Företagsekonomiska institutionen Mer information om oss finns på: https://www. su.se/foretagsekonomiska-institutionen/ Ämne/ämnesbeskrivning Företagsekonomi, inriktning finansiering. Arbetsuppgifter Innehavaren ska utveckla och genomföra kurser på såväl grundläggande som avancerad nivå i finansiering, samt även inom institutionens uppdragsutbildning i Sverige och internationellt. I arbetsuppgifterna ingår även handledning av studenter på olika nivåer, kursutveckling, kursansvar och egen forskning. Innehavaren förväntas även bidra till utvecklingen av ämnesområdet finansierings forskningsanknytning, delta i institutionens interna arbete och ämnets pedagogiska utveckling. Undervisning sker i hög utsträckning på engelska. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor i företagsekonomi, inriktning finansiering är den som avlagt doktorsexamen i företagsekonomi, inriktning finansiell ekonomi eller har motsvarande vetenskaplig kompetens samt visat pedagogisk skicklighet. Den sökande ska ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Eftersom undervisningen bedrivs på engelska måste den sökande ha god förmåga att använda engelska i tal och skrift, vilket exempelvis visas genom dokumenterad erfarenhet av att bedriva undervisning på engelska. Bedömningsgrunder Vid tillsättningen kommer särskild och lika vikt att fästas vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet inom ämnesdisciplinen finansiell ekonomi. Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom egen undervisning på grundnivå och avancerad nivå samt handledning, kursansvar och pedagogisk utveckling inom finansiell ekonomi. Skickligheten ska vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom internationell publicering och potential till publicering inom finansiell ekonomi de senaste åtta åren, i tidskrifter rangordnade på nivå 4 enligt Academic Journal Guide 2024 från The Association of Business Schools (ABS). Potentialen kan till exempel visas genom konferensbidrag eller artiklar som är under granskning för publicering i tidskrift på nivå 4. Stor vikt fästs vid dokumenterad förmåga att samarbeta med arbetskamrater och kollegor. Stor vikt fästs även vid publicering och potential till publicering inom finansiell ekonomi i tidskrifter rangordnade på nivå 4* enligt Academic Journal Guide 2024 från The Association of Business Schools (ABS). Vikt fästs vid administrativ skicklighet samt vid förmågan att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete. Vikt fästs även vid att framgångsrikt ha planerat och erhållit anslag för forskningsprojekt från externa finansiärer. Meriterande är högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Om anställningen Anställningen är tills vidare på heltid, och tillträde sker enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen inkluderar kompetens- och forskningstid enligt gällande villkorsavtal. Sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng och som inte heller bedöms ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt ska genomgå sådan utbildning under de två första åren av anställningen. Övriga upplysningar Svenskspråkighet är inget krav vid tillsättningen, men sökanden ska vara beredd att inom ett par år vid behov kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse och bruk av svenska. Då den samhällsvetenskapliga fakulteten eftersträvar en jämnare könsfördelning bland lektorer ser institutionen gärna att kvinnor söker anställningen. Fler än en sökande kan komma att anställas. Vi erbjuder Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Fredrik Nordin, tfn 08-16 33 09, [email protected]. Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Johanna Koivunen, tfn 08-120 768 38, [email protected]. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med universitetets anvisningar och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vi ser gärna att din ansökan skrivs på engelska, då den kommer att granskas av internationella sakkunniga varvid engelska är arbetsspråket. Läraranställningar: https://www.su.se/polopoly_fs/1.735385.1716383853!/menu/standard/file/Instruktioner_Ansokan_Mall_Sv_240506.pdf. Universitetets anställningsordning, generella anvisningar och ansökningsmall på svenska finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Ämnesområde Nätverkade system. Ämnesbeskrivning Nätverkade system består av sammanlänkade datorer, enheter eller servrar som kommunicerar och samarbetar via ett nätverk. Nätverkade system kan inkludera allt från hemnätverk till komplexa infrastrukturer som används inom företag, organisationer och samhället. Säkerhet, skalbarhet och tillförlitlighet är viktiga aspekter att beakta vid design, analys, test och drift av sådana system. Angreppsättet är baserad på teoretisk informerad ingenjörsvetenskap samt experimentell utforskning och validering. Arbetsuppgifter Den biträdande lektorn ska utveckla ämnesområdet som helhet och främja relevant kunskap och expertis inom design, analys, modellering och optimering samt säkerhet eller experimentell utvärdering, av nätverkade system med fokus på säkerhet, skalbarhet och tillförlitlighet. Den biträdande lektorn förväntas skapa nya samarbeten både inom och utanför KTH, aktivt söka forskningsfinansiering, utveckla befintliga och nya kurser, undervisa på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt handleda examensarbeten och doktorander. Den biträdande lektorn kommer att ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och få meriter som kan ge behörighet för en annan läraranställning som det ställs högre krav på behörighet för (se 4 kap. 12 a § högskoleförordningen). Den biträdande lektorn kan ansöka om befordran till lektor i enlighet med 4 kap. 12 c § högskoleförordningen. Behörighet Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst sju år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning som biträdande lektor vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.3. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil. Det är av högsta betydelse att den sökande har visat - vetenskaplig skicklighet uppvisad genom vetenskaplig publicering, skapande av programvara och system med öppen källkod, konferensdeltagande, deltagande i forskningssamarbeten samt andra åtaganden i vetenskapssamhället såsom gransknings- eller sakkunniguppdrag. - potential till meritering för högre läraranställning. Häri inbegrips potential till självständig utveckling som forskare och lärare inom aktuellt ämnesområde samt förmåga till etablering, förnyelse och utveckling av aktuellt forskningsområde. Det är av näst högsta betydelse att den sökande har visat - erfarenhet av postdoktorsvistelse i annan forskningsmiljö än det lärosäte den sökande disputerat vid. Erfarenhet från forsknings- och utvecklingsarbete inom industrin eller andra organisationer kan bedömas motsvara en traditionell postdoktorsvistelse vid ett annat lärosäte. - erfarenhet inom undervisning i för ämnesområdet relevanta kurser. - intresse för och insikter rörande pedagogisk utveckling inom aktuellt ämnesområde. - intresse för och insikter rörande ledarskap i akademin, samverkan med det omgivande samhället, samt medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet. Det är även av betydelse att den sökande har visat - administrativ skicklighet. Särskilda bedömningsgrunder för befordran till lektor Vid prövning av ansökan om befordran till lektor kommer bestämmelser enligt 1.2.4 i KTH:s Anställningsordning tillämpas. Förmåga att undervisa på svenska är en merit som tillmäts stor vikt vid ansökan om befordran. Fackliga representanter Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. Ansökan Utforma din ansökan enligt http://www.kth.se/om/work-at-kth/cv-mall-for-anstallning-av-larare-1.471907 Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen och cv-mallen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Övrigt Tidsbegränsat till: Anställningen är tillsvidare, dock längst sex år, och kan förnyas om det på grund av lärarens sjukfrånvaro, föräldraledighet eller andra särskilda skäl krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen. Den sammanlagda anställningstiden får dock omfatta högst åtta år. Anställningen ingår i Tenure Track-systemet vid KTH och den biträdande lektorn ska efter ansökan prövas för befordran till lektor. För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837 Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Dina arbetsuppgifter Vid tema Barn bedrivs unik forskning som kombinerar ett fokus på barns aktörskap och sociala interaktioner med en kritisk och teoretisk medvetenhet om barndomens skiftande innebörder och villkor i tid och rum. Vid avdelningen bedrivs forskarutbildning och grundutbildning med inriktning på frågor om barn och barndom. Inom grundutbildningen ges ett internationellt masterprogram, fristående kurser, samt lärarutbildningskurser. Centrala arbetsuppgifter för anställningen består av undervisning och handledning inom ramen för de utbildningar som tema Barn är värdinstitution för och har undervisningsuppdrag inom det internationella masterprogrammet och fristående kurser i Child Studies, samt inom lärarutbildningar. Undervisningsuppdragen sker på både svenska och engelska, och både på distans (online) och genom campusförlagd undervisning. Vi förutsätter att du är aktiv inom forskningssamhället, deltar i avdelningens verksamhet såsom seminarier och workshops, deltar i forskningsprojekt, kommunicerar resultat via akademiska publikationer samt bidrar till att attrahera externa forskningsmedel. Vi söker dig som aktivt vill bidra till universitetets utvecklingsarbete. Både samverkan och administrativa uppdrag ingår i en lektors arbetsuppgifter. I ditt arbete ingår att följa utvecklingen nationellt och internationellt inom ditt ämnesområde och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för ditt arbete. Vi förväntar oss att du är flexibel och har förmåga att röra dig mellan olika typer av pedagogiska och vetenskapliga sammanhang. Du delar med dig av kunskap och bidrar till arbetsgruppens professionella utveckling, kollegiala arbetssätt och sociala gemenskap. Att du är närvarande och aktiv ser vi som självklart för att du ska kunna utföra dina uppgifter på bästa sätt och trivas i arbetsgemenskapen. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens, samt har visat pedagogisk skicklighet, eller annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter. För denna anställning kommer lika vikt att fästas vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Gällande pedagogisk skicklighet kommer följande att bedömas: • Krav för anställningen är dokumenterad pedagogisk skicklighet inom barn- och barndomsstudier, barn- och ungdomsvetenskap, utbildningsvetenskap eller inom annat ämne med motsvarande inriktning mot barn och unga. • Meriterande är dokumenterad skicklighet i att undervisa i flera olika typer av pedagogiska sammanhang (exempelvis inom olika ämnesområden, på grund- och avancerad nivå, samt på plats eller distans.) Gällande vetenskaplig skicklighet kommer följande att bedömas: • Krav för anställningen är dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom barn- och barndomsstudier, barn- och ungdomsvetenskap, utbildningsvetenskap eller inom annat ämne med motsvarande inriktning mot barn och unga. • Särskilt meriterande är dokumenterad skicklighet i att, som huvudsökande eller medsökande, ha erhållit externa medel. • Meriterande är dokumenterad skicklighet i att samarbeta med internationella kollegor vid publicering. Övriga skickligheter som kommer att bedömas för denna anställning är: • Meriterande för anställningen är uppvisad förmåga till initiativtagande. Innehavaren av anställningen bör därutöver vara stabil samt uppvisa god samarbetsförmåga och god språklig analytisk förmåga. Även dessa förmågor är meriterande. Då undervisning sker på både svenska och engelska så är ett krav att du kan uppvisa dokumenterad förmåga att undervisa eller bedriva forskning på både svenska och engelska. Din arbetsplats Läs mer om vår verksamhet här: Institutionen för Tema (TEMA) - Linköpings universitet Du kan hitta mer information om avdelningen för Tema barn här: Tema Barn (TEMAB) - Linköpings universitet Om anställningen ANställningen är en tillsvidareansällning med en omfattning av heltid. Tillträde enligt överenskommelse. För mer information om behörighetskrav, bedömningsgrunder och anställningsförfarande för lärare se Linköpings universitets anställningsordning. Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Välkommen att söka denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Din kompletta ansökan inklusive bilagor ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 13 augusti 2025. Ansökningar och/eller ansökningshandlingar som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Publikationer, i pdf- eller word-format, bifogas i ansökningsformuläret. Publikationer som du inte har i digital form skickas per post i tre exemplar till Linköpings universitet, Registrator, 581 83 Linköping. Publikationerna ska vara Linköpings universitet tillhanda senast sista ansökningsdag. Tryckta publikationer skickas inte tillbaka, då handlingar som inkommer till Linköpings universitet bevaras eller gallras enligt gällande gallringsregler. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Anställning Anställningen är placerad vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö (IKVM) och är förenad med anställning som distriktsläkare inom Region Skåne. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår undervisning, uppdrag inom forskarutbildning samt forskning i allmänmedicin. Vidare ingår arbetsuppgifter, som normalt är förenade med en anställning som universitetslektor, såsom administration samt interna och externa förtroendeuppdrag såväl nationellt som internationellt. Vidare ska den som söker anställningen vara beredd att ta ledningsansvar för utbildning och forskning inom ämnesområdet. En viktig del av arbetet är att medverka i undervisningen inom läkarutbildningen. Innehavaren förväntas vara beredd att ta ledningsuppdrag inom läkarprogrammet, framför allt vad gäller allmänmedicin, men även andra övergripande uppdrag. Därutöver förväntas innehavaren delta i utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Medicinska fakultetens olika utbildningsprogram samt inom forskarutbildningen. Läkarprogrammet har i nuläget verksamhet i Malmö, Lund och Helsingborg samt kliniska placeringar på andra orter i Södra sjukvårdsregionen. Innehavaren bör därför vara beredd på att arbetsuppgifter kan förekomma på mer än en ort. Inom ramen för anställningen som distriktsläkare ingår självständig klinisk tjänstgöring. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma. Behörighet Behörig att anställas som lektor enligt Högskoleförordningen 4 kap 4 § är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Enligt Lunds universitets anställningsordning måste den sökande ha genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst fem veckor eller på annat sätt ha inhämtat motsvarande kunskaper för att vara behörig, om det inte föreligger särskilda skäl. I den händelse att innehavaren bedöms ha särskilda skäl för att inte ha genomgått fem veckors högskolepedagogisk utbildning vid tillträdet av tjänsten, ska innehavaren genomföra sådan utbildning inom två år från tillträdet. Eftersom anställningen som universitetslektor är förenad med anställning som specialistutbildad läkare, krävs att sökanden innehar för läkaryrket nödvändiga kunskaper i svenska (enligt Socialstyrelsens definition som även godkänner motsvarande kunskaper i norska eller danska språket) vid tillträdet. Språkkunskap i svenska lägst nivå C1 enligt Europarådets nivåskala är således ett krav för anställningen. Den sökande ska vara legitimerad läkare och specialistkompetent i allmänmedicin enligt Socialstyrelsens riktlinjer och ska dessutom uppvisa dokumenterad klinisk erfarenhet och självständighet inom området. För lärare vid Lunds universitet gäller som allmänt behörighetskrav att vara lämplig för och ha den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Bedömningsgrunder Den sökande ska ha visat pedagogisk, vetenskaplig, administrativ och klinisk skicklighet av betydelse för ämnet och vid bedömningen kommer särskild vikt att tillmätas den pedagogiska skickligheten. Den sökande ska uppvisa pedagogisk skicklighet av relevans för ämnesområdet såväl inom utbildning som inom handledning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå. Detta kan visas genom en god förmåga att planera, leda, utveckla och genomföra utbildning samt förmåga att omsätta klinisk kompetens i utbildningsmoment. Förmåga att leda universitetsutbildning på grund- och avancerad nivå kommer att vara särskilt meriterande. Vidare ska den sökande uppvisa vetenskaplig skicklighet genom att bedriva egen aktuell forskning på hög nationell eller internationell nivå. Vetenskaplig skicklighet visas genom publikationer i internationella vetenskapliga tidskrifter, anslag erhållna i konkurrens samt erfarenhet av nationellt, och internationellt forskningssamarbete. Vidare visas vetenskaplig skicklighet genom forskningsprogram av relevans för ämnet och förutsättningar för långsiktig karriärutveckling. Den sökande ska visa god förmåga till ledarskap, samarbete och samverkan med det omgivande samhället. Vid anställning av lärare gäller, utöver vad som följer av Högskoleförordningen, Lunds universitets anställningsordning samt Medicinska fakultetens allmänna kravprofil och bedömningsgrunder vid anställning: https://www.medicin.lu.se/medicinska-fakulteten-vid-lunds-universitet/jobba-hos-oss/instruktioner-sokande-till-lararanstallningar Medicinska fakulteten är ett verksamhetsområde inom Lunds universitet, med ansvar för utbildning och forskning inom medicin, vård och hälsa. Utbildningen sker i nära samverkan med sjukvården och är väl förankrad i fakultetens starka forskningstradition. Fakultetens forskning spänner över ett brett fält inom experimentell grundforskning, patientnära klinisk forskning och hälsovetenskaplig forskning. Medicinska fakulteten, med drygt 1800 anställda och 2700 studenter i Lund, Malmö och Helsingborg, är en kunskapsintensiv mötesplats för studenter, lärare och forskare från hela världen. Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö är en av de sex institutionerna vid Lunds universitets medicinska fakultet. Vi har ett starkt fokus på klinisk och epidemiologisk forskning, och bedriver även en omfattande preklinisk laboratorieforskning. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Beskrivning av ämnesområdet Anställningen som universitetslektor i medicinsk biokemi ingår i huvudsektionen Biokemi och Cancer vid IMBIM. Forskning inom denna sektion spänner över ett brett spektrum som inkluderar proteinkemi, RNA biologi, molekylär cell- och tumörbiologi, vaskulärbiologi samt glykobiologi. Såväl forskning som utbildning har fokus på molekylära mekanismer av medicinsk relevans som ligger till grund för normal funktion såväl som sjukdomstillstånd. Ämnesområdets bredd gör att det också integrerar forskningen vid IMBIM:s övriga sektioner, såsom immunologi, virologi, bakteriologi och genomik. Arbetsuppgifter I anställningen ingår forskning, undervisning och administration. Sökande förväntas arbeta inom ett område som kompletterar och förstärker pågående forskning inom sektionen och som även kan utveckla forskningssamverkan inom Uppsala universitet. I undervisningen ingår ansvar för utveckling och genomförande av undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå inom ämnesområdet medicinsk biokemi, vilket innefattar allt från biomolekylers struktur och funktion till metabolism. Till uppgifterna räknas även kursansvar, kursadministration och handledning av doktorander. I anställningen ingår även att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och samhällsutvecklingen i övrigt som har betydelse för arbetet vid universitetet. Anställningen kan komma att innefatta uppdrag inom ledning och administration vid institutionen och vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (3 § 4 kap HF). Enligt 5 § Anställningsordning för Uppsala universitet (AO) gäller som allmänt behörighetskrav för lärare att ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl. Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som håller hög kvalitet. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar. (34 § AO) Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning och undervisning i enlighet med 22§ AO. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. (35 § AO) Den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa på svenska eller på engelska. Om särskilda skäl föreligger kan den som inte har dokumenterad förmåga att undervisa på svenska beredas möjlighet att förvärva denna förmåga inom de första två anställningsåren. Se 6 § AO. Bedömningsgrunder Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas främst vid vetenskaplig skicklighet och pedagogisk skicklighet, varvid särskild vikt kommer att fästas vid den vetenskapliga skickligheten. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer särskild vikt att läggas vid forskningsmeriter i områden som ger en molekylär förståelse för cellulära och fysiologiska processer med kopplingar till medicinska frågeställningar, och som kan komplettera och utveckla i övrigt pågående forskning vid IMBIM inom ämnesområdet. Till detta räknas även potential att samverka med forskare i andra områden inom Uppsala universitet, särskilt inom den medicinska fakulteten, för att initiera, driva och medverka i bredare forskningsprojekt. Även kompetens och erfarenhet av att tillämpa experimentella tekniker och utveckling av nya experimentella metoder är meriterande. Särskild vikt kommer att läggas vid vetenskaplig produktion från de senaste tio åren. Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse. (20 § AO). Se även 7 § Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci (RB). Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Även omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten. (22 § AO) Se även 8 § RB. Övriga förmågor och egenskaper som eftersöks och bedöms är god samarbetsförmåga. Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https://uu.se/jobb/ Upplysningar om anställningen lämnas av tf prefekt Anna-Karin Olsson, 018-471 4399, e-post: [email protected]. Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2025, UFV-PA 2025/771 Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Dina arbetsuppgifter Du kommer tillhöra Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN) och avdelningen Kommunikations- och transportsystem (KTS) som är en av Nordens största miljöer för forskning och utbildning inom transport, logistik och samhällsbyggnad. Verksamheten bedrivs inom enheterna Byggteknik, Bygglogistik, Trafiksystem, Kvantitativ logistik, Flyglogistik, Järnväg och kollektivtrafik och Mobil telekommunikation. Forskningen är huvudsakligen externfinansierad och utförs i nära samverkan med industri, myndigheter och samhälle. Inom grundutbildningen har vi ansvar för sex utbildningsprogram. Forskningen inom byggområdet vid KTS-avdelningen inkluderar traditionell byggforskning, men har sin tyngdpunkt inom bygglogistik. Med bas i två donationsprofessurer och externfinansiering bedrivs drygt tio forskningsprojekt som relaterar till det området, bland annat inom digitalisering, industriellt byggande, logistikstrategier, stadsutvecklingsprojekt, tredjepartslogistik och hållbarhetsaspekter. Som universitetslektor i byggteknik undervisar du också på både grundnivå och avancerad nivå, främst på vårt ingenjörsprogram i Byggteknik och vårt masterprogram i Digitaliserat byggande. Inriktningar på kurser där du kan bli inblandad är mot bygg- och projektstyrning, hållbart byggande, samhällsbyggandets digitalisering, BIM, digitala tvillingar och byggföretagens försörjningskedjor. Arbetet inkluderar kursdesign, kursansvar och handledning av studenter. Undervisning sker företrädelsevis på svenska, men även engelska förekommer som undervisningsspråk. Vi har en etablerad plattform för samverkan med näringslivet och det omgivande samhället via centrumbildningen Brains & Bricks och ett väl utvecklat nätverk med universitet, företag och organisationer verksamma inom byggindustrin, både nationellt och internationellt. Utöver din roll inom forskning och undervisning ser vi även att du har intresse för uppdraget som enhetschef för enheten Byggteknik. Uppdraget som enhetschef för enheten Byggteknik är begränsad i omfattning (i normalfallet 10% av heltid) men mycket viktig för enhetens verksamhet och funktion. Som enhetschef deltar du i avdelningens ledningsgruppsmöten, håller medarbetarsamtal och lönesamtal, och bidrar till enhetens samverkan och integration med resten av universitet och omvärlden. I tillägg till ditt formella chefskap, kommer du också att vara forskningsledare för forskningen inom enheten, och förväntas stödja dina medarbetare i forskningsarbete, aktivt söka forskningsfinansiering, och starta upp nya projekt. Du samverkar också med studierektor och övriga lärare kring utveckling, kvalitetssäkring och marknadsföring av vårt ingenjörsprogram i Byggteknik och vårt masterprogram i Digitaliserat byggande. Du är aktiv inom forskningssamhället, deltar i avdelningens verksamhet såsom seminarier och workshops, deltar i forskningsprojekt, kommunicerar resultat via vetenskapliga publikationer samt bidrar till att attrahera externa forskningsmedel. Du bidrar aktivt till universitetets utvecklingsarbete. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag. Samverkan inom forskning sker genom att sprida, tillgängliggöra och nyttiggöra forskning. Samverkan inom utbildning sker genom att planera, organisera och genomföra god utbildning i samspel med aktörer från det omgivande samhället. Du har god ledarskapsförmåga, vilket visar sig genom att du leder och motiverar andra, samordnar grupper och skapar engagemang och delaktighet. Du tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare styrs du av mål- och resultat i prioriteringar, planering och agerande. I ditt arbete ingår att följa utvecklingen nationellt och internationellt inom ditt ämnesområde och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för ditt arbete. Du är flexibel och har förmåga att röra dig mellan olika typer av pedagogiska och vetenskapliga sammanhang. Du delar med dig av kunskap och bidrar till arbetsgruppens professionella utveckling, kollegiala arbetssätt och sociala gemenskap. Att du är närvarande och aktiv ser vi som självklart för att du ska kunna utföra dina uppgifter på bästa sätt och trivas i arbetsgemenskapen. Dina kvalifikationer För information om bedömningsgrunder och önskade kvalifikationer hänvisar vi till annonsen på LiUs hemsida: Lediga jobb - Linköpings universitet. Din arbetsplats Läs mer om vår verksamhet kommunikations- och transportsystem som är en del av Institutionen för teknik och naturvetenskap. Om anställningen Tillsvidare, heltid 100%. Tillträde enligt överenskommelse. För mer information om behörighetskrav, bedömningsgrunder och anställningsförfarande för lärare se Linköpings universitets anställningsordning. Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Välkommen att söka denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Din kompletta ansökan inklusive bilagor ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 11 augusti 2025. Ansökningar och/eller ansökningshandlingar som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Publikationer, i pdf- eller word-format, bifogas i ansökningsformuläret. Publikationer som du inte har i digital form skickas per post i tre exemplar till Linköpings universitet, Registrator, 581 83 Linköping. Publikationerna ska vara Linköpings universitet tillhanda senast sista ansökningsdag. Tryckta publikationer skickas inte tillbaka, då handlingar som inkommer till Linköpings universitet bevaras eller gallras enligt gällande gallringsregler. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Vill du arbeta med undervisning och forskning inom matematikdidaktik för blivande lärarstudenter? Anställningen är placerad vid fakulteten för lärarutbildning som erbjuder en stor bredd av utbildningar: förskollärarutbildning, grundlärarutbildning med inriktning mot årskurs F-3, 4-6 och fritidshem, ämneslärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogutbildning. Vi erbjuder också magister- och masterutbildning i pedagogiskt arbete, forskarutbildning samt ett varierat utbud av fristående kurser och uppdragsutbildningar. Vid fakulteten bedrivs omfattande forskning och samverkan med det omgivande samhället. För mer information om vår forskning, besök www.hkr.se/forskning. Som lektor vid avdelningen kommer du kunna ingå i en forskningsmiljö, till exempel LISMA, Learning in Science and Mathematics - en aktiv forskningsmiljö med flera pågående forskningsprojekt. Hos oss får du goda möjligheter att utvecklas inom ditt specialistområde och tillsammans med ett kompetent kollegium, bidra till att skapa en lärarutbildning av hög kvalitet. Högskolan Kristianstad erbjuder utvecklingsmöjligheter genom program för både pedagogisk och akademisk meritering, såväl för nydisputerade som lektorer och docenter. Här finns även möjlighet att delta i kvalitetsutveckling och främja professionsanknytning. Det finns även möjlighet att ansöka om extra forskningstid. Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna i lektoratet omfattar forskning, undervisning (inklusive VFU), handledning och examination, främst inom grundlärarutbildning F-6 och ämneslärarutbildning. Beroende på din kompetens finns möjlighet till samarbete och undervisning inom andra utbildningar på fakulteten samt deltagande i uppdragsutbildningar. Det kan också bidra till att utveckla och driva ämnesgruppen i matematik. Samverkan med det omgivande samhället är en viktig del av arbetet, och du förväntas aktivt bidra till denna. Det ingår vissa administrativa arbetsuppgifter såsom kursansvar och kursutveckling. Inom ramen för anställningen ingår mötestid och egen kompetensutvecklingstid. Som en del av anställningen ingår också två extra forskningsmånader per år under de två första åren. Den anställde förväntas vara delaktig i forskningsmiljöer och kan, vid behov, undervisa inom vår forskarutbildning. Vidare ingår att vara en del av vårt kollegiala arbete samt bidra till vårt utvecklings- och kvalitetsarbete. Behörighet och önskvärda kvalifikationer Vi söker dig som har doktorsexamen i relevant ämne, exempelvis matematikdidaktik, matematik med didaktisk inriktning, pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik, specialpedagogik med inriktning mot matematik, eller motsvarande vetenskaplig kompetens av betydelse med hänsyn till anställningens innehåll. För anställning som universitetslektor krävs grundläggande behörighetskrav i enlighet med 4 kap 3-4§§ i högskoleförordningen och Högskolan Kristianstads anställningsordning. Har du dessutom en för ämnet relevant lärarutbildning ses det som meriterande. Du har dokumenterad erfarenhet och skicklighet av undervisning och forskning med relevans för lärarutbildning i matematik och det matematikdidaktiska fältet. För tjänsten behöver du kunna uttrycka dig väl på både svenska och engelska, i såväl tal som skrift, samt kunna undervisa på svenska. Du har god förmåga att använda digitala verktyg i undervisning, forskning och administration. Det är meriterande om du har undervisat på högskolenivå och har erfarenhet av handledning och examination av självständiga arbeten och examensarbeten. Har du dessutom drivit utvecklingsarbete inom matematik, har erfarenhet av ämnesutveckling samt är förtrogen med det svenska skolsystemet och lärarutbildningen i Sverige ser vi det som en tillgång. Du arbetar självständigt och tar initiativ för att driva arbetet framåt. Du har förmåga att leda och skapa engagemang samt främja delaktighet i de sammanhang och grupper du ingår i. Med god struktur hanterar du både undervisning och forskning på ett ansvarsfullt sätt. Samarbete och kollegialt utbyte ser du som en självklar del av din roll, och du bygger förtroendefulla relationer med både kollegor och studenter. Din pedagogiska förmåga gör att du kan anpassa undervisningen efter målgrupp och skapa engagemang i lärandeprocesser. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Det förväntas att du har högskolepedagogisk utbildning motsvarande 15 hp. Om inte, kan det kompletteras inom anställningens två första år. Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning på mellan 50-100% med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar vanligtvis provanställning. Placering är i Kristianstad med goda parkeringsmöjligheter samt goda tåg- och bussförbindelser. Viss undervisning kan förläggas till kvällstid eller helger och även till annan ort än Kristianstad. Ansökan Välkommen med din ansökan nedan tillsammans med personligt brev, CV, avhandling, länk till publikationer alternativt bifogade publikationer. Ansökan ska utformas i enlighet med högskolans Anvisningar för ansökan vid rekrytering och befordran av disputerade lärare. Här hittar du länk till anvisningarna http://www.hkr.se/jobb Sista ansökningsdag är 2025-08-15. Arbetsplats Högskolan Kristianstad Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Kristianstad utses till årets studentstad 2024 av Sveriges förenade studentkårer. Vi är stolta över våra 500 medarbetare och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 250 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Vi har forskarutbildningsrättigheter i vårdvetenskap och pedagogiskt arbete. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 131 till 137 av 137 jobb