Databasadministratör

Sök bland 27 lediga jobb som Databasadministratör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Försvarsmakten söker Systemutvecklare med inriktning databas
Försvarsmakten
Systemadministratörer

Försvarsmaktens uppdrag är att skydda Sverige och våra allierade. Vår profession och värdegrund präglas av viljan att stödja och hjälpa, både varandra och andra. I vår värdegrund arbetar vi efter ledorden: Öppenhet, Resultat och Ansvar. Det innebär bland annat att Försvarsmaktens medarbetare löser sina uppgifter tillsammans, vilket ställer stora krav på delaktighet, förtroende och trygghet. Inom Försvarsmakten drivs alla uppdrag med ett tydligt mål och leverera resultat i rätt tid till förväntad kvalitet. Alla medarbetare tar ansvar genom att vara lojala, både mot varandra och mot uppdraget. Hos oss har du stora möjligheter att bidra till nytta och samtidigt utvecklas inom ditt kunskaps- och intresseområde Huvudsakliga arbetsuppgifter Försvarsmakten är inne i en intensiv fas där olika typer av molnmiljöer håller på att implementeras. Det finns ett flertal olika applikationer/tjänster som kommer att driftsättas under de kommande åren. Försvarsmaktens förändringsresa innebär stora möjligheter till nytänkande och möjlighet till egna initiativ. Vi är ett team med flera olika kompetenser som t ex. projektledare, produktägare, testledare och systemutvecklare/tekniker. I rollen som systemutvecklare med inriktning på MS SQL databaser kommer dina arbetsuppgifter bland annat att innefatta: • Underhåll och förvaltning av databaser i MS SQL Server • Vidareutveckling av befintliga databaser i MS SQL Server • Migrering och laddning av databaser Du kommer ingå i ett team i vilket du tillsammans med teamet har ett stort ansvar och du förväntas vara självgående och lösningsorienterad för att ni tillsammans ska nå uppsatta mål. Vad vi erbjuder dig Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet samt stora krav på IT-säkerhet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriär och rörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat: • Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål • Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter • Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder. • Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning • För oss är det viktigt att man tar hand om sig själv och varandra Kvalifikationer • Relevant universitets-/högskoleutbildning inom IT, alterantiv att du har motsvarande förvärvad erfarenhet/utbildning som Försvarsmakten bedömer som likvärdig. • Flerårig arbetslivserfarenhet och goda kunskaper i utveckling och underhåll av MS SQL Server-databaser • Du behöver behärska svenska och engelska väl, både i tal och skrift • Svensk medborgare Meriterande Erfarenhet av: • agilt arbete (SCRUM/Kanban eller liknande) • Azure DevOps-tjänster och produkter (eller liknande) • utveckling i molnmiljöer • Infrastructure as Code (IaC), Git, CI/CD • viss kunskap i programmering i C# eller liknande • arbete i miljöer med mycket höga säkerhetskrav Personliga egenskaper Som person behöver du vara nyfiken och lösningsorienterad, ha förmåga att arbeta som en del i en grupp men också arbeta självständigt. Du har stort intresse för teknik och gillar att lära dig mer inom ditt teknikområde. Du är positiv, ser lösningar och hittar möjligheter och struktur. Du gillar att arbeta i en verksamhet i förändring och tillväxt och har ett högt säkerhetsmedvetande. Vår värdegrund och profession stämmer överens med dina värderingar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Övrigt Anställningsformen är en civil anställning tillsvidare, på heltd och inleds med 6 månaders provanställning för dig som inte är anställd i Försvarsmakten. Resor förekommer i tjänsten. Placeringsort är Stockholm och tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti. Din ansökan skall innehålla CV samt ett personligt brev. Eventuella frågor om rekryteringsprocessen mailas till Stina Bengtsson, [email protected]   Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

2 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Administratör inom Product Masterdata
Nexer Tech Talent AB
Systemadministratörer

Har erfarenhet av ERP-system och en allmän, bred förståelse för IT-system  och vill arbeta med masterdata? Vi söker nu en konsult inom masterdata som vill vara med på en spännande tillväxtresa hos vår kund!  Att arbeta som Administratör inom Masterdata  Till en av våra kunder söker vi en person inom området masterdatamanagement. Vi söker dig med erfarenhet av  ERP-system och en allmän och bred förståelse för IT-system. För denna roll behöver du ha en god förmåga att se helheten, samtidigt som du har sinne för detaljer och en stark drivkraft att säkerställa en fullständig och korrekt uppsättning av produktdata. Huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara: Samordning och administration av masterdata – stödja projekt för nya lanseringar och förändringar av befintliga produkter genom att komplettera produktdata i ERP- och MDM-system. Säkerställa korrekt data för produktmärkning och specifikationer som används i tillverkning. Förmåga att analysera korrekt och komplett produktdata i alla system och specifikationsdokument för alla produkter. Rollen erbjuder en unik möjlighet att få en överblick över både produktutveckling och internationell affärsverksamhet. Den passar särskilt dig som är intresserad av att kombinera datahantering med praktisk projektledning i en dynamisk miljö. Att vara konsult på Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är specialister på att ge unga techtalanger den ultimata starten på arbetslivet. För denna roll kommer du att bli anställd av Nexer Tech Talent men arbeta hos kundföretaget som ligger i centrala Göteborg med start till hösten. Du kommer att coachas av en mentor hos kundföretaget samt en konsultchef på Nexer Tech Talent. Som konsult hos oss blir du väl omhändertagen och bjuds ofta in på gemensamma aktiviteter så som föreläsningar, afterwork och lunchträffar. Vi söker dig som:  Har erfarenhet av ERP-system och en allmän och bred förståelse för IT-system. Har en kandidatexamen eller masterexamen inom systemvetenskap,  logistik och ekonomi med fokus på IT Som person är du kommunikativ och har en god förmåga att presentera data i både tal och skrift  Du har förmåga att prioritera för att kunna fokusera på de mest kritiska uppgifterna vid rätt tidpunkt Du har goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift Du har goda kunskaper i MS Office-applikationer, särskilt MS Excel Tidigare erfarenhet av arbete i ERP-system, helst Microsoft Dynamics 365 FO (Finance and Operations), är ett krav Ansökan Låter detta som något för dig? Vi arbetar löpande med rekryteringen, så skicka in din ansökan snarast möjligt. Om du har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Tech Recruiter Lema Naderi på [email protected] Vi ser fram emot att höra från dig! Om Nexer Tech Talent Nexer Tech Talent är en del av Nexer Group – ett techbolag med djupa rötter i svenskt entreprenörskap och innovation. Tillsammans är vi över 2500 medarbetare i 15 länder som i mer än 35 år hjälpt våra kunder att ligga steget före både strategiskt, teknologiskt och kommunikativt. Läs mer om Nexer Tech Talent här.

1 juli 2025
Sista ansökan:
18 december 2025
Data koordinator

Vi söker för kunds räkning en junior konsult med intresse för GDPR och integritetsfrågor till ett uppdrag hos kund inom bank. Uppdraget är placerat inom bankens centrala privacy-team, som har ansvar för hantering av personuppgifter och efterlevnad av GDPR. Om uppdraget Du kommer att arbeta med den registrerades rätt till tillgång enligt GDPR, d.v.s. hantering av s.k. registerutdrag. Det innebär att enskilda individer – i de flesta fall kunder – begär ut information om hur deras personuppgifter hanteras. Detta gäller ett konsultuppdrag med start omgående och tillsvidare. Du kommer bli anställd hos oss på A-Talent Tech och arbeta ute hos vår kund i Stockholm. Anställningsformen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Du har samma fördelar hos A-Talent Tech som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som pension (med möjlighet till extra flexpension), friskvårdsbidrag, försäkringar och rabatt på träningskort. Arbetsuppgifterna inkluderar: Kartläggning och insamling av kundens personuppgifter från bankens interna system och tjänster. Bedömning av vilken information som kan eller inte kan lämnas ut, t.ex. utifrån sekretess eller relevans. Maskering av information som inte ska delas. Upprättande av svarsbrev till kunden. Bidra till utveckling av arbetsprocesser, inklusive framtagande av mallar och rutiner. Du arbetar i nära samarbete med kollegor inom Group Privacy Office, med tillgång till stöd och expertis vid behov. Kompetensprofil Vi söker dig som är: Strukturerad, noggrann och ansvarstagande. Självgående men bekväm med att arbeta i team och ta stöd vid behov. Intresserad av dataskydd och integritetsfrågor. Van att arbeta med eller i IT- eller affärssystem. Kravprofil: Relevant eftergymnasial utbildning (t.ex. juridik, informationssäkerhet, IT, ekonomi eller liknande). 1–3 års erfarenhet som konsult inom integritetsfrågor, informationshantering, GDPR eller relaterat område. Erfarenhet från liknande uppdrag eller roller där personuppgiftshantering förekommit. Om A-Talent Tech A-Talent Tech arbetar nischat med rekrytering och konsultuthyrning av teknisk kompetens. Våra rekryteringsspecialister har god teknisk förståelse och tillsammans med experter inom executive search hittar och rekryterar vi även de mest svårfunna kompetenserna till er organisation. Vill du arbeta med ett viktigt område i en bank med stort fokus på dataskydd och compliance? Skicka in din ansökan så snart som möjligt – urval sker löpande. Vid frågor kontakta Johanna Nilsson, [email protected]

1 juli 2025
Sista ansökan:
5 juli 2025
Datasamordnare till megaprojekt
NCC AB
Systemadministratörer

NCC:s affärsområde NCC Green Industry Transformation söker nu en kund- och serviceorienterad Datasamordnare till vårt team i Gällivare.   Vi står inför en historisk utveckling. Den tunga industrin ställer om och banar väg för en fossilfri framtid som skapar betydande värden inom ekonomi, teknisk utveckling och miljö. Som en viktig del av samhällsbyggandet i norra Sverige, där några av de mest avgörande satsningarna sker, söker vi nu rätt person för denna viktiga roll till ett av våra komplexa och stora infrastruktur- och industriprojekt.   Vill du spela en nyckelroll för att informationsåtkomst flyter väl och användarvänligt inom ett spännande och komplext projekt? Då kan detta vara rollen för dig!    Om rollen som Datasamordnare I detta projektöverskridande jobb arbetar du nära planering, projektering, produktion, projektledning och inte minst kund/beställare och stöttar dem gällande att all information sparas och finns tillgänglig genomgående under projektets livscykel, i enlighet med NCC:s informationshanteringsrutiner och företagsgemensamma riktlinjer. Alla projektmedlemmar samt externa partners ska ha tillgång till rätt information vid rätt tid.  I andra ord: Din administration och ditt arbete med projektets information och dokumentation säkerställer att rätt information finns enkelt tillgängligt i rätt tid för alla berörda. Du jobbar också nära projektets Verksamhetsutvecklare. Vidare så säkerställer du att projektets struktur för dokument & informations-hantering matchar vår beställares arbetssätt, system och behov.  Fler arbetsuppgifter  Säkerställ rätt informations och datahanteringsstruktur samt accesser till information och arbetsytor  Skapa, utveckla och underhålla informationslagring enligt NCC:s dokumentbibliotek Filemaster. Under den övergripande strukturen jobbar du med Microsoft 365 och ett stort antal av tillhörande applikationer.  Skapa instruktioner och lathundar till alla projektmedlemmar - utifrån deras olika behov - för att säkerställa att alla vet hur och vart de hittar den information som berör dem  Skapa leveranspaket och sammanställa ritningar samt upprätta tillhörande innehållsförteckning/försättsblad  Ansvarig för granskningsärenden samt leveranser av projekteringshandlingar till beställare   Kvalitetssäkring av leveranser och granskningsärenden utifrån dokumenttekniskt innehåll  Din Profil  Vi söker dig med rätt digitala kunskaper för att skapa bästa möjliga informationslagring, spridning och användarvänlighet gällande att hitta och jobba med information och dokumentation.  Det är meriterande om du har erfarenhet från byggprojekt och kan de olika funktionernas och rollernas behov. Erfarenhet av liknande roll i annan typ av komplex verksamhet är dock också starkt meriterande.  Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker någon som är tålmodig, serviceinriktad och pedagogisk för att hjälpa alla i ett megaprojekt att på bästa sätt jobba med information, dokumentation och datalagring. Samt så är du strukturerad för att skapa rätt struktur och användarvänlighet.  Vidare så har du driv och ägarskap för att äga, driva och utveckla ditt ansvarsområde. Du drivs också av att bidra till projektets framdrift genom att information finns enkelt tillgängligt för alla delar av projektorganisationen.    Placeringsort  Närvaron i Gällivare är satt till minst 50% av arbetstiden, en förutsättning för att lyckas med rollen, men det är möjligt att ta sig an denna spännande roll även för den som bor på annan ort. Övrig tid spenderas med fördel på en ort med NCC-kontor och/eller en ort med bra möjligheter att ta sig till Gällivare. T ex: Stockholm, Göteborg, Piteå, Kalix, Luleå, Jokkmokk, Kiruna, eller Kramfors.  Kontakt och ansökan  Vill du veta mer om tjänsten vänligen kontakta Rekryterande chef, Alexander Scazzocchio på 070 849 30 90. Alexander har semester till 4/8.  För mer information om rekryteringsprocessen kontaktar du Rekryteringsspecialist André Söderholm på 072 202 88 65. Alexander har semester till 4/8.  För den här tjänsten genomför vi bakgrunds-kontroll i enligt med NCC:s säkerhetskultur.  Sista ansökningsdag 2025-08-30. Urval inleds i augusti och besked kommer en bit in i augusti.   Vi har gjort våra val angående annonskanaler och rekryteringstjänster och undanbeder oss försäljningssamtal.    NCC erbjuder  Hos oss får du möjlighet att påverka och forma dokumenthanteringen i ett betydelsefullt projekt. Du blir en del av ett engagerat team och får arbeta i en organisation där dina insatser gör verklig skillnad.   Vidare vill NCC vill vara en attraktiv arbetsgivare med medarbetare som trivs, utvecklas och mår bra. Därför erbjuder vi dig ett stort utbud av personalförmåner och interna utbildningar. NCC har kollektivavtal för alla medarbetare vilket ger dig en bra grundtrygghet och ett tydligt regelverk så att du vet vad som gäller för din anställning. Vi erbjuder även försäkringar, arbetstidsförkortning, friskvårdsbidrag, förskottssemester samt lunchförmån.   Hos oss är du en betydelsefull medarbetare som bidrar till de landmärken som definierar våra städer och samhällen. Här tar våra medarbetare en aktiv roll i en företagskultur grundad på stabila värderingar och beteenden för en trygg och säker arbetsplats. Vår samlade kompetens och varierande bakgrund gör skillnad.

30 juni 2025
Sista ansökan:
30 augusti 2025
DBA Oracle till Teracom i Stockholm
Tng Group AB
Systemadministratörer

Vill du jobba med Oracle i en trygg, tekniktung miljö med samhällskritisk betydelse? Bli DBA på Teracom! Brinner du för databaser och vill ta ett brett tekniskt ansvar? Som Databasadministratör på Teracom får du inte bara arbeta med drift och förvaltning av Oracle, utan också bidra i arbetet med att framtidssäkra IT-miljön genom införande av nya system. Här finns stor teknisk bredd, hög säkerhetsnivå och goda möjligheter att utvecklas – exempelvis inom molntjänster, nya databastyper och applikationer. En perfekt roll för dig som både gillar stabil drift och att ligga i teknikens framkant. Vi erbjuder dig • En spännande och samhällsviktig roll med stora utvecklingsmöjligheter • Arbete med att stärka och framtidssäkra systemlösningar. • Möjlighet att ta ansvar och påverka tekniska val och standarder • En stabil och trygg arbetsgivare med hög säkerhetsmedvetenhet Det här gör du hos oss Du blir del av en expertfunktion inom databaser och arbetar nära andra DBA:er och IT-specialister. I rollen kommer du bland annat att: • Arbeta med Oracle-databaser • Delta vid införande av nya system och lösningar • Agera utvecklingsstöd inom databasmiljöerna • Driva förbättringsarbete och automation i systemmiljön Ditt team och arbetsplats Du kommer att arbeta nära erfarna DBA: er, tekniker och arkitekter inom IT-infrastruktur, där kunskapsdelning och lärande är en naturlig del av vardagen. Kulturen präglas av högt i tak, hjälpsamhet och en gemensam strävan efter att utveckla och förbättra verksamhetens IT-miljö. Tjänsten är placerad på Teracoms huvudkontor i Stockholm, med möjlighet till distansarbete. Vissa arbetsmoment kan dock kräva att du infinner dig på kontoret. Mer om dig För att lyckas i rollen har du god erfarenhet av arbete som sysadmin inom Linux och med Oracle-databaser. Du trivs i en roll där du både tar ansvar för drift och bidrar till vidareutveckling. Du är noggrann och analytisk, med förmåga att felsöka och lösa tekniska problem på ett strukturerat sätt. Det är också viktigt att du är nyfiken, samarbetar väl med andra och gärna vill utvecklas vidare – exempelvis inom cloud eller nya teknologier. Det är mycket meriterande om du även har erfarenhet av CassandraDB eller andra databaser så som Postgres, MariaDb eller MySQL. Det är även meriterande med scriptning i Bash eller om du arbetat med IFS. Du behöver inte kunna allt från början – här finns kollegor att lära av och en miljö som uppmuntrar teknisk nyfikenhet och vidareutveckling. För anställning krävs ett godkänd drog- och alkoholtest samt att godkänd bakgrundskontroll liksom godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs. Detta eftersom anställningen innefattar säkerhetsklassning. Med anledning av detta krävs svenskt alternativt nordiskt medborgarskap. Så här får vi kontakt I den här rekryteringen har vi valt att samarbeta med Ada Digital som strävar efter en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Du söker tjänsten enkelt och behöver inte bifoga några dokument. Det räcker med en motivering till varför du söker tjänsten och om du saknar CV kan du bifoga din LinkedIn-profil. Följ sedan din ansökan live via vår hemsida. Urvalet sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

30 juni 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
Rights Management Administrator
Academic Work Sweden AB
Systemadministratörer

This is an exciting opportunity to work with a talented team in a fast-paced international environment. You will have the chance to contribute to the success of global content programming operations, gain valuable experience, and enhance your expertise in rights management. OM TJÄNSTEN Are you an organized and detail-oriented professional with a passion for managing content rights? As a Rights Management Administrator, you will play a key role in supporting the Programming and Acquisitions team, focusing on rights data, budget administration, and content rights management. You will contribute to managing complex rights data and systems while ensuring accuracy and supporting expansion into new markets. ARBETSUPPGIFTER Work tasks * Work in the rights management system to enter, update, and manage complex program data, rights, and information to ensure accuracy according to contracts and legal documents. * Validate and process invoices in the rights management system, supporting the Finance team with required documentation. * Administer programming budget files proactively, ensuring they are well maintained and up to date. * Support intercompany rights administration, including controlling invoices and managing rights flows. * Generate rights reports for business stakeholders using query tools. VI SÖKER DIG SOM - Fluent in English, both written and spoken - 2-3 years of administrative experience and ability to process high volumes of complex data with precision - Ability to quickly adapt to new systems and tools - Excellent proficiency in Excel It is meritorious if you have - Prior experience working with rights management systems and complex rights data - Experience with query tools to create data reports (Knowledge in SQL preferred) - Experience with SAP and invoicing To succeed in the role, your personal skills are: - Organized and thorough, while maintaining a strategic perspective - Collaborative team player with excellent interpersonal skills - Self-motivated, responsible, and proactive - Fast learner who enjoys working in an agile and dynamic environment Our recruitment process This recruitment process is handled by Academic Work and it is our client’s wish that all questions regarding the position is directed to Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the next phase. The process includes two tests: one personality test and one cognitive test. The tests are tools to find the right talent for the right position, to enable equality, diversity, and a fair process.

28 juni 2025
Sista ansökan:
28 juli 2025
Admin, IDMC

What makes Cognizant a unique place to work? The combination of rapid growth and an international and innovative environment! This is creating a lot of opportunities for people like YOU — people with an entrepreneurial spirit who want to make a difference in this world. At Cognizant, together with your colleagues from all around the world, you will collaborate on creating solutions for the world's leading companies and help them become more flexible, more innovative and successful. And this is your chance to be part of the success story: we are looking for an Informatica Data Management Cloud Administrator to join our team in Sweden. About the team Cognizant collaborates with all major hyperscale’s and relevant software vendors in the data and AI space. This includes partnerships with industry leaders such as AWS, Microsoft, Google, Snowflake, and Databricks. Our comprehensive approach ensures that we leverage the best tools and technologies to deliver scalable, secure, and efficient solutions. Additionally, we are supported locally by our dedicated Centres of Excellence, which operate both nearshore and offshore. These centres provide specialized expertise and resources, ensuring that we can meet the unique needs of our clients and drive innovation in AI and data cost effectively. About the role An IDMC (Informatica Data Management Cloud) Administrator manages and maintains an Informatica IDMC environment, ensuring high availability, performance, and security. This role requires expertise in IDMC platform administration, data integration, and data governance processes, along with the ability to provide technical support and troubleshoot issues. The position is crucial for ensuring the smooth operation of the Informatica platform and providing strategic solutions for future growth. Key responsibilities Configure and maintain connections to cloud and on-premises data sources and targets. Deploy and schedule data integration jobs, workflows, and task flows. Troubleshoot job failures, performance issues, and integration errors. Implement and enforce data security policies, including encryption, masking, and access control. Maintain metadata and data lineage using Informatica Cloud Data Governance and Catalog (CDGC). Support version control and deployment processes using CI/CD tools (e.g., Git, Azure DevOps). Automate administrative tasks using scripts or built-in IDMC automation features. Collaborate with data engineers and architects to support integration and data quality initiatives. Requirements Proficiency in Informatica IDMC platform components: Cloud Data Integration (CDI) Cloud Application Integration (CAI) Informatica Data Quality (IDQ) Cloud Data Governance and Catalog (CDGC) Skills in scheduling, monitoring, and troubleshooting data integration jobs and taskflows. Knowledge of data security practices: encryption, masking, and access control. Experience with cloud platforms like Azure, AWS, or Google Cloud. Understanding of API integration and web services (REST/SOAP). Ability to use monitoring tools and generate audit and usage reports. What you can expect Become part of a ‘flag ship’ success story - We go through enormous growth! Organization driven by technology – We have a tremendous technology backbone Environment where you can make your own ideas reality Drive your own career Market conforms benefits For more information contact: [email protected] The Cognizant community: We are a high caliber team who appreciate and support one another. Our people uphold an energetic, collaborative and inclusive workplace where everyone can thrive. Cognizant is a global community with more than 300,000+ associates around the world. We don’t just dream of a better way – we make it happen. We take care of our people, clients, company, communities and climate by doing what’s right. We foster an innovative environment where you can build the career path that’s right for you. About us: Cognizant is one of the world's leading professional services companies, transforming clients' business, operating, and technology models for the digital era. Our unique industry-based, consultative approach helps clients envision, build, and run more innovative and efficient businesses. Headquartered in the U.S., Cognizant (a member of the NASDAQ-100 and one of Forbes World’s Best Employers 2024) is consistently listed among the most admired companies in the world. Learn how Cognizant helps clients lead with digital at www.cognizant.com Cognizant is an equal opportunity employer. Your application and candidacy will not be considered based on race, color, sex, religion, creed, sexual orientation, gender identity, national origin, disability, genetic information, pregnancy, veteran status or any other characteristic protected by federal, state or local laws. If you have a disability that requires reasonable accommodation to search for a job opening or submit an application, please email [email protected] with your request and contact information. Disclaimer: Compensation information is accurate as of the date of this posting. Cognizant reserves the right to modify this information at any time, subject to applicable law. Applicants may be required to attend interviews in person or by video conference. In addition, candidates may be required to present their current state or government issued ID during each interview.

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Masterdatakoordinator
REGION UPPSALA
Systemadministratörer

Regionens hus Regionens ledningskontor är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i Region Uppsalas olika verksamheter och regionen kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Ledningskontoret leds av regiondirektören och har en styrande, stödjande och samordnande roll i Region Uppsala. På Ledningskontoret finns avdelningen för ekonomi och styrning, avdelningen för regional utveckling, IT-avdelningen, HR-avdelningen, hälso- och sjukvårdsavdelningen, information- och kommunikationsavdelningen samt avdelningen för planering och utveckling. Ledningskontoret har cirka 1 000 medarbetare. Vill du utvecklas och bidra till Region Uppsalas utveckling - välkommen att arbeta med oss! Vår verksamhet Vill du vara med och bygga framtidens vårdlogistik? Region Uppsala har påbörjat en omfattande resa med att utveckla regionens logistiska förmåga. Som en del i detta arbete har regionen etablerat en central Logistikfunktion med uppdraget att genom central ledning säkerställa en robust och effektiv materialförsörjning till hälso- och sjukvården. Just nu befinner sig Region Uppsala i en expansiv fas där vi ska implementera ett nytt affärssystem samt driftsätta ett centrallager i egen regi. Centrallagret kommer att fungera som navet i regionens materialförsörjning till hälso- och sjukvården samt vara en viktig del i regionens satsning på ökad försörjningsberedskap. Ditt uppdrag Vi söker en driven och strukturerad Masterdatakoordinator som vill vara med och bygga upp regionens logistikförmåga. Som Masterdatakoordinator blir du en nyckelspelare i vår organisation, där du ansvarar för att säkerställa kvalitet, struktur och effektiv hantering av masterdata inom vårt affärssystem. Du kommer att arbeta med att skapa, uppdatera och underhålla masterdata samt utveckla processer och rutiner för att förbättra datakvaliteten. Det är en kommunikativ roll med flertalet kontaktytor både inom regionens verksamheter och med externa parter. I rollen ingår även att: • Säkerställa att masterdata hanteras enligt interna och externa krav. • Analysera och förbättra masterdataprocesser i samarbete med olika organisationer. • Delta i utveckling och implementering av systemstöd för masterdatahantering. • Stötta organisationen med rapportering och analyser baserade på masterdata. Då tjänsten är ny kommer du att vara delaktig i att forma både rollen och ansvarsområdet. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har: • Relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, IT, logistik eller annat relevant område alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet. • Minst 4 års erfarenhet av att arbeta med masterdata och datakvalitet • God förståelse för datamodeller och databashantering • God förmåga att analysera och strukturera stora mängder data • Goda kunskaper i Excel och andra analysverktyg • God kunskap och erfarenhet av affärssystem (Dynamics 365, SAP eller liknande). Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Din kompetens För att lyckas i rollen tror vi att du är: • Noggrann och strukturerad med ett öga för detaljer. • Lösningsorienterad och analytisk. • Kommunikativ och pedagogisk, med förmåga att samarbeta med olika funktioner i organisationen. • Van att arbeta självständigt och ta initiativ. Vi erbjuder en spännande roll där du får vara med och utveckla vår masterdatahantering och bidra till en mer effektiv och datadriven organisation. Välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Vi erbjuder Tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Som arbetsgivare vill vi skapa förutsättningar för att våra medarbetare ska ha det bra, så att man kan känna sig trygg och ha kvalitet i livet utanför jobbet. Förutom att vi har ett av Sveriges bästa kollektivavtal erbjuder vi subventionerade UL-biljetter och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också våra medarbetare en flexibel arbetsplats, med möjlighet att arbeta delvis på distans utifrån överenskommelse. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vi erbjuder Kontakta Maria Karlsson logistikchef, [email protected] Fackliga representanter: Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51 SACO - Örjan Olsmats, 072-209 45 44 Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Vi gör intervjuer löpande, så vänta inte med din ansökan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd. Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

27 juni 2025
Sista ansökan:
22 augusti 2025
Databasansvarig till statsvetenskapliga institutionen
Göteborgs Universitet
Systemadministratörer

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Statsvetenskapliga institutionen är en internationell akademisk miljö som välkomnar studenter, forskare och personal från hela världen. Vår forskning handlar om ämnen såsom politiska institutioner, val, opinion och demokrati, internationell och europeisk politik, miljöpolitik, korruption och politiska idéer. Vi anordnar årligen ett stort antal forskningsseminarier och workshops inom institutionens olika forskningsområden. Vi erbjuder utbildning på alla nivåer på både svenska och engelska. Totalt studerar omkring 1 400 personer hos oss, och vi är ungefär 170 anställda. Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.pol.gu.se. Kompetenscenter för datainteroperabilitet (KDI) – Göteborgs universitet Kompetenscentret för datainteroperabilitet (KDI) är en självständigt forskningsnod vid Göteborgs universitet. Centrets uppdrag är att utveckla avancerade metoder för dataintegration och harmonisering inom jämförande demokratiforskning. Genom att vidareutveckla deterministiska, probabilistiska och statistiska länkningsmetoder möjliggör KDI för forskare att kombinera olika datakällor – såsom enkätdata, medietexter och institutionella register – till sammanhängande och interoperabla dataset som möjliggör tvärnationella analyser. KDI är en självständig enhet men utgör samtidigt en central del av den europeiska forskningsinfrastrukturen MEDem (Monitoring Electoral Democracy), som samlar ett nätverk av servicecentra runtom i Europa. MEDem erbjuder en samarbetsplattform för jämförande forskning om demokrati med målet att överbrygga utmaningen med fragmenterade data genom gemensamma verktyg, standarder och utbildningsresurser. Tillsammans bidrar KDI och MEDem-nätverket till en framtid där integrerade och högkvalitativa data ger forskare möjlighet att undersöka demokratins dynamik med precision och räckvidd. KDI:s huvudsakliga fokus är att utveckla och förfina metoder för: • Deterministisk länkning: koppla samman data via stabila identifierare (t.ex. landskoder, partinamn, valår). • Probabilistisk länkning: möjliggöra samkörning av data även när identifierare är otydliga eller saknas, exempelvis i medietexter eller sociala medier, genom användning av flera svaga identifierare (t.ex. namn, parti, distrikt, år). • Statistisk länkning: möjliggöra integration av data även i frånvaro av överlappande identifierare. Syftet med KDI är att stärka Sveriges position inom europeisk demokratiforskning genom att komplettera och vidareutveckla befintliga nationella dataplattformar såsom V-Dem, QoG, SNES och SOM. Genom innovativa verktyg, metoder och utbildningsinsatser ger KDI forskare bättre förutsättningar att undersöka demokratiska frågor med ökad metodologisk skärpa och analytisk fördjupning. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet söker nu en databasansvarig till kompetenscentret för datainteroperabilitet (KDI). Anställningen är tillsvidare, 100 % av heltid. Läs mer om anställningen och sök på lediga anställningar på Göteborgs universitet. Arbetsuppgifter  Arbetet omfattar i huvudsak att etablera KDI vid Göteborgs universitet och inom MEDem-nätverket genom att bidra till ett antal centrala leveranser, såsom: • Utveckla konceptuella ramverk och metodpapper som tydliggör centrala idéer för datalänkning inom demokratiforskning och som vägleder interoperabilitetsstrategier. • Utveckla länkningsprotokoll och interoperabilitetsstandarder för att säkerställa enhetliga processer vid dataintegration. • Utveckla programvarupaket, inklusive kod i R, Python och STATA, som stödjer deterministiska och probabilistiska länkningstekniker. • Utveckla Statistical Linkage Keys (SLK) för att möjliggöra säker dataintegration även när identifierare saknas eller är osäkra. • Utforma utbildningsmaterial och teknisk dokumentation som stöd för forskare i användningen av metoderna. • Bidra till MEDems ansökan till ESFRI:s vägledningsdokument, med målet att säkra MEDems långsiktiga roll i det europeiska forskningsinfrastrukturlandskapet. I den inledande fasen kommer fokus ligga på att: • Kartlägga befintliga datakällor och forskningsnätverk för att identifiera potentiella projekt för interoperabilitet. • Utföra datahantering inom olika typer av samhällsvetenskapliga data, såsom enkätdata, geodata, tidsserier och textdata med hjälp av R/STATA/Python. • Utveckla metodologiska rutiner för deterministisk, probabilistisk och statistisk datalänkning. • Arbeta med relationsdatabaser, inklusive att skapa, modifiera och ställa frågor i PostgreSQL. • Dokumentera samtliga processer ovan i teknisk dokumentation med hjälp av LaTeX och Markdown. I ett senare skede kan arbetsuppgifterna även omfatta: • Utveckling av riktlinjer och god praxis för samverkan med andra servicecenter. • Utformning av utbildningsmaterial. • Utveckling av programvara för att underlätta datalänkning. • Medförfattarskap till metodologiska vetenskapliga publikationer. Arbetet sker i nära samverkan med den nationella forskningsinfrastrukturen DEMSCORE vid Göteborgs universitet. Den som anställs kommer bland annat att samarbeta med DEMSCORE:s databasansvarige.       Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-11  Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

26 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Databasansvarig till statsvetenskapliga institutionen
Göteborgs Universitet
Systemadministratörer

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Statsvetenskapliga institutionen är en internationell akademisk miljö som välkomnar studenter, forskare och personal från hela världen. Vår forskning handlar om ämnen såsom politiska institutioner, val, opinion och demokrati, internationell och europeisk politik, miljöpolitik, korruption och politiska idéer. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet rankas som den främsta i Sverige och en av de 10-15 främsta i Europa inom sitt ämnesområde, enligt den globala Shanghai-rankningen av akademiska ämnen för 2024. Vi anordnar årligen ett stort antal forskningsseminarier och workshops inom institutionens olika forskningsområden. Vi erbjuder utbildning på alla nivåer på både svenska och engelska. Totalt studerar omkring 1 400 personer hos oss, och vi är ungefär 170 anställda. Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.pol.gu.se. Demscore (akronym för forskningsinfrastruktur för Democracy, Environment, Migration, Social policy, Conflict, and Representation) som bygger en avancerad och innovativ e-infrastruktur som ger användarna fri tillgång till harmoniserad och kvalitetssäkrad data från flera av världens mest framstående samhällsvetenskapliga forskningsinstitut. Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet är värd för Demscore-konsortiet som även inkluderar Stockholms, Uppsala och Umeå universitet. Data tillhandahålls av Demscores partnermoduler: • Varieties of Democracy, världens största datainsamlingsprojekt inom demokrati • Uppsala Conflict Data Program/Violence Early-Warning System, världsledande leverantör av data om väpnade konflikter och organiserat våld • Quality of Government, som tillhandahåller några av de största och mest omfattande dataseten om samhällsstyrning • Comparative Policy Laboratory, sammanför högkvalitativa data om social-, miljö- och migrationspolitik • Representative Democracy, som kombinerar ledande dataset om nationella/lokala regeringar i hela Europa/OECD För mer information: https://www.demscore.se Statsvetenskapliga institutionen söker nu en databasansvarig till Demscore. Anställningen är ett vikariat på två år på 80% av heltid med start hösten 2025.   Läs mer om anställningen och sök på lediga anställningar på Göteborgs universitet. Arbetsuppgifter  Den framgångsrika kandidaten kommer att arbeta under ledning av och i samarbete med Demscores databasansvariga, som arbetar deltid för projektet. De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar programmeringsuppdrag för att underhålla Demscores infrastruktur. De viktigaste milstolparna i rollen är att förbereda de halvårsvisa datauppdateringarna av infrastrukturen. Mer specifikt kan uppgifterna inkludera: • Sammanfogning av data och datarensning i R • Arbeta med Demscores datapipeline med skript i R, SQL och bash för att genomföra de halvårsvisa uppdateringarna av infrastrukturen • Underhåll och uppdatering av webbservrar för databaser och hemsidan • Utföra databearbetningsuppgifter relaterade till samhällsvetenskapliga data • Undersöka dataharmoniseringsförslag och identifiera potentiella konflikter mellan dataset och deras identifierande enheter • Skapa och generera strukturerade texter med hjälp av LaTeX och RMarkdown • Skapa och ändra tabeller i PostgreSQL • Utveckla Demscores pipeline för att göra ytterligare nedladdningsfunktioner tillgängliga i nedladdningsgränssnittet • Förbättra och utöka Demscores grafverktyg på hemsidan • Teknisk dokumentation av alla processer som beskrivs ovan Andra uppgifter kan inkludera • Förbereda workshops där Demscores forskningsinfrastruktur introduceras för olika typer grupper (t.ex. studenter, forskare etc.) • Samordning av de halvårsvisa datauppdateringarna tillsammans med partnermodulerna • Administrativt arbete med datahantering, t.ex. etiska prövningar och tillhandahållande av en FAIR-datahanteringsplan • I samarbete med andra teammedlemmar arbeta med finansieringsansökningar Utöver ovanstående är det en prioritet för Demscore under de kommande två åren att utöka de typer av data och antalet dataset som integreras i infrastrukturen. Den framgångsrika kandidaten förväntas därför ägna tid åt att utveckla och utöka infrastrukturen som helhet och nedladdningsgränssnittet i synnerhet med nya funktioner för att effektivisera dataintegrationen och öka användbarheten för forskarsamhället.   Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-10 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

24 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025