhetsledning eller liknande, och kan bidra i myndighetens kommunikativa förändringsarbete - god kännedom om förvaltningspolitiska frågor - förmåga att i text beskriva komplexa frågor på ett lättbegripligt sätt – på svenska och engelska - flera års erfarenhet av talskrivande Det är meriterande om du har: - ett brett kontaktnät inom media och goda samhällskontakter Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du behöver också vara samhällsintresserad, prestigelös och trygg för att trivas i rollen. Det kräver att du har en förmåga att se vad som kan behövas, samt kunna arbeta under ett varierande tempo.  Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På ledningsstabens kansli är vi ca tio medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm.  Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.  Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Charlott Thyrén Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 7 augusti 2025

25 juni 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Senior kommunikationsrådgivare till myndighetsledningen
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!  Ledningsstaben söker en senior kommunikationsrådgivare som ger strategiskt och praktiskt stöd till myndighetensledningen med inriktning mot överdirektören. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta med att skriva tal, debattartiklar och korta texter som myndighetsledningen behöver till olika framträdanden – internt och externt. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetsledningen, sakkunniga och chefer i övriga delar av MSB. Kommunikationsrådgivaren ger stöd vid planeringen av överdirektörens aktiviteter och samhällskontakter samt bidrar inför myndighetsledningens kontakter med media.   Utifrån läget kommer du göra bedömningar åt myndighetsledningen och ge strategisk rådgivning gällande agerande och avvägningar i kommunikation. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - akademisk utbildning inom kommunikationsområdet eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - flera års erfarenhet som strategisk rådgivare i en större organisation där konsultativt kommunikationsstöd varit i fokus - vana av arbete nära en verksamhetsledning eller liknande, och kan bidra i myndighetens kommunikativa förändringsarbete - god kännedom om förvaltningspolitiska frågor - förmåga att i text beskriva komplexa frågor på ett lättbegripligt sätt – på svenska och engelska - flera års erfarenhet av talskrivande Det är meriterande om du har: - ett brett kontaktnät inom media och goda samhällskontakter Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du behöver också vara samhällsintresserad, prestigelös och trygg för att trivas i rollen. Det kräver att du har en förmåga att se vad som kan behövas, samt kunna arbeta under ett varierande tempo.  Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På ledningsstabens kansli är vi ca tio medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm.  Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov.  Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Charlott Thyrén Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 7 augusti 2025

24 juni 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Digital kommunikatör med strategisk höjd och operativ kraft
Mäklarofferter Sverige AB
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Är du en digital kommunikatör med strategisk höjd och operativ kraft? Vi på MäklarOfferter söker en erfaren och driven Content & Communications Manager som vill vara med och forma vår digitala närvaro, bygga starka partnerrelationer och skapa innehåll som engagerar och gör skillnad. Vi söker dig som är både strateg och doer, har en passion för digital kommunikation, PR och storytelling – och som brinner för att hitta rätt budskap i rätt kanal vid rätt tillfälle. Du har förmåga att driva projekt från idé till genomslag. Du kliver in i ett skede där din kompetens verkligen gör skillnad och där du får möjlighet att bygga något från grunden, forma vår digitala röst och ta vår kommunikation till nästa nivå. Hos oss får du en nyckelroll i ett tight, drivet och lösningsorienterat team som kombinerar hög kreativitet med starkt resultatfokus. Du får utrymme att testa nytt, utmana gamla mönster och använda teknik som AI och automatisering för att skapa effektiv och engagerande kommunikation. Ditt uppdrag: Bygga och utveckla vår innehållsstrategi från grunden, med fokus på kundnytta, SEO och konvertering. Ansvara för webbplatsens innehåll. Skapa och optimera innehåll, genomför djupgående trafikanalyser och driv konverteringsoptimering via t.ex. Google Analytics, Ahrefs och andra SEO-verktyg. Producera engagerande, kreativt och datadrivet innehåll för våra digitala kanaler: webb, nyhetsbrev, sociala medier, blogg och externa medier. Skapa starka PR-vinklar och nyhetsvärden, bygga relationer med media och säkra genomslag i media. Skapa och utveckla partnerskap (t.ex. gästinnehåll, tekniska samarbeten och kampanjer). Utveckla och optimera vår e-postmarknadsföring och automatiserade kommunikationsflöden baserat på säsong, sökbeteenden och användarresor. Utforska och använda AI-verktyg för att öka både kreativitet och produktivitet. Vi tror att du: Har minst 10 års erfarenhet av strategisk och operativ kommunikation inom digitala kanaler, PR, innehåll och events. Är en doer med redaktionell känsla och bevisad förmåga att leda innehållsproduktion, skapa innehållskoncept och nå ut. Har en vass SEO-hjärna som gillar att grotta ner dig i trafikdata och beteendeinsikter Är van att jobba med AI-verktyg (som ChatGPT och Gemini), CMS, sociala medier, nyhetsbrev och digital annonsering. Har en bakgrund inom journalistik, marknadskommunikation eller PR – gärna i tillväxtbolag/startups, media eller innovationsmiljöer. Är en naturlig relationsbyggare som förstår hur man skapar förtroende, partnerskap samt genomslag och räckvidd i media. Har ett nyfiket förhållningssätt till ny teknik, AI och digitala möjligheter. Omfattning & flexibilitet: Det här är en deltidstjänst, vilket innebär att du får flexibilitet att anpassa arbetet efter din vardag – så länge leverans, kvalitet och samarbete sitter. Vi tror att frihet föder fokus, och hos oss är det viktigare vad du åstadkommer än var eller exakt när du gör det. Du kan kombinera denna roll med andra uppdrag, studier eller livspusslet, så länge du brinner för att skapa kommunikation som gör skillnad. Varför MäklarOfferter? För att du inte söker ännu ett jobb. Du söker en plats där dina idéer får vingar, där tempo möter kvalitet och där det du skapar spelar roll. På riktigt. MäklarOfferter är redan Sveriges största jämförelsetjänst för bostadssäljare, men vi är långt ifrån klara. Här blir du inte en kugge i ett maskineri. Du är den som driver utvecklingen framåt. Här får du: Påverka från dag ett. Inga trösklar. Ingen tråkig byråkrati. Bygga nytt, testa, skruva och vässa – med data, magkänsla och kreativ höjd som verktyg. Arbeta med ett team som hellre säger “varför inte?” än “så har vi alltid gjort”. Flexibilitet som matchar din drivkraft och ett sammanhang där din insats verkligen märks. Vi tror att briljans föds där frihet möter ansvar och att de bästa idéerna ofta kommer från de som både vågar, och får, tänka nytt. Det här är inte bara en arbetsplats. Det är en plattform för dig som vill skapa något stort. Låter det som du? Skicka in din ansökan med CV och ett kort personligt brev där du berättar varför du vill bli en del av MäklarOfferter. Vi intervjuar löpande – så vänta inte!

29 maj 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Communication Manager
Professional Galaxy AB
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Professional Galaxy is looking for Communication Manager for one of our clients Role & Responsibility: Maintain, adapt and reinforce the program Change Story. Build and manage the communication plan, adapting the messages to the target audiences. Create and maintain communication material, including presentations, news articles, newsletters and videos in accordance with the communication plan. Manage the Amplify SharePoint site and news flow. Prepare templates and advise on program communication material. Ensure compliance with company's brand guidelines. Coordinate with other communication support functions in company to successfully implement our communication strategy and plan. Required skills: Experience of working in a complex global environment. Ability to make complex subjects into understandable and engaging content. Visual communication skills (filming and editing is a plus). Skilled in producing high-quality content effectively Proven ability to work creatively and proactively in a problem-solving environment. Ability to support and advise leaders regarding communication activities. Microsoft PowerPoint proficiency. Excellent written and spoken English. Duration: 26 May -  31st Dec 2025

7 maj 2025
Sista ansökan:
24 oktober 2025
Kommunikationsansvarig
AB Svenska Spel
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Drivs du av kommunikation som bygger förtroende, skapar värde och verkligen gör skillnad? Svenska Spel söker en kommunikationsansvarig till Kommunikation & Hållbarhet. Här får du ta helhetsansvar och driva innehåll som engagerar, påverkar och når fram – från första idé till färdig leverans i rätt kanal. Vad kommer du att göra? Du ansvarar för det proaktiva arbetet med vår koncernövergripande kommunikation. Det handlar om att stärka Svenska Spels varumärke, affär och samhällsroll genom tydlig och träffsäker kommunikation i både egna och förtjänade kanaler. Du arbetar tillsammans med kollegor i vårt team Corporate Communication som består av kommunikationsexperter. Du samverkar med talespersoner, ämnesexperter och andra kanalansvariga för att skapa kommunikation med hög relevans och genomslagskraft. I rollen ingår att skapa engagerande berättelser i text, bild och rörligt format – från pressmeddelanden och nyhetsartiklar till bloggtexter och inlägg för sociala medier. Du deltar även i vår pressjour och stöttar talespersoner i mötet med media. Fler exempel på arbetsuppgifter kan vara att Identifiera nyheter och budskap med potential för genomslag i media och sociala medier Initiera och genomföra proaktiva kommunikationsinsatser i relevanta kanaler Producera pressmeddelanden, artiklar, bloggtexter, talarmanus och SoMe-inlägg Rådgiva och stötta talespersoner i press- och kanalstrategiska frågor Utveckla relationer med journalister och opinionsbildare Är du den som kommer att göra det? Du är trygg i hela kommunikationskedjan – från analys och idé till produktion och uppföljning. Med ett skarpt öga för både innehåll och kanalval anpassar du budskapet till målgruppen, oavsett om det handlar om en nyhet för pressen eller ett filmmanus för sociala medier. Du har erfarenhet av både redaktionellt arbete och digitala plattformar och är van att arbeta självständigt i en snabbrörlig miljö. Vi tror att du har: Några års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete, gärna från byrå eller större organisation Mycket god språkbehandling och förmåga att växla ton efter kanal Erfarenhet av innehållsproduktion i olika format och digital publicering (CMS, sociala medier) God förståelse för medielogik och målgruppsanpassning Meriterande om du även har: Erfarenhet av fotografering, enklare bild- och videoredigering Erfarenhet av rapportproduktion eller publikationer Intresse för eller bakgrund inom spel, sport, samhällsfrågor eller hållbarhet Vi är Svenska Spel  Vi är stolta över att vara hela Sveriges spelbolag. Varje dag skapar vi spelglädje med omtanke och ger tillbaka till samhället. Med spel som Triss, Stryktipset och Oddset bjuder vi på spänning, gemenskap och drömmar – men vi är mer än bara ett spelbolag. Som medarbetare hos oss är du en del av något större. Vi tar ansvar för att skapa en sund och hållbar spelmarknad där alla kan spela på ett tryggt och hållbart sätt. Vi säger nej till osunda intäkter och arbetar aktivt för att göra spelupplevelsen ännu bättre för våra kunder. Vi investerar också i samhället genom att varje år bidra med vårt överskott till statskassan och genom att vara Sveriges största idrottssponsor. Hos oss möter du en kultur där vi lär oss varje dag, skapar resultat tillsammans och gör det enkelt. Vi är nyfikna, modiga och tror på kraften i att samarbeta. Våra olikheter är en styrka som hjälper oss att utvecklas, utmana oss själva och hitta nya lösningar. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där vi delar kunskap, vågar testa nytt och alltid strävar efter att bli lite bättre – varje dag. Vill du veta mer om våra förmåner? Besök: https://career.svenskaspel.se/pages/formaner Ansökan och kontaktuppgifter  Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Visby eller Stockholm med möjlighet till flexibelt distansarbete. På Svenska Spel utför vi jobbet där det passar bäst, ibland är det i hemmet och ibland på något av våra kontor. För frågor om tjänsten, kontakta Andreas Jerat, Chef Corporate Communication, [email protected] För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Team Talent Acquisition, [email protected] Vi utför intervjuer och urval löpande så tveka inte med att skicka in din ansökan. Vi vet att olika perspektiv och erfarenheter gör oss starkare. Därför strävar vi efter att skapa en arbetsplats där alla, oavsett bakgrund, kan trivas och utvecklas. Vi välkomnar ansökningar från personer med olika erfarenheter och ser fram emot att höra vad just du kan bidra med! #LI-HYBRID

24 april 2025
Sista ansökan:
11 oktober 2025