Säkerhetsadministratör, IT

Sök bland 28 lediga jobb som Säkerhetsadministratör, IT och börja ditt nya yrkesliv idag!

PKI-ansvarig till Axfood IT
Bravura Sverige AB
IT-säkerhetsspecialister

Om Bravura: Vi på Bravura jobbar med bemanning och rekrytering. Hos oss finns möjligheter för dig som vill ta nästa steg i karriären. Välkommen att hitta ditt drömjobb genom oss – som konsult eller rekryterad. Om tjänsten: Det här är ett konsultuppdrag med goda möjligheter till överrekrytering. I den här rollen får du initialt en anställning hos Bravura, och det är uttalat att Axfood IT har för avsikt att erbjuda dig anställning hos dem på sikt. Detta ger både dig och Axfood IT en bra möjlighet att lära känna varandra samt utvärdera hur ni trivs med ert samarbete. Om företaget: Axfood är en av Nordens största aktörer inom dagligvaruhandeln med butiker som Hemköp och Willys. Axfoods IT-organisation, även kallad Axfood IT, består i dagsläget av 300 anställda fördelade på utveckling och operations som ligger långt fram i tekniken. De utmanar ständigt marknaden för att ligga i framkant gällande digitalisering och för att ha marknadens nöjdaste kunder. Med långsiktighet, kundfokus och ansvar arbetar Axfood ständigt mot lönsam tillväxt. De har visionen att vara Sveriges bästa dagligvarubolag och för att fortsätta den positiva trenden utvecklar företaget ständigt ett attraktivt sortiment, ökar innovationsgraden och etablerar butiker i geografiskt viktiga lägen. Axfood IT är en viktig del i detta och som PKI-ansvarig spelar du en stor del i att leverera de bästa förutsättningarna för verksamheten. Arbetsuppgifter: I rollen som PKI-ansvarig tillhör du det operativa teamet IAM (Identity Access Management) inom avdelningen IT Core på Axfood IT. Du är en viktig nyckelperson i det fortsätta arbete kring PKI och säkerhet, och tillsammans med teamet etablerar du rutiner och processer för att säkerhetsställa att Axfood har säkerhetslösningar i världsklass där PKI är en viktig komponent. Du ansvarar för och driver arbetet inom PKI framåt där ditt fokus är på leverans, specialiststöd, förvaltning och utveckling av systemet. Du är övergripande ansvarig för PKI-systemet och dess funktioner, certifikatshantering, samt processer och rutiner kring detta. I rollen arbetar du även med kravställning för att säkerställa att Axfood har rätt beslutspunkter för införande av nya certifikat samt att dessa beslutspunkter efterlevs. Huvudsakliga ansvarsområden: • Övergripande ansvar för PKI systemet och dess funktioner så som support, leverantörs kontakt, informationsspridning • Certifikatshantering och riktlinjer kring dessa • Automatisering av processer och systemstöd • Teknisk expert vid införande av nya lösningar som kräver PKI, samt verka i Axfoods resa mot Zero Trust. Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper: • Akademisk utbildning inom relevant område, så som IT/data/systemvetenskap • Intresse för IT-säkerhet och PKI, meriterande med erfarenhet av en liknande roll inom PKI • Meriterande med erfarenhet av Microsoft Entra • Du uttrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska För att trivas som PKI-ansvarig hos Axfood IT tror vi att du har ett starkt intresse för IT-säkerhet och motiveras av att arbeta med strategiska och tekniska utmaningar. Du är kommunikativ och har förmågan att förklara komplex teknik på ett pedagogiskt sätt, samtidigt som du är lösningsorienterad och ser möjligheter där andra ser problem. Som person är du driven och självgående, med ett starkt fokus på utveckling och ständig förbättring. Du tar initiativ och trivs i en miljö där du tillsammans med ditt team effektiviserar och förbättrar verksamhetens säkerhetslösningar. Övrig information: Start: Enligt överenskommelse Plats: Torsplan, Stockholm Lön: Enligt överenskommelse Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport via mail, [email protected] eller telefon 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

29 november 2024
Sista ansökan:
29 december 2024
IT-SÄKERHETSHANDLÄGGARE
Försvarsmakten
IT-säkerhetsspecialister

Vill du vara med och stärka Sveriges försvarsförmåga och utveckla marinen inom området IT- säkerhet? Vill du vara med och skapa en säkrare framtid? Försvarsmakten finns för att skydda Sverige. Vårt uppdrag kräver en stor bredd i verksamheten. Som anställd hos oss blir du en viktig del av Sveriges försvar. Vi växer och söker nu IT- säkerhetshandläggare för att stärka upp vårt team! Om enheten Tjänsten är placerad vid Designsektionen som ingår i Marinstabens materielkontor och stödjer marinchefen och Marinstaben med att utöva designansvar över marinens materiel. Inom ramen för detta ingår fartygssystem såväl som landinstallationer m.m. Materielkontoret är den enhet vid Marinstaben som är sammanhållande för de marina materielsystemens hela livscykel. Det omfattar att leda, bereda och handlägga materielproduktion från konceptfas via utveckling och anskaffning till vidmakthållande och vidare till avveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som IT-säkerhetshandläggare vid Designsektionen kommer ditt arbete främst bestå av att: • Samordna och utveckla arbetet med IT-säkerhet, inklusive ackrediteringsaktiviteter, för marinens materiel • Ta fram och granska respektive kravmassa av design av IT-säkerhet för marinens materiel • Vara sakkunnig inom materielkontoret avseende IT-säkerhet och utbilda inom egen organisation • Utgöra beredningsstöd åt chefer, materielansvariga och systemledare m.fl. KRAV Kvalifikationer • För tjänsten relevant examen från högskola/universitet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • För tjänsten aktuell och relevant arbetslivserfarenhet • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska respektive engelska Personliga egenskaper Det övergripande perspektivet för verksamheten utgår alltid från myndighetens huvuduppgift; att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp. En anställning i Försvarsmakten ställer krav på förståelse för huvuduppgiften samt förmåga att kunna omsätta och representera denna i det dagliga arbetet. Tjänsten kräver förmåga att kunna planera och driva arbetsuppgifter självständigt såväl som tillsammans med andra under eget ansvar. Arbetsuppgifterna omfattar i hög utsträckning behov av samarbete såväl internt som externt och du behöver därför kunna företräda marinen och Designsektionen i olika sammanhang. God social kompetens och en utpräglad kommunikationsförmåga är nödvändiga egenskaper. Arbetet kräver ett högt mått av säkerhetsmedvetande, noggrannhet och eget ansvarstagande. I rekryteringen kommer mycket stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Utbildningar och certifieringar inom IT-säkerhet (t.ex. CISSP, CISM) • Tidigare erfarenhet från att ha arbetat inom Försvarsmakten eller annan statlig myndighet som bedriver säkerhetskänslig verksamhet • Kunskap och erfarenhet av marina system och miljöer • Tidigare erfarenhet av arbete med ackreditering av IT-system För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Muskö (söder om Stockholm). Marinstaben erbjuder pendlarbuss från centrala Stockholm till Muskö med flera hållplatser längs vägen. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Tjänsten är civil. Resor i tjänsten kan förekomma. Upplysningar om befattningen Stefan Glans Upplysningar om rekryteringsprocessen Magnus Olsson Fackliga företrädare SACO-S Åsa Zachrisson  OFR/S Björn Engren  OFR/O Fredrik Lambert  SEKO Lenny Johansson.   Samtliga ovanstående nås via FM växeln 08-788 75 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-01-13. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik. Inom ramen för detta arbete har Försvarsmakten organiserat en Marinstab för ledning av de Marina förbanden. Marinstaben är etablerad på Muskö i Haninge kommun. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

29 november 2024
Sista ansökan:
13 januari 2025
IT-SÄKERHETSHANDLÄGGARE
Försvarsmakten
IT-säkerhetsspecialister

Vill du vara med och stärka Sveriges försvarsförmåga och utveckla marinen inom området IT- säkerhet? Vill du vara med och skapa en säkrare framtid? Försvarsmakten finns för att skydda Sverige. Vårt uppdrag kräver en stor bredd i verksamheten. Som anställd hos oss blir du en viktig del av Sveriges försvar. Vi växer och söker nu IT- säkerhetshandläggare för att stärka upp vårt team! Om enheten Tjänsten är placerad vid Designsektionen som ingår i Marinstabens materielkontor och stödjer marinchefen och Marinstaben med att utöva designansvar över marinens materiel. Inom ramen för detta ingår fartygssystem såväl som landinstallationer m.m. Materielkontoret är den enhet vid Marinstaben som är sammanhållande för de marina materielsystemens hela livscykel. Det omfattar att leda, bereda och handlägga materielproduktion från konceptfas via utveckling och anskaffning till vidmakthållande och vidare till avveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som IT-säkerhetshandläggare vid Designsektionen kommer ditt arbete främst bestå av att: • Samordna och utveckla arbetet med IT-säkerhet, inklusive ackrediteringsaktiviteter, för marinens materiel • Ta fram och granska respektive kravmassa av design av IT-säkerhet för marinens materiel • Vara sakkunnig inom materielkontoret avseende IT-säkerhet och utbilda inom egen organisation • Utgöra beredningsstöd åt chefer, materielansvariga och systemledare m.fl. KRAV Kvalifikationer • För tjänsten relevant examen från högskola/universitet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • För tjänsten aktuell och relevant arbetslivserfarenhet • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska respektive engelska Personliga egenskaper Det övergripande perspektivet för verksamheten utgår alltid från myndighetens huvuduppgift; att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp. En anställning i Försvarsmakten ställer krav på förståelse för huvuduppgiften samt förmåga att kunna omsätta och representera denna i det dagliga arbetet. Tjänsten kräver förmåga att kunna planera och driva arbetsuppgifter självständigt såväl som tillsammans med andra under eget ansvar. Arbetsuppgifterna omfattar i hög utsträckning behov av samarbete såväl internt som externt och du behöver därför kunna företräda marinen och Designsektionen i olika sammanhang. God social kompetens och en utpräglad kommunikationsförmåga är nödvändiga egenskaper. Arbetet kräver ett högt mått av säkerhetsmedvetande, noggrannhet och eget ansvarstagande. I rekryteringen kommer mycket stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Utbildningar och certifieringar inom IT-säkerhet (t.ex. CISSP, CISM) • Tidigare erfarenhet från att ha arbetat inom Försvarsmakten eller annan statlig myndighet som bedriver säkerhetskänslig verksamhet • Kunskap och erfarenhet av marina system och miljöer • Tidigare erfarenhet av arbete med ackreditering av IT-system För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Karlskrona. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Tjänsten är civil. Resor i tjänsten kan förekomma. Upplysningar om befattningen Stefan Glans Upplysningar om rekryteringsprocessen Magnus Olsson Fackliga företrädare SACO-S Åsa Zachrisson  OFR/S Björn Engren  OFR/O Fredrik Lambert  SEKO Lenny Johansson.   Samtliga ovanstående nås via FM växeln 08-788 75 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-01-12. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik. Inom ramen för detta arbete har Försvarsmakten organiserat en Marinstab för ledning av de Marina förbanden. Marinstaben är etablerad på Muskö i Haninge kommun. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

29 november 2024
Sista ansökan:
12 januari 2025
Säkerhetssamordnare
Jobbusters AB
IT-säkerhetsspecialister

ArbetsuppgifterI rollen som Säkerhetssamordnare ingår att hantera frågor som faller inom informationssäkerhet och säkerhetsskydd kopplat till olika IT-system med tillhörande verksamheter inom vår kunds Teknikavdelning. Syftet med arbetet är att berörda system ska ha ändamålsenlig säkerhet med tolerabla risknivåer. I vissa fall behövs säkerhetsskydd och arbetet går då bland annat ut på att skriva eller revidera särskilda säkerhetsskyddsbedömningar och att formulera samt hantera olika säkerhetsskyddskrav. För system utan krav på säkerhetsskydd kan krav på verksamhetsskydd förekomma. Som Säkerhetssamordnare behöver du erfarenhet av lagstiftning kopplat till säkerhetsskydd och standarder så som ISO/IEC 27000. Arbetet kan även utgöras av formulering av krav, inventering av behov kopplat till verksamheten, riskanalys, strategiarbete och arbete med säkerhetsskyddsplaner för hela eller delar av teknikavdelningens verksamhet. Som Säkerhetssamordnare utgör du ett erfaret stöd till verksamheten i allt säkerhetsrelaterat arbete. Kvalifikationer Du harminst 10 års dokumenterad erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet. Du harerfarenhet av att arbeta med utveckling av särskild säkerhetsskydds-bedömning och säkerhetsskyddsplan från minst 1 tidigare uppdrag. Du harerfarenhet av arbete med ISO/IEC 27000 från minst 1 uppdrag. Du harerfarenhet av tekniska säkerhetslösningar som signalskydd och NDR från minst 1 uppdrag senaste 5 åren. Du kommunicerar mycket bra på både svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du harerfarenhet av processkartläggning från minst 2 uppdrag. Det är meriterande om du harminst 1 års erfarenhet av arbete med informations-säkerhet och säkerhetsskydd inom transportsektorn och då med fokus på både IT- och OT-system. Det är meriterande om du harerfarenhet av genomförande av hot och riskanalyser från minst 1 tidigare uppdrag. Personliga egenskaper För att lyckas i uppdraget som Säkerhetssamordnare så ser vi att du är en person med mycketgod samarbetsförmåga och som är skicklig på att planera, genomföra och följa upp både sitt eget och andras arbete. Du behöver även ha en god pedagogisk förmåga och trivas med att arbeta självständigt. Företagspresentation Vår kund är en myndighet i Stockholm som arbetar för att underlätta vardagen för invånarna som reser och pendlar. Det som kännetecknar deras verksamhet är det stora engagemanget bland deras medarbetare samt stoltheten över deras samhällsuppdrag. När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder därför dig som anställd Företagshälsovård för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet. Lön Enligt överenskommelse. Tillträde och ansökan Heltid, kontorstider. Vår kund önskar start 2025-03-03 och uppdraget förväntas löpa t.o.m. 2025-12-31 med option på förlängning om 1+1 år. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult hos vår spännande kund i Stockholm. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan (gärna i Word-format). Sista ansökningsdag är 2024-12-09. Uppdraget möjliggör för närvarande både arbete på distans och på plats på kontoret i Stockholm. Dagar och tider för detta styrs efter behov i organisationen och efter beställarens godkännande. Uppdraget är placerat i säkerhetsklass och säkerhetsprövning av konsult krävs.Ledtiden för en säkerhetsprocess med undertecknat avtal och godkända säkerhetsprövningar kan ta cirka 12-16 veckor.

26 november 2024
Sista ansökan:
15 maj 2025
IT-supportspecialist till Nordic Investin Group
Ecareer AB
IT-säkerhetsspecialister

Nordic Investin Group växer och söker nu en engagerad IT-supportspecialist som kan hjälpa oss att ta vår IT-support till nästa nivå! I denna roll blir du en nyckelperson för att stötta våra syskonbolag, medarbetare och konsulter med allt som rör IT-infrastruktur, säkerhet och support. Dina arbetsuppgifter:Som IT-supportspecialist hos oss kommer du att: Hantera våra mailservrar och domäner för samtliga syskonbolag. Säkerställa att nätverk och system fungerar optimalt. Ge snabb och professionell IT-support till våra medarbetare och konsulter. Arbeta proaktivt med säkerhet och riskhantering för att skydda vår IT-miljö. Installera, underhålla och uppdatera hårdvara, mjukvara och nätverk. Bidra till att utveckla och förbättra våra IT-processer. Vi söker dig som: Har erfarenhet av IT-support eller systemadministration. Har goda kunskaper inom nätverk, mailservrar, domänhantering och IT-säkerhet. Är lösningsorienterad, kommunikativ och trivs med att hjälpa andra. Har ett strukturerat arbetssätt och kan hantera flera parallella uppgifter. Är flexibel och vill vara en del av en dynamisk och växande organisation. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av arbete i en koncernmiljö med flera bolag. Certifieringar inom IT (exempelvis CompTIA, Microsoft, Cisco eller liknande). Erfarenhet av molnlösningar såsom Google Workspace x Microsoft 365. Vad vi erbjuder: En spännande och utvecklande roll i en växande koncern. Möjligheten att arbeta med engagerade kollegor och konsulter i en dynamisk miljö. Flexibla arbetstider och möjlighet att påverka ditt arbete. En företagskultur som värdesätter initiativ, samarbete och innovation. Placering: Rollen är placerad på vårt huvudkontor, men möjlighet till distansarbete kan diskuteras. Ansökan:Är du redo att ta dig an en central roll hos Nordic Investin Group? Skicka in ditt CV och en kort motivering till varför just du passar för denna tjänst till oss. Vi hanterar ansökningar löpande, så vänta inte! Vi ser fram emot att höra från dig!

24 november 2024
Sista ansökan:
28 februari 2025
Technical Project Manager
Professional Galaxy AB
IT-säkerhetsspecialister

Responsibilities: Implement and support IT operations aligned with the organization's operational standards, ways of working and policies. Monitor, maintain, and optimize IT infrastructure to ensure high availability and performance. Proactively identify potential system risks and weaknesses; implement measures to strengthen resilience. Collaborate with the security/internal audit team to ensure compliance with security protocols and manage findings. Identify areas for automation within operations and implement relevant tools to enhance efficiency. Work with DevOps and software engineering teams to streamline CI/CD pipelines and deployment processes. Continuously review and refine standard operating procedures (SOPs) for IT operations. Serve as a point of contact for stakeholders in technical operations for selected domains. Participate in planning and scoping discussions to align IT operations with business needs. Establish and monitor key performance indicators (KPIs) for IT operations. Provide insights and recommendations to IT management on improvements. Documentation Ensure accuracy, quality and compliance in the operations documentation Description of knowledge and experience: Minimum 5 years of Operations specialist experience and/or Technical Project management Experience in Financial Services, preferrable in the Credit risk domain Accustomed to work in large and complex IT architecture landscapes Key qualities: Proactive, curious and a positive can-do attitude, embraces continuous improvements Strong stakeholder management experience and effective communication skills Ability to work collaboratively with cross-functional teams, and strong attention to detail. Takes ownership to resolve blockers impediments Hands on experience on Jira setup, confluence and other relevant SDLC tools Master’s degree in Engineering, Information Technology, Computer Science, or a related field. Proficiency in English Required skills: Financial Services, Credit Risk, Technical project management, Stakeholder Management Duration: 2025-01-02 till 2025-12-31

24 november 2024
Sista ansökan:
13 maj 2025
Cyber Defence Specialist till Bankgirot
eData Solutions AB
IT-säkerhetsspecialister

Vill du vara med och utveckla och skydda en av Sveriges viktigaste samhällsfunktioner?  Bankgirot har en avgörande och viktig roll för betalningar som det enda svenska clearinghuset för massbetalningar i Sverige. De säkerställer att den ekonomiska vardagen fungerar för 8 miljoner privatpersoner och omkring 900 000 företag och organisationer och hanterar ca 250 miljoner transaktioner i månaden. Bankgirot tar arbetet med framtida svensk betalinfrastruktur vidare. Detta innebär att de nu kommer gå in i en uppskalningsfas och växa sin organisation rejält, skapa och forma nya processer samt genomföra nya spännande projekt och initiativ. Är du vår nya Cyber Defence Specialist? Om rollen Som Cyber Defence Specialist kommer du att vara en del av ett engagerat team med målet att ta Bankgirots säkerhetsarbete till nästa nivå. I rollen kommer du att medverka för att utveckla och implementera organisationens IT-säkerhetsstrategi för att stärka skyddet mot hot. Du kommer att verka inom områdena hotunderrättelse, defensiv säkerhet och offensiv säkerhet där din expertis kommer att ligga till grund för en säker IT-miljö. I rollen kommer du jobba proaktivt med leverantörer och andra avdelningar på Bankgirot för att upprätthålla en säkerhetsleverans som effektivt hanterar Bankgirots säkerhetsrisker och möjliggör för verksamheten att leverera värde på ett säkert sätt. Vi söker dig som har gedigen erfarenhet i branschen där du har drivit och implementerat IT-säkerhetsstrategier i flera organisationer.  I rollen kommer du att •    Göra löpande analyser av Bankgirots säkerhetsförmågor och hotbild i cyberdomänen •    Utveckla och implementera IT-säkerhet samt Cybersäkerhetsstrategi och styrning  •    Genomföra riskbedömningar och utveckla riskhanteringsstrategier •    Kravställa, deltaga i implementation och medverka i uppföljning och hantering av Bankgirots säkerhetsförmågor •    Skapa och upprätthålla säkerhetspolicies och kontroller •    Stödja vid inköp och implementering av nya IT-tjänster och se till att nya system uppfyller den nödvändiga säkerhetsnivån •    Samverka med Incident Response-teamet på Bankgirot för att löpande utveckla och förbättra incidenthanteringen samt stödja i incidentarbetet •    Analysera och utvärdera rapporter från säkerhetstester på system för att identifiera och föreslå lämpliga åtgärder Om dig Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i rekryteringen. Vi söker dig som har ett stort självledarskap och som tar ägarskap för sina frågor. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och en vana av att bemöta målgrupper på olika nivåer, i olika forum. Det är viktigt att du tycker om att samarbeta och nå resultat tillsammans med andra. Du är lyhörd, duktig på att bygga relationer och skapar förtroende. Som person är du trygg och prestigelös, inkännande och har ett strategiskt förhållningssätt. Vidare är du positiv, drivande och kan prioritera och planera ditt arbete väl. För att lyckas i din roll tror vi att du har •    Bred och djup kunskap inom IT-säkerhet gärna inom reglerade verksamheter med höga säkerhetskrav  •    Kunskap om branschstandarder såsom NIST och MITRE ATT&CK   •    Erfarenhet av utformning och genomförande av säkerhetspolicys, förmågor och kontroller •    Förmåga att hantera och styra komplext säkerhetsarbete •    Erfarenhet av säkerhetstestning, sårbarhetsanalys samt kännedom om säkerhetsfunktioner såsom SIEM, EDR, NDR •    Praktisk erfarenhet av att hantera och underhålla IT-infrastruktur, nätverk och kommunikationsprotokoll eller erfarenhet inom utveckling är meriterande •    Agilt tankesätt och pragmatiskt tillvägagångssätt •    Mycket goda kunskaper i svenska och engelska •    Relevant utbildning •    Erfarenhet av finansbranschen (meriterande) Vad erbjuder vi På Bankgirot blir du en del i ett företag med en viktig och central roll i betal-Sverige. Förutom en intressant roll där du får möjlighet att skydda den svenska finansiella infrastrukturen erbjuder vi dig bra anställningsvillkor, personalförmåner och en ovanligt hjälpsam miljö. Hos Bankgirot är trivseln och lojaliteten till uppdraget hög. Det är en stabil och mycket trevlig organisation som erbjuder fantastiska möjligheter till utveckling av såväl dig själv som samhället i stort. Övrigt Tjänstgöringsorten är Stockholm, arbetsformen är hybridarbete och anpassas beroende på arbetsuppgifter. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och kommer att kräva säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen.  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och provanställning kan komma att tillämpas. Är du intresserad? Skicka in din ansökan snarast, dock senast 31 januari 2025. Vänligen notera att urval och intervjuer kan ske kontinuerligt. Tillträde sker så snart som möjligt med hänsyn till uppsägningstid.  I denna rekrytering samarbetar Bankgirot med eData Solutions AB. För mer information om tjänsten och rekryteringsprocess, vänligen kontakta oss på [email protected]. Välkommen med din ansökan! Om Bankgirot Bankgirot är ett svenskt clearinghus med över 60 års erfarenhet av att leverera marknadsledande finansiell infrastruktur. Varje dag strömmar närmare 8 miljoner transaktioner eller 76 miljarder kronor genom Bankgirots betalningssystem. Våra 160 medarbetare säkerställer system som möjliggör Autogiro, E-faktura och Swish. Vi garanterar den svenska betalmarknaden med tillstånd från Finansinspektionen.

20 november 2024
Sista ansökan:
31 januari 2025
Junior ingenjör inom IT-säkerhet sökes till Talangprogram 2025
Framtiden i Sverige AB
IT-säkerhetsspecialister

Är du redo att driva IT-infrastrukturen framåt? Har du ett särskilt öga för IT-säkerhet? Vi söker nu en junior IT-ingenjör till vårt talangprogram som kan hjälpa till att bygga robusta IT-nätverk som utgör ryggraden i hårdvaran. I den här rollen kommer du att spela en nyckelroll i att designa och bygga de vägkartor och kopplingar som dina närmaste team är beroende av, ur ett säkerhetsperspektiv. Om rollen Som IT-ingenjör blir du en del av ett stort och samarbetsinriktat team som ansvarar för att designa och utveckla organisationens IT-nätverk och systeminfrastruktur med fokus på cybersäkerhet och utveckling. Med stöd från seniora kollegor kommer du att fokusera på att bygga och automatisera processer som säkerställer att våra system är tillförlitliga, skalbara och lättillgängliga. Du kommer att ha en viktig roll i att implementera och upprätthålla säkerhetsåtgärder för att skydda vår IT-miljö. Dessutom kommer du att aktivt delta i att testa och validera system för att möta höga krav på funktionalitet och säkerhet. Detta är en möjlighet att göra skillnad och bidra till en stabil IT-grund som stödjer både våra dagliga aktiviteter och framtida utveckling. Om företaget Företaget utvecklar och tillverkar avancerade energilösningar inom högspänd likström (HVDC), kraftfulla transformatorer och miljöeffektiva högspänningsställverk. Företaget arbetar med att utveckla teknologier för överföring av energi från produktionsplatsen till användningsområdet med minimal förlust, vilket är avgörande för att stödja hållbar energianvändning. Företaget är banbrytande inom teknik som ökar tillgången till prisvärd, pålitlig, hållbar och modern energi för alla. De bidrar till att lamporna lyser, fabrikerna fungerar och att sjukhus och skolor håller öppet! Med sin bas i Ludvika har man idag etableringar runt om i hela världen och framtidsprognoserna för fortsatt tillväxt är mycket god. Med över 14 000 anställda erbjuder man både sina medarbetare god kompetensutveckling och sina kunder en väl etablerad tjänst/lösning. Här ges du möjligheten att arbeta med grön energiomställning genom att tillsammans med medarbetare bygga skräddarsydda system i såväl mjukvara som hårdvara för att möta kunders och världens behov av hållbar, flexibel och säker energi. Avdelningen du kommer arbeta inom ansvarar för automationssytem och digital realtidsreglering inom kontroll och skydd. Om dig Vi söker dig som är nyfiken, initiativrik och redo för nya utmaningar. Du har ett genuint intresse för IT och drivs av att se projekt gå från idé till verklighet. Du trivs med att samarbeta och kommunicera med olika team och är inte rädd för att ta initiativ och komma med idéer för att lösa problem. Din inställning präglas av en vilja att ständigt utvecklas, både i dina egna färdigheter och de system du är med och skapar. Skallkrav Eftergymnasial utbildning inom relevant område Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift Meriterande Erfarenhet av HMI Erfarenhet av Scada-systemErfarenhet av testning och validering av system Kunskap inom IT-säkerhet och säkerhetsverktyg Erfarenhet av FortiNet-, Cisco- eller Palo Alto-lösningar Om oss Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering, vi vill göra skillnad i människors liv. Skillnad gör vi genom att hjälpa människor att hitta rätt jobb och rätt kollega. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. För denna tjänst kommer du under en inledande period vara anställd genom oss på Framtiden för att sedan gå över och bli anställd direkt hos kundföretaget. Framtidens talangprogram Under ett års tid kommer du ha ungefär en utbildningsdag i månaden, utbildningarna är framtagna för att hjälpa dig genom både teknisk kompetensutveckling och stärka dig som individ. Talangprogrammet ger dig en unik möjlighet att bygga relation med de andra deltagarna, byta erfarenheter samt lära känna andra delar av verksamheten. Vårt mål är att du ska ha roligt under året samtidigt som du rustas med viktig kunskap som hjälper dig i arbetslivet. Rekryteringsprocess CV-urval Intervju med Framtiden (Rekryteringsbolag) Intervju med företaget Drogtest  Urval sker löpande.  Villkor Startdatum: Augusti 2025 Ort: Ludvika (On-site) Omfattning: Heltid

18 november 2024
Sista ansökan:
18 december 2024
Informationssäkerhetsspecialist med fokus på dataskydd och GDPR till FEV
Adecco Sweden AB
IT-säkerhetsspecialister

Vill du jobba som informationssäkerhetsspecialist i en av Sveriges mest attraktiva branscher? Vi söker nu en informationssäkerhetsspecialist med expertkunskap inom dataskydd och GDPR. I rollen får du möjlighet bidra med din kunskap och arbeta i hjärtat av vår säkerhetsgrupp. Din vilja att skapa ett tryggt och säkert dataskydd i en föränderlig omvärld gör dig till en självklar kandidat för denna viktiga roll! Just nu är vår bransch inne i en period av förändring och omvärldsosäkerhet, där nya regulatoriska krav i form av cybersäkerhetslagen (NIS2), medlemskapet i Nato, och en nytt fokus från regeringen ökar kraven på medvetet säkerhetsarbete. Vi är därför angelägna om att förstärka säkerhetsgruppen med rätt person. Arbeta som informationssäkerhetsspecialist Ditt fokus och ansvarsområde kommer vara inom dataskydd för att säkerställa att vår hantering av personuppgifter följer gällande lagstiftning och att våra interna rutiner ständigt förbättras. Arbetet omfattar att införa, förvalta och vidareutveckla riktlinjer, rutiner, register och instruktioner. Det handlar om att ta ett helhetsgrepp och skapa ett väl fungerande och långsiktigt arbetssätt för att ge vår hantering av personuppgifter den säkerhet som krävs. Du kommer att jobba brett över hela organisationen och vara navet i arbetet. Det innebär att du dels förväntas bidra med specialistkompetens inom området, men du har också förmåga att stödja och guida andra. Tillsammans med kollegorna i säkerhetsgruppen kommer du ha en aktiv roll i uppbyggnaden av vår säkerhetsorganisation. Beroende på din bakgrund och intresse kommer du kunna arbeta brett över flera områden inom säkerhet och informationssäkerhet såsom informationsklassning, incidenthantering, riskanalyser och kontinuitetshantering. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: •Samordna dataskyddsarbetet inom organisationen, tex genom att leda stående veckomöten. •Hantera och utveckla processer och styrdokument, för att säkerställa efterlevnad av GDPR och andra relevanta regelverk inom informationssäkerhetsområdet. •Arbeta med PUB-avtal och behandlingar för att skydda våra kunders och medarbetares data. •Ge operativt och taktiskt stöd i informationssäkerhet- och dataskyddsfrågor, från dagliga frågor till strategiska initiativ •Samverka externt på lokal, regional och nationell nivå. Åsa Lindman om att jobba med säkerhet på FEV: Att arbeta med säkerhet på FEV är både varierande och brett. Vårt ”scope” omfattar allt mellan skalskydd, dataskydd, informationssäkerhet till kris- och krigsplanering. Vi samverkar med alla våra avdelningar och guidar dem i vad de behöver göra och hur de ska göra det. Säkerhetsgruppen är en liten och tight grupp som hjälps åt med att utveckla säkerhetsarbetet inom FEV och oss själva. Din profil För att trivas i rollen som informationssäkerhetsspecialist är du en noggrann, metodisk och initiativtagande person. Du har förmåga att se helheten utan att tappa detaljerna och du arbetar systematiskt för att utveckla rutiner och riktlinjer som skapar trygghet och säkerställer efterlevnad. Vidare så söker vi dig som är både självgående och teamorienterad, med en lyhördhet som hjälper dig att driva arbetet framåt. Du är en trygg och kommunikativ person som kan stödja och vägleda kollegor på ett engagerat och pedagogiskt sätt. Du som söker har: •Relevant utbildningsbakgrund inom dataskydd, informationssäkerhet eller liknande, alternativt arbetat inom området under några år. •Några års arbetserfarenhet av dataskyddsfrågor, GDPR och PUB-avtal. •Erfarenhet av att arbeta självständigt med både operativa och strategiska uppgifter inom området. •God förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift. •B-körkort. Det är meriterande om du har: •Ytterligare kunskap inom säkerhetsområdet, tex informationssäkerhet, cybersäkerhet, personsäkerhet, skalskydd och/eller kontinuitetsplanering. •Erfarenhet av att arbeta i en offentlig förvaltning eller kommunalt bolag. •Erfarenhet av säkerhetsramverk och standarder inom området – tex NIS/NIS2, ISO/IEC 27000. I den här rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det bästa med att jobba hos oss Hos oss får du en arbetsplats som ger dig möjlighet att förena ett spännande jobb med livskvalité. Vi kännetecknas av att vara en öppen, lyhörd och innovativ arbetsgivare där varje medarbetare är viktig. Alla ska känna att de vill, vågar och kan fatta beslut i sin vardag. Alla medarbetare ska känna en stark gemenskap och erbjudas utvecklingsmöjligheter inom företaget. Vi är måna om våra medarbetare och erbjuder flera förmåner som till exempel friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring, pensionsrådgivning, flextid, arbetstidsförkortning, personalklubb och fri tillgång till gymnastikhall/gym. Anställningsvillkor •Tillsvidareanställning direkt hos Falu Energi & Vatten, provanställning kan komma att tillämpas. •Heltid •Tillträde enligt överenskommelse Välkommen med din ansökan Registrera din ansökan via länken senast 2024-12-06. Bifoga CV som beskriver utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev. Vi erbjuder medflyttandeservice för respektive genom Rekryteringslots: https://rekryteringslots.se/ I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. Vid frågor Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Åsa Lindman, IT-chef via 023-77 46 68 eller [email protected] alternativt rekryterare Ulrika Struve på Adecco via 073-684 70 83 alt. [email protected]. Tillsammans skapar vi framtidens Falun Falu Energi & Vatten är ett kommunägt företag som omsätter cirka 1085 miljoner kronor per år och har cirka 235 anställda. Med våra verksamheter inom el, kraftproduktion, värme & kyla, stadsnät, återvinning samt vatten är vi en viktig del av infrastrukturen i Falu kommun. Vi ser oss som en engagerad samhällsbyggare som med hållbarhet och kundens bästa i fokus utvecklar samhället. Det gör vi genom en kultur där vi vågar utmana och utvecklas, där vi alla känner ansvar och möter varje människa med öppenhet.

15 november 2024
Sista ansökan:
6 december 2024
Information Security Support
Verisure Sverige AB
IT-säkerhetsspecialister

Verisure is a leading global provider of professionally monitored security solutions. We are an international company with a start-up mindset. We are fast, agile, high performing and value driven. We protect and provide safety for more than five million customers in 17 countries across Europe & South America and we are constantly growing our customer base and range of services.      To us, it is important that you match our culture - high energy and flexibility, strong communication skills and huge amounts of drive. A “Winning as a Team” mentality is key.    Key Responsibilities Working within a Global organization, this role will be responsible for coordinating activities within Northern Europe for our Global Information Security plan and interfacing with key stakeholders to ensure that any local variations are effectively highlighted to the Information Security Regional Manager and accommodated. This will require excellent all-round knowledge across all Information Security Domains aligned with business sensitivity and a pragmatic, patient and motivational approach. A successful candidate will need to have significant drive, an analytical and organized mindset with the ability to anticipate risk, creatively resolve bottlenecks and work with a wider Global team. They will escalate critical issues with clarity and work with the right stake holders to obtain accurate information, at the right time, to ensure that critical decisions can be made correctly. As part of this role, they will work with experts from all aspects of our exciting business, as well as regional third parties – in business areas far more varied than only dealing with corporate systems. Main Responsibilities: * Working within the Group Security Team, the position is responsible for providing security support and assurance for teams and stakeholders – as directed by the Regional InfoSec lead. * Acting as a link between a countries management teams you will be responsible for translating regionally set targets into an actionable roadmap * The position will work closely with the Security Architecture & Engineering and the Regional IT Ops functions to assist in implementing projects and achieving country specific security targets. * The position will need to develop a strong rapport with key stakeholders within their allocated area of responsibilities. Communicating issues, requirements and regional variance requirements to the Regional Head of InfoSec – in order to prioritize and resource actions. * Directed by the Regional InfoSec Lead, this role will also be responsible for any Security integration requirements within the region. * Act as a local Security POC for Country and Regional team incidents and requests when required. * Communication & Influencing; cooperate with key stakeholders and use methods and facilities in the area of security-architecture to influence their decision making. What you bring To be successful in this role, you will need an ownership mentality, passion for problem solving alongside a demonstrable technical track record. Along with this, you will need to have significant personal drive and an analytical mindset; with the ability to proactively anticipate risks and creatively resolve bottlenecks. Breaking down complex problems into manageable tasks is key. You can expect some travel within Europe in order to connect with our wider team, although we work as a closely as a virtual organization. This supports our ethos of strong stakeholder collaboration and ensures that Security continues to be embedded throughout our business, ultimately protecting our customer’s homes and families. Required Experience: * A mature and pragmatic approach to information security developed through at least 5 years in the Security field. * Strong Experience of bringing people of “all levels” together to deliver joined-up and coordinated results in a collaborative manner * Experience in working with a Risk Management mindset. * Practical experience in balancing defined security requirements for new IT projects and initiatives * Practical experience in helping project teams to embed security into business processes, IT solutions and systems. * Familiarity with Data Privacy (EU GDPR), and relevant regional regulations. * Practical experience with vulnerability and patch management, tools and techniques * Experience working within a Global multi-cultural organization * Experience of working with large corporate environments with technologies such as Linux, Windows and public cloud providers * Written and Spoken Fluency in English. Desired Experience: * Relevant security certification (e.g. GSEC, CISSP, CISA, CISM, MSc in Information Security). * Familiarity with and understanding of ISO 27001 and other frameworks * Experience with security tool integrations with Windows , Linux and Unix OS * Experience with IoT; particularly smart home technologies, and the business models behind them. * Experience in working with supplier assurance and managing third party related information risks. * Written and spoken Fluency in Spanish Are you interested in becoming part of Verisure? Apply today!     If you are interested, please apply through our application system. Due to GDPR reasons and also to ensure a fair process for everyone we do not accept applications through email.

13 november 2024
Sista ansökan:
13 december 2024