Affärsjurist

Sök bland 21 lediga jobb som Affärsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Contract Manager
Unsquare AB
Affärs- och företagsjurister

Negota söker nu en jurist i Göteborg och/eller Stockholm med omnejd för ett mycket spännande uppdrag hos kunder. Vill du få möjlighet att hjälpa en av Norges ledande konsultbyråer inom tillverknings- och produktionsavtal (contract managment) att etablera sig på svensk mark? Då kan den här tjänsten vara något för dig. Om Negota Negota är en norsk konsultbyrå nischad inom Contract Management och du kommer att vara anställd i Negotas svenska dotterbolag. Negota är en del av XPartners, en koncern med mer än SEK 2,3 miljarder i omsättning och över 1 200 anställda. Om tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning där delar av din tid är dedikerad till arbete som konsult hos någon eller några av våra kunder. Därutöver kommer du att bidra till att bygga upp verksamheten inom Contract Management. Tjänsten kräver att du har möjlighet att utgå från Göteborg og/eller Stockholm med omnejd. Arbetet hos kund kommer att ha tydligt fokus på Contract Management men även inslag av rollen som In-house Counsel kommer att förekomma. Vem är du? Vi tror att du är en skicklig jurist som har arbetat in-house inom bygg, anläggning, energi eller infrastruktur i 2–5 år. Du är väl bekant med vanligt förekommande standardavtal som t.ex. ABT 06, AB 04, Orgalim och FIDIC, samt generella tillverknings- och produktionsavtal. Genom dina tidigare erfarenheter har du blivit en skicklig förhandlare med stor vana av att arbeta med genomförande, ändringar och uppföljningar av stora kontrakt och projekt. Som person trivs du med att självständigt driva säljarbete och bygga affärer. Du kan också enkelt skapa och bibehålla struktur eftersom dina ledord är ordning och reda. Därtill gillar du mötet med nya människor och trivs med minglet vid kaffemaskinen. Det är lika viktigt för dig att vara en omtyckt kollega och lagspelare som att leverera ett bra jobb. Ansökan Låter detta som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag eftersom urval sker löpande. Rekryteringsprocess hanteras av UNSQUARE, som är ett modernt och personligt konsult- och rekryteringsbolag nischat inom Legal & Compliance. Läs mer om UNSQUARE på www.unsquarelaw.com. Vid frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta Pål Are Sund, Managing Partner på Negota på tel. +47 9510 20 94 eller via e-post: [email protected].

8 februari 2025
Sista ansökan:
28 juli 2025
Contract Manager
Unsquare AB
Affärs- och företagsjurister

Negota söker nu en jurist i Göteborg och/eller Stockholm med omnejd för ett mycket spännande uppdrag hos kunder. Vill du få möjlighet att hjälpa en av Norges ledande konsultbyråer inom tillverknings- och produktionsavtal (contract managment) att etablera sig på svensk mark? Då kan den här tjänsten vara något för dig. Om Negota Negota är en norsk konsultbyrå nischad inom Contract Management och du kommer att vara anställd i Negotas svenska dotterbolag. Negota är en del av XPartners, en koncern med mer än SEK 2,3 miljarder i omsättning och över 1 200 anställda. Om tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning där delar av din tid är dedikerad till arbete som konsult hos någon eller några av våra kunder. Därutöver kommer du att bidra till att bygga upp verksamheten inom Contract Management. Tjänsten kräver att du har möjlighet att utgå från Göteborg og/eller Stockholm med omnejd. Arbetet hos kund kommer att ha tydligt fokus på Contract Management men även inslag av rollen som In-house Counsel kommer att förekomma. Vem är du? Vi tror att du är en skicklig jurist som har arbetat in-house inom bygg, anläggning, energi eller infrastruktur i 2–5 år. Du är väl bekant med vanligt förekommande standardavtal som t.ex. ABT 06, AB 04, Orgalim och FIDIC, samt generella tillverknings- och produktionsavtal. Genom dina tidigare erfarenheter har du blivit en skicklig förhandlare med stor vana av att arbeta med genomförande, ändringar och uppföljningar av stora kontrakt och projekt. Som person trivs du med att självständigt driva säljarbete och bygga affärer. Du kan också enkelt skapa och bibehålla struktur eftersom dina ledord är ordning och reda. Därtill gillar du mötet med nya människor och trivs med minglet vid kaffemaskinen. Det är lika viktigt för dig att vara en omtyckt kollega och lagspelare som att leverera ett bra jobb. Ansökan Låter detta som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag eftersom urval sker löpande. Rekryteringsprocess hanteras av UNSQUARE, som är ett modernt och personligt konsult- och rekryteringsbolag nischat inom Legal & Compliance. Läs mer om UNSQUARE på www.unsquarelaw.com. Vid frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta Pål Are Sund, Managing Partner på Negota på tel. +47 9510 20 94 eller via e-post: [email protected].

8 februari 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Entreprenadjurist med affärsfokus
Lunds kommun
Affärs- och företagsjurister

Om rollen och dina arbetsuppgifter Är du en entreprenadjurist med bred affärsförståelse, en god kommunikatör, med viss processvana samt beredd att ta ansvar för att driva frågor gällande kommunens entreprenadkontrakt tillsammans med berörda förvaltningar - då är det dig vi vill välkomna som vår nya kollega till Inköp- och upphandlingsenheten. Vi tar nu ett samlat grepp om entreprenadupphandlingarna i kommunen och vi söker därför dig som har en hög grad av juridisk spetskompetens, självständighet och integritet inom entreprenadvillkor såsom AB, ABT och ABK, LOU samt allmän avtalsrätt och förvaltningsprocessrätt. Som entreprenadjurist på Inköp- och upphandlingsenheten samarbetar du nära upphandlarna i händelse av överprövning, samt har direktkontakt med Inköp- och upphandlingsenhetens beställare för entreprenadrådgivning och stöd, till exempel gällande avtalstolkning och tolka frågor gällande vad som de facto ingår i kontraktssumman i ett kontrakt (dvs tolkningar av BSAB-systemet och kontraktet). Du ger svar genom att utreda och besvara entreprenadrelaterade frågor och kommunicerar såväl genom fysiska möten som i digitala kanaler. I rollen ingår även att ta fram vägledning och stöd samt checklistor. Ett genuint intresse av entreprenadjuridik är viktigt, men också förmågan att lyssna och agera snabbt och ta egna initiativ för att minska kommersiella och legala risker. Du har bred kompetens inom entreprenadjuridik och det är meriterande om du är väl insatt i LOU och skaffar dig snabbt god kunskap om kommunens uppdrag och uppgifter genom att nätverka och vara tillgänglig. Du är självgående men deltar också i utvecklingsfrågor med möjlighet till fördjupning inom till exempel entreprenadkategorin. I dina arbetsuppgifter ingår också att: - Förmedla och hålla ihop ärenden och frågor med övriga enheter/avdelningar inom kommunen. - Dokumentera och analysera ärenden och frågor och ta initiativ för att initiera positiv förändring. - Bidra till kommunens utveckling, mål och övergripande uppdrag. Vi söker dig Vi söker dig som har en juristexamen och gedigen kunskap om - och bred erfarenhet av - entreprenadaffärer och entreprenadavtal innefattande byggbranschens standardavtal AB 04, ABT 06 och också ABK 09. Genom ditt arbete har du förvärvat god kännedom om BSAB-systemet innefattande god vana- och erfarenhet av att hantera utmaningar kopplat till tolkning av AMA-anläggning samt MER (mät- och ersättningsregler). Du har god kännedom om Byggandets Kontraktskommittés arbete med att ta fram nya standardavtal för byggbranschen och håller dig givetvis uppdaterad inom relevant rättspraxis på området. I övrigt har du givetvis god kännedom om- och erfarenhet av avtalsrätt och viss vana av rättsliga processer i domstol. Du har tidigare i din yrkesroll kommit i kontakt med frågor kopplat till offentlig upphandling. Har du bred erfarenhet av entreprenadjuridik i en kontext som omfattas av lagen om offentlig upphandling (eller någon av de andra upphandlingsrättsliga lagarna) är detta meriterande. Om du också har ytterligare erfarenhet av offentligrättslig lagstiftning såsom Kommunallagen med mera är detta också meriterande. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra entreprenadupphandlingar – ge gärna exempel i din ansökan. För att trivas i tjänsten ser vi att du har följande personliga egenskaper: - Helhetstänk med affären och hållbarhet i fokus. - Analytisk förmåga, är strukturerad och har förmåga att prioritera. - Behjälplig med både stora frågor och mindre frågor som behöver klargöras. - Stresstålighet och förmåga att agera snabbt. - Kommunikativ och förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Inköp- och upphandling på Lunds kommun befinner sig i en förändringsresa sedan 2021. Du kommer till ett kollegialt team med uppdrag att tillsammans med kommunens förvaltningar leda och styra kommunens entreprenadupphandlingar och affärer på bästa möjliga sätt. Teamet har genomdrivit en större förändringsresa tillsammans och i nära samarbete med de olika förvaltningarna i kommunen. Som medarbetare hos oss kommer du ha stora möjligheter att bidra till kommunens verksamhet. Vi har startat  arbetet med kategoristyrt inköp och kommer initiera fler kategorier framåt. På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

7 februari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Konsultuppdrag: Corporate Paralegal till Saab i Linköping
Experis AB
Affärs- och företagsjurister

Vi söker en erfaren Corporate Paralegal för ett konsultuppdrag hos Saab i Linköping. Uppdraget innebär att stötta koncernens bolagsadministration och arbeta i en internationell miljö med hög affärskomplexitet. Om rollen Som Corporate Paralegal kommer du vara den globala kontakten för lagstadgade krav inom koncernens legala enheter. Du hanterar bolagsadministration, årsredovisningar, styrelseprotokoll och registreringar hos Bolagsverket samt uppdateringar i systemet Blika. Dessutom stödjer du etablering och avveckling av bolag samt administration kopplat till koncerninterna avtal och legaliseringar. Vi söker dig som: * Har erfarenhet av administrativt juridiskt arbete från advokatbyrå, domstol, bank eller liknande. Alternativt är du nyexaminerad jurist med intresse för bolagsrätt. * Behärskar svenska och engelska i både tal och skrift. * Är strukturerad, noggrann och har god samarbetsförmåga. * Har goda kunskaper i Microsoft Office. Uppdraget kräver godkänd säkerhetsprövning enligt gällande bestämmelser. Om Saab Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att skydda nationer och samhällen. Du blir en del av Group Tax-teamet på Group Finance, där samarbete och kompetens står i fokus. Intresserad? Välkommen med din ansökan! Har du frågor kan du ställa dem till ansvarig konsultchef [email protected]

5 februari 2025
Sista ansökan:
25 februari 2025
Legal Manager
The We Select Company AB
Affärs- och företagsjurister

The role: We offer an exciting role as a Legal Manager to the person who is a skilled lawyer with an entrepreneurial spirit and an interest in working close to the business. In this role, you work with and are responsible for legal aspects the Nordic countries. The in-house lawyer will also be part of the company's management team. The company conducts global operations and, as a corporate lawyer in the Nordic region, has contact with the Group's other lawyers on various issues. Responsibilities: The work will involve advice in all legal areas that are relevant to a broad business. The emphasis is on general contract and purchase law where you write, review and negotiate commercial agreements. Other important and common areas of law are competition law, consumer law, market law and company law. The in-house lawyer also has the role of compliance officer and is responsible for policies and regulatory issues. Here, the in-house lawyer gets the opportunity to be involved from ear to loaf, work long-term and contribute to the entire process. Experience and personal qualities: The person we are looking for is a business-oriented lawyer with about 5 years or more of work experience as an in-house counsel and/ or from a law firm, with good legal knowledge and a business understanding. You will have a Master of Laws Degree from a Swedish university and strong communication skills both written and spoken in Swedish and English. Since you will be working in an international environment we believe you have international experience. The role requires integrity, independence and a solution-oriented attitude, as well as the applicant being positive, outgoing and trustworthy. About LG: LG Electronics is one of the world’s largest supplier and innovator in consumer electronics, home appliances and mobile communications with over 74 000 employees worldwide. LG Electronics is one of the world’s largest producer of flat-panel televisions, audio and video products, air-conditioners, washing machines and refrigerators. Since October 1999 LG Electronics is represented in the Nordics. For more information visit http://www.lg.com. LG Nordic corporate culture is influenced by the fast moving business we operate in and is characterized by a strong commercial orientation. You will experience a truly cultural diverse workplace working for one of the biggest companies in the world. We put high value in our colleagues and know the importance of having fun at work.

3 februari 2025
Sista ansökan:
5 mars 2025
Compliance Specialist till Mercedes-Benz i Malmö!
Poolia Sverige AB
Affärs- och företagsjurister

Om tjänsten Som Compliance Specialist på Mercedes-Benz Danmark & Sverige i Malmö får du en nyckelroll i att säkerställa att deras verksamhet följer relevanta lagar och regler. Du kommer att utveckla, implementera och underhålla deras compliance-program, policys och rutiner. Du kommer att arbeta nära de olika avdelningarna på Mercedes-Benz och ge stöd i en rad olika compliance-frågor, såsom: - Anti-korruption - Penningtvätt och sanktioner - Kundanalys - Due diligence av försäljningspartners Du rapporterar till Team Manager Legal & Compliance och samarbetar regelbundet med Compliance-teamet på huvudkontoret i Stuttgart. Kontoret i Malmö ligger i Dockan och kommer så småningom att flyttas till Hyllie. Arbete hemifrån finns möjlighet till med tiden. Tjänsten är på heltid och du blir anställd som konsult via oss på Poolia för att sedan gå över i anställning med tiden om allt faller rätt ut. Uppdraget är initialt på 14 månader med start så snart som möjligt efter överenskommelse. Vem är du? Vi söker dig som har en stark analytisk förmåga och en djup förståelse för compliance och regelverk. Du är en generalist med erfarenhet inom relevanta områden och trivs med att utvecklas och lära dig nya saker. Du kan kommunicera komplexa frågor på ett tydligt sätt och har en hög integritet. För att vara aktuell för rollen ska du ha med dig följande: - Kandidatexamen inom juridik, ekonomi, företagsekonomi, revision eller liknande - Minst tre års erfarenhet från exempelvis revisionsbyrå, advokatbyrå, bank/finansbolag eller myndighet - Kunskap om danska och svenska regelverk - Mycket god analytisk och problemlösningsförmåga - Stark kommunikativ förmåga och vana att samarbeta på olika nivåer i en organisation - Flytande i svenska eller danska i både tal och skrift samt flytande på nivå Business English i engelska

31 januari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Contract Managers till BAE Systems Bofors
Bae Systems Bofors AB
Affärs- och företagsjurister

BAE Systems Bofors arbetar med att stärka försvarsförmågan i Sverige och i våra partnerstater världen över. Detta gör vi genom att utveckla, producera och sälja världens mest avancerade försvarsmateriel. BAE Systems Bofors verksamhet finns längs med hela Sveriges försvarspolitiska säkerhetsbälte och företaget har cirka 650 medarbetare placerade i Karlstad, Karlskoga och Örebro. Företaget ingår i en av världens största försvarsindustrikoncern, BAE Systems, med över 100 000 anställda. Detta ger oss unika möjligheter att kombinera vår långa tradition av lokal expertis med världsledande internationell erfarenhet. Vi har en händelserik tid framför oss och söker nu ytterligare två kollegor till avdelningen Juridik & Kontrakt. Intresserar du dig för kommersiella frågor, kundmöten, förhandlingar och riktigt stora kontrakt är det här helt rätt arbetsplats!  Våra värderingar lägger grunden Våra värderingar utgör grunden för allt vi gör. Hög kvalitet, professionalism, innovation och pålitlighet genomsyrar hela vår organisation. Vi, tillsammans med våra underleverantörer, strävar alltid efter teknisk excellens och att ifrågasätta gamla sanningar. I en orolig omvärld är försvarsindustrin viktigare än någonsin, och vi på BAE Systems Bofors tar därför vårt ansvar på största allvar. Nu söker vi dig som vill hjälpa oss att fortsätta säkra försvarsförmågan i Sverige och i våra partnerstater världen över. Bli en del av vårt engagerade team Här erbjuds du en tjänst med fokus på avtal, förhandlingar och internationella affärer av komplex art. Självständigt och tillsammans med kollegor från andra avdelningar kommer du få betydande ansvar i projektens olika faser. Här arbetar tio kollegor med arbetsuppgifter som bland annat innefattar framtagande av offerter, kontraktsförhandlingar och hantering av kontrakt. Om tjänsten Som Contract Manager kommer du att stötta den övriga verksamheten kommersiellt och hantera offerter/kontrakt vid försäljning/marknadsföring och projektgenomförande. Rapportering avseende de kommersiella delarna, till i huvudsak företagets ledning och i viss mån även till företagets ägare, kan komma att ingå i tjänsten. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att: Upprätta och bereda offerter. Aktivt delta i kundmöten, kontraktsförhandlingar och kontraktsskrivning. Granska kontraktsvillkor, förbereda förhandlingar och ansvara för de kommersiella delarna under kontraktsförhandlingar. Skapa och underhålla kundorder och faktureringsplaner. Säkerställa efterlevnaden av ingångna kontrakt. Agera kontaktyta gentemot kunder/samarbetspartner. I tjänsten kan ca 5-7 resor per år, både inom och utanför Sverige, komma att kräva. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom juridik, marknadsföring eller ekonomi. Du skulle även kunna ha en teknisk utbildning men med intresse och erfarenhet av kommersiella frågor. Vi vill att du som söker har hunnit arbeta i ett par år och skaffat dig relevant yrkeserfarenhet, gärna inom det kommersiella området. Du behöver ha goda kunskaper i Officepaketet samt mycket goda kunskaper i svenska och koncernspråket engelska, i både tal och skrift då det är en förutsättning för att lyckas i tjänsten. Erfarenhet av att arbeta i affärssystemet SAP och kunskap om exportkontrolllagstiftningen är meriterande. Har du tidigare erfarenhet från arbete med offerter, avtalsvillkor och/eller av kundkontakter är även det meriterande. Som person är du självständig, ansvarskännande, strukturerad och kommunikativ. Du kännetecknas av personlig mognad - utstrålar trygghet, stabilitet och har förmågan att anpassa kommunikation till rådande situation. Likväl kan du uttala egna ställningstaganden utifrån din roll även om de inte sammanfaller med andras åsikter. Arbetet kräver också att du har en god samarbetsförmåga och gillar att arbeta i projekt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering. Att arbeta hos oss BAE Systems Bofors är en del av en stor global koncern, vilket skapar goda möjligheter till arbete i en internationell miljö. Dina kollegor finns inte bara i Sverige utan också i länder som USA och Storbritannien. Tillsammans är vi BAE Systems. På BAE Systems Bofors får du chansen att växa och utvecklas i en stimulerande arbetsmiljö där vi satsar på både din personliga och professionella utveckling. Vi ser till att du får en bra start hos oss genom en grundlig introduktion och kontinuerligt stöd från en dedikerad handledare. Vi värdesätter både ditt välmående och din utveckling, vilket innebär att du inte bara får möjlighet att växa i din roll utan även kan påverka din egen hälsa och trivsel. Vi har generösa flextider för att du ska kunna hitta en bra balans i livet och erbjuder förebyggande insatser som hälsokartläggningar och företagshälsovård. Vårt mål är att du ska må bra både på kort och lång sikt. Som tillsvidareanställd på BAE Systems Bofors får du ta del av flera förmåner, som vårt aktieprogram, friskvårdsbidrag och föräldralön. Dessutom arrangerar vi uppskattade sociala aktiviteter och ger dig tillgång till ett modernt och välutrustat gym. Utöver det har vi ett tryggt och närvarande ledarskap där medarbetarskapet står i centrum.  Vi är stolta över vår familjära atmosfär där professionalism och gemenskap går hand i hand. Vi ser och stöttar varandra vilket skapar en arbetsplats där expertis och relationer samspelar. På BAE Systems Bofors blir du en del av ett innovativt och professionellt företag som gör skillnad på riktigt. Information och ansökan Vi jobbar med löpande urval i den här rekryteringsprocessen, vilket betyder att tjänsterna kan komma att bli tillsatta innan annonstiden löper ut. Vänta därför inte med att skicka in din ansökan! BAE Systems Bofors eftersträvar en jämnare könsfördelning och ser därför gärna kvinnliga sökande. Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess som kräver svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning gjord av myndighet. Vi tillämpar provanställning. Vi undanber oss vänligt men bestämt kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i dessa rekryteringar. Placering: Karlskoga   Start: Enligt överenskommelse Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: Maria Kilstam, Chef Juridik & Kontrakt, 0586-73 30 64 Lisa Beckman, HR-konsult, 0723 83 88 53 Fackliga kontaktpersoner: Marcus Eliasson, Akademikerföreningen, 0586-733 655, [email protected] Joakim Berg, Unionen, 0586-733 404, [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

28 januari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Lexly söker affärsjurist till vårt kontor i Mölndal
Lexly AB
Affärs- och företagsjurister

Vår filosofi är enkel - vi tror på att göra juridiken tillgänglig för alla. Hos oss får du möjlighet att ta ett ansvar i en dynamisk organisation med korta beslutsvägar och med fokus på kundbemötande i världsklass. Ditt bidrag kommer verkligen att göra skillnad i denna snabba och utvecklande miljö. Med din hjälp kommer Lexly fortsätta att utveckla kundupplevelsen och bidra till mindre konflikter och mer förutsägbarhet. Bli en i teamet bland kunniga, drivna och engagerade kollegor. Hos oss får du arbeta med en tydlig värdegrund samt vara med och påverka verksamhetens utformning. Vem vi söker Vi söker dig som vill göra skillnad och vara med ochutveckla juristbranschen. Du behöver tycka om att möta företagare i olika faser och vilja arbeta i ett engagerat team med högt tempo. I teamet uppskattas prestation och förmågan samt ha roligt på arbetet. För att trivas hos oss behöver du vara driven, resultatinriktad och ansvarstagande. Det är också viktigt att du är utåtriktad, initiativtagande och har god samarbetsförmåga. Rollbeskrivning och huvudsakliga ansvarsområden I rollen som affärsjurist hos oss ska du kunna axla ansvaret och se fram emot utmaningen att ta ställning till alla de juridiska frågor och utmaningar som små och medelstora bolag ställs inför. Du har förmågan att hitta lösningar, ge konkreta råd och vågar ta ställning till hur våra kunder ska gå till väga. Du kommer att bli en del av ett team där du aktivt deltar i utvecklingen av våra produkter och tjänster och där du har som målsättning att erbjuda våra olika kundsegment optimala kombinationer av personlig rådgivning och digitaliserade lösningar. För att lyckas hos oss behöver du - Vara redo för nya grepp inom affärsjuridiken - Vara utåtriktad, förtroendeingivande och ha förmåga att skapa goda relationer - Kunna uttrycka komplexa saker på ett enkelt och begripligt sätt i såväl tal som skrift - Vara prestigelös, ha en positiv attityd och vara en problemlösare Kvalifikationer - Fullständig examen inom juridik - Minst tre års arbetslivserfarenhet som praktiserande affärsjurist - Flytande svenska och engelska i tal och skrift - Du har initiativförmåga och förmågan att arbeta självständigt - Du drivs och motiveras av att arbeta mot tydliga mål Vi ser även gärna att du har - Erfarenhet av service och/eller försäljning mot SME - Erfarenhet av processföring Vad kan Lexly erbjuda dig? Hos oss får du ta ett stort ansvar i en dynamisk organisation med korta beslutsvägar och stort fokus på kundbemötande och arbetsmiljö i världsklass, professionalitet och försäljning. Söker du en dynamisk miljö präglad av service, glädje och tillväxt är Lexly rätt för dig. - En riktig chans att lysa - En möjlighet att vara en del av Lexlys spännande resa - Ansvar och frihet i din arbetsroll - En rolig, omtänksam och professionell arbetsmiljö - Placering: Mölndal, Göteborg - Flexibel arbetstid - Startdatum: Omgående - Omfattning: Heltid - Arbetstyp: Tillsvidareanställning - Lön: Efter överenskommelse För frågor angående denna rekrytering, kontakta Teresa Doré på [email protected]. Intervjuer och anställningar pågår löpande så varmt välkommen med din ansökan redan idag! Livet på Lexly Vi är en engagerande arbetsplats med ett tight team av kunniga och drivna människor. Förutom juridisk rådgivning på flera marknader utvecklar en plattform för digitala juridiska tjänster och satsar på att bli ”the go to brand” i Norden. Vi är kreativa, orädda och framför allt engagerade i att skapa en fantastisk kundupplevelse och vi är stolta över att sätta våra kunder först i allt vi gör. Mellan hårt och hängivet arbete tar vi oss tid att umgås och bygga vår starka företagskultur. Som arbetsgivare ser vi positivt på mångfald och är engagerade i att skapa en inkluderande miljö för alla anställda och kandidater. Om du vill vara med och förändra en hel bransch och vara en del av en dynamisk organisation där dina färdigheter verkligen kan göra skillnad, är Lexly platsen att börja på. Law made easy Lexly grundades 2004 och är ledande aktör inom juridiska digitala tjänster och personlig juridisk rådgivning i Norden. Lexlys mission är att göra juridik tillgängligt för alla och var det första företaget i Europa som skapade en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med banker, försäkringsbolag och redovisningsföretag. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexlys kontor också i Göteborg ochOslo.

28 januari 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025
Contract Manager
SAAB AB
Affärs- och företagsjurister

Want to influence the bigger picture? At Saab, you can realise amazing innovations that keep people and societies safe. Together, we can truly make an impact - and your part matters. Your role Saab Training & Simulation in Huskvarna/Jönköping is looking for you who wants to work as a Contract Manager. You will have an important role in our cross-functional team and focus on supporting ongoing project within procurement and analyzing software license agreements. You will contribute with your legal and commercial view on e.g., terms and conditions, business set-up, procurement strategy and contribute in the software license agreement process to secure compliance. As Contract Manager you will take part in commercial activities ranging over several departments and stakeholders and often other Business Areas within Saab. You will be part of the Contract management function which is organized within the Business Support department. As a Contract Manager you will work with different departments, mainly Procurement and responsible for analyzing software licensing agreement. Your responsibilities will be: * Review all types of contracts and agreements within procurement department. * Participate in and support during the whole procurement process (prepare, negotiate and execute) with legal and commercial expertise and secure Customer flow downs of mandatory terms and condition to supply chain. * Review and handle software license agreements. * Analyze legal and commercial risks. * Drafting and design contracts and agreements. * Manage and follow-up compliance requirements within procurement. * Participate in and support during negotiation with potential partners, suppliers and customers. * Analyze and support with legal and commercial aspects on strategy and business set-up. * Inform and educate about commercial law, legal risks, contractual templates and guidelines. * Support with improvements and effectiveness concerning Contract Management. * Collaborate with Saab-Group Legal Affairs and other internal stakeholders. You will be positioned in Jönköping but the job involves national as well as international travels. Who you are We expect you to have a high level of business acumen and commercial proficiency based on experience from previous work with contracts, negotiations and business proposals. You are driven and possess a team-oriented attitude, enjoys acting in a customer interface instilling trust and want to create commitment among those you meet in your day-by-day work. We also believe that you are an excellent communicator with an aptitude for strategic thinking and solution-oriented creativity. As a person you have high self-management skills and can handle many parallel tasks in your work. What you must have: * A relevant educational background at university level, preferably in Economics, Business Law or Master of Science. * Hands-on experience from procurement, sales, negotiations or contract terms & conditions. * A positive attitude to change and transformation are essential characteristics to be successful in this role. * Excellent communication skills in Swedish and English, both verbally and written. It would be excellent if you also had: * Previous experience from working: * with software licenses agreements * in an international environment * in a large business/organization * in a project organization * in defense or government organizations * with intellectual property rights * Knowledge in German, French and/or Spanish This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Behind our innovations stand the people who make them possible. Brave pioneers and curious minds. Everyday heroes and inventive troubleshooters. Those who share deep knowledge and those who explore sky-high. And everyone in between. ​ Joining us means making an impact together, contributing in our own unique ways. From crafting complex code and building impressive defence and security solutions to simply sharing a coffee with a colleague, every action counts. We encourage you to take on challenges, to create smart inventions and grow in our friendly and tech-savvy workspace. We have a solid mission to keep people and society safe. Saab is a leading defence and security company with an enduring mission, to help nations keep their people and society safe. Empowered by its 23,000 talented people, Saab constantly pushes the boundaries of technology to create a safer and more sustainable world. Saab designs, manufactures and maintains advanced systems in aeronautics, weapons, command and control, sensors and underwater systems. Saab is headquartered in Sweden. It has major operations all over the world and is part of the domestic defence capability of several nations. Read more about us here.

24 januari 2025
Sista ansökan:
21 februari 2025
Legal Specialist – Knowledge & Innovation
Advokatfirman Lindahl KB
Affärs- och företagsjurister

Är du en driven och engagerad junior jurist med intresse för digitalisering, innovation och kunskapsbyggande? Då finns just nu en spännande möjlighet att tillsammans med oss på Lindahl vara med och påverka och forma framtidens juridiska landskap. Om oss Advokatfirman Lindahl är en av Sveriges största och ledande affärsjuridiska advokatbyråer. Vi är en fullservicebyrå som drivs av viljan att leverera rak, tydlig och värdeskapande rådgivning till våra klienter. På Lindahl arbetar över 300 medarbetare varav ca 230 är jurister, fördelade på sex kontor runtom i landet. Om rollen Lindahl är inne i en spännande resa där digitalisering, kunskapsutveckling och innovativa arbetsmetoder står i fokus. För att kunna växla upp arbetet ytterligare söker vi nu en Legal Specialist – Knowledge & Innovation för att utöka vårt team inom avdelningen Knowledge Management (KM) & Innovation. Som Legal Specialist – Knowledge & Innovation kommer du att ingå i Lindahls centrala affärsstöd och rapportera till byråns Head of Knowledge Management & Innovation. KM-Avdelningen arbetar med internt kunskapsbyggande och innovationsfrågor. Uppdraget är att stötta juristkollegorna på olika sätt men även externa kontakter förekommer. Just nu handlar mycket av arbetet om implementationen av det avancerade juristverktyget Leya, ett arbete där KM-avdelningen spelar en viktig roll i att integrera Leya i hela verksamheten och få ut maximalt värde av verktyget – för Lindahls jurister men i slutändan också för alla klienter. Utöver det ansvarar teamet för att, tillsammans med andra delar av byrån, löpande utforska, testa och utvärdera olika verktyg och möjligheter som finns på marknaden. En central del av avdelningens uppdrag är också att utveckla det interna kunskapsmaterialet, exempelvis malldokument, för att säkerställa att det är relevant och håller hög kvalitet. Visionen är att kombinera de nya digitala möjligheterna byråns interna och externa kunskapsmaterial för att skapa nya och effektiva arbetssätt. Exempel på arbetsuppgifter Som Legal Specialist – Knowledge & Innovation kommer du att: • Utveckla och underhålla malldokument samt delta i administrationen av byråns KM-system. • Stödja implementering och stötta användningen av nya digitala verktyg samt driva delprojekt inom digitalisering och innovation • Stödja arbetet med att identifiera och utforma nya arbetssätt samt skapa playbooks • Stödja olika initiativ inom kompetensutveckling samt utveckla grundutbildning för både jurister och medarbetare inom affärsstöd • Stödja hanteringen av informationstjänster och säkerställa tillgång till relevanta informationskällor Unik möjlighet att skapa framtidens advokatbyrå I denna roll får du en unik möjlighet att påverka och forma hur vi på Lindahl arbetar och levererar juridiska tjänster. Du kommer att vara en viktig spelare i vår digitala transformation och bidra till att skapa en ännu mer dynamisk, effektiv och innovativ advokatbyrå. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Juristexamen och 1-2 års erfarenhet av arbete vid en ledande affärsjuridisk advokatbyrå. • Erfarenhet av digitala juristverktyg och KM-system samt god vana av datorer och Microsoft 365. • Utmärkta kunskaper i svenska och engelska. • Förmåga att arbeta både självständigt och i team. • Kunskap inom GDPR och dataskyddsfrågor är meriterande men inget krav. Personliga egenskaper För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är: • Teknikintresserad och nyfiken: Du är intresserad av att utforska och implementera nya digitala verktyg och arbetssätt. • Innovativ och initiativrik: Du är intresserad av att hitta nya sätt att förbättra och effektivisera olika processer. Du tar gärna egna initiativ för att driva projekt och uppgifter framåt. • Kunskapstörstande och lärande: Du har en stark vilja att bygga och dela kunskap, både för din egen utveckling och för att stärka hela Lindahls kompetens. • Kommunikativ och samarbetsinriktad: Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med kollegor på olika nivåer och inom olika arbetsområden. • Självständig och organiserad: Du är självgående och har god förmåga att organisera och planera ditt arbete. Placeringsort Rollen erbjuder viss flexibilitet och du kan välja att utgå från Helsingborg, Malmö eller Stockholm. Ansökan Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och bli en del av vårt team, skicka in din ansökan så snart som möjligt men senast den 28 februari 2025. Intervjuer och rekrytering sker löpande. Din ansökan ska bestå av betyg från juristprogrammet, CV och personligt brev. I denna rekrytering genomför vi verifiering av betyg, bakgrundskontroll, referenstagning, jävskontroll och kontroll av eventuellt arbetstillstånd (om ej svenskt medborgarskap) på slutkandidat. Vi inhämtar även examensbevis. Har du frågor eller vill veta mer, kontakta Axel Hedberg, Head of Knowledge Management & Innovation, [email protected]. Vi ser fram emot att höra från dig!

24 januari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025