Arbetsmiljöingenjör
Sök bland 32 lediga jobb som Arbetsmiljöingenjör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Swedish Match develops, manufactures and sells quality products under market-leading brands in the product segments Smokefree, Cigars, and Lights. Production is located in seven countries with the majority of the Group sales coming from the US and Scandinavia. Since 2022 Swedish Match is wholly owned by PMI, Philip Morris International. With a flexible, innovative and sustainable approach, we work to have the right strategy, people, skills, products and structure in place. All in order to be able to quickly meet changing market conditions. With a portfolio consisting of both modern brands and brands with a long tradition, Swedish Match offers products with and without tobacco. Offering tobacco consumers alternatives to cigarettes is at the heart of what we do. Always with our vision in mind: A smokefree future. Read more about Swedish Match at www.swedishmatch.com Brinner du för att driva frågor inom miljö, hälsa och säkerhet? Har du förmågan att inspirera och stärka människor till positiv förändring? Nu söker vi en EHS Manager till Swedish Match fabrik i Göteborg. Swedish Match strävar kontinuerligt efter att förbättra och förfina arbetsmetoder och produkter. Organisationens mål är att verksamhetens säkerhets- och miljöarbete ska vara i absolut toppklass och man fokuserar ständigt på löpande förbättringar. I rollen som EHS Manager får du en mycket viktig roll där du ansvarar för att driva och utveckla Göteborgsfabrikens arbete inom miljö, hälsa och säkerhet. Du spelar en nyckelroll i att säkerställa efterlevnad av lagar, förordningar och interna policyer samtidigt som du arbetar för att skapa en säker och hållbar arbetsmiljö. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Utveckla, implementera och förbättra EHS-processer och riktlinjer. • Säkerställa efterlevnad av gällande lagstiftning och föreskrifter inom miljö, hälsa och säkerhet. • Genomföra riskbedömningar, revisioner, rapporter och utredningar av incidenter. • Utbilda och vägleda medarbetare och chefer i EHS-frågor. • Analysera och rapportera nyckeltal samt föreslå förbättringsåtgärder tillsammans med skyddsorganisationen. • Samarbeta med myndigheter och andra externa aktörer i EHS-relaterade ärenden. I tjänsten ingår löpande ansvar för uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet samt att hantera myndighetskontakter som berör verksamhetsområdet. Swedish Match är certifierade enligt ISO 14001 och ISO 9001 samt strävar mot ISO 45001. Du kommer att genomföra interna revisioner och utföra inspektioner enligt befintliga program för verksamheten. För att lyckas i rollen håller du dig uppdaterad om miljölagstiftningen, bestämmelser och krav på miljö- och arbetsmiljöområdet. Arbetsuppgifterna är varierande och bedrivs verksamhetsnära med ett tätt samarbete med EHS Managers i övriga fabriker. Du ingår i Göteborgsfabrikens ledningsgrupp och rapporterar till Factory Manager. Positionen är en tillsvidaretjänst med placering i centrala Göteborg. Vi söker dig som: • Har relevant högskoleutbildning inom miljö, hälsa och säkerhet eller motsvarande erfarenhet. • Har minst 5 års erfarenhet av arbete inom EHS, gärna i en ledande roll. • Erfarenhet av att arbeta med ledningssystem inom miljö och arbetsmiljö • Har god kunskap om svensk arbetsmiljö- och miljölagstiftning. • Behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Till den här tjänsten söker vi dig med ett stort intresse att fortsätta utvecklas inom både EHS och ledarskap, då tjänsten på sikt kan komma att omfatta personalansvar. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du är nyfiken på människor samt pedagogisk och öppen i din kommunikation med andra. Att lära ut och dela med dig av din kunskap faller sig naturligt för dig. Då analys och rapportering av nyckeltal är en viktig del av din vardag vill vi att du har ett strategiskt och analytiskt arbetssätt. En kombination av noggrannhet och flexibilitet kommer att göra dig framgångsrik i rollen. Swedish Match erbjuder På Swedish Match får du chansen att vara en del av ett väletablerat och innovativt företag med högkvalitativa produkter och välkända varumärken. På Swedish Match är vi övertygade om att en mångfaldig personalstyrka är positiv för vår verksamhet. Vårt fortsatta mål är därför att vara en öppen och inkluderande arbetsgivare. I denna miljö har alla medarbetare lika möjligheter att uppnå sin fulla potential oavsett personliga egenskaper. Vi behöver alla hjälpas åt framåt i detta viktiga arbete. Övrigt I den här rekryteringsprocessen samarbetar Swedish Match med Mpya Sci & Tech. För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Talent Advisor Johanna Engblom på 0733–200 900. Ansökan görs via www.mpyascitech.com senast 6 april 2025. Som en del i Swedish Matchs rekryteringsarbete genomgår slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om framtida medarbetare. Om Swedish Match Swedish Match develops, manufactures and sells quality products under market-leading brands in the product segments Smokefree, Cigars, and Lights. Production is located in seven countries with the majority of the Group sales coming from the US and Scandinavia. Since 2022 Swedish Match is wholly owned by PMI, Philip Morris International. With a flexible, innovative and sustainable approach, we work to have the right strategy, people, skills, products and structure in place. All in order to be able to quickly meet changing market conditions. With a portfolio consisting of both modern brands and brands with a long tradition, Swedish Match offers products with and without tobacco. Offering tobacco consumers alternatives to cigarettes is at the heart of what we do. Always with our vision in mind: A smokefree future. Read more about Swedish Match at www.swedishmatch.com.
This is where you save and sustain lives At Baxter, we are deeply connected by our mission. No matter your role at Baxter, your work makes a positive impact on people around the world. You'll feel a sense of purpose throughout the organization, as we know our work improves outcomes for millions of patients. Baxter's products and therapies are found in almost every hospital worldwide, in clinics and in the home. For over 85 years, we have pioneered significant medical innovations that transform healthcare. Together, we create a place where we are happy, successful and inspire each other. This is where you can do your best work. Join us at the intersection of saving and sustaining lives—where your purpose accelerates our mission. EHS ansvarig till Baxter Luleå Liko är en del av Baxter. På Baxter är vi sammanbundna av vårt uppdrag. Oavsett din roll på Baxter har ditt arbete en positiv inverkan på människor runt om i världen. Du kommer att känna av vårt syfte i hela organisationen, eftersom vi vet att vårt arbete förbättrar resultaten för miljontals patienter. Baxters produkter och behandlingar finns på nästan alla sjukhus världen över, på kliniker och i hemmet. I 90 år har vi varit banbrytande för betydande medicinska innovationer som förändrar vården. På Baxter räddar vi och upprätthåller liv. Tillsammans skapar vi en plats där vi är glada, framgångsrika och inspirerar varandra. Det är här du kan göra ditt bästa arbete. På vår produktionsanläggning i Alvik, Luleå producerar vi personlyftar, lyftselar och andra tillbehör. Våra produkter används för att lyfta och förflytta personer vid äldreboenden, specialskolor, sjukhus och i hem över hela världen. Vi vann svenska Lean-priset 2021 så vårt Lean-arbete och ständiga förbättringar är en naturlig del av vår verksamhet där du kommer ha en viktig roll. Om tjänsten Vill du vara en del av en global organisation med goda värderingar och samhällsviktigt syfte? Om ja, då kan detta vara något för dig! Vi söker nu en EHS ansvarig (Environment, health, safety) till vår produktionsanläggning i Alvik, Luleå. I rollen som EHS ansvarig har du huvudansvaret för att självständigt utveckla, implementera och följa upp aktiviteter kring arbetsmiljö, säkerhet, hälsa och miljö. Du arbetar både operativt och strategiskt. Viktiga arbetsuppgifter och ansvarsområden är: Planera och genomföra projekt och program som syftar till att säkerställa företagets mål och strategier avseende EHS resultat Genomföra riskbedömningar, riskanalyser och utredningar enligt fastställda rutiner och lagar Säkerställa efterlevnad av EHS föreskrifter, Baxter standarder, interna och externa revisioner (ISO 14001) Strategiskt förbättringsarbete och förebyggande insatser Utbilda och informera chefer och medarbetare kring EHS samt driva säkerhetskulturen framåt Följa upp och säkerställa EHS information i ledningssystemet, samt övriga EHS relaterade system Hålla dig uppdaterad om nya lagar och trender inom området Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom området och god dokumenterad kompetens inom EHS och relevanta standarder. Du bör ha minst 3 års erfarenhet av självständigt EHS arbete inom tillverkningsindustri eller liknande bransch. Det är meriterande med erfarenhet av arbete i globala organisationer. Som person är du en ledare som drivs av ständiga förbättringar, struktur och samarbete. Du besitter god förmåga att analyser, samordna och driva resultat. Du är van att självständigt driva ditt arbete framåt och kommunicera med alla parter i organisationen. Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint) samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt Vi erbjuder Vi erbjuder dig en ledande roll där du kan utmanas och att växa i ett världsledande medicinsktekniskt företag. Du kommer att jobba på vår anläggning i Alvik utanför Luleå. Vi erbjuder lunch till ett förmånligt pris på vår närliggande restaurang och vi har ett personalgym samt friskvårdsbidrag. Låter detta intressant? Tveka inte på att skicka in din ansökan, eller hör av dig till oss om du har frågor om tjänsten.
Drivs du av att implementera och leda förändringsarbete inom arbetsmiljö? Vi på Sesol erbjuder dig en utvecklande tjänst inom hälsa och säkerhet i Sveriges soligaste solcellsföretag. Ta utmaningen Arbetet som Health and Safety Manager innebär att du tillsammans med vår arbetsmiljösamordnare vidareutvecklar Sesols arbetsmiljöarbete med målet att bli Sveriges bästa och säkraste arbetsgivare. Tjänsten ger dig en spännande och varierande vardag där du får möjlighet att driva och utveckla organisationens systematiska arbetsmiljöarbete. Du kommer få ta stort eget ansvar i en utvecklande roll i en innovativ bransch. I rollen kommer du arbeta nära framförallt vår operationsfunktion men som HSM har du kontakt med alla våra avdelningar och stöttar dem inom hälsa och säkerhet. Du tillhör vår People & Culture avdelning och rapporterar till Chief Human Resources Officer. Du har personalansvar för vår arbetsmiljösamordnare som utgår från huvudkontoret i Jönköping. Arbetsuppgifterna kommer vara att leda, utveckla och säkerställa det systematiska och förebyggande arbetsmiljöarbetet för hela Sesol organisationen, från Uppsala i norr till Malmö i söder. Du kommer ansvara för att effektivisera och implementera processer inom arbetsmiljö och hälsa samt stötta organisationen med din kunskap. Ditt arbete kommer bestå av både operativa och strategiska uppgifter, ditt fokus ligger dock på det strategiska arbetet. Du kommer säkerställa att Sesol följer lagkrav i arbetsmiljölagen med underliggande lagar och förordningar samt tillse att berörd personal har fullgoda kunskaper och vid upptäckta brister bistå med utbildningsinsatser tillsammans med vår utbildningsavdelning. Vem är du? Du brinner för arbetsmiljö- och hälsofrågor Du är självgående och gillar att driva egna projekt inom arbetsmiljöområdet Du drivs av att implementera och leda förändringsarbete Du trivs med att arbete i en föränderlig verksamhet Vi önskar att du har Relevant högskoleutbildning alt. YH-utbildning som Arbetsmiljöingenjör Mer än 3 års erfarenhet från liknande roll med både operativt och strategiskt arbetsmiljöarbete inom byggsektorn eller liknande sektor Kompetens inom BAS-U och BAS-P Erfarenhet av digitala verktyg inom SAM Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift Bra att veta om anställningen Lön: fast lön Placering: Placering enligt överenskommelse på något av våra kontor i Sverige Tillträde: enligt överenskommelse Om du har frågor om rekryteringen är du välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare Anna Henebäck, 0735 236398, [email protected] Om Sesol Vi älskar solen lite mer än andra - att jobba hos oss på Sesol innebär därför ett soligt äventyr som vi vill att du ska få uppleva. Tillsammans bidrar vi alla till att göra världen till en lite grönare plats. Med vårt huvudkontor i Jönköping och kontor i 17 andra städer i Sverige och Norge, är vi en arbetsgivare för alla som vill ta sig ut ur skuggorna och ut i solen. Med Nordic Capital som majoritetsägare och vårt dotterbolag Nordic Energy på Cypern, så fortsätter vi vår tillväxtresa inom förnybar energi. Välkommen till Sveriges bästa arbetsgivare!
Din roll Som Arbetsmiljösamordnare stöttar du och driver arbetsmiljöarbetet framåt i regionen. Du bistår med sakkunskap inom arbetsmiljöfrågor och ansvarar för utvecklingen av interna rutiner inom det systematiska arbetsmiljöarbetet samt säkerställer att de efterlevs ute i verksamheten. Du bevakar lagar och regelverk inom arbetsmiljöområdet och informerar den övriga organisationen om viktiga förändringar. Vidare kommer du att: utforma och följa upp mål och handlingsplaner inom arbetsmiljöområdet agera kontaktperson gentemot myndigheter i arbetsmiljöfrågor sammanställa och föra statistik över olycksfallsärenden informera och utreda kring olycksfall och allvarligare incidenter planera, genomföra och delta vid skyddsombudsträffar och skyddsombuds-utbildningar Du välkomnas till våra fina lokaler i Solna och rapporterar till Produktionsstöds chefen. Din profil Vi tror att du har några års erfarenhet av kvalificerat arbetsmiljöarbete i en liknande roll, gärna inom byggbranschen. Vi ser att du har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot arbetsmiljö alternativt motsvarande kunskaper förvärvade i arbetslivet. Framför allt ser vi att du har ett genuint intresse för arbetsmiljöfrågor och en förståelse för branschen. Vi ser att du är en engagerad, kommunikativ och självgående person som brinner för arbetsmiljöfrågor. Då du kommer att ansvara för att driva arbetsmiljöarbetet framåt i organisationen krävs det att du är ansvarstagande och målmedveten. Vidare ser vi att du besitter en god pedagogisk förmåga och så att du kan förmedla information kring arbetsmiljöarbetet på ett tydligt och förståeligt sätt vidare ut i organisationen. Tjänsten omfattar regelbundna projektbesök och ställer därför krav på körkort Kontaktpersoner: Fredrik Jihammar, Regionchef: [email protected] Linus Ingulfson, HR: [email protected] Vi kan komma att genomföra bakgrundskontroller på våra slutkandidater som en del av vår rekryteringsprocess. Vi erbjuder I Peabkoncernen blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Vi vill tillvarata all kompetens på arbetsmarknaden och eftersträvar mångfald. Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling. Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss? Välkommen med din ansökan! Peab är Nordens samhällsbyggare med 13 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.
Vill du göra riktig skillnad varje dag? På Ragn-Sells är det exakt det vi gör, oavsett vilken position du har. Vi är ett familjeföretag i tredje generationen med erfarenheten i ryggen och blicken mot morgondagens innovationer. Hos oss får du vara med och forma en cirkulär framtid där vi minskar behovet av att bryta nya råvaror och istället använder det vi redan har – om och om igen.Nu söker vi en Arbetsmiljöspecialist som vill vara med och ta arbetsmiljöarbetet på Ragn-Sells till en ny nivå. Du kommer att arbeta mot våra verksamheter i norr vilket innebär en del resor i tjänsten. Drivs du av strategiskt utvecklings- och förbättringsarbete, med stor möjlighet att påverka? Då kan den här tjänsten vara något för dig! Vi erbjuder dig • Ett utmanande jobb inom ett spännande företag med hög ambitionsnivå inom arbetsmiljö och hållbarhet • En del av ett dedikerat team inom arbetsmiljö som stöttar Ragn-Sells verksamhet i Sverige • Goda anställningsvillkor med kollektivavtal, friskvårdsbidrag mm. Vi erbjuder också oberoende pensionsrådgivning genom Lifeplan • Kompetensutvecklingsmöjligheter genom vår egen Akademi Arbetsuppgifter Vår arbetsmiljöfunktion arbetar på en övergripande nivå med att utveckla strukturer, processer, arbetssätt och verktyg för att möjliggöra för Ragn-Sells svenska verksamhet att kunna genomföra ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Som arbetsmiljöspecialist hos oss kommer du i huvudsak arbeta med riskerna inom den fysiska och kemiska arbetsmiljön, som t ex: • Fysiska arbetsmiljörisker så som buller, vibrationer, ergonomi, arbetsplatsens utformning, hot & våld, ensamarbete mm • Maskiner och arbetsutrustning inkl lyftanordningar och lyftredskap, trycksatta anordningar, besiktningspliktig utrustning mm • Kemiska riskkällor • Hygienska gränsvärden samt mätningar (inomhus samt utomhus) • Medicinska kontroller • Arbetskläder och personlig skyddsutrustning I tjänsten ingår både förvaltning och uppföljning av befintliga arbetssätt, samt utveckling vid behov. Det gör du i samarbete med kollegor inom arbetsmiljöfunktionen, tvärfunktionellt med andra stödfunktioner, fackliga parter och övriga från verksamheten. Du ansvarar för att identifiera och analysera övergripande trender och riskområden samt föreslår åtgärder utifrån inrapporterade arbetsmiljöhändelser i vårt avvikelsehanteringssystem. Du rapporterar till arbetsmiljöchefen för Ragn-Sells Sverige. Din profil Vi söker dig som har arbetsmiljöingenjörsutbildning, högskoleutbildning inom arbetsmiljö eller liknande inom arbetsmiljö och 5-10 års erfarenhet från arbete med arbetsmiljö. Du har kunskap inom arbetsmiljölagstiftning fysikaliska och kemiska risker och ISO 45001. Du är väl förtrogen med lagar och krav, tolkning och tillämpning inom hela den fysiska och tekniska arbetsmiljön. Du har en pedagogisk förmåga då informations- och utbildningsinsatser ingår i tjänsten. Du har intresse för avvikelsehantering och gärna dokumenterad erfarenhet av något sådant system. Du är en kommunikativ lagspelare som lika gärna jobbar i team som självständigt. Det är viktigt att du har förmågan att självständigt utföra och slutföra arbetsuppgifter. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift. Det förekommer resor i tjänsten så du behöver ha B-körkort och ha möjlighet att resa regelbundet då tjänsten bl a stödjer våra regioner i Norr. Möjlig placering för tjänsten är något av Ragn-Sells kontor i Stockholm, Umeå eller Luleå. För vem passar den här tjänsten? För att trivas i rollen behöver du ha förmågan att kunna driva ditt arbete på ett självständigt, proaktivt, utvecklingsfokuserat och strukturerat sätt, samt projektleda andra vid behov. Du är bekväm med att ta fram dokumentation och diverse kommunikationsmaterial samt stötta chefer på ett konsultativt och coachande sätt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och lätt för att bygga nätverk. Du har förmågan att lyssna på organisationens behov och har lätt att ta till dig och bidra med kunskap. Ansökan Sänd in dina ansökningshandlingar genom att klicka på Ansök, sista ansökningsdatum är 2025-04-09. Vi kommer att starta vårt urval efter sista ansökningsdatum. Vid frågor, kontakta tillförordnad Arbetsmiljöchef Susanne Carreman på [email protected] Välkommen med din ansökan! Ragn-Sells är ett av Sveriges främsta kompetensföretag inom återvinning och miljö. Vi samlar in, behandlar och återvinner avfall och restprodukter från näringsliv, organisationer och hushåll över hela Sverige. Våra erfarna och professionella medarbetare tror på enkla lösningar, ansvarstagande, helhetssyn och framåtanda. Vi är drygt 1600 medarbetare i Sverige. Ragn-Sells koncernen finns dessutom i Norge, Danmark och Estland.
Brinner du för arbetsmiljöfrågor och vill göra skillnad i stort som smått? Är du en relationsbyggare som drivs av att möta människor på olika arenor? Vill du vara en del av en organisation som sätter säkerheten främst och som strävar mot ständiga förbättringar inom området? Kraftringen Nät söker nu en HSE-specialist som med sin expertis kan driva och utveckla arbetsmiljöarbetet på bolaget. Jobbet som HSE-specialist Rollen arbetar strategiskt, taktiskt och operativt gentemot Kraftringen Nät samt täcker koncernövergripande ansvar i vissa frågor. Ansvarsområden: Driva och utveckla processer inom HSE inkl. framtagning och implementering av styrande dokumentation såsom rutiner Ansvarig för att ledningssystemet uppfyller krav enligt ISO 45001 Tillsammans med verksamheten utreda olyckor, tillbud och riskobservationer samt utarbeta rutiner och förbättringsåtgärder för att förebygga framtida olyckor, tillbud och riskobservationer Stötta verksamheten vid riskbedömningar, skyddsronder, fältbesök och byggherrekontroller Koordinera och ansvara för bolagsrapportering avseende HSE inkl. hållbarhetsrapportering inom hälsa och säkerhetsområdet Driva samt delta i koncerngemensamma nätverk Vara en proaktiv rådgivare till projekt, chefer och medarbetare Internrevisor ISO 45001 samt facilitator och deltagare vid externrevision Tolka och säkerställa att Kraftringen uppfyller aktuell lagstiftning inom arbetsmiljöområdet Kravställare rörande HSE-utbildningar Samordnare av lokal- samt central arbetsmiljökommitté och ledningens genomgång Ansvarig för vårt system för rapportering av olyckor, tillbud och riskobservationer Kontaktperson HSE-frågor i HE/PE-avtal Omvärldsbevakning Extern kontaktperson avseende vissa myndighetskontakter Vem är du? Som person är du trygg i din kompetens och självgående. Du är pedagogisk och kommunikativ samt samarbetar bra med andra. Du har lätt för att skapa relationer och har ett starkt engagemang för arbetsmiljöfrågor och ett driv mot ständiga förbättringar inom området. Rollen kräver god analytisk förmåga och erfarenhet av att omsätta strategier till operativt HSE-arbete. Rent formellt ser vi att du har: Eftergymnasial utbildning med inriktning arbetsmiljö eller motsvarande 5–7 års arbetslivserfarenhet av HSE-arbete, gärna inom energibranschen Goda kunskaper BAS P/U Goda kunskaper ISO 45001 och erfarenhet av att arbeta i miljö- och arbetsmiljöcertifierad verksamhet Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift Det är meriterande om: Du har erfarenhet av IA-systemet. Vad erbjuder Kraftringen? Hos Kraftringenerbjuds du ett varierande jobb med härliga kollegor där vi sätter säkerheten främst, i alla lägen. Inom Kraftringen finns stor möjlighet till kompetensutveckling och en mängd karriärvägar internt. Utöver utvecklings- och karriärmöjligheter använder vi Benify som förmånsportal med ett stort utbud av stort som smått. Friskvårdsbidrag och arbetstidsförkortning är självklara förmåner hos Kraftringen. Vi erbjuder också personalrabatt på bland annat el- och gasavtal, solceller samt laddlösningar. Din ansökan Vi tillämpar löpande urval, skicka därför in din ansökan redan idag. Sista ansökningsdag är den 6 april 2025. Du ansöker med CV och urvalsfrågor. Eftersom urvalsfrågorna ersätter det personliga brevet ber vi dig besvara dem med omsorg. Din ansökan är anonymiserad på så sätt att systemet maskar dina personliga uppgifter, vilket ger oss allra bästa förutsättningar att göra en kompetensbaserad screening och första urval. Anonymiserad ansökning är en del av vårt ständigt pågående arbete i fråga om jämställdhet, mångfald och inkludering. Har du frågor gällande din ansökan och vår rekryteringsprocess, kontakta Avdelningschef Thomas Lindsjö, [email protected] Kraftringen gör bakgrundskontroller på slutkandidat inför anställning. Drog- och alkoholtest kan också bli aktuellt. Kraftringen är en viktig del av totalförsvaret. Därför krigsplacerar vi samtliga tillsvidareanställda inom koncernen. Krigsplaceringen görs i enlighet med Lagen om totalförsvarsplikt (1994:1809). Notera att vi vänligt men mycket bestämt avsäger oss kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Välkommen till en plats att växa på!
Arbetsmiljö- och säkerhetsspecialist Är du passionerad kring säkerhet, hälsa och miljö och vill vara en del av ett företag som driver hållbarhetsfrågor framåt? Vi söker nu en arbetsmiljö- och säkerhetsspecialist som kommer att spela en nyckelroll i att säkerställa att vi uppfyller lagkrav och interna riktlinjer samt kontinuerligt utvecklar vårt arbetsmiljö- och säkerhetsarbete. Arbetsuppgifter I rollen arbetar du med att utveckla, implementera och följa upp vårt systematiska arbetsmiljö- och säkerhetsarbete. Du kommer att ansvara för att säkerställa en säker, hållbar och effektiv arbetsmiljö. För att lyckas i rollen krävs god kommunikationsförmåga och en stark drivkraft att förbättra och utveckla företagets säkerhetsprocesser. I rollen ingår att Utföra risk- och säkerhetsbedömningar för att identifiera och minimera potentiella risker Ansvara för att samordna implementeringen och framtagandet av lokala rutiner, anvisningar och åtgärdsplaner inom säkerhetsområdet Säkerställa kvalitet samt samordna incidenter inkomna till riskrapporteringssystem Supportera och utbilda organisationen inom området Jobba operativt med säkerhetsrelaterade frågor, exempelvis genom att utföra risk- och säkerhetsbedömningar Säkerställa efterlevnad av miljötillstånd och rapportering till myndigheter Ansvara för kemikaliehantering, inklusive registrering och riskbedömning enligt lagstiftning Du kommer att ha specialkompetensen inom området och rapportera till HSEQ Manager. Din Profil Relevant utbildning inom säkerhet och arbetsmiljö Erfarenhet av arbete inom hälsa/säkerhetsområdet, gärna inom tillverkande industri Kunskap om gällande lagstiftning inom miljö, kemikalier och arbetsmiljö Erfarenhet av ISO 14001 och systematiskt arbetsmiljöarbete God analytisk och administrativ förmåga samt vana att arbeta strukturerat En proaktiv inställning med driv att förbättra och utveckla verksamheten Förmåga att kommunicera och engagera kollegor i frågor kring säkerhet, hälsa och miljö God kommunikationsförmåga på svenska och engelska, både i tal och skrift Vi bad Tommy, vår HSEQ Manager berätta lite om sin resa och om rollen som Arbetsmiljö och Säkerhetsspecialist Hur länge har du arbetat på Pipelife? Jag har arbetat på Pipelife i åtta år. Min resa började som ansvarig för kvalitetsavdelningen, där jag fokuserade på att säkerställa att våra produkter och processer uppfyllde höga standarder. De senaste två åren har min roll utökats till att omfatta Hälsa, Säkerhet och Miljö. Varför har du valt att arbeta på Pipelife? Jag valde att arbeta på Pipelife eftersom företaget har ett starkt fokus på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. Det är värderingar som jag själv brinner för. Under mina år här har jag sett hur vi kontinuerligt utvecklas och höjer ambitionsnivån, särskilt inom säkerhet och arbetsmiljö. Just nu befinner vi oss i en fas där vi satsar ännu mer på dessa områden, och det känns väldigt inspirerande att få vara med och driva den utvecklingen framåt. Vad innebär rollen som Arbetsmiljö- och Säkerhetsspecialist? Rollen handlar i grunden om att skapa en trygg och säker arbetsmiljö för alla våra medarbetare. Det innebär att identifiera risker, arbeta förebyggande och utveckla rutiner som gör att säkerhet blir en naturlig del av vardagen. En viktig del är också att utbilda och engagera kollegor i säkerhetsfrågor. Rollen ger en fantastisk möjlighet att påverka och driva förändring på riktigt. Vad tror du är en bra bakgrund för rollen? För att trivas och lyckas i rollen tror jag att det är viktigt att ha erfarenhet av arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor, gärna från en industriell verksamhet. En relevant utbildning inom området är också en bra grund. Men minst lika viktigt är att ha ett driv och engagemang för att hela tiden förbättra processer och arbetssätt. Eftersom rollen handlar mycket om samarbete och kommunikation, tror jag även att en person som är duktig på att engagera och utbilda andra har en stor fördel. Vad vi erbjuder dig Vi erbjuder en prestigelös arbetsmiljö präglad av engagerade och drivna kollegor. Vi är en internationell koncern med möjlighet till utveckling. Vi arbetar aktivt med värdegrund och kan du identifiera dig med respekt, tillit, passion och kreativitet är vi företaget för dig. Vi har bl.a. friskvårdsbidrag, kollektivavtal och arbetstidsförkortning som förmåner. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde snarast eller efter överenskommelse. Upplysningar För ytterligare information om tjänsten kontakta Tommy Säll, HSEQ Manager, [email protected]. Skicka in din ansökan via ansökningsknappen. Välkommen med din ansökan! Om företaget PIPELIFE SVERIGE AB är Sveriges ledande tillverkare inom branschen för plaströrsystem. Våra produkter används inom bl.a. kommunalteknik, jord- och skogsbruk, inomhusavlopp samt kabelkanalisation. Vi är ca 270 anställda och omsatte 2023 drygt 1,3 miljarder kronor. Förutom försäljning i Sverige exporterar vi till flertalet av de europeiska länderna. Vårt svenska huvudkontor Ljung och produktionsenhet i Ljung och Ölsremma. Pipelife Sverige ingår i Pipelife International med säte i Wien, Österrike.
This project, located in Boden, Sweden, is a Greenfield development, and we are looking for a Permit to Work (PTW) Lead to ensure the safe and compliant management of work activities during the construction, commissioning, and operational phases. The PTW Lead will oversee the implementation and operation of the Permit to Work system on-site, ensuring that all activities are conducted in line with safety standards and local regulations. Key Responsibilities: Establish and Lead Centralized PTW Office: Set up and manage a centralized PTW office, ensuring smooth coordination of all permitting activities across the project. Lead the development and training of a PTW coordinator team responsible for specific areas or disciplines. Leadership and Coordination: Supervise PTW efforts on-site, providing training, guidance, and mentorship to staff and contractors to ensure effective and consistent safety standards throughout the project lifecycle. Permit Management: Oversee the issuance of permits to work for high-risk activities (e.g., confined space entry, hot work, electrical work, lifting operations) and ensure all work areas are properly prepared before issuing permits. Maintain detailed records and conduct regular audits of issued permits. Risk Assessment and Safety Oversight: Conduct or oversee pre-job safety assessments to ensure hazards are identified and appropriate control measures are in place. Monitor high-risk activities and work with safety officers and engineers to address any issues. Continuous Improvement: Investigate incidents and near misses related to PTW violations, developing corrective actions and improvement strategies based on feedback, audits, and lessons learned. Compliance and Documentation: Ensure activities comply with internal standards and relevant regulations. Update PTW documentation regularly to meet changing safety regulations or project requirements. Provide regular reports on PTW performance to senior management. Collaboration and Communication: Act as the primary point of contact for PTW-related queries and maintain clear communication with all project stakeholders. Work closely with other departments (construction, commissioning, maintenance) to ensure alignment of safety protocols. How to Apply: If you meet the qualifications and are interested in this opportunity, please send your application and CV to [email protected].
Om jobbet Vill du vara med och bidra till Sveriges framtid och tillväxt? Vill du vara med och utveckla vuxna i utbildning? Vill du dela med dig av den kunskap du samlat på dig under ditt yrkesliv? Tycker du om att föreläsa? Om du har svarat ja på alla frågor är det självklart att du ska utbilda med oss på Ackebrink! Ackebrink AB är ett kunskapsföretag som hjälper yrkeshögskoleanordnare med att hitta duktiga yrkeskompetenta och branscherfarna utbildare till sina kurser och utbildningar. Läs mer om oss på ackebrink.se. Vi erbjuder dig möjligheten att utbilda morgondagens kollegor inom just din bransch. Utbildningsuppdrag via oss innebär att du jobbar ute hos Yrkeshögskoleanordnare . Det är en fantastisk dynamisk och stimulerande arbetsmiljö. Du jobbar direkt med vuxna motiverade studerande som läser olika yrkeshögskoleutbildningar på olika orter runt om i Sverige. Vi tror du är egen företagare som vid sidan av dina övriga uppdrag vill utbilda blivande yrkeskollegor eller att du har en lucka i ditt yrkesliv och därför äntligen kan ta chansen att få utbilda andra. Vi söker dig som brinner för att kunskapsöverföra till andra och som trivs i en utbildande roll. Du är prestigelös som person men vågar sätta ner foten där det behövs. Du gillar att befinna dig i sociala sammanhang och handleda både grupper och individer och locka fram det bästa hos båda. Du behöver inte ha utbildat förut men älska att förmedla kunskap och brinna för att utbilda blivande branschkollegor! Vi söker någon som vill utbilda morgondagens drifttekniker och fastighetsförvaltare i arbetsmiljö och säkerhetskurser kommande läsår. Man undervisare cirka 2 dagar på plats i veckan och en halvdag på distans. Kurserna är i regel mellan tre till fem veckor långa. Det är jättekul att vara med och inverka och utbilda morgondagens kollega. Vill du veta mer om faktiskt kursinnehåll ta kontakt med oss. Vi tar endast emot ansökan via mail! Utbildarintroduktion Alla våra utbildare genomgår innan kursstart en lärarintroduktion, där vi går igenom vad som förväntas av dig som utbildare. Vi hjälper dig även med att planera din första kurs och ditt kursmaterial. Vi ger dig även tips, råd och stöd på vägen. Ackebrink har funnits i mer än 20 år och år 2013 och 2014 blev vi utnämnda till ett Gasellföretag. Idag levererar vi upp mot 300 kurser per år och våra kunder finns idag från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi levererar utbildningskonsulter inom allt från projektledning och ekonomi till sprängteknik, VA-teknik och matematik med mycket mera. Om du nu inte har just den här kompetensen men är grym på något annat, skicka gärna in en ansökan till oss eller registrera dig via vår hemsida så kontaktar vi dig www.ackebrink.se/konsultregistrering
Some of the things you’ll do Are you passionate about health, safety, sustainability, and quality? Do you thrive in a collaborative environment where your expertise drives real impact? We are looking for an HSEQ Manager to lead and enhance our Health, Safety, Environment, and Quality (HSEQ) standards within our Cathode and Cell Engineering and Manufacturing operations. This is an opportunity to play a crucial role in ensuring the well-being of employees, protecting the environment, and maintaining the highest product quality. You will work alongside innovative team, influencing processes and strategies that will shape the future of our organization. Key responsibilities include (but are not limited to) Operations system framework Close work with the head of Operations to establish a comprehensive management system that lays the groundwork for future ISO9001 and ISO14001 implementation and certification. This collaborative effort will involve developing strategies and frameworks that align with the requirements of these internationally recognized standards, ensuring our organization's commitment to excellence and continual improvement. Review, develop, implement & update operational management mission, policies, strategy, mid & short-term plan and processes & procedures. Accountable for developing, driving and overseeing operational best practices, improvement of environmental safety, product safety and compliance. i.e. planned maintenance guidelines, metal contamination, dust reduction etc… Develop and utilize standard key performance indicators to monitor and report organizational performance to assure sustainable improvement on quality and actual safety risk reduction. Develop regular cost consumption summary for responsible areas, especially on procurement & labor cost to develop short & mid-term OPEX plans. Develop Q&HSE management standard and lead operation management, especially on process and product safety, hazardous material handling, dust zero and contamination-free. Lead implementation of measures to help protect workers from potentially hazardous work methods, processes, or materials. Develop an HSE & QMS culture within operation Monitor and report compliance status through internal audits and risk assessments, addressing areas of non-compliance. Conduct investigations into allegations of misconduct, determining appropriate actions to address wrongdoing. Engage with stakeholders including employees, management, regulators, and the public to promote transparency and accountability. Continuously improve the management system and policies to address emerging risks, legal changes, and organizational growth. Technical leading work Participate actively in design reviews, offering valuable feedback and insights to enhance CAM and cell manufacturing process. Collaborate closely with project managers to comprehend high-level designs and ensure alignment with project goals. Understand cathode and cell technologies trend and translate them into detailed technical development for process. Technology discovery and evaluation, partnership building and benchmarking of CAM and cell manufacturing equipment vendors via close collaborations with Process Engineering and R&D teams Provides solution, support, and training to Operations staff to ensure quality output. Transfer CAM and cell process equipment trouble shooting skill and provide to solve chronic failures to increase in line yields and efficiency. Continuous improvement of state-of-the-CAM and cell processes to optimize product quality & process reliability, production costs based on experience and knowledge. Develop manufacturing standards, tools, processes, guidelines, etc. Support commissioning processes from a technical perspective when needed. What Were looking for Bachelor’s or Master’s degree in Chemical, Mechanical, or Industrial Engineering. Minimum of 10 years of experience in the secondary battery industry with a proven portfolio of completed projects related to battery manufacturing. Extensive experience in CAM manufacturing processes, including raw material feeding, reacting, calcination, material flow handling, product packaging, dust handling, mixing/blending, and sieving. In-depth understanding of cell manufacturing processes, covering electrode production, assembly, and formation. Strong expertise in dust and contamination reduction strategies. Excellent troubleshooting skills and the ability to work effectively with multiple stakeholders in a multicultural environment. Strong communication skills with a collaborative approach to working across teams and disciplines. What you will get We can promise you that you will be challenged, develop your skills and have the opportunity to work with truly amazing and competent colleagues. If you like changes and want to set new processes and ways of working - this is the place for you! Diversity and inclusion are very important to us and we are committed to creating an inclusive work environment. We want to be a workplace where everyone’s perspectives and opinions are valued, and we are dedicated to creating opportunities for all employees to thrive and reach their full potential.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 32 jobb