Kontaktperson / Boendestödjare . Socionom/Socialpedagog Smålands Län med utgångspunkt Växjö. Vi ser att du har relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis beteendevetenskap, psykiatri eller pedagogik. Socionom eller utbildad Socialpedagog (400YH eller 120HP som minimum och ej distansutbildningar)examen är meriterande liksom arbetslivserfarenhet från liknande uppdrag. BRALIVA började sin resa 2016 och sedan dess arbetar vi dagligen för att leverera en problemfri, långsiktig och hållbar lösning med fokus på individen. Vi är en väletablerad, anpassningsbar och flexibel verksamhet som ständigt utvecklas utifrån våra uppdragsgivares behov. Varje dag arbetar vi för att leverera en problemfri, långsiktig och hållbar lösning med individen i centrum. Vi tillhandahåller boende i hemmiljö genom våra egna lägenheter och hus med ett stöd utformat efter varje individs behov och förutsättningar. Braliva vill skapa trygghet, stöd och framtidstro till våra klienter genom att erbjuda skydd ,individanpassat stöd och kvalitativa boendelösningar som upplevs som ett vanligt hem där man kan bygga upp ett nytt och bra liv. Vi söker en självgående och flexibel kontaktperson/ boendestödjare med engagemang och positiv framtoning till vår verksamhet i Småland. Arbetsuppgifter: Som boendestödjare finns du till hands för att vägleda och utgöra en trygghet genom individuellt stöd i vardagen. Du kommer vara kontaktperson åt ett antal klienter som du träffar regelbundet. Allt praktiskt stöd samt samtalsstöd. Samtalsstöd kan bestå utav trauma behandling, krishantering och samtal rörande våldet/situationen för en ökad förståelse. Praktiska stödet kan exempelvis bestå utav transporter, myndighetskontakter, läkarbesök, identifiera sysselsättning såsom praktik eller arbete, främja en bra hälsa genom träning. Ge individerna som bor i våra lägenheter en ökad tilltro till den egna förmågan och ökad självständighet. Administrativa arbetsuppgifter som social dokumentation och upprättande av genomförandeplaner. Vänligen respektera att vi endast tar emot ansökningar via angiven email adress.
Vill du göra skillnad i människors liv? Vi söker nu en Boendestödjare. Krav: - Godkänd utbildning inom området är ett krav, t.ex. socialpedagog eller behandlingsassistent. - Körkort är ett krav - Svensktalande Vi erbjuder: - Heltidsanställning - Meningsfullt arbete i ett engagerat team Ansök idag och bli en viktig del av vår verksamhet!
Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer. Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker! Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb! I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Genom friskfaktorerna arbetar vi aktivt för en god arbetsmiljö där medarbetare ska må bra och trivas på arbetet. ARBETSUPPGIFTER Är du intresserad av att arbeta förebyggande i ett samordningsteam för att motverka elevers skolfrånvaro? Att tänka i nya banor och samarbeta över professionsgränser? Barn- och utbildningsförvaltningen och Arbete- och välfärdsförvaltningen har gemensamt ansökt om ett projekt för att arbeta med att förebygga skolfrånvaro Tillsammans för närvaro. Projektet kommer att vara medfinansierat av Europeiska Socialfonden (ESF). Syftet med projektet är att minska elevers problematiska skolfrånvaro och främja att de kan fullfölja sin skolgång. Under förutsättning att vi får vår projektansökan godkänd söker vi nu dig som är intresserad av att ingå i ett övergripande samarbetsteam med fokus på insatser och stöd till ungdomar 13 - 16 år som riskerar att få problematisk skolfrånvaro. Stödet kommer att rikta sig både till ungdomarna och deras vårdnadshavare och målsättningen med projektet är att arbeta fram nya arbetssätt för ökad skolnärvaron och att utveckla samarbetet mellan skola och socialtjänst. Detta innebär att arbetet kommer att innefatta både direkt arbete med ungdomar och vårdnadshavare samtidigt som det krävs ett arbete med handledning och utvecklingsarbete med skolorna och socialtjänsten. Projektet ska sträva efter att förbättra organisationen och samverkan mellan skola och socialtjänst med fokus på att möta elevernas individuella behov. Teamet som du kommer att ingå i kommer att bestå av en pedagog (med semestertjänst), en socionom och en fritidsledare. Er roll blir att arbeta med utveckling av det förebyggande arbetet och direkta insatser riktade till eleverna och deras vårdnadshavare. Ni ska tillsammans stötta våra två högstadieskolors elevhälsoteam och skolornas arbete med elever som har problematisk skolfrånvaro. Arbetet kommer att anpassas utifrån målgruppens behov vilket innebär att flexibelt förhållningssätt är viktigt. Teamet kommer att ha gemensam arbetsplats, men arbetet kan också innebära att du träffar eleven i hens hem eller på andra platser där eleverna befinner sig på och känner sig trygg med. Detta ingår i arbetet Att utifrån kunskapsbaserat och förebyggande förhållningsätt: -Arbeta med att stötta elever i social situation -Samtal enskilt med barn, vårdnadshavare -Samtal i grupp med barn och vårdnadshavare -Samarbeta, och skapa förutsättningar för samarbete mellan socialtjänst och skola -Samarbete med region och andra relevanta aktörer KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och har arbetat som socionom i minst 3 år. Du behöver ha erfarenhet att arbete med barn, unga och dess vårdnadshavare. Du är lösningsfokuserad och flexibel, trivs med att arbeta i tvärprofessionellt team samtidigt som du tar ansvar för ett självständigt arbete. Du skapar delaktighet, har en god samarbetsförmåga och har lätt för att bygga goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett effektivt sätt. Du har god insikt i hur människor tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap till andra. Du kommunicerar på ett tydligt och lättförståeligt sätt samt har vana av dokumentation. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i tvärprofessionella team. Tidigare har arbetat med elever med skolproblematik samt har tidigare erfarenhet av gruppverksamhet, av samtalsstöd och samtalsbehandling. Det är meriterande om du har en vidareutbildning och/eller MI-utbildning. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. B-körkort erfordras för anställningen. ÖVRIGT Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt. Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag. Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar. Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret. Välkommen med din ansökan!
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Stenunsgund har ett sedan ett knappt år tillbaka ett spännande målsökande samarbete mellan grundskolan, centrala- barn och elevhälsan och enheten för familjestöd – ett skolsocialt team! Då en av våra socialpedagoger har en föräldraledighet att se fram emot söker vi hennes ersättare under 18 månader. ArbetsuppgifterSkolsociala teamet arbetar i operativ samverkan för våra barn och elever. Genom att arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande är teamet tillsammans med lärare och elevhälsan delaktiga i att skapa en tryggare skolgång för alla elever. Teamet är organiserat i mindre team kopplade till kommunens olika skolor. Insatser planeras och påbörjas när rektor, i samråd med enhetschefen för skolområdet, identifierar ett behov. Som medarbetare i det skolsociala teamet kommer du att: • Arbeta operativt ute på våra skolor – i klasser, grupper och kring enskilda elever • Samarbeta, samordna och samverka • Stötta och vägleda elever och vårdnadshavare • Arbeta med förebyggande och främjande insatser på såväl individ- och gruppnivå som tex information eller utbildning till föräldragrupper, kompetensutveckling för personal eller erbjuda aktiviteter för grupper av elever KvalifikationerVi söker dig med adekvat utbildning, erfarenhet och personlig lämplighet för uppdraget!Vi ser då att du: • Har en examen som socialpedagog, behandlingspedagog, socionomexamen eller annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig (t.ex. examinerad socialpedagog eller examen inom beteendevetenskap, minimum yrkeshögskola) • Erfarenhet av skolsocialt arbete/elevhälsoarbete och har ett relationellt perspektiv på elever i skolsvårigheter • Ett genuint intresse för barn och unga och deras nätverk • Har B-körkort För att lyckas med uppdraget är det viktigt att du: • Har förmåga att skapa och bibehålla relationer med elever och vårdnadshavare samt professionella kontakter – allt i en professionell kontext • Trygg i att ha svåra samtal samt olika roller i möten • Kan arbeta strukturerat och systematiskt både i det dagliga operativa arbetet samt i systematiskt kvalitetsarbete – i det initiativförmåga och god självledarskapsförmåga • Är en lagspelare som tilltalas av att arbeta i team • Är flexibel och lösningsorienterad • Har en god empatisk förmåga och är lyhörd för andras perspektiv Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet utöver utbildningskrav. Det är också av vikt att du har möjlighet att påbörja anställningen senast 1 oktober. Tjänsten är ett vikariat på ca 18mån. Planerade intervjdatum är: 26/8 & 1/9
Välkommen till Region Kronoberg! Här är jobbar 6500 personer för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. Primärvården omfattar 21 offentligt drivna vårdcentraler, 1177 Vårdguiden, Primärvårdsrehab, Primärvårdens hälsoenhet, Familjehälsan och En väg in för barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Vårt uppdrag är att skapa goda förutsättningar för våra patienter så att Kronobergarna får rätt vård och behandling av bästa möjliga kompetens i rätt tid och på rätt vårdnivå. Vi söker nu efter en rehabkoordinator till vårt team på primärvårdsrehab i Dalbo. Primärvårdsrehab i Dalbo är en arbetsplats med gott samarbete och snabba kontaktvägar. Här arbetar vi för att våra patienter ska få vård av god kvalitet och känna trygghet och tillit. Du kommer mötas av ett mycket fint arbetsklimat där tilliten är hög och där du har möjlighet att påverka både ditt eget arbete och verksamheten tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du chansen att utvecklas tillsammans med erfarna och kompetenta kollegor i ett intressant och omväxlande arbete. Vill du använda din expertis för att göra en verklig skillnad i människors liv? Då kan du vara den vi söker - välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som rehabiliteringskoordinator är du samordnare inom sjukvården och gentemot andra aktörer som kommunen, Försäkringskassan, arbetsgivare och Arbetsförmedling för våra patienter som är sjukskrivna. Ditt uppdrag är att identifiera patienter som är i behov av samordnade åtgärder för att främja en så tidig arbetsåtergång som möjligt. Du kommer att vara med i utvecklingen av arbetssätt och metoder som främjar tidiga insatser i sjukskrivningsprocessen. Du kommer att arbeta med kartläggning av patienter, med bedömning och förslag på arbetsfrämjande insatser. Du kommer att koordinera olika former av nätverksmöten och vårdplanering. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, är socionom, beteendevetare eller motsvarande. Det är meriterande om du har interkulturell kompetens. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av koordinering och handläggningsarbete inom sjukskrivningsprocessen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i hälso- och sjukvård och har god kännedom om, och intresse för rehabilitering vid sjukskrivningsprocessen. Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med personer med psykisk ohälsa och att du är intresserad av utvecklingsarbete. Som person känner du dig trygg med att arbeta självständigt samtidigt som du ser ett stort värde av att samarbeta i team kring patienterna. Du har en god kommunikativ förmåga och arbetar med fokus på patientens bästa. Du är en bra arbetskamrat som bidrar till en god arbetsmiljö. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För att underlätta behandlingen av din ansökan, vänligen: • Bifoga ett detaljerat CV • Inkludera relevanta betyg, intyg och eventuell legitimation för den tjänst du söker ÖVRIGT Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Boden (enhet Sävastgården). Satsning på Johannisberg! Under hösten 2025 satsar vi extra på att utöka bemanningen i vår klientnära verksamhet, vill du vara en del av SiS ungdomshem Johannisberg och göra skillnad för våra ungdomar ska du söka nu! Vi har nu ett erbjudande till dig som söker och får anställning på SiS ungdomshem Johannisberg, enhet Kalix, vilket innebär ett extra lönetillägg på 3000 kr/månaden i 18 månader utöver den individuella grundlönen. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingsassistent på SiS en meningsfull utmaning. Målet med ditt uppdrag är att motivera våra ungdomar till nya och mindre riskfyllda sätt att leva. Som behandlingsassistent är du med och ser till att rutinerna på avdelningen fungerar som de ska. Du spelar en stor roll för stabiliteten och tryggheten för våra ungdomar, och står för basen i det dagliga livet som skolgång, städning, matlagning med mera. Du har ett högt säkerhetsmedvetande och är med och bidrar till att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt våra rutiner. Dokumentation är en viktig del av ditt arbete. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. Tillsammans med ditt team av engagerade kollegor såsom behandlingspedagoger och behandlingssamordnare har ni möjlighet att nå goda resultat och bidra till förändring. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. Arbetstiden är enligt schema dag - kväll och helg. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, stor empatiskt förmåga och en förmåga att skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Du ska även ha: • Avslutad gymnasieutbildning • Erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer, t.ex. arbete inom psykiatri eller inom LSS omsorg • B- körkort • God fysisk förmåga • God svenska i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet från klientnära befattningar på Kriminalvården, t.ex. Kriminalvårdare • Väktarutbildning • Erfarenhet från klientnära befattningar på Migrationsverket, t.ex. handläggare på Förvaret • Utbildning inom vård-och omsorg • Erfarenhet av arbete med målgruppen icke-skolpliktiga pojkar På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 augusti. Då vi är mitt i sommarsemestern kan rekryteringsprocessen försenas något. Vid svårigheter att komma i kontakt med kontaktpersoner ring växeln 010-4532000. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Smedjebackens kommun ligger naturskönt vid starten av Strömsholms kanal och erbjuder en unik kombination av landsbygdens lugn och närhet till både storstad och naturupplevelser. Här finns goda möjligheter för dig som vill arbeta och bo i en inspirerande och växande miljö, där samhällsutveckling och hållbarhet är i fokus. Med en stark gemenskap, ett rikt kulturutbud och vacker natur erbjuder Smedjebacken både en trivsam arbetsplats och en plats att växa och trivas på. Välkommen att bli en del av oss! Välkommen till Smedjebackens kommun! Våra styrkor är prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Som medarbetare hos oss blir du en viktig samhällsbyggare, någon som gör skillnad. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är ledord. Smedjebacken erbjuder bra boende och våra många föreningar, eldsjälar och entreprenörer bidrar till livskvalitet, samanhållning och levande traditioner i hela kommunen. Elevhälsan Elevhälsan ska främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande. I elevhälsans uppdrag ingår att bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. I Smedjebackens kommun är elevhälsan centralt organiserad och respektive skola har tillgång till skolpsykolog, skolkurator, specialpedagog, skolsköterska samt skolläkare, specialpedagogerna är anställda på skolorna och har respektive rektor som chef. I Smedjebackens kommun satsar vi nu på att stötta elever i årskurs 4-6 med utmaningar kring problematisk frånvaro och anpassad studiegång. Vi söker därför dig, en engagerade person, som vill göra skillnad för elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Arbetsuppgifter Arbetet sker i team tillsammans med en kollega, övriga medarbetare i elevhälsan och skolans personal. Ditt uppdrag blir bland annat att: .Vara ett socialt och pedagogiskt stöd för elever med närvaroutmaningar. .Ha motiverande och stödjande samtal för att skapa goda förutsättningar för skolnärvaro, lärande och utveckling. .Fungera som länk mellan hem och skola, och bidra till ett inkluderande och positivt skolklimat. .Samarbeta med lärare, skolledare och andra professioner för att anpassa insatser efter varje elevs behov. Kvalifikationer För tjänsten krävs utbildning till socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan likvärdig utbildning. Meriterande .Erfarenhet av arbete med ungdomar och en förståelse för skolans uppdrag. .Vana av att möta elever med NPF eller psykisk ohälsa. .Erfarenhet av att samverka med vårdnadshavare i komplexa situationer. .Tidigare arbete i tvärprofessionella team eller projektform. .Dokumenterat god förmåga att skapa förtroendefulla relationer och arbeta lösningsfokuserat. Personliga egenskaper Vi lägger även stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är empatisk, trygg i dig själv och brinner för att hjälpa elever att övervinna hinder i skolan. Du är flexibel, kan ta egna initiativ och uppskattar att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har en stark kommunikativ förmåga i tal och skrift. Övrigt Tillträde september 2025 eller enligt överenskommelse. Utdrag ur belastningsregistret krävs enligt gällande lagstiftning. Provanställning kan komma att tillämpas. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Vi erbjuder Vi erbjuder en arbetsplats i en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro. Vi tror på dialogen som verktyg för utveckling och värnar om korta beslutsvägar och prestigelöst förhållningssätt. Arbetsmiljöarbetet står i fokus där målsättningen är att arbetslivet ska vara hållbart, hälsosamt och tryggt för alla medarbetare. På smedjebacken.se kan du läsa mer om de förmåner vi erbjuder. Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering. Läs mer på smedjebacken.se om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter. Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du personalavdelningen genom kommunens växel så får du hjälp med din ansökan. Varmt välkommen med din ansökan! Kontaktinformation Carin Malmberg, Verksamhetschef centrala elevhälsan, 0240-660233, [email protected] Per Eisen, Verksamhetsutvecklare/bitr. skolchef, 0240-660109, [email protected] Fackliga kontaktpersoner nås via kommunens växel., 0240-660000 Arbetsplats Vasagatan 14 777 30 Smedjebacken
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Boden (enhet Sävastgården). Satsning på Johannisberg! Under hösten 2025 satsar vi extra på att utöka bemanningen i vår klientnära verksamhet, vill du vara en del av SiS ungdomshem Johannisberg och göra skillnad för våra ungdomar ska du söka nu! Vi har nu ett erbjudande till dig som söker och får anställning på SiS ungdomshem Johannisberg, enhet Kalix, vilket innebär ett extra lönetillägg på 3000 kr/månaden i 18 månader utöver den individuella grundlönen. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga förändringen för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingspedagog hos SiS en meningsfull utmaning. Som behandlingspedagog arbetar du i team tillsammans med behandlingsassistenter och behandlingssamordnare och tillsammans ansvarar ni för att de ungdomar som bor hos oss får den trygghet, vård och behandling som de behöver. Vi möter ofta människor i kris, vilket innebär att du jobbar med kvalificerat omvårdnads-och motivationsarbete och med att vara ett stöd i vardagen. Med stöd av dina kunskaper inom vård- och behandlingsarbete bidrar du aktivt till att behandlingsplaner fullföljs. Dokumentation är en viktig del av ditt arbete, och bidrar bland annat till rättssäkerhet, planering och uppföljning av vår verksamhet. Du har ett högt säkerhetsmedvetande och bidrar till att säkerheten upprätthålls enligt våra rutiner, och du medverkar till att vardagen flyter på med skolgång, städning, matlagning med mera. Kontaktmannaskap är också en av dina arbetsuppgifter. I arbetet kan det även ingå att vara handledare åt nya medarbetare och praktikanter. Det här är ett arbete för dig som ser en positiv utmaning i att få arbeta med utsatta människor i en svår livssituation. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. Arbetstiden är enligt schema dag - kväll och helg. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer För att lyckas i ditt arbete har du en grundmurad positiv människosyn. Du är motiverad att hjälpa människor i en utsatt livssituation och du delar SiS värdegrund, att vara en plats för förändring. Vidare har du en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos våra ungdomar. Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att skapa relation med ungdomar likväl som med övriga i personalgruppen. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har lätt för att samarbeta med andra och du kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska också ha: • Examen från 2-årig eftergymnasial utbildning vid folkhögskola eller yrkeshögskola (KY/YH) med inriktning mot socialt/pedagogiskt behandlingsarbete eller utbildning från högskola som vi bedömer likvärdig • B- körkort • God fysisk förmåga • God svenska i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer, t.ex. arbete inom psykiatri eller inom LSS omsorg • Erfarenhet från klientnära befattningar på Kriminalvården, t.ex. Kriminalvårdare • Väktarutbildning • Erfarenhet från klientnära befattningar på Migrationsverket, t.ex. handläggare på Förvaret • Utbildning inom vård-och omsorg • Erfarenhet av arbete med målgruppen icke-skolpliktiga pojkar. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 augusti SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Domarhagsskolan är en 7-9-skola i centrala Avesta kommun. Vi ligger vägg i vägg med Karlfeldtgymnasiet och delar vissa lokaler med dem. Vi har i nuläget 310 elever på skolan. Till rektorsområdet hör också en särskild undervisningsgrupp och anpassad grundskola 7-9. Personalen är engagerad och vi arbetar i enlighet med den gemensamt framtagna spelplanen. Där är professionalitet, respekt och mod tre nyckelord. Begreppet #aktivtsnäll leder oss i vårt målinriktade och främjande arbete för trygghet och studiero. Utifrån detta är vår skola mobilfri. Har vi väckt din nyfikenhet? Är du en engagerad person som vill vara med och utvecklas på vår arbetsplats? Då är du välkommen att söka till oss! ARBETSUPPGIFTER Som mentor ansvarar du för eleverna i ett arbetslag. Du har den kontinuerliga kontakten med vårdnadshavare och ansvarar för den studiemässiga planeringen för eleverna. I uppdraget ingår att du planerar, genomför och följer upp de lektioner vi kallar för mentorstid. Du har daglig kontakt med dina elever och blir deras naturliga stöd under skoldagen och förutsätts ha god kännedom om deras anpassningar och behov för att på så sätt också kunna stötta undervisande lärare. Tjänsten innebär också att du arbetar som skolgrupp i samma arbetslag. Där är ditt uppdrag att arbeta socialt och beteendemässigt för att stärka eleverna. Du ser, tillsammans med resursteamet, till att de lotsas till rätt instans för hjälp och stöd. Du kan också själv få uppdrag kring detta efter beslut på elevhälsoteamsmöte. Du driver elevfrågor, anmäler till EHT, ansvarar för anpassningslistor och klassrecept. KVALIFIKATIONER Socialpedagog eller motsvarande. Det är meriterande om du dessutom har ART, TMO eller annan adekvat fortbildning. I Avesta kommun lägger vi stor vikt vid det pedagogiska ledarskapet i klassrummet. Vi söker dig som har förmåga att motivera och skapa engagemang samtidigt som du är en tydlig ledare. Du är trygg i dig själv och genom ditt sätt att leda och organisera skapar du en trygg och lärorik klassrumssituation. Vi är övertygade om att ordning, reda och tydlighet i kombination med lyhördhet och omtanke tar fram det bästa hos våra elever. Ett gott omdöme och en hög integritet är viktigt då vi vill att du ska vara en vuxen förebild för eleverna. Vi söker dig som är kommunikativ och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer till såväl kollegor som elever, vårdnadshavare och andra aktörer runt eleven. Du behöver även vara väl förtrogen med att använda olika system och dataprogram som används i vårt vardagliga arbete, såsom exempelvis lärplattform och Office-program. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Hässleholm är en låsbar institution med fyra behandlingsavdelningar, två avdelningar för mottagning och behovsbedömning (MBB) samt en öppen TFCO-enhet. Vi tar till övervägande del emot skolpliktiga pojkar men även flickor, med pågående kriminalitet och i vissa fall missbruk. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingspedagog på SiS en meningsfull utmaning. Målet med ditt uppdrag är att motivera våra ungdomar till nya och mindre riskfyllda sätt att leva. Som behandlingspedagog är du med och ser till att rutinerna på avdelningen fungerar som de ska. Du spelar en stor roll för stabiliteten och tryggheten för våra ungdomar och klienter. Du är med och bidrar till att säkerheten på institutionen upprätthålls enligt våra rutiner och dokumentation är en viktig del av ditt arbete. Du kommer jobba med att bygga trygga relationer och medverkar till att våra ungdomar/klienter får den trygghet och säkerhet som de behöver för att bryta invanda beteenden. Tillsammans med ditt team av engagerade kollegor såsom behandlingsassistenter och behandlingssamordnare har ni möjlighet att nå goda resultat och bidra till förändring. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. Vår verksamhet pågår dygnet runt, och du som arbetar på natten ansvarar för ungdomarnas välmående och säkerhet och har som huvudfokus att främja deras sömnrutiner och att finnas där för dem vid behov. Natten är för många den jobbigaste tiden på dygnet, och sömnproblem är väldigt vanligt hos våra ungdomar vilket gör att en trygg vuxen som kan erbjuda stöd i form av samtal eller annat är en väldigt viktig pusselbit. Dokumentation är en viktig del av ditt arbete, och bidrar bland annat till rättssäkerhet, planering och uppföljning av vår verksamhet. Du bidrar till att säkerheten upprätthålls enligt våra rutiner och du medverkar att jobba mot ett ständigt bättre SiS. Arbetet kan variera mycket i intensitet från väldigt lugna nätter till nätter som kräver mycket av dig som behandlingspedagog men är också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande. Du arbetar alltid vaken natt hos oss på pass som är förlagda mellan kl 21:00-08:00 på vardagar och 20:45-08:15 på helger. Ordinarie personal jobbar enligt ett rullande schema i team om fem behandlingsassistenter- och pedagoger. Nattetid finns även alltid en nattsamordnare/operativ ledare som är huvudansvarig för alla beslut. I denna rekryteringen kommer vi även att rekrytera för en roll som kommer att ha ett utökat ansvar för de besök och aktiviteter som hålls på institutionen. Ansvaret kommer bland annat att bestå av att kordinera bokningarna och att de tar hänsyn till säkerhetsapekter. Med det utökade ansvaret krävs att du har förmågan att se till ett helhetsperspektiv i hur planeringen av aktiviteter, bokningar och rättsprocesser utförs. Arbetstiden kommer för rollen att vara förlagt från eftermiddag då man ombesörjer bokningar av besök och aktiviteter, för att till kvällen ingå i nattorganisationen fram passet avslutas under tidig morgon. Som ny medarbetare kommer du att genomgå SiS grundutbildning på 10 veckor. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och utbildningen rustar dig för behandlarrollen i SiS verksamhet. Kvalifikationer För att lyckas i ditt arbete har du en grundmurad positiv människosyn. Du är motiverad att hjälpa människor i en utsatt livssituation och du delar SiS värdegrund, att vara en plats för förändring. Vidare har du en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos våra ungdomar. Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att skapa relation med ungdomar likväl som med övriga i personalgruppen. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har lätt för att samarbeta med andra och du kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska också ha: • Examen från 2-årig eftergymnasial utbildning vid folkhögskola eller yrkeshögskola (KY/YH) med inriktning mot socialt/pedagogiskt behandlingsarbete eller utbildning från högskola som vi bedömer likvärdig • Erfarenhet av behandlingsarbete • God svenska i tal och skrift Meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med våran målgrupp (skolpliktiga pojkar i kriminallitet, missbruk, gängtillhörighet) • B-körkort • Tidigare erfarenhet av nattarbete På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31/7 SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Välj ett jobb för att visa detaljer