Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning Salems kommun växer, nya planer tas fram och spännande byggen tar form. Hos oss blir du en av alla engagerade på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Det är högt i tak och mycket god stämning. Vi arbetar för ett hållbart Salem. På bygg- och miljöenheten är vi totalt sju personer som arbetar under en egen nämnd. Vill du vara med på vår resa där vi står inför nya utmaningar med nya byggregler och förändringar i plan- och bygglagen? Arbetsbeskrivning Vi erbjuder dig mycket goda möjligheter till omväxlande arbete inom bygglovshandläggning. Hos oss handlägger vi alla typer av ärenden, genom hela skedet från bygglov till slutbesked. Vi deltar i detaljplaneprocessen och det kan även förekomma strandskyddsärenden. Vi ger god service och rådgivning. Vi strävar efter att utvecklas och erbjuder goda möjligheter att växa i yrkesrollen och att få balans mellan arbete och fritid. Kvalifikationer Vi söker: - Dig som har arbetat inom hela byggskedet (skede ett och två) från bygglov till slutbesked, i minst 5 år. - Du är utbildad bygglovshandläggare med erfarenhet från kommunala beslutsprocesser. - Du ha vana från arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. - Du har goda kunskaper inom PBL, men även kunskaper inom BBR. - Du har även vana med tillsyn och har arbetat med att handlägga dispenser för strandskydd. - Du har erfarenhet av att arbeta i detaljplaneprocessen. - Du har körkort. Arbetet inkluderar dagliga kontakter med företag och privatpersoner, därför är det viktigt att du tycker om människor och brinner för tydlig och professionell kommunikation. Du är van att ta ansvar för ditt arbete och dina åtaganden, du är flexibel samt arbetar bra tillsammans med andra. Förutom dina kunskaper och erfarenhet behöver du även ha vissa personliga kompetenser som vi tror är viktiga för att göra ett bra jobb i just den här rollen. Som person behöver du vara lyhörd och serviceinriktad, vilket för oss innebär att du lyssnar in och försöker förstå andras perspektiv samt gör ditt bästa för att leverera goda lösningar. Du behöver kunna arbeta självgående genom att du själv planerar, strukturerar och prioriterar ditt arbete. Det är även viktigt att du har en god samarbetsförmåga och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. I mindre kommuner är det viktigt att du är villig att hjälpa till där det behövs. Handläggning sker i ärendehanteringssystemet Nova, vi värdesätter även digital kompetens. Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse, provanställning kan förekomma. Sista ansökningsdag 2025-08-01. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Har du erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar och vill kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och göra nytta för Sveriges invånare? Lockas du av att vara med och driva beredskapsarbetet i ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i digitaliseringen av samhället? Då kan det här vara en roll för dig. E-hälsomyndigheten är en beredskapsmyndighet och har ett utökat uppdrag inom krisberedskap och civilt försvar. Vårt uppdrag utvecklas och vi växer och söker därför ytterligare beredskapssamordnare som kan bidra till att samordna och utveckla totalförsvarsförmågan på myndigheten. Om tjänsten Ditt ansvar som beredskapssamordnare är att stärka utvecklingen av det systematiska beredskapsarbetet och det civila försvaret vid både E-hälsomyndigheten och inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Rollen kräver att du har förmåga att arbeta med utveckling av styrande dokument, metodstöd, arbetssätt och rutiner samt följa upp beredskapsarbetet. Du är aktiv i det operativa arbetet genom utbildningsinsatser, genomförande av övergripande risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsarbete och övningar. Beredskapsarbetet är en viktig och central del av myndighetens uppdrag att stödja sjukvårdens aktörer genom digitala tjänster och lösningar. Dina arbetsuppgifter inkluderar att: • samordna, följa upp och utveckla E-hälsomyndighetens arbete med beredskap, civilt försvar och kontinuitetsarbete. • ta fram interna regelverk, metoder och processer utifrån lagkrav samt följa upp efterlevnaden. • identifiera och bedöma hotbild och omsätta detta i interna krav och risker för verksamheten. • initiera riskbedömning för att identifiera och hantera hot och sårbarheter • planera och genomföra målgruppsanpassade utbildningar, workshoppar eller andra kommunikativa insatser inom beredskap. • stödja ledning och övriga medarbetare i bedömningar avseende beredskap. • besvara remisser inom området beredskap eller civilt försvar. • omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom området. Som beredskapssamordnare kommer du jobba nära både medarbetare på enheten för säkerhet och beredskap och med medarbetare på myndighetens övriga avdelningar. Du kan bli aktuell för uppdraget som tjänsteman i beredskap (TiB). Tjänsten omfattar nationell samverkan inom beredskapssektorn och andra myndigheter samt internationellt arbete som en del av Sveriges medlemskap i NATO. Tjänsten är placerad på enheten Säkerhet och Beredskap vid myndighetens stab. Staben biträder generaldirektören i ledning och styrning av myndigheten. Enhetschefen, tillika säkerhetsskyddschef, har det övergripande ansvaret för säkerhet och beredskapsarbetet på myndigheten. Om dig För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är stabil, strukturerad och självgående med god förmåga att organisera ditt arbete. Du är flexibel och har förmågan att hantera omprioriteringar och är van att arbeta i grupp likväl som självständigt. I rollen kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor och vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga. Vi söker dig som har: • relevant högskoleutbildning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig • minst tre års erfarenhet av arbete med civilt försvar och eller beredskap • erfarenhet av att planera åtgärder, ge stöd samt följa upp att åtgärder vidtas • erfarenhet av utbildning/övning av kris- och eller krigsorganisation • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av beredskapsarbete/civilt försvar i offentlig verksamhet • erfarenhet av kontinuitetsplanering för digitala tjänster • erfarenhet av signalskydd. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Jonas Jensen: 076-50 63 739 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan med cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 11 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 11/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Har du erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar och vill kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och göra nytta för Sveriges invånare? Lockas du av att vara med och driva beredskapsarbetet i ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i digitaliseringen av samhället? Då kan det här vara en roll för dig. E-hälsomyndigheten är en beredskapsmyndighet och har ett utökat uppdrag inom krisberedskap och civilt försvar. Vårt uppdrag utvecklas och vi växer och söker därför ytterligare beredskapssamordnare som kan bidra till att samordna och utveckla totalförsvarsförmågan på myndigheten. Om tjänsten Ditt ansvar som beredskapssamordnare är att stärka utvecklingen av det systematiska beredskapsarbetet och det civila försvaret vid både E-hälsomyndigheten och inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Rollen kräver att du har förmåga att arbeta med utveckling av styrande dokument, metodstöd, arbetssätt och rutiner samt följa upp beredskapsarbetet. Du är aktiv i det operativa arbetet genom utbildningsinsatser, genomförande av övergripande risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsarbete och övningar. Beredskapsarbetet är en viktig och central del av myndighetens uppdrag att stödja sjukvårdens aktörer genom digitala tjänster och lösningar. Dina arbetsuppgifter inkluderar att: • samordna, följa upp och utveckla E-hälsomyndighetens arbete med beredskap, civilt försvar och kontinuitetsarbete. • ta fram interna regelverk, metoder och processer utifrån lagkrav samt följa upp efterlevnaden. • identifiera och bedöma hotbild och omsätta detta i interna krav och risker för verksamheten. • initiera riskbedömning för att identifiera och hantera hot och sårbarheter • planera och genomföra målgruppsanpassade utbildningar, workshoppar eller andra kommunikativa insatser inom beredskap. • stödja ledning och övriga medarbetare i bedömningar avseende beredskap. • besvara remisser inom området beredskap eller civilt försvar. • omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom området. Som beredskapssamordnare kommer du jobba nära både medarbetare på enheten för säkerhet och beredskap och med medarbetare på myndighetens övriga avdelningar. Du kan bli aktuell för uppdraget som tjänsteman i beredskap (TiB). Tjänsten omfattar nationell samverkan inom beredskapssektorn och andra myndigheter samt internationellt arbete som en del av Sveriges medlemskap i NATO. Tjänsten är placerad på enheten Säkerhet och Beredskap vid myndighetens stab. Staben biträder generaldirektören i ledning och styrning av myndigheten. Enhetschefen, tillika säkerhetsskyddschef, har det övergripande ansvaret för säkerhet och beredskapsarbetet på myndigheten. Om dig För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är stabil, strukturerad och självgående med god förmåga att organisera ditt arbete. Du är flexibel och har förmågan att hantera omprioriteringar och är van att arbeta i grupp likväl som självständigt. I rollen kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor och vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga. Vi söker dig som har: • relevant högskoleutbildning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig • minst tre års erfarenhet av arbete med civilt försvar och eller beredskap • erfarenhet av att planera åtgärder, ge stöd samt följa upp att åtgärder vidtas • erfarenhet av utbildning/övning av kris- och eller krigsorganisation • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av beredskapsarbete/civilt försvar i offentlig verksamhet • erfarenhet av kontinuitetsplanering för digitala tjänster • erfarenhet av signalskydd. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Jonas Jensen: 076-50 63 739 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan med cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 11 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 11/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
FSAB är ett fullserviceföretag inom fastighetsservice och skadeservice. Vi har specialkompetens för att klara av de tuffa krav som ställs på sanering, industriservice och fastighetsjour. Nu söker vi både en spolbilschaufför, fukttekniker och två asbestsanerare till vårt team! Välkommen till oss! Asbestsanerare Vi söker två asbestsanerare som innehar full kompetens och utbildning. Du arbetar främst med asbestsanering, även rivning och annan sanering kommer ingå i dina arbetsuppgifter. Tjänsten är på 100% med arbetstider 7:00- 16:00. För att lyckas i rollen ska du vara noggrann i ditt arbete och arbeta efter de lagar och regler som gäller. Vidare ska du kunna arbeta självständigt men även i grupp. Krav: Minst 3-års erfarenhet av arbete med asbest Godkänd utbildning för asbestsanering Aktuellt tjänstbarhetsintyg B-körkort Förmåga att läsa och förstå det svenska språket Införstådd med lagar och regler som gäller för asbestsanering Meriterande: Arbetat som sanerare och inneha fler kompetenser än asbest Spolbilschaufför Som spolbilschaufför arbetar du med slam och avloppsspolningar. Arbetet kan även innebära att vara behjälplig i våra övriga bilar på containerservice och torrsug när behov finns. Tjänsten är på 100% med arbetstider 7:00- 16:00. Vi söker dig som har erfarenhet av slam och avloppsspolningar. Du ska vara en noggrann och ansvarsfull person samt kunna arbeta självständigt men även i grupp. Krav: Godkänd YKB-utbildning C-körkort Minst 1–2 års erfarenhet Fömåga att läsa och förstå det svenska språket Meriterande: ADR- utbildning Fukttekniker Vi söker även dig som arbetar eller har arbetat som fukttekniker och har några års erfarenhet. I arbetsuppgifterna ingår att göra besiktningar och skriva rapporter samt ställa ut avfuktare vid behov. Tjänsten är på 100% med arbetstider 7:00- 16:00. Den vi söker ska vara självgående och vara van vid att arbeta digitalt. I arbetsuppgifterna ingår mycket kontakt med kunder och beställare så du behöver vara social och utåtriktad som person. Krav: Utbildning inom fukt B-körkort Digitalt kunnig Förmåga att läsa och förstå det svenska språket Meriterande: Fler utbildningar inom fukt som kan vara relevanta för tjänsten som fukttekniker Övrigt Tjänsterna är på heltid med placering i Uppsala. Arbete på de närliggande orter som några av våra avtalskunder finns på kan också förekomma för alla tre tjänsterna. Vid eventuella frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta Ewa Thalén, FSAB, på [email protected]. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail utan du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV via annonsen. Med anledning av semestertider har vi lång ansökningstid och återkoppling kan dröja till efter sista ansökningsdag, 8 augusti 2025. Urval sker löpande så välkommen med din ansökan så snart som möjligt! Om arbetsgivaren - Fastighets & Saneringstjänst Fastighets & Saneringstjänst, FSAB bildades i juni 1999 med ambition att bli ett fullserviceföretag inom fastighets och skadeservice. Vi har specialkompetens för att klara av de tuffa krav som ställs på sanering, bygg, vvs, industriservice och fastighetsjour. Våra kunder finns inom i stort sett alla branscher exempelvis industrier, byggbolag, försäkringsbolag, fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och privata personer. Vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2004 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2008. Idag är vi ca 50 anställda och vårt kontor finns i Uppsala.
Har du gedigen erfarenhet av riskhantering och säkerhetsfrågor? Vill du använda din kompetens för att stärka och utveckla riskhanteringsarbetet inom den statliga sektorn? Hos oss får du en unik möjlighet att bidra till ett tryggare myndighetssverige – samtidigt som du får en bred kunskap i statliga myndigheters uppdrag och arbete. Kanske är det just dig vi söker! Försäkringsavdelningen på Kammarkollegiet fungerar som statens försäkringsbolag där vi arbetar med riskhantering och skadereglering för statliga myndigheter och stiftelser. Vi hanterar försäkringar för områdena verksamhet, person, resor, och fordon. Försäkringsavdelningen har drygt 40 medarbetare och erbjuder ett nytt aktivitetsbaserat kontor i Karolinen, Karlstad. Vår verksamhet genomgår just nu en omfattande digitalisering där vi utvecklar e-tjänster och plattformar för att säkerställa effektivare handläggning och hög service. Arbetsbeskrivning I denna roll blir du en av fyra risk managers som arbetar både uppsökande och förebyggande nära ansvariga ute på myndigheterna. Du hjälper dem i deras arbete med systematiskt risk- och säkerhetsarbete och informerar om skadeförebyggande åtgärder kopplat till deras verksamhet både vad gäller fysiska risker och risker kopplat till beteenden. Inför och efter varje riskrondsbesök sammanställer du information och underlag för att tydliggöra förväntningar på myndigheterna inför besöket och uppföljande åtgärder efter besöket. Resultatet av riskrondbesöket förmedlas även vidare in i försäkringsverksamheten och kan bland annat utgöra underlag för premiesättning, villkor och fortsatta dialoger. Vi arbetar också aktivt med att förbättra riskmedvetenheten inom staten och att integrera förebyggande åtgärder som ett naturligt led i vår försäkringsverksamhet varför du som risk manager kommer att arbeta nära våra skadereglerare och försäkringsanalytiker. Du utgör ett stöd och bollplank för bedömning av vilka risker som kan försäkras in, behov av villkor och säkerhetsföreskrifter samt stöd i skaderegleringen när en skada inträffat. Är du vår nya kollega? Vi söker dig som har en akademisk utbildning som Kammarkollegiet bedömer relevant för tjänsten samt minst tre års erfarenhet av att arbeta med riskhantering och säkerhetsfrågor. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta systematiskt med riskanalyser i en organisation där du självständigt har gjort analyser och tagit fram rekommenderade åtgärder. Du kan exempelvis ha arbetat i motsvarande roll på ett försäkringsbolag eller med att bedöma och hantera större operativa risker på ett större företag eller myndighet. Du kan även ha arbetat med att utforma olika säkerhetslösningar för kunder som ska se över eller bygga upp sitt skal- och brandskydd. Eftersom en del resor ingår i tjänsten är B-körkort ett krav. Meriterande för tjänsten är risk- eller brandingenjörsutbildning samt gedigen tidigare erfarenhet av att arbeta med riskhantering med inriktning mot fysisk säkerhet och skalskydd. Har du erfarenhet av att driva projekt ses det som meriterande då du tillsammans med kollegor kommer att driva, organisera och utbilda myndighetssverige i rikshanteringsfrågor. Vi söker dig som uppskattar att vara ute och arbeta i verksamheter, är inspirerande och trygg i din roll samt som har ett ödmjukt förhållningssätt. Du är analytisk och systematisk i ditt tillvägagångssätt. Du har god förmåga att självständigt strukturera och planera ditt arbete utifrån ett strategiskt och övergripande perspektiv. Förmåga till helhetsperspektiv är också en viktig egenskap i denna roll. Du har god förmåga att samarbeta och kommunicera i tal och skrift, är tydlig i din kommunikation och kommer med väl underbyggda förslag och rekommendationer. Du är pedagogisk och har förmågan motivera och engagera din omgivning. Naturligtvis har du ett eget driv och god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer information Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast (enligt överenskommelse). Tjänstgöringsorten är Karlstad med möjlighet till distansarbete 1-2 dagar/vecka. Arbetet innebär omkring 15 resor per år, de flesta över dagen. Du har stor möjlighet att själv påverka planeringen och styra när resorna förläggs. Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap och en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning. Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. Ansökan Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och för en mer inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot några personliga brev. Vi använder i stället urvalsfrågor som vi ber dig besvara så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2025. Kontaktpersoner Vi samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells. Om du har frågor kring rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Therese Thunström på [email protected]. Fackliga kontaktpersoner: Karin Edstrand, SACO-S, [email protected] Lisa Ericsson, ST, [email protected] Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och rekreation. Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd. Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft! Räddningstjänstens utryckningsverksamhet består av 1+4 RIB i Herrljunga och 1+2 RIB i Annelund samt insatsledarfunktion. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten är en dagtidstjänst kombinerat med viss kvällstjänstgöring. Du har insatsledarberedskap i hemmet enligt särskilt schema. Detta innebär att du behöver bo inom 20 minuter från närmsta brandstation (Herrljunga eller Annelund) under din beredskap. Tjänsten kräver att du är självgående, initiativtagande och driver ditt eget arbete framåt. Arbetsgruppen är tajt och löser uppkomna problem tillsammans. Vi ser därför att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd, tillmötesgående gentemot dina kolleger och anpassar dig till situationen. Vi ser att du har en god kommunikativ förmåga och kan utrycka dig väl i svenska språket framför allt i tal. Önskvärt är att du även har andra språkkunskaper. I grund och botten är det stor variation i arbetsuppgifterna. Du kommer vara delaktighet och ha inflytande i räddningstjänstens uppdrag. I den operativa delen (ca 25%) ingår insatsledning samt chefs- och stabsresurs. Vi är en del av Västra räddningsregionens (VRR) ledningssystem vilket innebär regional samverkan. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. KVALIFIKATIONER Ledningskurs insatsledare (eller motsvarande i äldre utbildningssystem) samt vana av arbete i Officepaketet behövs. Meriterande: • Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet A och B. • Brandingenjörsutbildning med påbyggnadsutbildning i räddningstjänst för brandingenjörer • Erfarenheter av verksamhetssystemet Daedalos • Erfarenhet från operativ räddningstjänst. ÖVRIGT I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Fortifikationsverket söker en säkerhetshandläggare till Karlberg. Fortifikationsverket är en av Sveriges största fastighetsägare. Vi arbetar med avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader och bergrum, på flygfält och marinbaser. Vill du växa med oss? Häng med på vår utvecklingsresa! Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Fortifikationsverket har regeringens uppdrag att se till att försvaret har väl fungerande anläggningar, mark och lokaler för sin verksamhet och vi är en viktig del av landets krisberedskap. På några få år har de säkerhets- och försvarspolitiska förutsättningarna kraftigt förändrat den nationella försvarspolitiken. Det innebär att Fortifikationsverket växer och vi kommer att ha en ökad mängd rekryteringar en lång tid framöver. Hos oss finner du en kultur som präglas av affärsmässighet, professionalism, delaktighet och respekt. Nu söker vi en Säkerhetshandläggare till regionkontoret i Karlberg som vill jobba på en av Sveriges mest spännande arbetsplatser och samtidigt bidra till ett robust samhälle och en säkrare värld. I rollen som Säkerhetshandläggare ansvarar du för att ge operativt stöd och kontrollera säkerhetsskyddet inom hela myndigheten med fokus i Region Mitt/Öst. Det operativa stödet innebär exempelvis stöd i säkerhetsskyddsplanering, informationssäkerhetsanalyser, hantera säkerhetsskyddsavtal, stöd i regionala säkerhetshöjande åtgärder, säkerhetssamtal, utbildning samt insatser för att motverka och hantera incidenter samt genomförande av utbildning i säkerhetsskydd. Vidare innebär rollen att fullgöra de uppgifter myndigheten är ålagd enligt säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen, försvarsmaktens- och säkerhetspolisens förskrifter om säkerhetsskydd. För denna roll behöver du ha god förståelse för säkerhetsskyddslagen och skyddsvärden kopplat mot infrastruktur, fastigheter och projektering. Du kommer att hålla i utbildningar inom säkerhetsskyddsområdet och samarbeta med regionala och lokala säkerhetsorganisationer vid andra myndigheter. Du rapporterar till gruppchefen som är placerad vid regionkontoret i Stockholm. Resor förekommer i tjänsten och går att planera. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet alternativt annan för tjänsten relevant utbildning. Eller motsvarande dokumenterad arbetslivserfarenhet som myndigheten bedömer likvärdigt. Du har erfarenhet från arbete med säkerhetsskyddsfrågor inklusive säkerhetsskyddsplanering, samt kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen och dess föreskrifter. Vidare har du goda kunskaper i svenska. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med fysisk säkerhet, informationssäkerhet, säkerhetsskyddsanalys, samt rådgivning i säkerhetsfrågor. Så även erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildningar. Om du har kunskaper om Försvarsmaktens regelverk avseende säkerhetsskyddstjänst är det också till din fördel. Det är även meriterande med signalskyddsutbildning. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du en god kommunikatör med pedagogisk förmåga att förklara och förankra både skriftligt och muntligt. Du har ett strukturerat arbetssätt, förmåga och intresse att snabbt finna lösningar till förbättringar och utveckling inom arbetsområdet. Du tar egna initiativ och är drivande i ditt arbete. Du är ambitiös och vill nå goda resultat i arbetet, samtidigt som du är prestigelös och stabil, och har lätt för att samarbeta med andra för att nå målen. Vi behöver dig som har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme samt en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning samt att medarbetare hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Karlberg. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 10 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en alllmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta gruppchef Henrik Lindén, tfn 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Emma Bergvall, 010-44 44 557 Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om Häktet Jönköpings verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/jonkoping/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetet vid häkte är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Klienter kan sitta häktade under lång tid utan att få träffa andra än sin advokat och personalen vid häktet vilket ställer särskilda krav på dig som kriminalvårdare. Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi psykiatri, juridik och konflikthantering • B-körkort ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För vissa säkerhetsklassade tjänster krävs svenskt medborgarskap. Kriminalvården välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om Häktet Jönköpings verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/jonkoping/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetet vid häkte är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Klienter kan sitta häktade under lång tid utan att få träffa andra än sin advokat och personalen vid häktet vilket ställer särskilda krav på dig som kriminalvårdare. Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi psykiatri, juridik och konflikthantering • B-körkort ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För vissa säkerhetsklassade tjänster krävs svenskt medborgarskap. Kriminalvården välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Vill du stå i främsta ledet för att tillsammans skydda Sveriges kuster och största sjöar? Vill du vara med och bygga framtidens Kustbevakning? Nu söker vi sjöövervakningsoperatörer till Sjöövervakningscentralen i Stockholm. Detta är en spännande roll för dig som vill vara med och bygga upp och utveckla en ny verksamhet med uppdrag att bedriva sjöövervakning och leverera sjölägesbilder. I ett komplext omvärldsläge bidrar Kustbevakningen med maritim förmåga i våra hav och stora insjöar. Kustbevakningen är en av de myndigheter som måste göra mer för att möta den nya omvärld och den osäkra framtid som vi har framför oss. Prioriterade utvecklingsområden för Kustbevakningen är totalförsvaret, stärkt sjölägesbild, ledarskap/medarbetarskap och stöd till annat land och utveckling av internationell samverkan. Den operativa avdelningen har ansvar för att styra och stärka den operativa kustbevakningsverksamheten i denna riktning och där ingår att stärka vår förmåga till att leverera civila sjölägesbilder, sjöövervakning och sjöinformation. Som en del av detta utvecklingsområde har vi på Kustbevakningen nyligen valt att starta upp den nya Sjöövervakningscentralen. Arbetsuppgifter Som sjöövervakningsoperatör övervakar, analyserar och sammanställer du information utifrån sjöläget. Sjöövervakningscentralen ska vara bemannad dygnet runt och ska kunna ge en mer analyserad bild av sjölägesinformationen, eventuella anomalier och bidra till högre beredskap för att skyndsamt kunna hantera incidenter i den maritima miljön. Sjöövervakningscentralen samverkar med andra myndigheter, exempelvis Polisen, Försvarsmakten och Sjöfartsverket. Du kommer att ingå i ett team av tolv sjöövervakningsoperatörer och en sjöövervakningsledare. I denna roll jobbar du schemalagt på plats på sjöövervakningscentralen i Luma Stockholm, där arbetstider schemaläggs på dygnets alla timmar, årets alla dagar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta: - Övervakning av exempelvis sjötrafik och geografiska områden. - Förmedling av aktuell sjölägesbild internt och externt. - Medverkan och utveckling av Kustbevakningens förmåga att leverera sjölägesbilder. - Vid behov, samverkan med andra myndigheter. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Som lägst gymnasieutbildning, alternativt annan likvärdig utbildning. - Relevant erfarenhet av arbete inom övervakning eller ledningscentral, alternativt annan erfarenhet som vi på Kustbevakningen bedömer som likvärdig. - God datorvana och goda kunskaper i Office-paketet. - Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. - Goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. - B-körkort. Det är meriterande om du har: - Relevant erfarenhet från Kustbevakningens operativa verksamhet. - Tidigare relevant erfarenhet av arbete inom myndighet. Som person är du strukturerad och har god samarbetsförmåga. Då du kommer in i en nyuppstartad verksamhet är du flexibel och självgående och trivs med att hantera de situationer och utmaningar som kan dyka upp i vardagen. Du är ansvarstagande, lösningsorienterad och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Villkor Vi önskar gärna att det i din ansökan framgår tydligt hur du möter kvalifikationerna för tjänsten. Detta är en visstidsanställning som sträcker sig mellan 1 november 2025, till och med 31 augusti 2026 med möjlighet till förlängning. För anställning krävs svenskt medborgarskap samt godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer