Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. Vi har en spännande tid framför oss med den nya socialtjänstlagen som ska träda ikraft den 1 juli 2025 och det utvecklings- och förändringsarbete som ligger framför oss i öppenvården! Som en del i detta söker vi nu en samordnare till vår öppenvårdsverksamhet. Öppenvården består idag av familjebehandlare, fältpedagoger, behandlare inom skadligt bruk och beroende, boendestöd, skolsocialt team och kurator på familjecentralen. Vårt uppdrag är att genom förebyggande, stödjande och förändrande insatser förhindra och minska sociala problem och psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Vi har särskilt fokus på att, tillsammans med familjen och andra i familjens nätverk, medverka till att barn och ungdomar kan bo kvar i sin hemmiljö, ha en fungerande skolgång och fritid. Under hösten ska vi påbörja implementering av Signs of safety för att vässa oss ytterligare i nätverksarbete och hemmaplanslösningar. ARBETSUPPGIFTER Som samordnare kommer du att ansvara för att leda och fördela det dagliga arbetet samt ge stöd och vägledning såväl enskilt som i grupp. Ditt uppdrag är att vara ett nära och tillgängligt beslutsstöd. Du stödjer i att analysera, processa, planera och verkställa behandlarnas ärenden för att komma fram till rättssäkra bedömningar och beslut om insatsens verkställande samt säkerställa att vi följer beslut och att dokumentation bedrivs enligt gällande lagstiftning och delegationsordning med den enskildes bästa i fokus. Vid behov medverkar du som stöd för medarbetarna i svåra samtal/ möten. Du ansvarar även för att metodhandleda och metodutveckla inom verksamhetsområdet. Du kommer också vara den som introducerar nyanställda i det operativa arbetet, tillsammans med övriga medarbetare. Du kommer implementera arbetssätt utifrån nya Socialtjänstlagen då det medför nya arbetssätt för organisationen. Du kommer stötta upp med egna behandlingsuppdrag vid höga toppar hos övriga behandlare. Som samordnare har du ett nära samarbete med enhetschef och deltar i kvalitets- och utvecklingsarbetet. I din roll kommer du att vara ansvarig för att implementera och genomföra utvecklingsarbete i arbetsgrupperna inom öppenvården tillsammans med enhetschef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller har annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom behandling, barn och unga, vuxna och boendestöd, och gärna erfarenhet av arbete inom eller på uppdrag av socialtjänsten. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att bedöma vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras. Det förutsätter att du har en god förmåga att strukturera ditt egna och andras arbete. Du har förmåga att driva processer framåt och har ett coachande förhållningssätt. Vi värdesätter en hög förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Då arbetet innefattar en stor del kommunikation och dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du har god förmåga att dokumentera och skriva olika former av underlag. Du bör ha en vana att tala och kunna föra fram budskap till grupper av olika storlek. Vi värdesätter en positiv inställning och ett aktivt medarbetarskap. Som person är du trygg, stabil och stresstålig och visar på en empatisk förmåga även vid de komplexa situationerna. B-körkort ett krav för tjänsten. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Välkommen med din ansökan!
Lessebo kommun finns mitt i Glasriket och har cirka 8 300 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. Vår verksamhet baseras i de fyra orterna Lessebo, Hovmantorp, Kosta och Skruv. I Lessebo kommun finns en arbetsglädje och det är lätt att lära känna varandra med ett nära samarbete förvaltningar och politiker. Hos oss ska man mötas av en god service och ett gott bemötande. Det handlar om att ha ett gott samarbete mellan medarbetare och till våra medborgare. Vi satsar på utvecklingsfrågor och tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en behandlare med samordningsansvar till vårt Stödteamet. Stödteamet är en del av öppenvårdsverksamheten hos socialförvaltningen i Lessebo kommun. Du kommer att arbeta med tidiga och förebyggande insatser tillsammans med ett flertal kollegor. Insatserna i stödteamet riktar sig till barn och unga, familjer och personer med missbruk som är i behov av stöd. Genom att vara flexibla i våra insatser skapar vi goda förutsättningar för en effektiv och resultatinriktad verksamhet. Tjänsten är i första hand en ungdomsbehandlartjänst där du kommer att arbeta riktat mot ungdomar som har behov av insatser. Som behandlare trivs du att arbeta både enskilt och tillsammans med kollegor. Insatserna består av bistånd enligt SoL, LVU samt råd och stöd utan biståndsbedömning. Verksamheten består av råd-, stöd- och behandlingssamtal med enskilda individer, familjer eller grupper. Du kommer att delta vid möten med samarbetspartners. I vår verksamhet bedriver vi även diverse gruppverksamheter för såväl barn som vuxna. Som samordnare har du en samordnande funktion för medarbetarna i stödteamet. Du har ett nära samarbete med enhetscheferna inom individ-och familjeomsorgen. Fördelningen i tjänsten är cirka 80% behandlare och cirka 20% samordning. Samverkan med övriga förvaltningar såsom barn- och utbildningsförvaltningen, kommunledningsförvaltningen och civilsamhället är en viktig del av teamets arbete och där har du en viktig funktion. I vår behandlingsverksamhet är vi måna om att möta klienten där denne befinner sig. Det innebär att våra samtal kan bedrivas såväl i samtalsrum som i hemmet, eller på annan plats som matchar klientens önskemål och behov. Varierande arbetstider på dag- och kvällstid samt helger vid behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning såsom socionomutbildning, samhälls- och beteendevetenskaplig utbildning eller liknande utbildning. Vi ser gärna att du har vidareutbildning med inriktning på behandlingsarbete. Detta gäller både missbruk/beroende eller familjebehandling. Tidigare erfarenhet av psykosocialt arbete riktat mot målgrupperna är meriterande. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av behandlingsarbete. Du bör vara initiativrik, självständig och ansvarstagande. Du skall ha förmåga att skapa kontakt med barn och ungdomar och bibehålla relationer över tid. Har du tidigare haft ledande befattning är detta meriterande. Du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort för bil är ett krav. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. Varmt välkommen med din ansökan!
Vårt uppdrag växer! Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Lund har en egen enhet kopplat till våld i nära relation. Ett helt team med särskild kompentens att möta barn och vuxna som bevittnat våld, våldsutsatta och är våldsutövare. Teamet består av både socialsekreterare och socialpedagoger. Är du intresserad av att få vara med i teamet? Om rollen och dina arbetsuppgifter Som socialpedagog kommer dina arbetsuppgifter variera mycket från dag till dag. Du kommer göra praktiska uppgifter vid placeringar, ha krissamtal samt motiverande samtal med både våldsutövare och våldsutsatta. Du kommer vara umgängesstöd för att verka för att barnen ska kunna har ett tryggt umgänge med den andra föräldern. Arbetsuppgifterna variera över tid. Enheten består av åtta socialsekreterare, två socialpedagoger samt chef och administratör. Du arbetar nära socialsekreterare och du samarbetar med många olika parter för att möta barn och familjer på bästa sätt. Vi jobbar med genuint socialt arbete, tar oss tid för att möta människor, lyssna och se vad vi kan bidra med för att hjälpa människor till en förändring mot självständighet. Vårt arbete präglas av hög kvalitet, rättssäkerhet och vi jobbar ständigt på att hitta en balans i goda arbetsvillkor och arbetsmiljö. Vi arbetar med ständiga förbättringar för att öka kvalitén i vårt arbete med medborgarna. För att lyckas med detta värnar vi om ett välfungerande samarbete med olika aktörer kring barn, ungdomar och vuxna samt samverkar brett med skola, polis, sjukvård och övriga delar inom socialtjänsten. Vi söker dig Vi söker dig som har socialpedagogutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du erfarenhet av att arbeta med socialtjänst är det meriterande. Vi lägger vikt vid att du är en person som kombinerar ditt engagemang med en lugn framtoning och förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Samtidigt har du en beredskap att skifta fokus när behoven i verksamheten förändras. Du möter människor med respekt och hanterar din yrkesroll på ett ansvarsfullt sätt och har alltid barnets bästa i fokus. Eftersom enheten är under uppbyggnad behöver du vara flexibel och trivas med föränderliga arbetsuppgifter. B-körkort krävs för tjänsten. Vi erbjuder dig Som stöd till dig i ditt arbete finns tillgänglig och kompetent chef. Vi ger en individanpassad introduktion, samt tillgodoser behov av löpande kompetensutveckling och extern handledning. Vi utbildar kontinuerligt utifrån varje medarbetares specifika behov. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Sista ansökningsdag är 7/7 och intervjuer sker under v. 29. Det finns möjlighet att genomföra intervjuer via teams. Välkommen med din ansökan! Övrigt För anställning avseende barn och unga krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister. Du kan med fördel beställa det redan nu via polisens hemsida. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
För en trygg och utvecklande vardag, med fokus på vård och rehabilitering Verbena Care, ett nystartat vårdbolag, söker nu engagerad och erfaren behandlingspersonal till vårt nya HVB-hem i Norrtälje kommun. Vi erbjuder en spännande och meningsfull roll i en organisation där varje medarbetare bidrar till att skapa en trygg vardag för ungdomarna på hemmet. Vår vision Inom Verbena Care bygger vi vår verksamhet utifrån ledorden Omtanke - Ansvar - Kvalitet - Trygghet. Verbena Care är systerbolag till Familjemottagningen som sedan flera år driver psykoterapimottagningar, där vi erbjuder psykoterapi för barn, unga och vuxna, familjerådgivning, föräldrastöd samt psykiatrisk – och neuropsykiatrisk vård och utredning. Bolaget drivs av personer med gedigen behandlingsbakgrund som psykolog samt psykoterapeut- En dröm för oss har sedan länge varit att driva HVB. Under hösten 2025 startar Verbena Care ett HVB-hem för flickor i Norrtälje kommun. Vi har stor kompetens inom området ungdomar med psykisk ohälsa och har en vision att utveckla en HVB-verksamhet med samma hjärta, kompetens och behandlingsresultat, som vår tidigare verksamhet. Vi vill också skapa möjlighet för ungdomar i behov av heldygnsplacering att ta del av den kompetens som vi har inom vår andra organisation. Vi söker nu personal med stor kompetens och erfarenhet inom området HVB att bygga upp denna nya organisation. Vi söker både heltids- och extrapersonal, med utbildningsbakgrunder som behandlingspedagog, socialpedagog, beteendevetare, sjuksköterska, socionom, specialpedagog. Om tjänsten/tjänsterna Som behandlare på Verbena HVB kommer du att ha möjlighet att forma och utveckla verksamheten från start. Du bidrar till att skapa en omsorgsfull och utvecklande miljö där ungdomarna kan blomstra. Tillsammans med dina kollegor drivs du av ambitionen att ge ungdomarna de allra bästa förutsättningarna och den vård de behöver för att utvecklas i en trygg, säker och hälsofrämjande miljö. Du kommer arbeta i en erfaren grupp och ha en organisation med stort kunnande bakom dig. Självständighet är en förutsättning, men också samarbetsförmåga och lyhördhet för ungdomarnas behov. HVB-hemmet ligger i Norrtälje kommun med nära pendlingsavstånd till Stockholm. På arbetsplatsen arbetar 2-3 behandlare med medlevarskap (en arbetar sovande natt/dygn) tillsammans med föreståndare samt en biträdande föreståndare/samordnare. Vi söker en hel arbetsgrupp om 8-10 personer, där vi tillsammans skapar ett ambitiöst och kunnigt team, som brinner för att ge ungdomarna (flickor 14-18 år) de allra bästa förutsättningarna att lyckas framåt i livet. Vi söker hel- och deltidsanställda som är flexibla och kan arbeta under dygnets alla timmar – dag, kväll, natt – samt ha beredskap och jour vid behov. Vi tror att du är en trygg och strukturerad och social person som brinner för att arbeta med ungdomar med psykiatriska- och psykosociala problem. Ditt engagemang och din förmåga att skapa relationer, där avvisande och brist på tillit först kan prägla kontakten, är viktiga egenskaper. Du behöver kunna arbeta självständigt och vara skicklig på att prioritera och planera arbetet utifrån behov. Du har lätt att knyta kontakter, skapa relation och är orädd och empatisk i ditt sätt. Vana av målgruppen, psykiskt – och socialt utsatta ungdomar är meriterande. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Bidra till att arbeta i verksamheten i enlighet med vår vision och våra värdeord • Arbeta för att säkerställa en trygg och stöttande miljö för ungdomarna • Samverka med socialtjänst och andra myndigheter • Dokumentation Exempel på arbetsuppgifter utöver behandlingsarbete kan vara; planera/förbereda måltider, beställa matkassar, hålla städrutiner, stödja ungdomen i ADL (t.ex. matlagning, tvätt), skjutsa ungdomar till skola och aktiviteter, följa med på möten, trygghetsskapande arbete, samverkan med socialtjänst och vårdnadshavare. Kvalifikationer: • Relevant högskoleutbildning (socionom, beteendevetare) inom socialt arbete, psykologi, eller liknande • Erfarenhet av att arbeta med ungdomar med svår psykisk ohälsa i riskzon • Tidigare arbetserfarenhet från HVB är meriterande • Kunnande inom neuropsykiatri är meriterande • Goda kunskaper gällande lagstiftning och regelverk för HVB-verksamhet är meriterande • Förmåga att arbeta strukturerat och målinriktat • Utbildning i DBT, MI, ACT, KBT är meriterande • B-körkort Vi erbjuder: • Möjlighet att vara med och forma en verksamhet med de allra högsta ambitionerna • Kunniga kollegor och ledning • En dynamisk och inspirerande arbetsmiljö • Möjlighet att göra en verklig skillnad i ungdomars liv • Kompetensutveckling och fortbildning • Konkurrenskraftig lön och förmåner Om Verbena HVB HVB hemmet är ett familjärt hem med behandlingsplatser i en stor villa i Rimbo, mellan Stockholm och Norrtälje. Vi tar emot flickor med psykisk ohälsa och social problematik mellan 14-18 år. Vår huvudmetod är KBT med inslag av traumabehandling. Vi erbjuder ungdomen både grupp- samt individuell kvalificerad behandling som skall ge stöd, vägledning och möjlighet till ett tryggt och välfungerande liv. Ungdomen ska under sin behandling få möjlighet att utveckla ett hälsosamt förhållningssätt till sig själv, sin familj och övrigt nätverk. Vi strävar efter att hålla den allra högsta vårdkvalitén, och skapa en verklig skillnad för flickorna som bor hos oss. Vårdinnehåll: • Schemalagda gruppsamtal/terapi med behandlare • Behandlingsfaser med utsluss, praktik eller skola • Motiverande Samtal (MI), KBT, ACT • Samtalsterapi med utbildade behandlare • Strukturerade neuropsykiatriska utredningar vid behov • Rapporter, i enlighet med BBIC • Bedömning av barn – och ungdomspsykiater
Vårt erbjudande till dig Vill du göra en verklig skillnad i människors liv och samtidigt få värdefull arbetslivserfarenhet inom social omsorg? Sedan 1993 har vårt behandlingshem, Östergötlands Stadsmissions HVB för kvinnor i centrala Linköping varit en exklusiv fristad för kvinnor från hela landet med beroendeproblematik och våldsutsatthet. Med medmänsklig värme och professionell behandling hjälper vi kvinnorna att bearbeta sin våldsutsatthet, bryta sitt missbruk och öka deras egenmakt till ett självständigt liv. Vår behandling består av evidensbaserade metoder enligt Socialstyrelsens riktlinjer och utförs av ett team bestående av socialpedagoger, behandlingsansvariga och terapeuter. Vi söker två nya medarbetare för vikariat. Vi söker er som har ett stort engagemang för målgruppen och som vill bli en del av vårt härliga team. Hos oss får du duktiga kollegor som brinner för målgruppen, ett meningsfullt och lärorikt arbete samt mycket värdefull arbetslivserfarenhet inom social omsorg. Om jobbet Som socialpedagog arbetar du i ett team tillsammans med kollegor med olika professioner, som gemensamt leder behandlingsprocesserna framåt. Du kommer att arbeta nära kvinnorna under deras behandling, motivera dem att förändra sina liv och stödja dem i att skapa en trygg och stabil vardag. Med fokus på ett miljöterapeutiskt förhållningssätt kommer du att arbeta relationellt för att stötta kvinnorna när svåra känslor och reaktioner uppstår. Du är kontaktperson till ett antal inskrivna klienter och hjälper till att skapa en boendemiljö präglad av stabilitet, trygghet och omsorg samt stöttar kvinnorna i att hantera vardagens rutiner samt planera för livet efter behandlingen. Som socialpedagog kommer du att möta kvinnorna i enskilda stödjande samtal och i grupp. I uppdraget ingår även dokumentation för journalföring. Är det här du? Vi söker dig som är kommunikativ och inspirerande i ditt sätt att vara och som har lätt för att skapa goda relationer. Du har god förmåga att sätta dig in i klienters upplevelser och utifrån det förstå beteenden. Du ser möjligheter i mötet med varje människa och hitta vägar framåt. För dig är det en självklarhet att vara flexibel i ditt arbete utifrån verksamhetens, kollegors och kvinnornas behov. Du kan arbeta självständigt, har förmågan att ta initiativ och samarbeta med kollegor och externa aktörer. Du har ett normkritiskt perspektiv och delar vår värdegrund och människosyn. Vi söker dig som har: - Avslutad eftergymnasial utbildning såsom socialpedagog eller behandlingspedagog. - B-körkort Det är meriterande om du har någon av nedanstående kompetens: - Arbetslivserfarenhet av socialt arbete med människor i utsatta livssituationer - Kunskap och/eller erfarenhet om genus, våldsteori, kris- och traumabehandling - Grundkunskaper om beroendeproblematik - Erfarenhet av beroendevård, våldsutsatthet och samsjuklighet - Vidareutbildning i CRA, ASI, MI, ÅP, TMO. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Välkommen med din ansökan! Rekrytering sker löpande (med semesteruppehåll under v. 26-29), så tjänsterna kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut. Arbetstiderna följer ett rullande schema med oregelbunden arbetstid och sovande jour. Du arbetar i genomsnitt 3–4 dagar per vecka och varannan helg, vilket ger dig god möjlighet till återhämtning och en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Ersättning utgår enligt kollektivavtal (OB-tillägg, mer- och övertidsersättning). Anställningen avser deltid om 37 h per vecka, 85 % tjänstgöringsgrad. Ett vikariat tillsätts så snart det är möjligt efter överenskommelse och gäller till och med 2026-12-31, med möjlighet till förlängning. Det andra vikariatet gäller från och med 2025-09-01 till och med 2025-12-31, med möjlighet till förlängning. Inför en nyanställning i denna verksamhet begär vi utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Övrigt En utannonserad anställning kan vid behov föregås av en sex månaders provanställning. I flera av våra verksamheter begär vi utdrag ur belastningsregistret inför en nyanställning Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster Stadsmissionen gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden. Om Stadsmissionen Östergötlands Stadsmission är inte bara en organisation, det är en rörelse för förändring. Vi tror på att vara närvarande och aktiva i samhället för att skapa en meningsfull påverkan. Genom vårt sociala arbete och vårt starka engagemang strävar vi efter att vara en kraft som ger stöd och hopp till dem i behov. Att arbeta hos oss innebär att vara en del av en organisation som verkligen gör skillnad i människors liv. Vi vill att våra arbetsplatser ska vara en plats att trivas och utvecklas på, och att varje enskild medarbetare ska känna stolthet över sitt arbete och Stadsmissionen. Hos oss får du möjlighet att växa både professionellt och personligt, samtidigt som du bidrar till ett mänskligare samhälle. Läs gärna mer om oss på vår https://www.stadsmissionenost.se/
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende. Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö. På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö. Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två socialpedagoger till Birgittaskolan till ett resursteam som under kommande läsår tillsammans med en socionom och speciallärare ska verka för att skapa en tryggare och mer stabil skolmiljö genom att förbättra rutiner, stärka relationer och utveckla strukturer som främjar elevernas trivsel, säkerhet och studiero. Bland arbetsuppgifterna för reursteamet kan nämnas: - Arbeta aktivt för att skapa en trygg skolmiljö där elever känner sig sedda och välkomna. - Bidra till att förbättra samverkan mellan skolpersonal, elever och vårdnadshavare för att förebygga och hantera oro och konflikter. - Arbeta för att öka elevernas känsla av tillhörighet och möjlighet att utvecklas i en trygg miljö. - Aktivt delta i att förbättra och utveckla rast- och fritidsverksamheten för att skapa trevliga och sociala utrymmen där elever kan känna sig trygga. - Stärka kommunikationen mellan skolan och vårdnadshavare, samt arbeta aktivt med att motverka negativa attityder om skolan. - Förstärka insatser för språkutveckling och inkludering för elever med NPF, för att skapa bättre förutsättningar för studiero. - Förstärka rutiner och arbetsmetoder för att förebygga konflikter och stötta elever i att hantera svårigheter. - Vidareutveckla elevernas delaktighet och pedagogiska stödstrukturer för elever med särskilda behov för att skapa en tydligare och mer inkluderande skolvardag. - Samarbeta med övriga medlemmar i resursteamet (speciallärare, socionom) för att gemensamt nå teamets mål. - Bidra till att insatserna genomförs systematiskt och har en långsiktig påverkan KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har utbildning som socialpedagog eller motsvarande. En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av arbete med elever med NPF. På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag. Vi värdesätter att du: • är självständig • är bra på relationsskapande • har en hög samarbetsförmåga • har omdöme • är strukturerad Stor vikt läggs vid personlig lämplighet ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingsassistent på SiS en meningsfull utmaning. Målet med ditt uppdrag är att motivera våra ungdomar till nya och mindre riskfyllda sätt att leva. Som behandlingsassistent är du med och ser till att rutinerna på avdelningen fungerar som de ska. Du spelar en stor roll för stabiliteten och tryggheten för våra ungdomar, och står för basen i det dagliga livet som skolgång, städning med mera. Du är med och bidrar till att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt våra rutiner och dokumentation är en viktig del av ditt arbete. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar/klienter får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. Tillsammans med ditt team av engagerade kollegor såsom behandlingspedagoger och behandlingssamordnare har ni möjlighet att nå goda resultat och bidra till förändring. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. I arbetet värdesätter vi att du ska kunna klara av fysiskt krävande situationer och agera utifrån säkerhetsaspekter. Vi strävar efter att personalgruppen gemensamt ska ha ett tydligt och samtidigt ödmjukt gränsättande i arbetet med ungdomarna. Detta kräver att du kan hantera pressade situationer i samspel med kollegor. Hos SiS Hässleholm finns 43 st platser för säkerhetsklassade pojkar mellan ca 12-16 år fördelade på 6 avdelningar. Rekryteringen är en del av det fortsatta arbetet i att höja bemanningen efter att institutionen höjt säkerhetsklassning. Arbetstiden är enligt schema dag - kväll och helg. Det finns även möjlighet till timanställning som kan leda till längre vikariat eller fastanställning. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, stor empatiskt förmåga och en förmåga att skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Du ska även ha: • Avslutad gymnasieutbildning • Erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer, t.ex. arbete inom psykiatri eller inom LSS omsorg • God svenska i tal och skrift Meriterande om du även har: • B-körkort • Erfarenhet av arbete med våran målgrupp (tex. missbruksvård, ungdomsvård, kriminella pojkar etc.) På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den xxxx Intervjuer kan ske löpande. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingssamordnare hos SiS ett meningsfullt arbete. Utgångspunkten i vårt behandlingsarbete är att motivera människor till nya och mindre destruktiva sätt att leva. Du arbetar i ett team av engagerade kollegor och med er samlade kompetens har ni möjlighet att nå goda resultat. Som behandlingssamordnare kommer du att planera, genomföra och följa upp programverksamhet. Du håller behandlingssamtal och har ett särskilt ansvar för dokumentation och de formulär och instrument som används i behandlingen. Du samverkar med olika funktioner kring kartläggning, upprättande och uppföljning av behandlingsplaner. I uppdraget som behandlingssamordnare ingår även ett extra ansvar för att handleda nya medarbetare och praktikanter. Ett viktigt gemensamt uppdrag för alla medarbetare är att bidra till att skapa en trygg miljö och säkerställa att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt rutiner. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. I rollen kommer det att vara 20% av arbetstiden som förläggs som administrativ arbetstid, övrig tid kommer att vara förlagd till arbete på avdelningen. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, är empatisk och kan skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också en god förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. I din roll som behandlingssamordnare kommer du ha eget ansvar för flera insatser i behandlingsplanen samt ansvar på avdelningen som kräver erfarenhet och förmåga att samordna det arbetet. Du behöver då vara bara på att planera och strukturera ditt arbete, kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ. Då behandlingsarbetet dokumenteras och diskuteras med flera olika aktörer ställs höga krav på god svenska i såväl tal som skrift. Du behöver ha förmågan att leda dina kollegor i behandlingsarbetet, samtidigt som du kan axla förväntningarna som finns för att klara det daglliga arbetet på avdelningen. I arbetet värdesätter vi att du ska kunna klara av fysiskt krävande situationer och agera utifrån säkerhetsaspekter. Vi strävar efter att personalgruppen gemensamt ska ha ett tydligt och samtidigt ödmjukt gränsättande i arbetet med ungdomarna. Detta kräver att du kan hantera pressade situationer i samspel med kollegor. Du ska även ha: • Lämplig högskoleutbildning, till exempel socionom, socialpedagog eller annan vård/beteendevetenskaplig utbildning, alternativt eftergymnasial utbildning som t.ex. behandlingspedagog, med gedigen erfarenhet av programverksamhet. • Erfarenhet av att bedriva motivations- och behandlingsarbete enskilt och/ eller i grupp. • God svenska i tal och skrift. • B- körkort På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 Juli. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Vårt erbjudande till dig Vill du göra en verklig skillnad i människors liv och samtidigt få värdefull arbetslivserfarenhet inom social omsorg? Sedan 1993 har vårt behandlingshem, Östergötlands Stadsmissions HVB för kvinnor i centrala Linköping varit en exklusiv fristad för kvinnor från hela landet med beroendeproblematik och våldsutsatthet. Med medmänsklig värme och professionell behandling hjälper vi kvinnorna att bearbeta sin våldsutsatthet, bryta sitt missbruk och öka deras egenmakt till ett självständigt liv. Vår behandling består av evidensbaserade metoder enligt Socialstyrelsens riktlinjer och utförs av ett team bestående av socialpedagoger, behandlingsansvariga och terapeuter. Vi söker timvikarier som kan jobba vid behov under ordinarie personals ledighet och frånvaro. Om jobbet Som timvikarierande socialpedagog arbetar du i ett team tillsammans med kollegor med olika professioner, som gemensamt leder behandlingsprocesserna framåt. Du kommer att arbeta nära kvinnorna under deras behandling, motivera dem att förändra sina liv och stödja dem i att skapa en trygg och stabil vardag. Med fokus på ett miljöterapeutiskt förhållningssätt kommer du att arbeta relationellt för att stötta kvinnorna när svåra känslor och reaktioner uppstår. Du hjälper till att skapa en boendemiljö präglad av stabilitet, trygghet och omsorg samt stöttar kvinnorna i att hantera vardagens rutiner samt planera för livet efter behandlingen. Som socialpedagog kommer du att möta kvinnorna i enskilda stödjande samtal och i grupp. I uppdraget ingår dokumentation. Är det här du? Vi söker dig som är kommunikativ och inspirerande i ditt sätt att vara och som har lätt för att skapa goda relationer. Du har god förmåga att sätta dig in i klienters upplevelser och utifrån det förstå beteenden. Du ser möjligheter i mötet med varje människa och hitta vägar framåt. För dig är det en självklarhet att vara flexibel i ditt arbete utifrån verksamhetens, kollegors och kvinnornas behov. Du kan arbeta självständigt, har förmågan att ta initiativ och samarbeta med kollegor och externa aktörer. Du har ett normkritiskt perspektiv och delar vår värdegrund och människosyn. Vi söker dig som har: - är utbildad alternativt pågående utbildning inom det beteendevetenskapliga fältet så som socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, - har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift och har vana av journalföring, - B-körkort Det är meriterande om du har någon av nedanstående kompetens - Pågående högskolestudier inom socialt arbete - Dokumenterad kunskap om och/eller erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer, beroendeproblematik, psykisk ohälsa samt funktionsvariationer - Vidareutbildning i CRA, MI, ÅP, ASI, TMO. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Välkommen med din ansökan! Rekrytering sker löpande (med semesteruppehåll under v. 26-29), så tjänsterna kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut. Arbetstider förlagda dag, kväll, helger med sovande jour. Inför en nyanställning i denna verksamhet begär vi utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Övrigt En utannonserad anställning kan vid behov föregås av en sex månaders provanställning. I flera av våra verksamheter begär vi utdrag ur belastningsregistret inför en nyanställning Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster Stadsmissionen gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden. Om Stadsmissionen Östergötlands Stadsmission är inte bara en organisation, det är en rörelse för förändring. Vi tror på att vara närvarande och aktiva i samhället för att skapa en meningsfull påverkan. Genom vårt sociala arbete och vårt starka engagemang strävar vi efter att vara en kraft som ger stöd och hopp till dem i behov. Att arbeta hos oss innebär att vara en del av en organisation som verkligen gör skillnad i människors liv. Vi vill att våra arbetsplatser ska vara en plats att trivas och utvecklas på, och att varje enskild medarbetare ska känna stolthet över sitt arbete och Stadsmissionen. Hos oss får du möjlighet att växa både professionellt och personligt, samtidigt som du bidrar till ett mänskligare samhälle. Läs gärna mer om oss på vår https://www.stadsmissionenost.se/
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Vill du vara med och göra skillnad på riktigt för personer utan bostad? Tycker du om att ha ett varierande arbete? Är du social och tydlig i din kommunikation? Då har du ett vikariat som bostadskonsulent att söka hos oss. Ditt nya jobb Bostadsenheten hyr ut lägenheter i andra hand genom så kallade "bostadssociala kontrakt" till personer som själva inte kan få ett eget förstahandskontrakt. Som Bostadskonsulent är din uppgift att arbeta för att hyresgästen ska kunna få ett eget förstahandskontrakt. Detta kan ske antingen genom att hyresgästen tar över kontraktet eller genom att hen hittar en egen bostad. Målgruppen för verksamheten är personer som kommer i kontakt med socialtjänsten och därigenom har fått ett biståndsbedömd insats i form av bostad. Individerna kommer i dag från olika sektioner inom socialtjänsten; försörjningsstöd, missbruk, funktionshinderomsorg, barn och unga. Ditt uppdrag som Bostadskonsulent är att stötta hyresgästen i detta och att göra kontinuerliga uppföljningar på plats i hyresgästens hem. Att arbeta som bostadskonsulent innebär att du är kontaktperson till ett antal hyresgäster. Du besöker enskilda i deras hem för att på olika sätt stötta upp i boendet. Det kan handla om att ge råd och stöd kring skötsel, motivera till stödinsatser eller kontakter med olika myndigheter. Som bostadskonsulent samverkar du med hyresgästens övriga kontaktnät varvid vi lägger stor vikt vid samarbetsförmåga. Då du har mycket kommunikation och stort kontaktnät måste du behärska svenska väl både i tal och skrift. Bostadsenheten har hela kommunen som arbetsområde. Arbetstider är måndag-fredag med dag och kvällstjänstgöring samt 1 lördag i månaden. Din kompetens - Du som söker har en eftergymnasial utbildning inom socialt arbete eller beteendevetenskap och det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av socialt arbete samt vana att arbeta med MI. - Du tar gärna egna initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat - Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt arbete och driver dina arbetsprocesser vidare - Som person har du lätt för att ändra ditt synsätt, anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar - Du har ett lugnt bemötande, är lösningsorienterad samt har ett genuint intresse av att hjälpa andra - Du har en helhetssyn och förståelse för vilken betydelse din yrkesroll har för verksamheten - Som person är du trygg och inte rädd för att möta människor i utsatta situationer Bärande principer för oss som arbetar i socialtjänsten är människors delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Länk till förmånslistan: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss Bostadsenheten är placerat i Socialtjänsten inom Individ- och familjeomsorgen under område vuxen. Vi är 11 Bostadskonsulenter, 1 administratör, 2 driftstekniker och 1 samordnare. Vi ansvarar för samordning och uppföljning av socialförvaltningens samtliga bostadssociala kontrakt. Kontrakten är biståndsbedömda och uppföljningar sker i den enskildes hem. På bostadsenheten arbetar 15 medarbetare med att hjälpa enskilda och familjer att få och behålla en bostad. Hela kommunen är arbetsområdet och vi arbetar klientorienterat med stort fokus på hyresgästen och dennes motivation att ha en lyckad bostadssituation. Enheten är organiserad under IFO, område vuxen, och är placerad på väster i Jönköping. Målgruppen för verksamheten är personer som genom sin kontakt på socialtjänsten har rätt till ett gynnande biståndsbeslut om bostadsanskaffning. Individerna kommer från olika funktioner inom socialtjänsten; försörjningsstöd, missbruk, funktionshinderomsorg, barn och unga och mottagningen för våldsutsatta. På enheten pågår utvecklingsarbeten i samverkan med myndighets- och utförarverksamheteter inom övrig socialförvaltningen. Även ett pilotprojekt kring ”Bostad Först” är initierat i verksamheten och utvecklingsmedel från Socialstyrelsen har beviljats. Bra att veta Denna rekrytering avser ett tidsbegränsat heltidsvikariat som bostadskonsulent, med tillträde enligt överenskommelse. Sista anställningsdag är 2025-12-31. I ansökan vill vi att det finns personligt brev, CV, bifogat examensbevis samt tidigare tjänstgöringsintyg. All din tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattning du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuell och vilken befattning du haft. Ansökningar som saknar detta kommer inte att prioriteras. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Rekryterande chef har semester 18 juni tom 18 juli. Eventuella frågor besvara av denne när hon är tillbaka måndag v. 30. Hantering av rekryteringen samt urval till intervjuer sker under v. 30. Intervjuer sker under vecka 31. Söker du tjänsten och blir kallad till intervju behöver du vara tillgänglig den här veckan. Vill du veta mer? Rekryterande chef, se nedan. Fackliga representanter: https://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som Bostadskonsulent! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Välj ett jobb för att visa detaljer