Entreprenadingenjör
Sök bland 39 lediga jobb som Entreprenadingenjör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Trivs du i en roll där du får bidra till och säkerställa att projektverksamheten uppnår sina projektmål? Då har du hittat rätt! Vi söker en erfaren och driven Entreprenadingenjör till vårt kontor i Bromma där du kommer att arbeta med ekonomi- och planeringsstyrning i våra entreprenadprojekt inom affärsområdet Datacenter. Som Entreprenadingenjör är du en av nyckelspelarna i projekten då du bistår Projektledare och Business Controller så att projektmål kan uppnås avseende ekonomi, leverans, tid, kvalitet, och nöjd kund. I rollen ingår att: • Bistå Business Controller och Projektledare med projektekonomi, sammanställning och uppföljning av ekonomiska rapporter och utredningar. • Stötta såväl Projektchef som Projektledare kring upprättande av tidplan och ekonomiavstämningar, produktionskalkyler, ÄTA-hantering. • Uppföljning och granskning av kontraktshandlingar och styrande dokument. • Bistå med inköp till projekten i samverkan med projektledare och tekniska experter. • Stötta i flera projekt samtidigt och arbetar tillsammans i ett team. • En viktig del i rollen är att vara en koordinerande funktion/roll gällande administration och dokumentation i projekten. • Utöver det interna kontaktnätet kommer du också att ha löpande kontakt med underentreprenörer och kunder. Vem är du? För att kunna utföra jobbet på bästa sätt ser vi att du har med dig: • Eftergymnasial utbildning inom bygg, ekonomi eller annan relevant inriktning. • Erfarenhet från en liknande roll och har varit involverad i att arbeta med ekonomi, planeringsstyrning och tidsplanering sedan tidigare. • Erfarenhet från prognosarbete - löpande kostnadsavstämning Vi letar efter dig som har ett öga för detaljer och är mån om att leverera med hög kvalité. Du har en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete och kan självständigt leda möten samt driva dina arbetsuppgifter framåt. B-körkort är ett krav samt att du behärskar svenska och engelska väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och som person ser vi att du är en lagspelare som förstår att ditt enskilda bidrag är viktigt för projektets framgång. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll. Säkerhetsprövningen görs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om Coromatic Coromatic säkrar tillgång till kraftförsörjning och datakommunikation för verksamhetskritiska anläggningar. Vi tillhandahåller hög tillgänglighet och produktivitet för våra kunder, vi räddar liv genom oavbruten drift 24/7, och optimerar energianvändningen för minsta möjliga miljöpåverkan. Coromatic har mer än 800 anställda och har levererat lösningar och tjänster till mer än 5000 företag i Norden. Coromatic är en del av E.ON koncernen. Vi är har mycket engagemang, resultatfokus och hög tillit till varandra. Vi söker nu en kollega som precis som vi gillar att ha kul på jobbet. Är det du? Har du frågor om tjänsten? Kontakta gärna rekryterande chef Per Sterling på [email protected] Just nu är det semestertider hos oss, så det kan dröja lite längre än vanligt innan du får svar. Vi börjar gå igenom ansökningarna i mitten av augusti och hör av oss så snart vi kan. Tack för ditt tålamod och ha en riktigt fin sommar så länge!
Har du förmågan att se helheten, ta ansvar och leda andra mot gemensamma mål? Är du lösningsorienterad, trygg i din roll och van vid att ha kundkontakt? Då kan rollen som projektingenjör hos oss på Metrolit vara något för dig! Projektingenjör, Stockholm/Mälardalen Metrolit är ett framgångsrikt byggföretag med nära 40 års erfarenhet av att renovera, bygga om och bygga till – alltid med fokus på innovativa lösningar och hög kvalitet. Vi genomför både total- och utförandeentreprenader, ofta i samverkan med välkända kunder inom fastighetsbranschen. Vårt arbetssätt präglas av enkelhet, engagemang och erfarenhet, och vi söker nu en erfaren projektingenjör till vårt växande team. Om rollen: Som projektingenjör hos Metrolit stöttar du arbetschef, projektchef och platschefer i våra byggprojekt. Du har en nyckelroll när det gäller projektekonomi, uppföljning, planering, inköp och administration – och är samtidigt delaktig i den dagliga produktionen. Rollen innefattar även dokumentation, kvalitetsuppföljning och stöd inom KMA-arbetet. Hos oss får du arbeta nära produktionen och vara en viktig del i att våra projekt levererar på kvalitet, ekonomi och tid. Du får stort ansvar, korta beslutsvägar och ett team med hög kompetens och engagemang. Dina ansvarsområden Stöd till projekt- och platschefer i det dagliga arbetet Ekonomisk uppföljning och projektadministration Tidplanering och uppföljning Inköp och avtalshantering Dokumentation och kvalitetsuppföljning Medverkan i KMA- och BKMA-arbete Kommunikation med både interna och externa aktörer Din profil Vi söker dig som har arbetat i en liknande roll i minst 5 år och är van att ta eget ansvar i projektform. Du är trygg i din roll och har god vana av att arbeta nära både produktion och beställare. Vi ser gärna att du har: YH- eller högskoleutbildning inom byggteknik, eller motsvarande erfarenhet Kunskap inom entreprenadjuridik, projektekonomi och produktionsstyrning Erfarenhet av Byggsamordnaren/Next, CAD och gärna BKMA (tidigare BF9K) God förståelse för byggprocessen och kvalitetsarbete B-körkort och god svenska i tal och skrift Som person är du strukturerad, ansvarstagande och har en god kommunikativ förmåga. Du gillar att arbeta i team, är lösningsfokuserad och har ett utvecklat affärstänk. Vi erbjuder dig Ett väletablerat och framgångsrikt bolag med stark tillväxt Spännande projekt tillsammans med välkända aktörer i Stockholm och Mälardalen Engagerade kollegor, korta beslutsvägar och högt i tak Möjlighet att påverka – både projekt och din egen utveckling Moderna lokaler i Solna Strand med närhet till kommunikation, service och träning Intresserad? I denna rekrytering samarbetar Metrolit Byggnads AB med Jobway Rekrytering. Eventuella frågor besvaras av rekryteringskonsult Oscar Thiele: [email protected] eller073-58 11 804Vi tillämpar löpande urval – tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Din ansökan behandlas konfidentiellt.
Företagsbeskrivning AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle. Jobbeskrivning Vi inom affärsområde Buildings är samhällsbyggare som älskar att driva projekt. I Sverige är vi idag drygt 240 drivna medarbetare som leder bygg- och anläggningsprojekt med hela AFRYs kompetens, med 19 000 medarbetare i 50 länder. Inom affärsområdet finns Cost Management som är marknadsledande i Sverige inom kostnadsberäkningar och kostnadseffektivisering av projekt. Vi har spetskompetens inom bygg-, fastighets- och anläggningsekonomi och utför årligen ca 500 uppdrag bestående av rådgivning, kostnadsbedömningar, kalkyler, kostnadsstyrning och kostnadseffektivisering. Våra underlag ger ökad kunskap om kostnader för alternativa lösningar och ger förutsättningar att i ett tidigt skede av projekten ta ställning till kostnadskonsekvenser för olika krav och önskemål. Vill du vara med på vår resa framåt? Nu söker vi en kalkylingenjör inom Mark & Anläggning med placering på något av våra kontor i Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Lycksele, Östersund. Du kommer tillsammans med oss att vara med och utveckla organisationen och möjliggöra nya positioneringar på marknaden. Vi på sektionen är alla passionerade inom våra områden och delar med oss av vår kunskap för att växa och lära oss mer. I rollen som kalkylingenjör kommer du på sikt ha egna uppdrag inom ditt kompetensområde. Genom analyser och beräkningar är du en trygg rådgivare för våra kunder, såsom byggherrar, investerare och entreprenörer. I vårat dagliga arbete använder vi kalkylverktyget MAP samt AFRY:s egna kalkylverktyg CalcFrame. Arbetet innebär stor frihet och ett stort ansvar med uppbackning av kunniga kollegor från hela landet. Kvalifikationer Vi söker dig som vill ta nästa steg i din personliga utveckling och har med i bagaget en god erfarenhet från anläggningsbranschen som till exempel entreprenadingenjör och erfarenhet av kostnadskalkylering och mängdberäkningar. Du kommer sannolikt från beställar-, konsult- eller entreprenadsidan och har vana av att utläsa ritningar, mängdförteckningar, tekniska beskrivningar och bygghandlingar. Du har erfarenhet från kalkyl- samt mätningsprogram och har ett stort intresse för att skapa goda resultat. Du tycker att det är roligt att göra affärer. För att trivas i rollen som Kalkylingenjör / Anläggningsekonom på AFRY ser vi att du har: Minst 2 års erfarenhet, gärna längre, av mark & anläggningsprojekt i en roll som kalkylator, entreprenadingenjör, arbetsledare, platschef eller liknande. Mycket god kännedom om lagar och regler inom anläggningsentreprenader. Vi ser det som en självklarhet att du har vana av att arbeta med standardiserade avtal som t ex AB04, ABT06, AMA Anläggning, MER Anläggning. Förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. B-körkort Meriterande: Ingenjörsexamen eller motsvarande relevant yrkeshögskoleutbildning eller liknande. Meriterande: Arbetat med något av kalkylprogrammen BidCon eller MAP i ditt kalkylarbete samt erfarenhet av Bluebeam eller liknande programvara för mängdning av kalkylunderlag. Som person har du god social förmåga och stimuleras av att ha ett stort kontaktnät där du skapar långvariga och hållbara relationer. Vidare ser vi att du är noggrann och har förmågan att du ser såväl detaljer som helheter. Du trivs med att arbeta i team men har även förmågan att arbeta självständigt. Ytterligare information Vi söker dig som vill vara en del av AFRYs framgångssaga. Brinner du för teknisk utveckling? Gillar du att samarbeta för att hitta den bästa lösningen? Då kan vi erbjuda dig karriärmöjligheter på en modern arbetsplats med utmanande arbetsuppgifter och spännande projekt världen över. AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer. Hos oss är du med och utvecklar innovativa och hållbara lösningar inom infrastruktur, energi och industri. Just nu söker vi marknadens vassaste kompetens som tillsammans med oss vill skapa framtidens samhälle. Vi hoppas också att du kommer lära dig lika mycket av oss som vi kommer göra av dig. Ansök senast 1 September 2025 Urvalsprocessen kommer ske i mitten på Augusti och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Vi välkomnar därför din ansökan till oss redan idag! Kontaktuppgifter för frågor Niklas Svensson Sektionschef Buildings [email protected] Christoffer Harrysson, Gruppchef [email protected] På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen
Om företaget VA Gruppen är ett ledande VA-bolag i södra Sverige med ca 140 anställda och en omsättning på ca 400 MSEK. De har skapat en organisation som kan ta helhetsansvar för ett komplett VA behov, och målet är att alltid säkra friskt vatten och fungerande avlopp- och dagvattensystem för sina kunder. De kan bland annat erbjuda tjänster som projektering, inmätningar och utsättningar, inventering av befintliga VA system, driftövervakning, läcksökning, drift- och tillsyn, ny- och ersättningsinstallationer samt jourservice. Utöver VA arbeten utför de bland annat anläggningsarbeten, kabelförläggning, schaktfri förläggning med styrbar borrning, hyvling, vägunderhåll. Sedan 1 oktober 2021 är Connecting Capital majoritetsägare i bolaget och VA Gruppen Entreprenad har sedan dess varit en del av koncernen VA Nordic. VA Nordic består av ett antal bolag inom VA främst i södra Sverige och omsätter ca 800 MSEK. För att läsa mer om VA Gruppen, besök deras hemsida: www.va-gruppen.se/ Om rollen Som entreprenadingenjör hos VA Gruppen kommer du att spela en avgörande roll i både kalkyl- och projektfaserna av företagets VA-, mark- och anläggningsprojekt. Du kommer att arbeta med alla delar inom projektprocessen, från kalkylering utifrån handlingar och förfrågningar till projektuppföljning och inköpsarbeten samt förhandla med leverantörer. Tjänsten innefattar koncernövergripande arbeten och innebär stor variation och kombinerar teknisk analys med praktiskt deltagande i projekt. Exempel på arbetsuppgifter: - Upprättande av anbud och kalkyler i verktyg som Bidcon, Next och Bluebeam - Vara ett tekniskt stöd till platschef och delta i projektmöten - Ta fram KMA-planer och annan projektdokumentation - Bevaka anbudshandlingar och delta i förhandlingar i offertstadiet - Följa upp kostnader, planera produktion och dokumentera arbetet tillsammans med platschefer - Arbeta med projekt av varierande storlek - Stötta även andra bolag inom koncernen med kalkyler och referensmaterial Du ingår i ett team av entreprenadingenjörer och kommer ha ett nära samarbete med platschefer, underentreprenörer, beställare och leverantörer. Om dig Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och har lätt för att ta egna initiativ. Du är glad, trevlig och lösningsorienterad och trivs i en miljö där det är högt i tak. Du är hjälpsam, prestigelös och har lätt för att samarbeta med olika personer i och utanför organisationen. Det erbjuds goda utvecklingsmöjligheter inom gruppen. För att vara aktuell för tjänsten krävs: - Minst 5 års erfarenhet som kalkylator, platschef eller entreprenadingenjör inom VA-, mark- och/eller anläggningsbranschen - God förståelse för entreprenadjuridik, inklusive AB04 och ABT06 - Eftergymnasial utbildning inom bygg/anläggning eller motsvarande erfarenhet - Kunskap i system som Bidcon Next och Bluebeam, alternativt andra kalkylsystem - God datorvana - Körkort Övrig information Start: Enligt överenskommelse Plats: Trelleborg, resor kan förekomma Omfattning: Heltid Arbetstider: 7-16 Lön: Enligt överenskommelse Bakgrundskontroll kommer genomföras på de kandidater som går vidare i processen. Om du har frågor om tjänsten ber vi dig att maila ansvarig rekryterare Lina Johansson på [email protected]. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sökord: Entreprenadingenjör, VA, mark och anläggning, kalkylator, platschef, entreprenadjuridik, KMA, rekrytering, Trelleborg, Malmö, Lund
Vill du arbeta som Kontrollansvarig (KA) enligt PBL och driva utvecklingen mot hållbara och kvalitetssäkra byggprojekt? Vi söker dig med specifik erfarenhet av tunnelbyggnationer! Då kan du vara rätt person för oss på Arkitekt Bygg i Sverige AB! Hos oss blir du en viktig länk mellan beställare, myndigheter och byggentreprenörer, där ditt arbete lägger grunden för trygga och framgångsrika byggprocesser. Arbetsuppgifter och ansvar I rollen som Kontrollansvarig säkerställer du att våra tunnelbyggnadsprojekt genomförs enligt gällande lagstiftning, kontrollplaner och myndighetskrav. Du medverkar på tekniska samråd, granskar bygghandlingar samt upprättar och följer upp kontrollplaner. Du har löpande dialog med beställare, projektörer och entreprenörer. Dessutom är du ansvarig för att övervaka arbetsmiljöaspekter och rapportera avvikelser. Delta i byggmöten, tekniska samråd och platsbesök Skapa kontrollplaner relaterade till mark-och betongarbeten Granska teknisk dokumentation samt myndighetskrav Upprätta, följa upp och säkerställa våra kontrollplaner Säkerställa att projekten uppfyller miljö- och kvalitetskrav Hålla löpande kontakt med byggnadsnämnd och övriga myndigheter gällande ev inspektioner Flexibel, prestigelös, förmåga att hantera "Ad-hocuppgifter" som kan uppstå Rapportera och hantera eventuella avvikelser i byggprocessen Kvalifikationer och erfarenhet för tjänsten som KA Universitetsutbildning, inom relevant arbetsområde God kunskap om tunnel- och/eller infrastruktur samt djupgående kunskap om bygglagstiftning kring tunnelbyggande Certifiering som Kontrollansvarig enligt PBL, Kvalificerad nivå. God kännedom om svensk bygglagstiftning, AB04, ABT06, AMA, AF 13, AMA-anläggning och MER Minst 2 års erfarenhet av infrastrukturverksamhet och minst 5-års erfarenhet av en kvalificerad KA-roll Du kommer även att leda övriga kvalitetsteamet vilket kräver ledarerfarenhet Flerårig erfarenhet av byggbranschen, gärna med projekterings- eller arbetsledande bakgrund Vana att arbeta med kontrollplaner, byggdokumentation och kvalitetsuppföljning. Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift Giltigt B-körkort Kunskap om att läsa och förstå ritningar Egenskaper vi värdesätter Strukturerad och noggrann – du värnar om kvalitet och säkerhet i projektets alla faser Drivande, engagerad och lösningsfokuserad God samarbetsförmåga och kommunikativ kompetens Förmåga att leda egna processer från start till mål Arbetsvillkor och placering Tjänsten är på hel- eller deltid enligt överenskommelse Projekten sker i Stockholm Placering utgår från dina förutsättningar i samråd med företaget Ansökan till rollen som Kontrollansvarig KA Är du redo att bidra till trygga, hållbara byggprojekt och ta ansvar för myndighetsfrågor samt kvalitetssäkring? Skicka in din ansökan med CV och intyg snarast – vi gör löpande urval! Tjänsten ska tillsättas omgående! Vi ser fram emot att få veta mer om dig och varför du är vårt nästa tillskott. Hos oss välkomnas alla sökande oavsett kön, ålder, bakgrund eller erfarenhet – mångfald stärker vårt team. Välkommen med din ansökan till Arkitekt Bygg i Sverige AB!
Välkommen till ett företag där vi lägger stort fokus på vår gemensamma värdegrund att agera klokt, kreativt och med stort hjärta. Hos oss arbetar alla under ett stort mått av eget ansvar. Utrymmet för egna idéer är generöst och det är kort väg till besluten. Nu söker vi dig med erfarenhet från byggproduktion som gillar struktur och framdrift samtidigt som du är relationsskapande och har lätt för att samarbeta både internt och med våra externa partners. Ditt ansvar Som projektingenjör hos oss har du en bred och varierande roll från tidigt skede till färdigställd byggnad. Du är ett viktigt stöd till hela projektorganisationen och arbetar tillsammans med projektteamet för att säkerställa att projekten är lönsamma, med hög produktivitet och god kvalitet. Rollen innebär varierande arbetsuppgifter inom ett eller flera projekt med huvudsakligt syfte att, utifrån projektets behov, kunna stötta projektchef och platschef i såväl inköpsarbete som planering, projektekonomi och KMA-arbete. I tjänsten som projektingenjör kommer du bland annat att: Göra stora projektinköp och samordna inköp Bistå projektchef och platschef i ÄTA-hantering Ta fram ekonomiska underlag för avstämning Säkerställa rätt inköpsprioriteringar och planering Sammanställa och följa upp projektens inköpsarbete Ansvara för kontakter, granskning och uppföljning av leverantörer och UE Teckna och underhålla avtal Upprätta förfrågningsunderlag, kravspecifikationer och anbudsutvärderingar vid upphandlingar Vem är du? Du har minst tio års dokumenterad erfarenhet av liknande roller från byggprojekt inom bostad, kommersiellt eller samhällsbyggnad. Vi söker dig med erfarenhet av: Prognosarbete och kalkyl Projektekonomi, tidsplaner, arbetsberedningar Resurssättning, inköp och ÄTA KMA-arbete Du har en eftergymnasial utbildning inom bygg eller har tillgodogjort dig dessa kunskaper genom arbetslivserfarenhet. I dina tidigare roller har du jobbat med olika systemstöd såsom kalkylprogram och system för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Dina kunskaper i Excel är mycket goda. Som person har du lätt för att skapa relationer och är tydlig i din kommunikation med både interna och externa intressenter. Du motiveras lika starkt av att samarbeta med andra som att självständigt kunna driva ditt arbete framåt. Då vi jobbar i hela Mälardalen förutsätter rollen att du har B-körkort. Du talar och skriver obehindrat på svenska. Om oss Wästbygg, som ingår i Wästbygg Gruppen, är ett bygg- och utvecklingsbolag specialiserat på fastigheter inom bostad, kommersiellt och samhällsbyggnad. Efter många år i branschen är vi ett tryggt val som kan leverera såväl mindre som större mer komplexa projekt, specifikt anpassade till våra kunders behov. Vi är en erfaren och långsiktig partner som oavsett vad vi bygger, bygger förtroende. Vår verksamhet bedrivs med lokal närvaro på de mest expansiva marknaderna i södra och mellersta Sverige. Läs gärna mer om oss på www.wastbygg.se Övrigt Sista ansökningsdag: 2025-08-15. Urval sker löpande, med uppehåll under v 28 – 32, vilket gör att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Rollen är placerad på vårt kontor i Västerås och innebär resande ut till våra projekt. Vi tillämpar tester, digital referenstagning och bakgrundskontroll i slutfasen av vår rekryteringsprocess. Wästbygg Gruppen omfattas utav kollektivavtal mellan Sveriges Byggindustrier och Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen (Tjänstemannaavtalet) samt med Byggnads (Byggavtalet). Varmt välkommen med din ansökan!
Vi söker en datasamordnare till uppdrag hos myndighet i Stockholm. Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget I myndighetens uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Dessutom ansvarar de för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. Program Tvärbanan Kistagrenen ansvarar för de kvarstående åtgärderna på den befintliga Solnagrenen och den nya sträckan Kistagrenen som är en planerad utbyggnad av Tvärbanan. Kistagrenen startar efter hållplatsen Norra Ulvsunda i Bromma och sträcker sig till Helenelunds pendeltågstation i Sollentuna. Programmet söker nu en driven datasamordnare och BIM-pilot som är tänkta att ingå i programstödsgruppen ”Datasamordning & BIM”. Arbetsuppgifter Leda, styra och samordna data- och informationssamordningsfrågor under både projektering och produktion. Bistå Projekterings- och Produktionsledare med information samt koordinera sig mot övriga i projektet. Ansvara för samordning av leveranser av teknisk dokumentation. Ansvara för samordning och granskning av projekteringshandlingar från/till entreprenören. Upprätta, implementera och utveckla krav och rutiner för informationshantering/informationssamordning. Administrering av programmen JIRA, Bluebeam, Avima och Storgate Kontroller och distribution av CAD-filer samt granskning av teknisk dokumentation. Arbeta utifrån IT-handledning för teknisk dokumentation Bidra i arbetet av överlämning av produktdokumentation/teknisk dokumentation till förvaltning. Representera i förkommande fall myndigheten och projektet i kontakt med olika externa parter och aktörer såsom myndigheter, leverantörer och entreprenörer avseende produktdokumentationsfrågor. Krav (OBS, obligatoriska) Datasamordnare ska ha minst 5 års erfarenhet som Datasamordnare inom infrastruktur (spårbunden trafik/väg) alternativt bygg och anläggning. Datasamordnare ska ha arbetat som datasamordnare i minst 2 stora projekt (minst 500 miljoner) Datasamordnare ska ha minst 3 års erfarenhet som datasamordnare i multidisciplinära projekt med minst 6 teknikområden/discipliner. Datasamordnare ska ha minst 3 års erfarenhet av att arbeta med dokumenthanteringssystem och metadatastyrning tex Webforum, Storegate, Sharepoint. Datasamordnare ska ha erfarenhet av samtliga faser i minst ett projekt per skede. Erfarenhet av att ha ansvarat för olika typer av leveranser (tekniska handlingar) i ett projekt: Systemhandling, Förfrågningsunderlag, Bygghandling samt Relationshandling/Förvaltningsdata. Redovisas genom referensprojekt för respektive skede. Meriterande Datasamordnare bör ha arbetat minst 1 år med administrering av programmen Jira samt Bluebeam. Datasamordnare bör ha erfarenhet av att ta fram Samordningsmodell inom Järnväg eller Väg. Datasamordnare bör ha erfarenhet av automatiserad granskning med hjälp av FME eller motsvarande. Datasamordnare bör ha erfarenhet projektering i något teknikområde inom Infrastrukur (Anläggning eller BEST). Datasamordnare bör ha minst 1 års erfarenhet av att arbeta inom beställarorganisation i offentlig sektor. Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
VI söker en BIM-pilot för uppdrag hos myndighet i Stockholm. Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten är på deltid, med en omfattning på 50 procent. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget I myndighetens uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Dessutom ansvarar de för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. Program Tvärbanan Kistagrenen ansvarar för de kvarstående åtgärderna på den befintliga Solnagrenen och den nya sträckan Kistagrenen som är en planerad utbyggnad av Tvärbanan. Kistagrenen startar efter hållplatsen Norra Ulvsunda i Bromma och sträcker sig till Helenelunds pendeltågstation i Sollentuna. Programmet söker nu en BIM-pilot som är tänkta att ingå i programstödsgruppen ”Datasamordning & BIM”. Arbetsuppgifter Leda, styra och samordna data- och informationssamordningsfrågor under både projektering och produktion. Bistå Projekterings- och Produktionsledare med information samt koordinera sig mot övriga i projektet. Ansvara för samordning av leveranser av teknisk dokumentation. Ansvara för samordning och granskning av projekteringshandlingar från/till entreprenören. Upprätta, implementera och utveckla krav och rutiner för informationshantering/informationssamordning. Administrering av programmen JIRA, Bluebeam, Avima och Storgate Kontroller och distribution av CAD-filer samt granskning av teknisk dokumentation. Arbeta utifrån IT-handledning för teknisk dokumentation Bidra i arbetet av överlämning av produktdokumentation/teknisk dokumentation till förvaltning. Representera i förkommande fall myndigheten och projektet i kontakt med olika externa parter och aktörer såsom myndigheter, leverantörer och entreprenörer avseende produktdokumentationsfrågor. Krav (OBS, obligatoriska) BIM-pilot ska ha minst 2 års erfarenhet som BIM samordnare inom infrastruktur alternativt bygg och anläggning, fordon, BEST (Bana El Signal Tele). BIM-pilot ska ha minst 2 års erfarenhet från att granska dwg & dgnfiler BIM-pilot ska ha Kunskap om Navisworks, Solibri, Civil3D och Microstation connect. Redovisas genom minst 1 projekt där resursen arbetat i dessa programvaror, eller genomförda utbildningar. Meriterande BIM-Pilot bör ha erfarenhet av att ta fram Samordningsmodell inom Järnväg eller Väg. BIM-pilot bör ha erfarenhet av automatiserad granskning med hjälp av FME eller motsvarande. BIM-Pilot bör ha erfarenhet projektering i något teknikområde inom Infrastrukur (Anläggning eller BEST). BIM-pilot bör ha minst 1 års erfarenhet av att arbeta inom beställarorganisation i offentlig sektor. BIM-Pilot bör ha erfarenhet av att jobba med OpenBIM-Standarden (IFC,IDS,BCF). Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi söker en erfaren projektkoordinator till mångårigt uppdrag hos Trafikverket och projekt västlänken i Göteborg. Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Som projektkoordinator i program Västlänken samordnar du produktionsfrågor med hänsyn till ingångna avtal som Trafikverket har tecknat med Göteborgs Stad samt fastighetsägare rörande genomförandet av projektet. I arbetet ingår även att samordna produktionsfrågor gentemot omgivande pågående och kommande entreprenader. Du deltar i produktionsmöten samt möten med myndigheter, trafikutövare, fastighetsägare med flera. En viktig del av uppdraget är att säkerställa och sammanställa dokumentation och rutiner för avtal och överenskommelser som tecknats och som berör delprojekten. Projektansvarig för avtalen är ansvarsområdet Fastigheter och Avtal. Arbetsuppgifter / Ansvar: Utgöra stöd till projektledning/produktionsledning med ansvar för tidplanetekniska frågor rörande produktion och projektering, samt ta fram produktions- och projekteringstidplan gemensamt med entreprenören för entreprenad Korsvägen E05. Samordna beställarens risker avseende Korsvägen E05 samt samverka i entreprenörens riskanalysarbete. Ansvara för projekteringssamordning och projektledning av enskilda delar, främst ärenden med anslutning till externa verksamheter, exempelvis byggnadsanknuten konst och entréer. Krav (OBS, obligatoriska) . Minst 10 års relevant arbetslivserfarenhet från produktion i anläggningsbranschen. Med anläggning avses infrastruktur av typen vägar, järnvägar, tunnlar, broar, hamnar, kraftverk eller liknande anläggningar som beställaren bedömer som likvärdig. 2. Minst 5 år i ledande befattning inom produktion så som blockchef, platschef, produktionsledare, byggledare eller annan befattning som beställaren bedömer som likvärdig. Befattning som arbetsledare eller lägre godkänns ej. 3. Minst 5 års erfarenhet av att driva ett projekt i samverkan med en storstad (minst 200,000k invånare) 4. Minst 5 års erfarenhet av att samordna och följa upp tidplaner i ett anläggningsprojekt med en kontraktssumma på minst 1 miljard SEK. 5. Ska ha erfarenhet av att leda och följa upp riskarbete i ett anläggningsprojekt i en storstad med en kontraktssumma på minst 1 miljard SEK 6. Ska ha erfarenhet av att ha arbetat i både utförande- och totalentreprenad. 7. Ska behärska svenska och engelska i tal och skrift. 8. Ska inneha körkort B. Meriterande För beställaren är det ett mervärde att resursen har minst 5 års erfarenhet att i att ta fram och följa upp ett anläggningsprojekt i PrimaVera. För beställaren är det ett mervärde att resursen har erfarenhet av ett projekt med anläggande av ledningar i en storstad* där produktionstiden är längre än 3 år Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Join one of Europe’s largest construction companies and help build the new Metro in Stockholm! We at Itinera are currently looking for two Quantity Surveyors to join us in constructing the new stations: Hammarby Kanal, Södra Hagalund, and Arenastaden. Our workplace is international and diverse, bringing together professionals from a variety of backgrounds. This mix fosters innovation and creativity, which strengthens our collaboration. You’ll be part of a team that values inclusion and leverages different perspectives to drive success. To thrive with us, you should enjoy taking initiative in your work and not hesitate to ask for help when needed. We work as a team, and every individual plays an important role in the success of the project. Currently, around 150 people are working across our metro projects, including 4 team members in Quantity Surveying. Maurizio Buttarelli, Chief Quantity Surveyor for both Metro projects, has extensive experience in the civil engineering sector and a strong background in international markets. He is originally from Italy and has been living and working in Sweden for the past 8 years. Maurizio is a dedicated and competent leader who always makes time for his team. He is known for his hands-on approach, clear communication, and genuine commitment to supporting others while keeping everything running smoothly. Key responsibilities as Quantity Surveyor As a Quantity Surveyor at Itinera, you ensure the efficient management and control of costs on the construction projects, focusing on accurate work valuations, cost monitoring, and compliance with financial and contractual requirements. Your role involves preparing detailed cost estimates, managing budgets, and overseeing the measurement and accounting of work executed. Working closely with project teams and contractors, you contribute to the successful delivery of construction projects by maintaining financial integrity and alignment with project goals. Your tasks will include: Developing detailed cost estimates and budgets, ensuring alignment with project plans. Measuring and accounting for work completed on-site, including subcontractor and directly executed works. Performing volume calculations, producing both theoretical and actual volumes and areas. Monitoring project expenditures and prepare financial documentation, including interim valuations and cost reports. Managing payments to contractors and subcontractors in accordance with contract terms and the progress of work. Liaising with suppliers and contractors to evaluate proposals and ensure accurate execution of works accounting. Ensuring compliance with contractual provisions, industry guidelines, and legal requirements in all financial documentation. Evaluating change orders (ÄTA works), assessing quantity and cost implications resulting from modifications or variations. Preparing invoicing and payment documents, including Internal Payment Certificates (IPC) and records for client billing. Qualifications A degree in Quantity Surveying, Construction Management, or a related field. Hands-on experience in construction projects, particularly in infrastructure. Proficiency in cost estimation software, strong understanding of volume calculations, and familiarity with relevant construction standards (e.g., AMA and MER systems). Exceptional attention to detail and ability to assess and evaluate financial and contractual data accurately. What we offer We are an international company, and our global atmosphere is clearly reflected in our organization. You will have the opportunity to work with colleagues from all over the world, developing both professionally and personally. We have a strong culture of support and collaboration at every level. New ideas are welcomed, and we constantly look for ways to improve. You’ll join a positive, knowledgeable, and inspiring team that values sharing expertise and experience. Application & contact If you have questions about the position or are ready to send in your application, please contact Itinera’s HR department at: [email protected] Does this sound like the right opportunity for you? Apply today! The application deadline is July 20, but selection and interviews are ongoing, and the position may be filled before the deadline. About Itinera S.p.A We are an international construction company with roots in Italy, specializing in large-scale infrastructure and civil engineering projects. Founded in 1938, Itinera is part of the ASTM Group, operating in over 15 countries with 17,000 employees and a turnover of €3.1 billion in 2021. Itinera is one of the largest foreign construction companies in the Nordic region, with several ongoing infrastructure projects in Sweden. Our aim is to integrate sustainability across all our business operations and development initiatives. In Sweden, we are currently around 150 employees, and our main office is located in Solna. We have chosen to manage this recruitment process internally and kindly ask advertising agencies or recruiters to refrain from contacting us.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 39 jobb