Nämndsekreterare

Sök bland 8 lediga jobb som Nämndsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Nämndsekreterare

Välkommen till vår lilla kommun, där närheten mellan politiker och anställda skapar möjlighet till effektiva beslutsvägar. Hos oss präglas det politiska klimatet av dialog och transparens, vilket möjliggör snabba och effektiva beslut som gynnar våra medborgare och utvecklar samhället framåt. Nu letar vi efter dig som har ett intresse för samhällsbyggnad - där du som nämndsekreterare kommer arbeta nära verksamheten tillsammans med övriga nämndsekreterare, samhällsplanerare, projektledare, samhällsbyggnadschef samt politiker.  Grästorps kommun har en politisk utskottsorganisation vilket innebär att kommunstyrelsen är både socialnämnd, barn- och utbildningsnämnd och samhällsbyggnadsnämnd. Kommunstyrelsen har delegerat vissa beslut till de fyra utskotten; kommunstyrelsens arbetsutskott, socialutvecklingsutskottet, bildningsutvecklingsutskottet och samhällsutvecklingsutskottet. Utskotten fungerar också beredande för kommunstyrelsen. Arbetsuppgifter I rollen som nämndsekreterare kommer du att arbeta tillsammans med flera politiska instanser och vara en nyckelperson inom den politiska beslutsprocessen och i ärendeflödet. I det politiska arbetet är du ansvarig för att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du arbetar i ett nära samarbete med nämndsordföranden, verksamhetschefer och ansvariga handläggare. I ditt uppdrag ingår att stödja och utbilda förtroendevalda, handläggare och chefer i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. Vi arbetar i ärendehanteringssystemet Evolution och EDP Vision. Det ingår även att stötta upp Medborgarkontoret där både medborgare, anställda och politiker erbjuds god och lättillgänglig service. Vem är du? För att lyckas i rollen som nämndsekreterare är du ansvarstagande och noggrann med förmåga att planera, prioritera och skapa struktur. Du är lösningsfokuserad och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, vilket möjliggör utveckling och att vi som organisation kan leverera hög kvalitet. Hos oss arbetar vi nära varandra, tjänstepersoner som politiker, därmed söker vi dig som är relationsskapande och uppskattar samarbete med andra. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig med: - Utbildning inom juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning, bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt - Goda kunskaper gällande lagar och regler som styr offentlig verksamhet - Kunskap inom ärendehanteringssystemet Evolution och EDP Vision - Kunskap inom plan- och bygglagen Erfarenhet av nämndadministration, bygglovsadministration eller annat kvalificerat administrativt arbete inom samhällsbyggnad i politiskt styrd organisation är meriterande. Information Urval och intervjuer kommer påbörjas under ansökningstiden. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Om Grästorps kommun Vi tänker helhet, innovation, digitalisering, värdskap och medledarskap i allt vi gör - det är Grästorp 5.0 Grästorp är den lilla kommunen som satsar stort! En av våra styrkor är att vi har nära till allt - vi har korta beslutsvägar och när du arbetar här har du stora möjligheter att påverka. Hos oss är du en medledare som arbetar under eget ansvar med hög tillit och i ständig dialog med de runt omkring dig. I Grästorp tänker vi helhet och att alla som arbetar här är en viktig pusselbit i den helheten. Vi skapar en stark känsla av tillhörighet genom att vara lyhörda, öppna och genom att ha ett välkomnande förhållningssätt. Vi väljer att se möjligheter i utmaningar och vill alltid utvecklas så vi kan bli bäst på att bli bättre. Vi är goda värdskapare och vi välkomnar dig! Övrigt För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på https://www.livetiskaraborg.se/ och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

29 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Nämndsekreterare till Ledningskontoret

Ledningskontoret Är du nämndsekreterare och söker nya utmaningar? Vi söker nu en nämndsekreterare som drivs av att bidra i kvalitets- och utvecklingsarbete. I Region Uppsala växer kunskap och människor. Ungefär 12 000 medarbetare jobbar med såväl hälso- och sjukvård som kollektivtrafik, kultur och regional utveckling. Vårt syfte är att skapa förutsättningar för hälsa, hållbarhet och utveckling. Region Uppsala arbetar för ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion med internationell lyskraft. Ledningskontoret är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i Region Uppsalas olika verksamheter och regionen kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Ledningskontoret leds av regiondirektören och har en styrande, stödjande och samordnande roll i Region Uppsala. På Ledningskontoret finns avdelningen för ekonomi och styrning, avdelningen för regional utveckling, IT-avdelningen, HR-avdelningen, hälso- och sjukvårdsavdelningen, information- och kommunikationsavdelningen samt regiondirektörens stab. Vår verksamhet Nämndkansliet är en enhet på Ledningskontoret och i Regiondirektörens stab. Enhetens uppdrag är att tillse att Region Uppsalas beredningsprocess till nämnder och styrelser är ändamålsenlig och kvalitetssäkrad så att den politiska viljan får genomslagskraft. Kansliet ger även administrativt stöd till förtroendemannaorganisationen och arbetar med att utveckla Region Uppsalas ägarstyrning. Vi strävar efter ständig utveckling av rutiner och arbetssätt. Vi arbetar agilt och teamorienterat, vi är serviceinriktade och generösa med vår kunskap till andra. Ditt uppdrag Du arbetar självständigt med att samordna hela beredningsprocessen för det område du ansvarar för, från planering och ärendebevakning till utskick av kallelse och skrivning av protokoll. Du förbereder och deltar i beredningsmöten och har nära kontakt med handläggare och övriga funktioner. Du säkerställer att beslutsunderlag kommer in i tid och lever upp till beslutade standarder. I arbetet ingår att ge kontorets medarbetare stöd i hur beslutsunderlag tas fram och utformas. Du kommer även bli delaktig i uppgifter rörande de förtroendevaldas arvoden och ersättningar. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för utveckling, samordning och kvalitetssäkring. Du arbetar digitalt i dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360. Du förutsätts kunna bidra med kontinuerlig utveckling och förbättring av rutiner och arbetssätt, tillsammans med kollegorna på enheten. Dina kvalifikationer Du bör ha erfarenhet av nämnd- och ärendehantering i kommun eller region. Du har en relevant högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om kommunallagen och förvaltningsrätt. Erfarenhet och intresse för utvecklingsarbete är ett krav, samt har god datorvana och behärskar Microsoft 365. Det är meriterande om du kan hantera ärende- och dokumenthanteringssystemet Public360. Din kompetens Som person är du strukturerad, noggrann och har god administrativ förmåga. Du är serviceinriktad, lösningsfokuserad, ansvarsfull och har förmåga att leverera i tid. Dessutom har du god förmåga att samarbeta, men också disciplin att arbeta självständigt och resultatorienterat. För att lyckas i rollen behöver du kunna hantera flera uppgifter parallellt och ibland inom snäva tidsramar. Du är pedagogisk, tydlig i din kommunikation och har mycket god förmåga att utrycka dig korrekt i tal och skrift. Vi erbjuder Tjänsten är på 100 procent, tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vårt moderna kontor ligger mitt i centrala Uppsala, i direkt anslutning till Uppsala resecentrum. Som arbetsgivare vill vi skapa förutsättningar för att våra medarbetare ska ha det bra, så att man kan känna sig trygg och ha kvalitet i livet utanför jobbet. Förutom att vi har ett av Sveriges bästa kollektivavtal erbjuder vi subventionerade UL-biljetter och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också våra medarbetare en flexibel arbetsplats, med möjlighet att arbeta delvis på distans utifrån överenskommelse. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vill du veta mer? Kontakta Kanslichef Jessica Bräck, telefon 070-611 27 17. Fackliga representanter Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51. SACO - Leif Sandberg, 0706-741088. Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

26 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Nämndsekreterare sökes till Hallandstrafiken

Arbetsuppgifter Var med och skapa världens bästa kollektivtrafik, för hallänningarna! Vi gör skillnad för många som lever, bor och verkar här. Som nämndsekreterare har du god kunskap om, och intresse för, den demokratiska beslutsprocessen och den politiskt styrda organisationen. Du är länken mellan politik och förvaltning, och den som nämndens förtroendevalda många gånger vänder sig till. Du är också bollplank till förvaltningsledningen i frågor som berör Driftnämnden. Exempel på ansvar och arbetsuppgifter: - Ansvara för nämndens löpande ärendeberedning/nämndadministrativa processen. - Sekreterare i nämnd och arbetsutskott. - Samordna och stödja den politiska processen, från beredning till beslut. - Bistå ledningen i det strategiska och operativa arbetet mellan politik och förvaltning. - Kvalitetsgranska förvaltningens underlag inför politisk beredning. - Som nämndsekreterare är du expert och rådgivare i frågor kring offentlig förvaltning och ärendehantering. - Agera stöd i förvaltningens arbete med planerings- och uppföljningsprocessen - Stötta förvaltningen i utredningsarbete och bereda underlag inför beslut. - Stöd i styrnings- och kvalitetsfrågor I din roll som nämndsekreterare rapporterar du till Förvaltningschefen men samarbetar med medarbetare inom hela förvaltningen. Om arbetsplatsen Du har din huvudsakliga placering på huvudkontoret i Falkenberg, men vi utför även en del arbetspass på distans. Hallandstrafiken arrangerar drygt 50 000 resor i Halland, varje dag! Detta inkluderar busstrafiken, Öresundstågen, Pågatågen, Västtågen och Krösatågen. För Hallandstrafiken är kunden och kundbemötandet högst prioriterat. Vi är med kunden genom hela resan, med alla produkter och tjänster som behövs för resandet. På huvudkontoret i Falkenberg och i Kundservicebutikerna finns ca 90 medarbetare som arbetar med planering och utveckling av buss- och tågtrafik samt serviceresor, miljöarbete, reseinformation och marknadsföring för kollektivtrafiken i Halland m.m. Hallandstrafiken är dessutom bokningscentral för länets sjukresor och färdtjänstresor i Laholms, Halmstads, Falkenbergs, Varbergs och Hyltes kommuner. Kvalifikationer Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation med liknande arbetsuppgifter. Vidare har du god kunskap om förvaltningslag, kommunallag samt offentlighets- och sekretesslagen. Har du kunskap inom arkiv- och registraturfrågor är detta meriterande. Då en stor mängd texter ska produceras krävs mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du är välbekant med administrativa IT-system och behärskar Officepaketets olika delar. Arbetssättet präglas av proaktivitet och en mycket god grundstruktur. Du har öga för detaljer, ser vad som behöver göras och samtidigt ha en förståelse för helheten och ditt uppdrag som en del i ett större sammanhang. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Egenskaper som är en fördel i tjänsten är att du är strukturerad, tydlig och trivs med många kontakter och samarbeten. Vidare är du utvecklingsinriktad och bidrar till förbättringar samt tycker om att serva förvaltningen i din roll som stödfunktion. Varmt välkommen med din ansökan! I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval och intervjuer, vilket innebär att du kan komma att kallas på intervju innan sista ansökningsdag. Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete.  Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

25 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Nämndsekretare till Enheten för nämndstöd

Vill du vara med och säkerställa att besluten i Örebro kommun fattas på ett rättssäkert och demokratiskt sätt? Då har du chansen nu! Nu erbjuder vi en tillsvidaretjänst och ett vikariat som nämndsekreterare där du har en central roll i att utveckla och förbättra ärendeberedningen för att öka öppenheten och möjligheten till delaktighet! Om tjänsten I rollen som nämndsekreterare blir du en nyckelfigur i att stödja och underlätta arbetet för en av kommunens nämnder. Du spelar en avgörande roll i att se till att beslutsprocesserna följer lagar och regler, samtidigt som du säkerställer att ärenden hanteras på ett effektivt och korrekt sätt. Som nämndsekreterare kommer du att ha en mångsidig roll. Du ansvarar för att sammanställa och förbereda nödvändiga dokument inför nämndens möten. Under själva mötena har du ansvaret för att protokollföra och dokumentera förhandlingarna på ett noggrant sätt, och säkerställa att alla beslut, diskussioner och åtgärder nedtecknas. Utöver detta kommer du att ge råd och vägledning kring nämndens regler och beslutsprocesser, samt bistå med olika administrativa uppgifter som att boka möten och hantera korrespondens. Vi söker två tjänster varav den ena huvudsakligen riktar sig mot kultur- och fritidsnämnden och den andra mot bygg- och miljönämnden, men du kommer även att samarbeta med andra nämnder och externa parter. Du kommer att vara en del av Enheten för nämndstöd, som är en del av den Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Tillsammans med tolv andra dedikerade nämndsekreterare arbetar du för att erbjuda bästa möjliga stöd och vägledning till både tjänstemän och politiker. Exempel på arbetsuppgifter: • samordna och kvalitetssäkra Örebro kommuns nämndprocess, genom att bland annat verka som sekreterare i en kommunal nämnd och beredningsforum • stödja förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens styrdokument kring dokument och ärendehantering • ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet • självständigt handlägga ärenden och uppdrag • stödja handläggare i att kvalitetssäkra handlingar, föredra ärenden samt i lagstiftningsfrågor • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns Om arbetsplatsen I rollen som nämndsekreterare tillhör du Enheten för nämndstöd, som ansvarar för att samordna och utveckla nämndprocesserna inom Örebro kommun. Enheten arbetar för att säkerställa en demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet, delaktighet och likformighet. Förutom nämndsekreterare arbetar här även kommunsekreterare och generalistutredare. Verksamheten arbetar för närvarande i aktivitetsbaserade kontor på Ringgatan, beläget centralt på väster i Örebro. Vi har flexavtal och erbjuder möjlighet till distansarbete vissa dagar i veckan. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Som nämndsekreterare förväntas du vara trygg och professionell i din roll. Du arbetar bra med andra och har en hög servicekänsla. Då du i rollen ofta hanterar flera processer och ärenden parallellt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt med hjälp av god struktur. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • högskole-/universitetsexamen om 180 hp inom statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer relevant Meriterande: • erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (exempelvis ärendehantering, förberedelse av beslutsunderlag, protokollföring eller samordning) • erfarenhet av nämndadministration • erfarenhet av att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem • kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning och vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Varaktighet vikariat: 1 augusti t.o.m. 31 december  Antal tjänster: 2 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 1 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

23 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Nämndsekreterare till förvaltning för livslångt lärande

Nämnd för livslångt lärande har hand om kommunens uppgifter inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdomar som omfattar förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunala vuxenutbildningen, särskild utbildning för vuxna, specialskola, utbildning i svenska för invandrare (SFI) samt annan pedagogisk omsorg. Det är i beslut kring dessa områden som nämndsekreteraren är en viktig spelare i att säkerställa kvalitet och rättssäkerhet. ARBETSUPPGIFTER Som nämndsekreterare på förvaltning för livslångt lärande är du vår nyckelperson gällande samordning och administration av ärenden till nämnden. Du granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar, samt för protokoll på sammanträden. För att säkra en god beredningsprocess behöver du vara konsultativ i din roll genom att stödja förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen. Du kommer att jobba i en helt digital ärendehanteringprocess och i Kumla vill vi alltid utveckla och förbättra ärendehanteringen, därför finns ett nätverk för nämndsekreterarna i kommunen med uppdrag att gemensamt driva utvecklingsfrågor. Vi ligger i framkant med vår ärendehanteringsprocess där handlingar, mötesplanering, process för ärendeflöden mellan olika beslutsorgan samt sättet våra förtroendevalda tar del av underlag sker digitalt. Det är därför viktigt att du har förmåga eller kunskap och vana att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Som nämndsekreterare är du förvaltningens huvudregistrator och har en nyckelroll i att säkra god kvalité i förvaltningens registratur och dokumenthantering genom utbildningsinsatser och verksamhetsutveckling. Du kommer även att vara förvaltningens dataskyddssamordnare och ingå i kommunens dataskyddsnätverk. Utöver detta förekommer även arbete med generella administrativa uppgifter samt utveckling av interna rutiner och styrdokument. Du har din arbetsplats i Kumlas stadshus, ingår i förvaltningens ledningsteam och förvaltningschef är din närmsta chef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du tar egna initiativ och arbetar proaktivt för att lösa uppgifter och uppdrag. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift. Vi ser även att du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning såsom exempelvis nämndsekreterare. ÖVRIGT Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag. Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag. Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2022 klicka här: https://youtu.be/DQFTdSZqIaU

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Handläggare på kommunkansliet

För Strömsunds kommun är målet enkelt – alla ska trivas, ha kul på jobbet och få möjlighet att utvecklas och växa med sina arbetsuppgifter. Våra chefer har det viktiga uppdraget att se till att vi alla känner oss delaktiga, respekterade och ansvarstagande på jobbet. Som kommun ansvarar vi bland annat för undervisning, vård och omsorg, samhällsbyggnad, arbetsmarknad, kultur och servicetjänster. Jobben vi gör får kommunen att fungera och det är betydelsefullt för invånarna – och skapar meningsfullhet i vår arbetsvardag. Vi gör skillnad för människor dygnet runt, årets alla dagar. Vill du bli en del av vårt viktiga arbete? Välkommen med din ansökan! Strömsunds kommun söker två handläggare, 100 procent. Som handläggare arbetar du i navet av den demokratiska processen i nära samverkan med tjänstepersoner och politiker i kommunens ledning. Tjänsten är placerad på kansliet som tillhör kommunledningsförvaltningen och ansvarar bland annat för kommunens centrala administration, diarieföring, ärendeberedning, kallelser, protokoll, sekreterarskap i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, näringslivsutskottet och valnämnden. Kansliet har systemansvaret för kommunens ärendehanteringssystem och förtroendemannasystem. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare på kansliet har du en nyckelroll i kommunens ärendeprocess då du handlägger ärenden och är sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens utskott. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för ärende- och beslutsprocessen kring kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att samordna beredning av ärenden inför sammanträden samt att planera, genomföra och protokollföra sammanträden. Som handläggare har du en viktig roll i det kontinuerliga arbetet med utveckling av ärendehandläggning, nämndadministration, beredningsförfarandet och att genomföra interna utbildningsinsatser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen inom det samhällsvetenskapliga området med inriktning mot statsvetenskap och offentlig förvaltning eller annan lämplig akademisk utbildning. Arbetet är mycket varierande och innefattar kontakt med politiker, handläggare och allmänhet vilket ställer stora krav på bemötande, samarbetsförmåga, flexibilitet och ordningssinne. Du måste ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. ÖVRIGT Urval och intervjuer sker löpande. Vi har gjort ett genomtänkt val av kanaler för den här rekryteringen. Vi vill inte bli kontaktade av försäljare, vänligen respektera detta.

18 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Nämndsekreterare på vikariat till Danderyds kommun

Var med och gör Sveriges bästa kommun ännu bättre. Danderyds kommun erbjuder gemenskap, utveckling och delaktighet på jobbet. Vi gör skillnad och skapar värde i vardagen i dialog med alla som lever, bor och verkar här. Genom närhet och korta beslutsvägar får du möjlighet att ta ansvar och jobba med både delar och helhet i ditt yrke. Här växer vi tillsammans med engagerade invånare, företag och kompetenta kollegor i trädgårdsstadens vackra miljö. Ta steget till ett utvecklande och hållbart arbetsliv i en lagom stor kommun nära allt. Från 1 september 2024 centraliseras samtliga nämndsekreterare till kanslienheten. Vi söker nu en vikarierande nämndsekreterare till vårt kommunledningskontor i Danderyds kommun. Tjänsten är placerad på kanslienheten inom administrativa avdelningen. Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som nämndsekreterare har du en betydande roll i det nämndadministrativa arbetet på enheten. Som sekreterare i kommunstyrelsens fastighets- och exploateringsutskott samt vårt kommunala bolag Djursholms AB arbetar du nära den politiska ledningen och utgör ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag. Ditt uppdrag som nämndsekreterare är att samordna och administrera nämndprocesserna och driva beredning och handläggning av ärenden för kommunstyrelsens fastighets- och exploateringsutskott och Djursholms AB. I arbetsuppgifterna ingår det att löpande sammanställa protokoll, samordna uppföljning av beslut och uppdrag inom utskott och bolaget samt att hantera övriga administrativa uppgifter. I rollen som sekreterare har du ett nära samarbete med politiker och tjänstemän och då framför allt med förvaltningsledning och chefer. I rollen ingår även att administrera de förtroendevaldas tekniska utrustning enligt beslutad rutin för när förtroendevald börjar och slutar. Du stödjer kommunsekreteraren vid behov i vissa administrativa uppgifter. Tillsammans med övriga nämndsekreterare driver ni utvecklingen framåt av den nämndadministrativa processen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har relevant högskole-/universitetsutbildning inom exempelvis statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap eller annat område arbetsgivaren bedömer likvärdigt • Har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter • Har goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser • Har god administrativ erfarenhet. • Har erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete vilket innebär att du har erfarenhet av att utreda frågor inom olika sakområden i offentlig förvaltning • Har mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och målgruppsanpassat på svenska i tal och skrift Kommunen arbetar digitalt i stor utsträckning. Detta innebär att den person vi söker behöver vara van att arbete i olika system och ta till sig nya sätt att arbeta samt följa den digitala utvecklingen. Vi ser det som meriterande om du har kunskap om hur en kommun styrs, kunskap om gränsdragningen mellan politik och profession samt kunskap och intresse för svensk politik. Du trivs i rollen med många kontaktytor, därför är det av stor vikt att du är en tydlig kommunikatör och visar omdöme i dina uttalanden. På vår arbetsplats sker ständiga förändringar och förbättringar, därför är det viktigt att du är en flexibel och förändringsbenägen person som gillar förändring- och utvecklingsarbete. Du arbetar organiserat och strukturerat med god prioriteringsförmåga. Du ska uppskatta ett högt arbetstempo och varierat arbetsinnehåll samt ha förmåga att jobba självständigt. I din arbetsroll är du trygg och vill leverera kvalitativ service till politiker, invånare och tjänstemän i organisationen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Danderyds kommun strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många trevliga och kunniga medarbetare. Besök gärna vår jobbportal https://www.danderyd.se/ovriga-verksamheter/jobb/ om du vill veta vad våra chefer säger om kommunens uppdrag och utvecklingen framåt. Här kan du också samla information, bland annat om våra förmåner. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.danderyd.se. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Danderyds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande önskar vi att du skickar in din ansökan digitalt enligt ovan. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Varmt välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum för ansökan. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
ISGR söker styrelse- och nämndsekreterare

ISGR (The International School of the Gothenburg Region) är en fristående skola i centrala Göteborg med två sektioner; den nationella sektionen som följer den svenska läroplanen och den internationella sektionen som följer IB-programmet (International Baccalaureate), fördelat på två campus (Götaberg och Guldheden). ISGR erbjuder en trygg och dynamisk miljö där eleverna förbereds för en framgångsrik framtid. ISGR är ett helägt dotterbolag till Göteborgsregionens kommunalförbund vars medlemmar är Mölndal, Partille, Lerum, Kungsbacka, Kungälv, Öckerö, Stenungsund, Tjörn, Alingsås, Härryda, Ale, Lilla Edet och Göteborgs kommun. Besök gärna skolans hemsida för mer information: www.isgr.se ISGR söker en erfaren Styrelse- och nämndsekreterare Vill du arbeta i en delvis politiskt styrd organisation där du i en central roll samordnar, säkrar upp och utvecklar våra processer kring bolag-, nämnd- och ärendehantering. Då kan detta vara ett jobb för dig! Som styrelse- och nämndsekreterare på ISGR är du ett administrativt stöd i organisationens ärendeberedningsprocess och ger på en övergripande nivå styrelsen förutsättningarna att fatta väl underbyggda och rättssäkra beslut. Central roll som koordinator Som styrelse/nämndsekreterare har du en central och viktig roll i att få arbetet i styrelse och nämnd att fungera. Du ger service till ledningen, och ansvarar för en korrekt och tidseffektiv berednings- och ärendehanteringsprocess. Samarbete med styrelsens och nämndens ordförande är naturligt, liksom med VD/Skolchef. Du säkerställer samordning av ärenden, utredningar och uppdrag inom verksamheten och tillhandahåller en struktur för rättssäkra möten, samt verkar för att strukturen implementeras. Du ansvarar för att tillsammans med VD introducera och fortbilda de förtroendevalda i sina uppdrag samt lagstiftning, delegationsordning, arbetsordning med mera. Uppgifterna består i att planera och ansvara för ärendehantering till styrelsen och nämnden med kvalitetssäkring av tjänsteutlåtanden och andra underlag för beslut, avstämningar, protokollföring/anteckningar vid sammanträden/andra möten och övriga uppgifter som hör till nämndarbetets process. I uppdraget så gäller det också att ta hand om förfrågningar om att få ta del av allmänna handlingar samt vårda och förvalta bolagets ärendehanteringssystem. Kvalifikationer Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, juridik eller annat som bedöms likvärdigt. Du ska ha flera års relevant arbetslivserfarenhet och har tidigare erfarenhet av att arbeta inom en politisk styrd organisation. För uppdraget krävs att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både skriftligt och muntligt. Då ISGR är en internationell skola ska du även kunna utrycka dig väl på engelska i tal och skrift. Du har också goda it-kunskaper och är van att arbeta i lika verksamhetssystem. Du ska ha relevant kunskap inom bolag, förvaltnings- och kommunalrättsliga frågor, samt OSL och GDPR. Som person är du serviceinriktad, analytisk, strukturerad och ansvarfull. Du är en problemlösare som tar ansvar och utvecklar processerna inom ditt ansvarsområde. Att planera aktiviteter i god tid och arbeta systematiskt och metodiskt är en självklarhet för dig. Välkommen med din ansökan! Anställningsinformation: Anställningsform: Heltid Anställning: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Kontakt facklig företrädare: Marie-Claude Galby, [email protected] Hur du ansöker: Skicka din ansökan och CV senast 12 maj 2024 via e post till [email protected] Märk din ansökan med: ”Styrelse- och nämndsekreterare” Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024