Systemadministratör

Sök bland 241 lediga jobb som Systemadministratör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Systemadministratör Linux till Sveriges nationella CSIRT

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas. Vill du bidra till ett säkrare samhälle i en föränderlig värld och har ett intresse för IT-säkerhet? Då kanske du är vår nästa kollega på CERT-SE (Computer Emergency Response Team) – Sveriges nationella funktion med uppgift att stödja samhället i arbetet med att förebygga och hantera it-incidenter och andra cyberangrepp! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som systemadministratör Linux hos oss kommer du ha en viktig roll i vårt arbetet med drift- och underhåll, förvaltning och vidareutveckling. Vi står inför spännande utvidgning av vår it-miljö bland annat på grund av kommande krav i NIS2. Ditt engagemang kommer därför att vara viktigt för utvecklingen av våra system och nya tjänster i syfte att snabbt kunna nå ut till samhället med varningar och information om säkerthetsbrister. Du kommer även arbeta med  kvalitetsuppföljning, förbättringsarbete och andra arbetsuppgifter som hör till tjänsten. Du kommer att ingå i ett team med kunniga och engagerade systemadministratörer och nätverkstekniker som tillsammans övervakar och säkerställer att IT-miljö och applikationer uppfyller verksamhetens behov och höga säkerhetskrav. CERT-SE erbjuder goda möjligheter att utveckla din kompetens genom utbildning, extern samverkan och kunskapsutbyte med kompetenta medarbetare både i och utanför Sverige. Det kan på sikt finnas möjlighet att delta i CERT-SE operativa analysarbetet tillsammans med våra it-säkerhetsspecialister. Du kommer regelbundet att ha möjlighet att delta i nationella och internationella övningar och CTF:er för att utveckla både vår och din förmåga. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet av drift- och underhåll av Linuxbaserade miljöer. Du har erfarenhet av open source applikationer med IT-säkerhetsfokus. Du har tidigare arbetat med uppgifter som: - Installation och drift av Linuxsystem och applikationer - Anpassningar utefter verksamhetens behov - Integration mot befintliga system - Dokumentation av system Det är meriterande om du har erfarenhet av: - Identitetstjänster - Infrastucture as code - Nätverk - SELinux - Python Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm på vårt kontor Tomteboda, resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Anställningen är placerad på Verksamheten för operativ cybersäkerhet på Enheten för tekniska resurser, vilket är en del av funktionen CERT-SE. Vårt uppdrag på enheten för tekniska resurser är att förse CERT-SE med de tekniska system och verktyg som krävs för att effektivt kunna hantera och förebygga it-säkerhetsincidenter. Enheten är en av enheterna på CERT-SE, Sveriges nationella CSIRT (Computer Security Incident Repsonse Team). I enhetens uppgifter ingår att drifta, förvalta och vidareutveckla de IT-system och applikationer som verksamheten inom CERT-SE har behov av för att uppfylla sina uppdrag som nationel CERT.  CERT-SE är en nationell funktion som har i uppdrag att stödja samhället i arbetet med att förebygga och hantera it-incidenter och andra cyberangrepp. CERT-SE har tekniskt fokus mot masspåverkande cyberhot, sårbarheter i vanligt förekommande produkter samt mot specifika hot av allvarlig natur. Detta i syfte att bidra till skydd av samhällsviktiga funktioner och digitala tjänster samt för samhället i stort. CERT-SE tar emot, söker, bedömer, analyserar, bearbetar och förmedlar cybersäkerhetsrelaterad information. Detta i syfte att sprida information och kunskap som kan förhindra it-incidenter men även när it-incidenter hanteras. CERT-SE är Sveriges kontaktpunkt för cybersäkerhet gentemot motsvarande funktioner i andra länder. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Helen Henningsson. Facklig företrädare är Carl Önne SACO-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis eller Leif Fröhlen SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 18 april 2024. Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem. MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster

27 mars 2024
Sista ansökan:
18 april 2024
Junior Produktionsplanerare till Saab Surveillance

Tog du nyligen examen inom industriell ekonomioch vill arbeta med produktionsplanering? Saab Surveillancesöker nu en nyexaminerad med intresse för processer.Rollen är kopplad till ett talangprogram som ger dig den ultimata övergången mellan studier och arbetsliv. Att jobba som Junior Produktionsplanerare på Saab Surveillance Som junior produktionsplanerare kommer duatt arbeta medprojekt och planering, samt varaansvarig för att hantera tillverkningsprocessen enligt projektplaner. Detta innebär att samordna mellan projektledning, produktplanering, industrialisering och tillverknings team. Du kommer ingå i olika kluster som rör tillverkning av radarstationer, kablage eller inom mikrovågsteknologi.Du kommer arbeta i en operativ roll där du har en koordinerade central roll i tillverkningen. Detta inkluderar arbetsuppgifter som: • säkerställa start i produktion enligt schema • ansvar för resursplanering • ansvarig för planering av verkstadsordrar tillsammans med linjechefen inom tillverkning Rollen är placerad i Göteborg. Att vara konsult på Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är specialister på att ge unga techtalanger den ultimata starten på arbetslivet. För denna roll kommer du att bli anställd av Nexer Tech Talent men arbeta hos Saab Surveillance i Göteborgmed start i maj. Du kommer även att få ta del av ett skräddarsytt utbildningsprogram där du får möjlighet att utveckla och fördjupa dina tekniska kunskaper i områden som AI, Cloud och cybersäkerhet,men även inom tex. ledarskap och personlig utveckling. Du kommer att coachas av en mentor hos Saabsamt en konsultchef på Nexer Tech Talent. Som konsult hos oss blir du väl omhändertagen och bjuds ofta in på gemensamma aktiviteter så som föreläsningar, afterwork och lunchträffar. Efter framgångsrikt genomförande av konsultuppdraget är intentionen att du erbjuds en anställning hos Saab. Vi söker dig som: Är i början av din karriär och har en kandidatexamen i industriell ekonomi eller liknande utbildning Har en förståelse för supplay chain Har ett intresse för produktion och materialplanering Som person ärdu social och prestigelös Tycker om att arbeta i team Har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. För företag inom försvars- och säkerhetsindustrin i Sverige, kräver lagen att anställda som hanterar känslig information och teknologi ska vara svenska medborgare samt genomgå en säkerhetsprövning. Ansökan Låter detta som något för dig? Vi arbetar löpande med rekryteringen, så skicka in din ansökan snarast möjligt. Om du har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Tech Recruiter Johanna Norman på [email protected] Vi ser fram emot att höra från dig! Om Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är en del av Nexer Group – ett techbolag med djupa rötter i svenskt entreprenörskap och innovation. Tillsammans är vi över 2500 medarbetare i 15 länder som i mer än 35 år hjälpt våra kunder att ligga steget före både strategiskt, teknologiskt och kommunikativt. Läs mer om Nexer Tech Talent här. Om Saab Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 18 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Sektionen är organiserad under affärsområdet Surveillance som erbjuder världsledande sensorteknik inom övervakning och beslutsstöd för att skydda mot hot. Portföljen omfattar luftburna, markbaserade och marina radarer, elektronisk krigföring, stridsledning, flygsystem och cybersäkerhet.

27 mars 2024
Sista ansökan:
13 september 2024
Systemadministratör inom identitetshantering och behörighet

Access granted - Welcome! På SMHI är det viktigt att rätt personer har tillgång till rätt saker. Nu söker vi ett IT-proffs som genom smarta lösningar kan säkerställa en säker och effektiv miljö för våra användare. Hos oss får du stor påverkan på teknikval och lösningar samt möjligheten att arbeta i en miljö som präglas av kamratskap, samarbete, innovativa och flexibla arbetsformer samt modern teknik. Om SMHIs IT-verksamhet IT i alla dess former är helt avgörande för att SMHI ska uppfylla sitt uppdrag, det gör vi genom att tillhandahålla användarvänliga, kostnadseffektiva och ändamålsenliga IT-tjänster och verktyg. SMHIs IT-avdelning samlar ca 110 personer fördelade på fyra enheter; arkitektur, digitala arbetsplatsen, systemutveckling och IT-produktion. Enhet för IT-produktion består av ca 40 kollegor fördelat på fyra grupper som tillsammans ansvarar för infrastruktur, drift och service av SMHIs viktiga IT-miljö. Våra IT-proffs som arbetar med identitetshantering och behörighet tillhör en grupp om 10 personer som tillsammans ansvarar för operativsystem på server och klient, automatisering, lagring och databas utöver identitet och behörighet i våra system. Arbetet präglas av delaktighet samt lag- och samarbete inom gruppen och enheten. Exempelvis är samarbetet med resterande infrastrukturverksamhet helt integrerat varför man på vår enhet kommer i kontakt med hela spektret av IT-infrastruktur. Innovation och flexibla arbetssätt är en nödvändighet för att uppnå en effektiv verksamhet. Vi har förvisso mycket att göra men sammantaget kan vi erbjuda en verkligt spännande IT- och arbetsmiljö som erbjuder stort utrymme för professionell utveckling både på bredden och på djupet. Om tjänsten Uppdraget består huvudsakligen av tekniskt systemadministrativt arbete inom IAM (Identity and Access Management). Vi jobbar på en djupare teknisk nivå med Microsoft AD, Identity Management, PKI, certifikathantering samt webbaserade federerings- och autentiseringstjänster. I det ingår bland annat automatiseringsarbete, där vi använder AWX och Ansible, och att hantera utmaningar inom IT-säkerhet. Våra autentiseringstjänster innebär inslag av systemutveckling. Vi jobbar både i Linux och Windows. Tillsammans med kollegorna i teamet har man stort eget ansvar för att förvalta och utveckla tjänsterna inom IAM. SMHI har också behov av och ser gärna att man bidrar del av arbetstiden inom ett annat närliggande teknikområde. Exempelvis inom vårt arbete inom IT-säkerhet men det skulle också kunna vara att ta en mer ledande och samordnande roll för ett teknikområde på enheten.    Om dig Du har eftergymnasial utbildning inom IT-området eller yrkeserfarenhet som SMHI bedömer som motsvarande. Du har minst ett års yrkeserfarenhet av tekniskt systemadministrativt arbete inom IT-infrastruktur. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är starkt meriterande om du har erfarenhet inom IAM: • AD • Kryptering, PKI/Certifikathantering • Federering, gärna med SAML, OpenIDConnect, Kerberos och/eller OAuth • Scriptning, t.ex. med Powershell eller Bash • Automatisering, gärna med AWX/Ansible • IT-säkerhetsarbete, gärna med inriktning mot IAM • Arkitektur och modellering inom IAM Vi ser det också som en fördel om du har erfarenhet av AD-integration, programmering och systemutveckling samt ledarerfarenhet i någon form. Dina personliga egenskaper och förmågor är viktiga för att lyckas och trivas i uppdraget. Du förblir motiverad och effektiv trots motgångar och besitter en stark lojalitetskänsla. Även om man har nära tillgång till kollegor och i stor utsträckning arbetar i grupp ligger ett stort personligt ansvar på att driva och förvalta de områden som man är ansvarig för. Du behöver ha förmågan att själv identifiera, prioritera och utföra arbetsuppgifter på egen hand samt bistå i strategiska val. Din egen utveckling är också viktig för SMHI, du har förmågan att lära dig i takt med teknikutvecklingen och aktivt bidra i verksamhetens utveckling. Du motiveras av att få arbeta ihop med kvalificerade kollegor i en spännande miljö. Anställningsform: Tillsvidareanställning Placeringsort: Norrköping Sista ansökningsdag: 2024-04-21 SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten. Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Systemtekniker StrisimPC Markstridsskolan

Markstridsskolans (MSS) roll är att tillsammans med övriga delar av armén skapa förutsättningar för att markstridsförbanden skall kunna lösa sina tilldelade uppgifter på bästa sätt nationellt såväl som internationellt. MSS löser även uppgifter för hela Försvarsmakten såsom utveckling och anskaffning av soldatburen utrustning, eldhandvapen och understödsvapen. Inom ramen för detta utbildar Markstridsskolan Försvarsmaktens blivande chefer med hjälp av avancerade utbildningsanläggningar och med en gedigen kunskap.                                                                                                                                                                                    MSS Träningsenhet utvecklar Arméförbandens färdigheter i strid och stridsledning genom övning och träning. Enheten finns lokaliserad både i Skövde och i Kvarn samt är uppdelad i enhetsladdning och två avdelningar, träningsavdelningen och övnings- och evalueringsavdelningen. Träningsavdelningen består av ledningsträningsanläggningen, besättningsträningsanläggningen Stridsvagn 122, stridsträningsanläggning kompani och bebyggelse samt StrisimPC. Arbetsuppgifter Din placering kommer att vara vid Ledningsträningsanläggningen med uppgift att sköta StrisimPC anläggningen. Som nära medarbetare finns en systemföreträdare StrisimPC samt en systemadministratör StrisimPC. Den utlysta tjänsten Systemtekniker StrisimPC syftar till att underhålla och sköta simulatoranläggning StrisimPC i Skövde. StrisimPC är en datorsal med ett 40 tal datorer i nätverk där olika typer av stridsscenarion simuleras. Deltagarna deltar som i ett vanligt dataspel. Efter genomförd övning genomförs åter uppspelning och utvärdering. Före övningens genomförande byggs en övning, systemet dukas för rätt ändamål samt startas och kontrolleras. Under genomförande övar och utvärderar övningsledarna med truppen och får stöd av systemtekniker. Efter övningen återställs systemet och dukas av. Systemtekniker arbetar med att hjälpa användarna med IT-teknisk samt funktioner i spelprogrammets Vitrual Battlespace 4 (VBS4). Kvalifikationer Gymnasieutbildning Körkort B God kunskap avseende MS Office Grundläggande kunskap om Windows miljö och nätverk God förmåga att tala, läsa och förstå engelska Meriterande Högskoleutbildning inom programmering/IT/dataspelsutveckling Kunskaper om Windows klient och server samt Active Directory Kunskap om programmering och 3D modellering Nätverkskunskaper CISCO Genomförd GMU/VPL eller medlem i HV Erfarenhet av dataspelet Armed Assault Personliga egenskaper Du tycker om att ta ansvar, är tydlig och ordningsam. Du tycker om att arbeta med datorer, dataspel och människor. Du är driven och har förmågan att driva ditt arbete enskilt men även god förmåga att samarbeta i grupp. Du har en positiv människosyn, gillar utmaningar och kan snabbt sätta dig in i nya förutsättningar. Du är också engagerad, serviceinriktad och kommunikativ. Du hart teknisk förståelse för dataspel. Du är flexibel och kan snabbt sätta dig in i nya förutsättningar. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Upplysningar om tjänsten  Chef Träningsavdelningen, Major Conny Röjd, tfn 0702-655213. E-postadress: [email protected] Systemföreträdare StrisimPC, Fv Anders Jakobsson tfn 070-57 21 813 E-postadress: [email protected] Fackliga representanter Fackliga företrädare nås via växeln 0500- 46 50 00 OFR/O Peter Edman OFR/S Britt Dahlman SEKO David Vinberg Övrigt Arbetsort: Skövde Beräknat startdatum/tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Befattningsnivå: Civil Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetstid: Dagtid, men varierande arbetstid kan förekomma. Sista datum för ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-04-10. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna tjänst.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Markstridsskolan är en armégemensam skola för utveckling, utbildning och träning av arméns krigsförband. Markstridsskolan utbildar officerare och specialistofficerare, planerar och genomför övningar och tränar krigsförbanden i avancerade stridsträningsanläggningar. I nära samarbete med arméstaben och övriga förband utvecklar Markstridsskolan typförband, förmågor, metoder och materiel. Inom ramen för hela Försvarsmaktens tillväxt spelar Markstridsskolan en viktig roll i den pågående moderniseringen av armén. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Varje tjänst som är tillsvidare inleds med 6 månaders provanställning, så till vida du inte redan är anställd i Försvarsmakten. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

27 mars 2024
Sista ansökan:
10 april 2024
Sourcing Support till världsledande företag!

Vi söker dig som är en engagerad och positiv lagspelare som vill arbeta med inköpsfrågor på ett kraftfullt företag. Bli en del utav ett inköpsteam där vi värderar ditt intresse för ordning och reda samt att du gillar att arbeta med systemadministration. OM TJÄNSTEN Ta chansen och ta klivet in på detta världsledande företag som har en site i Örebro. Vi söker dig som vill bli deras Sourcing Support. Du kommer ansvarar du för att hålla deras inköpssystem uppdaterade med rätt information i nära samarbete med andra nyckelroller. I ditt arbete kommer du att hantera offertförfrågningar till leverantörer och verka som länken mellan produktion och inköp. Du kommer att vårda och uppdatera masterdata samt säkerställa att det finns angivna leverantörer för alla artiklar. Du har ansvar för att samla in information gällande hållbarhetsfrågor och leverantörsbedömningar. I rollen kommer du även att hantera fakturaspärrar samt assistera användare med systemfrågor. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. VI SÖKER DIG SOM - Har en avslutad gymnasieutbildning - Arbetat i en liknande roll, exempelvis systemadministratör, inköpsassistent etc. - Kan kommunicera flytande på svenska och engelska i tal och skrift - Har mycket goda kunskaper i MS Office - Har ett tekniskt intresse Det är meriterande om du har - Arbetat i systemet M3 För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Kvalitetsmedveten - Resultatinriktad - Kommunikativ För att passa i rollen har du utmärkta kommunikationsfärdigheter och kan effektivt förmedla information inom stora nätverk. Du är resultatorienterad och kännetecknas av noggrannhet och en vilja att förbättra. Flexibilitet är viktigt då arbetsprioriteringar kan ändras. Du har förmågan att agera proaktivt och självständigt. Övrig information - Start: juni 2024 - jan 2025 - Omfattning: heltid - Arbetstider: kontorstider, mån - fre - Placering: Örebro med möjlighet till hybrid arbetsplats - Om du blir aktuell för tjänsten ska du kunna genomgå ett drogtest Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

27 mars 2024
Sista ansökan:
27 april 2024
Linux System Administrator

The jobWe are now looking for a Linux System Administrator to join our fully on-site Operations team. You’ll need networking and strong Linux knowledge. Your ability to work independently and manage multiple tasks is crucial. As our Linux System Administrator, you’ll identify and solve issues, install servers, monitor network performance, conduct tests, scripting and troubleshoot.About you We’re looking for someone passionate about privacy and security and you probably self-host services on linux servers at home. Requirements Several years of running and managing Linux desktop and servers Self-starter, self-propelling, doer mentality Based in Gothenburg Fluent in Swedish and English

27 mars 2024
Sista ansökan:
13 september 2024
Senior System Engineer SharePoint

Cambio is one of the Nordics' leading suppliers in e-health with a comprehensive offering for the entire health and care chain. Our e-health solutions support healthcare professionals in their daily work and offer patients safer and more easily accessible care. We are proud to be an important part of Swedish healthcare. We are growing continuously and now have about 900 employees in several countries. The positionAs a senior system engineer, you will be part of our IT Application team responsible for our business applications like Azure, Teams, SharePoint, and Office. The team members are in Linköping and in Sri Lanka. In this role, you will be a key player in shaping and developing processes and methodologies for how we will work with our SharePoint solutions moving forward. You will be working together with the team administrating and supporting SharePoint solutions based on business requirements. As the team’s SharePoint expert, you will educate and train the other team members on SharePoint. At Cambio, we encourage taking initiatives that contribute to the development of the company and ourselves. For us, it is important that you should have the opportunity to grow, both as a person and as an employee.Our culture is described through the words “Trust”, “Care” and “Together” which permeateeverything we do. About youTo succeed in this role, we believe that you enjoy creating solutions together with stakeholders and have a strong understanding of the SharePoint architecture. You enjoy putting together technical solutions with your team as well as developing and coaching the team further in your area of expertise. You will also need to have good communication and collaboration skills. Requirements 5+ years of experience working with administrating and supporting SharePoint solutions with focus on documentation management. Understanding of IT service management processes. Experience working with Microsoft 365. Good scripting skills using PowerShell. Experience with Power Automate. Experience with Azure services. Expert troubleshooting skills. Excellent communication skills in English. It's a bonus if you Have experience in other parts the Power Platform. Have experience in other roles within IT. Have experience in with programming languages such as C# and JavaScript. Are familiar with ITIL-foundation processes. Can communicate fluently in Swedish. Place of employment: Linköping or Stockholm At Cambio we value a healthy work-life balance, and to encourage that we apply a hybrid working-model. Together with your team you decide which days you work at the office. On the remaining days you can work remotely from home, but you are always more than welcome to work at the office too. Scope: Full time Form of employment: Permanent employment, 6 months trial period Other: We screen the applications and hold interviews continuously so please send your application as soon as possible via the link. We encourage and eagerly welcome all applications, but we will only consider candidates who are located and have the legal right to work inSweden.We will ask for verification during the process. We look forward to receiving your application! Read more about us here! Are you interested in Cambio but you don’t feel that this position is the perfect match? Check out our other open positions at the career site here!

27 mars 2024
Sista ansökan:
13 september 2024
Plattformsutvecklare

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt! Migrationsverket kommer under flera år framöver att göra en större transformation av våra digitala tjänster för ansökningar och handläggning, där större andel automation gradvis kommer att införas. En grundpelare i alla dessa olika tjänster är grundplattformen som du som plattformsutvecklare får vara med att utveckla och underhålla.  Som vår kollega på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en föränderlig miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Hos oss gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning. Hur ser din framtida arbetsplats ut? Vårt team ansvarar för Migrationsverkets Linuxmiljö som främst består av produkter från Redhat, vi utvecklar och underhåller Migrationsverkets interna Cloudplattform som baseras på Rancher, Kubernetes och Docker. Vi utvecklar även plattformar för Continuous Integration and Continuous Deployment (CI/CD) samt plattformar för övervakning och telemetri. Vi jobbar med agila arbetssätt och fokus på automation samt går mot en löst kopplad, eventbaserad systemarkitektur. Allt detta med en modern, Cloud native-plattform baserat på Kubernetes och Docker i botten.  Hos oss kan du jobba både på distans och på arbetsplatsen, vi tillämpar en hybridmodell för distansarbete. Vem är du? Du jobbar idag som plattformsutvecklare eller har en bakgrund där du har arbetat som systemutvecklare ett tag och har utvecklat ett intresse för just teknik- och utvecklingsplattformar och skulle vilja byta inriktning mot enbart plattformsutveckling. Eller så har du tillämpat den kunskapen inom drift- och infrastruktur med inriktning på teknik- och utvecklingsplattformar och funnit intresse i att jobba med "infrastructure as code". Som person värdesätter du samarbete med andra och har lätt för att se helheten och lösa problem. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar och prioriterar på ett bra sätt. Du tar gärna initiativ och du tycker om att hjälpa andra och ge god service. Krav  - Högskole- eller universitetsutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet. - Minst 3 års yrkeserfarenhet av tekniskt arbete inom IT-utveckling eller underhåll av it-plattformar - Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska  OBS! Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras. Meriterande - Erfarenhet av Java - Erfarenhet av DevOps och agila metoder - Erfarenhet av och kunskap inom Linux och Ansible - Erfarenhet av containerplattformar (Kubernetes/Docker) - Erfarenhet inom utveckling av plattformsprodukter och utvecklingsverktyg - Erfarenhet av Continuous Integration/Continuous Deployment. Vill du veta mer Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned. Övrigt Anställningen är tillsvidare och vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringen är flexibel bland Migrationsverkets orter, men företrädesvis i Norrköping. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 14 april, 2024   _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

27 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Systemtekniker - klient och 3d line

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Som it-tekniker hos oss deltar du i den tekniska förvaltningen av våra klienter. Detta sker i huvudsak genom att hantera ärenden från användare som överlämnats av servicedesken till vår klientgruppering. Du jobbar ibland tillsammans med andra tekniker i gruppen kring de behov som finns när det gäller den tekniska och säkerhetsmässiga utvecklingen. Det finns tillfällen där vi behöver hantera den fysiska hårdvara som sektionen ansvarar för. Både genom att ta emot från användare och dela ut, men även att hantera register såsom asset. Vår sektion, Digital Arbetsplats, kommer att vara 24 personer och har som uppgift att förse myndighetens omkring 2.500 användare med fungerande it-arbetsplats, såsom PC (hård- och mjukvara), telefonitjänster, mötestjänster och skrivartjänster mm. I rollen ingår att hantera ärenden och kontakter, lösa problem och samarbeta med andra grupper inom myndigheten. Det är ett varierande och utmanande arbete som också innebär att du medverkar i sektionens vilja att hela tiden leverera bättre och mer stabila tjänster till myndighetens användare.  Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Du kommer att - arbeta med olika delar av de tjänster vi har inom sektionen, i första hand inom klientområdet - lösa problem och hantera ärenden i 3d line - utföra avancerad felsökning - samarbeta med andra grupper inom myndigheten i olika förbättringsdelar. Du måste ha - minst gymnasieutbildning inom it eller motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig - minst 2 års dokumenterad erfarenhet av klientarbete och support - kunskap om och erfarenhet av arbete med SCCM - god kunskap inom Windows klient-OS. Det är meriterande om du också har - erfarenhet av klientarbete utifrån ett it-säkerhetsperspektiv - kunskaper inom PowerShell - erfarenhet av att ha kontakt med användare kring deras klientproblem och lösa deras behov - erfarenhet att arbetat med IT i en offentlig organisation (t ex stat, kommun eller region).   Vi vill att du - är initiativtagande, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat - är strukturerad, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar uppskattar att utvecklas och lära dig nya saker - är lösningsorienterad och kommer med förbättringsförslag - har god samarbetsförmåga - har ett högt säkerhetsmedvetande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse, dock senast i slutet av augusti 2024. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Per Selin, 010 – 495 64 55 [email protected]. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1536. Vi behöver din ansökan senast den 18 april 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. http://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning It Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare. Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

26 mars 2024
Sista ansökan:
18 april 2024
Systemadministratör

Vill du vara en del av vår kunds team som utvecklar och förvaltar serverplattformar, både nya och befintliga? Är du en person med stort teknikintresse inom Windows området? Om ja, tveka inte att ta nästa steg i din karriär!  Din roll Du kommer i rollen som Systemadministratör på Windows plattformen vara en viktig person i teamet som ansvarar för förvaltning och vidareutveckling av tekniska tjänster till affärsområden. En viktig del av uppdraget är att säkra tillgängligheten till system och digitala tjänster, vilket ställer höga krav på både säkerhet, stabilitet och noggrannhet i arbetet dem utför. Du kommer även ha en central roll i leverans och supportflödet av IT-tjänsterna. Där är det viktigt att driva och dokumentera arbetet enligt rutiner, processer och SLA krav.  Exempel på arbetsområden: Standardisera, effektivisera och automatisera arbetssätt och system Delta i projekt kopplat till teknikplattformen Leverera server tjänster och vara en del i drifts och support teamet Patchhantering och uppgradering av servermiljön Säkerställa efterlevnad av de säkerhetskrav som finns Aktivt delta i teknik förbättringsarbete   Vad du blir en del av Du kommer att tillhöra Group IT, den del som ansvarar för drift, installation, underhåll och förvaltning av företagets utvecklings och produktionsmiljöer samt dess ingående komponenter som servrar, lagring, nät, databaser och klienter mm. Verksamheten präglas av systematiskt drift och förvaltningsarbete samt teknikbevakning inom angränsande verksamhetsområden.  Vår kund söker dig med teknikintresse och har goda kunskaper inom Windows området. Gärna från stora driftsmiljöer med flera versioner av operativsystem. Du är en person som är noggrann och serviceinriktad och vill arbeta i team. Vidare är det viktigt att du har en ambition att driva arbetet mot automation och hitta effektivare arbetssätt. Som person är du kommunikativ och har intresse att möta och samarbeta med olika typer av människor, såväl internt som externt. Arbetet ställer krav på att du har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du är nyfiken och inte rädd för att komma med nya idéer och förbättringsförslag. Dokumentation är en viktig del i arbetet vilket är ett krav på flytande svenska och engelska, både i tal och skrift.  För att trivas i rollen och leva upp till förväntningarna ska du ha: Minst 3-5 års erfarenhet inom teknikområdet Windows med fokus på serverdrift God kunskap om vanligt förekommande scriptspråk så som PowerShell God kunskap och säkerhetstänk kring automatiserad konfigurationsstyrning Stort tekniskt intresse och gillar att arbeta med den senaste tekniken och hänga med i branschens utveckling   Det är meriterande om du har: Erfarenhet av Microsoft standardprodukter så som Active Directory, DNS, WDS osv Erfarenhet kring SCCM Erfarenhet av SCOM, OP5 Erfarenhet av Azure   Övrigt: Uppdragsort: Göteborg Uppdragslängd 2024-07-01 till 2025-06-30   Visst låter detta som ett spännande uppdrag? Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat CV som matchar vår kunds önskemål. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort. NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen. Vi är verksamma inom HR, IT, Ekonomi, Sälj och Marknad och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

26 mars 2024
Sista ansökan:
2 juli 2024