Stödassistent

Sök bland 241 lediga jobb som Stödassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stödassistenter till specialiserat team inom LSS

Ref: 20241119 Arbetsuppgifter Nu söker vi engagerade stödassistenter som vill vara med och skapa ett specialiserat team inom LSS bostäder enhet 6. I teamet kommer det att ingå stödassistenter, stödpedagoger och omsorgspedagoger som tillsammans kommer att arbeta mot brukare med flertalet utmaningar och utåtagerande beteende.  Övergripande mål är att ha brukarens behov i centrum och att kontinuerligt anpassa innehållet så att det är meningsfullt för brukaren. Stödinsatserna som är av motiverade och stödjande karaktär utgår ifrån brukarens individuella behov och önskemål i enlighet med LSS-lagstiftning samt Malmö stads LSS-plan och värdegrund. Arbetet ska främja självständighet, delaktighet och utföras med respekt för brukarens integritet och självbestämmande. I arbetsuppgifterna ingår även att upprätthålla sociala kontakter och relationer. Du kommer att tillsammans med dina kollegor och chef i teamet utveckla en pedagogisk struktur där metoder, rutiner, dokumentation och genomförandeplaner skapar en fungerande och stabil vardag tillsammans med brukaren. Planeringen kommer att innehålla vardagliga aktiviteter såväl på som utanför bostaden.  För att lyckas i din roll kommer du få den introduktion, internutbildning och fördjupningsutbildning som löpande krävs för uppdraget. Tjänsten kommer att ge dig och dina kollegor inom teamet stor möjlighet att påverka upplägget av arbetet med brukaren och att bidra med dina specifika kunskaper. I tjänsten ingår dag- och kväll samt helg-tjänstgöring. Kvalifikationer Vi söker dig med yrkesexamen från Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha tidigare erfarenhet av arbete inom psykiatri och ett intresse för brukare med psykiatriska diagnoser. Vidare ser vi att du har en stark drivkraft i att vilja stödja individer i deras återhämtningsprocess och därmed också tidigare erfarenhet av återhämtningsinriktat arbetssätt. Det är önskvärt att du har erfarenhet av tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Har du även erfarenhet av brukare med högfungerande autism, EIPS, självskadebeteende ser vi detta som meriterande.  I arbetet med brukaren och i det specialiserade teamet kommer det att ställas höga krav på din förmåga att kunna förstå och bemöta brukaren utifrån hens psykiatriska diagnoser och utmanande beteende. För att lyckas i din yrkesroll behöver du en vara trygg och stabil person som har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer, både med medarbetare, brukare och andra.  Du har yrkesmässig mognad och är ansvarstagande, kreativ och vill vara med och utveckla vår verksamhet. Du förväntas vara strukturerad och ha ett lösningsfokuserat arbetssätt. Du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.   Om arbetsplatsen Arbetsplatsen är belägen i ett trevligt bostadsområde i stadsdelen Husie. Brukaren bor i en satellitlägenhet som delvis är ansluten till gruppboendet Småfolksgatan. Brukaren har diagnosen autism och utmanande beteende förekommer i det det dagliga arbetet. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ha tillgång till personalrum och planeringsrum inne på gruppboendet.  Verksamheten ingår i Funktionsstödsförvaltningen. Inom förvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Vikariat t.om. 2024-09-01 med möjlighet till förlängning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 2 Tillträde: Enligt överenskommelse  Publiceringstid: 2 veckor  I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval.  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.  För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.

24 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Är du vår nya vikarie inom LSS?

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll! Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare. Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare. Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten. ARBETSUPPGIFTER Under sommaren behöver vi dig inom Hasselbacken och till personlig assistans! Vill du ha ett roligt och stimulerande arbete där du får göra skillnad och skapa meningsfullhet för personer med funktionsvariationer? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig! Vi söker sommarvikarier till våra LSS-verksamheter personlig assistans och Hasselbacken. Arbetet inom LSS innebär att ge personer det stöd de behöver för att leva ett självständigt och meningsfullt liv, så som de själva önskar. Ditt arbete innebär att ge stöd och handledning till våra personer utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Det innebär att motivera, handleda och vara behjälplig i olika vardagssituationer (tvätt, städ, personlig omvårdnad, fritidsaktiviteter), upprätthålla sociala kontakter och relationer. Arbetet utgår ifrån varje persons individuella genomförandeplan och utförs i enlighet med verksamhetens uppdrag tillsammans med dina kollegor. Arbetstiden beror på vilken verksamhet du arbetar inom. Antingen dagtid (dag, kväll och helg även jourtjänstgöring kan förekomma) eller natt (vaken natt, vardag och helg). KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett intresse och ett engagemang för människor. Du är ansvarsfull och trygg med ett respektfullt förhållningssätt gentemot dem du möter. Du är flexibel, kan anpassa ditt bemötande och ditt arbete till den person du möter. Det är viktigt att du har en positiv inställning i ditt arbete och kan samarbeta med andra. Det är meriterande om du: • är utbildad undersköterska eller har examen från barn- och fritidsprogrammet eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten • har erfarenhet av arbete inom området funktionsvariationer • innehar B-körkort för manuell växellåda och kan/får köra bil. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat. Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan. Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen. Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

24 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Sommarvikarier till grupp- och servicebostäder LSS, Solna stad

Vi erbjuder dig en chans att få ett givande sommarjobb där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med ett fantastiskt team, få många nya erfarenheter och få ett meningsfullt arbete! Om arbetsplatsen Humaniora vård och omsorg är den kommunala utföraren i Solna Stad. Vi ansvarar bland annat för fem grupp- och servicebostäder enligt LSS, assistansverksamhet i form av personlig assistans, ledsagning och kontaktpersoner. Nu söker vi sommarvikarier till grupp- och servicebostäderna enligt LSS i Solna Stad. Vad innebär arbetet? Som stödassistent är ditt främsta uppdrag att arbeta med de som bor på boendet, individuellt med var och en. Varje individ ska känna sig delaktig och få stöd till självständighet i sitt liv. Med hjälp av ett pedagogiskt förhållningssätt stöttar och vägleder du de boende i deras vardag. Det kan vara arbetsuppgifter som personlig omvårdnad, stöd i matsituationer, medicinhantering, städ och tvätt samt ledsagning vid behov. Även stöd med samhällskontakter och kommunikation kan förekomma. I dina arbetsuppgifter ingår även att planera utifrån de boendes genomförandeplaner samt dokumentation. De administrativa arbetsuppgifterna kan vara att skriva journalanteckningar och att boka färdtjänst vid behov. Arbetet är förlagt till dygnets alla tider och veckans alla dagar. Vem söker vi? Vi söker dig som har - erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning, med fördel inom insatsen grupp- eller servicebostad, och/eller dokumenterad utbildning - slutförd eller pågående utbildning inom vård- och omsorgsprogrammet alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - goda kunskaper i svenska och kan uttrycka dig obehindrat i tal och skrift. Det är meriterande om du har - god datorvana - erfarenhet av dokumentation - erfarenhet av att arbeta utifrån IBIC (individens behov i centrum), lågaffektivt bemötande och/eller AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). Vi söker dig som är flexibel, empatisk och serviceinriktad. Du är stabil, trygg och lösningsfokuserad i ditt förhållningssätt. Du ska ha en god kommunikationsförmåga och en god samarbetsförmåga. Vårt erbjudande Vi erbjuder dig - god och gedigen introduktion - nära samarbete med stödpedagog och/eller gruppledare samt med verksamhetschef - närvarande ledarskap - lokaler med goda kommunikationsvägar - fantastiska kollegor som ger arbetsglädje och möter dig med stort hjärta och varma händer. Mer information om ansökan Tjänsterna är timanställningarna över sommaren med möjlighet till fortsatt timanställning efter sommaren. I dagsläget vet vi inte exakt hur många sommarvikarier vi kommer att behöva till varje verksamhet. Vi hanterar ansökningar löpande och ser fram emot att läsa din ansökan snarast, dock senast den 10 juni. Varmt välkommen med din ansökan! Vid frågor som handlar om denna annons är du välkommen att höra av dig till Verksamhetscheferna Melek Kücük på [email protected] eller Christina Scappini på [email protected]. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

24 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Sommarvikarie eller timvikarie till Socialpsykiatrin, Henån

Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv. Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare. Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun. Välkommen till oss! Om arbetsplatsen Vi söker dig som vill arbeta inom socialpsykiatrin, som sommarvikarie eller timvikarie. Vi söker sommarvikarier inom socialpsykiatri där du arbetar inom vårt stödteam, på ett serviceboende. Vi har även behov av timvikarier till denna verksamhet samt inom boendestödet. Du erbjuds ett utvecklande och viktigt jobb i gemenskap med engagerade kollegor. Du kommer att få värdefull erfarenhet inom yrket och goda chanser till fortsatt arbete inom Orust kommun. Stödteamet utför boendestödsinsatser för brukare som bor på boendet. Vårt team präglas av kreativitet, nytänkande och handlingskraft där vi samarbetar för att nå goda resultat och där vi underlättar varandras arbete, allt i syfte att ge individen bästa förutsättningar till ett självständigt och tryggt liv. Vi söker nu 1-2 sommararbetare med lust att vara med i vårt stödteam som gör skillnad i människors liv. Dina arbetsuppgifter  Uppdraget innebär att stödja och stärka personens egen drivkraft att genomföra aktiviteter och ta ansvar för sin situation.Personen ska få stöd att bli så självständig som möjligt utifrån den egna förmågan vilket betyder att försöka stärka men också bibehålla förmågor. Uppdraget handlar om att lyfta individens egna intressen och därigenom skapa inflytande och delaktighet. Uppdraget kan handla om att skapa aktiviteter som den enskilde behöver stöd med, allt från sysselsättning, stöd i hemmet till utåtriktade aktiviteter så som att komma ut i samhället eller vara hälsofrämjande. Målgrupper du kommer att arbeta med kan vara personer med psykiska funktionsnedsättningar, psykisk ohälsa och missbruk, neuropsykiatriska diagnoser och lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Arbetstiderna är förlagda efter behov som kan variera mellan dag och kvällstid, både vardagar och helger och även sovande jour kan förekomma. Om dig  Du får gärna ha tidigare erfarenhet av liknande arbete eller att du har ett intresse för det. Du är en trygg person med god självkännedom och är enkel att samarbeta med. Vid minsta intresse tveka inte att höra av dig. Övriga upplysningar:   Arbetstid/varaktighet:  Oregelbunden arbetstid, dag och kväll. Tidsbegränsad anställning under sommaren med eventuell möjlighet till förlängning  Lön:  Individuell lönesättning, ange löneanspråk  Tillträdesdag: 2024-06-15 eller enligt överenskommelse Sista ansökningsdag: 2024-06-16 Körkort: Krävs ej  För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning. Det gäller alla som ska arbeta inom skolan, HR-, Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: Orust.se Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Stödassistent till gruppbostad i Södra Linköping

Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter I rollen som stödassistent arbetar du med personer med fysiska, psykiska och/eller intellektuella funktionsnedsättningar. Du arbetar tillsammans med individen utifrån dennes behov och tillsammans skapar ni en meningsfull vardag  där ledord är självständighet och delaktighet. Dina arbetsuppgifter innebär att du ger stöd i såväl vardagsliv som fritidsliv, personlig omvårdnad, hälsa och funktionsförmåga. Du ger pedagogiskt stöd och arbetar medvetet för att individen ska använda och utveckla sina förmågor så självständigt som möjligt. I arbetet ingår också att du är länken till samhället där du kan behöva hjälpa till i kommunikationen med bland annat myndigheter och sjukvård. Utöver dessa arbetsuppgifter ingår att du städar, tvättar, gör inköp samt  hanterar mediciner.  Vi arbetar med IBIC (individens behov i centrum) vilket innebär att du har individens behov i fokus. Du är kontaktman och ansvarar för att tillsammans med den enskilde strukturera och planera dennes vardag samt att ni tillsammans utformar insatserna som ges. Omfattningen av insatserna och innehåll utgår alltid från den enskildes behov och mående och upprättas via en genomförandeplan. Du ansvarar för att uppdatera och revidera genomförandeplanen och hålla den aktuell. I arbetet ingår också att du dokumenterar och journalför i systemet Treserva. Som kontaktman har du också en nära kontakt med närstående och andra externa parter. Du arbetar såväl självständigt och i team, i bostaden, i den dagliga verksamheten eller annan plats där individen vistas.    Din arbetsplats Är du vår nya kollega som vill skapa bra dagar tillsammans med oss? Som en del i det fortsatta förbättringsarbetet och för att nå nya höjder söker vi nu engagerade och handlingskraftiga stödassistenter till gruppbostad i södra Linköping.  Verksamheten ligger vackert beläget i Jakobsdal med närhet till natursköna promenadstråk och Ekholmen centrum. Hit åker du lika enkelt med kollektivtrafiken som med bil eller cykel. Boendet består av två stycken olika våningar där det bor 4 st brukare på varje våning. Målgruppen är vuxna personer med funktionsnedsättning, autism, och varierande omvårdnadsbehov. Visst utåtagerande beteende kan förekomma.  Verksamheten är en Boda-enhet vilket innebär att du både arbetar i de boendes hemmiljö men även i daglig verksamhet. Den dagliga verksamheten är anpassad utifrån individens behov och önskemål och kan vara aktivitetsinriktad men även bestå av praktiskt utomhusarbete. Exempelvis finns ett växthus på boendets innergård där möjlighet finns till odling.   Du som söker Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta inom stöd, vård och omsorg samt en godkänd slutförd gymnasieutbildning. Har du en utbildning inom vård och omsorg ser vi det som meriterande. Det är även meriterande med erfarenhet av individer med intellektuell och/eller fysisk funktionsnedsättning samt erfarenhet av aktivitet och daglig verksamhet. Då vi arbetar utifrån PBS, positivt beteende stöd, är det en fördel med kunskaper om PBS. Brukarna har begränsningar i den verbala kommunikationen därför är det även önskvärt med kunskap inom alternativ kompletterande kommunikation. Då visst utåtagerande beteende förekommer är det även önskvärt om du har erfarenhet av detta. Arbetet innefattar mycket kundkontakter och dokumentation, vilket innebär att det är ett krav på att du kan kommunicera muntligt och skriftligt i det svenska språket. Du har förmåga att använda digitala verktyg i ditt arbete och det är meriterande om du  har erfarenhet av att dokumentera i journalsystem och har arbetat utifrån IBIC. Vid många aktiviteter i verksamheten används vår minibuss, det är därför önskvärt om du har B-körkort för manuell växellåda.   Som person är det viktigt att du är intresserad av människor. Du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och driver ditt arbete framåt. Du arbetar även bra tillsammans med andra människor och lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt. Det är även viktigt att du har en empatisk förmåga och kan sätta dig in i andras perspektiv och situation.     Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse  Anställningsform: tillsvidareanställning  Sysselsättningsgrad: 72-88% Antal lediga befattningar: 3 Ref. nr: 12774 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

24 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Åmåls Kommun söker Sommarvikarier 2024 till Stöd & funktion/Socialpsykiatri

Vi söker dig som vill göra skillnad under sommaren 2024! Ta chansen att prova på ett utvecklande arbete som Sveriges viktigaste vikarie genom att söka sommarjobb inom välfärds- och arbetsmarknadsförvaltningen i Åmåls Kommun! Vad erbjuder vi Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/ Ditt uppdrag Som stödassistent/personligassistent/boendestödjare ansvarar du för att varje brukare får stöd, omvårdnad och service utifrån sitt behov och beviljade insatser. Ditt arbete går ut på att möjliggöra för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt. Detta görs genom att motivera, stödja och assistera brukaren i alla vardagliga situationer. I rollen ingår att stödja i vardagliga hushållssysslor, fritidsaktiviteter, medicinering samt administrativa uppgifter som att dokumentera i Lifecare. Vi söker personal till; Gruppbostad: En gruppbostad är en boendeform där det bor 5-6 personer i egen lägenhet men i en byggnad. Den som bor på gruppbostad har en funktionsnedsättning exempelvis autism eller utvecklingsstörning, som innebär att det finns ett stort behov av tillsyn eller hjälp. I gruppbostaden finns också tillgång till ett gemensamt utrymme. På gruppbostaden finns personal dygnet runt. Som personal stödjer du brukarna i deras vardagliga liv med exempelvis hushållssysslor, omvårdnad och fritidsaktiviteter. Servicebostad: En servicebostad består av lägenheter i ett trapphus eller ett bostadsområde. Den som bor i en servicebostad har en funktionsnedsättning, ex. autism eller utvecklingsstörning med ett mindre behov av stöd och hjälp än de personer som bor i gruppbostad. Brukaren har en egen lägenhet och tillgång till personal- och gemensamhetslägenhet. Som personal stödjer du vid exempelvis matlagning, städning och viss omvårdnad. Personligassistans: Arbetet innebär att man jobbar i den enskildes hem med att ge omfattande praktisk hjälp med grundläggande behov såsom personlig omvårdnad, hjälp med vardagliga hushållssysslor samt vid behov hjälp att kommunicera. Korttidsvistelse: Korttidsvistelse är till för att ge barn och ungdomar möjlighet till rekreation och miljöombyte samtidigt som anhöriga får tillfälle till avlastning. Som personal stödjer du barn/ungdomar i vardagen, utför hushållssysslor, planerar och deltar i aktiviteter. Visst omvårdnadsarbete förkommer. Boendestöd: Personer med psykisk funktionsnedsättning och/eller beroendeproblematik har möjlighet att få boendestöd i hemmet. Som boendestödjare arbetar du för att stärka individen till ett självständigt liv. Arbetet innebär att man stödjer individen med vardagliga hushållssysslor, myndighetskontakter samt möjlighet till socialsamvaro genom daglig verksamhet. För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.amal.se/omsorg-och-stod/ Vem är du Genuin – Omtänksam – Aktiv -Modig För detta uppdrag ser vi att du ska kunna bemöta människor på ett bra sätt och tycka om att hjälpa och stödja andra. Du ser möjligheter istället för hinder. Som person är du lyhörd och ansvarstagande. Du gillar ett omväxlande arbete både självständigt och tillsammans med andra. Formella kompetenskrav -Du ska ha fyllt 18 år -Goda kunskaper i svenska språket i så väl tal som i skrift -Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande -B-körkort är en fördel och inom vissa områden ett krav Meriterande -Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbete med målgruppen. Vi ser gärna att du har godkänd eller påbörjad utbildning inom vård och omsorg, barn och fritid eller motsvarande utbildning. -Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Anställningen -Tidsbegränsad anställning med varierande sysselsättningsgrad. Ansökan Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen. Varmt välkommen med din ansökan!     (Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Stödassistent till Tuppfjätsgatans Daglig verksamhet

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Är du vår nya kollega som vill ge stöd till personer på daglig verksamhet, en meningsfull sysselsättning? Vi vänder oss till personer med autism, intellektuell funktionsnedsättning och psykiatri, dubbeldiagnoser. De vi möter har ett stort behov att kunna förstå och göra sig förstådda utefter sina förmågor och förutsättningar. Vi arbetar lågaffektivt och med alternativ kommunikation tex. tydliggörande pedagogik och olika bildscheman. Både analogt och digitalt. Vi arbetar med utgångspunkten att varje individ ska vara delaktig och ha möjlighet att påverka hur dagen ser ut och vilket stöd som ska erbjudas. Individen ska ges möjlighet att utvecklas mot ett så självständigt liv som möjligt. Som stödassistent kommer du att vara kontaktpersonal vilket innebär att du har kontakt med anhöriga/godemän och övriga nätverk för din/dina brukare. Du kommer arbeta aktivt med genomförandeplaner och kontinuerlig dokumentation. Du kommer tillhöra en arbetsgrupp som idag består av stödassistenter och stödpedagoger. All social dokumentation sker i dokumentationssystemet Treserva. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kommunikation är en viktig del av arbetet och du ska ha goda kunskaper i svenska språket samt datorvana och kunskap inom social dokumentation. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av arbete med målgrupper inom Autism, intellektuella funktionsnedsättningar och psykiatri. Kunskap och erfarenhet av alternativ och kompletterande kommunikation, tydliggörande pedagogik lågaffektivt bemötande är ett krav för tjänsten. Har du erfarenhet inom välfärdsteknik/kommunikation ser vi som meriterande. Har du körkort B är det meriterande. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

24 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Stödassistent till Tanneskärsgatan 202

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Söker du ett meningsfullt jobb där du får vara delaktig i ett utvecklingsarbete? Då ska du söka till oss! Vi söker nu en stödassistent till Tanneskärsgatan 202 som är en gruppbostad med 6 lägenheter för brukare med autism. Som stödassistent arbetar du utifrån genomförandeplaner, arbetsbeskrivningar, arbetsrutiner, handlingsplaner etc. Viktigt är att arbeta för att hyresgästen ska vara delaktig i planering av stödet, samt i samhällslivet i övrigt. I tjänsten ingår extern samverkan med till exempel anhöriga, godemän och arbetsplatserna. Det ingår även i tjänsten att ta emot delegering enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Tillsammans gör vi skillnad och vårt arbete är viktigt för människor som behöver individuellt stöd i sin vardag. Vi erbjuder en trygg anställning och meningsfullt arbete. Hos oss får möta många olika människor, se dem utvecklas. Här finns utrymme att göra det brukarna vill, tillsammans gör ni olika aktiviteter som du kanske inte skulle prövat annars! I ditt arbete skapar du värdefulla, långa relationer med brukarna och stöttar dem i vardagen. Arbetstiderna är dag/kväll samt varannan helg. Vill du bli en del av vårt härliga gäng på Tanneskärsgatan 202? Tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med personer inom målgruppen autism samt erfarenhet av personer med utmanande beteende. Kommunikation är en viktig del av arbetet, vilket ställer krav på att du behärskar svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har du erfarenhet av social dokumentation. Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden: Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vid arbete i den enskildes hem: Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du skasjälv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs via e-tjänst eller med hjälp av en blankett som finns på polisens hemsida (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3) Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

24 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Stödassistent till Daglig verksamhet Ugglan

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Är du vår nya kollega som vill ge stöd till personer på daglig verksamhet, en meningsfull sysselsättning? De personer vi möter har ett stort behov att kunna förstå och göra sig förstådda utefter sina förmågor och förutsättningar. Daglig verksamhet Ugglan vänder sig till personer på en tidig utvecklingsnivå och som har autism som är i behov av tydlighet. Vi arbetar lågaffektivt och med alternativ kommunikation tex. tydliggörande pedagogik och olika bildscheman. Både analogt och digitalt. Vi arbetar med utgångspunkten att varje individ ska vara delaktig och ha möjlighet att påverka hur dagen ser ut och vilket stöd som ska erbjudas. Individen ska ges möjlighet att utvecklas mot ett så självständigt liv som möjligt. Du tillhör en arbetsgrupp som idag består av stödassistenter och stödpedagoger. All social dokumentation sker i dokumentationssystemet Treserva. Arbetet är förlagt på dagtid måndag-fredag. Vi ser fram emot din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill även att du har erfarenhet av arbete med målgruppen Autism. Kommunikation är en viktigt del av arbetet och du ska goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet kring alternativ och kompletterande kommunikation, Tydliggörande pedagogik Lågaffektivt bemötande är det meriterande för tjänsten. Även god datorvana och kunskap inom social dokumentation är meriterande. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

24 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Sommarvikarier till LSS i Åmotfors

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare. Vård och Stöd är ett verksamhetsområde med fokus på att ge trygg och säker vård till våra medborgare. Vi arbetar med äldrevård, korttidsvård, funktionsvariationer, socialpsykiatri och rehabilitering. Vår huvudsakliga uppgift är att erbjuda vård för våra medborgare i olika skeden av livet. Behoven kan se olika ut beroende på vilken typ av stöd en medborgare behöver, men vårt förhållningssätt är att alla ska ha samma förutsättningar för en trygg och säker vård. Det är viktigt för oss att den som får vård skall känna sig trygg, samt ha möjlighet att påverka och ha inflytande i sin dagliga livsföring. Vill du bli vår nya kollega och vara med och skapa trygg, säker och jämlik vård för alla? ARBETSUPPGIFTER Vi är snart i hamn med rekryteringen till LSS. Känner du att du är en nattuggla och kan arbeta nattpass inom LSS så är det just dig vi söker! Det finns också behov av timvikarier som kan ta extrapass i sommar inom LSS dagtid. • Du är ett stöd och hjälp i vardagen för personer som har en funktionsvariation. Du följer med på olika aktiviteter och hjälper till med omvårdnad och hushållssysslor. • Du är en person som har lätt för att anpassa dig i olika situationer och kan möta andra på ett fint sätt. Du är lyhörd för andras behov. • I din arbetsuppgift ingår också att ge ut läkemedel och för att få göra det krävs att du gör ett delegeringsprov. • Vi dokumenterar i Lifecare och du behöver kunna läsa och skriva svenska språket för att få anställning. KVALIFIKATIONER Meriterande är om du tidigare arbetat inom vården, skola, förskola HVB-hem eller liknande. Vi ser gärna att du har körkort då vi ofta tar bilar till olika aktiviteter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Uppvisande av belastningsregister krävs vid anställning. ÖVRIGT Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!

24 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024