Controller

Ett jobb som räknas! Hos oss bidrar du till ett välfungerande samhälle för allmänhet och företag. Som controller på Kronofogden arbetar du med olika uppdrag inom ramen för styrning och stöd. Ekonomienheten bildades 1 januari 2024 för att samla myndighetens controlleruppdrag. Här arbetar vi med myndighetens alla styrprocesser nära ledningen men även med det stöd som verksamheten har behov av inom planering och uppföljning. Vår storlek på myndighet gör att det finns goda möjligheter till spännande utmaningar men även att få överblick och skapa sig en förståelse av hela verksamheten. Om jobbet Dina arbetsuppgifter är varierande och du har nära kontakt med chefer i vår verksamhet och inom stödfunktioner. Det är viktigt att du kan se helheten genom att ha uppdrag som rör sig mellan styrande uppdrag och det stöd vi ger till resten av organisationen både inom ekonomi och verksamhet. Det kan t.ex. vara att driva och samordna arbetet för hela myndighetens budget och verksamhetsplan eller ge stöd i prognosarbete och uppföljning på avdelningar och enheter i organisationen. För att trivas som controller i den här rollen behöver du ha intresse och förmåga att hantera både ekonomi, verksamhet, utvecklingsfrågor och kravställning. Det är också viktigt att du kan se helheten men med förståelse för detaljer. Inom enhetens uppdrag är efterlevnad av regelverk en viktig grund och även fokus på arbete för att utveckla våra arbetsprocesser, ekonomisystem och BI-verktyg. Rollen som controller hos oss innebär att du kommer att ha uppgifter som kopplar mot såväl externredovisning som intern redovisning som ska stödja planering och uppföljning, t.ex. arbete med ekonomimodellen. Vårt uppdrag omfamnar hela processen från budgetunderlag till årsredovisning. Du ger stöd i form av analyser och medverkar eller leder olika utvecklingsuppdrag inom enhetens ansvarsområden. Alla som arbetar på Kronofogden bidrar till arbetet mot brott. I denna roll kommer du genom planering, analyser och uppföljning att bidra till att verksamheten uppnår sina mål och kan arbeta med viktiga uppgifter för att motverka brott. Enheten består av 22 medarbetare. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga controllers på enheten genom inom olika uppdrag, leveranser och produkter. Huvuddelen av enheten är placerad i Sundbyberg, en mindre grupp om 4 medarbetare är placerade i Göteborg. Det innebär att resor till Sundbyberg förekommer. Du kommer att rapportera till enhetschefen som har sin placering i Sundbyberg. Om dig Som medarbetare på Kronofogden förväntas du leva upp till vår https://www.kronofogden.se/jobba-hos-oss/medarbetarpolicy. Du tar initiativ, är engagerad och tar ansvar för att målen nås. Du bidrar till verksamhetens utveckling och hjälper dina kollegor att lyckas. Du bemöter andra med respekt, vänlighet och lyssnar aktivt på andra och visar positiv attityd. Du arbetar resultatinriktat, visar handlingskraft och arbetar fokuserat mot det som ska uppnås. Du är stabil och förtroendeingivande i mötet med människor i utsatta situationer. Du har lätt för att kommunicera och pedagogiskt i mötet med kunder. Du har en analytisk förmåga som innebär att du ser samband och hittar den mest effektiva lösningen. Du anpassar dig efter förutsättningarna och de förändringar som sker. Dina kvalifikationer: - minst 5 års aktuell erfarenhet av controlling inom svensk myndighet på en myndighetsövergripande nivå, med aktuell erfarenhet avser vi de senaste fem åren - minst 5 års arbete i ekonomisystemet UBW och funktioner kopplat till kravställning på användning och förändringar utifrån verksamhetens behov - minst 5 års arbete i systemet Mercur kopplat till budget och prognosarbete med bred förståelse av systemet och erfarenhet av kravställning av nya funktioner - god kunskap om och erfarenhet av att arbeta med statens modell för investeringar och finansieringsformer - god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är önskvärt att du har tidigare erfarenhet av arbete hos oss på Kronofogden.  Om oss Kronofogden är en statlig myndighet med ett viktigt uppdrag. Vi jobbar nära människor i utsatta situationer. Vi hjälper den som inte har fått betalt och vägleder den som ska betala. Vi ger medborgare och företag information och god service, så att de kan fatta långsiktiga och hållbara beslut. Det kräver kunskap, handlingskraft, omtanke och mod. Vi bidrar till ett väl fungerande samhälle för allmänhet och företag – ett samhälle där skulder och andra krav blir fastställda och indrivna på ett rättssäkert sätt. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. När du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. Du blir anställd som controller. Kronofogden erbjuder möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med arbetsgivaren. Att arbeta i staten innebär att du följer den statliga värdegrunden. Det ställs också särskilda krav på omdöme, säkerhetstänkande och att du följer gällande lagar. Vi ställer frågor vid intervju om tidigare eventuell brottslighet och brister i tidigare anställning. För slutkandidater ställs även dessa frågor till referenspersoner. Vi tar även in uppgifter om skulder registrerade hos Kronofogden, konkurs och näringsförbud. Framkomna uppgifter vägs in vid helhetsbedömningen av din lämplighet för den aktuella anställningen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbets-uppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår https://www.kronofogden.se/jobba-hos-oss. Välkommen med din ansökan senast den 2025-07-18! Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan. Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

27 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Controller 50% | Lernia | Stockholm

Om tjänsten Vill du arbeta i en meningsfull verksamhet där du får kombinera din ekonomiska kompetens med ett viktigt samhällsuppdrag? Vi söker nu en erfaren och strukturerad controller för ett konsultuppdrag i Hägersten. Du kommer att spela en nyckelroll i den centrala administrationen och bidra till att utveckla och kvalitetssäkra ekonomiska processer i en komplex och dynamisk organisation. Uppdraget innebär också personalansvar. Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar: • Löpande uppföljning och analys av budget och resultat • Underhåll av budgetmallar och konteringsanvisningar • Hantering av redovisning från extern värdepappersförvaltare • Årlig inrapportering till SCB • Systemunderhåll och dokumentation av ekonomi-, löne- och tidrapporteringssystem • Backup av löpande bokföring • Arbetsledning för bokningspersonal och ekonomiassistent • Genomföra utvecklings- och lönesamtal • Ansvar för arbetsmiljö inom området • Rekrytering vid behov • Inhämtning, uppföljning och analys av verksamhetsstatistik • Ansvar för arkivhantering • • Kort information om tjänsten • Plats: Hägersten, Stockholm • Anställningsform: Konsultuppdrag via Lernia • Omfattning: 50% • Arbetets förläggning: tis- och torsdag hel dag, onsdag halvdag. • Startdatum: Vecka 32 (augusti 2025) • Slutdatum: Vecka 38 (18 september 2025) Om dig Vi söker dig som är en strukturerad och affärsmässig person med god kommunikativ förmåga. Du trivs i en roll där du får ta ansvar, leda andra och bidra till förbättringsarbete. Du har ett metodiskt arbetssätt och förmåga att se helheter, samtidigt som du är noggrann i detaljer. Kvalifikationer • Högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning/finansiering • Erfarenhet från arbete på revisionsbyrå • God vana av att hantera systemparametrar och gränssnitt i ekonomi-, löne- och tidrapporteringssystem • Erfarenhet av löpande bokföring och ekonomisk uppföljning • Erfarenhet av arbetsledning (formell chefsroll är inte ett krav) • Meriterande med erfarenhet av analys av operativ information • • Som en av oss Som anställd bemanningskonsult hos oss får du alltid en marknadsmässig lön, semester, pensionsavsättning, försäkringar och anslutning till vårt kollektivavtal. Vi vill att du ska må bra hos oss så självklart erbjuder vi våra konsulter friskvårdsbidrag och företagshälsovård. Under din anställning har du en konsultchef som ansvarar för ditt uppdrag, stöttar och utvecklar dig i din yrkesroll och ser till att du trivs på din arbetsplats. Om Lernia Lernia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag och finns över hela landet. Med vårt omfattande nätverk erbjuder vi spännande jobb hos attraktiva arbetsgivare och varumärken som hjälper dig att utveckla din kompetens och karriär, både på lång och kort sikt. Hur du söker tjänsten Vill du vara med och bidra till en viktig samhällsfunktion i en organisation som värdesätter engagemang, samarbete och utveckling? Då ser vi fram emot din ansökan. För att söka tjänsten, scrolla ner till ansökningsformuläret nedan. Urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Controller till Kommunal hjälpmedelssamverkan i Kalmar län
Kalmar kommun
Controller

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Kalmar kommun har en äldreomsorg i nationell framkant. Kalmar kommun ska vara drivande när det gäller nya idéer, samverkan och ständigt förbättringsarbete med omsorgstagarna i centrum. Tillsammans gör vi Kalmars vård och omsorg ännu bättre dygnet runt. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Som controller befinner du dig mitt i flödet av KHS verksamhet och kommer att mötas av många spännande och utmanande frågor inom ekonomistyrning och redovisning. Du kommer arbeta verksamhetsnära och stödja KHS verksamhet med din kompetens och pedagogik inom uppföljning, uppdrag och beslutsunderlag. I tjänsten ingår att ha löpande avstämningar men samverkanskommunerna.    Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar exempelvis verksamhetsuppföljning, nyckeltal, internkontroll samt budget och bokslut. I tjänsten ingår även verksamhetsutveckling, inköp.  Som controller på KHS arbetar du i en tight grupp som förutom dig består av systemförvaltare samt två administratörer. Då det är en mindre administrativ grupp, ingår det i tjänsten att stödja övriga medarbetare vid behov. Att Kalmar kommun är värdkommun för KHS innebär att vi ingår i kommunens organisation med tillhörighet inom Omsorgsförvaltningen. Det innebär att du som controller även kommer att ha beröringspunkter med de controllers som arbetar i omsorgsförvaltningen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en civilekonom- eller industriellekonomi-utbildning.  Viktigt för oss är att du har flera års erfarenhet av arbete i en liknande roll.  Du har god förmåga att driva förändringar och förbättringar, arbeta konsultativt och verksamhetsinriktat.  För att trivas i rollen har du god förmåga att lyssna och skapa delaktighet, det är viktigt att du vill arbeta i dialog med chefer och medarbetare inom ditt ansvarsområde.    För att lyckas i rollen behöver du kunna ta initiativ, vara ansvarstagande, självgående och kunna behålla ett lugn i stressade situationer. Du har förmågan att se helheten och vet när det är nödvändigt att gå ner i detaljer. Du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och som controller är du van att sätta upp och hålla tidsramar.  Du förstår att ditt bidrag är viktigt i KHS strävan mot högt uppsatta verksamhetsmål och för dig är det viktigt att kommunernas resurser används så klokt som möjligt. Vi ser gärna att du har en bakgrund där du är van att jobba med bemanningsekonomi och processer samt kan driva detta framåt. Vi tillämpar löpande urval så vänligen skicka in din ansökan snarast möjligt. ÖVRIGT Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd. Som tillsvidareanställd i Kalmar kommun kommer du att krigsplaceras på din arbetsplats och förväntas bidra med ditt arbete vid höjd beredskap. Vissa tjänster inom Kalmar kommun är placerade i säkerhetsklass, vilket innebär att en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före beslut om anställning.

26 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Controller till Ahlstrom

Är du en verksamhetsinriktad Controller som brinner för att utveckla sina färdigheter och vill vara del av vår fortsatta resa? Är du intresserad av att arbeta i en kvalificerad roll i ett stabilt och växande bolag i en framtidsbransch? Då kan du vara den person vi söker till rollen som Controller hos Ahlstrom i Billingsfors, ett av världens ledande företag inom cellulosabaserade material. Som Controller hos Ahlstrom arbetar du tillsammans med ditt team med ekonomisk styrning, uppföljning och kontroll för verksamheten i Billingsfors. Du ingår i ett controller team som består av fyra Controllers. Du arbetar även nära företagets FSC-team (redovisningsteam). Exempel på arbetsuppgifter: - Delta i månadsbokslut, budgetering och prognosarbete. - Sammanställa, analysera och rapportera balanskonton och nyckeltal. - Produktkalkylering och lagervärdering tillsammans med verksamheten. - Anläggningstillgångar – projekt och rapportering. - Stödja FSC-teamet med kundreskontra och inkassoprocesser mm. - Stödja Plant Controller i både Billingsfors och Jönköping i förbättringsaktiviteter och projekt. Den dagliga arbetsplatsen är på Ahlstrom i Billingsfors som ligger söder om Bengtsfors. Möjlighet finns att arbeta på distans 1-2 dagar per vecka samt att veckopendla och övernatta i företagets herrgård som ligger i anslutning till fabriken i naturnära Billingsfors. Kvalifikationer: - Högskoleutbildning inriktning redovisning eller motsvarande utbildning och erfarenhet. - Goda kunskaper i redovisning. - Erfarenhet från tillverkningsindustrin är meriterande. - Hög digital mognad samt goda kunskaper i Office, främst Excel - God kommunikationsförmåga på svenska och engelska i tal och skrift.  - Lagspelare med intresse för att förstå och stödja affärsbehov.  Som person är du positiv, flexibel, förtroendeingivande, noggrann och strukturerad. Du har en god analytisk förmåga och gillar att vara del av ett team. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Ahlstrom Ahlstrom är världsledande inom fiberbaserade specialmaterial. Vårt mål är att rena och skydda, med varje fiber, för en hållbar värld. Vår vision är att vara företaget som väljs för sina hållbara specialmaterial av alla våra intressenter. Vi betjänar tre växande och distinkta slutmarknader. Filtration & Life Science, Food & Consumer Packaging och Protective Materials. Koncernen omsätter cirka 3000 mEUR på årsbasis och har cirka 6800 medarbetare. Läs mer på http://www.ahlstrom.com/. Billingsfors är ett integrerat bruk varför det tillverkas pappersmassa som vidareförädlas till pappersprodukter som levereras till kunder runt om i världen. Omsättningen 2024 översteg 1,4 miljarder SEK och verksamheten har 290 anställda. Företagets värderingar är ansvarstagande, ständig utvecking, omtanke samt arbeta som ett team. Vi erbjuder Vi erbjuder en omväxlande roll hos en attraktiv och stabil arbetsgivare som satsar framåt med fokus på långsiktigt hållbar utveckling. Arbetsmiljön präglas av en vänskaplig och familjär arbetskultur. Du får ett nära och coachande ledarskap, stöd från engagerade kollegor samt kontinuerlig kompetensutveckling. Vi vill ta vara på dina drivkrafter - vi tror att engagerade och motiverade medarbetare med rätt kompetens är nyckeln till framgång och en avgörande faktor till att vi tillsammans ska nå våra uppsatta mål och visioner.  Övrigt Tjänsten är på heltid, tillträde efter semestern eller enligt ök.  Låter det intressant? Varmt välkommen att söka tjänsten på www.rekryteringshuset.se. För mer information vänligen kontakta Petra Lindomborg som nås på 0727164381.

26 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Junior projektcontroller till globalt företag i Örnsköldsvik

Om oss Hej! Det är vi som är Clockwork. Enligt Bolagsverket tillhör vi bemanningsbranschen men vi ser det inte som att vi arbetar med bemanning (inte bekvinning heller, för den delen) – vi jobbar med människor! Visst, vi rekryterar chefer och specialister, vi kompetensförsörjer industrier, teknikbolag, handelsföretag och andra, vi hjälper skolor att höja sin kompetens och vi matchar talanger och förmågor mot arbetsmarknadens behov. Men vårt erbjudande handlar egentligen om en enda sak: kraften att gå framåt. Därför säger vi hellre att vi är i ”bättre-framtids-branschen”. Med hög kompetens, personligt engagemang och ett prestigelöst arbetssätt är det vår ambition att varje dag vara en laddstation för människor och företag som vill utvecklas. Du kan hämta kraft hos oss i över tjugo städer från Stockholm i söder till Luleå i norr. Läs gärna mer på www.clockworkpeople.se. Om företaget Är du i början av din karriär inom ekonomi och söker en utvecklande roll med ansvar och variation? Har du ett intresse för siffror, analys och vill växa i en roll där du får jobba nära verksamheten? Då kan det här vara jobbet för dig! Dina arbetsuppgifter Som junior projektcontroller får du en bred och utvecklande vardag där du arbetar med projektuppföljning, följer upp tidrapporter, sköter delar av den löpande bokföringen och ansvarar för att boka om kostnader vid behov. Du kommer att ha en viktig roll i att stödja verksamheten med ekonomisk information och bidra till att våra processer fungerar smidigt. Din profil Vi söker dig som nyligen har avslutat en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller har hunnit skaffa dig något års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du är nyfiken, noggrann och tycker om att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. För att trivas hos oss tror vi att du är en person som är analytisk och har lätt för att se samband i siffror och rapporter. Du gillar att ta ansvar, är driven och har en god förmåga att strukturera ditt arbete. Eftersom vi arbetar i flera olika system ser vi gärna att du har god systemvana och snabbt kan sätta dig in i nya verktyg. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Excel och visar tydligt engagemang och har viljan att lära dig nya saker. Du kommer att anställas som konsult hos oss på Clockwork, uppdraget är ett vikariat till juni 2026. Ansökan Skicka in din ansökan på www.clockworkpeople.se senast 2025-08-03. Har du frågor eller funderingar kontakta gärna Konsultchef Elin Hilli på 0733-51 27 13. Varmt välkommen med din ansökan!

26 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Senior Director Accounting and Controlling EMEA

Vi söker för kunds räkning. För att ansöka till tjänsten, vänligen besök https://karriarguiden.se/sv/jobb/senior-director-accounting-and-controlling-emea. Vi ser fram emot din ansökan! Dentsply Sirona is the world’s largest manufacturer of professional dental products and technologies, with a 130-year history of innovation and service to the dental industry and patients worldwide. Dentsply Sirona develops, manufactures, and markets a comprehensive solutions offering including dental and oral health products as well as other consumable medical devices under a strong portfolio of world class brands. Dentsply Sirona’s products provide innovative, high-quality and effective solutions to advance patient care and deliver better and safer dentistry. Dentsply Sirona’s global headquarters is located in Charlotte, North Carolina. The company’s shares are listed in the United States on NASDAQ under the symbol XRAY. Bringing out the best in people As advanced as dentistry is today, we are dedicated to making it even better. Our people have a passion for innovation and are committed to applying it to improve dental care. We live and breathe high performance, working as one global team, bringing out the best in each other for the benefit of dental patients, and the professionals who serve them. If you want to grow and develop as a part of a team that is shaping an industry, then we’re looking for the best to join us. Working at Dentsply Sirona you are able to: Develop faster- with our commitment to the best professional development. Perform better- as part of a high-performance, empowering culture. Shape an industry- with a market leader that continues to drive innovation. Make a difference-by helping improve oral health worldwide. As the Senior Director, EMEA Regional Controller, you will be responsible for providing leadership, strategic direction and innovation to Dentsply Sirona’s Accounting function in EMEA, overseeing a regional team with responsibility for maintaining books and records that fully comply with US GAAP and local accounting standards.You will also manage all aspects of financial reporting for the EMEA region, ensuring reporting to support quarterly filings with the Securities and Exchange Commission, as well as managing the timely completion of all required statutory reporting, including supporting independent audits where required.Maintaining an environment of effective internal control over financial reporting and compliance with all applicable regulatory standards are also key to success. This position is a key leadership role within the Accounting organization, leading a team of international professionals, managing a sustainable team environment while fostering opportunities for professional growth and development, ensuring all areas of responsibility are executed with a high degree of quality. The successful candidate will also be supported by a Global Business Services organization and will foster deeper partnerships with that organization to continue to mature and optimize the service delivery and operating models. The Company is on a transformation journey, implementing SAP S/4HANA globally, modernizing the finance function and optimizing our global operations.This position will serve as a key business partner supporting the Commercial and operational leadership teams in EMEA, proactively providing accounting guidance to on recurring and non-recurring business transactions. Dentsply Sirona is an innovative and dynamic company at an exciting time with the opportunity to have a meaningful impact in a region that is critical to the future direction of Dentsply Sirona. Your Responsibilities: : • Lead the EMEA regional accounting team, fostering an environment of high performance with a focus on quality, while supporting execution of the strategic vision for the global accounting function • Manage the monthly and quarterly close cadence for EMEA entities to ensure books and records are prepared in accordance with US GAAP and Dentsply Sirona accounting and reporting policies while creating an environment that fosters continuous improvement and process refinement. • Ensure quarterly financial reporting is aligned to global reporting requirements to support preparation of consolidated financial statements for SEC reporting • Manage the timely preparation of statutory financial statements in accordance with local accounting requirements • Support execution of internal and external audits in accordance with agreed timelines • Oversee remediation of control deficiencies and audit observations and ensure an effective and sustainable internal control environment for entities within the position’s oversight • Liaise with greater Accounting team, EMEA Commercial, GBU leaders and other business partners to provide accounting and reporting subject matter expertise • Support and lead aspects of enterprise transformation initiatives, including implementation of a global ERP solution and maturation of the global business services model • Lead professional development of team to create bench strength talent for the Finance organization and ensure talent is deployed appropriately to...

26 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Verksamhetscontroller

Verksamhetsstödets uppgift är att stödja universitetets utbildning och forskning. KTH:s verksamhetsstöd är inne i en spännande fas där vi tillsammans arbetar med utveckling av våra arbetsformer. Som medarbetare inom verksamhetsstödet bidrar du till KTH:s uppdrag att forska, utbilda och skapa samhällsnytta och får samtidigt möjlighet till egen professionell utveckling. Arbetsuppgifter I tjänsten som VerksamhetsController så arbetar du nära institutionens ledning och ingår i dess ledningsgrupp. Din organisatoriska tillhörighet är dock skolans ledningskansli och här arbetar du tillsammans med övriga VerksamhetsController samt funktionsansvariga ingår i skolans administrativa ledningsråd.  I denna tjänst så arbetar du proaktivt inom samtliga verksamhetsområden och fungerar som en brygga mellan skolkansli, det gemensamma verksamhetsstödet och kärnverksamhet. Du kommer därmed kunna överblicka händelser för hela organisationen.  I rollen som verksamhetscontroller så kommer du hantera och ansvara för  följande arbetsuppgifter: - I samråd med prefekt och ledningsgrupp ansvara för institutionens budgetarbete uppföljning och prognosarbete - Strategisk ekonomistyrning i dialog med institutionens ledning - Utbildningsanalyser - Uppföljning och analys av verksamhetens mål och resultat - Stöd till prefekt och ledning i beslutsfattande genom att tillhandahålla relevant data och analyser - Kvalitetsuppföljning och effektiviseringsarbete inom organisationens olika delar - Säkerställa att verksamheten bedrivs i linje med lagar och regler - Uppföljning och förbättring av arbetsmiljöfrågor - Vidare så kommer du även ansvara för institutionens strategiska lokalplanering- och underhållsplanering samt institutionens nyttjande av lokaler Rollen innebär ett brett, självständigt och varierat arbete med många kontaktytor där du ges möjlighet att få en helhetsbild över hur stödfunktionen fungerar ute i skolans verksamhet. Du kommer ha en central och samordnande roll för hela institutionen. Varmt välkommen med din ansökan, vi är ett positivt och sammansvetsat gäng som väntar på att få välkomna en likasinnad och prestigelös kollega in i vårt team! Vi erbjuder - En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid  - Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050samt våra https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932. Kvalifikationer Krav - Relevant högskoleexamen inom ekonomi (eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig),  - Mycket goda excelkunskaper - Mycket hög administrativ förmåga - Mycket goda kommunikationskunskaper i så väl tal som skrift på svenska som engelska då detta krävs i det dagliga arbetet För att lyckas i tjänsten så behöver du inneha följande  färdigheter:  - Kunna förklara ekonomisk information på ett tydligt och pedagogiskt sätt - Kunna identifiera avvikelser och förbättringsåtgärder - Vara lyhörd och kunna föra en dialog med olika delar av verksamheten - Kunna bygga goda relationer och skapa förtroende - Vara pålitlig och stå för kvalitet och saklighet i det du levererar - Kunna ta egna initiativ och vara självgående - Ha en analytisk förmåga att förstå och tolka komplexa siffror, budgetar och verksamhetsdata - Ha förmåga att se helheten i verksamheten – inte bara siffror, utan hur ekonomin hänger ihop med mål, strategier och resultat Vidare så behöver du kunna hantera deadlines och parallella arbetsuppgifter och frågeställningar. Meriterande Kännedom om KTH:s organisation alt god kännedom om arbete på Högskola/universitet.   Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Fackliga representanter Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. Ansökan Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time). Om anställningen  Anställningen gäller tillsvidare enligt avtal. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund För https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 i samband med rekrytering. Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.   Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

26 juni 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Controller till Atea Logistics

Är du en person med analytisk förmåga och har ett sinne för affärer? Vill du vara med och driva digitalisering? Just nu söker vi på Atea Logistics i Växjö dig som vill jobba som controller med fokus på verksamhets- och affärsstöd. Vi erbjuder dig en arbetsplats som präglas av medarbetare som brinner för att bygga Norden med it, medarbetare som tar personligt ansvar och sätter laget före jaget.   Atea Logistics är ett av Nordens största och mest avancerade logistikcenter för IT-produkter. Vi är en del av Atea-koncernen som i Norden har runt 8000 medarbetare varav 300 finns inom Atea Logistics. Vår verksamhet i Växjö förser hela Norden och Baltikum med effektiv, hållbar och säker IT-logistik. Läs gärna mer om oss på www.atea.com   Ditt uppdrag Vi är i ständig utveckling och i och med vårt skifte till SAP S4Hana som ERP system under inledningen av året är vi nu redo att stärka upp vår ekonomifunktion med ytterligare en controller. Den här rollen är en kombination av business och financial controlling, vilket innebär att du jobbar mot såväl finansiella funktioner som affärsfunktioner. Ditt uppdrag blir både att analysera helheten och förstå hur vår verksamhet och avdelningarna hänger ihop, samt att dyka ner i detaljerna när det behövs. Dina huvudsakliga ansvarsområden: Analysera och granska resultat Identifiera avvikelser i resultat och omkostnader, hitta mönster och förklara orsaker Säkerställa korrekt redovisning – ifrågasätta och följa upp Utmana verksamheten och vara ett stöd för våra chefer Delta i månadsbokslut, finansiell rapportering och uppföljning Stötta i budget- och prognosarbete Arbeta aktivt med KPI:er – från framtagning till analys och visualisering (övergång mot Power BI) Hålla dig uppdaterad inom redovisning- och moms/skatteregler samt regelverket runt Transfer Pricing – se till att dokumentation och processer är i linje med regelverk Bevaka och utveckla interna kontrollsystem Du kommer att arbeta nära vår nuvarande Business Controller. Tillsammans har ni ett gemensamt ansvar för vissa delar men även era egna specialistområden – med en god balans mellan självständighet och samarbete.   Vem är du? Vi söker dig med några års arbetslivserfarenhet inom redovisning/revision eller controlling. Du kan ha arbetat som controller tidigare – eller komma direkt från revisionsbranschen och nu vilja ta steget in i en mer affärsnära roll. Har du en bakgrund inom revision, gärna från byrå, är det en stor fördel. Den typen av erfarenhet ger dig både goda kunskaper i redovisning, förmåga att hantera stora datamängder och en bra förståelse för ekonomiska flöden. Vi ser det även som meriterande om du har jobbat i producerande bolag. Oavsett bakgrund ser vi gärna att du: Har god förståelse för både finansiell redovisning och affärsanalys Är nyfiken på affären Har erfarenhet av eller förståelse för skattefrågor och moms Har kommit i kontakt med Transfer Pricing-regelverk och förstår begreppet Trivs med att sätta dig in i regelverk och detaljerade processer Är van att hantera stora datamängder och trivs i en datatät miljö Har förståelse för Power BI och gärna ett intresse för automation eller AI-stöd i ekonomiarbetet Det viktigaste för oss är att du är kommunikativ och inte rädd för att ifrågasätta och analysera på djupet i våra ekonomiska transaktioner. Då rollen är ny får du vara med och forma den, och du får ganska stor påverkan på vilka projekt man sätter upp utifrån vad verksamheten finner viktigt. Det är därför extra viktigt att du är självgående och att du har en god förmåga att organisera ditt arbete och ta tag i de frågor som dyker upp. Du är analytiskt lagd och drivs av att förstå – inte bara siffrorna, utan också varför siffrorna ser ut som de gör, men du har också förmåga att avgöra när ditt arbete är ”good enough”. Sist men inte minst kan du förmedla ekonomiska utfall på ett pedagogiskt och logiskt sätt för de personer och avdelningar internt som efterfrågar dina analyser.   Varför Atea Logistics? Visste du att Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum? I Norden är vi runt 8000 medarbetare varav 300 finns hos Atea Logistics. Vår styrka ligger i att vi har ett heltäckande utbud av tjänster i vårt erbjudande. Tillsammans med våra kunder och partners bygger vi Norden med IT och förbättra vardagen för bla skolbarn, lärare, äldre, sjukvård och näringslivet. Hos oss får du vara en del av världens mest hållbara IT-servicebolag, där vi är med och påskyndar omställningen mot en mer hållbar IT-värld.   På Atea blir du en del av en vardag och en kultur som präglas av framåtanda, laganda och goda värderingar. Här finns stora möjligheter för dig till utveckling och vidareutbildning. Vi har en vision om att vara "The Place to Be" – en plats där alla växer och trivs, med kollegor som bryr sig om dig, om kunderna och om samhället.     Låter det intressant? Detta är en direktanställning hos Atea Logistics som i denna rekrytering valt att samarbeta med OnePartnerGroup. Läs gärna mer och ansök via www.onepartnergroup.se.Annonsen kommer att ligga ute under semesterveckorna så besked om du går vidare i processen kan förväntas först i början av augusti. När du har visat ditt intresse matchar vi din ansökan med tjänsten och kontaktar dig via mejl eller telefon för återkoppling. I processen kommer sedan urval genom tester, intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll ingå för de kandidater som utifrån matchning med tjänstens kravprofil går vidare till kommande steg. För ytterligare frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Emma Hördegård på telefonnummer 0470-32 38 39 eller [email protected] ser fram emot att få veta mer om dig. Varmt välkommen med din ansökan!

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Controller till Nyköpings kommun

Ekonomiavdelningen i Nyköpings Kommun består av controllerenheten och redovisningsenheten. Vi är en central enhet och ansvarar för att ge stöd till kommunens ledning, samt stöd och styrning till divisionernas och verksamheternas chefer rörande planering, uppföljning, analys och utveckling av verksamheternas verksamhets- och ekonomistyrning. Enheten ansvarar också för kommunens finansförvaltning, processen kring intern kontroll samt förvaltning och utveckling av kommunens budget-, prognos- och analyssystem. Tillsammans är vi åtta medarbetare och söker nu ett nytt tillskott till vårt gäng. ARBETSUPPGIFTER De huvudsakliga arbetsuppgifterna i tjänsten är att stödja kommunens verksamheter/divisioner, samt koncerndotterbolag i processerna avseende budget, uppföljning, bokslut och prognos. Dessutom ingår även diverse utredningar om relevanta frågor. Tjänsten som controller hos oss innebär både arbete med dagliga operativa ekonomifrågor och framåtriktat strategiskt utvecklingsarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har några års erfarenhet från att ha arbetat med ekonomi och som vill fortsätta att utvecklas i rollen mot ekonomistyrning och controlling. Vi ser även att du har: - högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig - gärna erfarenhet av ekonomiarbete från en politiskt styrd verksamhet - erfarenhet av ekonomi- eller ekonomistyrningsarbete. Gärna goda kunskaper i redovisning. - mycket goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift - goda datakunskaper, och i Officepaketet. Gärna erfarenhet av Hypergene Du är en driven person som har lätt för att samarbeta. Du är kommunikativ och kan på ett pedagogiskt sätt presentera resultat och siffror. Du har förmåga att analysera och mod att ifrågasätta. Du tar egna initiativ, är ansvarstagande och arbetar utifrån ett problemlösande förhållningssätt. ÖVRIGT Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare. Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat byggs Ostlänken som är en 16 kilometer ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Det byggs också nya resecentrum: ett i centrala Nyköping och ett vid Stockholm Skavsta flygplats. Utvecklingen kommer att påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice. Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 300 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer. •Provanställning kan komma att tillämpas. •Denna tjänst kan komma att krigsplaceras i kommunens krigsorganisation vilket innebär att kommunen säkerställer tjänsten vid höjd beredskap. •För denna tjänst kan en säkerhetsprövning komma att göras enligt säkerhetsskyddslagen. •Tester i tidigt urval kan komma att användas i denna rekrytering. •När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker. •Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. •Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal. #LI-Hybrid

26 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Controller till ekonomiavdelningen
VÄXJÖ KOMMUN
Controller

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Är du en nyfiken och analytisk ekonom som brinner för utveckling? Vill du använda din kompetens för att utveckla styrning, skapa effekt och bidra till verklig skillnad i en stor organisation? Då kan detta vara nästa utmaning för dig. Ekonomiavdelningen är en central stödfunktion med cirka 80 medarbetare som bland annat ansvarar för att leda, samordna och utveckla ekonomiprocesserna inom kommunkoncernen. Du kommer att ingå i Controllerenheten, ett engagerat team med 16 kollegor, där du tillsammans med andra bidrar till att utveckla kommunens ekonomi- och verksamhetsstyrning. Som controller driver du förbättringsarbete, förenklar arbetssätt och stärker ett datadrivet och hållbart perspektiv. Du är ett konsultativt stöd till chefer i verksamheten och hjälper dem att översätta siffror till insikter så att de kan fatta välgrundade beslut som bidrar till kvalitet och effektiv resursanvändning. Rollen innebär både strategiskt tänkande och nära samarbete med chefer i verksamheten. I uppdraget ingår även att • delta i och driva utvecklingsprojekt inom ekonomi- och verksamhetsstyrning, till exempel införande av digitala verktyg, nya budgetmodeller samt framtagande av rutiner och riktlinjer • vara med och bygga ett mer datadrivet arbetssätt genom effektiv användning av analys- och beslutsstödsverktyg • bidra till att förbättra och implementera ekonomiprocesser med fokus på budget, uppföljning och prognos för att säkerställa smidiga och ändamålsenliga arbetsflöden. Hos oss får du en viktig roll i att utveckla styrningen med fokus på välgrundade analyser och beslutsunderlag som leder till ökad effekt och kvalitet i kommunens verksamheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en kandidatexamen eller högre inom ekonomi, samt erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning. Du har god systemvana och är bekväm med att arbeta i exempelvis ekonomi- eller affärssystem samt beslutsstöd som Power BI eller motsvarande. Det är meriterande om du har erfarenhet av, och ett intresse för, digitala lösningar och ny teknik. Du har ett helhetsperspektiv och drivs av att bidra till ett effektivt resursutnyttjande i offentlig verksamhet. Du kommunicerar ekonomi på ett tydligt och pedagogiskt sätt och har ett analytiskt tänkande som hjälper andra att förstå samband och fatta kloka beslut. Vi värdesätter ett lösningsorienterat arbetssätt, mod att utmana gamla strukturer och en vilja att pröva nya idéer. ÖVRIGT Växjö kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation. Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se). Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

26 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025