Stödassistent

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Är du trygg, lyhörd och kan bemöta individer utifrån deras förutsättningar? Trivs du med ett varierat arbete där du fungerar som ett stöd både i hemmet och ute på olika aktiviteter? Vi söker nu 1 - 2 stödassistenter till Klövervägens gruppbostad. Vi söker dig med relevant utbildning, god kunskap och erfarenhet av arbete inom LSS-verksamheter (LSS - Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade). Vi förespråkar ett lågaffektivt bemötande som präglas av öppenhet, prestigelöshet och reflektion. Vi är en gruppbostad som präglas av LSS byggstenar: delaktighet, självbestämmande och självständighet, med rätten att leva ett liv så likt alla andra. Varmt välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Att arbeta som stödassistent ger dig möjlighet att göra skillnad i andra människors liv. Arbetsuppgifterna innefattar att motivera, stödja och hjälpa individen i alla vardagliga situationer både i och utanför hemmet. Det innebär att underlätta i vardagen för den enskildes livssituation och ge stöd i sociala sammanhang. Vi arbetar alltid med en strävan mot att de boende ska bli så självständiga som möjligt utifrån sina förutsättningar. De som bor på Klövervägen har olika funktionsvariationer och behov av mycket stöd och omsorg dygnet runt. Som stödassistent blir ditt uppdrag att arbeta efter varje individs behov, önskemål och genomförandeplan. Genomförandeplanen följs upp genom de dagliga rutinerna men ger också stor möjlighet för dig att tillsammans med den boende lägga upp dagen. I arbetet ingår dokumentation enligt givna riktlinjer. Du tar ansvar för att genomföra och följa upp uppgifter som överlämnats av andra kolleger, professioner eller chef. I arbetsuppgifterna ingår även matlagning, då vissa måltider tillreds från grunden på boendet, samt att stödja de boende vid rehabiliteringsinsatser.  Kvalifikationer För rollen krävs:  - Att du har gått omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig - Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med individer med funktionsvariationer inom LSS/Psykiatri/SoL - God förmåga att arbeta med dokumentation och genomförandeplaner samt erfarenhet av att använda dator som arbetsverktyg - Goda kunskaper i svenska i såväl i tal som skrift - Vana av att använda olika datasystem Personliga egenskaper Som person ser vi gärna att du är lugn, lyhörd och tydlig i din kommunikation. Du tycker om att ingå och samarbeta i team likväl som att kunna arbeta självständigt. Du tar eget ansvar för ditt arbete och du kan möta individens behov genom balans mellan struktur och flexibilitet. Du har en förmåga att anpassa ditt arbetssätt efter situationen och är beredd på snabba förändringar som kan uppstå utifrån den boendes olika hälsotillstånd. Du har en god samarbetsförmåga, är utvecklingsbenägen samt kreativ i att finna nya former för att öka den boendes delaktighet, självständighet och kommunikation. Arbetet kan vara både fysiskt och psykiskt krävande varav god fysik, stabilitet och förmåga att arbeta professionellt behövs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer - Utbildning eller erfarenhet av förvärvade hjärnskador - Kunskaper kring tydliggörande pedagogik samt ett strukturerat arbetssätt - Erfarenhet av och utbildning i lågaffektivt bemötande - Kunskap om eller erfarenhet av motiverande samtal (MI) Anställningsvillkor 1- 2 tidsbegränsade anställningar under cirka 9 månaders tid. Tillträde den 1 juni 2024 eller enligt överenskommelse. Verksamheten tillämpar arbetstidsavtalet Heltid till alla, där utgångspunkten är heltid men med möjligheten att önska sysselsättningsgrad. Avtalet innebär även en flexibilitet och möjlighet att till viss del önska arbetsschema. Arbetet innebär tjänstgöring dag- och kvällstid samt reviderad jour. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Johanna Gustafsson, enhetschef, tel. 023-827 19, mail: [email protected]  Fackliga företrädare Kommunal, mail: [email protected] Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected]. Kontaktinformation Johanna Gustafsson, Enhetschef Arbetsplats  Falun

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Omsorgsassistenter till Högstorpsvägen i Växjö!

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är intresserad av att arbeta i en bostad med särskild service enligt LSS. På Högstorpsvägen bor personer med autismspektrum, intellektuell funktionsnedsättning och fysisk funktionsnedsättning. På Högstorpsvägen arbetar vi med omsorgstagaren i fokus och strävar alltid mot ett professionellt förhållningssätt. Vi ger dig möjligheten att växa och utvecklas inom vård- och omsorgsyrket och hos oss gör du skillnad varje dag för våra omsorgstagare. Arbetstiderna är förlagda till morgon/dag, kväll och helg. Du behöver kunna arbeta varannan helg och verksamheten har ett större behov kvällstid än dagtid vilket innebär fler kvällspass än dagpass för dig som omsorgsassistent. Arbetet som omsorgsassistent innebär att ge stöd och service enligt LSS utifrån varje omsorgstagares behov. Vi utgår från en individuell genomförandeplan för att ge individen en trygg och meningsfull vardag. I arbetet ingår bland annat sedvanligt vård och omsorgsarbete, social kontakt och motivering för omsorgstagarna, stöttning vid aktiviteter, användning av lyft som hjälpmedel, dokumentation, delegerade HSL-insatser, städning samt tvättning. KVALIFIKATIONER Arbetet kräver att du är ansvarskännande, engagerad och har god samarbetsförmåga. Det är viktigt med ett professionellt förhållningssätt där du som medarbetare är lyhörd och flexibel inför omsorgstagare, kollegor samt verksamhetens behov. Du brinner för att ge våra omsorgstagare bästa möjliga omvårdnad. Tjänsterna förutsätter goda kunskaper i svenska, tal och skrift samt grundläggande datorkunskaper. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För att bli aktuell för tjänsterna krävs godkänd utbildning från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet, vårdarutbildning med påbyggnad, skötarutbildning, barnskötare med lägst två års utbildning eller annan utbildning som vi anser lämplig för verksamheten, t.ex. beteendevetenskaplig eller pedagogisk utbildning på högskolenivå om minst 120 hp. För att bli aktuell för anställning behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister för kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret/enskild person (442.3) enligt 9 § 1 st. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. ÖVRIGT Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation. Du söker tjänsten genom länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. CV- och annonsförsäljare undanbedes.

7 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Stödassistenter sökes till barn & ungdomsboende enligt LSS, Sollentuna

Har du ett brinnande intresse för att arbeta med barn och unga i behov av stöd, omsorg och pedagogiskt stöd? Då tror vi att du kommer att trivas bra hos oss! Landsnoravillan är ett barn- och ungdomsboende enligt LSS, beläget i mysiga villakvarter i Edsviken, Sollentuna. Din profil För att kunna arbeta hos oss, krävs att du: - Är undersköterska, socialpedagog eller barnskötare. - Har erfarenhet av barn/ungdomar med utvecklingsstörning. - Har lätt för att tala och skriva svenska. - Har körkort, då vi väldigt gärna nyttjar vår fina buss för bilturer och utflykter. Du känner glädje i att hjälpa och stötta människor i vardagen. Du har förmågan att bemöta människor på ett professionellt sätt och kan självständigt hantera olika situationer utifrån varje individs förutsättningar och behov. Som person är du stabil, trygg och har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder SOLOM erbjuder en arbetsplats med glädje, engagerade medarbetare, god gemenskap och närvarande ledare. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och Edenred Rikskortet (subventionerad lunch) och självklart har vi kollektivavtal. Varmt välkommen med din ansökan!   Om SOLOM SOLOM är Sollentuna kommuns största utförare inom äldreomsorg och LSS. Vi bildades 2013 och är något så unikt som ett kommunägt vård- och omsorgsföretag. SOLOM är en av Sollentunas största arbetsgivare och finns idag på ett 30-tal platser i kommunen. Med glädje, engagemang och respekt arbetar vi varje dag för att hjälpa våra kunder att ha huvudrollen i sina liv. Läs mer om oss på www.solom.se Utdrag från Polisens belastningsregister kommer att efterfrågas i samband med anställningserbjudande.

7 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Vingåkers kommun söker stödassistent till gruppbostad LSS

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden. Vingåkers funktionshinderomsorg är organisatorisk placerad under socialförvaltningen. Här arbetar drivna och engagerade medarbetare med att skapa en meningsfull vardag för våra brukare. Funktionshinderomsorgen består av daglig verksamhet, gruppbostäder, socialpsykiatri, personlig assistans och barnverksamhet. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en stödassistent till våra gruppbostad LSS. Gruppbostad är en boendeform enligt LSS lagen bostad med särskild service. Gruppbostaden ligger centralt i Vingåker och här arbetar du i nära samarbete med kollegor och med individens behov i fokus. Som stödassistent kommer du arbeta utifrån genomförandeplaner, rutiner och handlingsplaner. På gruppbostaden bor det personer med fysiska, psykiska eller intellektuella funktionsnedsättningar. Som stödassistent förväntas du utgå från att ge alla människor möjlighet till att leva ett så meningsfullt och självständigt liv som möjligt. På våra gruppbostäder anpassar vi våra insatser efter varje individs särskilda behov och du som medarbetare kommer stötta våra individer till inflytande och delaktighet i sitt eget liv och i verksamhetens innehåll. Som stödassistent kommer du bidra och verka för att skapa en god och attraktiv miljö för alla, såväl kollegor som boende. I Vingåkers kommun erbjuder vi önskad sysselsättningsgrad. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag och kompetensutvecklande insatser. För att du ska trivas och må bra hos oss! Läs mer om vad vi kan erbjuda dig i länken Personalförmåner i Vingåkers kommun. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en pedagogisk insikt om människors olika förutsättningar och kan anpassa ditt arbetssätt efter varje persons behov och önskemål. Du är kreativ i ditt arbete med våra individer och kommer gärna med förslag på förbättringar, för att verksamheten ska fortsätta att utvecklas. Som person är du trygg, pålitlig och hjälpsam. Arbetet kommer kräva att du både kan arbeta självständigt och ta ansvar för ditt eget arbete samtidigt som du är villig att samarbeta och vara en god lagspelare. Du har goda kunskaper i det svenska språket, eftersom arbetet kräver att du kan kommunicera med våra individer och dina kollegor. Om du har omvårdnadsutbildning eller annan, som arbetsgivaren bedömer, likvärdig utbildning är det meriterande, liksom utbildning inom tydliggörande pedagogik och AKK. Vi ser det som positivt om du har tidigare erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning samt att du innehar B-körkort. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Du kommer att ha kombinationsschema dag/kväll och helg samt jourtjänstgöring natt. Urval och intervjuer sker löpande. Tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista annonseringsdag. Sök därför redan idag! ÖVRIGT Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

7 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Stödassistent till barn- och ungdomsboende

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu Stödassistenter till barn- och ungdom i bostad med särskild service enligt LSS § 9.8. Vill du bli vår nya medarbetare? Kom och gör Gävle bättre med oss och skicka din ansökan redan idag! Som stödassistent ansvarar du för att se till att barnen/ungdomarna får det stöd som de behöver utifrån sina specifika behov så som dessa beskrivs i den enskildes genomförande plan. I arbetet ingår även ett nära samarbete med barnens/ungdomarnas vårdnadshavare eller andra aktörer som t.ex. skola, Barn och Ungdomshabiliteringen eller vuxen habiliteringen där vi tillsammans med dem men också utifrån barnens/ungdomarnas önskemål och deltagande utformar det bästa möjliga stödet för den enskilde. Arbetet planeras utifrån barnens/ungdomarnas behov och du ska kunna arbeta självständig men också tillsammans med övriga kollegor. Du deltar och stödjer barnen/ungdomarna i boendets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter. Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. För dig är det en självklarhet att utgå från denna värdegrund i mötet med barnen/ungdomarna, vårdnadshavare, kollegor och andra samarbetspartner KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har godkänd utbildning från vård- och omsorgsprogrammet alternativt Barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller en annan utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning enligt LSS. Det är meriterade om du har kunskap och erfarenhet av medicinsk hantering, lågeffektiv bemötande och tydliggörande pedagogik. Har du även kunskap om alternativ kompletterade kommunikation ser vi det som ett plus och B-körkort är också önskvärt. För att lyckas i ditt uppdrag som stödassistent ska du ha en pedagogisk förmåga och kan motivera samt stödja barnen/ungdomarna i sin dagliga livsföring. Du är lyhörd för barnen/ungdomarnas behov, respektfull för deras självbestämmande men även uppmuntrande kring barnen/ungdomarnas delaktighet i sin egen vardag. Detta kräver att du är flexibel i ditt bemötande och kan läsa av barnen/ungdomarnas dagsform och mående för att anpassa ditt bemötande utifrån detta. Du har ett prestigelöst förhållningssätt i samarbetet med andra för att kunna erbjuda barnen/ungdomarna insatser av hög kvalité. Du har också förmågan att organisera ditt arbete, visar initiativ, är aktiv som medarbetare och bidrar till verksamhetens utveckling samt följer övriga rutiner och riktlinjer. En positiv inställning och ett konstruktivt förhållningssätt är grundläggande egenskaper för ett framgångsrikt medarbetarskap. I denna rekrytering är personlig lämplighet en viktig faktor. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

7 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Vi söker stödassistenter och boendestödjare till sommaren 2024

Vi söker engagerade personer till ett stimulerande arbete där du får möjligheten att stödja och skapa meningsfulla förändringar i livet för dem som behöver extra omsorg och stöd. Vill du vara med och främja självständighet och välbefinnande i en inkluderande miljö, kan detta vara din chans att göra verklig skillnad! Som boendestödjare och stödassistent i Falu kommun får du möjlighet att göra ett betydelsefullt arbete. Vi söker dig som har en god förmåga att bemöta, stärka och stödja individer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar i deras vardag samt har ett genuint engagemang och intresse för verksamhetens uppdrag och som vill vara med och göra skillnad på riktigt för Faluns invånare! Rollen som stödassistent/boendestödjare: Som stödassistent och boendestödjare arbetar du i personers egna hem på ett boende eller i enskilda hushåll och ger stöd och handledning. Samtliga yrkesroller innebär dock att hjälpa våra brukare och arbeta hälsofrämjande i syfte att stödja olika individers fysiska och psykiska hälsa.  Du kommer att bidra med en hjälpande hand i olika serviceinsatser så som personlig omvårdnad, främja sociala aktiviteter och motivera personer i deras vardagliga liv. I arbetet kommer du också att dokumentera kring de brukare du hjälper enligt givna riktlinjer. Eftersom rollen innebär hantering av medicin för brukare kommer du få utbildning i medicindelegation. Beroende på verksamhet kan du möta personer med funktionsvariationer, fysisk och psykisk ohälsa. Du kan även möta barn eller personer med behov av hög omvårdnad. Oavsett så har de alla olika förutsättningar och behov och ditt arbetssätt behöver anpassas utifrån detta. Våra olika verksamheter: Gruppbostad: En gruppbostad är till för personer som behöver mycket stöd och hjälp i sin vardag. På gruppboenden har brukaren en egen lägenhet i direkt anslutning till gemensamma utrymmen och det finns tillgång till personal dygnet runt. Servicebostad: En servicebostad består av egna lägenheter i ett hyreshus eller ett bostadsområde. Brukaren har en egen lägenhet och i närheten finns tillgång till personal- och gemensamhets lägenhet. Daglig verksamhet (LSS) och daglig sysselsättning (socialpsykiatrin): En form av aktivitet eller sysselsättning där målsättningen är att främja personers utveckling och deras sociala samspel samt delaktighet i samhället.  Ditt fokus är att vara planera och genomföra meningsfulla och stärkande aktiviteter, skapa en positiv arbetsmiljö och erbjuda praktiskt stöd och handledning vid behov. Korttidsboende för barn: Ett korttidsboende för barn är en typ av boende som tillhandahåller tillfällig och avgränsad vård och omsorg. Det är avsett för barn med olika behov och situationer, inklusive de med funktionsnedsättningar, de som behöver avlastning från sina föräldrar eller vårdnadshavare, samt de som befinner sig i specifika familje- eller livssituationer. Mobila Teamet/Boendestöd: Boendestöd är ett individuellt anpassat och utformat utifrån den enskildes behov så långt det är möjligt inom givna fastställda ramar avseende uppdrag och resurser. Uppdraget handlar om att ge stöd och handledning i att utföra olika sysslor i hemmet, till exempel städning, matlagning med mera. En viktig del av insatsen kan vara att bidra till att bryta eller förhindra social isolering genom att främja/motivera till sociala aktiviteter och/eller sysselsättning utanför bostaden. Fritidsverksamheterna: Stjärnans och Haraldsbo fritidsverksamheter är korttidstillsyn för funktionshindrade ungdomar över 12 år i Falu kommun. Verksamheten bedrivs före och efter skoltid och även under skollov. Socialpsykiatrin: Insatserna inom socialpsykiatrin handlar om att erbjuda stöd och behandling till personer med psykiska hälsoproblem inom samhället. Det inkluderar olika former av terapi, boendestöd, sysselsättning och rehabilitering för att hjälpa människor med psykiska problem att fungera så självständigt som möjligt i samhället.  VI SÖKER DIG SOM... • Har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med människor. Du är serviceinriktad, trygg och empatisk för att kunna möta och stödja individers olika behov. Vi ser också att du är lojal, har gott omdöme och ser till allas lika värde. Som person kan du arbeta självständigt men ser också samarbete med kollegor som viktigt. Du kommer också behöva kunna hantera föränderliga situationer och anpassa ditt arbetssätt då arbetsuppgifterna styrs utifrån individers olika behov.  • Är över 18 år • Har god dator- och mobilvana • Har god förmåga att förstå och uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket eftersom den huvudsakliga delen i arbetet genomförs i mötet och i kommunikation med andra • Är EU-medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller innehar ett tillfälligt arbets- och uppehållstillstånd För att arbeta inom socialpsykiatrin krävs: • Att du är färdigutbildad till undersköterska, behandlingspedagog, socialpedagog eller innehar en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt tidigare erfarenhet DET ÄR MERITERANDE OM DU... • Har B-körkort • Går eller har gått gymnasieskolans 3-åriga omvårdnadsprogram, barn & fritidsprogram eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig • Har erfarenhet från arbete inom vård och omsorg • Har erfarenhet av att ha delegerats hälso- och sjukvårdsuppgifter • Har erfarenhet av eller utbildning i MI eller lågaffektivt bemötande Anställningsvillkor: Vi erbjuder under sommaren visstidsanställning på 1-3 månader där du arbetar efter färdigställt schema. Arbetstiderna är oregelbundna och innebär att du kan få arbeta både dag, kväll, natt och helg. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. (utdrag för arbete med barn med funktionsnedsättning LSS) Du kan få ditt utdrag via digital postlåda. Barn med funktionsnedsättning, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se) Bifoga gärna betyg och intyg i din ansökan. Önskar du veta mer? Kontakta: Bemanningsadministratör med ansvar för rekrytering: Maria Ljungqvist 023-82661, [email protected] Fackliga representanter: Kommunal: 010-442 81 69 Ta steget mot en meningsfull karriär där du kan vara med och skapa positiv förändring. Ansök nu. Vi ser fram emot din ansökan!

6 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Semestervikarier till LSS boende

Föreningen Betaniahemmet söker semestervikarier till LSS boenden Föreningen Betaniahemmet är en ideell och icke vinstdrivande förening. Föreningen har funnits sedan 1905 och erbjuder boende och daglig verksamhet till personer inom målgruppen i LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Vi söker nu semestervikarier till våra verksamheter när ordinarie personal ska ha en välförtjänt sommarledighet. Som anställd hos oss blir du en resurs  i arbetet med att göra skillnad i en människas liv. För att öka dina chanser till anställning behöver du vara flexibel och kunna arbeta olika typer av arbetspass. Det är även önskvärt att du är tillgänglig på sommaren under veckorna 27-34.  Vad innebär det att arbeta på LSS boenden? På våra LSS boenden får arbeta med att ge stöd till våra brukare i deras vardagsliv, fritidsaktiviteter och personliga omvårdnad. Dina arbetstider kommer att vara förlagda till dag, kväll, helg och i vissa verksamheter jourtid på natten. Det finns även möjlighet att visa intresse för att arbeta vaken natt då vissa av våra verksamheter är bemannade på det viset. På våra boenden bor brukare med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. På vissa enheter förekommer utåtagerande och beteenden som kan uppfattas som problemskpaande. Du kommer få en bra introduktion för att hantera detta.   Vad erbjuder vi dig? - Föreningen Betaniahemmet tror på att nära ledarskap ger trygg personal och kvalité till våra brukare. Vi har därför en organisation med både enhetschef och habiliteringsledare som stöd till varje verksamhet. - Ett varierande arbete med mycket ansvar utifrån givna ramar. - Innan du börjar hos oss vill vi att du går bredvid i verksamheten, det är ett sätt både för dig, och för oss, att känna om det här arbetet passar dig. Vad erbjuder du oss? - Engagemang och intresse för att arbeta med personer med funktionsnedsättningar är en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb hos oss. - Du har lätt att ta till dig - och förmedla information i både tal och skrift - Du kan ta ansvar för vad det innebär att ha en anställning hos en arbetsgivare. - Du ska ha fyllt 18 år för att kunna arbeta hos oss. - Vi ser gärna att du har körkort då vi har egna bilar för transport av brukare till och från daglig verksamhet samt fritidsaktiviteter. - Du kan innan anställning uppvisa ett godkänt registerutdrag från polisen    Varmt välkommen med din ansökan!

6 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Semestervikarier sökes till Villekulla gruppbostad

Om oss Föreningen Betaniahemmet har sedan 1905 förenklat vardagen för personer som på grund av en funktionsnedsättning har behov av stöd i sin vardag. Varje dag jobbar vi för att alla människor ska få möjlighet att lyckas. Som medarbetare hos oss blir du en viktig resurs i arbetet med att göra skillnad i andra människors liv. Vi är även unika i branschen då vår förening drivs helt utan vinstintresse. Som anställd hos oss arbetar du för att vara med och skapa en hållbar förening med ett etablerat varumärke i Göteborgsområdet. Om tjänsten Till Villekullas gruppbostad i Kållered söker vi semestervikarier som kan arbeta under perioden juni till september. Vi söker dig som vill arbeta vaken natt eller dag/kväll/helg.  Villekulla är en liten gruppbostad för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism. På gruppbostaden bor det tre vuxna personer i egna lägenheter direkt tillgång till en gemensamhetsdel. Som personal  kommer du arbeta med att ge stöd i alla aspekter i livet till de boende. Du stöttar och hjälper till vid vardagliga sysslor, fritidsaktiviteter och personlig omvårdnad. På gruppbostaden förekommer utmanande beteende och arbetet kring detta utgår ifrån metoderna; tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande samt AKK. Det är önskvärt att du har erfarenhet av både utmanande beteende och de beskrivna metoderna från tidigare arbeten. I dina arbetsuppgifter ingår också att föra social dokumentation.   Din profil - Vi söker dig som har arbetslivserfarenhet eller kunskap inom att arbeta med autism och personer som har stort behov av stöd i sin vardag. - Som person är du självgående, tålmodig och tar ansvar för dina uppgifter. Vi värdesätter att du är positiv i ditt bemötande och ser möjligheter till utveckling. - Att du är med och bidrar till ett bra samarbete med kollegor ser vi som en självklarhet, då det är ett måste för att de som bor hos oss ska få det bästa möjliga stödet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Rekrytering sker löpande under ansökningstiden och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan ansökningstiden löpt ut. Det här får du hos oss - Nära ledarskap. - Pedagogisk handledning och vägledning. - Friskvårdsbidrag. - Kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar. Vill du veta mer om våra verksamheter och hur vi jobbar? Läs mer på vår hemsida https://betaniahemmet.se/

6 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Stödassistent till LSS gruppbostad

Ansök idag. Kollegor imorgon. Beskrivning Vi söker en engagerad och pedagogisk stödassistent till Tingsgärdesgården gruppbostad. Här bor personer med funktionsvariationer enligt biståndsbeslut om LSS. Gruppbostaden har sex lägenheter samt gemensamhetsutrymmen och bemannas dygnet runt av personal på boendet. Här arbetar vi för att våra boende ska ha en god livskvalité samt kunna bli så självständiga som möjligt - detta genom att hjälpa och stötta utifrån ett strukturerat arbetssätt och alltid med individen i fokus. Tjänsten är en heltidsanställning med schemalagd arbetstid dag och kväll, du kommer att få en god introduktion med erfarna kollegor.  Vill du vara med och utveckla vår verksamhet är du varmt välkommen att skicka in din ansökan redan idag. Vi intervjuar löpande under ansökningstiden. Har du frågor om tjänsten? Kontakta rekryteringsansvarig via kontaktuppgifter nedan.    Arbetsuppgifter Ditt uppdrag som stödassistent innebär att du ska ge stöd och omvårdnad till personer som har psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med ett arbetssätt som stärker den enskildes resurser bland annat genom bildstöd, sociala berättelser och planering i genomförandeplaner. Genom vägledning och motiverande samtal samt uppbyggnad och utveckling av strategier, strukturer och rutiner för att den enskilde ska kunna bli så självständig som möjligt arbetar du för att brukarna ska klara vardagen och uppleva en fungerande social tillvaro. I arbetet ingår att utföra arbetsuppgifter som är delegerade av HSL-personal.   Kvalifikationer Vi söker dig som har genomfört utbildning på barn- och fritidsprogrammet, vård- och omsorgsprogrammet eller gått autismutbildningen "autism, ett annorlunda sätt att tänka på neuropsykiatri". Du bör ha erfarenhet av att ha arbetat inom området LSS och denna personkrets och det är bra om du har kunskap om lågaffektivt bemötande. Förvärvade kunskaper om psykisk och fysisk funktionsnedsättning, socialt arbete och om gällande lagstiftning (då bland annat LSS och offentlighet- och sekretesslagen) är en fördel.  Att du kan uttrycka dig i tal och skrift på svenska är ett krav vi ställer då vi bland annat digitalt dokumenterar vårat omsorgsarbete enligt gällande riktlinjer från Socialstyrelsen. Då du också kommer att utföra arbetsuppgifter som är delegerade av HSL-personal exempelvis läkemedelshantering förutsätter vi att du har kvalifikationer för det. Vi ser det som meriterande om du tidigare har arbetat med metoder så som bildstöd och sociala berättelser. Likaså om du tidigare har arbetat med omvårdnad. Körkort B för manuell växellåda krävs för denna tjänst då vi åker iväg på aktiviteter, däribland handling, med våra brukare.   Förmågor och färdigheter Vi söker dig som är intresserad av människan och som vill vara med och förbättra livskvalitén för personer med svårigheter. Du bör ha en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och hur olika människor har olika förutsättningar. Du har också lätt för att anpassa ditt sätt att förmedla ditt budskap till brukaren samt arbetar med ett habiliterande förhållningssätt. Det är viktigt att du är strukturerad så att du kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samtidigt som du ser till hela verksamhetens bästa i ditt agerande och i dina beslut. Som person är du trygg i dig själv, vågar lita på ditt eget omdöme och kan skilja på det personliga och professionella. Självklart ska du ha lätt för att att arbeta bra och respektfullt med andra människor (kunna lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt) - både med brukare, anhöriga, medarbetare och andra professioner som du kommer att stöta på under arbetets gång.       Socialförvaltningen Med sina drygt 700 medarbetare bedriver socialförvaltningen en bred verksamhet för att se till att våra invånare får det stöd och den hjälp som de har rätt till. Förvaltningen verkar under socialnämnden och ansvarar för vård och omsorg om äldre och personer med fysisk och psykisk funktionsnedsättning samt stöd, rådgivning och övriga insatser till barn, ungdomar och vuxna. Socialförvaltningens arbete är reglerat av lagar och förordningar, då framför allt Socialtjänstlagen (SoL), Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Mora kommun Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/ Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Stödassistent till Daglig verksamhet, vikariat

Beskrivning Daglig verksamhet är en insats utifrån lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LSS. Syftet med daglig verksamhet är att erbjuda en meningsfull sysselsättning. Sysselsättningen anpassas utifrån varje brukares individuella behov, förutsättningar och önskemål. Inom verksamhetsområdet för daglig verksamhet finns 14 olika verksamheter för att vi ska kunna tillgodose detta. Nu söker vi stödassistent till Slåttergatans dagliga verksamhet. Slåttergatan är indelat i fyra grupper. Inriktningen är på ett ”välja system”, där brukare väljer två aktiviteter, som de vill delta i. Verksamheten anpassas efter de medverkandes behov och önskemål. Slåttergatans mål är att vara en pedagogisk verksamhet som ger goda förutsättningar till självständighet, delaktighet och utveckling. Verksamheten anpassas efter brukarna och vi strävar efter att arbeta utifrån ett normkritiskt och inkluderande förhållningssätt. Arbetsuppgifter Att tillsammans med enhetschef, verksamhetsledare, stödpedagog och kollegorna i verksamheteten arbeta i enlighet med de mål och riktlinjer som gäller för daglig verksamhet. Du ska utifrån varje brukares behov ge stöd i den enskildes dagliga verksamhet genom tydliggörande pedagogik och i enlighet med individuella genomförandeplaner och rutiner. Du kommer att arbeta med genomförandeplaner och social dokumentation i dokumentationssystemet LifeCare. Tillsammans med verksamhetsledare, stödpedagog och kollegorna i verksamheten ska du planera, förbereda och anpassa aktiviteter inom skapande och rörelse. Du kommer att arbeta inom Slåttergatans alla olika verksamheter och med olika brukare utifrån behov. Kvalifikationer Du ska ha genomgått Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och Fritid med inriktning social verksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av arbete med och kunskap om personer med intellektuella och/eller psykiska funktionsnedsättningar. Du ska ha intresse för skapande och rörelse då detta ingår i arbetsuppgifterna. Tecken som stöd är meriterande. Det är viktigt att du har en positiv människosyn, att du är lyhörd och lösningsfokuserad samt har en god förmåga att anpassa dig utifrån situationen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Dagtid måndag-fredag. När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan.  Krigsplacering Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Övrigt Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser. Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun . Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer . Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

6 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024