Utvecklingsingenjör, maskin

Sök bland 38 lediga jobb som Utvecklingsingenjör, maskin och börja ditt nya yrkesliv idag!

Koordinerande utvecklingsingenjör inom RD till ett attraktivt företag!

Om rollen Som koordinerande R&D-ingenjör kommer du att arbeta med mekanikdesign, designgranskningar och funktionsverifieringar. Du kommer i din roll leda, planera, genomföra och koordinera en rad ingenjörsaktiviteter som omfattar en eller flera ingenjörsdiscipliner som i slutändan har en betydande inverkan på företaget. Du kommer också proaktivt utveckla och genomföra åtgärder för att förbättra verksamheten och kundnöjdheten. Tanken är att du ska fungera som en R&D-koordinator och vara den primära kontaktpersonen i din ingenjörsgrupp där du samla in uppgifter lokalt och förser R&D-gruppen med det. Vi söker dig med… •Ingenjörsexamen inom mekanik eller motsvarande •Minst ett par års erfarenhet inom relevant område •Engelska i tal och skrift då det primära språket inom företaget är engelska Om kundföretaget Företaget är framstående inom teknik och innovation och är etablerade runt hela världen. Deras passion ligger i att utveckla och implementera avancerade lösningar som adresserar de mest krävande utmaningarna inom energisektorn. Genom deras engagemang för teknisk excellens och hållbarhet har de en betydande påverkan på global energiomvandling och miljöfrågor. Med deras team av dedikerade experter och en stark tro på möjligheten att skapa en bättre framtid är de redo att forma världen Om Framtiden AB Vi på Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering. Vi vill göra skillnad i människors liv. Skillnad gör vi genom att hjälpa människor att hitta rätt jobb och rätt kollega. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. För denna tjänst kommer du under en inledande period vara anställd genom oss på Framtiden för att sedan ha möjlighet att gå över och bli anställd direkt hos kunden. Rekryteringsprocess För att ansöka, vänligen bifoga ett extra anonymiserat CV på engelska. Detta krävs för att gå vidare efter intervju. •Urval sker löpande •Intervju (Framtiden) •Referenstagning •Intervju med kundföretaget •Drogtest och säkerhetskurs Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Villkor •Start: enligt överenskommelse •Arbetstider: kontorstider, mån-fre. •Ort: Figeholm •Omfattning: 100% heltid

12 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Underhållsingenjör Maskinregister

Uppdatera register för reservdelar och inventarier Ansvara för UH-system Socialt, tekniskt och mekaniskt! Ta chansen och bli en del av vår trevliga Underhållsavdelning – nu söker vi en ny kollega till ett härligt gäng! Vi är ett drivet, glatt och lättsamt gäng som tillsammans som ser fram emot att välkomna en ny kollega! Vi söker en Underhållsingenjör Maskinregister som tillsammans med oss ser till att vår fabrik går och mår så bra som möjligt. Vad innebär ditt nya jobb? Underhållsingenjör Maskinregister har du både ansvar för dina egna områden och samverkar ihop med dina kollegor kring hela fabrikens underhåll. I rollen arbetar du självständigt med att uppdatera register i underhållssystemet IFS med avseende på reservdelar och inventarier. Du har en stödjande funktion gentemot avdelningar såsom underhåll, drift, förråd samt anläggning och är kontaktperson gällande reservdelsfrågor. I rollen som Underhållsingenjör Maskinregister kommer du exempelvis att: Ansvara för att lägga upp och ta bort artiklar och artikelfört material samt är behjälplig vid standardisering av utrustning gentemot underhåll. Delta i arbetet med framtagning av verksamhetsplaner för avdelningen samt bistår vid upprättandet av budgetar och flerårsplaner. Ansvara för UH-systemet och att det används enligt våra processer. Utveckla och implementera förbättringar. Ansvara för att befintlig och ny maskinutrustning registreras i UH-systemet. Du arbetar ständigt med att uppdatera komplettera vårt anläggningsregister med dokumentation samt tillhörande reservdelar samt att du analysera data för ständiga förbättringar. Arbetet och arbetsdagen har ett högt tempo. Det innebär att man har många bollar i luften och att ingen dag är den andra lik. En utmaning i tjänsten ligger i bedömningen och utförandet av rätt insats. I uppdraget kommer du att samarbeta med de flesta avdelningar i fabriken, men också med våra externa leverantörer och entreprenörer. Ett gott bemötande och en social intelligens är därför av stor vikt. Utrustningen och maskinerna är många och av olika slag – så rollen är både socialt, tekniskt och mekaniskt spännande (och utmanande) Vem söker vi? Du har: Yrkesutbildning/Högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet Erfarenhet av underhållsarbete från tillverkande industri B-körkort. Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. … och kanske till och med: Erfarenhet av mekaniskt underhåll Erfarenhet av elektriskt underhåll Datorvana och erfarenhet av underhållssystem. Erfarenhet från processindustrin Vi vill ha en ny kollega som: Tar ansvar och initiativ Gillar högt tempo Har ett servicetänk och gör allt med ett gott bemötande Får saker gjorda med noggrannhet Är prestigelös och vill lära mer Gillar omväxlingen i att jobba självständigt och ihop med andra Vad erbjuder vi? Friskvårdsbidrag Trivselpeng Goda utvecklingsmöjligheter. Gym på anläggningen, som du får använda hur mycket du vill. Förmånscykel Personalmatsal, där du både kan äta och hämta lunch till ett förmånligt pris. Om Nordic Paper Nordic Paper är en skandinavisk specialpappersproducent som tillverkat högkvalitativt papper sedan slutet av 1800-talet. Vi har fem pappersbruk belägna i Bäckhammar, Åmotfors, Säffle, Greåker (Norge) och Québec (Kanada). Huvudkontoret finns i Karlstad. Vi tillverkar kraftpapper som bland annat används till bärkassar, säckar och förpackningar, samt naturligt greaseproofpapper, vilket är ett fettresistent papper vars användningsområden främst är inom livsmedelsindustrin, exempelvis som bakplåtspapper. Efterfrågan på pappersbaserade produkter ökar ständigt och vårt högkvalitativa papper är ett hållbart och miljövänligt alternativ. Som ett av de ledande bolagen i branschen levererar vi hållbara produkter till kunder i över 80 länder. Sedan hösten 2020 är vi noterade på Nasdaq Stockholm. Om anställningen Tjänsten är heltid tillsvidare med placeringsort i Bäckhammar, utanför Kristinehamn. Tillträde och lön enligt överenskommelse. Vi använder Alva Labs assessmentmetoder i våra rekryteringsprocesser för att hjälpa oss att identifiera kandidater med störst sannolikhet att trivas och passa rollen. Efter att du har skickat in din ansökan får du ett separat mejl med information om Alva Labs tester. Om du redan har gjort testerna i en tidigare ansökan till oss behöver du inte göra dem igen. Sista ansökningsdag är 12 maj 2024. Kontakt Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jonas Gustafsson, Underhållschef Tel: 0550-34631 Mail: [email protected] I denna rekrytering har vi gjort våra val gentemot media och annonsering. Vi undanber oss därför kontakt med media-och rekryteringsföretag.

11 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Produktionstekniker

ESAB Perstorp ökar nu sin produktion, i och med detta ställs större krav på en tillförlitlig och stabil produktionsprocess. Är du utbildad högskole- eller civilingenjör, har motsvarande arbetserfarenhet eller yrkesutbildning och vill vara med oss på vår resa med att utveckla processen för att tillverka svetselektroder ? Har du erfarenhet eller vill utvecklas vidare inom produktion och processteknik? Då passar du som Produktionstekniker på ESAB Perstorp! Vår verksamhet i Perstorp tillverkar svetselektroder som levereras över hela världen. Vi är idag omkring 190 personer och står framöver inför spännande utmaningar. Du kommer att vara en del i vår produktionsorganisation som innefattar ca 150 anställda och rapportera till EBX (ESAB Business Excellence Manager). Att du gillar att arbeta i team ser vi som en självklarhet. Vi erbjuder en arbetsplats där du kommer få möjlighet att bidra med din kunskap och en möjlighet för dig att utvecklas vidare. Vi erbjuder ett utmanande och varierande arbete i ett team där du kommer ha stor möjlighet att utveckla våra arbetssätt och metoder. Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierande med fokus på att skapa stabila och effektiva produktionsprocesser. Du kommer jobba med flera produktionsområden där dina arbetsuppgifter bland annat innebär: Analys av produktionsprocessen Modifiering av produktionsutrustning Tvärfunktionell problemlösning Optimering och rationalisering av flöden för produktionsprocessen Ny produktionsteknik I ditt arbete kommer du ha ett nära samarbete med arbetsledare, produktionsunderhåll, global processteknik och våra externa leverantörer. Du blir en nyckelperson i produktionsorganisationen där du kommer delta i olika projekt med ständiga processförbättringar. Du får ett brett kontaktnät och du kommer även att kommunicera förbättringar kring produktionsprocessen med våra medarbetare inom ESAB.

10 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Maskin ingengör

Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Maskin ingengör Huges Power System AB i Nättraby söker en Maskiningenjör med erfarenhet av 3D-ritningar av olika elektromekaniska produkter. Hughes Power System, är en ledande svensk tillverkare av miljövänlig utrustning för elektrifiering av järnvägssystem- och eldistributionssystem. Vi värdesätter höga kvalitetsstandarder och innovativa tillvägagångssätt i utvecklingsprocessen. Vad vi erbjuder: - Möjlighet att vara en del av ett företag som leder inom miljövänlig utrustning för elektrifiering av masstransportsystem - En dynamisk arbetsmiljö där kreativitet och innovation uppmuntras - Utmanande projekt och möjlighet att arbeta med avancerad teknik - En dedikerad och stöttande arbetsmiljö där din röst hörs och din kompetens uppskattas Vem vi söker Erfarenhet av 3D-modellering av elektromekaniska produkter Kunna Solidworks eller liknande 3D ritsystem Du kan vara en person med lång erfarenhet eller en duktig student som precis avslutat sin utbildning Förmåga att förstå och tolka produktkrav och standarder Stark problemlösningsförmåga och noggrannhet i detaljarbete Som en del av vårt team kommer du att ha möjlighet att visa upp våra produkter och förväntas kommunicera tydligt och effektivt med andra teammedlemmar för att säkerställa att våra produkter uppfyller våra kunders förväntningar och behov. Om du tror att du har de färdigheter och den erfarenhet vi letar efter, skicka in din ansökan idag med ditt CV och ett personligt brev som beskriver din erfarenhet och varför du är den perfekta kandidaten för denna position. Hughes Power System Bolagets kunder finns från Nya Zealand, Afrika, Nord Amerika och till central Europa. Kunderna är järnvägsbolag och eldistributionsbolag. Vi har all tänkbar elektrotekniks utrustning, klimat simulerings utrustning, Modern maskinverkstad med ett flertal CNC styrda maskiner, 5-axlig simultan fräsning, plåtverkstad med laser skärtutrustning, kantpressning och ett robotiserat laser svetssystem på gång. Vi tillverkar de flesta av detaljerna i våra produkter.

9 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024
Junior Systemverifieringsingenjör till Saab Surveillance

Tar du snartexamen inom maskinteknik/elektroteknik och vill arbeta i en praktiskt roll? Saab Surveillancesöker nu en nyexaminerad systemingenjör med intresse för integration och verifiering.Rollen är kopplad till ett talangprogram som ger dig den ultimata övergången mellan studier och arbetsliv. Att jobba som junior systemverifieringsingenjör påSaab Surveillance Till ett team på Saab söker vi nu en junior Systemverifieringsingenjör som tycker om mixen av att både arbeta teoretiskt men också praktiskt. Du kommer att arbeta i hela kedjan där teamet arbetar med system.Som systemverifieringsingenjör kommer du att samordna och hjälpa till med demonstrationer och utprovning av ytradarprodukter, vilket inkluderar planering av flyg- och skjutprov, analys och tolkning av testdata/resultat samt rekommendera förbättringsåtgärder. Du kommer att arbetamed projektledning,för att ställa förväntningar och möta tidsfrister. Rollen innefattar även nära samarbetemed ingenjörsteam för att bygga lösningar för att tillgodose kundens behov. Teamet som du kommer att vara del av integrerar och verifierar produkter, markbaserade såväl som sjöbaserade, tillhörande Product Unit Surface Radar Solutions i Göteborg samt hos våra kunder och/eller partners. Teamet stöder och underhåller system som finns i drift, samt demonstrerar våra produkters förmåga över hela världen. Andra arbetsuppgifter kommer att vara: Analysera krav och konstruktionsverifieringstester Utföra formell verifiering och godkännande test tillsammans med kunder Du utför också serviceaktiviteter hos kunder Felsökning, verifiering och system förståelse Stora delar av dina arbetsuppgifter är hands-on där du rör dig inom olika avdelningar inom Saab Rollen är placerad i Göteborg men det kan förekomma resor inom tjänst. Att vara konsult på Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är specialister på att ge unga techtalanger den ultimata starten på arbetslivet. För denna roll kommer du att bli anställd av Nexer Tech Talent men arbeta hos Saab Surveillance i Kallebäck med start efter sommaren.Du kommer även att få ta del av ett skräddarsytt utbildningsprogram där du får möjlighet att utveckla och fördjupa dina tekniska kunskaper i områden som AI, Cloud och cybersäkerhet,men även inom tex. ledarskap och personlig utveckling. Du kommer att coachas av en mentor hos Saabsamt en konsultchef på Nexer Tech Talent. Som konsult hos oss blir du väl omhändertagen och bjuds ofta in på gemensamma aktiviteter så som föreläsningar, afterwork och lunchträffar. Efter framgångsrikt genomförande av konsultuppdraget är intentionen att du erbjuds en anställning hos Saab. Vi söker dig som: Är i början av din karriär och har en kandidat/masterexamen inom maskin eller elektroteknik Har ett intresse för problemlösning Som person är du nyfiken och serviceminded Du är målmedveten och tycker om att komma framåt i ditt arbete Har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift Har goda kunskaper i Linux och Python är meriterande För företag inom försvars- och säkerhetsindustrin i Sverige, kräver lagen att anställda som hanterar känslig information och teknologi ska vara svenska medborgare samt genomgå en säkerhetsprövning. Ansökan Låter detta som något för dig? Vi arbetar löpande med rekryteringen, så skicka in din ansökan snarast möjligt. Om du har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Tech Recruiter Johanna Norman på [email protected] Vi ser fram emot att höra från dig! Om Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är en del av Nexer Group – ett techbolag med djupa rötter i svenskt entreprenörskap och innovation. Tillsammans är vi över 2500 medarbetare i 15 länder som i mer än 35 år hjälpt våra kunder att ligga steget före både strategiskt, teknologiskt och kommunikativt. Läs mer om Nexer Tech Talent här. Om Saab Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Saab ser mångfald som en tillgång och ständigt lärande som en självklarhet. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling.

9 april 2024
Sista ansökan:
26 september 2024
Composite Engineer

Composite engineer – Oceanbird Wind helped us discover our planet, and now it can help us preserve it. Our vision is to provide wings for a shipping revolution, and we have two strong mother companies to back us up: Alfa Laval and Wallenius. Would you like to contribute to this change, then join our fast-growing, highly competent, and passionate team in Stockholm, Sweden. AlfaWall Oceanbird AB is a 50/50 joint venture, owned by Alfa Laval and Wallenius but operated as an independent company. We are developing wing sail technology for the global shipping market and are now looking for an experienced mechanical engineer to our team based in Tumba, Stockholm.  What will you do? We are looking for an experienced engineer that can combine mechanical design and structural engineering skills in solving the complex challenges of getting wing sails onboard large ocean-going ships. The focus will be on taking responsibility for development of our laminated composite components; however, the detailed job description and responsibilities can be adapted depending on the experience of the applicant. The key tasks will however be: Design development and analysis of our composite structures for prototypes and products and serve as the subject matter expert in composite materials and manufacturing processes. Collaborate in cross-functional teams, including aerodynamics, mechanical design, and manufacturing, to ensure seamless integration of composite components into our wing sail systems. Utilize extensive experience in composite design and analysis (e.g. ANSYS ACP) to optimize structures for performance, weight, and efficiency. Prepare design documentation in-line with relevant design standards to be certified by classification societies (e.g. DNV). Follow the latest developments in composite materials, manufacturing techniques, and design software to drive continuous improvement and innovation for our company. Who are you? To succeed in this role, you should have: Creative and problem-solving mindset is paramount! Master’s degree in aerospace, mechanical engineering, or equivalent. At least 5 years working experience from engineering of reinforced laminated composites and/or sandwich structures. Experience in the marine industry is meriting. Field experience, you have already developed and been a part of taking prototypes or products from the drawing board to commissioning. Familiar with relevant design standards (e.g. DNV-ST-0376 for rotor blades for wind turbine). For more information, please contact Regina Garcia Moguel, Talent Acquisition Partner, [email protected] Union information Francisco Garcia, Akademikerföreningen, +46 733 995 684 Anders Jansson, Unionen, +46730780482 We review applications continually so please send in yours as soon as possible, not later than April 18th, 2024. We don’t accept applications sent directly via email. We care about diversity, inclusion, and equity in our recruitment processes. We also believe behavioral traits can provide important insights into a candidate's fit to a role. To help us achieve this we apply Pymetrics assessments, and upon application you will be invited to play the assessment games. #LI-DNI

9 april 2024
Sista ansökan:
18 april 2024
Release Manager

Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses, and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. We at Scania’s Powertrain Control System are looking at expanding our team of Release Coordinators to meet future challenges in the automotive industry. We need to supply industry-leading performance and functionality to keep our position as a leader in the heavy-duty market. Currently, we are delivering our control system to several companies within the Traton Group that are based in Sweden, Germany, and the U.S. The improvements we are making to our systems have an extremely large positive impact on the global environment over the next few decades. To stay ahead of the competition, we need to continuously improve our product, development environment, tools, and methods to stay ahead of the competition. In this role, you are the spider in the network as we develop drivelines for sustainable transport! The team In the Engine System SW group (ENESX) we deliver the complete software package (software and calibration) for the Engine and Aftertreatment Control Systems, which are one of Scania’s most advanced real-time control system. We coordinate many different teams that work with software development and calibration of the software. Our group consists of experienced and outgoing people, with different cultural and educational backgrounds, as we see strength in diversity. We prioritize personal development, helpfulness, and collaboration in the team. Your role As a Release Coordinator, you will act as a part-project leader across several parallel engine projects, focusing on the coordination and delivery of engine software calibration. The role gives you a very good foundation for continuing your career as a developer or leader through an unusually wide network of contacts throughout the engine development organization in the form of developers, calibrators, managers, test leaders, production coordinators, aftermarket, and more. You also get a good insight into both hardware and software in the various engine projects and overall knowledge of several parts of the product. Your work assignments In close cooperation with the other Release Coordinators in the group, you will be responsible for handling the release of new software for production and aftermarket. This includes the following responsibilities: Coordinate and follow up on the calibration deliveries Handle deviations in the deliveries together with the project management and development groups Construct the software files and deliver them to production and aftermarket Handle extra releases for field quality issues Sustain the calibration library and database Further develop and quality assure processes for calibration Your profile We think you have a Master of Science in embedded systems/business management like Industrial engineering and management or similar or worked in similar areas for a quite long time. We see that you are either newly graduated or with a few years of relevant experience. Being structured and organized in the way you perform your work is highly important when dealing with a large number of engine types and project deliveries in parallel. Also important to be patient and methodical with the number of important administrative tasks that exist in the role. We would like you to have an improvement mindset and find efficient ways for us to continuously improve our way of working. You are fluent in writing and speaking English. What we offer We offer you a fun workplace with diverse and challenging tasks in a hybrid work setup, meaning you can work from home or at our remote office at Scania Sergel a few days a week if the job allows. Scania offers many opportunities to develop your career and the professional development of our employees is a priority for us. In addition, we can offer you other benefits such as free training at Scania's health center Gröndal, or a wellness allowance. You will also be offered an occupational pension, flexible working hours, and much more. If you live in Stockholm, we also offer a direct bus service between Stockholm and Södertälje with Scania Job Express. For more information If you would like to learn more about the position or group, please do not hesitate to contact Elisabet Larsson Landström, Manager, ENESX, [email protected]. Application Your application should include a CV, personal letter, and education certificate. Please apply as soon as possible but no later than 2024-04-21. Ongoing selection and competency-based interviews will take place after the application period. A background check may be conducted for this position. Welcome to apply! Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together with our partners and customers we are driving the shift towards a sustainable transport system. In 2022, we delivered 80,238 trucks, 4,994 buses as well as 13,400 industrial and marine power systems to our customers. Net sales totalled to over SEK 170 billion, of which 21 percent were services related. Founded in 1891, Scania now operates in more than 100 countries and employs some 57,000 people. Research and development are mainly concentrated in Sweden. Production takes place in Europe and Latin America with regional product centres in Africa, Asia and Eurasia. Scania is part of TRATON GROUP. For more information visit: www.scania.com

8 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Business Analyst - CAD processes and systems

Do you see patterns where others see problems? Do you enjoy interacting with people? Do you understand people’s needs better than they do themselves? Would you enjoy being in a team that together delivers a user-friendly system to the vehicle designers at Scania? Is co-operation making you happy? Have you heard that you are good at communication and in describing things? Would you like to be a colleague to Jimmy, Jenny, Tushar, and many others? Then you might be our new colleague! About us Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses, and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. The trucks, buses, and power solutions in these transport solutions are developed in our CAD platform by the designers at our R&D departments. We aim to create the best possible experience for our users. We put the user in the center when we develop our methods, processes, and the CAD platform. Our organization CAD/vPDM, is responsible for strategy, methods, and tools for the virtual description of Scania’s products. We work together with business and IT in a Value Creation Team (VCT), where we also have members from other brands in our Traton family. For us it is important with a sustainable mindset, our company culture with our core values is close to our hearts and supports our customers, people, and our planet. About the assignment We are looking for a Business IT Analyst for the team Technical Documentation. The Technical Documentation team is responsible for the part of the CAD system that handles the documentation that describes the product in addition to the drawings. Examples of technical documentation are Product Certificates and Technical Product Data. The Technical Documents are created and sent for review and approval in the system by the users in their organizations. The assignment includes understanding the users and their demands, describing the needs to the rest of the team, and together finding suitable solutions, testing the developed solution, prepare educational material and user instructions. The Business IT Analyst will gain knowledge of our systems and the product development process. You will be a part of a cross-functional team with other Business IT Analysts, Developers, Product owners, Scrum masters, and System architects, etc. When you are a Business IT Analyst, there is also the possibility to have the Product Owner role in your team. You will work closely with the people in business, system suppliers your team, and other value creation teams. We are working in an agile way and plan our work together in ten-week periods. Your profile You are curious to understand the users behind the outspoken need. You have good communication skills, in both Swedish and English. You need to have the ability to explain the user demands to the developers and create working methods, training material as well as user guides. It is valuable to have a helpful and proactive mindset, an ability to see the big picture, and also to understand the different mechanisms that create the full solution for the users. You have an analytic way of thinking, to find solutions that are best for the users as well as the maintainability of the system. We want you to drive things forward in a smooth way and enjoy cooperating with others. You have a bachelor’s or master’s degree in Engineering, IT, or Business. It is an advantage if you are familiar with the product development process and CAD systems. It is a merit if you have experience or knowledge of document management systems. It is great if you have experience in the Business Analyst role and agile way of working. Additional information As an employee at Scania, in addition to career development, we also provide wellness allowance, company car, insurance, job express to Södertälje headquarters around 30 minutes from Stockholm Central or Liljeholmen exclusively for Scania employees, and subsidized lunch. We are sitting in a nice newly renovated activity-based office. We can work from home some days a week if the work allows. We offer an inclusive workplace with people with different skills and backgrounds and with possibilities for personal development. The work/life balance is important for us. Further information If you have questions, please contact Anne Thomasfolk (Head of CAD/vPDM, EYMDD) +46 8 553 526 85. Application Please send in your CV, letter, and grade copies latest 2024-04-30. We will start to call for interviews before the end of the application date and interviews will be held continuously. We use logic and personality tests in our selection process and a background check will be conducted for this position. Do you want to be a colleague to Jimmy, Jenny, and Tushar amongst many others, and be one of us in our Value creation team? We're looking forward to hearing from you! Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together with our partners and customers, we are driving the shift towards a sustainable transport system. In 2020, we delivered 66,900 trucks, 5,200 buses as well as 11,000 industrial and marine power systems to our customers. Net sales totaled to over SEK 125 billion, of which over 20 percent were services-related. Founded in 1891, Scania now operates in more than 100 countries and employs some 50,000 people. Research and development are mainly concentrated in Sweden. Production takes place in Europe and Latin America with regional product centers in Africa, Asia, and Eurasia. Scania is part of TRATON GROUP. For more information visit: www.scania.com.

5 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Development Engineer, Cummins Scania

Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together with our partners and customers, we are driving the shift towards a sustainable transport system. Sustainability at Scania is also about having a healthy workplace with diversity, inclusion, and equal opportunities for women and men. For the last 20 years, Scania has partnered with Cummins Engine Company in a joint venture to develop and manufacture common rail fuel systems. The main product development site for the high-pressure pump and fuel injectors used in the XPI system is located at Cummins Fuel Systems in Columbus, USA and since 2017 a product development and product support office has been established here at Scania in Södertälje to allow for closer cooperation with current and future European customers and suppliers. The XPI design and development team at Scania (DIXV) is now looking to add a development engineer to the team to help with the development and implementation of the next-generation fuel injectors and pumps! Our Team The Södertälje office has grown both in personnel and capability over the last few years and we are now roughly 30 employees, working in 3 separate groups. One of our team members is moving to a new role and we, therefore, have an excellent opportunity to bring in a development engineer to the XPI design and development team. We are now a team of 7 people plus a manager and the team consists of both design and development engineers as well as project leaders. We work in a truly global environment with daily contact and collaboration with colleagues in the USA and with suppliers and other Cummins teams located worldwide. Being located at Scania has further developed our collaboration with the Scania R&D organization, allowing us to jointly develop and tailor future fuel systems for customers within the Traton organization. The Team is currently focused on designing and developing the next generation of the fuel pump and fuel injectors which will play an important role in meeting coming targets for emissions both in Europe and North America. Your role As a development engineer, you will be responsible for the design and development of XPI fuel system products, both injectors, and high-pressure pumps, from the pre-development phase through the introduction phase and into current product support. You will work in close cooperation with the development team in the USA and worldwide. Additional responsibilities and duties include: Drive the design and take ownership of the development of fuel injectors and pumps to meet system and customer requirements. Create CAD models and drawings of components for supplier review and procurement. Develop, plan, analyze and document component validation and testing in rigs, engines and vehicles. Lead cross-functional design reviews according to Cummins and Scania product development processes. Ensure product capability meets or exceeds expectations and take mitigating actions when project risks are higher than expected. Represent the team in the different cross-functional work groups and establish relationships with peers within the global Cummins and Scania fuel system organizations. Your profile We are looking for an enthusiastic engineer with good problem-solving, quality decision-making, and communication skills, who is willing to take the initiative. You have a genuine interest in technology and product development and are willing to take a hands-on approach. You have a bachelor’s or master’s degree in mechanical engineering or equivalent. You have 3-5 years of previous experience in product development, preferably within engine or fuel system development. Previous experience in CAD is merit. Since we work in a truly global environment with daily contact and collaboration with colleagues in the USA and other Cummins teams located worldwide, excellent English communication skills are required. At Scania, we are dedicated to building a diverse, inclusive, and authentic workplace. So if you’re excited about this role but you don’t tick all the boxes in the job description, we encourage you to apply anyways. You may be just the right candidate for this or other roles! We offer The opportunity to be part of a unique collaboration within a global organization where we focus on teamwork and our people to develop world-class products for our customers within Traton and Cummins. We offer an open climate, where everyone’s contribution is appreciated and encouraged. Even though we are a relatively small organization we have a lot of experience and wide-reaching responsibilities. We have substantial freedom and autonomy to decide how we get things done. Further information If you have any further questions about this position please contact Franziska Ganseforth (Manager DIXV), at [email protected]. Ongoing selection and interviews will take place during the application period. Is it you we are looking for? Submit your application today! Your application should include a CV and grade copies, and you will be asked to answer a few questions. Please apply through the Scania.com career page as soon as possible but no later than 2024-04-21. We use logic and personality tests in our selection process and a background check may be conducted for this position. Welcome to apply! Scania is a world-leading provider of transport solutions. Together with our partners and customers we are driving the shift towards a sustainable transport system. In 2022, we delivered 80,238 trucks, 4,994 buses and 13,400 industrial and marine engines to our customers. Net sales amounted to more than SEK 170 billion, of which more than 21 percent was service-related. Scania was founded in 1891 and today operates in more than 100 countries and has around 57,000 employees. Research and development is mainly concentrated in Sweden. Manufacturing takes place in Europe and Latin America, with regional product centers in Africa, Asia and Eurasia. Scania is part of the TRATON GROUP. For more information visit: www.scania.com

4 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Maskin ingengör

Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Maskin ingengör Huges Power System AB i Nättraby söker en Maskiningenjör med erfarenhet av 3D-ritningar av olika elektromekaniska produkter. Hughes Power System, är en ledande svensk tillverkare av miljövänlig utrustning för elektrifiering av järnvägssystem- och eldistributionssystem. Vi värdesätter höga kvalitetsstandarder och innovativa tillvägagångssätt i utvecklingsprocessen. Vad vi erbjuder: - Möjlighet att vara en del av ett företag som leder inom miljövänlig utrustning för elektrifiering av masstransportsystem - En dynamisk arbetsmiljö där kreativitet och innovation uppmuntras - Utmanande projekt och möjlighet att arbeta med avancerad teknik - En dedikerad och stöttande arbetsmiljö där din röst hörs och din kompetens uppskattas Vem vi söker Erfarenhet av 3D-modellering av elektromekaniska produkter Kunna Solidworks eller liknande 3D ritsystem Du kan vara en person med lång erfarenhet eller en duktig student som precis avslutat sin utbildning Förmåga att förstå och tolka produktkrav och standarder Stark problemlösningsförmåga och noggrannhet i detaljarbete Som en del av vårt team kommer du att ha möjlighet att visa upp våra produkter och förväntas kommunicera tydligt och effektivt med andra teammedlemmar för att säkerställa att våra produkter uppfyller våra kunders förväntningar och behov. Om du tror att du har de färdigheter och den erfarenhet vi letar efter, skicka in din ansökan idag med ditt CV och ett personligt brev som beskriver din erfarenhet och varför du är den perfekta kandidaten för denna position. Hughes Power System Bolagets kunder finns från Nya Zealand, Afrika, Nord Amerika och till central Europa. Kunderna är järnvägsbolag och eldistributionsbolag. Vi har all tänkbar elektrotekniks utrustning, klimat simulerings utrustning, Modern maskinverkstad med ett flertal CNC styrda maskiner, 5-axlig simultan fräsning, plåtverkstad med laser skärtutrustning, kantpressning och ett robotiserat laser svetssystem på gång. Vi tillverkar de flesta av detaljerna i våra produkter.

4 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024