Finansanalytiker

Sök bland 23 lediga jobb som Finansanalytiker och börja ditt nya yrkesliv idag!

Analytiker till område Försäkring på Finansinspektionen
Finansinspektionen
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Har du erfarenhet av att hantera finansiella data och vill vara en del i Finansinspektionens (FI:s) viktiga arbete? Nu söker vi en analytiker till verksamhetsområde Försäkring!  Om jobbet Du tillhör avdelningen Risktillsyn och arbetar med frågor som rör innehållet och utformningen av de kvantitativa rapporter som försäkrings- och tjänstepensionsföretag skickar in till FI. Som analytiker ansvarar du för innehållet i de föreskrifter som reglerar företagens rapportering till FI och kontrollerar vilka företag som ska rapportera vilka uppgifter. I rollen deltar du i arbetet med att analysera den data som kommer in till FI och har även ett ansvar för att taxonomiförändringar genomförs korrekt i FI:s analyssystem. I tjänsten har du ett stort kontaktnät internt inom FI men även kontakt med försäkringsbranschen och med andra europeiska tillsynsmyndigheter, främst Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa).  Din utbildning och erfarenhet  Vi söker dig som har • Relevant akademisk examen till exempel ekonomi, statistik eller liknande • några års kunskap och erfarenhet av hantering av finansiella data • uttrycker dig väl på svenska och engelska både i tal och skrift.  Det är meriterande om du har                                                                        • kunskap om innehållet i Solvens 2- och kompletterande nationell rapportering för försäkrings- och tjänstepensionsföretag • kunskap om hur flöden av data fungerar • erfarenhet av finansiell myndighetsrapportering. Om dig I det här jobbet behöver du • bidra till ett gott samarbete • planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde • kommunicera tydligt med olika målgrupper. Om oss FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden. På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/ Bra att veta Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/ En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen. Sök jobbet Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis. Vi använder urvalsfrågor för en objektiv bedömning på lika villkor och du kan på så vis enkelt söka tjänsten. Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. Anställningsform: Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Omfattning: Heltid Kontaktperson: Per Jakobsson, avdelningschef, 08-408 982 11  Sista ansökningsdag: 2025-08-10

24 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Investment Manager till TURN Energy
Asta Agency AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Om företaget TURN Energy är i framkant av förnybar och ren energi med en snabbt växande portfölj av solkraftsprojekt och siktar på att vara marknadsledande inom storskalig solelsproduktion i Sverige åren framöver. Att vara en del av TURN Energy innebär att du som anställd får en unik möjlighet att bidra till en växande och oberoende energiproducent. Du kommer vara en del av en spännande resa där dina arbetsuppgifter bidrar till att skapa såväl framgång som tillväxt. Som en del i deras utveckling framåt samarbetar vi på Asta Agency med TURN Energy i den här rekryteringsprocessen. Det är ett konsultuppdrag med god möjlighet till anställning hos dem. Du blir initialt anställd av Asta Agency och arbetar som konsult hos TURN Energy. Om tjänstenI rollen ansvarar du för att driva och genomföra djupgående finansiella analyser genom avancerad finansiell modellering och värderingstekniker med syftet att utvärdera investeringsmöjligheter. Du fungerar som modellägare och arbetar kontinuerligt med att utveckla både modeller och analysverktyg. En viktig del av arbetet innebär att löpande följa upp och analysera prestandan för både befintliga och potentiella investeringar. Du förser ledningen med regelbundna rapporter och utvecklar strategier för att maximera avkastningen, samtidigt som du aktivt bidrar till att investeringar genomförs på ett effektivt sätt.  Rollen innebär även att du driver affärscase och samarbetar tätt med kollegor från olika delar av verksamheten för att identifiera nya affärsmöjligheter och förstå omvärldsförändringar. Huvudsakliga ansvarsområden: Driva och utföra grundlig finansiell analys genom att använda finansiell modellering och värderingstekniker för att utvärdera investeringsmöjligheter. Agera som modellägare och kontinuerligt utveckla modeller och arbetsverktyg. Övervaka och analysera prestandan för befintliga och framtida investeringar, tillhandahålla regelbundna rapporter till ledningen och utveckla strategier för att maximera avkastningen samt driva genomförandet av investeringsbeslut. Driva business case och gemensam utveckling av affärsmöjligheter och omvärldsfaktorer tillsammans med kollegor från olika enheter. Kvalifikationer och egenskaper Akademisk bakgrund inom finans, ekonomi, företagsekonomi eller ett relaterat område. 4-7 års yrkeserfarenhet från en liknande roll. Mycket goda eller liknande kunskaper i finansiella analysverktyg, såsom Excel, eller andra relevanta plattformar. Goda skriftliga och muntliga kommunikationsfärdigheter, med förmågan att presentera komplex information tydligt och koncist. Starka organisatoriska och tidsstyrningsförmågor, vilket gör det möjligt för dig att prioritera arbetsuppgifter och möta deadlines. Det är ett plus om du har erfarenhet av och varit involverad i investerarrelationer. Du trivs i en snabbföränderlig miljö. Proaktiv och självständig, tar egna initiativ för att uppnå goda resultat. Övrig information Start: Omgående Plats: Uppsala Omfattning: Heltid Lön: Enligt överenskommelse Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt! Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till [email protected]. Om Asta AgencyAsta Agency är ett rekryterings- och bemanningsföretag som hjälper företag att hitta rätt tjänstemän i hela Sverige med fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi rekryterar och hyr ut specialister och generalister inom försäljning, marknad, HR, kundservice, ekonomi, administration, IT och tech. Med fokus på kvalitet, långsiktighet och smarta lösningar stöttar vi både företag och kandidater i nästa steg. Läs mer om hur vi arbetar med rekrytering, bemanning och hyrrekrytering på astaagency.se.

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 december 2025
Erfaren analytiker till Risktillsyn Försäkring
Finansinspektionen
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Har du examen inom ekonomi och flerårig erfarenhet av analysarbete? Nu söker Finansinspektionen (FI) en erfaren analytiker till en tidsbegränsad anställning på vår avdelning Risktillsyn.   Om jobbet Som analytiker på avdelning Risktillsyn arbetar du med finansiell analys i form av tillsyn av försäkrings- och tjänstepensionsföretags tillgångsförvaltning samt analys av placeringar och marknadsrisker. Du kommer att arbeta på enheten Solvenstillsyn som ansvarar för att delta i regelgivning i anslutning till lagstadgade solvensregler samt regler om aktuariefunktionen samt att bistå vid behov med specialistkompetens i arbetet med remissvar, regeltolkningar och rättsutredningar. Arbetet innebär samarbete såväl internt inom avdelningen, på området och med FI:s övriga organisation. Rollen har ett stort fokus på tillsyn enligt aktsamhetsprincipen.  Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som  • har examen i nationalekonomi eller finansiell ekonomi • har flera års erfarenhet av analytiskt arbete inom den finansiella sektorn, gärna på försäkringsföretag eller bank • har tidigare arbetat med programmeringsverktyget SAS • har djup kunskap om finansiella marknader och värdering av tillgångar • har kunskap om försäkrings- och tjänstepensionsverksamhet och reglering • har tidigare arbetat på en svensk myndighet • är van att kommunicera resultat och slutsatser i skrift • uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.  Det är meriterande om du                                                                                • har erfarenhet av tillämpning av aktsamhetsprincipen.  Om dig I det här jobbet behöver du • bidra till ett gott samarbete • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde • ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter • ta egna initiativ.  Om oss FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden. På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/ Bra att veta Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen. På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/ En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.   Sök jobbet Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg. Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. Anställningsform: Anställningen är ett vikariat med tillträde enligt överenskommelse, dock längst till och med 2025-12-31. Omfattning: Heltid Kontaktperson: Aurora Johannesson, enhetschef, 08-4089 82 86 Sista ansökningsdag: 2025-07-02  #LI-DNI

18 juni 2025
Sista ansökan:
17 juli 2025
AML-utredare till redovisningsbyrå!
Academic Work Sweden AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Är du i början av din karriär och vill utvecklas inom AML området? Vi söker dig som är noggrann, analytisk och har ett intresse för att arbeta med frågor kopplade till penningtvätt och finansiell brottslighet. OM TJÄNSTEN För en snabbt växande redovisningsbyrå med starka tillväxtambitioner söker vi nu en AML-analytiker för ett konsultuppdrag. Under de senaste åren har vår kund förvärvat flera andra byråer, vilket i sin tur har inneburit ökat behov av AML-kompetens. Du kommer ingå i ett nytt AML-team med målet att stärka arbetet med att identifiera och utreda finansiella risker kopplade till företagskunder. I rollen kommer du att arbeta nära AML-chefen och en AML-administratör i centrala Stockholm. Du blir anställd som konsult via Academic Work och arbetar på uppdrag hos kunden. Uppdraget är initialt på sex månader med goda möjligheter till förlängning eller överrekrytering. För denna tjänst kommer det krävas ett utdrag ur belastningsregistret, vänligen beställ två styck i samband med att du söker tjänsten här! Du erbjuds - Möjlighet att arbeta med AML-frågor i ett växande bolag - En engagerad konsultchef från Academic Work som stöttar dig i din utveckling - Möjligheten att på sikt fastanställas av vår kund ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter Som AML-analytiker kommer du att arbeta med utredningar kopplade till företagskunder. Beslutsfattandet sker centralt, men du ansvarar för att samla in, analysera och dokumentera information. Dina arbetsuppgifter inkluderar: * Genomföra riskbedömningar och identifiera potentiella avvikelser * Använda interna verktyg för att filtrera och prioritera ärenden * Följa checklistor och etablerade processer för att säkerställa kvalitet * Sammanställa underlag för vidare beslut inom organisationen VI SÖKER DIG SOM - Har 1–2 års erfarenhet av AML/KYC - Har en relevant avslutad kandidatexamen inom ekonomi, juridik eller liknande - Har god analytisk förmåga och kan arbeta självständigt - Är initiativtagande och trygg i att fatta egna beslut inom givna ramar - Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Effektiv - Noggrann - Ambitiös - Ansvarstagande Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Vår klient

13 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
External Reporting Specialist
Polestar Performance AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Join the Future of Mobility! Are you ready to drive change in the electric vehicle revolution? We’re a fast-growing, innovative scale-up reshaping the future of sustainable transportation. As we expand, we’re looking for a detail-oriented and proactive External Reporting Specialist to ensure our financial reporting is best-in-class, compliant, and forward-thinking. The Responsibilities Own external financial reporting – Prepare accurate and timely quarterly and annual reports, including disclosures, footnotes, and supporting documents. Ensure compliance – Maintain adherence to IFRS standards, SEC regulations, and SOX controls. Drive efficiency – Support automation, process improvements, and system enhancements for seamless reporting. Collaborate cross-functionally – Work with finance, legal, and operational teams to ensure reporting accuracy. Be the bridge with auditors – Liaise with external and internal auditors to ensure smooth reporting processes. The Ideal Candidate On a personal level you must be a proactive team player with excellent communication skills. A flexible attitude and ability to navigate in a changing environment are prerequisites as Polestar is in a growth phase. Furthermore, you are motivated by working independently as well as in teams and being able to contribute to our exciting journey ahead. University degree in Accounting, Finance, or equivalent.  5+ years of experience in external reporting and financial statement preparation. Strong knowledge of IFRS, group consolidation, and SEC regulations. Excellent analytical and communication skills to translate complex financial data into clear insights. Experience in a US-listed environment is a plus. At Polestar, you will be part of a cross-functional and international team, with English as a natural language for written and spoken communication. Since Polestar’s in a scale-up phase you must thrive by working in a fast-paced and changeable environment. Why Join Us?  Purpose-Driven Impact – Work with a company that’s accelerating the transition to clean mobility.  Career Growth – Be part of a rapidly growing scale-up with opportunities to shape our financial future.  Innovation & Collaboration – Join a team that values fresh ideas, automation, and efficiency. People at Polestar We know that a change is needed. We also know that each one of us can help bring about that change. Our commitment to becoming climate-neutral by 2040 is just as important to us as being inclusive, diverse, and innovative. Together, we are creating, collaborating and experimenting to usher in a new era of sustainable mobility.  We are an electric performance brand, determined to improve the society we live in.   Is this you? If you are interested in joining Polestar, don't wait to submit your application. We apply a continuous selection process, and the job post will be open until the position is filled. Ready to power up your career? Apply now and help us drive the future! #LI-CS1

12 juni 2025
Sista ansökan:
29 november 2025
Business Analyst
Jobbusters AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Din nya roll Vill du vara med och forma framtidens affärsprocesser hos ett globalt ledande företag inom data och analys? Vi söker nu en erfaren Business Analyst till ett omfattande transformationsinitiativ där hela kundresan – från offert och order till fakturering – ska omformas och effektiviseras. Välkommen till ett spännande uppdrag med stort ansvar och bred påverkan! I rollen som Business Analyst kommer du att ha en central funktion i en pågående förändringsresa av företagets affärsprocesser (Q2C – Quote to Cash). Du kommer bland annat att: - Kartlägga, dokumentera och analysera nuvarande processer och system - Identifiera brister, flaskhalsar och förbättringsmöjligheter i kundresan - Leda workshops och samla in krav från olika delar av verksamheten (Sales, Finance, Product och Operations) - Skapa tydlig och strukturerad dokumentation som utgör grund för framtida tekniska lösningar och arbetssätt - Samarbeta tvärfunktionellt i en komplex och föränderlig miljö För att bli framgångsrik i denna roll behöver du Dokumenterad erfarenhet som Business Analyst i system- och processintensiva miljöer Erfarenhet av att arbeta med end-to-end processer som Q2C eller liknande Förmåga att översätta verksamhetsbehov till tekniska lösningar Vana att facilitera workshops och ta fram tydlig krav- och processdokumentation Erfarenhet av att arbeta med system såsom Salesforce (CRM), Kappa, PI & Workflow, AX och Workday Finance Behärska både svenska och engelska flytande, i tal och skrift Vem är du? Du är en strukturerad, kommunikativ och lösningsorienterad person med god analysförmåga. Du har lätt för att sätta dig in i komplexa processer och navigerar obehindrat mellan olika team och intressenter. Du är van att arbeta självständigt men trivs också i samarbete med andra. Du behärskar både svenska och engelska flytande i tal och skrift. Välkommen med din ansökan Anställningens omfattning: 100% Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Lön: Enligt överenskommelse Start: 2025-06-23 Slut: 2026-06-23, med möjlighet till förlängning Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex m.m. I din ansökan: Säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer Bra att känna till!Vi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan. FöretagspresentationVår kund är expert på smart data och hjälper varje dag kunder och partners att växa och framgång med hjälp av data, analys och datadrivna lösningar. Det är ett globalt företag och det svenska huvudkontoret finns i Stockholm.

9 juni 2025
Sista ansökan:
26 november 2025
Cashflow and NOWC Business Controller
AB Electrolux
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Deliver results. Drive change. Develop your real potential. Electrolux Group Electrolux Group is a leading global appliance company that has shaped living for the better for more than 100 years. We reinvent taste, care and wellbeing experiences for millions of people, always striving to be at the forefront of sustainability in society through our solutions and operations. Under our group of leading appliance brands, including Electrolux, AEG and Frigidaire, we sell household products in around 120 markets every year. In 2023, Electrolux Group had sales of SEK 134 billion and employed 45,000 people around the world. About the role: We are seeking an ambitious and experienced Cashflow and NOWC Business Controller that will be responsible for Cashflow, NOWC, and Capex Controlling for the BA Europe, Middle East and Africa. The controller will play a pivotal role in supporting the business in a constantly evolving business environment. This highly visible position requires flexibility in adapting to requirements, as well as a keen attention to detail and a collaborative approach. The role will have direct exposure to senior leadership and business decision-makers and must possess the ability to work independently to find solutions to complex problems. As a Cashflow and NOWC Business Controller, you will be part of the team helping the organization to make informed decisions by transforming data and information into business insights while driving collaboration and efficiency across the finance organization in Europe. You will report to Head of Financial Controlling BA EA and in matrix to Head of BA Controlling BA EA. This role is based in Stockholm, Sweden. What you will do: Review and lead the monthly and quarterly analysis, forecast and reporting for cash flow, investments and net assets Review and lead the Annual Plan and Strategic Plan, forecast and reporting for cash flow, investments and net assets Analyze cash flow trends and identify potential issues Collaborate with finance teams to ensure accurate financial reporting Partner with Product Lines and Operations for investment / capex requests, planning and reporting Participate balance sheet reviews with legal entities Participate in the approval & review process as well as reporting of significant investments Review & approve outstanding payment orders. As a controller, you will own the monthly and quarterly analysis and reporting process. Drive the financial planning for the total business area and lead continuous improvement efforts across our processes. Qualifications & Requirements: Bachelor's degree in Finance or Accounting (CPA/ACCA an advantage). Solid relevant experience, ideally in accounting, financial controlling and analysis Strong strategic mindset with a proven track record in budgeting, forecasting, and analysis High level of integrity, analytical ability, and business acumen Advanced excel skills, experience with SAP and AARO an advantage Excellent communication skills in English Strong analytical skills Highly proactive and self-motivated Team player with great social skills Tech savvy and strong ability and interest to use financial systems Excellence in MS-Office suite, specifically Excel (VBA is a strong plus) Excellence presentation skills with ability to translate complex and technical concepts into business insight Where you will be: This is a full-time position, based at our Global Headquarters in Stockholm (Sweden). We are proud of our culture of inclusivity and diversity. At our Global Headquarters we have 60+ nationalities working together for our common goals. You will be part of this dynamic international team where English is the natural language. Benefits highlights: Flexible work hours/hybrid work environment Discounts on our award-winning Electrolux products and services Family-friendly benefits Insurance policy plan Extensive learning opportunities and flexible career path As part of Electrolux, we will continuously invest in you and your development. There are no barriers to where your career could take you.

5 juni 2025
Sista ansökan:
19 juli 2025
Kreditanalytiker till enhet Garanti och utlåning
Riksgäldskontoret
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Analytiker – Kreditanalytiker till Garanti och Utlåning Vi söker analytiker med kvantitativa färdigheter, som vill arbeta med unika frågeställningar inom kreditriskområdet och bidra till samhällsutveckling Vi erbjuder dig Riksgälden tillhandahåller, på regeringens uppdrag, garantier och utlåning till olika projekt utanför staten. Vår uppgift är att bedöma riskerna, sätta avgifter och bestämma villkoren för de garantier som ställs ut. I rollen som kreditanalytiker ingår att sätta sig in i, förstå och analysera finansiella data, upplägg och strukturer, göra bedömningar och dra slutsatser om ekonomisk bärkraft. Arbetet innebär även att sätta sig in i komplexa finansiella modeller, prissätta kreditrisker och hitta lämpliga åtgärder för att begränsa statens risk. Som kreditanalytiker driver man självständigt egna delprojekt, tar ansvar för analysuppgifter och bidrar till hög kvalitet i underlag till beslut. Till stor del sker arbete i team tillsammans med kollegor som har andra kompetensprofiler för att finna lämpliga lösningar i ärenden och frågeområden. I arbetet bidrar även kreditanalytikern till att utveckla metod och policyfrågor på enheten. För rollen krävs analytisk kompetens, förmåga att sätta sig in i komplexa frågor och förmåga att pedagogiskt kunna förklara komplexa frågeställningar muntligen och i skrift. Din profil I rollen arbetar du självständigt med analyser och driver frågor av skiftande karaktär. Du tar egna initiativ och söker självständigt det stöd eller information som behövs för att lösa uppgiften. Som person är du strukturerad, analytisk och noggrann. För att trivas i rollen behöver du vara mål och resultatorienterad samt tycka om situationer där frågor inte har en på förhand given lösning. Du behöver även kunna hantera periodiska arbetstoppar. En stor del av arbetet sker i samarbete med andra, både interna och externa parter. Här är det viktigt att du har en förmåga att samarbeta, är konstruktiv och pragmatisk med en förmåga att se andra perspektiv och slutligen komma fram med förslag till lösningar. Du har kommunikativ vana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du ska även ha: • kandidatexamen i ekonomi, finans eller industriell ekonomi • minst tre års arbetslivserfarenhet från finansiell sektor och kvalificerat arbete med kreditriskanalys • kunskap om kreditriskmodeller, kreditratingmetoder och prissättnings principer samt en förmåga att tillämpa dessa i praktiken • kunskap om Excel på avancerad nivå med förmåga att hantera stora datamängder Meriterande:  • magisterexamen • studier i statistik, matematik och juridik • erfarenhet av arbete på bank/kreditinstitut eller inom kreditförsäkring • erfarenhet av arbete i analysverktyg som SQL, Phyton, Matlab eller liknande • kunskap om regelverk som påverkar kreditgivning och riskhantering i finanssektorn • erfarenhet av arbete i statlig myndighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.  Skicka ansökan senast den xx juni 2025. Ange referens 2025/487 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Wallmo Wahlgren, 08 613 47 99 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linn Hedman, Saco-S och Lena Niklasson, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsklassad tjänst Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.    Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

4 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Head of FP&A (Financial Planning and Analysis)
Svea Renewable Solar AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Our mission is to reduce fossil fuel emissions. To achieve that, we need a business model with profitability at its core. For several years, we were one of the fastest-growing companies in Europe – a journey made possible by our strong investors. Now, we’re in the final phase of our next step: becoming a profitable company by the end of 2025. This means a powerful transformation: from rapid growth to smarter, more efficient ways of working. From simply helping customers with solar panel installations to supporting them across the full Energy Tech spectrum – production, storage, and consumption. The transformation is challenging – but it also brings huge opportunities for personal growth. Your perspectives will make a real impact. We’ve already reached key milestones, including a healthy gross margin in our largest business area as well as in the Italian and Belgian markets. We are now looking for a Head of FP&A who wants to help build a sustainable business model for a sustainable future. We are looking for someone for a permanent position, but if you are interested in an interim role, we welcome your application as well. About the Team Business Finance is not a support function at Svea Solar – it is a driving force for profitability, innovation, and strategic direction. As Head of FP&A, you report to our Head of Business Finance. She welcomes you already: "There are dynamic companies – and then there's Svea Solar. We operate in a market defined by rapid change due to volatile raw material prices, political decisions, climate targets, and technological innovation. Here, we don’t just follow development – we drive it. In a dynamic and sometimes chaotic environment, there is energy, movement, and constant growth. This is where new ideas are born, old truths are challenged, and where we as a team are truly tested – and grow together. Welcome to Svea Solar and the future!" The team also includes an FP&A Analyst (reporting to you), a Cost Controller, a Finance Business Partner, and two additional Finance Business Partners based in Germany and Italy. About the Role In this role, you will have full responsibility for shaping and improving how Svea Solar drives financial planning, performance management, and strategic analysis. You’ll also lead the development of analytical tools and financial models that support data-driven decision-making and long-term value creation. Key responsibilities Leadership Full leadership responsibility for the FP&A Analyst – with a focus on coaching, development, and enabling high performance. Reporting Prepare monthly financial reports for key stakeholders, including the Board and Executive Management Team. Lead the flash reporting process and monthly close meetings in collaboration with Accounting and Controlling. Continuously improve reporting to enhance business insight and forward-looking financial capabilities. Drive the development of real-time, weekly, and expanded reporting in close partnership with IT and operational teams. Financial Planning Lead the full financial planning cycle, including multi-year plans, budgets, and forecasts. Own and evolve scalable financial models, planning tools, and forecasting methodologies. Strategic Analysis Conduct and lead in-depth financial analysis at Group level – such as profitability analysis across markets, segments, and product lines. Are we a match? At Svea Solar, we empower self-driven employees. You are naturally curious, motivated by challenges, and eager to take ownership – both of tasks and outcomes. You are analytically sharp, solution-oriented, and take great pride in delivering high-quality work. Your are also able to communicate complex information clearly to various stakeholders. We’re looking for someone who has: A Bachelor's degree in a relevant field (Finance, Accounting, Engineering) Extensive experience in FP&A or group-level business controlling – preferably as Head of, but we also welcome applications from high-potential FP&A Analysts or Controllers ready to take the next step Strong leadership potential or experience – with the ability to build trust, inspire others, lead through change, and work towards ambitious goals Broad financial expertise, including areas such as capital structure, accounting principles, and inventory recognition Experience from a fast-growing company, scale-up, or startup is a plus - and it's also meriting if you have worked with leasing portfolios Advanced Excel skills and familiarity with tools such as Power BI and Microsoft Business Central Fluency in English; Swedish is a plus Diversity & Inclusion Svea Solar believes that a diverse workplace leads to the creativity that’s necessary for the industry to keep on growing in a sustainable & innovative way. We welcome new co-workers from different backgrounds and experiences to represent the diversity of our community and customers. Background check For all final candidates, we conduct background checks through a criminal record register. Feedback Regardless of the recruitment process stage, all applicants will eventually receive a candidate survey. We value your feedback and constructive comments on how to improve our processes. Read more about working at Svea Solar: https://careers.sveasolar.com/ #LILS2

26 maj 2025
Sista ansökan:
12 november 2025
 Business Analyst – Siemens Teamcenter (100 % remote)
Sway Sourcing Sweden AB
Finansanalytiker och investeringsrådgivare m.fl.

Vi söker en erfaren Business Analyst inom Siemens Teamcenter till ett globalt industribolag i framkant. Här får du ta en ledande roll i förvaltning och vidareutveckling av en central PLM-lösning inom Integrated Material Management (IMM), i en miljö där affärsnytta och teknisk förankring går hand i hand. Här får du ta en ledande roll i förvaltning och vidareutveckling av en central PLM-lösning inom Integrated Material Management (IMM), i en miljö där affärsnytta och teknisk förankring går hand i hand. Här får du ta en ledande roll i förvaltning och vidareutveckling av en central PLM-lösning inom Integrated Material Management (IMM), i en miljö där affärsnytta och teknisk förankring går hand i hand. Om uppdraget Du blir ansvarig för att ta över, driva och dokumentera en etablerad IMM-lösning, och säkerställer ett effektivt kunskapslyft hos framtida intern resurs. Rollen innebär även att du stöttar andra delar av PLM-miljön såsom Part & BOM, Publications och After Market – i nära samarbete med Product Owner och andra nyckelpersoner. Exempel på arbetsuppgifter Primärt: Ta över nuvarande IMM-lösning och driva dess vidareutveckling Dokumentera lösningen och stötta användarstödsteamet med utbildningsmaterial Planera och genomföra strukturerad handover till kundens interna Business Analyst Sekundärt: Stötta övriga PLM-områden inom Siemens Teamcenter vid behov Övrigt: Samla in och dokumentera krav via intervjuer, workshops och user story mapping Formulera tydliga, testbara user stories med affärsvärde Samarbeta med lösningsteam kring teknisk genomförbarhet och uppskattningar Underhålla backlog och bidra till prioritering Säkerställa spårbarhet mellan krav och lösning Vi söker dig som har Erfarenhet av Siemens Teamcenter, särskilt Integrated Material Management Kompetens inom ett eller flera av följande områden: – Part & BOM – Document Management – Publications – Standard Component Library – Product Portfolio Management – After Market Djup förståelse för affärsprocesser och stark analytisk förmåga Vana vid att arbeta med kravhantering, UX och agila metoder (SAFe är meriterande) Kommunikativ förmåga på både svenska och engelska Roll: Business Analyst PLM Senioritet: Senior Plats: Huskvarna, Jonsered eller remote (viss närvaro på plats förekommer) Uppdragsperiod: 2 juni 2025 – 2 juni 2026 Sista ansökningsdag: 28 maj 2025 Vill du bidra i ett internationellt utvecklingsteam och ta lead i ett affärskritiskt PLM-område? Här får du kombinera teknisk kunskap med verksamhetsförståelse – i ett uppdrag som gör skillnad. Ansök senast den 28 maj! Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher. Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.

24 maj 2025
Sista ansökan:
10 november 2025