Kommunikationsstrateg

Sök bland 16 lediga jobb som Kommunikationsstrateg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Projektkommunikatör till myndighet i Göteborg

Har du bred erfarenhet av kommunikationsarbete och söker ditt nästa uppdrag? Läs mer och sök tjänsten nedan - rekrytering sker löpande. Om uppdraget Vi söker nu en projektkommunikatör i Göteborg. Uppdraget är meriterande och vi söker dig som är självgående och erfaren inom just projektledning och kommunikation. Stationeringsort är Göteborg med placering på olika projektkontor inom Göteborg. Tjänstgöringsgraden är på 100%, med startdatum 2024-04-01 till och med 2026-03-01. Resor kan även förekomma i tjänsten. Dina arbetsuppgifter För detta konsultuppdrag kommer du att arbeta i nära samarbete med myndighetens projektchefer/projektledare/kommunikationsansvarig och andra funktioner inom projekten samt andra interna och externa intressenter. Uppdraget inkluderar såväl interna som externa kommunikationsinsatser genom; projektledning, rådgivning, omvärldsbevakning, behovsanalys, målgruppsanalys, formulering av kommunikationsmål och strategier. Andra arbetsuppgifter som förekommer: - Budskapsutformning - Webb publiceringar - Genomföra kommunikationsaktiviteter - Fotografering och filmning - Textförfattande Vi söker en kommunikatör som har lätt till att prioritera och planera sitt arbete, samt har ett gott samarbete med andra. Dina kvalifikationer - Högskoleutbildning exempelvis inom media och kommunikation eller likvärdig utbildning och minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, gymnasium eller likvärdig utbildning samt fem (5) års arbetslivserfarenhet som kommunikatör. - Kunskap om digital kommunikation, sociala medier och varumärkesbyggande - Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt - Goda kunskaper (minst 1 års erfarenhet) i redigeringsverktyg (exempelvis Indesign, Photoshop m.fl.) samt webbpubliceringsverktyget Episerver. - Erfarenhet av att arbeta med enkäter - Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift Meriterande - Minst ett (1) års erfarenhet av att producera rörligt material - Minst ett (1) års arbetserfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 10/3. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Elvira Henningsson [email protected]. För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 076-013 22 00 Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

23 februari 2024
Sista ansökan:
8 mars 2024
Content Planning Leader

We are Volvo Cars We share a rich and purposeful heritage and even bolder future ambitions to match. Since 1927, we have created world-changing innovations: The modern seatbelt. The side impact protection system. The pedestrian detection system (to name just a few).   Today, Volvo Cars is one of the most well-known and respected premium car brands, preparing for a new future that will be all-electric, autonomous and connected. This proud history of innovation is the result of a collaborative, diverse and inclusive Volvo Cars community. Grounded in a shared passion for protecting people and our planet.   In short, without passionate people there is no positive progress… and likely no Volvo Cars. We’re looking for the change makers. The free thinkers. The self-motivators. The visionaries. The leaders. The dreamers. The believers. We’re looking for you. You want to make a difference. So do we.  We approach communication by daring to be disruptive and creative, we do what others don’t. Our strategy embraces this mind-set and encourages our people to be bold and take risks. We are building a truly international, collaborative culture where teams are driven by our purpose.  What we offer People who make a difference are the driving force who have built one of the most recognisable brands in the world. We are now looking for a change maker who thinks about communication opportunities in exciting and different ways – creative and critical thinkers who want to change the world with us at Volvo Cars.  What you’ll do In this role, you will be responsible for the development and implementation of communication planning, strategies and tactics as part of the Content Team in the Communication Department at Volvo Cars. The ideal candidate will be a seasoned professional with a proven track record in developing and executing comprehensive communication plans. This role requires expertise in aligning editorial desks and optimizing communications channels to ensure effective dissemination of key messages. You are expected to have a 360-perspective on communication and need to drive the agenda both externally and internally with support from our central communications teams e g PR, Employee Communication, Employer Branding and other internal stakeholders. You will have an overall project lead or oversee delegated projects from start to finish, and, a responsibility to consider omni-channel approaches including new digital media. The role is responsible to consider audiences ranging from media, customers, analysts, potential future hires and Volvo Car fans but not the least our employees around the Globe. Driving the communication agenda and finding the right stories that enable transformation and have positive impact on the company’s position, and business growth is key. In this perspective, there is a responsibility to support and advise our respective Leadership teams on strategic communication matters and be part of their leadership team meetings, leading the communication in a 360-approach. We want you to be passionate about changing the future of Volvo Cars. Have enough self-confidence to challenge the organisation and have enough self-awareness to be open minded and to learn from others.As Content Planning Leader, you will be part of the Content Team and report to the Head of Content & Events and work closely with all key communication areas in the business.   What you bring We are looking for a passionate and creative communication professional with a proven track record in developing and delivering engaging and motivational communication strategies. You will have extensive experience in PR or journalism and a demonstratable ability to utilise different channels to deliver the desired business outcome. Having experience within change management is key. You combine your natural interest in creating innovative communication strategies with an ability to always find the right channel for every story. Last, but not least you have a dedicated interest in sustainability (and ideally experience in working with it) and acknowledge that it is a business imperative – critical to corporate resilience and success.   Qualifications - BA / BSc in communication, journalism, or equivalent experience - A strategic, analytical, and creative approach to communication planning, with an ability to manage a range of projects, balancing quality, and speed - Experience in managing digital strategy and channels - Exceptional communication skills and fluent English: verbal, written, interpersonal and inter-departmental - A natural collaborator with a strong ability to build good working relationships with stakeholders and internal colleagues - A self-starter who is able to work independently and drive results  - The ability to bring clarity to complex situations and interpret in-depth business and technology messaging in a consumer-friendly way - Understanding of global corporate sustainability issues and challenges, including within the automotive industry  - A natural passion for news, communication, and engaging sustainability communication How to apply and connect Is this you? Do not wait with your application! We welcome your application by the latest on 5th of March, 2024.

22 februari 2024
Sista ansökan:
5 mars 2024
Kommunikationschef vid LTH:s kansli

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns cirka 45 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Avdelningen för kommunikation och samverkan ansvarar för LTH:s övergripande externa och interna kommunikation. Avdelningen driver kommunikationsinsatser och fungerar som stöd och rådgivare till fakultetens ledning och verksamheterna i deras kommunikation. För att möta en oförutsägbar och föränderlig omvärld behöver LTH agera snabbare och på nya sätt så att vi kan fortsätta vara relevant, eftertraktat och efterfrågat. Därför behövs en kommunikationsfunktion som är proaktiv, professionell och fokuserad på att stötta LTH:s kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. Kommunikationsfrågor är högt på ledningens agenda. I avdelningens uppdrag ingår - Strategisk och operativ forsknings- och samverkanskommunikation studentrekrytering samt intern- och ledningskommunikation - Kommunikationsplanering och rådgivning för enhetlig och professionell kommunikation - Förvaltning och utveckling av LTH-gemensamma kanaler Vi söker nu en avdelningschef, tillika kommunikationschef, som vill vara med och bidra till vår gemensamma utveckling. Avdelningen står inför ett viktigt förändringsarbete, som du kommer att leda. Du rapporterar till LTH:s kanslichef, är del av kansliets chefsforum och är engagerad i arbetet för att utveckla avdelningen och LTH mot en mer kommunikativ organisation. Hos oss får du ambitiösa och engagerade medarbetare och kollegor med hög kompetens och omfattande expertis. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar också Lunds universitets avtal om distansarbete, vilket ger möjlighet att, till viss del, arbeta hemifrån. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden Du kommer som avdelningschef hos oss ha följande arbetsuppgifter och ansvarsområden: - Verksamhets-, personal-, och budgetansvar för din avdelning. I det ingår arbetsmiljöansvar och att skapa goda förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina uppdrag. - Leda och tillsammans med medarbetarna planera, genomföra, följa upp och kontinuerligt utveckla verksamheten inom avdelningen. - Övergripande utveckla och samordna fakultetens arbete inom kommunikation- och samverkansområdet. - Delta i olika forum och grupperingar kopplade till avdelningens uppdrag på fakultetsnivå och vid LU centralt. Visst resande till fakultetens olika verksamhetsorter ingår i tjänsten. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Högskoleutbildning inom strategisk kommunikation eller motsvarande - Väl vitsordad chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar - Gedigen erfarenhet att arbeta med kommunikationsverksamhet och bred förståelse för kommunikationsuppdraget - Erfarenhet av att leda, utveckla, planera och följa upp kommunikationsarbete - Erfarenhet av att leda utveckling, planering och uppföljning av forskningskommunikation - Erfarenhet av förändringsarbete inom kommunikationsverksamhet - God svenska och engelska i tal och skrift För att lyckas i rollen som avdelningschef på LTH:s kansli behöver du förstå organisationens kultur och karaktär. Det är därför viktigt att du har helhetssyn och klarar komplexitet. Som ledare är du trygg i chefsuppdraget, lyhörd, kommunikativ och prestigelös. Du är bra på att se medarbetares kompetens och potential och skapar förutsättningar för dem att utveckla deras respektive ansvarområden. Du är också relationsskapande och har en god förmåga att skapa kontakter och nätverk. Meriterande för anställningen är: - Erfarenhet av redaktionellt arbete och nyhets/pressarbete i olika kanaler, nationellt och internationellt - Erfarenhet av att hålla utbildning för forskare och doktorander i forskningskommunikation och pressfrågor - Erfarenhet av leda kommunikation av samverkansfrågor - Erfarenhet av leda kommunikation fundraising - Erfarenhet från offentlig sektor - Kunskap om och erfarenhet av universitets- och högskolevärlden - Relevant chefs- och ledarutbildning - God digital kompetens Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom avdelningen samt bidra till dess framtida utveckling. Övrigt Anställningen är tillsvidare med omfattningen 100% med tillträde den 1 maj, 2024, eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Så här söker du Ansökan ska innehålla CV och personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan bör även innehålla examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc)”. Välkommen med din ansökan! LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

22 februari 2024
Sista ansökan:
14 mars 2024
Kommunikationsstrateg för Mellersta civilområdet

Avdelning Verksamhetsstöd har som huvudmål att utveckla organisationen och skapa effektiva och lättillgängliga stödsystem. Vi stödjer organisationens arbete vad gäller säkerhet, kommunikation, HR, ekonomi, juridik och i andra strategiskt övergripande frågor. Är du redo för en ny roll och bidra med dina erfarenheter inom kriskommunikation? Uppgiften som kommunikationsstrateg är att utveckla kommunikationen för Mellersta civilområdet i Sverige. Det säkerhetspolitiska läget för Sverige är förändrat och myndigheter i Sverige har i uppdrag att förbereda sig inför höjd civil beredskap. Uppdraget för sju län i mellersta Sverige har kansliet för Mellersta civilområdet och är placerat på Länsstyrelsen i Örebro län. Vi söker nu en kommunikationsstrateg till kansliet för Mellersta civilområdet. Är du erfaren kommunikationsstrateg inom kriskommunikation som vill vara med att utveckla, implementera och samordna kommunikation för de sju län som ingår i Mellersta civilområdet? Det innebär att arbeta på kansliet samt leda och delta i olika möten. Det finns viss möjlighet att arbeta på distans. Resor förekommer inom civilområdet. Är du beredd på att kommunicera något som inte redan är etablerat i samhället och vill bidra till det? Till ditt stöd finns nätverk och samordning med andra myndigheter, bland annat med MSB och försvarsmakten. Exempel på arbetsuppgifter är olika kommunikationsinsatser som samverkan med olika myndigheter, presstöd, omvärldsbevakning och kriskommunikation inför och under händelser. I arbetsuppgifterna ingår också att utveckla och implementera kommunikation inför stabsläge. Du ska även kunna representera kansliet genom att delta i övningar samt hålla utbildningar i kriskommunikation. Som kommunikationsstrateg för Mellersta civilområdet har du en organisatorisk placering på enhet Kommunikation på Länsstyrelsen i Örebro län. Den består av sju medarbetare och du rapporterar till kommunikationschefen. Enhet Kommunikation har i uppdrag att leda, utveckla och stödja det externa såväl som det interna kommunikationsarbetet på myndigheten. Enheten ansvarar också för kriskommunikation och informationssamordning vid krislägen i länet och utgör presstöd till verksamheternas kontakter med media. Du arbetar 20% för enheten och 80% för kansliet av din arbetstid. Den 1 oktober 2022 inrättades sex civilområden i Sverige. Inrättandet av civilområden är den största satsningen i modern tid av återuppbyggnad av det civila försvaret. Länsstyrelsen i Örebro län är civilområdesansvarig länsstyrelse, med uppdrag att leda och samordna det Mellersta civilområdet. I Mellersta civilområdet ingår Dalarna, Gävleborg, Södermanland, Uppsala, Värmland, Västmanland och Örebro län. Landshövdingen är civilområdeschef och har till sin hjälp ett civilområdeskansli som leds av en kanslichef. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - en akademisk examen inom kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - minst fem års erfarenhet av strategisk, operativ, intern och extern kommunikation - minst fem års erfarenhet av strategisk och operativ kriskommunikation - minst fem års erfarenhet med omvärldsbevakning av media utifrån informationspåverkan - erfarenhet av att producera och publicera innehåll i digitala kanaler, som intranät, extern webb, sociala medier etc. - erfarenhet av textgranskning och korrekturläsning av texter och underlag - erfarenhet av enklare formgivning, som presentationer i Powerpoint  - mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska - erfarenhet av samordning med olika organisationer och verksamheter. Det är meriterande om du har: - utbildning i kriskommunikation - erfarenhet av krishantering, civilt försvar och samverkan på regional eller lokal nivå vid samhällsstörningar - erfarenhet av att arbeta som kriskommunikatör i en stab under en fredstida krishändelse - erfarenhet av arbete på myndighet - erfarenhet av arbete i Adobe-suiten, speciellt Indesign och Photoshop - erfarenhet av att föreläsa och hålla i utbildningar - erfarenhet av att hålla i övningar - kunskap om det svenska krishanteringssystemet Som person är du flexibel och strukturerad. Du är lugn och kontrollerad i pressade situationer, har ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker. Det faller sig naturligt för dig att lyssna in och samarbeta med andra. Med gott omdöme och ett prestigelöst sätt hjälper du gärna andra och bidrar utifrån bästa förmåga. Du är självgående, drivande och tar dig an utveckling och implementering. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Körkort för bil krävs. Anställning Anställningen är tillsvidare. Provanställning kan komma att tillämpas. [%Anställningen är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Med anställning kan följa skyldighet att krigsplaceras.%] Ansökan Välkommen med din ansökan senast 14 mars 2024. Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar, god ekonomi och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 härliga kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande. Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”. Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

22 februari 2024
Sista ansökan:
14 mars 2024
Kommunikationsstrateg-inriktning webb

Att Tranås ligger nära gränsen till Östergötland med närhet till flera större städer, men ändå i Småland, märks tydligt. Med sitt läge har Tranås alltid varit en given handelsstad, fylld med drivna entreprenörer med en stadig fot i den småländska myllan. I Tranås kan du bo och verka tryggt – med närhet till varandra, naturen, skolan och fritidsaktiviteterna. Här blir det mer tid över till det som du tycker är viktigt i livet. ”Just nu bygger vi Tranås kommuns framtida kommunikationsavdelning, vill du vara med?           - Anna Sjövall Hallin, Kommunikationschef Tranås kommun OM ARBETSPLATSEN Med stolthet och nytänkande arbetar vi varje dag för att fortsätta utveckla Tranås till en fantastisk kommun att leva, bo och verka i. Med detta som utgångspunkt står vi nu inför en spännande resa att forma Tranås kommuns Kommunikationsavdelningen från grunden. Avdelningen kommer initialt att bestå av fem till sex personer med något olika inriktningar, där vi samlas kring uppdraget att skapa strategisk, smart och effektiv kommunikation för hela kommunen. Här får du chansen att ingå i ett härligt och ambitiöst gäng där vi har en tro på varandras förmågor. Tillsammans blir vi en viktig kugge för att nå kommunens uppsatta tillväxtmål och strategier för social och ekologisk hållbarhet. Känner du dig träffad? Fantastiskt! Välkommen med din ansökan. ARBETSUPPGIFTER Kommunikationsavdelningens uppdrag är att bygga Tranås kommuns varumärke, platsvarumärke samt sköta den externa och interna kommunikationen för hela kommunen och på specifika uppdrag även för kommunens bolag. Som kommunikatör med inriktning mot webb kommer du att utveckla arbetet med Tranås kommuns externa webbplats och intranät. Du arbetar i SiteVision och utvecklar ny funktionalitet och förvaltar befintliga funktioner på våra digitala plattformar. Din roll är både operativ, strategisk och kräver mycket eget ansvar, där du är med från början till slut och har en helhetssyn. I ditt uppdrag kommer du att arbeta nära it-avdelningen och webbredaktörer på olika förvaltningar men givetvis även samspela med övriga kollegor på avdelningen. Du är involverad i skapandet av marknadsförings och informationsmaterial både externt och internt även om ditt fokus kommer vara att utveckla vårt intranät och hemsida. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant utbildning för uppdraget, ex. kommunikation, webbutveckling, webbdesign eller digital kommunikation, alternativt annan erfarenhet som motsvarar arbetsgivarens krav, samt minst tre års erfarenhet av likande arbete. Vi ser gärna att du har goda kunskaper av webbanalysverktyg, informationsarkitektur, UX och tillgänglighet. Vidare har du goda kunskaper inom det svenska språket i både tal och skrift samt en god förståelse för den politiska processen. Meriterande med kunskaper inom motion graphics, filmredigering, filmproduktion, fotografi samt animation i 2D och/eller 3D. För att passa i denna roll tror vi dessutom att du är/har: • Strategisk: Tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta. • Kreativ: Kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. • Problemlösande: Arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. • Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ANSTÄLLNING Tillsvidare, 100%. Tillträde enligt överenskommelse. LÖN OCH FÖRMÅNER I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning. Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR.  ANSÖKAN För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.  Varmt välkommen med din ansökan!

19 februari 2024
Sista ansökan:
6 mars 2024
Kommunikationsavdelningen: Kommunikationsstrateg digital inriktning

Att Tranås ligger nära gränsen till Östergötland med närhet till flera större städer, men ändå i Småland, märks tydligt. Med sitt läge har Tranås alltid varit en given handelsstad, fylld med drivna entreprenörer med en stadig fot i den småländska myllan. I Tranås kan du bo och verka tryggt – med närhet till varandra, naturen, skolan och fritidsaktiviteterna. Här blir det mer tid över till det som du tycker är viktigt i livet. ”Vill du bygga Tranås kommuns framtida kommunikationsavdelning med mig?”     - Anna Sjövall Hallin, Kommunikationschef Tranås kommun OM ARBETSPLATSEN Med stolthet och nytänkande arbetar vi varje dag för att fortsätta utveckla Tranås till en fantastisk kommun att leva, bo och verka i. Med detta som utgångspunkt står vi nu inför en spännande resa i att forma Tranås kommuns Kommunikationsavdelning från grunden. Avdelningen kommer initialt att bestå av fem till sex personer med något olika inriktningar, där vi samlas kring uppdraget att skapa strategisk, smart och effektiv kommunikation för hela kommunen. Här får du chansen att ingå i ett härligt och ambitiöst gäng där vi har en tro på varandras förmågor. Tillsammans blir vi en viktig kugge för att nå kommunens uppsatta tillväxtmål och strategier för social och ekologisk hållbarhet. Känner du dig träffad av den här annonsen? Fantastiskt! Välkommen med din ansökan. ARBETSUPPGIFTER Kommunikationsavdelningens uppdrag är att bygga Tranås kommuns varumärke, platsvarumärke samt sköta den externa och interna kommunikationen för hela kommunen och på specifika uppdrag även för kommunens bolag. I den här rollen arbetar du med kommunikation i digitala kanaler som webb och sociala medier. Du är med i utformningen av informationsmaterial, annonser, texter, foto och film. Du bevakar omvärlden och analyserar frågor runt sociala medier samt skapar intressant och engagerande innehåll på sociala plattformar och på vår hemsida. Du är ett stöd till kommunala avdelningar i form av rådgivning eller produktion samt kvalitetssäkrar interna och externa webbar och digitala kanaler. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant utbildning för uppdraget, ex. kommunikation med digital inriktning, alternativt annan erfarenhet som motsvarar arbetsgivarens krav. Du har erfarenhet av liknande roll som t.ex. kommunikatör, digital marknadsförare, copywriter eller webbredaktör. Du har struktur i ditt arbetssätt för att kunna hantera många parallella uppdrag och projekt och är snabb att få saker ur händerna. Vi förväntar oss att du har ett starkt eget driv, en kreativ höjd samt är en prestigelös lagspelare. Vidare har du goda kunskaper inom det svenska språket i både tal och skrift samt en god förståelse för den politiska processen. Meriterande med erfarenhet av projektledning, sätta upp och optimera kampanjer inklusive mål och- resultatuppföljning. För att passa i denna roll tror vi dessutom att du är/har: • Strukturerad: Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. • Kreativ: Kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. • Kvalitetsmedveten: Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger stor vikt vid att man lever upp till dessa. • Mål- och resultatinriktad: Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar sin inriktning när målen ändrar sig. • Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ANSTÄLLNING Tillsvidare, 100%. Tillträde enligt överenskommelse. LÖN OCH FÖRMÅNER I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning. Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR.  ANSÖKAN För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.  Varmt välkommen med din ansökan!

19 februari 2024
Sista ansökan:
6 mars 2024
Kommunikationsstrateg med ansvar för att leda innehållsarbetet

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Vi söker nu en kommunikationsstrateg Det leder till att vår kommunikation är samordnad och realiserar myndighetens mål och uppdrag. Vår kommunikation ska leda till att myndighetens expertkunskap är tillgänglig och sprids, våra målgrupper erbjuds verktyg och metoder, att vår organisation är en attraktiv arbetsgivare och att vi genom öppenhet och transparens skapar förtroende för myndighetens uppdrag och kunskap. När du leder vårt innehållsarbete identifierar du behov hos våra målgrupper och i samarbete med andra avdelningar och avdelningens kommunikatörer gör du prioriteringar och fördelar uppgifter i kommunikationsteamet. På avdelningen finns kommunikatörer som planerar och genomför kommunikation och specialister inom olika områden som till exempel webb, press eller grafisk form. Du bidrar till att vi sätter relevanta mål och att vi följer upp våra insatser. Du har god förståelse över hur vi identifierar behov hos våra intressenter och hur olika kanaler och innehåll kan skapa ett värde. Du kan även själva planera och skapa innehåll. Du är en viktig del i kvalitetsutvecklingen av vårt arbete, både strategiskt och kvalitén i det vi publicerar. Du bidrar till att alla på myndigheten utvecklar sin kommunikativa förmåga och kan därför använda ett coachande förhållningssätt. I din roll bidrar du till att skapa en kultur som främjar samarbete, lärande och utveckling där vi ser och inkluderar varandras kompetenser för att uppnå uppdragens mål på ett effektivt sätt.   Rollen kräver god förmåga att skapa relationer, lyssna in och analysera behov, prioritera samt skapa gemensamma ambitionsnivåer och målbilder. Du har god vana att leda utan att vara chef. I kommunikationsarbetets vardag innebär det också att löpande hantera möjligheter och avvikelser som uppkommer. Kvalifikationer • Minst treårig universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande utbildning. • Kunskap om jämställdhetsområdet. • Flerårig erfarenhet av arbete som kommunikatör, eller motsvarande roll, med både strategiskt och operativt resultatansvar. • Minst två års erfarenhet som kommunikatör, eller motsvarande roll, i statlig myndighet. • Erfarenhet av att arbetsleda utan att vara chef. • Erfarenhet av att leda redaktionell planering av innehåll i flera typer av kanaler. • God erfarenhet att genomföra kampanjer. • Erfarenhet av att beställa kommunikation från externa leverantörer inom offentlig sektor. Personliga egenskaper: Personlig mognad, initiativtagande, samarbetsförmåga, tydlig, strukturerad, pedagogisk insikt. Vi ser det som meriterande om du har • Kunskap om att producera grafisk form och visuellt innehåll. • Erfarenhet av pressarbete. • Erfarenhet av kommunikation mot unga vuxna/barn. Anställningsinformation Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast. Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Den 1 augusti 2024 flyttar myndigheten till en lokal i närheten av Göteborgs centralstation. Praktisk information Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Fredrik Gladh, Enhetschef, 0707847534, linkedin.com/in/fredrikgladh. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 0705-85 51 60. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Josefine Jacobsson 031-392 90 69 och Robert Kristiansen ST 031-392 90 83 Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering Välkommen med din ansökan som ska innehålla CV och personligt brev senast 1 mars 2024. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

16 februari 2024
Sista ansökan:
1 mars 2024
Senior Specialist Internal Communications

Etraveli Group is the globally leading company for tech solutions and fulfillment capabilities for online sales of flights. We are here to solve complexity, by connecting millions of flights and travelers across the globe, from search and selection to trip and beyond. We hold consumer online travel agency brands like Mytrip, GoToGate & Flight Network and serve exclusively Booking.com with flights. Etraveli Group has also established strategic partnerships with companies like Skyscanner, Google Flights, TUI, etc. Every day we strive to make the world smaller for our customers and bigger for our people. Our diverse team of more than 2300 passionate professionals is what makes us the industry’s tech wonder and the best in the world at what we do. Our major offices are in Sweden (HQ), Canada, Greece, India, Poland. The internal communication at Etraveli Group is about bringing people together, improving the flow and sharing of information, and creating engagement. Connecting with colleagues and managers is more important than ever. We want to encourage people to interact with each other, at least digitally, on the daily. As a Senior Specialist of Internal Communications at Etraveli Group your belonging will be the HR department, but your playing field is our fast changing, high growth global organization. The role is business crucial, with the objective to keep staff around the globe (major offices in India, Greece, Poland, Sweden and Canada) informed and engaged and to drive team alignment and unity. Location of the position is Stockholm or Uppsala - you will report directly to the Chief Human Resources Officer, and work closely with all members of the management team. Duties & responsibilities Define communication channels, sequencing of internal communications and processes to generate content, sign off messages and ensure a continuous flow of information Write, edit, proofread and produce creative and compelling communication materials that resonate with the target audience Be the project leader and organizer of internal events for communication or celebration Support and advice the CEO and other leaders across the organization to help them communicate effectively Development of tool kits with key messages and key visuals, eventually training to those that need to communicate a lot internally Management of internal communication related to any crisis or emergency Management of change communication on transformational projects or initiatives Leverage design skills and knowledge to conceptualize, create and deliver a variety of high quality, on-brand visual corporate communications materials in digital and print format. Define and monitor meaningful KPIs to measure the effectiveness of internal communication, collect feedback from leaders and employees and act on it. Requirements Minimum of 5 years’ experience in a similar position with experience of working in a fast-paced global environment Excellent English and highly aware of the appropriate tone of voice Excellent Project Management skills, writing and creative skills, event planning experience, social media expertise and a keen eye for detail Used to working independently and able to juggle strategic and operational responsibilities Impact and influence with senior stakeholders Culturally sensitive, inclusive collaborator and able to be effective in a multi-cultural environment Digitally savvy and able to develop digital content independently Creative and innovative (with media, with language and with visuals) Experienced in negotiating with and managing external vendors Working at Etraveli Group means working at a fast-growing company with high ambitions in becoming the number one Online travel agency worldwide. The culture at the company embraces complexity and we like to keep the entrepreneurial spirit even as we grow into being a larger company. You will have awesome colleagues with whom you will have fun solving complex problems in a fast-moving business. We also offer: A flexible working environment. We work on a hybrid-model where you can choose to work two days from home and you will have two weeks per year that you can choose to work from a remote location Central office location in the City – We are located on Regeringsgatan in Stockholm, a stone's throw from public transport and lunch restaurants. Healthcare allowance – Each employee receives a maximum allowable amount each year according to the Swedish Tax Agency to spend on health-promoting activities such as a gym card, massage etc. Pension and health insurance – Through partners we offer a comprehensive pension and health insurance so that you can get help quickly in case of an accident At Etraveli Group we value diversity; we pride ourselves on being a company represented by people of all different backgrounds. During hiring, we are committed to ensure equality and promote diversity in the workplace at every selection stage. As such, we provide the same opportunities for all candidates regardless of race, religion or belief, gender, nationality, ethnicity, sexual orientation, age, marital status, disability, or any other characteristic protected under any anti-discrimination law or regulation. Welcome to Etraveli Group.

15 februari 2024
Sista ansökan:
16 mars 2024
Kommunikatör till TEKO i Stockholm

Kommunikatör till TEKO -Sveriges Textil- och Modeföretag Bransch- och arbetsgivarorganisationen TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag - söker en skarp kommunikatör med förmåga att nå ut. Att våra företag har kompetenta medarbetare, konkurrenskraftiga kollektivavtal, hållbarhetsarbetet är i fokus och att innovationer utvecklas, är grundbultar och förutsättningar för vår bransch. https://www.teko.se/ Befattningen Nu söker vi dig med intresse för textil- och modebranschen, för att göra verklighet av de behov vår viktiga näring har. Som kommunikatör kommer du ansvara för arbetet med kommunikation inom våra fokusområden; kompetensförsörjning, innovation och forskning, arbetsgivarservice samt hållbarhet.  TEKO-branschen som helhet nationellt och internationellt står inför stora förändringar vad gäller till exempel lagstiftning inom flera områden. EU-dimensionen blir viktigare och viktigare, här arbetar vi både på egen hand och genom vår europeiska organisation Euratex.  TEKO är en liten organisation vilket betyder att du måste kunna driva sitt arbete självständigt och med genomslagskraft gentemot såväl medlemsföretagen som andra intressenter. Medlemsnyttan är a och o!  TEKO som organisation präglas av stark teamkänsla med frihet under ansvar – med hög servicegrad, engagemang och arbetsglädje.  Huvudsakliga arbetsuppgifter TEKO:s behov är både strategiska och operativa. Det strategiska arbetet består i att utveckla och ansvara för TEKO:s övergripande kommunikationsstrategi och varumärke. Samt att löpande utveckla TEKO:s operativa kommunikationsarbete.  Tillsammans med verksamheten planera, genomföra och följa upp intern och extern kommunikation.  Ditt uppdrag innebär ·        Ansvara för TEKO:s sammanhållande kommunikation internt och externt; arbeta proaktivt, både strategiskt och operativt.  ·        Utveckla och förvalta teko.se, med tydlig uppföljning samt målsättning av kommunikationsinsatser i samtliga digitala kanaler. Uppdatera, producera och publicera nytt innehåll främst i webb och sociala kanaler men även för e-postutskick, annonser och foldrar.  ·        Ansvara för event, både mindre och större möten, frukostseminarier, webinarium samt TEKO-dagen (textilbranschens dag).  ·        Projektleda kommunikationsaktiviteter och driva projekt kreativt och självgående. Förmåga att koordinera mellan många olika aktörer och projekt.  ·        Du stödjer även kollegorna i att företräda branschen inom TEKO:s strategiska fokusområden kompetensförsörjning, arbetsgivarservice, innovation, forskning och hållbarhet.  Vem är du? Du har ett stort samhällsintresse gärna från branschen/industrin. Det är positivt om du har tidigare erfarenhet från en medlemsstyrd organisation och du har god förståelse för näringslivets villkor, men det är dina personliga egenskaper som väger tyngst.  Önskvärda kompetenser Som person är du proaktiv med förmåga att agera både operativt och strategiskt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är duktig på att skriva och nå ut med budskap - både i tal och skrift på svenska och engelska. Du har erfarenhet av olika program t.ex. WordPress. Klart meriterande om du har projektledar-erfarenhet. Det är av vikt att åstadkomma tydliga och mätbara resultat och det kräver en förmåga att arbeta uthålligt och målmedvetet med ett tydligt fokus på att nå de uppsatta målen. Du är självständig med ett starkt driv, samtidigt som du är prestigelös, samarbetsorienterad och förändringsbenägen.  TEKO erbjuder En framtidsorienterad bransch med hållbarhet och konkurrenskraft i fokus. Kontoret är placerat på Storgatan 5 i Stockholm – men räkna med att resa en hel del till både Bryssel och Borås. En av Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer, och därmed nära ytterligare påverkansresurser för den svenska företagsamheten. Glada kollegor som brinner för Sveriges textil- och modeföretag.  Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer att ske löpande, vi ser fram emot ditt intresse! För frågor kring tjänsten kontakta rekryteringskonsulter Magnus Åberg 070-9817751 och Stina Nord 073–6545257.  Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive kandidats kompetens i förhållande till kravprofilen.

15 februari 2024
Sista ansökan:
29 februari 2024
Communications Officer till Compare

Har du innovativa tankar och idéer om hur kommunikation kan förändra världen och dessutom förmågan att genomföra dem i praktiken? Då kan rollen som Communications Officer på Compare vara något för dig! Vad erbjuder vi? - En dynamisk arbetsmiljö där du får möjlighet att påverka och göra skillnad. - Möjlighet att arbeta med avancerade digitala lösningar och innovationer. - En plats i ett engagerat team med stor passion för samhällsutveckling. - En utvecklande roll i en organisation som uppmuntrar kreativitet och entreprenörskap. Om tjänsten Innovation och digital transformation i företag kan drivas på många sätt och Compare har till uppdrag att skapa ett livskraftigt samhälle genom ökad kunskap om och användning av ny digital teknik. Vår uppgift är att genomföra samhällsomställande förändringsarbeten med inriktning på hållbarhet, hälsa och säkerhet i samarbete med det omgivande samhället. Compare bidrar med kompetens och resurser för att arbeta med innovation mellan företag, akademi, offentlig sektor och entreprenörer. I rollen som Communications Officer kommer du att vara central i kommunikationsarbetet i olika projekt med ett flertal målgrupper och intressenter. Exempel på områden där Compare gör insatser idag är kompetensförsörjning, cybersäkerhet, innovation i offentlig sektor samt datadriven affärsutveckling och entreprenörskap. I rollen ingår bland annat arbete med förändringskommunikation samt skapa innehåll och verktyg för effektiv kommunikation. Ditt arbete kommer att innefatta allt från skrivande och bildproduktion till strategisk planering och presentationer. Tjänsten har många kontaktytor och att nätverka med externa aktörer är en del av rollen. Om dig Vi tänker att du är en generalist med innovativa tankar och idéer om hur kommunikation kan vara med att förändra världen och att du dessutom har förmåga att genomföra dem i praktiken. Som person är du självgående, social och flexibel. Det är viktigt att du är anpassningsbar med förmågan att snabbt sätta dig in i projekt med varierande behov och olika målgrupper. För att lyckas i rollen tror vi att du har några års aktuell erfarenhet och relevant högre utbildning. Du känner dig mycket trygg med att utföra kommunikativa uppgifter i tal och i skrift samt att producera innehåll till olika kanaler, som webben och sociala medier. Vi tror att du har viss vana av att leda utvecklingsarbeten som optimerar resultatet av det kommunikativa arbetet. För att navigera i vår miljö behöver du ha kunskaper i WordPress, Photoshop och InDesign. Kunskaper i SEO och UX-design är meriterande. God förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och i skrift är en förutsättning för rollen. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper för denna tjänst. Om Compare Compare är en oberoende innovationsplattform som möjliggör och genomför satsningar med stöd av tech, i samverkan med det omgivande samhället. Compare arbetar för att hitta lösningar på regionala, nationella och internationella samhällsutmaningar med stöd av ny digital teknik, data och innovativa lösningar. Vi drar nytta av vårt nätverk och den senaste tekniken för att öka näringslivets konkurrenskraft Verksamheten grundades år 2000 och idag finns vi med kontor i Karlstad, Arvika och Stockholm. Vi har vår bas i Karlstad och är uppkopplade mot världen. På Compare arbetar ett 20-tal engagerade individer med betydelsefulla förändringsarbeten inom områden som cybersäkerhet, digital hälsoinnovation och datadriven affärsutveckling. Hos oss har du en unik möjlighet att vara en del i arbetet med att ta fram framstående innovationer som bidrar med lösningar på komplexa utmaningar kopplade till Agenda 2030 - de globala målen för hållbar utveckling. Om processen För frågor om tjänsten, kontakta Sebastian Ullström på [email protected] eller Johan Cederholm på [email protected]. Ansök senast den 20 februari. Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100% och placeringsort är Karlstad. Välkommen med din ansökan!

9 februari 2024
Sista ansökan:
28 juli 2024