Försäkringsutredare, försäkringskassa
Sök bland 10 lediga jobb som Försäkringsutredare, försäkringskassa och börja ditt nya yrkesliv idag!
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Luleå. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Skellefteå eller Umeå. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Skellefteå eller Umeå. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundbyberg. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Gävle. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och kundkontakt Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundsvall. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt. Utredningar, analyser och teamarbete I din roll som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och självständigt fatta rättssäkra beslut. Du utreder om en person har en sjukpenninggrundande inkomst och rätt till ersättning. Mer specifikt innebär jobbet att du samlar in, utreder och analyserar olika underlag, till exempel läkarintyg. Du arbetar utifrån en given process och med stöd av vägledande dokument. Arbetet är till stor del administrativt, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. När det behövs tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, vilket sker skriftligen eller via telefon. I det här jobbet arbetar du med ersättningen/ersättningarna närståendepenning och/eller smittbärarersättning. När du arbetar med närståendepenning har du kontakt med personer som har en nära anhörig som är svårt sjuk och är i livets slutskede och som därför behöver avstå från arbete eller annan sysselsättning. När du arbetar med smittbärarersättning har du kontakt med personer som inte kan utföra arbete på grund av att de har drabbats av smitta. Du identifierar behov, ger information om ersättningen, svarar på frågor och vägleder i våra e-tjänster. I dina arbetsuppgifter ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomst, SGI, samt att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de har ansökt om. Du blir en del av ett team som tillsammans ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chefer och utsedda handledare som olika stödfunktioner med bland annat specialister och försäkringsmedicinsk rådgivare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • verkställer planer och processer samt ser till att dessa håller hög kvalitet. Det är meriterande om du • har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet • har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen • har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm, Telefonplan. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Fredrik Söderberg, 010-114 27 13, Torsten Hedlund, 010-111 59 74, Dimitrios Siotis, 010-114 33 87, Nils Fridell, 010-111 25 59, Annika Rolfs, 010-112 86 15, Cecilia Sandberg, 010-11 647 40, (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emma Månsson, [email protected], 010-111 34 24, Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92, Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07, Jenny Boberg Asplund, [email protected], 010-113 45 18 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38 eller Isabella Alemam, 010-113 10 56, Saco-S: Freja Buzzi, 010-114 02 35, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 7 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. HR-avdelningen på Försäkringskassan söker dig som är engagerad och har erfarenhet från att arbeta med rekrytering, kompetensförsörjning och chefsstöd för att tillsammans med kompetenta kollegor utveckla myndighetens HR-arbete. Försäkringskassans HR-avdelning är en central avdelning där myndighetens HR-resurser finns samlade. HR-arbetet bedrivs myndighetsövergripande och tillsammans med myndighetens samtliga avdelningar. Verksamhetsområdet bemanning och rekrytering har till uppdrag att ansvara för myndighetens strategiska kompetensförsörjning med fokus på att attrahera och rekrytera. Vi ansvarar för rekryteringsprocessen, olika sätt att bemanna och myndighetens arbetsgivarprofilering. I uppdraget ingår ett ansvar för myndighetens kompetensförsörjningsstrategi, avdelningarnas kompetensförsörjningsplaner samt hur Försäkringskassan långsiktigt och strategiskt ska arbeta med olika sätt att bemanna och rekrytera för att möta och tillgodose myndighetens behov av kompetens, idag och i framtiden. Kompetensförsörjning, rekrytering och chefsstöd Som HR-specialist tillhör du verksamhetsområdet HR Bemanning och rekrytering med placering inom Bemannings och rekrytering enhet 2 i Malmö. Du skapar ett mervärde för verksamheten genom att tillhandahålla ett kvalificerat stöd till myndighetens operativa chefer i rekryterings- och bemanningsarbete inom i hela Sverige. I rollen ansvarar du för att driva rekryteringsprocesserna från start till slut, du coachar och vägleder cheferna i enlighet med vår kompetensbaserade rekryteringsmodell. Som HR-specialist har du ett konsultativt förhållningssätt i arbetet med cheferna samt bidrar till att de följer de lagar och regler som finns kring rekrytering inom staten. Utöver rekryteringsarbetet arbetar du med att stödja cheferna så att de kan bemanna sin verksamhet på ett effektivt sätt. Du arbetar även för att Försäkringskassan ska vara en attraktiv arbetsgivare med god kompetensförsörjning samt deltar aktivt i förändrings- och utvecklingsarbete inom bemanning och rekrytering. I detta arbete kan frågor kring arbetsgivarvarumärke, bemanningsstrategier, avgångssamtal samt arbete med personalomsättning och kompetensförsörjning bli aktuella. Arbetet är uppdelat i lika delar administration och operativt arbete. Som HR-specialist är du bärare av HR’s styrdokument, processer och HR-verktyg, vilket innebär att du vid behov stödjer implementering av dessa delar. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen inom personalområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har mycket god erfarenhet av rekrytering och att självständigt driva flera rekryteringsprocesser parallellt • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har god kommunikativ förmåga • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har förmåga att skapa kontakter och bygga förtroende såväl på distans som i möten. Det är meriterande om du • har kunskap och erfarenhet av att arbeta med rekrytering inom staten • har god erfarenhet av att arbeta konsultativt och serviceinriktat • har erfarenhet av arbete i rekryteringssystemet ReachMee • har god erfarenhet av att arbeta med och administrera arbetspsykologiska tester. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Malmö. Första intervjun kommer att ske digitalt via Skype vecka 35. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Enhetschef: Rebecka Forslund 010-114 23 90 (för frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen, t.o.m. 18 juli, enhetschef Jenny Nilsson 010-111 43 60 fr.o.m. 28 juli). ST: Eva Taavo 010-112 63 76, Saco-S: Cecilia Silversson 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du rekryterande chefer som finns namngivna i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. HR-avdelningen på Försäkringskassan söker dig som är engagerad och har erfarenhet från att arbeta med rekrytering, kompetensförsörjning och chefsstöd för att tillsammans med kompetenta kollegor utveckla myndighetens HR-arbete. Försäkringskassans HR-avdelning är en central avdelning där myndighetens HR-resurser finns samlade. HR-arbetet bedrivs myndighetsövergripande och tillsammans med myndighetens samtliga avdelningar. Verksamhetsområdet bemanning och rekrytering har till uppdrag att ansvara för myndighetens strategiska kompetensförsörjning med fokus på att attrahera och rekrytera. Vi ansvarar för rekryteringsprocessen, olika sätt att bemanna och myndighetens arbetsgivarprofilering. I uppdraget ingår ett ansvar för myndighetens kompetensförsörjningsstrategi, avdelningarnas kompetensförsörjningsplaner samt hur Försäkringskassan långsiktigt och strategiskt ska arbeta med olika sätt att bemanna och rekrytera för att möta och tillgodose myndighetens behov av kompetens, idag och i framtiden. Kompetensförsörjning, rekrytering och chefsstöd Som HR-specialist tillhör du verksamhetsområdet HR Stöd med placering inom enheten bemanning och rekrytering. Du skapar ett mervärde för verksamheten genom att tillhandahålla ett kvalificerat stöd till myndighetens operativa chefer i rekryterings- och bemanningsarbete inom i hela Sverige. I rollen ansvarar du för att driva rekryteringsprocesserna från start till slut, du coachar och vägleder cheferna i enlighet med vår kompetensbaserade rekryteringsmodell. Som HR-specialist har du ett konsultativt förhållningssätt i arbetet med cheferna samt bidrar till att de följer de lagar och regler som finns kring rekrytering inom staten. Utöver rekryteringsarbetet arbetar du med att stödja cheferna så att de kan bemanna sin verksamhet på ett effektivt sätt. Du arbetar även för att Försäkringskassan ska vara en attraktiv arbetsgivare med god kompetensförsörjning samt deltar aktivt i förändrings- och utvecklingsarbete inom bemanning och rekrytering. I detta arbete kan frågor kring arbetsgivarvarumärke, bemanningsstrategier, avgångssamtal samt arbete med personalomsättning och kompetensförsörjning bli aktuella. Arbetet är uppdelat i lika delar administration och operativt arbete. Som HR-specialist är du bärare av HR’s styrdokument, processer och HR-verktyg, vilket innebär att du vid behov stödjer implementering av dessa delar. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen inom personalområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har mycket god erfarenhet av rekrytering och att självständigt driva flera rekryteringsprocesser parallellt • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har god kommunikativ förmåga • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har förmåga att skapa kontakter och bygga förtroende såväl på distans som i möten. Det är meriterande om du • har kunskap och erfarenhet av att arbeta med rekrytering inom staten • har god erfarenhet av att arbeta konsultativt och serviceinriktat • har erfarenhet av arbete i rekryteringssystemet ReachMee • har god erfarenhet av att arbeta med och administrera arbetspsykologiska tester. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Malmö. Första intervjun kommer att ske digitalt via Skype vecka 35. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Enhetschef: Rebecka Forslund 010-114 23 90 (för frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen, t.o.m. 18 juli, enhetschef Jenny Nilsson 010-111 43 60 fr.o.m. 28 juli). ST: Eva Taavo 010-112 63 76, Saco-S: Cecilia Silversson 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du rekryterande chefer som finns namngivna i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Utredningar, analyser och teamarbete Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om assistansersättning. I jobbet möter du personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. Du gör kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden, och bedömer om individen har rätt till ersättning för personlig assistans i produktionsstyrd verksamhet. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Som försäkringsutredare träffar du personen i personliga möten, vanligen per telefon, Skype och brevledes men även vid hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra aktörer, till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt uträkningar av antal assistanstimmar. Du ingår i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en gedigen introduktionsutbildning och stöd av handledare. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg • har körkort för personbil Det är meriterande om du har • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar • har arbetat i produktionsstyrd verksamhet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Örebro. Intervjuer planeras till tisdagen den 22:e juli och onsdagen den 23:e juli. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Jasenka Antonsson, 010-119 60 70 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Micaela Kallaris, [email protected], 010-113 44 89 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Malin Asplund, 010-116 10 43 och Jan-Olov Hernesk, 010-114 54 48, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00 och Malin Jonsson, 010-111 73 54, Seko: Eliza Grundström, 010-115 32 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 14 juli 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 10 jobb