Stödassistent
Sök bland 290 lediga jobb som Stödassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Nu söker vi på Nytida Dramatörvägens LSS- boende en omsorgsassistent Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Det här får du hos oss: Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter Kollektivavtal Ditt uppdrag I rollen som omsorgsassistent utgår du från de boendes individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera den boende till att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. I dina uppgifter ingår även att dokumentera och planera utifrån genomförandeplaner. På Dramatörvägen har vi personal dygnets alla timmar, året runt, vilket innebär att du behöver kunna arbeta oregelbundna tider. Om Dramatörvägens Gruppbostad Hos oss bor personer som är i vuxen ålder och som har förvärvad hjärnskada, personkrets 2. Dramatörvägen är en modern gruppbostad med 6 lägenheter i Tystberga. På boendet finns det ett gemensamt allrum och kök samt uteplats där vi umgås tillsammans. Boendet ligger i ett villaområde med stora fält på ena sidan och gångväg till mataffär, restaurang och busshållplats. Tystberga ligger cirka 2 mil från Nyköping och 8 mil från Stockholm. Din erfarenhet och kunskap Vi gissar att du som söker dig till oss: • har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor • är ansvarskännande och har en personlig mognad • trivs med att jobba i team men även ta egna initiativ Du har lägst gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen. Du har erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Övrigt Anställningsform: Månadsanställning eller vid behov Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: 30 juni Ansökningar hanteras endast via annons- ej mail Sista ansökningsdag: 18 maj För mer information kontakta: Verksamhetschef Susanne Wöyer, [email protected] Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behöver uppvisas inför en eventuell anställning Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här.Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se
Ledig tjänst på Unika LSS, Segerstadsvägen Är du en glad, kreativ och trygg person med erfarenhet från pedagogiskt arbete och/eller annat liknande arbete så skicka gärna din ansökan till oss! Vi söker just nu 1 st person som vill arbeta på en schemarad med 60 % i tjänstgöringsgrad som innefattar varannan helg + några kvällspass med start 1/6. Samt 1 st person som vill arbeta på ett sommarschema under veckorna 25-33, med möjlighet att jobba som timvikarie innan och efter. Om rollen som Boendestödjare Som boendestödjare kommer du att arbeta med att erbjuda en meningsfull och förutsägbar vardag med mycket struktur för de som bor hos oss. Vi arbetar målinriktat utifrån uppdragsplanen, har ett professionellt och salutogent förhållnings- och arbetssätt samtidigt som vi arbetar utifrån verksamhetens resurser och budget. Vårt arbete anpassar vi utifrån varje individs förutsättningar och behov och utgångspunkten är individens personliga genomförandeplan. Vår målsättning är att brukarna ska bli så självständiga som möjligt och vi stöttar dem i att använda sina egna resurser för att de ska utvecklas och få en god livskvalitet. Vårt arbetssätt innebär att ha ett lågaffektivt bemötande samt tydliggörande pedagogik. Du kommer arbeta med personer som behöver stöd i sin dagliga livsföring på olika sätt. Det kan vara allt från att följa med på olika aktiviteter till att stötta i sysslor som tillhör ett hem. Kvalifikationer Mycket god förmåga i svenska i tal såväl som skrift. God datorvana, erfarenhet av dokumentation. Meriterande med kunskap om målgruppen LSS Erfarenhet av arbete inom vården och/eller liknande arbete Körkort B - krav! Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor Vi söker just nu 1 st person som vill arbeta på en schemarad med 60 % i tjänstgöringsgrad som innefattar varannan helg + några kvällspass med start 1/6. Samt 1 st person som vill arbeta på ett sommarschema under veckorna 25-33 Arbetstid: Rullande schema, dag, kväll, helg Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Sista ansökningsdag 2025-05-09 men urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Om AttendoUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Tillsammans för en meningsfull vardag!
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider. Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa. ARBETSUPPGIFTER På Alvgatan arbetar vi för att skapa en meningsfull, trygg och utvecklande vardag för de personer som bor i gruppbostaden. Arbetsuppgifterna innefattar omvårdnad samt pedagogiskt, kommunikativt och praktiskt stöd i den dagliga livsföringen. Du ansvarar för läkemedelshantering efter delegering och för social dokumentation enligt gällande riktlinjer. I samarbete med den enskilde och/eller dennes nätverk upprättar, driver och följer du upp mål i genomförandeplanen alltid med fokus på delaktighet, självbestämmande och god livskvalitet. Du har också en viktig roll i kontakten med anhöriga, gode män, vårdgivare och andra aktörer runt den enskilde. Arbetet innebär kontinuerlig utveckling av arbetssätt med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt tydliggörande pedagogik, där brukarens behov och uttryck är utgångspunkten. Tjänsten innefattar arbete på dagtid, kvällstid, sovande jour samt varannan helg. Som stödassistent i Varbergs kommun kan du även komma att ha resurspass, vilket innebär att du vid behov arbetar på andra enheter än din ordinarie arbetsplats. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en vård- och omsorgsutbildning, barn- och fritidsprogrammet med inriktning mot funktionshinder, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är engagerad, närvarande och har förmåga att skapa struktur, trygghet och förutsättningar för varje individ att utvecklas utifrån sina egna behov. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med personer med dövblindhet samt kunskap inom TAKK (tecken som stöd). Eftersom tjänsten innebär arbete nära personer med funktionsnedsättning enligt LSS, krävs utdrag ur belastningsregistret. Detta begärs först i slutskedet av processen och endast för de kandidater som är aktuella för anställning. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
I Upplands-Bro kommun är vi cirka 2000 medarbetare som arbetar med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service och upplevelse av kommunen. Hos oss är du med och bygger en kommun där helhetssyn, engagemang och professionalitet genomsyrar organisationen och tillsammans arbetar vi med att utföra det gemensamma samhällsuppdraget. Söker du ett meningsfullt jobb som arbetshandledare inom daglig verksamhet? Nu har du chansen att vara med och i en engagerad verksamhet som arbetar för att göra skillnad i vardagen för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Nu söker vi två nya kollegor! Arbetsbeskrivning Arbetet innebär att ge deltagarna stöd på deras dagliga verksamhet i aktiviteter och i sinnesstimulerande miljöer med fokus på alternativt kompletterande kommunikation. Du arbetar utifrån en tydlig struktur och förutsägbarhet i vardagen genom kända rutiner och förhållningssätt. Tillsammans med dina kollegor anpassar du aktiviteter åt deltagare på verksamheten. Med rätt bemötande stärker och underlättar du för deltagaren att aktivt kunna delta. Vi söker dig som: - Har utbildning i pedagogik eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det kan vara en undersköterskeutbildning med inriktning mot funktionsnedsättning eller barn och fritidsprogrammet. - Har god kännedom om LSS och erfarenhet av att arbeta inom daglig verksamhet. - Har kunskaper om olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser, samt har kunskap om stöd vid kognitiva svårigheter. - Har kännedom om olika hjälpmedel som används för att stärka funktioner hos personer medfunktionsnedsättning. - Har kunskap om olika typer av alternativ och kompletterande kommunikation samt olika kommunikationshjälpmedel och är van att att använda tydliggörande pedagogik. Om tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Om rekryteringsprocessen: Du ansöker enkelt genom att bifoga ditt CV, men utan personligt brev. Svara istället på våra urvalsfrågor. Urval och intervjuer sker löpande, och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! I Upplands-Bro strävar vi efter värdigt åldrande, där individens behov sätts främst. Äldreomsorgen handlar om att ge möjlighet till självständighet och valfrihet i boende och vård. Vi sätter höga krav på kvalitet och kontinuerlig uppföljning för att säkerställa en äldrevänlig och värdig miljö. Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.
Om arbetsplatsen Hos Ersta LSS strävar vi efter att skapa ett självständigt och aktivt liv för våra hyresgäster. Idag har vi åtta moderna boenden i Stockholmsområdet och Vallentuna. Under 2024 har vi vuxit och startat upp två nya boenden i Uppsala. På vårt gruppboende i Angarns-Haga, Vallentuna, bor i dagsläget sex unga hyresgäster som i stort sätt flyttat direkt hemifrån till egna lägenheter på Angarns-Haga. Som medarbetare hos oss erbjuder vi en rad förmåner som vi hoppas ska ge dig förutsättningar att trivas på jobbet och ha en givande fritid. Om rollen I rollen som stödassistent ger du ett individuellt anpassat och vardagsnära stöd samt motiverar och stöttar i fritidsaktiviteter. I uppdraget ingår att öka självständigheten efter varje individs förmåga genom att skapa en trygg miljö och meningsfull vardag. Städning och matlagning ingår som naturliga arbetsuppgifter i vardagen. I arbetet ingår ansvar för social dokumentation, genomförandeplaner och ett nära samarbete med hyresgästernas nätverk samt hälso- och sjukvårdsuppgifter på delegation. Tjänsten innefattar sovande jour. Vem är du? Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med människor. Du är prestigelös, lyhörd, strukturerad, har god samarbetsförmåga och är öppen för att utvecklas. Vi tror också att du trivs med att fatta egna beslut, är trygg i dig själv och har god förmåga att behålla lugnet även under utmanande situationer. Att skapa tillitsfulla relationer är något du värdesätter. Du delar Erstas värdegrund om att se hela människan och våra värdeord; professionalism, tillit och hopp. Din erfarenhet Vi söker dig som har en slutförd utbildning på vård- och omsorgsprogrammet inriktning funktionshinder, stödassistentutbildning via vuxengymnasium, pedagogisk utbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper i svenska språket såväl i tal som skrift samt kunskap om och erfarenhet av social dokumentation. Vi vill även att du har goda datorkunskaper. Då vår verksamhet i Angarns-Haga saknar nära kollektiva förbindelser behövs körkort och tillgång till egen bil för kunna jobba här. Övrigt om rekryteringen Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför anställning kommer vi att begära utdrag ur belastningsregistret. Tillträde enligt överenskommelse. Inför anställning kommer vi att begära utdrag ur och belastningsregistret. Vi tillämpar provanställning som standard. Kontaktperson: Soffy Björkman, Verksamhetschef, [email protected] Sista ansökningsdag: 2025-05-25 Varmt välkommen med din ansökan! Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post.
Daglig verksamhet är en dagtidssysselsättning för personer med funktionsnedsättningar. I Skövde kommun har vi flera olika daglig verksamhetsgrupper som är sysselsatta både inom organisationen och ute i samhället. Vi har närmare 300 brukare och runt 85 medarbetare. Verksamheten är den del av sektor vård och omsorg, Skövde kommun. Sektor vård och omsorg har ett viktigt samhällsuppdrag. Vi jobbar med stöd, service, vård och omsorg till människor i alla åldrar och vår verksamhet präglas av professionalitet och mänskliga värden. Här jobbar vi tillsammans, som ett team. Vi hjälps åt och stöttar varandra när det behövs. Du är omgiven av hög kompetens, erfarna kollegor och chefer. I rollen får du också så mycket tillbaka från dem du finns där för. Leenden, tacksamhet, förtroende, skratt, vänskap och livshistorier– här är du alltid uppskattad och betydelsefull. För att kunna ge de bästa förutsättningarna för att våra deltagare ska få en så bra stöd och omsorg som möjligt och att våra medarbetare ska lyckas och utvecklas på jobbet är utvecklingsarbete och ständiga förbättringar i fokus hos oss. Vi vill ligga i framkant inom det vi gör. Som medarbetare hos oss är du viktig, vi vill att du ska utvecklas och stanna, därför får du löpande utbildning och kompetensutveckling och om du vill finns alla möjligheter att testa olika roller och att göra intern karriär. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill ha ett givande och utvecklande arbete. I rollen som stödassistent inom daglig verksamhet bidrar du till att våra deltagare får en meningsfull sysselsättning. Utifrån individuella behov stöttar och handleder du personer med funktionsnedsättning i sin dagliga sysselsättning. Du planerar arbetet, ger stöd och ansvarar för att deltagarna ska känna trygghet. Du stöttar också deltagarna i deras sociala samspel. I uppdraget ingår även arbete med dokumentation i våra system. I arbetsuppgifterna ingår även hjälp med förflyttningar, utdelning av medicin, hantering av fysiska och digitala hjälpmedel samt att utföra delegerade och ordinerade sjukvårdsinsatser, enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL). . Din kunskap och din erfarenhet är värdefull, därför ingår det i din roll att bidra till utveckling av våra gemensamma arbetssätt. "Fantastiskt roligt jobb, man gör gott. Man går hem och känner att man har gjort ett bra jobb och hjälpt andra. Det är ett tacksamt jobb, man ger vardagen en guldkant". /medarbetare sektor vård och omsorg KVALIFIKATIONER Vi söker dig med gymnasieutbildning och godkända betyg från vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet, eller annan likvärdig utbildning. Det är positivt (men inget krav) om du har kunskap om samtalsmetodik, som motiverande samtal (MI), sociala berättelser eller ritprata. Erfarenhet av delegerade arbetsuppgifter, tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är också meriterande. Som person är du lugn och trygg och har ett respektfullt, gott och anpassat bemötande. För att lyckas i rollen ser vi att du har god samarbetsförmåga, är lösningsfokuserad och har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar. För att trivas i rollen tror vi att du har förmåga att ta eget ansvar i din yrkesroll, är initiativrik och van vid att arbeta självständigt. I den här rollen är det viktigt att du kan kommunicera muntligt och skriftligt på svenska eftersom du och deltagaren behöver förstå varandra, men också för att kunna genomföra dokumentation. Du har datorvana och gärna erfarenhet av social dokumentation. Att vilja stötta och utveckla andra människor är en av de egenskaper som behövs allra mest i vårt samhälle. Och du som har den i dig är den verkliga framtiden. Körkort är ett krav. Vid anställning ska utdrag från polisens belastningsregister kunna visas. ÖVRIGT Att jobba i Skövde kommun I Skövde kommun jobbar vi med allt från omsorg, stöd och utbildning till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Hos oss finns hundratals yrken och 5500 medarbetare. Arbetet ser olika ut beroende på vilken verksamhet vi arbetar i men alla representerar samma arbetsgivare, Skövde kommun, och vårt gemensamma uppdrag är att vara välfärdsleverantör, samhällsutvecklare och arbetsgivare. Jämställda, jämlika och inkluderande verksamheter är en självklarhet för oss. Som medarbetare i Skövde kommun är du en viktig spelare i ett lag som varje dag, året om levererar tjänster och service till våra kunder. Det är i mötet med våra kunder som värdet av vårt arbete uppstår. Vi satsar på dig som medarbetare och erbjuder kompetensutveckling, förmånliga pensionsvillkor, friskvårdsbidrag samt flera friskvårdsaktiviteter och erbjudanden. Och det bästa av allt, vi har plats för fler. Läs mer om oss som arbetsgivare: https://skovde.se/naringsliv-arbete/Jobba-hos-oss/ Läs mer om sektor vård och omsorg: https://skovde.se/kommun-politik/organisation-och-styrning/tjanstepersonsorganisation/Omvardnadsforvaltningen/ Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Om Unika Arwidius väg På Arwidius väg har Unika LSS Omsorg två stycken gruppboenden, sida vid sida, för personkrets 1. I vardera hus bor där tre stycken brukare. Boendet är vackert beläget en bit utanför Burlöv. Om rollen som Stödassistent Som stödassistent kommer du att arbeta med att ge individuellt anpassat stöd till personer med funktionsvariationer, med målet att främja deras självständighet och välbefinnande i vardagen. Du kommer att stödja brukarna i deras dagliga rutiner och aktiviteter, utifrån deras behov och förmågor, och alltid ha deras personliga genomförandeplan som utgångspunkt. Vi arbetar med ett salutogent och pedagogiskt förhållningssätt, där vi utgår från varje individs unika styrkor och resurser. Målet är att brukarna ska uppnå så stor självständighet som möjligt och kunna leva ett meningsfullt liv med hög livskvalitet. Som stödassistent arbetar du utifrån tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande för att skapa trygghet och förutsägbarhet i brukarnas vardag. Samtidigt har vi ett starkt fokus på att arbeta professionellt och effektivt inom verksamhetens resurser och budget. Kvalifikationer Mycket god förmåga i svenska i tal såväl som skrift. God datorvana, erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet av arbete inom vård och omsorg Gymnasial utbildning som tex barn-och fritidsprogram, vård-och omsorgsprogram, eller eftergymnasial utbildning tex stödpedagog, socialpedagog eller högskoleutbildning inom relevant område. B-körkort är ett krav. Meriterande om du därtill har Erfarenhet av psykiatri, AKK, lågaffektivt bemötande samt utagerande och självskadande beteende. Arbetat med komplexa stödbehov. Meriterande om du är arabisktalande utöver svensktalande. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tjänstgöringsgrad: Flera tjänster varierande sysselsättningsgrad mellan 75-95 %. Arbetstid: Varierande arbetstider beroende på anställningen (Dag/kväll samt vaken natt). Tillträde: Enligt överenskommelse, vi ser positivt på om du kan tillträda inom kort. Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Vad kan vi erbjuda dig?Unika är en trygg arbetsgivare som kan erbjuda dig som vill goda möjligheter att ta mer ansvar eller att gå vidare till nya roller. Vi erbjuder dig som medarbetare utbildningsmöjligheter, kollektivavtal, friskvård samt flera andra förmåner och och personalrabatter via vår förmånsportal AttendoPlus, i samarbete med Benify. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Sista ansökningsdag 31 maj men urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Om AttendoUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Tillsammans för en meningsfull vardag!
När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad. Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan. ARBETSUPPGIFTER Insatserna riktar sig mot barn och ungdomar med olika utvecklingsvariationer såsom autism, intellektuell funktionsnedsättning och andra funktionsvariationer. Som stödassistent arbetar du stödjande och motiverande med barnet/ungdomen, med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Du använder dig av AKK och bildstöd för alternativ kommunikation. Arbetet sker alltid med stor respekt för barnets/ungdomens integritet, självständighet, delaktighet samt inflytande, med målet att uppnå ett gott liv. I uppdraget ingår att föra social dokumentation där vi bland annat upprättar, följer upp och utvärderar genomförandeplaner. Du medverkar deltar i olika möten, utbildningar och handledning. Arbetsuppgifterna ställer krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga. Vi ställer höga krav på samarbetsförmåga, kommunikation och att du förstår vikten av teamarbete. Du behöver vara trygg i dig själv och ha en förmåga att behålla lugnet samt se lösningar. Det krävs att du som personal är lyhörd, tålmodig och har en förmåga att tolka och läsa av situationer och kunna hantera dessa lågaffektivt. Du är engagerad, intresserad och nyfiken på att lära dig mer under arbetets gång. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetstiderna är enligt schema dagtid och 40h vecka. Du kan vid behov få arbeta på andra enheter inom samplaneringsområdet. KVALIFIKATIONER Du som söker tjänsten har relevant utbildning inom vård och omsorg eller annan utbildning med inriktning funktionsnedsättningar. Du har också erfarenhet inom LSS med målgruppen barn och unga med autism. Du bör även ha kunskap kring arbete med utmanade beteenden, tydliggörande pedagogik utifrån lågaffektivt bemötande och har erfarenhet av arbete med AKK och bildstöd. Du har vana av att dokumentera samt grundläggande datakunskaper. Som person är du reflekterande över dina egna handlingar, du kan möta alla barn och ungdomar utifrån deras individuella behov och förutsättningar. Du ser din egen del i teamet och kan hjälpa dina kollegor, men också be om hjälp när det behövs. ÖVRIGT När du blivit erbjuden ett jobb, uppdrag eller praktik och ska arbeta med barn med funktionsnedsättning ska du visa upp ett utdrag från belastningsregistret. Beställ redan nu ditt utdrag: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag och tillämpar rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta. Medtag pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling, inför anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du ta med dig ett arbetstillstånd. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Varmt välkommen med din ansökan!
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva. Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt. Välkommen att ta plats på resan! Var med på Funktionsstöds resa mot att bli Sveriges bästa LSS 2025! Avdelning funktionsstöd är uppdelad i tre enheter, myndighetsenheten, särskilt resurskrävande enheten och den traditionella enheten. Vi söker nu stödpedagog till den enhet som arbetar med personer med stort behov av stöd, den särskilt resurskrävande enheten. Vi söker dig med känsla för mötet med den enskilde som har förmåga att arbeta strukturerat och skapa en lugn, trygg miljö för våra boende. Arbetsplatsen finns i ett modernt boende byggt för ändamålet. Målgruppen är personkrets 1 inom LSS, vilket omfattar personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd. Det finns också ofta fler diagnoser och beteendesvårigheter. Boendet är väl genomtänkt och fysiskt utformat för att vara stressreducerande i vardagen för brukarna. Det finns utrymmen för såväl avskildhet som en socialt utvecklande miljö och är dessutom planerat för en personaltät bemanning. Utemiljöerna är anpassade för målgruppen med promenadstråk och olika aktivitetsområden. Gruppboendet och arbetsplatsen ligger strax utanför Trelleborgs tätort. Du tar dig enklast till och från arbetsplatsen med egen bil. I rollen som stödpedagog hos oss trivs du som har förmåga att se och förstå den enskilde du arbetar för samt stödja personalen i arbetet och den pedagogiska strukturen. Vad vi kan erbjuda dig - Modernt gruppboende som din arbetsplats - Strukturerade arbetsmetoder och arbetsmiljö - Kompetensutveckling internt - Kommunövergripande förmåner - Bästa kollegorna Arbetsuppgifter Som stödpedagog har du, utöver grunduppdraget, uppdrag att vägleda kollegor samt att vara en god förebild i det pedagogiska arbetet. Du utvecklar och implementerar, tillsammans med kollegor, arbetssätt och metoder. Du genomför, lär ut och följer upp pedagogiska metoder utifrån den enskilde individuella behov. Du vägleder i att upprätta, följa upp och utveckla genomförandeplaner. Du vägleder även i att planera det brukarnära arbetet utifrån genomförandeplaner samt skapar och följer upp riskbedömningar, rutiner och arbetsbeskrivningar. Du förväntas att omvärldsbevaka nya arbetssätt, metoder och hjälpmedel för målgruppen. I uppdraget ingår även att metodhandleda kollegor, skapa rutiner och säkerställa att de håller en hög kvalitet samt efterföljs i praktiken. Grunduppdraget innebär att du i det dagliga arbetet stöttar och vägleder brukarna utifrån ett pedagogiskt och praktiskt förhållningssätt i deras vardag med bland annat; omsorg/hygien, aktiviteter, matlagning och färdighetsträning. Allt med målsättningen att brukarna ska nå ökad självständighet. Din primära uppgift är att inge ett lugn och vara trygghetsskapande för den enskilde du möter. Du behöver se och möta den enskildes sinnesstämning och behov samtidigt som du lyssnar och anpassar din kommunikation utifrån situationen och behoven. Du förhåller dig till de strukturer som finns och bär stödet till den enskilde, samtidigt som du strävar efter att i samarbete med övriga pedagogerna i verksamheten utveckla stödet och strukturerna till den enskilde. Arbetstiderna är rullande schema bestående av dag och kväll samt helg. Beroende på behov kan arbetstiderna förläggas till enbart dagtid. Kvalifikationer För att vara aktuell för tjänsten som stödpedagog söker vi dig som har: Utbildning till stödpedagog (400 YH); eller annan eftergymnasial yrkesutbildning (minimum 200 YH) eller högskoleutbildning (minimum 60 hp) inom vad arbetsgivaren bedömer relevant område exempelvis pedagogik, psykiatri, beteendevetenskap, socialt arbete. Du har dessutom minst två års sammantagen yrkeserfarenhet från antingen funktionsstöd/LSS; skolans värld eller annat område där du, gärna utifrån ett pedagogiskt perspektiv, arbetat med och mött personer med funktionshinder, ex. personer med autism eller utmanande beteende. För arbetet krävs att du har goda datorkunskaper och dokumentationsvana, eftersom du behöver läsa och skriva dagliga noteringar i olika system. För detta krävs även god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Minst B-körkort för manuell växlad bil, krävs för att ta dig till arbetet samt för att köra brukare mellan boendet och aktiviteter. En god fysik och och trivsel med ett rörligt arbete behövs, eftersom arbetet innebär aktiviteter med den enskilde du stödjer i vardagen. För att trivas och fungera i arbetsrollen, är det av största vikt att du i dig själv är lugn, trygg och stabil och fokuserar på rätt saker i arbetssituationen. Du trivs med att arbeta i en befintlig struktur, förhåller dig till denne samtidigt som du kan reflektera efter och samarbeta kring behov att utveckla strukturerna som är stöd till den enskilde. Du ser möjligheter i stället för hinder och agerar utifrån befintliga strukturer och forum i arbetet. Övrigt Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Nu söker vi sysselsättningshandledare till Lidingö stads dagliga verksamhet. Vi har flera dagliga verksamheter på Lidingö med olika inriktningar. Till exempel bedriver vi serviceuppdrag, catering, butiker och sinnesverksamheter. Vi tillhör omsorgs- och socialförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 800 medarbetare med att stötta våra invånare i livets alla skeenden. Vi jobbar med äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi sätter alltid individens behov i centrum. Vi begär alltid utdrag från belastningsregistret. ARBETSUPPGIFTER I dina arbetsuppgifter ingår att ge stöd, service och personlig omvårdnad till personer inom LSS. Vi arbetar utifrån den enskildes individuella genomförandeplan med fokus på delaktighet, inflytande och trygghet med individen i fokus och utifrån ett gott bemötande under dagtid. Till den gruppen vi söker vikarier till jobbar vi strukturerat med kunderna, följer kund hela dagen och jobbar man mot man. Du som tycker det är spännande att jobba lösningfokuserat, är självständig samtidigt som du trivs att arbeta i grupp kommer passa bra hos oss. Vi jobbar mycket med tecken som stöd som kompetenshöjande. Vi tror på det aktiva medarbetarskapet där du som medarbetare bidrar till din egen och andras arbetsglädje och framgång. Tillsammans skapar vi vår arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en godkänd och fullföljd gymnasieutbildning som är relevant för tjänsten, till exempel inom vård och omsorg/USK eller barn och fritid. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har en god datorvana för att uppfylla kraven om social dokumentation och behärskar svenska i tal och skrift. Du har tidigare erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning, psykisk ohälsa eller liknande arbete. Som person är du trygg och strukturerad. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss att du bidrar med att skapa engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 290 jobb