Bygglovshandläggare

Sök bland 8 lediga jobb som Bygglovshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bygglovshandläggare
Halmstads kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad. Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Bygg- och miljöförvaltningen ska genom sitt uppdrag möjliggöra en god livsmiljö för invånare, besökare och näringsidkare i ett växande Halmstad. Organisationen är i ett starkt utvecklingsskede både gällande service och som en viktig aktör i att bygga en hållbar kommun. Vår förvaltning ansvarar bland annat för kartförsörjning, bygglov, lantmäteriförrättningar, miljö- och hälsoskyddsfrågor. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Halmstad. Vill du vara med och påverka? Vi arbetar processorienterat och med ett starkt servicefokus. Vår ambition är att vara en myndighet som man gärna har att göra med. Nu söker vi dig som vill vara med och forma framtidens Halmstad som bygglovshandläggare i Byggnadsenheten Gestaltning. Hos oss får du en viktig roll i att driva samhällsbyggnadsfrågor framåt genom professionell myndighetsutövning och god service till våra medborgare. Byggnadsenheten Gestaltning består av 14 engagerade och kunniga kollegor – ett välkomnande gäng som värdesätter samarbete, kunskapsutbyte och arbetsglädje. Vi tror på ett öppet arbetsklimat där vi stöttar varandra och har roligt tillsammans. ARBETSUPPGIFTER Som bygglovshandläggare arbetar du med hela kedjan i byggprocessen: • Handlägga ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked och anmälningspliktiga åtgärder • Granska ritningar och handlingar enligt plan- och bygglagen (PBL) samt andra relevanta regelverk • Föredra ärenden inför byggnadsnämnden och fatta beslut på delegation • Ge råd, information och service till privatpersoner, företag och andra myndigheter • Delta i arbetet kring detaljplaneprocesser och strandskyddsfrågor • Utföra och handlägga tillsyn • Bidra till att utveckla våra arbetsprocesser och stärka den digitala utvecklingen Arbetet är varierande och innebär såväl självständigt ansvar som ett nära samarbete med kollegor inom och utanför enheten KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant utbildning som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, arkitekt eller jurist från högskola/universitet - eller annan utbildning/erfarenhet inom samhällsbyggnad som vi bedömer likvärdig • Goda kunskaper om plan-och bygglagen, Boverkets byggregler, förvaltningslagen och kommunallagen • B-körkort - du behöver kunna genomföra platsbesök inom kommunen • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift Det är meriterande om du också har: • Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete som byggnadsinspektör eller bygglovshandläggare • Kunskap i byggteknik • Erfarenhet att arbeta i detaljplaneprocessen • Handläggning av strandskyddsdispenser eller tillsyn enligt PBL Din profil Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är serviceinriktad och pedagogisk och som har lätt för att förklara regler och beslut på ett tydligt och begripligt sätt. Du är strukturerad, ansvarstagande och har ett gott omdöme, samtidigt som du är trygg i din myndighetsroll och kan fatta beslut även i komplexa frågor. Du arbetar självständigt och tar egna initiativ för att driva ditt arbete framåt, men trivs också med att samarbeta och bidra till ett gott arbetsklimat tillsammans med kollegor. Vi ser att du är prestigelös och ödmjuk och att du möter varje person du träffar med respekt, förståelse och engagemang. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta. Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Varmt välkommen med din ansökan!

3 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Bygglovshandläggare vikariat
Marks kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. Som bygglovshandläggare i Marks kommun arbetar du på Plan- och byggenheten som svarar under Bygg- och miljönämnden och ingår i Bygg- och miljöförvaltningen. Vi är sammanlagt 14 medarbetare samt enhetschef på Plan- och byggenheten som ansvarar för bygglov, inspektion, kulturmiljö, energirådgivning samt kart- och mättjänster. I Bygg- och miljöförvaltningen ingår även Miljöenheten och Förvaltningsgemensamt stöd. Tjänsten är ett vikariat för en föräldraledig bygglovshandläggare och beräknas pågå till oktober 2026. ARBETSUPPGIFTER I rollen som bygglovshandläggare handlägger du ärenden enligt plan- och bygglagen (PBL). I arbetsuppgifterna ingår handläggning av bygglov, anmälningsärenden och i vissa fall tillsynsärenden. Du kommer att utreda och handlägga inkomna ansökningar samt fatta beslut enligt PBL. Du kan också komma att utreda och handlägga tillsynsärenden. Du arbetar självständigt men också tillsammans med kollegor för att utveckla processer, rutiner och utbyta kompetenser och erfarenhet. Majoriteten av ärendehanteringen sker genom delegation men vissa ärenden föredras också mot Bygg- och miljönämnden. Som bygglovshandläggare har du mycket kontakt med medborgare, företag och samverkar med både externa och interna parter. Service och rådgivning såväl internt som externt till allmänheten är en viktig del i arbetsuppgifterna. KVALIFIKATIONER Din utbildningsbakgrund ska vara yrkeshögskole-, högskole- eller universitetsutbildning inom bygglovshandläggning, arkitektur, byggnadsteknik, bebyggelseantikvarie, rättsvetenskap eller juridik. Alternativt har du en annan relevant akademisk utbildning i kombination med relevant erfarenhet som vi sammantaget kan bedöma som likvärdig. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med handläggning av bygglov, bygganmälan eller tillsyn enligt PBL. Det är också meriterande om du har arbetat med myndighetsutövning och handlagt ärenden med motstående intressen.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person ser vi att du är initiativtagande och ser självständigt vad som behöver göras och agerar därefter, med hjälp av din goda problemlösningsförmåga. Eftersom arbetet innebär många kontakter med markägare, allmänhet och andra intressenter är det viktigt att vara en god relationsbyggare som inger förtroende. Vidare är du trygg i din förmåga att hantera komplexa situationer med motstående intressen. Du har du god samarbetsförmåga och du ser till hela organisationen och delar med dig av den information som behövs för att nå önskade resultat. ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

2 juli 2025
Sista ansökan:
23 juli 2025
Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör
Årjängs kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Årjängs kommun är en stolt tillväxtkommun med framtidstro. Vi antar utmaningar med tillförsikt och mod tillsammans i samverkan. Här finns det utrymme för nya människor och nya idéer att slå rot. Vi som bor, lever, verkar och besöker Årjängs kommun brukar säga att det är nära till allt som betyder något. Vill du ta nästa steg i din karriär? Har du ett intresse för kombinationen bygglovs- och strandskyddsfrågor, service och lagstiftning? Då kan vi vara din nästa arbetsgivare. Vi söker en ny kollega som vill vara en del av vårt arbetslag på Bygg- och miljöenheten i Årjäng. Som bygglovshandläggare hos oss jobbar du i nära samarbete med enhetens övriga handläggare inom miljö- och hälsoskydd, livsmedel, alkohol och tobak. Bygg- och miljöenheten är en enhet som ingår i Samhällsbyggnadsavdelningen där vi har en god sammanhållning och trivsel. Vi hoppas att du vill bli en av oss! ARBETSUPPGIFTER Som bygglovshandläggare/byggnadsinspektör hanterar du ärenden inom bygglov, förhandsbesked, tillsyn samt strandskyddsdispenser. I arbetsuppgifterna ingår att fatta delegationsbeslut, upprätta beslutsunderlag till Bygg- och miljönämnden, utföra tekniska samråd, tillsynsbesök och platsbesök. En stor del av arbetet omfattar att ge information, vägledning och rådgivning till både allmänhet och företag.  Under året kommer det att ske många förändringar i både PBL och BBR, vilket innebär att du behöver kunna hantera ärenden gentemot både nuvarande, tidigare och kommande lagstiftning. I arbetsuppgifterna ingår att kunna göra objektiva bedömningar som grund för olika beslut och vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet är omväxlande och innebär arbete på både kontor och genomförande av platsbesök på olika ställen i kommunen. Vi har nära till politisk ledning och beslutsfattare och vi involveras i projekt som berör flera olika verksamheter. KVALIFIKATIONER Eftersom arbetet förutsätter många kontakter med olika personer är viktigt att du är utåtriktad, positiv och har lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Som person är du noggrann och har förmågan att avsluta det som påbörjats. Du behöver ha förmågan att kunna hantera många saker samtidigt och kunna växla mellan att se till detaljer och att ha en övergripande syn. Du behöver ha god datavana då vi till stor del jobbar digitalt i ärendehanterings- och kartsystem.  Vi söker dig som har: ·       Högskoleutbildning, lägst kandidatexamen, med inriktning mot bygg, konstruktion, arkitektur eller har annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivare bedömer likvärdigt ·       Relevant arbetslivserfarenhet för tjänsten ·       Har god förmåga att samarbeta och tycker om att ha kontakt med många olika slags människor, men även förmågan att självständigt driva ett arbete framåt ·       Tycker om att driva utvecklingsarbete ·       Har kunskap och erfarenhet om aktuell lagstiftning (främst PBL, PBF, BBR och MB) ·       Giltigt B-körkort ÖVRIGT För att kunna utföra vissa arbetsuppgifter som innefattar känslig information kan medarbetare behöva logga in med sin personliga e-legitimation. E-legitimation är en elektronisk identitetshandling som kan jämföras med andra former av legitimation, såsom pass. Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka in din ansökan redan idag. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

2 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Bygglovshandläggare vikariat
Bjuvs kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?" Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle. Vad jobbar du för? Du kommer att arbeta med oss på bygg- och miljöförvaltningen, där vi jobbar med bygglov, strandskydd, bostadsanpassning, tillsyn enligt PBL, GIS och geodata, miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll.  Din arbetsplats kommer att vara på kommunhuset, som bara ligger ett stenkast från pågatågstationen. ARBETSUPPGIFTER I denna roll kommer du främst arbeta som handläggare av bygglov och bygganmälningar samt tillsynsärenden utifrån plan- och bygglagen. I tjänsten ingår också handläggning av enklare ärenden inom bostadsanpassning. Eftersom Bjuv är en liten kommun lär du även få hjälpa till med andra frågor förvaltningen arbetar med. En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge råd till de som vill bygga. Du fattar självständiga beslut i enlighet med gällande delegationsordning och förbereder och föredrar ärenden inför beslut i bygg- och miljönämnden. Som bygglovshandläggare krävs ett nära samarbete med kollegorna på förvaltningen, med andra tjänstepersoner inom kommunen, politiker, medborgare, konsulter och andra myndigheter. Du arbetar kontinuerligt med att effektivisera arbetsprocesser samt att alltid ge medborgarna och företagarna hög service och ett professionellt bemötande. KVALIFIKATIONER Du har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning. Du har något/några års erfarenhet av bygglovshandläggning, gärna från kommunal verksamhet. Du har bra kunskaper inom Plan- och bygglagen och gärna även Boverkets byggregler. Har du kunskaper om lagen om bostadsanpassningsbidrag samt erfarenhet av att arbeta med EDP Vision och Geosecma är det ett plus. Du ser till att hålla dig uppdaterad inom området. Du är en lagspelare som också har förmågan att arbeta självständigt. För att fungera i gruppen behöver du vara en relationsbyggare som ser lösningar framför problem och som har ett flexibelt förhållningssätt. I pressade situationer behåller du lugnet och ett realistiskt perspektiv på situationen. Vi värdesätter högt att du känner ett starkt ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att genomföra ditt uppdrag. Det är viktigt att du kan strukturera och planera ditt arbete och att du samarbetar väl med kollegorna inom bygglovsgruppen, men även med kollegor i övriga delar inom kommunen. En bygglovshandläggare hjälper människor att förverkliga sina drömmar och behöver kunna visa på möjligheter i de fall ett bygglov inte kan beviljas. Du vinnlägger dig om att ge god service. Ett gott och professionellt bemötande och en förmåga att anpassa sin kommunikation till den du möter är nödvändigt. Du talar och skriver flytande svenska och du har körkort (B). Som person är du med andra ord lika intresserad av att arbeta med människor som med byggfrågor.  För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. ÖVRIGT Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag. Känslan skapar Familjen Helsingborg. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. familjenhelsingborg.se

1 juli 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Bygglovhandläggare
GÖTEBORGS KOMMUN
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Avdelningen ger också allmänheten stöd och råd i andra lovrelaterade frågor och hjälper dem i bygglovsprocessen. Som bygglovhandläggare granskar du bygglovsansökningar utifrån såväl formella bestämmelser som lämplighet och gestaltning samt deltar aktivt i avdelningens utvecklingsarbete i dessa frågor. I uppdraget ingår att på delegation fatta beslut om bygglov, ge service till allmänheten i form av råd och upplysningar, samt föredra ärenden inför byggnadsnämnden. På stadsbyggnadsförvaltningens bygglovsavdelning är vi cirka 120 personer som arbetar med bygglov, genomförande, tillsyn och bostadsanpassning. Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens stad, här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och vi arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi arbetar för att långsiktigt kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats. KVALIFIKATIONER Du som söker är utbildad arkitekt eller bebyggelseantikvarie, alternativt har bygglovhandläggarutbildning i kombination med annan utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med bygglov och förhandsbesked samt har goda kunskaper i Plan- och Bygglagen. Arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. För att trivas i arbetet behöver du kunna arbeta strukturerat då du hanterar ärenden som befinner sig i olika faser. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. På byggavdelningen har vi ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Det är viktigt för oss inom teamet och byggavdelningen i stort att vi bryr oss om varandra. En god arbetsmiljö innebär att vi gör ett bättre arbete för dem vi är till för. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden, Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. Tjänsten kräver att du har B-körkort då det kan förekomma bilkörning i tjänsten. ÖVRIGT Inför din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

23 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Bygglovshandläggare/-inspektör
Hudiksvalls kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Arbetsuppgifter I rollen som bygglovshandläggare och byggnadsinspektör arbetar du i huvudsak med prövning av ärenden som rör bygglov, startbesked och slutbesked inom plan- och bygglagen samt strandskyddsdispenser enligt miljöbalken på uppdrag av byggnadsnämnden. Arbetet består av spännande och ibland komplexa juridiska och byggtekniska frågeställningar men också många sociala kontakter med fastighetsägare, företagare, olika verksamheter inom kommunen och andra myndigheter. Du fattar en hel del beslut enligt delegation och bereder och föredrar större ärenden för beslut i byggnadsnämnden. En viktig uppgift är att ge information och rådgivning till allmänheten.  Hos oss får du ett omväxlande arbete där du ofta planerar och styr ditt arbete själv. Du har ett nära samarbete med dina kollegor och övriga engagerade medarbetare inom kommunen.  Arbetet varierar mellan att vara inne på kontoret och ute på platsbesök med tolkning av lagar och planbestämmelser samt med dokumentation och skrivning av olika beslut som tas på delegation eller föredras i byggnadsnämnden. Du deltar aktivt i arbetet med att förbättra och utveckla processerna, rutinerna och arbetssättet i verksamheten.  Tjänsten kräver närvaro på arbetsplatsen, men det kan finnas möjlighet till överenskommelse om att arbeta på distans delar av veckan.   Din profil Vi söker dig som är erfaren bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör. Du ska minst vara utbildad handläggare via KYH eller motsvarande och gärna erfarenhet av att ha jobbat i en politiskt styrd organisation. Som person har du lätt att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och är lika intresserad av att arbeta med människor som med byggfrågor. Goda kunskaper i plan- och bygglagen är meriterande.  Om plan- och bygglovskontoret Hudiksvalls kommun är i ett expansivt skede och som medarbetare på plan- och bygglovskontoret får du möjlighet att delta i samhällsutvecklingen av vår framtida kommun. Vi erbjuder dig en trevlig arbetsmiljö, 13 kompetenta och glada kollegor samt spännande projekt med möjligheter till personlig utveckling. Tillsammans ska vi leverera samhällstjänster av högsta kvalitet, medverka till ett blomstrande näringsliv och en attraktiv och hållbar livsmiljö inom byggnadsnämndens givna ramar.  Våra lokaler finns sedan ett par år sedan i ett nybyggt centralt beläget kontorshus vid Hudiksvallsfjärden ed 5 minuters gångavstånd till buss- och tågstationen.  Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.  I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

20 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Bygglovhandläggare
Salems kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning Salems kommun växer, nya planer tas fram och spännande byggen tar form. Hos oss blir du en av alla engagerade på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Det är högt i tak och mycket god stämning. Vi arbetar för ett hållbart Salem. På bygg- och miljöenheten är vi totalt sju personer som arbetar under en egen nämnd. Vill du vara med på vår resa där vi står inför nya utmaningar med nya byggregler och förändringar i plan- och bygglagen? Arbetsbeskrivning Vi erbjuder dig mycket goda möjligheter till omväxlande arbete inom bygglovshandläggning. Hos oss handlägger vi alla typer av ärenden, genom hela skedet från bygglov till slutbesked. Vi deltar i detaljplaneprocessen och det kan även förekomma strandskyddsärenden. Vi ger god service och rådgivning. Vi strävar efter att utvecklas och erbjuder goda möjligheter att växa i yrkesrollen och att få balans mellan arbete och fritid. Kvalifikationer Vi söker: - Dig som har arbetat inom hela byggskedet (skede ett och två) från bygglov till slutbesked, i minst 5 år. - Du är utbildad bygglovshandläggare med erfarenhet från kommunala beslutsprocesser. - Du ha vana från arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. - Du har goda kunskaper inom PBL, men även kunskaper inom BBR. - Du har även vana med tillsyn och har arbetat med att handlägga dispenser för strandskydd.  - Du har erfarenhet av att arbeta i detaljplaneprocessen.  - Du har körkort. Arbetet inkluderar dagliga kontakter med företag och privatpersoner, därför är det viktigt att du tycker om människor och brinner för tydlig och professionell kommunikation. Du är van att ta ansvar för ditt arbete och dina åtaganden, du är flexibel samt arbetar bra tillsammans med andra.  Förutom dina kunskaper och erfarenhet behöver du även ha vissa personliga kompetenser som vi tror är viktiga för att göra ett bra jobb i just den här rollen. Som person behöver du vara lyhörd och serviceinriktad, vilket för oss innebär att du lyssnar in och försöker förstå andras perspektiv samt gör ditt bästa för att leverera goda lösningar. Du behöver kunna arbeta självgående genom att du själv planerar, strukturerar och prioriterar ditt arbete. Det är även viktigt att du har en god samarbetsförmåga och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. I mindre kommuner är det viktigt att du är villig att hjälpa till där det behövs.  Handläggning sker i ärendehanteringssystemet Nova, vi värdesätter även digital kompetens.  Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse, provanställning kan förekomma. Sista ansökningsdag 2025-08-01.  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

19 juni 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Praktikant inom bygglov i Huddinge, våren 2026
Huddinge kommun
Brandingenjörer och byggnadsinspektörer m.fl.

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. På miljö- och bygglovsförvaltningen arbetar ca 175 medarbetare inom 40 olika yrkesgrupper. Våra medarbetare arbetar med allt från bygglov till miljötillsyn, skötsel av parker och naturområden, energi- och klimatrådgivning och lantmäteriförrättningar. De flesta arbetar i Novumhuset i Flemingsberg, men vi har också medarbetare som utgår från lokaler som ligger närmare vår natur och våra parker. Miljö- och bygglovsförvaltningen arbetar på uppdrag av bygglovs- och tillsynsnämnden och natur- och stadsmiljönämnden. Dessutom tar förvaltningen fram underlag till kommunstyrelsens klimat- och miljöutskott. Inom förvaltningen finns även den kommunala lantmäterimyndigheten som arbetar på uppdrag av den statliga myndigheten Lantmäteriet. Är du intresserad av att göra din LIA/praktik som bygglovshandläggare/byggnadsinspektör i Huddinge kommun våren 2026? Här kan du anmäla ditt intresse för praktik inom ramen för YH-utbildning till bygglovshandläggare/byggnadsinspektör på Miljö-och bygglovsförvaltningen i Huddinge Kommun, våren 2026. Vi kommer att titta på hur många praktikanter vi kan ta emot samt hålla intervjuer för detta under hösten okt-nov.  Om arbetsplatsenPraktikplatserna finns hos en av de tre enheterna på bygglovsavdelningen i Huddinge. Hos våra cirka 40 medarbetare finns det ett stort driv och engagemang med stort stöd av både kollegor och ett nära ledarskap. Det finns stort utrymme att påverka hur vi arbetar och vi strävar efter att förenkla och förtydliga vår rådgivning och handläggning.Vi har vår arbetsplats i Flemingsberg dit du åker enkelt och snabbt med både bussar, pendeltåg och regionaltåg. Givetvis arbetar de av avdelningens medarbetare som vill även på distans några dagar i veckan. Dina arbetsuppgifterSom praktikant kommer du att delta i avdelningens ordinarie arbete. Du handlägger även några enklare ärenden samt lämnar råd och upplysningar till våra medborgare. Du kommer att ha en utpekad handledare men du kommer även att få arbeta med flera olika yrkeskategorier. När praktiken är klar kommer du att ha fått vara med om de arbetsuppgifter som bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer och tillsynshandläggare utför och du kommer även ha fått lära dig om avdelningens administrativa roller. Din profilVi söker dig som studerar en YH-utbildning inom bygglov och ska göra din praktik under våren 2026.För att trivas som praktikant hos oss tror vi att du har en förmåga att skapa förtroendefulla relationer och är intresserad av kommunikation muntligt och skriftligt i olika situationer. Du har lätt för att ta till dig ny information, är bra på att samarbeta med andra och hjälper till på det sätt som behövs inom gruppen. Upplysningar:Har du frågor om praktikplatsen hör av dig till: Agneta Tarandi på tel 08-853536320 Välkommen med din praktikplats-ansökan!

16 juni 2025
Sista ansökan:
12 oktober 2025