Förvaltningsekonom

Sök bland 16 lediga jobb som Förvaltningsekonom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Handläggare/analytiker
Regeringskansliet
Övriga ekonomer

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.  Ansvar och arbetsuppgifter Vi söker medarbetare med erfarenhet från Regeringskansliet som är intresserad av en kortare tjänstgöring på budgetavdelningen. Den tillfälliga placeringen hos oss ger dig en inblick i avdelningens verksamhet samtidigt som du utför viktiga arbetsuppgifter. Som medarbetare hos oss kan du bland annat få ansvar för olika politikområden, t.ex. infrastruktur, hälso- och sjukvård, utbildning eller rättsväsendet, eller för att följa upp och analysera prognoser och utfall på statsbudgeten och utforma statens ekonomiska styrning. Budgetavdelningen präglas av en stark laganda. Våra ansvarsfyllda uppgifter och vår kunskapsintensiva miljö kräver en god sammanhållning. ”Näst finansministern är den viktigaste uppdragsgivaren den kollega som behöver hjälp”, sammanfattade en av våra anställda inställningen på avdelningen. En annan anställd beskriver det som ”En arbetsplats med högpresterande kollegor men där stämningen är prestigelös och utan vassa armbågar”. Som medarbetare hos oss blir du en del av den kulturen. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Önskad kompetens Vi söker dig som har akademisk examen och erfarenhet från Regeringskansliet. Det är meriterande om du i dag arbetar i Regeringskansliet med förhandling, analys- och utredningsarbete eller med andra liknande arbetsuppgifter. Även erfarenhet från budgetsamordning, myndighetsstyrning och/eller utgiftsprognoser är meriterande. Dina egenskaper Du är inriktad på resultat och har en god problemlösningsförmåga. Du är driven och analytisk samt har en god kommunikationsförmåga såväl skriftligt som muntligt. Arbetsprover kan komma att användas i rekryteringsprocessen. Övrigt Den här tjänsten är tidsbegränsad tom februari 2026. Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Per Sonnerby 08-405 27 23. Fackliga kontaktpersoner är Miriam Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, kommuner och regioner, upphandling, bolag med statligt ägande, digitalisering och it samt konsumentlagstiftning.

30 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Ekonom till Ekonomiavdelningen (vikariat)
Vimmerby kommun
Övriga ekonomer

Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö. Genom våra värdeord; Ansvar, mod och fantasi arbetar vi för att ge bästa tänkbara service och omsorg till Vimmerby kommuns ca 15 800 invånare, företag och för alla som besöker kommunen. Dessa värdeord genomsyrar kommunens förhållnings- samt arbetssätt och är något alla bär med sig i det dagliga arbetet. Ekonomiavdelningen bistår med stöd och rådgivning till kommunens nämnder, förvaltningar, bolag, chefer och kommuninvånare. Avdelningen ansvarar för kort- och långsiktig ekonomisk planering och resursstyrning, fakturering och kravhantering, redovisning och uppföljning, bokslut samt övriga ekonomiadministrativa uppgifter.  Anställningen är ett vikariat på ca: 12 månader med eventuell möjlighet till förlängning. ARBETSUPPGIFTER Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Löpande ekonomiarbete, redovisning, avstämningar och bokslut • Arbeta med budgetering, uppföljning, prognoser och controlling • Bidra till förbättring av arbetssätt, rutiner och processer • Delta i projekt Du får ett omväxlande och stimulerande arbete med stort eget ansvar. Som Ekonom blir du en viktig del av den avdelning du stöttar. I nära samarbete med verksamhetens chefer och kollegor arbetar du med att följa upp ekonomiskt utfall, analysera resultat och arbeta fram avdelningens budget. Beroende på din tidigare arbetslivserfarenhet kan dina arbetsuppgifter komma att variera. Som en kollega på ekonomiavdelningen blir du en del av ett välkomnande team med bred kompetens och stort engagemang. Vi arbetar tillsammans för att utveckla kommunens ekonomistyrning och värdesätter samarbete, kunskapsdelning och en positiv arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant utbildning inom ekonomi eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill gärna att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation, det kommer att underlätta när du ska sätta dig in i dina nya arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, med fokus på redovisning, budget och controlling. Du har god systemvana, lätt för att sätta dig in i nya affärs-/ekonomisystem och är en god användare av Excel. Vi söker dig som är analytisk, nyfiken och strukturerad. Du har ett intresse för både siffror och processer, och trivs med att arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du är inte rädd för att ta tag i operativa uppgifter när det behövs, samtidigt som du har förmåga att se helheten. Som ekonom är det viktigt att du kan strukturera och organisera arbetet effektivt. Din förmåga att prioritera och fokusera kommer vara värdefull för att hantera de arbetstoppar som kan uppstå i samband med exempelvis bokslutsarbetet och budgetarbetet. Som person är du initiativrik och driven, med förmågan att ta ansvar och självständigt driva projekt framåt. Du är samarbetsorienterad och har lätt för att skapa förtroende och bygga goda relationer. Samtidigt är du analytisk och strukturerad, med ett öga för detaljer utan att tappa helhetsperspektivet. Vi ser att du har ett flexibelt arbetssätt och är van att hantera flera uppgifter parallellt, samtidigt som du klarar av att hålla deadlines och leverera med hög kvalitet. Vidare är du serviceinriktad och bra på att hitta lösningar. Vi vill även att du bidrar till ett gott och stimulerande arbetsklimat i gruppen. Det är viktigt att du är en lagspelare då du kommer att samarbeta med kollegor inom olika kompetensområden i organisationen.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. ÖVRIGT Rekryteringsprocessen kommer att starta v.34.  Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. För kontaktuppgifter till fackliga representanter, maila till [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

27 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Investeringsstrateg
Södertälje kommun
Övriga ekonomer

Investeringsstrateg till Södertälje kommun Vill du vara med och forma framtidens investeringar i en dynamisk och samhällsviktig organisation? Vi söker nu en strateg med uppdrag att arbeta med investeringar inom Södertälje kommun. Som investeringsstrateg får du en central roll i att samordna och utveckla kommunens arbete med investeringar. Du kommer att vara placerad på kommunstyrelsens kontor, inom ekonomiavdelningens enhet för investeringar och lokaler, vilket ger dig en strategisk position och ett nära samarbete med politiker, chefer och medarbetare i hela organisationen. Ditt uppdrag innebär att säkerställa investeringsprocessens leverans så att Södertälje får rätt investeringar – vid rätt tidpunkt och till rätt kostnad. Arbetet omfattar både strategiska och operativa delar, där du arbetar med investeringsportföljen, investeringsplaner, budgetering och uppföljning. Du arbetar med ett helhetsperspektiv men har samtidigt förmågan att identifiera och hantera viktiga detaljer. Detta är en nyckelroll i en organisation som befinner sig på en spännande utvecklingsresa – där du får möjlighet att göra verklig skillnad.   Vem är du? Du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Är strukturerad, självgående och gillar utmaningar.   Du har ett intresse för ekonomi och en naturlig fallenhet för att snabbt sätta dig in i komplexa sammanhang Har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt inom våra ekonomiska processer. Trivs i en roll där du får kombinera analytiskt tänkande med praktiskt genomförande.   Krav: För att lyckas i din roll så ser vi att du har en relevant akademisk utbildning. Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av att arbeta med investerings- och projektekonomi. Mycket goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet.   Meriterande: Erfarenhet av en liknande roll i kommunal sektor Övrigt meriterande är erfarenhet av att arbeta i projekt Erfarenhet av verksamhetsutveckling och målstyrning. Erfarenhet av att rita processer.   Personliga egenskaper: - För att lyckas med uppdraget behöver du vara öppen, strukturerad och trivas med att självständigt driva och utveckla ditt eget arbete. - Du bör också ha förmåga att växla mellan att arbeta självständigt och att vara en del av gruppen. - Du använder din analytiska förmåga att utifrån uppsatta mål för att se vilken förändring och utveckling som behöver göras. - Rollen förutsätter att du är flexibel, lösningsorienterad och kan skapa förtroendefulla relationer genom att ha en tydlig dialog med olika intressenter. - Arbetet kräver att du har förmågan att leverera resultat i komplex politiskt styrd organisation.   Vi erbjuder dig Södertälje kommuns stadshus är en modern byggnad med fantastisk utsikt över både staden och kanalen. Från stadshuset har du nära till såväl buss som pendeltåg. Södertälje har även bra kommunikationer med fjärrtåg och regionaltåg samt bussförbindelser till Sörmland och Stockholm, bland annat direktbuss till Liljeholmen. Som medarbetare hos oss jobbar du efter årsarbetstid vilket ger god möjlighet till att styra dina arbetstider och en god arbetsmiljö. Det finns även möjlighet att arbeta viss tid på distans. Vi erbjuder även möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar samt en generös friskvårdsersättning. För att säkerställa en fortsatt god arbetsmiljö har vi påbörjat "ett arbetsliv i förändring" där vi behöver tänka i nya flexibla och kreativa banor om hur vi använder våra arbetsplatser. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.   Välkommen till oss! Enheten Investeringar och Lokaler är placerad centralt i organisationen på ekonomiavdelningen inom kommunstyrelsens kontor. Vi är en enhet under utveckling men som för tillfället består av en chef och två strateger samt en matrisorganisation. Intervjuer kan komma att ske löpande. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Ekonom
Säffle kommun
Övriga ekonomer

Välkommen till oss! I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Tillsammans bygger vi en hållbar och demokratisk kommun genom tillit, ansvar och engagemang. Vi i Säffle kommun strävar efter att skapa en dynamik och inkluderande gemenskap där invånarna känner sig trygga och engagerade, så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2035. Beskrivning Du kommer arbeta på kommunens centrala ekonomienhet som ingår i kommunledningskontoret. På ekonomienheten arbetar totalt 9 personer. Enhetens grunduppdrag är att ge stöd åt politiken, förvaltningar och kommunala bolag i ekonomi- och kvalitetsfrågor. Enheten har ett övergripande ansvar för hela kommunkoncernens ekonomi- och målstyrning som innefattar budget, mål, prognos, analys, uppföljning, redovisning, investeringar och finansiering.   Arbetsuppgifter I denna roll stöttar du chefer och medarbetare i budgetarbete, uppföljning, analys, prognoser, investeringsuppföljning och kalkylering. Du bidrar till att säkerställa en hållbar ekonomi genom att bistå i både strategiska beslut och administrativa processer. En viktig del av ditt arbete är också att sammanställa nämndrapporter i nära samarbete med förvaltningens representanter. Det kommer i din roll även ingå att vid behov stötta upp i det interna arbetet inom ekonomienheten. I det interna arbetet ingår löpande bokföring och kontoavstämningar, systemförvaltning, kravhantering och att bidra till att effektivisera redovisningsrutiner och processer. Beroende på din tidigare arbetslivserfarenhet kan dina arbetsuppgifter komma att variera. Jobbet innebär nära samarbete med såväl medarbetarna på ekonomienheten som med ekonomerna på de större förvaltningarna. Servicefunktionen gentemot kommunens förvaltningar och bolag är viktig.  Kvalifikationer För att kunna bli en i teamet krävs god initiativkraft, god analytisk förmåga och servicekänsla. Du ska ha goda IT-kunskaper, administrativ förmåga och ha lätt att samarbeta då mycket av arbetet sker tillsammans med personer såväl inom den egna enheten som med förvaltningarna. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du lyfter gärna fram det som är bra och kommer med förslag på saker som kan förbättras. Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. Vi tror att Du har ekonomiutbildning på högskolenivå eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande om Du har minst två års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Du är utvecklingsorienterad och tillämpar ett mål- och resultatinriktat arbetssätt. Erfarenhet av ekonomisystemet UNIT4 ERP är meriterande. Villkor Anställningen är ett vikariat på 18 månader med möjlighet till en eventuell förlängning. Intervjuer sker först efter annonsens slutdatum.   För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/ Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Ansökan ska skickas via brev till ansvarig chef. Vänd dig direkt till rekryterande chef enligt ovan kontaktuppgifter. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

25 juni 2025
Sista ansökan:
5 augusti 2025
Ekonom som vill göra skillnad
Mora kommun
Övriga ekonomer

Ansök idag. Kollegor imorgon. Är du vår nästa ekonom? Har du erfarenhet av budget och uppföljningsarbete inom utbildningsverksamheterna? Är du intresserad av framtidens arbetssätt med betoning på digitalisering och effektiva arbetssätt? Då kanske det är dig vi söker för rollen som ekonom till vår ekonomiavdelning. I Mora kombinerar du ett meningsfullt jobb med fantastisk livskvalitet: nära till berg, skog och sjöar, korta avstånd och ett levande föreningsliv.  Om jobbet En ekonom i Mora kommun arbetar verksamhetsnära, men även driver övergripande utvecklingsarbete gällande ekonomiprocesserna både enskilt och i projektgrupper. Vi ger förvaltningar och kommunala bolag service och konsultativt stöd inom budget- och redovisningsområdet.  På ekonomienheten får du möjlighet att växa både personligt och professionellt, samtidigt som du bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid ansvar, utveckling och att du är med och driver både verksamheten och dig själv framåt. Hos oss arbetar redovisningsekonomer, ekonomer, ekonomihandläggare, inköpssamordnare och systemcontroller i ett litet ekonomiteam med nära samarbete till våra verksamheter. Vi tror på öppna dörrar, dialog och att man lär sig tillsammans.  Vem söker vi? Vi söker en balanserad person som är målinriktad och utifrån ett realistiskt perspektiv kan fokusera på arbetsuppgifterna. Tillsammans med oss vill du fortsätta utveckla ekonomienheten.  I din roll förväntas du vara en av två ekonomer med fokus mot kommunens utbildningsverksamheter, vars roll är att både vara stödjande och utmanande mot verksamheternas chefer i deras roll som ekonomiskt ansvariga. Detta ställer krav på att du kommunicerar på ett pedagogisk och tydligt sätt men också att du kan vara en naturlig diskussionspartner i frågorna. Det är viktigt att ditt budskap uppfattas av mottagaren och att du säkerställer att det når fram.   I den här rollen kommer du ha kontaktytor såväl inom som utanför kommunorganisationen, det är följaktligen viktigt att du är van vid att kommunicera och hantera olika sammanhang. Vi har ett långtgående samarbete med våra närliggande kommuner och arbetar mycket tillsammans för att effektivisera och utveckla våra ekonomiprocesser. Har du framgångsrikt drivit projekt ser vi det som en stor fördel, då du i rollen förväntas ta initiativ till att utveckla arbetssätt inom ekonomistyrningsprocesserna och ta verksamheten in i framtiden.  Exempel på arbetsuppgifter: - Upprätta budget/årsredovisning tillsammans med verksamhetsansvariga  - Löpande budgetuppföljning och prognosarbete  - Ta fram beslutsunderlag och rapporter till nämnder och chefer  - Analysera ekonomiska nyckeltal  - Identifiera avvikelser och föreslå åtgärder  - Ta fram underlag för verksamhetsutveckling och resursfördelning  - Vara ekonomiskt stöd till rektorer, skolledare och förvaltningsledning  - Delta i ledningsgruppsmöten som ekonomiskt bollplank  - Utbilda chefer i ekonomiprocesser  - Medverka i projekt kring effektivisering och kvalitetssäkring  Kvalifikationer: - Högskoleexamen inom ekonomi, alternativt utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  - Erfarenhet från kommunal sektor är meriterande men inte ett krav  - Avancerade Excelkunskaper  Övrigt I den här rekryteringen fokuserar vi på dina kvalifikationer och kompetenser och har därför valt bort personligt brev. Vi önskar att du lägger ner lite extra tid på att svara på våra kompetensbaserade frågor. I processen kan tester och arbetsprover förekomma.  Mora kommun Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/ Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

24 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Ekonomiansvarig till Konkurrensverket
Konkurrensverket
Övriga ekonomer

Vill du arbeta med frågor som berör alla medborgare och utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö? Är du ekonom med gedigen erfarenhet av statlig förvaltning och ekonomistyrning och vill ansvara för en funktion med kvalificerade medarbetare? Då är Konkurrensverket någonting för dig. Arbetsuppgifter Ekonomi- och inköpsfrågorna omfattar ekonomistyrning, årsredovisning, intern styrning och kontroll, ekonomiadministration och inköp. Funktionen är (i dagsläget) placerad vid enheten för ekonomi och HR och ekonomiansvarig rapporterar till utvecklingschefen. Du har personalansvar över en verksamhetscontroller, en ekonomihandläggare och tre upphandlare. Din roll innebär ett övergripande ansvar för följande områden: - stöd till verksamheten i frågor som rör ekonomi, inköp och budget, - utarbetande av riskanalyser och uppföljning av verksamhetsplan, - ekonomiska frågor kopplade till Konkurrensverkets forskningsanslag, - genomförande av Konkurrensverkets inköp samt - årsredovisning och stöd rörande budgetunderlag. Du samordnar, effektiviserar och utvecklar de olika områdena tillsammans med dina medarbetare. Du leder och utvecklar medarbetarna, vilket innebär uppgifter som lönesamtal, utvecklingssamtal, planering och fördelning av arbetsuppgifter. Du samarbetar med Konkurrensverkets chefsgrupp i gemensamma arbetsprocesser och driver ett ständigt förbättringsarbete avseende arbetsformer och kompetens. Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete.   Kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk examen i ekonomi med inriktning mot företagsekonomi och minst fem års statlig aktuell erfarenhet av  - ekonomistyrning, - redovisning, - årsredovisningsarbete samt - forskningsfinansiering. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är strukturerad och tydlig. Eftersom rollen innebär mycket samverkan och kontaktytor är det viktigt att du är samarbetsorienterad och prestigelös. Du har god förmåga att anpassa ledarskapet efter vad situationen och uppdraget kräver. Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av - ledarskap med personalansvar, - inköp till statlig myndighet, - avgiftsfinansierad verksamhet, - ärendeuppföljning och ärendeanalys samt - riskanalyser. Vi erbjuder en stimulerande och ansvarsfull roll i en verksamhet med kompetenta och engagerade medarbetare. Vi är en organisation med korta beslutsvägar där utveckling och ständiga förbättringar är i fokus.    Jobba på Konkurrensverket Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet att teckna en individuell överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Du har generösa semestervillkor, 28-35 dagar per år beroende på ålder och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även ett generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats: https://www.konkurrensverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/   Ansökan Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du välkommen med din ansökan senast 2025-07-10. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du berättar på vilka sätt du passar för tjänsten. Bifoga även examensbevis och eventuella betyg/intyg som visar vilka kurser du har läst och dina studieresultat. Arbetsprov och/eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll och i vissa fall, en särskild personutredning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.   Information och kontakt Läs mer om Konkurrensverket och vad vi har att erbjuda på vår webbplats. www.konkurrensverket.se. Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet 6 månaders provanställning. Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till vår rekryteringskonsult från Randstad, Kristina Rostedt, 070-1464185. Du kan också kontakta Hanna Witt, utvecklingschef och stf GD på 08-700 16 00. Fackliga företrädare är Patrik Lundström (Saco) och Åsa Lövström (ST) som även nås på 08-700 16 00.   Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Ekonom
Uppsala Universitet
Övriga ekonomer

Ekonom Är du en självständig och driven ekonom, som vill arbeta i en internationell miljö med kompetenta och trevliga kollegor? Vill du ha en arbetsgivare som satsar på ett hållbart medarbetarskap och erbjuder trygga, förmånliga arbetsvillkor? Då ska du söka rollen som ekonom hos oss på Uppsala universitet! Bli en av oss!  Institutionen för materialvetenskap har som mål att vara en miljö för framgångsrik och värdefull forskning och utbildning med inriktning mot materialvetenskapliga lösningar för viktiga samhällsutmaningar. Vår institution utgör en spännande arbetsplats med forskning i ett brett teknikrelaterat område, från grundforskning till storskalig tillämpad forskning, och täta kontakter med studenter genom institutionens engagemang i civilingenjörs- kandidat- och masterutbildningar. Vår forskning och undervisning bedrivs inom sju avdelningar med olika forskningsfokus samt en administrativ avdelning för stöd och service. Institutionen är en internationell arbetsplats med ca 180 verksamma medarbetare. https://www.uu.se/institution/materialvetenskap/ Om avdelningen Du tillhör en administrativ avdelning för stöd och service som idag består av två HR-generalister, en personaladministratör, en kursadministratör, tre ekonomer och en ekonomisamordnare. Till gruppen hör även prefekten, som är chef för institutionen samt två studierektorer för grundutbildning och forskarutbildning. Inom avdelningen samverkar vi för att ge bästa möjliga stöd åt övrig verksamhet och vi arbetar nära varandra, hjälps åt och utbyter erfarenheter. Vi som jobbar här arbetar dedikerat och trivs på jobbet! Arbetsuppgifter Du arbetar nära våra avdelningsföreståndare och forskningsledare och är därmed en viktig del i arbetet med forskning och utbildning! Ditt arbete är ständigt utmanande med varierande arbetsuppgifter. Anställningen innebär kvalificerat ekonomiarbete och stöd till våra forskargrupper. Arbetsuppgifterna innefattar bl.a. reskontra, redovisning, budget och bokslut samt uppföljning och analys. En viktig del i arbetet är att administrera, följa upp och redovisa forskningsprojekt gentemot EU och andra externa finansiärer och uppdragsgivare. Detta utifrån de lagar och regler som gäller för universitetet som statlig myndighet såväl som för respektive finansiärs regelverk.  I stödet till våra forskargrupper ingår att utbilda och vägleda medarbetare, t ex i utformandet av budget i ansökningar och hantering av beviljade forskningsprojekt. Även allmänna administrativa arbetsuppgifter förekommer i varierande grad och innefattar bland annat diarieföring och arkivering så väl som service kring disputationer. Arbetet sker i huvudsak på plats på Ångströmlaboratoriet, med chans till viss flexibilitet. Kvalifikationskrav - Högskoleexamen inom ekonomi eller motsvarande kompetens som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. - Flerårig erfarenhet av ekonomiarbete, inkluderande upprättande av budget, bokslut och redovisning. - Erfarenhet av arbete med ekonomisk uppföljning och rapportering av verksamhet. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. - Mycket goda kunskaper i Excel och övriga Office-paketet. Önskvärt/meriterande i övrigt Det är meriterande med erfarenhet inom ett eller flera av följande områden:  - ekonomiarbete inom universitet och högskola, - arbete i ekonomisystemen Raindance och Proceedo, samt lönesystemet Primula, - uppföljning och rapportering av EU-finansierade projekt liksom forskningsprojekt med annan extern finansiering, - erfarenhet av arbete som innebär att ge stöd och service till medarbetare i en komplex organisation Tjänsten kräver att du har god samarbetsförmåga och flexibilitet, likaväl som självständighet och initiativförmåga. Du behöver ha ett noggrant och strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och skifta fokus bland många parallella ärenden. Arbetsuppgifterna förutsätter en nyfikenhet och förmåga att självständigt söka information och ta reda på vad som ska göras och hur saker ska lösas, även sådant du inte kommit i kontakt med tidigare. Tjänsten innebär arbete mot såväl andra ekonomer som forskare och andra externa parter, därför är en vilja att ge god service viktigt. Du behöver ha ett prestigelöst arbetssätt där såväl komplexa ekonomiska analyser som allmän administration och service ges plats. Att vara bekväm med ”öppen dörr” och att vara tillgänglig för medarbetare är en förutsättning för arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.                                Om anställningen  Anställningen är tillsvidare (provanställning kan tillämpas) Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala Upplysningar om anställningen lämnas av: Åsa Kassman Rudolphi, Prefekt, [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 29 augusti 2025, UFV-PA 2025/2083 Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

23 juni 2025
Sista ansökan:
29 augusti 2025
Ekonom

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Avdelningen har som sina huvudsakliga arbetsuppgifter att hantera organisationsbidrag, verksamhetsbidrag och projektbidrag till myndighetens olika målgrupper. Arbetsuppgifter MUCF söker en ekonom som i första hand ska arbeta i den nystartade stödfunktionen för andra bidragsgivande aktörer. Stödfunktionen tillhör enheten för bidragsstöd, som är en av två enheter på avdelningen för statsbidrag. Ekonomens arbetsuppgifter kommer utgå mycket från de förväntningar och behov som andra bidragsgivande aktörer har på den nya stödfunktionen. Det kan till exempel handla om att agera rådgivare i frågor rörande ekonomisk uppföljning och kontroll gentemot andra aktörer som fördelar statsbidrag. Men det kan också handla om att ta fram utbildningsmaterial och hålla i utbildning kopplat till kontroll och utredning av ekonomisk redovisning. Huvudsakligen kommer arbetsuppgifterna vara relaterade till uppdraget i stödfunktionen. Stödfunktionen har till uppdrag att stödja andra bidragsgivande aktörer gällande till exempel kontroll, utredning samt förebyggande av oegentligheter i bidragsgivningen. Men personen kommer också behöva bistå avdelningens ekonom vid behov. Ekonomen kommer att arbeta tätt tillsammans med de andra i stödfunktionen. Stödfunktionen består idag av en uppdragsledare samt handläggare. Vidare rekryteras nu också en jurist. Ekonomen kommer också att ha ett tätt samarbete med flera andra nyckelpersoner för stödfunktionen såsom med ekonomen på avdelningen samt samordnaren för den grupp som arbetar med utredning och kontroll av statsbidrag. Arbetet kommer medföra en del resor. Huvudsakligen till Stockholm. MUCF tror på ett fortsatt framtida flexibelt arbetssätt med möjlighet att delvis arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Närvaro på kontoret bestäms i samråd med ansvarig chef utifrån dina personliga förutsättningar och verksamhetens behov. Kvalifikationer Formella krav Du kan bli aktuell för denna anställning på två sätt. Antingen har du en akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning. Om din ekonomiska utbildning inte har en inriktning mot redovisning kan det godtas om du har mångårig erfarenhet av arbete med redovisning eller av arbete som controller. Eller har du en akademisk utbildning inom ekonomi med erfarenhet av att arbeta som ekonomilärare på gymnasial eller eftergymnasial nivå. Oavsett ska du ha minst fem års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet. Vidare förutsätts att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att snabbt sätta dig in i olika datasystem. Meriterande kvalifikationer Det är meriterande om du är godkänd eller auktoriserad revisor. Det är även en fördel om du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Har du dessutom erfarenhet av styrelsearbete inom civilsamhällesorganisationer ser vi även detta som meriterande. Personliga egenskaper För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en nära dialog och samråd med din arbetsgrupp. Du är lyhörd och kommunikativ, med en god pedagogisk förmåga, och har lätt för att förklara komplexa frågor på ett tydligt och tillgängligt sätt för stödfunktionens målgrupper. Du känner dig bekväm med att hålla presentationer och utbildningar, liksom att tala inför större grupper i olika sammanhang. Vidare är du flexibel och beredd att snabbt kunna skifta fokus om verksamheten kräver det. Du har förmåga att hantera flera parallella arbetsprocesser samtidigt och är van vid att arbeta strukturerat även under perioder med högt tempo. Stor vikt kommer att läggas vid de ovan beskrivna personliga egenskaperna samt din förväntade förmåga att utföra arbetsuppgifterna på ett kvalificerat och professionellt sätt. Villkor Anställning som handläggare med funktionstitel som ekonom. Provanställning i 6 månader tillämpas i normalfallet.  MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Projektekonom till kommunstyrelseförvalningen
Sotenäs kommun
Övriga ekonomer

I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet.  Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.  Beskrivning Vi söker en engagerad projektekonom som vill vara med och driva vårt strategiska förändringsarbete framåt. Hos oss får du chansen att bidra till långsiktig och hållbar utveckling genom våra spännande utvecklings- och innovationsprojekt. Vill du vara med och forma framtiden tillsammans med oss? Vill du arbeta i en organisation där du kommer vara en nyckelspelare och där du kan vara med och göra skillnad på riktigt? Då kan du vara den som vi på Sotenäs kommun söker. All ekonomikompetens i kommunen är samlad centralt på ekonomiavdelningen, under Kommunstyrelsen. Avdelningens ansvarsområde spänner över hela det ekonomiska spektret såsom redovisning, budget och uppföljning, likviditets- och finansieringsfrågor, investeringar, ekonomiadministration och upphandling. På ekonomiavdelningen i Sotenäs vill vi ligga i framkant! Professionalitet och nytänkande är våra förhållningssätt. Här erbjuds du möjlighet att utvecklas och hos oss blir du en del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskaper. Vi är ett härligt serviceinriktat team på tolv medarbetare med det gemensamma uppdraget att vara stödjande och rådgivande till verksamhet och politik i ekonomi- och upphandlarfrågor. Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och i Sotenäs kommun. Du erbjuds även möjlighet till löpande kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling. Läs mer om dina förmåner på https://www.sotenas.se/naringslivarbete/jobbahososs/visomarbetsgivare/personalformaner.4.6a5776e415ae3419826aa72f.html     Arbetsuppgifter Som projektekonom hos oss kommer du främst arbeta med budget, prognoser, analyser och ekonomiska redovisningar kopplade till EU finansierade projekt men även andra projekt. Du säkerställer att ekonomiska rutiner och riktlinjer efterlevs i projekten samt bistår i projektens ekonomiska återrapportering. Kontakter med andra partners ingår i arbetet och även utländska kontakter. Du ansvarar för att stödja chefer och projektledare till god kostnadsmedvetenhet och att effektiva ekonomirutiner och processer gällande bokföring, projekt, delår- och årsrapporter följs och utvecklas inom Kommunstyrelseförvaltningen. Med helhetsbild och analysförmåga kommer du att stödja i ekonomiska frågor för att underlätta strategiskt beslutsfattande som främjar ekonomisk hållbarhet. Arbetsuppgifter som förekommer på en ekonomiavdelning kan även komma att ingå i tjänsten.   Kvalifikationer Vi söker dig som har högskolexamen inom ekonomi eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt ett antal års erfarenhet av finansiell projektredovisning. Det är meriterande om du har erfarenheter av de villkor och regler som gäller för EU-finansierade projekt samt om du har kunskaper om kommunal redovisning och/eller kvalificerad redovisning. Du är intresserad och van användare av affärssystem och IT-verktyg, samt goda kunskaper i Microsoft Excel är ett krav. Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har förmågan att utreda, prioritera och strukturera och har god samarbetsförmåga. Du har en god analytisk förmåga och har lätt för att se samband och helheter samtidigt som du kan skapa och förmedla trygghet och förtroende i samtal och möten. Du kan arbeta självständigt med både integritet och initiativförmåga samt vara drivande i de processer du involveras i. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Villkor Körkort B är ett krav då resor i tjänsten ingår. Resor inom både Sverige och Europa kan förekomma. Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.   Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Säkerhetsprövning En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.    Krigsplacering En anställning hos oss kan omfattas av krigsplacering vilket du få information om i de fall det blir aktuellt. Sotenäs - havets kommun Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun.   Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

16 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Ekonom
Trollhättans kommun
Övriga ekonomer

Vi är stolta över Trollhättans stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Trollhättans stad, Serviceförvaltningen, söker en ekonom. Du kommer att ingå i förvaltningens ekonomistab tillsammans med två ekonomkollegor.   Serviceförvaltningen består av två verksamheter, Produktion och Service samt Måltid och Lokalvård med cirka 400 medarbetare. Uppdraget för Måltid och Lokalvårdsverksamheten är att tillgodose kärnverksamheternas behov av måltider och lokalvård till barn, elever, brukare och anställda i stadens lokaler. Kontoret Produktion och Service uppdrag är att tillhandahålla tjänster så som fastighetsförvaltning, entreprenad, nyanläggning, snöröjning, underhåll av vägar och parker med mera till Trollhättans Stads förvaltningar och kommunalt ägda bolag. Vi arbetar proaktivt och serviceinriktat gentemot kollegor, kunder och invånare i Trollhättan. Vi jobbar ständigt för att förbättra kvalitén och effektiviteten i våra egna och stadens verksamheter, för att kunna möta dagens och framtidens krav.   Arbetsuppgifter I uppdraget som ekonom ansvarar du för redovisning och att göra löpande uppföljningar, prognoser och analyser. Du agerar stöd till förvaltningens chefer i ekonomiska frågor. Du arbetar med frågor rörande intern kontroll, statistik och ekonomiska underlag samt budget. Som ekonom i förvaltningens ekonomistab arbetar du utifrån en helhetssyn på Serviceförvaltningens uppdrag med fokus på Mål- och resursplan och budget. I rollen som ekonom kommer du även vara en del av Trollhättans stads ekonomistyrgrupp. Du kommer att vara en del i det utvecklingsarbete som pågår inom förvaltningen.   Kvalifikationer Du har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, gärna mot offentlig ekonomi eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet från likartade arbetsuppgifter samt intresse av att delta i förvaltningens förändrings- och utvecklingsarbete inom ekonomiområdet. Vi ser att du är en person som har förmåga att tänka övergripande och som ser kopplingen mellan mål, ekonomi och genomförande. Du har förmåga att se ekonomiska konsekvenser av olika beslut och projekt. Du har god analytisk förmåga samt kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är kommunikativ, har en god pedagogisk förmåga samt en förmåga att skapa goda relationer. Ekonomiarbetet är ofta starkt tidsstyrt och ställer därför stora krav på din förmåga att snabbt sätta dig in i frågeställningar, prioritera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, se sammanhang och hantera tidspress. Du skall kunna kommunicera obehindrat på det svenska språket i både tal och skrift. Övriga språkkunskaper och erfarenhet ifrån arbete i en politiskt styrd/offentlig organisation är meriterande. Du har goda IT-kunskaper och det är meriterande om du har erfarenhet av och kan arbeta i Unit4, ekonomisystem och Stratsys. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Kontaktpersonerna kan nås under följande veckor.  Mariette Edkvist vecka 25-27,33. Jörgen Aronsson vecka 29-33. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag är vi ca 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans stad tillämpar rökfri arbetstid.

13 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025