Hållbarhetsstrateg, Miljö

Nu letar vi efter vår nya kollega som brinner för hållbarhetsfrågor och som med god struktur och kommunikativ förmåga har erfarenhet av att driva strategiskt arbete i kombination med operativa insatser. Välkommen till Hållbarhetsteamet hos oss på Vätterhem! Hos oss på Hållbarhetsavdelningen på Vätterhem får du arbeta tillsammans med tre härliga kollegor som alla har ett brett intresse för hållbarhetsfrågor. Nuvarande hållbarhetsstrateg kommer att finnas kvar inom avdelningen men i en ny roll. Hon har lagt en god grund för tjänsten och det finns idag tydliga mål och inriktning som väntar på att nästa person förvaltar och utvecklar uppdraget vidare. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Strategisk planering och operativ förankring av aktiviteter kopplade till de miljömässiga målen i Vätterhems Hållbarhetsplan. Du kommer att driva eller vara delaktig i arbetsuppgifter kopplade till bland annat; Klimatanpassning, Cirkularitet och Transporter. Granska, uppdatera, kommunicera och följa upp lagefterlevnad gällande miljölagstiftning, inklusive hantering av relevanta tillstånd. Vara länken till skyddskommittén inom ramen för miljölagstiftning och miljörelaterad kemikaliehantering. Vara delaktig i upphandlingsprocessen och ställa relevanta miljökrav. Vara hållbarhetscontrollern behjälplig med att ta fram statistik till olika interna rapporter och myndighetsrapporter inom miljöområdet. Ansvara för att utveckla och förvalta Vätterhems processer och styrande dokumentation för miljö. Delta i och omvärldsbevaka genom relevanta miljönätverk. Vara rådgörande i frågor beträffande miljörisker och miljöriskanalyser. Kvalifikationer: Vi ser att du har flera års arbetslivserfarenhet (minst 3) med relevant högskoleutbildning, till exempel inom miljöområdet- och eller med miljölagstiftning som en del av din bas. Med rätt profil kan eventuellt arbetslivserfarenheten vara kortare. Erfarenhet från fastighets- eller byggbranschen är meriterande. Vi vill gärna komma i kontakt med dig som har en förståelse för hur du driver strategiskt arbete i kombination med operativa insatser. Du har stor förståelse för arbetsgången när det gäller förankring och implementering inom en organisation. B-körkort är önskvärt men inget krav. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten. Din profil: Du har ett affärsmässigt angreppssätt när det gäller miljöfrågor samt stor förståelse för bolagets olika intressenter. I denna roll uppstår det ofta intressekonflikter som du behöver förhålla dig till på ett strategiskt och lösningsorienterat sätt. Du har en god förmåga att på ett pedagogiskt och engagerande vis kommunicera vikten och fördelarna med att fatta hållbara affärsbeslut och agera miljömedvetet både på ett operativt och strategiskt plan. Vi tror att du är en person som tar dig an ditt arbete ur ett långsiktigt perspektiv där vardagen kommer att kräva att du har tålamod i förankringsprocesser. Du har en positiv inställning och bidrar till god stämning i teamet. Vidare kommunicerar du med lätthet och tydlighet och har förmåga att anpassa din kommunikation beroende på mottagare. Slutligen tror vi att du är van och trivs med många kontaktytor och att du gärna och enkelt, samarbetar med andra både internt och externt. Vi utgår från vår värdegrund LUTA; Långsiktighet, Utveckling, Trygghet och Ansvar, i allt vi gör. Som medarbetare hos oss är det viktigt att du aktivt arbetar utifrån dessa ledord. Vårt erbjudande till dig: Att få vara med och utveckla och utvecklas inom en bransch där hållbarhetsfrågorna är/kommer att vara prioriterade Stor delaktighet i implementeringsprocessen av vår Hållbarhetsplan Stor möjlighet att utifrån nuvarande grund och uppsatta mål, ta arbetet vidare med stor frihet Du kommer att ingå i ett hållbarhetsteam med kollegor som stöttar varandra inom sina expertisområden Tillgång till nätverk för erfarenhetsutbyte Ett mångsidigt och fritt arbete där du själv har stor möjlighet att påverka din arbetsdag En arbetsplats där vi kontinuerligt ser till medarbetarnas utveckling och trivsel Internutbildning om det behövs, samt de verktyg du behöver för att du ska lyckas i ditt arbete Övrig information och ansökan: Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med start efter överenskommelse. Provanställning kan tillämpas. För ytterligare information är du välkommen att kontakta Hanna Törnqvist, Hållbarhetschef och vice VD på tel. 076-864 77 55 Kollektivavtal finns med Vision. Fackliga frågor besvaras av Nicklas Johansson tel. 036-199439 Vi hanterar urvalsprocessen löpande vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Skicka därför in din ansökan till oss redan idag. Dock senast 5 maj 2024. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Vätterhem tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Krav Flera års arbetslivserfarenhet (minst 3) inom miljöområdet- och eller med miljölagstiftning Relevant högskoleutbildning, till exempel inom miljöområdet- och eller med miljölagstiftning som en del av din bas Meriterande Erfarenhet från fastighets- eller byggbranschen B-körkort Om arbetsgivaren - Vätterhem Vätterhem är ett av Smålands största bostadsbolag med över 88 % nöjda hyresgäster och en omsättning på ca 700 mkr. Vår vision är att utveckla framtidens stadsdelar och bidra till en hållbar samhällsutveckling i Jönköpings kommun. Hos Vätterhem har alla medarbetare möjligheter att påverka det egna arbetet och företaget som helhet. Vi har olika roller men samma värde för bolaget. Vår värdegrund LUTA innebär att vi prioriterar Långsiktighet, Utveckling, Trygghet och Ansvar i vårt arbete. År 2023 ska vi vara Sveriges ledande bostadsbolag med flest nöjda hyresgäster.

9 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Klimatolog till gruppen Meteorologi

Vill du göra samhällsnytta och klimatanpassa det svenska samhället? Vi söker dig som vill bli en del av teamet på SMHI som tar fram information och beslutsunderlag om ett klimat i förändring. Vi behöver förstärkning till vårt team som jobbar med att ta fram information och statistik om väder och klimat i dåtid, nutid och framtid för att erbjuda det bästa beslutsunderlaget i varje del av samhället i små samt stora beslut. Till gruppen Väder – Meteorologi söker vi en ny kollega som kommer jobba med gruppens huvuduppdrag, att sammanställa klimatinformation. I arbetet ingår det att granska och bearbeta historiska observationsdata samt ett kommunikationsuppdrag. Uppdraget innefattar bland annat att skriva webbartiklar, svara på frågor via telefon och mail samt ge presentationer och seminarier om klimat och meteorologi. Arbetsuppgifterna innebär att bidra till beskrivningen av månadens väder, förbättring av SMHI:s kunskapsbank samt att hjälpa till att besvara remisser. Kvalitetsgranskning av alla våra produkter spelar en viktig roll i vårt arbete. I gruppens arbete, där du också kan bidra, ingår även framtagande av griddade klimatprodukter som till exempel SMHIGridClim och CERRA (Copernicus webbsida). Din profil Vi söker efter dig med ämneskunskap inom klimatologi eller meteorologi, samt eftergymnasial utbildning inom vad SMHI bedömer relevant område. Eftersom att tjänsten innebär mycket kontakt med allmänheten är goda kunskaper i svenska ett krav. Du behöver även ha kunskaper i Officepaketet och i programmering. Det är meriterande om du har erfarenhet av: • arbete med kommunikation av klimatförändring och dess effekter • statistik och dataanalys • bearbetning av stora datamängder, samt av datafiler (väder, satellit eller klimat) med griddat innehåll i formaten grib eller netcdf • arbete med klimatmodeller • arbete på superdator/beräkningskluster • arbete med webbredigering Att kommunicera väl på svenska, både skriftligt och muntligt är ett krav för tjänsten. Det är meriterande med kunskaper i engelska. Som klimatolog jobbar du mot allmänheten, du behöver därmed ha lätt för att kommunicera och ha en tydlig kommunikation, samt vara serviceinriktad och tillmötesgående. Våra produkter behöver även levereras med bra kvalitét och du behöver vara noggrann och uppmärksam på detta genom hela arbetsprocessen. Att arbeta bra med andra människor är även av stor vikt eftersom att mycket av arbetet genomförs antingen i grupp eller i par. Välkommen med din ansökan! Anställningsform: Tillsvidareanställning Placeringsort: Norrköping, enstaka resor förekommer. Sista ansökningsdag: 5 maj 2024 SMHI strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenhet, kunskaper och personlighet berikar verksamheten. SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten. Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

9 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
SanSac söker en miljö- och hållbarhetsansvarig

Vi söker en passionerad miljövetare som vill ta stafettpinnen för att driva förändring och bidra till en bättre framtid – för dig, för oss och för vårt jordklot. Om företaget San Sac AB är marknadsledande och har framgångsrikt levererat utrustning för avfallshantering sedan 1962 och erbjuder i dag marknadens bredaste sortiment av utrustning för miljöriktig källsortering. Viktiga kundgrupper utgörs bland annat av kommuner, renhållnings-entreprenörer, fastighetsägare, byggbolag och regioner. San Sac har i dag 40 anställda och omsätter ca 550 Mkr. Huvudkontor med lager finns i Linköping och säljkontor i Stockholm, Göteborg, Örebro, Trelleborg och i Örnsköldsvik. San Sac AB är en del av den multinationella koncernen SULO med företag som erbjuder och producerar lösningar för avfallshantering och källsortering i tre världsdelar. Koncernen har ca 2500 anställda och en sammanlagd omsättning på ca 7 miljarder SEK. Dina arbetsuppgifter Kraven på livscykelanalyser samt vår strävan att ligga i framkant inom miljö och hållbarhet gör att vi nu vill stärka upp vår organisation med en miljö- och hållbarhetansvarig. Det här är en helt ny position hos oss, vilket gör att du till stor del kommer bidra till att själv forma rollen. I denna nyckelroll kommer du ha det yttersta ansvaret för att kartlägga och analysera vår verksamhets miljöpåverkan samt driva våra hållbarhetsinitiativ framåt. Många av våra kunder finns inom den offentliga sektorn så offentliga upphandlingar blir en stor del av din vardag. Några av dina ansvarsområden: • Utföra livscykelanalyser för att bedöma våra produkters och verksamhets totala miljöpåverkan • Identifiera och säkerställa att vi har ett minimalt cargo footprint • Analysera andelen återvunnet material, CO2-besparingar och andra miljömässiga faktorer över våra produkters hela livscykel • Samarbeta med leverantörer och tillverkare för att säkerställa tillförlitlig datainsamling och utvärdering av miljöprestanda • Analysera och tillsammans med andra kollegor utveckla våra logistiklösningar mot ökad hållbarhet • Ansvara för att utarbeta och presentera hållbarhetsrapporter för intern och extern användning • Delta i framtagningen av säljmaterial med fokus på miljö- och hållbarhetsaspekter • Hantera miljörapporteringen till koncernen och andra intressenter • Säkerställa att vårt företag är representerat på klimatkartan genom att kommunicera våra miljöinsatser Din profil Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning miljö- och/eller klimat, eller annan likvärdig utbildning. Kan du kombinera det med erfarenhet av att självständigt genomföra livscykelanalyser och hållbarhetsrapportering inom en affärsverksamhet ser vi det som ett plus. Ditt brinnande intresse för hållbarhetsfrågor och miljöaspekter kommer att vara en nyckelfaktor när det gäller att driva våra hållbarhetsinitiativ framåt. Vi utgår från att du är passionerad och engagerad i hållbarhetsfrågor och miljöaspekter. Du är skicklig på att arbeta med miljö- och hållbarhetsdata samt att kunna analysera resultaten på ett övertygande sätt. Din förmåga att effektivt samarbeta och kommunicera med såväl interna som externa intressenter är avgörande för att lyckas i denna roll. Flytande kunskaper i både svenska och engelska är en förutsättning för att kunna kommunicera effektivt på alla nivåer. Har du kunskap om upphandlingsprocesser och krav relaterade till hållbarhet är det starkt meriterande. Vi erbjuder dig: Som en del av San Sac har du möjlighet att påverka och driva fram en positiv förändring för miljön och samhället samtidigt som du blir en del av ett framgångsrikt och växande företag. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där din kompetens och ditt engagemang uppmärksammas och där du ges möjlighet att växa både personligt och professionellt. Ansökningsförfarande I denna rekrytering samarbetar vi med Skill Rekrytering & Bemanning AB. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Susanne Öman, 013-32 94 08 alt [email protected] Om oss Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech. Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag. People change – everything.

8 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Västtrafik söker Hållbarhetsstrateg

Vill du vara en del av en verksamhet som är en förutsättning för att samhället ska fungera? Vill du vara med och göra hållbart resande till norm? Nu söker vi en Hållbarhetsstrateg som brinner för hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Varje dag reser 410 000 personer med oss. Det är ett uppdrag som är viktigt i det stora och det lilla, för varje enskild resenär och för att vår region ska utvecklas. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen. Vår hållbarhetsavdelning är en del av vår verksamhet för upphandling och hållbarhet där vi driver arbetet med att skapa förutsättningar för framtidens kollektivtrafik. Med våra olika kompetenser arbetar vi med att bevaka och utreda kollektivtrafikens behov i samhällsplaneringen. Vi utför vårt arbete i nära samarbete med våra kollegor på Västtrafik men också med externa samarbetspartners såsom kommuner och Trafikverket. Hållbarhetsstrategernas roll är att stötta verksamheten både strategiskt och pådrivande med särskilt fokus på miljö och klimat, social hållbarhet, tillgänglighet och barns rättigheter. Rollen I rollen som Hållbarhetsstrateg kommer du arbeta med att ta fram de långsiktiga hållbarhetsmålen inom våra hållbarhetsområden. Du kommer också att arbeta med, och säkra löpande uppföljning. Genom att samverka med övriga i organisationen, våra ägare och andra samarbetspartners bidrar du till att skapa vägledning för fortsatt utveckling av hållbarhetsperspektivet i kollektivtrafiken. Du kommer att ingå i en grupp av hållbarhetsstrateger, som gemensamt planerar arbetet med syfte att engagera, skapa struktur och styrning i frågorna. Vi arbetar utifrån perspektiven miljö och social hållbarhet. I din roll bidrar du till att hjälpa organisationen att omsätta Handlingsplanen för en kollektivtrafik på jämlika villkor till konkreta åtgärder, där berörs bland annat frågor om tillgänglighet. Vem är du? Våra medarbetare är olika. Alla behövs. Vi vet att olikheter berikar oss och gör oss bättre. Vill du vara med och utveckla det hållbara resandet i Västra Götaland? Då tror vi att du passar hos oss. Vi söker dig som har ett stort intresse för det sociala perspektivet och tillgänglighet för äldre, barn och personer med funktionsnedsättning och som vill bidra i arbetet med den hållbara samhällsutvecklingen. Du är strukturerad, drivande, pedagogisk och har en god kommunikativ förmåga. Du har förmågan att se helheten, ta till dig nya perspektiv och kan driva frågor både internt och externt på ett pedagogiskt sätt. Att du tycker om att möta andra människor och har en vilja att samarbeta, finna lösningar och se målen tillsammans är av stor vikt. Frågeställningarna och arbetet skiftar ofta. Vi tror därför att du har lätt för att känna dig trygg i det okända och tillsammans med kollegor forma ett effektivt arbetssätt.  Kvalifikationer För att lyckas i rollen har du en relevant högskoleutbildning inom hållbarhet och några års arbetslivserfarenhet inom hållbarhet. Erfarenhet av arbete med kollektivtrafik eller samhällsutveckling är meriterade men det viktigaste är att du har ett intresse för hållbart resande och kollektivtrafik. Västtrafik som arbetsplats Vi är många som jobbar på Västtrafik, med olika bakgrund och kompetens. Gemensamt har vi ett stort engagemang och en gemensam vision, en framtid där hållbart resande är en norm. Det händer alltid mycket hos oss. Vi växer och utvecklas i samklang med vad våra resenärer och samhället kräver av oss. Vi är vakna och nyfikna och i ständig förändring. Samtidigt har vi en arbetsplats med möjlighet till utveckling och fördjupning som erbjuder trygghet, stabilitet och goda förmåner. Villkor och ansökan Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare. Vi möjliggör ett flexibelt arbetsliv. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Tjänsten är ett vikariat på ca ett år. Tillträde enligt överenskommelse. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Hanna Björk, Hållbarhetschef på tel. 010-434 53 86, [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan senast den 5 april.

8 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Hållbarhetsstrateg

Skara stifts söker Hållbarhetsstrateg Skara stift är en del av Svenska kyrkan. Stiftet har omkring 588 000 invånare och drygt 57 procent är medlemmar i Svenska kyrkan. Vid stiftskansliet i Skara finns cirka 50 medarbetare som på olika sätt stödjer kyrkans lokala arbete och ca 80 personer totalt i stiftsorganisationen. Kansliet har sex avdelningar, där Avdelningen för kyrkoliv arbetar främjande med att stötta de 40 pastoraten och församlingarna runt om i stiftet, internt på stiftskansliet men också med internationellt arbete. Avdelningens arbete innefattar mycket fokus på utbildning med sikte på långsiktig uthållighet och inom ramen för Svenska kyrkans etiska regler. Som anställd i Svenska kyrkan får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Skara stift är ett av totalt 13 stift inom Svenska kyrkan och är också Sveriges äldsta stift. Här vävs historia och nutid samman i en stor och variationsrik verksamhet. Arbetsbeskrivning Brinner du för klimat, hållbarhet och omställning? Vill du vara med och bidra till en klimatneutral kyrka, stödja stiftet och församlingar/pastorat i deras arbete för att nå våra gemensamma klimatmål? Då kan jobbet som Hållbarhetsstrateg på Skara stift vara något för dig. Svenska kyrkan arbetar med flera viktiga samhällsfrågor som rör bland annat mänskliga rättigheter och hållbarhet. I rollen som Hållbarhetsstrateg kommer du att vara en viktig del i arbetet för att uppnå det gemensamma målet: att bli en klimatneutral kyrka år 2030. Du kommer att samarbeta med kollegor på stiftet för att stödja församlingarna och pastoraten i dessa frågor. I rollen ingår också att vara en i teamet kring ”Vägen vidare” som innebär stiftets visitationsmodell mot församlingar och pastorat. I arbetet kommer du också att samverka med liknande roller nationellt inom Svenska kyrkan. Stor vikt kommer ligga på att samordna arbetet och integrera Färdplanen för klimatet i hela stiftsorganisationen, exempelvis genom klimatbokslut. För att uppnå detta krävs också samarbete med Svenska Kyrkans Unga och att alltid ta med barn och ungas perspektiv. Som Hållbarhetsstrateg kommer du också vara drivande de värderings- och beteendeförändringar som krävs. Därigenom har du utrymme att vidareutveckla metoder och initiativ i syfte att bli en klimatneutral och hållbar kyrka. (Läs mer Vårt arbete för klimatet - Svenska kyrkan ) Du utgår från Stiftets kontor i centrala Skara. Du kommer att stödja församlingar och pastorat i deras arbete genom en hel del möten, både fysiskt och digitalt. Deltagande kommer också behövas i andra träffar i exempelvis Stockholm och Uppsala. Ansvarsområden Exempel på arbetsuppgifter: - - Utveckla och driva klimat– och hållbarhetsarbetet inom Skara stift och dess församlingar/pastorat - - Samordna arbetet på stiftsorganisationen för att uppnå målen i Färdplanen för klimatet - - Stötta församlingar och pastorat i lokalt hållbarhetsarbete och arbete med Färdplanen för klimatet - - Delta i genomförande av kompetensutvecklingsprogram, utbildningar och nätverk som arrangeras av stiftsorganisationen - - Delta i nätverk, kontakt och samarbete med andra stift och nationell nivå Arbetstider Heltid, tillsvidare. Tjänsten som har varit en projektanställning övergår nu till en tillsvidareanställning och omfattar 100% (heltid).  Kvalifikationer För att lyckas i arbetet tror vi att du har: - - Relevant akademisk utbildning inom området - - Strategisk förmåga och kan se helheten för de olika verksamheterna inom organisationen - - Förmågan att arbeta operativt och själv vara en del av ett genomförande - - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - - Goda kunskaper i Officepaketet - - Körkort B Som person är du driven och självgående och har ett gediget intresse för klimat och hållbarhet samt omställning. Då du kommer att ha många kontakter både internt och externt behöver du också tycka om att samarbeta med andra och vara bra på att kommunicera. Du är van vid att presentera och att tala inför grupp. Tjänsten kan passa dig som är i början av din karriär såväl som en person med mer erfarenhet inom området. Du kommer att företräda arbetsgivaren externt vilket förutsätter att du delar kyrkans värderingar och är en god ambassadör. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid under förutsättning att erforderliga beslut fattas, vid Avdelningen för Kyrkoliv vid vårt tjänsteställe Skara stiftskansli mitt i centrala Skara.  Det finns möjlighet till distansarbete viss del av tjänsten utifrån överenskommelse. Skara stift strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Mer upplysningar om stiftsorganisationen och om tjänstens innehåll lämnas av Maria Classon, avdelningschef, e-post: [email protected] Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-specialist Elin Wikström 0511-262 39. Fackliga kontaktpersoner är Björn Carlstedt, Vision, 0511–285 30, och Josefin Johansson, SSR, 0708-27 44 22. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi senast den 26 maj. Urval kan komma att ske löpande. Intervjuer är planerade att äga rum 30 maj och för de kandidater som går vidare i processen ett andra intervjutillfälle den 10 juni på eftermiddagen. För mer information om Skara stift, se vår hemsida: www.svenskakyrkan.se/skarastift

4 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024